Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
TITLUL I
Dispoziţii generale
CAP. I
Consilierii juridici din Ministerul Apãrãrii Naţionale
ART. 1
(1) Activitatea legislativã şi de asistenţã juridicã în Ministerul Apãrãrii Naţionale este desfãşuratã de cãtre consilierii juridici încadraţi în Direcţia pentru relaţia cu Parlamentul şi asistenţã juridicã, denumitã în continuare Direcţia, unitãţi, instituţii şi formaţiuni militare fãrã personalitate juridicã, precum şi în alte structuri cu personalitate juridicã.
(2) Activitatea legislativã şi de asistenţã juridicã se realizeazã, în principal, prin reprezentarea şi apãrarea intereselor Ministerului Apãrãrii Naţionale în raporturile cu autoritãţile publice, instituţiile de orice naturã, precum şi cu orice persoanã fizicã sau juridicã, românã ori strãinã, acordarea consultanţei de specialitate şi avizarea juridicã a actelor şi mãsurilor dispuse de comandanţi/şefi în scopul asigurãrii legalitãţii actului de comandã/conducere, precum şi prin participarea la procesul de elaborare şi adoptare a actelor normative.
ART. 2
(1) Activitatea legislativã şi de asistenţã juridicã se realizeazã de cãtre consilieri juridici: ofiţeri şi personal civil.
(2) Dobândirea şi încetarea calitãţii de consilier juridic se face în condiţiile legii.
(3) Încadrarea şi promovarea ofiţerilor în funcţii de consilieri juridici se fac potrivit prevederilor Statutului cadrelor militare şi ale actelor normative care reglementeazã profesia de consilier juridic.
(4) Dreptul de primire în profesie a consilierilor juridici civili se obţine pe baza unui concurs sau examen, organizat în condiţiile legii.
(5) La debutul exercitãrii profesiei, consilierul juridic efectueazã obligatoriu un stagiu de pregãtire profesionalã cu durata de 2 ani, în conformitate cu dispoziţiile actelor normative, perioadã în care, din punct de vedere profesional, are calitatea de consilier juridic stagiar.
(6) Consilierul juridic stagiar îşi desfãşoarã activitatea coordonat de un consilier juridic îndrumãtor. Acesta este şeful structurii juridice în care consilierul juridic stagiar este încadrat sau consilierul juridic definitiv cu funcţia cea mai înaltã de la eşalonul superior la care existã consilier juridic.
(7) Examenul de definitivat se organizeazã şi se desfãşoarã în condiţiile legii.
ART. 3
(1) În vederea cunoaşterii specificului activitãţii juridice, la începutul exercitãrii profesiei în Ministerul Apãrãrii Naţionale, consilierul juridic efectueazã o pregãtire de specialitate cu durata de douã luni, în baza unui program şi în coordonarea consilierului juridic îndrumãtor prevãzut la art. 2 alin. (6).
(2) În perioada prevãzutã la alin. (1) consilierul juridic nu poate semna documente pe linie de specialitate fãrã confirmarea consilierului juridic îndrumãtor.
ART. 4
(1) Consilierul juridic stagiar poate pune concluzii la judecãtorii şi la tribunale ca instanţe de fond, la organele de urmãrire penalã, precum şi la celelalte organe cu activitate jurisdicţionalã.
(2) Consilierul juridic definitiv poate pune concluzii la instanţele judecãtoreşti de toate gradele, la organele de urmãrire penalã, precum şi la toate organele cu activitate jurisdicţionalã.
ART. 5
(1) Consilierii juridici îşi exercitã profesia în cadrul unitãţilor militare unde sunt încadraţi, subordonându-se nemijlocit comandanţilor/şefilor acestora.
(2) Consilierii juridici asigurã asistenţa juridicã şi unitãţilor militare din subordinea structurii din care fac parte sau eşalonului superior, dacã acestea nu au consilier juridic încadrat sau acesta nu îşi poate îndeplini temporar atribuţiile.
(3) În situaţia în care eşalonul superior este dislocat în altã garnizoanã, asistenţa juridicã pentru unitãţile militare care nu au consilier juridic încadrat sau acesta nu îşi poate îndeplini temporar atribuţiile se asigurã de cãtre un consilier juridic din garnizoana respectivã sau din cea mai apropiatã garnizoanã, în urma unei cereri scrise adresate comandantului/şefului unitãţii militare din care face parte acesta. Sunt exceptaţi de la aceastã prevedere consilierii juridici cu atribuţii pe linie procesualã.
(4) Consilierul juridic stabilit conform prevederilor alin. (2) sau (3), precum şi perioada în care acesta asigurã asistenţa juridicã se consemneazã în ordinul de zi al unitãţii militare deservite.
ART. 6
(1) Consilierii juridici au autonomie profesionalã în exercitarea atribuţiilor funcţionale şi trebuie sã asigure apãrarea cu fermitate, onestitate şi principialitate, în limitele prevãzute de lege, a drepturilor şi intereselor legitime ale Ministerului Apãrãrii Naţionale, în conformitate cu prevederile Constituţiei României şi ale actelor normative.
(2) Orice imixtiune din partea oricãror persoane, indiferent de calitatea pe care o au, fãcutã în activitatea consilierului juridic cu scopul de a-l determina sã adopte o poziţie sau o soluţie contrarã legii ori intereselor Ministerului Apãrãrii Naţionale sau sã renunţe la aplicarea legii este interzisã şi va fi adusã de îndatã, pe linie ierarhicã, la cunoştinţa şefului Direcţiei şi a conducerii Ministerului Apãrãrii Naţionale.
ART. 7
Consilierii juridici nu pot fi sancţionaţi şi nu poate fi angajatã rãspunderea acestora pentru acţiunile întreprinse cu bunã-credinţã în exerciţiul atribuţiilor şi în limita acestora sau pentru inacţiunile lor, cu excepţia cazurilor în care au manifestat gravã neglijenţã în îndeplinirea atribuţiilor funcţiei.
ART. 8
(1) Consilierii juridici au dreptul de a se constitui în colegii sau asociaţii profesionale, în condiţiile stabilite de lege şi de regulamentele militare.
(2) Decontarea cheltuielilor de înscriere în colegiu sau în asociaţia profesionalã, precum şi a cotizaţiei periodice este în sarcina Ministerului Apãrãrii Naţionale, operaţiunea efectuându-se de cãtre ordonatorii de credite care asigurã plata drepturilor salariale, pe baza documentelor originale emise de cãtre colegiile sau asociaţiile profesionale legal constituite.
(3) Cheltuielile de înscriere în colegiu sau în asociaţia profesionalã se suportã o singurã datã din bugetul Ministerului Apãrãrii Naţionale pentru consilierii juridici angajaţi sau numiţi în funcţie, urmând ca decontarea cheltuielilor legate de cotizaţia periodicã sã se facã o datã pe an pentru un singur colegiu sau asociaţie profesionalã a consilierilor juridici.
(4) În situaţia în care pentru înscriere sau pentru desfãşurarea activitãţilor consilierilor juridici sunt necesare şi alte cheltuieli decât cele prevãzute la alin. (2), acestea vor fi decontate de cãtre Ministerul Apãrãrii Naţionale numai dacã activitãţile respective sunt prevãzute de actele normative privind exercitarea profesiei.
(5) Consilierilor juridici angajaţi sau numiţi în funcţie dupã data intrãrii în vigoare a prezentelor instrucţiuni li se vor deconta cheltuielile prevãzute la alin. (2) şi (4), efectuate numai dupã data angajãrii sau numirii în funcţie.
(6) În cazul încetãrii raporturilor de serviciu/muncã cu Ministerul Apãrãrii Naţionale, consilierii juridici vor restitui contravaloarea cotizaţiei periodice decontate pentru anul în care intervine aceastã situaţie, proporţional cu perioada nelucratã din acesta.
ART. 9
(1) Pentru încadrarea, promovarea în funcţie, înaintarea în gradul urmãtor sau trimiterea la cursurile de carierã a consilierilor juridici militari, pânã la gradul de colonel inclusiv, la nivelul Departamentului pentru relaţia cu Parlamentul şi informare publicã funcţioneazã Comisia de selecţie nr. 14, compusã din:
a) locţiitorul şefului Departamentului pentru relaţia cu Parlamentul şi informare publicã;
b) şeful Direcţiei;
c) locţiitorul şefului Direcţiei;
d) şefii de servicii din Direcţie;
e) şeful structurii juridice a Statului Major General;
f) un reprezentant al Direcţiei management resurse umane;
g) un reprezentant al categoriei de forţe ale armatei/structurii centrale/structurii de specialitate în care urmeazã sã fie încadrat sau în care va fi promovat candidatul.
(2) Secretariatul Comisiei de selecţie nr. 14 este asigurat de cãtre Direcţie.
(3) Membrii Comisiei de selecţie nr. 14 vor avea gradul militar cel puţin egal cu cel al cadrelor militare analizate.
(4) Comisia de selecţie nr. 14 îşi desfãşoarã activitatea potrivit normelor privind organizarea şi funcţionarea sistemului de selecţie şi ierarhizare în vederea evoluţiei în carierã a cadrelor militare din Ministerul Apãrãrii Naţionale.
CAP. II
Direcţia
ART. 10
Direcţia este structura specializatã a Ministerului Apãrãrii Naţionale în domeniu şi are, în principal, urmãtoarele responsabilitãţi:
a) reprezentarea şi apãrarea drepturilor şi intereselor legitime ale Ministerului Apãrãrii Naţionale în raporturile cu autoritãţile publice, instanţele de judecatã, alte organe cu activitate jurisdicţionalã, instituţiile de orice naturã, precum şi cu orice persoanã fizicã sau juridicã, românã ori strãinã;
b) analizarea şi avizarea, sub aspectul legalitãţii, a proiectelor de acte normative specifice şi a documentelor înaintate ministrului apãrãrii naţionale, care implicã angajarea rãspunderii patrimoniale a ministerului;
c) coordonarea întocmirii proiectelor de acte normative de cãtre structurile centrale sau de specialitate ale Ministerului Apãrãrii Naţionale;
d) susţinerea proiectelor de acte normative elaborate de Ministerul Apãrãrii Naţionale în faţa autoritãţilor publice şi în cadrul comisiilor de specialitate ale Parlamentului;
e) participarea la elaborarea regulamentelor, ordinelor, instrucţiunilor, precum şi a oricãror alte acte normative specifice;
f) avizarea, în colaborare cu structurile de specialitate ale Ministerului Apãrãrii Naţionale cu atribuţii în domeniul ce se doreşte a fi reglementat, a proiectelor de acte normative întocmite de autoritãţile publice, pentru care s-a cerut avizul Ministerului Apãrãrii Naţionale;
g) asigurarea asistenţei juridice conducerii ministerului, precum şi structurilor centrale care nu au consilier juridic încadrat sau acesta nu îşi poate îndeplini temporar atribuţiile;
h) gestionarea, din punct de vedere juridic, a mãsurilor întreprinse la nivelul Ministerului Apãrãrii Naţionale privind prevenirea şi combaterea terorismului;
i) coordonarea procesului de armonizare a prevederilor proiectelor actelor normative iniţiate de Ministerul Apãrãrii Naţionale cu acquis-ul NATO şi UE;
j) coordonarea asigurãrii asistenţei juridice în relaţiile cu forţele armate strãine;
k) participarea în comisiile permanente de specialitate, care funcţioneazã la nivelul structurilor centrale ale ministerului, în vederea asigurãrii legalitãţii mãsurilor adoptate sau propuse;
l) informarea operativã sau prin rapoarte periodice a conducerii Ministerului Apãrãrii Naţionale asupra principalelor probleme privind asistenţa juridicã, precum şi a mãsurilor ce se impun a fi luate;
m) elaborarea instrucţiunilor privind activitatea legislativã şi de asistenţã juridicã în Ministerul Apãrãrii Naţionale;
n) acordarea avizului în vederea confirmãrii în arma "Justiţie Militarã" a ofiţerilor în activitate numiţi în funcţii de consilieri juridici în cadrul Ministerului Apãrãrii Naţionale;
o) ţinerea evidenţei consilierilor juridici din Ministerul Apãrãrii Naţionale;
p) transmiterea la Direcţia management resurse umane a propunerilor privind echivalarea cursurilor de carierã, în funcţie de formele de pregãtire cu specific juridic absolvite de consilierii juridici ofiţeri;
q) consultarea cu reprezentanţii asociaţiilor şi fundaţiilor care îşi desfãşoarã activitatea în domeniul apãrãrii, în vederea stabilirii unor programe sau activitãţi comune în procesul de elaborare a actelor normative şi în procesul de luare a deciziilor;
r) ţinerea evidenţei asociaţiilor şi fundaţiilor care se adreseazã Ministerului Apãrãrii Naţionale şi formularea rãspunsurilor la solicitãrile acestora;
s) ţinerea evidenţei privind constituirea asociaţiilor, fundaţiilor şi federaţiilor care îşi desfãşoarã activitatea în domeniul apãrãrii;
ş) analizarea documentelor transmise de cãtre asociaţiile, fundaţiile şi federaţiile care îşi desfãşoarã activitatea în domeniul apãrãrii, care solicitã recunoaşterea statutului de utilitate publicã, şi formularea de propuneri ministrului apãrãrii naţionale.
ART. 11
(1) Avizul pentru confirmarea în arma "Justiţie Militarã", prevãzut la art. 10 lit. n), se acordã dupã parcurgerea perioadei de pregãtire stipulate la art. 3 alin. (1).
(2) Titlul de specialist de clasã în specialitatea "Justiţie Militarã" se acordã/menţine/confirmã de şeful Direcţiei.
(3) Examenul de acordare/menţinere a titlului de specialist de clasã în specialitatea "Justiţie Militarã" se organizeazã de cãtre Direcţie pentru toţi consilierii juridici din Ministerul Apãrãrii Naţionale, conform prevederilor actelor normative specifice în vigoare.
TITLUL II
Activitatea de consultanţã şi avizare juridicã
ART. 12
Consilierul juridic din Ministerul Apãrãrii Naţionale îndeplineşte, în principal, urmãtoarele atribuţii pe linia activitãţii de consultanţã şi avizare juridicã:
a) analizeazã şi avizeazã, sub aspectul legalitãţii, proiectele de acte normative specifice ce se aprobã de conducãtorii structurilor cãrora le asigurã asistenţã juridicã;
b) colaboreazã la întocmirea proiectelor de acte normative iniţiate de structurile Ministerului Apãrãrii Naţionale;
c) colaboreazã la analizarea proiectelor de acte normative întocmite de autoritãţi publice, pentru care s-a cerut avizul Ministerului Apãrãrii Naţionale;
d) reprezintã şi apãrã interesele Ministerului Apãrãrii Naţionale în raporturile cu autoritãţile publice, instituţiile de orice naturã, precum şi cu orice persoanã fizicã sau juridicã, românã ori strãinã, cu excepţia instanţelor judecãtoreşti;
e) consiliazã, pe linie de specialitate, comandanţii/şefii unitãţilor militare în raporturile cu autoritãţile publice, instituţiile de orice naturã, precum şi cu orice persoanã fizicã sau juridicã, românã ori strãinã;
f) avizeazã, la cererea comandanţilor/şefilor unitãţilor militare, legalitatea mãsurilor ce urmeazã a fi luate în desfãşurarea activitãţii lor, precum şi a oricãror acte care pot angaja rãspunderea patrimonialã a unitãţilor militare;
g) asigurã asistenţã juridicã la încheierea contractelor în care este parte unitatea militarã, le avizeazã şi participã la concilierea litigiilor rezultate în urma derulãrii acestora;
h) asigurã asistenţa juridicã comisiilor de specialitate care funcţioneazã la nivelul structurilor centrale ale ministerului şi unitãţilor militare, în vederea asigurãrii legalitãţii mãsurilor pe care acestea le adoptã sau le propun;
i) colaboreazã cu organele de resort din unitãţile militare şi cu parchetele militare, în vederea stabilirii exacte a cuantumului pagubelor produse patrimoniului Ministerului Apãrãrii Naţionale;
j) acordã asistenţã juridicã de specialitate consiliilor de onoare sau consiliilor de judecatã, dupã caz, prin participarea în calitate de membri ai acestora, potrivit regulamentelor militare;
k) acordã asistenţã juridicã de specialitate cadrelor militare trimise în faţa consiliilor de onoare sau consiliilor de judecatã, dupã caz, atunci când sunt aleşi apãrãtori ai acestora, potrivit regulamentelor militare;
l) informeazã operativ conducerea unitãţii militare cãreia îi asigurã asistenţã juridicã asupra principalelor probleme constatate privind asigurarea legalitãţii, precum şi a mãsurilor ce se impun a fi luate;
m) colaboreazã la întocmirea documentaţiei necesare promovãrii acţiunilor la instanţele judecãtoreşti;
n) participã, la cerere, la convocãrile în care se analizeazã modul de executare a contractelor economice, abaterile sau accidentele de circulaţie ori de muncã, starea şi practica disciplinarã, precum şi la alte convocãri şi face propuneri pentru luarea mãsurilor impuse de reglementãrile legale în vigoare;
o) sprijinã acţiunile organizate în unitãţile militare pentru cunoaşterea şi respectarea legislaţiei;
p) participã la planificarea şi executarea controlului şi evaluãrii asistenţei juridice în Ministerul Apãrãrii Naţionale;
q) participã la misiuni de cooperare internaţionalã în domeniul juridic, în ţarã sau în strãinãtate;
r) prezintã rapoarte de activitate comandantului/şefului unitãţii militare în care este încadrat;
s) asigurã documentarea juridicã şi ţine evidenţa actelor normative pentru pregãtirea sa profesionalã, precum şi a celor privind organizarea şi funcţionarea structurii din care face parte.
ART. 13
În raport cu eşalonul în care activeazã, consilierul juridic din structurile operative are şi urmãtoarele atribuţii specifice:
a) consiliazã comandanţii/şefii unitãţilor militare în aplicaţii şi antrenamente de stat major, prezentând date, concluzii şi propuneri privitoare la respectarea şi aplicarea legilor şi obiceiurilor rãzboiului în procesul elaborãrii hotãrârilor;
b) asigurã asistenţa juridicã de specialitate comandanţilor/şefilor unitãţilor militare pentru respectarea prevederilor actelor normative în vigoare ce reglementeazã modul de intervenţie a Ministerului Apãrãrii Naţionale în situaţii de crizã, îndeosebi în cazurile de exercitare a dreptului de folosire a forţei militare;
c) participã la iniţierea şi negocierea înţelegerilor tehnice pentru cooperarea cu forţele armate strãine în îndeplinirea unor misiuni comune pe teritoriul României sau al altor state;
d) consiliazã comandanţii/şefii şi contribuie la pregãtirea efectivelor de militari participante la misiuni în afara teritoriului statului român;
e) avizeazã sub aspectul legalitãţii contractele încheiate, potrivit dispoziţiilor legale în vigoare şi uzanţelor locale, în zonele de operaţii, cu persoane juridice sau fizice, dupã caz.
ART. 14
(1) Comandanţii/şefii unitãţilor militare solicitã în mod obligatoriu avizul consilierului juridic, în urmãtoarele situaţii:
a) la întocmirea proiectelor de acte normative specifice care se aprobã de conducãtorii structurilor cãrora consilierul juridic le asigurã asistenţã juridicã;
b) la încheierea actelor juridice care vizeazã patrimoniul Ministerului Apãrãrii Naţionale;
c) la acordarea de drepturi bãneşti sau de altã naturã personalului Ministerului Apãrãrii Naţionale;
d) la încheierea contractelor în care este parte Ministerul Apãrãrii Naţionale, prin unitatea militarã respectivã;
e) la scoaterea din funcţiune a activelor fixe, declasarea şi casarea activelor fixe şi a bunurilor materiale, altele decât activele fixe;
f) la stabilirea rãspunderii materiale în sarcina personalului Ministerului Apãrãrii Naţionale;
g) la încheierea/desfacerea contractelor de muncã/angajare ale personalului contractual civil/soldaţilor şi gradaţilor voluntari, precum şi la numirea/încetarea raporturilor de serviciu ale funcţionarilor publici;
h) la încheierea contractelor de exercitare a profesiei de cadru militar în activitate, precum şi la trecerea în rezervã a cadrelor militare din motive imputabile acestora;
i) la întocmirea sesizãrii necesare promovãrii unei acţiuni în justiţie, în condiţiile art. 69;
j) în alte situaţii prevãzute de actele normative în vigoare.
(2) Solicitarea avizului este în sarcina comandantului/şefului unitãţii militare care are dreptul de a lua mãsura respectivã.
(3) Avizul prevãzut la alin. (1) este prealabil şi consultativ.
ART. 15
(1) Termenul de acordare a avizului juridic este de minimum 24 de ore de la solicitare, durata urmând a fi majoratã în funcţie de complexitatea problematicii analizate.
(2) Avizul juridic se formuleazã în scris, iar cel nefavorabil sau cu observaţii se motiveazã.
(3) Consilierul juridic este obligat sã semneze avizul juridic şi sã aplice ştampila specificã.
(4) Avizele juridice se înregistreazã într-un registru special, în ordinea acordãrii.
ART. 16
(1) În cazul speţelor complexe sau cu caracter de noutate, consilierii juridici se pot adresa în mod direct structurii juridice/consilierului juridic de la eşalonul imediat superior, în vederea formulãrii unui punct de vedere juridic.
(2) Structura juridicã/consilierul juridic cãreia/cãruia i s-a adresat solicitarea are obligaţia sã rãspundã, cu respectarea termenului prevãzut la alin. (1) al art. 15, cu luarea în considerare a soluţiei/soluţiilor propuse de solicitant.
(3) Opiniile formulate în condiţiile alin. (2) au caracter consultativ şi nu înlãturã rãspunderea consilierului juridic solicitant.
ART. 17
(1) Consilierul juridic care face parte din comisia de evaluare a ofertelor sau care este cooptat ca expert într-o procedurã de achiziţie publicã nu poate aviza contractul de achiziţie publicã aferent acesteia.
(2) În cazul unitãţilor militare în care este încadrat un singur consilier juridic şi acesta face parte din comisia de evaluare a ofertelor ori este cooptat ca expert în cadrul aceleiaşi comisii, avizarea contractului de achiziţie publicã se va face în condiţiile art. 5 alin. (2) şi (3).
(3) Situaţia consilierului juridic prevãzutã la alin. (2) este asimilatã celei în care acesta nu îşi poate îndeplini temporar atribuţiile.
ART. 18
(1) Documentele prezentate spre avizare trebuie sã fie analizate în prealabil de structurile de specialitate din unitatea militarã/Ministerul Apãrãrii Naţionale, potrivit domeniilor de competenţã ale acestora, acordarea avizului juridic urmând a avea loc dupã anexarea punctelor de vedere formulate, cu excepţia situaţiilor în care legea prevede altfel.
(2) Consilierul juridic nu se pronunţã asupra aspectelor economice, tehnice sau de altã naturã cuprinse în documentul avizat ori semnat de acesta.
TITLUL III
Activitatea legislativã şi relaţia cu Guvernul şi Parlamentul
CAP. I
Dispoziţii introductive
ART. 19
Prin activitatea legislativã, în sensul prezentelor instrucţiuni, se înţelege parcurgerea fazelor de elaborare, dezbatere, adoptare şi publicare a actelor normative cu forţã juridicã egalã sau superioarã unei hotãrâri a Guvernului, prin care se reglementeazã relaţii sociale specifice domeniului militar, precum şi avizarea de cãtre Ministerul Apãrãrii Naţionale a proiectelor de acte normative cu incidenţã în domeniul apãrãrii, iniţiate de autoritãţile publice.
ART. 20
(1) Activitatea legislativã a Ministerului Apãrãrii Naţionale este coordonatã de secretarul de stat pentru relaţia cu Parlamentul, informare publicã şi creşterea calitãţii vieţii personalului, prin Direcţie, structurã specializatã în acest domeniu.
(2) Direcţia pregãteşte şi proiectele rãspunsurilor, fundamentate juridic, la întrebãrile sau interpelãrile formulate de parlamentari, pe baza informaţiilor comunicate de structurile de specialitate ale Ministerului Apãrãrii Naţionale ale cãror domenii de responsabilitate sunt incidente cu obiectul întrebãrilor/interpelãrilor.
ART. 21
Proiectele de acte normative iniţiate de Ministerul Apãrãrii Naţionale se elaboreazã în conformitate cu prevederile Constituţiei României, republicatã, cu dispoziţiile <>Legii nr. 24/2000 privind normele de tehnicã legislativã pentru elaborarea actelor normative, republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, ale <>Legii nr. 90/2001 privind organizarea şi funcţionarea Guvernului României şi a ministerelor, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, ale <>Hotãrârii Guvernului nr. 1.361/2006 privind conţinutul instrumentului de prezentare şi motivare a proiectelor de acte normative supuse aprobãrii Guvernului, ale Regulamentului privind procedurile, la nivelul Guvernului, pentru elaborarea, avizarea şi prezentarea proiectelor de documente de politici publice, a proiectelor de acte normative, precum şi a altor documente, în vederea adoptãrii/aprobãrii, aprobat prin <>Hotãrârea Guvernului nr. 561/2009 , denumit în continuare Regulament, cu respectarea principiilor ordinii de drept, precum şi cu prevederile prezentelor instrucţiuni.
ART. 22
Proiectele de acte normative se elaboreazã de structurile de specialitate ale Ministerului Apãrãrii Naţionale, potrivit domeniilor de competenţã ale fiecãreia, şi se înainteazã, ierarhic, numai sub semnãtura şefilor structurilor centrale.
CAP. II
Elaborarea, consultarea, avizarea şi supunerea spre adoptare/aprobare în cadrul şedinţei Guvernului a proiectelor de acte normative iniţiate de Ministerul Apãrãrii Naţionale
SECŢIUNEA 1
Elaborarea şi consultarea
ART. 23
(1) Elaborarea proiectelor de acte normative este precedatã, în funcţie de importanţa şi de complexitatea acestora, de o activitate de documentare şi analizã ştiinţificã pentru cunoaşterea temeinicã a domeniului ce urmeazã a fi reglementat, a istoricului legislaţiei interne, precum şi a unor reglementãri similare din legislaţia altor state.
(2) La elaborarea proiectelor de acte normative, structura iniţiatoare urmãreşte ca acestea sã se integreze organic în sistemul legislaţiei în domeniu, sã se armonizeze cu acquis-ul NATO şi UE, dupã caz, şi sã respecte normele de tehnicã legislativã.
(3) Structurile iniţiatoare solicitã, pentru documentare legislativã, informaţii suplimentare la Direcţie.
(4) În activitatea de documentare şi elaborare a proiectelor de acte normative este consultat în mod obligatoriu consilierul juridic care asigurã asistenţa juridicã a structurii respective.
ART. 24
(1) Proiectul de act normativ, în formã iniţialã, însuşit de cãtre şeful structurii centrale în subordinea cãruia se aflã structura iniţiatoare, se transmite pentru consultare şi formulare a unor puncte de vedere structurilor care sunt interesate în aplicarea sa.
(2) Proiectul de act normativ, revizuit în urma analizãrii punctelor de vedere formulate de structurile prevãzute la alin. (1), însuşit de cãtre şeful structurii iniţiatoare, se transmite, în vederea obţinerii avizelor de specialitate, structurilor centrale sau de specialitate ale Ministerului Apãrãrii Naţionale, ale cãror domenii de competenţã intrã sub incidenţa dispoziţiilor acestuia.
(3) Dacã proiectul de act normativ a fost avizat favorabil cu observaţii şi propuneri de cãtre structurile care sunt interesate în aplicarea sa, atunci structura iniţiatoare întocmeşte o notã justificativã, în care sunt menţionate şi motivate toate observaţiile neînsuşite din avizul de specialitate şi care însoţeşte documentul respectiv.
(4) În situaţia în care proiectul de act normativ este iniţiat împreunã cu alte autoritãţi publice, înaintea promovãrii acestuia, structurile de specialitate ale Ministerului Apãrãrii Naţionale colaboreazã, în vederea optimizãrii lui, cu structurile corespondente ori similare din aceste instituţii, astfel încât proiectul propus sã fie însuşit fãrã observaţii.
ART. 25
(1) Proiectele de acte normative sunt avizate, din punctul de vedere al legalitãţii, de cãtre Direcţie, care încheie etapa avizãrii de cãtre structurile Ministerului Apãrãrii Naţionale. În acest scop, structura iniţiatoare transmite Direcţiei urmãtoarele documente:
a) raportul de prezentare a proiectului de act normativ adresat ministrului apãrãrii naţionale;
b) instrumentul de prezentare şi motivare;
c) proiectul de act normativ;
d) tabelul comparativ cuprinzând reglementarea în vigoare şi reglementarea propusã, în situaţia în care proiectele de acte normative conţin modificãri şi/sau completãri ale actelor normative în vigoare, având rubricile: numãr curent, text actual, text propus, cu evidenţierea modificãrilor sau completãrilor propuse, prin îngroşarea caracterelor cu care acestea sunt înscrise;
e) tabelul de concordanţã între actul normativ comunitar propus sã fie transpus şi proiectul de act normativ naţional care îl transpune, elaborat conform modelului prevãzut în anexa nr. 3 la Regulament, dacã este cazul;
f) materialul documentar necesar, care conţine şi datele de identificare ale specialiştilor implicaţi în întocmirea acestuia: gradul, numele şi prenumele, structura din care fac parte, precum şi numãrul de telefon de contact.
(2) Documentele prevãzute la alin. (1) lit. b)-e) se transmit în mod obligatoriu şi pe suport magnetic sau optic ori pe e-mail, dupã caz.
ART. 26
(1) Raportul prevãzut la art. 25 alin. (1) lit. a), semnat de şeful structurii iniţiatoare, cuprinde prezentarea succintã a reglementãrii propuse, necesitatea adoptãrii, precum şi aspecte relevante privind oportunitatea demersului legislativ.
(2) Raportul este însoţit de fişa cu avize/avizele structurilor de specialitate menţionate la art. 24 alin. (2).
ART. 27
Instrumentele de prezentare şi motivare a proiectelor de acte normative se elaboreazã în conformitate cu prevederile incidente ale <>Legii nr. 24/2000 , republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, precum şi cu cele ale <>Hotãrârii Guvernului nr. 1.361/2006 .
ART. 28
(1) În cazul proiectelor de ordonanţã de urgenţã, structura iniţiatoare are obligaţia de a motiva urgenţa, inclusiv în cuprinsul acestora.
(2) Direcţia are obligaţia ca, înaintea promovãrii proiectelor de ordonanţã de urgenţã, sã cearã avizul de oportunitate al Departamentului pentru relaţia cu Parlamentul din subordinea Guvernului.
ART. 29
Adresele cãtre conducãtorii autoritãţilor/instituţiilor publice coiniţiatoare şi/sau avizatoare, precum şi cãtre Secretariatul General al Guvernului se redacteazã pe formulare tipizate, în conformitate cu prevederile Regulamentului şi ale Regulamentului de organizare şi funcţionare al Ministerului Apãrãrii Naţionale, aprobat prin Ordinul ministrului apãrãrii nr. M.S. 118/2007*), cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
------------
*) Ordinul nr. M.S. 118/2007 nu a fost publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, deoarece este clasificat potrivit legii.
ART. 30
(1) Materialul documentar prevãzut la art. 25 alin. (1) lit. f) cuprinde orice element necesar fundamentãrii deciziei ce se propune a fi adoptatã, în legãturã cu proiectul de act normativ promovat.
(2) În mod obligatoriu se anexeazã, în original sau în copie, documentele la care se face referire în raport.
ART. 31
Tratatele internaţionale care se supun Parlamentului pentru ratificare sau Guvernului pentru aprobare, însoţite de raportul adresat ministrului apãrãrii naţionale, sunt prezentate Direcţiei pentru avizare de cãtre Direcţia cooperare internaţionalã în domeniul apãrãrii din cadrul Departamentului pentru politica de apãrare şi planificare, în toate etapele încheierii acestora, respectiv negociere, semnare şi ratificare/aprobare, cu respectarea procedurilor stabilite prin <>Legea nr. 590/2003 privind tratatele.
ART. 32
(1) În situaţia avizãrii nefavorabile sau avizãrii favorabile cu observaţii, documentele prevãzute la art. 31 se restituie Direcţiei cooperare internaţionalã în domeniul apãrãrii.
(2) În cazul avizãrii favorabile sub aspect juridic, documentele se înainteazã ministrului apãrãrii naţionale pentru semnare şi transmiterea acestora la autoritãţile publice coiniţiatoare sau avizatoare, dupã caz.
ART. 33
Pentru încheierea tratatelor internaţionale, activitãţile specifice se desfãşoarã astfel:
a) negocierea şi semnarea acestora sunt coordonate de Direcţia cooperare internaţionalã în domeniul apãrãrii din cadrul Departamentului pentru politica de apãrare şi planificare;
b) procedura de ratificare/aprobare prin acte normative este gestionatã de Direcţie, în cooperare cu Direcţia cooperare internaţionalã în domeniul apãrãrii.
ART. 34
Textele tratatelor internaţionale se transmit Secretariatului General al Guvernului, ştampilate pe fiecare paginã, iar pe ultima paginã se înscriu explicit numele persoanelor semnatare şi se atestã, prin semnãtura persoanei autorizate şi prin aplicarea ştampilei, conformitatea documentului cu originalul.
ART. 35
(1) Direcţia înregistreazã în evidenţa proprie proiectele de acte normative şi le finalizeazã în colaborare cu iniţiatorul.
(2) În acest sens, Direcţia formuleazã avize de specialitate în termen de cel mult 5 zile lucrãtoare, în cazul proiectelor de acte normative cu procedurã obişnuitã, şi de cel mult 48 de ore, pentru proiectele de acte normative promovate în regim de urgenţã. Termenul se calculeazã de la data înregistrãrii documentului în evidenţa Direcţiei.
(3) Direcţia se pronunţã asupra aspectelor juridice, de tehnicã legislativã şi în legãturã cu modul de armonizare a proiectelor cu legislaţia internã şi internaţionalã.
ART. 36
(1) Proiectele de acte normative prezentate pentru aprobare ministrului apãrãrii naţionale se expertizeazã de cãtre Secretariatul general, care verificã îndeplinirea condiţiilor de promovare prevãzute în ordinele şi instrucţiunile în vigoare.
(2) Proiectele de acte normative care nu îndeplinesc condiţiile de promovare se înapoiazã, de cãtre Secretariatul general, Direcţiei, care, împreunã cu iniţiatorul/iniţiatorii, le reanalizeazã şi ia mãsuri pentru corectarea, refacerea, îmbunãtãţirea sau completarea conţinutului acestora.
ART. 37
Asupra oportunitãţii promovãrii proiectelor de acte normative se pronunţã ministrul apãrãrii naţionale sau înlocuitorul sãu de drept, pe timpul absenţei acestuia.
ART. 38
(1) În situaţia în care, pentru reglementarea unui domeniu de activitate, este necesarã adoptarea simultanã a mai multor acte normative, proiectele acestora se transmit Direcţiei.
(2) Este interzisã promovarea unui proiect de act normativ care conţine norme de trimitere la alt proiect care nu a parcurs încã procedura reglementatã în aceastã secţiune.
ART. 39
(1) Dupã însuşirea proiectelor de acte normative de cãtre ministrul apãrãrii naţionale, Direcţia le supune concomitent consultãrii publice, în condiţiile <>Legii nr. 52/2003 privind transparenţa decizionalã în administraţia publicã, precum şi consultãrii preliminare interinstituţionale.
(2) Prevederile alin. (1) referitoare la consultarea publicã nu se aplicã proiectelor de acte normative care privesc elementele şi situaţiile prevãzute la <>art. 5 din Legea nr. 52/2003 , precum şi altor situaţii prevãzute expres de lege.
(3) În cazul reglementãrii unei situaţii care, din cauza circumstanţelor sale excepţionale, impune adoptarea de soluţii imediate, în vederea evitãrii unei grave atingeri aduse interesului public, proiectele de acte normative se supun aprobãrii în procedura de urgenţã prevãzutã de reglementãrile în vigoare.
(4) Direcţia analizeazã sugestiile şi opiniile transmise în scris cu privire la proiectul de act normativ supus consultãrii publice.
(5) Direcţia organizeazã dezbateri publice asupra proiectului de act normativ la sediul Ministerului Apãrãrii Naţionale, în situaţia în care acest lucru a fost cerut în scris de cãtre o asociaţie legal constituitã sau de cãtre o altã autoritate publicã.
(6) Consultarea preliminarã interinstituţionalã se realizeazã în urma afişãrii proiectului de act normativ, însuşit de ministrul apãrãrii naţionale, de cãtre Direcţie, pe site-ul ministerului, pentru o perioadã de cel puţin 30 de zile, precum şi prin transmiterea concomitentã în format electronic/pdf cãtre Secretariatul General al Guvernului de cãtre Secretariatul general, însoţitã de o adresã de înaintare al cãrei model este prevãzut în anexa nr. 1 la Regulament, în vederea includerii la lit. d) a agendei reuniunii de lucru pregãtitoare.
(7) Observaţiile şi propunerile formulate de autoritãţile publice consultate se analizeazã şi se soluţioneazã de cãtre structura iniţiatoare, care procedeazã, ulterior, la definitivarea proiectului, şi dupã caz, a instrumentelor de prezentare şi motivare iniţiale. La operaţiunea de definitivare participã şi reprezentanţi ai Direcţiei, precum şi reprezentanţi ai autoritãţilor publice avizatoare, dupã caz.
(8) Pentru observaţiile şi propunerile care nu au fost reţinute, structura iniţiatoare întocmeşte o notã cu motivarea neînsuşirii acestora.
SECŢIUNEA a 2-a
Avizarea
ART. 40
(1) La terminarea perioadei de consultare interinstituţionalã preliminarã, dupã operaţiunea de definitivare, în situaţia când au fost formulate observaţii sau propuneri, proiectul de act normativ însuşit de ministrul apãrãrii naţionale şi de coiniţiatori, dupã caz, se transmite Secretariatului General al Guvernului, atât pe suport hârtie, în copie, cât şi în format electronic/pdf, împreunã cu o adresã de înaintare al cãrei model este prevãzut în anexa nr. 2 la Regulament, însoţitã de documentele prevãzute la art. 25 alin. (1), de cãtre Secretariatul general, pus la dispoziţie de cãtre Direcţie.
(2) În ziua în care a fost înaintat cãtre Secretariatul General al Guvernului, proiectul de act normativ, în original, însoţit de o adresã de înaintare elaboratã conform modelului prevãzut în anexa nr. 4 la Regulament, se transmite de cãtre Direcţie autoritãţilor publice avizatoare.
(3) În aceastã etapã, proiectul de act normativ care urmeazã sã fie avizat de Ministerul Finanţelor Publice şi/sau de Departamentul pentru Afaceri Europene şi/sau de Ministerul Justiţiei şi Libertãţilor Cetãţeneşti, în copie, se transmite acestora de cãtre Direcţie, în vederea analizei.
(4) Dupã primirea avizelor solicitate potrivit alin. (2), proiectul de act normativ, în original, se transmite de cãtre Direcţie succesiv pentru avizare autoritãţilor publice prevãzute la alin. (3), precum şi în copie la Ministerul Justiţiei şi Libertãţilor Cetãţeneşti.
(5) În situaţia în care proiectul a fost avizat favorabil cu observaţii şi propuneri sau avizat negativ, Direcţia va întocmi, împreunã cu structura iniţiatoare, o notã justificativã care sã cuprindã modalitatea de însuşire sau, dupã caz, argumentele care au condus la neînsuşirea observaţiilor şi propunerilor. O copie a notei justificative se transmite de cãtre Direcţie autoritãţii publice care a avizat favorabil cu observaţii şi propuneri sau a avizat negativ.
ART. 41
(1) Derularea procedurii de avizare, precum şi susţinerea punctului de vedere al Ministerului Apãrãrii Naţionale în faţa autoritãţilor publice semnatare/avizatoare sunt în competenţa Direcţiei, care, dupã caz, poate solicita asistenţã de specialitate structurii iniţiatoare.
(2) Dupã finalizarea procedurii de avizare, Direcţia întocmeşte fişa circuitului de avizare, elaboratã conform modelului prevãzut în anexa nr. 5 la Regulament.
SECŢIUNEA a 3-a
Supunerea spre adoptare/aprobare în cadrul şedinţei Guvernului a proiectelor de acte normative iniţiate de Ministerul Apãrãrii Naţionale
ART. 42
(1) Dupã finalizarea procedurii de avizare interministeriale, forma finalã a proiectului de act normativ, însoţitã, dacã este cazul, de observaţiile autoritãţilor publice avizatoare şi de nota justificativã privind nepreluarea acestora, se transmite de cãtre Direcţie autoritãţilor publice prevãzute la art. 22 din Regulament, în vederea obţinerii avizelor, dacã obţinerea acestora este obligatorie.
(2) Dupã obţinerea avizelor autoritãţilor publice prevãzute la alin. (1), Direcţia va transmite Secretariatului General al Guvernului atât pe suport hârtie, în original, cât şi în copie certificatã, precum şi pe e-mail, în fişier electronic certificat, forma finalã a proiectului de act normativ, însoţitã de eventualele observaţii şi propuneri ale tuturor autoritãţilor publice avizatoare, precum şi de nota justificativã privind însuşirea sau neînsuşirea acestora, dacã este cazul, în vederea includerii la lit. a) a agendei reuniunii de lucru pregãtitoare, însoţit, dupã caz, de documentele prevãzute la art. 28 din Regulament.
ART. 43
(1) Direcţia analizeazã avizul Consiliului Legislativ, precum şi, dupã caz, nota cuprinzând observaţiile formulate de Secretariatul General al Guvernului, reanalizeazã şi, dacã este necesar, reface, împreunã cu structura iniţiatoare, proiectul de act normativ.
(2) În situaţia în care Ministerul Apãrãrii Naţionale nu acceptã total sau parţial observaţiile şi propunerile formulate în documentele prevãzute la alin. (1), Direcţia va întocmi, împreunã cu structura iniţiatoare, o notã justificativã cuprinzând argumentele care au condus la neînsuşirea observaţiilor şi propunerilor respective, pe care o va transmite Secretariatului General al Guvernului.
ART. 44
Direcţia analizeazã documentele incluse pe agenda reuniunii de lucru pregãtitoare şedinţei Guvernului şi pe agenda de lucru a şedinţei Guvernului înaintea desfãşurãrii acestora şi prezintã, la solicitarea secretarului general, puncte de vedere referitoare la reglementãrile cu implicaţii asupra activitãţii Ministerului Apãrãrii Naţionale.
ART. 45
Dacã apreciazã cã se impune, dupã adoptarea de cãtre Guvern a proiectelor de acte normative cu implicaţii asupra activitãţii Ministerului Apãrãrii Naţionale, Direcţia informeazã structurile de specialitate ale Ministerului Apãrãrii Naţionale cu atribuţii în domeniul reglementat despre necesitatea elaborãrii unor proiecte de acte normative subsecvente.
CAP. III
Consultarea şi semnarea/avizarea proiectelor de acte normative iniţiate de alte autoritãţi publice
ART. 46
(1) Lista proiectelor de acte normative iniţiate de alte autoritãţi publice, pentru care Ministerul Apãrãrii Naţionale are calitatea de autoritate publicã avizatoare, este comunicatã Direcţiei de cãtre Secretariatul general în urma reuniunii de lucru pregãtitoare a şedinţei Guvernului.
(2) Proiectele prevãzute la alin. (1), obţinute de pe site-ul autoritãţilor publice iniţiatoare sau al Secretariatului General al Guvernului, şi cele primite de Ministerul Apãrãrii Naţionale, în calitate de autoritate publicã coiniţiatoare, sunt luate în evidenţã de Direcţie, iar aceasta, în funcţie de obiectul reglementãrii, le transmite în copie structurilor de specialitate în vederea formulãrii unor puncte de vedere autorizate.
(3) Pe baza observaţiilor şi propunerilor formulate de structurile consultate, precum şi a analizei proprii, Direcţia întocmeşte un punct de vedere fundamentat, care este prezentat ministrului apãrãrii naţionale pentru a aproba conţinutul şi expedierea acestuia autoritãţii publice iniţiatoare/avizatoare.
(4) Adresa de rãspuns cãtre autoritatea publicã iniţiatoare/avizatoare, însoţitã, dupã caz, de nota cuprinzând observaţiile şi propunerile Ministerului Apãrãrii Naţionale, se expediazã de cãtre Direcţie.
ART. 47
(1) La primirea în original a proiectului de act normativ pentru care Ministerul Apãrãrii Naţionale are calitatea de autoritate publicã coiniţiatoare/avizatoare, Direcţia verificã modul de însuşire a observaţiilor şi propunerilor comunicate potrivit art. 46 alin. (3) şi propune ministrului apãrãrii naţionale semnarea/nesemnarea sau avizarea favorabilã/avizarea favorabilã cu observaţii/avizarea negativã, dupã caz.
(2) Adresa de restituire a proiectului de act normativ cãtre autoritatea publicã iniţiatoare/avizatoare, întocmitã potrivit uneia dintre situaţiile prevãzute la alin. (1), se expediazã de cãtre Direcţie în termen de 3 zile lucrãtoare de la înregistrare la aceastã structurã.
CAP. IV
Susţinerea proiectelor de legi în comisiile permanente şi în plenul Camerelor Parlamentului
ART. 48
Direcţia ţine permanent legãtura cu Departamentul pentru Relaţia cu Parlamentul din subordinea Guvernului, în vederea monitorizãrii procesului legislativ pentru proiectele de legi iniţiate sau avizate de Ministerul Apãrãrii Naţionale.
ART. 49
La şedinţele comisiilor permanente ale Parlamentului, sesizate în fond sau pentru aviz cu proiecte de legi iniţiate sau avizate de Ministerul Apãrãrii Naţionale, participã reprezentanţii Direcţiei şi specialiştii în domeniu din structurile de specialitate ale Ministerului Apãrãrii Naţionale cu atribuţii în domeniul ce se doreşte a fi reglementat.
ART. 50
Cu ocazia supunerii pentru dezbatere şi adoptare plenului celor douã Camere ale Parlamentului a proiectelor de legi iniţiate de Ministerul Apãrãrii Naţionale, la care participã ministrul apãrãrii naţionale sau secretarul de stat pentru relaţia cu Parlamentul, informare publicã şi creşterea calitãţii vieţii personalului, aceştia sunt asistaţi de reprezentantul Direcţiei şi de un specialist din structurile de specialitate ale Ministerului Apãrãrii Naţionale cu atribuţii în domeniul ce se doreşte a fi reglementat.
ART. 51
(1) În cazul constatãrii neîntocmirii unor proiecte de acte normative care ar fi trebuit elaborate de cãtre Ministerul Apãrãrii Naţionale în baza prevederilor unor acte normative de nivel superior, Direcţia propune ministrului apãrãrii naţionale, prin secretarul de stat pentru relaţia cu Parlamentul, informare publicã şi creşterea calitãţii vieţii personalului, structurile care sã iniţieze aceste proiecte.
(2) Direcţia îşi exercitã competenţa şi pentru iniţierea mãsurilor necesare republicãrii actelor normative în situaţiile stabilite de lege, asanãrii legislaţiei cãzute în desuetudine sau abrogate implicit ori indirect, precum şi rectificãrii eventualelor erori apãrute la publicarea actelor normative în Monitorul Oficial al României, Partea I.
CAP. V
Rãspunsuri la întrebãri şi interpelãri
ART. 52
Întrebãrile şi interpelãrile adresate ministrului apãrãrii naţionale de cãtre deputaţi sau senatori sunt luate în evidenţã de cãtre Direcţie care, în funcţie de domeniul vizat, solicitã de urgenţã structurilor centrale ale Ministerului Apãrãrii Naţionale date relevante pentru formularea rãspunsurilor.
ART. 53
Pe baza informaţiilor comunicate de structurile consultate, Direcţia întocmeşte proiectul de rãspuns pe care îl va supune aprobãrii ministrului apãrãrii naţionale şi, ulterior, îl transmite, în termenul legal, Departamentului pentru Relaţia cu Parlamentul din subordinea Guvernului.
ART. 54
La prezentarea rãspunsurilor la întrebãri şi interpelãri, în plenul Senatului ori al Camerei Deputaţilor, ministrul apãrãrii naţionale sau, dupã caz, secretarul de stat desemnat de acesta este asistat de un reprezentat al Direcţiei şi de specialişti din structurile de specialitate ale Ministerului Apãrãrii Naţionale cu atribuţii în domeniu.
CAP. VI
Alte dispoziţii
ART. 55
Direcţia ţine evidenţa, pentru fiecare proiect de act normativ iniţiat sau avizat de Ministerul Apãrãrii Naţionale, a tuturor modificãrilor şi completãrilor de formã sau de fond fãcute textului iniţial, în parcurgerea fazelor procesului de legiferare, a motivaţiei schimbãrilor survenite, precum şi a autorilor propunerilor/observaţiilor respective. Pe lângã acestea se pãstreazã şi variantele proiectelor actelor normative neînsuşite în procesul de elaborare, dezbatere şi adoptare/aprobare.
ART. 56
Pentru definitivarea, în cadrul Ministerului Apãrãrii Naţionale, a unor proiecte de acte normative se pot constitui colective/grupuri de lucru conduse de secretarul de stat pentru relaţia cu Parlamentul, informare publicã şi creşterea calitãţii vieţii personalului, compuse din 4-5 reprezentanţi ai Direcţiei, precum şi din 1-2 reprezentanţi ai structurilor Ministerului Apãrãrii Naţionale cu atribuţii în domeniul ce se doreşte a fi reglementat prin proiectul de act normativ respectiv.
ART. 57
În situaţia în care Direcţia solicitã exprimarea unor puncte de vedere structurilor Ministerului Apãrãrii Naţionale, rãspunsurile trebuie sã fie comunicate în termenul specificat în cerere sau, dacã acesta nu este menţionat, în cel mult 5 zile lucrãtoare de la primirea solicitãrii. Neîncadrarea în termenele precizate anterior se interpreteazã în sensul cã structura respectivã nu are propuneri sau observaţii ori, dupã caz, opinii în contradictoriu cu fondul sau forma materialelor transmise pentru analizã.
ART. 58
(1) În situaţia în care parcurgerea fazelor activitãţilor legislative reclamã urgenţã, iar propunerile de modificare sau completare a proiectului de act normativ, însuşite de cãtre şeful structurii centrale iniţiatoare, nu pot fi fãcute cu respectarea procedurii prevãzute de prezentele instrucţiuni, secretarul de stat pentru relaţia cu Parlamentul, informare publicã şi creşterea calitãţii vieţii personalului stabileşte o singurã persoanã, de regulã şeful structurii iniţiatoare a proiectului actului normativ respectiv, care sã rãspundã de hotãrârile luate asupra oportunitãţii schimbãrilor de fond ale textului.
(2) Şeful structurii iniţiatoare consultã obligatoriu, în situaţia prevãzutã la alin. (1), compartimentul juridic propriu.
TITLUL IV
Asistenţa juridicã în relaţiile cu forţele armate strãine
ART. 59
(1) În relaţiile cu forţele armate strãine, asistenţa juridicã a comandanţilor/şefilor forţelor armate române este asiguratã de cãtre consilierii juridici ai structurilor respective sau, în lipsa acestora, de consilierul juridic al eşalonului superior.
(2) Asistenţa juridicã în acest domeniu a şefilor structurilor centrale este asiguratã de cãtre consilierii juridici din structurile respective sau de cãtre Direcţie, potrivit art. 10 lit. g).
ART. 60
Direcţia coordoneazã acţiunile pentru asigurarea asistenţei juridice în relaţiile cu forţele armate strãine. În acest scop, Direcţia are urmãtoarele atribuţii:
a) avizeazã memorandumurile necesare obţinerii aprobãrilor legale pentru participarea forţelor armate române la misiuni;
b) asigurã asistenţã, împreunã cu alţi specialişti în domeniu din structurile centrale, conducerii Ministerului Apãrãrii Naţionale, cu ocazia susţinerii în Parlament a propunerilor de trimitere a forţelor armate române în afara teritoriului naţional;
c) avizeazã proiectele înţelegerilor tehnice de cooperare cu forţele armate strãine supuse semnãrii ministrului apãrãrii naţionale, precum şi pe cele a cãror negociere este aprobatã de acesta;
d) avizeazã memorandumurile pentru aprobarea încheierii în numele Guvernului României a înţelegerilor tehnice de cooperare cu forţele armate strãine;
e) participã cu specialişti la negocierea înţelegerilor tehnice privind cooperarea cu forţele armate strãine, la solicitarea structurilor centrale ale Ministerului Apãrãrii Naţionale şi în limita personalului disponibil;
f) coordoneazã acţiunile pentru soluţionarea, din punct de vedere juridic, a problemelor rezultate din aplicarea tratatelor privind statutul forţelor.
ART. 61
La solicitarea structurilor de specialitate ale Ministerului Apãrãrii Naţionale, Direcţia iniţiazã mãsurile necesare pentru îmbunãtãţirea cadrului juridico-normativ necesar cooperãrii forţelor armate române cu cele strãine.
ART. 62
Structurile de specialitate ale Ministerului Apãrãrii Naţionale implicate în activitãţi NATO îşi pregãtesc specialiştii din domeniul lor de responsabilitate, care sã fie în mãsurã sã acţioneze operativ, în cooperare cu Direcţia, pentru soluţionarea problemelor privind aplicarea statutului forţelor.
TITLUL V
Activitatea procesualã
CAP. I
Dispoziţii introductive
ART. 63
(1) În Ministerul Apãrãrii Naţionale activitatea procesualã se realizeazã de cãtre Direcţie şi structurile din teritoriu subordonate acesteia, de regulã, prin consilierii juridici cu atribuţii pe linie procesualã.
(2) Organizarea activitãţii procesuale în Ministerul Apãrãrii Naţionale se realizeazã prin dispoziţii ale şefului Direcţiei.
ART. 64
(1) Se deleagã şeful Direcţiei din cadrul Departamentului pentru relaţia cu Parlamentul şi informare publicã sã exercite toate drepturile procedurale şi sã reprezinte Ministerul Apãrãrii Naţionale, precum şi structurile care nu au personalitate juridicã în faţa instanţelor de judecatã şi a altor organe cu activitate jurisdicţionalã.
(2) Structurile Ministerului Apãrãrii Naţionale care au personalitate juridicã, potrivit legii, pot fi reprezentate în justiţie de cãtre Direcţie, la cererea conducãtorilor acestora şi cu aprobarea şefului Direcţiei, pe baza delegaţiei semnate de conducãtorul persoanei juridice reprezentate. În acest caz, cererile de chemare în judecatã, cele pentru exercitarea cãilor de atac, întâmpinãrile, recunoaşterile privitoare la drepturile în judecatã, renunţãrile, precum şi propunerile pentru tranzacţii se depun sub semnãtura conducãtorului persoanei juridice reprezentate.
(3) În îndeplinirea atribuţiilor prevãzute la alin. (1) şi (2), şeful Direcţiei poate delega pe oricare dintre consilierii juridici din subordine.
(4) Pentru reprezentarea Ministerului Apãrãrii Naţionale în faţa instanţelor judecãtoreşti, şeful Direcţiei poate delega, alãturi de consilierii juridici din subordine, şi consilieri juridici din alte unitãţi militare, cu acordul comandanţilor/şefilor structurilor în care aceştia sunt încadraţi.
ART. 65
În desfãşurarea activitãţii specifice, consilierii juridici delegaţi în condiţiile prevãzute la art. 64 sunt obligaţi:
a) sã respecte dispoziţiile legale privitoare la interesele contrare în aceeaşi cauzã sau în cauze conexe ori la conflictul de interese pe care Ministerul Apãrãrii Naţionale îl poate avea;
b) sã susţinã cu demnitate şi competenţã drepturile şi interesele legitime ale Ministerului Apãrãrii Naţionale în concluziile orale sau scrise;
c) sã respecte normele de deontologie profesionalã prevãzute în <>Legea nr. 51/1995 pentru organizarea şi exercitarea profesiei de avocat, republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, precum şi în Statutul profesiei de avocat;
d) sã respecte secretul şi confidenţialitatea activitãţii sale, în condiţiile legii.
CAP. II
Atribuţiile specifice ale consilierilor juridici cu atribuţii pe linie procesualã
ART. 66
Consilierii juridici cu atribuţii pe linie procesualã, din cadrul Direcţiei şi din structurile din teritoriu subordonate acesteia, reprezintã interesele Ministerului Apãrãrii Naţionale în faţa instanţelor de judecatã. Aceştia îndeplinesc urmãtoarele atribuţii specifice:
a) formuleazã şi promoveazã acţiuni civile, comerciale, în contencios administrativ, în materia litigiilor de muncã, a asigurãrilor sociale şi de altã naturã, potrivit legii;
b) formuleazã şi promoveazã apãrãrile, cãile de atac ordinare şi extraordinare, precum şi orice alte acte procesuale de naturã sã asigure apãrarea drepturilor şi intereselor legitime ale Ministerului Apãrãrii Naţionale;
c) formuleazã şi susţin cererile de constituire ca parte civilã în procesele penale în care inculpaţii au produs prejudicii patrimoniului Ministerului Apãrãrii Naţionale;
d) apãrã, prin mijloace procesuale specifice, interesele Ministerului Apãrãrii Naţionale atunci când este chemat în judecatã în calitate de parte responsabilã civilmente;
e) motiveazã propunerile de renunţare la drepturile aflate în litigiu şi la judecatã, precum şi la cãile de atac exercitate;
f) colaboreazã cu unitãţile militare în vederea întocmirii documentaţiei necesare exercitãrii şi susţinerii acţiunilor şi apãrãrilor în faţa instanţelor de judecatã;
g) examineazã şi avizeazã, sub aspectul legalitãţii, titlurile executorii, în vederea punerii în executare a acestora;
h) îndeplinesc orice alte atribuţii pe linie procesualã prevãzute de lege ori stabilite de şeful Direcţiei.
CAP. III
Raporturile de subordonare/colaborare pe linia activitãţii procesuale
ART. 67
(1) Pentru susţinerea drepturilor şi intereselor legitime ale Ministerului Apãrãrii Naţionale, consilierii juridici delegaţi colaboreazã cu structurile juridice ale unitãţilor militare din compunerea ministerului.
(2) La termenele de judecatã, consilierul juridic delegat poate fi însoţit de consilierul juridic care, potrivit art. 5, asigurã asistenţa juridicã a unitãţii militare implicate în litigiu.
ART. 68
(1) În exercitarea atribuţiilor, consilierii juridici delegaţi solicitã direct, în scris, comandanţilor/şefilor unitãţilor militare, indiferent de eşalon, informaţii, puncte de vedere, înscrisuri, precum şi orice alte mijloace de probã deţinute de unitãţile militare, iar comandanţii/şefii acestora sunt obligaţi sã le punã la dispoziţie în timp util.
(2) Comandanţii/Şefii unitãţilor militare sunt obligaţi sã transmitã de îndatã consilierului juridic delegat sau consilierului juridic cu atribuţii pe linie procesualã în a cãrui zonã de responsabilitate teritorialã se aflã unitatea militarã în cauzã, dupã caz, toate actele de procedurã comunicate de instanţele de judecatã sau de organele de executare.
(3) Documentele clasificate care se constituie în mijloace de probã se depun la instanţã de cãtre consilierul juridic delegat, dupã declasificarea acestora, în condiţiile legii, prin grija unitãţii militare deţinãtoare.
(4) Documentele prevãzute la alin. (3), a cãror declasificare nu este aprobatã de emitent, se depun la instanţã ca documente clasificate, cu respectarea legislaţiei în vigoare, de cãtre consilierul juridic delegat.
ART. 69
(1) În situaţia în care se constatã un prejudiciu produs patrimoniului Ministerului Apãrãrii Naţionale ori unul pe cale de a se produce, pentru a cãrui acoperire/prevenire este necesarã promovarea unei acţiuni în justiţie, comandantul/şeful unitãţii militare, al eşalonului superior sau al structurii cu atribuţii de control, dupã caz, este obligat sã sesizeze, în scris, în cel mai scurt timp, consilierul juridic cu atribuţii pe linie procesualã, în a cãrui zonã de responsabilitate teritorialã se aflã unitatea militarã în cauzã sau Direcţia.
(2) Sesizarea, avizatã în mod obligatoriu de consilierul juridic care asigurã asistenţa juridicã a unitãţii militare, va fi însoţitã de documentaţia necesarã pentru formularea şi susţinerea acţiunii în justiţie, certificatã "conform cu originalul".
(3) Arondarea consilierilor juridici cu atribuţii pe linie procesualã pe zone de responsabilitate teritorialã se stabileşte prin dispoziţie a şefului Direcţiei, care se va publica în Buletinul Informativ al Armatei.
ART. 70
(1) Consilierii juridici cu atribuţii pe linie procesualã înainteazã şefului Direcţiei cererile de chemare în judecatã, precum şi memoriile pentru exercitarea recursurilor în interesul legii, în vederea aprobãrii acestora pentru a fi promovate la instanţele de judecatã sau la celelalte instituţii abilitate de lege.
(2) Întâmpinãrile, cererile reconvenţionale, cele pentru exercitarea cãilor de atac, ordinare şi extraordinare, altele decât recursul în interesul legii, precum şi orice alte acte procesuale prevãzute de lege vor fi înaintate de cãtre consilierii juridici delegaţi instanţelor de judecatã, dupã aprobarea lor de cãtre şeful Direcţiei, consilierul juridic coordonator pentru teritoriu sau consilierii juridici zonali, dupã caz.
(3) Aprobãrile date potrivit alin. (1) şi (2) nu înlãturã angajarea rãspunderii proprii a consilierilor juridici pentru actele procesuale efectuate.
ART. 71
(1) Renunţarea la drepturile aflate în litigiu şi la judecatã, precum şi la cãile de atac exercitate se aprobã de cãtre ministrul apãrãrii naţionale, la propunerea şefului Direcţiei.
(2) Neexercitarea cãilor de atac se aprobã de cãtre şeful Direcţiei, la propunerea consilierului juridic delegat înaintatã ierarhic.
(3) În litigiile care au ca obiect imobile aflate în patrimoniul Ministerului Apãrãrii Naţionale, aprobarea prevãzutã la alin. (1) şi (2) se acordã numai cu avizul prealabil al Direcţiei domenii şi infrastructuri.
(4) În procesele şi cererile civile şi penale ale cãror obiect este evaluabil în bani, aprobarea prevãzutã la alin. (1) şi (2) se acordã numai cu avizul prealabil al Direcţiei financiar-contabile.
CAP. IV
Alte dispoziţii
ART. 72
(1) Pentru desfãşurarea optimã a activitãţilor consilierilor juridici din teritoriu cu atribuţii pe linie procesualã, comandanţii/şefii unitãţilor militare în care aceştia îşi au sediul au obligaţia de a dispune mãsuri pentru asigurarea urmãtoarelor condiţii:
a) spaţiu de lucru corespunzãtor cu dotare aferentã-mobilier, post telefonic interurban şi militar conectat la reţeaua telefonicã a Armatei României, acces la servicii de internet/intranet;
b) facilitãţi de tehnoredactare şi multiplicare a documentelor specifice, de registraturã şi de evidenţã a documentelor clasificate;
c) acces la abonamente la Monitorul Oficial al României, Partea I, şi la alte publicaţii cu caracter juridic;
d) drepturi de echipament şi materiale de resortul echipamentului, în naturã sau sub formã bãneascã.
(2) În situaţia în care unitãţile militare în care îşi au sediul consilierii juridici din teritoriu cu atribuţii pe linie procesualã se desfiinţeazã, comandanţii de garnizoanã au obligaţia de a asigura spaţiu corespunzãtor, precum şi celelalte condiţii prevãzute la alin. (1) la o altã unitate militarã din garnizoana respectivã.
(3) Plata drepturilor de naturã salarialã şi a altor drepturi bãneşti, cu excepţia contravalorii echipamentului, cuvenitã consilierilor juridici din teritoriu cu atribuţii pe linie procesualã, se asigurã de cãtre Direcţia financiar-contabilã sau altã structurã centralã stabilitã sã asigure financiar Direcţia, pe baza documentelor transmise de aceastã structurã.
(4) Plata indemnizaţiei de delegare/detaşare şi decontarea cheltuielilor de cazare şi transport efectuate în interesul serviciului se fac pe baza ordinelor de serviciu şi a conturilor nominale emise de unitãţile militare în care îşi au sediul consilierii juridici din teritoriu cu atribuţii pe linie procesualã, iar sumele cuvenite vor fi virate în conturile personale ale acestora.
(5) Fondurile bãneşti necesare desfãşurãrii activitãţii specifice de cãtre consilierii juridici din teritoriu cu atribuţii pe linie procesualã, inclusiv pentru plata taxelor judiciare de timbru, timbre judiciare, onorarii pentru experţi şi/sau executori judecãtoreşti se asigurã de cãtre Direcţia financiar-contabilã sau de altã structurã centralã stabilitã sã asigure financiar Direcţia, pe baza documentelor transmise de Direcţie.
TITLUL VI
Dispoziţii finale
ART. 73
Pentru perfecţionarea pregãtirii de specialitate, Direcţia poate organiza convocãri ale consilierilor juridici din cadrul Ministerului Apãrãrii Naţionale aflaţi în evidenţã.
ART. 74
Structurile juridice/Consilierii juridici desfãşoarã întâlniri cu consilierii juridici de la eşalonul direct subordonat, trimestrial sau ori de câte ori este necesar, în vederea îndrumãrii activitãţilor acestora şi monitorizãrii nivelului de performanţã al activitãţii de asistenţã juridicã desfãşuratã.
ART. 75
Consilierii juridici nu pot primi spre rezolvare alte lucrãri decât cele cu specific juridic, care decurg din atribuţiile ce le revin. Aceştia nu se planificã pentru executarea serviciului interior şi/sau a serviciului de control în garnizoanã.
ART. 76
În exercitarea atribuţiilor, consilierii juridici pot solicita date, acte şi înscrisuri deţinute de structurile cãrora le acordã asistenţã juridicã, iar comandanţii/şefii acestora sunt obligaţi sã le punã la dispoziţie în timp util.
ART. 77
Consilierii juridici sunt obligaţi sã îşi perfecţioneze permanent pregãtirea de specialitate în vederea îndeplinirii cu bune rezultate a atribuţiilor funcţionale.
ART. 78
Pentru desfãşurarea optimã a activitãţii consilierilor juridici, comandanţii/şefii unitãţilor militare au obligaţia sã asigure condiţiile prevãzute la art. 72 alin. (1) lit. a)-c), precum şi prezenţa consilierului juridic la activitãţile organizate în plan profesional.
ART. 79
Consilierii juridici încadraţi în structurile cu personalitate juridicã pot participa la activitãţile de pregãtire profesionalã organizate de cãtre Direcţie, fãrã a face obiectul prezentelor instrucţiuni.
ART. 80
În aplicarea prezentelor instrucţiuni, şeful Direcţiei poate emite dispoziţii şi precizãri.
-----------
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect: