Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
1. Deconturile de taxã pe valoarea adãugatã depuse de cãtre persoanele impozabile înregistrate în scopuri de taxã pe valoarea adãugatã pot fi corectate din punctul de vedere al erorilor materiale de cãtre organul fiscal competent, la iniţiativa acestuia sau la solicitarea persoanei impozabile.
2. Prin procedura de corectare de cãtre organul fiscal competent a deconturilor de taxã pe valoarea adãugatã depuse pot fi corectate erori materiale de tipul:
a) erori de transcriere, cum sunt: preluarea eronatã a sumelor din jurnale; inversarea unor cifre din sumele trecute în decont; preluarea eronatã a datelor din decontul perioadei fiscale anterioare (de exemplu: declararea eronatã a soldului de platã din decontul perioadei fiscale anterioare);
b) înregistrarea în decont a diferenţelor de taxã pe valoarea adãugatã de platã, constatate de organele de control, contrar reglementãrilor legale în materie;
c) erori provenind din înscrierea în decontul de taxã pe valoarea adãugatã a sumelor solicitate la rambursare în perioada anterioarã.
3.1. Corectarea erorilor materiale din decontul de taxã pe valoarea adãugatã se poate face în cadrul termenului de prescripţie de 5 ani de la data de 1 ianuarie a anului urmãtor celui în care a fost depus decontul supus corectãrii.
3.2. Depunerea solicitãrii de corectare a erorilor materiale din decontul de taxã pe valoarea adãugatã dupã expirarea termenului de prescripţie constituie o recunoaştere voluntarã a taxei pe valoarea adãugatã de platã şi a diferenţelor de taxã pe valoarea adãugatã de platã astfel stabilite, acestea fiind considerate legal datorate.
4.1. Corectarea decontului de taxã pe valoarea adãugatã, potrivit prezentelor instrucţiuni, nu este posibilã pentru perioade fiscale care au fost supuse inspecţiei fiscale sau pentru care este în curs de derulare o inspecţie fiscalã.
4.2. Prin excepţie de la pct. 4.1, corectarea erorilor materiale din decontul de taxã pe valoarea adãugatã se poate realiza în baza dispoziţiei de mãsuri comunicate de organul de inspecţie fiscalã. În acest caz, cererea de corectare a erorii materiale, depusã de persoana impozabilã, va fi însoţitã de dispoziţia de mãsuri, în copie şi original.
5. Corectarea erorilor materiale din decontul de taxã pe valoarea adãugatã se realizeazã de compartimentul de analizã a deconturilor cu sume negative de taxã pe valoarea adãugatã cu opţiune de rambursare, denumit în continuare compartiment de specialitate.
6. Corectarea erorilor materiale din decontul de taxã pe valoarea adãugatã, din iniţiativa organului fiscal, se poate efectua astfel:
a) în cazul în care în decontul depus se poate identifica tipul erorii (respectiv eroare de calcul sau preluarea eronatã a sumelor din decontul perioadei anterioare sau din evidenţele de TVA), corectarea se va efectua, din proprie iniţiativã, de compartimentul de specialitate;
b) dacã în decont se constatã erori a cãror cauzã nu poate fi stabilitã, compartimentul de specialitate va notifica în scris persoana impozabilã şi va solicita prezenţa acesteia la sediul sãu, cu documente justificative, pentru a da informaţii şi lãmuriri necesare corectãrii erorilor semnalate. Solicitarea va cuprinde în mod obligatoriu: data, ora şi locul stabilite pentru prezenţa persoanei impozabile; baza legalã a solicitãrii; scopul solicitãrii; documentele pe care urmeazã sã le prezinte persoana impozabilã (necesare corectãrii erorilor).
7. În cazul corectãrii erorilor materiale din decontul de taxã pe valoarea adãugatã, la solicitarea persoanei impozabile, se procedeazã astfel:
a) persoana impozabilã depune solicitarea de corectare a erorilor materiale la registratura organului fiscal competent sau la poştã, prin scrisoare recomandatã;
b) compartimentul de specialitate va comunica în scris persoanei impozabile data, ora şi locul la care trebuie sã se prezinte, precum şi documentele necesare justificãrii erorilor.
8.1. În vederea corectãrii erorilor materiale din decontul de taxã pe valoarea adãugatã, compartimentul de specialitate, pe baza constatãrilor proprii sau în baza documentelor prezentate de persoana impozabilã, întocmeşte un referat în care înscrie constatãrile referitoare la erorile pentru care s-a solicitat corectarea decontului de taxã pe valoarea adãugatã, precum şi modul în care se vor corecta aceste erori.
8.2. În baza referatului, organul fiscal întocmeşte decizia de corectare.
Decizia de corectare este structuratã conform modelului decontului de taxã pe valoarea adãugatã în vigoare la data la care se referã decontul întocmit eronat, se completeazã numai la rândurile care au suferit modificãri cu diferenţele în plus sau în minus faţã de suma declaratã iniţial şi conţine în mod obligatoriu elementele prevãzute la <>art. 43 din Ordonanţa Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedurã fiscalã, republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
Decizia de corectare se semneazã de şeful compartimentului de specialitate şi se aprobã de conducãtorul organului fiscal.
Decizia de corectare se întocmeşte în douã exemplare, din care un exemplar se comunicã plãtitorului, iar cel de-al doilea exemplar se arhiveazã la dosarul fiscal al acestuia.
8.3. Modificãrile din decizia de corectare se opereazã de organul fiscal în Registrul jurnal obligaţii declarate la bugetul general consolidat, iar ulterior se opereazã în evidenţa analiticã pe plãtitori.
9.1. În situaţia în care în urma corectãrii erorilor rezultã o sumã negativã de taxã pe valoarea adãugatã, persoana impozabilã o va prelua în decontul perioadei fiscale urmãtoare, la secţiunea "Regularizãri", rândul "Soldul sumei negative a taxei pe valoarea adãugatã reportatã din perioada precedentã, pentru care nu s-a solicitat rambursare".
9.2. În situaţia în care în urma corectãrii erorilor rezultã o sumã pozitivã de taxã pe valoarea adãugatã, persoana impozabilã o va prelua în decontul perioadei fiscale urmãtoare, la secţiunea "Regularizãri", rândul "Soldul TVA de platã din decontul perioadei fiscale precedente neachitatã pânã la data depunerii decontului de TVA". Termenul de platã a diferenţei pozitive de taxã pe valoarea adãugatã se stabileşte, potrivit reglementãrilor legale, în funcţie de data comunicãrii deciziei de corectare sau a înştiinţãrii, dupã caz.
10.1. Se considerã eroare materialã şi situaţia în care persoana impozabilã, înregistratã în scopuri de taxã pe valoarea adãugatã, care poate solicita rambursarea soldului sumei negative a taxei pe valoarea adãugatã din perioada fiscalã de raportare, nu a bifat, prin omisiune, caseta corespunzãtoare din decontul de taxã pe valoarea adãugatã din perioada fiscalã de raportare.
10.2. Persoana impozabilã care se aflã în situaţia prevãzutã la pct. 10.1 poate solicita corectarea erorii materiale prin depunerea unei declaraţii pe propria rãspundere, din care sã rezulte constatarea situaţiei, precum şi exprimarea intenţiei persoanei în cauzã de a îndrepta eroarea materialã. Declaraţia se depune pânã la data depunerii decontului de taxã pe valoarea adãugatã aferent perioadei fiscale urmãtoare, dar nu mai târziu de termenul legal pentru depunerea acestui decont.
10.3. Termenul de soluţionare a solicitãrilor de rambursare a sumei negative este de 45 de zile de la data depunerii declaraţiei menţionate la pct. 10.2.
-----
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect: