Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
INSTRUCTIUNI din 22 decembrie 2003 de aplicare a scutirilor de taxa pe valoarea adaugata pentru exporturi si alte operatiuni similare, pentru transportul international si pentru operatiunile legate de traficul international de bunuri, prevazute la art. 143 alin. (1) si la art. 144 alin. (1) din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal
CAP. I Aplicarea scutirilor de taxã pe valoarea adãugatã pentru exporturi, alte operaţiuni similare şi transportul internaţional, prevãzute la <>art. 143 alin. (1) lit. a)-h), o) şi p) din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal
ART. 1 (1) Prin prezentele instrucţiuni se reglementeazã modul de justificare a scutirilor de taxã pe valoarea adãugatã cu drept de deducere pentru persoanele înregistrate ca plãtitori de taxã pe valoarea adãugatã. (2) Persoanele impozabile stabilite în strãinãtate, care realizeazã operaţiuni scutite cu drept de deducere în România, pot sã-şi desemneze un reprezentant fiscal pentru aceste operaţiuni potrivit <>art. 151 alin. (4) din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal. Dacã nu-şi desemneazã reprezentant fiscal pentru aceste operaţiuni, aplicã scutirea de taxã pe valoarea adãugatã pe care nu trebuie sã o justifice cu documente şi nu au drept de deducere. (3) Persoanele impozabile române care nu sunt înregistrate ca plãtitori de taxã pe valoarea adãugatã aplicã scutirile de taxã pe valoarea adãugatã prevãzute la <>art. 143 şi 144 din Legea nr. 571/2003 , dar nu au drept de deducere şi nu sunt obligate sã justifice cu documente aplicarea acestor scutiri. (4) În situaţia în care, din cauze independente de voinţa furnizorului sau prestatorului, nu pot fi prezentate toate documentele justificative prevãzute de prezentele instrucţiuni, scutirea de taxã pe valoarea adãugatã se poate aplica dacã existã alte documente prin care se poate face dovada realizãrii operaţiunii. (5) În sensul prezentelor instrucţiuni, prin contract se înţelege şi comanda urmatã de executarea acesteia. ART. 2 (1) Sunt scutite de taxa pe valoarea adãugatã, în conformitate cu prevederile <>art. 143 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 571/2003 , livrãrile de bunuri expediate sau transportate în afara ţãrii de cãtre furnizor sau de altã persoanã în contul sãu. Prin persoanã care expediazã sau transportã bunuri în afara ţãrii în contul furnizorului se înţelege orice persoanã care face transportul. În situaţia în care transportul este efectuat cu mijloace proprii sau închiriate, persoana care efectueazã serviciul este denumitã transportator. Orice persoanã care contracteazã servicii de transport pe care nu le realizeazã cu mijloace proprii sau închiriate este denumitã în prezentele instrucţiuni casã de expediţie. (2) Pentru exportul efectuat în nume propriu de exportator, justificarea regimului de scutire se face cu: a) factura fiscalã şi factura externã; b) declaraţia vamalã de export din care sã rezulte cã s-a acordat liberul de vamã conform reglementãrilor vamale în vigoare. (3) Dacã, potrivit contractului încheiat între producãtorul bunurilor şi exportator, expediţia sau transportul bunurilor cãtre beneficiarul extern se face direct de la producãtor, scutirea se aplicã atât de exportator, cât şi de producãtor. a) Exportatorul justificã regimul de scutire pe baza documentelor prevãzute la alin. (2). b) Producãtorul bunurilor justificã regimul de scutire cu: 1. contractul încheiat cu unitatea exportatoare; 2. factura fiscalã emisã cãtre unitatea exportatoare; 3. copia de pe declaraţia vamalã de export din care sã rezulte cã s-a acordat liberul de vamã conform reglementãrilor vamale în vigoare, în care la rubrica 31 se înscrie denumirea producãtorului şi localitatea. În situaţia în care existã mai mulţi producãtori care trebuie menţionaţi în declaraţia vamalã de export se înscrie "conform anexei conţinând producãtorii - localitatea". Anexa se certificã prin semnãturã şi ştampilã de cãtre declarant şi se ataşeazã la declaraţia vamalã de export, nefiind necesarã viza organului vamal. (4) Pentru exportul realizat prin comisionari care acţioneazã în nume propriu, dar în contul unui comitent din ţarã, scutirea de taxã pe valoarea adãugatã se aplicã atât de cãtre comisionar, cât şi de cãtre comitent. Comisionarul, care este exportatorul bunurilor în sensul taxei pe valoarea adãugatã, justificã scutirea cu documentele prevãzute la alin. (2), inclusiv în situaţia în care, potrivit prevederilor contractuale, comisionul este facturat separat comitentului. Comitentul justificã scutirea cu urmãtoarele documente: a) contractul încheiat cu comisionarul, din care sã rezulte cantitãţile de bunuri, precum şi data la care trebuie efectuat exportul; b) copia de pe declaraţia vamalã de export pentru care autoritatea vamalã a acordat liberul de vamã şi copia de pe lista-anexã la declaraţia vamalã, în care comisionarul a înscris denumirea comitentului. Aceste documente sunt prezentate obligatoriu la termenele prevãzute în contract pentru efectuarea exportului. Scutirea cu drept de deducere se aplicã şi în perioada în care comitentul nu este în posesia copiei de pe declaraţia vamalã de export; c) factura fiscalã emisã de comitent cãtre comisionar. ART. 3 (1) Potrivit prevederilor <>art. 143 alin. (1) lit. b) din Legea nr. 571/2003 , sunt scutite de taxã pe valoarea adãugatã livrãrile de bunuri expediate sau transportate în afara ţãrii de cumpãrãtorul care nu este stabilit în interiorul ţãrii sau de altã persoanã în contul sãu, pentru care se aplicã procedura de vãmuire la domiciliu. Astfel de livrãri au loc în cadrul unor contracte precum cele în care condiţia de livrare este ex works conform normelor INCOTERMS. Scutirea de taxã pe valoarea adãugatã se justificã pe baza documentelor prevãzute la art. 2. (2) În cazul în care livrarea de bunuri se referã la bunuri cumpãrate din România de persoane fizice cu domiciliul în strãinãtate, scoase din ţarã ca bagaje însoţite sau neînsoţite, scutirea de taxã pe valoarea adãugatã se aplicã potrivit procedurilor şi condiţiilor stabilite printr-un ordin distinct al ministrului finanţelor publice. ART. 4 (1) În situaţia în care beneficiarul stabilit în strãinãtate, în vederea obţinerii unui produs final, contracteazã livrãri de bunuri şi/sau prestãri de servicii cu fiecare unitate care concurã la realizarea produsului final, scutirea de taxã pe valoarea adãugatã se aplicã de fiecare unitate potrivit prevederilor prezentului articol, în baza <>art. 143 alin. (1) lit. a), c) şi p) din Legea nr. 571/2003 . (2) Exportul bunurilor poate fi efectuat de oricare dintre unitãţile care au participat la realizarea produsului final, precum şi de cãtre un intermediar. (3) Predarea bunurilor între unitãţile care concurã la realizarea produsului final se efectueazã din dispoziţia beneficiarului extern, potrivit prevederilor contractuale, pe baza avizului de însoţire a mãrfii cu menţiunea "nu se factureazã". (4) Unitãţile care efectueazã livrãri de bunuri care sunt încorporate în produsul final, inclusiv ambalajele, justificã scutirea cu urmãtoarele documente: a) contractul încheiat cu beneficiarul extern, din care sã rezulte cantitãţile de bunuri şi unitãţile la care se face predarea acestora, precum şi termenul pentru justificarea exportului; b) copia de pe declaraţia vamalã de export întocmitã de exportator, din care sã rezulte cã s-a acordat liberul de vamã pentru produsul final, conform reglementãrilor vamale în vigoare; c) factura fiscalã şi factura externã, emise cãtre beneficiarul extern; d) avizul de însoţire a mãrfii cu menţiunea "nu se factureazã", cu excepţia exportatorului. (5) Unitãţile care efectueazã prestãri de servicii care concurã la realizarea produsului final justificã scutirea cu urmãtoarele documente: a) contractul încheiat cu partenerul extern, din care sã rezulte prestãrile de servicii efectuate şi termenul pentru efectuarea exportului; b) copia de pe declaraţia vamalã de export întocmitã de exportator, din care sã rezulte cã s-a acordat liberul de vamã pentru produsul final, conform reglementãrilor vamale în vigoare; c) factura fiscalã şi factura externã, emise cãtre beneficiarul extern. ART. 5 (1) În baza <>art. 143 alin. (1) lit. a), c) şi p) din Legea nr. 571/2003 se aplicã scutirea de taxã pe valoarea adãugatã pentru prestãrile de servicii legate de bunurile plasate în regim de perfecţionare activã, precum şi pentru livrãrile de bunuri contractate cu beneficiarul stabilit în strãinãtate de cãtre alte unitãţi decât cea care are autorizaţia de perfecţionare activã şi care sunt încorporate în produsele compensatoare. (2) Unitãţile care nu au autorizaţia de perfecţionare activã, dar au contractat cu beneficiarul stabilit în strãinãtate livrãri de bunuri care sunt încorporate în produsele compensatoare justificã scutirea de taxã pe valoarea adãugatã cu urmãtoarele documente: a) contractul încheiat cu beneficiarul extern, din care sã rezulte cantitãţile de bunuri şi unitãţile la care se face predarea acestora, precum şi termenul pentru justificarea exportului; b) copia de pe declaraţia vamalã de export întocmitã de exportator, din care sã rezulte cã s-a acordat liberul de vamã pentru produsele compensatoare, conform reglementãrilor vamale în vigoare; c) factura fiscalã şi factura externã, emise cãtre beneficiarul extern; d) avizul de însoţire a mãrfii cu menţiunea "nu se factureazã". (3) Persoanele impozabile care au încheiat contracte de prestãri de servicii cu beneficiari din strãinãtate pentru bunurile plasate în regim de perfecţionare activã şi care realizeazã exportul sau reexportul produselor compensatoare justificã scutirea de taxã pe valoarea adãugatã pentru operaţiunile efectuate pe baza urmãtoarelor documente: a) contractul încheiat cu beneficiarul din strãinãtate; b) autorizaţia pentru perfecţionare activã; c) factura fiscalã pentru prestarea de servicii şi factura externã; d) declaraţia vamalã de export sau, dupã caz, de reexport, din care sã rezulte cã autoritatea vamalã a acordat liberul de vamã conform reglementãrilor vamale în vigoare, ori copie de pe declaraţia vamalã de export sau, dupã caz, de reexport, întocmitã de unitatea care realizeazã exportul/reexportul produselor compensatoare, în cazul unitãţilor care au cesionat regimul de perfecţionare activã. (4) Unitãţile care efectueazã prestãri de servicii care concurã la realizarea produselor compensatoare sau orice alte prestãri de servicii legate direct de bunurile plasate în regim de perfecţionare activã justificã scutirea cu urmãtoarele documente: a) contractul încheiat cu titularul autorizaţiei pentru operaţiunile de perfecţionare activã sau cu beneficiarul din strãinãtate; b) copia de pe autorizaţia pentru operaţiuni de perfecţionare activã; c) factura fiscalã pentru prestaţia efectuatã. (5) Se interzice facturarea bunurilor date spre prelucrare de cãtre titularul operaţiunii de perfecţionare activã sau de persoana cãreia i-a fost cesionat regimul de perfecţionare activã cãtre unitãţile care realizeazã prelucrarea acestora. Bunurile respective se predau spre prelucrare pe baza avizului de însoţire a mãrfii. Unitãţile care realizeazã prelucrarea predau bunurile titularului operaţiunii de perfecţionare activã sau persoanei cãreia i-a fost cesionat regimul de perfecţionare activã, pe baza avizului de însoţire a mãrfii şi a facturii fiscale pentru contravaloarea prestaţiei efectuate. (6) Scutirea pentru transportul, precum şi pentru prestãrile de servicii accesorii transportului, aferente bunurilor plasate în regim de perfecţionare activã, se justificã conform prevederilor art. 6. ART. 6 (1) Sunt scutite de taxa pe valoarea adãugatã, în conformitate cu prevederile <>art. 143 alin. (1) lit. c) şi p) din Legea nr. 571/2003 , prestãrile de servicii, inclusiv transportul şi prestãrile de servicii accesorii transportului, legate direct de exportul de bunuri sau de bunurile plasate în regimuri vamale suspensive, precum şi prestãrile de servicii efectuate de intermediari în astfel de operaţiuni. (2) În sensul <>art. 143 alin. (1) lit. c) din Legea nr. 571/2003 , prin exportul de bunuri se înţelege orice scoatere de bunuri de pe teritoriul României. (3) Scutirea pentru transportul efectuat la introducerea în ţarã a bunurilor plasate în regimuri suspensive se justificã cu: a) contractul încheiat cu titularul regimului vamal suspensiv sau cu beneficiarul din strãinãtate ori cu casa de expediţie; b) documentul specific de transport internaţional, în funcţie de tipul transportului, prevãzut la alin. (6); c) documentele din care sã rezulte cã bunurile transportate sunt în regim vamal suspensiv. (4) Scutirea pentru transportul bunurilor aflate în regim vamal suspensiv pe teritoriul României se justificã cu: a) contractul încheiat cu titularul regimului vamal suspensiv sau cu beneficiarul din strãinãtate ori cu casa de expediţie; b) factura fiscalã sau alt document legal aprobat; c) documentele din care sã rezulte cã bunurile transportate sunt în regim vamal suspensiv. (5) Scutirea pentru transportul internaţional al produselor rezultate din operaţiuni de perfecţionare pasivã care intrã în România se justificã cu: a) contractul încheiat cu titularul autorizaţiei de perfecţionare pasivã sau cu prestatorul din strãinãtate ori cu casa de expediţie; b) documentul specific de transport, în funcţie de tipul transportului, sau copie de pe documentul de transport în cazul caselor de expediţie, prevãzut la alin. (6); c) documentele din care sã rezulte cã bunurile respective sunt în regim de perfecţionare pasivã. (6) Scutirea de taxã pe valoarea adãugatã pentru transportul aferent bunurilor exportate se justificã astfel: a) în cazul transportului auto, cu urmãtoarele documente: contractul încheiat cu exportatorul sau, dupã caz, cu casa de expediţie ori cu beneficiarul din strãinãtate; copie de pe carnetul TIR sau de pe documentul de tranzit comunitar T, documentul de transport internaţional sau copie de pe acesta pentru casele de expediţie; b) în cazul transportului feroviar, cu urmãtoarele documente: contractul încheiat cu unitatea exportatoare sau, dupã caz, cu casa de expediţie ori cu beneficiarul din strãinãtate; documentul de transport internaţional pe cãile ferate, care sã poarte ştampila staţiei de expediţie pentru transportator, sau copia acestuia pentru casele de expediţie; documentul de transmitere a vagonului la calea feratã vecinã, care sã confirme ieşirea mãrfii din ţarã pentru transportator; c) în cazul transportului multimodal cale feratã-naval: contractul încheiat cu unitatea exportatoare sau, dupã caz, cu casa de expediţie ori cu beneficiarul din strãinãtate sau comenzile acestora; scrisoarea de trãsurã şi foaia de conosament; d) în cazul transportului feroviar şi/sau combinat de vagoane, containere şi altele asemenea, fãrã încãrcãturã, pânã la staţia de încãrcare a bunurilor exportate, cu urmãtoarele documente: contractul încheiat cu unitatea exportatoare sau, dupã caz, cu casa de expediţie ori cu beneficiarul din strãinãtate; documentul de transport; e) în cazul transporturilor fluviale, maritime, aeriene, precum şi în cazul transporturilor combinate, cu urmãtoarele documente: contractul încheiat cu exportatorul sau, dupã caz, cu casa de expediţie ori cu beneficiarul din strãinãtate; documentul specific de transport; f) în cazul transportului prin conducte, cu urmãtoarele documente: contractul încheiat cu exportatorul sau, dupã caz, cu casa de expediţie ori cu beneficiarul din strãinãtate sau comenzile acestora; documentul emis de transportator, cuprinzând date referitoare la bunurile transportate. (7) Scutirea pentru prestãrile de servicii accesorii transportului legat direct de exportul de bunuri sau de bunurile plasate în regimuri vamale suspensive se justificã cu: a) contractul încheiat cu beneficiarul prestãrii de servicii, care poate fi: exportatorul, respectiv titularul regimului vamal suspensiv, beneficiarul din strãinãtate, comisionari care acţioneazã în numele şi în contul unuia dintre aceştia, transportatorul sau casa de expediţii; b) factura fiscalã sau alte documente legal aprobate şi, dupã caz, factura externã; c) documentele din care sã rezulte cã bunurile respective sunt plasate în regimuri vamale suspensive sau sunt exportate. (8) Scutirea pentru prestãrile de servicii legate de bunurile aflate în regimuri vamale suspensive, altele decât cele de transport şi accesorii transportului, se justificã cu: a) contractul încheiat cu titularul regimului vamal suspensiv sau cu beneficiarul din strãinãtate; b) factura fiscalã sau alte documente legal aprobate şi, dupã caz, factura externã; c) documentele din care sã rezulte cã bunurile respective sunt plasate în regimuri vamale suspensive. (9) Pentru serviciile de intermediere a unor operaţiuni de export realizate de comisionari, atunci când aceştia acţioneazã în numele şi în contul comitentului, scutirea de taxã pe valoarea adãugatã se justificã cu: a) contractul încheiat cu comitentul, care este fie exportatorul, fie beneficiarul din strãinãtate; b) factura fiscalã şi, dupã caz, factura externã; c) copia de pe declaraţia vamalã de export pentru care autoritatea vamalã a acordat liberul de vamã. (10) Scutirea de taxã pe valoarea adãugatã pentru alte prestãri de servicii legate de exportul de bunuri se justificã cu: a) contractul încheiat cu exportatorul ori cu beneficiarul din strãinãtate sau cu intermediari care acţioneazã în numele ori în contul acestora; b) documentele prezentate de exportator ori de intermediarul care acţioneazã în numele ori în contul sãu, din care sã rezulte cã operaţiunile respective sunt legate direct de exportul bunurilor, sau factura externã, în cazul prestãrilor de servicii contractate cu beneficiari din strãinãtate sau cu intermediari care acţioneazã în numele ori în contul acestora. (11) În baza prevederilor <>art. 143 alin. (1) lit. c) şi d) din Legea nr. 571/2003 , sunt scutite de taxa pe valoarea adãugatã transportul şi prestãrile de servicii accesorii transportului bunurilor personale care sunt scutite de drepturi de import şi de export conform <>Ordonanţei Guvernului nr. 59/2003 privind unele categorii de bunuri scutite de la plata datoriei vamale, aprobatã cu modificãri prin <>Legea nr. 545/2003 . Scutirea de taxã pe valoarea adãugatã se justificã cu: a) factura fiscalã; b) documente specifice din care sã rezulte cã bunurile respective beneficiazã de scutirea prevãzutã de <>Ordonanţa Guvernului nr. 59/2003 , aprobatã cu modificãri prin <>Legea nr. 545/2003 ; c) documente specifice de transport, pentru serviciile de transport. ART. 7 (1) Pentru transportul mãrfurilor importate a cãrui contravaloare a fost inclusã în valoarea în vamã potrivit prevederilor <>art. 139 din Legea nr. 571/2003 , scutirea de taxã pe valoarea adãugatã, prevãzutã la art. 143 alin. (1) lit. d) din aceeaşi lege, se justificã de transportatori, respectiv de casele de expediţie, în funcţie de tipul transportului, astfel: a) în cazul transportului auto, cu urmãtoarele documente: contractul încheiat cu importatorul sau, dupã caz, cu casa de expediţie ori cu furnizorul din strãinãtate, copie de pe carnetul TIR sau de pe documentul de tranzit comunitar T, documentul de transport internaţional din care sã rezulte cã bunurile transportate provin din import sau copie de pe acesta pentru casele de expediţie; b) în cazul transportului prin conducte, cu urmãtoarele documente: contractul încheiat cu importatorul sau, dupã caz, cu casa de expediţie ori cu furnizorul din strãinãtate, documentul emis de transportator, cuprinzând date referitoare la bunurile transportate; c) în cazul transporturilor fluviale, maritime, aeriene, precum şi al transporturilor combinate, cu urmãtoarele documente: contractul încheiat cu importatorul sau, dupã caz, cu casa de expediţie ori cu furnizorul din strãinãtate, documentul specific de transport cuprinzând date referitoare la bunurile transportate; d) în cazul transportului feroviar, cu urmãtoarele documente: contractul încheiat cu importatorul sau, dupã caz, cu casa de expediţie ori cu furnizorul din strãinãtate sau comenzile acestora; documentul de transport internaţional pe cãile ferate, care sã poarte ştampila staţiei de expediţie, sau copie de pe acesta pentru casele de expediţie; documentul de transmitere a vagonului de la calea feratã vecinã, care sã confirme intrarea mãrfii în ţarã pentru transportator; e) în cazul transporturilor maritime sau fluviale care se continuã cu transport pe calea feratã pânã la primul loc de destinaţie care figureazã pe documentul de transport care însoţeşte bunurile la intrarea în ţarã, cu urmãtoarele documente: pentru partea de transport maritim sau fluvial, cu documentele menţionate la lit. c), iar pentru partea de transport intern efectuat pe cãile ferate, cu contractul încheiat cu persoana care angajeazã transportul sau comanda acesteia, în care sã fie specificat primul loc de destinaţie al mãrfurilor importate, scrisoarea de trãsurã din care sã rezulte cã bunurile transportate provin din import. (2) Prestãrile de servicii accesorii transportului şi alte prestãri de servicii aferente mãrfurilor din import, a cãror contravaloare a fost inclusã în valoarea în vamã potrivit prevederilor <>art. 139 din Legea nr. 571/2003 , se justificã de unitãţile prestatoare cu: a) contractul încheiat cu unitatea transportatoare, cu importatorul mãrfurilor ori cu beneficiarul din strãinãtate sau cu intermediari care acţioneazã în numele ori în contul acestora sau comenzile date de aceştia; b) documentele prezentate de transportator sau de importatorul mãrfurilor ori de intermediarul care acţioneazã în numele ori în contul sãu, din care sã rezulte cã prestãrile de servicii respective sunt accesorii transportului sau sunt aferente mãrfurilor importate; factura externã, în cazul prestãrilor de servicii contractate cu beneficiari din strãinãtate sau cu intermediari care acţioneazã în numele ori în contul acestora. ART. 8 (1) Transportul internaţional de persoane pentru care se aplicã scutirea de taxã pe valoarea adãugatã, prevãzutã la <>art. 143 alin. (1) lit. e) din Legea nr. 571/2003 , este transportul pentru care locul prestãrii se considerã a fi în România potrivit art. 133 alin. (2) lit. b) din aceeaşi lege. (2) Justificarea scutirii de taxã pe valoarea adãugatã pentru transportul de persoane internaţional cu mijloace auto se face cu urmãtoarele documente: a) licenţa de transport; b) caietul de sarcini al licenţei de traseu, dupã caz; c) foaia de parcurs sau alte documente din care sã rezulte data de ieşire/intrare din/în ţarã, vizate de organul vamal; d) diagrama biletelor de cãlãtorie sau, dupã caz, facturile fiscale în cazul curselor ocazionale; e) factura fiscalã pentru contravaloarea biletelor vândute, în situaţia în care vânzarea biletelor se face prin intermediari. (3) Pentru transportul internaţional aerian, fluvial, maritim, feroviar, de persoane, justificarea scutirii de taxã pe valoarea adãugatã se face de cãtre transportatori cu: a) documentele specifice de transport din care sã rezulte traseul transportului, data de ieşire/intrare din/în ţarã, dupã caz; b) factura fiscalã, în situaţia în care biletele de cãlãtorie au fost vândute prin intermediari; c) borderoul/diagrama biletelor de cãlãtorie vândute sau, dupã caz, facturile fiscale în cazul curselor ocazionale. (4) Persoanele impozabile care vând bilete pentru transportul internaţional de persoane justificã scutirea de taxã pe valoarea adãugatã cu: a) borderoul/diagrama biletelor de cãlãtorie vândute; b) factura fiscalã pentru comision sau, dupã caz, factura primitã de la transportator pentru biletele vândute. (5) Scutirea de taxã pe valoarea adãugatã pentru serviciile direct legate de transportul internaţional de persoane se justificã cu documente din care sã rezulte natura prestaţiei şi legãtura directã cu transportul internaţional de persoane. (6) Agenţiile companiilor aeriene strãine care funcţioneazã pe teritoriul României beneficiazã de scutire de taxã pe valoarea adãugatã pentru vânzãrile de bilete aferente transportului internaţional de persoane, conform <>art. 143 alin. (1) lit. e) şi p) din Legea nr. 571/2003 , pe bazã de reciprocitate acordatã companiilor aeriene române care au deschise agenţii în strãinãtate. Rãspunderea pentru verificarea respectãrii condiţiilor de reciprocitate revine Direcţiei generale de servicii transport aerian şi aeroporturi din cadrul Ministerului Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului. Aceasta va comunica Ministerului Finanţelor Publice lista cu ţãrile în care companiile aeriene române au deschise agenţii, dacã acestea beneficiazã în ţãrile respective de rambursarea taxei pe valoarea adãugatã şi în ce condiţii. Informaţiile respective vor fi actualizate ori de câte ori intervin modificãri în relaţiile reciproce dintre ţãri. (7) Scutirea de taxã pe valoarea adãugatã pentru vânzãrile de bilete efectuate în România de agenţiile companiilor aeriene strãine se realizeazã prin restituirea de cãtre Ministerul Finanţelor Publice prin direcţiile generale ale finanţelor publice judeţene sau, dupã caz, a municipiului Bucureşti a taxei pe valoarea adãugatã aferente bunurilor şi serviciilor achiziţionate destinate necesitãţilor de funcţionare a agenţiilor. Restituirea taxei pe valoarea adãugatã se efectueazã trimestrial pe bazã de cerere depusã de agenţiile companiilor aeriene strãine la direcţiile generale ale finanţelor publice judeţene sau, dupã caz, a municipiului Bucureşti. Cererile de restituire a taxei pe valoarea adãugatã vor fi justificate numai cu documente aferente cumpãrãrilor efectuate în trimestrul pentru care se solicitã restituirea taxei pe valoarea adãugatã, însoţite de documentele care atestã efectuarea plãţii contravalorii bunurilor şi serviciilor pânã la data depunerii cererii. (8) Direcţiile generale ale finanţelor publice judeţene sau, dupã caz, a municipiului Bucureşti analizeazã cererile de restituire, precum şi documentele însoţitoare. În urma verificãrii şi analizei se întocmeşte o notã în care se consemneazã numãrul şi data cererii, rezultatul verificãrii şi propunerea restituirii sau, dupã caz, respingerea cererii de restituire a taxei pe valoarea adãugatã. Nota se aprobã de directorul general al direcţiei generale a finanţelor publice judeţene sau, dupã caz, a municipiului Bucureşti. (9) În cazul aprobãrii restituirii taxei pe valoarea adãugatã, se întocmesc comunicãrile cãtre trezorerie, precum şi comunicarea cãtre solicitant. În baza comunicãrii primite, trezoreria va întocmi ordine de platã tip trezorerie (OPHT) pentru fiecare agenţie, în care se va înscrie suma care se restituie. ART. 9 (1) Potrivit prevederilor <>art. 143 alin. (1) lit. e) din Legea nr. 571/2003 , sunt scutite de taxã pe valoarea adãugatã livrãrile de bunuri destinate a fi acordate ca trataţie pasagerilor la bordul unui vapor, avion, autocar sau tren, care efectueazã transport internaţional de persoane, dacã locul livrãrii se considerã a fi în România. (2) Se considerã trataţie a pasagerilor bunurile consumate de pasageri la bordul unui vapor, avion, autocar sau tren. (3) Transportatorul sau altã persoanã impozabilã înregistratã ca plãtitor de taxã pe valoarea adãugatã, care efectueazã livrarea bunurilor acordate ca trataţie pasagerilor la bordul unui vapor, avion, autocar sau tren, justificã scutirea de taxã pe valoarea adãugatã cu: a) documentele de livrare şi contractul încheiat cu transportatorul, în cazul în care livrarea bunurilor se efectueazã de o altã persoanã impozabilã decât transportatorul; b) avizul de însoţire a mãrfii de la magazie la bordul vaporului, avionului, autocarului sau trenului, în cazul în care livrarea se face de transportator, şi decontul privind livrãrile de bunuri efectuate pentru fiecare cãlãtorie, cuprinzând: felul, cantitatea, valoarea bunurilor consumate, mijlocul de transport, ruta, numãrul de locuri, numãrul de pasageri. ART. 10 (1) Justificarea scutirii de taxã pe valoarea adãugatã pentru operaţiunile prevãzute la <>art. 143 alin. (1) lit. f) pct. 1 din Legea nr. 571/2003 se face astfel: a) în cazul livrãrilor de bunuri pentru navele sub pavilion românesc, cu documentul ştampilat şi semnat de agentul vamal, care atestã cã bunurile respective au fost efectiv introduse la bordul navei, şi cu factura fiscalã; b) în cazul livrãrilor de bunuri pentru navele sub pavilion strãin, cu urmãtoarele documente: factura externã, factura fiscalã, declaraţia vamalã de export vizatã de organele vamale. (2) Pentru prestãrile de servicii efectuate pentru nevoile directe ale navelor şi/sau pentru încãrcãtura acestora, justificarea scutirii de taxã pe valoarea adãugatã, prevãzutã la <>art. 143 alin. (1) lit. f) din Legea nr. 571/2003 , se face cu factura fiscalã şi, dupã caz, cu factura externã, precum şi cu documente specifice din care sã rezulte cã serviciile sunt efectuate pentru nevoile directe ale navelor şi/sau pentru încãrcãtura acestora. ART. 11 (1) Persoanele impozabile înregistrate ca plãtitori de taxã pe valoarea adãugatã, care efectueazã livrãri de bunuri destinate utilizãrii sau încorporãrii pe aeronave sub pavilion românesc, care presteazã transporturi internaţionale de persoane şi de bunuri, vor justifica scutirea de taxã pe valoarea adãugatã, prevãzutã la <>art. 143 alin. (1) lit. g) pct. 1 din Legea nr. 571/2003 , cu documentul ştampilat şi semnat de agentul vamal, care atestã cã bunurile respective au fost efectiv introduse la bordul aeronavei, şi factura fiscalã sau alte documente legal aprobate. (2) Justificarea scutirii de taxã pe valoarea adãugatã pentru bunuri destinate utilizãrii pe aeronave ori încorporãrii în aeronave sub pavilion strãin, care presteazã transporturi internaţionale de persoane şi/sau de bunuri, se face cu: a) factura externã şi factura fiscalã; b) declaraţia vamalã de export din care sã rezulte cã s-a acordat liberul de vamã, conform reglementãrilor vamale în vigoare. (3) Justificarea scutirii de taxã pe valoarea adãugatã, prevãzutã la <>art. 143 alin. (1) lit. g) pct. 2 din Legea nr. 571/2003 , se face cu factura fiscalã şi, dupã caz, cu factura externã, precum şi cu documente specifice din care sã rezulte cã serviciile sunt efectuate pentru nevoile directe ale aeronavelor care efectueazã transporturi internaţionale de persoane şi/sau de bunuri, precum şi pentru încãrcãtura lor. ART. 12 Scutirea de taxã pe valoarea adãugatã, prevãzutã la <>art. 143 alin. (1) lit. h) din Legea nr. 571/2003 , se justificã de: a) prestatorii serviciilor efectuate pentru navele aflate în proprietatea companiilor de navigaţie care îşi desfãşoarã activitatea în regim special maritim sau operate de acestea, cu urmãtoarele documente: documentul specific din care sã rezulte cã serviciul prestat este destinat navelor; factura fiscalã în care sã se specifice prestarea de servicii din documentul specific; declaraţia pe propria rãspundere a persoanei care angajeazã rãspunderea juridicã a companiei maritime, din care sã rezulte cã la data efectuãrii prestãrii compania de navigaţie este autorizatã sã desfãşoare activitatea în regim special maritim în conformitate cu prevederile legale în vigoare, prin menţionarea actului normativ, a certificatului, a altor documente care atestã regimul special maritim; b) furnizorii de nave în întregul lor cãtre companiile de navigaţie care îşi desfãşoarã activitatea în regim special maritim, cu urmãtoarele documente: contractul încheiat cu compania de navigaţie care îşi desfãşoarã activitatea în regim special maritim; factura fiscalã în care sã se specifice obiectul livrãrii; declaraţia pe propria rãspundere a persoanei care angajeazã compania maritimã, din care sã rezulte cã la data efectuãrii livrãrii navei compania de navigaţie este autorizatã sã desfãşoare activitatea în regim special maritim în conformitate cu prevederile legale în vigoare, prin menţionarea actului normativ, a certificatului, a altor documente care atestã regimul special maritim. ART. 13 (1) Serviciile prestate de persoane din România în contul beneficiarilor cu sediul sau cu domiciliul în strãinãtate, pentru bunurile din import aflate în perioada de garanţie, sunt scutite conform <>art. 143 alin. (1) lit. o) din Legea nr. 571/2003 . Scutirea de taxã pe valoarea adãugatã se justificã cu: a) facturile externe şi facturile fiscale; b) contractele încheiate cu partenerii externi. (2) Pentru piesele de schimb care trebuie puse în mod gratuit la dispoziţie de producãtorul mãrcii, taxa pe valoarea adãugatã se datoreazã numai la importul acestora în România. Piesele respective, utilizate pentru reparaţii în perioada de garanţie, nu se factureazã cãtre clienţi, întrucât contravaloarea lor a fost inclusã în preţul de cumpãrare al bunurilor. (3) Dacã persoana care efectueazã service în perioada de garanţie face importul unor loturi de marfã din care o parte cuprinde şi piese de schimb în perioada de garanţie, dar nu se cunoaşte cu exactitate cantitatea acestora din urmã în momentul importului, nu se datoreazã taxã pe valoarea adãugatã pentru factura cãtre partenerul extern prin care se recupereazã contravaloarea pieselor de schimb respective. Aceastã operaţiune nu reprezintã livrare de bunuri, reprezentând decontarea contravalorii pieselor de schimb pe care partenerul extern trebuie sã le punã la dispoziţie în mod gratuit în perioada de garanţie.
CAP. II Aplicarea scutirilor de taxã pe valoarea adãugatã pentru operaţiunile legate de traficul internaţional de bunuri, prevãzute la <>art. 144 alin. (1) din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal
ART. 14 (1) Scutirea de taxã pe valoarea adãugatã pentru livrãrile de bunuri plasate în regim de antrepozit vamal în vederea exportului/reexportului, prevãzutã la <>art. 144 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 571/2003 , se justificã cu urmãtoarele documente: a) contractul încheiat cu beneficiarul din strãinãtate; b) factura fiscalã şi factura externã; c) declaraţia vamalã de antrepozitare. (2) Sunt, de asemenea, scutite de taxã pe valoarea adãugatã prestãrile de servicii legate direct de operaţiunile prevãzute la alin. (1). Acestea se justificã cu: a) contractul încheiat cu unitatea care plaseazã bunurile în antrepozit vamal, cu beneficiarul din strãinãtate sau cu intermediari care acţioneazã în numele ori în contul acestora; b) documentele prezentate de unitatea care plaseazã bunurile în antrepozit vamal, din care sã rezulte cã operaţiunile respective sunt legate direct de bunurile plasate în antrepozit, ori factura externã, în cazul prestãrilor de servicii contractate cu beneficiari din strãinãtate sau cu intermediari care acţioneazã în numele ori în contul acestora. ART. 15 (1) Pentru livrãrile de bunuri destinate plasãrii în magazinele duty-free şi în alte magazine situate în aeroporturile internaţionale, prevãzute la <>cap. I secţiunea 1 din Ordonanţa Guvernului nr. 86/2003 privind reglementarea unor mãsuri în materie financiar-fiscalã, justificarea aplicãrii scutirii de taxã pe valoarea adãugatã, prevãzutã la <>art. 144 alin. (1) lit. b) din Legea nr. 571/2003 , se face astfel: a) contractul încheiat cu persoana juridicã deţinãtoare a magazinelor duty-free şi/sau magazinelor situate în aeroporturile internaţionale, din care sã rezulte cã bunurile livrate vor fi comercializate numai prin aceste magazine; b) factura fiscalã. (2) Pentru bunurile livrate în cursul unei luni prin magazine duty-free şi/sau în magazinele situate în aeroporturile internaţionale, scutirea de taxã pe valoarea adãugatã, prevãzutã la <>art. 144 alin. (1) lit. b) din Legea nr. 571/2003 , se justificã astfel: a) în cazul magazinelor duty-free, cu: 1. declaraţia vamalã de import pentru bunurile strãine; 2. declaraţia vamalã de export pentru bunurile din producţia internã; b) în cazul magazinelor situate în aeroporturile internaţionale, cu: 1. declaraţia vamalã de import pentru bunurile strãine; 2. declaraţia vamalã de export atât pentru bunurile strãine, cât şi pentru bunurile din producţia internã. (3) Scutirea de taxã pe valoarea adãugatã pentru prestãrile de servicii, inclusiv transportul şi prestãrile accesorii transportului, legate direct de operaţiunile scutite de taxã pe valoarea adãugatã, conform prevederilor <>art. 144 alin. (1) lit. b) din Legea nr. 571/2003 , se justificã cu: a) contractul încheiat cu beneficiarul serviciilor, care poate fi furnizorul bunurilor din ţarã, persoana juridicã deţinãtoare a magazinelor duty-free şi/sau magazinelor situate în aeroporturile internaţionale, transportatorul bunurilor sau casa de expediţie, dupã caz; b) factura fiscalã sau alte documente legal aprobate; c) documente din care sã rezulte cã prestãrile de servicii sunt direct legate de livrãrile de bunuri prevãzute la <>art. 144 alin. (1) lit. b) din Legea nr. 571/2003 . ART. 16 (1) Scutirea de taxã pe valoarea adãugatã, prevãzutã la <>art. 144 alin. (1) lit. c) din Legea nr. 571/2003 , se acordã atât timp cât bunurile strãine nu sunt importate sau plasate sub un alt regim vamal, dupã care se vor aplica regulile sau regimul de impozitare în funcţie de regimul vamal sub care sunt plasate bunurile strãine. (2) Prestãrile de servicii, inclusiv transportul şi prestãrile accesorii transportului, legate direct de operaţiunile prevãzute la <>art. 144 alin. (1) lit. c) din Legea nr. 571/2003 , sunt scutite conform art. 144 alin. (1) lit. d) din aceeaşi lege. Prestatorul serviciilor justificã scutirea de taxã pe valoarea adãugatã cu contractele încheiate cu beneficiarii serviciilor şi alte documente specifice care atestã efectuarea prestãrii de servicii şi legãtura directã cu operaţiunile scutite conform prevederilor art. 144 <>art. (1) lit. c) din Legea nr. 571/2003 . (3) Bunurile strãine care sunt introduse din zonele libere sau dintr-un port liber în România ori care se consumã sau se utilizeazã în zonele libere vor fi supuse reglementãrilor prevãzute la <>art. 126-134 din Legea nr. 141/1997 privind Codul vamal al României, cu modificãrile ulterioare, sau, dupã caz, reglementãrilor prevãzute de <>Ordonanţa Guvernului nr. 51/1997 privind operaţiunile de leasing şi societãţile de leasing, republicatã.
────────────────────
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email