Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
LEGE nr. 105 din 3 mai 2005 pentru ratificarea Memorandumului de intelegere dintre Guvernul Romaniei si Comunitatea Europeana privind participarea Romaniei la cadrul general pentru finantarea actiunilor Comunitatii in sprijinul politicii consumatorilor pentru anii 2004-2007, semnat la Bruxelles la 22 octombrie 2004
EMITENT: PARLAMENTUL PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 393 din 10 mai 2005
LEGE nr. 105 din 3 mai 2005
pentru ratificarea Memorandumului de înţelegere dintre Guvernul României şi Comunitatea Europeanã privind participarea României la cadrul general pentru finanţarea acţiunilor Comunitãţii în sprijinul politicii consumatorilor pentru anii 2004-2007, semnat la Bruxelles la 22 octombrie 2004
EMITENT: PARLAMENTUL
PUBLICAT ÎN: MONITORUL OFICIAL nr. 393 din 10 mai 2005
Parlamentul României adopta prezenta lege.
ART. 1
Se ratifica Memorandumul de înţelegere dintre Guvernul României şi Comunitatea Europeanã privind participarea României la cadrul general pentru finanţarea acţiunilor Comunitãţii în sprijinul politicii consumatorilor pentru anii 2004-2007, semnat la Bruxelles la 22 octombrie 2004.
ART. 2
Autoritatea Nationala pentru Protecţia Consumatorilor rãspunde pentru realizarea activitãţilor prevãzute în memorandumul de înţelegere menţionat la art. 1, în calitate de autoritate de implementare. În acest sens Ministerul Finanţelor Publice va încheia cu Autoritatea Nationala pentru Protecţia Consumatorilor convenţii în vederea stabilirii modului în care se va efectua finanţarea.
Aceasta lege a fost adoptatã de Parlamentul României, cu respectarea prevederilor art. 75 şi ale art. 76 alin. (2) din Constituţia României, republicatã.
PREŞEDINTELE CAMEREI DEPUTAŢILOR
ADRIAN NASTASE
PREŞEDINTELE SENATULUI
NICOLAE VACAROIU
Bucureşti, 3 mai 2005.
Nr. 105.
MEMORANDUM DE ÎNŢELEGERE
între Guvernul României şi Comunitatea
Europeanã privind participarea României la cadrul general
pentru finanţarea acţiunilor Comunitãţii în
sprijinul politicii consumatorilor pentru anii 2004-2007
Comisia Comunitãţilor Europene, denumita în continuare Comisia, din partea Comunitãţii Europene, pe de o parte, şi Guvernul României, denumit în continuare România, pe de alta parte,
având în vedere ca:
1. Decizia Consiliului de asociere România - Uniunea Europeanã nr. 1/2002 din 18 februarie 2002 (J.O. L 91 din 6 aprilie 2002, pag. 20) stabileşte principiile generale pentru participarea României la programele Comunitãţii Europene, lãsând Comisia şi autoritãţile competente din România sa determine termenii specifici şi condiţiile, inclusiv contribuţia financiarã, cu privire la o astfel de participare la fiecare program specific;
2. cadrul general pentru finanţarea acţiunilor comunitare în sprijinul politicii consumatorilor pentru anii 2004-2007 a fost stabilit prin Decizia Parlamentului European şi a Consiliului nr. 20/2004/CE din 8 decembrie 2003 (J.O. L 5 din 9 ianuarie 2004, pag. 1),
au convenit asupra celor ce urmeazã:
ART. 1
Cadru general
România va participa la cadrul general pentru finanţarea acţiunilor Comunitãţii Europene în sprijinul politicii consumatorilor pentru anii 2004-2007, denumit în continuare Cadru, în conformitate cu condiţiile stabilite în Decizia Consiliului de asociere România - Uniunea Europeanã nr. 1/2002 din 18 februarie 2002 pentru adoptarea termenilor şi condiţiilor generale pentru participarea României la programele Comunitãţii Europene şi în conformitate cu termenii şi condiţiile menţionate la art. 2-4 din prezentul memorandum de înţelegere.
ART. 2
Termeni şi condiţii cu privire la participarea la Cadru
1. România va participa la activitãţile din Cadru în conformitate cu obiectivele, criteriile, procedurile şi termenele definite în Decizia Parlamentului European şi a Consiliului nr. 20/2004/CE , denumita în continuare Decizie. Pentru activitãţile prevãzute mai jos se aplica urmãtoarele condiţii speciale:
● participarea la acţiunea 7.1, prevãzutã în anexa la Decizie, va fi permisã cu condiţia ca între Comunitatea Europeanã şi România sa fi intrat în vigoare un acord bilateral privind accesul la RAPEX, asa cum este prevãzut în art. 12 (4) din Directiva Parlamentului European şi a Consiliului nr. 2001/95/CE din 3 decembrie 2001 privind securitatea generalã a produselor (J.O. L 11 din 15 ianuarie 2002, pag. 4);
● participarea la acţiunile 5, 7.4 şi 10, prevãzute în anexa la Decizie, va fi permisã cu condiţia ca Tratatul de aderare sa fie semnat;
● participarea la acţiunile 9 şi 14, prevãzute în anexa la Decizie, va fi permisã cu condiţia ca România sa fi transpus şi sa fi implementat efectiv legislaţia Uniunii Europene privind protecţia consumatorilor şi intelegand ca se va da prioritate începerii acestor acţiuni în statele membre care au aderat la Uniunea Europeanã în anul 2004.
2. Termenii şi condiţiile aplicabile prezentãrii, evaluãrii şi selectãrii cererilor de cãtre instituţii, organizaţii şi persoane eligibile din România vor fi aceleaşi ca şi cele aplicabile instituţiilor, organizaţiilor şi persoanelor eligibile din statele membre ale Uniunii Europene, în afarã de cele prevãzute la pct. 1.
3. Pentru a participa la Cadru, România va plati în fiecare an o contribuţie financiarã la bugetul general al Uniunii Europene, în conformitate cu art. 3.
4. Contribuţia financiarã a României privind participarea sa şi implementarea Cadrului va fi adãugatã la suma prevãzutã în fiecare an în bugetul general al Uniunii Europene pentru alocarile în scopul îndeplinirii obligaţiilor financiare care rezulta din diferite forme ale mãsurilor necesare pentru executarea, managementul şi operarea Cadrului.
5. Una dintre limbile oficiale ale Comunitãţii va fi utilizata pentru procedurile privind solicitarile, contractele şi rapoartele, precum şi pentru alte aspecte administrative ale Cadrului.
ART. 3
Contribuţia financiarã
Regulile care guverneazã contribuţia financiarã a României sunt stabilite în anexa nr. I.
O parte din aceasta contribuţie financiarã poate fi finanţatã prin instrumentul comunitar relevant de ajutor extern, dacã România solicita aceasta.
ART. 4
Raportare şi evaluare
Fãrã a aduce atingere responsabilitãţilor Comisiei şi Curţii Auditorilor Comunitãţilor Europene în legatura cu monitorizarea şi evaluarea Cadrului, participarea României la Cadru va fi continuu monitorizata pe baza de parteneriat care implica Comisia şi România. România va inainta Comisiei rapoartele relevante şi va lua parte la alte activitãţi specifice susţinute de Comunitatea Europeanã în acest context.
Regulile privind controlul financiar, recuperarea şi alte mãsuri antifrauda sunt stipulate în anexa nr. II.
ART. 5
Prevederi finale
Prezentul memorandum de înţelegere va fi aplicat pe durata Cadrului. Totuşi, în cazul în care Comunitatea Europeanã va decide extinderea duratei fãrã vreo schimbare substantiala a Cadrului, prezentul memorandum de înţelegere va fi, de asemenea, extins în mod corespunzãtor şi automat dacã nici o parte nu îl denunta în termen de o luna de la decizia de extindere.
Proiectele şi activitãţile în derulare la data încetãrii prezentului memorandum de înţelegere vor continua pana la finalizarea lor, în conformitate cu condiţiile stabilite în acesta, cu prevederile contractuale care se aplica acestor proiecte şi activitãţi, precum şi cu prevederile anexei nr. II.
Anexele fac parte integrantã din prezentul memorandum de înţelegere.
Prezentul memorandum de înţelegere poate fi modificat numai în scris, prin acordul pãrţilor.
Prezentul memorandum de înţelegere va intra în vigoare la data la care România informeazã Comisia ca ratificarea interna a fost finalizatã. El îşi va produce efectele de la data de 1 ianuarie 2005.
Încheiat la Bruxelles la 22 octombrie 2004.
Pentru Guvernul României,
Eduard Gabriel Matei,
secretar de stat,
preşedintele Autoritãţii Naţionale pentru Protecţia
Consumatorilor
Pentru Comisie, din partea Comunitãţii Europene,
David Byrne,
membru al Comisiei pentru Protecţia Consumatorilor
şi a Sãnãtãţii
ANEXA I
REGULI
care guverneazã contribuţia financiarã a
României la cadrul general pentru finanţarea acţiunilor
Comunitãţii Europene în sprijinul politicii
consumatorilor pentru anii 2004-2007 (Cadru)
1. Contribuţia financiarã ce trebuie plãtitã de România la bugetul general al Uniunii Europene pentru a participa la Cadru va fi urmãtoarea:
112 327 euro pentru anul 2005;
115 260 euro pentru anul 2006;
118 923 euro pentru anul 2007.
2. Contribuţia financiarã a României va acoperi costurile cu privire la pregãtirea, fezabilitatea, dezvoltarea şi executarea proiectelor de interes comun, precum şi pentru dezvoltarea şi implementarea mãsurilor orizontale, asa cum sunt prevãzute în Cadru.
3. Costurile de deplasare suportate de reprezentanţi şi experţi ai României în scopul de a lua parte ca observatori la lucrãrile comitetului prevãzut la art. 15 din Decizia Parlamentului European şi a Consiliului nr. 20/2004/CE sau la alte intalniri cu privire la implementarea Cadrului vor fi rambursate de Comisie pe aceeaşi baza şi în conformitate cu procedurile în vigoare în prezent pentru reprezentanţii statelor membre ale Uniunii Europene.
4. Regulamentul financiar aplicabil bugetului general al Uniunii Europene se va aplica pentru managementul contribuţiei financiare a României.
5. La data intrãrii în vigoare a prezentului memorandum de înţelegere şi la începutul fiecãrui an bugetar urmãtor Comisia va trimite României o cerere de fonduri corespunzãtoare contribuţiei sale la costurile acoperite de acest memorandum de înţelegere.
6. Aceasta contribuţie va fi plãtitã în euro într-un cont bancar denominat în euro al Comisiei.
7. România va plati contribuţia sa la costurile anuale în conformitate cu cererea de fonduri solicitatã, nu mai târziu de 3 luni de la data cererii. Orice întârziere la plata contribuţiei va conduce la plata de penalizãri de cãtre România, aplicate la cuantumul sumei neachitate la data scadenta. Rata dobânzii va fi rata aplicatã de Banca Centrala Europeanã pentru principalele sale operaţiuni de refinantare, dupã cum este publicatã în seriile C ale Jurnalului Oficial al Comunitãţilor Europene, în vigoare în prima zi calendaristicã a lunii în care data scadenta expira, crescutã cu 3,5 puncte procentuale. În cazul în care întârzierea la plata a contribuţiei poate primejdui în mod semnificativ implementarea şi managementul Cadrului şi în absenta plãţii în termen de 20 de zile lucrãtoare de la data la care Comisia trimite României o scrisoare oficialã de reamintire, va fi suspendatã participarea României la program pentru anul respectiv.
ANEXA II
REGULI
privind controlul financiar, recuperarea şi alte mãsuri antifrauda
I. Controale şi mãsuri antifrauda ale Comisiei
1. În conformitate cu Regulamentul (CE, Euratom) nr. 1.605/2002 din 25 iunie 2002 şi Regulamentul (CE, Euratom) nr. 2.342/2002 din 23 decembrie 2002, precum şi cu celelalte reguli la care se face referire în prezentul memorandum de înţelegere, contractele încheiate cu beneficiari ai programelor stabiliţi în România vor conţine prevederi care sa permitã ca efectuarea controalelor de audit financiar sau de alta natura sa se realizeze în orice moment la sediile beneficiarilor şi ale subcontractanţilor lor de cãtre agenţii Comisiei sau de cãtre alte persoane mandatate de cãtre Comisie.
2. Agenţii Comisiei sau alte persoane mandatate de cãtre Comisie vor avea acces adecvat la locuri, lucrãri şi documente, precum şi la toate informaţiile necesare în scopul efectuãrii de audituri, inclusiv la cele în forma electronica. Dreptul la acces va fi prevãzut explicit în contractele încheiate pentru implementarea instrumentelor la care se referã prezentul memorandum de înţelegere. Curtea Europeanã a Auditorilor va avea aceleaşi drepturi ca şi Comisia.
3. În cadrul prezentului memorandum de înţelegere, Comisia/OLAF (Oficiul European Antifrauda) va fi autorizata/autorizat sa efectueze controale şi inspecţii inopinate pe teritoriul României, în conformitate cu prevederile procedurale din Regulamentul Consiliului (Euratom, CE) nr. 2.185/96 din 11 noiembrie 1996.
Aceste controale şi inspecţii vor fi pregãtite şi îndeplinite în strânsã colaborare cu autoritãţile competente romane desemnate de autoritãţile romane, care vor fi notificate în timp util cu privire la obiectul, scopul şi baza legalã ale controalelor şi inspectiilor, astfel încât acestea sa poatã furniza tot sprijinul necesar.
În cazul în care autoritãţile interesate din România solicita acest lucru, controalele şi inspectiile inopinate pot fi efectuate în comun.
Dacã participanţii la programe refuza un control şi/sau o inspecţie inopinata, autoritãţile romane, actionand în conformitate cu regulile naţionale, vor acorda inspectorilor Comisiei/OLAF asistenta de care au nevoie pentru a le permite sa efectueze controlul sau inspecţia inopinata.
Comisia/OLAF va raporta cat mai curând posibil autoritãţilor romane orice fapta sau suspiciune referitoare la vreo neregularitate de care a luat cunostinta pe parcursul controlului sau inspecţiei inopinate. În orice caz, Comisia/OLAF va fi obligatã/obligat sa informeze autoritatea sus-menţionatã despre rezultatul unor astfel de controale şi inspecţii.
II. Informare şi consultare
1. În scopul unei implementari corespunzãtoare a prezentei anexe, autoritãţile competente din România şi din Comunitate vor face continuu schimb de informaţii şi, la cererea uneia dintre pãrţi, vor purta consultãri.
2. Autoritãţile competente din România vor informa Comisia fãrã întârziere despre orice fapta sau suspiciune de care au luat cunostinta cu privire la vreo neregularitate sãvârşitã în legatura cu încheierea şi cu implementarea contractelor încheiate pentru aplicarea instrumentelor la care se referã prezentul memorandum de înţelegere.
III. Mãsuri administrative şi penalitãţi
Fãrã a aduce prejudicii aplicãrii Codului penal roman, Comisia poate impune mãsuri administrative şi penalitãţi în conformitate cu Regulamentul (CE, Euratom) nr. 1.605/2002 din 25 iunie 2002 şi Regulamentul (CE, Euratom) nr. 2.342/2002 din 23 decembrie 2002.
IV. Recuperare
Deciziile luate de Comisie în conformitate cu prezentul memorandum de înţelegere, prin care se impune o obligaţie pecuniarã în sarcina persoanelor, altele decât state, vor fi puse în aplicare şi în România. Punerea în aplicare va fi guvernata de regulile de procedura civilã în vigoare în statul pe al cãrui teritoriu este realizatã. Ordinul de punere în aplicare va fi anexat la decizie, fãrã efectuarea vreunei alte formalitãţi, cu excepţia verificãrii autenticitatii deciziei de cãtre autoritatea nationala ce va fi desemnatã în acest scop de Guvernul României şi care va fi notificatã Comisiei. Dupã îndeplinirea acestor formalitãţi la solicitarea Comisiei, aceasta din urma poate proceda la punerea în aplicare a deciziei în conformitate cu legislaţia nationala, prin aducerea cazului în fata autoritãţii competente. Legalitatea deciziei Comisiei va fi controlatã de Curtea de Justiţie a Comunitãţilor Europene.
Hotãrârile judecãtoreşti date de Curtea de Justiţie a Comunitãţilor Europene în baza unei clauze de arbitraj dintr-un contract încheiat în domeniul de aplicabilitate al prezentului memorandum de înţelegere vor fi puse în aplicare pe baza aceloraşi principii.
V. Comunicare directa
Comisia va comunica direct cu participanţii la cadrul general pentru finanţarea acţiunilor Comunitãţii în sprijinul politicii consumatorilor, stabiliţi în România, şi cu subcontractantii lor. Aceştia pot depune direct la Comisie toate informaţiile şi documentele relevante care trebuie prezentate conform instrumentelor la care se referã prezentul memorandum de înţelegere şi în temeiul contractelor încheiate pentru implementarea acestora.
----
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect: