Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
LEGE nr. 137 din 28 martie 2002 privind unele masuri pentru accelerarea privatizarii
CAP. 1 Dispoziţii generale ART. 1 Prezenta lege stabileşte cadrul juridic pentru accelerarea procesului de privatizare, în baza urmãtoarelor principii: a) asigurarea transparenţei procesului de privatizare; b) vânzarea la preţul de piata rezultat din raportul dintre cerere şi oferta, cu luarea în considerare a tuturor elementelor ce alcãtuiesc oferta de cumpãrare; c) asigurarea egalitãţii de tratament între cumpãrãtori; d) aplicarea unor programe de restructurare anterioarã privatizãrii, cu accent pe externalizarea unor activitãţi şi/sau active, în special a activelor cu caracter social; e) reconsiderarea datoriilor societãţilor comerciale, în vederea sporirii atractivitatii ofertei de privatizare; f) instituirea administrãrii speciale în perioada de privatizare. ART. 2 Prevederile prezentei legi se aplica societãţilor comerciale la care statul sau o autoritate a administraţiei publice locale este acţionar sau asociat, indiferent de actul normativ în baza cãruia societatea comercialã s-a înfiinţat, precum şi regiilor autonome. ART. 3 În înţelesul prezentei legi, termenii şi expresiile de mai jos au urmãtoarele semnificatii: a) societãţi comerciale înseamnã orice societate comercialã/companie nationala/societate nationala la care statul sau o autoritate a administraţiei publice locale este acţionar, indiferent de actul normativ în baza cãruia au fost înfiinţate; b) regie autonomã înseamnã agentul economic înfiinţat în baza <>Legii nr. 15/1990 privind reorganizarea unitãţilor economice de stat ca regii autonome şi societãţi comerciale, cu modificãrile ulterioare, în baza <>Legii administraţiei publice locale nr. 69/1991 , cu modificãrile ulterioare, precum şi în baza <>Legii administraţiei publice locale nr. 215/2001 ; c) acţiuni înseamnã valorile mobiliare emise de societãţi comerciale; acţiunile pot fi ordinare sau preferenţiale în conformitate cu dispoziţiile <>Legii nr. 31/1990 privind societãţile comerciale, republicatã, cu modificãrile ulterioare; prevederile prezentei legi referitoare la acţiuni sunt aplicabile şi pãrţilor sociale; d) active cu caracter social înseamnã bunuri sau ansambluri de bunuri din patrimoniul unei societãţi comerciale sau regii autonome, de tipul: crese, grãdiniţe, cabinete medicale, dispensare, cãmine de nefamilisti sau blocuri de locuinţe, cantine, centrale sau puncte termice, grupuri şcolare de orice tip, baze sportive şi de agrement, indiferent de tipul acestora, utilitãţi de interes local sau zonal, gosdpodarii-anexe şi alte asemenea active, inclusiv dotãrile şi terenul aferent acestora; e) agent de privatizare înseamnã orice persoana juridicã, romana sau strãinã, specializatã în activitãţi financiare, în fuziuni şi achiziţii, precum: bãnci, bãnci de investiţii, societãţi şi fonduri de investiţii, societãţi financiare, societãţi care presteazã servicii de contabilitate şi audit financiar, consultanţa, intermediere pe piata valorilor mobiliare, precum şi cabinete sau societãţi profesionale de avocatura, indiferent dacã acestea acţioneazã individual ori în asociere, cu menţiunea ca persoanele juridice strãine se pot asocia cu o persoana juridicã sau firma romana din categoriile sus-menţionate; f) administrarea specialã în perioada de privatizare înseamnã procedura de administrare în perioada cuprinsã între data intrãrii în vigoare a ordinului ministrului instituţiei publice implicate sau, dupã caz, data emiterii deciziei conducatorului autoritãţii administraţiei publice locale, prin care se instituie procedura administrãrii speciale, şi data transferului dreptului de proprietate asupra acţiunilor în situaţia unei privatizari finalizate sau data stabilitã prin ordin sau decizie; g) investiţii neterminate înseamnã obiective de investiţii aflate în diferite stadii de execuţie, inclusiv cele aflate în faza de proiecte aprobate, care se încadreazã în strategiile de dezvoltare sectoriala ale Guvernului şi care necesita atragerea de fonduri din sectorul privat; h) construieste, opereazã şi transfera semnifica metoda prin care investitorul construieste, finanţeazã, dezvolta şi opereazã obiectivul pentru o perioada determinata de timp, dupã care transfera obiectivul iniţiatorului, în capacitate deplina de funcţionare şi operare şi liber de orice sarcini şi obligaţii; i) construieste, deţine şi opereazã semnifica metoda prin care investitorului i se încredinţeazã obiectivul pe care îl construieste, finanţeazã, dezvolta şi opereazã pentru o perioada nedeterminatã de timp, cu respectarea reglementãrilor sectoriale specifice în vigoare; j) dreptul de opţiune este dreptul investitorului care a subscris şi a vãrsat aportul de capital, în urma unei majorãri de capital, de a cumpara ulterior de la instituţia publica implicata pachete de acţiuni deţinute de aceasta la respectiva societate comercialã, în termenii şi la termenele convenite la data majorãrii de capital social.
CAP. 2 Diminuarea participatiei statului ART. 4 Diminuarea participatiei statului la societãţile comerciale se realizeazã prin utilizarea urmãtoarelor metode: a) vânzarea de acţiuni; b) majorarea de capital social prin aport de capital privat; c) transferul cu titlu gratuit sau vânzarea activelor cu caracter social; d) orice combinatie a metodelor prevãzute la lit. a)-c).
SECŢIUNEA 1 Vânzarea de acţiuni ART. 5 (1) Acţiunile se pot vinde la preţul de piata rezultat din raportul dintre cerere şi oferta, chiar dacã acest preţ este inferior preţului de oferta stabilit de instituţia publica implicata. Instituţia publica implicata este singura autoritate competenta sa decidã asupra oportunitãţii încheierii contractului de vânzare-cumpãrare de acţiuni, având în vedere pe lângã preţ şi celelalte elemente care compun oferta de cumpãrare. Instanţele judecãtoreşti sau arbitrale nu se pot pronunţa asupra oportunitãţii încheierii tranzacţiei, ci doar asupra legalitãţii acesteia. (2) Pentru fiecare societate comercialã stabilitã prin hotãrâre a Guvernului, în raport de domeniul de activitate, mãrimea capitalului social, numãrul de salariaţi, situaţia financiarã, gradul de dezvoltare industriala şi de rata somajului zonei unde îşi desfãşoarã activitatea societatea comercialã, vânzarea pachetului de acţiuni deţinut de cãtre instituţia publica implicata se va face la preţul simbolic reprezentând echivalentul unui euro. În acest caz instituţia publica implicata selecteaza cumpãrãtorul în funcţie de celelalte elemente ale ofertei de cumpãrare, respectiv: volumul investiţiilor angajate, numãrul de locuri de munca ce urmeazã sa fie create şi capitalul de lucru. Criteriile de selecţie şi condiţiile detaliate în care se va efectua vânzarea se vor stabili prin normele metodologice emise în aplicarea prezentei legi. (3) Nu pot participa la procesul de privatizare persoane fizice sau juridice, romane ori strãine, care au avut contracte de vânzare-cumpãrare de acţiuni încheiate cu oricare instituţie publica implicata şi care au fost rezolvite din cauze imputabile acestora printr-o hotãrâre judecãtoreascã sau arbitralã definitiva şi irevocabilã sau ca efect al condiţiilor de rezolutiune stipulate în contractele de vânzare-cumpãrare de acţiuni, precum şi cei care înregistreazã datorii bugetare restante. ART. 6 (1) Vânzarea acţiunilor va fi precedatã de întocmirea unui dosar de prezentare, în funcţie de metoda de privatizare aleasã şi de pachetul de acţiuni oferit la vânzare, potrivit normelor metodologice emise în aplicarea prezentei legi. (2) Dosarul de prezentare va cuprinde şi drepturile de proprietate industriala şi intelectualã. Datele şi informaţiile cuprinse în dosarul de prezentare sau documentul de oferta referitoare la situaţia economicã, financiarã, juridicã şi patrimonialã a societãţii comerciale respective sunt prezentate pe baza declaraţiei pe propria rãspundere autentificatã a administratorului unic, a membrilor consiliului de administraţie sau a directorului general, dupã caz, precum şi a cenzorilor. (3) În situaţia în care instituţia publica implicata decide vânzarea acţiunilor prin oferta publica ori prin metode specifice pieţei de capital, la bursele de valori sau pe alte pieţe organizate, interne ori internaţionale, documentul de oferta se va întocmi în conformitate cu reglementãrile legale în vigoare pentru piata de capital. (4) În cazul vânzãrii pachetelor de acţiuni reprezentând pana la 5% din capitalul social al societãţilor comerciale, instituţia publica implicata va întocmi o fişa de prezentare simplificata. ART. 7 (1) Vânzarea va fi precedatã de publicarea unui anunţ de vânzare sau a unei oferte de vânzare, valabilã cel puţin 30 de zile, dar nu mai mult de 180 de zile de la data publicãrii. (2) Instituţia publica implicata poate decide justificat prelungirea termenului de valabilitate a ofertei de vânzare pentru perioade succesive ce nu pot depãşi 30 de zile fiecare şi care nu pot insuma mai mult de 180 de zile. ART. 8 (1) În cazul vânzãrii unor pachete de acţiuni mai mari de 33%, instituţia publica implicata sau agentul de privatizare are obligaţia sa solicite eliberarea certificatelor de obligaţii bugetare pentru stabilirea situaţiei obligaţiilor bugetare ale societãţilor comerciale supuse privatizãrii. (2) Organele teritoriale ale Ministerului Finanţelor Publice, pentru bugetul de stat, şi ale celorlalte ministere şi instituţii, pentru bugetul asigurãrilor sociale de stat, bugetele fondurilor speciale, precum şi autoritãţile administraţiei publice locale, pentru bugetele locale, vor elibera certificatele de obligaţii bugetare în termen de 30 de zile de la data înregistrãrii solicitãrii, acestea constituind proba exclusiva a datoriilor bugetare respective ale societãţii comerciale. (3) Pentru eliberarea certificatelor de obligaţii bugetare nu se percep taxe. ART. 9 În mod excepţional, în raport cu circumstanţele economice şi cu interesul manifestat de potentialii cumpãrãtori ori ţinând seama de alte condiţii care ar putea influenta negativ rezultatele unui proces de privatizare, conducerea instituţiei publice implicate poate decide, pentru societãţile comerciale la care instituţia publica implicata stabileşte strategia de privatizare, modificarea sau revocarea ofertei de vânzare, precum şi schimbarea metodei de privatizare, potrivit principiilor din prezenta lege, în condiţiile prevãzute în normele metodologice emise în aplicarea acesteia. ART. 10 (1) O asociaţie constituitã din salariaţi, membri ai consiliului de administraţie sau pensionari cu ultimul loc de munca la o societate comercialã poate dobândi acţiuni/pãrţi sociale la respectiva societate comercialã. (2) Vânzarea se face prin una dintre metodele prevãzute la <>art. 13 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 88/1997 privind privatizarea societãţilor comerciale, aprobatã prin <>Legea nr. 44/1998 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, cu respectarea prevederilor art. 5 alin. (1) din prezenta lege. ART. 11 (1) În vederea accelerarii procesului de privatizare instituţia publica implicata va asigura accesul potenţialilor investitori în societatea comercialã, înainte de vânzarea dosarului de prezentare, pentru a-i sprijini sa-şi formeze o opinie generalã asupra situaţiei acesteia, în scopul scurtarii perioadei de formare a unei decizii privind achiziţionarea pachetului de acţiuni ce va fi scos la vânzare la aceasta societate comercialã. (2) Informaţiile care vor fi puse la dispoziţie de societatea comercialã vor conţine numai date generale, cu caracter public, iar vizitele vor avea un caracter preponderent tehnic, pentru ca investitorii sa poatã evalua starea actuala a societãţii comerciale, perspectivele acesteia dupã privatizare şi un volum de investiţii minim necesar. (3) Dupã vânzarea dosarului de prezentare, la cererea potenţialului cumpãrãtor, în condiţiile prevãzute în normele metodologice emise în aplicarea prezentei legi, instituţia publica implicata şi societatea comercialã supusã privatizãrii sunt obligate sa asigure accesul liber la toate datele şi informaţiile, cu excepţia celor de natura confidenţialã, privind activitatea societãţii comerciale, în scopul întocmirii de cãtre acesta a propriului raport de expertiza asupra societãţii. ART. 12 (1) Toate societãţile comerciale, indiferent de structura capitalului social, cãrora nu li s-a eliberat certificatul de atestare a dreptului de proprietate asupra terenului, vor întocmi şi vor inainta instituţiilor îndreptãţite sa emita certificate de atestare a dreptului de proprietate asupra terenului, în termen de 60 de zile de la data intrãrii în vigoare a prezentei legi, documentaţiile necesare în vederea eliberãrii acestuia. (2) Instituţiile abilitate sa elibereze certificate de atestare a dreptului de proprietate asupra terenului au obligaţia sa emita aceste documente în termen de 15 zile de la depunerea documentaţiei şi sa transmitã, în termen de 5 zile de la emitere, o copie de pe certificat cãtre instituţia publica implicata. (3) Administratorii societãţii comerciale sunt obligaţi sa solicite înregistrarea majorãrii capitalului social la oficiul registrului comerţului în termen de 30 de zile de la data emiterii certificatului. (4) În cazul în care administratorii nu solicita înregistrarea majorãrii capitalului social în termenul prevãzut la alin. (3), oficiul registrului comerţului va inregistra majorarea, la cererea instituţiei publice implicate. (5) În cazul în care eliberarea certificatului de atestare a dreptului de proprietate asupra terenurilor nu a fost urmatã, anterior privatizãrii, de majorarea corespunzãtoare a capitalului social sau dacã certificatul se elibereazã dupã privatizare, capitalul social se majoreazã de drept cu valoarea terenurilor, care va fi consideratã aport în natura al statului sau al unei unitãţi administrativ-teritoriale, dupã caz, în schimbul cãreia se vor emite acţiuni suplimentare ce vor reveni de drept instituţiei publice implicate. (6) În situaţia în care majorarea capitalului social cu valoarea terenurilor se realizeazã dupã privatizarea societãţii comerciale, cumpãrãtorul sau succesorul în drepturi al acestuia are drept de preferinta la cumpãrare de la instituţia publica implicata a unui numãr de acţiuni suplimentare necesare menţinerii cotei de participaţie la capitalul social, existenta anterior majorãrii acestuia cu valoarea terenurilor. (7) Cumpãrãtorul sau succesorul în drepturi al acestuia îşi poate exercita aceasta preferinta în termen de 15 zile de la data înregistrãrii majorãrii capitalului social. (8) Preţul de vânzare pentru acţiunile suplimentare provenite din majorarea capitalului social cu valoarea terenului, în situaţia exercitãrii dreptului de preferinta, este egal cu preţul de oferta stabilit de instituţia publica implicata, în conformitate cu prevederile normelor metodologice emise în aplicarea prezentei legi. Plata acţiunilor se va realiza integral sau în rate. Transferul dreptului de proprietate asupra acţiunilor are loc în momentul plãţii integrale a acestora. (9) În situaţia în care nu se exercita dreptul de preferinta în termenul prevãzut la alin. (7), pachetul de acţiuni aferent terenului poate fi vândut de instituţia publica implicata prin oricare dintre metodele prevãzute în <>Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 88/1997 , aprobatã prin <>Legea nr. 44/1998 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare. (10) Pana la expirarea termenului de exercitare a dreptului de preferinta drepturile de vot conferite de acţiunile emise în conformitate cu prevederile alin. (5) sunt suspendate. ART. 13 (1) În vederea accelerarii procesului de privatizare autoritatea de mediu competenta va emite, în termen de 10 zile de la depunerea documentaţiei necesare de cãtre societatea comercialã, avizul de mediu. În cazul necomunicarii avizului în termenul legal, societatea comercialã este consideratã ca îşi desfãşoarã activitatea în deplina conformitate cu cerinţele legale în vigoare privind protecţia mediului. (2) Instituţia publica implicata are obligaţia sa includã în dosarul de prezentare sau, dupã caz, în prospectul de oferta publica obligaţiile şi rãspunderile de mediu stabilite prin avizul de mediu, pe baza informaţiilor cuprinse în bilanţul de mediu acceptat de autoritatea de mediu competenta. (3) Dispoziţiile alin. (1) sunt aplicabile şi în cazul vânzãrii de active, atât timp cat asemenea active fac parte din patrimoniul unei societãţi comerciale sau regii autonome ce desfãşoarã o activitate calificatã, în conformitate cu legislaţia în vigoare, ca având un impact asupra mediului. (4) Emiterea şi/sau revizuirea avizului de mediu este gratuita în cazul societãţilor comerciale care înregistreazã pierderi în bilanţul contabil al ultimului exerciţiu financiar anual încheiat.
SECŢIUNEA a 2-a Majorarea capitalului social prin aport de capital privat ART. 14 (1) Instituţia publica implicata poate decide sa propunã în adunarea generalã a actionarilor diminuarea participatiei statului la societãţile comerciale prin lansarea unei oferte publice de majorare a capitalului social la respectivele societãţi comerciale. (2) Oferta va avea în vedere necesarul de capital rezultat în urma unui studiu de fezabilitate solicitat de cãtre instituţia publica implicata. (3) Majorarea capitalului social se face prin aport în numerar sau în natura cu utilaje tehnologice performanţe (de vârf), conform studiului de fezabilitate şi prevederilor din normele metodologice emise în aplicarea prezentei legi. (4) În situaţia în care instituţia publica implicata decide, în baza studiului de fezabilitate, majorarea capitalului social în sprijinul societãţii comerciale, adunarea generalã a actionarilor va acorda dreptul preferenţial la subscriere actionarilor privati existenţi, în termen de 10 zile de la data lansãrii ofertei. (5) Oricare dintre investitorii interesaţi, persoane fizice sau persoane juridice cu capital majoritar privat, vor putea subscrie atât acţiunile aferente cotei deţinute de instituţia publica implicata, cat şi acţiunile aferente cotei actionarilor care nu îşi exercita dreptul de preferinta. (6) Prin derogare de la prevederile <>Legii nr. 31/1990 , republicatã, cu modificãrile ulterioare, în cazul în care instituţia publica implicata decide ca metoda de diminuare a participatiei statului majorarea capitalului social, convocarea adunãrii generale a actionarilor se face în termen de doua zile lucrãtoare de la luarea deciziei, iar adunarea generalã a actionarilor societãţii comerciale se tine în termen de 5 zile de la publicarea anunţului de convocare. (7) Hotãrârea adunãrii generale a actionarilor privind majorarea capitalului social poate fi atacatã în termen de 5 zile de la data publicãrii acesteia.
SECŢIUNEA a 3-a Transferul cu titlu gratuit sau vânzarea activelor cu caracter social ART. 15 (1) Societãţile comerciale la care statul sau o autoritate a administraţiei publice locale este acţionar majoritar pot dispune înstrãinarea unor active cu caracter social, cu titlu gratuit şi cu prioritate cãtre autoritãţile administraţiei publice locale, precum şi cãtre instituţii publice şi vânzarea acestora cãtre orice alta persoana fizica sau juridicã interesatã, cu excepţia celor care au fost revendicate în conformitate cu prevederile <>Legii nr. 10/2001 privind regimul juridic al unor imobile preluate în mod abuziv în perioada 6 martie 1945-22 decembrie 1989, cu modificãrile ulterioare. (2) În situaţia în care societatea comercialã decide aplicarea mãsurilor prevãzute la alin. (1), adunarea generalã a actionarilor se va convoca în termen de doua zile lucrãtoare de la luarea deciziei şi se va tine în 5 zile de la publicarea anunţului de convocare. (3) Adunarea generalã a actionarilor va hotãrî reducerea capitalului social din cota de participaţie a statului sau a autoritãţii administraţiei publice locale, în cazul transferului cu titlu gratuit.
CAP. 3 Mãsuri speciale în procesul de privatizare ART. 16 (1) Administrarea specialã în perioada de privatizare se instituie la societãţile comerciale la care statul sau o autoritate a administraţiei publice locale deţine un pachet majoritar de acţiuni, aflate în proces de privatizare, prin ordin al ministrului instituţiei publice implicate sau prin decizie a conducatorului autoritãţii administraţiei publice locale. (2) Procedura de administrare specialã în perioada de privatizare presupune administrarea societãţii comerciale de cãtre un administrator special, în baza unui mandat acordat de cãtre instituţia publica implicata, în conformitate cu normele metodologice emise în aplicarea prezentei legi. (3) Mandatul acordat de instituţia publica implicata va stabili modul de administrare şi gestionare a societãţii comerciale, precum şi mãsurile ce trebuie luate pentru accelerarea procesului de privatizare. (4) În funcţie de situaţia economico-financiarã şi de strategia de privatizare care urmeazã sa fie aplicatã pentru fiecare societate comercialã, în mandat se vor specifica şi mãsurile excepţionale care trebuie luate la societatea comercialã în perioada premergãtoare anunţului de oferta, cu referire la: a) divizari, fuziuni, vânzãri de active; b) aplicarea unor programe de restructurare cu/sau fãrã reducere de personal; c) externalizari/transferuri de activitãţi şi/sau active cu caracter social; d) conversia în acţiuni a unor creanţe certe, lichide şi exigibile; e) respectarea disciplinei economico-financiare şi a graficelor de reesalonare a datoriilor restante cãtre furnizorii de servicii, întocmite potrivit alin. (5) lit. a); f) orice alte mãsuri care duc la sporirea atractivitatii societãţilor comerciale la privatizare. (5) De la data instituirii procedurii de administrare specialã în perioada de privatizare, la societatea comercialã se aplica urmãtoarele mãsuri excepţionale: a) nici o regie autonomã, companie nationala, societate nationala, societate comercialã cu capital integral de stat furnizoare de servicii - electricitate, gaze naturale, apa sau alte asemenea servicii fãrã de care societatea nu poate funcţiona - nu are dreptul sa schimbe, sa refuze ori sa intrerupa temporar un astfel de serviciu cãtre societatea comercialã aflatã în proces de privatizare. Societatea comercialã este obligatã sa solicite întocmirea unui grafic de reesalonare a obligaţiilor restante cãtre furnizorii de servicii, sa achite facturile curente înregistrate dupã data instituirii procedurii de administrare specialã şi ratele convenite prin graficul de reesalonare stabilit cu furnizorii de servicii. În situaţia neachitarii de cãtre societatea comercialã a facturilor curente şi a ratelor convenite prin graficul de reesalonare, furnizorii pot sa intrerupa furnizarea de servicii; b) creditorii bugetari, la solicitarea administratorului special, vor ridica toate sarcinile care greveazã asupra activelor societãţii comerciale care urmeazã a fi vândute, externalizate sau transferate, în scopul creşterii atractivitatii la privatizare, iar sumele încasate din vânzarea activelor se distribuie proporţional creditorilor bugetari care au instituit sarcinile, potrivit normelor metodologice emise în aplicarea prezentei legi; c) creditorii bugetari vor suspenda, pana la transferul dreptului de proprietate asupra acţiunilor, aplicarea oricãrei mãsuri de executare silitã începutã asupra societãţii comerciale şi nu vor face nici un demers pentru instituirea unor noi astfel de mãsuri. (6) Procedura de administrare specialã în perioada de privatizare înceteazã la data transferului dreptului de proprietate asupra acţiunilor, în situaţia unei privatizari finalizate, sau la data stabilitã prin ordin ori prin decizie. ART. 17 (1) În termen de 30 de zile de la data instituirii procedurii de administrare specialã la societãţile comerciale ce urmeazã sa se privatizeze, la cererea instituţiei publice implicate creanţele deţinute de cãtre Autoritatea pentru Valorificarea Activelor Bancare asupra societãţii comerciale se vor converti în acţiuni. (2) Acţiunile rezultate în urma conversiei vor fi transferate pe baza de protocol instituţiei publice implicate, în vederea vânzãrii acestora într-un pachet comun şi la acelaşi preţ pe acţiune cu vânzarea pachetului de acţiuni deţinut de aceasta. (3) Preţul obţinut în urma vânzãrii va fi repartizat, între cele doua instituţii, proporţional cu numãrul acţiunilor vândute, dupã deducerea cheltuielilor efectuate de cãtre instituţia publica implicata. ART. 18 (1) Instituţiile publice implicate şi instituţiile bugetare creditoare, la solicitarea instituţiei publice implicate, vor acorda societãţilor comerciale cu capital majoritar de stat, aflate în proces de privatizare, urmãtoarele înlesniri care vor fi cuprinse în dosarul de prezentare: a) scutirea totalã sau parţialã la plata a obligaţiilor restante la data de 31 decembrie 2001, reprezentând impozite, taxe, contribuţii şi alte venituri bugetare, precum şi cele reprezentând creanţele proprii şi cele provenite din credite bugetare gestionate de instituţia publica implicata. În cazul scutirii parţiale, diferenţa rãmasã va fi achitatã eşalonat, conform graficului aprobat de cãtre creditorul bugetar, respectiv instituţia publica implicata, dupã caz; b) scutirea totalã sau parţialã la plata a obligaţiilor bugetare restante la data de 31 decembrie 2001 cãtre bugetele locale, reprezentând impozite, taxe, contribuţii şi alte venituri, precum şi cele reprezentând creanţele proprii şi cele provenite din credite bugetare gestionate de autoritatea administraţiei publice locale, ce pot fi acordate de cãtre consiliul local prin hotãrâre. În cazul scutirii parţiale, diferenţa rãmasã va fi achitatã eşalonat, conform graficului aprobat de cãtre autoritatea administraţiei publice locale; c) scutirea la plata a majorãrilor de întârziere şi a penalitatilor de orice fel aferente obligaţiilor bugetare datorate şi neachitate la data de 31 decembrie 2001, cuprinse în certificatele de obligaţii bugetare eliberate la data semnãrii contractului de vânzare-cumpãrare de acţiuni. (2) De la prevederile alin. (1) lit. a) fac excepţie obligaţiile bugetare restante ale societãţilor comerciale, datorate Fondului de asigurãri sociale de sãnãtate, pentru care se acorda urmãtoarele înlesniri la plata: a) eşalonarea la plata a obligaţiilor bugetare restante reprezentând contribuţia la Fondul de asigurãri sociale de sãnãtate, pe o perioada de 5 ani, cu o perioada de graţie de 6 luni, cuprinsã în perioada de eşalonare; b) scutirea la plata a majorãrilor de întârziere şi a penalitatilor aferente obligaţiilor prevãzute la lit. a). (3) Stabilirea graficului de eşalonare la plata şi precizarea sumelor reprezentând majorãri de întârziere şi penalitãţi pentru obligaţiile prevãzute la alin. (2) se fac prin ordin al preşedintelui Casei Naţionale de Asigurãri de Sãnãtate. (4) De la prevederile alin. (1) şi (2) sunt exceptate şi obligaţiile bugetare restante reprezentând contribuţia pentru pensia suplimentarã, contribuţia individualã de asigurãri sociale, contribuţia angajaţilor de 1% la bugetul Fondului pentru plata ajutorului de şomaj, precum şi contribuţia de 7% a angajaţilor pentru asigurãrile sociale de sãnãtate, T.V.A. suspendatã în vama, impozitul pe veniturile din salarii, impozitul pe dividende şi celelalte impozite cu reţinere la sursa, care se vor achitã eşalonat, conform graficului aprobat de creditorul bugetar care administreazã venitul respectiv. (5) Înlesnirile prevãzute la alin. (1), (2) şi (3) îşi pierd valabilitatea în situaţia în care nu s-a realizat transferul dreptului de proprietate asupra acţiunilor. (6) Înlesnirile la plata prevãzute la alin. (1), (2) şi (3) îşi pierd valabilitatea şi în situaţia în care societatea comercialã nu îşi achitã obligaţiile bugetare curente ale fiecãrui an fiscal cu termene scadente începând cu data de 1 a lunii urmãtoare intrãrii în vigoare a prezentei legi. În cazul în care societatea comercialã nu achitã la scadenta obligaţiile bugetare curente, poate efectua plata acestora în cel mult 90 de zile, împreunã cu majorãrile de întârziere şi penalitãţile de întârziere aferente, dar nu mai târziu de data de 20 decembrie a fiecãrui an fiscal. (7) Nerespectarea condiţiilor şi a termenelor în care s-au aprobat înlesnirile prevãzute la alin. (1), (2) şi (3) atrage anularea acestora, începerea sau continuarea, dupã caz, a executãrii silite pentru intreaga suma neplatita şi obligaţia de plata a majorãrilor de întârziere şi a penalitatilor de întârziere calculate de la data la care termenele şi/sau condiţiile nu au fost respectate. (8) Sumele care fac obiectul înlesnirilor potrivit alin. (1), (2) şi (3) sunt cele stabilite în certificatele de obligaţii bugetare eliberate conform prevederilor prezentei legi, pe baza actelor de control, de organele teritoriale ale Ministerului Finanţelor Publice, Ministerului Muncii şi Solidaritãţii Sociale, Casei Naţionale de Asigurãri de Sãnãtate şi de autoritãţile administraţiei publice locale pentru bugetele locale, precum şi în notificãrile emise de instituţia publica implicata, actualizate pana la data semnãrii contractului de vânzare-cumpãrare de acţiuni. (9) În termen de 30 de zile lucrãtoare de la data solicitãrii instituţiei publice implicate ministerele şi autoritãţile administraţiei publice centrale sau locale creditoare vor emite certificatele de obligaţii bugetare prin care se atesta cuantumul sumelor care fac obiectul înlesnirilor la plata. (10) Societãţilor comerciale la care au fost încheiate contracte de vânzare-cumpãrare de acţiuni dupã data de 1 decembrie 2001, precum şi celor aflate în derularea procedurilor de privatizare la data intrãrii în vigoare a prezentei legi li se acorda înlesnirile la plata prevãzute în contractele de vânzare-cumpãrare de acţiuni sau în actele normative prin care s-au aprobat strategiile de privatizare, respectiv eşalonarea obligaţiilor bugetare pe o perioada de 5 ani şi scutirea de la plata a majorãrilor de întârziere şi a penalitatilor de orice fel. (11) Pentru sumele reprezentând obligaţii bugetare eşalonate la plata se datoreazã şi se calculeazã majorãri conform prevederilor legale, plata acestora efectuandu-se împreunã cu rata respectiva. Pe perioada de graţie acordatã la eşalonare majorãrile datorate conform legii se achitã lunar. (12) Înlesnirile la plata prevãzute în prezentul articol se acorda prin ordin comun al creditorilor bugetari şi instituţiei publice implicate. (13) Criteriile de selecţie şi de încadrare în grila privind acordarea înlesnirilor se stabilesc de instituţiile publice implicate, împreunã cu instituţiile bugetare creditoare implicate, conform normelor metodologice emise în aplicarea prezentei legi. (14) Prin derogare de la prevederile <>Legii nr. 143/1999 privind ajutorul de stat, Consiliul Concurentei va emite decizia legalã în procedura de urgenta, astfel încât sa poatã fi respectat termenul de plata prevãzut în contract. (15) Suspendarea executãrii silite prevãzutã la art. 16 alin. (5) lit. c) se întinde şi pe perioada derulãrii înlesnirilor la plata prevãzute în prezentul articol. ART. 19 (1) În termen de 90 de zile de la data transferului dreptului de proprietate asupra acţiunilor societãţilor comerciale, la solicitarea societãţii comerciale furnizorii de utilitãţi - regii autonome, companii naţionale, societãţi naţionale, societãţi comerciale cu capital integral de stat - vor putea, cu acordul Ministerului Finanţelor Publice şi al celorlalţi creditori bugetari, sa aprobe scutirea totalã sau parţialã, reesalonarea pe o perioada de 3-5 ani sau conversia în acţiuni a creanţelor certe, lichide şi exigibile asupra societãţii comerciale. Cumpãrãtorul din contractul de vânzare-cumpãrare de acţiuni încheiat cu instituţia publica implicata are drept de preferinta la cumpãrarea acţiunilor rezultate din conversie. (2) În cazul obţinerii acordului pentru aprobarea înlesnirilor la plata prevãzute la alin. (1), Ministerul Finanţelor Publice poate acorda înlesniri similare, ca sume şi termen, pentru plata datoriilor la bugetul de stat ale furnizorilor de utilitãţi, cu înlesnirile acordate de aceştia potrivit alin. (1). ART. 20 În cazuri temeinic justificate instituţia publica implicata va decide reducerea cu pana la doua treimi a oricãrui termen referitor la procedurile de privatizare, prevãzut în prezenta lege, precum şi în <>Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 88/1997 , aprobatã prin <>Legea nr. 44/1998 , cu modificãrile ulterioare. ART. 21 (1) Prin ordin al ministrului instituţiei publice implicate sau prin decizie a conducatorului autoritãţii administraţiei publice locale se poate institui procedura de administrare specialã şi la societãţile comerciale care nu au activitate sau care îndeplinesc condiţiile prevãzute la <>art. 232 din Legea nr. 31/1990 , republicatã, cu modificãrile ulterioare, şi pentru care nu s-au pus în aplicare mãsurile respective. (2) Mandatul acordat de instituţia publica implicata va stabili modul de administrare şi gestionare a societãţii comerciale, precum şi mãsurile ce trebuie luate pentru dizolvarea şi lichidarea societãţii comerciale.
CAP. 4 Atragerea de capital privat în domeniul utilitãţilor ART. 22 Pe baza unei cereri de oferta formulate de instituţia publica implicata investitorii pot participa la majorarea capitalului social al societãţilor comerciale din domeniul utilitãţilor, având drept de opţiune la cumpãrarea unor pachete de acţiuni. ART. 23 Instituţia publica implicata şi/sau societatea comercialã, în calitate de initiatori, vor urmãri atragerea de capital privat în investiţii pentru: a) finalizarea investiţiilor neterminate; b) reabilitarea unor obiective economice. ART. 24 (1) Atragerea de capital privat în investiţii se poate face prin parteneriat public-privat, utilizându-se urmãtoarele metode: a) construieste, opereazã şi transfera; b) construieste, deţine şi opereazã. (2) În domeniul energiei societãţile de producţie, transport şi distribuţie, precum şi autoritãţile administraţiei publice locale, dupã caz, sunt autorizate sa încheie contracte de cumpãrare de energie pe termen lung, pe baza avizului autoritãţilor de reglementare în domeniu, cu societãţile producãtoare angajate în parteneriate publice-private, cu confirmarea ministerelor implicate şi a autoritãţilor administraţiei publice locale, dupã caz, şi cu aprobarea Guvernului. ART. 25 Initiatorul este obligat sa facã cunoscutã intenţia de atragere a capitalului privat în investiţii prin publicarea unei cereri de oferta. ART. 26 Elementele contractuale negociate cu investitorul a cãrui oferta a fost selectata în conformitate cu una dintre metodele prevãzute la art. 24 vor fi supuse, dupã caz, aprobãrii Guvernului, în conformitate cu normele metodologice emise în aplicarea prezentei legi.
CAP. 5 Garanţii şi despãgubiri care pot fi acordate cumparatorilor ART. 27 Instituţia publica implicata poate conveni, prin contractul de vânzare-cumpãrare, sa îl despãgubeascã pe cumpãrãtor pentru prejudicii suferite ca urmare a stabilirii în sarcina societãţii comerciale a unor raspunderi, datorate poluarii mediului din activitãţi trecute, care nu au fost dezvãluite cumpãrãtorului de instituţia publica implicata sau de autoritatea de mediu competenta. ART. 28 Instituţia publica implicata poate sa negocieze şi sa convinã acordarea unor garanţii cumpãrãtorului pentru daune cauzate acestuia prin faptul ca societatea comercialã este ţinuta sa îndeplineascã vreo obligaţie, inclusiv fata de terţi, sau sa suporte vreo pierdere ca rezultat al unor acte, fapte şi operaţiuni care nu au fost dezvãluite şi nici nu puteau fi cunoscute de cãtre cumpãrãtor ca urmare a efectuãrii propriului audit asupra societãţii comerciale şi a cãror cauza a existat la data încheierii contractului. ART. 29 (1) Instituţia publica implicata asigura cumparatorilor cu care a încheiat contracte de vânzare-cumpãrare de acţiuni repararea prejudiciilor cauzate acestora prin executarea unor hotãrâri judecãtoreşti definitive şi irevocabile care obliga la restituirea în natura cãtre foştii proprietari a bunurilor imobile preluate de stat. (2) Valoarea prejudiciului ce urmeazã sa fie reparat potrivit alin. (1) se stabileşte de comun acord cu cumpãrãtorul, iar în caz de divergenta, prin justiţie. ART. 30 (1) În toate cazurile valoarea despãgubirilor acordate potrivit art. 27-29 nu va putea depãşi cumulat 50% din preţul efectiv plãtit de cumpãrãtor. (2) Statul garanteazã plata de cãtre instituţiile publice implicate a acestor despãgubiri în limita prevãzutã la alin. (1). (3) Prevederile <>art. 32^4 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 88/1997 , aprobatã prin <>Legea nr. 44/1998 , cu modificãrile ulterioare, rãmân aplicabile numai pentru contractele de vânzare-cumpãrare de acţiuni încheiate înainte de intrarea în vigoare a prezentei legi.
CAP. 6 Dispoziţii speciale privind fuziunea, divizarea, dizolvarea şi lichidarea societãţilor comerciale supuse privatizãrii ART. 31 (1) Instituţia publica implicata va solicita consiliului de administraţie sau administratorilor convocarea adunãrii generale a actionarilor din societãţile comerciale cu capital majoritar de stat, care se va întruni în termen de 5 zile de la data solicitãrii pentru a decide asupra fuziunii, divizãrii ori dizolvãrii şi lichidãrii. (2) Prin derogare de la prevederile <>art. 117 din Legea nr. 31/1990 , republicatã, cu modificãrile ulterioare, convocarea va fi publicatã într-un cotidian naţional de larga difuzare şi în unul dintre ziarele de larga rãspândire din localitatea în care se afla sediul societãţii comerciale, cu cel puţin 3 zile înainte de data întrunirii adunãrii generale a actionarilor. ART. 32 (1) În termen de 10 zile de la data la care adunarea generalã a actionarilor a aprobat fuziunea sau divizarea societãţii comerciale consiliul de administraţie va definitiva documentele necesare. (2) Hotãrârea adunãrii generale a actionarilor privind fuziunea sau divizarea societãţii comerciale poate fi atacatã în termen de 5 zile de la data publicãrii. (3) Proiectul de fuziune sau de divizare întocmit în forma prevãzutã de <>Legea nr. 31/1990 , republicatã, cu modificãrile ulterioare, se depune în termen de 3 zile la oficiul registrului comerţului de cãtre administratorul societãţii comerciale. (4) Creditorii societãţii comerciale care fuzioneazã sau se divide, care au o creanta anterioarã publicãrii proiectului de fuziune sau de divizare, pot face opoziţie în termen de 5 zile de la data publicãrii hotãrârii adunãrii generale a actionarilor privind fuziunea sau divizarea. (5) Opoziţia formulatã în condiţiile alin. (4) se judeca cu celeritate de cãtre instanta judecãtoreascã competenta. ART. 33 (1) La data adoptãrii hotãrârii de dizolvare şi lichidare adunarea generalã a actionarilor va dispune încetarea mandatului consiliului de administraţie al societãţii comerciale şi va desemna un administrator unic al acesteia pana la numirea lichidatorului sau a agentului de privatizare. (2) Hotãrârea adunãrii generale a actionarilor privind dizolvarea şi lichidarea societãţii comerciale poate fi atacatã în termen de 5 zile de la data publicãrii. ART. 34 (1) În termen de doua zile de la data publicãrii hotãrârii de dizolvare/lichidare administratorul unic desemnat notifica prin curier poştal rapid cu confirmare de primire creditorii cunoscuţi ai societãţii comerciale şi publica un anunţ informativ într-un cotidian naţional de larga difuzare, precum şi prin mijloace electronice. În notificare şi în anunţ se precizeazã valoarea totalã a datoriilor societãţii comerciale, astfel cum rezulta din evidentele financiar-contabile, creanţele care se compenseazã total sau parţial cu debite ale creditorului fata de societatea comercialã, ordinea de preferinta a creanţelor, precum şi termenul limita în care creditorii îşi pot manifesta intenţia valorificãrii creanţelor prin depunerea unei declaraţii de creanta. Termenul de depunere a declaraţiilor de creanta nu va putea depãşi 20 de zile de la data publicãrii anunţului informativ. (2) Dreptul de a contesta existenta sau întinderea unei creanţe ori rangul acesteia în ordinea de preferinta se stinge în termen de 20 de zile de la data publicãrii anunţului informativ. (3) Contestaţiile creditorilor introduse la instanţele de judecata competente, în condiţiile alin. (2), nu suspenda derularea procedurilor de lichidare a societãţii comerciale. ART. 35 (1) La data depunerii hotãrârii de dizvolare la oficiul registrului comerţului se suspenda judecarea tuturor acţiunilor în pretenţii judiciare sau extrajudiciare îndreptate impotriva societãţii comerciale, termenele de prescripţie a acţiunilor de realizare a creanţelor aparţinând creditorilor acesteia, precum şi orice procedura de executare silitã pornitã impotriva ei. (2) Adunarea generalã a actionarilor poate dispune încetarea mãsurii de lichidare voluntara în cazul în care se înregistreazã o scrisoare de intenţie prin care se solicita cumpãrarea pachetului majoritar de acţiuni. În aceste condiţii modalitatea şi termenul de achitare a creanţelor se vor stabili prin contractul de vânzare-cumpãrare de acţiuni. La data la care adunarea generalã a actionarilor hotãrãşte încetarea procedurii de lichidare voluntara societatea comercialã intra în procedura de administrare specialã potrivit art. 16. ART. 36 (1) Lichidatorul are obligaţia ca, în cel mult 10 zile de la data intrãrii în funcţie, sa întocmeascã tabelul de creanţe, care va fi depus la sediul societãţii comerciale pentru a putea fi consultat de cãtre creditori. (2) Dreptul de a contesta existenta sau întinderea unei creanţe ori rangul acesteia în ordinea de preferinta se stinge în termen de 15 zile de la data comunicãrii acestora în scris de cãtre lichidator. ART. 37 (1) Vânzarea bunurilor se face pe baza de licitaţie cu strigare, licitaţie în plic sigilat ori prin negociere, în condiţiile prevãzute în normele metodologice emise în aplicarea prezentei legi. (2) Contractul de vânzare a bunului adjudecat se încheie sub sancţiunea nulitãţii, în termen de cel mult 10 zile lucrãtoare de la data adjudecãrii licitaţiei. Lichidatorul poate prelungi acest termen cu cel mult 5 zile lucrãtoare. ART. 38 (1) Pentru acoperirea pasivului social lichidatorul va efectua plati în contul creanţelor creditorilor, indiferent dacã acestea sunt ajunse sau nu la scadenta, din sumele obţinute în urma vânzãrii bunurilor mobile şi imobile ale societãţii comerciale şi a valorificãrii creanţelor fata de terţi, în urmãtoarea ordine de preferinta: a) pentru acoperirea cheltuielilor aferente vânzãrii sau îndeplinirii procedurii de lichidare; b) pentru achitarea salariilor pe cel mult 6 luni anterioare depunerii la oficiul registrului comerţului a hotãrârii adunãrii generale a actionarilor de dizolvare/lichidare; c) pentru realizarea creanţelor creditorilor în favoarea cãrora societatea comercialã a constituit un drept de garanţie realã mobiliarã sau de ipoteca asupra bunurilor sale mobile ori imobile din sumele obţinute prin vânzarea acestor bunuri; aceste prevederi se aplica şi în ceea ce priveşte privilegiile speciale; d) în contul creanţelor statului sau ale autoritãţilor administraţiei publice locale, provenite din impozite, taxe şi alte obligaţii fiscale stabilite conform legii, din contribuţii la bugetul asigurãrilor sociale de stat, precum şi la fondurile speciale; e) în contul creanţelor statului, provenite din sumele plãtite de Ministerul Finanţelor Publice pentru garanţiile la credite interne şi externe executate, precum şi pentru credite externe contractate direct de cãtre stat, din care s-au fãcut subimprumuturi; f) în contul creanţelor rezultând din împrumuturi acordate de stat, inclusiv în contul creanţelor rezultate din împrumuturile acordate pentru plata gazelor şi energiei electrice conform reglementãrilor în vigoare la data acordãrii împrumutului, precum şi din creditele acordate societãţii comerciale de cãtre un asociat sau acţionar care reprezintã statul, inclusiv cele izvorâte din acte cu titlu gratuit fãcute de acesta; g) în contul creditorilor chirografari; h) în contul actionarilor. (2) Nici o distribuire de sume cãtre creditori nu se va putea face mai înainte de rãmânerea definitiva a hotãrârilor prin care s-au soluţionat cererile formulate în conformitate cu art. 36 alin. (2) ori de la soluţionarea recursului la acestea.
CAP. 7 Soluţionarea litigiilor ART. 39 Termenul de prescripţie pentru introducerea cererii prin care se ataca o operaţiune sau un act prevãzut de prezenta lege şi de <>Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 88/1997 , aprobatã prin <>Legea nr. 44/1998 , cu modificãrile ulterioare, ori se valorifica un drept conferit de acestea este de o luna de la data la care reclamantul a cunoscut sau trebuia sa cunoascã existenta operaţiunii sau actul atacat ori de la data naşterii dreptului, cu excepţia cererilor privind executarea obligaţiilor prevãzute în contractele de vânzare-cumpãrare de acţiuni ale societãţilor comerciale privatizate, precum şi a celor în desfiinţarea acestor contracte cãrora li se aplica termenul general de prescripţie. ART. 40 (1) Cererile prin care se ataca o operaţiune sau un act prevãzut în prezenta lege şi în <>Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 88/1997 , aprobatã prin <>Legea nr. 44/1998 , cu modificãrile ulterioare, ori se valorifica un drept conferit de acestea sunt de competenta secţiilor comerciale ale tribunalelor şi se judeca de urgenta şi cu precãdere. (2) Dacã sunt motive întemeiate pentru care pãrţile nu sunt în mãsura sa îşi prezinte apãrãrile în mod complet, instanta va putea, în mod excepţional, sa acorde un singur termen în cunostinta de cel mult 5 zile, pentru aceste motive. (3) Instanta este obligatã sa pronunţe hotãrârea în termen de 3 zile de la închiderea dezbaterilor şi sa comunice pãrţilor hotãrârea în cel mult 5 zile de la pronunţare. ART. 41 (1) Contractele de vânzare-cumpãrare de acţiuni încheiate în cadrul procesului de privatizare de instituţia publica implicata constituie titluri executorii în cazul neîndeplinirii de cãtre cumpãrãtori a obligaţiilor pecuniare asumate. Constituie titluri executorii şi contractele de garanţie realã mobiliarã încheiate între instituţia publica implicata şi cumpãrãtor. (2) Notificarea prin care instituţia publica implicata înştiinţeazã cumpãrãtorul asupra desfiinţãrii contractului, ca efect al actionarii pactului comisoriu, constituie înscrisul în baza cãruia se efectueazã reinregistrarea ca acţionar a instituţiei publice implicate de cãtre societatea de registru independenta care tine registrul actionarilor respectivei societãţi comerciale şi de cãtre oficiul registrului comerţului, fãrã a mai fi necesarã îndeplinirea vreunei alte formalitãţi.
CAP. 8 Agenţi de privatizare ART. 42 (1) În scopul accelerarii procesului de privatizare instituţiile publice implicate pot delega unor agenţi de privatizare exerciţiul anumitor drepturi şi puteri, în baza unui mandat. (2) Agenţii de privatizare vor prezenta, la cererea instituţiei publice implicate mandante, rapoarte cu privire la activitãţile efectuate şi vor exercita pe perioada mandatului, în mod exclusiv, atribuţiile delegate. Mandatul se acorda în legatura cu privatizarea/restructurarea/lichidarea unei societãţi comerciale sau a unui grup de societãţi comerciale, cuprinse în programe speciale de privatizare/restructurare/lichidare selectate de instituţia publica implicata, în conformitate cu prevederile normelor metodologice emise în aplicarea prezentei legi, fie pentru vânzarea de acţiuni, fie pentru vânzarea de active. (3) Instituţiile publice implicate nu pot delega agenţilor de privatizare atribuţiile stabilite la art. 16. ART. 43 În termen de 15 zile de la primirea propunerii de vânzare de acţiuni/active, formulatã de agentul de privatizare, instituţia publica implicata mandanta este obligatã sa încheie contractul de vânzare-cumpãrare de acţiuni/active sau sa comunice motivul refuzului propunerii. ART. 44 În exercitarea atribuţiilor ce le revin, potrivit prevederilor prezentei legi, în legatura cu o societate comercialã sau cu un grup de societãţi comerciale, agenţii de privatizare acţioneazã în numele şi în contul instituţiilor publice implicate şi au toate drepturile aferente acţiunilor acestora la societãţile comerciale, inclusiv exerciţiul puterilor şi beneficiile speciale acordate instituţiilor publice implicate prin prezenta lege şi prin normele metodologice emise în aplicarea acesteia, potrivit mandatului acordat, cu excepţia dreptului la dividende şi a oricãrui drept de preferinta. ART. 45 Instituţia publica implicata va organiza selectarea prin licitaţie restrânsã a agenţilor de privatizare cu care va încheia contracte de mandat, potrivit normelor metodologice emise în aplicarea prezentei legi, şi care vor derula aceste contracte. La aceasta licitaţie vor fi invitaţi sa participe doar acei potenţiali agenţi de privatizare care au fost preselectati de instituţia publica implicata pe baza unui set de criterii de selecţie. Indiferent dacã acţioneazã individual ori asociaţi, agenţii de privatizare în cauza trebuie sa satisfacã anumite standarde minime de calificare. ART. 46 Prin derogare de la prevederile Ordonanţei Guvernului nr. 79/1999 privind organizarea activitãţii practicienilor în reorganizare şi lichidare, agenţii de privatizare pot efectua şi operaţiuni de lichidare şi repartizare a patrimoniului societãţii comerciale.
CAP. 9 Dispoziţii tranzitorii şi finale ART. 47 (1) În cazul societãţilor comerciale declarate închise potrivit legii de reglementare a pieţelor de capital, instituţiile publice implicate pot vinde acţiunile deţinute prin oricare dintre metodele prevãzute la <>art. 13 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 88/1997 , aprobatã prin <>Legea nr. 44/1998 , cu modificãrile ulterioare, indiferent de prevederile actului constitutiv. (2) Actionarii societãţilor comerciale prevãzute la alin. (1) pot sa îşi exercite dreptul de preferinta la cumpãrarea acţiunilor, stabilit prin actul constitutiv, în termen de maximum 15 zile de la publicarea anunţului de vânzare de cãtre instituţia publica implicata. În caz contrar instituţiile publice implicate vor vinde acţiunile deţinute, prin oricare dintre metodele prevãzute în prezenta lege, oricãrui potenţial cumpãrãtor. (3) Instituţiile publice implicate vor proceda la vânzarea acţiunilor deţinute la societãţile comerciale declarate închise, prin oricare dintre metodele prevãzute în prezenta lege, şi în cazul în care ceilalţi acţionari beneficiari ai dreptului de preferinta şi-au exercitat acest drept, dar nu s-a ajuns la perfectarea vânzãrii sau refuza de trei ori consecutiv sa dea acordul instituţiei publice implicate pentru vânzarea acţiunilor cãtre terţi, în cazul în care un astfel de acord este necesar conform actului constitutiv. ART. 48 Pentru societãţile comerciale aflate în proces de privatizare la data intrãrii în vigoare a prezentei legi se instituie de drept procedura de administrare specialã în perioada de privatizare. ART. 49 Procedurile de privatizare şi vânzãrile de active aflate în curs de desfãşurare la data intrãrii în vigoare a prezentei legi vor continua, potrivit prevederilor acesteia, cu recunoaşterea valabilitãţii actelor şi etapelor consumate. ART. 50 (1) Societãţile comerciale la care statul sau o autoritate a administraţiei publice locale este acţionar majoritar pot sa participe cu aport de capital la constituirea de societãţi comerciale cu capital mixt cu personalitate juridicã romana. (2) Constituirea societãţilor comerciale cu capital mixt se va realiza prin asociere cu persoane fizice sau persoane juridice cu capital majoritar privat. (3) Societatea comercialã cu capital mixt nou-creata va avea drept de preferinta la cumpãrarea activelor, mijloacelor fixe şi a imobilizarilor corporale şi necorporale ale societãţii comerciale fondatoare, la care statul sau o autoritate a administraţiei publice locale este acţionar majoritar, şi care sunt necesare şi concura în mod direct la realizarea obiectului principal de activitate al societãţii comerciale cu capital mixt. (4) Societatea comercialã cu capital mixt îşi poate exercita dreptul de preferinta în termen de 15 zile calendaristice de la data primirii notificãrii intentiei de vânzare fãcute de societatea comercialã fondatoare la care statul sau o autoritate a administraţiei publice locale este acţionar majoritar. (5) În cazul neexercitarii dreptului de preferinta societatea comercialã fondatoare la care statul sau o autoritatea a administraţiei publice locale este acţionar majoritar va putea vinde bunurile prevãzute la alin. (3), în conformitate cu prevederile legale în vigoare. ART. 51 Cheltuielile instituţiilor publice implicate includ urmãtoarele: a) cheltuielile proprii de organizare şi funcţionare, care, în cazul instituţiilor publice implicate, altele decât Autoritatea pentru Privatizare şi Administrarea Participatiilor Statului şi Oficiul Participatiilor Statului şi Privatizãrii în Industrie, sunt limitate doar la cele efectuate în scopul privatizãrii; b) cheltuielile legate de plata onorariilor pentru consultanţi, agenţi de privatizare sau firme de avocatura şi cele pentru pregãtirea şi realizarea privatizãrii societãţilor comerciale. La propunerea instituţiei publice implicate, prin hotãrâre a Guvernului, aceste cheltuieli pot fi suportate de cãtre societatea comercialã supusã privatizãrii; c) cheltuielile pentru rapoarte de evaluare în procesul de privatizare şi postprivatizare pentru expertize, cauţiuni, evaluãri în litigii, onorarii executori judecãtoreşti, documentaţii pentru obţinerea avizului de mediu, precum şi alte asemenea cheltuieli; d) costurile implicate de dizolvarea voluntara şi lichidarea societãţilor comerciale; e) sumele cu care instituţiile publice implicate participa la majorarea capitalului social al unor societãţi comerciale în cazurile prevãzute de lege; f) sumele plãtite efectiv cumparatorilor, reprezentând daune suportate de instituţia publica implicata ca urmare a garanţiilor acordate de aceasta în contractele de vânzare-cumpãrare de acţiuni, şi/sau cheltuielile efectuate pentru combaterea ori stingerea pretenţiilor formulate de cumpãrãtor, precum şi despãgubirile cuvenite potrivit art. 27-29 din prezenta lege; g) cheltuielile destinate cofinanţãrii proiectelor PHARE, inclusiv cele aflate în derulare de cãtre instituţiile publice implicate, la data intrãrii în vigoare a prezentei legi. ART. 52 Sediul Autoritãţii pentru Privatizare şi Administrarea Participatiilor Statului este în municipiul Bucureşti, str. Cãpitan aviator Alexandru Serbanescu nr. 50, sectorul 1. ART. 53 (1) În termen de 30 de zile de la data intrãrii în vigoare a prezentei legi Autoritatea pentru Privatizare şi Administrarea Participatiilor Statului, Ministerul Finanţelor Publice, Ministerul Muncii şi Solidaritãţii Sociale şi Ministerul Industriei şi Resurselor vor elabora şi vor supune spre aprobare Guvernului normele metodologice de aplicare a acesteia. (2) Încãlcarea dispoziţiilor prezentei legi constituie contravenţii, dacã nu au fost sãvârşite în astfel de condiţii încât sa fie considerate, potrivit legii penale, infracţiuni. (3) În normele metodologice de aplicare a prezentei legi vor fi prevãzute dispoziţii cu privire la regimul sanctionator al faptelor a cãror încãlcare constituie contravenţie, cuantumul amenzilor ce se aplica, precum şi autoritãţile abilitate sa aplice respectivele mãsuri. ART. 54 Dispoziţiile prezentei legi se completeazã cu cele ale <>Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 88/1997 , aprobatã prin <>Legea nr. 44/1998 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare. ART. 55 Dispoziţiile prezentei legi se aplica tuturor instituţiilor publice implicate în privatizarea societãţilor comerciale la care statul este acţionar. ART. 56 (1) La data intrãrii în vigoare a prezentei legi se abroga: alin. 14 al <>art. 82 din Ordonanta Guvernului nr. 11/1996 privind executarea creanţelor bugetare, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 23 din 31 ianuarie 1996, aprobatã şi modificatã prin <>Legea nr. 108/1996 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare; lit. a), c), k) şi l) ale art. 3, art. 4^2, art. 6, art. 7, alin. (2) şi (3) ale art. 9, alin. (4) al art. 13, alin. (1), (3), (4), (5), (6), (8) şi (9) ale art. 14, art. 15^2, art. 19, alin. (2), (3), (4) şi (5) ale art. 31, secţiunea I a cap. V^2, alin. (2), (3) şi (4) ale art. 32^2, art. 32^3, art. 32^4, alin. (1), (2) şi (3) ale art. 32^9, art. 32^10, 32^11, 32^12, alin. (1) şi (3) ale art. 32^13, art. 32^14, alin. (2) al art. 32^15, art. 32^17, alin. (2) al art. 32^18, alin. (1) şi (3) ale art. 32^19, alin. (1) şi (4) ale art. 32^21, art. 32^28, art. 32^31, alin. (1) şi (2) ale art. 34^2, art. 34^3, alin. (1), (2) şi (3) ale art. 34^4 şi <>art. 41 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 88/1997 privind privatizarea societãţilor comerciale, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 381 din 29 decembrie 1997, aprobatã prin <>Legea nr. 44/1998 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, precum şi orice alte dispoziţii contrare. (2) Pe data intrãrii în vigoare a prezentei legi se abroga alin. (2) al <>art. 1 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 296/2000 privind înfiinţarea Autoritãţii pentru Privatizare şi Administrarea Participatiilor Statului, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 707 din 30 decembrie 2000, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 225/2001 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 229 din 4 mai 2001.
Aceasta lege a fost adoptatã în temeiul prevederilor art. 113 din Constituţia României, în urma angajãrii, în şedinţa comuna din 20 martie 2002, a rãspunderii Guvernului în fata Camerei Deputaţilor şi a Senatului.
p. PREŞEDINTELE CAMEREI DEPUTAŢILOR, VIOREL HREBENCIUC
PREŞEDINTELE SENATULUI NICOLAE VACAROIU --------------
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email