Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   LEGE nr. 105 din 27 iunie 2000  pentru aprobarea   Ordonantei Guvernului nr. 44/1997 privind transporturile rutiere si respingerea   Ordonantei Guvernului nr. 73/1998 pentru modificarea si completarea   Ordonantei Guvernului nr. 44/1997 privind transporturile rutiere    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

LEGE nr. 105 din 27 iunie 2000 pentru aprobarea Ordonantei Guvernului nr. 44/1997 privind transporturile rutiere si respingerea Ordonantei Guvernului nr. 73/1998 pentru modificarea si completarea Ordonantei Guvernului nr. 44/1997 privind transporturile rutiere

EMITENT: PARLAMENTUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 299 din 30 iunie 2000
Parlamentul României adopta prezenta lege.

ART. 1
Se aproba <>Ordonanta Guvernului nr. 44 din 28 august 1997 privind transporturile rutiere, emisã în temeiul art. 1 lit. h) din Legea nr. 134/1997 pentru abilitarea Guvernului de a emite ordonanţe şi publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 222 din 29 august 1997, cu urmãtoarele modificãri şi completãri:

1. La articolul 1, alineatele (1) şi (3) vor avea urmãtorul cuprins:
"Art. 1. - (1) Dispoziţiile prezentei ordonanţe constituie cadrul general pentru organizarea, efectuarea şi asigurarea desfãşurãrii fluente şi în siguranta a transporturilor rutiere de persoane şi de mãrfuri, cu respectarea principiilor liberei concurente şi a mãsurilor de protecţie a mediului înconjurãtor, a drepturilor şi intereselor legitime ale persoanelor fizice şi juridice şi pentru satisfacerea necesitãţilor economiei naţionale şi nevoilor de apãrare a tarii.
......................................................................
(3) În toate raporturile generate de activitatea de transport rutier şi de activitãţile conexe acesteia protecţia vieţii umane şi a mediului este prioritara."

2. La articolul 2, alineatele (1), (2) şi (3) vor avea urmãtorul cuprins:
"Art. 2. - (1) Prin transport rutier se înţelege orice operaţiune de transport care se realizeazã cu vehicule rutiere pentru deplasarea persoanelor, mãrfurilor şi bunurilor, chiar dacã vehiculul rutier este, pe o anumitã porţiune a drumului, transportat la rândul sau pe/de un alt mijloc de transport; activitãţile conexe transporturilor rutiere sunt considerate operaţiuni de transport rutier.
(2) Prin operator de transport rutier se înţelege orice persoana juridicã, romana sau strãinã, care deţine în proprietate sau cu orice alt titlu vehicule rutiere şi care efectueazã transporturi rutiere interne şi/sau internaţionale, precum şi activitãţi conexe acestora.
(3) Prin operator de transport rutier roman se înţelege orice operator, astfel cum a fost definit la alin. (2), cu sediul, domiciliul sau resedinta în România, iar cetãţenii strãini folosiţi în activitãţile persoanei juridice respective sa aibã şi drept de munca în România."

3. La articolul 3, alineatul (1) va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 3. - (1) Termenii şi expresiile utilizate în cuprinsul prezentei ordonanţe şi în toate actele normative specifice transporturilor rutiere, elaborate potrivit acesteia, sunt definite în anexa nr. 1."

4. La articolul 4, alineatul (1) va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 4. - (1) Ministerul Transporturilor, în calitate de organ de specialitate al administraţiei publice centrale, este autoritate de stat în domeniul transporturilor rutiere şi reprezintã, în sensul prezentei ordonanţe, autoritatea competenta care asigura cadrul general privind realizarea, modernizarea, dezvoltarea şi siguranta transporturilor rutiere."

5. La articolul 4 alineatul (3), literele a), b), g), k), l) şi t) vor avea urmãtorul cuprins:
"a) exercita autoritatea de registru şi inspecţie de stat în transporturile rutiere;
b) organizeazã şi tine evidenta tuturor tipurilor de vehicule admise în circulaţie, cu excepţia celor a cãror evidenta se tine, potrivit legii, de Ministerul Apãrãrii Naţionale, Ministerul de Interne şi de alte instituţii;
......................................................................
g) clasifica vehiculele rutiere destinate transportului intern şi internaţional de mãrfuri;
......................................................................
k) autorizeaza înfiinţarea şi funcţionarea statiilor de inspecţie tehnica, supravegheazã şi controleazã activitatea acestora şi atesta personalul care efectueazã inspecţia tehnica periodicã la sistemele care concura nemijlocit la siguranta circulaţiei;
l) asigura efectuarea inspecţiei tehnice a vehiculelor rutiere, în vederea reinmatricularii acestora;
......................................................................
t) elaboreazã, cu avizul Ministerului Sãnãtãţii, norme privind examinarea psihologicã şi medicalã, în vederea eliberãrii permisului de conducere auto, precum şi pentru verificãrile periodice."

6. Articolul 5 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 5. - Ministerul Transporturilor poate desemna instituţii publice subordonate, regii autonome, precum şi societãţi comerciale, care funcţioneazã sub autoritatea sa, sa elaboreze şi sa punã în aplicare normele tehnice şi reglementãrile specifice vehiculelor rutiere, precum şi transportului rutier şi sa asigure inspecţia şi controlul tehnic de specialitate."

7. Articolul 6 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 6. - Instituţiile publice, regiile autonome, precum şi societãţile comerciale, prevãzute la art. 5, se vor autofinanta din tarife şi comisioane, obţinute din prestaţii specifice, precum şi din alte surse, constituite potrivit legii."

8. Articolul 9 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 9. - Transportul rutier public se efectueazã pe baza de contract, contra plata, de cãtre operatori de transport rutier, titulari ai licenţelor obţinute în condiţiile prezentei ordonanţe, care au ca obiect de activitate transportul rutier şi care deţin în proprietate sau cu orice alt titlu vehicule rutiere, indiferent de capacitatea de transport a acestora."

9. Articolul 10 se abroga.

10. La articolul 11, literele a), c) şi d) vor avea urmãtorul cuprins:
"a) operatorul de transport foloseşte vehicule deţinute în proprietate sau cu orice alt titlu;
......................................................................
c) mãrfurile sau bunurile transportate sunt proprietatea operatorului de transport ori au fost vândute, cumpãrate sau închiriate ori au fost produse, extrase, prelucrate sau reparate de acesta, scopul fiind numai acela de a le deplasa, transportul fiind spre sau de la operatorul de transport ori între punctele sale de lucru;
d) persoanele transportate sunt angajaţii operatorului de transport sau membrii de familie ai acestuia, scopul transportului fiind în interesul activitãţilor proprii, familial, social, cultural, sportiv sau de binefacere."

11. Articolul 12 se abroga.

12. Articolul 14 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 14. - Transporturile rutiere internaţionale directe sau în tranzit ori transporturile în zona de mic trafic de frontiera pe teritoriul României se pot executa de operatorii de transport rutier strãini, cu respectarea legislaţiei romane, a acordurilor şi convenţiilor bilaterale sau internaţionale din domeniul transporturilor rutiere, la care România este parte."

13. Articolul 15 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 15. - Transporturile rutiere în regim de cabotaj pe teritoriul României sunt interzise, dacã acordurile şi convenţiile bilaterale sau internaţionale din domeniul transporturilor rutiere, la care România este parte, nu prevãd altfel."

14. La articolul 17, alineatul (1) va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 17. - (1) Înfiinţarea unei autogãri deschise traficului intern şi/sau internaţional se avizeazã de autoritatea competenta şi de consiliul local sau judeţean, dupã caz."

15. Articolul 18 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 18. - În localitãţile în care exista autogãri plecarile, sosirile şi, respectiv, opririle în tranzit stabilite se vor realiza numai în şi din acestea."

16. Articolul 19 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 19. - Schimbarea destinaţiei autogarilor sau a spaţiilor tehnologice specifice activitãţii de transport rutier, care ar afecta serviciul public, fãrã acordul consiliilor locale sau judeţene, dupã caz, este interzisã."

17. Articolul 20 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 20. - Operatorii de transport care efectueazã transport public rutier de persoane prin curse regulate au acces nediscriminatoriu la serviciile autogarii, conform programului de transport, contra cost."

18. Articolul 21 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 21. - Amenajarea parcarilor în zonele de protecţie a drumurilor publice este permisã cu acordul administratorilor drumurilor respective."

19. Articolul 22 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 22. - (1) Amenajarea statiilor pentru urcarea şi coborârea cãlãtorilor se face, conform programelor de transport, de administraţia publica localã respectiva.
(2) Locurile afectate statiilor pentru urcarea şi coborârea cãlãtorilor se stabilesc de autoritãţile administraţiei publice locale conform programului de transport de persoane prin curse regulate, cu avizul Ministerului de Interne; pentru amplasarea statiilor pe drumurile publice naţionale este necesar şi acordul autoritãţii competente.
(3) Obligaţia de a întreţine staţiile pentru urcarea şi coborârea cãlãtorilor aparţine administratorului drumului respectiv."

20. Articolul 24 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 24. - În localitãţile în care nu exista autogãri pot fi stabilite de cãtre consiliul local respectiv puncte de oprire în tranzit, de plecare sau de sosire, în care sa se poatã asigura facilitãţile minime activitãţii dintr-o autogara."

21. Articolul 25 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 25. - (1) Operatorii de transport rutier sunt obligaţi sa utilizeze vehicule rutiere care se încadreazã în normele legale de poluare, siguranta şi securitate a transporturilor rutiere.
(2) Pentru accesul pe infrastructurile rutiere vehiculele rutiere fabricate în ţara sau în strãinãtate, înmatriculate sau care urmeazã sa fie înmatriculate în România, sunt supuse omologãrii sau certificãrii pentru circulaţie pe drumurile publice şi inspectiilor tehnice periodice, iar cele aparţinând operatorilor de transport rutier sunt supuse obţinerii licenţei de execuţie pe vehicul, pe categorii şi tipuri de transport."

22. La articolul 26, alineatele (1) şi (3) vor avea urmãtorul cuprins:
"Art. 26. - (1) Certificarea şi omologarea pentru circulaţia pe drumurile publice a vehiculelor noi, reconstruite sau importate se acorda de autoritatea competenta, care va elibera cartea de identitate a vehiculului rutier respectiv.
......................................................................
(3) Certificarea şi omologarea pentru circulaţia pe drumurile publice vor fi solicitate de producãtorii de vehicule rutiere, noi ori reconstruite, sau de reprezentanţii autorizaţi ai acestora ori de persoanele fizice sau juridice care le importa, dupã caz."

23. Articolul 27 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 27. - (1) Agenţii economici care presteazã servicii de reparaţii, reconstruire sau inspecţie tehnica a vehiculelor rutiere pot desfasura aceste activitãţi numai pe baza de autorizaţie de funcţionare eliberata de autoritatea competenta.
(2) Normele metodologice şi condiţiile de desfãşurare a activitãţilor de reparaţii, reconstruire sau inspecţie tehnica a vehiculelor, precum şi condiţiile de acordare a autorizaţiilor de funcţionare a agenţilor economici care presteazã asemenea servicii se stabilesc de autoritatea competenta."

24. Articolul 28 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 28. - Echipamentele, piesele de schimb şi materialele pentru autovehicule şi remorci, fabricate în ţara sau importate, trebuie sa fie certificate şi/sau omologate din punct de vedere tehnic, potrivit reglementãrilor în vigoare, de autoritatea competenta."

25. Articolul 30 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 30. - Autovehiculele utilizate în transporturile rutiere, cãrora li se aplica prevederile Acordului european privind activitatea echipajelor vehiculelor care efectueazã transporturi rutiere internaţionale (AETR) sau alte prevederi legale, vor fi echipate cu aparate de control sau de înregistrare, omologate, instalate şi sigilate conform prescripţiilor tehnice specifice."

26. La articolul 31, alineatele (1) şi (4) vor avea urmãtorul cuprins:
"Art. 31. - (1) Autocarele şi autobuzele pentru transporturile publice de persoane în trafic naţional şi internaţional se clasifica de autoritatea competenta pe stele şi pe categorii, în funcţie de caracteristicile tehnice, de siguranta şi de confort.
......................................................................
(4) În cazul în care autocarele şi autobuzele nu îşi menţin caracteristicile tehnice şi de exploatare conform criteriilor de clasificare, acestora li se retrage certificatul de clasificare de cãtre autoritatea competenta."

27. Titlul capitolului V va avea urmãtorul cuprins:
"CAPITOLUL V
Exercitarea profesiei de operator de transport rutier"

28. Articolul 32 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 32. - Operatorii de transport rutier au acces liber şi nediscriminatoriu la activitãţile de transport rutier desfãşurate pe drumul public."

29. La articolul 33, alineatul (1) va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 33. - (1) Pot desfasura operaţiuni de transport rutier operatorii de transport rutier înscrişi în Registrul operatorilor de transport rutier, ţinut de autoritatea competenta."

30. La articolul 34, alineatele (1), (3) şi (4) vor avea urmãtorul cuprins:
"Art. 34. - (1) Licenta de transport se acorda operatorilor de transport rutier public care îndeplinesc condiţiile de onorabilitate, competenta profesionalã, capacitate financiarã şi baza tehnica materialã necesarã.
......................................................................
(3) Condiţia de competenta profesionalã este îndeplinitã dacã persoana care conduce permanent şi efectiv activitatea poseda un certificat eliberat de autoritatea competenta sau o diploma de absolvire a unei instituţii de învãţãmânt superior tehnic de specialitate.
(4) Condiţia de capacitate financiarã se considera îndeplinitã dacã operatorul de transport dispune de resurse financiare suficiente, de vehicule şi/sau de dotarea necesarã, deţinute sub orice titlu, pentru începerea şi/sau desfãşurarea activitãţii."

31. La articolul 35, alineatul (2) va avea urmãtorul cuprins:
"(2) În cazul în care operatorul de transport deţine vehicule rutiere pe baza de contract de închiriere sau de leasing, licenta de transport se acorda pe perioada de valabilitate a acestui contract, dar nu mai mult de 5 ani."

32. Articolul 36 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 36. - Licentele sau autorizaţiile de transport, dupã caz, pot fi suspendate sau anulate în caz de abateri grave sau repetate de la reglementãrile specifice privind transportul rutier şi protecţia mediului, inclusiv de la prevederile caietului de sarcini, sau atunci când una dintre condiţiile impuse pentru obţinerea licenţei sau autorizaţiei de transport, dupã caz, nu mai este îndeplinitã."

33. La articolul 37, alineatul (1) va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 37. - (1) Efectuarea unui transport rutier de o anumitã categorie şi de un anumit tip de transport, cu excepţia transportului în interes personal, este permisã pe baza licenţei de execuţie, emisã de autoritatea competenta pentru fiecare vehicul, pe numãr de circulaţie sau pentru un anumit traseu, în cazul transportului rutier public prin servicii regulate de transport de persoane."

34. La articolul 37, dupã alineatul (1) se introduc alineatele (1^1) şi (1^2) cu urmãtorul cuprins:
"(1^1). - Transporturile publice judeţene sau interjudetene, între doua judeţe limitrofe, prin servicii regulate de transport de persoane, se executa numai cu licenta de traseu, eliberata de autoritatea competenta, pe baza programelor de transport, solicitate şi aprobate de consiliile locale ori judeţene sau de Consiliul General al Municipiului Bucureşti, dupã caz.
(1^2). - În cazul celorlalte transporturi publice interjudetene sau internaţionale, efectuate prin servicii regulate de transport de persoane, licenta de traseu se elibereazã de autoritatea competenta, pe baza programelor de transport, întocmite şi aprobate de aceasta."

35. La articolul 37, alineatul (2) va avea urmãtorul cuprins:
"(2) Licenta de execuţie, împreunã cu celelalte documente stabilite de autoritatea competenta trebuie sa se afle la bordul vehiculului rutier şi sa fie prezentate la cererea organelor de control abilitate."

36. La articolul 40, literele a), b), d), e), g), h), i), m) şi p) vor avea urmãtorul cuprins:
"a) efectuarea de transporturi rutiere sau desfãşurarea de activitãţi conexe acestora, conform prevederilor anexei nr. 2 pct. C, fãrã licenţe sau cu licenţe cu valabilitate expiratã, suspendate sau anulate, precum şi nerespectarea prevederilor caietelor de sarcini, anexe la acestea;
b) efectuarea de transporturi pentru terţi, contra plata ori echivalentul în natura sau servicii, de cãtre operatorii de transport rutier în interes propriu;
......................................................................
d) efectuarea de transporturi turistice în trafic intern şi internaţional sau de transporturi publice de persoane în trafic intern şi internaţional cu autocare şi/sau minibuze neclasificate sau cu certificat de clasificare expirat;
e) acordarea licenţelor de transport şi a licenţelor de execuţie pentru operatorii de transport rutier cu încãlcarea prevederilor prezentei ordonanţe;
......................................................................
g) comercializarea sau utilizarea de vehicule ale cãror caracteristici de identificare nu mai corespund datelor menţionate în cartea de identitate a vehiculului;
h) comercializarea sau utilizarea de vehicule care nu au fost supuse omologãrii pentru circulaţie sau de echipamente, piese de schimb şi materiale care nu au fost certificate sau omologate în conformitate cu prevederile legale; i) funcţionarea unitãţilor de reparaţii şi reconstruire a vehiculelor, precum şi a statiilor de inspecţie tehnica fãrã autorizaţie sau cu termenul de valabilitate expirat;
......................................................................
m) nerespectarea de cãtre conducãtorii auto a timpilor de conducere şi de repaus, stabiliţi conform prevederilor Acordului european privind activitatea echipajelor vehiculelor care efectueazã transporturi rutiere internaţionale (AETR);
......................................................................
p) cãlãtoria pasagerilor fãrã legitimatii de cãlãtorie valabile în transportul public de persoane prin curse regulate în traficul local, judeţean, interjudetean şi internaţional;"

37. La articolul 40, litera q) devine litera r), iar dupã aceasta se introduce litera s) cu urmãtorul cuprins:
"s) circulaţia pe drumurile publice a vehiculelor la care inspecţia tehnica periodicã are termenul de valabilitate expirat mai mare de 30 de zile."

38. Articolul 41 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 41. - Se sancţioneazã cu amenda:
- de la 200.000 lei la 400.000 lei, faptele prevãzute la art. 40 lit. p);
- de la 800.000 lei la 1.200.000 lei, faptele prevãzute la art. 40 lit. e), f), k), m), n), o) şi s);
- de la 1.600.000 lei la 2.000.000 lei, faptele prevãzute la art. 40 lit. d), i), j), l) şi r);
- de la 3.200.000 lei la 4.000.000 lei, faptele prevãzute la art. 40 lit. a), b), c), g) şi h)."

39. Dupã articolul 41 se introduce articolul 41^1 cu urmãtorul cuprins:
"Art. 41^1. - Cuantumurile amenzilor prevãzute la art. 41 pot fi modificate anual prin hotãrâre a Guvernului, în funcţie de rata inflaţiei."

40. Articolul 42 se abroga.

41. Articolul 43 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 43. - Contravenţiile prevãzute în prezenta ordonanta se constata şi se sancţioneazã de cãtre:
- personalul împuternicit în acest scop de autoritatea competenta;
- ofiţerii şi subofiterii de poliţie din cadrul serviciilor de circulaţie şi poliţie de frontiera, pentru activitãţi specifice;
- personalul desemnat de autoritãţile administraţiei publice locale împuternicite în acest scop, în limita atribuţiilor stabilite prin lege;
- personalul cu atribuţii de control din cadrul Ministerului Finanţelor, conform competentelor acordate;
- personalul cu atribuţii de control al operatorului de transport rutier, numai pentru vehiculele proprii ale acestuia."

42. Articolul 46 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 46. - Consiliile locale, judeţene sau Consiliul General al Municipiului Bucureşti, dupã caz, au initiativa şi hotãrãsc în probleme de interes local privind transportul public de persoane, cu excepţia celor date prin lege în competenta altor autoritãţi publice."

43. Articolul 47 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 47. - Operatorilor care desfãşoarã transport rutier în interes propriu, de mãrfuri şi de persoane, în trafic internaţional cu autovehicule care au masa totalã maxima autorizata mai mare de 3,5 tone sau capacitate de peste 9 locuri pe scaune, inclusiv cel al conducatorului auto, transporturi rutiere de mãrfuri periculoase sau agabaritice le sunt aplicabile dispoziţiile prezentei ordonanţe privind operatorul de transport rutier public. Ceilalţi operatori care desfãşoarã transport rutier în interes propriu cu autovehicule care au masa totalã maxima autorizata mai mare de 3,5 tone sau capacitate de peste 9 locuri pe scaune se autorizeaza în ceea ce priveşte capacitatea profesionalã şi condiţiile de baza tehnica materialã necesare."

ART. 2
Anexele nr. 1 şi 2 la <>Ordonanta Guvernului nr. 44/1997 privind transporturile rutiere se înlocuiesc cu anexele nr. 1 şi 2 care fac parte integrantã din prezenta lege.
ART. 3
<>Ordonanta Guvernului nr. 44/1997 privind transporturile rutiere, cu modificãrile şi completãrile aduse prin prezenta lege, va fi republicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, dându-se articolelor şi alineatelor numerotarea corespunzãtoare.
ART. 4
Se respinge <>Ordonanta Guvernului nr. 73 din 25 august 1998 pentru modificarea şi completarea <>Ordonanţei Guvernului nr. 44/1997 privind transporturile rutiere, emisã în temeiul <>art. 1 pct. 12 lit. l) din Legea nr. 148/1998 privind abilitarea Guvernului de a emite ordonanţe, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 313 din 27 august 1998.

Aceasta lege a fost adoptatã de Senat în şedinţa din 22 mai 2000, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constituţia României.

PREŞEDINTELE SENATULUI
MIRCEA IONESCU-QUINTUS

Aceasta lege a fost adoptatã de Camera Deputaţilor în şedinţa din 23 mai 2000, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constituţia României.

p. PREŞEDINTELE CAMEREI
DEPUTAŢILOR,
VASILE LUPU


ANEXA 1

DEFINIŢII

Pentru aplicarea prezentei ordonanţe termenii şi expresiile de mai jos au urmãtoarele semnificatii:

● autovehicul - vehicul care se deplaseaza pe drum prin propulsie proprie, cu excepţia vehiculelor care circula pe sine şi a mopedelor;
● activitate conexã transportului rutier - activitate care se desfãşoarã în legatura cu operaţiuni de transport rutier;
● autoturism - autovehicul care, prin construcţie şi echipare, este destinat transportului de persoane, bagaje şi/sau al bunurilor acestora, având cel mult 9 locuri pe scaune, inclusiv cel al conducatorului auto;
● autobuz - autovehicul destinat şi echipat pentru transportul de persoane şi al bagajelor acestora, având cel puţin 17 locuri pe scaune, inclusiv cel al conducatorului auto;
● autocar - autobuz destinat transportului de persoane în scopuri turistice, în condiţii de confort deosebit, prevãzut din construcţie cu spaţii special amenajate în afarã salonului, pentru depozitarea bagajelor, şi alte servicii;
● agenţie de voiaj - spaţiu special amenajat în care se desfãşoarã activitãţi de eliberare a legitimatiilor de cãlãtorie, informare şi îndrumare a cãlãtorilor;
● autorizaţie de transport - documentul prin care se atesta ca operatorul de transport rutier îndeplineşte condiţiile de competenta profesionalã şi baza tehnica materialã necesare, având dreptul de a efectua transporturi rutiere cu respectarea reglementãrilor în domeniu;
● autorizaţie de transport internaţional - documentul eliberat în conformitate cu reglementãrile în vigoare, care da dreptul operatorului de transport sa efectueze în anumite condiţii unul sau mai multe transporturi pe teritoriul unei alte tari, pe perioada sa de valabilitate;
● autogara - spaţiu special amenajat în care se desfãşoarã activitãţi conexe serviciilor regulate de transport public de persoane;
● cabotaj - operaţiune de transport rutier efectuatã între doua puncte de încãrcare-descãrcare aflate pe teritoriul unei tari de cãtre un operator de transport rutier strãin. Deplasarea fãrã incarcatura a unui vehicul între doua operaţiuni de transport internaţional nu este consideratã cabotaj;
● certificare - activitate prin care un organism acreditat elibereazã un document scris care atesta ca un produs, proces sau serviciu este conform cu condiţiile specificate;
● colectarea şi expedierea mãrfurilor - activitate de preluare, depozitare şi expediere de mãrfuri în partizi mici şi mijlocii;
● inspecţie tehnica periodicã - verificare tehnica a vehiculelor rutiere înmatriculate, efectuatã la termenele stabilite, prin care se atesta continuitatea conformitatii acestora cu normele tehnice specifice;
● intermediere în transporturile rutiere - operaţiune prin care un agent economic preia de la beneficiari comenzile pentru transport rutier naţional şi/sau internaţional pe care îl efectueazã în nume propriu printr-un operator de transport rutier ori prin asociere cu alţi intermediari sau operatori din alte moduri de transport sau intermediaza contractarea transportului între beneficiari şi operatorii de transport rutier;
● licenta de execuţie pentru vehicul - documentul operatorului de transport rutier în baza cãruia acesta poate sa execute anumite categorii şi tipuri de transport, conform caracteristicilor tehnice constructive ale vehiculului pe care îl deţine sub orice titlu, pentru care s-a angajat sa respecte prevederile caietului de sarcini;
● licenta de execuţie pentru activitãţi conexe transportului rutier - documentul prin care un agent economic poate sa execute activitãţi conexe transportului rutier, pentru care s-a angajat sa respecte prevederile caietului de sarcini, anexa la aceasta;
● licenta de transport - documentul prin care se atesta ca operatorul de transport rutier îndeplineşte condiţiile de onorabilitate, competenta profesionalã, capacitate financiarã şi baza tehnica materialã, având dreptul sa efectueze transporturi rutiere, cu respectarea reglementãrilor naţionale şi internaţionale în domeniu şi a prevederilor caietului de sarcini, anexa la aceasta;
● licenta de execuţie pentru traseu - documentul în baza cãruia operatorul de transport rutier obţine dreptul de a executa transporturi publice de persoane prin servicii regulate sau servicii regulate speciale în trafic naţional sau internaţional pe un anumit traseu, conform caietului de sarcini, anexa la aceasta;
● mesagerie - activitate de transport de bagaje, pachete şi colete neinsotite, prin curse speciale de mesagerie sau prin autobuzele ce deservesc traseele de transport de persoane prin servicii regulate;
● masa totalã maxima autorizata - masa totalã maxima a vehiculului încãrcat, declarata admisibilã cu prilejul omologãrii de cãtre autoritatea competenta;
● minibuz (sau microbuz) - autovehicul destinat prin construcţie transportului a 10-17 persoane pe scaune, inclusiv cel al conducatorului auto, dar nu mai mult de 22 de persoane pe scaune şi în picioare;
● omologare - autorizare de comercializare sau de utilizare într-un scop precizat ori în condiţii stabilite a unui produs, proces sau serviciu;
● omologare pentru circulaţie - autorizare de admitere în circulaţia pe drumurile publice, în condiţii reglementate, a vehiculelor rutiere;
● operator pentru activitãţi conexe transportului rutier agent economic care desfãşoarã activitãţi conexe pentru transporturile rutiere;
● program de transport - documentul care se întocmeşte de autoritatea competenta, prin care se stabilesc traseele pentru transportul public de persoane prin servicii regulate, orarele de circulaţie, punctele de plecare, de sosire şi de oprire în parcurs pentru transporturile locale judeţene, interjudetene şi internaţionale;
● refabricare (reconstrucţie) a vehiculelor - activitate de producţie industriala de vehicule, în care se folosesc piese, ansambluri şi subansambluri noi sau reconditionate, pe un flux de fabricaţie cu tehnologie şi sistem de asigurare a calitãţii certificate de organisme competente;
● remorca - vehicul rutier care nu dispune de un sistem propriu de propulsie şi care este destinat sa fie tractat de autovehicul;
● serviciu regulat de transport de persoane - activitate în cursul cãreia se transporta persoane, pe baza de legitimatii de cãlãtorie, pe un traseu stabilit, respectându-se un grafic orar, persoanele fiind imbarcate sau debarcate în staţiile publice sau la capetele de traseu;
● serviciu regulat special de transport de persoane - serviciu regulat în cursul cãruia se transporta, pe baza de legitimatii eliberate de beneficiarul transportului, numai o anumitã categorie de persoane, acestea fiind imbarcate sau debarcate în puncte de oprire stabilite, altele decât staţiile publice;
● statie publica - punct de pe traseul unui serviciu regulat de transport de persoane, amenajat şi semnalizat corespunzãtor, în care opresc autovehiculele pentru urcarea şi coborârea cãlãtorilor;
● serviciu ocazional de transport de persoane - activitate care poate fi efectuatã de operatorii de transport numai pe baza unui contract unic, pentru un anumit grup de persoane anterior constituit, nominalizat în lista de pasageri;
● sistemul calitãţii - structuri organizatorice, proceduri, procese şi resurse necesare pentru implementarea managementului calitãţii;
● supraveghere - evaluarea efectuatã de un organism acreditat, pentru a determina dacã un produs, proces sau serviciu este în continuare conform cu condiţiile specificate;
● transport special - transport de mãrfuri, bunuri sau persoane, efectuat cu unul sau mai multe vehicule, în condiţii speciale de transport;
● transport specializat - transport de mãrfuri, bunuri sau persoane cu vehicule prevãzute cu amenajãri speciale în acest scop;
● transport public de persoane - activitate de transport de persoane contra plata sau echivalentul în natura ori servicii;
● transport rutier naţional - operaţiune de transport care se executa cu un vehicul rutier înmatriculat într-o ţara, numai pe teritoriul tarii respective;
● transport rutier internaţional - operaţiune de transport care se executa cu un vehicul rutier între localitãţile situate pe teritoriul a cel puţin doua tari;
● transport rutier local de persoane - operaţiune de transport de persoane care se executa cu un vehicul rutier numai pe teritoriul administrativ al unei localitãţi;
● transport rutier judeţean - operaţiune de transport care se executa cu un vehicul rutier între cel puţin doua localitãţi situate pe teritoriul aceluiaşi judeţ;
● transport rutier interjudetean - operaţiune de transport care se executa cu un vehicul rutier între localitãţi situate pe teritoriul a doua sau mai multe judeţe;
● vehicul pentru transportul mãrfurilor periculoase - vehicul care este astfel construit şi echipat, încât respecta condiţiile tehnice impuse prin reglementãrile în vigoare pentru transportul mãrfurilor periculoase;
● vehicul pentru transportul mãrfurilor perisabile - vehicul special amenajat pentru transportul de mãrfuri la temperaturi controlate;
● vehicul pentru transportul animalelor vii - vehicul special amenajat pentru transportul de animale şi de pãsãri vii;
● vehicul rutier - sistem mecanic care circula pe drum cu sau fãrã mijloace proprii de propulsare şi care se utilizeazã pentru transportul de persoane, de mãrfuri, de bunuri ori pentru efectuarea de servicii sau de lucrãri. Fac excepţie de la prevederile prezentei ordonanţe vehiculele cu tracţiune animala şi cele impinse sau trase cu mana.


ANEXA 2

CATEGORII ŞI TIPURI DE TRANSPORT

I. Categoriile de transporturi rutiere
--------------------------------------
A. Clasificare din punct de vedere al desfãşurãrii transportului rutier:
1. Transport rutier naţional
2. Transport rutier internaţional

B. Clasificare din punct de vedere al caracterului transportului rutier:
1. Transport public
2. Transport în interes propriu

C. Clasificare din punct de vedere al caracterului activitãţilor de transport:
1. Transporturi propriu-zise
2. Activitãţi conexe:
2.1. Activitãţile desfãşurate în cadrul autogarii
2.2. Activitatea de agenţie de voiaj
2.3. Activitatea de intermediere a transporturilor
2.4. Activitatea de colectare, expediere şi distribuţie a mãrfurilor
2.5. Activitatea de mesagerie
2.6. Alte activitãţi conexe care vor fi definite prin hotãrâre a Guvernului

II. Tipuri de transport rutier
------------------------------
A. Transporturi de mãrfuri şi bunuri
1. Transporturi de mãrfuri generale
2. Transporturi de mãrfuri perisabile
3. Transporturi de mãrfuri periculoase
4. Transporturi de animale vii
5. Transporturi de mãrfuri cu mase şi/sau dimensiuni depasite
6. Transporturi cu vehicule specializate
7. Transporturi speciale cu vehicule
8. Alte transporturi, care vor fi stabilite prin ordin al ministrului transporturilor

B. Transporturi de persoane
1. Transporturi prin servicii regulate
2. Transporturi prin servicii regulate speciale
3. Transporturi prin curse ocazionale, altele decât turistice
4. Transporturi prin curse ocazionale turistice
5. Transporturi în regim de taxi*)
----------
*) Transporturile în regim de taxi vor fi reglementate printr-o lege ulterioara.

6. Transporturi în regim rent a car
7. Alte transporturi, care vor fi stabilite prin ordin al ministrului transporturilor

C. Transport mixt de mãrfuri şi de persoane

III. Activitãţi conexe transportului rutier
-------------------------------------------
1. Autogara şi activitãţile desfãşurate în cadrul ei
2. Activitatea de agenţie de voiaj
3. Activitatea de intermediere a activitãţilor de transport
4. Activitatea de colectare şi expediere a mãrfurilor
5. Activitatea de mesagerie
6. Alte activitãţi conexe
-----
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016