Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   INSTRUCTIUNI nr. 507 din 7 august 2003  de aplicare a Normelor privind organizarea, functionarea si finantarea unitatilor de asistenta medico-sociale, aprobate prin   Hotararea Guvernului nr. 412/2003     Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

INSTRUCTIUNI nr. 507 din 7 august 2003 de aplicare a Normelor privind organizarea, functionarea si finantarea unitatilor de asistenta medico-sociale, aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 412/2003

EMITENT: MINISTERUL ADMINISTRATIEI SI INTERNELOR
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 599 din 22 august 2003
Având în vedere prevederile <>art. 5 şi 5^1 din Ordonanta Guvernului nr. 70/2002 privind administrarea unitãţilor sanitare publice de interes judeţean şi local, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, şi ale art. 10 din Normele privind organizarea, funcţionarea şi finanţarea unitãţilor de asistenta medico-sociale, aprobate prin <>Hotãrârea Guvernului nr. 412/2003 ,
în temeiul prevederilor <>Hotãrârii Guvernului nr. 743/2003 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Sãnãtãţii şi ale <>art. 9 alin. (4) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 63/2003 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Administraţiei şi Internelor,

ministrul sãnãtãţii şi ministrul administraţiei şi internelor emit urmãtoarele instrucţiuni:

ART. 1
(1) Beneficiarii serviciilor acordate în unitãţile de asistenta medico-sociale sunt persoane cu afecţiuni cronice care necesita permanent sau temporar supraveghere, asistare, îngrijire, tratament şi care, din cauza unor motive de natura economicã, fizica, psihicã sau socialã, nu au posibilitatea sa îşi asigure nevoile sociale, sa îşi dezvolte propriile capacitãţi şi competente pentru integrare socialã.
(2) Internarea în unitãţile de asistenta medico-sociale este recomandatã de cãtre unitãţi sanitare cu paturi şi este condiţionatã de evaluarea medico-socialã prealabilã, efectuatã în conformitate cu grila de evaluare medico-socialã aprobatã prin reglementãrile comune ale Ministerului Sãnãtãţii şi ale Ministerului Muncii, Solidaritãţii Sociale şi Familiei.
ART. 2
(1) Evaluarea medico-socialã a persoanelor cu nevoi medico-sociale se face în unitãţi sanitare cu paturi de cãtre personalul medico-sanitar al acestor unitãţi şi, respectiv, de cãtre serviciul public de asistenta socialã din cadrul unitãţilor administrativ-teritoriale în care îşi au domiciliul persoanele respective.
(2) Internarea în unitãţile sanitare cu paturi în vederea evaluãrii medicale se efectueazã în conformitate cu reglementãrile legale în vigoare privind condiţiile acordãrii asistenţei medicale în cadrul sistemului de asigurãri sociale de sãnãtate.
(3) Internarea în unitãţi de asistenta medico-sociale a persoanelor prevãzute la alin. (1) este efectuatã cu avizul conducerilor acestor unitãţi, în limita locurilor disponibile şi a resurselor financiare.
ART. 3
(1) Unitãţile de asistenta medico-sociale asigura servicii medicale, servicii de îngrijire şi servicii sociale.
(2) Asigurarea continuitãţii asistenţei medicale în unitãţile de asistenta medico-sociale se asigura prin linie de garda sau prin chemãri de la domiciliu, în conformitate cu dispoziţiile legale în vigoare.
(3) Serviciile medicale şi de îngrijire asigurate în unitãţile de asistenta medico-sociale sunt prevãzute în anexa care face parte integrantã din prezentele instrucţiuni, la acestea fiind adãugate serviciile recomandate la externarea din unitãţile sanitare cu paturi, cuprinse în biletele de ieşire, scrisori medicale, planuri de recuperare şi altele asemenea.
(4) Serviciile sociale de care pot beneficia persoanele internate în unitãţile de asistenta medico-sociale sunt urmãtoarele:
a) asigurarea unui nivel maxim posibil de autonomie şi siguranta;
b) asigurarea unor condiţii de îngrijire care sa respecte identitatea, integritatea şi demnitatea;
c) asigurarea menţinerii capacitãţilor fizice şi intelectuale;
d) asigurarea consilierii şi informãrii atât a asistatilor, cat şi a familiilor acestora privind problematica socialã (probleme familiale, psihologice şi altele asemenea);
e) intervenţii pentru prevenirea şi combaterea institutionalizarii prelungite;
f) stimularea participãrii la viata socialã;
g) facilitarea şi încurajarea legãturilor interumane, inclusiv cu familiile proprii;
h) organizarea de activitãţi psihosociale şi culturale;
i) identificarea mediilor în care poate fi integrata persoana internatã timp îndelungat.
(5) Serviciile sociale prevãzute la alin. (3) sunt asigurate de personal specializat, angajat al unitãţilor de asistenta medico-sociale sau al serviciilor publice locale de asistenta socialã.
ART. 4
(1) Încadrarea cu personal medico-sanitar şi auxiliar a unitãţilor de asistenta medico-sociale va fi efectuatã în conformitate cu urmãtorul normativ:
a) un medic la 25-30 de paturi;
b) un cadru sanitar mediu la 15-20 de paturi/tura;
c) o infirmiera la 8-12 paturi/tura;
d) o ingrijitoare pentru 200 mp.
(2) În unitãţile de asistenta medico-sociale care nu au medici proprii angajaţi, serviciile medicale necesare pot fi asigurate prin contractarea acestora cu furnizori publici sau privati.
ART. 5
Unitãţile de asistenta medico-sociale pot funcţiona şi în regim de spitalizare de zi, furnizand atât servicii medicale, cat şi servicii sociale.
ART. 6
Atribuţiile medicilor angajaţi ai unitãţilor de asistenta medico-sociale sunt urmãtoarele:
a) organizeazã şi rãspund de activitatea de asistenta medicalã acordatã persoanelor internate pe care le au în îngrijire;
b) examineazã la internare şi, dupã caz, la externare fiecare persoana internatã pe care o au în îngrijire;
c) întocmesc foile de observatie ale persoanelor internate pe care le au în îngrijire, asigura înscrierea tratamentului şi a evoluţiei bolii, precum şi pãstrarea documentelor medicale (foi de observatie, buletine de analize, bilete de ieşire şi altele asemenea);
d) instituie sau urmãresc, dupã caz, aplicarea tratamentelor medicale şi a regimurilor dietetice, supravegheazã tratamentele medicale efectuate de cadrele medii sanitare, iar la nevoie le efectueazã personal;
e) asigura respectarea recomandãrilor cuprinse în bilete de ieşire, scrisori medicale, planuri de recuperare şi altele asemenea pentru persoanele internate pe care le au în îngrijire;
f) trimit la spital cazurile care necesita îngrijire spitaliceasca, asigurând asistenta medicalã în timpul transportului;
g) controleazã calitatea alimentaţiei pregãtite înainte de servirea meselor principale, refuza servirea felurilor de mancare necorespunzãtoare din punct de vedere dietetic şi igienico-sanitar, consemnand observaţiile în condica blocului alimentar;
h) confirma decesul, consemneazã acesta situaţie în foile de observatie şi dispun transportarea cadavrelor la morga dupã doua ore de la deces;
i) participa la efectuarea de autopsii şi la confruntari anatomoclinice privind persoanele internate pe care le-au avut în îngrijire;
j) asigura instruirea proprie şi a personalului din subordine în probleme privind cunoaşterea reglementãrilor din domeniul medico-sanitar;
k) controleazã zilnic prezenta la serviciu, ţinuta şi comportamentul personalului din subordine;
l) controleazã, indruma şi rãspund de aplicarea normelor de igiena şi sãnãtate publica şi a normelor de protecţia muncii;
m) selectioneaza persoanele care pot fi cuprinse în acţiuni de imunizare activa şi stabilesc contraindicatiile medicale;
n) efectueazã ancheta epidemiologica preliminarã în cazul apariţiei unor focare de boli transmisibile;
o) rãspund de pãstrarea, prescrierea şi evidenta substanţelor stupefiante;
p) rãspund de utilizarea corecta a aparaturii medicale şi a instrumentarului unitãţilor;
q) participa la analizele periodice ale activitãţii unitãţilor de asistenta medico-sociale şi la elaborarea de cãtre conducerile acestora a raportarilor şi a materialelor informative;
r) informeazã conducerile unitãţilor asupra aspectelor deosebite privind supravegherea şi îngrijirea persoanelor internate;
s) rãspund de aplicarea regulamentelor de organizare şi funcţionare şi a mãsurilor dispuse de conducerile unitãţilor;
t) îndeplinesc orice alte atribuţii stabilite de conducerile unitãţilor.
ART. 7
Atribuţiile asistentilor medicali angajaţi ai unitãţilor de asistenta medico-sociale sunt urmãtoarele:
a) îşi desfãşoarã activitatea în mod responsabil, în conformitate cu reglementãrile profesionale şi cu cerinţele postului;
b) preiau persoanele nou-internate şi acţioneazã pentru acomodarea acestora la condiţiile de cazare şi de respectare a regulamentelor de organizare şi funcţionare a unitãţilor;
c) acorda primul ajutor şi cheamã medicul în situaţii de urgenta;
d) participa la examinarea de cãtre medici a persoanelor internate, informandu-i asupra stãrii şi evoluţiei acestora, şi executa indicaţiile medicilor cu privire la efectuarea tratamentului şi a analizelor medicale, la regimul alimentar şi la igiena persoanelor respective;
e) identifica problemele privind îngrijirea persoanelor internate, stabilesc prioritãţile, elaboreazã şi îndeplinesc planurile de îngrijire şi evalueaza rezultatele obţinute;
f) recolteaza produse biologice pentru analizele de laborator, în conformitate cu prescripţiile medicilor;
g) rãspund de îngrijirea persoanelor supravegheate şi urmãresc efectuarea de cãtre infirmiere a toaletei acestora, schimbarea lenjeriei de corp şi de pat, asigurarea condiţiilor pentru satisfacerea nevoilor fiziologice, schimbarea poziţiei şi altele asemenea;
h) supravegheazã şi asigura alimentarea persoanelor dependente şi supravegheazã distribuirea alimentaţiei în conformitate cu prescripţiile cuprinse în foile de observatie;
i) administreazã personal medicatia, efectueazã tratamentele, imunizarile, testarile biologice şi altele asemenea, în conformitate cu prescripţiile medicale;
j) pregãtesc materialele sanitare şi instrumentarul medical pentru sterilizare;
k) cunosc şi aplica normele de securitate, manipulare şi descãrcare a substanţelor stupefiante, precum şi a medicamentelor cu regim special;
l) participa la acordarea ingrijirilor paliative;
m) se integreaza în graficul pe ture stabilit de conducerile unitãţilor şi efectueazã verbal şi în scris preluarea şi predarea fiecãrei persoane internate şi a serviciului în cadrul raportului de tura;
n) în caz de deces al persoanelor internate inventariaza obiectele personale ale acestora şi organizeazã transportul cadavrelor la morga;
o) utilizeazã şi pãstreazã în bune condiţii echipamentele şi instrumentarul din dotare, supravegheazã colectarea materialelor şi instrumentarului de unica folosinta utilizat şi urmãresc colectarea acestora în vederea distrugerii;
p) utilizeazã echipamentul de protecţie prevãzut de regulamentele de organizare şi funcţionare a unitãţilor, schimbandu-l ori de câte ori este nevoie;
r) respecta reglementãrile în vigoare referitoare la prevenirea, controlul şi combaterea infectiilor nosocomiale;
s) respecta secretul profesional şi codul de etica al asistentului medical;
t) supravegheazã şi coordoneazã activitãţile desfãşurate de personalul din subordine;
u) colaboreazã cu asistentii medicali comunitari care îşi desfãşoarã activitatea în teritoriul în care funcţioneazã unitãţi de asistenta medico-sociale;
v) îndeplinesc orice alte atribuţii stabilite de conducerile unitãţilor.
ART. 8
Atribuţiile asistentilor sociali angajaţi ai unitãţilor de asistenta medico-sociale sunt urmãtoarele:
a) elaboreazã proiecte de intervenţie în scopul prevenirii şi combaterii institutionalizarii pentru fiecare persoana internatã;
b) întocmesc documentaţia necesarã pentru internare în cãmine pentru persoane varstnice, centre de îngrijire şi asistenta şi altele asemenea în cazul persoanelor care se transfera în aceste unitãţi;
c) acorda sprijin, dupã caz, persoanelor internate, în vederea obţinerii unor ajutoare bãneşti, materiale şi sociale, pensii şi altele asemenea;
d) efectueazã investigaţiile necesare în cazuri de abandon pentru identificarea apartinatorilor persoanelor abandonate şi pregãtesc reintegrarea acestora în propria familie sau internarea în cãmine pentru persoane varstnice, centre de îngrijire şi asistenta şi altele asemenea;
e) participa la adoptarea deciziilor privind încadrarea în grupe de probleme a persoanelor care necesita protecţie socialã şi la stabilirea modului de soluţionare a problemelor identificate;
f) furnizeazã persoanelor internate sau apartinatorilor acestora informaţii privind drepturile de care beneficiazã în conformitate cu legislaţia în vigoare, precum şi asupra functionarii unitãţilor de asistenta medico-sociale;
g) colaboreazã cu organizaţii neguvernamentale, fundaţii, asociaţii la realizarea unor programe care se adreseazã grupurilor tinta de populaţie din care fac parte persoane internate în unitãţi de asistenta medico-sociale;
h) cunosc şi aplica reglementãrile legale în vigoare referitoare la abandon, protecţie socialã, acordare de ajutoare şi altele asemenea;
i) respecta şi apara drepturile persoanelor internate;
j) respecta secretul profesional şi codul de etica şi deontologie profesionalã.
ART. 9
Atribuţiile infirmierelor angajate în unitãţile de asistenta medico-sociale sunt urmãtoarele:
a) îşi desfãşoarã activitatea numai sub îndrumarea şi sub supravegherea asistentilor medicali;
b) pregãtesc paturile şi schimba lenjeria persoanelor internate;
c) efectueazã sau participa la efectuarea toaletei zilnice a persoanelor internate imobilizate, ori de câte ori este nevoie, cu respectarea normelor de igiena;
d) acorda sprijin persoanelor internate, pentru efectuarea toaletei zilnice;
e) acorda sprijin persoanelor internate, pentru satisfacerea nevoilor fiziologice (plosca, urinar, tavite renale şi altele asemenea);
f) asigura curãţenia, dezinfectia şi pãstrarea recipientelor utilizate;
g) ajuta la pregãtirea persoanelor internate în vederea examinãrii;
h) transporta lenjeria de pat şi de corp utilizata în containere speciale la spalatorie şi aduc lenjeria curata în containere speciale, cu respectarea circuitelor igienice;
i) efectueazã dezinfectia zilnica a mobilierului din saloane;
j) pregãtesc saloanele pentru dezinfecţie ori de câte ori este necesar;
k) efectueazã curãţenia şi dezinfectia carucioarelor, a targilor şi a altor obiecte care servesc la deplasarea persoanelor internate;
l) colecteazã materialele sanitare şi instrumentarul de unica folosinta utilizat în recipiente speciale şi asigura transportul acestora în spaţiile amenajate pentru depozitare, în vederea neutralizarii;
m) ajuta asistentii medicali şi brancardierii la schimbarea poziţiei persoanelor imobilizate;
n) în situaţia decesului persoanelor internate, pregãtesc cadavrele şi participa la transportul acestora la morga;
o) utilizeazã echipamentul de protecţie prevãzut de regulamentele de organizare şi funcţionare a unitãţilor, schimbandu-l ori de câte ori este nevoie;
p) respecta normele igienico-sanitare şi de protecţia muncii;
q) respecta reglementãrile în vigoare privind prevenirea, controlul şi combaterea infectiilor nosocomiale;
r) transporta alimentele de la blocurile alimentare în sãlile de mese sau în saloane, cu respectarea normelor igienico-sanitare;
s) asigura spalarea veselei şi tacamurilor, ordinea şi curãţenia în oficiile alimentare;
t) asigura pãstrarea şi utilizarea în bune condiţii a inventarului pe care îl au în primire;
u) îndeplinesc orice alte atribuţii la solicitarea asistentilor medicali şi a medicilor.
ART. 10
(1) Conducerea unitãţii de asistenta medico-sociale se asigura de cãtre director, care este numit şi eliberat din funcţie, dupã caz, prin hotãrâre a consiliului local, la propunerea primarului, sau prin hotãrâre a consiliului judeţean, respectiv a Consiliului General al Municipiului Bucureşti, la propunerea preşedintelui acestuia.
(2) În realizarea atribuţiilor sale directorul este sprijinit de un consiliu consultativ compus din 5 membri desemnaţi în conformitate cu prevederile <>art. 3 alin. (3) din anexa la Hotãrârea Guvernului nr. 412/2003 pentru aprobarea Normelor privind organizarea, funcţionarea şi finanţarea unitãţilor de asistenta medico-sociale.
(3) Numãrul de personal, structura organizatoricã şi statul de funcţii se aproba de cãtre consiliul local, la propunerea primarului, sau, dupã caz, de cãtre consiliul judeţean, respectiv de cãtre Consiliul General al Municipiului Bucureşti, la propunerea preşedintelui acestuia, în funcţie de resursele financiare.
(4) Veniturile proprii ale unitãţilor de asistenta medico-sociale se constituie din:
a) sume decontate de casele de asigurãri de sãnãtate, pe baza de contracte încheiate cu acestea, pentru finanţarea cheltuielilor de personal aferente medicilor şi asistentilor medicali din aceste unitãţi, precum şi a cheltuielilor cu medicamentele şi materialele sanitare, conform prevederilor contractului-cadru;
b) contribuţii personale ale beneficiarilor serviciilor prestate sau ale susţinãtorilor legali ai acestora, aprobate, în condiţiile legii, prin hotãrâre a consiliilor locale, judeţene şi a Consiliului General al Municipiului Bucureşti, dupã caz;
c) donaţii, sponsorizãri şi alte venituri.
ART. 11
Directorul unitãţii de asistenta medico-sociale îndeplineşte, în principal, urmãtoarele atribuţii:
a) coordoneazã intreaga activitate a unitãţii, cu sprijinul consiliului consultativ;
b) stabileşte rãspunderile şi competentele şi elaboreazã fişa postului pentru fiecare angajat;
c) asigura crearea condiţiilor necesare desfãşurãrii activitãţii unitãţii;
d) stabileşte mãsuri pentru protejarea fondurilor gestionate şi a patrimoniului şi rãspunde de administrarea acestora;
e) colaboreazã permanent cu autoritãţile administraţiei publice locale şi centrale, precum şi cu organizaţii neguvernamentale cu preocupãri în domeniul asigurãrii ingrijirilor medico-sociale.
ART. 12
(1) Personalul unitãţilor de asistenta medico-sociale se angajeazã, dupã caz, cu contract de munca pe durata nedeterminatã sau determinata ori prin cumul de funcţii, în condiţiile legii.
(2) Încadrarea şi încetarea activitãţii personalului prevãzut la alin. (1) se efectueazã prin dispoziţie a directorului unitãţii de asistenta medico-sociale.
ART. 13
(1) În termen de 30 zile de la înfiinţarea unei unitãţi de asistenta medico-sociale directorul acesteia elaboreazã regulamentul de organizare şi funcţionare, cuprinzând prevederi privind funcţionarea unitãţii, atribuţiile, competentele şi rãspunderile personalului.
(2) Regulamentul de organizare şi funcţionare a unitãţii de asistenta medico-sociale este aprobat prin hotãrârea de înfiinţare adoptatã de consiliul local sau, dupã caz, de consiliul judeţean, respectiv de Consiliul General al Municipiului Bucureşti.
ART. 14
Controlul activitãţii unitãţilor de asistenta medico-sociale şi al calitãţii serviciilor acordate este exercitat de personalul abilitat al direcţiilor de sãnãtate publica judeţene şi a municipiului Bucureşti, al caselor de asigurãri de sãnãtate şi al serviciilor publice de asistenta socialã din cadrul structurilor administrativ-teritoriale.
Dispoziţii finale
ART. 15
Direcţiile implicate din cadrul Ministerului Sãnãtãţii şi Ministerului Administraţiei şi Internelor, direcţiile de sãnãtate publica judeţene şi a municipiului Bucureşti, consiliile judeţene, respectiv Consiliul General al Municipiului Bucureşti, şi consiliile locale vor pune în aplicare prezentele instrucţiuni.
ART. 16
Prezentele instrucţiuni se publica în Monitorul Oficial al României, Partea I.

Ministrul sãnãtãţii,
Mircea Beuran

Ministrul administraţiei şi internelor,
Ioan Rus

p. Ministrul delegat pentru administraţia publica,
Ion Calin,
secretar de stat


ANEXA


SERVICIILE MEDICALE ŞI DE ÎNGRIJIRE
asigurate în unitãţile de asistenta medico-sociale

1. Evaluarea la internarea în unitate
2. Efectuarea de mãsurãtori antropometrice
3. Acordarea primului ajutor
4. Monitorizarea parametrilor fiziologici: temperatura, respiratie, puls, tensiune arteriala, diureza, scaun
5. Toaleta persoanei internate: parţialã, totalã la pat, totalã la baie, cu ajutorul dispozitivelor de sustinere
6. Administrarea medicamentelor per os, intravenos, intramuscular, subcutanat, intradermic, prin perfuzie endovenoasa, pe suprafata tegumentelor şi a mucoaselor, prin seringa automatã
7. Efectuarea de imunizari
8. Mãsurarea glicemiei cu glucometrul
9. Recoltarea de produse biologice
10. Clisma cu scop evacuator
11. Clisma cu scop terapeutic
12. Alimentare artificiala pe sonda gastrica sau nazogastrica şi pe gastrostoma
13. Spalatura vaginala
14. Masajul limfedemului
15. Mobilizare, masaj, aplicaţii medicamentoase locale, utilizarea colacilor de cauciuc şi a rulourilor pentru evitarea escarelor de decubit*)
16. Schimbarea poziţiei, tapotaj, fizioterapie respiratorie pentru evitarea complicatiilor pulmonare*)
17. Mobilizare, masaj, bandaj compresiv, aplicaţii medicamentoase locale pentru evitarea complicatiilor vasculare la membrele inferioare*)
18. Îngrijirea plagilor simple şi suprainfectate
19. Îngrijirea escarelor multiple
20. Îngrijirea tubului de dren
21. Îngrijirea canulei traheale
22. Îngrijirea ochilor, mucoasei nazale şi a mucoasei bucale
23. Suprimarea firelor de sutura
24. Îngrijirea stomelor şi fistulelor
25. Evacuarea manualã a fecaloamelor
26. Aplicarea de pampers, plosca, bazinet
27. Aplicarea de prisnite şi cataplasme
28. Calmarea şi tratarea durerii
29. Kinetoterapie individualã
30. Examinare şi evaluare psihologicã.

----------
*) Se aplica pentru persoanele imobilizate la pat

-------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016