Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Având în vedere prevederile <>Ordonanţei Guvernului nr. 70/2002 privind administrarea unitãţilor sanitare publice de interes judeţean şi local, în temeiul <>art. 4 alin. (6) din Hotãrârea Guvernului nr. 22/2001 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Sãnãtãţii şi Familiei, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, şi al <>art. 9 alin. (3) din Hotãrârea Guvernului nr. 8/2001 privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea Ministerului Administraţiei Publice, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, ministrul sãnãtãţii şi familiei şi ministrul administraţiei publice emit urmãtoarele instrucţiuni: CAP. 1 Dispoziţii generale ART. 1 Unitãţile sanitare - spitalele, cabinetele medicale şi altele asemenea - funcţioneazã ca entitãţi autonome, potrivit prevederilor <>Legii nr. 146/1999 privind organizarea, funcţionarea şi finanţarea spitalelor, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, ale <>Ordonanţei Guvernului nr. 124/1998 privind organizarea şi funcţionarea cabinetelor medicale, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, ale <>Ordonanţei Guvernului nr. 70/2002 privind administrarea unitãţilor sanitare publice de interes judeţean şi local, precum şi ale <>Legii nr. 100/1998 privind asistenta de sãnãtate publica. ART. 2 (1) Ministerul Sãnãtãţii şi Familiei exercita controlul asupra activitãţii unitãţilor sanitare publice de interes judeţean sau local, precum şi asupra modului de aplicare de cãtre acestea a dispoziţiilor legale în vigoare în domeniul sanitar. (2) Îndrumarea, coordonarea şi monitorizarea activitãţii desfãşurate în unitãţile sanitare publice se exercita de Ministerul Sãnãtãţii şi Familiei ca autoritate centrala în domeniul asistenţei de sãnãtate publica şi de direcţiile de sãnãtate publica teritoriale, unitãţi descentralizate care reprezintã autoritatea de sãnãtate publica la nivel local. CAP. 2 Administrarea unitãţilor sanitare publice de interes judeţean şi local ART. 3 Dreptul de proprietate publica al unitãţilor administrativ-teritoriale asupra clãdirilor şi terenurilor în care funcţioneazã unitãţile sanitare de interes judeţean şi local spitale, centre de diagnostic şi tratament, centre medicale, sanatorii, preventorii şi altele asemenea - se exercita în conformitate cu prevederile <>Legii nr. 213/1998 privind proprietatea publica şi regimul juridic al acesteia, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, ale <>Ordonanţei Guvernului nr. 70/2002 , precum şi ale <>hotãrârilor Guvernului nr. 866/2002 , 867/2002 şi 1.096/2002, referitoare la trecerea imobilelor în care îşi desfãşoarã activitatea unitãţile sanitare de interes local şi judeţean din domeniul privat al statului şi din administrarea Ministerului Sãnãtãţii şi Familiei în domeniul public al unitãţilor administrativ-teritoriale şi în administrarea consiliilor locale sau, dupã caz, a consiliilor judeţene. ART. 4 Consiliile judeţene şi consiliile locale ale comunelor, oraşelor, municipiilor şi sectoarelor municipiului Bucureşti administreazã, în condiţiile legii, terenurile şi clãdirile în care îşi desfãşoarã activitatea unitãţile sanitare publice de interes judeţean sau local, dupã caz. ART. 5 (1) Predarea-preluarea imobilelor compuse din clãdiri şi terenuri aferente, trecute prin hotãrâri ale Guvernului în domeniul public al unitãţilor administrativ-teritoriale şi în administrarea consiliilor judeţene şi locale, se realizeazã pe baza de protocol, conform modelelor cuprinse în anexele nr. 1, 2 şi 3 care fac parte integrantã din prezentele instrucţiuni. (2) Protocolul se aproba de conducãtorul unitãţii sanitare şi de primar, respectiv de preşedintele consiliului judeţean. (3) Predarea-preluarea se face de o comisie numita prin decizie a conducatorului unitãţii sanitare, respectiv prin dispoziţia primarului sau a preşedintelui consiliului judeţean, dupã caz, pe baza evidentelor contabile şi a datelor de identificare pentru fiecare unitate. ART. 6 Bunurile mobile, componente ale bazei materiale din unitãţile sanitare publice, sunt proprietate privatã a statului şi sunt administrate de unitãţile sanitare publice respective. ART. 7 (1) Consiliile judeţene şi consiliile locale pot da în folosinta gratuita unitãţilor sanitare terenuri şi clãdiri din domeniul public al unitãţilor administrativ-teritoriale în baza prevederilor <>art. 17 din Legea nr. 213/1998 privind proprietatea publica şi regimul juridic al acesteia şi ale <>art. 126 din Legea administraţiei publice locale nr. 215/2001 . (2) În situaţia infiintarii de noi unitãţi sanitare - cabinete medicale, spitale, centre medicale şi altele asemenea consiliile judeţene şi locale pot transmite în folosinta gratuita a acestora clãdiri şi terenuri necesare organizãrii noilor unitãţi sanitare, aflate în domeniul public al unitãţilor administrativ-teritoriale, în condiţiile legii. (3) Unitãţile sanitare au obligaţia inventarierii anuale a terenurilor şi clãdirilor date în folosinta gratuita, potrivit alin. (1) şi (2), pe liste distincte care se trimit şi titularului dreptului de proprietate. ART. 8 Schimbarea destinaţiei sau înstrãinarea bazei materiale a unitãţilor sanitare publice se poate face în condiţiile legii şi numai cu aprobarea Ministerului Sãnãtãţii şi Familiei. Actele de înstrãinare sau de schimbare a destinaţiei bazei materiale a unitãţilor sanitare, fãrã aprobarea Ministerului Sãnãtãţii şi Familiei, sunt nule. Nulitatea se constata de instanta de judecata, la solicitarea Ministerului Sãnãtãţii şi Familiei. ART. 9 (1) Bunurile imobile proprietate privatã a statului sau a unitãţilor administrativ-teritoriale, date în folosinta gratuita cabinetelor medicale organizate pentru asigurarea asistenţei medicale primare, stomatologice şi de specialitate în ambulatorii, îşi menţin destinaţia stabilitã prin contractele de comodat încheiate între fiecare titular al cabinetului medical şi direcţia de sãnãtate publica sau unitatea sanitarã, dupã caz. (2) Contractele de închiriere încheiate de cãtre autoritãţile administraţiei publice locale sau de cãtre unitãţile sanitare, dupã caz, cu titularii cabinetelor organizate potrivit prevederilor <>Ordonanţei Guvernului nr. 124/1998 privind organizarea şi funcţionarea cabinetelor medicale, aprobatã cu modificãri prin <>Legea nr. 629/2001 , care au relaţii contractuale cu casa de asigurãri de sãnãtate, îşi menţin valabilitatea. (3) Cabinetele medicale organizate potrivit prevederilor <>Ordonanţei Guvernului nr. 124/1998 , aflate în relaţii contractuale cu casa de asigurãri de sãnãtate, dar care nu mai au medic titular, vor fi date în comodat, cu avizul direcţiei de sãnãtate publica, altui medic care ocupa postul, în condiţiile legii. ART. 10 Dispoziţiile <>Legii nr. 550/2002 privind vânzarea spaţiilor comerciale proprietate privatã a statului şi a celor de prestãri de servicii aflate în administrarea consiliilor judeţene sau a consiliilor locale, precum şi a celor aflate în patrimoniul regiilor autonome de interes local nu se aplica cabinetelor medicale organizate potrivit prevederilor <>Ordonanţei Guvernului nr. 124/1998 şi situate în imobilele trecute, potrivit <>hotãrârilor Guvernului nr. 639/2002 , 640/2002, 866/2002, 867/2002 şi 1.096/2002, în domeniul public al unitãţilor administrativ-teritoriale şi în administrarea consiliilor locale sau, dupã caz, a consiliilor judeţene. CAP. 3 Atribuţii în domeniul organizãrii unitãţilor sanitare ART. 11 (1) Normativele de personal aprobate prin ordin al ministrului sãnãtãţii şi familiei sunt obligatorii pentru toate unitãţile sanitare publice cu personalitate juridicã, de interes judeţean şi local. (2) Structura organizatoricã a unitãţilor sanitare publice cu personalitate juridicã, înfiinţarea, reorganizarea, desfiinţarea, schimbarea profilului şi a denumirii acestora se aproba de Ministerul Sãnãtãţii şi Familiei, la propunerea direcţiei de sãnãtate publica, cu avizul consiliilor judeţene sau al consiliilor locale, dupã caz. ART. 12 (1) În termen de 5 zile de la data aprobãrii bugetului de venituri şi cheltuieli unitãţile sanitare publice cu personalitate juridicã vor elabora statul de funcţii, valabil pe anul respectiv, pe care îl vor inainta spre avizare direcţiei de sãnãtate publica şi spre aprobare preşedintelui consiliului judeţean sau primarului, dupã caz. (2) Statele de funcţii se elaboreazã, se avizeazã şi se aproba cu respectarea structurii organizatorice, potrivit normativelor de personal aprobate şi cu încadrarea în cheltuielile de personal aprobate, în bugetul de venituri şi cheltuieli. (3) Orice modificare a numãrului de posturi şi a structurii posturilor din statul de funcţii se efectueazã cu respectarea prevederilor alin. (2). (4) În cazul când statul de funcţii nu este aprobat la nivelul avizat de direcţia de sãnãtate publica, soluţionarea divergentelor se face de cãtre o comisie de mediere astfel: a) pentru unitãţile sanitare publice de interes local comisia de mediere este formatã din reprezentantul direcţiei de sãnãtate publica, reprezentantul consiliului judeţean sau al Consiliului General al Municipiului Bucureşti, dupã caz, şi reprezentantul consiliului local; b) pentru unitãţile sanitare publice de interes judeţean comisia de mediere este formatã din reprezentantul direcţiei de sãnãtate publica, reprezentantul prefectului şi reprezentantul consiliului judeţean sau al Consiliului General al Municipiului Bucureşti. ART. 13 Ocuparea funcţiilor de conducere prevãzute la <>art. 11 din Legea nr. 146/1999 , cu modificãrile ulterioare, se realizeazã în condiţiile legii, pe baza de concurs sau de examen, dupã caz, organizat de cãtre direcţia de sãnãtate publica sau de cãtre Ministerul Sãnãtãţii şi Familiei, în funcţie de subordonare. Celelalte funcţii de conducere şi funcţiile de execuţie se ocupa conform prevederilor legale. CAP. 4 Atribuţii în domeniul finanţãrii, al elaborãrii bugetului de venituri şi cheltuieli şi a situaţiilor financiare trimestriale şi anuale ART. 14 (1) Finanţarea pachetului de servicii medicale de baza acordate pacientilor de cãtre unitãţile sanitare, care sunt furnizori de servicii medicale, se asigura din veniturile proprii ale acestora realizate pe baza de contract cu casele de asigurãri de sãnãtate, precum şi din alte surse, conform normelor legale în vigoare. (2) Unitãţile sanitare pot primi în completare sume de la bugetele locale, potrivit legii. (3) Unitãţile sanitare pot primi alocaţii de la bugetul de stat pentru programe naţionale de sãnãtate, acţiuni de sãnãtate şi cheltuieli de capital, în condiţiile legii. ART. 15 Finanţarea cheltuielilor din bugetul Fondului de asigurãri sociale de sãnãtate se asigura pe baza de contracte încheiate de furnizorii de servicii medicale cu casele de asigurãri de sãnãtate judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti, Casa Asigurãrilor de Sãnãtate a Apãrãrii, Ordinii Publice, Siguranţei Naţionale şi Autoritãţii Judecãtoreşti şi cu Casa Asigurãrilor de Sãnãtate a Ministerului lucrãrilor Publice, Transporturilor şi Locuinţei, dupã caz. ART. 16 Conducerea unitãţilor sanitare are obligaţia sa elaboreze anual bugetul de venituri şi cheltuieli, potrivit normelor legale în vigoare. ART. 17 (1) Bugetul cuprinde veniturile şi cheltuielile unitãţii sanitare în condiţii de echilibru financiar şi asigura funcţionarea acesteia pe principiul autonomiei financiare. (2) La venituri se înscriu: - venituri proprii obţinute din contractele încheiate cu casele de asigurãri de sãnãtate pentru furnizarea de servicii medicale, sume obţinute de la persoanele fizice şi juridice, venituri din asocieri investitionale în profil medical sau medico-social, în condiţiile legii; - sume alocate de la bugetul de stat, în condiţiile legii; - sume alocate din bugetele locale, în condiţiile legii; - sume provenite din donaţii şi sponsorizãri, în condiţiile legii. a) Unitãţile sanitare urmãresc ca din veniturile proprii sa îşi acopere cheltuielile necesare pentru acordarea pachetului de servicii medicale de baza. b) Sumele alocate de la bugetul de stat se finanţeazã prin bugetul Ministerului Sãnãtãţii şi Familiei şi al ministerelor cu reţele sanitare proprii şi se aproba în fiecare an prin legea bugetarã anuala. c) Consiliile locale pot asigura sume care se înscriu în bugetul de venituri şi cheltuieli al unitãţii sanitare în cauza, care completeazã finanţarea realizatã din contractele cu casele de asigurãri de sãnãtate şi din alocaţiile de la bugetul de stat. (3) La cheltuieli, în limita tipului de surse de venituri prevãzute în buget, se stabilesc cheltuielile pe subdiviziunile clasificatiei bugetare, asigurându-se funcţionarea fiecãrei unitãţi sanitare în exerciţiul financiar respectiv, astfel: a) cheltuielile efectuate din veniturile proprii pentru acordarea de servicii medicale bolnavilor se fac pe baza bugetului de venituri şi cheltuieli aprobat; b) cheltuielile efectuate din bugetul de stat se fac în limita sumelor aprobate pentru programe de sãnãtate, construcţii noi ale unitãţilor sanitare, modernizarea, transformarea şi extinderea construcţiilor sanitare existente, precum şi consolidarea clãdirilor, aparatura medicalã de mare performanta, acţiuni sanitare şi alte cheltuieli prevãzute de lege; c) cheltuielile efectuate din bugetele locale pentru cheltuieli de întreţinere şi gospodãrie, reparaţii, consolidãri, extinderi şi modernizãri ale unitãţilor sanitare, în limita bugetului aprobat de consiliul local, completeazã finanţarea realizatã din contractele cu casele de asigurãri de sãnãtate şi din alocaţiile de la bugetul de stat. ART. 18 Indicatorii din proiectul de buget se stabilesc pe baza de calcule de fundamentare analitice, conform normelor şi normativelor aprobate în sistemul sanitar, pe subdiviziunile clasificatiei bugetare, atât la venituri, cat şi la cheltuieli. ART. 19 (1) Bugetul de venituri şi cheltuieli al unitãţii sanitare publice se aproba de cãtre conducerea acesteia dupã obţinerea avizelor, în conformitate cu prevederile art. 3 lit. a) şi ale <>art. 4 lit. a) din Ordonanta Guvernului nr. 70/2002 . Un exemplar din bugetul de venituri şi cheltuieli, în copie, se prezintã unitãţii trezoreriei statului la care unitatea sanitarã are conturile deschise. (2) Sumele alocate din bugetele locale se aproba prin hotãrâre a consiliului local sau judeţean şi sunt cuprinse în bugetul de venituri şi cheltuieli al unitãţii sanitare respective. ART. 20 În bugetul de venituri şi cheltuieli se cuprind şi cheltuielile de capital, care se finanţeazã potrivit legii. ART. 21 Situaţiile financiare trimestriale şi anuale, elaborate potrivit legii, se avizeazã, dupã caz, de cãtre preşedintele consiliului judeţean sau de cãtre primar şi se transmit de unitãţile sanitare publice direcţiilor de sãnãtate publica teritoriale în vederea centralizarii. ART. 22 Directorul general al unitãţii sanitare îndeplineşte atribuţiile ordonatorului tertiar de credite, prevãzute de lege în domeniul întocmirii şi executãrii bugetului de venituri şi cheltuieli, respectiv al gestiunii financiare. ART. 23 Înregistrarea în contabilitate a bunurilor care alcãtuiesc domeniul public al unitãţilor administrativ-teritoriale se face potrivit dispoziţiilor <>Hotãrârii Guvernului nr. 1.031/1999 pentru aprobarea Normelor metodologice privind înregistrarea în contabilitate a bunurilor care alcãtuiesc domeniul public al statului şi al unitãţilor administativ-teritoriale. ART. 24 Prezentele instrucţiuni vor fi publicate în Monitorul Oficial al României, Partea I. Ministrul sãnãtãţii şi familiei, Daniela Bartos Ministrul administraţiei publice, Octav Cozmanca ANEXA 1 Aprobat
────────
Director general, Primar,
Nr. de înregistrare Nr. de înregistrare
PROTOCOL
încheiat între
Unitatea sanitarã ............................
şi Primãria Sectorului ..........................
Comisia numita de directorul general al unitãţii sanitare ...., cu sediul în municipiul Bucureşti, sectorul ......., str. ........ nr. ......, reprezentatã de domnul/doamna .......................,
şi
Comisia numita de primarul sectorului ......, cu sediul în municipiul Bucureşti, sectorul ......, str. .......... nr. ......, reprezentatã de domnul/doamna ....................................
În baza prevederilor <>Hotãrârii Guvernului nr. 1.096/2002 comisiile au efectuat predarea-primirea imobilelor, respectiv a clãdirilor şi terenurilor aflate în folosinta unitãţii sanitare, pentru trecerea acestora din domeniul privat al statului şi din administrarea Ministerului Sãnãtãţii şi Familiei în domeniul public al municipiului Bucureşti şi în administrarea Consiliului Local al Sectorului .......... .
Predarea, respectiv primirea imobilelor s-a fãcut prin inventariere în condiţiile legii şi face parte integrantã din prezentul protocol.
Situaţia privind datele de identificare a imobilelor predate este menţionatã în anexa nr. 3 care face parte integrantã din prezentul protocol.
Pentru imobilele predate unitãţile sanitare au anexat la protocol copie de pe fişele de evidenta contabila a mijloacelor fixe şi nota contabila de descãrcare a gestiunii acestora; de asemenea, s-a anexat nota contabila de intrare în gestiunea domeniului public al municipiului Bucureşti, documente care fac parte integrantã din prezentul protocol.
Protocolul s-a încheiat în 3 exemplare, astãzi, ........... .
Comisii
──────
Predator, Primitor,
.......................... ...................
(Numele, prenumele, (Numele, prenumele,
funcţia şi semnatura) funcţia şi semnatura)
ANEXA 2
Aprobat
────────
Director general, Primar/Preşedintele consiliului judeţean,
Nr. de înregistrare Nr. de înregistrare
PROTOCOL încheiat între Unitatea sanitarã ............................ şi Consiliul Judeţean sau Primãria ....................... Comisia numita de directorul general al unitãţii sanitare ........., cu sediul în ....., str. nr. ..., reprezentatã de domnul/doamna .............., şi Comisia numita de preşedintele consiliului judeţean sau primarul ......., cu sediul în ........, str. ......... nr. ..., reprezentatã de domnul/doamna ..................... În baza prevederilor <>Hotãrârii Guvernului nr. 866/2002 şi 867/2002, dupã caz, comisiile au efectuat predarea-primirea imobilelor din folosinta unitãţii sanitare pentru trecerea acestora din domeniul privat al statului şi din administrarea Ministerului Sãnãtãţii şi Familiei în domeniul public al .................... şi în administrarea .............. . Predarea, respectiv primirea construcţiilor şi terenurilor s-a fãcut prin inventariere în condiţiile legii, care face parte componenta din prezentul protocol. Situaţia privind datele de identificare a imobilelor predate este prevãzutã în anexa nr. 3 care face parte integrantã din prezentul protocol. Pentru imobilele predate unitãţile sanitare au anexat la protocol copie de pe fişele de evidenta contabila a mijloacelor fixe şi nota contabila de descãrcare a gestiunii acestora; de asemenea, s-a anexat nota contabila de intrare în gestiunea domeniului public al .................., documente care fac parte integrantã din prezentul protocol. Protocolul s-a încheiat în 3 exemplare, astãzi, ............ .
Comisii
────────
Predator, Primitor,
.......................... ...................
(Numele, prenumele, (Numele, prenumele,
funcţia şi semnatura) funcţia şi semnatura)
ANEXA 3
UNITATEA SANITARĂ
..................
SITUAŢIA
privind datele de identificare a imobilelor (construcţii
şi terenuri)
┌─┬────────────┬─────────────┬───────────┬─────────────┬────────────┬──────────┐
│N│ Denumire │ Descrierea │ Valoarea │ Consolidare/│ Realizarea │ │
│r│imobilelor │activitãţilor│de inventar│extindere/ │stadiului │ │
│ │(construcţii│din imobile │- mii lei -│modernizare/ │fizic la │ │
│c│şi terenuri)│ │ │investiţii/RK│data pre- │ │
│r│ │ │ │necesare con-│dãrii fata │Observaţii│
│t│ │ │ │structiei │de totalul │ │
│ │ │ │ │ │lucrãrilor │ │
│ │ │ │ │ │necesare │ │
│ │ │ │ │ │ - % - │ │
├─┼────────────┼─────────────┼───────────┼─────────────┼────────────┼──────────┤
│0│ 1 │ 2 │ 3 │ 4 │ 5 │ 6 │
├─┼────────────┼─────────────┼───────────┼─────────────┼────────────┼──────────┤
├─┼────────────┼─────────────┼───────────┼─────────────┼────────────┼──────────┤
├─┼────────────┼─────────────┼───────────┼─────────────┼────────────┼──────────┤
├─┼────────────┼─────────────┼───────────┼─────────────┼────────────┼──────────┤
├─┼────────────┼─────────────┼───────────┼─────────────┼────────────┼──────────┤
├─┼────────────┼─────────────┼───────────┼─────────────┼────────────┼──────────┤
├─┼────────────┼─────────────┼───────────┼─────────────┼────────────┼──────────┤
└─┴────────────┴─────────────┴───────────┴─────────────┴────────────┴──────────┘
Director general, Director financiar contabil/Contabil-şef,
.................. ..........................................
Precizãri:
──────────
Col. 1 - denumirea conform evidentei contabile.
Col. 2 - activitatea desfasurata în construcţii (pavilion cu paturi, policlinica, administraţie, statie de oxigen etc; pentru terenuri se menţioneazã suprafata, tipul ocupãrii - suprafata construitã sau suprafeţe cu alte destinaţii, parc, livada etc.).
Col. 4 - necesar de lucrãri: consolidãri, modernizãri etc.
Col. 5 - procentul se calculeazã fata de volumul executat de la începutul lucrãrii.
────────────────────
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.