┌──┬───────────────────────────────────────┬───────────┬───────────┬─────────┐
│Nr│ Etapele aferente realizãrii unui │Cheltuieli │Cheltuieli │Total │
│c │ control oficial în domeniul alimentar │pentru │necesare │cheltu- │
│r │ │salariu/ │perfecţio- │ieli/h │
│t │ │persoanã/h │nãrii/ │ (lei) │
│ │ │ (lei) │persoanã/h │ │
│ │ │ │ (lei) │ │
├──┼───────────────────────────────────────┼───────────┼───────────┼─────────┤
│1.│Pregãtirea controlului, studierea │ 15,6 │ 0,6 │ 16,2 │
│ │facilitãţilor şi documentaţiei deţinute│ │ │ │
│ │de agenţii economici din industria │ │ │ │
│ │alimentarã, astfel încât personalul sã │ │ │ │
│ │fie capabil sã îşi îndeplineascã │ │ │ │
│ │atribuţiile în mod adecvat │ │ │ │
├──┼───────────────────────────────────────┼───────────┼───────────┼─────────┤
│2.│Realizarea controlului │ 15,6 │ 0,6 │ 16,2 │
├──┼───────────────────────────────────────┼───────────┼───────────┼─────────┤
│3.│Analiza activitãţii de control şi │ 15,6 │ 0,6 │ 16,2 │
│ │stabilirea concluziilor │ │ │ │
├──┼───────────────────────────────────────┼───────────┼───────────┼─────────┤
│ │TOTAL: │ 46,8 │ 1,8 │ 48,6 │
└──┴───────────────────────────────────────┴───────────┴───────────┴─────────┘
───────
la instrucţiuni
───────────────
PROCEDURĂ
privind efectuarea controlului oficial în unitãţile de prelucrare, procesare, depozitare, transport şi valorificare a produselor şi subproduselor de origine nonanimalã
I. Generalitãţi
Controalele oficiale se efectueazã fãrã o avertizare prealabilã.
Controalele oficiale se efectueazã pentru toate etapele de prelucrare, procesare, depozitare, transport, valorificare şi comercializare a produselor şi subproduselor de origine nonanimalã sau selectiv, pentru una ori mai multe dintre etapele menţionate anterior, pentru care se considerã a fi cel mai necesar sã fie supuse activitãţii de inspecţie şi control.
Controalele oficiale se efectueazã pentru produsele alimentare provenind din schimbul intracomunitar şi importul din ţãri terţe, precum şi pentru cele destinate exportului.
Inspectorul direcţiei sanitar-veterinare şi pentru siguranţa alimentelor judeţene şi a municipiului Bucureşti este însoţit de cãtre un reprezentant al societãţii sau de o persoanã abilitatã care sã rãspundã întrebãrilor inspectorului şi care sã fie prezentã pe tot parcursul inspecţiei şi controlului.
II. Scop
Controalele oficiale se realizeazã pentru a se verifica conformitatea cu reguli ce au drept scop:
a) prevenirea, eliminarea sau reducerea riscurilor pânã la niveluri acceptabile pentru sãnãtatea publicã, fie direct, fie prin intermediul condiţiilor de mediu;
b) garantarea de practici corecte în ceea ce priveşte comerţul cu alimente şi protejarea intereselor consumatorilor.
Controalele oficiale asigurã suportul informativ pentru realizarea evaluãrii riscului în domeniul siguranţei alimentelor.
III. Definiţii
În înţelesul prezentei proceduri, urmãtorii termeni se definesc astfel:
a) verificare - controlul, prin examinarea şi prin luarea în considerare a evidenţelor, sub raportul îndeplinirii cerinţelor specificate;
b) inspecţie - examinarea oricãrui aspect privind alimentele, pentru a se verifica faptul cã astfel de aspecte sunt conforme cu cerinţele legislaţiei în domeniul alimentelor;
c) monitorizare - realizarea de observaţii sau mãsuri planificate secvenţial, cu scopul de a obţine o evaluare generalã a nivelului de conformitate cu legislaţia în domeniul alimentelor;
d) supraveghere - o examinare, cu caracter preventiv, a activitãţii uneia sau mai multor întreprinderi cu activitate în domeniul alimentar, a agenţilor economici cu activitate în domeniul alimentar ori a activitãţilor acestora;
e) neconformitate - neconcordanţa cu legislaţia în domeniul alimentelor;
f) prelevare de probe pentru analizã - recoltarea de probe de alimente sau de orice alte substanţe reprezentative pentru producerea, prelucrarea şi distribuţia alimentelor, cu scopul de a se verifica prin analizã conformitatea cu legislaţia în domeniul alimentelor;
g) reţinere oficialã - procedura prin care Autoritatea Naţionalã Sanitarã Veterinarã şi pentru Siguranţa Alimentelor dispune ca alimentele sã nu fie deplasate ori falsificate pânã la luarea unei decizii cu privire la destinaţia acestora. Aceasta include depozitarea de cãtre agenţii economici din industria alimentarã, în conformitate cu instrucţiunile Autoritãţii Naţionale Sanitare Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor;
h) trasabilitate - posibilitatea identificãrii şi urmãririi, pe parcursul tuturor etapelor de producţie, procesare şi distribuţie, a unui aliment, a hranei pentru animale, a unui animal destinat pentru producţia de alimente sau a unei substanţe care urmeazã ori care poate fi încorporatã într-un aliment sau în hrana pentru animale;
i) producţia - totalitatea produselor obţinute din prelucrarea, procesarea, depozitarea, transportul, valorificarea şi comercializarea produselor de origine nonanimalã.
IV. Etapele controlului oficial
Controalele oficiale se efectueazã utilizându-se una sau mai multe dintre metodele de control, cum ar fi: inspecţia, monitorizarea, supravegherea, verificarea, prelevarea de probe şi analiza.
A. Inspecţia
În cadrul activitãţii de inspecţie se verificã urmãtoarele:
1. Condiţiile generale de funcţionare a unitãţii:
a) profilul unitãţii;
b) amplasarea unitãţii;
c) construcţia;
d) împrejmuirea unitãţii;
e) cãile de acces în unitate;
f) platforma de gunoi menajer.
2. Depozitele de materii prime, materiale auxiliare, produse finite, ambalaje, etichete:
a) igiena spaţiilor de depozitare;
b) sistemul de ventilare (funcţionalitate şi eficienţã) şi modul de înregistrare şi control al temperaturii şi umiditãţii;
c) capacitatea depozitelor şi dotarea acestora pentru asigurarea condiţiilor optime de pãstrare, cu respectarea condiţiilor de compatibilitate;
d) modul de depozitare a materiilor prime şi de rulare a stocurilor;
e) salubritatea ambalajelor;
f) prelevarea de probe pentru determinarea de contaminanţi şi reziduuri de pesticide în conformitate cu legislaţia în vigoare;
g) documentele de însoţire a produselor finite (declaraţie/certificate de conformitate) şi documentele care sã ateste condiţiile privind siguranţa alimentarã;
h) modul de ambalare a produselor finite;
i) modul de depozitare şi marcare a substanţelor chimice cu risc potenţial de contaminare.
3. Spaţiile de producţie:
a) proiectare, amplasare, construcţie şi dimensionare;
b) existenţa vestiarelor corespunzãtoare;
c) aprovizionare cu apã potabilã, caldã şi rece;
d) spaţii separate pentru spãlarea materiei prime, unde este cazul;
e) sistem adecvat de colectare a reziduurilor lichide, solide;
f) sursã de agent termic;
g) instalaţii, utilaje şi echipamente de lucru.
4. Amenajarea fluxului tehnologic:
a) asigurarea circuitelor funcţionale pentru desfãşurarea fluxului tehnologic fãrã intersectãri între fazele salubre şi cele insalubre;
b) controlul întreţinerii şi dotãrii cu dispozitive şi utilaje de lucru specifice profilului (cernãtoare, separatoare, magneţi, site, tãvãluguri etc.);
c) sistemul de ventilaţie;
d) aparatura de mãsurã şi control;
e) procedurile operaţionale standard de sanitaţie (SSOP);
f) implementarea şi funcţionarea sistemului de management al siguranţei alimentelor bazat pe principiile HACCP;
g) verificarea sistemului de alimentare cu apã rece şi caldã, controlul potabilitãţii apei.
5. Spaţiile destinate depozitãrii detergenţilor şi dezinfectanţilor
6. Spaţiile destinate curãţãrii instalaţiilor, utilajelor şi echipamentelor de lucru
7. Anexele (vestiare, grupuri sanitare etc.)
8. Mijloacele de transport, spaţiul necesar spãlãrii şi dezinfecţiei mijloacelor de transport, condiţiile de transport şi modul cum se face recepţia materiei prime şi a materiilor auxiliare
9. Laboratoarele proprii:
a) asigurarea spaţiului/compartimentare;
b) analize conform metodelor standardizate;
c) asigurarea aparaturii şi a reactivilor;
d) calificarea şi competenţa personalului;
e) întreţinerea aparaturii, verificare, calibrare;
f) evidenţa şi monitorizarea parametrilor controlaţi.
10. Evacuarea deşeurilor:
a) sistemul de precolectare şi colectare a deşeurilor;
b) existenţa spaţiului pentru depozitarea recipientelor pentru colectarea deşeurilor (ghene) şi racordarea acestora la reţeaua centralã de apã-canal;
c) existenţa contractului cu o firmã de salubrizare.
11. Aplicarea ghidurilor de bune practici sau aplicarea normelor pentru siguranţa alimentelor
12. Aplicarea programelor preliminare
13. Stabilirea punctelor critice de control
14. Monitorizarea punctelor critice de control.
B. Prelevare de probe şi analizã
Se vor realiza:
a) prelevarea de teste de sanitaţie;
b) recoltarea de alte probe, ori de câte ori existã suspiciuni sau atunci când sunt depistate neconformitãţi, pentru produsele alimentare de origine nonanimalã (contaminanţi, reziduuri de pesticide etc.) pentru care sunt prevãzute limite maxime admise în legislaţia din domeniul alimentelor; prelevarea se realizeazã de cãtre inspectori ai Autoritãţii Naţionale Sanitare Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor, conform metodelor prevãzute de lege, iar în cazul în care acestea nu sunt prevãzute, conform procedurilor emise de autoritatea centralã;
c) întocmirea procesului-verbal de prelevare de probe şi a cererii de analizã;
d) trimiterea cãtre laboratoare specializate a probelor prelevate, însoţite de documentele de mai sus.
Lotul din care s-au prelevat probe este reţinut şi conservat calitativ pânã la obţinerea buletinului de analize, dar nu mai mult de 30 de zile.
C. Inspecţia stãrii de igienã a personalului
Se verificã:
a) echipamentul de protecţie al personalului (halat, bonetã, mãnuşi, şorţuri, încãlţãminte de protecţie etc.);
b) igiena personalã.
D. Controlul documentelor
Se verificã existenţa:
a) programelor de igienizare a unitãţii;
b) documentelor pentru monitorizarea şi controlul punctelor critice (PC) şi a punctelor critice de control (PCC);
c) programelor pentru instruirea personalului în domeniul siguranţei alimentelor;
d) documentelor care sã ateste provenienţa produselor depozitate;
e) documentelor pentru înregistrarea temperaturii, dupã caz;
f) programului acţiunilor de dezinfecţie, dezinsecţie şi deratizare (DDD) şi eficienţa acestora;
g) buletinelor de analizã pentru materiile prime;
h) buletinelor de analizã pentru produsele finite;
i) buletinelor de analizã pentru apã potabilã;
j) buletinelor de analizã pentru teste de sanitaţie;
k) dosarului cu autorizaţii şi avize;
l) documentelor care sã ateste trasabilitatea produselor;
m) controlului potabilitãţii apei.
E. Examinarea sistemelor de verificare
Se controleazã documentele care sã ateste verificarea aparatelor de mãsurã şi control (AMC-urile), buletinele metrologice, monitorizarea şi înregistrarea parametrilor tehnologici.
V. Documente elaborate la finalizarea controlului oficial
Dupã realizarea activitãţii de supraveghere, inspecţie şi control, inspectorul Autoritãţii Naţionale Sanitare Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor completeazã fişa de control, procesul-verbal de constatare, precum şi celelalte documente necesare aplicãrii de mãsuri în caz de neconformitate.
VI. Mãsuri, sancţiuni
În funcţie de situaţia existentã la faţa locului şi de rezultatele analizelor de laborator, se aplicã mãsurile corespunzãtoare, în conformitate cu Hotãrârea Guvernului privind stabilirea şi sancţionarea contravenţiilor la normele sanitare veterinare şi pentru siguranţa alimentelor nr. 984/2005, cu modificãrile ulterioare, şi cu Ordinul preşedintelui Autoritãţii Naţionale Sanitare Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor nr. 301/2006 privind aprobarea Normei sanitare veterinare şi pentru siguranţa alimentelor privind procedurile de înregistrare a activitãţilor de vânzare directã de produse primare, a activitãţilor de vânzare cu amãnuntul şi a activitãţilor de fabricare a alimentelor, cu modificãrile ulterioare.
Astfel, pot fi dispuse:
a) aplicarea de sancţiuni;
b) confiscarea în vederea distrugerii produselor improprii consumului uman;
c) reţinerea oficialã;
d) propunere de suspendare, închiderea unitãţii.
În situaţia în care, în urma activitãţilor de supraveghere, inspecţie şi control, se constatã cã agenţii economici din industria alimentarã încalcã în mod flagrant alte prevederi legale legate de producţia, depozitarea, transportul sau comercializarea alimentelor şi furajelor care nu ţin de legislaţia privind siguranţa alimentelor şi furajelor, autoritatea va notifica autoritãţile de competenţa cãrora ţine sãvârşirea respectivelor fapte.
ANEXA 4
───────
la instrucţiuni
───────────────
AUTORITATEA NAŢIONALĂ SANITARĂ VETERINARĂ
ŞI PENTRU SIGURANŢA ALIMENTELOR
Direcţia Sanitarã Veterinarã şi pentru Siguranţa
Alimentelor ............................
DECLARAŢIE PE PROPRIA RĂSPUNDERE
Nr. ....... din ..........
Pentru unitatea denumitã: ......, adresa unitãţii: ....... proprietar ......, din localitatea ......, str. ..... nr. ...., sectorul ...., codul ....., judeţul ....., telefon ....., e-mail ....., pentru obiectivul ...., în care se desfãşoarã urmãtoarele activitãţi:
1. .......... (cod CAEN ............... );
2. .......... (cod CAEN ............... );
3. .......... (cod CAEN ............... ).
Declar pe propria rãspundere cã în cadrul activitãţilor mai sus menţionate producţia realizatã, conform prevederilor Ordinului preşedintelui Autoritãţii Naţionale Sanitare Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor nr. ..., este urmãtoarea:
1. .......... (cod CAEN ............... );
2. .......... (cod CAEN ............... );
3. .......... (cod CAEN ............... ).
Reprezentantul legal al unitãţii,
................................
(semnãtura, ştampila oficialã a unitãţii)
____________