Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
LEGE nr. 102 din 25 aprilie 2006 pentru aprobarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 109/2005 privind transporturile rutiere
EMITENT: PARLAMENTUL PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 398 din 9 mai 2006
Parlamentul României adoptã prezenta lege.
ART. I
Se aprobã <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 109 din 14 iulie 2005 privind transporturile rutiere, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 655 din 22 iulie 2005, cu urmãtoarele modificãri şi completãri:
1. La articolul 1, alineatul (1) va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 1. - (1) Dispoziţiile prezentei ordonanţe de urgenţã constituie cadrul general pentru organizarea, efectuarea şi asigurarea desfãşurãrii transporturilor rutiere de mãrfuri şi de persoane, precum şi a activitãţilor conexe acestora pe teritoriul României, în condiţii de siguranţã şi calitate, cu respectarea principiilor liberei concurenţe, garantarea accesului liber şi nediscriminatoriu la piaţa transportului rutier şi a mãsurilor de protecţie a mediului înconjurãtor, a drepturilor şi intereselor legitime ale persoanelor fizice şi juridice şi pentru satisfacerea necesitãţilor economiei naţionale şi nevoilor de apãrare ale ţãrii."
2. La articolul 2, partea introductivã şi literele c)-h) vor avea urmãtorul cuprins:
"Art. 2. - Prevederile prezentei ordonanţe de urgenţã privind accesul la activitatea de transport nu se aplicã transporturilor rutiere efectuate cu:
......................................................................
c) vehicule rutiere aparţinând instituţiilor din sistemul naţional de apãrare;
d) vehicule rutiere utilizate pentru transporturi poştale care sunt efectuate în cadrul unui serviciu public;
e) vehicule rutiere care transportã medicamente, produse şi echipamente medicale necesare intervenţiilor în caz de catastrofe şi calamitãţi;
f) vehicule rutiere speciale destinate serviciilor medicale de urgenţã;
g) vehicule rutiere special amenajate care le fac improprii pentru transportul mãrfurilor;
h) vehicule rutiere care transportã vehicule avariate sau defecte;".
3. Dupã articolul 2 se introduce un nou articol, articolul 2^1, cu urmãtorul cuprins:
"Art. 2^1. - Transportul public local se reglementeazã prin legi speciale."
4. Alineatul (1) al articolului 3 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 3. - (1) În sensul prezentei ordonanţe de urgenţã, termenii şi expresiile de mai jos au urmãtoarele semnificaţii:
1. activitate conexã transportului rutier - activitate complementarã care se desfãşoarã în legãturã cu transportul rutier;
2. activitate de transport rutier - suma operaţiunilor de transport care asigurã, nemijlocit, deplasarea mãrfurilor sau a persoanelor, cu ajutorul vehiculelor sau al combinaţiei de vehicule, pe distanţe şi în condiţii prestabilite;
3. autoturism - autovehicul cu cel puţin 4 roţi şi o vitezã maximã constructivã mai mare de 25 km/h, conceput şi construit pentru transportul de persoane, care are cel mult 9 locuri pe scaune, inclusiv locul conducãtorului auto;
4. autobuz - autovehicul cu cel puţin 4 roţi şi o vitezã maximã constructivã mai mare de 25 km/h, conceput şi construit pentru transportul de persoane pe scaune şi în picioare, şi care are mai mult de 9 locuri pe scaune, inclusiv locul conducãtorului auto;
5. autobuz urban - autobuz la care majoritatea locurilor sunt în picioare;
6. autocar - autobuz cu mai mult de 22 de locuri pe scaune, destinat şi echipat numai pentru transportul de persoane aşezate pe scaune, având spaţii speciale pentru transportul bagajelor pe distanţe mari, amenajat şi dotat pentru a asigura confortul persoanelor transportate, având interdicţia de a transporta persoane în picioare;
7. autorizaţie de transport internaţional - document care dã dreptul unui operator de transport rutier sã efectueze în anumite condiţii unul sau mai multe transporturi de tranzit sau destinaţie pe teritoriul unui stat, pe perioada sa de valabilitate;
8. autogarã - spaţiu special delimitat, amenajat şi dotat pentru a permite staţionarea autobuzelor la persoane, pentru urcarea sau coborârea persoanelor, precum şi pentru o oferi condiţii şi servicii pentru autobuze şi pentru persoanele aflate în aşteptare;
9. cap de traseu - punct de plecare sau punct de destinaţie, aferent unui traseu, utilizat pentru urcarea/coborârea persoanelor transportate prin servicii regulate de transport rutier public;
10. cabotaj - operaţiune de transport rutier efectuatã de cãtre un operator de transport rutier strãin între cel puţin douã puncte de încãrcare/descãrcare aflate pe teritoriul României; deplasarea fãrã încãrcãturã a unui vehicul rutier între douã operaţiuni consecutive de transport internaţional nu este consideratã cabotaj;
11. certificat de competenţã profesionalã - document care atestã pregãtirea profesionalã a unei persoane în domeniul transporturilor rutiere;
12. certificat de transport în cont propriu - document prin care se atestã cã întreprinderea îndeplineşte condiţia de competenţã profesionalã, aceasta având acces la activitatea de transport rutier în cont propriu;
13. contract de închiriere de vehicule rutiere - contract încheiat în formã autenticã, prin care un locator, persoanã fizicã sau juridicã, transmite, contra cost, dreptul de folosinţã pe perioadã determinatã a unuia sau mai multor vehicule, fãrã conducãtor auto, cãtre o altã persoanã fizicã sau juridicã, numitã locatar;
14. copia conformã a certificatului de transport în cont propriu - documentul eliberat de autoritatea competentã pentru fiecare dintre autovehiculele sau ansamblurile de vehicule rutiere deţinute în condiţiile prezentei ordonanţe de urgenţã şi utilizate de întreprindere, altele decât cele menţionate la art. 2, cu care se efectueazã operaţiuni de transport rutier în cont propriu, numai cu respectarea reglementãrilor naţionale şi internaţionale în domeniul transporturilor rutiere;
15. copia conformã a licenţei de transport - documentul eliberat de autoritatea competentã pentru fiecare dintre autovehiculele sau ansamblurile de vehicule rutiere deţinute în condiţiile prezentei ordonanţe de urgenţã şi utilizate de operatorul de transport rutier la operaţiuni de transport rutier, altele decât cele menţionate la art. 2, numai cu respectarea reglementãrilor naţionale şi internaţionale în domeniul transporturilor rutiere;
16. cursã - traseu parcurs de un autobuz care, dupã atingerea punctului de destinaţie, revine la punctul de plecare, în cadrul aceleiaşi operaţiuni de transport de persoane;
17. document de transport - document care se aflã la bordul autovehiculului rutier pe toatã durata derulãrii transportului, având înscrise date privind întreprinderea care efectueazã transportul, expeditorul, beneficiarul transportului, mãrfurile sau persoanele transportate, dupã caz, şi care trebuie sã facã posibilã stabilirea categoriei şi a tipului de transport rutier efectuat;
18. grafic de circulaţie - document care conţine staţiile publice aflate pe un traseu, distanţele dintre acestea, orele de plecare, respectiv sosire, şi zilele în care se efectueazã transporturile;
19. grup de persoane dinainte constituit - grup pentru care o organizaţie sau o persoanã autorizatã care este responsabilã cu încheierea contractului şi plata colectivã a serviciilor a primit rezervãrile şi a efectuat plãţile înainte de plecare. Pe tot parcursul transportului componenţa grupului trebuie sã rãmânã aceeaşi;
20. inspecţie tehnicã periodicã - operaţiune de control periodic al vehiculelor aflate în exploatare, care priveşte în principal sistemele şi componentele acestora ce contribuie la siguranţa circulaţiei, protecţia mediului şi încadrarea în categoria de folosinţã;
21. intermediere în transporturile rutiere - activitatea unei întreprinderi cu scop patrimonial care constã în preluarea de la beneficiari a comenzilor de transport rutier în trafic naţional şi/sau internaţional, acestea urmând a fi executate de intermediar, în numele sãu, prin intermediul unuia sau mai multor operatori de transport;
22. întreprindere - agent economic, persoanã fizicã, asociaţie familialã sau persoanã juridicã, cu/fãrã scop patrimonial, orice asociaţie ori grup de persoane fãrã personalitate juridicã, cu/fãrã scop patrimonial, sau orice organism oficial care are personalitate juridicã ori care depinde de o autoritate care are aceastã personalitate;
23. licenţã pentru activitãţi conexe transportului rutier - document care dã dreptul unei întreprinderi sã desfãşoare activitãţi conexe transportului rutier;
24. licenţã de transport - document prin care se atestã cã întreprinderea îndeplineşte condiţiile de onorabilitate, capacitate financiarã şi competenţã profesionalã, aceasta având acces la transportul rutier public;
25. licenţã de traseu - document care dã dreptul operatorului de transport rutier sã efectueze transport rutier public de persoane prin servicii regulate sau servicii regulate speciale în trafic naţional pe un anumit traseu, conform programului de transport;
26. masã totalã maximã autorizatã - masa totalã maximã a unui vehicul rutier, aşa cum este declaratã de constructorul acestuia;
27. microbuz - autobuz care are o capacitate de transport de cel mult 22 de persoane pe scaune, în afara locului conducãtorului auto;
28. omologare - procedura administrativã prin care autoritatea competentã certificã, conform legislaţiei în vigoare, cã un tip de vehicul, un sistem sau o componentã ori o entitate tehnicã independentã satisface cerinţele tehnice prevãzute de reglementãrile în vigoare;
29. operator de transport rutier - orice întreprindere care deţine certificat unic de înregistrare, având ca obiect de activitate activitatea de transport rutier, deţinãtoare a unei licenţe de transport şi care efectueazã transport rutier public cu vehicule rutiere deţinute cu orice titlu, cu excepţia comodatului, denumite în continuare vehicule deţinute;
30. operator de transport rutier român - operator de transport rutier cu sediul sau cu domiciliul în România;
31. operator de transport rutier strãin - operator de transport rutier cu sediul sau cu domiciliul în strãinãtate, autorizat sã efectueze transporturi rutiere internaţionale;
32. operator pentru activitãţi conexe transportului rutier - orice întreprindere care desfãşoarã activitãţi conexe transportului rutier şi care a obţinut în prealabil licenţa pentru activitãţi conexe transportului rutier;
33. persoanã desemnatã - persoanã fizicã, managerul activitãţii de transport rutier, care îndeplineşte pentru întreprindere condiţiile de onorabilitate şi competenţã profesionalã, care este angajatã pe bazã de contract de muncã sã conducã, permanent şi efectiv, activitatea de transport a întreprinderii;
34. program de transport interjudeţean şi internaţional - program întocmit şi aprobat de autoritatea competentã, prin care se stabilesc traseele pentru transportul rutier public de persoane prin servicii regulate, graficele de circulaţie, capetele de traseu, staţiile publice, numãrul, tipul şi capacitatea autovehiculelor necesare;
35. program de transport judeţean - program propus şi aprobat de consiliile judeţene şi de Consiliul General al Municipiului Bucureşti, prin care se stabilesc traseele pentru transportul rutier public de persoane prin servicii regulate, graficele de circulaţie, capetele de traseu, staţiile publice, numãrul, tipul şi capacitatea autovehiculelor necesare;
36. serviciu regulat de transport de persoane - serviciu de transport public de persoane care asigurã transportul persoanelor, potrivit graficelor de circulaţie, pe trasee specificate, în care urcarea/coborârea persoanelor transportate în/din autovehicul se face în puncte de oprire dinainte stabilite; serviciul regulat de transport de persoane presupune obligaţia respectãrii graficelor de circulaţie, acesta fiind accesibil oricãrei persoane, putând fi condiţionat cel mult de o rezervare prealabilã;
37. serviciu regulat special de transport de persoane - serviciu de transport public de persoane efectuat la solicitarea unui beneficiar, prin care se asigurã doar transportul anumitor categorii determinate de persoane, în mãsura în care acest serviciu se desfãşoarã în condiţiile prevãzute la pct. 36. Serviciul regulat special de transport de persoane include:
a) transportul muncitorilor între domiciliu şi locul de muncã;
b) transportul elevilor şi al studenţilor spre şi dinspre instituţiile de învãţãmânt;
c) transportul militarilor şi al familiilor acestora între domiciliu şi unitatea militarã;
38. staţie publicã - punct de pe traseul unui seviciu regulat de transport de persoane, amenajat corespunzãtor, semnalizat printr-un indicator rutier şi care sã aibã în dotare un panou suplimentar pe care este ataşat orarul conform cãruia opresc autovehiculele pentru urcarea şi coborârea persoanelor transportate;
39. serviciu ocazional de transport de persoane - activitate de transport public de persoane, realizatã pe bazã de contract unic pentru fiecare cursã, care nu poate fi definitã ca serviciu regulat sau ca serviciu regulat special, prin care se transportã grupuri de persoane dinainte constituite, la iniţiativa unei persoane, cu ocazia unor evenimente, manifestãri speciale, cãlãtorii circulare cu caracter de agrement, turism şi altele asemenea;
40. traseu - parcurs care asigurã legãtura între mai multe localitãţi şi/sau obiective, cuprinse între douã capete, pe care se efectueazã transport rutier public de persoane prin servicii regulate şi servicii regulate speciale. În funcţie de amplasarea capetelor şi de itinerarul dintre acestea, traseele pot fi locale, judeţene, interjudeţene şi internaţionale; traseele dintre municipiul Bucureşti şi alte localitãţi sunt trasee interjudeţene;
41. transport rutier - operaţiune prin care se realizeazã deplasarea persoanelor sau a mãrfurilor cu un autovehicul ori cu un ansamblu de vehicule rutiere, pe un drum deschis circulaţiei publice, chiar dacã vehiculele respective sunt, pe o anumitã porţiune a traseului, transportate la rândul lor pe sau de alte vehicule ori dacã autovehiculele se deplaseazã fãrã încãrcãturã. Operaţiunile de încãrcare/descãrcare şi de întocmire/distribuire a documentelor însoţitoare transportului, realizate sau supravegheate de conducãtorul vehiculului ori al ansamblului de vehicule, sunt operaţiuni incluse în activitatea de transport;
42. transport rutier agabaritic - transport rutier cu mase şi/sau cu dimensiuni depãşite;
43. transport rutier în trafic naţional - transport rutier care se efectueazã între douã localitãţi situate pe teritoriul României, fãrã a depãşi teritoriul statului;
44. transport rutier în trafic internaţional - transport rutier care se efectueazã între localitatea de plecare şi localitatea de destinaţie, situate pe teritoriul a douã state diferite, cu sau fãrã tranzitarea unuia ori mai multor state;
45. transport rutier în zona de mic trafic de frontierã - transport rutier care implicã deplasarea unui vehicul rutier de pe teritoriul unui stat pe teritoriul statului învecinat, pe o distanţã de cel mult 30 km faţã de frontierã, dacã acordurile bilaterale încheiate între statele respective nu prevãd altfel;
46. transport rutier local - transport rutier efectuat în interiorul zonei administrativ-teritoriale a unei localitãţi, fãrã a depãşi limitele acesteia;
47. transport rutier judeţean - transport rutier care se efectueazã între douã localitãţi situate pe teritoriul aceluiaşi judeţ;
48. transport rutier interjudeţean - transport rutier care se efectueazã între localitatea de plecare şi localitatea de destinaţie, situate pe teritoriul a douã judeţe diferite, cu sau fãrã tranzitarea unuia ori mai multor judeţe; în sensul prezentei ordonanţe de urgenţã, transportul rutier între municipiul Bucureşti şi alte judeţe este considerat transport rutier interjudeţean;
49. transportator rutier - orice întreprindere care, în activitatea sa, pentru transportul public sau transportul în cont propriu al persoanelor ori al mãrfurilor, utilizeazã vehicule sau ansambluri de vehicule rutiere deţinute, în condiţiile prezentei ordonanţe de urgenţã;
50. vehicul rutier - sistem mecanic destinat circulaţiei pe drumurile publice, cu sau fãrã mijloace de autopropulsare, şi care se utilizeazã în mod normal pentru transportul de persoane şi/sau de mãrfuri ori pentru efectuarea de servicii sau lucrãri. În sensul prezentei ordonanţe de urgenţã sunt considerate vehicule rutiere autovehiculele, remorcile, semiremorcile şi tractoarele, definite astfel:
a) autovehicul - orice vehicul rutier care se deplaseazã prin propulsie proprie, cu excepţia vehiculelor care circulã pe şine şi a autovehiculelor cu douã sau 3 roţi;
b) remorcã - vehicul rutier fãrã motor, conceput şi construit pentru a fi tractat de un autovehicul;
c) semiremorcã - vehicul rutier tractat, conceput pentru a fi cuplat la un tractor sau la o axã de tractare, astfel încât asupra tractorului ori axei de tractare se exercitã o forţã verticalã semnificativã;
d) tractor - vehicul rutier care, prin concepţie şi construcţie, este destinat exclusiv sau în principal tractãrii de remorci/semiremorci sau utilaje;
51. vehicule istorice - vehicule pentru care perioada trecutã de la încetarea fabricaţiei tipurilor respective, care au utilizat acelaşi tip de caroserie şi acelaşi tip de motor, este de cel puţin 30 de ani, originale, restaurate sau reconstruite, pentru care deţinãtorii au obţinut un atestat de vehicul istoric emis de organisme agreate de autoritatea competentã."
5. La articolul 4 litera A, litera b) va avea urmãtorul cuprins:
"b) clasificarea din punct de vedere al caracterului comercial al activitãţii:
1. transport rutier public;
2. transport rutier în cont propriu;".
6. La articolul 4 litera B, punctul 1 al literei a) va avea urmãtorul cuprins:
"1. transport rutier de mãrfuri generale, inclusiv bunuri;".
7. La articolul 5, alineatul (1) va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 5. - (1) Ministerul Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului, în calitate de organ de specialitate al administraţiei publice centrale, autoritate de stat şi de reglementare în domeniul transporturilor rutiere, reprezintã, în sensul prezentei ordonanţe de urgenţã, autoritatea competentã."
8. La articolul 5, litera f) a alineatului (3) va avea urmãtorul cuprins:
"f) autorizeazã activitãţile de transport rutier public şi în cont propriu, în trafic naţional şi/sau internaţional, şi elibereazã în acest sens licenţe, certificate de transport în cont propriu şi autorizaţii de transport internaţional, prin intermediul autoritãţilor prevãzute de legislaţia în vigoare, în conformitate cu procedurile specifice stabilite pentru operatorii de transport rutier, întreprinderi şi operatorii de activitãţi conexe transportului rutier, precum şi atestate/certificate pentru personalul de specialitate din domeniul transporturilor rutiere, conform prevederilor în vigoare, acordurilor şi convenţiilor la care România este parte;".
9. Dupã articolul 8 se introduc douã noi articole, articolele 8^1 şi 8^2, cu urmãtorul cuprins:
"Art. 8^1. - Consiliile judeţene, Consiliul General al Municipiului Bucureşti şi consiliile locale au urmãtoarele atribuţii privind transportul rutier public, care se realizeazã în zona de competenţã respectivã:
a) stabilirea şi aplicarea politicilor teritoriale de dezvoltare durabilã a transportului rutier, în conexiune cu politicile similare din zonele limitrofe şi în conformitate cu politica naţionalã în domeniu;
b) aprobarea programelor de transport rutier public de persoane în trafic judeţean, dupã armonizarea acestora de cãtre autoritatea competentã cu programele de transport rutier interjudeţean, feroviar, naval sau aerian, dupã caz.
Art. 8^2. - La realizarea proiectului de program de transport rutier public de persoane în trafic judeţean vor fi consultate şi asociaţiile existente la nivel judeţean."
10. Articolul 9 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 9. - (1) Transportul rutier se efectueazã numai în condiţiile respectãrii prevederilor prezentei ordonanţe de urgenţã, a reglementãrilor în vigoare din domeniul transporturilor rutiere, precum şi a acordurilor şi convenţiilor internaţionale la care România este parte.
(2) Transportul rutier de mãrfuri periculoase se efectueazã numai în condiţiile respectãrii prevederilor Acordului european referitor la transportul rutier internaţional al mãrfurilor periculoase (A.D.R.), încheiat la Geneva la 30 septembrie 1957, la care România a aderat prin <>Legea nr. 31/1994 , cu modificãrile ulterioare, şi a reglementãrilor specifice în vigoare.
(3) Transportul rutier al deşeurilor periculoase se efectueazã numai în condiţiile respectãrii reglementãrilor specifice în vigoare.
(4) Transportul rutier de mãrfuri sau de persoane se poate efectua numai în condiţiile respectãrii prevederilor <>Ordonanţei Guvernului nr. 17/2002 privind stabilirea perioadelor de conducere şi a perioadelor de odihnã ale conducãtorilor vehiculelor care efectueazã transporturi rutiere şi organizarea timpului de muncã al lucrãtorilor mobili în transportul rutier de mãrfuri şi persoane, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 466/2003 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, şi ale Acordului european privind activitatea echipajelor vehiculelor care efectuezã transporturi rutiere internaţionale (A.E.T.R.), inclusiv ale anexelor la acesta, încheiat la Geneva la 1 iulie 1970, la care România a aderat prin <>Legea nr. 101/1994 ."
11. Articolul 11 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 11. - Transportul rutier public este transportul rutier efectuat pe bazã de contract, contra platã, prin încasarea unui tarif sau a echivalentului în naturã ori în servicii, cu vehicule deţinute şi utilizate în condiţiile prezentei ordonanţe de urgenţã."
12. La articolul 12, partea introductivã şi literele a) şi f) vor avea urmãtorul cuprins:
"Art. 12. - Transportul rutier în cont propriu se efectueazã fãrã încasarea unui tarif sau a echivalentului în naturã ori în servicii al acestuia şi se realizeazã în urmãtoarele condiţii cumulative:
a) este o activitate secundarã sau suplimentarã celorlalte activitãţi principale autorizate ale întreprinderii;
.....................................................................
f) vehiculele utilizate pentru astfel de transporturi sunt conduse de cãtre conducãtori auto angajaţi ai întreprinderii, de cãtre persoana fizicã sau de cãtre un membru al asociaţiei familiale, dupã caz."
13. Articolul 13 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 13. - Operatorii de transport rutier români pot efectua transport rutier public în trafic naţional şi/sau internaţional numai cu vehicule rutiere deţinute şi utilizate în condiţiile prezentei ordonanţe de urgenţã, înmatriculate în România, conduse de persoane cu cetãţenie românã sau de cetãţeni strãini cu drept de muncã în România."
14. Articolul 14 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 14. - Pentru a putea efectua transport rutier pe teritoriul României, conducãtorii auto cetãţeni strãini care au obţinut dreptul de muncã în România trebuie sã deţinã un certificat de competenţã profesionalã eliberat de autoritatea competentã în condiţiile stabilite de aceasta."
15. La articolul 17, alineatul (1) va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 17. - (1) Pentru a efectua transport rutier public, operatorii de transport rutier trebuie sã fie înregistraţi în Registrul operatorilor de transport rutier, ţinut de autoritatea competentã."
16. Articolul 18 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 18. - (1) Pentru dobândirea calitãţii de operator de transport rutier, o întreprindere trebuie sã obţinã licenţa de transport, care se acordã în urma îndeplinirii cumulative a condiţiilor de onorabilitate, capacitate financiarã şi competenţã profesionalã.
(2) Condiţia de onorabilitate, în sensul prezentei ordonanţe de urgenţã, se considerã ca fiind îndeplinitã numai dacã persoana desemnatã sã conducã permanent şi efectiv activitatea de transport rutier:
a) nu a fost condamnatã pentru infracţiuni de naturã comercialã;
b) nu a fost declaratã inaptã pentru a conduce permanent şi efectiv activitatea de transport rutier, conform prevederilor legale în vigoare;
c) nu a fost condamnatã pentru infracţiuni privind:
- condiţiile de platã şi de angajare;
- transportul rutier de mãrfuri sau de persoane şi, în special, prevederile privind perioadele de conducere şi de odihnã ale conducãtorilor auto, greutãţile şi dimensiunile vehiculelor rutiere, siguranţa rutierã şi siguranţa vehiculului rutier, protecţia mediului.
(3) Condiţia de capacitate financiarã constã în dispunerea unor resurse suficiente pentru a se asigura demararea în bune condiţii a activitãţii întreprinderii şi buna administrare a acesteia. Condiţia de capacitate financiarã se considerã ca fiind îndeplinitã numai dacã operatorul de transport rutier dispune de un nivel financiar de minimum 9.000 euro pentru primul autovehicul rutier şi 5.000 euro pentru fiecare dintre celelalte autovehicule rutiere deţinute şi utilizate în condiţiile prezentei ordonanţe de urgenţã. Modul de evaluare a capacitãţii financiare a unei întreprinderi se stabileşte de autoritatea competentã.
(4) Condiţia de competenţã profesionalã se considerã ca fiind îndeplinitã dacã persoana desemnatã sã conducã permanent şi efectiv activitatea de transport rutier este titularã a unui certificat de competenţã profesionalã eliberat de autoritatea competentã în condiţiile stabilite de aceasta.
(5) Certificatul de competenţã profesionalã atestã deţinerea nivelului necesar de cunoştinţe stabilit de autoritatea competentã şi se acordã în urma unei examinãri scrise obligatorii, care poate fi completatã cu o examinare oralã în forma stabilitã de autoritatea competentã."
17. Articolul 19 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 19. - (1) Licenţa de transport se elibereazã operatorului de transport rutier de cãtre autoritatea competentã, are o valabilitate de 5 ani şi se pãstreazã la sediul acestuia.
(2) Pentru vehiculele rutiere deţinute de operatorul de transport rutier, în condiţiile prezentei ordonanţe de urgenţã, şi utilizate la operaţiuni de transport rutier public, autoritatea competentã elibereazã, la cerere, copii conforme ale licenţei de transport. Numãrul maxim de copii conforme ale licenţei de transport corespunde numãrului de vehicule pentru care este îndeplinitã condiţia de capacitate financiarã a operatorului de transport rutier.
(3) Copiile conforme ale licenţei de transport se elibereazã de cãtre autoritatea competentã, pentru perioade succesive de un an, pânã la expirarea valabilitãţii licenţei de transport."
18. Articolul 20 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 20. - (1) Efectuarea transportului rutier public cu autovehicule deţinute în condiţiile prezentei ordonanţe de urgenţã, altele decât cele prevãzute la art. 2, este permisã numai pe baza copiei conforme a licenţei de transport valabile, emisã de autoritatea competentã.
(2) Copia conformã a licenţei de transport se suspendã de cãtre autoritatea competentã în cazul sãvârşirii unor abateri grave sau repetate de la reglementãrile în vigoare privind transportul rutier şi/sau protecţia mediului."
19. Articolul 21 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 21. - Licenţa de transport se retrage de cãtre autoritatea competentã în cazul în care operatorul de transport rutier nu mai îndeplineşte condiţiile care au stat la baza acordãrii acesteia sau în cazul în care operatorul de transport a furnizat documente conţinând informaţii eronate cu ocazia solicitãrii acordãrii acesteia."
20. Articolul 22 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 22. - Întreprinderea care a dobândit calitatea de operator de transport rutier poate efectua transport rutier în cont propriu pe baza licenţei de transport şi a copiilor conforme ale acesteia existente la bordul autovehiculelor respective."
21. La articolul 23, alineatul (1) va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 23. - (1) Pentru a efectua transport rutier în cont propriu, întreprinderile trebuie sã fie înregistrate în Registrul întreprinderilor, ţinut de autoritatea competentã."
22. Articolul 24 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 24. - Pentru a efectua transport rutier în cont propriu, o întreprindere trebuie sã obţinã un certificat de transport în cont propriu, care se acordã în urma îndeplinirii condiţiei de competenţã profesionalã."
23. Articolul 25 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 25. - (1) Certificatul de transport în cont propriu se elibereazã întreprinderii de cãtre autoritatea competentã, are o valabilitate de 5 ani şi se pãstreazã la sediul acesteia.
(2) Pentru fiecare dintre autovehiculele rutiere deţinute de întreprindere şi utilizate la operaţiuni de transport rutier în cont propriu, cu excepţia celor prevãzute la art. 2, autoritatea competentã elibereazã, la cerere, copii conforme ale certificatului de transport în cont propriu, cu valabilitate de un an."
24. Articolul 26 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 26. - Efectuarea transportului rutier în cont propriu cu un vehicul deţinut este permisã numai pe baza copiei conforme valabile a certificatului de transport în cont propriu."
25. Articolul 27 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 27. - (1) Certificatul de transport în cont propriu se retrage de cãtre autoritatea competentã în cazul în care întreprinderea nu mai îndeplineşte condiţiile care au stat la baza acordãrii acestuia sau în cazul în care întreprinderea a furnizat documente conţinând informaţii eronate cu ocazia solicitãrii acordãrii acestuia.
(2) Copia conformã a certificatului de transport în cont propriu se suspendã de cãtre autoritatea competentã în cazul sãvârşirii unor abateri grave sau repetate de la reglementãrile în vigoare privind transportul rutier şi/sau protecţia mediului.
(3) O întreprindere care deţine numai certificate de transport în cont propriu nu poate executa transport rutier public."
26. Articolul 28 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 28. - (1) Transportul rutier public de mãrfuri este efectuat de cãtre operatorii de transport rutier numai cu vehicule rutiere la bordul cãrora existã, pe toatã durata transportului, o copie conformã a licenţei de transport, documentul de transport, precum şi celelalte documente specifice tipului de transport efectuat, stabilite prin reglementãrile în vigoare.
(2) Transportul rutier de mãrfuri în cont propriu poate fi efectuat de cãtre întreprinderi numai cu vehicule rutiere la bordul cãrora se aflã, pe toatã durata transportului, o copie conformã a certificatului de transport în cont propriu, documentul din care sã rezulte faptul cã transportul efectuat este în cont propriu, precum şi documentele specifice tipului de transport efectuat, stabilite prin reglementãrile în vigoare."
27. Articolul 29 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 29. - În vederea efectuãrii transportului rutier public de mãrfuri în trafic internaţional, suplimentar faţã de documentele prevãzute la art. 28 alin. (1), la bordul vehiculului rutier trebuie sã se mai afle şi certificatul privind încadrarea vehiculului rutier în normele de poluare şi siguranţã rutierã."
28. Articolul 30 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 30. - Operatorii de transport rutier români pot efectua transport rutier public de mãrfuri în trafic internaţional numai pe baza autorizaţiilor de transport internaţional eliberate de autoritatea competentã, dacã acordurile sau convenţiile internaţionale la care România este parte nu prevãd altfel."
29. Articolul 31 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 31. - (1) Operatorii de transport rutier strãini pot efectua operaţiuni de transport rutier public de mãrfuri în trafic internaţional pe teritoriul României numai pe baza autorizaţiei de transport internaţional eliberate de autoritatea competentã, dacã acordurile sau convenţiile internaţionale la care România este parte nu prevãd altfel.
(2) Organele de control vamal vor efectua formalitãţile vamale pe teritoriul României pentru autovehiculele operatorilor de transport rutier strãini numai dacã la bordul acestora existã autorizaţia de transport internaţional corespunzãtoare sau pânã la îndeplinirea acestei formalitãţi.
(3) Pânã la intrarea în vigoare a legii de aprobare a prezentei ordonanţe de urgenţã, Ministerul Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului şi Ministerul Finanţelor Publice vor elabora instrucţiuni comune pentru aplicarea prevederilor alin. (2)."
30. Articolul 32 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 32. - (1) Transportul rutier public de persoane se efectueazã de cãtre operatorii de transport rutier numai cu autobuze la bordul cãrora se aflã, pe toatã durata transportului, o copie conformã a licenţei de transport, precum şi licenţa de traseu ori autorizaţia de transport internaţional sau documentul de transport corespunzãtor serviciilor ocazionale, dupã caz.
(2) Transportul rutier în cont propriu de persoane poate fi efectuat de cãtre întreprinderi numai cu autovehicule la bordul cãrora se aflã, pe toatã durata transportului, o copie conformã a certificatului de transport în cont propriu, precum şi documente din care sã rezulte faptul cã transportul efectuat este în cont propriu."
31. Articolul 33 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 33. - Transportul rutier public de persoane cu autobuze se poate realiza prin:
a) servicii regulate;
b) servicii regulate speciale;
c) servicii ocazionale."
32. Articolul 34 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 34. - (1) Transportul rutier public de persoane prin servicii regulate pe un traseu judeţean sau interjudeţean se poate efectua de cãtre operatorii de transport rutier numai pe baza licenţei de traseu eliberate de Ministerul Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului, perioada de valabilitate a acesteia fiind limitatã de perioada de valabilitate a programului de transport.
(2) Licenţa de traseu pentru transportul rutier public în trafic interjudeţean se elibereazã pentru fiecare cursã, iar în trafic judeţean, pentru fiecare traseu.
(3) Transportul rutier public de persoane prin servicii regulate în trafic judeţean şi interjudeţean se efectueazã pe baza programelor de transport, perioada de valabilitate a acestora fiind de 3 ani.
(4) În vederea întocmirii programului de transport judeţean, consiliul judeţean are obligaţia sã transmitã autoritãţii competente, pânã la data comunicatã de aceasta, propuneri care sã conţinã traseele judeţene care urmeazã a fi incluse în program. Dupã întocmirea programului, aceasta îl va transmite spre aprobare consiliului judeţean.
(5) Programul de transport nu poate fi modificat decât pentru cazuri justificate, cel mult o datã pe an, cu respectarea condiţiilor impuse la alin. (4) privind întocmirea şi aprobarea sa."
33. Dupã articolul 34 se introduc douã noi articole, articolele 34^1 şi 34^2, cu urmãtorul cuprins:
"Art. 34^1. - (1) În cazul transportului rutier public judeţean de persoane prin servicii regulate, autoritatea competentã elibereazã licenţele de traseu dupã atribuirea traseelor din programul de transport judeţean respectiv.
(2) În vederea atribuirii traseelor, condiţiile impuse şi punctajele pentru departajare se stabilesc de autoritatea competentã pentru traseele interjudeţene şi de Ministerul Administraţiei şi Internelor pentru traseele judeţene.
(3) Licenţele de traseu pentru traseele judeţene se elibereazã de agenţiile teritoriale ale autoritãţii competente, conform atribuirii traseelor pe baza condiţiilor impuse şi punctajelor obţinute de operatori la atribuirea traseelor.
(4) La atribuirea traseelor judeţene poate participa şi un reprezentant al consiliului judeţean.
Art. 34^2. - (1) Licenţa de traseu conţine tipul şi capacitatea autobuzului cu care este permisã executarea curselor traseului, iar în anexã, graficul de circulaţie.
(2) Pentru transportul rutier de persoane pe trasee judeţene şi interjudeţene se utilizeazã autobuze interurbane şi autocare, iar pentru traseele internaţionale se utilizeazã numai autocare. Autoritatea competentã va corela gradul de confort al acestora cu lungimea traseului.
(3) În transportul rutier de persoane în trafic judeţean, interjudeţean sau internaţional se interzice transportul mai multor persoane decât numãrul de locuri pe scaune prevãzut în certificatul de înmatriculare al autobuzului."
34. Articolul 35 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 35. - La efectuarea transportului rutier public de persoane prin servicii regulate şi servicii regulate speciale, operatorii de transport rutier au obligaţia respectãrii prevederilor caietului de sarcini al licenţei de traseu sau ale autorizaţiei de transport internaţional, precum şi ale graficului de circulaţie."
35. Dupã articolul 35 se introduc douã noi articole, articolele 35^1 şi 35^2, cu urmãtorul cuprins:
"Art. 35^1. - Pe traseele paralele cu calea feratã, graficele de circulaţie se armonizeazã pentru a nu se suprapune cu graficele de circulaţie ale trenurilor de persoane.
Art. 35^2. - (1) Serviciile regulate de transport de persoane se executã pe bazã de legitimaţii de cãlãtorie individuale, care sunt documente cu regim special, respectiv: bilete, abonamente şi legitimaţii speciale.
(2) Legitimaţiile speciale de cãlãtorie sunt legitimaţiile acordate de autoritãţile competente, în condiţiile legii.
(3) Modelul biletelor, abonamentelor şi legitimaţiilor speciale se stabileşte unitar de Ministerul Finanţelor Publice.
(4) Pentru copiii sub 5 ani transportul se realizeazã gratuit.
(5) Transportul bagajelor de mânã ale pasagerilor se face gratuit în limita de pânã la 20 kg în trafic naţional şi 30 kg în trafic internaţional."
36. Articolul 36 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 36. - (1) Transportul rutier public de persoane prin servicii regulate pe un traseu internaţional se poate efectua de cãtre operatorii de transport rutier români numai pe baza autorizaţiei de transport internaţional şi a graficului de circulaţie conţinut în aceasta, eliberatã de autoritãţile competente ale statelor unde sunt situate capetele de traseu, precum şi a autorizaţiilor de transport internaţional eliberate de autoritãţile competente ale statelor tranzitate.
(2) Transportul rutier public de persoane prin servicii regulate pe un traseu internaţional se poate efectua şi de cãtre mai mulţi operatori de transport rutier, în comun, aşa cum au fost menţionate în autorizaţie."
37. Articolul 37 va avea urmãtorul cuprins:
"Art 37. - Operatorii de transport rutier strãini pot efectua transport rutier public de persoane prin servicii regulate în trafic internaţional pe teritoriul României, tranzit sau destinaţie, numai pe baza autorizaţiei de transport internaţional şi a graficului de circulaţie conţinut în aceasta, eliberatã de autoritatea competentã."
38. Articolul 38 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 38. - (1) Transportul rutier public de persoane prin servicii regulate speciale în trafic naţional se efectueazã de cãtre operatorii de transport rutier numai pe baza licenţei de traseu eliberate de autoritatea competentã, cu valabilitate egalã cu perioada contractului încheiat cu beneficiarul transportului, dar nu mai mare de un an, serviciul respectiv utilizând ca staţii pentru urcarea/coborârea persoanelor transportate alte staţii decât staţiile publice, asigurându-se existenţa la bordul autovehiculului a legitimaţiilor valabile eliberate de beneficiarul transportului.
(2) Transportul rutier public de persoane prin servicii regulate speciale în trafic internaţional se efectueazã de cãtre operatorii de transport rutier români şi strãini numai pe baza autorizaţiilor de transport internaţional eliberate de autoritãţile competente ale statelor unde sunt situate capetele de traseu, precum şi a autorizaţiilor de transport internaţional eliberate de autoritãţile competente ale statelor tranzitate, serviciul respectiv utilizând ca staţii pentru urcarea/coborârea persoanelor transportate alte staţii decât staţiile publice, asigurându-se existenţa la bordul autovehiculului a legitimaţiilor valabile eliberate de beneficiarul transportului, dacã acordurile şi convenţiile internaţionale la care România este parte nu prevãd altfel."
39. Dupã articolul 38 se introduce un nou articol, articolul 38^1, cu urmãtorul cuprins:
"Art. 38^1. - (1) Licenţa pentru traseu sau autorizaţia de transport internaţional, eliberatã de autoritatea competentã, se retrage de cãtre aceasta în cazul în care nu mai sunt îndeplinite condiţiile care au stat la baza eliberãrii ei sau în cazul abaterilor grave ori repetate de la regulile de prestare a serviciului.
(2) Deţinãtorul licenţei pentru traseu retrase este obligat sã efectueze activitatea de transport rutier pânã la înlocuirea sa cu un alt operator de transport rutier, dar nu mai mult de 60 de zile."
40. Articolul 39 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 39. - (1) Transportul rutier de persoane prin servicii ocazionale în trafic naţional se poate efectua de cãtre operatorii de transport rutier numai pe baza documentului de transport eliberat anterior de autoritatea competentã.
(2) Transportul rutier public de persoane prin servicii ocazionale în trafic internaţional se poate efectua numai în condiţiile respectãrii prevederilor Acordului privind transportul internaţional ocazional de cãlãtori cu autocarul şi autobuzul (Acordul INTERBUS), semnat de România la Bruxelles la 2 octombrie 2000, ratificat prin <>Legea nr. 439/2002 , pe baza documentelor prevãzute în respectivul acord, eliberate de autoritatea competentã.
(3) Pentru statele nesemnatare ale Acordului INTERBUS, transportul rutier public de persoane prin servicii ocazionale în trafic internaţional se poate efectua numai pe baza documentului de transport convenit între autoritatea competentã şi autoritãţile competente din statele pe teritoriul cãrora se deruleazã transportul.
(4) Transportul rutier de persoane în cont propriu în trafic internaţional se poate efectua numai pe baza documentului de transport eliberat şi convenit de autoritatea competentã cu autoritãţile competente din statele pe teritoriul cãrora se deruleazã transportul."
41. Dupã articolul 39 se introduc douã noi articole, articolele 39^1 şi 39^2, cu urmãtorul cuprins:
"Art. 39^1. - Transportul rutier de persoane în cont propriu în trafic naţional şi internaţional se efectueazã în condiţiile stabilite prin norme şi cu respectarea acordurilor şi convenţiilor internaţionale la care România este parte.
Art. 39^2. - Documentele care trebuie sã se gãseascã la bordul autovehiculului în timpul efectuãrii transportului rutier de persoane, pentru fiecare tip de transport reglementat de prezenta ordonanţã de urgenţã, se stabilesc prin norme."
42. La articolul 40, alineatele (1), (3) şi (4) vor avea urmãtorul cuprins:
"Art. 40. - (1) Activitãţile conexe transportului rutier se efectueazã de cãtre întreprinderi numai pe baza licenţei pentru activitãţi conexe transportului rutier, eliberatã de autoritatea competentã, în condiţiile stabilite prin norme.
......................................................................
(3) În situaţia în care o activitate conexã transportului rutier se efectueazã de cãtre o întreprindere în mai multe puncte, autoritatea competentã elibereazã o licenţã pentru activitãţi conexe transportului rutier, pentru fiecare dintre acestea.
(4) Licenţa pentru activitãţi conexe transportului rutier se suspendã de cãtre autoritatea competentã în cazul sãvârşirii unor abateri grave sau repetate de la reglementãrile în vigoare."
43. Articolul 43 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 43. - (1) Înfiinţarea, desfiinţarea sau schimbarea destinaţiei unor spaţii ale unei autogãri, care sã deserveascã transportul rutier public de persoane, se aprobã de Consiliul General al Municipiului Bucureşti sau de consiliul local, dupã caz, cu avizul prealabil de oportunitate al autoritãţii competente.
(2) Este interzisã schimbarea destinaţiei unei autogãri, desfiinţarea acesteia sau schimbarea destinaţiei unor spaţii ale unei autogãri, în mai puţin de 6 luni de la notificarea acestei intenţii de cãtre proprietarul autogãrii respective."
44. Articolul 44 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 44. - Amenajarea, semnalizarea rutierã şi întreţinerea staţiilor publice pentru urcarea/coborârea persoanelor transportate se asigurã de administraţia publicã localã, administratorul drumului sau deţinãtorul acestuia, dupã caz."
45. Articolul 45 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 45. - În cazul transportului rutier public de persoane prin servicii regulate în trafic judeţean, interjudeţean sau internaţional, plecãrile, opririle în tranzit şi sosirile se realizeazã din/în autogãri sau, în lipsa acestora, din/în staţii publice stabilite de administraţia publicã localã, cu avizul autoritãţii competente, conform programului de transport aprobat."
46. Articolul 46 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 46. - (1) Oprirea în autogarã în vederea urcãrii/coborârii persoanelor transportate este permisã numai în situaţia în care graficul de circulaţie al licenţei de traseu are prevãzutã staţia respectivã, în cazul serviciilor regulate de transport rutier de persoane.
(2) Accesul operatorilor de transport rutier public de persoane prin servicii regulate, în staţiile publice, este fãrã platã, egal şi nediscriminatoriu, conform graficelor de circulaţie.
(3) Operatorii de transport rutier care efectueazã transport rutier public de persoane prin servicii regulate conform graficului de circulaţie au acces egal şi nediscriminatoriu la serviciile autogãrilor, contra cost."
47. Articolul 47 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 47. - (1) Activitãţile de intermediere a operaţiunilor de transport rutier public se realizeazã pe bazã de contracte prin preluarea de la beneficiari a comenzilor de transport rutier, acestea urmând a fi executate de intermediar, în numele sãu, prin intermediul unui operator de transport rutier, pe bazã de contracte.
(2) Sarcinile şi rãspunderile intermediarului rezultã din prevederile contractului de intermediere încheiat între pãrţi."
48. Articolul 48 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 48. - Licenţa pentru activitãţi conexe transportului rutier se retrage de cãtre autoritatea competentã în cazul în care întreprinderea care efectueazã activitãţi conexe transportului rutier nu mai îndeplineşte condiţiile care au stat la baza acordãrii acesteia sau în cazul în care aceasta a furnizat documente conţinând informaţii eronate cu ocazia solicitãrii acordãrii acesteia."
49. Titlul capitolului VII va avea urmãtorul cuprins:
"CAPITOLUL VII
Siguranţa rutierã"
50. La capitolul VII, înaintea articolului 49 se introduc douã noi secţiuni, secţiunile 1 şi a 2-a, cu urmãtorul cuprins:
"SECŢIUNEA 1
Dispoziţii generale
Art. 48^1. - (1) Siguranţa rutierã se defineşte prin totalitatea reglementãrilor privind circulaţia rutierã, precum şi condiţiile pe care trebuie sã le îndeplineascã infrastructura rutierã, mijloacele de transport, persoanele cu atribuţii care concurã la siguranţa circulaţiei şi ceilalţi participanţi la trafic pentru a se asigura desfãşurarea transportului rutier în condiţii de siguranţã şi de protecţie a mediului.
(2) Reglementãrile privind circulaţia rutierã sunt stabilite prin lege specialã.
SECŢIUNEA a 2-a
Persoane cu funcţii care concurã la siguranţa rutierã
Art. 48^2. - În sensul prezentei ordonanţe de urgenţã, persoanele cu funcţii care concurã la siguranţa rutierã sunt conducãtorii auto prevãzuţi la art. 10 şi 14, persoana desemnatã şi consilierul de siguranţã.
Art. 48^3. - (1) Persoanele cu funcţii care concurã la siguranţa circulaţiei trebuie sã facã dovada cã sunt apte din punct de vedere medical şi psihologic pentru ocuparea şi menţinerea pe funcţie.
(2) Avizul medical şi avizul psihologic se obţin în urma unei examinãri, iniţiale şi periodice, efectuatã în unitãţi specializate, stabilite obligatoriu în fiecare judeţ, din reţeaua sanitarã proprie a Ministerului Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului sau agreate de acesta.
(3) Cazurile pentru care se impune efectuarea examinãrii medicale şi/sau psihologice, precum şi periodicitatea avizelor medicale şi/sau psihologice se stabilesc prin norme.
Art. 48^4. - Întreprinderea sau operatorul de transport rutier, în calitate de angajator, are obligaţia sã ţinã evidenţa avizelor medicale şi/sau psihologice şi sã respecte recomandãrile comisiilor medicale şi psihologice cu privire la persoanele cu funcţii care concurã la siguranţa rutierã.
Art. 48^5. - (1) Persoanele cu funcţii care concurã la siguranţa rutierã trebuie sã deţinã un certificat de pregãtire profesionalã eliberat de autoritatea competentã.
(2) Prin lege se pot stabili şi alte categorii de conducãtori auto care trebuie sã deţinã certificat de competenţã profesionalã.
Art. 48^6. - Certificatul de competenţã profesionalã are o valabilitate de 5 ani, cu posibilitatea prelungirii pentru aceeaşi perioadã, în urma susţinerii şi promovãrii unui examen, în condiţiile stabilite de autoritatea competentã.
Art. 48^7. - Anularea certificatului de competenţã profesionalã se realizeazã în condiţiile stabilite de autoritatea competentã, pentru cazuri de incompatibilitate.
Art. 48^8. - (1) Pentru prevenirea evenimentelor rutiere, întreprinderile care executã transport rutier public sau transport rutier în cont propriu au obligaţia de a asigura pregãtirea profesionalã şi instruirea periodicã a personalului care concurã la siguranţa circulaţiei.
(2) Instruirea personalului cu atribuţii în siguranţa circulaţiei se realizeazã în condiţiile stabilite de autoritatea competentã.
Art. 48^9. - Autoritatea competentã va stabili sarcinile şi responsabilitãţile pe care trebuie sã le îndeplineascã persoanele cu funcţii care concurã la siguranţa circulaţiei."
51. La capitolul VII, dupã secţiunea a 2-a se introduce o nouã secţiune, secţiunea a 3-a, cu urmãtorul titlu:
"SECŢIUNEA a 3-a
Vehicule rutiere"
52. La articolul 49, alineatul (3) va avea urmãtorul cuprins:
"(3) Transportul rutier de mãrfuri şi/sau de persoane se efectueazã numai cu vehicule rutiere destinate prin construcţie tipului respectiv de transport şi dotate cu tahografe şi limitatoare de vitezã, în conformitate cu reglementãrile în vigoare."
53. La articolul 50, alineatele (1) şi (2) vor avea urmãtorul cuprins:
"Art. 50. - (1) Omologarea în vederea înmatriculãrii sau înregistrãrii vehiculelor rutiere se acordã de cãtre autoritatea competentã, care elibereazã şi cartea de identitate a vehiculului rutier, în condiţiile stabilite prin prevederile legale în vigoare.
(2) Certificarea autenticitãţii şi omologarea vehiculelor rutiere în vederea înmatriculãrii sau înregistrãrii acestora se realizeazã în condiţiile stabilite prin prevederile legale în vigoare."
54. Articolul 51 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 51. - (1) Operatorii economici care efectueazã servicii de reparaţii, reglare, de modificãri constructive, de reconstrucţie a vehiculelor rutiere, de dezmembrare a vehiculelor rutiere scoase din uz, precum şi de inspecţie tehnicã periodicã a vehiculelor rutiere pot desfãşura aceste activitãţi numai pe baza autorizaţiei tehnice eliberate de autoritatea competentã, în condiţiile stabilite prin prevederile legale în vigoare.
(2) Condiţiile de desfãşurare a activitãţilor de reparaţii, reglare, de modificãri constructive, de reconstrucţie a vehiculelor rutiere, de dezmembrare a vehiculelor rutiere scoase din uz sau de inspecţie tehnicã periodicã a vehiculelor rutiere, precum şi condiţiile de acordare a autorizaţiilor tehnice operatorilor economici care efectueazã asemenea servicii se stabilesc de autoritatea competentã, în condiţiile stabilite prin prevederile legale în vigoare."
55. Articolul 52 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 52. - Produsele şi materialele de exploatare utilizate la vehiculele rutiere fabricate în ţarã sau importate trebuie sã fie certificate şi/sau omologate din punct de vedere tehnic, potrivit prevederilor legale în vigoare, de autoritatea competentã."
56. Articolul 53 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 53. - Lista produselor şi materialelor de exploatare utilizate la vehiculele rutiere pentru care se impune certificarea sau omologarea se stabileşte de autoritatea competentã, în condiţiile stabilite prin prevederile legale în vigoare."
57. La capitolul VII, dupã articolul 53 se introduce o nouã secţiune, secţiunea a 4-a, cu urmãtorul cuprins:
"SECŢIUNEA a 4-a
Infrastructura rutierã
Art. 53^1. - De respectarea prevederilor privind siguranţa circulaţiei sunt rãspunzãtoare/rãspunzãtori toate întreprinderile deţinãtoare de vehicule rutiere, persoanele cu funcţii care concurã la siguranţa circulaţiei, administratorii infrastructurii rutiere, precum şi agenţii economici autorizaţi sã execute lucrãri de întreţinere şi reparaţii a infrastructurii rutiere, în conformitate cu prevederile legale în vigoare.
Art. 53^2. - (1) Pentru asigurarea siguranţei circulaţiei şi fluenţei traficului în zilele de sâmbãtã, duminicã, sãrbãtori legale, precum şi în alte perioade, se pot institui restricţii de circulaţie pentru anumite categorii de vehicule.
(2) Restricţiile, tipurile de vehicule, perioadele de aplicare şi excepţiile se stabilesc prin ordin al ministrului transporturilor, construcţiilor şi turismului sau prin ordine comune ale ministerelor interesate, dupã caz."
58. Dupã capitolul VII se introduce un nou capitol, capitolul VII^1, cu urmãtorul cuprins:
"CAPITOLUL VII^1
Contracte în activitãţile de transport rutier şi conexe
Art. 53^3. - Executarea transportului rutier public şi a activitãţilor conexe acestuia se realizeazã pe bazã de contract comercial. Aceste activitãţi sunt urmãtoarele:
a) transportul rutier public de mãrfuri;
b) transportul rutier public de persoane în trafic naţional şi internaţional în urmãtoarele cazuri:
1. transportul rutier prin serviciu regulat;
2. transportul rutier prin serviciu regulat special;
3. transportul rutier ocazional;
c) activitãţi desfãşurate de autogarã;
d) activitãţi de intermediere.
Art. 53^4. - Se considerã contract şi comanda acceptatã numai dacã conţine toate elementele necesare efectuãrii transportului rutier.
Art. 53^5. - (1) Dispoziţiile pct. 2 şi 3 ale art. 1, precum şi ale art. 2-30 şi 32-41, cu excepţia celor prevãzute la art. 23 pct. 3, din Convenţia referitoare la contractul de transport internaţional de mãrfuri pe şosele (CMR), semnatã la Geneva, Elveţia, la 19 mai 1956, la care România a aderat prin <>Decretul nr. 451 din 20 noiembrie 1972 , publicat în Buletinul Oficial, Partea I, nr. 145 din 6 decembrie 1972, denumitã în continuare Convenţia CMR, sunt aplicabile de plin drept transporturilor rutiere publice de mãrfuri executate cu vehicule în trafic naţional.
(2) În trafic naţional, prevederile art. 23 pct. 3 din Convenţia CMR vor avea urmãtorul cuprins: «Totuşi, cuantumul despãgubirilor nu poate depãşi echivalentul în lei a 2,5 USD per kilogram greutate brutã lipsã.»
Art. 53^6. - (1) Prevederile titlului XII - «Despre contractul de transport rutier», art. 413-441 - din Codul comercial nu se aplicã contractelor de transport rutier public de mãrfuri cu vehicule, încheiate dupã intrarea în vigoare a legii de aprobare a prezentei ordonanţe de urgenţã.
(2) Contractelor de transport rutier public de mãrfuri cu vehicule, încheiate înainte de data intrãrii în vigoare a legii de aprobare a prezentei ordonanţe de urgenţã, aflate în curs de derulare, le sunt aplicabile prevederile Codului comercial menţionate la alin. (1).
Art. 53^7. - (1) În executarea activitãţii conexe de intermediere, organizarea transportului rutier se face pe baza şi în condiţiile contractului încheiat între client şi intermediar, precum şi ale contractului încheiat între intermediar şi operatorul de transport rutier.
(2) În aplicarea prevederilor alin. (1), operatorul care deţine licenţã pentru servicii de intermediere are obligaţiile şi responsabilitãţile care rezultã din contractele respective.
Art. 53^8. - În termen de 90 de zile de la intrarea în vigoare a legii de aprobare a prezentei ordonanţe de urgenţã, autoritatea competentã va stabili reglementãri privind aplicarea prevederilor Convenţiei CMR de cãtre operatorii de transport rutier români în trafic naţional.
Art. 53^9. - Contractul de transport rutier public de mãrfuri cu vehicule rutiere, cu titlu oneros, când locul primirii mãrfii şi locul prevãzut pentru eliberarea acesteia, aşa cum sunt indicate în contract, sunt situate pe teritoriul României sau în douã ţãri diferite, dintre care cel puţin una este ţarã contractantã, indiferent de domiciliul şi de naţionalitatea participanţilor la contract, este contract de transport rutier public de mãrfuri în trafic naţional sau internaţional, dupã caz.
Art. 53^10. - Biletul de cãlãtorie reprezintã contractul de transport rutier public de persoane prin servicii regulate, încheiat între prestator - operator de transport şi beneficiar - cãlãtor, prin care operatorul de transport rutier se obligã sã execute transportul în condiţii de siguranţã şi confort ale beneficiarului, şi beneficiarul se obligã sã achite contravaloarea sa, acoperind şi asigurarea persoanelor şi a bagajelor.
Art. 53^11. - Contractul de transport rutier public prin servicii regulate speciale se întocmeşte pentru o perioadã determinatã, iar pentru serviciile ocazionale, contractul este unic, pentru fiecare cursã în parte.
Art. 53^12. - Autogãrile care sunt incluse în graficele de circulaţie în cazul transportului rutier public de persoane în trafic judeţean, interjudeţean şi internaţional sunt obligate sã încheie contractele cu operatorii respectivi în condiţiile stabilite prin norme.
Art. 53^13. - (1) Întreprinderea care efectueazã transport rutier public sau transport rutier în cont propriu poate utiliza pentru aceasta vehicule rutiere închiriate pe bazã de contract de la un locator care le deţine în proprietate.
(2) Un vehicul se considerã închiriat dacã sunt îndeplinite cumulativ urmãtoarele condiţii:
a) este înmatriculat în România;
b) este pus la dispoziţia exclusivã a locatarului, care suportã toate cheltuieile legate de exploatare, întreţinere şi reparaţii, pe toatã durata contractului şi fãrã conducãtor auto;
c) conducãtorul auto este angajatul locatarului sau locatarul însuşi;
d) folosinţa este cedatã cu titlu oneros.
(3) Vehiculelor achiziţionate în sistem leasing li se aplicã regimul juridic al vehiculelor închiriate numai pe perioada de valabilitate a contractului de leasing."
59. Articolul 54 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 54. - Eliberarea documentelor prevãzute de prezenta ordonanţã de urgenţã, precum şi efectuarea prestaţiilor specifice se realizeazã de autoritatea competentã, pe baza tarifelor stabilite de aceasta."
60. Articolul 55 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 55. - (1) La derularea operaţiunilor de transport rutier public, tarifele se stabilesc liber, pe bazã de cerere şi ofertã.
(2) În cazul serviciilor publice de transport rutier de persoane, tariful de transport poate constitui unul dintre criteriile de licitaţie privind concesionarea serviciului respectiv."
61. Dupã articolul 55 se introduce un nou articol, articolul 55^1, cu urmãtorul cuprins:
"Art. 55^1. - (1) Operatorul de transport rutier public de persoane va asigura corelarea tarifului de transport cu gradul de confort şi siguranţã ale mijlocului de transport.
(2) Tarifele de transport percepute cãlãtorilor conţin primele de asigurare pentru aceştia şi pentru bagajele lor, precum şi pentru riscurile ce pot decurge din efectuarea operaţiunilor de transport."
62. Articolul 56 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 56. - (1) Inspecţia, controlul şi supravegherea modului de respectare a prevederilor prezentei ordonanţe de urgenţã, precum şi a prevederilor normelor şi reglementãrilor prevãzute de aceasta se efectuazã în trafic şi la sediul întreprinderilor de cãtre inspectorii de trafic sau, dupã caz, de cãtre inspectori împuterniciţi în acest scop de autoritatea competentã.
(2) Reglementãrile privind efectuarea inspecţiilor şi a controlului asupra transporturilor rutiere şi activitãţilor conexe acestora, modelul şi însemnele uniformei, precum şi dotarea şi inscripţionarea autovehiculelor de control se stabilesc de autoritatea competentã pânã la intrarea în vigoare a legii de aprobare a prezentei ordonanţe de urgenţã.
(3) Atribuţiile şi obligaţiile inspectorilor de trafic se stabilesc prin hotãrâre a Guvernului."
63. Dupã articolul 56 se introduc douã noi articole, articolele 56^1 şi 56^2, cu urmãtorul cuprins:
"Art. 56^1. - (1) Inspectorii de trafic au obligaţia de a purta uniforma de serviciu, de a deţine asupra lor legitimaţia de control pe timpul efectuãrii acţiunilor de control şi de a respecta prevederile legale privind oprirea vehiculelor în trafic.
(2) În cazul unui control efectuat în trafic asupra unui vehicul, inspectorii de trafic au dreptul sã pãtrundã atât în spaţiul destinat conducãtorului auto, cât şi în spaţiul destinat transportului rutier de mãrfuri şi/sau de persoane pentru efectuarea controlului şi efectuarea verificãrilor care se impun.
(3) În cazul transporturilor rutiere de mãrfuri inspectorii de trafic au dreptul sã verifice concordanţa dintre înscrisurile din documentele de transport şi mãrfurile transportate.
(4) În cazul transporturilor rutiere de mãrfuri suspectate a fi mãrfuri periculoase, inspectorii de trafic au dreptul de a preleva mostre care vor fi transmise spre analizã laboratoarelor autorizate.
(5) În cazul transporturilor rutiere de persoane, inspectorii de trafic au dreptul sã verifice concordanţa dintre înscrisurile din documentul de transport şi identitatea persoanelor transportate, precum şi legitimaţiile de cãlãtorie ale acestora, dupã caz.
Art. 56^2. - (1) Prin derogare de la prevederile <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 195/2002 privind circulaţia pe drumurile publice, cu modificãrile ulterioare, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 49/2006 , inspectorii de trafic au dreptul sã opreascã orice vehicul care executã activitãţi de transport rutier în condiţiile prezentei ordonanţe de urgenţã şi circulã pe drumurile publice. Inspectorii de trafic pot opri vehiculele, semnalizând regulamentar din poziţia staticã în acelaşi mod ca şi poliţiştii rutieri sau din autovehiculul din dotare aflat în mers.
(2) Prin derogare de la prevederile <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 195/2002 , cu modificãrile ulterioare, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 49/2006 , autovehiculele inspectorilor de trafic vor fi dotate cu dispozitive de semnalizare luminoasã de culoare roşie cu mesaje variabile, de care pot face uz numai pentru oprirea în trafic a vehiculelor care efectueazã activitate de transport rutier, în condiţiile prezentei ordonanţe de urgenţã."
64. Articolul 57 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 57. - (1) La efectuarea controlului la sediul întreprinderilor, inspectorii au dreptul sã pãtrundã, în timpul programului de lucru, atât în spaţiile de lucru, cât şi în vehiculele deţinute de acestea.
(2) La efectuarea controlului la sediul întreprinderilor, acestea au obligaţia prezentãrii tuturor documentelor solicitate de personalul autoritãţii competente împuternicit în acest scop."
65. Titlul capitolului X va avea urmãtorul cuprins:
"CAPITOLUL X
Contravenţii şi sancţiuni"
66. La capitolul X, înaintea articolului 58 se introduc patru noi articole, articolele 57^1-57^4, cu urmãtorul cuprins:
"Art. 57^1. - Încãlcarea dispoziţiilor prevãzute în prezenta ordonanţã de urgenţã atrage rãspunderea civilã, administrativã, contravenţionalã sau penalã, dupã caz.
Art. 57^2. - Constituie contravenţii, dacã nu sunt considerate infracţiuni potrivit legii penale, urmãtoarele fapte:
a) efectuarea transportului rutier sau a activitãţilor conexe acestuia fãrã a deţine licenţã de transport, certificat de transport în cont propriu, licenţã pentru activitãţi conexe, licenţã de traseu sau autorizaţie de transport internaţional, document de transport pentru transportul de persoane prin servicii ocazionale, respectiv retrase, expirate sau declarate pierdute, dupã caz;
b) efectuarea transportului rutier în baza unei copii conforme a licenţei de transport sau a certificatului de transport în cont propriu suspendate, expirate, declarate pierdute sau necorespunzãtoare tipului de transport efectuat ori care nu aparţin întreprinderii sau operatorului de transport respectiv, dupã caz;
c) efectuarea transportului rutier cu un vehicul pentru care s-a dispus mãsura imobilizãrii pentru nerespectarea prevederilor legale care impun imobilizarea vehiculului;
d) efectuarea transportului rutier în regim de cabotaj;
e) sustragerea de la efectuarea controlului în trafic rutier;
f) sustragerea sau obstrucţionarea efectuãrii controlului la sediul întreprinderii sau al operatorului de transport rutier care efectueazã activitãţi de transport rutier sau activitãţi conexe transportului rutier, dupã caz.
Art. 57^3. - (1) De faptele menţionate la art. 57^2 lit. a), b) şi f) este rãspunzãtoare/rãspunzãtor persoana desemnatã şi/sau administratorul întreprinderii, dupã caz.
(2) De faptele menţionate la art. 57^2 lit. c), d) şi e) este rãspunzãtor conducãtorul auto.
Art. 57^4. - (1) Se sancţioneazã cu amendã aplicatã întreprinderilor sau operatorilor de transport rutier români sau strãini, dupã caz:
a) de la 20.000 lei (RON) la 25.000 lei (RON), fapta prevãzutã la art. 57^2 lit. a);
b) de la 15.000 lei (RON) la 20.000 lei (RON), fapta prevãzutã la art. 57^2 lit. b);
c) de la 10.000 lei (RON) la 15.000 lei (RON), fapta prevãzutã la art. 57^2 lit. f).
(2) Se sancţioneazã cu amendã aplicatã conducãtorului auto român sau strãin, dupã caz:
a) de la 10.000 lei (RON) la 15.000 lei (RON), fapta prevãzutã la art. 57^2 lit. d);
b) de la 7.500 lei (RON) la 10.000 lei (RON), faptele prevãzute la art. 57^2 lit. c) şi e)."
67. Articolul 58 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 58. - Constituie contravenţii urmãtoarele fapte:
a) efectuarea transportului rutier de mãrfuri sau de persoane în trafic internaţional de cãtre un operator de transport rutier strãin, având ca ţarã de tranzit sau de destinaţie România, fãrã existenţa la bordul vehiculului a autorizaţiei de transport internaţional;
b) efectuarea transportului rutier fãrã existenţa la bordul vehiculului a dovezii dreptului de deţinere a vehiculului pentru vehiculele deţinute în baza unui contract de închiriere sau de leasing;
c) efectuarea transportului rutier public de persoane prin servicii regulate fãrã a emite legitimaţii de cãlãtorie;
d) efectuarea transportului rutier de mãrfuri sau de persoane în trafic naţional, cu ansambluri de vehicule la care remorca sau semiremorca nu este înmatriculatã în România;
e) efectuarea transportului rutier de mãrfuri fãrã existenţa la bordul vehiculului a documentului de transport sau a copiei conforme a licenţei de transport ori a copiei conforme a certificatului de transport în cont propriu, dupã caz;
f) efectuarea transportului rutier de mãrfuri în trafic internaţional fãrã existenţa la bordul vehiculului a certificatului privind încadrarea vehiculului rutier în normele de poluare şi siguranţã rutierã;
g) efectuarea transportului rutier de mãrfuri perisabile în trafic internaţional fãrã respectarea prevederilor Acordului cu privire la transporturile internaţionale de produse perisabile şi cu privire la mijloacele de transport speciale care trebuie folosite pentru aceste transporturi (ATP), adoptat la Geneva la 1 septembrie 1970, la care România a aderat prin <>Ordonanţa Guvernului nr. 75/1998 , aprobatã prin <>Legea nr. 2/1999 ;
h) efectuarea transportului rutier de mãrfuri şi/sau de persoane în trafic internaţional fãrã existenţa la bordul vehiculului a certificatului internaţional de inspecţie tehnicã prevãzut de Acordul privind adoptarea de condiţii uniforme pentru inspecţiile tehnice periodice ale vehiculelor rutiere şi recunoaşterea reciprocã a acestor inspecţii, încheiat la Viena la 13 noiembrie 1997, ratificat prin <>Ordonanţa Guvernului nr. 76/1998 , aprobatã prin <>Legea nr. 7/1999 ;
i) efectuarea transportului rutier de persoane fãrã existenţa la bordul vehiculului a licenţei de traseu sau a autorizaţiei de transport, a documentului de transport corespunzãtor tipului de transport efectuat sau a copiei conforme a licenţei de transport ori a copiei conforme a certificatului de transport în cont propriu, dupã caz;
j) efectuarea transportului rutier public de persoane prin servicii ocazionale în trafic internaţional fãrã respectarea prevederilor Acordului privind transportul internaţional ocazional de cãlãtori cu autocarul şi autobuzul (Acordul INTERBUS), semnat de România la Bruxelles la 2 octombrie 2000, ratificat prin <>Legea nr. 439/2002 ;
k) efectuarea transportului rutier public de persoane prin servicii ocazionale în trafic naţional cu persoane care nu sunt menţionate în documentul de transport;
l) efectuarea transportului rutier de cãtre conducãtorul auto fãrã existenţa la bordul vehiculului a certificatului de competenţã profesionalã sau a dovezii angajãrii acestuia de cãtre întreprindere în cazul în care vehiculul este deţinut în baza unui contract de leasing sau de închiriere;
m) utilizarea de cãtre întreprindere sau de cãtre operatorul de transport a unor conducãtori auto fãrã contract de muncã, aviz medical, aviz psihologic sau certificat de competenţã profesionalã;
n) refuzul nejustificat al accesului la serviciile autogãrii, aplicarea tarifelor discriminatorii pentru accesul la serviciile autogãrii, precum şi condiţionarea accesului la serviciile autogãrii de obligativitatea serviciului de vânzare a legitimaţiilor de cãlãtorie;
o) permiterea accesului la serviciile autogãrii al vehiculelor operatorilor de transport rutier cu care nu a fost încheiat contract, al vehiculelor operatorilor de transport rutier care nu au prevãzutã autogara respectivã ca punct de oprire în graficul de circulaţie, precum şi al vehiculelor operatorilor de transport rutier cu care se efectueazã transport rutier de persoane prin servicii regulate speciale sau ocazionale;
p) lipsa de la sediul autogãrii a contractelor pentru accesul la serviciile acesteia;
q) nerespectarea prevederilor licenţei de traseu, ale autorizaţiei de transport internaţional sau ale graficului de circulaţie;
r) înstrãinarea documentelor necesare efectuãrii transporturilor rutiere, precum şi utilizarea acestora de cãtre o persoanã fizicã sau juridicã, alta decât titularul, ori utilizarea lor completate necorespunzãtor;
s) cãlãtoria fãrã legitimaţie de cãlãtorie valabilã la transportul rutier public de persoane prin servicii regulate;
ş) efectuarea transportului rutier de cãtre conducãtori auto care nu deţin certificat de competenţã profesionalã;
t) neoprirea în trafic a vehiculului la semnalul regulamentar al inspectorilor;
ţ) transportul rutier de persoane pe un traseu judeţean, interjudeţean sau internaţional al mai multor persoane decât numãrul de locuri pe scaune prevãzut în certificatul de înmatriculare;
u) utilizarea de conducãtori auto fãrã drept de muncã în România;
v) efectuarea de transporturi rutiere prin servicii regulate speciale în trafic naţional sau internaţional cu persoane care nu au în posesia lor legitimaţii eliberate de beneficiarul transportului;
w) efectuarea de transporturi rutiere în cont propriu cu persoane care nu au în posesia lor documente eliberate de întreprindere, din care sã rezulte cã transportul este în cont propriu;
x) efectuarea de activitãţi de intermediere a operaţiunilor de transport rutier public fãrã existenţa contractelor de transport stabilite de prezenta ordonanţã de urgenţã;
y) efectuarea de transport rutier de mãrfuri şi/sau de persoane cu alte vehicule decât cele destinate prin construcţie categoriei, respectiv tipului de transport;
z) nedeţinerea la sediul întreprinderilor sau al operatorilor de transport a documentelor de transport, a cãrţilor de identitate ale vehiculelor, a dovezilor dreptului de deţinere a vehiculelor pentru vehiculele deţinute temporar în folosinţã sau a evidenţei autorizaţiilor de transport internaţional pentru transportul rutier internaţional de marfã ori a contractelor pentru serviciile autogãrii, dupã caz."
68. Articolul 59 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 59. - (1) Se sancţioneazã cu amendã aplicatã întreprinderilor sau operatorilor de transport rutier români sau strãini, dupã caz:
a) de la 1.000 lei (RON) la 1.500 lei (RON), faptele prevãzute la art. 58 lit. a), b), e), f), h) şi i);
b) de la 4.000 lei (RON) la 5.000 lei (RON), faptele prevãzute la art. 58 lit. m), u), y) şi z);
c) de la 7.000 lei (RON) la 9.000 lei (RON), faptele prevãzute la art. 58 lit. g), j), k) şi r);
d) de la 10.000 lei (RON) la 15.000 lei (RON), fapta prevãzutã la art. 58 lit. d).
(2) Se sancţioneazã cu amendã aplicatã întreprinderilor care efectueazã activitãţi conexe transportului rutier:
a) de la 7.000 lei (RON) la 9.000 lei (RON), faptele prevãzute la art. 58 lit. o) şi p);
b) de la 10.000 lei (RON) la 15.000 lei (RON), faptele prevãzute la art. 58 lit. n) şi x).
(3) Se sancţioneazã cu amendã aplicatã conducãtorului auto:
a) de la 500 lei (RON) la 1.000 lei (RON), fapta prevãzutã la art. 58 lit. l);
b) de la 1.000 lei (RON) la 2.000 lei (RON), faptele prevãzute la art. 58 lit. q), ş) şi w);
c) de la 2.000 lei (RON) la 5.000 lei (RON), faptele prevãzute la art. 58 lit. c), t), ţ) şi v).
(4) Se sancţioneazã cu amendã de la 100 lei (RON) la 300 lei (RON), aplicatã persoanei care cãlãtoreşte fãrã legitimaţie de cãlãtorie, fapta prevãzutã la art. 58 lit. s).
(5) Contravenientul poate achita, în termen de cel mult 48 de ore de la data aducerii la cunoştinţã a procesului-verbal de constatare şi sancţionare contravenţionalã, jumãtate din minimul amenzii prevãzute de prezenta ordonanţã de urgenţã."
69. Dupã articolul 59 se introduce un nou articol, articolul 59^1, cu urmãtorul cuprins:
"Art. 59^1. - În cazul în care din documentele prezentate de conducãtorul auto nu poate fi identificatã întreprinderea sau operatorul de transport rutier, amenda se aplicã acestuia."
70. Articolul 60 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 60. - Contravenţiile prevãzute în prezenta ordonanţã de urgenţã se constatã şi se sancţioneazã de cãtre:
a) personalul autoritãţii competente împuternicit în acest scop;
b) ofiţeri/agenţi ai poliţiei rutiere;
c) ofiţeri/agenţi ai poliţiei de frontierã în punctele de trecere a frontierei;
d) personalul cu atribuţii de control din cadrul Ministerului Finanţelor Publice, conform competenţelor acordate."
71. La articolul 61, alineatele (1) şi (2) vor avea urmãtorul cuprins:
"Art. 61. - (1) Controlul vehiculelor rutiere înmatriculate în alte state, cu care se efectueazã operaţiuni de transport rutier pe teritoriul României, se realizeazã de cãtre personalul autoritãţii competente împuternicit în acest scop.
(2) În situaţia în care la efectuarea controlului prevãzut la alin. (1) s-au constatat încãlcãri ale prevederilor legale în vigoare care reglementeazã domeniul transporturilor rutiere, se imobilizeazã vehiculul rutier în condiţii de siguranţã şi securitate ale transportului şi, dacã este cazul, se procedeazã la ridicarea plãcuţelor de înmatriculare pânã la îndeplinirea condiţiilor legale pentru continuarea efectuãrii transportului şi se aplicã sancţiunea corespunzãtoare celor constatate."
72. La articolul 61, dupã alineatul (3) se introduce un nou alineat, alineatul (4), cu urmãtorul cuprins:
"(4) Pentru abateri de la prevederile prezentei ordonanţe de urgenţã sunt exceptate de la imobilizare vehiculele care transportã animale vii, mãrfuri perisabile sau sub temperaturã controlatã."
73. Articolul 62 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 62. - (1) În cazul utilizãrii unui vehicul în mod repetat fãrã ca întreprinderea sau operatorul de transport rutier sã deţinã licenţã de transport, certificat de transport în cont propriu, licenţã de traseu sau autorizaţie de transport internaţional, dupã caz, se suspendã dreptul de utilizare a vehiculului pe o perioadã cuprinsã între o lunã şi 3 luni.
(2) Procedura de suspendare a dreptului de utilizare a unui vehicul conform alin. (1) se stabileşte de autoritatea competentã prin norme.
(3) Inspectorii au dreptul reţinerii copiei conforme a licenţei de transport, a copiei conforme a certificatului de transport în cont propriu, a licenţei de traseu, a autorizaţiei de transport internaţional, a documentului de transport sau a certificatului de competenţã profesionalã dacã aceasta/acesta a fost înstrãinatã/înstrãinat, modificatã/modificat ori deterioratã/deteriorat sau atunci când nu mai sunt îndeplinite condiţiile care au stat la baza eliberãrii acesteia/acestuia, dupã caz."
74. La capitolul XI, înaintea articolului 65 se introduc douã noi articole, articolele 64^1 şi 64^2, cu urmãtorul cuprins:
"Art. 64^1. - (1) Licenţele de transport public, licenţele de transport în interes propriu, autorizaţiile de transport în interes propriu, licenţele de execuţie pentru activitãţi conexe, valabile la data intrãrii în vigoare a legii de aprobare a prezentei ordonanţe de urgenţã, îşi menţin valabilitatea pânã la data urmãtoarei vizãri.
(2) Licenţele de execuţie pentru vehicul şi documentele menţionate la alin. (1), aflate în ultimul an de valabilitate înaintea expirãrii, îşi menţin valabilitatea pânã la expirare.
(3) Licenţele de execuţie pentru traseu valabile la data intrãrii în vigoare a legii de aprobare a prezentei ordonanţe de urgenţã îşi menţin valabilitatea pânã la expirare.
Art. 64^2. - Dotarea cu limitatoare de vitezã este obligatorie pentru autovehiculele ori ansamblurile de vehicule pentru transport rutier de marfã a cãror masã totalã maximã autorizatã este mai mare de 3,5 tone şi pentru autovehiculele pentru transport rutier de persoane cu mai mult de 9 locuri, inclusiv locul conducãtorului auto."
75. Articolul 66 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 66. - (1) Transportului de mãrfuri în regim de cabotaj pentru operatorii de transport din ţãrile Uniunii Europene i se aplicã o perioadã de tranziţie în conformitate cu prevederile pct. 5 «Politica în domeniul transporturilor» alin. (1) din anexa VI la Protocolul la Tratatul de aderare a României şi Bulgariei la Uniunea Europeanã, semnat la 25 aprilie 2005, ratificat de România prin <>Legea nr. 157/2005 .
(2) Transportul de persoane în regim de cabotaj se va liberaliza pentru operatorii de transport din ţãrile Uniunii Europene dupã data aderãrii României la Uniunea Europeanã, în conformitate cu reglementãrile în vigoare."
76. Articolul 69 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 69. - Pânã la intrarea în vigoare a legii de aprobare a prezentei ordonanţe de urgenţã, Ministerul Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului va modifica în mod corespunzãtor normele privind organizarea şi efectuarea transporturilor rutiere şi a activitãţilor conexe acestora."
77. Dupã articolul 69 se introduc douã noi articole, articolele 69^1 şi 69^2, cu urmãtorul cuprins:
"Art. 69^1. - Pânã la intrarea în vigoare a legii de aprobare a prezentei ordonanţe de urgenţã, Ministerul Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului şi Ministerul Administraţiei şi Internelor, precum şi alte ministere vor elabora reglementãri proprii în limita competenţelor pentru aplicarea prevederilor prezentei ordonanţe de urgenţã.
Art. 69^2. - În punctele de trecere a frontierei, controlul autovehiculelor se va efectua de cãtre poliţia de frontierã împreunã cu controlorii împuterniciţi în acest scop de autoritatea competentã."
78. Articolul 70 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 70. - (1) Pe data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţã se abrogã <>Ordonanţa Guvernului nr. 44/1997 privind transporturile rutiere, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 222 din 29 august 1997, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 105/2000 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
(2) Pe data intrãrii în vigoare a legii de aprobare a prezentei ordonanţe de urgenţã se abrogã Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 6/2006 pentru completarea <>art. 23 din Ordonanţa Guvernului nr. 86/2001 privind serviciile regulate de transport public local de cãlãtori, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 153 din 17 februarie 2006."
ART. II
Prezenta lege intrã în vigoare la data de 1 octombrie 2006.
ART. III
<>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 109/2005 privind transporturile rutiere, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 655 din 22 iulie 2005, astfel cum a fost modificatã şi completatã prin prezenta lege, se va republica în Monitorul Oficial al României, Partea I, dându-se textelor o nouã numerotare.
Aceastã lege a fost adoptatã de Parlamentul României, cu respectarea prevederilor art. 75 şi ale art. 76 alin. (2) din Constituţia României, republicatã.
PREŞEDINTELE CAMEREI DEPUTAŢILOR
BOGDAN OLTEANU
PREŞEDINTELE SENATULUI
NICOLAE VĂCĂROIU
Bucureşti, 25 aprilie 2006.
Nr. 102.
--------
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect: