Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   LEGE nr. 101 din 25 aprilie 2006  serviciului de salubrizare a localitatilor    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

LEGE nr. 101 din 25 aprilie 2006 serviciului de salubrizare a localitatilor

EMITENT: PARLAMENTUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 393 din 8 mai 2006
Parlamentul României adoptã prezenta lege.

CAP. I
Dispoziţii generale

ART. 1
(1) Prezenta lege are ca obiect stabilirea cadrului juridic unitar privind înfiinţarea, organizarea, gestionarea, exploatarea, finanţarea şi controlul funcţionãrii serviciului public de salubrizare a localitãţilor.
(2) Prevederile prezentei legi se aplicã serviciului public de salubrizare a localitãţilor, înfiinţat şi organizat la nivelul comunelor, oraşelor şi municipiilor, indiferent de mãrimea acestora.
ART. 2
(1) Serviciul public de salubrizare a localitãţilor face parte din sfera serviciilor comunitare de utilitãţi publice şi se desfãşoarã sub controlul, conducerea sau coordonarea autoritãţilor administraţiei publice locale ori asociaţiilor de dezvoltare comunitarã, în scopul salubrizãrii localitãţilor.
(2) Serviciul public de salubrizare a localitãţilor, denumit în continuare serviciu de salubrizare, se organizeazã pentru satisfacerea nevoilor populaţiei, ale instituţiilor publice şi ale agenţilor economici de pe teritoriul respectivelor unitãţi administrativ-teritoriale.
(3) Serviciul de salubrizare cuprinde urmãtoarele activitãţi:
a) precolectarea, colectarea şi transportul deşeurilor municipale, inclusiv ale deşeurilor toxice periculoase din deşeurile menajere, cu excepţia celor cu regim special;
b) sortarea deşeurilor municipale;
c) organizarea prelucrãrii, neutralizãrii şi valorificãrii materiale şi energetice a deşeurilor;
d) depozitarea controlatã a deşeurilor municipale;
e) înfiinţarea depozitelor de deşeuri şi administrarea acestora;
f) mãturatul, spãlatul, stropirea şi întreţinerea cãilor publice;
g) curãţarea şi transportul zãpezii de pe cãile publice şi menţinerea în funcţiune a acestora pe timp de polei sau de îngheţ;
h) colectarea cadavrelor animalelor de pe domeniul public şi predarea acestora unitãţilor de ecarisaj;
i) colectarea, transportul, depozitarea şi valorificarea deşeurilor voluminoase provenite de la populaţie, instituţii publice şi agenţi economici, neasimilabile celor menajere (mobilier, deşeuri de echipamente electrice şi electronice etc.);
j) colectarea, transportul şi neutralizarea deşeurilor animaliere provenite din gospodãriile populaţiei;
k) colectarea, transportul şi depozitarea deşeurilor rezultate din activitãţi de construcţii şi demolãri;
l) dezinsecţia, dezinfecţia şi deratizarea.
(4) Activitatea de valorificare a deşeurilor se autorizeazã şi se desfãşoarã în conformitate cu legislaţia în vigoare.
ART. 3
Serviciul de salubrizare se organizeazã şi funcţioneazã pe baza urmãtoarelor principii:
a) protecţia sãnãtãţii populaţiei;
b) autonomia localã şi descentralizarea serviciilor;
c) responsabilitatea faţã de cetãţeni;
d) conservarea şi protecţia mediului înconjurãtor;
e) asigurarea calitãţii şi continuitãţii serviciului;
f) tarifarea echitabilã, corelatã cu calitatea şi cantitatea serviciului prestat;
g) nediscriminarea şi egalitatea de tratament al utilizatorilor;
h) transparenţa, consultarea şi antrenarea în decizii a cetãţenilor;
i) administrarea corectã şi eficientã a bunurilor din proprietatea publicã sau privatã a unitãţilor administrativ-teritoriale şi a banilor publici;
j) securitatea serviciului;
k) dezvoltarea durabilã.
ART. 4
(1) Serviciul de salubrizare se realizeazã prin intermediul unei infrastructuri tehnico-edilitare specifice care, împreunã cu mijloacele de colectare şi transport al deşeurilor, formeazã sistemul public de salubrizare a localitãţilor, denumit în continuare sistem de salubrizare.
(2) În sensul prezentei legi, sistemul de salubrizare este alcãtuit dintr-un ansamblu tehnologic şi funcţional, care cuprinde construcţii, instalaţii şi echipamente specifice destinate prestãrii serviciului de salubritate, precum:
a) puncte teritoriale de colectare şi preselectare a deşeurilor;
b) grupuri de salubritate;
c) staţii de transfer;
d) construcţii şi instalaţii destinate sortãrii, neutralizãrii, valorificãrii şi depozitãrii deşeurilor;
e) baze de întreţinere a autovehiculelor de salubritate;
f) centre teritoriale de colectare şi reciclare a materialelor;
g) puncte teritoriale privind activitatea de dezinfecţie, dezinsecţie şi deratizare.
(3) Activitãţile specifice serviciului de salubrizare se gestioneazã şi se exploateazã prin intermediul unor structuri specializate, denumite în continuare operatori, licenţiate în condiţiile <>Legii serviciilor comunitare de utilitãţi publice nr. 51/2006 , cu excepţia operatorilor care desfãşoarã activitãţile prevãzute la art. 2 alin. (3) lit. h)-j), care sunt reglementate prin legi speciale.
(4) Depozitarea deşeurilor municipale şi a celor asimilabile acestora este permisã numai în locuri speciale, amenajate conform legislaţiei şi normelor tehnice în vigoare aplicabile depozitelor de deşeuri şi numai dupã obţinerea acordurilor şi avizelor prevãzute de legislaţia privind protecţia şi conservarea mediului, igiena şi sãnãtatea populaţiei. Depozitele pentru deşeurile municipale se amplaseazã conform Strategiei naţionale de gestionare a deşeurilor şi Planului naţional de gestionare a deşeurilor, aprobate potrivit legii.

CAP. II
Autoritãţi şi competenţe

ART. 5
(1) Consiliile locale sau Consiliul General al Municipiului Bucureşti, dupã caz, elaboreazã şi aprobã strategiile locale cu privire la dezvoltarea şi funcţionarea pe termen mediu şi lung a serviciului de salubrizare, ţinând seama de prevederile legislaţiei în vigoare, de documentaţiile de urbanism, amenajarea teritoriului şi protecţia mediului, precum şi de programele de dezvoltare economico-socialã a unitãţilor administrativ-teritoriale.
(2) Strategiile adoptate la nivelul unitãţilor administrativ-teritoriale vor urmãri, în principal, urmãtoarele obiective:
a) îmbunãtãţirea condiţiilor de viaţã ale populaţiei;
b) susţinerea dezvoltãrii economico-sociale a localitãţilor;
c) promovarea calitãţii şi eficienţei serviciului de salubrizare;
d) stimularea mecanismelor economiei de piaţã;
e) dezvoltarea durabilã a serviciului;
f) gestionarea serviciului de salubrizare pe criterii de transparenţã, competitivitate şi eficienţã;
g) promovarea programelor de dezvoltare şi reabilitare a sistemului de salubrizare, pe baza unui mecanism eficient de planificare multianualã a investiţiilor;
h) protecţia şi conservarea mediului înconjurãtor şi a sãnãtãţii populaţiei;
i) consultarea cu utilizatorii serviciului de salubrizare, în vederea stabilirii politicilor şi strategiilor locale şi regionale în domeniu;
j) adoptarea normelor locale referitoare la organizarea şi funcţionarea serviciului de salubrizare, precum şi a procedurilor de delegare a gestiunii acestuia;
k) informarea periodicã a utilizatorilor asupra politicilor de dezvoltare a serviciului de salubrizare, precum şi asupra necesitãţii instituirii unor taxe speciale;
l) respectarea cerinţelor din legislaţia privind protecţia mediului referitoare la salubrizarea localitãţilor.
ART. 6
(1) Autoritãţile administraţiei publice locale au competenţe exclusive în ceea ce priveşte înfiinţarea, organizarea, gestionarea şi coordonarea serviciului de salubrizare a localitãţilor, având urmãtoarele atribuţii în domeniu:
a) stabilirea programelor de reabilitare, extindere şi modernizare a infrastructurii existente, precum şi a programelor de înfiinţare a unor noi sisteme de salubrizare, în condiţiile legii;
b) coordonarea proiectãrii şi execuţiei lucrãrilor de investiţii, în scopul realizãrii acestora într-o concepţie unitarã, corelatã cu programele de dezvoltare economico-socialã a localitãţilor, de urbanism, amenajare a teritoriului şi de mediu;
c) elaborarea şi aprobarea studiilor de fezabilitate privind reabilitarea, extinderea şi modernizarea sistemelor de salubrizare, cu respectarea cerinţelor impuse de legislaţia privind protecţia mediului în vigoare;
d) participarea la constituirea unei asociaţii de dezvoltare comunitarã sau la o asociere în parteneriat public-privat, în vederea realizãrii unor investiţii de interes comun din infrastructura tehnico-edilitarã aferentã serviciului de salubrizare, care se realizeazã în conformitate cu <>Legea nr. 51/2006 ;
e) delegarea gestiunii serviciului de salubrizare pe criterii de transparenţã, competitivitate şi eficienţã, precum şi exercitarea atribuţiilor de administrare asupra bunurilor aparţinând patrimoniului public sau privat al unitãţilor administrativ-teritoriale aferente infrastructurii serviciului;
f) participarea cu capital sau cu bunuri la societãţile comerciale pentru prestarea serviciului de salubrizare şi/sau pentru realizarea şi exploatarea infrastructurii aferente;
g) contractarea sau garantarea împrumuturilor pentru finanţarea programelor de investiţii din infrastructura aferentã serviciului de salubrizare, pentru extinderi, dezvoltãri de capacitãţi, reabilitãri şi modernizãri;
h) elaborarea şi aprobarea caietelor de sarcini şi a regulamentelor serviciului, pe baza caietului de sarcini-cadru şi a regulamentului-cadru al serviciului de salubrizare, elaborate de Autoritatea Naţionalã de Reglementare pentru Serviciile Comunitare de Utilitãţi Publice, denumitã în continuare A.N.R.S.C.;
i) stabilirea şi aprobarea indicatorilor de performanţã ai serviciului de salubrizare, dupã dezbaterea publicã a acestora;
j) adoptarea mãsurilor organizatorice necesare pentru generalizarea colectãrii selective a deşeurilor, în vederea valorificãrii, tratãrii şi depozitãrii controlate a acestora;
k) stabilirea taxelor speciale şi aprobarea tarifelor pentru servicii de salubrizare, cu respectarea reglementãrilor în vigoare;
l) stabilirea, ajustarea ori modificarea tarifelor propuse de operator în conformitate cu normele metodologice elaborate şi aprobate de A.N.R.S.C.;
m) medierea conflictelor contractuale dintre utilizatori şi operatorul serviciului de salubrizare, la cererea oricãreia dintre pãrţi;
n) sancţionarea operatorului, în cazul în care acesta nu opereazã la parametrii de eficienţã şi calitate la care s-a obligat ori nu respectã indicatorii de performanţã ai serviciului de salubrizare;
o) monitorizarea şi exercitarea controlului cu privire la furnizarea/prestarea serviciului de salubrizare.
(2) În cazurile de nerespectare de cãtre operatori a obligaţiilor contractuale asumate, autoritãţile administraţiei publice locale pot solicita, pe baza unor analize şi justificãri fundamentate, retragerea licenţei de cãtre A.N.R.S.C., penalizãri sau daune-interese, pot încasa garanţiile de bunã execuţie sau pot rezilia contractul pentru delegarea gestiunii serviciului de salubrizare.
(3) Unitãţile administrativ-teritoriale pot forma asociaţii de dezvoltare comunitarã, în condiţiile stabilite de <>Legea nr. 51/2006 , în vederea înfiinţãrii, organizãrii şi exploatãrii în interes comun a serviciului de salubrizare sau pentru realizarea unor obiective de investiţii comune, specifice infrastructurii acestui serviciu.
ART. 7
(1) În exercitarea atribuţiilor ce le revin potrivit art. 6 alin. (1), autoritãţile administraţiei publice locale adoptã hotãrâri sau emit dispoziţii, dupã caz.
(2) Hotãrârile consiliilor locale, adoptate în aplicarea prezentei legi, pot fi atacate la instanţele de contencios administrativ de persoanele fizice sau juridice interesate, în condiţiile legii.
ART. 8
(1) În exercitarea prerogativelor acordate prin prezenta lege, autoritãţile administraţiei publice locale au, faţã de operatorul serviciului de salubrizare, urmãtoarele obligaţii:
a) sã asigure tratament egal pentru toţi operatorii serviciilor de salubrizare care acţioneazã în cadrul unitãţii administrativ-teritoriale, indiferent de modul de organizare, de forma de proprietate, de ţara de origine sau de modalitatea de gestiune adoptatã;
b) sã asigure publicitatea şi accesul liber la informaţiile de interes public, cu precãdere la acele informaţii care asigurã pregãtirea ofertelor şi participarea la procedurile de atribuire a contractelor prin care se deleagã gestiunea serviciului;
c) sã aducã la cunoştinţã publicã hotãrârile şi dispoziţiile având ca obiect serviciul de salubrizare;
d) sã selecteze şi sã stabileascã partenerii privaţi pentru proiectele de asociere sau de formare de societãţi mixte numai în conformitate cu procedurile legale specifice fiecãrui tip de contract de delegare a gestiunii;
e) sã pãstreze, în condiţiile legii, confidenţialitatea datelor şi informaţiilor economico-financiare privind activitatea operatorilor, altele decât cele de interes public.
(2) Autoritãţile administraţiei publice locale au obligaţia sã achite operatorilor sumele convenite prin contract pentru prestaţiile pe care aceştia le efectueazã în beneficiul întregii comunitãţi.
ART. 9
(1) Ministerul Administraţiei şi Internelor are urmãtoarele responsabilitãţi cu privire la gestionarea deşeurilor:
a) participã la elaborarea Programului naţional de gestionare a deşeurilor - P.N.G.D., urmãreşte îndeplinirea obiectivelor acestuia şi sprijinã autoritãţile administraţiei publice locale pentru atingerea acestor obiective;
b) sprijinã autoritãţile administraţiei publice locale în crearea unui sistem pentru reciclarea materialelor şi deşeurilor recuperabile;
c) sprijinã autoritãţile administraţiei publice locale în vederea elaborãrii de strategii şi programe sectoriale de gestionare a deşeurilor municipale;
d) participã, împreunã cu alte autoritãţi publice, la elaborarea reglementãrilor specifice pentru gestionarea deşeurilor menajere şi municipale;
e) sprijinã autoritãţile administraţiei publice locale pentru realizarea unor sisteme de gestionare a deşeurilor menajere, integrate în planurile de urbanism general şi amenajarea teritoriului, şi urmãreşte realizarea proiectelor din acest domeniu;
f) elaboreazã reglementãri specifice privind obligaţiile consiliilor locale legate de gestionarea deşeurilor.
ART. 10
(1) Autoritatea de reglementare competentã pentru serviciul de salubrizare este A.N.R.S.C.
(2) A.N.R.S.C. elaboreazã reglementãrile-cadru privind serviciul de salubrizare, monitorizeazã modul de aplicare a legislaţiei în domeniu şi acordã licenţã operatorilor de salubrizare, conform prevederilor prezentei legi.
(3) A.N.R.S.C. îşi exercitã competenţele care îi sunt acordate prin <>Legea nr. 51/2006 faţã de autoritãţile administraţiei publice locale, precum şi faţã de toţi operatorii serviciului de salubrizare, indiferent de forma de organizare, natura capitalului, ţara de origine sau modalitatea de gestiune adoptatã.

CAP. III
Organizarea şi funcţionarea serviciului de salubrizare

ART. 11
(1) Gestiunea serviciului de salubrizare se realizeazã în condiţiile <>Legii nr. 51/2006 , prin urmãtoarele modalitãţi:
a) gestiune directã;
b) gestiune delegatã.
(2) Alegerea modalitãţii de gestiune a serviciului de salubrizare se face prin hotãrâri ale consiliilor locale, ale Consiliului General al Municipiului Bucureşti sau ale asociaţiilor de dezvoltare comunitarã, dupã caz, în conformitate cu strategiile şi programele de salubrizare adoptate la nivelul fiecãrei localitãţi.
(3) Indiferent de modalitatea de gestiune adoptatã, activitãţile specifice serviciului de salubrizare se organizeazã şi se desfãşoarã pe baza unui regulament al serviciului şi a unui caiet de sarcini, aprobate prin hotãrâre a consiliului local, a Consiliului General al Municipiului Bucureşti sau a asociaţiei de dezvoltare comunitarã, dupã caz, întocmite în conformitate cu regulamentul-cadru al serviciului de salubrizare şi caietul de sarcini-cadru, elaborate şi aprobate de A.N.R.S.C. prin ordin al preşedintelui acesteia.
ART. 12
(1) Raporturile juridice dintre unitãţile administrativ-teritoriale sau asociaţiile de dezvoltare comunitarã, dupã caz, şi operatorii serviciului de salubrizare sunt reglementate prin:
a) hotãrârea de dare în administrare a serviciului de salubrizare, în cazul gestiunii directe;
b) contractul de delegare a gestiunii, în cazul gestiunii delegate.
(2) Contractele de delegare a gestiunii serviciului de salubrizare se atribuie numai pe baza hotãrârii de validare a procedurii de delegare a gestiunii, adoptatã de consiliile locale, Consiliul General al Municipiului Bucureşti sau de asociaţiile de dezvoltare comunitarã, dupã caz.
(3) Relaţiile dintre operatorii serviciului de salubrizare şi utilizatorii individuali se desfãşoarã pe baze contractuale, cu respectarea prevederilor regulamentului serviciului de salubrizare şi ale contractului-cadru de prestare a serviciului, adoptate de autoritãţile administraţiei publice locale pe baza legislaţiei în vigoare, aplicabilã acestui serviciu.
ART. 13
(1) Organizarea gestiunii, funcţionãrii şi exploatãrii serviciului de salubrizare, corespunzãtor modalitãţii de gestiune adoptate, se face în condiţiile prevãzute de <>Legea nr. 51/2006 şi ale prezentei legi.
(2) Gestiunea directã sau gestiunea delegatã, dupã caz, se poate acorda pentru una ori mai multe activitãţi prevãzute la art. 2 alin. (3).
(3) Procedura de atribuire şi regimul juridic al contractelor de delegare a gestiunii serviciului de salubrizare sunt cele aplicabile tipului de contract de delegare a gestiunii ales de autoritatea administraţiei publice locale responsabilã.
ART. 14
(1) Operatorii serviciului de salubrizare care participã la procedurile organizate pentru delegarea gestiunii serviciului trebuie sã facã dovada competenţei tehnico-organizatorice, a celei privind calificarea personalului şi a asigurãrii unei dotãri tehnico-materiale adecvate, prin care sã garanteze capacitatea de a presta serviciul la nivelul parametrilor cantitativi şi calitativi prevãzuţi în regulamentul serviciului de salubrizare şi pentru toate tipurile de activitãţi contractate.
(2) Durata unui contract de delegare a gestiunii nu poate fi mai mare decât durata necesarã amortizãrii investiţiilor, fãrã a depãşi 49 de ani. Aceastã duratã nu poate fi prelungitã decât în urmãtoarele condiţii:
a) pentru motive de interes general, caz în care durata contractului nu poate fi prelungitã cu mai mult de 2 ani;
b) în cazul în care operatorul, la cererea autoritãţii administraţiei publice locale şi pentru buna executare a serviciului de salubrizare, a realizat investiţii care nu ar putea fi amortizate în termenul rãmas pânã la expirarea contractului iniţial decât printr-o creştere excesivã a tarifelor şi taxelor.
(3) Prelungirea va fi decisã, în condiţiile alin. (2), de consiliul local, Consiliul General al Municipiului Bucureşti sau de asociaţia de dezvoltare comunitarã, dupã caz.
ART. 15
(1) Bunurile proprietate publicã a unitãţilor administrativ-teritoriale, utilizate pentru prestarea serviciului de salubrizare, pot fi date în administrare sau pot fi concesionate operatorilor în conformitate cu prevederile legale.
(2) Bunurile proprietate privatã a unitãţilor administrativ-teritoriale, utilizate pentru prestarea serviciului de salubrizare, pot fi date în administrare, concesionate sau trecute în proprietatea operatorilor, cu respectarea dispoziţiilor legale în vigoare.

CAP. IV
Operatori şi utilizatori

SECŢIUNEA 1
Operatorii serviciului de salubrizare

ART. 16
(1) Calitatea de operator se dobândeşte în condiţiile <>Legii nr. 51/2006 .
(2) Operatorii serviciului de salubrizare pot fi desemnaţi fie prin hotãrâre de dare în administrare, în cazul gestiunii directe, fie prin hotãrâre de atribuire a contractului de delegare a gestiunii serviciului de salubrizare, în cazul gestiunii delegate.
(3) Operatorii serviciului de salubrizare beneficiazã, în temeiul prezentei legi, de aceleaşi drepturi şi obligaţii în raporturile cu autoritãţile administraţiei publice locale sau cu utilizatorii, indiferent de modul de organizare, de forma de proprietate, de ţara de origine din Uniunea Europeanã ori de modalitatea de gestiune adoptatã.
(4) Drepturile şi obligaţiile ce revin operatorilor cu privire la prestarea serviciului de salubrizare, obiectivele şi sarcinile acestora, precum şi indicatorii de performanţã ai serviciului de salubrizare se stabilesc prin hotãrârea de dare în administrare sau prin contractul de delegare a gestiunii şi se precizeazã în regulamentul serviciului de salubrizare.
ART. 17
(1) Operatorii serviciului de salubrizare cu statut de societãţi comerciale, al cãror capital social majoritar aparţine unitãţilor administrativ-teritoriale, pot fi privatizaţi în condiţiile legii.
(2) Hotãrârea privind privatizarea aparţine consiliului local sau Consiliului General al Municipiului Bucureşti, dupã caz, sub a cãrui autoritate îşi desfãşoarã activitatea operatorul serviciului de salubrizare.
(3) Privatizarea operatorului se poate face numai cu respectarea procedurilor legale în vigoare în materie de privatizare şi poate fi însoţitã sau nu de vânzarea, în totalitate ori în parte, a bunurilor aparţinând domeniului privat al unitãţii administrativ-teritoriale, aferente serviciului de salubrizare.
(4) Simultan cu procedura de privatizare a operatorului se organizeazã şi se deruleazã şi procedura de delegare a gestiunii serviciului de salubrizare, în vederea selectãrii noului operator.
ART. 18
(1) Societãţile comerciale de salubrizare înfiinţate de consiliile locale, potrivit legii, pot fi de interes local sau intercomunitar, în funcţie de limitele teritoriale în care îşi desfãşoarã activitatea.
(2) Societãţile comerciale de salubrizare înfiinţate de autoritãţile administraţiei publice locale îşi pot desfãşura activitatea şi în alte localitãţi, pe baze contractuale.
(3) Operatorul care presteazã mai multe tipuri de activitãţi sau mai multe servicii va ţine evidenţe distincte pe fiecare activitate sau tip de serviciu, având contabilitate separatã pentru fiecare tip de activitate, serviciu şi localitate de operare.
ART. 19
(1) În relaţia cu utilizatorii, direcţi sau indirecţi, drepturile şi obligaţiile operatorilor serviciului de salubrizare rezultã din hotãrârile de dare în administrare, din contractele de delegare a gestiunii şi din contractele de prestare a serviciului.
(2) Operatorii, în conformitate cu prevederile legale, au dreptul la:
a) încasarea contravalorii serviciului de salubrizare prestat, corespunzãtor tarifului aprobat de autoritãţile administraţiei publice locale;
b) prezervarea echilibrului contractual pe durata contractului de delegare a gestiunii;
c) ajustarea tarifului în raport cu evoluţia generalã a preţurilor şi tarifelor din economie;
d) modificarea tarifului în situaţiile de schimbare semnificativã a echilibrului contractual;
e) exclusivitatea prestãrii serviciului de salubrizare pentru toţi utilizatorii din raza unitãţii administrativ-teritoriale pentru care are hotãrâre de dare în administrare sau contract de delegare a gestiunii.
ART. 20
(1) Operatorii trebuie sã presteze serviciul de salubrizare cu respectarea principiilor universalitãţii, accesibilitãţii, continuitãţii şi egalitãţii de tratament între utilizatori.
(2) Operatorii au obligaţia sã furnizeze, atât autoritãţilor administraţiei publice locale, cât şi A.N.R.S.C., toate informaţiile de interes public solicitate şi sã asigure accesul la informaţiile necesare, în vederea verificãrii şi evaluãrii funcţionãrii şi dezvoltãrii serviciului de salubrizare, în conformitate cu prevederile regulamentului serviciului de salubrizare, ale contractului de delegare a gestiunii serviciului şi ale acordului şi autorizaţiei de mediu.
(3) Operatorii se obligã sã punã în aplicare metode performante de management care sã conducã la reducerea costurilor de operare, inclusiv prin aplicarea procedurilor concurenţiale prevãzute de normele legale în vigoare privind achiziţiile publice, şi sã asigure totodatã respectarea cerinţelor specifice din legislaţia privind protecţia mediului.
ART. 21
(1) Acordarea licenţei operatorilor se realizeazã în condiţiile prevãzute de <>Legea nr. 51/2006 , de prezenta lege şi de legislaţia secundarã emisã în aplicarea dispoziţiilor acestora.
(2) Operatorii îşi pot desfãşura activitatea numai pe baza licenţei emise de A.N.R.S.C.; prestarea activitãţilor specifice serviciului de salubrizare fãrã licenţã sau cu licenţã expiratã, indiferent de tipul de gestiune adoptat, este interzisã.
ART. 22
(1) Se excepteazã de la prevederile art. 21 alin. (2) operatorii serviciului de salubrizare existenţi, indiferent de modul de organizare, tipul de proprietate sau modalitatea de gestiune adoptatã, care îşi desfãşoarã activitatea pe baza unor contracte de concesiune încheiate anterior intrãrii în vigoare a prezentei legi.
(2) Operatorii prevãzuţi la alin. (1), care nu deţin licenţã emisã în condiţiile legii, au obligaţia de a solicita A.N.R.S.C. acordarea acesteia şi de a o obţine în termen de cel mult un an de la data intrãrii în vigoare a <>Legii nr. 51/2006 .
ART. 23
(1) Pentru obţinerea licenţei, operatorii sunt obligaţi sã deţinã toate avizele, acordurile şi autorizaţiile necesare prestãrii activitãţilor specifice serviciului de salubrizare, prevãzute de legislaţia în vigoare, şi sã respecte normele şi reglementãrile în vigoare cu privire la igiena şi sãnãtatea populaţiei, respectiv la protecţia şi conservarea mediului, emise de autoritãţi competente în aceste domenii.
(2) Retragerea sau încetarea valabilitãţii licenţei atrage revocarea hotãrârii de dare în administrare, respectiv a hotãrârii privind atribuirea contractului de delegare a gestiunii, dupã caz, şi conduce la organizarea unei noi proceduri de selectare a unui operator, în condiţiile prevederilor <>Legii nr. 51/2006 . Retragerea licenţei se notificã operatorului cu cel puţin 90 de zile înainte, perioadã în care acesta este obligat sã presteze serviciul de salubrizare în condiţiile hotãrârii de dare în administrare, respectiv ale contractului de delegare a gestiunii.

SECŢIUNEA a 2-a
Utilizatorii serviciului de salubrizare

ART. 24
(1) În funcţie de tipul activitãţii, pot fi utilizatori ai serviciului de salubrizare:
a) comunitãţile locale considerate în întregul lor sau comunitãţile locale componente ale asociaţiilor de dezvoltare comunitarã, în cazul activitãţilor de interes general a cãror contractare se realizeazã de autoritãţile administraţiei publice locale;
b) persoanele fizice ori juridice care beneficiazã individual de una sau de mai multe activitãţi specifice serviciului de salubrizare, în cazul activitãţilor a cãror contractare se realizeazã pe baza unui contract de prestare a serviciului de salubrizare, încheiat în nume propriu cu operatorul.
(2) Dreptul utilizatorilor de a beneficia de serviciul de salubrizare se stabileşte prin regulamentul serviciului, aprobat prin hotãrâre a consiliului local, a Consiliului General al Municipiului Bucureşti sau a asociaţiei de dezvoltare comunitarã, dupã caz, pe baza regulamentului-cadru al serviciului de salubrizare, elaborat de A.N.R.S.C. şi aprobat prin ordin al preşedintelui acesteia.
(3) Utilizatorii au drept de acces fãrã discriminare la informaţiile publice referitoare la serviciul de salubrizare, atât operatorul, cât şi autoritãţile administraţiei publice locale având obligaţia de a comunica informaţii cu privire la indicatorii de calitate ai serviciului, la structura tarifarã şi la clauzele contractuale.
(4) Autoritãţile administraţiei publice locale, în calitate de reprezentante ale comunitãţilor locale şi de semnatare ale contractelor de delegare a gestiunii, sunt responsabile de asigurarea serviciului de salubrizare la nivelul localitãţilor, de respectarea de cãtre operator a indicatorilor de calitate ai serviciului, a clauzelor contractuale şi a legislaţiei în vigoare referitoare la serviciul de salubrizare.
(5) Hotãrârile autoritãţilor administraţiei publice locale cu privire la serviciul de salubrizare vor fi aduse la cunoştinţã publicã şi orice utilizator din aria de prestare a serviciului are dreptul sã conteste prevederile acestora, în condiţiile legii.
(6) Membrii comunitãţilor locale, persoane fizice sau juridice, au, în calitatea lor de utilizatori direcţi sau indirecţi ai serviciului de salubrizare, urmãtoarele obligaţii:
a) sã respecte clauzele contractului de prestare a serviciului de salubrizare;
b) sã achite obligaţiile de platã, în conformitate cu prevederile contractului de prestare a serviciului de salubrizare;
c) sã asigure accesul utilajelor de colectare a deşeurilor la punctele de colectare şi al utilajelor de intervenţie pentru stingerea incendiilor;
d) sã asigure preselectarea pe categorii a deşeurilor reciclabile, rezultate din gospodãriile proprii sau din activitãţile lucrative pe care le desfãşoarã, precum şi depozitarea acestora în containere asigurate de operatorul serviciului de salubrizare, numai în locurile special amenajate;
e) sã aplice mãsuri privind deratizarea şi dezinsecţia, stabilite de autoritatea localã şi de direcţia de sãnãtate publicã teritorialã;
f) alte obligaţii prevãzute în <>Legea nr. 51/2006 care fac referire la serviciul de salubrizare.
(7) Utilizatorii beneficiazã şi de celelalte drepturi prevãzute în <>Legea nr. 51/2006 .

CAP. V
Finanţarea serviciilor de salubrizare

ART. 25
Finanţarea cheltuielilor de funcţionare, reabilitare şi dezvoltare a serviciului de salubrizare şi a cheltuielilor de investiţii pentru realizarea infrastructurii aferente acestuia se face cu respectarea legislaţiei în vigoare privind finanţele publice locale, în ceea ce priveşte iniţierea, fundamentarea, promovarea şi aprobarea investiţiilor publice, a principiilor prevãzute la <>art. 43 alin. (2) din Legea nr. 51/2006 , precum şi a urmãtoarelor principii:
a) recuperarea integralã prin tarife, taxe speciale sau subvenţii de la bugetul local a costurilor de operare şi a investiţiilor pentru înfiinţarea, reabilitarea şi dezvoltarea sistemelor de salubrizare;
b) menţinerea echilibrului contractual.
ART. 26
(1) În funcţie de natura, tipul şi caracteristicile activitãţilor desfãşurate, serviciul de salubrizare se realizeazã, indiferent de forma de gestiune adoptatã, numai pe baza unor contracte de prestare a serviciului încheiate între:
a) operatori şi autoritãţile administraţiei publice locale sau asociaţiile de dezvoltare comunitarã, dupã caz, în calitatea acestora de utilizatori;
b) operatori şi utilizatorii individuali ai serviciului de salubrizare, generatori de deşeuri, persoane fizice sau juridice.
(2) În funcţie de natura activitãţilor prestate, atât în cazul gestiunii directe, cât şi în cazul gestiunii delegate, pentru asigurarea finanţãrii serviciului de salubrizare, utilizatorii achitã contravaloarea serviciului de salubrizare prin:
a) tarife, în cazul prestaţiilor de care beneficiazã individual, pe bazã de contract de prestare a serviciului de salubrizare;
b) taxe speciale, în cazul prestaţiilor efectuate în beneficiul întregii comunitãţi locale;
c) taxe speciale, în cazul prestaţiilor de care beneficiazã individual fãrã contract.
(3) Clasificarea activitãţilor în funcţie de modul de contractare, facturare şi platã a contravalorii serviciului de salubrizare prestat se stabileşte prin regulamentul-cadru al serviciului şi se anexeazã la hotãrârea de dare în administrare a serviciului ori la contractul de delegare a gestiunii serviciului, dupã caz.
(4) Cuantumul şi regimul tarifelor şi taxelor speciale se stabilesc, se ajusteazã sau se modificã de cãtre autoritãţile administraţiei publice locale, potrivit prevederilor legale în vigoare.
(5) Structura şi nivelul tarifelor şi taxelor speciale vor fi stabilite astfel încât:
a) sã acopere costul efectiv al prestãrii serviciului de salubrizare;
b) sã acopere cel puţin sumele investite şi cheltuielile curente de întreţinere şi exploatare a serviciului de salubrizare;
c) sã încurajeze investiţiile de capital;
d) sã respecte şi sã asigure autonomia financiarã a operatorului.
ART. 27
(1) Aplicarea de cãtre operatori a unor tarife sau taxe speciale mai mari decât cele stabilite şi aprobate potrivit art. 26 este interzisã.
(2) Tarifele aprobate trebuie sã conducã la atingerea urmãtoarelor obiective:
a) asigurarea prestãrii serviciului de salubrizare la nivelurile de calitate şi indicatorii de performanţã stabiliţi de consiliile locale, de Consiliul General al Municipiului Bucureşti sau, dupã caz, de asociaţiile de dezvoltare comunitarã prin caietul de sarcini, regulamentul serviciului şi prin contractele de delegare a gestiunii;
b) realizarea unui raport calitate-cost cât mai bun pentru serviciul de salubrizare prestat pe perioada angajatã şi asigurarea unui echilibru între riscurile şi beneficiile asumate de pãrţile contractante;
c) asigurarea funcţionãrii eficiente a serviciului de salubrizare şi a exploatãrii bunurilor aparţinând domeniului public şi privat al unitãţilor administrativ-teritoriale, afectate serviciului de salubrizare, precum şi asigurarea protecţiei mediului.
ART. 28
(1) Sursele de finanţare a lucrãrilor de investiţii se asigurã potrivit prevederilor <>art. 44 alin. (2) din Legea nr. 51/2006 .
(2) Investiţiile realizate de operatori de drept privat din fonduri proprii pentru reabilitarea, modernizarea şi dezvoltarea sistemului public de salubrizare se vor amortiza de cãtre aceştia pe durata contractului de delegare a gestiunii serviciului de salubrizare.
(3) Investiţiile în infrastructura specificã serviciilor de salubrizare care se realizeazã din fonduri proprii ale operatorilor de drept privat constituie bunuri de retur; bunurile astfel realizate rãmân în proprietatea operatorilor pe toatã durata contractului de delegare a gestiunii şi revin de drept, la expirarea contractului, gratuit şi libere de orice sarcini, unitãţilor administrativ-teritoriale, fiind integrate domeniului public al acestora. În contractul de delegare a gestiunii se vor menţiona bunurile de retur, respectiv modul de repartiţie a categoriilor de bunuri realizate de operator pânã la încetarea, din orice cauzã, a contractului de delegare a gestiunii serviciului de salubrizare.

CAP. VI
Rãspunderi şi sancţiuni

ART. 29
Încãlcarea dispoziţiilor prezentei legi atrage rãspunderea disciplinarã, civilã, contravenţionalã sau penalã, dupã caz.
ART. 30
(1) Constituie contravenţii şi se sancţioneazã cu amendã de la 30.000 lei la 50.000 lei urmãtoarele fapte, altele decât cele prevãzute în <>Legea nr. 51/2006 :
a) prestarea de cãtre operator a uneia dintre activitãţile reglementate de prezenta lege fãrã aprobarea autoritãţilor administraţiei publice locale prin hotãrârea de dare în administrare, respectiv hotãrârea de atribuire a contractului de delegare a gestiunii;
b) atribuirea de cãtre primar a contractelor de delegare a gestiunii pentru una dintre activitãţile de salubrizare a localitãţilor prevãzute la art. 2 alin. (3), fãrã respectarea procedurilor legale în vigoare specifice fiecãrui tip de contract;
c) încheierea de cãtre primar a contractelor de delegare a gestiunii pentru una dintre activitãţile de salubrizare a localitãţilor prevãzute la art. 2 alin. (3) cu un operator care nu deţine licenţã.
(2) Constituie contravenţie şi se sancţioneazã cu amendã de la 10.000 lei la 30.000 lei neurmãrirea de cãtre primar a întocmirii regulamentului propriu al serviciului, în termen de 90 de zile de la data intrãrii în vigoare a prezentei legi.
(3) Consiliile locale sau, dupã caz, Consiliul General al Municipiului Bucureşti va stabili, potrivit prevederilor <>Ordonanţei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 180/2002 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, şi alte fapte decât cele prevãzute la alin. (1) şi (2), care constituie contravenţii în domeniul serviciilor de salubrizare.
ART. 31
Dispoziţiile referitoare la contravenţii prevãzute în prezenta lege se completeazã cu prevederile <>Ordonanţei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 180/2002 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, cu excepţia celor prevãzute la art. 28.
ART. 32
Constatarea contravenţiilor prevãzute de prezenta lege şi aplicarea sancţiunilor se fac de cãtre persoanele împuternicite de ministrul mediului şi gospodãririi apelor, de ministrul administraţiei şi internelor, de preşedintele A.N.R.S.C., precum şi de primari sau de împuterniciţii acestora.

CAP. VII
Dispoziţii tranzitorii şi finale

ART. 33
Prezenta lege intrã în vigoare la un an de la data publicãrii în Monitorul Oficial al României, Partea I.
ART. 34
Prevederile prezentei legi se completeazã cu dispoziţiile <>Legii nr. 51/2006 şi ale <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 78/2000 privind regimul deşeurilor, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 426/2001 .
ART. 35
Mãsurile de natura ajutorului de stat prevãzute în prezenta lege vor fi notificate, potrivit <>Legii nr. 143/1999 privind ajutorul de stat, republicatã, şi se vor acorda numai dupã autorizarea acestora de cãtre Consiliul Concurenţei, în condiţiile îndeplinirii criteriilor prevãzute în legislaţia secundarã privind ajutorul de stat.
ART. 36
(1) Soluţionarea litigiilor patrimoniale şi nepatrimoniale legate de încheierea şi executarea contractelor reglementate de prezenta lege, precum şi a celor izvorâte din neplata contravalorii serviciilor furnizate/prestate este de competenţa instanţelor de contencios administrativ şi se face, cu precãdere, în procedurã de urgenţã.
(2) Soluţionarea litigiilor civile şi de muncã izvorâte din aplicarea prevederilor prezentei legi se face de instanţele de judecatã competente, în condiţiile legii.
ART. 37
La data intrãrii în vigoare a prezentei legi se abrogã: <>Ordonanţa Guvernului nr. 87/2001 privind serviciile publice de salubrizare a localitãţilor, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 543 din 1 septembrie 2001, aprobatã cu modificãri prin <>Legea nr. 139/2002 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare; art. 3 alin. (1) lit. d) şi <>art. 5 pct. 1 lit. d) din Ordonanţa Guvernului nr. 71/2002 privind organizarea şi funcţionarea serviciilor publice de administrare a domeniului public şi privat de interes local, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 648 din 31 august 2002, aprobatã cu modificãri prin Legea nr. 3/2003; <>art. 42 lit. a) şi d) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 78/2000 privind regimul deşeurilor, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 283 din 22 iunie 2000, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 426/2001 .

Aceastã lege a fost adoptatã de Parlamentul României, cu respectarea prevederilor art. 75 şi ale art. 76 alin. (2) din Constituţia României, republicatã.

PREŞEDINTELE
CAMEREI DEPUTAŢILOR
BOGDAN OLTEANU

PREŞEDINTELE SENATULUI
NICOLAE VĂCĂROIU

Bucureşti, 25 aprilie 2006.
Nr. 101.

-------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016