Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   LEGE nr. 130 din 21 iulie 2000  pentru aprobarea   Ordonantei Guvernului nr. 29/1997 privind Codul aerian    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

LEGE nr. 130 din 21 iulie 2000 pentru aprobarea Ordonantei Guvernului nr. 29/1997 privind Codul aerian

EMITENT: PARLAMENTUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 355 din 31 iul
Parlamentul României adopta prezenta lege.

ART. 1
Se aproba <>Ordonanta Guvernului nr. 29 din 22 august 1997 privind Codul aerian, emisã în temeiul <>art. 1 lit. h) din Legea nr. 134/1997 pentru abilitarea Guvernului de a emite ordonanţe şi publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 208 din 26 august 1997, cu urmãtoarele modificãri şi completãri:
1. Articolul 1 alineatul 1 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 1. - Prevederile prezentului cod aerian se aplica tuturor activitãţilor aeronautice civile, precum şi tuturor persoanelor fizice sau juridice care desfãşoarã activitãţile aeronautice civile respective în spaţiul aerian naţional şi pe teritoriul României."
2. Articolul 3 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 3. - În sensul prezentului cod aerian, termenii şi definiţiile utilizate au urmãtorul înţeles:
3.1. accident: - eveniment legat de operarea unei aeronave, care se produce între momentul în care o persoana se imbarca la bordul acesteia cu intenţia de a efectua un zbor şi momentul în care toate persoanele aflate la bord sunt debarcate şi în cursul cãruia:
a) o persoana este ranita grav sau mortal datoritã faptului ca se gãseşte:
- în aeronava;
- în contact direct cu aceasta sau cu un obiect care este fixat în aeronava;
- în contact direct cu o parte oarecare a aeronavei, inclusiv cu pãrţile care se detaseaza din aceasta;
- expusã direct aspiratiei sau suflului motoarelor ori elicelor;
b) aeronava suferã deteriorãri, avarii sau cedari structurale, care altereaza caracteristicile de rezistenta structuralã sau performanţele de zbor, necesita o reparatie importanta care nu poate fi facuta în mod normal cu mijloacele existente la bord sau necesita înlocuirea elementelor deteriorate;
c) aeronava a fost distrusa;
d) aeronava a dispãrut sau este total inaccesibila. Aeronava este consideratã disparuta atunci când cautarile s-au încheiat oficial şi epava nu a fost localizata.
Se exclud din categoria accidentelor urmãtoarele situaţii:
- la lit. a), decesul la bordul aeronavelor, provenit dintr-o cauza naturala; ranirea grava sau decesul oricãrei persoane aflate la bord, ca urmare a unei tentative de sinucidere sau a neglijentei proprii; ranirile cauzate pasagerilor clandestini care se ascund în afarã zonelor care sunt în mod normal accesibile pasagerilor şi echipajului;
- la lit. b), când deteriorarea este limitatã la accesoriile motorului sau când este vorba despre deteriorãri limitate la elice, la extremitatile aripii, la antene, pneuri, frane, carenaje sau mici perforatii în invelis şi care nu pericliteazã siguranta în zbor sau la sol a aeronavei;
3.2. act de intervenţie ilicitã - act produs în mod ilicit, cu intenţie, constând în:
a) violenta impotriva uneia sau mai multor persoane la bordul unei aeronave la sol şi în zbor, dacã acel act poate sa pericliteze siguranta aeronavei respective;
b) distrugere a unei aeronave în serviciu sau provocare de avarii unei astfel de aeronave, care o fac indisponibilã pentru zbor sau care îi pot periclita siguranta în zbor;
c) amplasare sau favorizare a amplasarii prin orice mijloace a unui dispozitiv sau a unei substanţe care poate distruge o aeronava aflatã în serviciu sau îi poate provoca avarii care sa o facã indisponibilã pentru zbor ori care îi poate periclita siguranta în zbor;
d) distrugere sau avariere a mijloacelor de navigaţie aerianã sau de intervenţie în funcţionarea lor, dacã un asemenea act poate periclita siguranta aeronavelor în zbor;
e) comunicare intenţionatã a unor informaţii false, punând astfel în pericol siguranta unei aeronave în zbor;
f) folosirea ilegala a oricãrui dispozitiv, substanta sau arma pentru:
- producerea unui act de violenta impotriva uneia sau mai multor persoane, care provoacã ranirea grava sau moartea acestora, pe un aeroport care deserveste aviaţia civilã;
- distrugerea sau avarierea grava a facilitãţilor care aparţin aviaţiei civile sau a aeronavelor care nu sunt în serviciu, dar se afla pe acel aeroport, ori pentru întreruperea serviciilor aeroportului, dacã un asemenea act pune în pericol sau poate periclita siguranta aeroportului;
3.3. activitãţi aeronautice civile - totalitatea activitãţilor legate de proiectarea, construcţia, atestarea, reparaţia, întreţinerea şi operarea aeronavelor civile, a aerodromurilor şi a altor obiective de infrastructura aeronauticii civile, de dirijarea şi controlul traficului aerian, de informarea aeronautica şi meteorologica a operatorilor aerieni, de pregãtirea şi perfecţionarea personalului aeronautic civil, precum şi a activitãţilor aeronautice civile conexe acestora;
3.4. activitãţi aeronautice civile conexe - totalitatea serviciilor care contribuie direct la asigurarea desfãşurãrii activitãţilor aeronautice civile;
3.5. administrator al aerodromului - persoana fizica sau juridicã care conduce şi gestioneazã un aerodrom aflat în proprietatea publica sau în proprietatea privatã a unor persoane fizice ori juridice;
3.6. aerodrom - suprafata delimitata pe pãmânt sau pe apa, care cuprinde, eventual, clãdiri, instalaţii şi materiale, destinatã sa fie utilizata, în totalitate sau în parte, pentru sosirea, plecarea şi manevrarea la sol a aeronavelor. Aerodromul utilizat exclusiv pentru elicoptere se numeşte heliport;
3.7. aeronava - aparatul care se poate menţine în atmosfera cu ajutorul altor reactii ale aerului decât cele asupra suprafeţei pãmântului;
3.8. aeronave de stat - aeronavele folosite pentru servicii militare, vamale sau de poliţie;
3.9. aeroport - aerodromul deschis pentru operaţiuni comerciale de transport aerian;
3.10. aeroport internaţional - aeroportul nominalizat ca aeroport de intrare şi de plecare, destinat traficului internaţional al aeronavelor, şi în care sunt asigurate facilitãţile de control pentru trecerea frontierei de stat, pentru controlul vamal, de sãnãtate publica, pentru controlul veterinar şi fitosanitar, precum şi pentru alte facilitãţi similare;
3.11. agent aeronautic civil - orice persoana fizica sau juridicã autorizata sa desfãşoare activitãţi aeronautice civile;
3.12. ancheta administrativã - activitatea concretã de identificare, de strangere şi de analiza a informaţiilor pentru determinarea cauzelor, emiterea concluziilor şi, pe baza lor, stabilirea unor recomandãri privind siguranta zborurilor, precum şi formularea unor propuneri şi recomandãri de imbunatatire a activitãţilor în vederea prevenirii accidentelor şi incidentelor de aviatie;
3.13. autorizare - confirmare oficialã data printr-un document eliberat în conformitate cu prevederile reglementãrilor aeronautice romane prin care se atesta capacitatea deţinãtorului de a desfasura activitãţile aeronautice civile menţionate în acest document;
3.14. autorizaţie de operator aerian - documentul care atesta autorizarea unui operator aerian sa efectueze activitãţi de lucru aerian sau de aviatie generalã;
3.15. certificat de operator aerian - documentul care atesta capacitatea unui operator aerian de a efectua activitãţi de transport aerian civil;
3.16. certificat de navigabilitate - documentul individual, aflat obligatoriu la bordul fiecãrei aeronave, prin care se atesta navigabilitatea acesteia;
3.17. drept de trafic - dreptul unui operator aerian autorizat de a transporta pasageri, bagaje, mãrfuri şi/sau posta pe o ruta aerianã care deserveste doua sau mai multe aeroporturi interne ori internaţionale;
3.18. facilitãţi - totalitatea serviciilor şi baza materialã asociata acestora, asigurate pe un aerodrom în legatura cu intrarea şi ieşirea aeronavelor, persoanelor, bagajelor, mãrfurilor şi altele asemenea, în traficul aerian intern şi internaţional;
3.19. incident - un eveniment, altul decât un accident, asociat cu utilizarea unei aeronave, care afecteazã sau ar putea afecta siguranta exploatãrii;
3.20. licentiere - confirmarea oficialã data printr-un document eliberat de Ministerul Transporturilor, prin care se acorda deţinãtorului dreptul de a exercita activitãţile aeronautice civile menţionate în acest document;
3.21. licenta de lucru în perimetrul infrastructurii aeroportuare document individual prin care se acorda unui agent economic dreptul de a desfasura activitãţi în perimetrul infrastructurii aeroportuare;
3.22. licenta de transport aerian - document individual prin care unui operator aerian autorizat i se acorda dreptul de a efectua operaţiuni de transport aerian public, în condiţiile prevãzute în licenta;
3.23. misiune - activitatea unui membru al echipajului din momentul în care acesta intra în serviciu, dupã o perioada de odihna corespunzãtoare, dar înaintea începerii unui zbor sau a unei serii de zboruri, pana în momentul în care acel membru al echipajului iese din serviciu dupã încheierea acelui zbor sau a seriei de zboruri;
3.24. navigabilitate - caracteristica aeronavei pregãtite pentru zbor, constând în conformarea acesteia la reglementãrile de admisibilitate la zbor;
3.25. operarea aeronavei - folosirea aeronavei pentru scopuri de navigaţie aerianã, care include navigarea aeronavei. Orice persoana fizica sau juridicã care efectueazã operaţiuni cu aeronave, inclusiv în calitate de proprietar sau deţinãtor, cu sau fãrã drept legal de comanda asupra aeronavei, va fi consideratã angajata în operarea aeronavei în înţelesul prezentului cod aerian;
3.26. operator aerian - persoana fizica sau juridicã autorizata şi/sau licentiata, angajata în operarea aeronavelor;
3.27. pilot comandant - pilotul responsabil cu comanda şi siguranta aeronavei pe durata zborului;
3.28. plan de zbor - ansamblu de informaţii specifice unui zbor planificat sau unei porţiuni din acesta, transmise organelor care asigura serviciile de navigaţie aerianã;
3.29. reglementãri aeronautice - norme, proceduri sau standarde specifice activitãţilor aeronautice civile;
3.30. securitatea aeronautica - ansamblu de mãsuri, resurse materiale şi forte umane, coordonate, mobilizate şi utilizate în scopul protecţiei aeronauticii civile impotriva actelor de intervenţie ilicite;
3.31. serviciu de navigaţie aerianã - termen generic ce include serviciile de trafic aerian, serviciul de telecomunicaţii aeronautice, serviciile pentru asigurarea asistenţei meteorologice a navigaţiei aeriene, serviciile de cãutare şi salvare, precum şi serviciile de informare aeronautica. Aceste servicii sunt asigurate în timpul tuturor fazelor de operare: apropiere, aerodrom şi ruta;
3.32. servitute aeronautica - condiţii, restrictii, obligaţii, impuse sau recomandate de prevederile reglementãrilor aeronautice naţionale şi/sau internaţionale în interesul siguranţei zborului aeronautic;
3.33. siguranta zborului - capacitate a activitãţii aeronautice constând în evitarea afectãrii sãnãtãţii sau pierderii de vieţi omeneşti, precum şi a producerii de pagube materiale;
3.34. tehnica aeronautica - tehnica folositã în aeronautica, care intra sub incidenta normelor privind siguranta zborului;
3.35. trafic aerian - ansamblu de aeronave aflate în zbor la un moment dat, într-un spaţiu aerian determinat, şi, respectiv, de aeronave care se afla în suprafata de manevra a unui aerodrom;
3.36. transportator aerian - operator aerian autorizat, deţinãtor al unei licenţe de transport aerian în termen de valabilitate;
3.37. zona de siguranta - zona adiacenta a unui aerodrom, indiferent de proprietar, definitã cu scopul de a limita înãlţimea obstacolelor şi de a preveni efectele negative de orice natura, directe şi/sau indirecte, asupra operarii aeronavelor şi ansamblului activitãţilor aeronautice - în interesul siguranţei zborurilor aeronavelor şi securitãţii aeronautice;
3.38. zona de protecţie - zona adiacenta amplasamentelor mijloacelor de navigaţie aerianã şi meteorologice, indiferent de proprietar, delimitata cu scopul de a preveni interferentele negative de orice natura, directe şi/sau indirecte, asupra performantelor operationale ale acestor echipamente - în interesul siguranţei zborului aeronavelor;
3.39. Zbor V.F.R. - zbor efectuat dupã regulile zborului la vedere."
3. Articolul 4 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 4. - Ministerul Transporturilor, în calitate de organ de specialitate al administraţiei publice centrale şi de autoritate de stat în domeniul aviaţiei civile, are urmãtoarele atribuţii specifice:
a) elaboreazã strategia de dezvoltare a aviaţiei civile, în conformitate cu politica economicã a Guvernului şi cu planurile de dezvoltare a transporturilor;
b) emite, în conformitate cu strategia de dezvoltare, precum şi cu reglementãrile şi recomandãrile organizaţiilor internaţionale de aviatie civilã la care România este parte contractantã, reglementãri specifice care stau la baza desfãşurãrii serviciilor de transport aerian şi a exploatãrii infrastructurii aferente, precum şi a celorlalte activitãţi aeronautice civile;
c) reprezintã Guvernul, în domeniul aviaţiei civile, în organismele internaţionale specifice şi în relaţiile bilaterale cu alte state;
d) asigura administrarea proprietãţii publice a statului din domeniul aviaţiei civile;
e) emite reglementãri obligatorii de autorizare şi/sau de licentiere a agenţilor aeronautici şi a operatorilor civili pentru efectuarea activitãţilor aeronautice civile, elibereazã, prelungeşte valabilitatea, valideazã, echivaleaza, suspenda şi retrage documentele de autorizare şi/sau de licentiere a agenţilor aeronautici şi a operatorilor civili;
f) emite reglementãri aeronautice obligatorii privind siguranta traficului în transporturile aeriene şi supravegheazã respectarea acestora;
g) emite reglementãri aeronautice obligatorii pentru efectuarea transporturilor aeriene de mãrfuri periculoase;
h) asigura reglementarea şi organizarea circulaţiei aeronavelor civile în spaţiul aerian naţional, în colaborare cu organele specializate ale Ministerului Apãrãrii Naţionale;
i) coordoneazã sistemul de securitate în domeniul aviaţiei civile;
j) ancheteaza incidentele şi accidentele din domeniul aviaţiei civile;
k) organizeazã şi exercita activitãţile de registru, de inspecţie şi de control în aviaţia civilã;
l) asigura certificarea tehnicii de aviatie civilã;
m) emite reglementãri aeronautice obligatorii privind atestarea, certificarea, licentierea şi brevetarea personalului aeronautic civil, organizeazã examene şi emite atestate, certificate, licenţe şi brevete pentru aceasta categorie de personal;
n) gestioneazã frecventele de telecomunicaţii alocate aviaţiei civile;
o) asigura organizarea şi funcţionarea serviciilor civile de navigaţie aerianã în spaţiul aerian al României, aproba survolarea teritoriului naţional al României, organizat potrivit art. 10, precum şi decolarea şi aterizarea aernonavelor civile de pe şi pe aeroporturile situate pe teritoriul României, în conformitate cu prevederile reglementãrilor aeronautice specifice;
p) autorizeaza efectuarea de lucrãri în zonele de siguranta şi de protecţie a infrastructurilor de transport aerian civil;
r) asigura, împreunã cu organele specializate ale ministerelor abilitate prin lege, asistenta operaţiunilor de cãutare şi de salvare a aeronavelor civile implicate în accidente;
s) emite reglementãri pentru uniformizarea definitiilor şi a abrevierilor utilizate în aviaţia civilã, în conformitate cu legislaţia internationala;
t) autorizeaza funcţionarea aerodromurilor civile;
u) organizeazã activitatea pentru constituirea fondului propriu de date statistice din domeniul aviaţiei civile;
v) aproba tarifele de utilizare a infrastructurilor de transport aerian de interes public naţional;
x) asigura cadrul legislativ şi reglementãrile necesare pentru dezvoltarea unui mediu concurential normal în domeniul transporturilor aeriene;
y) aproba tarifele de examinare a personalului aeronautic civil în vederea obţinerii atestatelor, certificatelor, brevetelor şi licenţelor;
z) aproba tarifele percepute de cãtre societãţile comerciale, instituţiile publice şi organismele tehnice specializate, ca urmare a prestãrii activitãţilor pentru care le-au fost delegate competente în conformitate cu prevederile prezentei legi."
4. Articolul 5 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 5. - Ministerul Transporturilor asigura, direct sau prin delegare de competenta unor organisme tehnice specializate, instituţii publice sau, dupã caz, societãţi comerciale autorizate, elaborarea şi punerea în aplicare a reglementãrilor aeronautice corespunzãtoare, pregãtirea şi perfecţionarea profesionalã, precum şi atestarea personalului aeronautic civil, certificarea tehnicii de aviatie civilã, înmatricularea aeronavelor civile, inspecţia şi controlul acestora, controlul acestora, controlul, inspecţia, supravegherea şi autorizarea agenţilor aeronautici civili, dirijarea şi controlul traficului aerian în spaţiul aerian naţional, protecţia navigaţiei aeriene, anchetarea incidentelor şi a accidentelor de aviatie civilã, precum şi controlul tehnic şi inspecţia de siguranta a zborului şi de securitate aeronautica pentru transportul aerian.
Organismele tehnice specializate, instituţiile publice şi societãţile comerciale prevãzute la alin. 1 se vor finanta integral din tarife şi comisioane obţinute din prestaţiile respective.
Delegarea de competente organismelor tehnice specializate sau societãţilor comerciale autorizate, menţionate la alin. 1, precum şi autorizarea sau licentierea agenţilor aeronautici civili în conformitate cu prevederile prezentului cod aerian se fac cu perceperea unor taxe sau tarife.
Delegarea de competente se poate realiza în domenii de stricta specialitate, pentru care Ministerul Transporturilor trebuie sa aibã compartimente de specialitate."
5. La articolul 7, litera a) va avea urmãtorul cuprins:
"a) spaţiul de trafic aerian ce reprezintã porţiunea din spaţiul aerian naţional unde se permite activitatea aeronautica, precum şi pe terenurile destinate decolarilor şi aterizarilor, indiferent de apartenenţa şi de natura activitãţii de zbor;"
6. Articolul 9 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 9. - Clasificarea spaţiului aerian naţional din punct de vedere al asigurãrii serviciilor de trafic aerian se stabileşte în conformitate cu standardele elaborate de organizaţiile internaţionale de aviatie civilã la care România este parte contractantã."
7. Articolul 10 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 10. - În timp de pace Ministerul Transporturilor, împreunã cu Ministerul Apãrãrii Naţionale, organizeazã spaţiul aerian naţional şi stabileşte principiile şi regulile de folosire a acestuia pentru activitãţile aeronautice civile sau militare, dupã caz."
8. Titlul secţiunii a II-a din capitolul III va avea urmãtorul cuprins:

"SECŢIUNEA a II-a
Traficul aerian"

9. Articolul 11 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 11. - Reglementãrile în domeniul traficului aerian în spaţiul aerian naţional se aplica zborurilor tuturor aeronavelor, indiferent de categoria şi de naţionalitatea acestora.
Aeronavele de stat sunt supuse prevederilor alin. 1 atunci când zborul lor se efectueazã în spaţiul aerian naţional repartizat aviaţiei civile."
10. Articolul 12 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 12. - În spaţiul aerian naţional repartizat aviaţiei civile traficul aerian este permis dupã cum urmeazã:
a) aeronavelor civile, în baza unei aprobãri corespunzãtoare acordate în conformitate cu prevederile reglementãrilor aeronautice specifice;
b) aeronavelor de stat româneşti, în conformitate cu reglementãrile specifice;
c) aeronavelor militare strãine, inclusiv celor care transporta trupe, armament, tehnica de lupta, materiale militare, materiale periculoase şi orice alte tipuri de incarcatura, care, prin natura lor, pot afecta siguranta nationala, conform aprobãrii de survol acordate de Ministerul Transporturilor, cu avizul Ministerului Apãrãrii Naţionale."
11. Articolul 13 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 13. - Toate aeronavele civile care survoleaza teritoriul României au obligaţia achitãrii unor tarife pentru utilizarea instalaţiilor şi serviciilor de navigaţie aerianã.
Tarifele prevãzute la 0alin. 1 sunt nediscriminatorii pentru aceleaşi categorii de zboruri, indiferent de naţionalitatea operatorilor aerieni şi a statului de înmatriculare.
Sunt scutite de la plata tarifelor prevãzute la alin. 1 urmãtoarele categorii de zboruri:
a) zborurile V.F.R.;
b) zborurile militare efectuate de aeronave militare româneşti, iar în cazul aeronavelor militare strãine, pe baza de reciprocitate;
c) zborurile efectuate exclusiv pentru transportul în misiune oficialã al monarhilor domnitori şi al familiilor lor apropiate, al sefilor de stat, al sefilor de guvern şi al ministrilor. În toate cazurile misiunile oficiale vor fi confirmate prin indicatorul de statut corespunzãtor pe planul de zbor;
d) zborurile de cãutare şi salvare autorizate de un organ competent SAR;
e) zborurile terminate la aerodromul de la care aeronava a decolat şi în timpul cãrora nu s-a efectuat nici o aterizare intermediara;
f) zborurile efectuate de aeronave a cãror masa maxima certificatã la decolare este strict mai mica de doua tone;
g) zborurile-şcoala executate exclusiv în cadrul examinarilor în vederea obţinerii licenţei sau a unei calificãri pentru echipajul de comanda şi, pentru aceasta, este confirmatã prin menţiunea corespunzãtoare pe planul de zbor;
h) zborurile efectuate exclusiv în scopul verificãrii sau testarii echipamentelor folosite sau care se intenţioneazã sa fie folosite ca mijloace de sol pentru navigaţia aerianã, precum şi pentru zborurile de verificare a aeronavelor ce urmeazã sa execute zboruri conform lit. c) din prezentul articol;
i) alte categorii de aeronave prevãzute de lege.
Pot fi scutite, total sau parţial, de plata tarifelor prevãzute la alin. 1 şi alte categorii de aeronave sau de zboruri, cu aprobarea Ministerului Transporturilor."
12. Articolul 14 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 14. - Decolarea şi aterizarea aeronavelor civile se efectueazã numai pe aerodromurile autorizate."
13. Articolul 15 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 15. - Este interzis ca aeronavele civile sa decoleze sau sa aterizeze pe alte aerodromuri civile decât cele autorizate, cu excepţia cazurilor de forta majorã, precum şi aeronavelor folosite pentru practicarea unor sporturi aeronautice, a aeronavelor care aterizeaza din dispoziţia Ministerului Transporturilor şi/sau a Ministerului Apãrãrii Naţionale, ca şi a altor aeronave pentru care se stabilesc derogãri de la prevederile acestui articol prin reglementãri specifice emise de Ministerul Transporturilor."
14. Articolul 16 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 16. - Faptele şi actele juridice petrecute la bordul aeronavelor civile înmatriculate în România, precum şi statutul juridic al încãrcãturii aflate la bordul acestora, în timpul unui zbor internaţional, dincolo de granitele României, sunt reglementate de legislaţia romana, dacã prin acordurile şi convenţiile internaţionale la care România este parte contractantã nu s-a stabilit altfel."
15. La articolul 18, alineatul 1 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 18. - O aeronava civilã poate fi înmatriculatã în Registrul unic de înmatriculare a aeronavelor civile, numai dacã:
a) poseda un certificat de tip valid, emis sau echivalat de Ministerul Transporturilor;
b) poseda un certificat de navigabilitate valid, emis sau echivalat de Ministerul Transporturilor;
c) satisface cerinţele reglementãrilor naţionale privind nivelul de zgomot şi de emisii toxice;
d) nu este înregistratã în alt stat şi satisface una dintre urmãtoarele situaţii:
- aparţine unei persoane fizice sau juridice romane ori unui cetãţean strãin cu domiciliul sau resedinta în România sau unei persoane juridice strãine, constituitã în mod legal, care desfãşoarã activitãţi economice în conformitate cu legislaţia romana, iar aeronava civilã respectiva îşi are baza şi este utilizata, în principal, în România;
- aparţine unei persoane fizice sau juridice a unui stat strãin cu care România a încheiat o convenţie prin care cele doua state îşi acorda reciproc tratamentul naţional în ceea ce priveşte regimul de înmatriculare a aeronavelor civile;
- aparţine Guvernului sau statului roman."
16. La articolul 21, litera d) va avea urmãtorul cuprins:
"d) dreptul de a ipoteca ori de a greva aeronava civilã sau componente ale acesteia cu orice drept real asemãnãtor, constituit ca garanţie a plãţii unei datorii, cu condiţia ca un asemenea drept sa fie constituit conform legii statului de înmatriculare şi transcris în registrul de sarcini al statului de înmatriculare a aeronavei civile."
17. Articolul 23 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 23. - Aerodromurile civile pot fi proprietate publica sau proprietate privatã a persoanelor fizice ori juridice, dupã caz, iar din punct de vedere operational pot fi deschise sau închise circulaţiei aeriene publice."
18. Articolul 24 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 24. - Înfiinţarea, funcţionarea şi dezafectarea aerodromurilor civile sunt supuse reglementãrilor aeronautice specifice, emise de Ministerul Transporturilor cu avizul ministerelor abilitate, prin care se stabilesc cerinţele tehnice, operationale şi procedurale."
19. Articolul 26 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 26. - Toate aerodromurile deschise pentru operarea aeronavelor civile trebuie sa fie autorizate de cãtre Ministerul Transporturilor din punct de vedere al îndeplinirii cerinţelor tehnice, operationale, de siguranta a zborului, de securitate aeronautica şi de protecţie a mediului, potrivit reglementãrilor aeronautice interne în vigoare şi acordurilor sau convenţiilor internaţionale la care România este parte.
Ministerul Transporturilor va tine un registru de evidenta a tuturor aerodromurilor civile autorizate din România."
20. Articolul 29 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 29. - Agenţii economici şi, dupã caz, organele specifice ale autoritãţii de stat, care desfãşoarã activitãţi pe aerodromuri civile, au obligaţia de a respecta normele stabilite, în temeiul prezentului cod aerian şi al reglementãrilor aeronautice, de cãtre administratorii acestora în interesul public şi al dezvoltãrii transporturilor aeriene.
Toate activitãţile care se deruleazã în perimetrul unui aerodrom civil se desfãşoarã sub unica şi directa coordonare a administratorului aerodromului.
Agenţii economici care desfãşoarã activitãţi în perimetrul infrastructurii aeroportuare trebuie sa detina o licenta de lucru în acest perimetru, eliberata de Ministerul Transporturilor."
21. Articolul 30 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 30. - Instalaţiile şi echipamentele aeroportuare, inclusiv cele radioelectrice şi meteorologice, precum şi serviciile de navigaţie aerianã sunt accesibile, fãrã discriminare, tuturor aeronavelor civile."
22. La articolul 31, dupã alineatul 1 se introduce un nou alineat cu urmãtorul cuprins:
"Ministerul Transporturilor emite reglementãri specifice privind principiile generale de stabilire şi aplicare a tarifelor menţionate în alineatul precedent."
23. La articolul 31, alineatul 2 litera h) şi alineatul 3 vor avea urmãtorul cuprins:
"h) aeronavele care aterizeaza din dispoziţia Ministerului Transporturilor şi/sau a Ministerului Apãrãrii Naţionale;
............................................................................
Pot fi scutite, total sau parţial, de la plata tarifelor prevãzute la alin. 1 şi alte categorii de aeronave sau zboruri, cu aprobarea Ministerului Transporturilor."
24. Articolul 32 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 32. - În aeronautica civilã funcţioneazã personal aeronautic civil, precum şi alte categorii de personal."
25. La articolul 33, alineatul 2 va avea urmãtorul cuprins:
"Personalul aeronautic civil trebuie sa fie titularul unui atestat, brevet sau certificat corespunzãtor."
26. La articolul 34, alineatul 1 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 34. - Personalul aeronautic civil navigant cuprinde:
a) personalul care constituie echipajul de conducere de la bordul aeronavelor civile: piloti, navigatori, mecanici şi/sau ingineri de bord şi operatori radionaviganti;
b) personalul tehnic sau auxiliar de la bordul aeronavelor civile, calificat pentru tipul sau categoria respectiva de aeronava civilã, care, neparticipand la conducerea acestora, exercita la bord servicii cu privire la pasageri, mãrfuri sau aparatura specialã a aeronavelor în zbor, activitãţi de control tehnic, la sol şi în zbor, în vederea constatãrii stãrii de navigabilitate, precum şi activitãţi de verificare în zbor a functionarii echipamentelor de protecţie a navigaţiei aeriene."
27. Articolul 35 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 35. - Personalul aeronautic civil nenavigant cuprinde personalul tehnic calificat, care lucreazã direct la planificarea şi pregãtirea operationala a zborurilor, la proiectarea, construirea, controlul, omologarea, certificarea, pregãtirea, exploatarea, întreţinerea şi repararea tehnicii aeronautice, precum şi personalul care desfãşoarã activitãţi de control şi dirijare a zborurilor."
28. La articolul 36, alineatul 2 va avea urmãtorul cuprins:
"Echipajul se afla în subordinea comandantului de aeronava civilã, care este desemnat, de cãtre operatorul aerian, pentru fiecare zbor."
29. La articolul 38, alineatul 1 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 38. - Comandantul de aeronava civilã rãspunde de pregãtirea şi executarea în siguranta a fiecãrui zbor şi, în acest scop, el este obligat sa respecte reglementãrile aeronautice şi documentele tehnice, în vigoare."
30. La articolul 39, alineatul 2 se abroga, iar alineatul 3 va avea urmãtorul cuprins:
"În timpul zborului comandantul de aeronava civilã nu poate sa îşi delege responsabilitãţile. Dacã însã comandantul de aeronava civilã este împiedicat, din orice cauza, în cursul zborului sau la sol, sa îşi îndeplineascã funcţia şi, în lipsa desemnãrii prealabile a unei alte persoane pentru a-l înlocui, funcţia de comandant de aeronava civilã va fi exercitatã de ceilalţi membri ai echipajului de conducere, în ordinea stabilitã de reglementãrile specifice în vigoare."
31. La articolul 40, alineatele 2 şi 3 vor avea urmãtorul cuprins:
"Dispoziţiile date de comandantul de aeronava civilã în timpul zborului, în scopul asigurãrii siguranţei zborului, sunt obligatorii pentru toate persoanele aflate la bord.
Comandantul de aeronava civilã poate debarca orice membru al echipajului şi orice pasager la o escala intermediara, pentru motive determinate de siguranta zborului şi de pãstrarea ordinii în aeronava civilã."
32. Articolul 41 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 41. - La sol comandantul de aeronava civilã are obligaţia sa întreprindã demersurile necesare, în cazul unei reţineri a aeronavei sale sau în cazul unor mãsuri similare luate cu privire la echipaj, pasageri sau incarcatura."
33. La articolul 43, alineatul 1 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 43. - Prin derogare de la prevederile art. 37 se poate desemna în funcţia de comandant de aeronava civilã şi o alta persoana autorizata decât pilotul comandant."
34. Titlul capitolului VII va avea urmãtorul cuprins:

"CAPITOLUL VII
Operaţiuni aeriene civile"

35. Articolul 44 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 44. - Operaţiunile aeriene civile care pot fi efectuate pe teritoriul României se clasifica astfel:
a) operaţiuni de transport aerian public;
b) operaţiuni de aviatie generalã;
c) operaţiuni de lucru aerian."
36. Titlul secţiunii a II-a din capitolul VII va avea urmãtorul cuprins:

"SECŢIUNEA a II-a
Operaţiuni de transport aerian public"

37. Articolul 45 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 45. - Operaţiunile de transport aerian public sunt transporturile de pasageri, bagaje, mãrfuri şi posta, executate pe baze comerciale de cãtre operatori aerieni care poseda certificat de operator aerian şi licenta de transport aerian, prin curse regulate sau neregulate. Transporturile aeriene internaţionale de pasageri, bagaje, mãrfuri şi posta sunt supuse acordurilor şi convenţiilor înternationale în domeniul transporturilor aeriene la care România este parte."
38. Articolul 50 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 50. - Operatorii aerieni romani, deţinãtori ai unui certificat de operator aerian în termen de valabilitate, pot efectua transporturi aeriene publice interne şi internaţionale, prin curse regulate sau neregulate, numai în urma obţinerii unei licenţe de transport aerian, eliberata de Ministerul Transporturilor.
Excepţiile de la prevederile alin. 1 se stabilesc de Ministerul Transporturilor prin reglementãri specifice.
Operatorii aerieni strãini pot efectua transporturi aeriene publice, prin curse regulate sau neregulate, spre sau dinspre România, pe baza drepturilor de trafic acordate de Ministerul Transporturilor, în conformitate cu prevederile acordurilor şi convenţiilor internaţionale la care România este parte.
Ministerul Transporturilor emite reglementãri aeronautice privind desfãşurarea activitãţilor de transport aerian public."
39. Titlul secţiunii a III-a a capitolului VII va avea urmãtorul cuprins:

"SECŢIUNEA a III-a
Operaţiuni de lucru aerian şi aviatie generalã"

40. Articolul 51 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 51. - Operaţiunile de aviatie generalã cuprind transporturile aeriene în interes propriu şi alte zboruri, precum:
- zboruri în interes propriu;
- zboruri particulare;
- zboruri-şcoala;
- zboruri sportive.
Transporturile aeriene în folos propriu cuprind transporturile în interes propriu şi transporturile în interes personal, ca operaţiuni de aviatie generalã.
Transporturile aeriene în folos propriu sunt operaţiunile de aviatie generalã executate de o persoana fizica sau juridicã, fãrã perceperea unui tarif sau a echivalentului acestuia în bunuri ori servicii, utilizându-se aeronave civile proprii sau închiriate, care constituie accesoriul unei alte activitãţi economice executate de persoana respectiva, beneficiarul transportului.
Transporturile aeriene în interes personal sunt activitãţi de aviatie generalã executate de persoane fizice cu aeronave proprii sau închiriate pentru transportul de bunuri proprii şi/sau de persoane, pentru nevoile proprii, exclusiv în scop necomercial.
Zborurile în interes propriu reprezintã operaţiunile aeriene civile, altele decât transporturile în folos propriu, efectuate de deţinãtorii de aeronave civile, persoane fizice sau juridice, pentru şi în susţinerea nevoilor activitãţilor proprii.
Zborurile particulare reprezintã operaţiunile aeriene, altele decât cele de transport în interes personal, efectuate de deţinãtorii de aeronave civile, persoane fizice, exclusiv în scop necomercial.
Zborurile sportive reprezintã operaţiunile aeriene civile efectuate de persoane fizice sau juridice, utilizându-se aeronave civile proprii sau închiriate, exclusiv în scop sportiv.
Zborurile-şcoala reprezintã operaţiunile aeriene civile organizate de persoane juridice în scopul initierii, pregãtirii, instruirii şi perfecţionãrii personalului aeronautic navigant.
Operatorii aerieni romani care efectueazã operaţiuni de lucru aerian sau de aviatie generalã pe teritoriul României sunt obligaţi sa încheie contracte de asigurare pentru pagube produse terţilor. Plafonul minim al politelor de asigurare încheiate în acest caz se stabileşte prin hotãrâre a Guvernului."
41. Titlul capitolului VIII se abroga.
42. Articolul 52 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 52. - Operaţiunile de lucru aerian sunt activitãţile efectuate de operatori aerieni pentru nevoile industriei, agriculturii, silviculturii, sãnãtãţii publice şi protecţiei mediului, de cãutare şi salvare, cercetare ştiinţificã, fotografiere, monitorizare, publicitate, precum şi în alte scopuri, pe baza autorizaţiei şi/sau a licenţei eliberate de Ministerul Transporturilor.
Ministerul Transporturilor va emite reglementãrile privind autorizarea şi/sau licentierea operatorilor aerieni pentru desfãşurarea operaţiunilor de lucru aerian pe teritoriul României.
Operatorii aerieni romani autorizaţi pot desfasura operaţiuni de lucru aerian pe teritoriul României cu aeronave înmatriculate în alt stat, numai în urma obţinerii unei licenţe corespunzãtoare, eliberata de Ministerul Transporturilor."
43. Articolul 53 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 53. - Ministerul Transporturilor va emite reglementãrile aeronautice privind desfãşurarea operaţiunilor de aviatie generalã."
44. Capitolul IX devine capitolul VIII.
45. Articolul 55 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 55. - Ministerul Transporturilor va statua principiile directoare, limitarile şi mãsurile corespunzãtoare privind protecţia mediului, specifice acestui domeniu.
Ministerul Transporturilor adopta politici de stimulare a implementarii tehnologiilor moderne nepoluante în aviaţia civilã."
46. La articolul 58 alineatul 1, literele b) şi c) vor avea urmãtorul cuprins:
"b) sa asigure o corelatie între nivelul de zgomot şi efectul acestuia asupra populaţiei şi mediului;
c) sa fie în conformitate cu reglementãrile, standardele, practicile, recomandãrile şi procedeele elaborate de Organizaţia Aviaţiei Civile Internaţionale, Conferinţa Europeanã a Aviaţiei Civile şi de alte organizaţii internaţionale de aviatie civilã la care România este parte şi, de asemenea, sa asigure controlul respectãrii acestor reglementãri;"
47. Articolul 59 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 59. - Ministerul Transporturilor, la solicitarea administratorului aeroportului, poate aproba mãsuri temporare şi derogãri ce permit operarea aeronavelor civile, care au impact semnificativ asupra mediului."
48. La articolul 60, litera g) va avea urmãtorul cuprins:
"g) aeronavele care aterizeaza din dispoziţia Ministerului Transporturilor şi/sau a Ministerului Apãrãrii Naţionale."
49. Capitolul X devine capitolul IX.
50. Articolul 61 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 61. - Reglementãrile legale din România referitoare la siguranta zborului în spaţiul aerian naţional se aplica oricãrei aeronave civile, indiferent de statul de înmatriculare, precum şi echipajului şi cãlãtorilor aflaţi la bord."
51. Articolul 62 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 62. - În scopul asigurãrii siguranţei zborului Ministerul Transporturilor emite şi revizuieste ori de câte ori este cazul reglementãri aeronautice specifice, conforme cu reglementãrile, standardele, practicile recomandate şi procedurile elaborate de Organizaţia Aviaţiei Civile Internaţionale şi de alte organisme internaţionale de aviatie civilã la care România este parte, şi asigura controlul respectãrii acestora."
52. Titlul secţiunii a II-a a capitolului X va avea urmãtorul cuprins:

"SECŢIUNEA a II-a
Autorizarea agenţilor aeronautici civili"

53. Articolul 63 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 63. - În scopul realizãrii siguranţei zborurilor urmãtoarele categorii de agenţi aeronautici civili sunt supuşi controlului, evaluãrii şi autorizãrii, precum şi supravegherii permanente de cãtre Ministerul Transporturilor, direct sau prin organisme tehnice specializate, instituţii publice sau societãţi comerciale autorizate, cãrora li se deleagã competente în acest sens:
a) operatori aerieni, în funcţie de operaţiunile aeriene civile pe care le desfãşoarã;
b) agenţi aeronautici civili care au ca obiect de activitate proiectarea, incercarile de tip şi specializate, fabricatia, depozitarea, distribuţia, întreţinerea şi reparaţiile curente şi generale ale aeronavelor civile, motoarelor şi elicelor acestora, precum şi a componentelor, furnizarea de materiale şi piese de schimb avionabile;
c) agenţi aeronautici civili care desfãşoarã activitãţi de proiectare, construcţii, montaj, reparaţii pentru obiective care aparţin aviaţiei civile;
d) agenţi aeronautici civili care au ca obiect de activitate dirijarea şi controlul traficului aerian, informarea aeronautica şi serviciile meteorologice pentru aeronautica, protecţia navigaţiei aeriene, precum şi activitãţile aeroportuare;
e) agenţi aeronautici civili care se ocupa cu formarea şi perfecţionarea personalului aeronautic civil;
f) alte categorii de agenţi aeronautici civili care au ca obiect de activitate orice alt domeniu aeronautic conex."
54. Articolul 64 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 64. - Ministerul Transporturilor emite reglementãrile, standardele şi procedurile privind autorizarea agenţilor aeronautici civili."
55. Articolul 66 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 66. - Activitãţile aeronautice civile se efectueazã de cãtre personalul atestat în acest scop.
Ministerul Transporturilor emite reglementãri specifice privind categoriile de personal aeronautic civil supus atestarii, precum şi planurile tematice de pregãtire, examinare teoreticã şi practica.
Orice persoana care face dovada absolvirii unui curs sau a unui program corespunzãtor de pregãtire de specialitate aeronautica poate solicita atestarea ca personal aeronautic civil pentru acea specialitate."
56. Articolul 69 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 69. - Brevetele şi licentele emise de alte state pot fi recunoscute sau validate în România numai dacã criteriile în baza cãrora au fost eliberate se situeaza cel puţin la nivelul standardelor minime recomandate de Organizaţia Aviaţiei Civile Internaţionale sau de alte organizaţii internaţionale de profil şi dacã sunt acceptate în reglementãrile specifice romane."
57. Articolul 70 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 70. - Examenele medicale ale candidaţilor care solicita atestarea ca personal aeronautic civil pot fi efectuate numai de cãtre o instituţie medicalã autorizata în acest sens."
58. La articolul 74 se introduce alineatul 2 cu urmãtorul cuprins:
"Ministerul Transporturilor poate stabili categorii de aeronave şi parasute care, prin excepţie de la prevederile art. 73, pot efectua zboruri fãrã a deţine certificat de tip şi/sau de navigabilitate."
59. Articolul 76 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 76. - În scopul asigurãrii siguranţei zborului Ministerul Transporturilor împreunã cu autoritãţile administraţiei publice locale şi cu avizul ministerelor interesate stabilesc zonele supuse servituţilor de aeronautica civilã aferente aerodromurilor şi amplasarii echipamentelor de protecţie a navigaţiei aeriene."
60. Capitolul XI devine capitolul X.
61. Articolul 80 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 80. - Ministerul Transporturilor este autoritatea de stat responsabilã pentru dezvoltarea, implementarea şi aplicarea acestui program."
62. Capitolul XII devine capitolul XI.
63. La articolul 82 se introduce alineatul 2 cu urmãtorul cuprins:
"Ministerul Transporturilor este, de asemenea, autoritatea de stat responsabilã pentru stabilirea reglementãrilor privind facilitãţile aeronautice minime obligatorii."
64. Capitolul XIII devine capitolul XII.
65. Articolul 83 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 83. - În spaţiul aerian naţional, precum şi pe teritoriul
României operaţiunile de cãutare şi salvare a aeronavelor civile aflate în primejdie şi a supravietuitorilor unui accident de aviatie se realizeazã prin sistemul naţional de cãutare şi salvare."
66. Articolul 86 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 86. - Toate autoritãţile publice, precum şi persoanele fizice şi juridice solicitate au obligaţia de a acorda asistenta în cazul operaţiunilor de cãutare şi de salvare, urmãrindu-se prioritar salvarea vietilor omeneşti, precum şi prevenirea amplificarii daunelor şi conservarea dovezilor esenţiale pentru anchetarea adecvatã a accidentelor."
67. Capitolul XIV devine capitolul XIII.
68. La articolul 88, alineatul 1 va avea urmãtorul cuprins:
"Scopul anchetei administrative îl reprezintã determinarea realã a cauzelor şi împrejurãrilor care au condus la producerea incidentului sau accidentului de aviatie civilã, precum şi identificarea mãsurilor preventive corespunzãtoare."
69. Capitolul XV devine capitolul XIV.
70. La articolul 93, literele a), c), d) şi e) vor avea urmãtorul cuprins:
"a) lipsa documentelor obligatorii individuale sau de bord, prevãzute de reglementãrile în vigoare;
............................................................................
c) delestarea neautorizata a combustibilului sau delestarea acestuia în zone ori în situaţii neautorizate de la bordul unei aeronave civile aflate în evoluţie, precum şi scurgerile de combustibil la sol;
d) refuzul operatorului unei aeronave civile de a prezenta persoanelor împuternicite prin lege documentele aeronavei şi echipajului şi de a permite efectuarea inspecţiei acestora;
e) neinformarea Ministerului Transporturilor cu privire la producerea incidentelor şi accidentelor de aviatie civilã, de cãtre cei care au aceasta obligaţie şi în condiţiile stabilite de lege."
71. Articolul 94 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 94. - Contravenţiile prevãzute la art. 93 se sancţioneazã cu amenda."
72. Articolul 96 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 96. - Contravenţiile privind încãlcarea prevederilor referitoare la servituţile aeronautice civile în interesul circulaţiei aeriene vor fi sancţionate cu amenda."
73. Articolul 97 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 97. - Constatarea faptelor contravenţionale, precum şi aplicarea sancţiunilor se fac de organele abilitate de Ministerul Transporturilor.
Cuantumul amenzilor se stabileşte şi se reactualizeazã prin hotãrâre a Guvernului.
Dispoziţiile prezentului capitol se completeazã cu dispoziţiile Legii nr. 32/1968 privind constatarea şi sancţionarea contravenţiilor."
74. Dupã articolul 97 se introduc articolele 97^1-97^15 cu urmãtorul cuprins:
"Art. 97^1. - Încãlcarea de cãtre personalul aeronautic civil a îndatoririlor de serviciu sau neîndeplinirea lor, dacã fapta este de natura sa punã în pericol siguranta zborului, se pedepseşte cu închisoare de la unu la 5 ani.
"Art. 97^2. - Încredinţarea comenzilor aeronavei civile de cãtre pilotul comandant unei persoane neautorizate se pedepseşte cu închisoare de la 3 la 10 ani şi interzicerea unor drepturi.
Pãrãsirea fãrã aprobare a postului de cãtre orice membru al echipajului de conducere sau de cãtre personalul ce asigura direct informarea, dirijarea şi controlul traficului aerian, dacã fapta este de natura sa punã în pericol siguranta zborului, se pedepseşte cu închisoare de la 2 la 7 ani.
Art. 97^3. - Efectuarea serviciului sub influenta bãuturilor alcoolice sau a altor substanţe interzise de autoritatea de reglementare se pedepseşte cu închisoare de la 3 luni la un an sau cu amenda.
Dacã fapta prevãzutã la alin. 1 este sãvârşitã de cãtre personalul aeronautic civil navigant, pedeapsa este închisoarea de la 6 luni la 2 ani sau amenda.
Este considerat sub influenta bãuturilor alcoolice personalul având o îmbibaţie alcoolicã în sânge între 0,5 la mie şi 1 la mie.
Art. 97^4. - Efectuarea serviciului în stare de ebrietate se pedepseşte cu închisoare de la unu la 5 ani.
Dacã fapta prevãzutã la alin. 1 este sãvârşitã de personalul aeronautic navigant pedeapsa este închisoarea de la 2 la 7 ani.
Este considerat în stare de ebrietate personalul având o îmbibaţie alcoolicã în sânge mai mare de 1 la mie.
Art. 97^5. - Exercitarea fãrã drept de cãtre orice persoana a atribuţiilor care revin echipajului unei aeronave civile se pedepseşte cu închisoare de la 3 la 10 ani şi interzicerea unor drepturi.
Art. 97^6. - Se pedepsesc cu închisoare de la 3 luni la un an sau cu amenda urmãtoarele fapte:
a) exploatarea unei aeronave fãrã a poseda certificat de înmatriculare şi certificat de navigabilitate;
b) exploatarea unei aeronave cu nerespectarea condiţiilor, limitarilor sau a altor cerinţe prevãzute în certificatul de navigabilitate ori în celelalte documente privind aeronava;
c) inscriptionarea neconforma cu certificatul de înmatriculare sau suprimarea marcilor de inscriptionare;
d) distrugerea sau sustragerea oricãrui document de bord impus de regulile sau reglementãrile aeriene în vigoare;
e) încãlcarea regulilor privind survolul. Fapta prevãzutã la lit. a), sãvârşitã dupã refuzul eliberãrii certificatului de înmatriculare sau a certificatului de navigabilitate, se pedepseşte cu închisoare de la unu la 3 ani.
Art. 97^7. - În înţelesul prevederilor prezentului articol:
a) o aeronava se considera a fi în serviciu din momentul în care personalul de la sol sau echipajul începe sa o pregãteascã în vederea unui anumit zbor pana la expirarea unui termen de 24 de ore dupã orice aterizare; perioada de serviciu cuprinde în orice caz întregul timp în care aeronava se afla în zbor, în sensul prevederilor lit. b);
b) o aeronava se considera a fi în zbor din momentul în care, imbarcarea fiind terminatã, toate uşile exterioare au fost închise şi pana în momentul în care una dintre aceste usi a fost deschisã în vederea debarcarii; în caz de aterizare forţatã se considera ca zborul se continua pana când autoritatea competenta preia în sarcina aeronava, persoanele şi bunurile de la bord.
Art. 97^8. - Se pedepsesc cu închisoare de la unu la 3 ani sau cu amenda urmãtoarele fapte:
a) efectuarea de operaţiuni aeriene civile fãrã autorizaţie sau licenta prevãzutã de lege, dacã fapta este de natura sa punã în pericol siguranta zborului, sãnãtatea publica sau protecţia mediului;
b) desfãşurarea de activitãţi în perimetrul infrastructurii aeroportuare, fãrã autorizaţie sau licenta legalã, de cãtre persoane juridice, dacã fapta este de natura sa punã în pericol siguranta zborului.
Art. 97^9. - Comunicarea de informaţii, ştiind ca acestea sunt false, dacã prin acest fapt se pericliteazã siguranta zborului, se pedepseşte cu închisoare de la 2 la 10 ani. Dacã fapta se sãvârşeşte în scopul devierii itinerariului de zbor, pedeapsa este de la 5 la 15 ani şi interzicerea unor drepturi.
Art. 97^10. - Folosirea fãrã drept a oricãrui dispozitiv, arma sau substanta, în scopul producerii unui act de violenta impotriva unei persoane aflate pe un aeroport care deserveste aviaţia civilã se pedepseşte cu închisoare de la 2 la 7 ani.
Sãvârşirea oricãrui act de violenta fizica sau psihicã asupra unei persoane aflate la bordul unei aeronave civile în zbor sau în pregãtire de zbor se pedepseşte cu închisoare de la 10 la 20 de ani şi interzicerea unor drepturi.
Art. 97^11. - Plasarea sau folosirea ilegala a oricãrui dispozitiv, substanta sau arma pentru distrugerea sau avarierea grava a dotãrilor care aparţin unui aeroport sau unei aeronave, care nu este în serviciu, dar se afla pe un aeroport, precum şi pentru întreruperea serviciilor aeroportului, dacã fapta este de natura sa punã în pericol siguranta aeroportului, se pedepseşte cu închisoare de la 3 la 10 ani.
Distrugerea sau deteriorarea grava a instalaţiilor şi echipamentelor pentru protecţia navigaţiei aeriene ori tulburarea în orice mod a functionarii serviciilor de navigaţie aerianã, dacã fapta este de natura sa punã în pericol siguranta zborului, se pedepseşte cu închisoare de la 10 la 20 de ani şi interzicerea unor drepturi.
Cu pedeapsa prevãzutã la alin. 2 se sancţioneazã şi distrugerea unei aeronave în serviciu sau deteriorarea acesteia, în asa fel încât sa o facã inapta de zbor ori sa îi punã în pericol securitatea în zbor. Plasarea sau înlesnirea plasarii pe o aeronava civilã, prin orice mijloace, a unui dispozitiv, a unei arme sau substanţe apte sa distruga sau sa îi producã deteriorãri care o fac inapta de zbor sau care sunt de natura sa pericliteze siguranta zborului se pedepseşte cu închisoare de la 15 la 25 de ani şi interzicerea unor drepturi.
Art. 97^12. - Preluarea fãrã drept a unei aeronave, prin orice mijloace, precum şi exercitarea fãrã drept a controlului asupra aeronavei se pedepseşte cu închisoare de la 10 la 20 de ani şi interzicerea unor drepturi.
Art. 97^13. - Dacã faptele prevãzute în prezentul capitol au avut ca urmare decesul uneia sau mai multor persoane, pedeapsa este detenţiunea pe viata sau închisoare de la 15 la 25 de ani şi interzicerea unor drepturi.
Art. 97^14. - Tentativa la infracţiunile prevãzute în prezentul capitol se pedepseşte.
Se considera tentativa şi producerea sau procurarea mijloacelor ori instrumentelor, precum şi luarea de mãsuri în vederea comiterii infracţiunilor prevãzute în prezentul capitol.
Art. 97^15 . - Acţiunea penalã pentru faptele prevãzute la art. 97^1-97^14 se pune în mişcare numai la sesizarea organului de specialitate al administraţiei publice centrale în domeniul aviaţiei civile.
Cercetarea faptelor care fac obiectul prezentului capitol, precum şi punerea în mişcare a acţiunii penale sunt de competenta procurorului de pe lângã curtea de apel în a carei raza acestea au fost sãvârşite."
75. Capitolul XVI devine capitolul XV.
76. Articolul 98 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 98. - Reglementãrile emise de Ministerul Transporturilor în aplicarea prevederilor prezentului cod aerian sunt obligatorii pentru toţi agenţii aeronautici civili."
77. Dupã articolul 98 se introduce articolul 98^1 cu urmãtorul cuprins:
"Art. 98^1. - La instituirea de cãtre Preşedintele României a stãrii de asediu sau a stãrii de urgenta, precum şi la declararea mobilizãrii parţiale sau generale a Forţelor Armate ori în caz de agresiune armata îndreptatã impotriva tarii aplicarea prevederilor prezentului cod aerian se suspenda în parte sau în întregime, activitatea aeronautica în spaţiul aerian naţional urmând sa se desfãşoare conform normelor stabilite de autoritãţile militare competente, potrivit legii."
78. Articolul 100 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 100. - Se abroga integral Codul aerian aprobat prin Decretul nr. 516/1953, publicat în Buletinul Oficial, Partea I, nr. 56 din 30 decembrie 1953, cu modificãrile ulterioare."
ART. 2
Prezenta lege intra în vigoare la 90 de zile de la publicarea ei în Monitorul Oficial al României, Partea I.
ART. 3
Codul aerian, modificat şi completat prin <>Ordonanta Guvernului nr. 29/1997 , precum şi prin prezenta lege, va fi republicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, dându-se articolelor şi alineatelor numerotarea corespunzãtoare.

Aceasta lege a fost adoptatã de Senat în şedinţa din 5 iunie 2000, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (1) din Constituţia României.

p. PREŞEDINTELE SENATULUI,
CONSTANTIN DAN VASILIU

Aceasta lege a fost adoptatã de Camera Deputaţilor în şedinţa din 13 iunie 2000, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (1) din Constituţia României.

p. PREŞEDINTELE CAMEREI DEPUTAŢILOR,
BOGDAN NICULESCU-DUVAZ
-------------

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016