Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   INSTRUCTIUNI din 1995  de aplicare a prevederilor   Ordonantei Guvernului nr. 18/1994 privind masuri pentru intarirea disciplinei financiare a agentilor economici, aprobata prin   Legea nr. 12/1995     Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

INSTRUCTIUNI din 1995 de aplicare a prevederilor Ordonantei Guvernului nr. 18/1994 privind masuri pentru intarirea disciplinei financiare a agentilor economici, aprobata prin Legea nr. 12/1995

În temeiul <>art. 5 din Ordonanta Guvernului nr. 18/1994 , aprobatã prin <>Legea nr. 12/1995 , se emit urmãtoarele instrucţiuni:

1. Documentele de încasare aferente exporturilor de mãrfuri, executarilor de lucrãri şi prestãrilor de servicii în strãinãtate, precum şi cele rezultate din orice alte operaţiuni şi tranzacţii externe vor fi remise partenerilor strãini şi, respectiv, bãncilor acestora numai prin societãţile bancare romane sau strãine autorizate sa funcţioneze în România.
Societãţile bancare autorizate sa funcţioneze în România au obligaţia gasirii celor mai rapide cai şi metode de transmitere a documentelor la extern şi încasãrii valutei aferente acestora, avizind despre aceasta clienţii respectivi în termen de 5 zile lucrãtoare bancare de la primirea avizului de creditare de la bãncile corespondente externe.
În sensul aplicãrii unitare a prevederilor <>Ordonanţei Guvernului nr. 18/1994 , aprobatã prin <>Legea nr. 12/1995 , se definesc urmãtoarele notiuni:
- repatrierea valutei este încasarea sumelor în valuta aferente exporturilor de mãrfuri, executarilor de lucrãri şi prestãrilor de servicii în strãinãtate, precum şi oricãror alte operaţiuni şi tranzacţii externe prin conturi deschise în România la societãţile bancare autorizate;
- data trecerii frontierei romane este data înscrisã de organele vamale româneşti pe declaraţia de încasare valutarã (D.I.V.), data care trebuie sa coincida cu cea înscrisã în declaraţia vamalã de export;
- termenul de încasare a valutei (scadenta) este cel înscris în D.I.V., în cazul exporturilor de mãrfuri, sau în documentele depuse la societãţile bancare pentru a fi remise la încasare, pentru celelalte operaţiuni, în funcţie de natura acestora; termenul încasãrii se va încadra în termenele limita de încasare stabilite la pct. 4 din prezentele instrucţiuni;
- data încasãrii (repatrierii) valutei este data la care sumele de încasat au fost creditate în contul corespondent al societãţii bancare a exportatorilor, prestatorilor de servicii sau a celorlalţi agenţi economici beneficiari ai sumelor încasate.
În cazul încasãrii în numerar (conform pct. 5 din anexa nr. 6 introdusã prin <>Circulara nr. 23/1995 pentru modificarea unor prevederi din Regulamentul privind efectuarea operaţiunilor valutare, emisã de Banca Nationala a României la 18 august 1994 şi publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 94 din 18 mai 1995, data încasãrii valutei se considera data documentului care atesta depunerea sumei la ghiseele societãţii bancare a exportatorului, prestatorului de servicii sau a celorlalţi titulari beneficiari ai sumei încasate. În aceste cazuri, societãţile bancare vor solicita fotocopii dupã documentele care atesta provenienta externa a sumelor în valuta depuse.
2. Societãţile bancare vor deconta în conturile valutare ale clienţilor sumele în valuta încasate în favoarea acestora, în termen de maximum 5 zile lucrãtoare bancare de la primirea avizului de creditare de la bãncile corespondente externe.
Decontarea se va face cu data valutei la care suma a fost creditata în contul de corespondent.
În cazul depãşirii termenului de 5 zile lucrãtoare bancare menţionat mai sus, societãţile bancare datoreazã beneficiarului sumei încasate de la extern penalitãţile prevãzute la <>art. 2 din Ordonanta Guvernului nr. 18/1994 .
3. Organele vamale româneşti nu vor efectua vamuirea şi nu vor permite trecerea frontierei de stat a mãrfurilor livrate la export pentru care nu sînt prezentate exemplarele nr. 2, 3 şi 4 ale D.I.V. vizate de societatea bancarã respectiva şi care nu au completate pct. 5 şi 10.
Dupã verificarea respectãrii prevederilor de mai sus, organele vamale româneşti vor completa pct. 11 din D.I.V. şi îl vor viza în spaţiul rezervat acestora (pct. 14).
4. În cazul operaţiunilor de export de mãrfuri cu încasarea la vedere, termenele limita de încasare (repatriere) a sumelor în valuta, în funcţie de zona geograficã a partenerului extern, sînt urmãtoarele:
- zona Europa şi Orientul Mijlociu, 5 zile de la data declarata în D.I.V., dar nu mai tirziu de 60 de zile calendaristice de la data trecerii frontierei romane, atestata documentar;
- celelalte zone, 5 zile de la data declarata în D.I.V., dar nu mai tirziu de 90 de zile calendaristice de la data trecerii frontierei romane, atestata documentar.
În cazul livrãrii pe baza de acreditive la termen cu plata de pînã la 90 de zile, încasarea sumelor în valuta respectiva se face în cadrul termenelor precizate mai sus.
Termenele maxime de mai sus, stabilite în funcţie de zona geograficã, sînt valabile şi în cazul încasãrilor din executãri de lucrãri şi prestãri servicii în strãinãtate şi din orice alte operaţiuni şi tranzacţii externe cu plata la vedere.
În cazul lucrãrilor de construcţii-montaj, livrãrilor de instalaţii complexe, realizãrii de obiective la cheie, prestãrilor de servicii în strãinãtate şi al altor operaţiuni şi tranzacţii externe, executate cu plata la termen, termenul de încasare (repatriere) a contravalorii acestora în valuta sau în natura este de 15 zile de la termenele scadente prevãzute în contractele externe.
5. În cazul operaţiunilor legate de export-import, încheiate pe baza licenţelor eliberate în prealabil de Ministerul Comerţului, agenţii economici exportatori au obligaţia ca în contractele externe sa prevadã clauza obligativitatii plãţii în valuta convertibilã a exporturilor, astfel încît sa se asigure încasarea acestora, în cazul în care importul nu se realizeazã, în maximum 90 de zile calendaristice de la efectuarea exportului.
În cazurile în care, din diverse motive justificate cu documente, operaţiunile de export prevãzute în D.I.V. a fi încasate în valuta, necesita a fi compensate cu import de mãrfuri, agenţii economici se vor adresa Ministerului Comerţului în vederea obţinerii licenţelor în condiţiile încadrãrii operaţiunilor respective în prevederile <>Hotãrîrii Guvernului nr. 276/1995 , astfel încît importul sa fie realizat în maximum 90 de zile calendaristice de la data efectuãrii exportului.
Pe baza acestora urmeazã a se modifica pct. 4 din D.I.V. depuse iniţial la societãţile bancare.
În cazurile în care agenţii economici justifica încasarea exporturilor prin compensãri cu importul de mãrfuri fãrã a fi obţinut licenţe de la Ministerul Comerţului, urmeazã ca organele de control ale Ministerului Finanţelor sa încheie proces-verbal de constatare a contravenţiei, aplicind amenda prevãzutã în <>Ordonanta Guvernului nr. 18/1994 , şi vor solicita aplicarea sancţiunii prevãzute la <>art. 1 ultimul alineat din Hotãrîrea Guvernului nr. 148/1993 , D.I.V. respective urmînd a fi scoase din evidentele bancare.
6. Amenzile contravenţionale se calculeazã prin aplicarea procentelor prevãzute la <>art. 4 pct. 7 din Ordonanta Guvernului nr. 18/1994 corespunzãtor numãrului de zile calendaristice de intirziere a încasãrii (repatrierii) sumelor în valuta.
Pentru sumele în valuta neîncasate la data controlului, aferente exportului de mãrfuri, executarilor de lucrãri şi prestãrilor de servicii în strãinãtate, precum şi oricãror operaţiuni şi tranzacţii externe, inclusiv celor realizate anterior intrãrii în vigoare a <>Ordonanţei Guvernului nr. 18/1994 , întîrzierile în funcţie de care se calculeazã amenzile contravenţionale se stabilesc ţinînd seama de data intrãrii în vigoare a acestei ordonanţe.
Amenzile aplicate nu vor depãşi contravaloarea în lei a sumelor în valuta neîncasate.
7. Nu se considera neîncasate şi nu se supun sancţiunilor prevãzute de <>art. 4 pct. 7 din Ordonanta Guvernului nr. 18/1994 , sumele în valuta reprezentind contravaloarea mãrfurilor exportate (pentru care se întocmesc declaraţii vamale de export), serviciilor prestate şi lucrãrilor executate în strãinãtate sau altor operaţiuni cu strainatatea, în urmãtoarele situaţii:
a) sume aflate în litigiu pentru care urmeazã sa înceapã, în termenele stabilite de organul de control, sau pentru care au început procedurile judiciare;
b) reclamaţii cantitative şi calitative formulate de partenerii externi în baza prezentãrii unor documente încheiate de organele specializate;
c) piese de schimb şi componente pentru exporturi aflate în perioada de garanţie;
d) marfa livrata în consignaţie pentru perioada ce depãşeşte termenele de încasare prevãzute la pct. 4 şi care se afla în termenul contractual de încasare;
e) exporturi temporare (export promotional, export în vederea procesarii, maşini, utilaje, mijloace de transport etc. necesare executãrii unor lucrãri şi servicii în strãinãtate);
f) mostre;
g) returnarea de cãtre partenerii externi a mãrfurilor neachitate, ca urmare a deficienţelor de funcţionare;
h) cazurile de forta majorã confirmate de organe neutre.
Pentru cazurile prevãzute la lit. d), e) şi f) de mai sus se va obţine, înaintea efectuãrii operaţiunii de export, avizul Ministerului Comerţului şi se vor face menţiuni în D.I.V. la pct. 12 "Alte detalii:", anexindu-se avizul respectiv la D.I.V., exemplarul nr. 2.
De asemenea, nu se sancţioneazã contraventional cazurile în care mãrfurile importate au fost returnate partenerilor externi din diferite motive, precum şi mãrfurile introduse în ţara în regim de import temporar şi returnate, pentru care, în conformitate cu normele în vigoare, s-au întocmit D.I.V.
În situaţia mãrfurilor importate în vederea prelucrãrii în România (lohn sau processing), agenţii economici sînt ţinuţi rãspunzãtori sa încaseze contravaloarea manoperei şi a altor cheltuieli aferente producţiei prevãzute în D.I.V. În cazul în care valoarea prelucrãrii se compenseazã cu o parte din importul mãrfurilor respective, societãţile bancare vor solicita agenţilor economici, la avizarea D.I.V., sa prezinte licenţe eliberate în prealabil de Ministerul Comerţului.
8. Încasarea sumelor în valuta, aferente exporturilor de mãrfuri efectuate de cãtre persoanele juridice şi fizice autorizate în condiţiile legii, se urmãreşte de cãtre societãţile bancare prin care s-au derulat operaţiunile pe baza D.I.V., în conformitate cu Regulamentul Bãncii Naţionale a României privind efectuarea operaţiunilor valutare, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 263 din 19 septembrie 1994 şi cu normele şi circularele Bãncii Naţionale a României emise în aplicarea acestuia.
Banca Nationala a României, în baza informaţiilor proprii (D.I.V., exemplarul nr. 2) şi a celor primite de la bãncile comerciale (Situaţia încasãrilor din exporturi de mãrfuri - inclusiv compensãrile), elaboreazã şi comunica lunar Ministerului Finanţelor şi Ministerului Comerţului urmãtoarele:
a) situaţia exporturilor neîncasate în termenele prevãzute de prezentele instrucţiuni;
b) situaţia exporturilor compensate cu imorturi fãrã licenţe eliberate în prealabil de Ministerul Comerţului.
Pe baza raportarilor întocmite de societãţile bancare potrivit unor proceduri stabilite de Banca Nationala a României, sucursalele Bãncii Naţionale a României (judeţene şi a municipiului Bucureşti) întocmesc lunar "Situaţia sumelor în valuta aferentã exportului de mãrfuri neîncasate" în termenele prevãzute de <>Ordonanta Guvernului nr. 18/1994 şi a prezentelor instrucţiuni. Un exemplar se transmite la Direcţia generalã a finanţelor publice şi controlului financiar de stat (judeteana sau a municipiului Bucureşti) în vederea verificãrii cauzelor şi luãrii mãsurilor ce se impun.
9. Direcţiile generale ale finanţelor publice şi controlului financiar de stat vor transmite lunar sucursalelor judeţene ale Bãncii Naţionale a României situaţia privind modul de respectare a prevederilor <>Ordonanţei Guvernului nr. 18/1994 , întocmitã conform modelului din anexa la prezentele instrucţiuni. Pe baza acestor situaţii, sucursalele judeţene vor opera în mod corespunzãtor în evidentele proprii.
10. Urmãrirea încasãrilor valutare aferente executarilor de lucrãri, prestãrilor de servicii în strãinãtate şi altor operaţiuni şi tranzacţii externe se efectueazã de cãtre societãţile bancare pe baza documentelor primite de la executantii de lucrãri, prestatorii de servicii sau alte categorii de agenţi economici, din care rezulta creanţele acestora fata de beneficiarii strãini ai mãrfurilor, serviciilor şi lucrãrilor respective.
Banca Nationala a României va transmite lunar Ministerului Finanţelor lista agenţilor economici care nu au respectat termenele de încasare (repatriere) a valutei aferente operaţiunilor sus-menţionate.
11. Banca Nationala a României, în urma analizelor efectuate, va transmite lunar Ministerului Finanţelor lista agenţilor economici care nu au repatriat avansurile plãtite la extern potrivit <>art. 4 pct. 3 alin. 3 din Ordonanta Guvernului nr. 18/1994 .
12. În vederea avizãrii operaţiunilor de transferuri externe privind investiţiile directe şi de portofoliu în strãinãtate (<>art. 4 pct. 5 din Ordonanta Guvernului nr. 18/1994 ), solicitantii, persoane juridice, vor prezenta la Ministerul Finanţelor - Direcţia generalã a regimului valutar - urmãtoarele documente:
- certificatul de înmatriculare la Registrul comerţului;
- certificatul de înregistrare fiscalã la Ministerul Finanţelor;
- statutul şi contractul de societate;
- hotãrîrea adunãrii generale a asociaţilor/actionarilor societãţilor comerciale sau a consiliului de administraţie al regiei autonome solicitante cu privire la aprobarea realizãrii investiţiei în strãinãtate;
- situaţia rezultatelor financiare şi a obligaţiilor fiscale pentru ultima luna (trimestru), avizate de organele fiscale teritoriale;
- confirmarea societãţii bancare, la care solicitantul are deschis cont în valuta, cu privire la existenta sursei valutare la nivelul cerut de efectuarea transferului, în cazul utilizãrii disponibilitãţilor proprii;
- raportul de expertiza asupra valorii bunurilor ce se transfera ca aport în natura la capitalul social;
- traducerea autentificatã a contractului de societate şi a statutului societãţii cu sediul în strãinãtate la care urmeazã a se efectua investiţia de capital;
- fundamentarea tehnico-economicã care sa cuprindã, între altele, modalitãţile şi termenele la care se va recupera investiţia;
- certificarea direcţiei generale a finanţelor publice şi controlului financiar de stat cãreia îşi are sediul solicitantul cu privire la locul de impozitare a profitului realizat în strãinãtate;
- reglementãrile valutare cu privire la repatrierea în valuta convertibilã a veniturilor realizate din dividende şi din lichidari ale investiţiilor strãine în ţara în care urmeazã a se efectua investiţia.
13. În cazul celorlalte transferuri valutare ale rezidenţilor care nu au în corespondent o contraprestatie (succesiuni, donaţii, ajutoare, cadouri, transferuri ale emigrantilor, pensii, alocaţii etc.), solicitantii vor prezenta la Ministerul Finanţelor - Direcţia generalã a regimului valutar - urmãtoarele documente;
- confirmarea scrisã din partea organelor fiscale ca solicitantul nu are debite în România reprezentind impozite sau alte obligaţii legale de plata fata de stat neachitate;
- orice alte documente solicitate de Ministerul Finanţelor - Direcţia generalã a regimului valutar.
14. Pentru urmãrirea şi controlul modului de efectuare a repatrierii sumelor în valuta rezultate din operaţiunile menţionate la <>art. 4 pct. 5 din Ordonanta Guvernului nr. 18/1994 , sucursalele Bãncii Naţionale a României (judeţene şi a municipiului Bucureşti) vor comunica lunar la Banca Nationala a României situaţia repatrierii de cãtre agenţii economici din raza lor teritorialã a sumelor în valuta încasate cu titlu de dividende din activitatea de investiţii în strãinãtate, cote-pãrţi provenite din lichidarea acestor investiţii, rate şi dobinzi aferente creditelor externe acordate, precum şi alte venituri rezultate în urma unor transferuri externe de capital autorizate.
Situaţia va cuprinde şi încasãrile în valuta cuvenite agenţilor economici care au participat numai cu aport în natura la capitalul social al unor firme din strãinãtate.
15. Persoanele juridice şi fizice prevãzute la <>art. 4 pct. 1 din Ordonanta Guvernului nr. 18/1994 au obligaţia ca în maximum 3 zile lucrãtoare de la data avizãrii acestora de cãtre societatea bancarã respectiva, în conformitate cu prevederile pct. 1 alin. 2 din prezentele instrucţiuni, sa declare societãţii bancare natura încasãrilor, astfel încît aceasta sa poatã identifica documentele care au stat la baza operaţiunilor respective.
16. Ministerul Finanţelor, în conformitate cu prevederile <>Legii nr. 30/1991 privind organizarea şi funcţionarea controlului financiar şi a Garzii financiare, va proceda la constatarea contravenţiilor sãvîrşite de agenţii economici şi la aplicarea sancţiunilor prevãzute la <>art. 4 pct. 7 din Ordonanta Guvernului nr. 18/1994 .
Banca Nationala a României, în conformitate cu prevederile <>Legii nr. 33/1991 privind activitatea bancarã şi cu prevederile <>Legii nr. 34/1991 privind Statutul Bãncii Naţionale a României, va organiza, la societãţile bancare autorizate sa funcţioneze în România, controlul privind respectarea prevederilor <>Ordonanţei Guvernului nr. 18/1994 şi ale prezentelor instrucţiuni.
17. În conformitate cu <>art. 5 ultimul alineat din Ordonanta Guvernului nr. 18/1994 , sancţiunile prevãzute la <>art. 1 din Hotãrîrea Guvernului nr. 148/1993 , cu excepţia ultimului alineat, îşi pierd aplicabilitatea.
18. La data publicãrii în Monitorul Oficial al României a prezentelor instrucţiuni îşi înceteazã aplicabilitatea <>Instrucţiunile nr. 1/1994 elaborate de Banca Nationala a României şi Ministerul Finanţelor, publicate în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 68 din 15 martie 1994.

Guvernatorul
Bãncii Naţionale a României,
Mugur Isarescu

Ministrul comerţului,
Petru Crisan

p. Ministru de stat,
ministrul finanţelor,
Nicolae Constantinescu,
secretar de stat

ANEXA 1

JUDEŢUL .........................
UNITATEA.........................
ADRESA...........................
NR. DIN REGISTRUL COMERŢULUI.....
codul fiscal ....................

SITUAŢIE
privind modul de respectare a prevederilor <>Ordonanţei Guvernului nr. 18/1994 , aprobatã prin <>Legea nr. 12/1995
-------------------------------------------------------------------------------
0| 1| 2| 3| 4| 5| 6| 7| 8| 9|10|11|12|13|14|15|16|17|18|19|20|21|22|23|24|25|26
-|--|--|--|--|--|--|--|--|--|--|--|--|--|--|--|--|--|--|--|--|--|--|--|--|--|--
-|--|--|--|--|--|--|--|--|--|--|--|--|--|--|--|--|--|--|--|--|--|--|--|--|--|--
-|--|--|--|--|--|--|--|--|--|--|--|--|--|--|--|--|--|--|--|--|--|--|--|--|--|--

0 = Nr. crt.
1 = Nr. şi data contractului extern
2 = Obiectul contractului
3 = Clientul extern
4 = Nr. şi data D.I.V.
5 = Valoarea totalã a D.I.V. ($)
6,7 = Termen de plata
6 = Conform contractului
7 = Conform D.I.V.
8,9,10,11,12,13,14,15,16,17,18,19,20,21 = Situaţia D.I.V. la data controlului
8,9,10 = Încasat
8 = Suma ($)
9 = Data încasãrii
10 = Nr. şi data comunicãrii la banca
11,12,13,14,15,16 = Compensat
11,12,13,14 = Legal
11 = Suma ($)
12 = Data
13 = Nr., data D.I.V. (*)
14 = Nr. şi data comunicãrii la banca
15,16 = Nelegal(**)
15 = Suma ($)
16 = Data
17,18,19 = Neincasat
17 = Suma ($)
18 = Nr. zile intirziere
19 = Cauzele neincasarii(***)
20,21 = D.I.V. neidentificata
20 = Nr. şi data
21 = Suma ($)
22,23,24,25 = Sancţiuni aplicate
22,23 = Amenda contravenţionalã
22 = Aplicatã - Nr. suma
23 = Încasatã - Nr. suma
24,25 = Alte sancţiuni
26 = Observaţii
*) Numãrul şi data declaraţiei vamale de import.
**) Fiecare caz se sancţioneazã în conformitate cu <>Ordonanta Guvernului nr. 18/1994 şi cu <>art. 1, ultimul alineat din Hotãrîrea Guvernului nr. 148/1993 şi se comunica sucursalelor judeţene ale Bãncii Naţionale a României.
***) Pentru fiecare suma neincasata se va mentiona, pe scurt, cauza (reclamaţii, exporturi temporare, mostre, falimentul partenerului extern etc.).
-----------------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016