Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   LEGE nr. 139 din 24 iulie 2000 (*republicata*)  privind activitatea de meteorologie*)    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

LEGE nr. 139 din 24 iulie 2000 (*republicata*) privind activitatea de meteorologie*)

EMITENT: PARLAMENTUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 148 din 1 martie 2007
___________
*) Republicatã în temeiul prevederilor <>art. II din Legea nr. 426/2006 pentru modificarea <>Legii nr. 139/2000 privind activitatea de meteorologie, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 965 din 30 noiembrie 2006, dându-se textelor o nouã numerotare.
<>Legea nr. 139/2000 a fost publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 360 din 2 august 2000 şi ulterior adoptãrii a mai fost modificatã şi completatã prin:
- <>Legea nr. 307/2003 pentru completarea <>art. 24 din Legea nr. 139/2000 privind activitatea de meteorologie, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 516 din 17 iulie 2003;
- <>Legea nr. 216/2004 privind înfiinţarea Administraţiei Naţionale de Meteorologie, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 494 din 1 iunie 2004;
- <>Legea nr. 236/2005 pentru modificarea şi completarea <>Legii nr. 139/2000 privind activitatea de meteorologie, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 620 din 16 iulie 2005;
- <>Hotãrârea Guvernului nr. 438/2005 pentru actualizarea taxelor prevãzute în anexa nr. 2 la <>Legea nr. 139/2000 privind activitatea de meteorologie, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 441 din 25 mai 2005.

CAP. I
Dispoziţii generale

ART. 1
(1) Activitatea de meteorologie reprezintã ansamblul acţiunilor destinate supravegherii permanente şi cunoaşterii mediului aerian prin observaţii şi mãsurãtori specifice privind starea şi evoluţia vremii, necesarã pentru dezvoltarea social-economicã a României.
(2) Activitatea de meteorologie este de interes public naţional şi se desfãşoarã în condiţiile prezentei legi şi în concordanţã cu recomandãrile Organizaţiei Meteorologice Mondiale, organism specializat al Organizaţiei Naţiunilor Unite, cu acordurile încheiate de aceastã organizaţie cu alte organizaţii internaţionale, precum şi cu prevederile convenţiilor internaţionale în domeniu la care România este parte.
(3) Activitatea de meteorologie aeronauticã reprezintã ansamblul activitãţilor destinate supravegherii permanente şi cunoaşterii evoluţiei condiţiilor meteorologice, necesarã în vederea informãrii şi protecţiei meteorologice a navigaţiei aeriene, şi este parte integrantã a serviciilor de navigaţie aerianã.
(4) La rândul sãu activitatea de meteorologie aeronauticã se desfãşoarã în concordanţã cu standardele, practicile şi recomandãrile Organizaţiei Meteorologice Mondiale şi ale Organizaţiei Aviaţiei Civile Internaţionale, precum şi cu prevederile convenţiilor internaţionale în domeniul aviaţiei la care România este parte şi se desfãşoarã în conformitate cu reglementãrile specifice ale autoritãţii de stat în domeniul aviaţiei civile.
ART. 2
Activitãţile de meteorologie, definite la art. 1 au ca scop protecţia meteorologicã a vieţii şi a bunurilor şi se realizeazã prin:
1. Pe plan intern:
a) desfãşurarea unitarã şi calificatã a supravegherii meteorologice pentru informarea populaţiei şi a factorilor de decizie, pentru prevenirea sau diminuarea pagubelor datorate fenomenelor meteorologice periculoase;
b) satisfacerea necesitãţilor de informare meteorologicã a navigaţiei aeriene, fluviale şi maritime, a traficului rutier, precum şi a celor pentru agriculturã;
c) satisfacerea necesitãţilor de cercetare pentru dezvoltarea domeniului, efectuarea de studii şi servicii dedicate siguranţei civile, producţiei materiale şi apãrãrii naţionale;
d) constituirea şi gestiunea Fondului naţional de date meteorologice necesar pentru fundamentarea meteorologicã a proiectãrii, execuţiei şi exploatãrii diverselor obiective economico-sociale şi pentru elaborarea strategiilor de dezvoltare durabilã.
2. Pe plan extern:
a) integrarea în schimbul internaţional de date şi informaţii meteorologice, în Sistemul de Veghe Meteorologicã Mondialã pentru monitorizarea şi protecţia mediului aerian;
b) îndeplinirea obligaţiilor care decurg din convenţii şi înţelegeri la care statul român este parte.
ART. 3
(1) Atingerea scopurilor prevãzute la art. 2 se realizeazã:
a) în domeniul meteorologiei, prin Administraţia Naţionalã de Meteorologie, denumitã în continuare Centrul meteorologic naţional ;
b) în domeniul meteorologiei aeronautice, de Regia Autonomã "Administraţia Românã a Serviciilor de Trafic Aerian" - ROMATSA, denumitã în continuare, în cuprinsul legii, Administraţia meteorologicã aeronauticã, prin unitãţile sale de profil autorizate de autoritatea de stat în domeniul aviaţiei civile.
(2) Organizarea şi funcţionarea Centrului meteorologic naţional se stabilesc prin hotãrâre a Guvernului.
ART. 4
Persoanele fizice sau juridice pot desfãşura activitãţi meteorologice pe baza unor atestãri de competenţã şi în condiţiile legii. Atestãrile de competenţã sunt emise de autoritatea publicã centralã pentru protecţia mediului în domeniul meteorologiei şi de autoritatea de stat în domeniul aviaţiei civile, pentru meteorologia aeronauticã.
ART. 5
Termenii tehnici folosiţi în prezenta lege au semnificaţiile stabilite în anexa nr. 1 care face parte integrantã din prezenta lege.

CAP. II
Organizarea activitãţii de meteorologie

SECŢIUNEA 1
Atribuţiile Centrului meteorologic naţional

ART. 6
Atribuţiile Centrului meteorologic naţional sunt urmãtoarele:
a) supravegherea permanentã a mediului aerian prin observaţii şi mãsurãtori specifice privind parametrii de stare şi fenomenele asociate, precum şi compoziţia chimicã a atmosferei;
b) elaborarea de prognoze meteorologice de interes public general şi specializat ca: agrometeorologie, aerologie, climatice şi de dispersie a poluanţilor chimici şi radioactivi;
c) administrarea, exploatarea, întreţinerea şi dezvoltarea reţelei naţionale de supraveghere meteorologicã, în conformitate cu reglementãrile proprii şi cu recomandãrile Organizaţiei Meteorologice Mondiale şi/sau ale altor organisme internaţionale specializate;
d) elaborarea de metodologii generale pentru supravegherea mediului aerian, întocmirea de sinteze şi anuare meteorologice pentru asigurarea serviciilor dedicate activitãţilor economice şi sociale dependente de starea vremii;
e) realizarea Fondului naţional de date meteorologice şi administrarea bãncii naţionale de date meteorologice;
f) realizarea de studii şi cercetãri specifice pentru dezvoltarea domeniului meteorologiei, în concordanţã cu evoluţia acestuia pe plan mondial;
g) elaborarea şi difuzarea de avertizãri în situaţia producerii de fenomene meteolorogice periculoase, potenţial provocatoare de pagube;
h) participarea la Programul de Veghe Meteorologicã Mondialã şi la alte programe iniţiate de Organizaţia Meteorologicã Mondialã, inclusiv prin adoptarea unor programe de lucru speciale;
i) deţinerea şi utilizarea, conform legii, a etalonului naţional de presiune atmosfericã şi radiaţie, precum şi exercitarea dreptului de control metrologic pentru aparatura meteorologicã, în limita mandatului acordat de autoritatea metrologicã de stat abilitatã;
j) transferul intern şi schimbul internaţional de date meteorologice;
k) asistenţã profesionalã şi servicii meteorologice pentru protecţia traficului rutier, a navigaţiei fluviale şi maritime, precum şi a instalaţiilor nucleare, în termenii convenţiilor la care statul român este parte;
l) aplicarea strategiei de dezvoltare ştiinţificã şi tehnologicã a activitãţii meteorologice, în raport cu necesitãţile interne şi în concordanţã cu progresele înregistrate pe plan mondial;
m) participarea la activitãţile internaţionale ştiinţifice şi cu caracter organizatoric, prevãzute prin instrumente juridice internaţionale şi/sau prin acorduri bilaterale încheiate cu instituţii similare din strãinãtate;
n) realizarea de studii de fundamentare climatologicã şi avizare meteorologicã a amplasamentelor obiectivelor sociale şi industriale;
o) elaborarea de studii şi cercetãri privind procesele de transport şi dispersie a poluanţilor şi radionuclizilor în atmosferã;
p) prestarea de servicii specializate, la cerere, pentru diverşi beneficiari, pe bazã de contracte;
q) avizarea amplasãrii de construcţii supraterane, a obiectivelor care emit în atmosferã fum şi pulberi, a plantãrii de perdele forestiere pe o distanţã de 500 m în afara zonei de protecţie a platformelor meteorologice şi a oricãror lucrãri care conduc la dezafectarea unei unitãţi meteorologice din reţeaua meteorologicã naţionalã;
r) avizarea studiilor de fundamentare climatologicã elaborate de alte persoane fizice sau juridice, autorizate potrivit legii;
s) elaborarea studiilor de impact şi de bilanţ de mediu;
t) elaborarea, în colaborare cu Ministerul Educaţiei şi Cercetãrii, a programelor şcolare pentru învãţãmântul meteorologic de toate gradele din România;
u) organizarea de activitãţi de specializare şi de formare profesionalã continuã în domeniul meteorologiei;
v) avizarea punerii în circulaţie publicã a unor date, informaţii, avertizãri şi prognoze meteorologice, altele decât cele cu specific aeronautic, obţinute din activitatea meteorologicã desfãşuratã de alte persoane fizice sau juridice, precum şi avizarea tehnicã a activitãţilor meteorologice de orice fel destinate unor scopuri speciale, altele decât cele consemnate ca atribuţii ale Centrului meteorologic naţional;
w) gestionarea brevetelor şi a documentelor privind protecţia proprietãţii intelectuale şi industriale al cãror titular este Centrul meteorologic naţional;
x) proiectarea, întreţinerea şi etalonarea de instrumente de mãsurã şi echipamente meteorologice;
y) participarea cu capital social, în condiţiile legii, la constituirea de societãţi comerciale, împreunã cu persoane fizice şi juridice, române sau strãine, de drept civil;
z) îndeplinirea oricãror activitãţi comerciale şi financiare care au legãturã directã sau adiacentã cu îndeplinirea atribuţiilor.
ART. 7
(1) În îndeplinirea atribuţiilor prevãzute la art. 6 lit. a)-l) din prezenta lege Centrul meteorologic naţional desfãşoarã activitãţi de interes public, scop în care furnizeazã gratuit, pe bazã de convenţie, informaţii de specialitate, inclusiv prognoze generale sau avertizãri, administraţiei publice centrale şi locale, prefecturilor, comandamentelor speciale ale Ministerului Apãrãrii, comisiilor şi comandamentelor civile constituite pentru combaterea dezastrelor, posturilor publice de radio şi televiziune.
(2) Posturile publice de radio şi televiziune sunt obligate sã aducã la cunoştinţã publicului, în mod repetat, informaţiile, prognozele generale şi avertizãrile meteorologice referitoare la fenomenele meteorologice periculoase, furnizate de Centrul meteorologic naţional.
(3) Pentru orice alte categorii de utilizatori sau pentru utilizatorii prevãzuţi la alin. (1), ale cãror solicitãri necesitã prelucrãri speciale, Centrul meteorologic naţional este îndreptãţit sã încheie contracte cu diverşi utilizatori sau sã se asocieze cu operatori economici, pentru executarea serviciilor care fac parte din atribuţiile sale.
(4) Angajarea de proiecte, studii şi activitãţi interne sau internaţionale pentru care sunt necesare date şi informaţii meteorologice se poate face numai de persoane fizice sau juridice atestate în baza prevederilor art. 4.
ART. 8
(1) Pentru atestãrile de competenţã prevãzute la art. 4, precum şi pentru eliberarea avizelor menţionate la art. 6 lit. q), r) şi v) se percep anticipat, în contul bugetului de stat, taxele prevãzute în anexa nr. 2, care face parte integrantã din prezenta lege.
(2) Nivelul taxelor prevãzute la alin. (1) se va actualiza, în funcţie de rata inflaţiei, prin hotãrâre a Guvernului, la propunerea autoritãţii publice centrale pentru protecţia mediului, cu avizul Ministerului Finanţelor Publice.
(3) Contravaloarea cheltuielilor efectuate de Centrul meteorologic naţional pentru elaborarea studiilor necesare în vederea eliberãrii atestãrilor prevãzute la art. 4, precum şi a avizelor menţionate la art. 6 lit. q), r) şi v) se recupereazã de la solicitanţii atestãrilor şi avizelor, pe bazã de tarif.
(4) Controlul modului de percepere şi de virare la bugetul de stat a taxelor încasate pentru eliberarea de atestãri şi avize va fi efectuat de personalul Ministerului Finanţelor Publice.
ART. 9
(1) Autoritatea publicã centralã pentru protecţia mediului, prin Centrul meteorologic naţional, are competenţe de autoritate naţionalã în domeniul meteorologiei. În domeniul meteorologiei aeronautice autoritatea se exercitã de autoritatea de stat în domeniul aviaţiei civile.
(2) Centrul meteorologic naţional este autoritatea tehnicã naţionalã în domeniul sãu de competenţã, care deţine etaloanele naţionale pentru mãsurãtori meteorologice şi rãspunde de buna funcţionare şi utilizare a acestora.
ART. 10
Directorul general al Centrului meteorologic naţional este de drept reprezentantul permanent al României pe lângã Organizaţia Meteorologicã Mondialã, conform statutului acestei organizaţii.

SECŢIUNEA a 2-a
Atribuţiile Administraţiei meteorologice aeronautice

ART. 11
Atribuţiile Administraţiei meteorologice aeronautice sunt stabilite de autoritatea de stat în domeniul aviaţiei civile şi au ca obiect contribuţia la siguranţa, regularitatea şi eficienţa navigaţiei aeriene naţionale şi internaţionale.
ART. 12
Administraţia meteorologicã aeronauticã are responsabilitatea administrãrii sistemului naţional de asistenţã meteorologicã aeronauticã, având în structura sa unitãţi operative reprezentate prin staţiile meteorologice aeronautice, birourile meteorologice de aerodrom şi centrul de veghe meteorologicã, conform reglementãrilor stabilite de autoritatea de stat în domeniul aviaţiei civile.
ART. 13
Administraţia meteorologicã aeronauticã deţine, administreazã, exploateazã, întreţine şi dezvoltã banca naţionalã de date meteorologice aeronautice în scopul îndeplinirii atribuţiilor ce îi revin din aceasta.
ART. 14
Atestarea personalului care desfãşoarã activitãţi de meteorologie aeronauticã este realizatã de autoritatea de stat în domeniul aviaţiei civile.

SECŢIUNEA a 3-a
Alte activitãţi de meteorologie

ART. 15
(1) Activitãţile meteorologice de orice fel destinate unor scopuri speciale, altele decât cele consemnate ca atribuţii ale Centrului meteorologic naţional sau ale Administraţiei meteorologice aeronautice, se pot desfãşura şi de alte persoane fizice sau juridice, ca activitãţi meteorologice complementare, dacã au avizul tehnic şi se bucurã de asistenţa metodologicã a Centrului meteorologic naţional.
(2) Activitãţile meteorologice care nu îndeplinesc condiţiile prevãzute la alin. (1) sunt activitãţi de tip concurenţial şi se supun prevederilor <>Legii concurenţei nr. 21/1996 , republicatã, şi celorlalte convenţii internaţionale în domeniu la care România este parte.

SECŢIUNEA a 4-a
Reţeaua naţionalã de supraveghere meteorologicã

ART. 16
(1) Reţeaua naţionalã de supraveghere meteorologicã este compusã din staţiile meteorologice sinoptice, climatologice, de sondaje aerologice şi observatoarele radar reprezentative pentru evoluţia vremii şi climatului la nivelul României.
(2) Reţeaua naţionalã de supraveghere meteorologicã cuprinde, de asemenea, mijloacele tehnice utilizate pentru transmiterea şi colectarea datelor meteorologice.
(3) Dimensiunea şi componenţa reţelei naţionale de supraveghere meteorologicã sunt stabilite de autoritatea publicã centralã pentru protecţia mediului, la propunerea Centrului meteorologic naţional.
(4) Pentru scopuri speciale sau pentru supravegherea meteorologicã detaliatã, la nivel local se pot constitui reţele meteorologice complementare, în conformitate cu prevederile art. 15 alin. (1).
(5) La nivel naţional nu pot fi constituite reţele meteorologice paralele ce implicã finanţare din fonduri publice.
ART. 17
Reţeaua naţionalã de supraveghere meteorologicã constituie proprietate publicã a statului şi se încredinţeazã în administrare Centrului meteorologic naţional.
ART. 18
(1) În scopul asigurãrii reprezentativitãţii datelor, în jurul platformelor meteorologice se instituie zone de protecţie meteorologicã absolutã, a cãror lãţime este de 30 m.
(2) În zonele de protecţie meteorologicã absolutã executarea de instalaţii supraterane, de irigaţii şi plantarea de culturi forestiere sau culturi agricole înalte este interzisã.
(3) Zonele de protecţie prevãzute la alin. (1) şi (2) sunt considerate, în planurile de urbanism şi amenajare a teritoriului, zone supuse unor reglementãri speciale.
ART. 19
Amplasarea pe o distanţã de pânã la 500 m în jurul şi în afara zonei de protecţie absolutã a platformei meteorologice, prevãzutã la art. 18, de construcţii mai înalte de 1/6 din distanţa dintre construcţie şi limita zonei de protecţie, de reţele de înaltã tensiune sau de telecomunicaţii, de obiective care emit în atmosferã fum şi pulberi, de sisteme de irigaţii prin aspersie şi plantarea de perdele forestiere sunt admise numai cu acordul prealabil al Centrului meteorologic naţional.
ART. 20
(1) Pentru asigurarea continuitãţii şi omogenitãţii Fondului naţional de date meteorologice unitãţile reţelei naţionale de supraveghere meteorologicã nu pot fi dezafectate decât în situaţii deosebite de interes naţional.
(2) Dezafectarea unei unitãţi meteorologice din reţeaua naţionalã de supraveghere meteorologicã, precum şi a instalaţiilor aferente acesteia, în situaţiile prevãzute la alin. (1), se poate face numai cu acordul autoritãţii publice centrale pentru protecţia mediului şi cu avizul conform al Centrului meteorologic naţional, care are în administrare reţeaua naţionalã de supraveghere meteorologicã, şi dacã solicitantul realizeazã şi pune în funcţiune, înainte de dezafectare, o unitate similarã în amplasamentul stabilit de Centrul meteorologic naţional.

CAP. III
Fondul naţional de date meteorologice

ART. 21
(1) Fondul naţional de date meteorologice reprezintã o componentã a patrimoniului naţional, care cuprinde totalitatea datelor şi informaţiilor cantitative şi calitative obţinute pe teritoriul României prin observaţii şi mãsurãtori asupra parametrilor ce definesc regimul meteorologic, aflându-se în administrarea Centrului meteorologic naţional.
(2) Fondul naţional de date meteorologice este de importanţã strategicã şi formeazã banca naţionalã de date meteorologice.
(3) Fondul naţional de date meteorologice se obţine din reţeaua naţionalã de supraveghere meteorologicã, din datele furnizate de Administraţia meteorologicã aeronauticã, cât şi din reţele de observaţii şi mãsurãtori meteorologice destinate unor scopuri speciale.
(4) Deţinãtorii de date şi informaţii meteorologice obţinute prin reţelele de observaţii şi mãsurãtori meteorologice, care se încadreazã în prevederile art. 15 alin. (1), au obligaţia sã le transmitã cu titlu gratuit, de îndatã, Centrului meteorologic naţional, în vederea includerii în Fondul naţional de date meteorologice.
ART. 22
Pe teritoriul României sursa oficialã de date şi informaţii meteorologice, altele decât cele aeronautice, este Centrul meteorologic naţional. Pentru informaţiile meteorologice aeronautice sursa oficialã de date şi informaţii este Administraţia meteorologicã aeronauticã. Punerea în circulaţie publicã a acestor date sau informaţii meteorologice fãrã avizul Centrului meteorologic naţional, respectiv al Administraţiei meteorologice aeronautice, este interzisã.
ART. 23
Utilizarea în alte scopuri decât cele de interes public a informaţiilor meteorologice dedicate protecţiei meteorologice a vieţii şi bunurilor este permisã numai cu acordul deţinãtorilor acestor informaţii.
ART. 24
(1) Accesul persoanelor fizice şi juridice la date şi informaţii meteorologice, conform principiilor şi recomandãrilor Organizaţiei Meteorologice Mondiale, se face cu respectarea prevederilor prezentei legi.
(2) Folosirea datelor şi informaţiilor meteorologice în scopuri comerciale este permisã numai contra cost, în condiţiile legii.
(3) Fac excepţie unitãţile de învãţãmânt universitar acreditate, pentru care Administraţia Naţionalã de Meteorologie furnizeazã gratuit, pe bazã de convenţie, date şi informaţii meteorologice, în volum limitat, necesare elaborãrii lucrãrilor de licenţã şi masterat, cu subiecte din domeniul meteorologiei sau conexe acestuia.

CAP. IV
Finanţarea activitãţilor de meteorologie

ART. 25
Activitatea Centrului meteorologic naţional se finanţeazã astfel:
a) activitatea de meteorologie, cercetãrile fundamentale în domeniu, urmãrirea sistematicã şi completã a stãrii şi evoluţiei vremii, realizarea schimbului internaţional de date şi integrarea în Sistemul de Veghe Meteorologicã Mondialã se finanţeazã de la bugetul de stat, prin autoritatea publicã centralã pentru protecţia mediului, în limita sumelor alocate anual cu aceastã destinaţie de la bugetul de stat;
b) din contractele economice încheiate cu terţii pentru furnizarea de servicii specifice în domeniul meteorologiei şi de alte servicii, potrivit obiectului de activitate, precum şi din alte surse, potrivit legii;
c) finanţarea programului de investiţii şi de retehnologizare se asigurã din surse proprii, credite bancare şi, în completare, de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Mediului şi Gospodãririi Apelor.
ART. 26
Veniturile realizate prin asistenţã şi servicii efectuate în conformitate cu art. 7 alin. (3) rãmân la dispoziţia Centrului meteorologic naţional ca parte a resurselor de perfecţionare şi dezvoltare a activitãţii.
ART. 27
Activitãţile meteorologice care nu intrã în atribuţiile Centrului meteorologic naţional nu pot fi finanţate din resurse financiare bugetare alocate pentru funcţionarea acestuia.

CAP. V
Controlul activitãţii de meteorologie

ART. 28
Activitãţile de meteorologie de orice tip şi respectarea prevederilor prezentei legi sunt supuse controlului de specialitate exercitat de autoritãţile menţionate la art. 9.
ART. 29
(1) În cadrul Centrului meteorologic naţional funcţioneazã Inspecţia Meteorologicã Naţionalã, cu atribuţii de inspecţie şi de control privind aplicarea prezentei legi.
(2) În scopul îndeplinirii atribuţiilor de inspecţie şi de control în domeniul meteorologiei personalul Inspecţiei Meteorologice Naţionale şi împuterniciţii autoritãţii publice centrale pentru protecţia mediului, denumiţi în continuare agenţi constatatori, au dreptul de acces în platformele de observaţii meteorologice, clãdiri, încãperi şi în orice alt loc în care se desfãşoarã activitãţi specifice meteorologiei, despre care deţin date sau indicii temeinice cã încalcã prevederile prezentei legi, şi pot executa mãsurãtori, verificãri de date, documente şi informaţii meteorologice.
(3) Proprietarii şi personalul care activeazã în aceste platforme de observaţii, clãdiri, încãperi şi în orice alt loc în care se desfãşoarã activitãţi specifice domeniului sunt obligaţi sã permitã accesul agenţilor constatatori, executarea de cãtre aceştia a investigaţiilor prevãzute la alin. (2) şi sã punã la dispoziţie acestora documentaţiile specifice activitãţii lor.
ART. 30
(1) Pentru activitãţile din domeniul meteorologiei aeronautice inspecţia şi controlul de specialitate, precum şi respectarea prevederilor prezentei legi se asigurã de autoritatea de stat în domeniul aviaţiei civile pe baza unor reglementãri specifice.
(2) Evaluarea, autorizarea şi supravegherea continuã a calitãţii, regularitãţii şi eficienţei serviciilor şi produselor meteorologice aeronautice furnizate beneficiarilor în scopul asigurãrii siguranţei operaţiunilor aeriene sunt realizate de autoritatea de stat în domeniul aviaţiei civile.
ART. 31
Poliţia acordã sprijin agenţilor constatatori, la solicitarea acestora.

CAP. VI
Sancţiuni

ART. 32
Încãlcarea dispoziţiilor prezentei legi atrage angajarea rãspunderii disciplinare, contravenţionale, civile sau penale, dupã caz.
ART. 33
(1) Constituie contravenţie în domeniul meteorologiei, dacã nu sunt sãvârşite în astfel de condiţii încât, potrivit legii penale, sã fie considerate infracţiuni, urmãtoarele fapte:
a) punerea în circulaţie publicã a unor date, informaţii, avertizãri şi prognoze meteorologice, altele decât cele aeronautice, obţinute din activitatea meteorologicã desfãşuratã fãrã avizul Centrului meteorologic naţional;
b) refuzul posturilor publice de radio şi televiziune de a aduce la cunoştinţã publicului, în timp util, informaţiile, avertizãrile şi prognozele meteorologice referitoare la fenomene meteorologice periculoase;
c) pãtrunderea fãrã autorizare legalã în platforme de observaţii, clãdiri şi în orice alt loc în care se desfãşoarã activitãţi specifice Centrului meteorologic naţional;
d) refuzul proprietarilor sau al celor care activeazã în platforme de observaţii, clãdiri, încãperi şi în orice alt loc în care se desfãşoarã activitãţi meteorologice de a permite agenţilor constatatori autorizaţi accesul în interiorul acestora;
e) refuzul deţinãtorilor de reţele meteorologice, în conformitate cu prevederile art. 15 alin. (1), de a pune la dispoziţie agenţilor constatatori autorizaţi documentaţiile şi actele specifice activitãţii meteorologice;
f) folosirea de cãtre o persoanã fizicã sau juridicã a datelor şi informaţiilor meteorologice în alte scopuri decât cele pentru care au fost solicitate;
g) neprecizarea sursei de informare de cãtre mass-media, precum şi de alte persoane fizice sau juridice care dau publicitãţii date ori informaţii meteorologice;
h) nerespectarea prevederilor art. 41.
(2) Contravenţiile prevãzute la alin. (1) se sancţioneazã cu amendã de la 2.000 lei la 5.000 lei*).
ART. 34
Contravenţiilor prevãzute de prezenta lege le sunt aplicabile dispoziţiile <>Ordonanţei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 180/2002 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, cu excepţia prevederilor art. 28 şi 29.
ART. 35
Nerespectarea prevederilor art. 19 şi 20 constituie infracţiune şi se sancţioneazã cu închisoare de la 3 luni la 3 ani sau cu amendã de la 7.500 lei la 22.500 lei*).
__________
*) Amenzile sunt exprimate în monedã nouã potrivit dispoziţiilor <>Legii nr. 348/2004 privind denominarea monedei naţionale, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 664 din 23 iulie 2004, cu modificãrile şi completãrile ulterioare.

ART. 36
(1) În activitatea de meteorologie constatarea infracţiunilor şi contravenţiilor şi aplicarea sancţiunilor se fac de personalul Inspecţiei Meteorologice Naţionale şi de personalul împuternicit de ministrul coordonator, la propunerea Centrului meteorologic naţional, iar în activitatea de meteorologie aeronauticã, de personalul abilitat de autoritatea de stat în domeniul aviaţiei civile.
(2) Procesul-verbal de constatare a infracţiunilor constituie mijloc de probã şi se înainteazã organelor de urmãrire penalã competente.

CAP. VII
Dispoziţii tranzitorii şi finale

ART. 37
Centrul meteorologic naţional publicã trimestrial rezultatele activitãţilor sale.
ART. 38
Posturile de radio şi televiziune, site-urile web, ziarele, revistele şi alte publicaţii, instituţiile şi întreprinderile cu sau fãrã personalitate juridicã, precum şi persoanele fizice care dau publicitãţii date, informaţii, avertizãri şi prognoze meteorologice sunt obligate sã precizeze sursa de informare.
ART. 39
În baza prevederilor prezentei legi autoritatea publicã centralã pentru protecţia mediului poate emite ordine, norme şi reglementãri cu caracter obligatoriu în domeniul meteorologiei.
ART. 40
Autoritatea de stat în domeniul aviaţiei civile poate emite ordine, norme şi reglementãri cu caracter obligatoriu în domeniul meteorologiei aeronautice.
ART. 41
În cazul conflictelor colective de muncã grevele nu pot afecta:
a) efectuarea şi consemnarea regulatã a observaţiilor şi mãsurãtorilor în reţeaua naţionalã de supraveghere meteorologicã;
b) semnalarea şi urmãrirea fenomenelor meteorologice periculoase, potenţial provocatoare de pagube materiale irecuperabile sau de pierderi de vieţi omeneşti;
c) îndeplinirea obligaţiilor legale privind apãrarea naţionalã şi protecţia meteorologicã a navigaţiei aeriene, maritime şi fluviale, a traficului rutier, precum şi a celor stipulate prin convenţii internaţionale la care România este parte.
ART. 42
În situaţii de rãzboi, la solicitarea Ministerului Apãrãrii Centrul meteorologic naţional poate trece în subordinea acestuia. În acest caz Ministerul Apãrãrii îi stabileşte sediul şi eventualele atribuţii specifice.
ART. 43
Prezenta lege intrã în vigoare în termen de 30 de zile de la data publicãrii ei în Monitorul Oficial al României, Partea I.


ANEXA 1
SEMNIFICAŢIA
termenilor tehnici folosiţi în cuprinsul legii

În sensul prezentei legi, prin termenii înscrişi mai jos se înţelege:
1. date meteorologice - rezultatul observaţiilor şi mãsurãtorilor efectuate sau înregistrate la staţiile şi posturile meteorologice, inclusiv prin mijloace radar şi prin satelit. Ele reprezintã exprimarea cantitativã a parametrilor atmosferici care caracterizeazã la un moment dat starea vremii într-un loc determinat;
2. observator aerologic - staţie meteorologicã specialã destinatã mãsurãrii parametrilor meteorologici ai atmosferei în altitudine;
3. observator radar - staţie meteorologicã specialã destinatã depistãrii şi urmãririi fenomenelor meteorologice potenţial periculoase, prin metode radioelectrice;
4. platformã meteorologicã - suprafaţa de teren aferentã staţiei meteorologice, destinatã amplasãrii aparatelor şi instrumentelor meteorologice cu care se executã programe de observaţii şi mãsurãtori meteorologice, inclusiv cele de meteorologie aeronauticã, dupã caz;
5. post meteorologic - unitate meteorologicã specialã reprezentând locul şi amenajãrile destinate în principal mãsurãrii precipitaţiilor atmosferice;
6. produse meteorologice - produsele derivate rezultate din analiza şi prelucrarea datelor meteorologice: rapoarte privind condiţiile meteorologice observate, analize, prognoze, avertizãri şi orice alte caracterizãri ale stãrii şi evoluţiei vremii;
7. reţea naţionalã de supraveghere meteorologicã sistemul de staţii, posturi, observatoare şi servicii teritoriale destinate activitãţii meteorologice;
8. staţie meteorologicã - unitatea de bazã în activitatea meteorologicã, reprezentând locul şi amenajãrile necesare în care se executã observaţii şi mãsurãtori meteorologice dupã metodologia şi cu avizul Centrului meteorologic naţional;
9. zonã de protecţie meteorologicã absolutã - terenul din jurul unei platforme meteorologice de 30 m de la fiecare laturã a acestuia, stabilit conform recomandãrilor Organizaţiei Meteorologice Mondiale, în care sunt interzise executarea oricãror instalaţii supraterane de irigaţii şi plantarea de culturi agricole înalte.


ANEXA 2
TAXE
pentru eliberarea de atestate şi avize care se fac venit
la bugetul de stat*)
___________
*) Taxele au fost actualizate prin <>Hotãrârea Guvernului nr. 438/2005 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 441 din 25 mai 2005, în temeiul <>art. 8 alin. (2) din Legea nr. 139/2000 .



1. taxe pentru eliberarea de atestate
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
taxe ROL RON
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
a) Atestare de competenţã pentru efectuarea de
observaţii şi mãsurãtori meteorologice, altele
decât cele efectuate în reţeaua naţionalã
de staţii meteorologice:
- pentru fiecare parametru meteorologic şi pentru
fiecare locaţie de mãsurare şi observare 150.000 15,00
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
b) Atestare de competenţã pentru elaborarea
prognozelor meteorologice de cãtre persoane fizice
sau juridice, altele decât Centrul meteorologic
naţional:
- pentru prognoze specializate cu caracter local
sau regional 1.500.000 150,00
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
- pentru prognoze generale la nivel naţional sau
pe suprafeţe mai mari 15.000.000 1.500,00
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
c) Atestare de competenţã pentru elaborarea studiilor
meteorologice sau climatologice de cãtre persoane
fizice sau juridice, altele decât Centrul
meteorologic naţional:
- pentru atestarea competenţei la nivel local sau
regional 1.500.000 150,00
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
- pentru atestarea competenţei la nivel naţional 15.000.000 1.500,00
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
2. taxe pentru eliberarea avizelor
a) Avizarea amplasãrii de construcţii supraterane,
de obiective care emit fum şi pulberi, de reţele
de înaltã tensiune sau de telecomunicaţii, de
sisteme de irigaţii prin aspersie şi plantãrii
de perdele forestiere pe o distanţã de 500 m
în afara zonei de protecţie a platformelor
meteorologice 800.000 80,00
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
b) Avizarea amplasamentului unei noi unitãţi
meteorologice, cu instalaţiile aferente,
necesare ca urmare a dezafectãrii unei unitãţi
similare din reţeaua naţionalã de supraveghere
meteorologicã 1.500.000 150,00
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
c) Avizarea studiilor de fundamentare climatologicã
elaborate de persoane fizice sau juridice, altele
decât Centrul meteorologic naţional 1.500.000 150,00
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
d) Avizarea punerii în circulaţie a unor date,
informaţii, avertizãri şi prognoze meteorologice,
altele decât cele cu specific aeronautic,
obţinute din activitatea meteorologicã desfãşuratã
de persoane fizice sau juridice, altele decât
Centrul meteorologic naţional:
- la nivel local sau regional 800.000 80,00
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
- la nivel naţional 7.500.000 750,00
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────

NOTĂ:
RON - noua codificare a monedei naţionale (Romanian New);
ROL - codificarea monedei naţionale, care va fi înlocuitã din data de 1 iulie
2005 (Romanian Leu).



----
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016