Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   LEGE nr. 129 din 25 iunie 1998 (*republicata*)  privind infiintarea, organizarea si functionarea Fondului Roman de Dezvoltare Sociala    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

LEGE nr. 129 din 25 iunie 1998 (*republicata*) privind infiintarea, organizarea si functionarea Fondului Roman de Dezvoltare Sociala

EMITENT: PARLAMENTUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 483 din 8 iunie 2005
___________
*) Republicatã în temeiul <>art. III din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 131/2004 pentru modificarea şi completarea <>Legii nr. 129/1998 privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea Fondului Român de Dezvoltare Socialã, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1.243 din 23 decembrie 2004, aprobatã prin <>Legea nr. 27/2005 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 197 din 8 martie 2005, dându-se textelor o nouã numerotare.
<>Legea nr. 129/1998 a fost republicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 751 din 15 octombrie 2002 şi a mai fost modificatã prin <>Ordonanţa Guvernului nr. 28/2004 pentru modificarea şi completarea <>Legii nr. 129/1998 privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea Fondului Român de Dezvoltare Socialã, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 88 din 31 ianuarie 2004, aprobatã prin <>Legea nr. 113/2004 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 336 din 16 aprilie 2004.

CAP. I
Dispoziţii generale

ART. 1
(1) Se înfiinţeazã Fondul Român de Dezvoltare Socialã, denumit în continuare Fondul, organism de interes public, fãrã scop lucrativ, cu personalitate juridicã şi cu sediul în municipiul Bucureşti.
(2) Fondul îşi desfãşoarã activitatea sub autoritatea Guvernului, în condiţiile prezentei legi.
ART. 2
(1) În sensul prezentei legi, noţiunile de mai jos au urmãtorul înţeles:
a) beneficiarii sunt grupuri din comunitãţi rurale sãrace, grupuri sãrace de etnie romã, grupuri dezavantajate, grupuri productive provenind din comunitãţi sãrace şi alte categorii sociale stabilite ca eligibile, de comun acord cu finanţatorii sau donatorii;
b) comunitãţile rurale sãrace sunt acele grupuri de gospodãrii şi familii, trãind într-un sat sau într-o aşezare umanã izolatã, care se confruntã cu aceleaşi probleme şi obstacole, au interese identice şi îndeplinesc caracteristicile prevãzute în Manualul de operare al Fondului;
c) grupurile dezavantajate sunt alcãtuite, dupã caz, din vârstnici sãraci, fãrã sprijin familial, anumite categorii de bolnavi, persoane lipsite de locuinţe sau adãpost, femei, victime ale violenţei domestice, femei sãrace, pãrinţi sãraci cu copii în întreţinere, copii ai strãzii, adolescente sãrace gravide şi alte asemenea categorii;
d) grupurile productive provenite din comunitãţi sãrace sau grupurile productive constituite la nivelul altor categorii sociale stabilite ca eligibile, provenite din comunitãţi orãşeneşti, comunale sau sãteşti, sunt cele ale producãtorilor agricoli, meşteşugarilor, artizanilor şi altor categorii de meseriaşi;
e) grupurile sãrace de etnie romã sunt persoane din aşezãri situate în mediul urban sau rural constituite preponderent din membri ai etniei rome;
f) acordul de grant este acea convenţie încheiatã între Fond şi reprezentanţii de drept ai beneficiarilor, în temeiul cãreia Fondul transmite beneficiarilor sau, dupã caz, organizaţiilor intermediare, cu titlu gratuit, sume de bani, denumite granturi, în scopul exclusiv al executãrii proiectelor aprobate;
g) proiectul este o iniţiativã venitã din partea beneficiarilor, în conformitate cu regulamentele Fondului;
h) facilitatorul este o persoanã fizicã sau o persoanã juridicã selectatã de Fond, care îşi asumã obligaţia sã ajute o comunitate ruralã sãracã, un grup dezavantajat, un grup productiv ori altã categorie socialã stabilitã ca eligibilã, provenitã din comunitãţi orãşeneşti, comunale sau sãteşti, dupã caz, sã se organizeze, sã îşi identifice necesitãţile proprii, sã le ierarhizeze, sã elaboreze un proiect, sã depãşeascã problemele de organizare şi comunicare apãrute în timpul derulãrii unui proiect, sã participe la dezvoltarea durabilã a comunitãţii şi dupã încheierea finanţãrii Fondului;
i) reprezentanţii beneficiarilor sunt, dupã caz, fie comitetele de conducere a proiectelor, în cazul grupurilor din comunitãţi rurale sãrace, al grupurilor productive provenind din comunitãţi sãrace şi al altor categorii sociale stabilite ca eligibile, provenite din comunitãţi orãşeneşti, comunale sau sãteşti, fie organizaţiile intermediare, în cazul grupurilor dezavantajate, fie primãria unitãţii administrativ-teritoriale singurã şi/sau în parteneriat cu organizaţii neguvernamentale, în cazul grupurilor sãrace de etnie romã;
j) comitetul de conducere a proiectului este unitatea de gestiune şi conducere a proiectului, alcãtuitã din 3 persoane: preşedinte, secretar, trezorier, din cadrul grupurilor comunitare rurale sãrace, al grupurilor productive provenind din comunitãţi sãrace şi al altor categorii sociale stabilite ca eligibile, provenite din comunitãţi orãşeneşti, comunale sau sãteşti, desemnate de acestea potrivit Procedurii de dobândire a personalitãţii juridice de cãtre grupurile din comunitãţile rurale sãrace, grupurile productive din comunitãţile rurale sãrace şi alte categorii sociale stabilite ca eligibile, provenite din comunitãţi orãşeneşti, comunale sau sãteşti;
k) comitetul de întreţinere a proiectului este unitatea de întreţinere a proiectului, alcãtuitã din minimum 3 persoane din cadrul grupului din comunitatea ruralã sãracã sau din cadrul altor categorii sociale stabilite ca eligibile, provenite din comunitãţi orãşeneşti, comunale sau sãteşti, mandatate de membrii acestuia printr-un document legalizat de secretarul unitãţii administrativ-teritoriale în a cãrei razã se aflã comunitatea beneficiarã sau grupul beneficiar, dupã caz;
l) organizaţiile intermediare sunt organizaţii neguvernamentale, persoane juridice de drept privat, fãrã scop lucrativ, sau autoritãţi ale administraţiei publice locale, dupã caz, aflate în raporturi contractuale de parteneriat cu organizaţii neguvernamentale.
(2) Pentru a beneficia de prevederile prezentei legi, grupurile prevãzute la alin. (1) lit. b), d) şi e), precum şi grupurile aparţinând altor categorii sociale stabilite ca eligibile, provenite din comunitãţi/aşezãri orãşeneşti, comunale sau sãteşti, în condiţiile alin. (1) lit. a), trebuie sã dobândeascã personalitate juridicã pe baza procesului-verbal de constituire ca persoanã juridicã, încheiat de cel puţin 10 membri ai comunitãţii, respectiv de cel puţin 30 de membri în cazul beneficiarilor de etnie romã, înregistrat la consiliul local în a cãrui razã teritorialã se aflã comunitatea/aşezarea beneficiarã sau grupul beneficiar, dupã caz. De personalitatea juridicã astfel dobânditã se poate face uz numai în raporturile juridice nãscute în legãturã cu aplicarea prevederilor prezentei legi. Persoana juridicã astfel constituitã înceteazã sã fiinţeze dupã ce a fost realizat obiectivul finanţãrii, potrivit unor proceduri stabilite de Fond.
ART. 3
Categoriile de proiecte finanţate de Fond sunt urmãtoarele:
a) proiecte de micã infrastructurã ruralã propuse de grupurile din comunitãţile rurale sãrace, definite la art. 2 alin. (1) lit. b);
b) proiecte de activitãţi generatoare de venit propuse de grupurile productive provenite din comunitãţi sãrace, definite la art. 2 alin. (1) lit. d);
c) proiecte de servicii sociale comunitare propuse de organizaţiile intermediare, definite la art. 2 alin. (1) lit. l);
d) proiecte şi programe cu abordare integratã adresate grupurilor sãrace de etnie romã, aşa cum au fost definite la art. 2 alin. (1) lit. e). Modalitãţile de derulare a proiectelor şi programelor cu abordare integratã, adresate grupurilor sãrace de etnie romã, se vor stabili, de comun acord cu finanţatorii, prin Manualul de operare;
e) alte tipuri de proiecte considerate ca eligibile, de comun acord cu finanţatorii sau donatorii, dupã caz.
ART. 4
(1) Grupul din comunitatea ruralã sãracã, grupurile sãrace de etnie romã sau grupul aparţinând altor categorii sociale stabilite ca eligibile, provenite din comunitãţi orãşeneşti, comunale sau sãteşti, pot face uz de personalitatea juridicã dobânditã potrivit art. 2 alin. (2) numai în raporturile juridice nãscute în legãturã cu realizarea unui proiect/program şi cu întreţinerea acestuia dupã încetarea finanţãrii de cãtre Fond. La închiderea proiectelor finanţate de Fond, comitetul de întreţinere a proiectului preia toate drepturile şi este ţinut de toate obligaţiile comitetului de conducere a proiectului în ceea ce priveşte întreţinerea bunurilor rezultate din executarea proiectului, executând, dupã caz, şi ultimele acte de gestiune financiarã ce constau în plata garanţiei de bunã execuţie a contractelor încheiate, din contul bancar deschis pentru proiectul finanţat de Fond.
(2) Proprietatea asupra obiectivelor rezultate din executarea proiectelor de micã infrastructurã ruralã revine, la data închiderii proiectelor, unitãţilor administrativ-teritoriale, cu obligaţia întreţinerii lor împreunã cu comitetul de întreţinere a proiectului.
ART. 5
(1) Dupã aprobarea de cãtre Fond a cererii de finanţare, membrii grupului productiv provenit dintr-o comunitate sãracã sau grupul productiv aparţinând altor categorii sociale stabilite ca eligibile, provenite din comunitãţi orãşeneşti, comunale sau sãteşti, grupuri care au dobândit personalitate juridicã potrivit art. 2 alin. (2), vor constitui, în vederea încheierii acordului de grant, o nouã persoanã juridicã în una dintre formele juridice recunoscute prin dispoziţiile legale în vigoare, în raport cu specificul proiectului aprobat de Fond.
(2) În situaţia prevãzutã la alin. (1) persoana juridicã menţionatã la art. 2 alin. (2) înceteazã sã fiinţeze, potrivit procedurilor stabilite de Fond.
(3) Proprietatea asupra bunurilor achiziţionate în scopul executãrii proiectelor de activitãţi generatoare de venit revine, la data închiderii proiectelor, persoanei juridice nou-constituite în condiţiile alin. (1).
ART. 6
Proprietatea asupra bunurilor achiziţionate în scopul realizãrii proiectelor de servicii sociale comunitare revine, la data închiderii lor, organizaţiilor intermediare definite la art. 2 alin. (1) lit. l), care au obligaţia sã le utilizeze pentru aceleaşi scopuri pentru care au fost achiziţionate.
ART. 7
În situaţia în care nu sunt respectate prevederile acordului de grant Fondul va stabili procedurile ce reglementeazã retragerea sumelor din grant rãmase în conturile bancare.
ART. 8
(1) Fondul are ca scop contribuţia la reducerea sãrãciei prin finanţarea de proiecte în comunitãţile sãrace beneficiare, inclusiv pentru grupurile sãrace de etnie romã şi pentru grupurile dezavantajate, creşterea capacitãţilor manageriale locale, susţinerea descentralizãrii administrative, creşterea capacitãţii de organizare la nivel local.
(2) În vederea extinderii activitãţii sale, utilizãrii experienţei acumulate şi completãrii resurselor financiare Fondul poate desfãşura şi alte activitãţi în domeniul dezvoltãrii sociale, cum ar fi: instruire, asistenţã şi consultanţã.
(3) Finanţarea proiectelor prevãzutã la alin. (1) se face pe baza ierarhizãrii, în funcţie de criteriile de selecţie şi în limita fondurilor disponibile.
(4) Fondul se înfiinţeazã pentru o duratã iniţialã de 4 ani şi reprezintã un program al Guvernului României, constituit cu susţinerea financiarã a organizaţiilor financiare internaţionale şi a altor donatori din ţarã şi din strãinãtate, a bugetului de stat şi a bugetelor locale. Fondul îşi va continua activitatea, şi dupã expirarea duratei iniţiale, pe perioada în care dispune de resurse financiare.
ART. 9
(1) În realizarea scopului sãu, Fondul adoptã reglementãri proprii în condiţiile prevãzute de prezenta lege, opozabile numai persoanelor cu care intrã în raporturi juridice. Aceste reglementãri se vor referi la manualele de operare, Manualul procedurilor administrative şi financiare, ghiduri/regulamente/proceduri operaţionale, Ghidul facilitatorului, procedura de dobândire a personalitãţii juridice, potrivit art. 2 alin. (2), precum şi la alte asemenea reglementãri, în funcţie de necesitãţi.
(2) Prin hotãrârea Consiliului director al Fondului se va stabili care dintre reglementãrile prevãzute la alin. (1) va fi publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I.
(3) În baza reglementãrilor sale, Fondul îşi administreazã propriul buget de venituri şi cheltuieli.
ART. 10
Pentru realizarea scopului sãu, Fondul îşi poate constitui, atunci când este cazul, sucursale fãrã personalitate juridicã, la nivel zonal.
ART. 11
Organizarea şi funcţionarea Fondului se caracterizeazã prin:
a) autonomie administrativã, în condiţiile prezentei legi;
b) neimplicare politicã.
ART. 12
În activitatea sa Fondul promoveazã urmãtoarele principii:
a) transparenţã în privinţa administrãrii bugetului de venituri şi cheltuieli propriu;
b) alocarea de fonduri pe baza evaluãrii propunerilor de proiecte, în raport cu condiţiile impuse de Fond;
c) orientarea resurselor cãtre nevoile identificate şi/sau cererile exprimate de grupurile din comunitãţile rurale sãrace, inclusiv de grupurile sãrace de etnie romã, de grupurile aparţinând altor categorii sociale stabilite ca eligibile, provenite din comunitãţi orãşeneşti, comunale sau sãteşti şi din grupurile dezavantajate;
d) participarea comunitarã şi parteneriatul;
e) asigurarea unui raport optim între costurile şi eficienţa proiectelor;
f) contribuţia beneficiarilor şi a organizaţiilor intermediare, dupã caz, la realizarea proiectelor, prin aporturi în muncã, în naturã şi/sau în numerar;
g) abordarea integratã a problemelor beneficiarilor.

CAP. II
Organizarea Fondului

ART. 13
Organul de conducere al Fondului este consiliul director, alcãtuit din 11 membri, dupã cum urmeazã:
a) un reprezentant desemnat de primul-ministru;
b) câte un reprezentant al Ministerului Muncii, Solidaritãţii Sociale şi Familiei, Ministerului Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului, Ministerului Finanţelor Publice, Ministerului Administraţiei şi Internelor, Ministerului Integrãrii Europene şi al Agenţiei Naţionale pentru Romi, desemnaţi de conducãtorii instituţiilor respective;
c) patru personalitãţi publice recunoscute, din societatea civilã, care nu fac parte din organizaţii neguvernamentale participante la Fond, numite de cãtre Preşedintele României.
ART. 14
(1) Durata mandatului consiliului director este de 4 ani.
(2) Membrii consiliului director, prevãzuţi la art. 13 lit. a) şi b), sunt numiţi prin hotãrâre a Guvernului.
(3) În cadrul primei şedinţe, membrii consiliului director fac propunerea pentru desemnarea preşedintelui acestuia, pe care o înainteazã primului-ministru pentru aprobare.
ART. 15
(1) Membrii consiliului director pot fi revocaţi de autoritatea care i-a numit, în urmãtoarele situaţii:
a) au sãvârşit fapte penale pentru care au suferit condamnãri definitive sau orice alte fapte de naturã sã afecteze autoritatea Fondului;
b) se aflã într-o situaţie de conflict de interese cu Fondul;
c) nu promoveazã principiile prevãzute la art. 12.
(2) De asemenea, pot fi revocaţi membrii consiliului director desemnaţi de autoritãţile prevãzute la art. 13 lit. a) şi b), în cazul în care şi-au pierdut calitatea în temeiul cãreia au fost propuşi de cãtre aceste autoritãţi.
(3) Existenţa uneia dintre situaţiile care determinã revocarea membrilor consiliului director se constatã în baza sesizãrii acestuia, a autoritãţilor prevãzute la art. 13 lit. a) şi b) sau prin actul de control al organelor prevãzute la art. 40.
ART. 16
(1) Consiliul director se întruneşte în şedinţe de lucru trimestriale şi ori de câte ori este nevoie.
(2) Pentru participarea la şedinţele consiliului director, preşedintele şi membrii beneficiazã de o indemnizaţie lunarã de 25% din indemnizaţia lunarã a secretarului de stat. Pentru deplasãrile în interesul Fondului, preşedintele şi membrii consiliului director beneficiazã de decontarea cheltuielilor de transport, cazare şi diurnã în condiţiile prevãzute de dispoziţiile legale în vigoare pentru personalul din sectorul bugetar, aplicabile pentru categoria asimilatã rangului de secretar de stat.
ART. 17
Consiliul director coordoneazã şi controleazã întreaga activitate a Fondului. În acest scop, acesta exercitã urmãtoarele atribuţii:
a) stabileşte strategia şi politicile Fondului;
b) urmãreşte concordanţa şi complementaritatea strategiei şi politicilor Fondului cu strategiile şi cu politicile sectoriale ale statului în domeniul combaterii sãrãciei;
c) adoptã reglementãrile Fondului;
d) aprobã bugetul de venituri şi cheltuieli şi raportul anual de activitate al Fondului, elaborate prin grija directorului executiv;
e) urmãreşte complementaritatea proiectelor în raport cu proiectele iniţiate de alte organizaţii şi evitarea paralelismelor determinate de proiecte similare;
f) desemneazã cenzori externi independenţi, în vederea verificãrii situaţiilor financiare ale Fondului, şi primeşte rapoartele acestora;
g) aprobã înfiinţarea de sucursale ale Fondului la nivel zonal;
h) desemneazã subcomitete pe categorii de proiecte, formate din 3 membri ai consiliului director care fac recomandãri privind aprobarea finanţãrii acestora;
i) aprobã finanţarea proiectelor rezultate în urma procesului de evaluare, la recomandarea subcomitetelor;
j) adoptã orice alte mãsuri necesare pentru realizarea scopului Fondului.
ART. 18
(1) Consiliul director se întruneşte, în condiţiile art. 16 alin. (1), la convocarea preşedintelui sau a unei treimi din membrii sãi.
(2) Şedinţele consiliului director sunt conduse de preşedinte sau, în absenţa acestuia, de cãtre unul dintre membrii desemnaţi de preşedinte.
(3) Consiliul director adoptã hotãrâri în prezenţa a cel puţin 7 membri, dintre care unul trebuie sã fie preşedintele consiliului sau, dupã caz, un înlocuitor mandatat de cãtre preşedinte.
(4) În situaţia în care, cu ocazia adoptãrii unei hotãrâri, unul dintre membrii consiliului director ştie cã se aflã într-un conflict de interese, el este obligat sã se abţinã de la vot. Încãlcarea acestei obligaţii poate conduce la revocarea sa şi la anularea hotãrârii adoptate.
(5) La şedinţele consiliului director participã, în calitate de invitat, conducerea executivã a Fondului.
(6) Consiliul director îşi aprobã propriile reglementãri de organizare şi funcţionare.
ART. 19
(1) Activitatea curentã a Fondului este condusã de directorul executiv, numit de primul-ministru, la propunerea consiliului director şi cu condiţia îndeplinirii cerinţelor de pregãtire şi de experienţã profesionalã, impuse de natura activitãţii Fondului.
(2) Directorul executiv va fi ajutat în îndeplinirea atribuţiilor sale de cãtre un director adjunct, angajat în condiţiile legislaţiei muncii.
ART. 20
Directorul executiv al Fondului are urmãtoarele atribuţii:
a) conduce activitatea compartimentelor de specialitate ale Fondului;
b) supravegheazã şi îndrumã activitatea sucursalelor zonale ale Fondului;
c) asigurã colaborarea Fondului cu autoritãţile administraţiei publice centrale şi locale, precum şi cu organizaţiile neguvernamentale;
d) asigurã elaborarea rapoartelor şi a oricãror alte materiale, inclusiv a bugetului de venituri şi cheltuieli şi a raportului anual de activitate, care se supun analizei şi aprobãrii consiliului director;
e) aprobã, în limitele competenţei stabilite de prezenta lege, eliberarea de fonduri bãneşti cãtre sucursalele zonale ale Fondului;
f) informeazã periodic consiliul director asupra stadiului de implementare a proiectelor.
ART. 21
(1) Directorul executiv este reprezentantul legal al Fondului în relaţiile cu persoanele fizice şi persoanele juridice, precum şi în faţa autoritãţii judecãtoreşti.
(2) Directorul executiv angajeazã şi concediazã, în condiţiile legii şi ale reglementãrilor interne ale Fondului, personalul acestuia. De asemenea, încheie contracte cu colaboratori externi, în considerarea termenilor de referinţã, pe o duratã determinatã.
(3) Directorul executiv încheie orice fel de acte juridice circumscrise scopului Fondului şi angajeazã patrimoniul acestuia, în conformitate cu reglementãrile aprobate de consiliul director.
ART. 22
(1) Organigrama Fondului este aprobatã de cãtre consiliul director, la propunerea directorului executiv.
(2) În cadrul organigramei este prevãzut şi un birou pentru relaţia cu grupurile sãrace de etnie romã, precum şi personal suplimentar în cadrul structurilor existente, implicat în derularea proiectelor şi programelor integrate pentru grupurile sãrace de etnie romã, o datã cu punerea la dispoziţie a resurselor financiare necesare funcţionãrii, a spaţiului necesar, conform art. 35, precum şi a resurselor financiare necesare pentru finanţarea acestor tipuri de proiecte şi programe.
ART. 23
(1) Salariaţii Fondului sunt încadraţi cu contract de muncã în condiţiile legislaţiei muncii. Colaboratorii externi ai Fondului sunt recrutaţi prin selecţie, încheindu-se cu aceştia angajamente contractuale.
(2) Structura personalului şi a colaboratorilor, drepturile şi obligaţiile acestora, inclusiv sub aspectul nivelului salarizãrii şi contravalorii prestaţiilor, se stabilesc prin reglementãrile Fondului.
(3) În legãturã cu gestionarea fondurilor bãneşti şi a celorlalte bunuri din patrimoniul Fondului, oricare dintre persoanele prevãzute la alin. (1) poate fi subiect activ al infracţiunilor de serviciu sau în legãturã cu serviciul.

CAP. III
Patrimoniul Fondului

ART. 24
(1) La data constituirii Fondului, patrimoniul acestuia este alcãtuit din:
a) dreptul de folosinţã asupra bunurilor puse la dispoziţie de Regia Autonomã "Administraţia Patrimoniului Protocolului de Stat", potrivit legii;
b) dreptul de folosinţã asupra echipamentului de biroticã şi de comunicaţii procurat din fonduri nerambursabile, provenite de la organisme financiare internaţionale.
(2) Resursele financiare ale Fondului provin:
a) de la organisme financiare internaţionale;
b) din donaţii ale persoanelor fizice şi persoanelor juridice, din ţarã şi din strãinãtate, şi din sponsorizãri, care pot fi utilizate în conformitate cu prevederile art. 26 alin. (1), precum şi pentru extinderea modalitãţilor de combatere a sãrãciei;
c) din dobânzi încasate la disponibilitãţile în lei ale Fondului şi dobânzi rãmase neutilizate de la proiecte, destinate exclusiv pentru finanţarea proiectelor;
d) din venituri proprii realizate din prestarea de servicii de instruire, asistenţã şi consultanţã în domeniul dezvoltãrii sociale, care vor fi utilizate pentru completarea fondurilor destinate acoperirii cheltuielilor de organizare şi funcţionare ale Fondului, precum şi finanţãrii de proiecte;
e) de la bugetele locale, în limitele aprobate de consiliile locale sau de consiliile judeţene, dupã caz;
f) de la bugetul de stat, în limita echivalentului în lei a 12,4 milioane dolari S.U.A., din care echivalentul în lei a 300.000 dolari S.U.A. pentru asigurarea condiţiilor necesare extinderii activitãţii Fondului ca urmare a implicãrii în pregãtirea proiectelor şi programelor integrate privind grupurile sãrace de etnie romã.
(3) Sumele care se acordã anual sub formã de transferuri de la bugetul de stat vor fi prevãzute în bugetul Ministerului Finanţelor Publice.
(4) Disponibilitãţile Fondului se pãstreazã într-un cont deschis la o bancã şi sunt purtãtoare de dobândã.
(5) Pentru desfãşurarea activitãţii Fondului, în primele 3 luni de la înfiinţare finanţarea cheltuielilor se asigurã din bugetul de stat, pe seama Fondului de rezervã bugetarã la dispoziţia Guvernului, nivelul sumelor necesare urmând a fi aprobat prin hotãrâre a Guvernului.
ART. 25
Patrimoniul Fondului este administrat de directorul executiv, în conformitate cu regulamentul adoptat de consiliul director.
ART. 26
(1) Resursele financiare ale Fondului sunt utilizate pentru:
a) finanţarea de proiecte;
b) finanţarea de programe cu abordare integratã;
c) acoperirea cheltuielilor proprii, impuse de buna funcţionare a Fondului.
(2) Alocarea resurselor financiare ale Fondului pentru proiecte se face numai pe bazã de selecţie şi concurs, potrivit reglementãrilor adoptate de consiliul director.
(3) Plafoanele maxime ale contribuţiei financiare a Fondului la realizarea proiectelor, precum şi costurile eligibile sunt stabilite prin reglementãri ale Fondului.
(4) Detalierea destinaţiilor resurselor financiare ale Fondului este prevãzutã în reglementãrile adoptate de consiliul director.
ART. 27
Resursele Fondului nu pot fi utilizate pentru:
a) achiziţionarea de terenuri şi clãdiri;
b) operaţiuni speculative de orice tip;
c) achiziţionarea de valori mobiliare;
d) construcţii şi amenajãri pe terenul unor proprietari, persoane fizice sau persoane juridice cu scop lucrativ, altele decât cele care fac obiectul de preocupare al Fondului;
e) întreţinerea şi alte costuri ulterioare finanţãrii, necesare bunei funcţionãri a infrastructurii rezultate ca urmare a executãrii proiectelor;
f) alte operaţiuni prevãzute în reglementãrile adoptate de consiliul director.

CAP. IV
Funcţionarea Fondului

SECŢIUNEA 1
Dispoziţii generale

ART. 28
(1) În demersul de finanţare a proiectelor, Fondul efectueazã urmãtoarele operaţiuni:
a) promovarea şi difuzarea informaţiilor cãtre public cu privire la propria activitate şi la proiectele pe care le poate finanţa, precum şi facilitarea, la nivelul beneficiarilor în procesul de identificare şi ierarhizare a nevoilor acestora şi al elaborãrii proiectelor;
b) organizarea procesului de evaluare, selecţie şi aprobare a propunerilor de proiecte primite de la beneficiari;
c) încheierea acordului de grant cu reprezentanţii beneficiarilor ori cu organizaţiile intermediare, dupã caz;
d) organizarea programelor de instruire şi schimb de experienţã pentru reprezentanţii beneficiarilor;
e) plata sumelor afectate realizãrii proiectelor;
f) monitorizarea, supravegherea şi evaluarea executãrii proiectelor;
g) constatarea realizãrii obiectivelor prevãzute la nivelul acordului de grant.
(2) Desfãşurarea operaţiunilor prevãzute la alin. (1) este stabilitã în reglementãrile Fondului.
ART. 29
În cursul efectuãrii operaţiunilor prevãzute la art. 28, Fondul intrã în raporturi juridice contractuale cu diferiţi parteneri, cum sunt: agenţi de piaţã, organizaţii neguvernamentale, autoritãţi ale administraţiei publice locale şi persoane fizice.

SECŢIUNEA a 2-a
Încheierea şi executarea acordului de grant

ART. 30
(1) Acordul de grant se încheie, în formã scrisã, între Fond, reprezentat de directorul executiv, pe de o parte, şi reprezentanţii beneficiarilor, în numele şi pe seama acestora, pe de altã parte. în cazul grupurilor dezavantajate, acordul de grant se încheie între Fond, reprezentat de directorul executiv, de pe o parte, şi organizaţia intermediarã, în nume propriu şi pe seama grupurilor, pe de altã parte.
(2) Conţinutul-cadru al acordului de grant este stabilit prin reglementãri ale Fondului.
ART. 31
Plata grantului se face în lei, în condiţiile stabilite prin acordul de grant, la cursul de schimb al valutei obţinut de Fond în urma licitaţiei valutare din ziua efectuãrii plãţii.
ART. 32
(1) Utilizarea grantului în alte scopuri decât cele prevãzute în acordul de grant este interzisã şi atrage desfiinţarea acordului de grant, fãrã intervenţia instanţei judecãtoreşti sau a celei de arbitraj, dupã caz.
(2) În cazul în care se constatã utilizarea granturilor în alte scopuri decât cele prevãzute în acordurile de grant, recuperarea sumelor granturilor de la respectivii beneficiari se efectueazã conform legislaţiei în vigoare privind modul de utilizare a fondurilor publice, de cãtre Fond împreunã cu organele fiscale competente, pe perioada funcţionãrii Fondului, iar dupã încetarea funcţionãrii acestuia, de cãtre organele fiscale competente.
ART. 33
(1) Contractele dintre beneficiarii grantului şi terţi furnizori şi prestatori de servicii se încheie în formã scrisã şi constituie titluri executorii.
(2) Contractele prevãzute la alin. (1) trebuie sã cuprindã menţiuni referitoare la acordul de grant, la grant şi la implicarea Fondului.
(3) Pe bunurile rezultate din executarea contractelor prevãzute la alin. (1) furnizorul, antreprenorul şi prestatorul de servicii au obligaţia sã aplice, în orice formã şi la vedere, emblema şi celelalte semne distinctive ale Fondului, stabilite prin reglementãrile acestuia.
ART. 34
Dacã în cursul executãrii acordului de grant se constatã încãlcãri ale obligaţiilor contractuale sau nesocotiri ale dispoziţiilor prezentei legi şi ale prevederilor din reglementãrile Fondului, acesta poate proceda la suspendarea executãrii pânã la remedierea deficienţelor constatate sau rezilierea acordului de grant, fãrã intervenţia instanţei judecãtoreşti ori a instanţei de arbitraj.

CAP. V
Dispoziţii finale

ART. 35
Regia Autonomã "Administraţia Patrimoniului Protocolului de Stat" va pune la dispoziţia Fondului un imobil adecvat pentru sediul acestuia, care sã asigure şi spaţiul necesar desfãşurãrii activitãţii Biroului pentru relaţia cu grupurile sãrace de etnie romã.
ART. 36
Pe toatã perioada iniţierii, elaborãrii, evaluãrii, selecţiei, aprobãrii şi realizãrii proiectelor, beneficiarii, respectiv reprezentanţii acestora, şi facilitatorii ori organizaţiile intermediare, dupã caz, au dreptul la asistenţã juridicã gratuitã din partea autoritãţilor administraţiei publice locale de pe raza judeţului, indiferent de nivelul ierarhic al acestora, pentru pregãtirea şi încheierea oricãror acte juridice aferente prezentãrii unui proiect spre finanţare de cãtre Fond.
ART. 37
Comitetul de conducere a proiectului organizeazã şi conduce contabilitatea drepturilor şi obligaţiilor patrimoniale în partidã simplã, în conformitate cu prevederile <>Legii contabilitãţii nr. 82/1991 , republicatã, cu avizul organelor teritoriale competente ale Ministerului Finanţelor Publice.
ART. 38
În termen de 15 zile de la data intrãrii în vigoare a prezentei legi, vor fi numiţi membrii consiliului director, precum şi directorul executiv al Fondului.
ART. 39
În termen de 90 de zile de la data intrãrii în vigoare a prezentei legi, consiliul director va adopta reglementãrile Fondului, va aproba organigrama acestuia şi va proceda la angajarea personalului necesar desfãşurãrii activitãţii.
ART. 40
(1) Organele abilitate prin lege efectueazã controlul asupra modului în care sunt utilizate sumele corespunzãtoare finanţãrii Fondului, provenite de la bugetul de stat, bugetele locale şi din împrumuturi acordate statului român de organisme financiare internaţionale.
(2) Membrii consiliului director, directorul executiv şi personalul Fondului nu rãspund pentru acţiunile sau inacţiunile beneficiarilor de granturi care încalcã reglementãrile Fondului, dupã probarea respectãrii de cãtre Fond a prevederilor acordurilor de grant încheiate, respectiv suspendarea ori sistarea finanţãrii proiectului şi/sau aplicarea legislaţiei în materie.
ART. 41
Sumele provenite din împrumuturi, contractate de statul român cu organisme financiare internaţionale şi utilizate pentru finanţarea Fondului, în vederea realizãrii scopului acestuia, reprezintã angajamente şi responsabilitãţi ale statului român şi se ramburseazã de cãtre Ministerul Finanţelor Publice.
ART. 42
La încetarea duratei de funcţionare, resursele financiare neutilizate ale Fondului se fac venit la bugetul de stat.

NOTĂ:
1. Redãm mai jos <>art. II din Ordonanţa Guvernului nr. 120/2000 pentru modificarea şi completarea <>Legii nr. 129/1998 privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea Fondului Român de Dezvoltare Socialã:
"Art. II. - (1) Pentru proiectele de activitãţi generatoare de venit, aflate în curs de finanţare la momentul intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe, înaintea închiderii lor, membrii grupului productiv provenit dintr-o comunitate sãracã, grup care a dobândit personalitate juridicã în baza prevederilor <>art. 2 alin. (2) din Legea nr. 129/1998 , pot constitui, potrivit procedurilor stabilite de Fond, o nouã persoanã juridicã în una dintre formele de asociere prevãzute la <>art. 2^3*) alin. (1) din Legea nr. 129/1998 , astfel cum a fost modificatã şi completatã prin prezenta ordonanţã.
____________
*) Art. 2^3 a devenit în forma republicatã art. 5.

(2) Proprietatea asupra bunurilor rezultate în urma executãrii proiectelor de activitãţi generatoare de venit, finanţate de Fond, revine, cu obligaţia asigurãrii întreţinerii acestora, persoanei juridice nou-constituite în condiţiile alin. (1). În aceastã situaţie, persoana juridicã prevãzutã la <>art. 2 alin. (2) din Legea nr. 129/1998 înceteazã sã fiinţeze, potrivit procedurilor stabilite de Fond.
(3) În situaţia în care membrii grupului productiv provenit dintr-o comunitate sãracã nu se constituie într-o nouã persoanã juridicã potrivit alin. (1), proprietatea asupra bunurilor rezultate în urma executãrii proiectelor finanţate de Fond revine unitãţilor administrativ-teritoriale sau unitãţilor de interes public local, cu avizul Fondului."
2. Redãm mai jos <>art. II din Ordonanţa Guvernului nr. 28/2004 pentru modificarea şi completarea <>Legii nr. 129/1998 privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea Fondului Român de Dezvoltare Socialã, cu referire la art. 24 alin. (3):
"Art. II. - Se autorizeazã Ministerul Finanţelor Publice sã introducã modificãrile care decurg din aplicarea prezentei ordonanţe în bugetul de stat şi în bugetele ordonatorilor principali de credite pe anul 2004, la propunerea acestora."
3. Redãm mai jos <>art. II din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 131/2004 pentru modificarea şi completarea <>Legii nr. 129/1998 privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea Fondului Român de Dezvoltare Socialã:
"Art. II. - Ministerul Finanţelor Publice este autorizat sã introducã modificãrile care decurg din aplicarea prezentei ordonanţe de urgenţã în structura bugetului de stat şi în structura şi volumul bugetelor Secretariatului General al Guvernului şi al Ministerului Finanţelor Publice."
____________
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016