Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   INSTRUCTIUNI nr. 16.028 din 28 noiembrie 1995  privind incheierea exercitiului financiar-bugetar la finele anului 1995    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

INSTRUCTIUNI nr. 16.028 din 28 noiembrie 1995 privind incheierea exercitiului financiar-bugetar la finele anului 1995

EMITENT: MINISTERUL FINANTELOR
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 290 din 14 decembrie 1995
    În vederea asigurării încheierii în condiţiile legii a execuţiei bugetului de stat, a bugetelor locale, a bugetului asigurărilor sociale de stat, a bugetelor fondurilor speciale, precum şi a mijloacelor extrabugetare pe anul 1995, ordonatorii de credite, băncile şi organele financiare vor dispune măsuri pentru aplicarea şi respectarea instrucţiunilor de mai jos.

    I. Norme cu caracter general
    1.1. Agenţii economici, indiferent de forma de proprietate, precum şi instituţiile publice au obligaţia, în condiţiile reglementărilor în vigoare, sa calculeze, sa retina şi sa vireze, la termenele stabilite, impozitele, taxele, majorările de intirziere, amenzile şi alte venituri datorate bugetului de stat, bugetelor locale, bugetului asigurărilor sociale de stat şi bugetelor fondurilor cu destinaţie specială. În acest scop, agenţii economici vor întocmi şi vor prezenta unităţilor bancare la care au conturile deschise, documentele de virare a sumelor datorate, în care vor înscrie, în mod obligatoriu, denumirea completa a sa, codul fiscal, codul contului de venituri, iar în locul rezervat pentru obiectul plăţii se va înscrie natura sursei de venit virate (impozit pe profit, taxa pe valoarea adăugată, accize, taxe de timbru etc.) şi perioada pentru care este datorată.
    1.2. Agenţii economici care administrează fondul locativ de stat au obligaţia ca, până la finele anului 1995, sa vireze integral la bugetele locale ale unităţilor administrativ teritoriale, pe raza cărora se afla locuinţele respective, sumele încasate din avansuri şi rate scadente pentru locuinţele construite din fondurile statului şi vîndute persoanelor fizice, care la data vinzarii aveau calitatea de chiriaş.
    Dobînzile aferente ratelor se vărsa la bugetul de stat, în contul 60.22.x.11 "Încasarea dobînzilor aferente ratelor lunare din vînzarea locuinţelor construite din fondurile statului", deschis la unităţile Băncii Comerciale Române - S.A., iar la trezoreriile statului, în contul 20.22.1.11.
    1.3. În documentele de virare a sumelor datorate bugetului de stat, bugetelor locale, bugetului asigurărilor sociale de stat şi bugetelor fondurilor speciale, precum şi cele care privesc plăţi dispuse din bugetele menţionate mai sus, întocmite începînd cu data de 20 decembrie 1995, se va înscrie pe manseta de sus a formularului "Priveşte execuţia pe anul 1995".
    1.4. Unităţile băncilor comerciale la care agenţii economici au deschise conturile vor verifica completarea documentelor de virare a obligaţiilor către stat, cu toate elementele şi vor lua măsurile necesare pentru accelerarea operaţiunilor de decontare, astfel încît documentele respective, cu termen de plata până la 31 decembrie 1995, sa fie înregistrate şi transmise în mod operativ în contul trezoreriei statului deschis la sucursala judeţeana a Băncii Naţionale a României sau în conturile deschise la unităţile Băncii Comerciale Române - S.A., după caz, prevenindu-se astfel existenta la finele anului de documente în expediţie. Aceleaşi măsuri vor fi luate şi în cazul dispoziţiilor de plata prezentate de către instituţiile publice.
    Băncile comerciale răspund, potrivit dispoziţiilor legale în vigoare, de nedecontarea din conturile agenţilor economici sau ale instituţiilor publice, după caz, care au disponibilităţi, a sumelor dispuse de aceştia drept plata a obligaţiilor către stat sau către furnizori şi creditori, precum şi a dispoziţiilor de încasare emise de către organele Ministerului Finanţelor, conform art. 40 din Legea bugetului de stat pe anul 1995 nr. 22/1995.
    1.5. Direcţiile generale ale finanţelor publice şi controlului financiar de stat judeţene, a municipiului Bucureşti şi sectorului agricol Ilfov vor lua măsurile necesare pentru asigurarea încasării impozitelor şi taxelor de la persoanele fizice, vor intensifica controlul la agenţii economici, indiferent de forma de proprietate, asupra modului de respectare a termenelor de vărsare la bugetul de stat a impozitelor şi taxelor datorate şi vor aplica, în cazul abaterilor, sancţiunile prevăzute de reglementările în vigoare.
    Totodată, organele financiare vor urmări, în mod operativ, la băncile comerciale, modul de decontare din conturile agenţilor economici a documentelor de plata privind impozitele şi taxele, precum şi modul de virare a sumelor în conturile veniturilor bugetare, fondurilor speciale, mijloacelor extrabugetare şi vor stabili răspunderile persoanelor vinovate, după caz, în condiţiile legii.
    1.6. Casa de Economii şi Consemnaţiuni va dispune unităţilor din subordine sa vireze în contul bugetului de stat şi al bugetelor locale impozitele şi taxele încasate de la persoanele fizice până la ultima zi lucrătoare a anului 1995. Nerespectarea acestui termen atrage aplicarea majorărilor de intirziere prevăzute de reglementările în vigoare.
    1.7. Fondurile alocate pentru subvenţii şi prime de la bugetul de stat şi bugetele locale vor fi utilizate până la 31 decembrie 1995, în conformitate cu prevederile art. 72 din Legea nr. 10/1991 privind finanţele publice şi cu normele metodologice în vigoare.
    Astfel, sumele rămase disponibile la 31 decembrie 1995 în conturile bancare 64.14 "Disponibil din subvenţii de la buget pentru regii autonome şi societăţi comerciale cu capital majoritar de stat" şi 64.15 "Disponibil din subvenţii pentru acoperirea diferenţelor de preţ şi tarif", deschise la unităţile Băncii Agricole - S.A. şi ale Băncii Române pentru Dezvoltare - S.A., după caz, vor fi restituite de către titularii beneficiari în conturile bugetare ale ordonatorilor de credite care le-au acordat. În cazul în care aceasta operaţiune nu se efectuează de către titularul contului, unităţile bancare, la care sunt deschise conturile de mai sus, vor dispune, din oficiu, virarea sumelor respective în ultima zi lucrătoare a anului.
    1.8. Ordonatorii principali de credite care au primit în anul 1995 fonduri de la bugetul de stat pentru subvenţii, diferenţe de preţ şi prime au obligaţia, potrivit dispoziţiilor legale, sa verifice la regiile autonome şi societăţile comerciale beneficiare, până la data de 15 februarie 1996, pe baza deconturilor definitive pe anul 1995, justificarea primirii subvenţiilor, diferenţelor de preţ şi primelor. În cazul în care din verificare rezulta ca s-au primit sume necuvenite, acestea vor fi virate de către agenţii economici respectivi, până la 25 februarie 1996, în contul bugetului de stat pe anul 1996, la subcapitolul 22.01.05 "Restituiri de fonduri din finanţarea bugetară a anilor precedenti".
    Direcţiile generale ale finanţelor publice şi controlului financiar de stat judeţene şi a municipiului Bucureşti vor urmări modul de efectuare a verificării deconturilor definitive şi a regularizării cu bugetul de stat şi vor dispune măsurile necesare în cazul în care constata abateri de la normele de mai sus.
    1.9. Fondurile alocate de la bugetul de stat regiilor autonome şi societăţilor comerciale cu capital majoritar de stat, după caz, drept cheltuieli de capital, vor fi înregistrate până la finele anului 1995 în contul "Capital social", acestea constituind participarea statului la creşterea capitalului social. Concomitent cu înregistrarea în contabilitatea proprie, agenţii economici respectivi vor întocmi şi formele prevăzute de lege pentru majorarea capitalului social.
    1.10. Regiile autonome şi societăţile comerciale cu capital majoritar de stat, cărora li s-au preluat credite neperformante, în baza Legii nr. 7/1992, au obligaţia sa ramburseze, în limita acestora, sume din disponibilul fondului de dezvoltare constituit în condiţiile legii şi rămas la finele anului 1995, care vor fi virate astfel:
    - în contul 50.18 "Disponibil din sumele încasate din reactivarea şi rambursarea obligaţiilor rezultate din aplicarea Legii nr. 7/1992", deschis la trezorerii ale municipiilor reşedinţa de judeţ, pe seama Ministerului Finanţelor (în judeţele în care funcţionează trezorerii ale statului);
    - în contul 64.01 "Disponibil din sumele încasate din reactivarea şi rambursarea obligaţiilor rezultate din aplicarea Legii nr. 7/1992", deschis la Centrala Băncii Naţionale a României pe seama Ministerului Finanţelor (în judeţele, municipiul Bucureşti şi sectorul agricol Ilfov, în care nu funcţionează încă trezorerii ale statului).
    Virarea se efectuează în termen de 5 zile de la încheierea bilanţului contabil pe anul 1995. Aceasta operaţiune reprezintă, potrivit Legii nr. 7/1992, reactivarea unei părţi din creditele neperformante preluate de către stat.
    Băncile în a căror evidenta sunt înregistrate credite neperformante, precum şi organele de control financiar de stat ale Ministerului Finanţelor vor verifica la fiecare agent economic, în termen de 20 de zile de la data încheierii şi depunerii bilanţului contabil pe anul 1995, posibilităţile de reactivare a debitelor prin identificarea şi preluarea unor noi surse disponibile în contul creditelor neperformante.
    1.11. Banca Naţionala a României va efectua regularizarea cu bugetul de stat a diferenţelor înregistrate în bilanţul anual, potrivit art. 38 din Legea nr. 34/1991 privind Statutul Băncii Naţionale a României, astfel:
    - soldul diferenţelor favorabile se vărsa la bugetul de stat pe anul 1996, în contul 60.22.x.30 "Încasări din alte surse", în termen de 5 zile de la depunerea la Ministerul Finanţelor a bilanţului contabil pe anul 1995;
    - în cazul soldului diferenţelor nefavorabile, o data cu depunerea bilanţului contabil anual, se prezintă Ministerului Finanţelor o nota de fundamentare din care sa rezulte provenienta soldului nefavorabil, pe categorii de operaţiuni şi influente şi care, potrivit legii, privesc bugetul de stat.
    1.12. Agenţii economici înregistraţi la organele fiscale ca plătitori de taxa pe valoarea adăugată, care au primit în anul 1995 alocaţii de la bugetul de stat sau de la bugetele locale, după caz, pentru finanţarea investiţiilor, îşi exercita dreptul de deducere a taxei pe valoarea adăugată aferentă bunurilor şi serviciilor destinate realizării obiectivelor de investiţii cu finanţare bugetară în condiţiile art. 18-21 din Ordonanţa Guvernului nr. 3/1992, republicată.
    Cu sumele deduse în anul 195, inclusiv cele restituite de organele fiscale, pe căile prevăzute de art. 21 din ordonanţa, este obligatorie reîntregirea contului de disponibilităţi pentru investiţii deschis la banca finanţatoare.
    Sumele reprezentind taxa pe valoarea adăugată aferentă bunurilor şi serviciilor aprovizionate în luna decembrie 1995, pentru investiţii finanţate din alocaţii bugetare, precum şi sumele rambursate de organele fiscale, din deconturile de taxa pe valoarea adăugată pentru lunile până la 31 decembrie 1995 se virează de către agenţii economici în bugetul de stat sau la bugetele locale, după caz, în anul 1996 la capitolul 22.01.05 "Restituiri de fonduri din finanţarea bugetară a anilor precedenti", în termen de 5 zile de la data recuperării prin rambursare de la organul fiscal competent sau, după caz, de la data depunerii decontului prin care s-a efectuat compensarea potrivit art. 21 lit. a) din ordonanţa.

    II. Încheierea execuţiei bugetare la instituţiile publice
    2.1. Instituţiile publice care încasează venituri pentru bugetul de stat sau pentru bugetele locale, după caz, prin conturi colectoare, deschise la unităţile Băncii Comerciale Române - S.A., au obligaţia sa verse la bugetul respectiv, până la 31 decembrie 1995, pe capitole şi subcapitole ale clasificaţiei bugetare, soldurile aflate în conturile colectoare aferente. Aceste conturi nu pot aparea cu sold în bilanţul încheiat la 31 decembrie 1995.
    Instituţiile publice vor dispune măsurile necesare pentru încasarea de la clienţi, până la finele anului curent, a contravalorii produselor livrate, lucrărilor executate şi serviciilor prestate.
    Sumele încasate în numerar, reprezentind venituri bugetare, vor fi vărsate direct în conturile de venituri ale bugetului de stat sau ale bugetelor locale, după caz.
    2.2 Direcţia generală a vamilor va dispune măsuri, la unităţile din subordine, ca, în perioada rămasă până la finele anului, sumele încasate în conturile colectoare de venituri sa fie defalcate şi virate săptămînal (în ultima zi lucrătoare) în conturile de venituri, deschise pe capitole şi subcapitole, cu indicarea codului fiscal al plătitorului la unităţile Băncii Comerciale Române - S.A. şi la trezoreriile statului, după caz.
   Unităţile bancare şi trezoreriile statului vor urmări efectuarea operaţiunilor de virare la termenul stabilit mai sus.
    2.3. Ordonatorii de credite vor dispune măsuri severe privind angajarea fondurilor până la finele anului 1995, în limita creditelor bugetare aprobate şi deschise şi numai pentru cheltuieli strict necesare funcţionarii instituţiilor publice, prevenindu-se risipa, formarea de stocuri de materiale şi mărfuri peste necesar, efectuarea de cheltuieli neeconomicoase etc. În acest scop se va urmări:
    a) repartizarea creditelor bugetare în limita alocaţiilor prevăzute, aprobarea virarilor de credite în cazuri strict justificate, înainte de efectuarea cheltuielilor şi cu respectarea dispoziţiilor legale în vigoare;
    b) achitarea contravalorii materialelor şi mărfurilor primite şi recepţionate din creditele bugetare aprobate cu aceasta destinaţie;
    c) acordarea de avansuri spre decontare pentru acţiuni care se încheie până la finele anului;
    d) interzicerea acordării de avansuri furnizorilor pentru cheltuieli ce se finanţează în anul 1996;
    e) verificarea zilnica a operaţiunilor privind deschiderea şi repartizarea de credite bugetare, precum şi a plăţilor înregistrate în extrasele de cont, iar în cazul în care unele dintre acestea nu aparţin instituţiei publice, se vor lua măsuri pentru corectarea erorilor în mod operativ.
    2.4. Ordonatorii de credite principali şi secundari, finantati de la bugetul de stat, vor repartiza credite bugetare instituţiilor publice din subordine, cel mai tîrziu până la 15 decembrie 1995, asigurindu-se timpul necesar efectuării cheltuielilor până la finele anului. Excepţie fac creditele bugetare deblocate după aceasta data, care vor fi repartizate cel mai tîrziu la 25 decembrie 1995.
    2.5. Avansurile acordate în anul 1995, conform Hotărîrii Guvernului nr. 193/1995, de către instituţiile publice, pe baza contractelor încheiate cu furnizorii, vor fi regularizate în cursul lunii decembrie, astfel încît la 31 decembrie 1995 sa se reflecte în bunuri achiziţionate, lucrări executate şi servicii prestate, iar sumele rămase neutilizate vor fi restituite ordonatorilor de credite până la finele anului.
    Fac excepţie de la aceasta regula avansurile acordate regiilor autonome şi societăţilor comerciale care, potrivit normelor interne, prestează servicii numai pe baza de garanţii (posta, telefon, furnizarea energiei electrice şi a gazului metan şi servicii comunale).
    2.6. Instituţiile publice vor asigura plata salariilor personalului, inclusiv chenzina a doua a lunii decembrie, a premiilor, indemnizaţiilor de asigurări sociale şi a altor drepturi băneşti, în limita fondurilor prevăzute cu aceasta destinaţie, până la 31 decembrie 1995, atît din credite bugetare cît şi din mijloace speciale extrabugetare.
    În acest scop, trezoreriile statului şi unităţile bancare, după caz, vor esalona instituţiile publice pentru ridicarea numerarului necesar, începînd cu data de 20 decembrie 1995. La data stabilită pentru ridicarea numerarului pentru plata salariilor, instituţiile publice vor prezenta şi dispoziţiile de plata pentru virarea contribuţiei de asigurări sociale, a impozitului pe salarii, a contribuţiei pentru fondul pentru plata ajutorului de şomaj, a contribuţiei pentru pensia suplimentară, sumele reţinute în contul unor persoane juridice şi fizice etc.
    În cazul în care, din anumite cauze speciale, au rămas drepturi de personal neplătite, acestea se achită în anul următor din fondurile prevăzute cu aceasta destinaţie în anul 1996.
    2.7. Sumele aferente fondului de salarii pentru plata medicilor pe trimestrul IV 1995 din judeţele Bistriţa-Năsăud, Braşov, Buzău, Neamţ, Sibiu, Suceava, Valcea, Vrancea, cuprinse în experimentarea introducerii noului sistem de acordare a asistenţei medicale şi de alocare a resurselor din acest domeniu, aprobat prin Hotărîrea Guvernului nr. 370/1994, completată cu prevederile Hotărîrii Guvernului nr. 108/1995, se rezerva de către direcţiile sanitare judeţene la finele anului 1995, pe baza de calcule fundamentate, în contul "Sume de mandat şi sume în depozit".
    Aceste sume vor fi utilizate, până cel mai tîrziu la 28 februarie 1996, pentru plata medicilor, potrivit regularizării efectuate pentru activitatea trimestrului IV 1995, în raport cu numărul de puncte calculate conform art. 8 din anexa nr. 1 la Hotărîrea Guvernului nr. 370/1994, completată prin Hotărîrea Guvernului nr. 841/1994.
    Eventualele sume rămase neutilizate vor fi vărsate la bugetul de stat pe anul 1996, la cap. 22.01.05 "Restituiri de fonduri din finanţarea bugetară a anilor precedenti", în termen de 2 zile de la plata drepturilor de personal.
    2.8. Alocaţiile de stat pentru copii vor fi achitate până la finele anului 1995, în care scop, ministerele plătitoare vor lua măsurile corespunzătoare.
    2.9. Instituţiile publice, inclusiv cele care au primit subvenţii de la bugetul de stat sau de la bugetele locale, au obligaţia ca, până la finele lunii decembrie 1995, sa depună în conturile bancare corespunzătoare sumele aflate în casieria proprie.
    2.10. Avansurile acordate cantinelor studenţeşti în anul 1995, potrivit prevederilor art. 29 alin. 2 din Legea bugetului de stat pe anul 1995 nr. 22/1995, din Fondul special pentru învăţământ, în vederea aprovizionării de iarna, vor fi restituite pe măsura consumării stocurilor, dar nu mai tîrziu de finele anului şcolar 1995/1996. Sumele se virează în contul "Disponibil din veniturile instituţiilor de învăţământ conform Legii nr. 84/1995", al instituţiei de învăţământ pe lîngă care funcţionează cantina.
    2.11. Sumele alocate de la Fondul de rezerva bugetară la dispoziţia Guvernului, potrivit art. 5 alin. (5) din Hotărîrea Guvernului nr. 542/1995 privind reorganizarea Şcolii Naţionale de Studii Politice şi Administrative, şi rămase nefolosite se virează până la finele anului 1995, în contul instituţiei publice de la care au fost primite.
    2.12. Ministerul Afacerilor Externe are obligaţia sa vireze la bugetul de stat, la subcapitolul 21.01.04 "Taxe consulare", contravaloarea în lei a cheltuielilor efectuate în valuta în anul 1995, în baza Ordonanţei Guvernului nr. 40/1995, la reprezentantele României din străinătate, din taxele consulare şi alte venituri în valuta. Sumele se virează din creditele bugetare aprobate pe anul 1996, până la finele trimestrului I/1996.
    2.13. Creditele bugetare deschise şi repartizate, precum şi cele care nu au fost deschise, rămase neutilizate la data de 31 decembrie 1995, în conturile ordonatorilor de credite, se anulează de drept, conform prevederilor art. 72 alin. 2 din Legea nr. 10/1991 privind finanţele publice.
    2.14. Instituţiile publice au obligaţia ca, până cel mai tîrziu la 22 decembrie 1995, sa lichideze operaţiunile de mandat primite de la alte instituţii publice sau agenţi economici şi sa restituie sumele rămase neutilizate. În contul "Sume de mandat şi sume în depozit" nu pot fi menţinute sume la finele anului 1995, cu excepţia cazurilor prevăzute în anexa nr. 1.
    2.15. Instituţiile publice vor lua măsurile necesare ca eventualele acreditive în lei, deschise pentru procurari de materiale şi mărfuri rămase neutilizate până la finele anului 1995, sa fie restituite în conturile din care au fost acordate, în vederea reconstituirii plăţilor de casa.
    Acreditivele în valuta, deschise de către instituţiile publice, pentru importurile care sunt în curs de derulare, se menţin în continuare până la lichidarea contractului respectiv. Sumele în valuta, rămase nefolosite, se virează la fondul valutar al statului, iar contravaloarea în lei se vărsa la bugetul de stat pe anul 1996 la cap. 22.01.05 "Restituiri de fonduri din finanţarea bugetară a anilor precedenti", în termen de 5 zile de la încheierea importurilor.
    2.16. Instituţiile publice, care au rezervat în cursul anului la bănci, în conturi distincte, sume de la bugetul de stat din bugetele locale, din mijloace extrabugetare şi din fonduri speciale, pentru procurarea de valuta prin licitaţie, potrivit normelor în vigoare, vor dispune restituirea, până la 31 decembrie 1995, a disponibilităţilor neutilizate aflate în conturile deschise la băncile comerciale, pentru reîntregirea plăţilor de casa în conturile din care au fost alocate. Ordonatorii de credite răspund de efectuarea acestei operaţiuni în timp util.
    2.17. Valuta procurata din credite bugetare şi rămasă neutilizata la finele anului se depune la banca în contul fondului de rezerva valutară, iar cu contravaloarea în lei a valutei se reconstituie plăţile de casa la subdiviziunea respectiva. Face excepţie valuta procurata până la finele anului în scopul rambursarii la extern a ratelor la împrumuturile guvernamentale şi plata de dobînzi, la termene scadente până la 15 ianuarie 1996. Valuta procurata din fonduri extrabugetare sau din alte fonduri speciale, precum şi garanţiile în valuta depuse la unităţile vamale, aflate în conturile instituţiilor publice, deschise la băncile comerciale, se reportează în anul următor pentru a fi utilizate în scopul pentru care au fost procurate.
    Instituţiile publice, care au încasat în valuta în conturi distincte valoarea pentru serviciile prestate sau lucrările executate şi care, potrivit legii, reprezintă venituri bugetare, au obligaţia de a vira valuta respectiva la fondul de rezerva valutară, iar contravaloarea în lei se va vira la bugetul de stat, bugetul asigurărilor sociale de stat şi la bugetele locale, după caz, până la 31 decembrie 1995, la subdiviziunea la care se încasează venitul respectiv.
    Ordonatorii de credite şi conducătorii compartimentelor financiar-contabile răspund de eventualele sume neregularizate, asa cum s-a precizat mai sus.
    2.18. Reprezentantele României din străinătate aplica normele prevăzute în prezentele instrucţiuni cu privire la plata salariilor, încasarea sumelor de la debitori şi plata obligaţiilor pentru procurari de bunuri şi servicii şi efectuarea inventarierii patrimoniului.
    Disponibilităţile în valuta, rămase la finele anului 1995 la reprezentantele României din străinătate, se reportează în anul următor şi se regularizează cu bugetul de stat, de către Ministerul Afacerilor Externe, inclusiv de către celelalte ministere care finanţează cheltuieli de aceasta natura, astfel:
    - în termen de 45 de zile pentru reprezentantele din Europa şi de 60 de zile, pentru cele din celelalte continente, contravaloarea în lei a valutelor existente la 31 decembrie 1995, stabilite la cursul de schimb de la data cînd are loc operaţiunea de regularizare, se virează de către Ministerul Afacerilor Externe şi de către celelalte ministere, din creditele bugetare aprobate pentru anul 1996, privind întreţinerea şi funcţionarea reprezentantelor respective, la bugetul de stat pe anul 1996, în contul bugetar 60.22.x.05 "Restituiri de fonduri din finanţarea bugetară a anilor precedenti".
    2.19. Instituţiile publice prevăzute la art. 66 din Legea nr. 10/1991 privind finanţele publice, care în anul 1995 au primit subvenţii de la bugetul de stat sau din bugetele locale, după caz, în completarea veniturilor proprii, au obligaţia de a proceda la regularizarea subvenţiilor cu bugetul de la care le-au primit, astfel:
    - la totalul plăţilor de casa efectuate în anul 1995 se adauga soldul obligaţiilor către furnizori şi creditori;
    - totalul cheltuielilor de mai sus se acoperă cu veniturile proprii realizate efectiv, inclusiv cu contravaloarea în lei a valutei în cont pentru activitatea executată, iar diferenţa se suporta din subvenţia de la buget;
    - diferenţa în plus, rezultată între subvenţia primită şi subvenţia utilizata potrivit alineatului precedent, se restituie bugetului din care a fost alocata, în limita disponibilităţilor aflate în cont;
    - operaţiunea de regularizare se efectuează până la data de 25 ianuarie 1996, iar sumele se vărsa în anul 1996 la bugetul de stat sau la bugetele locale, de la care au fost alocate, la subcapitolul 22.01.05 "Restituiri de fonduri din finanţarea bugetară a anilor precedenti" si, respectiv. 22.02.05 pentru bugetele locale.
    2.20. Sumele constituite pentru organizarea taberelor şi satelor de vacanta, necheltuite, se reportează în anul următor cu aceeaşi destinaţie.
    Sumele alocate de la bugetul de stat, în baza art. 4 din Ordonanţa Guvernului nr. 38/1994 şi art. 20 din Legea nr. 22/1995, pentru completarea fondurilor proprii necesare întreţinerii şi funcţionarii unităţilor de cult, precum şi pentru susţinerea unor acţiuni cu caracter internaţional se reportează în anul următor în cazul în care, în anul 1995, au rămas sume neutilizate. Acelaşi regim urmează sa se aplice şi pentru sumele alocate ca transferuri pentru construirea unor lacasuri de cult sau pentru alte destinaţii, stabilite prin lege şi neutilizate până la finele anului 1995.
    2.21. Eventualele disponibilităţi în lei şi în valuta rămase neutilizate la finele anului 1995 din cota de 30% reţinută de Oficiul de Stat pentru Invenţii şi Mărci, în condiţiile prevederilor art. 41 din Legea nr. 22/1995, se reportează în anul următor cu destinaţia prevăzută de lege.
    2.22. Ordonatorii principali de credite, finantati din bugetul de stat, care au conturile la unităţile Băncii Comerciale Române - S.A. îşi vor reintregi contul de finanţare pe anul 1995 deschis pe capitole, cu sumele retrase din:
    - disponibilităţile băneşti rămase la finele anului în conturile corespunzătoare de la Banca Română pentru Dezvoltare - S.A., şi Banca Agricolă - S.A., după caz, care provin din alocaţiile bugetare pentru finanţarea investiţiilor proprii şi a investiţiilor la regiile autonome şi la societăţile comerciale cu capital de stat, alocaţiile pentru cheltuielile de prospecţiuni geologice şi cheltuielile pentru reparaţii capitale pentru drumuri şi poduri;
    - disponibilităţile băneşti rămase neutilizate la finele anului, în conturile instituţiilor publice subordonate, deschise la unităţile Băncii Agricole - S.A., în judeţele în care nu funcţionează trezorerii ale statului, pentru finanţarea cheltuielilor de întreţinere şi funcţionare;
    - disponibilităţile băneşti din conturile "Titulari de avansuri", deschise pe seama instituţiilor publice din subordine, care nu au calitatea de ordonatori de credite terţiari, la unităţile Băncii Comerciale Române - S.A., ale Băncii Agricole - S.A. şi la trezoreriile statului, după caz (operaţiunea poate avea loc şi la ordonatorii secundari şi terţiari de credite care le-au transmis).
    Ordonatorii terţiari de credite, finantati din bugetul de stat, îşi reintregesc contul de finanţare bugetară, deschis la unităţile Băncii Comerciale Române - S.A. sau la trezorerii ale statului, după caz, cu disponibilităţile băneşti retrase din contul pentru finanţarea investiţiilor proprii, deschis la Banca Română pentru Dezvoltare - S.A. şi Banca Agricolă - S.A., după caz.
    Virarea sumelor menţionate mai sus se efectuează de către instituţia publica respectiva, împreună cu unitatea bancară finanţatoare la care sunt deschise conturile, fiind interzisă rămânerea la finele anului, în conturile pentru finanţarea investiţiilor sau în conturile pentru cheltuieli de întreţinere şi funcţionare, a sumelor provenite din alocaţii bugetare.
    2.23. Ordonatorii principali de credite, finantati din bugetele locale, care au conturile deschise la unităţile Băncii Comerciale Române - S.A., îşi reintregesc la finele anului mijloacele băneşti din contul de disponibil al bugetului local cu sumele rămase în conturile instituţiilor publice din subordine. Operaţiunea de virare se efectuează de către instituţia publica respectiva, împreună cu unitatea Băncii Comerciale Române - S.A. şi a Băncii Agricole - S.A., după caz, la care sunt deschise conturile respective.
    De asemenea, ordonatorii principali şi terţiari de credite, finantati din bugetele locale, îşi mai reintregesc mijloacele băneşti din cont cu disponibilităţile rămase neutilizate şi care se regăsesc în contul de finanţare a investiţiilor, deschis la Banca Română pentru Dezvoltare - S.A. sau la Banca Agricolă - S.A., după caz.
    2.24. Soldul aflat la finele anului 1995 în contul de disponibil al instituţiilor publice, din mijloace extrabugetare, are următoarea destinaţie:
    - soldul contului de disponibil al instituţiilor publice finanţate integral din mijloace extrabugetare se reportează în anul următor, fiind preluat ca venituri (art. 69 din Legea nr. 10/1991);
    - soldul contului de disponibil înregistrat la celelalte categorii şi activităţi finanţate pe regimul mijloacelor extrabugetare, inclusiv la cele care au primit subvenţii de la bugetul de stat sau de la bugetele locale, se reportează în anul următor, dacă reglementările în vigoare nu prevăd altfel.
    În cazul în care în reglementările respective, inclusiv Decretul nr. 151/1975, se prevede ca, din soldul de disponibil de la finele anului se vărsa o anumită cota la bugetul de stat sau la bugetele locale, operaţiunea respectiva se va efectua până la 31 ianuarie 1996, avându-se în vedere ca din soldul disponibil se reţin sumele aferente plăţii furnizorilor şi creditorilor şi veniturile încasate cu anticipaţie, aferente anului 1996.
    2.25. Instituţiile publice au obligaţia de a lua măsurile necesare pentru lichidarea, până la finele anului, a imobilizarilor de fonduri în debitori, clienţi şi alte active, iar cu sumele încasate vor fi reconstituite plăţile de casa sau vor fi virate la buget (cont 60.22.x.05 la unităţile Băncii Comerciale Române - S.A. şi 20.22.1.05 la trezorerii), în cazul în care acestea provin din finanţarea bugetară a anilor precedenti.
    În raportul la darea de seama contabila pe anul 1995 se va analiza în mod deosebit situaţia imobilizărilor de fonduri pe categorii de operaţiuni şi surse de finanţare şi cauzele care le-au determinat, precum şi măsurile preconizate pentru lichidarea acestora.
    2.26. Instituţiile publice au obligaţia, în conformitate cu dispoziţiile legale în vigoare, sa efectueze inventarierea patrimoniului, sa întocmească registrul-inventar conform normelor în vigoare şi sa reflecte rezultatele acesteia în bilanţul contabil de la finele anului 1995.
    2.27. Instituţiile publice au obligaţia de a prezenta unităţilor bancare sau trezoreriilor statului, după caz, unde acestea au conturile deschise, dările de seama contabile asupra execuţiei bugetare pe anul 1995, pentru obţinerea vizei privind exactitatea plăţilor de casă şi a soldurilor conturilor de disponibilităţi cu cele din conturile bancare corespunzătoare.
    Unităţile Băncii Române pentru Dezvoltare - S.A. şi Băncii Agricole - S.A. vor viza bilanţurile contabile ale instituţiilor publice şi ale ministerelor numai pentru plăţile pe investiţii efectuate în cursul anului; viza se acorda pe formularul nr. 17 "Finanţarea investiţiilor", anexa la darea de seama contabila.
    2.28. Ordonatorii principali şi secundari de credite vor centraliza datele din dările de seama contabile primite de la unităţile din subordine, numai dacă acestea sunt vizate de organele bancare sau trezoreriile statului, după caz. Dările de seama contabile centralizate ale ordonatorilor principali de credite vor fi vizate de Banca Naţionala a României - Direcţia contabilităţii generale -, în ce priveşte plăţile de casa pe capitole de cheltuieli efectuate prin unităţile Băncii Comerciale Române - S.A., raportate în situaţia 1a, anexa la darea de seama.
    2.29. Ordonatorii principali şi secundari de credite şi organele de control, care au obligaţia de a verifica realitatea şi exactitatea datelor din bilanţurile contabile pe anul 1995, vor dispune măsurile necesare pentru corectarea acestora şi pentru aplicarea prevederilor privind tragerea la răspundere a celor vinovaţi, potrivit legii.
    2.30. Instituţiile publice au obligaţia, potrivit art. 1 din Ordonanţa Guvernului nr. 66/1994 privind formarea şi utilizarea resurselor derulate prin trezoreria statului, aprobată prin Legea nr. 128/1994, să-şi efectueze operaţiunile de încasări şi plăţi prin contul general al trezoreriei statului.
    Eventualele conturi care mai funcţionează încă la unele bănci comerciale în afară contului general al trezoreriei statului vor fi transferate, începînd cu data de 1 ianuarie 1996, în contul general al trezoreriei statului, unde operaţiunile se efectuează fără taxe şi comision.
    Conducătorii instituţiilor publice răspund de nerespectarea prevederilor legale menţionate mai sus, inclusiv de plata comisioanelor şi taxelor bancare.

    III. Încheierea execuţiei bugetelor locale
    3.1. Ordonatorii principali de credite, finantati din bugetele locale ale judeţelor în care nu funcţionează trezorerii ale statului, vor dispune virarea soldului de disponibil rămas la finele anului în contul de disponibil deschis pe seama acestora la unităţile Băncii Comerciale Române - S.A. şi ale Băncii Agricole - S.A., după caz, în contul de disponibil al bugetului local, deschis pe seama direcţiei generale a finanţelor publice şi controlului financiar de stat judeţeana, a municipiului Bucureşti şi sectorului agricol Ilfov, a administraţiilor financiare şi a circumscripţiilor fiscale, după caz.
    3.2. Consiliile locale comunale, orăşeneşti şi municipale, care au primit în cursul anului 1995 împrumuturi temporare din fondul de tezaur al consiliului judeţean, al municipiului Bucureşti şi al sectorului agricol Ilfov (înregistrate la capitolul 45.1) sau au folosit temporar fondul de rulment în condiţiile art. 59 lit. b) din Legea nr. 10/1991, au obligaţia sa ramburseze aceste împrumuturi şi sa-si reconstituie fondul de rulment până la 31 decembrie 1995.
    Bugetul local care nu poate rambursa integral împrumutul primit din fondul de tezaur nu va putea rămâne cu sold la finele anului 1995.
    3.3. Fiecare buget local care în anul 1995 a primit transferuri ca afectatie specială de la bugetul de stat, potrivit legii, regularizează soldul la finele anului 1995 în următoarea ordine:
    3.3.1. Disponibilul în plus, stabilit între sumele primite şi înregistrate, pe fiecare buget local, la subcapitolul 35.1.01, reprezentind subvenţii primite pentru asigurarea protecţiei sociale a populaţiei pentru energia termica şi transportul urban de călători, şi plăţile de casa înregistrate la capitolul 62 "Gospodărie comunală şi locuinţe" (art. 35.03 "Subvenţii pentru acoperirea diferenţelor de preţ şi tarif") şi la capitolul 77 "Transporturi şi comunicaţii" se virează cu dispoziţie de plată, reconstituindu-se plăţile de casă în contul:

    a) La trezoreria statului
    - 23.90.1.01 "Transferuri din bugetul de stat către bugetele locale pentru asigurarea protecţiei sociale a populaţiei pentru energia termica şi transportul urban de călători".

    b) La unităţile Băncii Comerciale Române - S.A.
    - 61.90.x.01 "Transferuri din bugetul de stat către bugetele locale pentru asigurarea protecţiei sociale a populaţiei pentru energia termica şi transportul urban de călători".
    3.3.2. Diferenţa în plus dintre sumele primite şi înregistrate în subcapitolul 35.1.02, reprezentind subvenţii primite de bugetele locale pentru investiţii, şi plăţile de casa la capitolul 62 "Gospodărie comunală şi locuinţe" şi la capitolul 77 "Transporturi şi comunicaţii" (art. 72 şi 73 din Clasificatia bugetară) se virează cu dispoziţie de plata, reconstituindu-se plăţile de casa în contul:

    a) La trezoreria statului
    - 23.90.1.02 "Transferuri din bugetul de stat către bugetele locale pentru investiţii".

    b) La unităţile Băncii Comerciale Române - S.A.
    - 61.90.x.02 "Transferuri din bugetul de stat către bugetele locale pentru investiţii".
    3.4. Soldul excedentar al bugetelor locale, rămas după operaţiunile de regularizare menţionate mai sus, precum şi soldul bugetelor locale care si-au acoperit integral cheltuielile din venituri proprii, precum şi din sume defalcate din impozitul pe salarii, după rambursarea eventualelor împrumuturi la fondul de rulment sau la fondul de tezaur şi după plata dobînzilor aferente, rămase nelichidate din anii precedenţi, se repartizează astfel:
    - 50% se vărsa la fondul de tezaur judeţean, al municipiului Bucureşti şi sectorului agricol Ilfov;
    - diferenţa rămasă constituie fond de rulment propriu al fiecărui buget local aferent exerciţiului bugetar pe anul 1995, dar fără a depăşi 5% din veniturile proprii, inclusiv sumele defalcate, aprobate prin bugetul local pe anul 1995. Fondul de rulment se păstrează în contul de disponibil al bugetului local (la judeţele în care nu funcţionează trezorerii ale statului) sau în contul 50.11 "Disponibil din fondul de rulment al bugetului local" (la judeţele în care funcţionează trezorerii). Suma care depăşeşte limita de 5%, calculată potrivit celor menţionate anterior, se vărsa la fondul de tezaur judeţean, al municipiului Bucureşti sau sectorului agricol Ilfov, după caz.
    Operaţiunea de regularizare şi repartizare a soldului anual excedentar al bugetelor locale se efectuează astfel:
    a) trezoreriile statului împreună cu consiliile comunale, orăşeneşti, municipale şi judeţene, pe baza contului de execuţie a bugetului local respectiv, întocmit pe baza datelor din contabilitatea trezoreriei.
    b) la judeţele în care nu funcţionează trezorerii ale statului, pe baza contului de execuţie al bugetului local care se prezintă astfel:
    - consiliile locale comunale şi consiliile judeţene, la direcţia generală a finanţelor publice şi controlului financiar de stat judeţeana;
    - consiliile locale orăşeneşti, la circumscripţiile fiscale;
    - consiliile locale municipale, la administraţiile financiare.
    Operaţiunile de regularizare a soldului anual al bugetului local se efectuează în primele 5 zile lucrătoare ale lunii ianuarie 1996.
    3.5. Fondul de tezaur al judeţului, municipiului Bucureşti şi sectorului agricol Ilfov se păstrează în contul 65.12 "Disponibil din fondul de tezaur", deschis pe seama consiliilor judeţene, al municipiului Bucureşti şi sectorului agricol Ilfov, la sucursalele Băncii Comerciale Române - S.A. (în localităţile în care nu funcţionează trezorerii) sau în contul 50.08 "Disponibil din fondul de tezaur judeţean" (în judeţele în care funcţionează trezorerii).

    IV. Încheierea execuţiei bugetului asigurărilor sociale de stat
    4.1. Execuţia de casa a bugetului asigurărilor sociale de stat se încheie la finele anului 1995, la unităţile Băncii Comerciale Române - S.A., astfel:
    - soldul contului 66.09 "Veniturile bugetului asigurărilor sociale de stat" şi al contului 66.59 "Cheltuielile asigurărilor sociale de stat" se virează în ultima zi lucrătoare a anului 1995 la sucursala municipiului Bucureşti a Băncii Comerciale Române - S.A. După colectarea tuturor operaţiunilor, sucursala municipiului Bucureşti a Băncii Comerciale Române - S.A. închide soldurile conturilor de mai sus prin contul 64.25 "Disponibil din excedentul bugetului asigurărilor sociale de stat din anii precedenti", care poate înregistra sold creditor sau debitor, după caz, reflectindu-se în contul general al trezoreriei statului deschis la Banca Comercială Română - S.A. (cont 51.50).
    Pentru trezoreriile statului se transmit norme distincte.

    V. Încheierea execuţiei fondurilor speciale
    5.1. Soldurile fondurilor speciale constituite potrivit dispoziţiilor legale în vigoare şi rămase la finele anului 1995 în conturile respective se reportează în anul următor potrivit anexei nr. 2.
    5.2. Soldurile următoarelor fonduri cu destinaţie specială se regularizează la finele anului 1995 astfel:
    a) disponibilităţile existente la finele anului 1995 în contul 64.12 "Disponibil privind fondul special de cercetare-dezvoltare" deschis la Banca Comercială Română - S.A., respectiv în contul 30.07 deschis la trezoreriile statului în judeţele în care acestea funcţionează, se virează din oficiu de unităţile bancare şi de trezoreriile statului în contul bugetului de stat pe anul 1995 la subcapitolul 22.1.20 "Încasări din alte surse". După această operaţiune, contul de disponibil de încheie în contabilitatea trezoreriei şi banca.
    Sumele datorate de agenţii economici la Fondul special pentru cercetare-dezvoltare şi neachitate până la 31 decembrie 1995 se virează la bugetul de stat pe anul 1996, la subcapitolul 22.01.30 "Încasări din alte surse";
    b) veniturile Fondului special de învăţământ rămase disponibile la finele anului 1995 în contul deschis la trezoreria statului sau la unităţile bancare, pe seama instituţiilor şi unităţilor de învăţământ, se reportează în anul următor şi se utilizează conform prevederilor Legii învăţământului nr. 84/1995.
    Sumele respective se reportează în contul 50.19 "Disponibil din veniturile instituţiilor de învăţământ conform Legii nr. 84/1995", care se deschide la finele anului 1995 la trezoreriile statului, pe seama instituţiilor şi unităţilor de învăţământ (contul 30.14 "Disponibil din Fondul special pentru învăţământ" se închide şi nu mai funcţionează).
    Contul 64.63 deschis la unităţile Băncii Comerciale Române - S.A. îşi schimbă la finele anului 1995 denumirea în "Disponibil din venituri ale instituţiilor de învăţământ, conform Legii nr. 84/1995";
    c) în anul 1995, potrivit Legii nr. 22/1995, au fost alocate de la bugetul de stat transferuri, în completarea veniturilor proprii, fondului destinat pensiilor şi celorlalte drepturi de asigurări sociale ale agricultorilor. Având în vedere ca, în execuţie, acoperirea plăţii pensiilor şi celorlalte drepturi de asigurări sociale s-a efectuat în primul rând din venituri proprii şi numai în completare de la bugetul de stat, la finele anului 1995, fondul destinat plăţii pensiilor şi celorlalte drepturi de asigurări sociale ale agricultorilor se regularizează astfel:
    - soldul disponibil al contului 30.10, deschis la trezoreria statului şi 64.34, la unităţile Băncii Agricole - S.A., după ce s-au plătit drepturile pe luna decembrie 1995, se virează în contul de cheltuieli 61.90.x.04 "Transferuri din bugetul de stat către Fondul special destinat plăţii pensiilor şi celorlalte drepturi de asigurări sociale ale agricultorilor" deschis la sucursala municipiului Bucureşti a Băncii Comerciale Române - S.A. pe seama Ministerului Muncii şi Protecţiei Sociale;
    d) soldul Fondului de risc şi accident pentru protecţia socială a persoanelor handicapate existent la finele anului 1995 în contul 30.05 şi 64.11 deschis la trezoreria statului şi, respectiv la unităţile Băncii Române pentru Dezvoltare - S.A., pe seama inspectoratelor de stat teritoriale pentru handicapati şi a Secretariatului de Stat pentru Handicapati, după caz, se virează până în ultima zi lucrătoare a anului în contul 51.20.30.1.60 "Plasament financiar pentru acoperirea deficitului temporar al Fondului special de risc şi accident" deschis la Centrala Băncii Naţionale a României pe seama Ministerului Finanţelor.
    5.3. Disponibilităţile rămase la finele anului 1995 în conturile 15.78 şi 15.79 deschise la unităţile Băncii Române pentru Dezvoltare - S.A., pe seama consiliilor locale, din fondurile alocate în baza Ordonanţei Guvernului nr. 12/1992, ca urmare a terminării obiectivelor pentru care au fost acordate fondurile respective, precum şi în cazul sistării unor obiective prevăzute în ordonanţa mai sus menţionată, vor fi virate în contul 64.10.3.01.60 deschis la Centrala Băncii Naţionale a României pe seama Ministerului Finanţelor.
    În cazul în care disponibilităţile aflate în conturile respective privesc obiective în curs de execuţie, acestea se reportează în anul următor cu aceeaşi destinaţie.
    5.4. Ministerele şi celelalte organe de specialitate ale administraţiei publice centrale şi locale şi instituţiile subordonate acestora au obligaţia de a verifica sumele aflate în contul 50.01 "Disponibil din fonduri cu destinaţie specială ale ministerelor şi instituţiilor subordonate" şi 50.02 "Disponibil din fonduri cu destinaţie specială ale instituţiilor publice de subordonare locală", deschise la trezoreriile statului, şi contul 64.11 "Disponibil din fondul cu destinaţie specială şi de redistribuire" si, respectiv 65.11. deschise la unităţile Băncii Comerciale Române - S.A., avându-se în vedere ca în aceste conturi pot rămâne, la finele anului, numai mijloace cu destinaţie specială prevăzute expres prin dispoziţiile legale în vigoare şi care, de drept, se reportează în anul următor. În acest scop, până la data de 27 decembrie 1995, instituţiile respective vor prezenta unităţii bancare sau trezoreriilor statului, după caz, la care au deschise conturile respective, situaţia sumelor privind fondurile speciale şi temeiul legal, în baza cărora se pot reporta în anul următor (se reportează, din oficiu, sumele alocate în anul 1995 din contribuţia în lei a ajutoarelor externe pentru finanţarea unor obiective, donaţiile de la persoane fizice şi juridice). Sumele care nu se încadrează în aceasta categorie vor fi virate la bugetul de stat sau la bugetele locale, după caz, la cap. 22.1.20 "Încasări din alte surse, până la 31 decembrie 1995.
    În cazul în care instituţiile publice nu prezintă situaţia menţionată mai sus, trezoreriile statului şi unităţile băncilor comerciale nu vor aviza plăţi din contul respectiv, până la clarificarea situaţiei respective.

    VI. Încheierea execuţiei bugetare de către unităţile bancare
    6.1. Banca Naţională a României şi băncile comerciale care efectuează operaţiuni de încasări şi plăţi în contul trezoreriei statului vor lua măsurile necesare ca documentele primite până la 31 decembrie 1995 (respectiv ultima zi lucrătoare a anului), de la agenţii economici, reprezentând plăţi de impozite, taxe şi alte venituri în contul bugetului de stat, al bugetului asigurărilor sociale de stat, al bugetelor locale şi al bugetelor fondurilor speciale extrabugetare sa fie decontate din conturile indicate, după care vor fi transmise operativ la unităţile Băncii Comerciale Române - S.A. sau la trezoreriile statului, după caz, pentru înregistrarea în conturile de venituri ale bugetelor menţionate mai sus.
    În acest scop, Banca Naţională a României şi centralele băncilor comerciale vor stabili măsurile care să asigure efectuarea tuturor operaţiunilor legate de încheierea execuţiei bugetare pe anul 1995.
    Documentele de plăţi primite până la 31 decembrie 1995 (respectiv ultima zi lucrătoare a anului) de la instituţiile publice vor fi decontate în limita creditelor bugetare deschise sau a disponibilităţilor din conturi, după caz, şi înregistrate în conturile corespunzătoare exerciţiului bugetar al anului 1995.
    Documentele de plăţi, care nu au acoperire în credite bugetare deschise şi repartizate sau în disponibilităţile din conturi, vor fi restituite instituţiilor respective şi vor fi soluţionate, conform prevederilor art. 72 din Legea nr. 10/1991 privind finanţele publice.
    6.2. Unităţile Băncii Comerciale Române - S.A. şi ale Băncii Agricole - S.A. vor urmări prezentarea de către ordonatorii de credite a documentelor de retragere a disponibilităţilor aflate în conturile instituţiilor publice (ordonatori terţiari şi secundari, după caz) în vederea virarii în conturile ordonatorilor principali de credite din care acestea au fost alimentate, avându-se în vedere următoarele:
    a) unităţile Băncii Comerciale Române - S.A., ale Băncii Române pentru Dezvoltare - S.A. şi ale Băncii Agricole - S.A., după caz, pe baza dispoziţiilor de plata prezentate de instituţiile publice vor proceda la retragerea disponibilităţilor aflate în conturile 64.13 "Titularii de avansuri", 64.14 "Disponibil din subvenţii de la buget pentru regii autonome şi societăţi comerciale cu capital majoritar de stat", 64.15 "Disponibil din subvenţii pentru acoperirea diferenţelor de preţ şi tarif, potrivit normelor legale", 64.42 "Disponibil din alocaţii bugetare ale instituţiilor publice", deschise la unităţile Băncii Agricole - S.A., şi vor fi virate în conturile ordonatorilor principali şi terţiari de credite, după caz, deschise la unităţile Băncii Comerciale Române - S.A., pentru reconstituirea plăţilor de casa;
    b) unităţile Băncii Agricole - S.A. împreună cu unităţile vamale vor vira, în ultima zi lucrătoare a anului, soldul contului 64.43 deschis pe seama Direcţiei generale a vamilor (în care s-au înregistrat taxele vamale, accizele, taxa pe valoarea adăugată), defalcat pe conturile corespunzătoare de venituri ale bugetului de stat deschise la unităţile Băncii Comerciale Române - S.A.;
    c) unităţile Băncii Comerciale Române - S.A. din judeţele, municipiul Bucureşti şi sectorul agricol Ilfov în care nu funcţionează trezorerii ale statului, împreună cu instituţiile publice, vor proceda la retragerea disponibilităţilor din conturile ordonatorilor terţiari de credite de subordonare locală în contul ordonatorilor principali de credite finantati din bugetele locale şi de aici în conturile de disponibil ale bugetelor locale deschise pe seama organelor financiare judeţene, municipale şi orăşeneşti, după caz;
    d) unităţile Băncii Române pentru Dezvoltare - S.A. şi ale Băncii Agricole - S.A. împreună cu ordonatorii de credite vor proceda la retragerea disponibilităţilor din conturile de disponibil ale instituţiilor publice cod 64.27 "Disponibil din alocaţii bugetare pentru investiţii la instituţii publice", 64.28 "Disponibil din fonduri extrabugetare pentru investiţiile instituţiilor publice", 65.13 "Disponibil din alocaţii bugetare pentru investiţiile instituţiilor publice locale, regii autonome şi societăţi comerciale cu capital de stat", care vor fi virate în conturile de cheltuieli bugetare ale ordonatorilor principali şi terţiari de credite, respectiv ale fondurilor speciale şi mijloace extrabugetare, deschise la unităţile Băncii Comerciale Române - S.A. sau la trezoreriile statului din care au fost primite iniţial. După aceasta operaţiune, conturile 64.27, 64.28 şi 65.13 nu vor mai prezenta sold la finele anului 1995.
   Retragerea sumelor de mai sus se efectuează după decontarea tuturor documentelor legale de plăţi, avizate de organele în drept şi primite la 31 decembrie 1995 (respectiv ultima zi lucrătoare a anului);
   e) depozitele constituite în baza prevederilor art. 2 şi 8 din Ordonanţa Guvernului nr. 19/1994 privind stimularea investitorilor pentru realizarea unor lucrări publice şi construcţii de locuinţe, aprobată şi modificată prin Legea nr. 82/1995, şi reflectate la finele anului 1995 în conturile 65.20 "Disponibil pentru finanţarea blocurilor de locuinţe, conform Ordonanţei Guvernului nr. 19/1994", şi contul 65.21 "Disponibil din sume repartizate pentru finanţarea blocurilor de locuinţe" se reportează în anul următor cu aceeaşi destinaţie;
    f) unităţile Băncii Comerciale Române - S.A., ale Băncii Agricole - S.A., ale Băncii Române pentru Dezvoltare - S.A. şi ale Bankcoop vor vira în ultima zi lucrătoare soldul contului de disponibil al trezoreriei locale, din care s-au efectuat plăţile în numerar pentru sectorul public, în contul curent al trezoreriei statului deschis la sucursala judeţeana a Băncii Naţionale a României.
    6.3. Banca Comercială Română, Banca Română pentru Dezvoltare - S.A., Banca Agricolă - S.A. şi Banca Română de Comerţ Exterior - S.A., precum şi celelalte bănci comerciale vor verifica disponibilităţile existente în conturile speciale pentru procurarea valutei prin licitaţie, care aparţin instituţiilor publice, şi vor dispune, din oficiu, virarea acestora (în cazul în care instituţiile nu au prezentat dispoziţii de virare până în ziua de 26 decembrie 1995) în conturile bugetare corespunzătoare ale instituţiilor publice respective, deschise la unităţile Băncii Comerciale Române - S.A.
    De asemenea, băncile menţionate mai sus vor vira până la data de 31 decembrie 1995 (respectiv ultima zi lucrătoare a anului) soldul contului 64.99 "Disponibil din carnete de cecuri cu limita de suma eliberate instituţiilor publice" în conturile instituţiilor publice deschise la trezoreriile statului sau la unităţile Băncii Comerciale Române - S.A., reconstituindu-se plăţile de casă pe anul 1995. După această operaţiune contul 64.99 se închide şi nu mai funcţionează.
    6.4. Banca Comercială Română - S.A., Banca Română pentru Dezvoltare - S.A. şi Banca Agricolă - S.A. vor dispune măsurile necesare de înregistrare a tuturor operaţiunilor care privesc execuţia bugetară pe anul 1995 în contul 51..."Contul general al trezoreriei statului - mandat bănci comerciale", asigurându-se concordanţă deplină dintre soldul acestui cont deschis la Banca Naţională a României şi soldurile conturilor componente 64, 65, 66 din contabilitatea fiecărei bănci. La finele anului 1995 este interzisă existenta în contul 51... a contului "Operaţiuni tranzitorii".
    6.5. Unităţile bancare şi trezoreriile statului la care instituţiile publice au deschise conturile vor elibera instituţiilor respective extrase de cont cu operaţiunile efectuate până la 31 decembrie 1995 (respectiv ultima zi lucrătoare a anului) şi vor solicita acestora confirmarea scrisă a concordanţei soldurilor conturilor cu cele din evidenta proprie, până la data de 10 ianuarie 1996. În cazul în care nu se respecta acest termen, trezoreriile statului nu vor efectua plăţi din conturile instituţiilor respective.
    Totodată unităţile Băncii Comerciale Române - S.A., în judeţe, municipiul Bucureşti şi sectorul agricol Ilfov, vor elibera extrase de cont pentru conturile de venituri ale bugetului de stat direcţiilor generale al finanţelor publice şi controlului financiar de stat, administraţiilor financiare şi circumscripţiilor fiscale, după caz, cu toate operaţiunile înregistrate până la 31 decembrie 1995 inclusiv.
    Soldurile conturilor de venituri vor fi confirmate în scris de către organele financiare până la aceeaşi data prevăzută mai sus.
    6.6. Banca Comercială Română - S.A., după efectuarea operaţiunilor care ii revin din prezentele instrucţiuni, inclusiv regularizarea soldurilor bugetelor locale, procedează la încheierea execuţiei bugetului de stat derulată prin "Contul general al trezoreriei statului" deschis la aceasta banca, astfel:
    - virează soldul contului 60 "Veniturile bugetului de stat" în contul 62.204.160 "Deficitul bugetului de stat" deschis la Centrala Băncii Naţionale a României;
    - preia cu dispoziţie de încasare soldul contului 61 "Cheltuielile bugetului de stat" din contul 62.204.160 "Deficitul bugetului de stat", menţionat mai sus, pentru reîntregirea "Contului general al trezoreriei statului" deschis la Banca Comercială Română - S.A.
    Operaţiunile de mai sus se efectuează de către Banca Comercială Română - S.A. după terminarea regularizării bugetelor locale, dar nu mai tîrziu de 10 ianuarie 1996.
    6.7. Unităţile bancare şi trezoreriile statului la care instituţiile publice au deschise conturile vor verifica şi vor viza pentru exactitate soldurile conturilor de disponibilităţi, precum şi pe cele privind plăţile de casa ale bugetului de stat, raportate în bilanţul contabil încheiat pe anul 1995 (viza se acordă de contabilul şef al unităţii bancare în spaţiul rezervat în acest scop pe ultima filă a formularului de bilanţ, precum şi în contul de execuţie).

    VII. Alte precizări privind încheierea execuţiei bugetare pe anul 1995
    7.1. Pentru obiectivele noi de investiţii - la care s-au organizat şi adjudecat licitaţiile, potrivit prevederilor legale, până la data de 20 decembrie 1995 - deschiderea finanţării şi începerea execuţiei lucrărilor se vor face după data de 1 ianuarie 1996, cu respectarea condiţiilor de finanţare şi decontare specifice investiţiilor în continuare.
    7.2. Instituţiile publice, organizaţiile obşteşti, fundaţiile şi alţi plătitori de impozit pe salarii au obligaţia în baza art. 11 din Legea nr. 32/1991 privind impozitul pe salarii, modificată şi completată prin Legea nr. 35/1993, republicată, sa depună semestrial, la organul financiar pe raza căruia îşi au sediul sau domiciliul, o dare de seama privind calcularea, reţinerea şi vărsarea la bugetul de stat a impozitului pe salarii.
    Organele financiare teritoriale vor urmări depunerea la termen a darilor de seama menţionate mai sus, în scopul centralizării sumelor datorate cu cele raportate de agenţii economici.
    7.3. Direcţiile generale ale finanţelor publice şi controlului financiar de stat şi direcţiile de trezorerie vor stabili, împreună cu sucursalele Băncii Comerciale Române - S.A., ale Băncii Române pentru Dezvoltare - S.A. şi ale Băncii Agricole - S.A., măsurile necesare pentru încheierea în bune condiţii a execuţiei bugetare la finele anului 1995 la instituţiile publice, precum şi la bugetele locale.
    7.4. Ministerele, celelalte organe de specialitate ale administraţiei publice centrale şi locale vor lua măsurile necesare, fiecare în domeniul sau de activitate, pentru asigurarea efectuării inventarierii întregului patrimoniu public, potrivit normelor legale şi valorificării rezultatului acesteia, efectuării tuturor operaţiunilor financiare legate de încheierea execuţiei bugetare pe anul 1995, precum şi pentru întocmirea şi prezentarea darilor de seama contabile pe anul 1995 asupra execuţiei bugetare la Ministerul Finanţelor (Direcţia generală de contabilitate publica şi trezorerie a statului), până la data de 15 februarie 1996.
    7.5. Organele abilitate prin dispoziţii legale vor verifica la instituţiile publice modul în care ordonatorii de credite şi conducătorii compartimentului financiar-contabil acţionează pentru asigurarea inventarierii patrimoniului, a încheierii execuţiei bugetare pe anul 1995, a întocmirii şi depunerii bilanţului contabil şi vor lua măsurile necesare în cazul constatării de abateri de la dispoziţiile legale în vigoare.
    7.6. Nerespectarea prevederilor prezentelor instrucţiuni, în cazul în care nu au caracter de infracţiune, se sancţionează cu amendă contravenţională, potrivit dispoziţiilor legale în vigoare, care se aplică de organele abilitate în acest scop.

                  Ministru de stat,
                ministrul finanţelor,
                  Florin Georgescu


    ANEXA 1
                         LISTA
    operaţiunilor pentru care unele instituţii publice pot păstra sume
    la finele anului 1995 în contul "Sume de mandat şi sume în depozit"
          deschis la băncile comerciale şi trezoreria statului

─────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Nr. Denumirea operaţiunilor Instituţiile care
crt. efectuează
                                                        operaţiunile
─────────────────────────────────────────────────────────────────────────
 1. Garanţii vamale, inclusiv a drepturilor vamale
    achitate în avans, precum şi sumele consemnate
    de persoanele fizice la unităţile vamale - unităţile vamale

 2. Cotizaţii pentru sport reţinute de la persoana- - unităţile milita-
    lul militar şi civil, contribuţii ale cadrelor re din cadrul
    pentru acţiuni social-culturale, contribuţia Ministerului Apa-
    pentru pensia suplimentară reţinută de la per- rarii Naţionale
    sonalul militar, sponsorizări şi donaţii în şi Ministerului
    lei de Interne

 3. Drepturi de personal şi burse calculate, ordo-
    nantate dar neridicate de către persoanele
    beneficiare (evidenţiate în contul 231 - instituţiile
    "Creditori") publice

 4. Garanţii depuse de agenţii economici la insti-
    tutiile publice pentru participarea la licita- - instituţiile
    tii publice

 5. Operaţiuni de mandat efectuate din sumele puse
    la dispoziţie de către agenţii economici,
    care nu au putut fi restituite până la finele - instituţiile
    anului publice

 6. Sumele aferente fondului de salarii pentru
    plata medicilor pe trim. IV. 1995 în cele
    8 judeţe, prevăzute la pct. 2.7. din - direcţiile sani-
    instrucţiuni tare judeţene
─────────────────────────────────────────────────────────────────────────



    ANEXA 2
                              LISTA
    fondurilor speciale aprobate pe baza de legi, care se reportează,
            la finele anului 1995,în anul următor

─────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Nr. Denumirea fondului Baza legală Cod cont
crt. special ────────────────
                                                        la la tre-
                                                        bănci zorerii
─────────────────────────────────────────────────────────────────────────
1. Fondul special pentru sa- Ordonanţa Guvernului 64.39 30.06
   natate nr. 22/1992, aprobată
                               prin Legea nr.114/1992

2. Fondul special pentru in- Legea nr. 84/1995 64.63 50.19
   vatamint (se reportează
   în anul 1996 conform pre-
   vederilor art. 169 alin. 3
   din Legea învăţământului
   nr. 84/1995 în contul 64.63
   la băncile comerciale sau
   50.19 la trezoreriile sta-
   tului, după caz)

3. Fondul special pentru dez- Legea nr. 8/1994 64.33 -
   voltarea şi modernizarea
   punctelor de control pentru
   trecerea frontierei, precum
   şi a celorlalte unităţi
   vamale

4. Fondul special pentru dez- Ordonanţa Guvernului 64.55 30.13
   voltarea sistemului energe- nr. 29/1994, aprobată
   tic prin Legea nr.136/1994

5. Fondul special pentru dez- Legea nr. 13/1994 64.29 -
   voltarea şi modernizarea
   drumurilor publice

6. Fondul special pentru pro- Legea nr. 22/1995 64.38 -
   tejarea asiguraţilor (art. 35)

7. Fondul special pentru pen- Decretul nr. 214/ 66.50 -
   sia suplimentară a pensi- 1977; Decretul nr.
   onarilor militari 232/1986

8. Fondul pentru plata ajuto- Legea nr. 1/1991, 64.64 30.04
   rului de şomaj republicată 51.64

9. Fondul pentru pensia su- Legea nr. 3/1977; 64.65 30.03
   plimentara Legea nr. 49/1992
─────────────────────────────────────────────────────────────────────────


                            -------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016