────────
*) Republicatã în temeiul art. IV din Legea nr. 10/2011 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 104/2008 privind prevenirea şi combaterea traficului ilicit de substanţe cuprinse în "lista interzisã", publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 180 din 15 martie 2011, dându-se textelor o nouã numerotare.
Legea nr. 104/2008 a fost publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 375 din 16 mai 2008.
CAP. I
Dispoziţii generale
ART. 1
(1) Prezenta lege reglementeazã prevenirea şi combaterea producerii şi traficului ilicit de substanţe dopante cu grad mare de risc.
(2) Substanţele dopante cu grad mare de risc sunt prevãzute în anexa care face parte integrantã din prezenta lege.
(3) Anexa poate fi modificatã prin hotãrâre a Guvernului, prin înscrierea unei noi substanţe sau prin radierea unei substanţe, la propunerea preşedintelui Agenţiei Naţionale Anti-Doping.
ART. 2
(1) În cuprinsul prezentei legi sunt aplicabile dispoziţiile art. 3 din Legea nr. 227/2006 privind prevenirea şi combaterea dopajului în sport, republicatã.
(2) Prin producerea de substanţe dopante cu grad mare de risc se înţelege fabricarea, prepararea, procesarea, transformarea de substanţe dopante cu grad mare de risc, precum şi de produse care au în compoziţie astfel de substanţe, fãrã drept.
(3) Prin trafic ilicit de substanţe dopante cu grad mare de risc se înţelege oferirea, distribuirea, vânzarea, cumpãrarea, administrarea, transportul, trimiterea, procurarea, deţinerea, introducerea sau scoaterea din ţarã, precum şi importul şi exportul ori alte operaţiuni privind circulaţia substanţelor dopante cu grad mare de risc şi a produselor care au în compoziţie astfel de substanţe, fãrã drept.
CAP. II
Consiliul de prevenire şi combatere a traficului ilicit de substanţe dopante cu grad mare de risc
ART. 3
Pe lângã Agenţia Naţionalã Anti-Doping se înfiinţeazã Consiliul de prevenire şi combatere a traficului ilicit de substanţe dopante cu grad mare de risc, organ consultativ fãrã personalitate juridicã, denumit în continuare Consiliul.
ART. 4
(1) Consiliul are în componenţã 7 membri, dupã cum urmeazã:
a) preşedintele Agenţiei Naţionale Anti-Doping;
b) un reprezentant al Autoritãţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor, desemnat de preşedintele Autoritãţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor;
c) un reprezentant al Inspectoratului General al Poliţiei Române, desemnat de inspectorul general al Inspectoratului General al Poliţiei Române;
d) un reprezentant al Autoritãţii Naţionale a Vãmilor, desemnat de vicepreşedintele Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscalã;
e) un reprezentant al Ministerului Public, desemnat de procurorul general al Parchetului de pe lângã Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie;
f) un reprezentant al Ministerului Sãnãtãţii, desemnat de ministrul sãnãtãţii;
g) un reprezentant al Ministerului Justiţiei, desemnat de ministrul justiţiei.
(2) Activitatea Consiliului este condusã de un preşedinte care este şi preşedintele Agenţiei Naţionale Anti-Doping.
(3) Mandatul membrilor Consiliului este de 5 ani, cu posibilitatea reînnoirii acestuia o singurã datã.
(4) Membrii Consiliului sunt obligaţi sã respecte secretul profesional şi sã depunã declaraţii de confidenţialitate şi privind conflictul de interese, potrivit legii.
(5) Consiliul se întruneşte în şedinţe ordinare organizate trimestrial şi în şedinţe extraordinare organizate ori de câte ori este nevoie, la solicitarea preşedintelui.
(6) Convocarea Consiliului se face cu cel puţin 5 zile lucrãtoare înainte de data şedinţei şi va cuprinde în mod obligatoriu ordinea de zi şi documentaţia necesarã.
(7) Deciziile Consiliului sunt adoptate cu votul a cel puţin douã treimi din numãrul membrilor sãi.
(8) Membrii Consiliului, care participã la şedinţe, beneficiazã de o indemnizaţie de şedinţã în cuantum de 20% din indemnizaţia lunarã a preşedintelui. Totalul sumelor cuvenite unui membru al Consiliului ca urmare a participãrii la şedinţe nu poate depãşi într-o lunã 20% din indemnizaţia lunarã a preşedintelui.
ART. 5
(1) Calitatea de membru al Consiliului înceteazã înainte de termen, în urma retragerii mandatului de cãtre instituţia publicã care l-a desemnat sau prin deces.
(2) În cazul prevãzut la alin. (1) autoritãţile prevãzute la art. 4 alin. (1) desemneazã un nou reprezentant, al cãrui mandat dureazã pânã la expirarea mandatului celui în locul cãruia a fost numit.
ART. 6
Consiliul îndeplineşte urmãtoarele atribuţii:
a) analizeazã mãsurile sau operaţiunile convenite de cãtre instituţiile şi autoritãţile publice cu atribuţii în domeniul prevenirii şi combaterii traficului ilicit de substanţe dopante cu grad mare de risc, în scopul identificãrii disfuncţionalitãţilor intervenite în aplicarea acestora şi al formulãrii de propuneri pentru eliminarea lor;
b) propune armonizarea, actualizarea şi adaptarea legislaţiei în domeniu cu reglementãrile internaţionale, pe baza datelor privind amploarea şi caracteristicile naţionale ale traficului ilicit de substanţe dopante cu grad mare de risc;
c) întocmeşte raportul anual privind evoluţia şi nivelul traficului ilicit de substanţe dopante cu grad mare de risc, pe care Agenţia Naţionalã Anti-Doping îl înainteazã Guvernului şi organismelor internaţionale abilitate sã asigure aplicarea prevederilor convenţiilor internaţionale, în conformitate cu acordurile semnate de România.
ART. 7
Inspectoratul General al Poliţiei Române şi Autoritatea Naţionalã a Vãmilor, prin formaţiunile centrale specializate în prevenirea şi combaterea traficului şi consumului ilicit de droguri, precum şi Ministerul Sãnãtãţii şi Autoritatea Naţionalã pentru Protecţia Consumatorilor transmit, de îndatã, Agenţiei Naţionale Anti-Doping date în legãturã cu prevenirea şi combaterea producerii şi traficului ilicit de substanţe dopante cu grad mare de risc, în conformitate cu atribuţiile acestora.
CAP. III
Mãsuri speciale privind combaterea traficului ilicit de substanţe dopante cu grad mare de risc în sãlile de culturism şi de fitness
ART. 8
(1) Personalul împuternicit din cadrul Agenţiei Naţionale Anti-Doping are dreptul sã verifice dacã activitatea în sãlile de culturism şi de fitness se desfãşoarã potrivit reglementãrilor prezentei legi.
(2) Agenţia Naţionalã Anti-Doping are dreptul sã efectueze teste doping în rândul practicanţilor de culturism şi de fitness, cu scopul stabilirii gradului de utilizare a substanţelor dopante cu grad mare de risc în sportul recreativ.
(3) Testarea doping prevãzutã la alin. (2) se efectueazã numai cu acordul expres, în scris, al practicantului de culturism sau de fitness şi cu respectarea principiului confidenţialitãţii datelor acestuia.
ART. 9
(1) Pentru desfãşurarea activitãţilor în sãlile de culturism sau de fitness este obligatorie autorizarea de cãtre Agenţia Naţionalã Anti-Doping prin eliberarea certificatului de funcţionare din punctul de vedere al reglementãrilor anti-doping.
(2) Certificatul de funcţionare prevãzut la alin. (1) nu poate fi eliberat sau, dacã a fost eliberat, este retras de drept, în cazul în care în sãlile de culturism şi de fitness se comercializeazã substanţe dopante cu grad mare de risc.
(3) Modul şi condiţiile de eliberare, suspendare şi retragere ale certificatului prevãzut la alin. (1) se stabilesc prin norme metodologice aprobate prin hotãrâre a Guvernului.
(4) În termen de 6 luni de la intrarea în vigoare a normelor metodologice prevãzute la alin. (3), sãlile de culturism şi de fitness au obligaţia de a solicita eliberarea certificatului de funcţionare prevãzut la alin. (1).
(5) Pentru eliberarea certificatului prevãzut la alin. (1), se percepe, potrivit legii, o taxã al cãrei cuantum se stabileşte prin ordin al preşedintelui Agenţiei Naţionale Anti-Doping, sumele astfel obţinute constituindu-se venituri proprii.
(6) În vederea eliberãrii certificatului prevãzut la alin. (1), persoanele juridice, întreprinderile individuale şi întreprinderile familiale ce desfãşoarã activitãţi sportive de culturism sau de fitness trebuie sã facã dovada deţinerii de cãtre unul dintre angajaţii acestora a atestatului de absolvire a cursului de instruire anti-doping, organizat de cãtre Agenţia Naţionalã AntiDoping.
(7) Metodologia, modul şi condiţiile de organizare a cursului de instruire anti-doping, condiţiile şi modul de eliberare a atestatului de absolvire prevãzute la alin. (6) se stabilesc prin ordin al preşedintelui Agenţiei Naţionale Anti-Doping.
ART. 10
În vederea exercitãrii atribuţiilor de control prevãzute la art. 8 alin. (1), Agenţia Naţionalã Anti-Doping încheie protocol de colaborare cu Oficiul Naţional al Registrului Comerţului în vederea eliberãrii, gratuit, a listei actualizate a persoanelor care au ca obiect de activitate activitãţi sportive, recreative şi distractive.
ART. 11
(1) În scopul asigurãrii exercitãrii în teritoriu a competenţelor prevãzute de lege, se înfiinţeazã 8 oficii zonale pentru prevenirea şi combaterea traficului ilicit de substanţe dopante cu grad mare de risc, dintre care unul în municipiul Bucureşti, denumite în continuare oficii, compartimente fãrã personalitate juridicã, în structura Agenţiei Naţionale AntiDoping.
(2) Sediile oficiilor, competenţa teritorialã, precum şi atribuţiile acestora se stabilesc prin ordin al preşedintelui Agenţiei Naţionale Anti-Doping.
(3) Agenţia Naţionalã Anti-Doping poate prelua în administrare, în condiţiile legii, terenuri, spaţii şi bunuri necesare desfãşurãrii activitãţii oficiilor sau activitatea acestora se poate desfãşura în spaţii închiriate în condiţiile legii.
ART. 12
(1) Statul de funcţii, structura posturilor pe oficii, precum şi încadrarea personalului se fac potrivit prevederilor legale în vigoare.
(2) Salarizarea personalului oficiilor se realizeazã în conformitate cu prevederile legale aplicabile personalului din cadrul Agenţiei Naţionale Anti-Doping.
(3) Numãrul maxim de posturi pentru fiecare oficiu este de 3, cu excepţia celui organizat în municipiul Bucureşti, unde numãrul maxim de posturi este de 9, cu posibilitatea redistribuirii acestora în funcţie de nevoile la nivel de teritoriu şi pentru eficientizarea activitãţii proprii.
(4) Atribuţiile, sarcinile şi rãspunderile personalului încadrat în oficii se stabilesc prin fişa postului.
CAP. IV
Sancţiuni
ART. 13
(1) Fabricarea, prepararea, procesarea, transformarea, oferirea, vânzarea, distribuirea, trimiterea, transportul, procurarea, cumpãrarea, deţinerea ori alte operaţiuni privind circulaţia substanţelor dopante cu grad mare de risc, cu excepţia steroizilor anabolici sintetici, a testosteronului şi a derivaţilor sãi, a eritropoietinei, a hormonilor de creştere şi a substanţelor chimice care sporesc producerea naturalã şi eliberarea de testosteron sau de hormoni de creştere, fãrã drept, constituie contravenţie şi se sancţioneazã cu amendã de la 7.500 lei la 15.000 lei.
(2) Oferirea, vânzarea, distribuirea, trimiterea, transportul, procurarea, cumpãrarea, deţinerea de steroizi anabolici sintetici, de testosteron şi de derivaţi ai sãi, de eritropoietinã, de hormoni de creştere şi de substanţe chimice care sporesc producerea naturalã şi eliberarea de testosteron sau de hormoni de creştere, fãrã drept, constituie contravenţie şi se sancţioneazã cu amendã de la 20.000 lei la 40.000 lei.
ART. 14
(1) Comercializarea şi deţinerea în sãlile de culturism şi de fitness a substanţelor dopante cu grad mare de risc, cu excepţia steroizilor anabolici sintetici, a testosteronului şi a derivaţilor sãi, a eritropoietinei, a hormonilor de creştere şi a substanţelor chimice care sporesc producerea naturalã şi eliberarea de testosteron sau de hormoni de creştere, constituie contravenţie şi se sancţioneazã cu amendã de la 10.000 lei la 25.000 lei.
(2) Comercializarea şi deţinerea în sãlile de culturism şi de fitness de steroizi anabolici sintetici, de testosteron şi de derivaţi ai sãi, de eritropoietinã, de hormoni de creştere şi de substanţe chimice care sporesc producerea naturalã şi eliberarea de testosteron sau de hormoni de creştere constituie contravenţie şi se sancţioneazã cu amendã de la 20.000 lei la 40.000 lei.
ART. 15
(1) Desfãşurarea activitãţii în cadrul sãlilor de culturism sau de fitness fãrã certificatul de funcţionare prevãzut la art. 9 alin. (1) constituie contravenţie şi se sancţioneazã cu amendã de la 5.000 lei la 15.000 lei.
(2) Pe lângã aplicarea sancţiunii amenzii contravenţionale, agentul constatator poate dispune ca sancţiune complementarã suspendarea activitãţii sãlii de culturism sau de fitness pe o duratã de cel mult 6 luni.
ART. 16
(1) Refuzul de a permite accesul personalului împuternicit din cadrul Agenţiei Naţionale Anti-Doping în sãlile de culturism şi de fitness, în scopul exercitãrii atribuţiilor de control, constituie contravenţie şi se sancţioneazã cu amendã de la 2.000 lei la 5.000 lei.
(2) Pe lângã aplicarea sancţiunii amenzii contravenţionale, agentul constatator dispune ca sancţiune contravenţionalã complementarã suspendarea activitãţii sãlii de culturism sau de fitness pe o duratã de cel mult 6 luni.
(3) Refuzul prevãzut la alin. (1) manifestat de douã ori în cursul unui an atrage retragerea certificatului de funcţionare emis de Agenţia Naţionalã Anti-Doping.
(4) Reluarea activitãţii în cadrul sãlilor de culturism sau de fitness dupã suspendarea prevãzutã la alin. (2) se va face dupã efectuarea controlului de cãtre personalul împuternicit.
ART. 17
(1) Introducerea sau scoaterea din ţarã, precum şi importul sau exportul de substanţe dopante cu grad mare de risc, fãrã autorizaţie emisã de autoritãţile competente, constituie contravenţie şi se sancţioneazã cu amendã de la 10.000 lei la 20.000 lei.
(2) Introducerea sau scoaterea din ţarã, precum şi importul ori exportul de steroizi anabolici sintetici, de testosteron şi de derivaţi ai sãi, de eritropoietinã, de hormoni de creştere şi de substanţe chimice care sporesc producerea naturalã şi eliberarea de testosteron sau de hormoni de creştere, fãrã autorizaţie emisã de autoritãţile competente, constituie contravenţie şi se sancţioneazã cu amendã de la 30.000 lei la 45.000 lei.
ART. 18
(1) Constatarea contravenţiilor prevãzute la art. 13 şi aplicarea sancţiunii se fac de cãtre inspectorii sanitari de stat împuterniciţi de Ministerul Sãnãtãţii şi de cãtre personalul anume împuternicit din cadrul Autoritãţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor.
(2) Constatarea contravenţiilor prevãzute la art. 14-16 şi aplicarea sancţiunilor se fac de cãtre personalul anume împuternicit din cadrul Agenţiei Naţionale Anti-Doping.
(3) Constatarea contravenţiei prevãzute la art. 17 şi aplicarea sancţiunii se fac de cãtre personalul anume împuternicit de Autoritatea Naţionalã a Vãmilor şi de cãtre personalul anume împuternicit din cadrul Inspectoratului General al Poliţiei Române.
(4) Contravenţiilor prevãzute la art. 13-17 le sunt aplicabile dispoziţiile Ordonanţei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor, aprobatã cu modificãri şi completãri prin Legea nr. 180/2002, cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
ART. 19
(1) Fabricarea, prepararea, procesarea şi transformarea de steroizi anabolici sintetici, de testosteron şi de derivaţi ai sãi, de eritropoietinã, de hormoni de creştere şi de substanţe chimice care sporesc producerea naturalã şi eliberarea de testosteron sau de hormoni de creştere, fãrã drept, se pedepsesc cu închisoare de la un an la 3 ani sau cu amendã de la 15.000 lei la 30.000 lei.
(2) Tentativa se pedepseşte.
(3) Se considerã tentativã şi producerea sau procurarea mijloacelor ori instrumentelor, precum şi luarea de mãsuri în vederea comiterii infracţiunii prevãzute la alin. (1).
ART. 20
(1) Pentru infracţiunea prevãzutã la art. 19, constituie circumstanţe agravante urmãtoarele situaţii:
a) sãvârşirea faptei de cãtre o persoanã care are, potrivit prezentei legi, atribuţii în prevenirea şi combaterea dopajului;
b) oferirea, prescrierea, administrarea de substanţe dopante cu grad mare de risc unui minor;
c) sãvârşirea faptei de cãtre o persoanã care îndeplineşte o funcţie ce implicã exerciţiul autoritãţii de stat, iar fapta a fost sãvârşitã în exercitarea acestei funcţii.
(2) Dacã infracţiunea prevãzutã la art. 19 este sãvârşitã în condiţiile vreuneia dintre circumstanţele agravante prevãzute la alin. (1), maximul special al pedepselor se majoreazã cu o treime.
ART. 21
Nu se pedepseşte persoana care, înainte de începerea urmãririi penale, denunţã autoritãţilor competente participarea sa la o asociere sau înţelegere în vederea comiterii infracţiunii prevãzute la art. 19, permiţând astfel identificarea şi tragerea la rãspundere penalã a celorlalţi participanţi.
ART. 22
Persoana care a comis infracţiunea prevãzutã la art. 19 şi care, în timpul urmãririi penale, denunţã şi faciliteazã identificarea şi tragerea la rãspundere penalã a altor persoane care au sãvârşit infracţiunea prevãzutã la art. 19 beneficiazã de reducerea la jumãtate a limitelor pedepsei prevãzute de lege.
ART. 23
(1) Substanţele dopante cu grad mare de risc şi alte bunuri care au fãcut obiectul faptelor prevãzute în prezentul capitol se confiscã, iar dacã acestea nu se gãsesc, contravenientul sau condamnatul este obligat la plata echivalentului lor în bani.
(2) Se confiscã, de asemenea, banii, valorile sau orice alte bunuri dobândite prin valorificarea substanţelor dopante cu grad mare de risc şi a bunurilor prevãzute la alin. (1).
(3) Sumele rezultate din valorificarea bunurilor confiscate şi banii confiscaţi, potrivit alin. (1) şi (2), se constituie venituri la bugetul de stat şi se evidenţiazã în cont separat în bugetul de stat.
ART. 24
În cazul solicitãrii expertizei substanţelor confiscate, costurile privind contravaloarea expertizei sunt suportate de cãtre solicitant.
ART. 25
(1) Substanţele dopante cu grad mare de risc confiscate se distrug. Pãstrarea de probe este obligatorie.
(2) Distrugerea substanţelor dopante cu grad mare de risc se efectueazã periodic, prin incinerare sau prin alte mijloace adecvate, de cãtre o societate comercialã autorizatã, în prezenţa unei comisii formate din reprezentanţi ai Consiliului.
(3) Cheltuielile ocazionate de distrugerea substanţelor dopante cu grad mare de risc se suportã de proprietar sau de persoana de la care au fost ridicate.
(4) Procedura de distrugere a substanţelor dopante cu grad mare de risc confiscate, prevãzute la alin. (1), se va stabili prin norme metodologice aprobate prin hotãrâre a Guvernului.
ART. 26
În cazul în care substanţele descoperite pe parcursul controlului intrã şi sub incidenţa Legii nr. 143/2000 privind prevenirea şi combaterea traficului şi consumului ilicit de droguri, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, sau a Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 121/2006 privind regimul juridic al precursorilor de droguri, aprobatã cu modificãri prin Legea nr. 186/2007, Agenţia Naţionalã Anti-Doping are obligaţia de a înştiinţa de îndatã organele de urmãrire penalã competente, precum şi Agenţia Naţionalã Antidrog, regimul sancţionator aplicabil fiind cel prevãzut în aceste acte normative.
CAP. V
Dispoziţii finale
ART. 27
În termen de 60 de zile de la data intrãrii în vigoare a prezentei legi, la propunerea Agenţiei Naţionale Anti-Doping, Guvernul va adopta normele metodologice prevãzute la art. 9 alin. (3) şi la art. 25 alin. (4).
ART. 28
În vederea îndeplinirii prevederilor art. 11 şi 12, se suplimenteazã numãrul maxim de posturi prevãzut în Hotãrârea Guvernului nr. 1.522/2006*) privind aprobarea structurii organizatorice şi a Regulamentului de organizare şi funcţionare ale Agenţiei Naţionale Anti-Doping, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 911 din 9 noiembrie 2006, cu un numãr de 30 de posturi şi se va suplimenta bugetul Cancelariei Primului-Ministru alocat pe anul 2008, de la Fondul de rezervã bugetarã la dispoziţia Guvernului, prevãzut în bugetul de stat pe anul 2008, la capitolul bugetar 67.01 - Culturã, recreere şi religie, titlul 51 - Transferuri între unitãţi ale administraţiei publice, pentru Agenţia Naţionalã Anti-Doping, conform prevederilor legale în vigoare.
───────────
*) Hotãrârea Guvernului nr. 1.522/2006 privind aprobarea structurii organizatorice şi a Regulamentului de organizare şi funcţionare ale Agenţiei Naţionale Anti-Doping a fost republicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 41 din 19 ianuarie 2010, cu modificãrile ulterioare.
ART. 29
Dispoziţiile capitolului IV din prezenta lege se completeazã în mod corespunzãtor cu dispoziţiile Legii nr. 227/2006, republicatã.
ART. 30
La data intrãrii în vigoare a prezentei legi se abrogã art. 42 alin. (1) din Legea nr. 227/2006 privind prevenirea şi combaterea dopajului în sport, republicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 63 din 25 ianuarie 2011.
ANEXĂ
LISTA SUBSTANŢELOR DOPANTE CU GRAD MARE DE RISC