Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   INSTRUCTIUNI din 28 decembrie 2010  privind conditiile, termenele si procedura pentru acceptarea si evaluarea angajamentelor, in cazul practicilor anticoncurentiale    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

INSTRUCTIUNI din 28 decembrie 2010 privind conditiile, termenele si procedura pentru acceptarea si evaluarea angajamentelor, in cazul practicilor anticoncurentiale

EMITENT: CONSILIUL CONCURENTEI
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 11 din 5 ianuarie 2011

    În temeiul art. 27 alin. (3) lit. c) şi al <>art. 46^2 alin. (7) din Legea concurenţei nr. 21/1996, republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare,

    Consiliul Concurenţei adoptã prezentele instrucţiuni.

    I. Introducere
    1. Potrivit <>art. 26 alin. (1) lit. c) din Legea concurenţei nr. 21/1996, republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, denumitã în continuare lege, Consiliul Concurenţei acceptã angajamente în condiţiile legii.
    2. Prevederile art. 46^2 din lege asigurã cadrul legal pentru adoptarea unei decizii prin care autoritatea de concurenţã conferã forţã juridicã obligatorie angajamentelor asumate de pãrţi în vederea înlãturãrii situaţiei care a condus la declanşarea investigaţiei.
    3. Scopul prezentelor instrucţiuni este acela de a oferi orientãri în ceea ce priveşte mecanismul de acceptare a angajamentelor propuse de întreprinderi în cazul practicilor anticoncurenţiale, în vederea înlãturãrii situaţiei care a condus la declanşarea investigaţiei.
    4. Procedura de angajamente prevãzutã la art. 46^2 din lege se desfãşoarã în paralel cu procedura de investigaţie propriuzisã, iar documentele întocmite sau comunicate în baza acesteia vor constitui obiectul unui dosar distinct de cel de investigaţie. Desfãşurarea discuţiilor privind acceptarea de angajamente propuse de întreprinderi nu suspendã desfãşurarea investigaţiei, iar cererile efectuate de întreprinderi sau alte documente din dosarul privind angajamentele nu pot fi folosite în cadrul investigaţiei.
    5. În vederea asigurãrii transparenţei, certitudinii juridice, precum şi a unui cadru unitar de abordare şi de analizã în aceastã materie, prezentele instrucţiuni detaliazã condiţiile, criteriile, termenele şi procedura pentru acceptarea şi evaluarea angajamentelor propuse de întreprinderi.
    6. În sensul prezentelor instrucţiuni, sintagma "practici anticoncurenţiale" trebuie înţeleasã ca incluzând înţelegerile, deciziile asociaţiilor de întreprinderi şi practicile concertate care intrã sub incidenţa art. 5 din lege, precum şi a art. 101 din Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene, denumit în continuare TFUE, şi comportamentele unilaterale care intrã sub incidenţa art. 6 din lege, precum şi a art. 102 din TFUE.

    II. Principii generale
    7. Scopul principal urmãrit prin acceptarea angajamentelor este restabilirea rapidã a mediului concurenţial normal, prin luarea unor mãsuri de naturã a înlãtura situaţia care a determinat Consiliul Concurenţei sã declanşeze o investigaţie. Prin acceptarea de angajamente sunt urmãrite obiective precum împiedicarea repetãrii unor astfel de practici anticoncurenţiale, îmbunãtãţirea mediului concurenţial şi realizarea unei economii de procedurã, prin reducerea duratei şi a costurilor aferente unei investigaţii.
    8. Iniţiativa formulãrii de propuneri de angajamente aparţine exclusiv întreprinderilor faţã de care s-a declanşat investigaţia. Întreprinderile au libertatea de a decide cu privire la natura, conţinutul, durata sau alte elemente relevante ale angajamentelor pe care le propun în vederea înlãturãrii situaţiei care a determinat declanşarea investigaţiei.
    9. Închiderea unei investigaţii printr-o decizie de acceptare a angajamentelor este o situaţie de excepţie. Prin urmare, utilizarea angajamentelor trebuie limitatã la acele situaţii în care este evident cã intervenţia întreprinderilor, prin asumarea voluntarã de angajamente şi prin punerea acestora în practicã, conduce la restabilirea rapidã şi durabilã a mediului concurenţial normal sau într-o manierã mai eficientã decât s-ar fi realizat prin intervenţia Consiliului Concurenţei, prin emiterea unei decizii de constatare a unei încãlcãri, de aplicare a unei amenzi şi/sau de impunere de mãsuri corective. Faptul cã, prin acceptarea de cãtre Consiliul Concurenţei a angajamentelor, întreprinderile evitã constatarea unei încãlcãri a regulilor de concurenţã şi eventuala aplicare a unei amenzi nu modificã scopul principal urmãrit prin acceptarea de angajamente.
    10. Consiliul Concurenţei nu va accepta angajamente în acele cazuri în care considerã, la aprecierea sa, cã aplicarea unei sancţiuni rãspunde mai bine obiectivelor politicii de concurenţã.
    Condiţiile de bazã pentru acceptarea angajamentelor
    11. Consiliul Concurenţei poate accepta numai angajamentele care înlãturã situaţia care a condus la declanşarea investigaţiei şi care contribuie, suplimentar, la protecţia concurenţei. Angajamentele trebuie sã elimine în întregime problemele de concurenţã şi trebuie sã fie complete, eficiente din toate punctele de vedere şi sã poatã fi puse în aplicare în mod efectiv, într-o perioadã scurtã de timp. Eficacitatea angajamentelor va fi apreciatã prin prisma capacitãţii acestora de a rezolva problemele de concurenţã identificate de Consiliul Concurenţei. Angajamentele trebuie sã prezinte un grad de certitudine suficient privind punerea lor în aplicare.
    12. Angajamentele trebuie sã fie relevante, adicã trebuie sã aibã legãturã cu încãlcarea suspectatã. Pot fi considerate ca fiind relevante şi acele angajamente a cãror îndeplinire faciliteazã îndeplinirea altor angajamente propuse. Cu privire la aprecierea proporţionalitãţii angajamentelor propuse, evaluarea Consiliului Concurenţei se limiteazã la verificarea faptului cã angajamentele în discuţie rãspund preocupãrilor cu privire la care aceasta a informat întreprinderile în cauzã. În cadrul exercitãrii acestei verificãri, Consiliul Concurenţei trebuie totuşi sã ia în considerare interesele terţilor.
    13. Aprecierea îndeplinirii acestor condiţii va fi fãcutã în funcţie de circumstanţele specifice fiecãrui caz. Consiliul Concurenţei va lua în considerare toţi factorii relevanţi legaţi de angajamentul respectiv, printre care tipul, amploarea şi aria de aplicare a angajamentului propus, folosind ca termeni de referinţã structura şi caracteristicile distinctive ale pieţei pe care apar problemele de concurenţã, inclusiv poziţia pãrţilor şi a altor operatori pe piaţã.
    Condiţii de formã
    14. Pentru a putea fi luatã în considerare, propunerea de angajamente trebuie sã îndeplineascã urmãtoarele condiţii:
    a) sã fie prezentatã în scris, sub semnãtura reprezentatului legal al întreprinderii sau a persoanei expres împuternicite în acest scop. În cazul în care aplicarea şi/sau monitorizarea angajamentelor presupune participarea unor terţi, propunerea va fi însoţitã de contractele sau antecontractele încheiate între întreprinderea care oferã angajamentele şi terţii în cauzã. Acestea pot cuprinde clauze care sã condiţioneze valabilitatea acestora de emiterea de cãtre Consiliul Concurenţei a unei decizii de acceptare a angajamentelor;
    b) sã fie prezentatã în termenul stabilit potrivit pct. 30;
    c) sã reprezinte o ofertã serioasã, fermã, neechivocã, precisã, completã, necondiţionatã şi irevocabilã pe perioda analizãrii de cãtre Consiliul Concurenţei a propunerilor formulate. Propunerea trebuie sã fie suficient de detaliatã, astfel încât sã permitã Consiliului Concurenţei realizarea unei evaluãri complete;
    d) sã cuprindã explicaţii cu privire la modul în care ansamblul angajamentelor şi fiecare dintre acestea permite înlãturarea situaţiei care a condus la declanşarea investigaţiei;
    e) sã cuprindã detalii cu privire la mecanismul de monitorizare propus de pãrţi, atunci când este cazul;
    f) sã fie însoţitã de o versiune neconfidenţialã a propunerii de angajamente, necesarã pentru consultarea de cãtre Consiliul Concurenţei a terţilor interesaţi.

    III. Tipuri de angajamente
    15. Angajamentele pot fi comportamentale sau structurale. Se va examina de la caz la caz dacã un angajament este adecvat pentru a elimina problemele de concurenţã identificate. Pentru a obţine un rezultat optim, angajamente structurale pot fi combinate cu cele comportamentale.
    16. Angajamentele sunt considerate comportamentale în situaţia în care reprezintã o obligaţie asumatã de întreprinderi de a adopta un anumit comportament pe piaţã în raport cu terţii.
    17. Angajamentele comportamentale sunt pozitive atunci când reprezintã o obligaţie de a se comporta într-o anumitã manierã şi negative atunci când presupun o obligaţie de a se abţine de la un anumit comportament.
    18. Angajamentele comportamentale au caracter flexibil, putând fi ajustate în funcţie de circumstanţele specifice fiecãrui caz. Angajamentele comportamentale care depind şi de acţiunea unor terţi sunt angajamente cu un nivel de certitudine redus şi nu pot fi în principiu acceptate ca angajamente de sine stãtãtoare decât dacã pãrţile prezintã în scris acordul necondiţionat al respectivului terţ.
    19. Angajamentele structurale produc o modificare imediatã şi definitivã în structura pieţei şi nu necesitã, în principiu, o monitorizare pe termen mediu sau lung.

    IV. Procedura pentru evaluarea şi acceptarea angajamentelor
    Iniţierea şi desfãşurarea discuţiilor privind propunerile de angajamente
    20. Întreprinderile pot contacta în scris, din propria iniţiativã, Consiliul Concurenţei pentru a verifica disponibilitatea autoritãţii de concurenţã de a se angaja în discuţii privind acceptarea de angajamente în cazul ce face obiectul investigaţiei.
    Întreprinderile pot contacta Consiliul Concurenţei în orice moment dupã ce au luat cunoştinţã de declanşarea investigaţiei şi de cadrul acesteia, însã cel mai târziu pânã la data transmiterii de cãtre Consiliul Concurenţei a raportului de investigaţie potrivit art. 44 alin. (1) din lege. Având în vedere scopul principal urmãrit prin angajamente, şi anume restabilirea rapidã a mediului concurenţial, angajamentele vor fi acceptate cu atât mai uşor cu cât acestea sunt formulate mai devreme dupã declanşarea investigaţiei.
    21. Într-un termen de maximum 3 luni, Consiliul Concurenţei va aduce la cunoştinţa acestora dacã, în cazul ce face obiectul investigaţiei, pot fi iniţiate sau nu discuţii privind angajamentele.
    22. Dupã primirea intenţiei întreprinderilor de a propune angajamente, echipa de investigaţie va realiza o evaluare a problemelor concurenţiale şi a oportunitãţii de a intra în discuţii privind acceptarea de angajamente, pe care o va supune dezbaterii Plenului Consiliului Concurenţei. Plenul se va pronunţa în principiu cu privire la oportunitatea iniţierii discuţiilor, va desemna persoanele care vor reprezenta Consiliul Concurenţei în discuţii şi va stabili mandatul acestora.
    23. Atunci când apreciazã cã în cazul ce face obiectul investigaţiei nu este oportunã iniţierea de discuţii privind angajamentele, Consiliul Concurenţei va informa în scris întreprinderile în acest sens.
    24. Consiliul Concurenţei poate refuza iniţierea de discuţii privind angajamentele şi atunci când, din cauza numãrului întreprinderilor implicate în practica ce face obiectul investigaţiei, nu ar fi posibilã atingerea scopului urmãrit prin acceptarea de angajamente.
    25. Atunci când apreciazã cã în cazul ce face obiectul investigaţiei este oportunã iniţierea de discuţii privind angajamentele, Consiliul Concurenţei va informa în scris întreprinderile în acest sens.
    26. Atunci când în practica ce face obiectul investigaţiei sunt implicate douã sau mai multe întreprinderi, iar Consiliul Concurenţei a fost abordat doar de o parte dintre acestea în vederea iniţierii de discuţii privind angajamentele, Consiliul Concurenţei va informa şi celelalte întreprinderi cu privire la acest fapt. În situaţia în care nu toate întreprinderile îşi exprimã disponibilitatea de a formula angajamente, Consiliul Concurenţei va stabili, de la caz la caz, în funcţie de circumstanţe, dacã prin emiterea unei decizii de acceptare de angajamente este atins scopul acestora.
    27. Dacã douã sau mai multe dintre întreprinderile investigate fac parte din acelaşi grup de întreprinderi, acestea pot participa la o întâlnire comunã sau îşi pot desemna un reprezentant comun care sã le reprezinte în faţa Consiliului Concurenţei.
    28. Consiliul Concurenţei poate organiza o întâlnire în care sã fie discutate preocupãrile legate de concurenţã generate de practica ce face obiectul investigaţiei, precum şi angajamentele pe care întreprinderea intenţioneazã sã le propunã.
    29. Atunci când în practica ce face obiectul investigaţiei sunt implicate douã sau mai multe întreprinderi, Consiliul Concurenţei va organiza întâlniri separate cu fiecare întreprindere.
    30. Consiliul Concurenţei va transmite întreprinderilor un document în care vor fi prezentate îngrijorãrile concurenţiale care constituie obiectul investigaţiei şi va comunica întreprinderilor termenul în care trebuie sã prezinte în scris propunerea de angajamente.
    31. Înaintarea unei propuneri de angajamente nu poate fi consideratã ca o recunoaştere din partea întreprinderii a existenţei unei încãlcãri. Consiliul Concurenţei nu va folosi oferirea de angajamente de cãtre întreprindere pentru a proba într-o decizie ulterioarã înţelegerea sau practica întreprinderii.
    32. Dupã primirea propunerii de angajamente, Consiliul Concurenţei va efectua o evaluare preliminarã a îndeplinirii condiţiilor de formã şi, dacã este necesar, va acorda întreprinderii, o singurã datã, posibilitatea de a-şi completa propunerea, într-un termen care nu poate depãşi 30 de zile.
    33. Dacã întreprinderea nu îşi completeazã propunerea de angajamente în termenul indicat sau dacã neîndeplinirea condiţiilor de formã persistã, Consiliul Concurenţei va informa întreprinderea cu privire la respingerea angajamentelor şi va continua procedura de investigaţie.
    34. Dacã în urma discuţiilor purtate cu întreprinderile Consiliul Concurenţei identificã dificultãţi semnificative legate de aplicarea sau monitorizarea angajamentelor, autoritatea de concurenţã poate decide renunţarea la procedura privind angajamentele şi continuarea procedurii de investigaţie. Pãrţile vor fi informate în scris în acest sens.
    Evaluarea preliminarã a angajamentelor şi testul de piaţã
    35. În situaţia în care angajamentele propuse sunt considerate prima facie acceptabile, Consiliul Concurenţei va publica pe pagina sa de internet un rezumat al cazului şi conţinutul esenţial al angajamentelor propuse. Terţii interesaţi îşi pot prezenta observaţiile în termenul stabilit de autoritatea de concurenţã. Acest termen nu poate fi mai scurt de 15 zile. Pe lângã publicarea pe pagina de internet, Consiliul Concurenţei poate solicita anumitor persoane fizice sau juridice ori instituţii şi autoritãţi publice sã formuleze observaţii cu privire la angajamentele propuse.
    36. Dupã evaluarea observaţiilor formulate de terţi, Consiliul Concurenţei poate organiza o întâlnire în cadrul cãreia va prezenta întreprinderii rezultatele testului de piaţã. Dacã este cazul, Consiliul Concurenţei poate sã solicite întreprinderii sã îşi modifice propunerea de angajamente, într-un termen care nu poate depãşi 30 de zile. Dacã întreprinderea nu modificã propunerea de angajamente în termenul indicat, se considerã cã aceasta a renunţat la posibilitatea formulãrii de angajamente, situaţie în care Consiliul Concurenţei va continua procedura de investigaţie.
    Decizia privind acceptarea angajamentelor
    37. Atunci când constatã cã angajamentele propuse sunt suficiente pentru protecţia concurenţei şi cã îndeplinirea lor conduce la înlãturarea situaţiei care a determinat declanşarea investigaţiei, Consiliul Concurenţei va emite o decizie prin care conferã forţã obligatorie angajamentelor propuse de întreprinderi.
    38. Decizia privind acceptarea angajamentelor va specifica perioada pentru care întreprinderea este ţinutã de aceste angajamente. Obligaţia întreprinderii de a respecta angajamentele înceteazã de drept la data expirãrii perioadei prevãzute în decizia privind acceptarea angajamentelor.
    39. Decizia adoptatã de Consiliul Concurenţei potrivit prevederilor art. 46^2 alin. (3) din lege va fi comunicatã de îndatã pãrţilor.
    40. Atunci când constatã cã angajamentele propuse nu îndeplinesc condiţiile prevãzute la art. 46^2 alin. (3) din lege, Consiliul Concurenţei va informa în scris întreprinderea cu privire la motivele respingerii propunerii de angajamente şi la continuarea procedurii de investigaţie.

    V. Monitorizarea îndeplinirii angajamentelor
    41. Consiliul Concurenţei va monitoriza îndeplinirea angajamentelor cuprinse în decizia emisã potrivit prevederilor art. 46^2 alin. (3) din lege.
    42. În funcţie de natura şi de complexitatea angajamentelor asumate de pãrţi şi ţinând cont de faptul cã pot exista situaţii în care Consiliul Concurenţei nu poate fi implicat zilnic, în mod direct, în supravegherea punerii în aplicare a angajamentelor, Consiliul Concurenţei poate solicita pãrţilor sã propunã numirea unui mandatar care sã monitorizeze respectarea angajamentelor. Prin aceasta, pãrţile garanteazã eficacitatea angajamentelor şi permit Consiliului Concurenţei sã se asigure cã angajamentele propuse vor fi îndeplinite cu un grad suficient de certitudine.
    43. Detaliile referitoare la mecanismul de monitorizare vor fi incluse în decizia de acceptare a angajamentelor.
    44. Monitorizarea va cuprinde acţiunile de urmãrire a îndeplinirii angajamentelor, prin efectuarea de verificãri periodice, solicitarea de informaţii şi documente, precum şi prin luarea oricãror mãsuri considerate necesare în vederea respectãrii fiecãrui angajament.
    45. Mandatarul poate fi o societate de management, de consultanţã, de audit sau orice altã instituţie similarã. Mandatarul trebuie sã fie independent de Consiliul Concurenţei şi de întreprinderea în cauzã, sã deţinã calificãrile necesare îndeplinirii misiunii sale, sã se bucure de o bunã reputaţie şi sã nu ridice suspiciuni privind existenţa unui conflict de interese.
    46. Atribuţiile şi competenţele mandatarului vor fi detaliate în contractul de mandat încheiat între întreprinderea în cauzã şi mandatar. Consiliul Concurenţei va examina şi va aproba termenii contractului de mandat. Remunerarea mandatarului revine în sarcina întreprinderii în cauzã. Pãrţile nu pot emite nicio instrucţiune cãtre mandatar fãrã aprobarea Consiliului Concurenţei. Mandatarul însãrcinat cu monitorizarea va pãstra confidenţialitatea oricãror secrete de afaceri ale pãrţilor şi ale terţilor.
    47. Mandatarul va transmite Consiliului Concurenţei rapoarte periodice privind îndeplinirea angajamentelor, precum şi alte informaţii şi/sau rapoarte suplimentare, la solicitarea acestuia.
    48. Monitorizarea se va desfãşura pe toatã perioada prevãzutã în decizia privind angajamentele şi va fi finalizatã printr-un raport de monitorizare ce va fi prezentat Consiliului Concurenţei.

    VI. Sancţiuni
    49. Neîndeplinirea angajamentelor asumate prin decizia Consiliului Concurenţei de acceptare a angajamentelor este sancţionatã potrivit prevederilor art. 51 alin. (1) lit. e) din lege.
    50. Potrivit prevederilor art. 54 alin. (1) lit. c) din lege, Consiliul Concurenţei poate obliga, prin decizie, întreprinderile sau asociaţiile de întreprinderi la plata unor amenzi cominatorii, în sumã de pânã la 5% din cifra de afaceri zilnicã medie din anul financiar anterior sancţionãrii pentru fiecare zi de întârziere, calculate de la data stabilitã prin decizie, pentru a le determina sã respecte angajamentele cãrora Consiliul Concurenţei le-a conferit forţã obligatorie prin decizia adoptatã potrivit prevederilor art. 46^2 alin. (3) din lege.
    51. Potrivit prevederilor art. 46^2 alin. (5) din lege, Consiliul Concurenţei poate, la cerere sau din oficiu, sã redeschidã procedura de investigaţie atunci când:
    a) intervine o schimbare esenţialã privind oricare dintre faptele pe care s-a fundamentat decizia;
    b) întreprinderile acţioneazã contrar angajamentelor asumate;
    c) decizia a fost fundamentatã pe informaţii incomplete, inexacte sau care induc în eroare, furnizate de pãrţi.

    VII. Dispoziţii finale
    52. Întreprinderile împotriva cãrora au fost declanşate investigaţii aflate în derulare la data intrãrii în vigoare a prezentelor instrucţiuni au la dispoziţie un termen de douã luni de la aceastã datã pentru a contacta Consiliul Concurenţei în scopul verificãrii disponibilitãţii autoritãţii de concurenţã de a participa la discuţii privind angajamente în respectivele cazuri. În plus, Consiliul Concurenţei va trimite cãtre fiecare întreprindere aflatã în investigaţie la momentul intrãrii în vigoare a acestor norme şi care nu a iniţiat o astfel de procedurã o înştiinţare cu privire la posibilitatea de a beneficia de prevederile art. 46^2 din lege, fãrã ca aceastã înştiinţare sã oblige Consiliul Concurenţei în ceea ce priveşte intrarea efectivã în discuţii privind angajamentele.
    53. Prezentele instrucţiuni se pun în aplicare prin ordin al preşedintelui Consiliului Concurenţei şi se publicã în Monitorul Oficial al României, Partea I.

                                      ----

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016