Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
INSTRUCTIUNI nr. 191 din 25 august 2010 de aplicare a Hotararii Guvernului nr. 735/2010 pentru recalcularea pensiilor stabilite potrivit legislatiei privind pensiile militare de stat, a pensiilor de stat ale politistilor si ale functionarilor publici cu statut special din sistemul administratiei penitenciarelor, conform Legii nr. 119/2010 privind stabilirea unor masuri in domeniul pensiilor
EMITENT: MINISTERUL ADMINISTRATIEI SI INTERNELOR PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 608 din 27 august 2010
Având în vedere prevederile <>art. 16 din Hotãrârea Guvernului nr. 735/2010 pentru recalcularea pensiilor stabilite potrivit legislaţiei privind pensiile militare de stat, a pensiilor de stat ale poliţiştilor şi ale funcţionarilor publici cu statut special din sistemul administraţiei penitenciarelor, conform <>Legii nr. 119/2010 privind stabilirea unor mãsuri în domeniul pensiilor,
în temeiul <>art. 7 alin. (4) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 30/2007 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Administraţiei şi Internelor, aprobatã cu modificãri prin <>Legea nr. 15/2008 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare,
ministrul administraţiei şi internelor emite urmãtoarele instrucţiuni:
ART. 1
(1) Fac obiectul prezentelor instrucţiuni pensiile stabilite potrivit legislaţiei privind pensiile militare de stat, pensiile de stat ale poliţiştilor şi ale funcţionarilor publici cu statut special din sistemul administraţiei penitenciarelor, cuvenite sau aflate în platã la Casa de Pensii a Ministerului Administraţiei şi Internelor, denumite în continuare pensii.
(2) Pensiile se recalculeazã prin determinarea stagiilor de cotizare şi a punctajelor medii anuale, pe baza veniturilor lunare individuale realizate, şi prin stabilirea cuantumului fiecãrei pensii, utilizând algoritmul de calcul prevãzut de <>Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurãri sociale, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, cu respectarea prevederilor <>Legii nr. 119/2010 privind stabilirea unor mãsuri în domeniul pensiilor.
ART. 2
(1) Recalcularea pensiilor se face în baza adeverinţelor necesare stabilirii punctajelor medii anuale, înaintate de beneficiarii pensiilor, denumiţi în continuare beneficiari, împreunã cu o solicitare scrisã, la Casa de Pensii a Ministerului Administraţiei şi Internelor.
(2) Solicitarea scrisã va fi formulatã conform modelului prevãzut în anexa nr. 1a sau, dupã caz, în anexa nr. 1b la <>Hotãrârea Guvernului nr. 735/2010 pentru recalcularea pensiilor stabilite potrivit legislaţiei privind pensiile militare de stat, a pensiilor de stat ale poliţiştilor şi ale funcţionarilor publici cu statut special din sistemul administraţiei penitenciarelor, conform <>Legii nr. 119/2010 privind stabilirea unor mãsuri în domeniul pensiilor.
(3) În cazul în care beneficiarii nu înainteazã adeverinţele în vederea recalculãrii pensiilor însoţite de solicitãri scrise adresate Casei de Pensii a Ministerului Administraţiei şi Internelor, pentru perioada ce reprezintã vechime în serviciu sau în muncã/stagiu de cotizare, recalcularea se efectueazã din oficiu, la determinarea punctajului mediu anual procedându-se astfel:
a) pentru perioada în care persoanele nu au avut vechime în serviciu se utilizeazã documentele existente în dosarul de pensie sau, în lipsa acestora, salariul minim brut/net pe economie din perioada respectivã;
b) pentru perioada în care persoanele au avut vechime în serviciu se utilizeazã salariul mediu brut/net pe economie din perioada respectivã.
ART. 3
(1) În înţelesul prezentelor instrucţiuni, pentru perioada în care s-a desfãşurat activitate în calitate de cadru militar în activitate, poliţist sau funcţionar public cu statut special din sistemul administraţiei penitenciarelor, prin venituri lunare individuale realizate se înţelege suma brutã/netã reprezentând salariul brut/net, respectiv solda brutã/netã, care cuprinde:
a) retribuţia tarifarã lunarã/salariul de bazã lunar/solda lunarã/salariul de bazã de încadrare lunar, inclusiv indexãri, compensaţii, indemnizaţii de conducere/comandã, salarii/solde de merit şi alte drepturi similare prevãzute de legislaţia în vigoare la acea datã;
b) sporurile şi indemnizaţiile acordate în sume fixe sau sub formã de procent din retribuţia tarifarã lunarã/salariul de bazã lunar/solda lunarã/salariul de bazã de încadrare lunar sau din salariul funcţiei de bazã/salariul funcţiei îndeplinite/solda de funcţie/solda funcţiei de bazã, potrivit legislaţiei în vigoare la acea datã;
c) primele/premiile din cursul anului şi cele anuale, acordate potrivit legislaţiei în vigoare la acea datã;
d) sumele reprezentând compensarea concediului de odihnã neefectuat, potrivit legii;
e) sumele cuvenite ca reprezentanţi în adunãrile generale ale acţionarilor, în consiliile de administraţie, în comitetele de direcţie, în comisiile de cenzori sau în orice alte comisii, comitete ori organisme, acordate potrivit legislaţiei în vigoare la acea datã, indiferent de forma de organizare sau de denumirea angajatorului ori a entitãţii asimilate acestuia;
f) orice alte elemente salariale similare celor prevãzute la lit. a)-d), acordate potrivit legislaţiei în vigoare la acea datã.
(2) Veniturile lunare individuale realizate se înscriu în adeverinţe astfel:
a) venituri lunare individuale brute pânã la data de 1 iulie 1977;
b) venituri lunare individuale nete de la data de 1 iulie 1977 pânã la data de 1 ianuarie 1991;
c) venituri lunare individuale brute de la data de 1 ianuarie 1991.
(3) Pentru perioadele care constituie stagiu de cotizare, altele decât cele prevãzute la alin. (1), venitul lunar individual realizat se determinã conform <>Legii nr. 19/2000 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, şi <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 4/2005 privind recalcularea pensiilor din sistemul public, provenite din fostul sistem al asigurãrilor sociale de stat, aprobatã cu completãri prin <>Legea nr. 78/2005 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
(4) Pentru perioadele în care beneficiarii au îndeplinit funcţii şi în alte instituţii/entitãţi din afara sistemului naţional de apãrare, ordine publicã şi siguranţã naţionalã sau la regii autonome şi societãţi comerciale ce participã la realizarea sarcinilor în domeniul apãrãrii naţionale, ordinii publice şi siguranţei naţionale, având calitatea de cadru militar în activitate, poliţist sau funcţionar public cu statut special din sistemul administraţiei penitenciarelor, se iau în calcul şi veniturile lunare individuale realizate în instituţiile/entitãţile respective.
(5) Pentru perioadele în care beneficiarii s-au aflat în concediu pentru creşterea copilului în vârstã de pânã la 2 ani sau, în cazul copilului cu handicap, de pânã la 3 ani, precum şi în concediu pentru îngrijirea copilului bolnav în vârstã de pânã la 7 ani, iar în cazul copilului cu handicap, pentru afecţiunile intercurente, pânã la împlinirea vârstei de 18 ani, şi au primit drepturi calculate potrivit legislaţiei aplicabile pe plan naţional, având calitatea de cadru militar în activitate, poliţist sau funcţionar public cu statut special din sistemul administraţiei penitenciarelor, se utilizeazã salariul mediu brut sau, dupã caz, net pe economie din perioadele respective ca venituri lunare individuale realizate.
(6) Pentru perioadele în care beneficiarii au avut calitatea de elev sau student al unei instituţii de învãţãmânt pentru formarea cadrelor militare/poliţiştilor sau funcţionarilor publici cu statut special din sistemul administraţiei penitenciarelor, au îndeplinit serviciul militar ca militari în termen ori militari cu termen redus, au fost concentraţi sau mobilizaţi ca rezervişti ori au fost în captivitate, la stabilirea punctajului mediu anual se utilizeazã ca venituri lunare individuale salariul mediu brut sau, dupã caz, net pe economie din perioadele respective.
(7) Determinarea punctajului mediu anual pentru persoanele repatriate din Republica Moldova care beneficiazã de pensii se face prin asimilare, în condiţiile stabilite prin reglementãrile legale în vigoare.
ART. 4
În înţelesul prezentelor instrucţiuni, nu sunt cuprinse în veniturile lunare individuale realizate urmãtoarele sume:
a) diurnele de deplasare şi de delegare, indemnizaţiile de delegare, detaşare sau transfer, potrivit legii;
b) participarea salariaţilor la profit, potrivit <>Ordonanţei Guvernului nr. 64/2001 privind repartizarea profitului la societãţile naţionale, companiile naţionale şi societãţile comerciale cu capital integral sau majoritar de stat, precum şi la regiile autonome, aprobatã cu modificãri prin <>Legea nr. 769/2001 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare;
c) compensaţiile lunare pentru chirie, potrivit legii;
d) contravaloarea echipamentelor tehnice, a echipamentului individual de protecţie şi de lucru, a alimentaţiei de protecţie, a medicamentelor şi materialelor igienico-sanitare, a altor drepturi de protecţie a muncii, precum şi a uniformelor obligatorii şi drepturilor de echipament, potrivit legii;
e) pentru acoperirea cheltuielilor de mutare în interesul serviciului, potrivit legii;
f) indemnizaţiile de instalare, potrivit legii;
g) plãţile compensatorii şi ajutoarele primite la trecerea în rezervã sau direct în retragere, respectiv la încetarea raporturilor de serviciu cu drept la pensie, potrivit legii;
h) valoarea financiarã a normelor de hranã, potrivit legii;
i) contravaloarea transportului ocazionat de plecarea în concediul de odihnã, precum şi a transportului la şi de la locul de muncã, potrivit legii;
j) alocaţia de stat pentru copii, potrivit legii;
k) orice alte drepturi bãneşti similare celor prevãzute la lit. a)-j), potrivit legii.
ART. 5
(1) În vederea eliberãrii adeverinţelor necesare stabilirii punctajelor medii anuale, beneficiarii formuleazã o cerere scrisã care cuprinde datele de identificare şi datele de contact ale acestora, inclusiv cele privind adresa de domiciliu la care vor fi transmise adeverinţele.
(2) Cererea scrisã se înainteazã/depune la:
a) structura de resurse umane din cadrul unitãţii de la care pensionarul a fost trecut în rezervã sau direct în retragere, respectiv a încetat raporturile de serviciu sau, dacã unitatea/structura în cauzã a fost desfiinţatã, la structura de resurse umane a inspectoratelor generale/similare;
b) Direcţia generalã management resurse umane din cadrul Ministerului Administraţiei şi Internelor, în situaţia în care pensionarul a fost trecut în rezervã sau direct în retragere, respectiv a încetat raporturile de serviciu, din cadrul unitãţilor/structurilor care au fãcut sau fac parte din aparatul central al Ministerului Administraţiei şi Internelor, ce nu au în componenţã structuri de resurse umane.
(3) Pentru perioada în care beneficiarii au activat în unitãţi/structuri ale instituţiilor din sistemul naţional de apãrare, ordine publicã şi siguranţã naţionalã, altele decât cele ale Ministerului Administraţiei şi Internelor, cererea scrisã se înainteazã/depune potrivit prevederilor <>art. 2 alin. (3) şi (4) din Hotãrârea Guvernului nr. 735/2010 , urmând ca adeverinţele sã fie emise şi comunicate în conformitate cu normele proprii ale acestor instituţii.
(4) Pentru perioada în care beneficiarii au desfãşurat activitate în instituţii/organe/organizaţii din afara sistemului naţional de apãrare, ordine publicã şi siguranţã naţionalã, cererea scrisã se înainteazã/depune la structurile respective.
(5) Pentru perioada în care beneficiarii au îndeplinit funcţii şi în alte instituţii/entitãţi din afara sistemului naţional de apãrare, ordine publicã şi siguranţã naţionalã sau la regii autonome şi societãţi comerciale ce participã la realizarea sarcinilor în domeniul apãrãrii naţionale, ordinii publice şi siguranţei naţionale, având calitatea de cadru militar în activitate, poliţist sau funcţionar public cu statut special din sistemul administraţiei penitenciarelor, cererea scrisã se înainteazã/depune potrivit alin. (2), pentru veniturile lunare individuale realizate în calitate de cadru militar în activitate, poliţist sau funcţionar public cu statut special din sistemul administraţiei penitenciarelor, şi potrivit alin. (3) sau (4), pentru veniturile lunare individuale realizate la instituţiile/entitãţile/regiile/societãţile respective.
ART. 6
(1) Prin excepţie de la prevederile art. 5 alin. (3), în vederea eliberãrii adeverinţelor necesare stabilirii punctajelor medii anuale, beneficiarii trecuţi în rezervã sau direct în retragere din unitãţi/structuri ale Serviciului Român de Informaţii vor înainta/depune o cerere scrisã, formulatã potrivit art. 5 alin. (1), la structurile de resurse umane ale inspectoratelor generale/inspectoratelor judeţene/similare ale Ministerului Administraţiei şi Internelor din zonele unde era situatã unitatea de la care au fost trecuţi în rezervã sau direct în retragere, iar pentru personalul unitãţilor din municipiul Bucureşti, cererea scrisã se înainteazã/depune la Direcţia generalã management resurse umane din cadrul Ministerului Administraţiei şi Internelor.
(2) În cazul în care inspectoratele generale/similare, prin structurile de resurse umane/financiare, nu deţin în parte sau în totalitate datele ori informaţiile necesare întocmirii şi completãrii adeverinţelor solicitate, acestea transmit cererile scrise, în termen de 5 zile de la data înregistrãrii lor, la Direcţia generalã management resurse umane din cadrul Ministerului Administraţiei şi Internelor.
(3) În cazul în care inspectoratele judeţene/similare, prin structurile de resurse umane/financiare, nu deţin în parte sau în totalitate datele ori informaţiile necesare întocmirii şi completãrii adeverinţelor solicitate, acestea transmit cererile scrise, în termen de 5 zile de la data înregistrãrii lor, la secţiile de informaţii judeţene din cadrul Serviciului Român de Informaţii, în vederea efectuãrii acestei activitãţi.
(4) În cazul în care, pentru cererile scrise primite/depuse la Direcţia generalã management resurse umane din cadrul Ministerului Administraţiei şi Internelor, nu sunt deţinute în parte sau în totalitate datele ori informaţiile necesare întocmirii şi completãrii adeverinţelor solicitate, direcţia respectivã transmite cererile scrise, în termen de 5 zile de la data înregistrãrii lor, la Serviciul Român de Informaţii, în vederea efectuãrii acestei activitãţi.
(5) Dupã întocmirea şi completarea de cãtre Serviciul Român de Informaţii a adeverinţelor solicitate, acestea se transmit Direcţiei generale management resurse umane din cadrul Ministerului Administraţiei şi Internelor, precizându-se, dupã caz, motivul necompletãrii acestora, integral sau pe perioade. Împreunã cu adeverinţele transmise vor fi restituite şi cererile scrise.
(6) În urma primirii adeverinţelor, pentru comunicarea acestora persoanelor solicitante, structurile de resurse umane vor proceda, dupã caz, potrivit art. 7 alin. (1) şi (3).
ART. 7
(1) În cazul unitãţilor/structurilor Ministerului Administraţiei şi Internelor, dupã înregistrarea cererii scrise în vederea eliberãrii adeverinţelor, potrivit modelului prevãzut în anexa nr. 2 la <>Hotãrârea Guvernului nr. 735/2010 , structura de resurse umane va verifica şi va extrage situaţia activitãţii profesionale desfãşurate de cãtre persoana în cauzã, procedând astfel:
a) în situaţia în care activitatea a fost desfãşuratã doar în cadrul unitãţii respective, cererea scrisã împreunã cu datele de personal vor fi transmise structurii financiar-contabile care a asigurat plata drepturilor salariale şi care, cu sprijinul compartimentului sau unitãţii ce deţine arhiva documentelor justificative privind veniturile lunare individuale realizate (statul de platã al salariilor, premiilor etc.), dupã caz, întocmeşte şi completeazã adeverinţele ce vor fi comunicate persoanei solicitante, prin grija structurii de resurse umane, sub semnãtura comandantului/şefului unitãţii respective, în termen de 30 de zile de la data înregistrãrii cererii;
b) în situaţia în care activitatea a fost desfãşuratã în mai multe unitãţi/structuri din cadrul Ministerului Administraţiei şi Internelor, pentru perioada corespunzãtoare, cererea scrisã (în copie) va fi comunicatã, în termen de 5 zile de la data înregistrãrii ei, şi unitãţilor/structurilor în cauzã, urmând sã fie efectuatã procedura prevãzutã la lit. a), iar adeverinţele întocmite şi completate sã fie transmise unitãţii la care a fost înregistratã iniţial cererea, sub semnãtura comandantului/şefului unitãţii emitente, în termen de 20 de zile de la data primirii cererii;
c) în situaţia în care se constatã cã cererea scrisã nu a fost înaintatã/depusã la structurile competente, potrivit art. 5, structura de resurse umane va comunica acest fapt persoanei solicitante, în termen de 5 zile de la data înregistrãrii acesteia.
(2) În situaţiile în care, pentru o anumitã perioadã de activitate, nu existã documente justificative privind veniturile lunare individuale realizate, la întocmirea şi completarea adeverinţelor se înscrie faptul cã nu existã date/documente pentru perioada respectivã.
(3) În situaţia prevãzutã la alin. (1) lit. b), adeverinţele întocmite şi completate, prin structurile financiar-contabile, de cãtre fiecare unitate/structurã se conexeazã de structura de resurse umane la care a fost depusã cererea scrisã şi vor fi comunicate persoanei solicitante, prin poştã, în termen de 5 zile de la data primirii ultimei dintre acestea, sub semnãtura comandantului/şefului unitãţii respective.
(4) Unitãţile/Structurile care elibereazã adeverinţe în vederea recalculãrii pensiilor poartã întreaga rãspundere cu privire la valabilitatea şi corectitudinea acestora.
ART. 8
(1) În cazul în care beneficiarii nu pot depune adeverinţe necesare recalculãrii pensiilor, pentru perioada în care nu au avut vechime în serviciu, din motive neimputabile lor, aceştia pot prezenta sau comunica la Casa de Pensii a Ministerului Administraţiei şi Internelor, împreunã cu solicitarea scrisã de recalculare, carnetul de muncã din care sã reiasã veniturile lunare individuale realizate.
(2) Casa de Pensii a Ministerului Administraţiei şi Internelor va efectua recalcularea pensiilor, în ordinea înregistrãrii solicitãrilor scrise şi a adeverinţelor/carnetelor de muncã înaintate în acest sens, în termen de 15 zile lucrãtoare de la data primirii acestora.
(3) Dupã recalculare, Casa de Pensii a Ministerului Administraţiei şi Internelor emite decizie prin care se stabileşte punctajul mediu anual determinat şi cuantumul pensiei recalculate, cu respectarea prevederilor <>art. 13 din Hotãrârea Guvernului nr. 735/2010 .
(4) Împreunã cu decizia de pensie recalculatã, Casa de Pensii a Ministerului Administraţiei şi Internelor va înainta, în scris, şi buletinul de calcul al pensiei recalculate.
(5) În situaţia în care se constatã erori de calcul, decizia privind pensia recalculatã poate fi revizuitã din oficiu, cu respectarea prevederilor legale.
ART. 9
(1) Adeverinţele/Carnetele de muncã necesare stabilirii punctajelor medii anuale în vederea recalculãrii pensiilor se înainteazã la Casa de Pensii a Ministerului Administraţiei şi Internelor doar pentru perioadele în care beneficiarii pensiilor au desfãşurat activitate pânã la data trecerii în rezervã sau direct în retragere, respectiv data încetãrii raporturilor de serviciu.
(2) Adeverinţele/Carnetele de muncã înaintate la Casa de Pensii a Ministerului Administraţiei şi Internelor neînsoţite de solicitarea scrisã prevãzutã la art. 2 alin. (1) nu se iau în considerare, recalcularea fiind efectuatã din oficiu, conform prevederilor art. 2 alin. (3).
ART. 10
Pentru persoanele care au trecut în rezervã sau direct în retragere, respectiv au încetat raporturile de serviciu dupã data intrãrii în vigoare a <>Legii nr. 119/2010 , dosarul de pensie ce va fi înaintat la Casa de Pensii a Ministerului Administraţiei şi Internelor va conţine pe lângã documentele stabilite conform <>Legii nr. 164/2001 privind pensiile militare de stat, republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, sau <>Legii nr. 179/2004 privind pensiile de stat şi alte drepturi de asigurãri sociale ale poliţiştilor, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, şi adeverinţele necesare stabilirii punctajelor medii anuale în vederea recalculãrii pensiei, întocmite şi completate, în mod corespunzãtor, conform prevederilor prezentelor instrucţiuni.
ART. 11
(1) În conformitate cu prevederile <>art. 15 din Hotãrârea Guvernului nr. 735/2010 , se autorizeazã unitãţile Ministerului Administraţiei şi Internelor implicate în procesul de recalculare a pensiilor şi în activitatea de întocmire, completare sau eliberare a adeverinţelor necesare stabilirii punctajelor medii anuale sã încheie convenţii civile cu personal specializat, pe o perioadã determinatã, conform legii.
(2) Încheierea convenţiilor prevãzute la alin. (1) se face cu acordul Direcţiei generale financiare din cadrul Ministerului Administraţiei şi Internelor, în limita fondurilor bugetare alocate pentru aceastã naturã de cheltuieli.
(3) Pentru unitãţile aparatului central din structura Ministerului Administraţiei şi Internelor, încheierea convenţiilor prevãzute la alin. (1) se face cu aprobarea secretarului general al ministerului, în limita fondurilor bugetare alocate pentru aceastã naturã de cheltuieli.
ART. 12
Prezentele instrucţiuni se publicã în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Ministrul administraţiei
şi internelor,
Vasile Blaga
Bucureşti, 25 august 2010.
Nr. 191.
------------
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect: