Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
I. Tehnica de calcul al impozitului pe salarii 1. Platitorii de impozit pe salarii Potrivit <>art. 1 din Legea nr. 32/1991 privind impozitul pe salarii, republicata (denumita in continuare lege), veniturile sub forma de salarii si alte drepturi salariale, realizate de catre persoanele fizice romane sau straine pe teritoriul Romaniei, sint supuse impozitului pe salarii, in conditiile prevederilor acestei legi. Sint supuse impozitului pe salarii inclusiv salariile si alte drepturi salariale platite in natura de catre persoanele fizice sau juridice cu sediul in Romania, precum si cele primite din strainatate de catre persoanele care isi desfasoara activitatea in Romania. In cazul persoanelor straine, la impozitarea veniturilor sub forma de salarii si alte drepturi salariale realizate pe teritoriul Romaniei se va tine seama de prevederile din conventiile si acordurile de evitare a dublei impuneri la care Romania este parte. Conform alin. 3 al art. 1 din lege, salariile si indemnizatiile in valuta, inclusiv echivalentul in lei a 50% din drepturile in valuta stabilite in cuantum net pentru personalul apartinind cultelor religioase trimis sa deserveasca asezamintele Bisericii Ortodoxe Romane din strainatate, stabilite in cuantum net, primite de personalul roman care isi desfasoara activitatea in cadrul misiunilor diplomatice, al oficiilor consulare si al altor forme de reprezentare a Romaniei in strainatate, dar care sint platite de institutiile publice romane, nu sint supuse impunerii. Salariile persoanelor fizice romane si alte drepturi salariale platite de catre sucursalele, filialele, santierele de constructii, reprezentantele, agentiile, birourile si alte asemenea unitati, apartinind persoanelor juridice cu sediul in Romania, altele decit institutiile publice, si care isi desfasoara activitatea in strainatate, sint supuse impozitului pe salarii conform dispozitiilor acestei legi, coroborate cu prevederile conventiilor sau acordurilor de evitare a dublei impuneri incheiate de Romania cu statele unde isi desfasoara activitatea aceste unitati. Drepturile banesti primite de catre inventatori si inovatori sint supuse impozitului pe salarii in conditiile legii. 2. Baza de calcul al impozitului pe salarii Impozitul pe salarii se calculeaza asupra totalitatii sumelor brute primite in cursul unei luni, sub forma de salarii si alte drepturi salariale, astfel cum sint enumerate la lit. a)-i) ale art. 2 din lege, indiferent de perioada la care se refera, cu exceptiile prevazute la art. 3 din lege. Evaluarea produselor acordate ca plata in natura se face la pretul de vinzare practicat de unitate, care cuprinde, dupa caz, accizele si taxa pe valoarea adaugata. Pentru produsele achizitionate de platitorii de impozit de la producatorii individuali si acordate salariatilor ca plata in natura, evaluarea se face la pretul de achizitie, la care se adauga, dupa caz, accizele si T.V.A., iar pentru alte produse aprovizionate de la diversi agenti economici, evaluarea se face la pret de aprovizionare (care, de asemenea, cuprinde, dupa caz, accizele si T.V.A. aferenta acestuia). In cazul serviciilor, evaluarea acestora in vederea calculului impozitului pe salarii se face pe baza tarifelor practicate pentru acestea, inclusiv T.V.A. T.V.A. si accizele se calculeaza numai pentru produsele si serviciile care intra sub incidenta acestor impozite. Sint supuse impozitarii, in conditiile legii, toate cistigurile in natura, acordate salariatilor sub forma de produse sau prestari de servicii, sub titulatura de "gratuit", si anume: permisele si biletele de calatorie de orice fel (transport C.F.R., auto, aerian etc.), cantitatea de energie electrica furnizata salariatilor Regiei Autonome de Electricitate "Renel" fara a se incasa contravaloarea acesteia, abonamentele de radio si televiziune acordate salariatilor Radioteleviziunii Romane, abonamentele si costul convorbirilor telefonice ale salariatilor Regiei Autonome "Rom-Telecom", diferentele de pret sau tarif pentru produsele livrate sau serviciile prestate propriilor salariati la preturi si, respectiv, tarife mai mici decit cele practicate si alte asemenea avantaje, precum si diferenta dintre dobinda practicata de banci si dobinda perceputa la creditele acordate propriilor salariati. La determinarea venitului lunar impozabil al personalului casnic nu se iau in calcul avantajele in natura (locuinta si cheltuielile de intretinere aferente, hrana etc.). Drepturile banesti acordate persoanelor care desfasoara activitati pe baza de contracte civile, fara a avea calitatea de salariati, inclusiv celor din cadrul asociatiilor de locatari, se impoziteaza, in toate cazurile, indiferent de nivelul acestora, fara a se aplica scutirile prevazute la <>art. 6 lit. c) si e) din lege, precum si scutirile prevazute de Legea nr. 93/1992 , referitoare la luptatorii pentru victoria Revolutiei romane din decembrie 1989 si, respectiv, de <>Legea nr. 53/1993 , pentru persoanele persecutate din motive politice. In cazul salariatilor (cu contract de munca) care intra sub incidenta <>Legii nr. 93/1992 si <>Legii nr. 53/1993 , scutirea de impozit pe salarii se acorda incepind cu drepturile salariale aferente lunii urmatoare intrarii in vigoare a legilor respective. 3. Calcularea, retinerea si varsarea impozitului pe salarii Impozitul pe salarii se calculeaza lunar, pe fiecare loc de munca, asupra totalitatii venitului realizat in luna expirata, de catre fiecare salariat, prin aplicarea cotelor prevazute la art. 7 din lege, cu modificarile ulterioare aduse prin hotaririle Guvernului referitoare la indexarea salariilor, utilizindu-se tabelele de calcul elaborate de Ministerul Finantelor. In situatia in care salariatii obtin in aceeasi unitate, pe linga veniturile realizate in cadrul functiei de baza, si alte venituri de natura salariilor si a altor drepturi salariale in bani si/sau in natura, impunerea se face cumulat, potrivit art. 2 din lege. Daca asemenea venituri se realizeaza in cadrul altor unitati decit unitatea detinatoare a cartii de munca*), impozitarea se face separat, pe fiecare loc de munca, cu cotele prevazute la art. 7 alin. 1 din lege, cu modificarile ulterioare aduse prin hotaririle Guvernului referitoare la indexarea salariilor, impozitul majorindu-se cu 30% .-------- *) Potrivit <>art. 2 din Legea nr. 2/1991 privind cumulul de functii, unitatea la care salariatul are functia de baza este cea care plateste pentru salariatul respectiv contributia de asigurari sociale, retine contributia pentru pensia suplimentara si orice alte sume datorate potrivit legii, care detine si completeaza cartea de munca a salariatului. Pentru salariile si alte drepturi salariale platite in valuta, impozitul datorat se calculeaza prin transformarea in lei la cursul de schimb in vigoare in ultima zi a lunii pentru care se face plata, dupa care impozitul in lei stabilit potrivit legii se transforma, se retine si se varsa la bugetul de stat in valuta in care se face plata salariilor si a altor drepturi salariale la acelasi curs. In cazul in care salariatul realizeaza venituri de aceasta natura atit in lei cit si in valuta, impozitul se calculeaza conform aceleiasi metodologii, se retine si se varsa in lei si in valuta, proportional cu ponderea veniturilor in valuta in totalul venitului impozabil, cursul de schimb fiind cel din ultima zi a lunii pentru care se face plata drepturilor salariale. Exemplu:
Venituri in lei 60.000 lei
Venituri in valuta (100$ x 955**lei) 95.500 lei
Total venit impozabil 155.500 lei
Ponderea veniturilor in valuta in total venit 61,4 %
Impozit total - lei 37.138
din care:
- impozit in lei 14.335
- impozit in valuta 24$ (22.803 :
955 lei/$)
-------------------------------------------------------------------------------
------- **) Presupus a fi cursul de schimb din ultima zi a lunii. Fractiunile de pina la 50 de bani inclusiv si peste 50 de bani se neglijeaza, respectiv se reintregesc la 1 leu. In mod asemanator se procedeaza si in cazul platilor in valuta. Sumele platite pentru inventii si inovatii in cursul unui an calendaristic se defalca in vederea impunerii pe cele 12 luni ale anului, cumulindu-se cu alte recompense de aceeasi natura, platite de unitate in cursul anului respectiv, chiar daca valoarea acestora este aferenta unei perioade mai mari de un an. Exemplu: Un inventator primeste pentru intregul an 1993 drepturi banesti pentru inventii in suma de 960.000 lei, astfel: - pentru o inventie, plata se face in martie 1993, in suma de 360.000 lei; - pentru a doua inventie, drepturile banesti in suma de 600.000 lei se platesc in luna august 1993. In luna martie 1993 360.000 lei:12 luni = 30.000 lei/lunaImpozit (Calculatorul nr. 1, anexa la Hotarirea Guvernului nr. 124/1993 ) = 6.938 lei/lunaTotal impozit (6.938 x 12 luni) = 83.256 lei In luna august 1993 600.000 lei:12 luni = 50.000 lei/luna 30.000 lei + 50.000 lei = 80.000 lei/lunaImpozit (Calculatorul nr. 1, anexa la Hotarirea Guvernului nr. 381/1993) = 16.189 lei/lunaTotal impozit (16.189 x 12 luni) = 194.268 leiImpozit achitat initial = 83.256 leiImpozit de plata (194.268 - 83.256) = 111.012 lei In cazul in care drepturile pentru inventii si inovatii privesc si perioade mai mici de un an, acestea se defalca, in vederea impunerii, pe lunile la care se refera. Exemplu: Drepturile banesti ce urmeaza a fi incasate de un salariat, ca urmare unei inventii, sint in suma de 4.800.000 lei, pentru o perioada de 4 ani, incepind cu data de 1 octombrie 1993.
Perioada Sume Venit Impozit Impozit
cuvenite pe an lunar lunar de plata
- lei - - lei - - lei - - lei -
-------------------------------------------------------------------------------
1.X.-31.XII.1993
(3 luni) 300.000 100.000 21.189 63.567
1.I.-31.XII.1994
(12 luni) 1.200.000 100.000 21.189 254.268
1.I.-31.XII.1995
(12 luni) 1.200.000 100.000 21.189 254.268
1.I.-31.XII.1996
(12 luni) 1.200.000 100.000 21.189 254.268
1.I.-30.IX.1997
( 9 luni) 900.000 100.000 21.189 190.701
-------------------------------------------------------------------------------
Recompensele pentru inventii si inovatii, incasate de la alte unitati decit unitatea unde salariatul are functia de baza, sint supuse impunerii potrivit aceleiasi metodologii, fara a se aplica majorarea de 30% . Potrivit art. 8 din lege, impozitul pe salarii se calculeaza, se retine si se varsa lunar de platitorii salariilor si ai altor drepturi salariale din sumele cuvenite la a doua chenzina. In cazul platilor de salarii si a altor drepturi salariale care se achita lunar, calcularea, retinerea si varsarea impozitului pe salarii se fac o data cu ridicarea de la banca a sumelor pentru plata salariilor. Pentru drepturile banesti de natura celor prevazute la art. 4 din lege, impozitul se calculeaza si se retine la fiecare plata, prin cumulare cu sumele platite anterior in cursul aceleiasi luni, de catre acelasi platitor, cu exceptia drepturilor banesti pentru inventii si inovatii. Exemplu:
Data platii Venit impozabil Impozit
-------------------------------------------------------------------------------
5.VIII.1993 46.000 lei 8.408 lei
17.VIII.1993 38.000 lei -
-------------------------------------------------------------------------------
TOTAL 84.000 lei 17.189 lei
Impozit de retinut pe 17.VIII.1993
(17.189 - 8.408 ) 8.781 lei
25.VIII.1993 16.000 lei -
-------------------------------------------------------------------------------
TOTAL 100.000 lei 21.189 lei
Impozit de retinut pe
27.VIII.1993
(21.189 - 17.189 ) 4.000 lei
-------------------------------------------------------------------------------
In cazul drepturile banesti mentionate la art. 4 din lege, realizate de salariatii care au functia de baza in cadrul altei unitati decit cea unde este tinuta cartea de munca, impozitul se majoreaza cu 30%, exceptie facind drepturile pentru inventii si inovatii. In situatia in care platitorul de salarii sau de alte drepturi salariale nu are sau nu foloseste cont bancar pentru plata acestor drepturi, calcularea, retinerea si varsarea la bugetul de stat a impozitului aferent se fac lunar, in ziua lucratoare imediat urmatoarei datei platii acestor drepturi. Bancile nu vor executa documentele de plata pentru ridicarea sumelor in numerar pentru salarii (cu exceptia avansurilor sau a chenzinei I), decit conditionat de virarea in aceeasi proportie a impozitului pe salarii, in cazul cind in contul platitorului de salarii nu sint disponibilitati pentru acoperirea integrala a salariilor nete si a impozitului aferent. Impozitul pe salarii retinut in plus se restituie salariatilor respectivi de platitorul acestora in termen de 30 de zile de la data constatarii plusului. Restituirea sumelor retinute in plus se poate face pe o perioada de 3 ani in urma de la data retinerii. Restituirea impozitului retinut in plus se va efectua de catre platitorul de salarii prin diminuarea cu sumele respective a impozitului pe salarii cuvenit bugetului de stat in luna efectuarii acestei operatiuni. Impozitul pe salarii neretinut la timp sau in cuantumul legal se retine, de catre platitorul venitului, de la salariatii respectivi, pe o perioada de 3 ani in urma de la data constatarii. Retinerea se poate face in rate egale, in cel mult 12 luni de la data constatarii neretinerii. In cazul in care impozitul pe salarii nu mai poate fi recuperat de la salariatul in cauza, acesta se suporta de platitorul salariului. *) Potrivit <>art. 2 din Legea nr. 2/1991 privind cumulul de functii, unitatea la care salariatul are functia de baza este cea care plateste pentru salariatul respectiv contributia de asigurari sociale, retine contributia pentru pensia suplimentara si orice alte sume datorate potrivit legii, care detine si completeaza cartea de munca a salariatului. **) Presupus a fi cursul de schimb din ultima zi a lunii. 4. Scutiri si inlesniri la plata impozitului pe salarii Scutirea de impozit pe salarii pentru persoanele prevazute la art. 6 lit. c) si e) din lege, <>art. 2 alin. 2 din Legea nr. 42/1990 , republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 204 din 21 august 1992, si <>art. 1 din Decretul-lege nr. 118/1990 , republicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 175 din 23 iulie 1993, se acorda numai de unitatea unde acestea au functia de baza, determinata potrivit prevederilor legale in vigoare, coroborate cu prevederile <>art. 2 din Legea nr. 2/1991 privind cumulul de functii. Scutirea prevazuta la art. 6 lit. d) din lege se aplica atit veniturilor prevazute la art. 2, cit si celor de la art. 4 din lege. La acordarea scutirii prevazute la art. 6 lit. c) din lege se au in vedere sumele sub 7.600*) lei (suma de 7.600 lei se indexeaza potrivit art. 7 alin. 6 din lege), venit brut lunar ce se compune din salariul de baza, precum si din celelalte drepturi salariale, astfel cum sint mentionate la art. 2 din lege, primite de la unitatea unde salariatul are functia de baza, indiferent de cauzele care au condus la realizarea unor venituri de pina la aceasta suma.------ *) Conform <>Hotaririi Guvernului nr. 381/1993 . Scutirea de impozit pe salarii pentru categoriile de salariati prevazute la art. 6 lit. d) din lege se acorda incepind cu drepturile salariale aferente lunii urmatoare celei in care persoanele in cauza prezinta actele doveditoare prin care se atesta indeplinirea conditiilor prevazute de lege. Conform prevederilor art. 16 din lege, Ministerul Finantelor poate acorda, in cazuri temeinic justificate, esalonari sau aminari la plata impozitului pe salarii si esalonari, aminari, reduceri sau scutiri la plata majorarilor de intirziere. Esalonarea si aminarea platii impozitului pe salarii si a majorarilor de intirziere se vor face conform competentelor stabilite prin ordin al ministrului finantelor. 5. Contestatii Impotriva modului in care se aplica prevederile legii de catre persoanele fizice sau juridice la care sint angajati, salariatii se pot adresa cu plingere direct acestora, in termen de 30 de zile de la data retinerii impozitului. Persoana fizica sau juridica care a facut angajarea este obligata ca, in termen de 30 de zile de la data inregistrarii plingerii, sa procedeze la reverificarea modului de determinare a venitului lunar impozabil si a impozitului si sa emita o decizie care sa cuprinda rezultatele verificarii. Decizia se va comunica salariatului in cauza. In termen de 30 de zile de la data comunicarii deciziei emise de cel care a facut angajarea, salariatul poate face contestatie adresata Directiei generale a finantelor publice si controlului financiar de stat pe a carei raza teritoriala isi are domiciliul sau sediul persoana fizica sau juridica al carei angajat este. Potrivit Ordinului nr. 519/1993 al ministrului finantelor, contestatia se rezolva de catre Serviciul (biroul) de revizie fiscala si contestatii in termen de 30 de zile de la inregistrare, iar comunicarea solutiei catre salariat se face printr-o decizie semnata de directorul general al Directiei generale a finantelor publice si controlului financiar de stat, iar in lipsa acestuia, de catre inlocuitorul sau. In termen de 30 de zile de la comunicare, impotriva deciziei date de Directia generala a finantelor publice si controlului financiar de stat, salariatul poate face apel, pe baza de contestatie, la Ministerul Finantelor - Directia generala de solutionare a contestatiilor, care, in termen de 40 de zile de la inregistrare, este obligat sa-l solutioneze. Solutia data de Ministerul Finantelor este definitiva si se comunica salariatului in cauza. Contestatiile si apelurile privind impozitul pe salarii sint scutite de plata taxei de timbru. 6. Sanctiuni si contraventii Potrivit dispozitiilor art. 11 din lege, pentru nevarsarea la termen a impozitului pe salarii se aplica o majorare de 0,3% pentru fiecare zi de intirziere. In conformitate cu prevederile art. 17 din lege, constituie contraventii urmatoarele fapte, daca, potrivit legii penale, nu sint considerate infractiuni: a) nedepunerea, in termen de 15 zile de la incheierea semestrului, a darii de seama privind calcularea, retinerea si varsarea impozitului pe salarii, care se sanctioneaza cu amenda de la 50.000 lei la 150.000 lei; b) refuzul de a pune la dispozitia organelor fiscale a documentelor privind calcularea, retinerea si varsarea la bugetul de stat a impozitului pe salarii, care se sanctioneaza, conform <>Ordonantei Guvernului nr. 17/1993 privind stabilirea si sanctionarea contraventiilor la reglementarile financiar-gestionare si fiscale [art. 3 lit. h)], cu amenda de la 600.000 lei la 2.000.000 lei. Conform dispozitiilor <>art. 7 din Ordonanta Guvernului nr. 17/1993 , in cazul repetarii contraventiei de la art. 3 lit. h) din aceasta ordonanta, se poate lua masura suspendarii activitatii pe o perioada de pina la 6 luni. Potrivit art. 18 din lege si <>art. 8 din Ordonanta Guvernului nr. 17/1993 , in cazul contraventiilor mentionate mai sus se aplica si prevederile <>Legii nr. 32/1968 privind stabilirea si sanctionarea contraventiilor, cu exceptia art. 25, 26 si 27. Constatarea contraventiilor si aplicarea amenzilor prevazute de lege se fac de organele de specialitate din Ministerul Finantelor si din unitatile sale teritoriale, in termen de 3 ani de la data savirsirii faptelor respective. Actele de constatare intocmite de organele imputernicite sa constate si sa aplice amenzi constituie titluri executorii, in conditiile reglementarilor legale, dupa raminerea lor definitiva, care, conform <>art. 39 din Legea bugetului de stat pe anul 1993 nr. 21/1993 , urmeaza procedura de executare silita. II. Formularistica utilizata pentru evidenta, calcularea, retinerea, varsarea si declararea salariilor si a impozitului pe salarii 1. Veniturile sub forma de salarii si alte drepturi salariale cuvenite salariatilor pentru plata muncii prestate se reflecta in formularele cuprinse in "Catalogul formularelor tipizate comune": - stat de salarii (cod 14-4-1 si 14-4-1/a); - stat de salarii, fara elementele componente ale veniturilor totale (cod 14-4-1/c M si cod 14-4-1/d M); - fisa de evidenta a salariilor (cod 14-4-2); - fisa de evidenta a salariilor, cu elementele componente ale acestora (cod 14-4-2/a). In formularele "stat de salarii" se aduc modificari in sensul ca, dupa coloanele corespunzatoare de calcul al salariilor si al altor drepturi salariale se mai trec in coloanele urmatoare: "alte cistiguri in bani si in natura", "Venitul lunar impozabil", urmat de coloana "Impozit". Restul coloanelor nu se modifica. In conditiile intocmirii statelor de salarii si a fiselor de evidenta a salariilor cu ajutorul tehnicii de calcul, situatiile de iesire obtinute vor trebui sa contina aceleasi elemente ca in cazul intocmirii manuale a acestor formulare. Pentru asigurarea confidentialitatii veniturilor sub forma de salarii conform <>art. 1 alin. (6) din Legea salarizarii nr. 14/1991 , se utilizeaza formularele prevazute in "Precizarile privind utilizarea formularelor tipizate comune privind activitatea financiara si contabila pentru calculul si plata drepturilor banesti ale salariatilor in conditiile asigurarii confidentialitatii lor" nr. 150483/29.05.1991, respectiv: - drepturi banesti - chenzina I (extras - cod 14-4-1/i); - drepturi banesti - chenzina a II-a (extras - cod 14-4-1/j). Formularele specifice privind veniturile sub forma de salarii si alte drepturi salariale (cistigul salariatilor zilieri sau temporari, onorariile incasate de avocati prin barouri, sumele obtinute din colaborari de orice natura, onorariile de expertiza etc.) se vor modifica si se vor completa conform normelor de mai sus. Normele de utilizare a formularelor financiar-contabile comune sint cele in vigoare. 2. Darea de seama prevazuta la art. 10 din lege se intocmeste de platitor, conform modelului din anexa la prezentele instructiuni, si se depune la organul financiar pe raza caruia isi au sediul sau domiciliul platitorii de salarii, semestrial, respectiv pentru semestrul I pina la 15 iulie, si pe intregul an, cumulat, pina la 15 ianuarie a anului urmator. In darea de seama anuala se vor evidentia separat si datele referitoare la persoanele care realizeaza venituri de natura celor prevazute la art. 4 din lege, precum si modificarile aparute ulterior semestrului I, ca urmare a verificarilor efectuate de organele financiare sau a solutionarii contestatiilor, inaintate in conditiile legii de beneficiarii veniturilor. Persoanele fizice care folosesc personal casnic nu sint obligate sa depuna darea de seama prevazuta la art. 10 din lege. In aceste cazuri, persoanele fizice care folosesc asemenea personal sint obligate sa depuna trimestrial, la organul financiar pe raza caruia isi au domiciliul, statele de plata a salariului, care, dupa verificare si vizare, se restituie persoanelor respective. III. Atributiile si raspunderile organelor fiscale privind impozitul pe salarii 1. Potrivit art. 12 din lege, controlul privind calcularea, retinerea si varsarea impozitului pe salarii se efectueaza de organele fiscale la care platitorii sint obligati, conform art. 10 din lege, sa depuna darile de seama privind calcularea, retinerea si varsarea impozitului pe salarii sau statele de plata. Pentru aducerea la indeplinire a acestor atributii, la nivelul organelor fiscale judetene, municipale, orasenesti, ale municipiului Bucuresti si ale sectoarelor acestuia, inclusiv ale sectorului agricol Ilfov, se va avea in vedere evidenta nominala a tuturor persoanelor fizice si juridice care folosesc salariati si care au obligatia calcularii, retinerii si varsarii impozitului pe salarii. Pe linga evidentele proprii se vor utiliza si datele existente la organele cu atributii legale privind aprobarea si inregistrarea agentilor economici (Camera de Comert si Industrie a Romaniei - Oficiul Registrului comertului si organele sale teritoriale, judecatoriile si tribunalele, ministerele si departamentele economice etc.), precum si la unitatile bancare si C.E.C. Pe baza acestor evidente, conducerile directiilor generale ale finantelor publice si controlului financiar de stat judetene si a municipiului Bucuresti vor intocmi programe de verificare semestriale si anuale, detaliate pe obiective de verificat si pe inspectori. Aceasta evidenta tehnico-operativa a platii salariilor se va completa si cu datele privind impozitul virat de fiecare platitor de salarii in parte, inregistrat pe baza documentelor de plata emise de platitor si onorate de organul bancar. Verificarea la platitori a modului de calcul, retinere si varsare a impozitului pe salarii se efectueaza cel putin o data pe semestru si ori de cite ori apare necesar, in baza datelor din evidenta condusa de organele fiscale. 2. Obiectivele de control privind calcularea, retinerea si varsarea impozitului pe salarii sint, in principal, urmatoarele: - corecta conducere a evidentei contabile privind drepturile si obligatiile salariatilor si ale celorlalte persoane ale caror venituri se impun in aceleasi conditii ca si salariile; - corecta calculare, retinere si varsare a impozitului pe salarii, respectiv stabilirea venitului impozabil, aplicarea cotelor de impozit si respectarea termenului de plata, inclusiv modul de evaluare a drepturilor acordate ca plata in natura, atit in produse, cit si in servicii prestate; - acordarea inlesnirilor la plata impozitului pe salarii, potrivit prevederilor legale; - intocmirea si depunerea corecta si la termen a darilor de seama semestriale si anuale privind calcularea, retinerea si varsarea impozitului pe salarii, precum si a statelor de plata lunare; - modul de solutionare a contestatiilor adresate la nivelul platitorului de salarii, frecventa acestora si cauzele care au generat astfel de contestatii; - modul de aducere la indeplinire a masurilor dispuse, prin procesele de verificare anterioare. Obiectivele de control enumerate nu sint limitative, acestea putind fi extinse in functie de aspectele rezultate din analiza evidentei conduse la nivelul organelor fiscale sau pe baza situatiilor constatate in timpul desfasurarii verificarii. Verificarea se efectueaza in prezenta contabilului sef sau a altei persoane desemnate de acesta, care are obligatia de a pune la dispozitia organelor fiscale toate documentele solicitate, si ea cuprinde intreaga perioada de la ultimul control sau, in cazul platitorilor de salarii inca neverificati, de la inceputul activitatii, cu respectarea termenelor de prescriptie legale. Rezultatele verificarii, deficientele constatate, precum si masurile ce trebuie intreprinse pentru eliminarea acestora se consemneaza intr-un proces-verbal, semnat de organul de control, de conducatorul si contabilul sef, in cazul persoanelor juridice, sau numai de persoana fizica, in cazul acesteia din urma, din care un exemplar ramine la persoana verificata. IV. Alte prevederi 1. Impozitul pe salarii se varsa de catre agentii economici la bugetul de stat, astfel: a) la judetele unde nu functioneaza trezorerii ale finantelor publice, in contul 60 04X*) 01, deschis la unitatile Bancii Comerciale Romane - S.A. pe seama organelor fiscale, administratiilor financiare, circumscriptiilor financiare orasenesti din raza de activitate a organelor fiscale; b) la judetele unde functioneaza trezorerii ale finantelor publice, in contul 20 04x *) 01, deschis pe seama trezoreriilor locale (municipale, orasenesti, perceptiilor rurale) din raza de activitate a organelor fiscale.-------- *) x = cifra de control a bancii. Persoanele juridice si fizice cu sediul sau domiciliul in comune varsa impozitul pe salarii in contul Directiei generale a finantelor publice si controlului financiar de stat judetene pe raza careia isi au sediul sau domiciliul. Persoanele juridice si fizice care nu au cont la banca varsa impozitul pe salarii in contul mentionat mai sus, astfel: - la agentul fiscal care elibereaza chitanta pentru suma incasata; - la unitatile C.E.C. Unitatea platitoare...................... Adresa................................... Contul bancar............................ Codul fiscal............................. DARE DE SEAMAprivind calcularea, retinerea si varsarea impozitului pe salarii pe perioada ...............
I Nr. I Luna I Nr. total I din care: I Total I Impozite I Nr. si
I crt. I I de I scutiti de Ivenituri I retinute Idata docu-
I I I salariati I impozit I brute I si I mentului
I I I I I platite I varsate I de plata
-------------------------------------------------------------------------------
I I I I I I I
-------------------------------------------------------------------------------
I I I I I I I
-------------------------------------------------------------------------------
I I I I I I I
-------------------------------------------------------------------------------
Director, Contabil sef,
---------------
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.