Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
LEGE nr. 120 din 20 iunie 2019 privind unele măsuri necesare pentru realizarea lucrărilor şi implementarea proiectelor de importanţă naţională privind reţeaua electrică de transport
EMITENT: Parlamentul PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 517 din 25 iunie 2019
Parlamentul României adoptă prezenta lege.
CAP. I
Dispoziţii generale
ART. 1
Prezenta lege stabileşte unele măsuri necesare pentru realizarea lucrărilor şi implementarea proiectelor de importanţă naţională privind reţeaua electrică de transport.
ART. 2
(1) În sensul prezentei legi, termenii şi expresiile de mai jos au următoarele semnificaţii:
a) contractul de concesiune - contractul de concesiune a reţelei electrice de transport şi a terenurilor pe care aceasta este amplasată;
b) autoritatea competentă - autoritatea desemnată la nivel naţional responsabilă de facilitarea şi coordonarea procedurii de autorizare pentru proiectele de importanţă naţională privind reţeaua electrică de transport este Ministerul Economiei, cu respectarea prevederilor legale în domeniul autorizării construcţiilor;
c) beneficiarul concesiunii reţelei electrice de transport - parte a contractului de concesiune a reţelei electrice de transport, ce are în concesiune reţeaua electrică de transport, respectiv Compania Naţională de Transport al Energiei Electrice Transelectrica - S.A.;
d) compensaţii - indemnizaţiile şi/sau despăgubirile datorate de iniţiatorul proiectului/beneficiarul concesiunii reţelei electrice de transport în schimbul constituirii şi exercitării drepturilor prevăzute de prezenta lege;
e) culoar de trecere a liniei electrice - suprafaţă terestră situată de-a lungul liniei electrice a reţelei electrice de transport şi spaţiul aerian de deasupra sa, în care se impun restricţii şi interdicţii din punctul de vedere al coexistenţei liniei cu elementele naturale, obiectele, construcţiile, instalaţiile etc.; culoarul de trecere include zona de protecţie şi zona de siguranţă;
f) culoar de exploatare a liniei aeriene de energie electrică/liniei subterane de energie electrică - fâşie de teren neamenajată, situată în lungul traseului liniei, între drumurile de acces permanente existente în zonă, permiţând accesul pedestru al personalului de exploatare;
g) culoar de lucru a liniei aeriene de energie electrică/liniei subterane de energie electrică - fâşie de teren care poate fi ocupată temporar, situată de regulă de-a lungul axului liniei, cuprinsă între platformele de montaj, necesară montării conductoarelor, accesului utilajelor şi transportului materialelor de montaj;
h) decizia exhaustivă - decizia luată de către autoritatea competentă, în sistem colaborativ, în conformitate cu prevederile art. 8 alin. (3) lit. c) din Regulamentul (UE) nr. 347/2013 al Parlamentului European şi al Consiliului din 17 aprilie 2013 privind liniile directoare pentru infrastructurile energetice transeuropene, de abrogare a Deciziei nr. 1.364/2006/CE şi de modificare a Regulamentelor (CE) nr. 713/2009, (CE) nr. 714/2009 şi (CE) nr. 715/2009, care stabileşte dacă unui iniţiator de proiect i se acordă sau nu autorizarea pentru construcţia infrastructurii energetice pentru realizarea proiectului, fără a aduce atingere niciunei decizii luate în contextul unei căi de atac administrative;
i) iniţiatorul proiectului - operatorul sistemului de transport şi de sistem ce iniţiază un proiect de importanţă naţională privind reţeaua electrică de transport, în sensul prezentei legi;
j) legile de reconstituire - Legea fondului funciar nr. 18/1991, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, Legea nr. 1/2000 pentru reconstituirea dreptului de proprietate asupra terenurilor agricole şi celor forestiere, solicitate potrivit prevederilor Legii fondului funciar nr. 18/1991 şi ale Legii nr. 169/1997, cu modificările şi completările ulterioare, Legea nr. 10/2001 privind regimul juridic al unor imobile preluate în mod abuziv în perioada 6 martie 1945-22 decembrie 1989, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, Legea nr. 165/2013 privind măsurile pentru finalizarea procesului de restituire, în natură sau prin echivalent, a imobilelor preluate în mod abuziv în perioada regimului comunist în România, cu modificările şi completările ulterioare, Legea nr. 247/2005 privind reforma în domeniile proprietăţii şi justiţiei, precum şi unele măsuri adiacente, cu modificările şi completările ulterioare, Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 94/2000 privind retrocedarea unor bunuri imobile care au aparţinut cultelor religioase din România, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 83/1999 privind restituirea unor bunuri imobile care au aparţinut comunităţilor cetăţenilor aparţinând minorităţilor naţionale din România, republicată, cu modificările ulterioare, Legea nr. 112/1995 pentru reglementarea situaţiei juridice a unor imobile cu destinaţia de locuinţe, trecute în proprietatea statului, cu modificările ulterioare, Legea recunoştinţei pentru victoria Revoluţiei Române din Decembrie 1989, pentru revolta muncitorească anticomunistă de la Braşov din noiembrie 1987 şi pentru revolta muncitorească anticomunistă din Valea Jiului-Lupeni - august 1977 nr. 341/2004, cu modificările şi completările ulterioare, şi Legea nr. 44/1994 privind veteranii de război, precum şi unele drepturi ale invalizilor şi văduvelor de război, republicată, cu modificările şi completările ulterioare;
k) licenţa - actul juridic emis de către Autoritatea Naţională de Reglementare în Domeniul Energiei, denumită în continuare ANRE, conform prevederilor Legii energiei electrice şi a gazelor naturale nr. 123/2012, cu modificările şi completările ulterioare, pentru operatorul de transport şi de sistem de energie electrică;
l) lucrări - lucrările de construire, dezvoltare, modernizare, retehnologizare, exploatare, intervenţii în caz de avarie, revizii, reparaţii, întreţinere, relocare şi realizare a condiţiilor de coexistenţă, aferente reţelei electrice de transport;
m) persoanele îndreptăţite - proprietarii imobilelor afectate de lucrări, îndreptăţiţi să primească indemnizaţii şi/sau despăgubiri, conform prezentei legi;
n) proiectele de importanţă naţională privind reţeaua electrică de transport - proiectele privind reţeaua electrică de transport declarate ca fiind de importanţă naţională prin hotărâre a Guvernului, inclusiv lucrările definite la lit. l), precum şi proiectele de interes comun în domeniul energiei electrice privind reţeaua electrică de transport, stabilite în conformitate cu Regulamentul (UE) nr. 347/2013; prin prezenta lege, acestea sunt considerate ca fiind de siguranţă şi securitate naţională în sensul prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 49/2011, cu modificările şi completările ulterioare;
o) reţeaua electrică de transport - reţeaua electrică de interes naţional şi strategic cu tensiunea de linie nominală mai mare de 110 kV care este situată pe teritoriul României, în Uniunea Europeană sau care leagă Uniunea Europeană de una sau mai multe ţări terţe, în conformitate cu Regulamentul (UE) nr. 347/2013;
p) titularii de activităţi - orice persoană care desfăşoară o activitate de orice natură, cu orice titlu, pe/sau asupra imobilelor afectate de exercitarea drepturilor pentru realizarea lucrărilor de către iniţiatorul proiectului/beneficiarul concesiunii reţelei electrice de transport, ce implică utilizarea în orice mod a acestor imobile;
q) titularii de drepturi reale - persoane care au în favoarea lor constituite drepturi reale asupra imobilelor persoanelor îndreptăţite;
r) zonă de protecţie - zonă adiacentă reţelei electrice de transport, extinsă în spaţiu, în care se introduc interdicţii privind accesul persoanelor şi regimul construcţiilor;
s) zonă de siguranţă - zonă adiacentă reţelei electrice de transport, extinsă în spaţiu, în care se instituie restricţii şi interdicţii în scopul asigurării funcţionării normale şi pentru evitarea punerii în pericol a persoanelor, bunurilor şi mediului; zona de siguranţă cuprinde şi zona de protecţie.
(2) Definiţiile din prezenta lege se completează în mod corespunzător cu definiţiile prevăzute în următoarele acte normative:
a) Legea nr. 123/2012, cu modificările şi completările ulterioare;
b) Regulamentul (UE) nr. 347/2013;
c) Legea nr. 50/1991 privind autorizarea executării lucrărilor de construcţii, republicată, cu modificările şi completările ulterioare;
d) Legea nr. 255/2010 privind exproprierea pentru cauză de utilitate publică, necesară realizării unor obiective de interes naţional, judeţean şi local, cu modificările şi completările ulterioare;
e) Legea nr. 46/2008 - Codul silvic, republicată, cu modificările şi completările ulterioare;
f) Legea nr. 18/1991, republicată, cu modificările şi completările ulterioare;
g) Legea nr. 350/2001 privind amenajarea teritoriului şi urbanismul, cu modificările şi completările ulterioare;
h) Hotărârea Guvernului nr. 53/2011 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 255/2010 privind exproprierea pentru cauză de utilitate publică, necesară realizării unor obiective de interes naţional, judeţean şi local, cu completările ulterioare;
i) Ordinul ministrului mediului, apelor şi pădurilor nr. 694/2016 pentru aprobarea Metodologiei privind scoaterea definitivă, ocuparea temporară şi schimbul de terenuri şi de calcul al obligaţiilor băneşti, cu modificările ulterioare;
j) Ordinul preşedintelui Autorităţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei nr. 32/2004 privind aprobarea Normativului pentru construcţia liniilor aeriene de energie electrică cu tensiuni peste 1.000 V;
k) Ordinul preşedintelui Autorităţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei nr. 38/2008 pentru aprobarea Normativului pentru proiectarea şi executarea reţelelor de cablu electrice;
l) Ordinul preşedintelui Autorităţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei nr. 49/2007 pentru modificarea şi completarea Normei tehnice privind delimitarea zonelor de protecţie şi de siguranţă aferente capacităţilor energetice - revizia I, aprobată prin Ordinul preşedintelui Autorităţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei nr. 4/2007;
m) Ordinul preşedintelui Autorităţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei nr. 25/2010 pentru aprobarea Regulamentului general de manevre în instalaţiile electrice de medie şi înaltă tensiune, cod NTE 009/10/00;
n) Legea cadastrului şi a publicităţii imobiliare nr. 7/1996, republicată, cu modificările şi completările ulterioare;
o) Ordinul directorului general al Agenţiei Naţionale de Cadastru şi Publicitate Imobiliară nr. 700/2014 privind aprobarea Regulamentului de avizare, recepţie şi înscriere în evidenţele de cadastru şi carte funciară, cu modificările şi completările ulterioare.
ART. 3
(1) Prin derogare de la prevederile art. 42 alin. (1) lit. b) din Legea nr. 46/2008, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, ocuparea temporară a terenurilor forestiere proprietate publică a statului şi proprietate publică/privată a unităţilor administrativ-teritoriale din culoarul de trecere a liniei electrice pentru realizarea lucrărilor aferente proiectelor de importanţă naţională privind reţeaua electrică de transport se face cu titlu gratuit pe toată durata de realizare a lucrărilor şi pe toată durata de existenţă a reţelei electrice de transport care face obiectul proiectelor de importanţă naţională, conform prezentei legi.
(2) Prin derogare de la prevederile art. 41 alin. (1) lit. b) din Legea nr. 46/2008, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, scoaterea definitivă din fondul forestier naţional a terenurilor forestiere proprietate publică a statului şi proprietate publică/privată a unităţilor administrativ-teritoriale din culoarul de trecere a liniei electrice pentru realizarea lucrărilor aferente proiectelor de importanţă naţională privind reţeaua electrică de transport se face cu titlu gratuit atât pe toată durata de realizare a lucrărilor, cât şi pe toată durata de existenţă a reţelei electrice de transport care face obiectul proiectelor de importanţă naţională, conform prezentei legi.
(3) Prin derogare de la prevederile art. 42 alin. (1) lit. c) din Legea nr. 46/2008, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, ocuparea temporară a terenurilor forestiere proprietate publică a statului şi proprietate publică/privată a unităţilor administrativ-teritoriale din fondul forestier naţional se face fără plata contravalorii pierderii de creştere determinate de exploatarea masei lemnoase înainte de vârsta exploatabilităţii tehnice.
(4) Prin derogare de la prevederile art. 41 alin. (1) lit. c) din Legea nr. 46/2008, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, scoaterea definitivă din fondul forestier naţional a terenurilor forestiere proprietate publică a statului şi proprietate publică/privată a unităţilor administrativ-teritoriale se face fără plata contravalorii pierderii de creştere determinate de exploatarea masei lemnoase înainte de vârsta exploatabilităţii tehnice.
(5) Pentru realizarea lucrărilor aferente proiectelor de importanţă naţională privind reţeaua electrică de transport, chiria şi contravaloarea pierderii de creştere determinate de exploatarea masei lemnoase înainte de vârsta exploatabilităţii tehnice, datorate pentru ocuparea temporară a terenurilor forestiere aflate în proprietate privată, altele decât cele aflate în proprietatea privată a unităţilor administrativ-teritoriale, se stabilesc prin înţelegere cu proprietarul terenului forestier în limita maximă a sumelor prevăzute în fişa tehnică aferentă ocupării temporare şi se consemnează sau se achită cu titlu de indemnizaţie de către iniţiatorul proiectului/beneficiarul concesiunii reţelei electrice de transport, în condiţiile prezentei legi.
(6) Acordul proprietarului, prevăzut la art. 40 din Legea nr. 46/2008, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, pentru terenurile forestiere proprietate privată, altele decât cele aflate în proprietatea privată a unităţilor administrativ-teritoriale, se exprimă de către proprietar sub forma înscrisului sub semnătură privată pentru ocuparea temporară a terenurilor forestiere din fondul forestier naţional şi se depune în copie certificată pentru conformitate cu originalul de iniţiatorul proiectului/beneficiarul concesiunii reţelei electrice de transport la instituţia competentă să emită aprobarea de ocupare temporară.
(7) Prin derogare de la prevederile art. 40 alin. (1) din Legea nr. 46/2008, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, la realizarea lucrărilor aferente proiectelor de importanţă naţională privind reţeaua electrică de transport, în condiţiile legii, ocuparea temporară a terenurilor din fondul forestier naţional se face fără acordul proprietarului pentru terenurile forestiere, altele decât cele aflate în proprietatea publică a statului sau proprietatea publică/privată a unităţilor administrativ-teritoriale, în situaţia în care nu se prezintă un titlu valabil sau nu sunt cunoscuţi proprietarii, precum şi în situaţia în care nu s-a deschis procedura succesorală notarială ori a succesorilor necunoscuţi sau în cazul în care nu se ajunge la o înţelegere cu proprietarul. În aceste situaţii, acordul proprietarului se suplineşte prin declaraţia pe propria răspundere a iniţiatorului proiectului/beneficiarului concesiunii reţelei electrice de transport şi care descrie imposibilitatea obţinerii acordului proprietarilor.
(8) În situaţia prevăzută la alin. (5), sumele datorate pentru ocuparea temporară a terenului forestier, inclusiv valoarea masei lemnoase valorificate, se consemnează cu titlu de indemnizaţie într-un cont bancar deschis pe numele iniţiatorului proiectului/beneficiarului concesiunii reţelei electrice de transport şi se eliberează ulterior prin dispoziţia acestuia, în condiţiile prezentei legi, cu excepţia situaţiei în care nu se ajunge la o înţelegere cu proprietarul cunoscut, caz în care sumele datorate acestuia se consemnează pe numele proprietarului prin procedura legală prevăzută de Codul civil şi Codul de procedură civilă.
(9) Ocuparea temporară a terenurilor forestiere proprietate privată, altele decât cele aflate în proprietatea privată a unităţilor administrativ-teritoriale, pentru care nu au fost emise documentele care fac dovada proprietăţii, se face pe baza unei adeverinţe eliberate de către comisia locală pentru reconstituirea dreptului de proprietate, aprobată de către primar, care confirmă această situaţie.
(10) Prin derogare de la prevederile art. 37 alin. (11) din Legea nr. 46/2008, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, pentru realizarea lucrărilor aferente proiectelor de importanţă naţională privind reţeaua electrică de transport, la distanţe mai mici de 50 m de liziera pădurii nu este necesară obţinerea avizului structurii teritoriale a autorităţii publice centrale care răspunde de silvicultură.
(11) Prin derogare de la prevederile art. 7 alin. (1) lit. b) din Legea nr. 50/1991, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, în vederea realizării lucrărilor aferente proiectelor de importanţă naţională privind reţeaua electrică de transport, autoritatea competentă emite pentru iniţiatorul proiectului/ beneficiarul concesiunii reţelei electrice de transport autorizaţia de construire/desfiinţare în baza licenţei sau a contractului de concesiune.
(12) Prin derogare de la prevederile art. 40 alin. (1) din Legea nr. 46/2008, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, aprobarea ocupării temporare din fondul forestier naţional se acordă în baza următoarei documentaţii:
a) solicitarea iniţiatorului proiectului/beneficiarului concesiunii reţelei electrice de transport de ocupare temporară a terenului/ scoatere definitivă din fondul forestier naţional adresată autorităţii publice centrale care răspunde de silvicultură;
b) memoriul tehnico-justificativ privind necesitatea ocupării temporare/scoaterii definitive a terenului din fondul forestier naţional, întocmit de către iniţiatorul proiectului/beneficiarul concesiunii reţelei electrice de transport, care să conţină prezentarea detaliilor tehnice referitoare la obiectiv, însoţit de contractul de concesiune sau licenţa;
c) planul de detaliu al amplasamentului obiectivului;
d) copia hărţii amenajistice pe care este materializat amplasamentul obiectivului, vizată de ocolul silvic care asigură administrarea/serviciile silvice, în situaţia în care există;
e) fişa tehnică de transmitere-defrişare pentru ocuparea temporară a terenului/scoaterea definitivă şi avizul ocolului silvic;
f) planul topografic al suprafeţei care face obiectul ocupării temporare/scoaterii definitive din fondul forestier naţional întocmit de persoane fizice/juridice autorizate, recepţionat tehnic de oficiul de cadastru şi publicitate imobiliară şi însuşit în termen de 5 zile de la solicitare de ocolul silvic care asigură administrarea sau serviciile silvice, după caz;
g) documentele, în copie, prin care se face dovada deţinerii terenului, dacă există, inclusiv acordul deţinătorului, asupra terenului solicitat pentru ocuparea temporară din fondul forestier naţional sau declaraţia prevăzută la alin. (7), după caz; pentru dovada deţinerii terenurilor proprietate publică a statului se prezintă acte de proprietate sau, în lipsa acestora, copii ale descrierii parcelare, inclusiv de pe datele complementare şi evidenţa lucrărilor executate, preluate din amenajamentul silvic în vigoare, vizate de către ocolul silvic sau extrase de pe inventarul centralizat al bunurilor respective, atestat de Guvern în condiţiile legii, certificate pentru conformitate;
h) acordul de mediu sau punctul de vedere al autorităţii de mediu, după caz, care să menţioneze denumirea obiectivului, amplasamentul stabilit pe baza amenajamentului silvic şi suprafaţa, iar în cazul în care realizarea lucrărilor aferente reţelei electrice de transport implică defrişarea, se vor menţiona inclusiv amplasamentul stabilit pe baza amenajamentului silvic şi suprafaţa care se defrişează;
i) avizul conducătorului structurii teritoriale de specialitate a autorităţii publice centrale care răspunde de silvicultură, care se emite în termen de 5 zile lucrătoare de la depunerea solicitării.
(13) Competenţa pentru aprobarea ocupării temporare/ scoaterii definitive a terenurilor din fondul forestier naţional pentru realizarea lucrărilor aferente proiectelor de importanţă naţională privind reţeaua electrică de transport aparţine Guvernului, la propunerea autorităţii publice centrale care răspunde de silvicultură.
(14) Pentru realizarea lucrărilor aferente proiectelor de importanţă naţională privind reţeaua electrică de transport, prevederile art. 39 alin. (6) din Legea nr. 46/2008, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, nu sunt aplicabile.
ART. 4
(1) Prin derogare de la prevederile art. 94-96 din Legea nr. 18/1991, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, scoaterea temporară/definitivă din circuitul agricol a terenurilor agricole situate în extravilan, afectate de lucrările definite la art. 2 alin. (1) lit. l), se realizează prin efectul prezentei legi, pe baza unei hotărâri a Guvernului, prin care se aprobă lista terenurilor agricole situate în extravilan care fac obiectul lucrărilor aferente proiectelor de importanţă naţională privind reţeaua electrică de transport, fără a fi condiţionată de obţinerea avizului/aprobarea organelor agricole cu atribuţii în domeniu.
(2) Iniţiatorul proiectului/Beneficiarul concesiunii reţelei electrice de transport are obligaţia să depună la autoritatea competentă cererea privind emiterea autorizaţiei de construire/desfiinţare pentru realizarea lucrărilor aferente proiectelor de importanţă naţională privind reţeaua electrică de transport, însoţită de lista terenurilor prevăzute la alin. (1), precum şi de avizul tehnic, după caz, pentru amplasarea construcţiilor care se execută în zona amenajărilor de îmbunătăţiri funciare, eliberat de Agenţia Naţională de Îmbunătăţiri Funciare.
(3) Lista suprafeţelor de teren scoase temporar/definitiv din circuitul agricol conform alin. (1) şi fişierele în format electronic vectorial în Sistemul de proiecţie stereografic 1970 se transmit de iniţiatorul proiectului/beneficiarul concesiunii reţelei electrice de transport, cu informarea autorităţii competente, Ministerului Agriculturii şi Dezvoltării Rurale, în termen de 7 zile de la data depunerii documentaţiei prevăzute la alin. (2).
(4) Terenurile înscrise în lista terenurilor prevăzută la alin. (1) sunt scoase temporar din circuitul agricol pe întreaga durată de valabilitate a autorizaţiei de construire/desfiinţare pentru realizarea lucrărilor aferente proiectelor de importanţă naţională privind reţeaua electrică de transport, fără a fi necesară obţinerea acordului prealabil al persoanelor îndreptăţite/titularilor de drepturi reale/titularilor de activităţi.
(5) Autorităţile/Instituţiile competente au obligaţia de redare în circuitul agricol a terenurilor înscrise în lista prevăzută la alin. (1), scoase temporar din circuitul agricol prin efectul prezentei legi, la categoria de folosinţă avută anterior scoaterii din circuitul agricol, în termen de un an de la expirarea duratei de valabilitate a autorizaţiei de construire pentru proiectele de importanţă naţională privind reţeaua electrică de transport, pe baza unei hotărâri a Guvernului, care se transmite Ministerului Agriculturii şi Dezvoltării Rurale conform prevederilor alin. (3).
(6) Prin derogare de la prevederile art. 93 şi 93^1 din Legea nr. 18/1991, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, pentru scoaterea temporară/definitivă din circuitul agricol prin efectul prezentei legi a terenurilor care fac obiectul proiectelor de importanţă naţională aferente reţelei electrice de transport nu se plăteşte tariful la Fondul de ameliorare a fondului funciar.
CAP. II
Drepturi asupra terenurilor, stabilite şi recunoscute în favoarea iniţiatorului proiectului/beneficiarului concesiunii reţelei electrice de transport
ART. 5
(1) În cazul lucrărilor de construire aferente proiectelor de importanţă naţională la reţeaua electrică de transport, precum şi în cazul lucrărilor de dezvoltare, modernizare, retehnologizare, exploatare, intervenţii în caz de avarie, revizii, reparaţii, întreţinere, de relocare şi de realizare a condiţiilor de coexistenţă, aferente reţelei electrice de transport, pentru exercitarea drepturilor de uz şi servitute asupra imobilelor, iniţiatorul proiectului/beneficiarul concesiunii reţelei electrice de transport va plăti:
a) indemnizaţii pentru proprietarii de imobile în schimbul limitărilor aduse dreptului de folosinţă pe timpul efectuării lucrărilor;
b) despăgubiri pentru pagubele cauzate proprietarilor de imobile afectaţi de exercitarea dreptului de uz şi servitute.
(2) Prin derogare de la prevederile art. 12 alin. (5) din Legea nr. 123/2012, cu modificările şi completările ulterioare, în cazul reţelei electrice de transport care face obiectul proiectelor de importanţă naţională sau de interes comun, realizate după intrarea în vigoare a acestei legi, iniţiatorul proiectului/ beneficiarul concesiunii reţelei electrice de transport exercită dreptul de uz şi servitute începând cu data finalizării lucrărilor de construire, cu titlu gratuit şi pentru proprietatea privată a unităţilor administrativ-teritoriale, în virtutea prezentei legi, pe toată durata de viaţă a capacităţii energetice.
(3) Pentru toate lucrările aferente proiectelor de importanţă naţională privind reţeaua electrică de transport, exercitarea dreptului de uz şi servitute asupra imobilelor afectate de lucrări se realizează de drept, fără a necesita obţinerea unui acord prealabil al proprietarilor sau al altor titulari de drepturi sau activităţi desfăşurate în legătură cu imobilele ce ar urma să fie afectate de lucrări cu condiţia îndeplinirii procedurii de notificare.
(4) Accesul la imobilele afectate de execuţia lucrărilor nu este condiţionat de plata în prealabil a indemnizaţiilor şi a despăgubirilor prevăzute la alin. (1).
(5) În cazul lucrărilor de construire, dezvoltare, modernizare, retehnologizare, exploatare, intervenţii în caz de avarie, revizie, reparaţie, întreţinere, relocare şi de realizare a condiţiilor de coexistenţă, aferente proiectelor de importanţă naţională privind reţeaua electrică de transport, indemnizaţiile sau despăgubirile prevăzute la alin. (1) sunt plătite sau consemnate în termen de 30 de zile de la data recepţiei la terminarea respectivelor lucrări sau intervenţii.
ART. 6
(1) Iniţiatorul proiectului/Beneficiarul concesiunii reţelei electrice de transport transmite proprietarului imobilului, cu minimum 10 zile înainte de data preconizată pentru accesul la imobilele afectate, o notificare privind începerea executării lucrărilor, ce trebuie să cuprindă următoarele:
a) denumirea şi datele de identificare ale iniţiatorului proiectului/beneficiarului concesiunii reţelei electrice de transport;
b) enumerarea operaţiunilor ce urmează să fie efectuate asupra imobilului, a condiţiilor şi interdicţiilor pe care trebuie să le respecte persoana îndreptăţită/titularii de drepturi reale şi titularii de activităţi;
c) indicarea datei până la care persoanele îndreptăţite/titularii de drepturi reale şi titularii de activităţi trebuie să elibereze imobilul;
d) perioada preconizată pentru efectuarea operaţiunilor prevăzute la lit. b);
e) menţiunea privind rezervarea dreptului de a înlocui/ modifica anumite operaţiuni şi/sau de a adăuga operaţiuni noi;
f) menţiunea privind acordarea unei indemnizaţii şi/sau, după caz, privind acordarea unei despăgubiri cuvenite în legătură cu respectivul imobil, conform prezentei legi;
g) menţiunea privind obligaţia proprietarilor de a le notifica titularilor de activităţi, dacă aceştia sunt diferiţi de proprietari.
(2) Notificarea se transmite proprietarilor, aceştia având obligaţia să informeze, la rândul lor, titularii de drepturi reale/titularii de activităţi.
(3) În cazul în care proprietarii nu sunt cunoscuţi/identificaţi, notificarea este afişată la sediul consiliului local în a cărui rază teritorială se află imobilul, cu respectarea termenului de minimum 10 zile înainte de data preconizată pentru acces.
(4) Proprietarii terenurilor/Titularii de drepturi reale şi titularii de activităţi afectaţi de exercitarea dreptului de uz şi servitute sunt obligaţi ca, după o perioadă de 10 zile de la notificarea transmisă sau afişată, să permită accesul pentru efectuarea lucrărilor aferente proiectelor de importanţă naţională privind reţeaua electrică de transport.
(5) Prin excepţie de la prevederile alin. (1)-(4), în caz de avarii, accidente tehnice, calamităţi sau alte evenimente cu caracter excepţional, pentru lucrări sau intervenţii de urgenţă, iniţiatorul proiectului/beneficiarul concesiunii reţelei electrice de transport are drept de acces imediat la imobile. În termen de 5 zile de la data la care a fost efectuat accesul, iniţiatorul proiectului/beneficiarul concesiunii reţelei electrice de transport va transmite o notificare scrisă proprietarilor/titularilor de drepturi reale şi titularilor de activităţi afectaţi, urmând ca plata sau consemnarea despăgubirilor, după caz, să se efectueze în termen de 30 de zile de la data transmiterii acestei notificări.
ART. 7
(1) În exercitarea drepturilor de uz şi de servitute pentru efectuarea lucrărilor aferente proiectelor de importanţă naţională privind reţeaua electrică de transport, iniţiatorul proiectului/beneficiarul concesiunii reţelei electrice de transport:
a) va folosi imobilul pentru executarea lucrărilor;
b) va folosi imobilul pentru asigurarea funcţionării normale a reţelei electrice de transport, inclusiv prin efectuarea reviziilor, reparaţiilor, relocărilor, realizării condiţiilor de coexistenţă şi a intervenţiilor necesare;
c) va avea dreptul de trecere pentru lucrările efectuate pe durata de existenţă a reţelei electrice de transport care face obiectul proiectelor de importanţă naţională, inclusiv pentru lucrările de organizare de şantier, depozitarea de materiale şi echipamente şi pentru accesul la locul de amplasare a acestora;
d) va obţine restrângerea sau încetarea unor activităţi care ar putea pune în pericol persoane şi bunuri şi ar afecta construirea şi/sau operarea reţelei electrice de transport, perioadă pentru care asigură despăgubirea în condiţiile legii;
e) va avea drept de acces la utilităţile publice.
(2) În exercitarea drepturilor prevăzute la alin. (1) lit. a) pentru executarea lucrărilor aferente proiectelor de importanţă naţională privind reţeaua electrică de transport, iniţiatorul proiectului/beneficiarul concesiunii reţelei electrice de transport poate să folosească şi să consolideze, după caz, drumurile existente pentru execuţia şi exploatarea infrastructurii reţelei electrice de transport care face obiectul proiectelor de importanţă naţională.
(3) Dreptul de trecere prevăzut la alin. (1) lit. c) cuprinde dreptul la instalarea oricăror facilităţi aferente infrastructurii energetice care face obiectul proiectelor de importanţă naţională privind reţeaua electrică de transport, dreptul de a le menţine în stare operaţională după instalare, precum şi accesul la locul de amplasare a acestuia/acestora pentru lucrări, conform prevederilor legale în vigoare.
(4) Pentru a evita punerea în pericol a persoanelor, a bunurilor sau afectarea activităţilor desfăşurate în culoarul de lucru, iniţiatorul proiectului/beneficiarul concesiunii reţelei electrice de transport are dreptul, în baza prevederilor alin. (1) lit. d), de a restrânge sau sista, în măsura necesară şi pe durata lucrărilor, activităţile desfăşurate în vecinătatea zonelor respective.
(5) Drepturile de uz şi de servitute se exercită asupra terenurilor proprietate publică a statului şi proprietate publică/privată a unităţilor administrativ-teritoriale, inclusiv asupra terenurilor proprietate publică a statului şi proprietate publică/privată a unităţilor administrativ-teritoriale din fondul forestier/pajişti permanente/terenuri arabile/agricole, cu titlu gratuit.
ART. 8
(1) Drepturile de uz şi de servitute asupra imobilelor aflate în proprietate privată se constituie cu titlu oneros, în condiţiile prezentei legi. Iniţiatorul proiectului/Beneficiarul concesiunii reţelei electrice de transport plăteşte sau, după caz, consemnează, pe durata execuţiei lucrărilor:
a) despăgubirile pentru toate pagubele cauzate proprietarilor sau titularilor de activităţi afectaţi de exercitarea drepturilor de uz şi de servitute;
b) indemnizaţiile proprietarilor, pentru exercitarea dreptului de uz şi servitute.
(2) Indemnizaţiile datorate în schimbul limitării folosinţei imobilelor se stabilesc pe baza rapoartelor de evaluare întocmite de evaluatori autorizaţi şi se vor achita persoanelor îndreptăţite.
(3) Suma reprezentând valoarea indemnizaţiei stabilite conform alin. (2) se plăteşte sau, respectiv, se consemnează conform art. 13 alin. (4). Această sumă se actualizează anual cu indicele inflaţiei, pentru fiecare imobil, calculat de la data întocmirii raportului sau consemnării indemnizaţiilor, urmând ca diferenţele pozitive rezultate în urma actualizării să fie plătite sau, respectiv, consemnate.
(4) Despăgubirile datorate proprietarilor imobilelor sau titularilor de activităţi afectaţi de exercitarea drepturilor de uz şi de servitute se stabilesc prin negociere, având în vedere următoarele criterii:
a) suprafaţa imobilelor afectată cu ocazia lucrărilor;
b) valorile pentru producţiile existente sau, respectiv, producţiile estimate ale culturilor şi plantaţiilor afectate, inclusiv în ceea ce priveşte anul/anii calendaristic/calendaristici în care nu pot fi realizate lucrări de însămânţare sau alte plantaţii din cauza efectuării lucrărilor, comunicate de organele agricole cu atribuţii în domeniu - camerele agricole, direcţiile pentru agricultură, Institutul Naţional de Statistică sau bursa agricolă - sau rezultate/dovedite cu documente justificative, precum şi pentru amenajările şi/sau facilităţile afectate de lucrări, cu luarea în considerare a pierderilor financiare în cazul suprafeţelor culturilor ori plantaţiilor care fac obiectul proiectelor cu finanţare din fonduri naţionale sau comunitare;
c) valoarea pagubelor produse prin scoaterea din funcţiune a amenajărilor de irigaţii, desecare, drenaj şi combaterea eroziunii solului aflate în administrarea/proprietatea Agenţiei Naţionale de Îmbunătăţiri Funciare/federaţiilor de organizaţii de îmbunătăţiri funciare/organizaţiilor de îmbunătăţiri funciare, cu respectarea legislaţiei în domeniul îmbunătăţirilor funciare în vigoare;
d) activităţile restrânse cu ocazia executării lucrărilor.
(5) Îmbunătăţirile de orice fel aduse imobilelor afectate de lucrările aferente proiectelor de importanţă naţională privind reţeaua electrică de transport după data primirii sau, respectiv, afişării notificării prevăzute la art. 6 şi până la data accesului iniţiatorului proiectului/beneficiarului concesiunii reţelei electrice de transport la imobile relevante nu sunt luate în considerare la stabilirea valorilor finale ale indemnizaţiilor şi/sau despăgubirilor.
(6) Persoanele îndreptăţite pot solicita încheierea unei convenţii cu privire la cuantumul indemnizaţiilor şi/sau despăgubirilor odată cu depunerea solicitării şi a documentelor prevăzute la art. 12 alin. (1) lit. g) şi alin. (3). În cazul în care niciuna dintre părţi nu solicită încheierea convenţiei sau dacă părţile nu încheie convenţia menţionată în termen de 30 de zile de la comunicarea solicitării către iniţiatorul proiectului/ beneficiarul concesiunii reţelei electrice de transport conform art. 13, cuantumul indemnizaţiilor şi/sau despăgubirilor este stabilit de către iniţiatorul proiectului/beneficiarul concesiunii reţelei electrice de transport, în baza raportului de evaluare întocmit pentru fiecare unitate administrativ-teritorială, pe fiecare categorie de folosinţă a imobilelor relevante, cu respectarea condiţiilor prevăzute la alin. (2)-(4).
(7) Persoanele îndreptăţite nemulţumite de cuantumul indemnizaţiilor şi/sau despăgubirilor stabilite conform prezentului articol se pot adresa instanţelor judecătoreşti în conformitate cu prevederile art. 15.
(8) Evaluatorul autorizat în condiţiile legii este selectat dintre evaluatorii înscrişi în tabloul Asociaţiei Naţionale a Evaluatorilor Autorizaţi din România.
(9) Costul evaluării cuantumului indemnizaţiilor şi/sau despăgubirilor este suportat în toate cazurile direct de către iniţiatorul proiectului/beneficiarul concesiunii reţelei electrice de transport.
CAP. III
Măsuri prealabile în vederea identificării imobilelor afectate de lucrările aferente proiectelor de importanţă naţională privind reţeaua electrică de transport
ART. 9
(1) Iniţiatorul proiectului/Beneficiarul concesiunii reţelei electrice de transport întocmeşte documentaţia tehnică necesară realizării lucrărilor, care trebuie să cuprindă planuri cu amplasamentul lucrării. Aceste planuri cu amplasamentul lucrării se realizează în conformitate cu prevederile legale şi cuprind:
a) delimitarea culoarului de trecere/lucru;
b) zona de protecţie şi zona de siguranţă aferente infrastructurii energetice;
c) zonele cu un anumit regim de protecţie stabilit prin lege sau documentaţii de amenajare a teritoriului ori documentaţii de urbanism aprobate;
d) limitele imobilelor afectate şi suprafeţele acestora, pentru fiecare unitate administrativ-teritorială; iniţiatorul proiectului/ beneficiarul concesiunii reţelei electrice de transport are obligaţia de a transmite planul cu amplasamentul către oficiile teritoriale de cadastru şi publicitate imobiliară pentru recepţie.
(2) Setul de date spaţiale rezultat din documentaţia tehnică a proiectului trebuie să respecte prevederile Regulamentului (UE) nr. 1.089/2010 al Comisiei din 23 noiembrie 2010 de punere în aplicare a Directivei 2007/2/CE a Parlamentului European şi a Consiliului în ceea ce priveşte interoperabilitatea seturilor şi serviciilor de date spaţiale. Accesul la setul de date spaţiale rezultat din documentaţia tehnică a proiectului se asigură prin servicii de vizualizare şi descărcare realizate conform Directivei 2007/2/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 14 martie 2007 de instituire a unei infrastructuri pentru informaţii spaţiale în Comunitatea Europeană (Inspire).
(3) În termen de 15 zile de la primirea documentaţiei aferente lucrărilor de realizare a proiectelor de importanţă naţională privind reţeaua electrică de transport, oficiul teritorial de cadastru şi publicitate imobiliară recepţionează planurile cu amplasamentul lucrării şi va emite procesul-verbal de recepţie. Iniţiatorul proiectului/Beneficiarul concesiunii reţelei electrice de transport va transmite primăriilor, instituţiilor prefectului şi consiliilor judeţene lista imobilelor situate pe culoarul de trecere/lucru, afectate de realizarea lucrărilor.
(4) Planul cuprinzând amplasamentul lucrării, precum şi zonele de protecţie, culoarul de trecere/lucru şi zonele de siguranţă aferente, întocmit conform prevederilor alin. (1) pentru fiecare unitate administrativ-teritorială, precum şi modul de calculare a indemnizaţiilor şi despăgubirilor conform art. 8 se aduc la cunoştinţa publică de către iniţiatorul proiectului/ beneficiarul concesiunii reţelei electrice de transport prin afişarea la sediul consiliului local în a cărui rază teritorială se află amplasată infrastructura energetică care face obiectul proiectelor de importanţă naţională privind reţeaua electrică de transport şi rămân afişate până la finalizarea lucrărilor, precum şi prin publicarea într-un ziar local şi pe pagina de internet a proiectului sau a iniţiatorului proiectului/beneficiarului concesiunii reţelei electrice de transport, după caz. În situaţia proiectelor de interes comun, se va respecta procedura de participare a publicului conform Regulamentului (UE) nr. 347/2013. De la data afişării la sediul consiliului local se interzice emiterea oricărui aviz, acord, permis şi a oricărei autorizaţii cu privire la imobilele care vor fi afectate de lucrările aferente infrastructurii reţelei electrice de transport, altele decât cele necesare efectuării lucrărilor.
(5) Începând cu data afişării acestor informaţii şi pe întreaga durată de existenţă a infrastructurii energetice, care face obiectul proiectelor de importanţă naţională privind reţeaua electrică de transport, orice persoană fizică sau juridică respectă zona de protecţie şi de siguranţă aferentă acestora şi restricţionarea activităţilor desfăşurate în aceste zone, astfel cum sunt acestea stabilite prin actele normative care reglementează proiectarea şi execuţia acestora, adoptate de către ANRE.
(6) Proprietarii, titularii de drepturi reale, precum şi titularii de activităţi sunt obligaţi să permită accesul la imobile pentru efectuarea măsurătorilor topografice, a studiilor geotehnice şi a oricăror operaţiuni necesare studiilor de fezabilitate, precum şi a cercetării arheologice. Cu cel puţin 10 zile înainte de data stabilită pentru acces, iniţiatorul proiectului/beneficiarul concesiunii reţelei electrice de transport îi va notifica în scris. În măsura în care, în baza informaţiilor prevăzute la art. 12 alin. (1), reprezentanţii iniţiatorului proiectului/beneficiarului concesiunii reţelei electrice de transport nu pot să identifice adresele deţinătorilor cu orice titlu ai imobilelor vizate şi/sau ale titularilor de activităţi, înştiinţarea prealabilă se consideră efectuată prin afişarea acesteia la sediul consiliului local al unităţii administrativ-teritoriale în a cărei rază teritorială se află imobilul, într-un ziar local şi pe pagina de internet a proiectului sau a iniţiatorului proiectului/beneficiarului concesiunii reţelei electrice de transport, după caz, precum şi cu folosirea mijloacelor prevăzute în conceptul de participare a publicului pentru proiectele de interes comun, cu cel puţin 20 de zile înaintea datei stabilite pentru efectuarea accesului la imobilele vizate.
ART. 10
(1) În scopul identificării proprietarilor şi clarificării situaţiei juridice a imobilelor afectate de lucrările aferente proiectelor de importanţă naţională privind reţeaua electrică de transport, iniţiatorul proiectului/beneficiarul concesiunii reţelei electrice de transport solicită informaţii autorităţilor şi instituţiilor publice locale şi judeţene, cu competenţe în procesul de identificare, delimitare tehnică sau juridică a imobilelor afectate.
(2) În situaţia în care proprietarul nu a fost găsit la adresa comunicată în condiţiile alin. (1) pentru scopul declarat, iniţiatorul proiectului/beneficiarul concesiunii reţelei electrice de transport poate solicita, conform legii, serviciului public comunitar local de evidenţă a persoanelor sau, după caz, Direcţiei pentru Evidenţa Persoanelor şi Administrarea Bazelor de Date comunicarea domiciliului/reşedinţei cu care acesta figurează în Registrul naţional de evidenţă a persoanelor.
(3) Autorităţile şi instituţiile prevăzute la alin. (1) şi (2) au obligaţia de a răspunde tuturor solicitărilor privind acordarea de informaţii şi asistenţă de specialitate, în îndeplinirea atribuţiilor legale ale acestora, în termen de 7 zile lucrătoare de la data primirii acestor solicitări.
ART. 11
(1) În termen de 20 de zile de la primirea planurilor de amplasament al infrastructurii energetice care face obiectul lucrărilor aferente proiectelor de importanţă naţională privind reţeaua electrică de transport, conform art. 9, precum şi a informaţiilor privind imobilele asupra cărora se constituie şi se exercită drepturile de uz şi de servitute, toate autorităţile, instituţiile publice şi entităţile de la nivel local şi judeţean cu atribuţii în domeniu au obligaţia de a transmite, la cererea iniţiatorului proiectului/beneficiarului concesiunii reţelei electrice de transport, date centralizate privind situaţia juridică a imobilelor situate în aria de competenţă a fiecărei astfel de autorităţi, instituţii publice şi/sau entităţi, conform prevederilor art. 12 alin. (1), inclusiv informaţii privind:
a) imobilele care fac obiectul procedurilor de constituire sau de reconstituire a dreptului de proprietate în conformitate cu prevederile legilor de reconstituire, cu precizarea imobilelor pentru care procedurile de restituire s-au finalizat, pentru acestea indicându-se şi titlurile de proprietate emise, şi, respectiv, cu precizarea imobilelor pentru care procedura de reconstituire a dreptului de proprietate este în curs, pentru acestea menţionându-se adeverinţele de proprietate şi/sau procesele-verbale de punere în posesie, în măsura în care aceste documente au fost emise;
b) imobilele care nu fac obiectul procedurilor de reconstituire a dreptului de proprietate prevăzute la lit. a); pentru acele imobile aflate în proprietatea publică sau privată a statului român sau a unităţilor administrativ-teritoriale se precizează titularul dreptului de proprietate şi al celorlalte drepturi reale.
(2) În sensul prezentului articol, prin autorităţile, instituţiile publice şi entităţile de la nivel local şi judeţean se înţelege primăriile şi serviciile subordonate acestora, organizate la nivelul unităţilor administrativ-teritoriale, instituţiile prefectului, comisiile locale/judeţene pentru stabilirea dreptului de proprietate asupra terenurilor, autorităţile administraţiei publice centrale deconcentrate în teritoriu, cu atribuţii în domeniul fiscal, precum şi orice alte autorităţi, instituţii publice şi entităţi competente la nivel local şi/sau judeţean.
(3) Pentru imobilele înscrise în evidenţele de cadastru şi carte funciară, fiecare oficiu de cadastru şi publicitate imobiliară transmite iniţiatorului proiectului/beneficiarului concesiunii reţelei electrice de transport, la cerere, în termen de 7 zile, extrasele de carte funciară, eliberate în condiţiile legii.
(4) Prelucrarea datelor cu caracter personal efectuată în vederea realizării lucrărilor aferente proiectelor de importanţă naţională privind reţeaua electrică de transport şi a exercitării drepturilor de uz şi de servitute se face cu respectarea prevederilor legale privind prelucrarea datelor cu caracter personal şi libera circulaţie a acestor date.
ART. 12
(1) Identificarea proprietarilor imobilelor pe care urmează a fi construită infrastructura energetică, precum şi a titularilor de activităţi afectaţi de lucrări se face de către iniţiatorul proiectului/beneficiarul concesiunii reţelei electrice de transport prin consultarea:
a) extraselor de carte funciară pentru informare emise de oficiile teritoriale de cadastru şi publicitate imobiliară;
b) bazei de date cu titluri de proprietate a Agenţiei Naţionale de Cadastru şi Publicitate Imobiliară;
c) informaţiilor privind titlurile de proprietate şi/sau procesele-verbale de punere în posesie obţinute de la comisiile pentru stabilirea dreptului de proprietate asupra imobilelor, în conformitate cu prevederile Legii nr. 18/1991, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, şi ale Legii nr. 1/2000, cu modificările şi completările ulterioare;
d) informaţiilor privind dispoziţiile/deciziile de restituire emise în temeiul Legii nr. 10/2001, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, de la primării;
e) informaţiilor privind măsurile pentru finalizarea procesului de restituire în natură a imobilelor preluate în mod abuziv în perioada regimului comunist în România, conform Legii nr. 165/2013, cu modificările şi completările ulterioare, respectiv de la Autoritatea Naţională pentru Restituirea Proprietăţilor;
f) informaţiilor privind ordinele prefectului emise în conformitate cu prevederile Legii nr. 18/1991, republicată, cu modificările şi completările ulterioare;
g) planurilor parcelare transmise de către primării;
h) solicitărilor adresate iniţiatorului proiectului/beneficiarului concesiunii reţelei electrice de transport, prevăzute la alin. (4).
(2) Planurile parcelare obţinute conform prevederilor alin. (1) lit. g) sunt vizate de primării, în termen de 7 zile de la depunerea documentaţiei de către iniţiatorul proiectului/beneficiarul concesiunii reţelei electrice de transport.
(3) În termen de 10 zile de la data aducerii la cunoştinţa publică a informaţiilor prevăzute la art. 9 alin. (4), orice persoană afectată de lucrări poate adresa solicitări scrise iniţiatorului proiectului/beneficiarului concesiunii reţelei electrice de transport, care trebuie să conţină numele şi prenumele solicitantului, adresa de domiciliu, precum şi datele de identificare ale imobilelor afectate, ataşându-se la acestea şi actele doveditoare referitoare la existenţa titlului asupra imobilelor care vor fi afectate de lucrările aferente reţelei electrice de transport, şi, după caz, documente şi informaţii privind litigiile care afectează imobilul. În cazul în care imobilul este înregistrat în cartea funciară, se ataşează extrase de carte funciară pentru informare, recente, nu mai vechi de 30 de zile înainte de data adresei, iar în cazul în care asupra imobilului s-au constituit dezmembrăminte ale dreptului de proprietate sau imobilul este grevat de sarcini, se vor prezenta datele de identificare ale titularilor acestora şi se vor ataşa documente justificative.
(4) Solicitările scrise prevăzute la alin. (3), împreună cu actele doveditoare, în copii legalizate sau certificate conform legii, se depun de către persoanele interesate la sediul primăriei unităţii administrativ-teritoriale pe raza căreia se află imobilele. Reprezentanţii primăriei au obligaţia de a comunica iniţiatorului proiectului/beneficiarului concesiunii reţelei electrice de transport solicitările scrise, primite în termen de 30 zile de la data înregistrării solicitării.
(5) În cazul în care indemnizaţiile şi/sau despăgubirile referitoare la acelaşi imobil sunt cerute în concurs sau în contradictoriu de mai multe persoane, acestea se consemnează pe numele iniţiatorului proiectului/beneficiarului concesiunii reţelei electrice de transport, la dispoziţia tuturor persoanelor, urmând să fie împărţite potrivit legii civile. Stabilirea indemnizaţiilor şi/sau despăgubirilor se face în conformitate cu prevederile art. 8, iar accesul la imobil se face cu respectarea prevederilor art. 6. Respectiva indemnizaţie şi/sau despăgubire este eliberată numai titularilor drepturilor dovedite prin hotărâri judecătoreşti definitive. Eventualele litigii amână plata indemnizaţiilor şi/sau despăgubirilor, dar nu suspendă exercitarea drepturilor de uz şi de servitute.
(6) În situaţia în care imobilele afectate de lucrări fac obiectul unei succesiuni, iar succesorii sunt cunoscuţi şi pot prezenta certificat de moştenitor, despăgubirea/indemnizaţia se consemnează într-un cont deschis pe numele iniţiatorului proiectului/beneficiarului concesiunii reţelei electrice de transport, la dispoziţia moştenitorilor.
ART. 13
(1) În cazul în care nu se depune nicio solicitare scrisă şi/sau documente doveditoare, potrivit prevederilor art. 12 alin. (4), şi dacă există date suficiente de identificare a persoanelor îndreptăţite, iniţiatorul proiectului/beneficiarul concesiunii reţelei electrice de transport are obligaţia de a trimite, în termen de 10 zile de la data expirării termenului de depunere a solicitărilor prevăzut la art. 12 alin. (3), o notificare acestora, menţionând sumele propuse pentru plata indemnizaţiilor şi/sau despăgubirilor conform art. 8. Notificarea precizează şi suprafaţa necesară din imobile, iar sumele sunt consemnate în conturi bancare deschise pe numele iniţiatorului proiectului/beneficiarului concesiunii reţelei electrice de transport, la dispoziţia persoanelor îndreptăţite.
(2) În situaţia în care nu există suficiente date de identificare ale persoanelor îndreptăţite, iniţiatorul proiectului/beneficiarul concesiunii reţelei electrice de transport afişează la sediul consiliului local în a cărui rază teritorială se află imobilul afectat, pe pagina de internet a proiectului sau a iniţiatorului proiectului/beneficiarului concesiunii reţelei electrice de transport, după caz, prin mijloacele prevăzute în conceptul de participare a publicului pentru proiectele de interes comun, precum şi în ziarele locale liste menţionând sumele propuse pentru plata indemnizaţiilor/despăgubirilor conform art. 5, precum şi suprafaţa din imobile afectată de lucrări.
(3) Dreptul de a solicita eliberarea sumelor consemnate în conformitate cu dispoziţiile prezentei legi este supus unui termen de prescripţie de 5 ani. Orice sume consemnate şi nesolicitate de persoanele îndreptăţite să primească indemnizaţiile/ despăgubirile până la expirarea termenului de prescripţie rămân la dispoziţia iniţiatorului proiectului/beneficiarului concesiunii reţelei electrice de transport.
(4) Plata, consemnarea şi eliberarea sumelor individuale reprezentând indemnizaţii şi/sau despăgubiri se efectuează după cum urmează:
a) indemnizaţiile sunt plătite sau, respectiv, consemnate şi eliberate proprietarilor imobilelor afectate, acestora revenindu-le obligaţia să îi despăgubească pe titularii oricăror altor drepturi reale asupra imobilelor;
b) despăgubirile datorate exercitării drepturilor de uz şi/sau de servitute asupra imobilelor de către iniţiatorul proiectului/beneficiarul concesiunii reţelei electrice de transport, stabilite conform prezentei legi, sunt plătite, respectiv consemnate şi eliberate persoanelor îndreptăţite care au fost prejudiciate prin exercitarea acestor drepturi;
c) în lipsa depunerii unei solicitări scrise şi/sau a documentelor doveditoare conform alin. (1), cu referire la prejudiciile cauzate imobilelor afectate de lucrările aferente proiectelor de importanţă naţională privind reţeaua electrică de transport, se prezumă că proprietarii imobilelor sunt cei îndreptăţiţi să primească sumele datorate cu titlu de despăgubire, acestora revenindu-le obligaţia să îi despăgubească pe titularii de activităţi/drepturi reale care au suferit efectiv prejudiciul;
d) în cazul în care persoanele îndreptăţite sunt identificate şi acestea îşi dau acordul cu privire la cuantumul indemnizaţiilor/despăgubirilor stabilite conform art. 8, iniţiatorul proiectului/beneficiarul concesiunii reţelei electrice de transport efectuează plata indemnizaţiilor şi/sau despăgubirilor;
e) în cazul în care, deşi persoanele îndreptăţite sunt identificate, acestea refuză să încheie o convenţie cu iniţiatorul proiectului/beneficiarul concesiunii reţelei electrice de transport, sumele reprezentând indemnizaţiile/despăgubirile se consemnează la dispoziţia persoanelor îndreptăţite, în termen de 30 de zile de la data la care acestea au refuzat încheierea convenţiei;
f) în cazul în care persoanele îndreptăţite nu pot fi identificate sau în cazul în care imobilele fac obiectul unui litigiu cunoscut sau adus la cunoştinţa iniţiatorului proiectului/beneficiarului concesiunii reţelei electrice de transport, sumele de bani aferente indemnizaţiilor şi/sau despăgubirilor pentru respectivele imobile se consemnează într-un cont deschis pe numele iniţiatorului proiectului/beneficiarului concesiunii reţelei electrice de transport;
g) sumele prevăzute la lit. f) se eliberează, pe baza instrucţiunii sau solicitării emise de iniţiatorul proiectului/ beneficiarul concesiunii reţelei electrice de transport, transmisă către instituţiile financiare unde sunt deschise conturile, în termen de 30 de zile de la data la care a intrat în posesia cererii de plată semnate de persoanele îndreptăţite, la care sunt anexate documentele justificative sau hotărârile judecătoreşti definitive prin care este dovedită calitatea solicitantului de persoană îndreptăţită să primească indemnizaţii şi/sau despăgubiri;
h) în cazul în care imobilele fac obiectul unui litigiu care nu este cunoscut sau nu a fost adus la cunoştinţa iniţiatorului proiectului/beneficiarului concesiunii reţelei electrice de transport, conform prevederilor prezentei legi, sumele aferente indemnizaţiilor se consemnează sau se plătesc conform lit. a)-f);
i) dacă, până la finalizarea litigiului prevăzut la lit. h), sumele au fost efectiv plătite, persoanele care au încasat sumele urmează să despăgubească părţile care au fost desemnate de instanţă ca titulari de drepturi asupra imobilelor conform legii;
j) dacă la finalizarea litigiului prevăzut la lit. h) sumele sunt consemnate în conturi, acestea se eliberează după pronunţarea hotărârii judecătoreşti definitive conform lit. g);
k) în cazul în care moştenitorii nu sunt cunoscuţi sau nu pot prezenta certificat de moştenitor sau, respectiv, succesiunea nu s-a deschis, procedura succesorală notarială, indemnizaţia şi/sau despăgubirea se consemnează într-un cont deschis pe numele iniţiatorului proiectului/beneficiarului concesiunii reţelei electrice de transport, pe seama succesiunii;
l) indemnizaţiile şi/sau despăgubirile prevăzute la lit. k) se eliberează la instrucţiunea sau solicitarea emisă de iniţiatorul proiectului/beneficiarul concesiunii reţelei electrice de transport transmisă instituţiilor financiare unde sunt deschise conturile, în termen de 30 de zile de la data prezentării iniţiatorului proiectului/beneficiarului concesiunii reţelei electrice de transport, de către moştenitori, a certificatului de moştenitor sau a hotărârii judecătoreşti definitive care le dovedesc această calitate;
m) în cazul în care se identifică suprapuneri ale dreptului de proprietate, sumele alocate cu titlu de indemnizaţie şi/sau despăgubire se consemnează în contul iniţiatorului proiectului/ beneficiarului concesiunii reţelei electrice de transport;
n) sumele prevăzute la lit. m) se eliberează în conformitate cu prevederile declaraţiilor autentice semnate de proprietari, în cazul soluţionării suprapunerilor dreptului de proprietate pe cale amiabilă, sau conform hotărârii judecătoreşti definitive pronunţate în acest sens.
ART. 14
(1) Prin derogare de la prevederile art. 21 alin. (5) din Legea nr. 10/2001, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, existenţa oricăror proceduri administrative, după caz, judiciare, generate de această lege, nu invalidează constituirea şi exercitarea valabilă a drepturilor de uz şi de servitute în favoarea iniţiatorului proiectului/ beneficiarului concesiunii reţelei electrice de transport. De asemenea, existenţa unui litigiu privind imobilul, notat sau nu în cartea funciară, precum şi lipsa acordului persoanelor îndreptăţite cu privire la indemnizaţii/ despăgubiri nu împiedică şi nu invalidează constituirea şi exercitarea valabilă a drepturilor de uz şi de servitute în favoarea iniţiatorului proiectului/beneficiarului concesiunii reţelei electrice de transport, situaţie în care indemnizaţiile/despăgubirile vor fi consemnate pe numele persoanei înregistrate ca proprietar în cartea funciară.
(2) În aplicarea prevederilor alin. (1), în cazul în care imobilul se află în domeniul privat al statului, suma reprezentând cuantumul indemnizaţiei şi/sau despăgubirii se consemnează pe numele iniţiatorului proiectului/beneficiarului concesiunii reţelei electrice de transport, la dispoziţia deţinătorului şi a persoanei care a făcut notificarea de restituire în conformitate cu prevederile Legii nr. 10/2001, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.
ART. 15
(1) Planul cu amplasamentul lucrării şi lista conţinând imobilele afectate de lucrările aferente proiectelor de importanţă naţională privind reţeaua electrică de transport, pe fiecare unitate administrativ-teritorială, datele de identificare, conţinând numele şi prenumele, respectiv denumirea persoanelor pe seama cărora sunt consemnate sau cărora le-au fost plătite indemnizaţiile/despăgubirile stabilite în conformitate cu prezenta lege, sau, respectiv, imobilele ai căror proprietari nu sunt cunoscuţi pentru care indemnizaţiile/despăgubirile au fost consemnate conform art. 13 alin. (4) lit. f) se afişează prin grija iniţiatorului proiectului/beneficiarului concesiunii reţelei electrice de transport şi a consiliilor locale la sediul consiliilor locale în cauză şi pe pagina de internet a proiectului sau a iniţiatorului proiectului/beneficiarului concesiunii reţelei electrice de transport, după caz, precum şi cu folosirea mijloacelor prevăzute în conceptul de participare a publicului pentru proiectele de interes comun, în termen de 30 de zile de la finalizarea procedurilor de plată sau, respectiv, de la consemnarea indemnizaţiilor/despăgubirilor pentru imobilele situate în respectiva unitate administrativ-teritorială.
(2) Persoanele îndreptăţite nemulţumite de cuantumul indemnizaţiei şi/sau despăgubirilor determinate conform art. 5 şi 8 şi plătite sau consemnate, după caz, în baza prevederilor prezentei legi se pot adresa instanţelor judecătoreşti în condiţiile art. 19, în conformitate cu prevederile prezentei legi. Termenul de depunere a acestor cereri este de un an de la afişarea de către iniţiatorul proiectului/beneficiarul concesiunii reţelei electrice de transport a listelor finale conţinând identificarea persoanelor îndreptăţite şi sumele plătite sau consemnate cu titlu de indemnizaţie/despăgubire, conform alin. (1), sub sancţiunea decăderii. Exercitarea căilor de atac cu privire la valoarea indemnizaţiei şi/sau despăgubirilor nu suspendă şi nu afectează în niciun mod lucrările, respectiv exercitarea drepturilor de uz şi de servitute.
(3) Pentru stabilirea cuantumului indemnizaţiei şi/sau despăgubirii se iau în considerare valorile de la momentul afectării imobilelor de lucrările aferente proiectelor de importanţă naţională privind reţeaua electrică de transport.
(4) Constituirea şi exercitarea drepturilor de uz şi de servitute, precum şi lucrările aferente proiectelor de importanţă naţională privind reţeaua electrică de transport nu pot fi suspendate sau sistate la cererea vreunei persoane care invocă existenţa unor drepturi, pretenţii sau litigii privind detenţia, posesia ori proprietatea imobilelor necesare lucrărilor implementării proiectelor de importanţă naţională privind reţeaua electrică de transport.
ART. 16
(1) Apariţia, ulterior consemnării sau plăţii indemnizaţiilor şi/sau despăgubirilor, respectiv anterior sau ulterior publicării listei prevăzute la art. 15 alin. (1), a oricăror litigii, cereri sau pretenţii în legătură cu cuantumul indemnizaţiilor şi/sau despăgubirilor, cu drepturile sau cu titlul persoanelor pe seama cărora sunt consemnate sau cărora le-au fost plătite indemnizaţiile şi/sau despăgubirile, nu poate conduce la suspendarea, invalidarea sau amânarea constituirii ori exercitării valabile a drepturilor de uz şi de servitute prevăzute în favoarea iniţiatorului proiectului/beneficiarului concesiunii reţelei electrice de transport.
(2) Reclamanţii au posibilitatea de a se îndrepta împotriva persoanelor cărora le-au fost plătite sau eliberate indemnizaţiile şi/sau despăgubirile, conform dispoziţiilor de drept comun.
ART. 17
(1) Terenurile cuprinse în fondul forestier naţional afectate de lucrări aferente reţelei electrice de transport sunt considerate ocupate temporar pe toată durata de execuţie a lucrărilor aferente proiectelor de importanţă naţională şi de existenţă a reţelei electrice de transport.
(2) Prin derogare de la prevederile art. 39 alin. (2) din Legea nr. 46/2008, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, aprobarea pentru ocuparea temporară a terenurilor forestiere se emite şi este valabilă pe toată durata de execuţie a lucrărilor aferente proiectelor de importanţă naţională şi de existenţă în fondul forestier naţional a reţelei electrice de transport.
(3) Consultarea publică pentru emiterea aprobării pentru ocuparea temporară a terenurilor forestiere se face împreună cu consultarea publică pentru evaluarea impactului asupra mediului şi se consideră efectuată prin emiterea acordului de mediu sau a actului administrativ al autorităţii publice pentru protecţia mediului.
(4) Iniţiatorul proiectului/Beneficiarul concesiunii reţelei electrice de transport realizează operaţiunile de ocupare temporară a terenurilor din fondul forestier naţional, precum şi de scoatere din circuitul agricol a imobilelor necesare pentru lucrările prevăzute la art. 2 alin. (1) lit. l), indiferent de titularul dreptului de proprietate, de administrare sau al altor drepturi reale asupra acestora, în condiţiile prezentei legi.
(5) Indemnizaţia acordată proprietarilor pentru terenurile forestiere proprietate privată se stabileşte prin aplicarea Metodologiei privind scoaterea definitivă, ocuparea temporară şi schimbul de terenuri şi de calcul al obligaţiilor băneşti, aprobată prin Ordinul ministrului mediului, apelor şi pădurilor nr. 694/2016, cu modificările ulterioare, terenurile forestiere proprietate privată asimilându-se pentru calcularea chiriei şi contravalorii pierderii de creştere pentru exploatarea masei lemnoase înainte de vârsta exploatabilităţii tehnice terenurilor forestiere proprietate publică a statului şi proprietate publică a unităţilor administrativ-teritoriale.
(6) Ocolul silvic pe a cărui rază teritorială se află suprafeţele de teren forestier este obligat să întocmească, în termen de 20 de zile calendaristice de la data înregistrării solicitării, fişele tehnice de transmitere - defrişare pentru scoaterea definitivă/ocuparea temporară a terenului, indiferent de existenţa sau inexistenţa unui contract de administrare sau de servicii silvice, încheiat între proprietar şi ocolul silvic.
ART. 18
Traseul şi/sau amplasamentul reţelei electrice de transport care face obiectul proiectelor de importanţă naţională în domeniul energiei electrice, precum şi zonele de protecţie şi de siguranţă aferente acesteia se includ în planurile de urbanism şi/sau de amenajare a teritoriului prin grija autorităţilor publice cu competenţe în domeniu.
CAP. IV
Procedura de soluţionare a litigiilor
ART. 19
(1) Toate litigiile rezultate din nerespectarea drepturilor şi/sau neexecutarea obligaţiilor stabilite prin prezenta lege vor fi soluţionate de către tribunalul în a cărui rază teritorială este situat imobilul, conform prevederilor prezentului capitol.
(2) Cererile de chemare în judecată se judecă în regim de urgenţă şi cu precădere.
(3) Completul căruia i s-a repartizat cauza verifică în termen de două zile dacă cererea de chemare în judecată respectă cerinţele prevăzute de lege. Dacă cererea nu îndeplineşte aceste cerinţe, reclamantului i se vor comunica în scris lipsurile, cu menţiunea că, în termen de cel mult două zile de la primirea comunicării, trebuie să completeze sau să modifice cererea în mod corespunzător.
(4) Judecătorul, de îndată ce constată că sunt îndeplinite cerinţele prevăzute de lege pentru cererea de chemare în judecată, dispune prin rezoluţie comunicarea acesteia către pârât, punându-i-se în vedere că are obligaţia de a depune întâmpinare în termen de 5 zile de la comunicare, sub sancţiunea prevăzută de lege, care va fi prevăzută expres.
(5) Întâmpinarea se comunică de îndată reclamantului, care este obligat să depună răspuns la întâmpinare în termen de 5 zile de la comunicare. Pârâtul va lua cunoştinţă de răspunsul la întâmpinare din dosarul cauzei.
(6) În termen de două zile de la depunerea răspunsului la întâmpinare, judecătorul fixează prin rezoluţie primul termen de judecată, care va fi de cel mult 10 zile de la data rezoluţiei, dispunând citarea părţilor.
(7) Reclamantul poate să îşi modifice cererea numai până la primul termen la care acesta este legal citat.
(8) Termenele de judecată acordate de instanţă nu pot fi mai mari de 10 zile. Procedura de citare a părţilor se consideră legal îndeplinită dacă înmânarea citaţiei se realizează cu cel puţin 24 de ore înainte de termenul de judecată.
(9) Hotărârea este executorie şi este supusă numai apelului, în termen de 10 zile de la comunicare.
(10) Termenul de redactare a hotărârii este de 5 zile.
(11) Apelul se judecă de urgenţă şi cu precădere. Termenele stabilite nu vor depăşi 10 zile.
ART. 20
(1) Obligaţiile stabilite prin hotărârile judecătoreşti prevăzute la art. 19 pot fi duse la îndeplinire prin executare silită. Executorul judecătoresc, în termen de 24 de ore de la înregistrarea cererii de executare silită, va solicita instanţei de executare încuviinţarea executării silite.
(2) Instanţa de executare soluţionează cererea de încuviinţare a executării silite a obligaţiei stabilite prin titlul executoriu, prin încheiere dată în camera de consiliu, fără citarea părţilor, în termen de cel mult 3 zile de la înregistrarea cererii de încuviinţare a executării silite. Pronunţarea se poate amâna cu cel mult 24 de ore, iar redactarea hotărârii se face în cel mult 48 de ore de la pronunţare.
(3) Contestaţia privitoare la executarea silită propriu-zisă se poate face în termen de 5 zile.
(4) Părţile vor fi citate în termen scurt, iar judecarea contestaţiei se face de urgenţă şi cu precădere.
(5) Termenele de judecată a contestaţiei la executarea silită propriu-zisă acordate de instanţă nu pot fi mai mari de 10 zile.
(6) Pronunţarea se poate amâna cu cel mult 24 de ore, iar redactarea hotărârii se face în cel mult 48 de ore de la pronunţare.
(7) Hotărârea prin care se soluţionează contestaţia prevăzută la alin. (3) este supusă numai apelului, în termen de 10 zile de la comunicare.
(8) Apelul se judecă de urgenţă şi cu precădere.
(9) Pe parcursul procedurilor prevăzute la art. 19 nu se suspendă exercitarea drepturilor şi/sau efectuarea operaţiunilor prezentate în notificarea transmisă de iniţiatorul proiectului/beneficiarul concesiunii reţelei electrice de transport conform prevederilor art. 6.
CAP. V
Procedura aplicabilă lucrărilor. Eliberarea altor avize, permise şi autorizaţii
ART. 21
(1) Certificatele de urbanism se eliberează, în conformitate cu prevederile Legii nr. 50/1991, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, de către autorităţile publice cu competenţe în domeniu, în termen de 15 zile de la data depunerii cererii de către iniţiatorul proiectului/beneficiarul concesiunii reţelei electrice de transport.
(2) Avizele, acordurile, permisele şi autorizaţiile prevăzute în certificatele de urbanism, cu excepţia acordului de mediu şi a avizului de gospodărire a apelor, sunt eliberate şi comunicate iniţiatorului proiectului/beneficiarului concesiunii reţelei electrice de transport în termen de 15 zile de la data depunerii cererii, însoţite de documentaţia aferentă, în condiţiile prezentei legi.
(3) Emiterea certificatelor de urbanism şi a autorizaţiei de construire/desfiinţare aferente lucrărilor se realizează cu respectarea prevederilor planurilor de amenajare a teritoriului şi a documentaţiilor de urbanism existente la data emiterii certificatelor şi autorizaţiei de construire, fără a fi necesară elaborarea şi/sau aprobarea unor noi planuri de amenajare a teritoriului şi/sau de urbanism.
(4) Prin derogare de la prevederile art. 1 alin. (1),art. 4,art. 5 şi art. 7 alin. (1) din Legea nr. 50/1991, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, şi ale definiţiei „Drept de execuţie a lucrărilor de construcţii“ din anexa nr. 2 la Legea nr. 50/1991, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, respectiv de la prevederile art. 2 alin. (9) şi (10) şi art. 5 alin. (16) din Ordonanţa Guvernului nr. 43/2000 privind protecţia patrimoniului arheologic şi declararea unor situri arheologice ca zone de interes naţional, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, şi de la prevederile art. 4 alin. (2) şi art. 24 alin. (1) din Legea nr. 422/2001 privind protejarea monumentelor istorice, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, după caz:
a) autorizaţiile de construire/desfiinţare pentru lucrările aferente proiectelor de importanţă naţională privind reţeaua electrică de transport pot fi solicitate de iniţiatorul proiectului/beneficiarul concesiunii reţelei electrice de transport în baza licenţei sau a contractului de concesiune, a documentaţiei tehnice, a acordului de mediu/actului administrativ emis de către autoritatea competentă pentru protecţia mediului şi a listei suprafeţelor de teren scoase din circuitul agricol conform art. 4 alin. (1) şi a fişierelor în format electronic vectorial în Sistemul de proiecţie stereografic 1970;
b) autorizarea executării lucrărilor aferente proiectelor de importanţă naţională privind reţeaua electrică de transport se face de către autoritatea competentă, cu respectarea prevederilor legale în domeniu şi ale prezentei legi;
c) autorizarea lucrărilor aferente proiectelor de importanţă naţională privind reţeaua electrică de transport care implică şi desfiinţarea în tot sau în parte a unor amenajări sau construcţii pentru care este necesară emiterea unei autorizaţii de desfiinţare se face de către autoritatea competentă, cu respectarea prevederilor legale în domeniu şi ale prezentei legi;
d) autorizaţia de construire/desfiinţare se emite în termen de 15 zile de la depunerea solicitării în acest sens de către iniţiatorul proiectului/beneficiarul concesiunii reţelei electrice de transport; iniţiatorul proiectului/beneficiarul concesiunii reţelei electrice de transport are obligaţia de a depune documentaţia completă, în conformitate cu prevederile Legii nr. 50/1991, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, în termen de 6 luni de la emitere;
e) perioada de valabilitate a autorizaţiilor de construire emise pentru proiectele de importanţă naţională privind reţeaua electrică de transport este până la finalizarea executării lucrărilor pentru care au fost eliberate, respectiv până la eliberarea procesului-verbal de recepţie finală a lucrărilor;
f) Comisia Naţională a Monumentelor Istorice sau comisia zonală a monumentelor, în funcţie de grupa valorică a monumentelor, după caz, emite avizele necesare implementării proiectelor de importanţă naţională privind reţeaua electrică de transport;
g) pentru lucrările aferente proiectelor de importanţă naţională privind reţeaua electrică de transport, avizele emise de Comisia Naţională a Monumentelor Istorice sau comisia zonală a monumentelor, în funcţie de grupa valorică a monumentelor, după caz, sunt de tipul:
(i) aviz de principiu, emis ca urmare a solicitării iniţiatorului proiectului/beneficiarului concesiunii reţelei electrice de transport, însoţită de documentaţia tehnică, evaluare arheologică teoretică, aviz necesar pentru demararea procedurii de notificare, obţinerea acordului de mediu şi a autorizaţiei de construire, cu condiţia ca până la demararea lucrărilor iniţiatorul proiectului/beneficiarul concesiunii reţelei electrice de transport să realizeze diagnosticul arheologic intruziv şi cercetarea arheologică preventivă;
(ii) avizul conform, emis ca urmare a solicitării iniţiatorului proiectului/beneficiarului concesiunii reţelei electrice de transport, însoţită de rezultatele diagnosticului arheologic intruziv, dispus prin raportul de evaluare teoretică, şi ale cercetării arheologice pentru siturile identificate prin diagnostic intruziv;
h) avizul prevăzut la lit. g) pct. (ii) se emite cu respectarea propunerilor comisiilor ştiinţifice de specialitate, respectiv:
(i) formulate de comisiile zonale ale monumentelor istorice, atunci când avizul se referă la intervenţia pe monumentele istorice, indiferent de grupa valorică, în zonele de protecţie ale acestora şi în zonele construite protejate;
(ii) formulate de Comisia Naţională de Arheologie, atunci când avizul se referă la intervenţia în situri arheologice;
i) avizele prevăzute la lit. g) şi h) se emit în termen de 45 de zile de la data depunerii de către iniţiatorul proiectului/ beneficiarul concesiunii reţelei electrice de transport a documentaţiei complete;
j) iniţiatorul proiectului/beneficiarul concesiunii reţelei electrice de transport îşi asumă riscul modificării proiectului ulterior obţinerii acordului de mediu şi a autorizaţiei de construire, ca urmare a cercetării arheologice preventive;
k) în siturile arheologice identificate prin diagnosticul intruziv, cercetarea arheologică preventivă se realizează înaintea executării lucrărilor de construcţii care presupun intervenţii asupra solului şi subsolului;
l) suspendarea lucrărilor de construire pe zona cu patrimoniu arheologic evidenţiat întâmplător nu conduce la suspendarea autorizaţiei de construire;
m) zona cu patrimoniu arheologic evidenţiat întâmplător se delimitează în jurul locului descoperirii arheologice întâmplătoare în funcţie de suprafaţa terenului efectiv afectată de această descoperire, fără a aduce atingere dreptului de a folosi, de a exploata şi/sau de a începe sau continua lucrările de construire pentru restul suprafeţei de teren, care face obiectul autorizaţiei de construire emise;
n) o procedură simplificată de realizare a cercetării arheologice şi de emitere a autorizaţiilor necesare acesteia, precum şi de emitere a certificatului de descărcare de sarcină arheologică se elaborează de către Ministerul Culturii şi Identităţii Naţionale şi se aprobă prin ordin al ministrului, în termen de 30 de zile de la intrarea în vigoare a prezentei legi.
(5) Certificatele de urbanism, avizele, acordurile, permisele sau autorizaţiile, inclusiv autorizaţiile de construire pentru lucrările aferente proiectelor de importanţă naţională privind reţeaua electrică de transport, emise anterior intrării în vigoare a prezentei legi, sunt valabile până la finalizarea executării lucrărilor pentru care au fost eliberate.
(6) Certificatele de urbanism, avizele, acordurile, permisele sau autorizaţiile, inclusiv autorizaţiile de construire valabile, emise pentru aceste lucrări după intrarea în vigoare a prezentei legi, sunt valabile până la finalizarea executării lucrărilor pentru care au fost eliberate, respectiv până la eliberarea procesului-verbal de recepţie finală.
(7) Iniţiatorul proiectului/Beneficiarul concesiunii reţelei electrice de transport are dreptul să intervină în orice moment asupra reţelei electrice de transport, în vederea realizării unor lucrări de reparaţii în regim de urgenţă, fără a fi necesară obţinerea în prealabil a avizelor, acordurilor, permiselor şi autorizaţiilor necesare, în vederea remedierii defectelor care pun în pericol mediul, precum şi siguranţa şi securitatea populaţiei/consumatorilor, în condiţiile legii. Autorizaţia de construire pentru lucrări de reparaţii în regim de urgenţă se emite imediat, potrivit art. 7 alin. (16) din Legea nr. 50/1991, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.
ART. 22
(1) Prin derogare de la prevederile art. 22 alin. (5) şi (7^1) şi în conformitate cu prevederile art. 27 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 49/2011, cu modificările şi completările ulterioare, dezvoltarea proiectelor de importanţă naţională privind reţeaua electrică de transport este permisă în zonele de protecţie integrală şi zonele-tampon din parcurile naţionale şi naturale, respectiv pentru lucrările aferente proiectelor de importanţă naţională privind reţeaua electrică de transport se va face scoaterea definitivă sau temporară din circuitul agricol, ocuparea temporară din fondul forestier de terenuri, precum şi ocuparea temporară a pajiştilor permanente, de pe raza ariilor naturale protejate de interes naţional/internaţional.
(2) Prevederile alin. (1) vor fi avute în vedere de autorităţile competente pentru protecţia mediului cu privire la orice proceduri de evaluare a impactului asupra mediului şi proceduri de evaluare adecvată, dacă este cazul, pentru lucrările aferente proiectelor de importanţă naţională privind reţeaua electrică de transport, aflate în derulare la data intrării în vigoare a prezentei legi.
ART. 23
Orice avize, acorduri, permise sau autorizaţii emise în favoarea unor terţe persoane, pentru imobilele afectate de lucrările aferente proiectelor de importanţă naţională privind reţeaua electrică de transport, eliberate după data recepţionării de către oficiul teritorial de cadastru şi publicitate imobiliară a documentaţiei prevăzute la art. 9 alin. (3), sunt nule de drept, în lipsa avizelor prevăzute la art. 25.
ART. 24
Prin derogare de la prevederile Ordonanţei de urgentă a Guvernului nr. 19/2006 privind utilizarea plajei Mării Negre şi controlul activităţilor desfăşurate pe plajă, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 274/2006, cu modificările şi completările ulterioare, ale Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 202/2002 privind gospodărirea integrată a zonei costiere, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 280/2003, cu modificările ulterioare, şi ale Legii nr. 597/2001 privind unele măsuri de protecţie şi autorizare a construcţiilor în zona de coastă a Mării Negre, cu modificările şi completările ulterioare, autorizarea, construirea, executarea şi exploatarea reţelei electrice de transport situate în largul Mării Negre, până la interconectarea reţelei electrice de transport care face obiectul proiectelor de importanţă naţională, cuprinse în planurile de dezvoltare a Sistemului electroenergetic naţional sunt permise în zona costieră a Mării Negre, inclusiv în zona plajelor, prin subtraversare, în conformitate cu o procedură specială pentru acest scop, elaborată de Ministerul Economiei şi Ministerul Energiei şi avizată de Ministerul Dezvoltării Regionale şi Administraţiei Publice, în termen de 90 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei legi.
ART. 25
În cazul în care o terţă persoană fizică/juridică solicită emiterea certificatului de urbanism, avizelor, acordurilor, permiselor sau autorizaţiilor necesare în scopul executării de lucrări de construcţii, precum şi al derulării altor tipuri de activităţi şi/sau intervenţii pe terenuri situate în culoarul de lucru sau aflate în zonele de protecţie şi/sau de siguranţă, autorităţile administraţiei publice centrale sau locale emitente, abilitate în condiţiile legii, au obligaţia de a stabili avizele necesare, pe care solicitantul trebuie să le obţină de la iniţiatorul proiectului/ beneficiarul concesiunii reţelei electrice de transport.
CAP. VI
Dispoziţii finale
ART. 26
(1) Autoritatea competentă va face demersuri, pentru respectarea termenelor privind emiterea autorizaţiilor/ avizelor/acordurilor/permiselor stabilite de prezenta lege.
(2) Dispoziţiile prezentei legi se completează în mod corespunzător cu prevederile Codului civil şi ale Codului de procedură civilă şi cu cele ale Legii nr. 123/2012, cu modificările şi completările ulterioare, în măsura în care acestea nu sunt contrare prezentei legi.
(3) În situaţiile în care proiectele de importanţă naţională din alte domenii decât cel al reţelelor electrice de transport interferează cu reţelele electrice de interes public şi/sau cu zonele de siguranţă şi/sau de protecţie ale acestora, stabilite prin lege, cu referire inclusiv la imobilele aferente acestor infrastructuri, se aplică prevederile prezentei legi şi acordurile-cadru încheiate între iniţiatorul proiectului şi administratorii infrastructurilor.
ART. 27
Dispoziţiile prezentei legi se aplică şi proiectelor de importanţă naţională privind reţeaua electrică de transport aflate în derulare la data intrării în vigoare a prezentei legi.
Această lege a fost adoptată de Parlamentul României, cu respectarea prevederilor art. 75 şi ale art. 76 alin. (1) din Constituţia României, republicată.
p. PREŞEDINTELE CAMEREI DEPUTAŢILOR,
CARMEN-ILEANA MIHĂLCESCU
PREŞEDINTELE SENATULUI
CĂLIN-CONSTANTIN-ANTON POPESCU-TĂRICEANU
Bucureşti, 20 iunie 2019.
Nr. 120.
-----
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect: