Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
────────── Aprobate prin ORDINUL nr. 2.112/2022/33/2023, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 264 din 30 martie 2023.────────── CAP. I Generalităţi SECŢIUNEA 1 Obiect şi domenii ART. 1 (1) Prezentele instrucţiuni se referă la organizarea şi efectuarea anchetelor de circulaţie origine-destinaţie. (2) Scopul anchetelor de circulaţie origine-destinaţie este acela de determinare a curenţilor de circulaţie pe drumurile de interes naţional din administrarea Companiei Naţionale de Administrare a Infrastructurii Rutiere - S.A. (C.N.A.I.R. - S.A.). (3) Prezentele instrucţiuni se utilizează atât în cadrul anchetelor origine-destinaţie realizate în paralel cu recensământul general de circulaţie, cât şi la elaborarea studiilor de trafic, acolo unde este cazul. ART. 2 Instrucţiunile stabilesc operaţiile care trebuie efectuate, regulile şi obligaţiile ce trebuie respectate pentru efectuarea anchetelor de circulaţie origine-destinaţie (O-D) pe drumurile de interes naţional, aflate în administrarea C.N.A.I.R. - S.A., şi pentru pregătirea datelor obţinute din anchete, în vederea prelucrării. ART. 3 Pentru determinarea caracteristicilor curenţilor şi ale fluxurilor de circulaţie ce vor afecta reţeaua rutieră de perspectivă dintr-un teritoriu sunt necesare date privind: a) curenţii de trafic actual; b) date privind dezvoltarea social-economică a teritoriului; c) motivele deplasărilor; d) diferite variante posibile de dezvoltare a reţelei rutiere. ART. 4 Ancheta de circulaţie origine-destinaţie are drept obiect următoarele: a) determinarea numărului total de vehicule, pe categorii, care circulă la un moment dat pe reţeaua rutieră luată în considerare; b) cunoaşterea, prin chestionarea conducătorilor de vehicule, a originii, destinaţiei, datelor socioeconomice şi a tipului călătoriei sau a felului încărcăturii vehiculelor de marfă (inclusiv gradul de încărcare) care se deplasează la un moment dat pe reţeaua luată în considerare, precum şi a numărului de pasageri din aceste vehicule. SECŢIUNEA a 2-a Terminologie şi definiţii ART. 5 Terminologia utilizată în prezentele instrucţiuni este conform STAS 4032/1-2001 şi STAS 4032/2-1992. SECŢIUNEA a 3-a Documente de referinţă ART. 6 În cuprinsul prezentelor instrucţiuni se face referire la următoarele acte normative, standarde şi reglementări tehnice: a) O.G. nr. 43/1997 - Ordonanţa Guvernului nr. 43/1997 privind regimul drumurilor, republicată, cu modificările şi completările ulterioare; b) Ordinul ministrului transporturilor nr. 1.297/2017 - Ordinul ministrului transporturilor nr. 1.297/2017 pentru aprobarea Normelor privind încadrarea în categorii a drumurilor de interes naţional; c) STAS 4032/1-90 - Lucrări de drumuri. Terminologie; d) STAS 4032/2-92 - Tehnica traficului rutier. Terminologie; e) H.G. nr. 540/2000 - Hotărârea Guvernului nr. 540/2000 privind aprobarea încadrării în categorii funcţionale a drumurilor publice şi a drumurilor de utilitate privată deschise circulaţiei publice, cu modificările şi completările ulterioare; f) Legea nr. 319/2006 - Legea securităţii şi sănătăţii în muncă, cu modificările şi completările ulterioare; g) H.G. nr. 1.048/2006 - Hotărârea Guvernului nr. 1.048/2006 privind cerinţele minime de securitate şi sănătate pentru utilizarea de către lucrători a echipamentelor individuale de protecţie la locul de muncă, republicată; h) H.G. nr. 1.425/2006 - Hotărârea Guvernului nr. 1.425/2006 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a prevederilor Legii securităţii şi sănătăţii în muncă nr. 319/2006, cu modificările şi completările ulterioare; i) Ordinul ministrului de interne şi al ministrului transporturilor nr. 1.112/411/2000 - Ordinul ministrului de interne şi al ministrului transporturilor nr. 1.112/411/2000 pentru aprobarea Normelor metodologice privind condiţiile de închidere a circulaţiei şi de instituire a restricţiilor de circulaţie în vederea executării de lucrări în zona drumului public şi/sau pentru protejarea drumului; j) AND 557/2022 - Instrucţiuni pentru efectuarea înregistrării circulaţiei rutiere pe drumurile publice în anul 2022. CAP. II Măsuri organizatorice SECŢIUNEA 1 Acorduri, avize şi aprobări ART. 7 Documentaţia necesară aprobării efectuării anchetelor de circulaţie origine-destinaţie cuprinde: a) scopul studiului (analize şi prognoze de trafic necesare pentru stabilirea celor mai adecvate măsuri de dezvoltare şi sistematizare a reţelei rutiere, planificarea lucrărilor rutiere, sporirea gradului de siguranţă a circulaţiei etc.); b) aria de răspândire a anchetelor, perioada în care se realizează; c) unităţile antrenate la efectuarea anchetelor şi sarcini ce le revin acestora. ART. 8 Anchetele origine-destinaţie se fac la solicitarea administratorului drumului sau cu avizul acestuia. ART. 9 Pentru efectuarea anchetelor de circulaţie origine-destinaţie se va solicita avizul structurilor Ministerului Afacerilor Interne (MAI), astfel: a) de la serviciul rutier din cadrul inspectoratului de poliţie judeţean competent teritorial, în cazul în care ancheta se desfăşoară pe drumurile de interes naţional de pe raza unui singur judeţ; b) de la Direcţia Rutieră din cadrul Inspectoratului General al Poliţiei Rutiere Române, în cazul în care ancheta se desfăşoară pe drumuri de pe raza mai multor judeţe sau la nivel naţional. ART. 10 După obţinerea avizelor se vor solicita: a) participarea structurilor de poliţie rutieră competente teritorial; b) popularizarea acţiunii în presă, la radio, televiziune şi în mediul online. SECŢIUNEA a 2-a Informarea participanţilor la trafic asupra anchetelor de circulaţie origine-destinaţie ART. 11 (1) Informarea participanţilor la trafic asupra anchetelor se va realiza cu ajutorul presei scrise şi vorbite. Informarea va avea un caracter general, prezentându-se scopul anchetelor şi aria de răspândire. Se va solicita sprijinul conducătorilor auto în sensul opririi la trecerea prin posturile de anchetă şi acordarea de răspunsuri corecte la întrebările adresate de personalul de anchetă. (2) Informarea participanţilor la trafic se va face în ziua premergătoare şi în ziua de anchetă. CAP. III Obligaţii şi responsabilităţi ce revin personalului tehnic al unităţilor de drumuri în legătură cu efectuarea anchetelor de circulaţie origine-destinaţie pe drumurile de interes naţional ART. 12 C.N.A.I.R. - S.A. are următoarele obligaţii şi responsabilităţi: a) prevede bugetul; b) asigură fondurile necesare pentru direcţiile regionale de drumuri şi poduri (DRDP) şi Centrul de Studii Tehnice Rutiere şi Informatică (CESTRIN) în vederea bunei desfăşurări a anchetelor de circulaţie origine-destinaţie pe întreaga reţea de drumuri naţionale, drumuri expres şi autostrăzi, aflate în administrarea C.N.A.I.R. - S.A. ART. 13 CESTRIN are următoarele obligaţii şi responsabilităţi: a) asigură sprijinul necesar pentru direcţiile regionale de drumuri şi poduri în vederea tipăririi necesarului de Instrucţiuni tehnice privind organizarea şi efectuarea anchetelor de circulaţie origine-destinaţie, precum şi a formularelor de anchetă origine-destinaţie, formularelor de înregistrare recensământ (anexa nr. 3 din Instrucţiunile pentru efectuarea circulaţiei rutiere pe drumurile publice - în vigoare); b) organizează şi coordonează activitatea pentru realizarea anchetelor de circulaţie origine-destinaţie; c) elaborează recomandări în legătură cu activitatea de realizare a anchetelor de circulaţie origine-destinaţie şi asigură transmiterea lor în teritoriu; d) asigură şi efectuează instruirea personalului care participă la această activitate; e) în caz de necesitate, ia măsuri pentru suspendarea temporară a anchetelor de circulaţie origine-destinaţie şi decide asupra reluării acţiunii; f) transmite factorilor implicaţi macheta în vederea introducerii formularelor de anchetă origine-destinaţie; g) urmăreşte efectuarea anchetelor de circulaţie origine-destinaţie, şi anume: (i) respectarea calendarului anchetei origine-destinaţie; (ii) verificarea dotării anchetatorilor cu materialele necesare efectuării anchetelor de circulaţie (formulare de anchetă, mape, ecusoane, materiale de protecţie); (iii) verificarea şi controlul pe teren al modului de efectuare a anchetelor de circulaţie origine-destinaţie şi al modului de respectare a normelor de siguranţă a circulaţiei rutiere; h) prelucrează datele şi elaborează situaţiile de post şi matricele de post la nivel de medie zilnică, şi anume: (i) elaborează şi actualizează catalogul cu codurile localităţilor din România conform zonelor de trafic în care a fost împărţit teritoriul ţării; (ii) centralizează codificarea automată a datelor obţinute din formularele de anchetă pentru fiecare vehicul anchetat; (iii) validează datele introduse de către anchetatori; (iv) elaborează situaţiile de post pentru posturile în care s-au efectuat anchete de circulaţie origine-destinaţie, care vor cuprinde pentru fiecare post următoarele: - centralizarea pe intervale orare şi pe tipuri de vehicule a numărului de vehicule anchetate şi totalul acestora pe post; – procente orare pentru vehiculele anchetate; – numărul mediu de pasageri/autoturisme şi autobuze; – elaborarea matricelor de post la nivel de medie zilnică; (v) corelează eşantionul anchetat cu traficul recenzat în paralel (echivalent 24 de ore) în secţiunea de drum asociată secţiunii de anchetă; i) prelucrează rezultatele anchetelor origine-destinaţie şi stabileşte matricele origine-destinaţie la nivel de medie zilnică anuală, pe tipuri de vehicule, la nivel agregat (se vor propune zonele de agregare utilizate în software-ul de modelare reţea de transport) şi detaliat (unităţi administrativ-teritoriale); j) întocmeşte lista cu datele generale de identificare a posturilor de anchetă origine-destinaţie, înainte de începerea acţiunii de efectuare a anchetelor de circulaţie; k) stabileşte, în caz de necesitate, noi date în afara calendarului de anchetă. ART. 14 Direcţiile regionale de drumuri şi poduri au următoarele obligaţii şi responsabilităţi: a) întocmesc şi aprobă planul de măsuri, defalcat pe personal şi termene, astfel ca acţiunea de organizare şi desfăşurare a anchetelor origine-destinaţie să se realizeze la timp şi în bune condiţii; b) asigură: (i) materialele necesare bunei desfăşurări a anchetelor; (ii) personalul tehnic pentru îndrumare şi control; (iii) personalul implicat în efectuarea anchetelor; (iv) mijloacele de transport necesare în zilele de desfăşurare a anchetelor de circulaţie; c) aprobă graficul de repartizare pe reţea a personalului de îndrumare şi control din DRDP, care va fi transmis la CESTRIN cu cinci (5) zile înainte de data efectuării anchetelor de circulaţie; d) controlează şi îndrumă personalul din subordine pe întreaga perioadă de organizare şi efectuare a anchetelor de circulaţie; e) verifică însuşirea de către personalul desemnat pentru efectuarea anchetelor de circulaţie origine-destinaţie a prezentelor instrucţiuni, luând măsurile necesare pentru efectuarea unor înregistrări de circulaţie corecte; f) asigură mijloc de transport persoanelor delegate de la CESTRIN pentru control şi îndrumare în zilele de anchetă; g) asigură punerea în practică a sugestiilor şi propunerilor prezentate de delegaţii CESTRIN ca urmare a controlului efectuat în zilele de efectuare a anchetelor de circulaţie; h) introduc în format electronic datele rezultate în urma activităţii de anchetare din formularele de anchetă origine-destinaţie în termen de 3 luni de la data ultimei zile de desfăşurare a anchetelor de circulaţie origine-destinaţie; i) solicită structurilor MAI competente avizul pentru efectuarea anchetelor de circulaţie origine-destinaţie şi amplasamentul posturilor de anchetă, precum şi asigurarea suportului acestora prin participarea unui număr corespunzător de poliţişti rutieri la anchetele ce urmează a fi desfăşurate. CAP. IV Metoda de efectuare a anchetei de circulaţie origine-destinaţie pe drumurile de interes naţional SECŢIUNEA 1 Principiul metodei ART. 15 Anchetele de circulaţie origine-destinaţie sunt măsurători de trafic care se efectuează în anumite secţiuni caracteristice ale unei reţele de drumuri prin care se înregistrează, pe formulare special întocmite, pentru fiecare vehicul chestionat, originea, destinaţia, ruta, scopul călătoriei sau felul încărcăturii (inclusiv gradul de încărcare), numărul de pasageri şi datele socioeconomice. ART. 16 (1) Metoda de efectuare a anchetelor origine-destinaţie constă în oprirea unui număr cât mai mare de vehicule care trec prin postul de anchetă în intervalul de timp stabilit, chestionarea conducătorilor auto şi înregistrarea răspunsurilor primite. (2) Înregistrarea se face de către personalul ce efectuează ancheta pe formulare special întocmite pentru această acţiune (anexa nr. 2). SECŢIUNEA a 2-a Pregătirea şi organizarea anchetei de circulaţie origine-destinaţie ART. 17 (1) Operaţiile de delimitare a teritoriului, zonificare, amplasamentul posturilor, fixarea datelor şi a orarului anchetelor sunt făcute de beneficiarul studiului de trafic ce va utiliza datele culese prin ancheta de circulaţie origine-destinaţie. (2) Definitivarea amplasamentului posturilor, a zonificării şi a calendarului de desfăşurare a anchetei se va face de către CESTRIN împreună cu beneficiarul lucrării. ART. 18 Principalele operaţiuni de pregătire şi organizare a anchetelor de circulaţie origine-destinaţie sunt: a) amplasarea posturilor de anchetă; b) amenajarea şi echiparea posturilor de anchetă; c) stabilirea necesarului de personal, instruirea personalului; d) fixarea datelor anchetei, a calendarului de efectuare a anchetei. SECŢIUNEA a 3-a Amplasarea posturilor de anchetă de circulaţie origine-destinaţie ART. 19 Posturile de anchetă se amplasează pe reţeaua rutieră, urmărindu-se criteriile de mai jos: a) amplasarea posturilor în acele secţiuni ale reţelei rutiere unde se pot controla cât mai mulţi curenţi de trafic; b) dispunerea posturilor în acele puncte din reţeaua rutieră unde se pot controla volumele cele mai mari de trafic; c) amplasarea posturilor astfel încât cu un număr cât mai mic de posturi să se controleze cea mai mare parte a curenţilor de trafic; d) amplasarea posturilor în puncte ale reţelei rutiere ce întrunesc condiţiile tehnice necesare (vizibilitate 300 m, aliniamente sau raze mai mari de 500 m, acostamente amenajate sau platforme de parcare longitudinale, declivitate sub 3%); e) la amplasarea posturilor de anchetă origine-destinaţie se va avea în vedere poziţia posturilor de înregistrare manuală sau automată a traficului pentru a se putea face corelări între datele culese prin anchetă şi recensământul de circulaţie; f) un post de anchetă trebuie amplasat în aliniament şi palier astfel încât un conducător auto ce observă semnalizarea postului să nu poată evita trecerea prin post printr-o manevră oarecare de ocolire. ART. 20 (1) Numărul şi amplasarea aproximativă a posturilor de anchetă se stabilesc în birou, în funcţie de scopul studiului şi principiile enunţate anterior. (2) Poziţia posturilor de anchetă de circulaţie stabilite în birou se prezintă pe o hartă, la o scară convenabilă în funcţie de mărimea teritoriului studiat. Harta conţine drumuri, poziţii km ale intersecţiilor acestora, localităţi, posturi de înregistrare manuală şi posturi de anchetă origine-destinaţie. (3) După aceasta se fac deplasări pe teren unde executantul anchetei împreună cu reprezentantul administratorului drumului stabileşte amplasamentul exact al postului şi eventualele măsuri necesare pentru amenajarea lui. SECŢIUNEA a 4-a Amenajarea şi echiparea postului de anchetă ART. 21 (1) Pentru fiecare sens de circulaţie al unei secţiuni de drum se organizează un post de anchetă, deci într-o secţiune de drum vor fi două posturi de anchetă. (2) Posturile de anchetă vor fi organizate şi semnalizate în conformitate cu schemele prezentate în planşele nr. 2-4, corespunzător drumului pe care sunt amenajate. (3) Postul de anchetă va fi semnalizat cu indicatoarele prezentate în planşa nr. 1, având dimensiunile 1.500 x 750 mm. ART. 22 (1) Se va urmări ca posturile de anchetă să fie amplasate în vecinătatea unor platforme de parcare existente pentru a putea uza de acest spaţiu carosabil amenajat. În cazul în care nu se poate realiza acest lucru, se va proceda la amenajarea acostamentului drumului în zona postului, pe o lungime în metri de cca (5...6) x n (unde n este numărul anchetatorilor din post), respectiv pe o lungime de cca 20...70 m şi o lăţime de 1...1,5 m. (2) Această amenajare poate fi realizată cu materiale refolosibile (dale prefabricate), precum şi cu materiale locale (balast, piatră spartă etc.). ART. 23 (1) La marginea acostamentului se vor amplasa gherete, umbrele sau umbrare pentru protejarea anchetatorilor în caz de intemperii, posturile fiind dotate cu truse sanitare şi aprovizionate cu apă potabilă. (2) Dacă se apreciază ca posibilă prezenţa pietonilor în zona postului de anchetă, culoarul de anchetă va fi delimitat de trotuar prin bariere sau ţăruşi uniţi cu panglică colorată. ART. 24 Personalul ce participă la efectuarea anchetelor va fi dispus în post după cum urmează: a) anchetatorii împreună cu şeful postului de anchetă, la marginea părţii carosabile pe culoarul de anchetă, la distanţă de 5...6 m (lungimea unui vehicul) unul de celălalt. Culoarul de anchetă trebuie să fie liber de orice obstacol, astfel încât personalul să se poată deplasa uşor în lungul lui, în funcţie de lungimea vehiculelor ce urmează a fi anchetate; b) poliţistul rutier, unul pentru fiecare post de anchetă, poziţionat corespunzător pentru oprirea vehiculelor în dreptul anchetatorilor; c) schema de amenajare a postului de anchetă se face în conformitate cu planşa nr. 2, pentru drumuri având două benzi de circulaţie, şi planşa nr. 3, pentru drumuri având 4 benzi de circulaţie. ART. 25 În posturile de pe autostradă vor participa câte 2 poliţişti rutieri pentru fiecare post de anchetă, unul poziţionat înaintea postului, pentru dirijarea vehiculelor spre culoarul de anchetă, iar celălalt poziţionat corespunzător pentru oprirea vehiculelor în dreptul anchetatorilor. Posturile de anchetă de pe autostradă vor fi organizate în spaţii de servicii sau parcări amenajate existente, iar schema de amenajare a acestora se va face în conformitate cu planşa nr. 4. SECŢIUNEA a 5-a Personalul implicat în efectuarea anchetelor ART. 26 La efectuarea anchetelor de circulaţie origine-destinaţie este necesar următorul personal: a) un responsabil al anchetelor; b) unul sau mai mulţi şefi de sectoare de anchetă; c) un şef de post de anchetă pe schimb (4 ore) pentru fiecare post de anchetă (sens de circulaţie); d) anchetatori de trafic în funcţie de intensitatea traficului, dar nu mai puţin de 2 anchetatori pe post şi schimb; e) un recenzor sau cel mult doi, în funcţie de intensitatea traficului, pe post şi schimb, care va/vor înregistra traficul pe categorii de vehicule în intervalul orar stabilit pentru anchetă; f) poliţişti rutieri, cel puţin câte unul pentru fiecare post. ART. 27 Responsabilul anchetelor este o persoană desemnată de beneficiarul care utilizează datele culese prin anchetele origine-destinaţie. ART. 28 (1) Şeful de sector este, de regulă, o persoană desemnată de unitatea ce execută anchetele de circulaţie origine-destinaţie. (2) Şeful de sector va acţiona sub îndrumarea directă a responsabilului anchetelor sau a elaboratorului studiului de trafic. ART. 29 Pentru efectuarea anchetelor de circulaţie origine-destinaţie se stabilesc de către şeful de sector mai multe grupuri de lucru, fiecare grup acţionând pe raza unui post de anchetă: a) un astfel de grup se compune dintr-un şef de post de anchetă, cel puţin doi anchetatori de trafic şi cel puţin un recenzor de trafic; b) aceste grupuri de lucru vor acţiona într-un singur post în ipoteza că există personal suficient pentru a acoperi toate posturile de anchetă sau se vor rula în timp prin mai multe posturi de anchetă corespunzător calendarului stabilit pentru anchete. ART. 30 (1) Fiecare şef de post de anchetă şi anchetator de trafic vor fi dotaţi cu următoarele: a) ecuson; b) mapa pe care îşi sprijină şi îşi păstrează formularele în timpul efectuării anchetei; c) formulare de anchetă în număr suficient, creion ascuţit, pix, radieră, agrafe, dosare; d) lanternă pentru lucrul pe perioadă de vizibilitate redusă (dimineaţa, seara); e) bluză sau vestă de protecţie-avertizare, de culoare galbenă sau portocalie, prevăzută cu materiale reflectorizante; f) materiale de protecţie la intemperii (ploaie, vânt, caniculă etc.). (2) Fiecare post de recensământ trebuie să fie dotat conform art. 33 din Instrucţiunile pentru efectuarea înregistrării circulaţiei rutiere pe drumurile publice în vigoare. (3) În fiecare post de anchetă vor fi un şef de post de anchetă, poliţistul rutier, recenzori şi anchetatori, numărul acestora variind între 3 şi 11, în funcţie de intensitatea traficului de pe sectorul respectiv de drum. (4) Se va stabili lista personalului de rezervă în cazul când ancheta se desfăşoară pe o perioadă mai mare de timp, de câteva zile. ART. 31 Calităţile cerute unui şef de post de anchetă sunt, în afară de precizie şi spirit de organizare, autoritate şi prezenţă de spirit în condiţii deosebite. El are de luat decizii delicate pentru oprirea şi reluarea activităţii în caz de intemperii grave sau în cazul unor incidente ce pot avea loc în zona postului de anchetă. ART. 32 (1) Personalul ce efectuează anchetele are sarcina de a completa formularul de anchetă (anexa nr. 2) şi trebuie să aibă o scriere suficient de lizibilă pentru ca acesta să poată fi utilizat. Anchetatorul trebuie să aibă o ţinută corectă şi prezentare bună, să fie capabil de a susţine rapid o conversaţie cu conducătorul auto, de a preciza la nevoie că informaţiile solicitate vor rămâne confidenţiale şi să nu insiste în caz de refuz. El poate fi selectat din rândul personalului din birouri, al personalului de conducere a formaţiilor de drumuri, al studenţilor etc. (2) Personalul care efectuează recensământul are sarcina de a completa formularul de înregistrare prevăzut în anexa nr. 3 din Instrucţiunile pentru efectuarea înregistrării circulaţiei rutiere pe drumurile publice în vigoare. ART. 33 (1) În funcţie de intensitatea traficului, exprimată în vehicule fizice în ora de vârf, se recomandă următorul necesar de personal pentru un post de anchetă:
┌──────────────────┬───────┬───────────┐
│Intensitatea de │ │ │
│vârf a traficului │Şef de │Anchetatori│
│exprimată în │post de│+ recenzori│
│vehicule fizice/ │anchetă│de trafic │
│oră/sens │ │ │
├──────────────────┼───────┼───────────┤
│sub 300 vehicule/h│1 │3 ... 5 │
├──────────────────┼───────┼───────────┤
│între 300 şi 450 │1 │5 ... 7 │
│vehicule/h │ │ │
├──────────────────┼───────┼───────────┤
│între 450 şi 600 │1 │7 ... 9 │
│vehicule/h │ │ │
├──────────────────┼───────┼───────────┤
│peste 600 vehicule│1 │9 ... 11 │
│/h │ │ │
└──────────────────┴───────┴───────────┘
(2) Traficul din ora de vârf se determină prin măsurători prealabile, dar în cazul când acestea nu se pot executa, traficul din ora de vârf se poate aprecia pe baza valorilor mediei zilnice anuale aferente ultimului recensământ general al circulaţiei rutiere, luând din acestea un procent de 8 ... 12% ca trafic orar de vârf. SECŢIUNEA a 6-a Fixarea datelor anchetei de circulaţie ART. 34 (1) Numărul zilelor de anchetă variază în funcţie de importanţa şi caracterul problemelor ce se urmăresc prin studiu şi de metoda de prelucrare a datelor ce se va utiliza. (2) Anchetele se fac în general în sezonul cu trafic mediu (primăvara, toamna), dar ele se pot efectua şi în alte perioade în funcţie de scopul studiului de trafic, astfel: a) în general se aleg zile lucrătoare, dar dacă se urmăreşte în mod expres şi traficul de sfârşit de săptămână, se pot alege ca date de anchetă şi zilele de sâmbătă şi duminică; b) în situaţia în care se anticipează că traficul are variaţii sezoniere importante (atât ca intensitate, cât şi, în mod special, ca structură a curenţilor de trafic), se recomandă să se facă anchete şi vara sau iarna, după caz. ART. 35 Numărul de zile de anchetă într-un post va fi de cel puţin o zi dacă se dispune de o analiză a variaţiei zilnice a traficului în teritoriul respectiv sau mai multe zile de anchetă dacă odată cu prelucrarea datelor din anchete se urmăreşte să se studieze variaţia zilnică a traficului sau a anumitor curenţi de trafic. ART. 36 (1) Prima zi de anchetă trebuie să nu coincidă cu o zi de vârf de circulaţie pentru obişnuinţa personalului cu modul de lucru. (2) Între prima zi de anchetă a unei formaţii de lucru şi cea de-a doua zi de anchetă se va face o analiză a modului de desfăşurare a anchetei din prima zi, dându-se îndrumările necesare de către şeful sectorului de anchetă. ART. 37 Orarul în cadrul unei zile, precum şi numărul zilelor de anchetă într-un post se stabilesc de către beneficiar împreună cu elaboratorul studiului de trafic. De asemenea, elaboratorul studiului de trafic poate lua, cu acordul beneficiarului, decizia de a efectua anchete selective, luând în acest caz toate măsurile necesare atât în privinţa organizării anchetelor, cât şi a modului de prelucrare ulterioară a datelor. ART. 38 Schimbarea zilelor de anchetă (dinainte stabilite) şi reprogramarea anchetelor în alte zile se fac de către responsabilul anchetelor şi şeful de sector, cu acordul beneficiarului. SECŢIUNEA a 7-a Efectuarea anchetei de circulaţie origine-destinaţie ART. 39 Ancheta de circulaţie se efectuează în posturile de anchetă şi constă în: a) dirijarea şi oprirea autovehiculului; b) chestionarea conducătorului autovehiculului; c) înregistrarea informaţiilor primite; d) separat, în postul de anchetă, se efectuează recensământ de circulaţie pe categorii de vehicule în conformitate cu Instrucţiunile pentru efectuarea înregistrării circulaţiei rutiere pe drumurile publice în vigoare. SECŢIUNEA a 8-a Dirijarea şi oprirea autovehiculelor ART. 40 Anchetatorii vor sta în spaţiul special amenajat, iar poliţistul rutier va proceda la oprirea vehiculelor în dreptul acestora, prin executarea semnalelor regulamentare, prevăzute de lege. După oprirea vehiculului în dreptul anchetatorului, acesta adresează întrebările, înregistrează răspunsul, după care mulţumeşte pentru colaborare şi conducătorul vehiculului îşi continuă deplasarea. În situaţii de excepţie, la autovehiculele la care este imposibilă abordarea conducătorului auto prin portiera din dreapta, chestionarea se va efectua de către şeful de post de anchetă, deplasarea acestuia la portiera din stânga efectuându-se numai după ce autovehiculul a fost oprit şi conducătorul auto este atenţionat despre intenţie; după chestionare, autovehiculul va primi liber pentru plecare numai după ce şeful de post de anchetă a revenit în culoarul de anchetă. SECŢIUNEA a 9-a Chestionarea conducătorului autovehiculului ART. 41 Modul în care trebuie completat chestionarul în timpul intervievării conducătorilor auto opriţi în posturile de anchetă este următorul: a) pentru autoturisme şi microbuzele cu maximum 8 + 1 locuri se completează secţiunile B, C, D şi E din anexa nr. 2; b) pentru autobuze se completează secţiunile B şi C din anexa nr. 2; c) pentru vehiculele de marfă se completează secţiunile F, G şi H din anexa nr. 2. ART. 42 În mapă se află şi lista cu întrebările formulate în limbi străine (anexa nr. 4), pe care anchetatorii de trafic o vor prezenta, dacă este cazul, conducătorilor de autovehicule înmatriculate în alte ţări. ART. 43 (1) La intrarea în post, personalul de anchetă (anchetatorii şi şeful de post de anchetă) va avea un număr suficient de formulare de anchetă origine-destinaţie. (2) La ieşirea din post, la terminarea schimbului, fiecare anchetator verifică formularele ca număr, le prinde cu o agrafă şi, numai după ce şeful de post de anchetă le-a verificat şi le-a preluat, are voie să părăsească postul de anchetă. (3) Şeful de post de anchetă va întocmi apoi borderoul postului (conform anexei nr. 1) şi formularul de raport recapitulativ zilnic prevăzut în anexa nr. 4.1 la Instrucţiunile pentru efectuarea înregistrării circulaţiei rutiere pe drumurile publice în vigoare, pe care îl semnează la rubrica „Întocmit“. SECŢIUNEA a 10-a Înregistrarea informaţiilor. Formularul de anchetă origine-destinaţie (anexa nr. 2) ART. 44 În cadrul formularului de anchetă origine-destinaţie, secţiunea A din pagina 1 va fi completată anticipat (nr. post; sens; anchetator; data), urmând ca ora să fie trecută de către fiecare anchetator în momentul intervievării conducătorilor auto. Astfel, se vor nota următoarele: a) nr. post - reprezintă numărul postului de anchetă. Numărul postului de anchetă este stabilit dinainte şi va fi cunoscut în momentul anchetei; b) sens - reprezintă o indicaţie asupra sensului pe care lucrează personalul de anchetă şi corespunde sensului de mers al vehiculelor. De exemplu: pe drumul naţional DN 6, între Craiova şi Filiaşi, la km 238 + 000, sunt amplasate posturile nr. 27 şi 28: postul nr. 27 funcţionează pe sensul Craiova - Filiaşi, iar postul nr. 28 funcţionează pe sensul Filiaşi - Craiova. Pe formularul postului nr. 27 la „sens“ se va nota: - spre Filiaşi. Pe formularul postului nr. 28 la „sens“ se va nota: - spre Craiova. Se aplică regula: • posturile cu număr impar - pe sensul crescător al kilometrajului; • posturile cu număr par - pe sensul descrescător al kilometrajului; c) data - cuprinde ziua, luna şi anul în care se efectuează ancheta; d) anchetator de trafic - este persoana care anchetează. Acesta îşi va scrie citeţ numele şi prenumele. Pentru o organizare mai rapidă şi o colaborare mai comodă, fiecare anchetator de trafic şi şef de post de anchetă vor purta un număr de ordine al poziţiei lor în post; e) nr. crt. - fiecare anchetator de trafic îşi va numerota formularele separat, începând cu 1 până la câte formulare completează. ART. 45 În funcţie de categoria autovehiculelor, de călători sau marfă, se completează prima, respectiv a doua pagină a formularului de anchetă (anexa nr. 3). ART. 46 (1) Formularul de anchetă origine-destinaţie se completează după cum urmează: a) prima pagină - secţiunea B: - autoturisme, autoturisme tip combi; – microbuze cu maximum 8 + 1 locuri; – autobuze, autocare sau microbuze cu mai mult de 8 + 1 locuri; b) a doua pagină - secţiunea F: - autocamionete, autospeciale cu MTMA ≤ 3,5 t; – autocamioane şi derivate cu 2 axe; – autocamioane şi derivate cu 3 sau 4 axe; – autovehicule articulate (tip TIR), vehicule cu peste 4 axe, remorchere cu trailer; – autocamioane şi derivate (tren rutier) cu MTMA > 3,5 tone cu remorci; – autocamioane şi derivate cu MTMA < 3,5 t cu remorcă. (2) Grupele de autovehicule, de călători sau marfă, se stabilesc în funcţie de Instrucţiunile pentru efectuarea înregistrării circulaţiei rutiere pe drumurile publice în vigoare sau în funcţie de scopul studiului de trafic pentru care se colectează datele de trafic. (3) În cadrul secţiunii B se va completa şi numărul de pasageri din autovehicul (fără şofer). ART. 47 În cadrul secţiunii C, respectiv G, în coloanele ce privesc originea, respectiv destinaţia cursei, se vor nota răspunsurile date de conducătorii auto la întrebările puse de către anchetator. Se vor nota cu exactitate localitatea şi judeţul, respectiv ţara, acolo unde este cazul. De exemplu: conducătorul unui autoturism oprit la intrarea în Timişoara dinspre Arad declară că şi-a început cursa în Ungaria şi o termină în Bulgaria. În coloana originea cursei se va trece Ungaria, iar la destinaţia cursei se va trece Bulgaria. Pentru autovehiculele ce realizează o călătorie doar pe teritoriul României nu se va completa ţara. ART. 48 În cadrul secţiunii D, anchetatorul va alege tipul călătoriei/destinaţiei, precum şi frecvenţa cu care aceasta este efectuată, în funcţie de răspunsul conducătorului auto. Această secţiune nu se adresează şoferilor de autobuz. Similar se va nota şi în cadrul secţiunii G pentru şoferii vehiculelor de marfă. ART. 49 Secţiunea E nu se adresează şoferilor de autobuz şi va fi completată cu răspunsurile date doar de şoferii autoturismelor şi ai microbuzelor cu maximum 8 + 1 locuri. ART. 50 În cadrul secţiunii H, pentru autovehiculele de marfă, se va completa gradul de încărcare, precum şi tipul mărfii transportate. În rubrica Informaţii suplimentare se vor completa tipurile de mărfuri ce nu au putut fi catalogate conform tipurilor de mărfuri specificate. SECŢIUNEA a 11-a Precizări cu privire la desfăşurarea anchetei şi înregistrarea datelor ART. 51 Pentru buna desfăşurare a anchetelor şi înregistrarea corectă a datelor se vor respecta următoarele: a) la terminarea schimbului, cei din schimbul I vor avea ultima înregistrare: ora 12.00 „închis post“, iar cei din schimbul II, ora 18.00 „închis post“, orarul anchetei fiind 8.00-12.00 şi 14.00-18.00; b) dacă plouă torenţial şi trebuie oprită întreaga activitate, se va continua după ploaie sau în altă zi, conform celor stabilite de către şeful de post de anchetă, respectiv şeful de sector; c) este interzisă verificarea de către personalul de anchetă a actelor şi foilor de parcurs, chiar dacă unii conducători auto le vor prezenta. SECŢIUNEA a 12-a Sarcinile personalului care participă la efectuarea anchetelor origine-destinaţie ART. 52 În vederea desfăşurării în bune condiţii a anchetelor de circulaţie origine-destinaţie se stabilesc următoarele sarcini pentru personalul care participă la efectuarea lor: a) responsabilul anchetelor: - organizează efectuarea anchetelor de circulaţie origine-destinaţie pentru teritoriul în care sunt amplasate posturi de anchetă de circulaţie origine-destinaţie; – urmăreşte asigurarea cu materiale necesare desfăşurării anchetelor de circulaţie origine-destinaţie; – de comun acord cu beneficiarul lucrării poate decide schimbarea zilelor de anchetă (stabilite anterior), precum şi încetarea activităţii în caz de timp nefavorabil şi refacerea anchetelor în alte zile; – la semnalizările şi propunerile şefilor de sector acţionează imediat şi ia decizii operative pentru buna desfăşurare a anchetelor; b) şeful de sector de anchetă: - pregăteşte şi urmăreşte desfăşurarea anchetelor de circulaţie, fiind răspunzător de activitatea tuturor echipelor de anchetă din sectorul de anchetă pe care îl conduce; – asigură efectuarea instructajului specific de securitate şi sănătate în muncă, efectuează instructajul teoretic şi practic privind modul de desfăşurare a anchetei, conform prezentelor instrucţiuni, cu tot personalul participant la anchetă; poate solicita ca la aceste instructaje să participe şi reprezentanţii unităţilor elaboratoare ale studiului de trafic; – răspunde de asigurarea, primirea şi distribuirea materialelor de lucru necesare prezentate la art. 30 alin. (1); – răspunde de dotarea posturilor de anchetă cu truse sanitare şi apă potabilă; – rezolvă toate problemele deosebite care apar pe timpul efectuării anchetelor, urmăreşte permanent modul de desfăşurare a anchetei pentru a putea interveni la timp dacă este cazul; – poate propune, în caz de timp nefavorabil, schimbarea zilelor de anchetă (dinainte stabilite), precum şi încetarea anchetei, propunând refacerea anchetelor în alte zile; – preia dosarele cu fişele de anchetă şi, după verificare, le înaintează responsabilului anchetei; c) şeful de post de anchetă: - respectă indicaţiile primite de la şeful de sector; – îşi însuşeşte prezentele instrucţiuni; – are făcut instructajul privind securitatea şi sănătatea în muncă; – se prezintă în postul de anchetă cu 30 de minute înainte de începerea activităţii şi verifică dotarea şi semnalizarea postului de anchetă; – efectuează instructajul de securitate şi sănătate în muncă specific anchetelor de circulaţie origine-destinaţie cu toţi anchetatorii utilizaţi la anchete şi urmăreşte respectarea măsurilor specifice de securitate şi sănătate în muncă. Este interzisă folosirea anchetatorilor în post fără însuşirea de către aceştia a instructajului specific de securitate şi sănătate în muncă; – înainte de intrarea în post aminteşte anchetatorilor principalele măsuri de securitate şi sănătate în muncă şi modul de lucru în postul de anchetă; – supraveghează în permanenţă respectarea modului de lucru în postul de anchetă; – are asupra sa formulare de rezervă, strânge formularele la terminarea schimbului, le verifică şi le asigură într-un dosar; – completează fila „borderou post“ (anexa nr. 1), la care anexează formularele completate pentru fiecare post şi zi de anchetă în parte. Formularele de anchetă completate se vor păstra în dosare separate pentru fiecare post în parte, pe zile de anchetă; dosarele vor fi predate, după încheierea acţiunii, şefului de sector; – are dreptul să ia orice măsură pe care o crede necesară pentru evitarea accidentelor pe timpul efectuării anchetelor (vreme nefavorabilă: căldură, ploaie, vânt puternic); – are şi sarcina de anchetator de trafic în scopul evitării aglomerării postului de anchetă cu autovehicule; d) anchetatorul de trafic: - respectă toate dispoziţiile date de şeful de post de anchetă sau de către şeful de sector; – se prezintă în post cu 30 de minute înainte de începerea anchetei; – îşi însuşeşte modul de efectuare a anchetelor şi măsurile specifice de securitate şi sănătate în muncă; – în timpul efectuării anchetelor este disciplinat şi nu îşi părăseşte nejustificat postul de anchetă în care a fost repartizat; – notează corect şi citeţ înregistrările în formulare; – are asupra lui toate materialele necesare şi poartă în permanenţă bluza avertizoare şi ecusonul de recunoaştere; – respectă cu stricteţe toate măsurile specifice de securitate şi sănătate în muncă pentru evitarea oricărui accident; – la ieşirea din post şi la terminarea schimbului, anchetatorul verifică formularele ca număr, ca ordine, le prinde cu o agrafă şi, numai după ce şeful de post de anchetă le-a verificat şi le-a preluat, va avea voie să părăsească postul; e) poliţistul rutier: asigură dirijarea vehiculelor spre culoarul de anchetă şi oprirea acestora în dreptul anchetatorilor. CAP. V Măsuri organizatorice de securitate şi sănătate în muncă SECŢIUNEA 1 Măsuri specifice ART. 53 (1) Conducerile unităţilor executante vor întocmi tabele cu numele persoanelor ce urmează să participe la anchetele de circulaţie, tabele pe baza cărora se va proceda la instruirea specifică a personalului, asigurarea şi distribuirea materialelor de protecţie specifice anchetelor de circulaţie origine-destinaţie. (2) Conducerile unităţilor executante vor stabili persoanele participante la anchete în funcţie de capacitatea acestora de a îndeplini sarcinile prevăzute în instrucţiuni. ART. 54 Pe toată durata desfăşurării anchetelor de circulaţie, şeful de post de anchetă va ţine evidenţa strictă privind prezenţa personalului de anchetă în posturi. ART. 55 (1) Personalul de anchetă va fi dispus în post pe culoarul de anchetă, care trebuie să fie liber de orice obstacol pentru a permite deplasarea personalului în lungul acestuia în vederea chestionării conducătorilor de vehicule. (2) Personalul de anchetă va sta în spaţiul special amenajat, cu faţa spre direcţia de unde vin autovehiculele. ART. 56 Este interzisă poziţionarea anchetatorului în faţa autovehiculului. ART. 57 Conducătorul auto se chestionează numai după ce autovehiculul a fost oprit. ART. 58 Protecţia personalului de anchetă se face prin gherete, umbrele sau umbrare contra intemperiilor, soarelui puternic etc. Culoarul de anchetă va fi delimitat de trotuar prin bariere (dacă este cazul) sau ţăruşi uniţi cu panglică colorată. ART. 59 Pentru evitarea accidentelor de circulaţie se interzice urcarea personalului de anchetă în autovehicule, sprijinirea mapei cu formularele de anchetă pe capota sau portiera mijloacelor de transport sau aşezarea în genunchi pentru a scrie. ART. 60 Anchetele se desfăşoară numai în prezenţa şefului de post de anchetă şi a poliţistului rutier. Absenţa unuia din cei doi duce la neînceperea anchetei origine-destinaţie. ART. 61 Şeful de post de anchetă împreună cu şeful de sector vor verifica dacă personalul ce urmează să participe la anchete este apt pentru o astfel de activitate. ART. 62 În cazul unor accidente de circulaţie soldate cu accidentarea personalului de anchetă, acestea se vor trata conform legislaţiei în vigoare. ART. 63 Prezentele instrucţiuni specifice de securitate şi sănătate în muncă nu sunt limitative şi se pot completa, după caz şi situaţie, pentru fiecare post, cu alte măsuri necesare, respectând legislaţia în vigoare la data efectuării anchetelor. SECŢIUNEA a 2-a Dispoziţii finale ART. 64 Anexele nr. 1-4 şi planşele nr. 1-4 fac parte integrantă din prezentele instrucţiuni. ANEXA 1 la instrucţiuni BORDEROU POST Unitatea ce execută ancheta: .......................... Localitatea: ...................., data: .............., nr. post: ........ Categorie drum: ....................., km: ........., sens: .............. Schimbul I Şef post de anchetă: .........................
┌─────────┬────────────────┬───────────┐
│Număr │Anchetator │Nr. de │
│ecuson │(numele şi │vehicule │
│ │prenumele) │ │
├─────────┼────────────────┼───────────┤
│ │ │ │
├─────────┼────────────────┼───────────┤
│ │ │ │
├─────────┼────────────────┼───────────┤
│ │ │ │
├─────────┼────────────────┼───────────┤
│ │ │ │
├─────────┼────────────────┼───────────┤
│ │ │ │
├─────────┼────────────────┼───────────┤
│ │ │ │
├─────────┼────────────────┼───────────┤
│ │ │ │
├─────────┼────────────────┼───────────┤
│ │ │ │
├─────────┼────────────────┼───────────┤
│ │ │ │
├─────────┼────────────────┼───────────┤
│ │ │ │
├─────────┼────────────────┼───────────┤
│ │ │ │
├─────────┴────────────────┼───────────┤
│TOTAL SCHIMBUL I │ │
└──────────────────────────┴───────────┘
Schimbul II Şef post de anchetă: ........................
┌─────────┬────────────────┬───────────┐
│Număr │Anchetator │Nr. de │
│ecuson │(numele şi │vehicule │
│ │prenumele) │ │
├─────────┼────────────────┼───────────┤
├─────────┼────────────────┼───────────┤
├─────────┼────────────────┼───────────┤
├─────────┼────────────────┼───────────┤
├─────────┼────────────────┼───────────┤
├─────────┼────────────────┼───────────┤
├─────────┼────────────────┼───────────┤
├─────────┼────────────────┼───────────┤
├─────────┼────────────────┼───────────┤
├─────────┼────────────────┼───────────┤
├─────────┼────────────────┼───────────┤
├─────────┴────────────────┼───────────┤
│TOTAL SCHIMBUL II │ │
├──────────────────────────┼───────────┤
│TOTAL SCHIMBUL I + II │ │
└──────────────────────────┴───────────┘
Şef post de anchetă, ..................... Verificat Şef sector, ..................... ANEXA 2 la instrucţiuni *) Anexa nr. 2 la instrucţiuni este reprodusă în facsimil. (a se vedea imaginea asociată) (a se vedea imaginea asociată) ANEXA 3 la instrucţiuni *) Anexa nr. 3 la instrucţiuni este reprodusă în facsimil. (a se vedea imaginea asociată) (a se vedea imaginea asociată) (a se vedea imaginea asociată) ANEXA 4 la instrucţiuni *) Anexa nr. 4 la instrucţiuni este reprodusă în facsimil. (a se vedea imaginea asociată) (a se vedea imaginea asociată) PLANŞA Nr. 1*) la instrucţiuni *) Planşa nr. 1 la instrucţiuni este reprodusă în facsimil. (a se vedea imaginea asociată) PLANŞA Nr. 2*) la instrucţiuni *) Planşa nr. 2 la instrucţiuni este reprodusă în facsimil. (a se vedea imaginea asociată) PLANŞA Nr. 3*) la instrucţiuni *) Planşa nr. 3 la instrucţiuni este reprodusă în facsimil. (a se vedea imaginea asociată) PLANŞA Nr. 4*) la instrucţiuni *) Planşa nr. 4 la instrucţiuni este reprodusă în facsimil. (a se vedea imaginea asociată) -----
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.