Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   INSTRUCTIUNEA nr. 4 din 3 iulie 2007  privind criteriile de agreare a agentiilor de rating    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

INSTRUCTIUNEA nr. 4 din 3 iulie 2007 privind criteriile de agreare a agentiilor de rating

EMITENT: COMISIA NATIONALA A VALORILOR MOBILIARE
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 515 din 31 iulie 2007

ART. 1
Prezenta instrucţiune stabileşte, în conformitate cu prevederile <>art. 36 din Legea nr. 297/2004 privind piaţa de capital, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, denumitã în continuare <>Legea nr. 297/2004 , criteriile de agreare de cãtre Comisia Naţionalã a Valorilor Mobiliare, denumitã în continuare CNVM, a agenţiilor de rating care evalueazã şi noteazã emitenţii şi/sau instrumentele financiare tranzacţionate pe pieţele reglementate/sistemele alternative de tranzacţionare din România.
ART. 2
(1) Termenii şi expresiile utilizate în prezenta instrucţiune au semnificaţia prevãzutã în <>Legea nr. 297/2004 .
(2) În înţelesul prezentei instrucţiuni, termenii utilizaţi au urmãtoarele semnificaţii:
- agenţie de rating - entitate al cãrei obiect principal de activitate este realizarea activitãţilor de rating;
- persoanã afiliatã unei persoane - persoanã aflatã în legãturi strânse sau care acţioneazã în mod concertat cu respectiva persoanã;
- rating - activitate de evaluare a riscurilor asociate emitenţilor şi/sau a unor instrumente financiare tranzacţionate pe pieţele reglementate/sistemele alternative de tranzacţionare, precum şi a celor care urmeazã sã fie admişi/admise la tranzacţionare pe pieţe reglementate/sisteme alternative de tranzacţionare, în baza unei metodologii definite şi stabilite anterior.
ART. 3
Ratingurile nu pot fi considerate în niciun fel ca exprimând recomandãri de a cumpãra sau de a vinde instrumente financiare.
ART. 4
Pe pieţele reglementate/sistemele alternative de tranzacţionare din România sunt recunoscute evaluarea şi notarea realizate de cãtre urmãtoarele categorii de agenţii de rating:
a) agenţiile de rating care îndeplinesc criteriile de agreare stabilite prin prezenta instrucţiune;
b) agenţiile de rating care îşi desfãşoarã activitatea la nivel internaţional şi care:
(i) sunt recunoscute de autoritatea competentã de reglementare şi supraveghere a pieţei de capital din S.U.A. ca "organizaţii de rating statistic recunoscute la nivel naţional"; sau
(ii) sunt agreate sau recunoscute de autoritãţile competente de reglementare şi supraveghere sã realizeze ratinguri pe pieţele de capital din statele membre ale Uniunii Europene;
(iii) sunt agreate sau recunoscute de autoritãţile competente de reglementare şi supraveghere a pieţelor de capital din statele nemembre, în conformitate cu acordurile de colaborare încheiate de CNVM cu respectivele autoritãţi competente.
ART. 5
Criteriile de agreare a agenţiilor de rating menţionate la art. 4 lit. a) sunt urmãtoarele:
1. Criterii privind calitatea şi integritatea procesului de rating
Calitatea procesului de rating
1.1. Agenţia de rating (denumitã în continuare AR) trebuie sã adopte, sã implementeze şi sã aplice proceduri scrise prin care sã se asigure cã opiniile pe care le disemineazã se bazeazã pe o analizã completã a tuturor informaţiilor cunoscute de AR şi pe care aceasta le considerã relevante pentru analiza sa, conform metodologiei de rating publicate.
1.2. AR trebuie sã utilizeze metodologii de rating riguroase, sistematice şi, acolo unde este posibil, în baza cãrora sã rezulte un rating care sã poatã fi supus unei forme de validare obiective, bazatã pe experienţa anterioarã.
1.3. Pentru evaluarea bonitãţii unui emitent, analiştii implicaţi în pregãtirea sau revizuirea oricãrei activitãţi de rating trebuie sã foloseascã metodologiile stabilite de AR. Analiştii trebuie sã aplice metodologia de rating, în mod consecvent, aşa cum a fost stabilitã de AR.
1.4. Ratingul trebuie acordat de cãtre AR şi nu de cãtre un analist individual angajat al AR; ratingurile trebuie sã reflecte toate informaţiile cunoscute şi considerate a fi relevante pentru AR, în conformitate cu metodologia publicatã; AR trebuie sã foloseascã persoane care, în mod individual sau colectiv, au cunoştinţele şi experienţa necesare pentru realizarea unei opinii de rating în conformitate cu tipul de emitent sau instrument financiar solicitat a fi evaluat.
1.5. AR are obligaţia sã înregistreze şi sã ţinã evidenţa tuturor documentelor intrate şi a celor ieşite, precum şi sã pãstreze documentele interne care sã cuprindã informaţiile care au stat la baza formulãrii opiniilor de rating, pentru o perioadã de minimum 5 ani de la data la care întrerupe monitorizarea unui rating.
1.6. AR şi analiştii sãi trebuie sã ia mãsuri pentru a evita realizarea oricãror analize sau rapoarte care sã conţinã informaţii greşite ori care sunt în vreun fel înşelãtoare, în ceea ce priveşte bonitatea generalã atribuitã unui emitent sau unui instrument financiar.
1.7. AR trebuie sã se asigure cã dispune de şi cã alocã suficiente resurse pentru a realiza evaluãri de înaltã calitate a riscului pentru toate instrumentele financiare şi emitenţii pentru care realizeazã ratinguri. Când se ia decizia realizãrii unui rating sau a continuãrii monitorizãrii unui instrument financiar ori emitent, AR trebuie sã evalueze dacã poate sã aloce suficient personal, cu suficiente abilitãţi pentru a se realiza o evaluare corectã şi dacã personalul sãu va avea acces la informaţii suficiente pentru o asemenea evaluare.
1.8. AR trebuie sã-şi structureze echipele de rating în aşa fel încât sã promoveze continuitatea şi sã evite confuziile în procesul de rating.
Monitorizarea şi actualizarea
1.9. Cu excepţia ratingurilor pentru care este clar indicat cã nu se realizeazã o supraveghere continuã, dupã publicarea unui rating, AR trebuie sã-l monitorizeze continuu şi sã-l actualizeze prin:
a) revizuirea periodicã a bonitãţii emitentului;
b) iniţierea unei revizuiri a ratingului acordat, în momentul în care se ia cunoştinţã de o informaţie care se aşteaptã în mod rezonabil sã conducã la o modificare a ratingului (inclusiv întreruperea procesului de rating), în conformitate cu metodologia aplicatã; şi
c) actualizarea constantã a ratingului, în mod corespunzãtor, în baza rezultatelor acestor revizuiri.
1.10. În situaţia în care AR face publice ratingurile acordate, aceasta trebuie sã anunţe în mod public şi dacã întrerupe monitorizarea unui emitent sau a unui instrument financiar. În situaţia în care ratingurile AR sunt furnizate doar unor persoane care au solicitat ratingul cãtre AR, aceasta trebuie sã-i anunţe dacã procesul de rating al unui emitent (monitorizarea unui emitent) sau instrument financiar este întrerupt. În ambele cazuri, în publicaţiile pe care le emite AR şi care cuprind ratinguri pentru care procesul de monitorizare a fost întrerupt trebuie sã se specifice data la care ratingul a fost actualizat ultima oarã şi faptul cã acesta nu mai este actualizat/monitorizat.
Integritatea procesului de rating
1.11. AR şi angajaţii sãi au obligaţia sã respecte toate legile şi regulamentele incidente în orice jurisdicţie în cadrul cãreia îşi desfãşoarã activitatea.
1.12. AR şi angajaţii sãi au obligaţia sã manifeste onestitate şi corectitudine faţã de emitenţi, investitori, alţi participanţi ai pieţei şi faţã de public.
1.13. Analiştii AR trebuie sã respecte standarde înalte de integritate, iar AR nu trebuie sã angajeze persoane care şi-au compromis integritatea.
1.14. AR şi angajaţilor sãi nu le este permis ca, anterior stabilirii ratingului, sã dea asigurãri ori sã garanteze, în mod implicit sau explicit, cã va fi acordat un anumit rating. Aceastã prevedere nu împiedicã AR sã emitã evaluãri estimative care se folosesc în finanţãri structurate şi în tranzacţii similare.
1.15. AR trebuie sã stabileascã politici şi proceduri care sã precizeze în mod clar persoana responsabilã cu controlul intern, respectiv cu respectarea de cãtre AR şi angajaţii acesteia a codului de conduitã şi a legilor şi reglementãrilor incidente. Modalitãţile de raportare şi retribuirea acestei persoane trebuie sã fie independente de activitatea de rating desfãşuratã de AR.
1.16. Ulterior intrãrii în posesia informaţiei potrivit cãreia un alt salariat sau entitate aflatã sub controlul AR este ori a fost implicat(ã) în activitãţi ilegale, neetice sau care contravin codului de conduitã al AR, orice salariat al AR are obligaţia sã raporteze imediat aceastã informaţie persoanei care rãspunde de controlul intern sau unui cadru de conducere al AR cu funcţii similare, dupã caz, astfel încât sã poatã fi luatã o decizie corespunzãtoare. Nu este obligatoriu ca angajaţii AR sã aibã studii juridice, însã aceştia trebuie sã raporteze activitãţile faţã de care au suspiciuni cã ar încãlca reglementãrile incidente. Orice cadru de conducere al AR care primeşte un astfel de raport de la un salariat al AR este obligat sã ia mãsuri corespunzãtoare, conform legilor şi reglementãrilor legale aplicabile, precum şi normelor stabilite de AR. Conducerea AR trebuie sã interzicã posibilele represalii ale oricãrui salariat al AR sau al AR înseşi împotriva persoanei care, cu bunã-credinţã, a întocmit astfel de rapoarte.
2. Criterii privind independenţa AR şi evitarea conflictelor de interese
Generalitãţi
2.1. AR nu trebuie sã evite sã ia o decizie referitoare la un rating, datoritã unor potenţiale repercusiuni (economice, politice sau de altã naturã) asupra AR, asupra unui emitent, investitor ori participant al pieţei.
2.2. AR şi analiştii sãi au obligaţia de a depune toate diligenţele pentru a fi menţinute atât independenţa şi obiectivitatea, cât şi percepţia pozitivã cu privire la acestea.
2.3. Realizarea unui rating va putea fi influenţatã numai de factori care au legãturã cu procesul de stabilire a ratingului.
2.4. Ratingul acordat de AR unui emitent sau unei valori mobiliare nu trebuie sã fie afectat de existenţa ori potenţiala existenţã a unei relaţii de afaceri între AR sau persoane afiliate acesteia şi emitent ori persoane afiliate acestuia sau orice altã parte sau de inexistenţa unei astfel de relaţii.
2.5. AR trebuie sã realizeze o separare, din punct de vedere operaţional şi legal, a activitãţilor şi analiştilor sãi de rating de orice alte activitãţi ale AR, inclusiv de activitãţile de consultanţã, care ar putea prezenta un conflict de interese. AR trebuie sã ia mãsuri ca şi în cazul activitãţilor auxiliare, care nu genereazã neapãrat conflicte de interese cu activitatea de rating, sã existe proceduri şi mecanisme care sã reducã la minimum posibilitatea apariţiei de conflicte de interese.
Procedurile şi politicile AR
2.6. AR trebuie sã ia mãsuri pentru evitarea apariţiei sau menţinerii conflictelor de interese prin adoptarea de proceduri interne scrise şi prin crearea de mecanisme prin care sã identifice şi sã elimine ori, dupã caz, sã gestioneze şi sã dezvãluie orice conflicte de interese existente sau potenţiale care ar putea influenţa opiniile şi analizele pe care le realizeazã AR ori raţionamentul şi analizele personalului AR implicat şi care pot influenţa deciziile de rating. În cadrul Codului de conduitã al AR trebuie, de asemenea, sã se precizeze faptul cã AR va dezvãlui mãsurile de evitare şi gestiune a conflictelor.
2.7. Declaraţiile AR privind conflictele de interese reale sau potenţiale trebuie sã fie complete, clare, concise, la obiect şi sã fie realizate în timp util.
2.8. AR trebuie sã anunţe caracteristica generalã a condiţiilor de platã de cãtre entitãţile cãrora le acordã ratinguri. În situaţia în care o AR primeşte de la o entitate cãreia îi acordã ratinguri onorarii independente de serviciile de rating, cum ar fi cele pentru servicii de consultanţã, AR trebuie sã publice proporţia dintre acestea şi onorariile primite de la respectiva entitate pentru serviciile de rating.
2.9. AR şi angajaţii lor nu trebuie sã se angajeze în nicio tranzacţie cu valori mobiliare sau instrumente financiare derivate dacã acestea sunt de naturã sã genereze conflicte de interese cu activitãţile de rating ale agenţiei de rating.
2.10. În cazurile în care entitãţile cãrora li se acordã ratinguri (de exemplu, statele) au sau desfãşoarã simultan funcţii de supraveghere în legãturã cu AR, aceasta trebuie ca, pentru activitãţile de rating, sã utilizeze angajaţi diferiţi faţã de cei implicaţi în activitãţile cu incidenţã asupra supravegherii.
Independenţa analiştilor şi angajaţilor AR
2.11. Filiera prin care se realizeazã raportarea de cãtre angajaţii AR, precum şi condiţiile de retribuire a acestora trebuie sã fie structurate astfel încât sã se elimine sau sã fie gestionate efectiv conflictele de interese potenţiale ori reale. Codul de conduitã al AR trebuie, de asemenea, sã precizeze cã niciun analist al AR nu va fi retribuit sau evaluat pe baza volumului veniturilor pe care AR le obţine de la emitenţii cãrora analistul le acordã ratinguri ori cu care analistul interacţioneazã, în mod periodic.
2.12. Angajaţii AR, direct implicaţi în procesul de rating, nu trebuie sã iniţieze sau sã participe în discuţiile cu entitãţile cãrora li se acordã ratinguri, legate de onorarii ori de plãţi.
2.13. Niciun angajat al AR nu trebuie sã participe la sau sã influenţeze în orice fel stabilirea ratingului acordat de AR unei entitãţi sau instrument financiar, dacã angajatul:
a) deţine valori mobiliare sau instrumente financiare derivate ale entitãţii cãreia i se acordã ratingul. Sunt exceptate de la aceastã regulã deţinerile în scheme colective de investiţii diversificate;
b) deţine valori mobiliare sau instrumente financiare derivate ale unei entitãţi aflate în legãturã cu o entitate cãreia i s-a acordat un rating, dacã aceastã deţinere poate cauza un conflict de interese sau poate fi perceputã ca o posibilã sursã a unui conflict de interese. Sunt exceptate de la aceastã regulã deţinerile în scheme colective de investiţii diversificate;
c) a fost de curând angajat la sau a avut alte relaţii semnificative de afaceri cu entitatea cãreia i se acordã rating, situaţie care poate cauza sau poate fi perceputã ca o posibilã cauzã pentru un conflict de interese;
d) se aflã într-o relaţie apropiatã cu o persoanã (cum ar fi soţ/soţie, partener, pãrinte, copil sau frate/sorã) care lucreazã în prezent pentru entitatea cãreia i se acordã rating; sau
e) are sau a avut orice fel de altã relaţie cu entitatea cãreia i se acordã rating sau cu orice altã entitate aflatã în legãturã cu aceasta, relaţie care ar putea cauza sau ar putea crea suspiciuni cu privire la un conflict de interese.
2.14. Analiştii AR sau orice persoane implicate în procesul de acordare a ratingului (sau soţia/soţul, partenerul ori copiii minori ai acestora) nu trebuie sã vândã, sã cumpere sau sã se angajeze în vreo tranzacţie cu valori mobiliare ori instrumente financiare derivate care au la bazã valori mobiliare emise, garantate sau în alt fel susţinute de o entitate care reprezintã responsabilitatea primarã de analizã a analiştilor respectivi. Sunt exceptate de la aceastã regulã deţinerile în scheme colective de investiţii diversificate.
2.15. Angajaţilor AR le este interzis sã solicite bani, cadouri sau alte foloase de la orice persoanã care are relaţii de afaceri cu AR, precum şi sã accepte cadouri oferite sub formã de bani sau orice alte cadouri mai mari decât valoarea minimã stabilitã de reglementãrile în vigoare.
2.16. Orice analist al unei AR care devine implicat într-o relaţie personalã ce poate genera un conflict de interese real sau aparent (inclusiv, de exemplu, o relaţie personalã cu un angajat al unei entitãţi cãreia i se acordã rating sau un agent al unei astfel de entitãţi aflate sub aria sa de responsabilitate analiticã) trebuie sã aibã obligaţia sã notifice aceastã relaţie cãtre managerul sau cadrul de conducere corespunzãtor din cadrul AR, aşa cum este prevãzut şi în cadrul politicii AR referitoare la încadrarea în reglementãrile şi normele incidente.
3. Criterii privind responsabilitatea AR faţã de publicul investitor şi faţã de emitenţi
Transparenţa şi anunţarea la timp a ratingurilor
3.1. AR trebuie sã anunţe la timp deciziile referitoare la ratingurile acordate entitãţilor sau valorilor mobiliare.
3.2. AR trebuie sã anunţe public care sunt politicile sale referitoare la distribuţia ratingurilor, a rapoartelor şi a actualizãrilor.
3.3. AR trebuie sã indice, la fiecare rating, data la care a fost actualizat ultima oarã ratingul respectiv.
3.4. Cu excepţia "ratingurilor private", furnizate doar emitentului, AR trebuie sã anunţe public, în mod neselectiv şi gratuit, orice rating referitor la valorile mobiliare emise public sau la respectivii emitenţi, precum şi orice decizie ulterioarã de a întrerupe un astfel de rating, în cazul în care acţiunea de rating se bazeazã integral sau parţial pe informaţii semnificative care nu sunt publice.
3.5. AR trebuie sã publice suficiente informaţii cu privire la procedurile, metodologiile şi ipotezele proprii (inclusiv ajustãrile fãcute la situaţiile financiare, care diferã semnificativ faţã de cele conţinute în situaţiile financiare raportate de emitent), astfel încât terţii sã poatã înţelege cum a rezultat ratingul emis de AR. Aceste informaţii vor include cel puţin semnificaţia fiecãrei categorii de rating şi definiţia incapacitãţii de platã sau a reorganizãrii, precum şi orizontul de timp pe care AR l-a avut în vedere când a adoptat decizia de rating.
3.6. AR trebuie sã precizeze în comunicatele de presã şi în rapoarte, de fiecare datã când emite sau revizuieşte un rating, care sunt elementele-cheie care au stat la baza opiniei de rating.
3.7. Atunci când este posibil şi adecvat, înainte de a emite sau de a revizui un rating, AR trebuie sã informeze emitentul cu privire la informaţiile esenţiale şi la principalele consideraţii care stau la baza ratingului şi sã-i ofere acestuia ocazia sã clarifice orice posibilã percepţie greşitã sau orice alte aspecte de care AR ar trebui sã fie informatã pentru a emite un rating corect. AR trebuie sã evalueze corespunzãtor rãspunsul. Atunci când, în anumite situaţii, AR nu a informat emitentul înainte de a emite sau de a revizui un rating, AR trebuie sã informeze emitentul cât mai curând posibil şi sã explice motivul întârzierii.
3.8. În vederea promovãrii transparenţei şi pentru a permite pieţei sã evalueze cât mai bine performanţele ratingurilor, AR trebuie sã publice, atunci când este posibil, suficiente informaţii referitoare la ratele istorice de incapacitate de platã (ratele istorice de default) aferente categoriilor de rating ale AR şi dacã acestea s-au schimbat în timp, astfel încât pãrţile interesate sã poatã înţelege performanţele istorice ale fiecãrei categorii şi dacã şi în ce fel s-au schimbat acestea şi, totodatã, sã poatã face comparaţii calitative între ratingurile oferite de diferite AR. Dacã natura ratingului sau alte aspecte fac ca rata istoricã de default sã fie neadecvatã, nerelevantã din punct de vedere statistic sau posibil sã inducã în eroare utilizatorii de rating, AR trebuie sã ofere explicaţii.
3.9. AR trebuie sã anunţe, pentru fiecare rating, dacã emitentul a participat la procesul de rating. Orice rating care nu a fost iniţiat la cererea emitentului trebuie sã fie identificat ca atare. AR trebuie, de asemenea, sã facã publice politicile şi procedurile sale cu privire la ratingurile care nu sunt emise ca urmare a solicitãrii unui emitent.
3.10. Întrucât utilizatorii ratingurilor de credit se bazeazã doar pe metodologiile, practicile, procedurile şi procesele existente ale AR, aceasta trebuie sã declare public toate detaliile cu privire la orice modificare semnificativã a metodologiilor şi a practicilor, procedurilor şi proceselor importante. Atunci când este cazul, informarea referitoare la modificãrile semnificative de acest fel trebuie sã se facã înainte ca acestea sã fie efectiv aplicate. AR trebuie sã ia în considerare diferitele utilizãri ale ratingurilor înainte de a-şi modifica metodologiile, practicile, procedurile şi procesele.
Modul de tratare a informaţiilor confidenţiale
3.11. AR are obligaţia sã adopte proceduri şi mecanisme pentru a proteja natura confidenţialã a informaţiilor transmise de cãtre emitenţi în baza clauzelor unui acord de confidenţialitate sau a unei înţelegeri comune cã informaţiile transmise sunt confidenţiale. AR şi angajaţii sãi nu trebuie sã dezvãluie informaţii confidenţiale în comunicatele de presã în cadrul conferinţelor de cercetare, cãtre viitorii potenţiali angajatori sau în discuţiile cu investitorii, alţi emitenţi ori alte persoane şi nici în alt mod, cu excepţia situaţiilor când aceasta este permisã de contractele de confidenţialitate şi este în conformitate cu regulamentele şi legile aplicabile.
3.12. AR trebuie sã utilizeze informaţiile confidenţiale doar pentru scopuri legate de activitãţile sale de rating sau, dupã caz, în alte situaţii, în concordanţã cu acordul de confidenţialitate încheiat cu emitentul.
3.13. Angajaţii AR trebuie sã ia toate mãsurile corespunzãtoare pentru a proteja de fraudã, furt sau abuz proprietatea şi înregistrãrile care aparţin sau sunt în posesia AR.
3.14. Angajaţilor AR le este interzis sã se angajeze în tranzacţii cu valori mobiliare atunci când sunt în posesia de informaţii confidenţiale referitoare la emitentul respectivelor valori mobiliare.
3.15. În vederea protejãrii informaţiei confidenţiale, angajaţii AR trebuie sã cunoascã politicile interne ale angajatorului referitoare la tranzacţionarea valorilor mobiliare şi sã certifice periodic cã respectã aceste politici.
3.16. Angajaţii AR nu trebuie sã dezvãluie în mod selectiv informaţiile care nu sunt publice, referitoare la opiniile de rating ale AR sau referitoare la posibile acţiuni viitoare ale AR legate de rating, cu excepţia celor transmise emitentului sau agenţilor numiţi de acesta.
3.17. Angajaţii AR nu pot dezvãlui cãtre angajaţi ai unor persoane afiliate AR care nu sunt agenţii de rating informaţii confidenţiale încredinţate AR. De asemenea, angajaţii AR nu pot dezvãlui informaţii confidenţiale în cadrul AR decât dacã este necesar acest lucru.
3.18. Angajaţii AR nu pot utiliza sau dezvãlui informaţii confidenţiale în scopul tranzacţionãrii de valori mobiliare sau pentru orice alt scop, cu excepţia operaţiunilor legate de activitatea AR.
4. Criterii privind publicarea codului de conduitã şi comunicarea cu participanţii din piaţã
4.1. AR este obligatã sã facã public codul sãu de conduitã şi sã descrie modul în care prevederile acestuia implementeazã în întregime criteriile stabilite prin prezenta instrucţiune. AR trebuie, de asemenea, sã descrie cum intenţioneazã sã impunã codul sãu de conduitã şi trebuie sã facã publicã, în mod regulat, orice modificare adusã codului sãu, precum şi cum este acesta implementat şi impus.
4.2. AR trebuie sã stabileascã un compartiment în cadrul structurii organizatorice care sã fie responsabil cu relaţia de comunicare cu participanţii la piaţã şi cu publicul în legãturã cu orice întrebãri, nelãmuriri sau plângeri pe care AR le poate primi. Obiectivul acestui compartiment este de a sprijini informarea conducerii AR cu privire la orice aspecte asupra cãrora aceasta ar dori sã fie informatã atunci când stabileşte politicile agenţiei de rating.
5. Criterii privind independenţa acţionarilor şi integritatea moralã
5.1. Acţionarii semnificativi ai AR trebuie sã fie independenţi, prin aceasta înţelegându-se cã:
- nu trebuie sã participe la acordarea ratingului sau sã influenţeze în vreun fel ratingul acordat, cu excepţia cazului în care sunt angajaţi ai AR cu atribuţii în realizarea ratingului;
- singurul lor interes în ceea ce priveşte activitatea AR este obţinerea de dividende.
5.2. AR nu pot avea ca acţionari semnificativi urmãtoarele persoane:
a) societãţi de servicii de investiţii financiare;
b) societãţi de asigurãri;
c) instituţii de credit;
d) emitenţi de valori mobiliare sau alte instrumente financiare;
e) orice persoanã care, potrivit <>art. 2 alin. (1) pct. 16 şi 23 din Legea nr. 297/2004 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, se aflã în legãturi strânse sau acţioneazã în mod concertat cu persoanele menţionate la lit. a)-d).
5.3. Directorii executivi ai AR nu pot exercita nicio altã funcţie remuneratã.
5.4. Angajaţii, membrii consiliului de administraţie şi directorii executivi ai AR trebuie sã aibã o bunã reputaţie profesionalã şi sã nu aibã fapte înscrise în cazierul fiscal sau în cel judiciar.
6. Criterii privind adoptarea deciziei de rating şi structura organizatoricã
6.1. Deciziile de rating şi contestaţiile aferente trebuie sã fie realizate de cãtre un comitet de rating.
6.2. AR trebuie sã aibã o structurã organizatoricã care sã asigure separarea clarã între funcţiile analitice de rating şi cele de management/comerciale, precum şi sã asigure existenţa unor separãri stricte (ziduri chinezeşti) între activitãţile de rating şi celelalte activitãţi care pot fi prestate de AR.
7. Publicarea ratingurilor
7.1. AR trebuie sã aibã un website propriu pe care va publica toate ratingurile acordate care au caracter public. AR va menţine un rating pe website cel puţin pânã la data la care se întrerupe monitorizarea acestuia.
ART. 6
(1) AR care doresc sã le fie recunoscutã îndeplinirea criteriilor de agreare stabilite în prezenta instrucţiune vor face o autoevaluare în acest sens.
(2) Autoevaluarea prevãzutã la alin. (1) trebuie realizatã de AR cu întreaga diligenţã profesionalã prin analizarea tuturor informaţiilor necesare fundamentãrii evaluãrii criteriilor prevãzute la art. 4.
(3) AR care, ca urmare a rezultatului autoevaluãrii, notificã CNVM cã îndeplinesc criteriile stabilite la art. 4 sunt înscrise în Registrul CNVM.
(4) În vederea menţinerii în Registrul CNVM, AR vor realiza anual o autoevaluare care se transmite CNVM pânã cel târziu pe data de 31 ianuarie, începând cu anul urmãtor celui în care sunt înscrise în Registrul CNVM.
(5) Atât rezultatele autoevaluãrii iniţiale, cât şi ale celei anuale se publicã de cãtre AR pe website-ul propriu.
ART. 7
AR se radiazã din Registrul CNVM în urmãtoarele situaţii:
a) la cererea AR;
b) în cazul în care AR este radiatã din registrul comerţului;
c) în cazul în care AR nu notificã CNVM rezultatele autoevaluãrii, în conformitate cu art. 5 alin. (4);
d) în alte cazuri bine justificate.
ART. 8
(1) Nerespectarea, pe durata activitãţii AR, a criteriilor de agreare stabilite la art. 5 constituie contravenţie şi se sancţioneazã, în funcţie de gravitatea faptei, cu:
a) avertisment;
b) amendã;
c) sancţiuni contravenţionale complementare, aplicate, dupã caz:
1. nerecunoaşterea evaluãrilor şi notãrilor efectuate de AR;
2. retragerea agreãrii.
(2) Furnizarea de informaţii false de cãtre AR cu privire la rezultatele autoevaluãrii menţionatã la art. 5 intrã sub incidenţa prevederilor legale în vigoare.
ART. 9
Prezenta instrucţiune va fi publicatã în Buletinul şi pe site-ul CNVM şi va intra în vigoare la data publicãrii acesteia şi a ordinului de aprobare în Monitorul Oficial al României, Partea I.

------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016