Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   INSTRUCTIUNI din 14 decembrie 2005  de metrologie legala - I.M.L. 1-05    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

INSTRUCTIUNI din 14 decembrie 2005 de metrologie legala - I.M.L. 1-05

EMITENT: GUVERNUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 46 din 18 ianuarie 2006

I.M.L. 1-05

ETALOANE NAŢIONALE

CAP. I
Prevederi generale

ART. 1
Prezentele instrucţiuni reglementeazã condiţiile de atestare, conservare, utilizare, perfecţionare, comparare si racordare la Sistemul International de Unitãţi (SI) a etaloanelor naţionale. Totodatã stabilesc cerinţele pe care trebuie sa le îndeplineascã organizaţiile deţinãtoare ale acestora.
ART. 2
Se considera ca fãcând parte din etalonul naţional si dispozitivele anexe necesare operãrii acestuia pentru realizarea si transmiterea unitãţii la etaloanele imediat inferioare precum si toate instalaţiile aferente, inclusiv spaţiul dedicat amplasãrii si utilizãrii etalonului, în condiţiile descrise în documentaţia etalonului naţional.

CAP. II
Cerinţe la atestarea etaloanelor naţionale

ART. 3
Atestarea este o decizie de confirmare a performantelor unui etalon naţional, emisa prin ordin al directorului general al Biroului Român de Metrologie Legala, denumit în continuare BRML, la recomandarea Comisiei pentru etaloane naţionale constituita conform prevederilor Capitolul V si denumita în continuare Comisie.
ART. 4
Atestarea este o etapa obligatorie, anterioara recunoaşterii unui etalon naţional în conformitate cu prevederile <>art. 12 din Ordonanţa Guvernului nr. 20/1992 privind activitatea de metrologie, aprobata cu modificãri prin <>Legea nr. 11/1994 , cu modificãrile si completãrile ulterioare.
ART. 5
Etaloanele propuse pentru atestare ca etaloane naţionale trebuie sa fie trasabile la Sistemul International de Unitãţi (SI) în condiţiile descrise de Aranjamentul de Recunoaştere Mutuala a Etaloanelor Naţionale si a Certificatelor de Etalonare emise de Institutele Naţionale de Metrologie redactat de Comitetul International pentru Greutãţi si Masuri în virtutea autoritãţii conferite de Statele Membre ale Convenţiei Metrului, denumit în continuare Aranjamentul CIPM-MRA.
ART. 6
Organizaţiile care propun spre atestare etaloane naţionale trebuie sa aibã personalitate juridica sau sa aparţinã unor organizaţii cu personalitate juridica.
ART. 7
Organizaţiile care propun spre atestare etaloane naţionale trebuie sa faca dovada ca au implementat sistemul de management al calitãţii la nivelul laboratoarelor în care urmeazã a fi conservate si utilizate etaloanele naţionale. Standardul de referinţa este SR EN ISO/CEI 17025:2001.
ART. 8
Organizaţiile care propun spre atestare etaloane naţionale trebuie sa facã în prealabil, dovada capacitãţii reale de a transmite unitãţile de mãsura de la etaloanele naţionale la etaloanele imediat inferioare, în conformitate cu cerinţele Aranjamentului CIPM-MRA.
ART. 9
(1) In scopul atestãrii, organizaţia deţinãtoare va prezenta Comisiei o documentaţie în doua exemplare, din care un exemplar rãmâne la Comisie si un exemplar la organizaţia deţinãtoare, care conţine:
a) cerere pentru atestarea ca etalon naţional, care trebuie sa cuprindã datele de identificare ale organizaţiei deţinãtoare si ale etalonului pentru care se solicita atestarea;
b) memoriu justificativ prin care se fundamenteazã cererea de atestare;
c) declaraţia deţinãtorului ca, în cazul atestãrii, va accepta calitatea de bun public a etalonului propus spre atestare;
d) documente care atesta ca organizaţia îndeplineşte cerinţele prevãzute la art 5-8;
e) documentaţia tehnica a etalonului naţional.
(2) în funcţie de particularitãţile etalonului, Comisia poate solicita si alte documente necesare atestãrii,
ART. 10
Pentru atestare, organizaţiile deţinãtoare trebuie sa emitã declaraţii prin care accepta sa asigure accesul nelimitat si necondiţionat al specialiştilor desemnaţi de Comisie, pentru evaluarea, în orice moment, a situaţiei etaloanelor naţionale.

CAP. III
Cerinţe privind conservarea, utilizarea si perfecţionarea etaloanelor naţionale

ART. 11
Conservarea si utilizarea etaloanelor naţionale se face în stricta concordanta cu prevederile documentaţiei în baza cãreia s-a obţinut atestarea etalonului naţional.
ART. 12
Lucrãrile de conservare includ:
a) studii de urmãrire a comportãrii în timp, participarea la comparãri internationale si/sau etalonari, conform cu periodicitatile stabilite la atestare si înscrise în dosarul etalonului naţional;
b) asigurarea permanenta a condiţiilor de depozitare si utilizare, descrise în documentaţia etalonului naţional.
ART. 13
Utilizarea etalonului naţional include lucrãri de atribuire a valorilor etaloanelor de ordin inferior în conformitate cu prevederile documentaţiei etalonului naţional
ART. 14
Documentarea activitãţilor de conservare si utilizare a etalonului naţional, se face prin rapoarte anuale întocmite de organizaţia deţinãtoare.
ART. 15
Rapoartele anuale sunt analizate de cãtre Comisie care decide aprobarea, amendarea sau respingerea acestora.
ART. 16
Decizia Comisiei este comunicata organizaţiei deţinãtoare pentru a servi ca baza pentru activitãţile viitoare. În situaţia de amendare sau respingere a rapoartelor anuale, decizia Comisiei este însoţita de argumentele care au determinat-o.
ART. 17
Perfecţionarea etaloanelor naţionale se face pe baza de proiecte întocmite de cãtre organizaţiile deţinãtoare, din iniţiativa proprie sau la cererea altor organizaţii si se avizeazã de Comisie.
ART. 18
Proiectele de perfecţionare contin în mod obligatoriu o nota de fundamentare.
ART. 19
Proiectele se finalizeazã cu rapoarte care sunt însoţite, în mod obligatoriu, de documentaţiile necesare reatestarii etaloanelor naţionale, în conformitate cu cerinţele prevãzute în Capitolul II.

CAP. IV
Cerinţe pentru organizaţiile deţinãtoare ale etaloanelor naţionale

ART. 20
Organizaţiile care deţin etaloane naţionale trebuie sa le conserve si sa le utilizeze în concordanta cu documentaţia în baza cãreia s-a fãcut atestarea.
ART. 21
Pentru alte lucrãri de conservare si utilizare decât cele prevãzute în documentaţia care a stat la baza atestãrii, este necesara aprobarea prealabila a preşedintelui Comisiei. Aprobarea se poate obţine în urma unui referat fundamentat în care sa fie descris scopul lucrãrilor si rezultatele scontate.
ART. 22
In cazul în care s-au produs schimbãri neprevãzute in situaţia etalonului naţional, de natura a pune la îndoiala performantele metrologice ale acestuia, organizaţia deţinãtoare sisteazã activitatea cu etalonul naţional si informeazã de îndatã si complet Comisia, pentru stabilirea masurilor necesare în continuare. Comisia decide masurile necesare în termen de maximum 90 de zile.

CAP. V
Comisia pentru etaloane naţionale

ART. 23
Pentru atestarea etaloanelor naţionale si aprobarea rapoartelor lucrãrilor de conservare, utilizare si perfecţionare a etaloanelor naţionale, se înfiinţeazã prin ordin al directorului general al BRML, Comisia pentru etaloane naţionale.
ART. 24
Comisia funcţioneazã pe baza unui regulament propriu, aprobat de directorul general al BRML.
ART. 25
Comisia se întruneşte o data pe an si ori de cate ori este necesar.
ART. 26
Comisia reevalueazã cel puţin o data la trei ani situaţia etaloanelor naţionale. In urma reevaluãrii, Comisia recomanda menţinerea atestãrii anterioare, suspendarea sau retragerea atestãrii, dupã caz.
ART. 27
In cazul retragerii atestãrii unui etalon naţional, Comisia propune modificarea hotãrârii Guvernului prin care s-a fãcut recunoaşterea etalonului respectiv.

CAP. VI
Dispoziţii finale

ART. 28
Pentru etaloanele naţionale care au fost recunoscute în baza <>Hotãrârii Guvernului nr. 384/1998 , se admite ca cerinţele prevãzute la art. 5 si 8 sa fie îndeplinite în termen de maximum 3 ani de la data intrãrii în vigoare a prezentelor instrucţiuni.
ART. 29
In vederea aplicãrii prevederilor prezentelor instrucţiuni in activitãţile cu etaloanele naţionale, BRML emite proceduri de metrologie legala.

---------

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016