Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
LEGE nr. 133 din 20 iulie 1999 privind stimularea intreprinzatorilor privati pentru infiintarea si dezvoltarea intreprinderilor mici si mijlocii
EMITENT: PARLAMENTUL PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 349 din 23 iulie 1999
Parlamentul României adopta prezenta lege.
CAP. 1
Dispoziţii generale
ART. 1
(1) Prezenta lege reglementeazã stimularea infiintarii şi dezvoltãrii întreprinderilor mici şi mijlocii.
(2) Prevederile cuprinse în prezentul act normativ se aplica şi întreprinzãtorilor autorizaţi prin <>Decretul-lege nr. 54/1990 , precum şi asociaţiilor familiale.
ART. 2
În sensul prezentei legi, întreprinzãtorul este o persoana fizica autorizata sau o persoana juridicã care, în mod individual sau în asociere cu alte persoane fizice autorizate sau cu persoane juridice, organizeazã o societate comercialã, denumita în continuare întreprindere, în vederea desfãşurãrii unor fapte şi acte de comerţ conform prevederilor art. 3.
ART. 3
Prin întreprindere se înţelege orice forma de organizare a unei activitãţi economice, autonomã patrimonial şi autorizata potrivit legilor în vigoare sa facã acte şi fapte de comerţ, în scopul obţinerii de profit prin realizarea de bunuri materiale, respectiv prestãri de servicii, din vânzarea acestora pe piata, în condiţii de concurenta.
ART. 4
(1) Întreprinderile mici şi mijlocii care îşi desfãşoarã activitatea în sfera producţiei de bunuri materiale şi servicii se definesc, în funcţie de numãrul mediu scriptic anual de personal, dupã cum urmeazã:
a) pana la 9 salariaţi - microintreprinderi;
b) între 10 şi 49 de salariaţi - întreprinderi mici;
c) între 50 şi 249 de salariaţi - întreprinderi mijlocii.
(2) Nu se încadreazã în prevederile prezentei legi societãţile bancare, societãţile de asigurare şi reasigurare, societãţile de administrare a fondurilor financiare de investiţii, societãţile de valori mobiliare şi societãţile cu activitate exclusiva de comerţ exterior.
(3) Nu beneficiazã de prevederile prezentei legi societãţile comerciale care au ca acţionar sau asociat persoane juridice care îndeplinesc cumulativ urmãtoarele doua condiţii:
a) au peste 250 de angajaţi;
b) deţin peste 25% din capitalul social.
(4) Beneficiazã de prevederile prezentei legi întreprinderile mici şi mijlocii care realizeazã o cifra de afaceri anuala echivalenta cu pana la 8 milioane euro.
ART. 5
(1) Dovada numãrului mediu scriptic anual se elibereazã de cãtre Camera de munca, pe baza numãrului mediu scriptic raportat în anul anterior, şi este valabilã pentru întregul an în curs.
(2) În cazul întreprinderilor înfiinţate în anul în curs se va lua în calcul perioada cuprinsã între data infiintarii şi data eliberãrii respectivei dovezi.
(3) Camera de munca va elibera dovada prevãzutã la alin. (1) în maximum 5 zile lucrãtoare de la data solicitãrii.
(4) Dovada pentru nivelul cifrei de afaceri se elibereazã de cãtre administraţia financiarã, în baza hotãrârii Guvernului.
ART. 6
Beneficiazã de prevederile prezentei legi numai întreprinderile mici şi mijlocii cu capital integral privat.
ART. 7
Termenii microintreprindere, întreprindere mica şi mijlocie, precum şi termenul derivat întreprinderi mici şi mijlocii vor fi utilizaţi, potrivit prevederilor art. 4, în toate reglementãrile, statisticile şi alte documente oficiale emise de cãtre autoritãţi sau alte instituţii publice.
CAP. 2
Crearea unui cadru favorabil infiintarii şi dezvoltãrii întreprinderilor mici şi mijlocii
Secţiunea 1
Proceduri administrative
ART. 8
Ministerele, celelalte organe de specialitate ale administraţiei publice centrale, autoritãţile administraţiei publice locale şi camerele de comerţ şi industrie, în cadrul competentei lor, au obligaţia sa elaboreze politici şi sa asigure mãsuri şi acţiuni menite sa contribuie la protecţia întreprinzãtorilor în raporturile lor cu statul, în special prin simplificarea procedurilor administrative impuse întreprinderilor şi prin prevenirea creşterii nejustificate a costurilor întreprinderilor, legate de conformarea acestora fata de reglementãrile în vigoare.
ART. 9
(1) Sub sancţiunea nulitãţii absolute, se interzic orice mãsuri sau acte care au ca scop sau ca efect discriminarea în defavoarea inteprinderilor mici şi mijlocii sau în defavoarea întreprinderilor nou-create, pe criterii de vechime sau dimensiune.
(2) Pentru simplificarea formalitãţilor administrative se introduce o procedura unica de înregistrare a întreprinderilor mici şi mijlocii, prin completarea unui singur formular şi prin depunerea acestuia la Camera de Comerţ şi Industrie - oficiul teritorial al registrului comerţului care, dupã înmatriculare sau transcrierea unor menţiuni modificatoare, va transmite, în termen de 20 de zile, informaţiile necesare instituţiilor publice abilitate pentru înregistrarea fiscalã, înregistrarea în evidenta contribuabililor la asigurãrile sociale şi la asigurãrile de sãnãtate.
ART. 10
(1) Pentru a stimula înfiinţarea şi dezvoltarea întreprinderilor mici şi mijlocii se introduce o procedura simplificata privind obţinerea avizelor, autorizaţiilor şi licenţelor de funcţionare, realizatã prin camerele de comerţ şi industrie - birourile de asistenta pentru constituirea şi dezvoltarea societãţilor comerciale. În acest caz, regimul tarifelor practicat va fi similar cu cel existent la oficiile registrului comerţului.
(2) Instituţiile publice abilitate sa avizeze sau sa autorizeze funcţionarea întreprinderilor mici şi mijlocii sunt obligate sa colaboreze cu camerele de comerţ şi industrie pentru realizarea procedurilor prevãzute de lege.
Secţiunea a 2-a
Accesul la servicii publice şi la active aparţinând societãţilor comerciale şi companiilor naţionale la care statul este acţionar majoritar, precum şi regiilor autonome
ART. 11
Guvernul, organele de specialitate ale administraţiei publice centrale şi autoritãţile locale sunt obligate sa acorde sprijin întreprinderilor mici şi mijlocii vizând facilitarea accesului lor la reţele de transport şi de comunicaţii, asigurarea furnizarii de energie, gaze, apa şi alte utilitãţi publice necesare activitãţii acestora.
ART. 12
(1) Întreprinderile mici şi mijlocii au acces la activele disponibile ale societãţilor comerciale şi companiilor naţionale cu capital majoritar de stat, precum şi ale regiilor autonome, în urmãtoarele condiţii:
a) activele disponibile utilizate de întreprinderile mici şi mijlocii în baza contractului de închiriere, a contractului de locatie de gestiune sau a contractului de asociere în participaţiune, încheiate cu societãţile comerciale şi companiile naţionale cu capital majoritar de stat, precum şi cu regiile autonome, la data intrãrii în vigoare a prezentei legi vor fi vândute, la solicitarea deţinãtorului, la preţul negociat, stabilit pe baza raportului de evaluare dupã deducerea investiţiilor efectuate în activ de cãtre chiriaş;
b) contractul de închiriere sau contractul de locatie de gestiune se va transforma, la solicitarea deţinãtorului, în contract de leasing, cu clauza irevocabilã de vânzare;
c) întreprinderile mici şi mijlocii au drept de preemptiune la cumpãrarea activelor disponibile ale societãţilor comerciale şi companiilor naţionale cu capital majoritar de stat, precum şi ale regiilor autonome aflate în vecinãtatea imediata a activelor pe care le deţin în proprietate;
d) întreprinderile mici şi mijlocii au prioritate la cumpãrarea activelor disponibile ale societãţilor comerciale şi companiilor naţionale cu capital majoritar de stat, precum şi ale regiilor autonome. În situaţia în care sunt mai mulţi solicitanti, cumpãrarea se va face prin licitaţie publica, pornindu-se de la preţul stabilit prin raportul de evaluare. În aceasta situaţie, prin grila de punctaj se acorda unei întreprinderi mici şi mijlocii un numãr de puncte echivalent cu 30% din numãrul de puncte acordat pentru cel mai mare preţ oferit;
e) întreprinderile mici şi mijlocii au acces prioritar la închirierea, concesionarea sau leasingul activelor disponibile ale societãţilor comerciale şi companiilor naţionale cu capital majoritar de stat, precum şi ale regiilor autonome, în condiţiile art. 13.
(2) Societãţile comerciale şi companiile naţionale cu capital majoritar de stat, precum şi regiile autonome sunt obligate ca, în termen de 90 de zile de la data depunerii cererilor de cãtre persoanele interesate, sa încheie contracte de vânzare-cumpãrare prevãzute la alin. (1) lit. a)-d) sau sa asigure accesul prioritar la închirierea, concesionarea sau leasingul activelor disponibile, în condiţiile alin. (1) lit. e).
(3) Vânzarea de active, în condiţiile alin. (1), se poate face şi cu plata în rate eşalonate pe termen de 3-5 ani, cu un avans de 5-20% .
(4) În situaţia inchirierilor, limitele minime şi maxime de chirie se stabilesc de cãtre Fondul Proprietãţii de Stat, Ministerul Industriei şi Comerţului, consiliile judeţene, municipale sau locale, în colaborare cu patronatele întreprinderilor mici şi mijlocii, pe baza de motivare economicã a pãrţilor implicate şi în scopul sprijinirii infiintarii şi dezvoltãrii întreprinderilor mici şi mijlocii.
ART. 13
(1) În înţelesul prezentei legi, se considera active disponibile activele care nu sunt utilizate. Societãţile comerciale şi companiile naţionale cu capital majoritar de stat, precum şi regiile autonome sunt obligate sa stabileascã şi sa întocmeascã listele cuprinzând activele disponibile, în termen de 60 de zile de la data intrãrii în vigoare a prezentei legi. Listele vor fi transmise la birourile de asistenta pentru constituirea şi dezvoltarea societãţilor comerciale, organizate în cadrul camerelor de comerţ şi industrie judeţene şi a municipiului Bucureşti. Listele vor fi actualizate lunar.
(2) Listele cuprinzând activele disponibile au caracter public şi vor fi afişate la sediile camerelor de comerţ şi industrie judeţene şi a municipiului Bucureşti. Birourile de asistenta pentru constituirea şi dezvoltarea societãţilor comerciale, organizate în cadrul camerelor de comerţ şi industrie, vor anunta prin intermediul presei locul unde sunt afişate listele cuprinzând activele disponibile.
ART. 14
(1) Fondul Proprietãţii de Stat, ministerele sau autoritãţile publice locale dau mandat reprezentanţilor lor în adunãrile generale şi în consiliile de administraţie ale societãţilor comerciale, companiilor naţionale la care statul este acţionar majoritar, precum şi regiilor autonome sa determine vânzarea activelor aflate în situaţia prevãzutã la art. 12 alin. (1).
(2) Fondul Proprietãţii de Stat, ministerele sau autoritãţile publice locale urmãresc derularea transferului activelor potrivit art. 12 alin. (1).
Secţiunea a 3-a
Accesul prioritar la achiziţiile publice de bunuri materiale, lucrãri şi servicii
ART. 15
(1) Guvernul, ministerele şi celelalte organe de specialitate ale administraţiei publice centrale şi autoritãţile publice locale trebuie sa asigure creşterea ponderii întreprinderilor mici şi mijlocii în valoarea contractelor de achiziţii publice de bunuri materiale, lucrãri şi servicii, urmãrind ca aceasta pondere sa atinga un nivel comparabil cu contribuţia acestora la realizarea produsului intern brut.
(2) Întreprinderile mici şi mijlocii beneficiazã de reduceri cu 50% pentru criteriile legate de cifra de afaceri şi garanţiile cerute în achiziţiile publice de bunuri materiale, lucrãri şi servicii.
(3) În termen de 60 de zile de la data intrãrii în vigoare a prezentei legi Guvernul va elabora norme metodologice, în condiţiile alin. (2), care sa stimuleze accesul întreprinderilor mici şi mijlocii la contracte de achiziţii publice de bunuri materiale, lucrãri şi servicii.
(4) Instituţiile publice, societãţile comerciale şi companiile naţionale cu capital majoritar de stat, precum şi regiile autonome au obligaţia de a organiza prima licitaţie doar pentru întreprinderile mici şi mijlocii, dupã cum urmeazã:
a) cererile de oferta pentru procurari de materiale care nu depãşesc 500.000.000 lei;
b) cererile de oferta pentru procurari de echipamente care nu depãşesc 1.000.000.000 lei;
c) cererile de oferta pentru reparaţii care nu depãşesc 2.000.000.000 lei;
d) cererile de oferta pentru construcţii care nu depãşesc 3.000.000.000 lei.
(5) În situaţia neadjudecarii licitaţiei de cãtre întreprinderile mici şi mijlocii se va organiza o alta licitaţie cu acces liber, conform reglementãrilor în vigoare.
ART. 16
(1) Guvernul sprijinã activitatea de cercetare şi inovare tehnologicã desfasurata de întreprinderile mici şi mijlocii, prin:
a) includerea în programul naţional a unui capitol distinct referitor la activitatea de cercetare-dezvoltare desfasurata de întreprinderile mici şi mijlocii;
b) asigurarea contractãrii cu prioritate a tematicii solicitate de întreprinderile mici şi mijlocii, de cãtre institutele de cercetare ştiinţificã şi dezvoltare;
c) facilitarea accesului la informaţii tehnologice de specialitate în condiţiile legii şi înfiinţarea de incubatoare de afaceri, parcuri ştiinţifice şi alte forme asemãnãtoare;
d) obligativitatea punerii la dispoziţie întreprinderilor mici şi mijlocii a rezultatelor activitãţii de cercetare-dezvoltare finanţate de la buget, în aceleaşi condiţii de care beneficiazã în prezent societãţile comerciale şi companiile naţionale cu capital majoritar de stat, precum şi regiile autonome.
(2) Guvernul, organele de specialitate ale administraţiei publice centrale şi autoritãţile locale vor acorda sprijin, pe baza de programe, întreprinderilor mici şi mijlocii, vizând încurajarea activitãţilor care contribuie la lãrgirea pieţelor întreprinderilor şi, cu prioritate, la dezvoltarea exporturilor prin sprijin financiar şi asigurãri de risc pentru operaţiuni de comerţ exterior, accesul la informaţii privind pieţele interne şi externe, pentru realizarea de acţiuni promotionale, expoziţii în ţara şi strãinãtate.
Secţiunea a 4-a
Servicii de informare, asistenta, consultanţa, cercetare şi inovare tehnologicã, acordate întreprinderilor mici şi mijlocii
ART. 17
(1) În scopul desfãşurãrii şi dezvoltãrii activitãţii lor, întreprinderile mici şi mijlocii beneficiazã de servicii de informare, asistenta, consultanţa, cercetare şi inovare tehnologicã în domeniile financiar-bancar, management şi marketing.
(2) Guvernul, autoritãţile administraţiei publice locale, camerele de comerţ şi industrie şi organizaţiile patronale ale întreprinderilor mici şi mijlocii sprijinã funcţionarea unei reţele naţionale de centre de consultanţa şi management al informaţiilor pentru întreprinderile mici şi mijlocii. În acest scop se va constitui reţeaua nationala de centre de consultanţa, prin grija Agenţiei Naţionale pentru Întreprinderile Mici şi Mijlocii, prin libera aderare a centrelor de consultanţa şi management al informaţiilor şi a organizaţiilor neguvernamentale care activeazã în acelaşi domeniu.
(3) Costurile pentru serviciile de informare, asistenta, consultanţa, cercetare şi inovare tehnologicã acordate întreprinderilor mici şi mijlocii se suporta parţial din sumele prevãzute anual în legea bugetului de stat, pe baza de programe.
ART. 18
Guvernul sprijinã activitatea de cercetare şi inovare tehnologicã desfasurata de întreprinderile mici şi mijlocii, prin transfer tehnologic gratuit, cãtre întreprinderile mici şi mijlocii producãtoare de bunuri şi servicii, al rezultatelor cercetãrii din Programul naţional de cercetare.
Secţiunea a 5-a
Pregãtirea profesionalã managerialã
ART. 19
(1) Guvernul şi autoritãţile publice locale asigura, prin sumele alocate de la bugetul de stat sau de la bugetele locale, precum şi prin programele susţinute de organisme internaţionale sau alte surse, finanţarea integrala sau parţialã a unor programe de pregãtire profesionalã destinate managerilor şi angajaţilor întreprinderilor mici şi mijlocii.
(2) Programele de pregãtire vor fi realizate prin intermediul:
a) instituţiilor de învãţãmânt de stat şi particular, autorizate şi acreditate potrivit legii;
b) organizaţiilor şi centrelor de asistenta şi consultanţa, care au drept scop sprijinirea dezvoltãrii sectorului întreprinderilor mici şi mijlocii;
c) programelor de formare finanţate de organisme internaţionale.
(3) Întreprinderile mici şi mijlocii, cu capacitate de formare profesionalã corespunzãtoare la locul de munca în diverse meserii, vor putea elibera, în condiţiile legii, atestate de calificare profesionalã.
CAP. 3
Programe de dezvoltare a întreprinderilor mici şi mijlocii
ART. 20
(1) Guvernul va aproba anual programe de încurajare şi de stimulare a infiintarii şi dezvoltãrii întreprinderilor mici şi mijlocii pe baza programelor elaborate de Agenţia Nationala pentru Întreprinderile Mici şi Mijlocii, cu consultarea camerelor de comerţ şi industrie şi a patronatelor întreprinderilor mici şi mijlocii.
(2) La nivelul unitãţilor administrativ-teritoriale programele de dezvoltare a întreprinderilor mici şi mijlocii se aproba de cãtre autoritãţile administraţiei publice locale, corespunzãtor atribuţiilor acestora, şi se finanţeazã din bugetele proprii şi din surse atrase.
ART. 21
(1) Anual, prin legea bugetului de stat se aloca fonduri pentru finanţarea programelor de dezvoltare şi a mãsurilor de sprijinire a infiintarii de noi întreprinderi şi de sustinere a dezvoltãrii întreprinderilor mici şi mijlocii.
(2) Sumele alocate pentru sprijinirea infiintarii de întreprinderi şi susţinerea dezvoltãrii întreprinderilor mici şi mijlocii vor fi evidentiate şi urmãrite în mod distinct în bugetul de stat, în bugetele locale şi în bugetele fondurilor speciale, precum şi în bugetele ordonatorilor de credite.
(3) Programele vor fi derulate de cãtre Agenţia Nationala a Întreprinderilor Mici şi Mijlocii, prin intermediul organizaţiilor sau instituţiilor de drept privat. Selectarea organizaţiilor sau instituţiilor de drept privat se face prin licitaţie. Între câştigãtorul licitaţiei şi unitatea specializatã în problemele întreprinderilor mici şi mijlocii din cadrul Guvernului se încheie un contract de prestãri de servicii, în baza cãruia se va trece la derularea programului respectiv.
(4) Plafoanele de cheltuieli aferente serviciilor de redactare a programelor de dezvoltare a întreprinderilor mici şi mijlocii, serviciilor de conducere a programelor şi cele complementare acestora, de monitorizare, evaluare şi control, vor fi stabilite la aprobarea bugetului fiecãrui program, dar nu mai mult de 10% din valoarea sumelor alocate pentru programul propriu-zis.
(5) Sumele alocate potrivit prezentului articol pot fi utilizate şi pentru acoperirea unor cheltuieli proprii de funcţionare ale ordonatorilor de credite, numai în mãsura în care activitãţile acestora, consacrate stimulãrii întreprinderilor mici şi mijlocii, şi cheltuielile proprii aferente pot fi evidentiate şi urmãrite distinct.
CAP. 4
Facilitãţile economico-financiare, fiscale şi bancare care se acorda întreprinderilor mici şi mijlocii cu capital integral privat
ART. 22
Întreprinderile mici şi mijlocii sunt scutite de la plata taxelor vamale pentru maşinile, instalaţiile, echipamentele industriale, know-how, care se importa în vederea dezvoltãrii activitãţilor proprii de producţie şi servicii şi care se achitã din fonduri proprii sau din credite obţinute de la bãnci româneşti sau strãine.
ART. 23
Cota-parte din profitul brut reinvestit de cãtre întreprinderile mici şi mijlocii nu se impoziteazã.
ART. 24
(1) Întreprinderile mici şi mijlocii vor beneficia de reducerea impozitului pe profit în proporţie de 20%, în cazul în care creeazã noi locuri de munca, dacã se asigura creşterea numãrului scriptic cu cel puţin 10% fata de anul financiar precedent.
(2) Prevederile alin. (1) se aplica în urmãtoarele condiţii:
a) reducerea impozitului pe profit se aplica în perioada în care forta de munca nou-angajata rãmâne în întreprindere şi nu se fac alte disponibilizari;
b) forta de munca nou-angajata sa fie de cel puţin 10% din forta de munca existenta în întreprindere în momentul angajãrii.
ART. 25
Întreprinderile mici şi mijlocii sunt scutite de la plata taxelor vamale pentru importul de materii prime necesare pentru fabricarea produselor de cãtre acestea, în cazul în care aceste produse sunt la rândul lor scutite de la plata taxelor vamale de import. Lista cuprinzând produsele scutite se aproba anual prin hotãrâre a Guvernului.
ART. 26
(1) Întreprinderile mici şi mijlocii beneficiazã de reducerea cu 75% a impozitului pe profitul obţinut din producţia livrata la export.
(2) Prevederile alin. (1) nu se aplica exporturilor de resurse primare sau celor asimilate acestora.
ART. 27
În vederea simplificarii sistemului de impozitare pe veniturile persoanelor fizice, ale asociaţiilor familiale şi ale întreprinderilor mici şi mijlocii, se va aplica sistemul forfetar de impozitare, stabilit în funcţie de cifra de afaceri din anul precedent.
ART. 28
Prin hotãrâre a Guvernului se înfiinţeazã Fondul naţional de garantare a creditelor pentru întreprinderile mici şi mijlocii, care va avea filiale în fiecare resedinta de judeţ.
ART. 29
Fondul naţional de garantare a creditelor pentru întreprinderile mici şi mijlocii se înfiinţeazã sub forma societãţilor comerciale pe acţiuni, în condiţiile <>Legii nr. 31/1990 privind societãţile comerciale, republicatã.
ART. 30
Capitalul social al Fondului naţional de garantare a creditelor pentru întreprinderile mici şi mijlocii se exprima în acţiuni nominative, cu valoare nominalã de 1.000.000 lei.
ART. 31
Acţiunile Fondului naţional de garantare a creditelor pentru întreprinderile mici şi mijlocii pot fi admise la cotarea unei burse de valori sau pot fi negociate pe o alta piata organizatã de valori mobiliare.
ART. 32
Fondul naţional de garantare a creditelor pentru întreprinderile mici şi mijlocii nu poate funcţiona decât dupã vãrsarea integrala a capitalului social subscris.
ART. 33
Capitalul social al Fondului naţional de garantare a creditelor pentru întreprinderile mici şi mijlocii poate fi majorat prin emisiune de acţiuni sau de obligaţiuni convertibile în acţiuni.
ART. 34
(1) Capitalul social al Fondului naţional de garantare a creditelor pentru întreprinderile mici şi mijlocii, stabilit la înfiinţare, este de 50.000.000.000 lei, având ca sursa de alocare bugetul de stat.
(2) Capitalul social de 50.000.000.000 lei va fi majorat, pe o perioada de 5 ani, cu 0,4% din veniturile bugetare.
ART. 35
Fondul naţional de garantare a creditelor pentru întreprinderile mici şi mijlocii are ca obiect de activitate exclusiv garantarea creditelor sau a altor instrumente de finanţare care pot fi obţinute de cãtre întreprinderile mici şi mijlocii de la bãncile comerciale ori din alte surse.
CAP. 5
Coordonarea politicilor şi a programelor de dezvoltare a întreprinderilor mici şi mijlocii
ART. 36
Guvernul asigura coordonarea politicilor şi a mãsurilor de încurajare şi de stimulare a întreprinderilor mici şi mijlocii, monitorizarea şi evaluarea acestora, prin Agenţia Nationala a Întreprinderilor Mici şi Mijlocii.
Organizarea şi funcţionarea Agenţiei Naţionale a Întreprinderilor Mici şi Mijlocii se aproba prin hotãrâre a Guvernului.
ART. 37
(1) Pana la data de 30 octombrie a fiecãrui an Guvernul prezintã Parlamentului un raport anual cu privire la dezvoltarea sectorului de întreprinderi mici şi mijlocii, modul în care corespund necesitãţilor întreprinderilor mici şi mijlocii cadrul macroeconomic, cadrul legislativ şi cel institutional, politicile de încurajare şi de stimulare adoptate şi stadiul aplicãrii acestora, mãsurile adoptate şi efectele constatate. Raportul anual trebuie sa fie însoţit de programele de dezvoltare a întreprinderilor mici şi mijlocii care urmeazã a fi întreprinse în anul calendaristic urmãtor, în vederea aprobãrii de cãtre Parlament a includerii fondurilor care se estimeaza a fi prevãzute în legea bugetului de stat pentru anul urmãtor.
(2) Raportul anual trebuie sa reflecteze rezultatele consultãrilor şi conlucrarii cu organizaţiile de întreprinzãtori şi cu celelalte structuri ale mediului de afaceri şi ale societãţii civile interesate.
CAP. 6
Sancţiuni
ART. 38
(1) Refuzul nejustificat al eliberãrii avizului, autorizaţiei sau licenţei de funcţionare a întreprinderilor mici şi mijlocii ori întârzierea în eliberarea acestora de cãtre instituţiile publice, abilitate conform art. 5, 9 şi 10, constituie contravenţie şi se sancţioneazã cu amenda de la 5.000.000 lei la 10.000.000 lei.
(2) Nerespectarea de cãtre societãţile comerciale şi companiile naţionale cu capital majoritar de stat, precum şi de cãtre regiile autonome a obligaţiilor prevãzute la art. 12 alin. (2) şi la art. 15 alin. (4) constituie contravenţie şi se sancţioneazã cu amenda de la 25.000.000 lei la 50.000.000 lei.
(3) Nerespectarea obligaţiei prevãzute la art. 13 constituie contravenţie şi se sancţioneazã cu amenda de la 75.000.000 lei la 150.000.000 lei.
(4) Sancţiunile se aplica individual persoanelor care au sãvârşit contravenţia, salariaţi ai societãţilor comerciale şi companiilor naţionale cu capital majoritar de stat, precum şi ai regiilor autonome sau membri ai consiliului de administraţie al acestora.
(5) Veniturile realizate în baza contractelor de concesionare, închiriere sau asociere în participaţiune pentru activele sau spaţiile aparţinând societãţilor comerciale sau companiilor naţionale la care statul este acţionar majoritar, precum şi regiilor autonome se impoziteazã cu 90%.
(6) Societãţile comerciale şi companiile naţionale cu capital majoritar de stat, precum şi regiile autonome vor plati pentru spaţiile, utilajele şi echipamentele tehnice neutilizate, care nu au fost oferite întreprinderilor mici şi mijlocii la vânzare sau în contract de leasing, o penalizare anuala de 1% din valoarea de inventar a acestora. Penalizarea se va face venit la bugetul de stat sau la bugetul local.
(7) Constatarea contravenţiilor şi aplicarea sancţiunilor se fac de cãtre persoanele împuternicite ale Agenţiei Naţionale pentru Întreprinderile Mici şi Mijlocii.
(8) Regimul contravenţiilor prevãzute la alin. (1)-(3) se completeazã în mod corespunzãtor cu prevederile <>Legii nr. 32/1968 privind stabilirea şi sancţionarea contravenţiilor, cu excepţia prevederilor art. 25-27.
(9) Guvernul va indexa periodic cuantumul amenzilor cu rata inflaţiei.
CAP. 7
Dispoziţii tranzitorii
ART. 39
(1) Finanţarea programelor de dezvoltare a întreprinderilor mici şi mijlocii şi contractarea activitãţilor cuprinse în aceste programe, potrivit prevederilor art. 20 şi 21, se fac prin exceptarea de la prevederile <>art. 22, 38 şi 79 din Legea nr. 72/1996 privind finanţele publice.
(2) În termen de 60 de zile de la data intrãrii în vigoare a prezentei legi Guvernul va aproba, pe baza propunerilor Ministerului Finanţelor şi ale Agenţiei Naţionale pentru Întreprinderile Mici şi Mijlocii, norme metodologice privind modalitatea de finanţare a programelor şi a mãsurilor de stimulare a infiintarii şi dezvoltãrii întreprinderilor mici şi mijlocii, potrivit prevederilor art. 20 şi 21.
ART. 40
Programele de dezvoltare a întreprinderilor mici şi mijlocii, aprobate potrivit prezentei legi, vor fi finanţate de la bugetul de stat sau de la bugetele locale, din fonduri provenite de la organisme internaţionale sau din alte surse.
ART. 41
(1) <>Ordonanta Guvernului nr. 12/1993 privind achiziţiile publice, republicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 281 din 4 decembrie 1995, cu modificãrile ulterioare, nu se aplica în situaţiile prevãzute la art. 15 şi 16.
(2) La data intrãrii în vigoare a prezentei legi se abroga <>Ordonanta Guvernului nr. 25/1993 privind stimularea întreprinderilor mici şi mijlocii, aprobatã şi modificatã prin <>Legea nr. 83/1994 şi republicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 301 din 24 octombrie 1994, cu modificãrile ulterioare.
Aceasta lege a fost adoptatã de Camera Deputaţilor şi de Senat în şedinţa comuna din 17 iunie 1999, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) şi ale art. 76 alin. (2) din Constituţia României.
PREŞEDINTELE CAMEREI
DEPUTAŢILOR
ION DIACONESCU
p. PREŞEDINTELE SENATULUI
MIRCEA IONESCU-QUINTUS
-----
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect: