Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
INSTRUCŢIUNI din 7 noiembrie 2024 pentru circulaţia materialului rulant automotor cu gabaritul CFR vagon de încărcare depăşit, care se încadrează în gabaritul 0-VM, destinat transportului de persoane
EMITENT: Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 1150 din 18 noiembrie 2024
──────────
Aprobate prin ORDINUL nr. 3.815 din 7 noiembrie 2024, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1150 din 18 noiembrie 2024.
──────────
ART. 1
Scopul aplicării prezentelor instrucţiuni îl constituie optimizarea proceselor legate de aprobarea circulaţiei materialului rulant automotor cu gabaritul CFR vagon de încărcare depăşit, care se încadrează în gabaritul 0-VM, pe reţeaua CFR.
ART. 2
În cuprinsul prezentelor instrucţiuni se utilizează următoarele definiţii:
a) administrator de infrastructură sau CFR - are înţelesul prevăzut la art. 3 pct. 3 din Legea nr. 202/2016 privind integrarea sistemului feroviar din România în spaţiul feroviar unic european, cu modificările şi completările ulterioare, denumită în continuare Legea nr. 202/2016;
b) autoritate competentă pentru servicii publice de transport feroviar - autoritatea care încheie contracte de servicii publice în conformitate cu prevederile art. 38 şi 38^1 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 12/1998 privind transportul pe căile ferate române şi reorganizarea Societăţii Naţionale a Căilor Ferate Române, republicată, cu modificările şi completările ulterioare;
c) gabarit 0-VM - gabaritul sporit de vagon, aşa cum este definit în anexa la Ordinul ministrului transporturilor nr. 103/2008 privind aprobarea Instrucţiunilor pentru admiterea şi expedierea transporturilor excepţionale pe infrastructura feroviară - nr. 328, cu modificările ulterioare, denumit în continuare OMT nr. 103/2008;
d) impiegat de mişcare - personal aparţinând administratorului infrastructurii publice sau gestionarului de infrastructură, atestat profesional, autorizat să organizeze şi să execute activităţi în legătură cu circulaţia trenurilor şi manevra vehiculelor feroviare într-o staţie de cale ferată;
e) Instrucţiunile nr. 328 - Instrucţiunile pentru admiterea şi expedierea transporturilor excepţionale pe infrastructura feroviară - nr. 328, prevăzute în anexa la OMT nr. 103/2008;
f) material rulant - orice vehicul care se poate deplasa pe infrastructura feroviară, fie independent, fie remorcat;
g) material rulant automotor - vehicul feroviar proiectat pentru a furniza, prin roţile proprii, puterea de tracţiune necesară pentru a se propulsa şi care poate transporta călători;
h) material rulant automotor cu gabaritul CFR vagon de încărcare depăşit - acel material rulant al cărui contur geometric transversal majorat cu sporul în curbe depăşeşte gabaritul CFR vagon de încărcare, aşa cum este acesta definit de OMT nr. 103/2008;
i) operator de transport feroviar sau OTF - are înţelesul prevăzut la art. 3 pct. 18 din Legea nr. 202/2016;
j) staţie - punct de secţionare care are linii destinate circulaţiei trenurilor, efectuării operaţiunilor de manevră şi altor operaţiuni de transport feroviar. În prezentele instrucţiuni, prin staţie se înţelege şi haltă de mişcare, haltă deschisă traficului de călători şi marfă, precum şi orice alt punct de secţionare;
k) tip - are înţelesul prevăzut la art. 2 pct. 43 din Hotărârea Guvernului nr. 108/2020 privind interoperabilitatea sistemului feroviar.
ART. 3
(1) OTF care doreşte înscrierea în lista actualizată/modificată a vehiculelor feroviare motoare acceptate în cadrul evaluării pentru eliberarea certificatului de siguranţă a unui material rulant 20 tone/osie, respectiv sarcina pe metru liniar de până la 7,2 tone/metru va solicita CFR întrunirea unei comisii formate din şeful celei mai apropiate staţii CFR de locul unde se află materialul rulant sau împuternicitul acestuia cel puţin în funcţia de impiegat de mişcare, autorizat în acest scop, şi împuternicitul operatorului de transport feroviar. OTF va ataşa la solicitare toată documentaţia tehnică necesară din care să rezulte dimensiunile proiectate ale materialului rulant. În cazul în care forma exterioară a materialului rulant este neuniformă de-a lungul acestuia, OTF va specifica în documentaţie toate punctele în care este necesară efectuarea de măsurători.
(2) Comisia prevăzută la alin. (1) îşi va desfăşura activitatea, de regulă, pe timpul zilei, iar în cazuri bine justificate poate să îşi desfăşoare activitatea şi pe timp de noapte, dar în acest caz OTF va asigura iluminatul corespunzător al zonei în care îşi desfăşoară activitatea comisia.
(3) Comisia prevăzută la alin. (1) va proceda la măsurarea conturului geometric transversal în punctul cu dimensiunile cele mai mari. În cazul în care forma exterioară a materialului rulant este neuniformă de-a lungul acestuia, se va proceda la măsurarea conturului geometric transversal în toate punctele în care forma exterioară a materialului rulant necesită efectuarea acestor măsurători.
(4) În urma efectuării măsurătorilor comisia prevăzută la alin. (1) va întocmi un proces-verbal de măsurători după modelul prevăzut în anexa nr. 4 la Instrucţiunile nr. 328.
(5) În urma măsurătorilor prevăzute la alin. (1)-(4), CFR emite un aviz prin care se confirmă sau, după caz, se infirmă că materialul rulant automotor cu gabaritul CFR vagon de încărcare depăşit se încadrează în gabaritul 0-VM.
(6) Avizul prevăzut la alin. (5) se comunică în original OTF care a solicitat măsurătoarea şi în copie Autorităţii de Siguranţă Feroviară Române, denumită în continuare ASFR.
(7) Măsurătorile prevăzute la prezentul articol se efectuează o singură dată pentru fiecare tip de material rulant automotor.
ART. 4
În cazul materialului rulant automotor achiziţionat de autorităţile competente pentru servicii publice de transport feroviar de călători sau, după caz, de către alţi deţinători, aceştia pot solicita CFR întrunirea şi funcţionarea comisiei prevăzute la art. 3 alin. (1), urmând a le fi emis avizul prevăzut la art. 3 alin. (5).
ART. 5
În situaţia prevăzută la art. 4, autoritatea competentă pentru servicii publice de transport feroviar de călători sau, după caz, alţi deţinători pun la dispoziţia OTF ce vor folosi trenurile o copie certificată pentru conformitate cu originalul a avizului prevăzut la art. 3 alin. (5), ce va fi utilizată de acesta la înscrierea în lista actualizată/modificată a vehiculelor feroviare motoare acceptate în cadrul evaluării pentru eliberarea certificatului de siguranţă, iar măsurătorile prevăzute la art. 3 nu se mai solicită de către OTF.
ART. 6
În situaţiile în care un alt OTF, un alt deţinător sau, după caz, o altă autoritate competentă pentru servicii publice de transport feroviar de călători achiziţionează, închiriază, preia în leasing material rulant automotor de acelaşi tip cu cel ce a fost deja avizat a se încadra în gabaritul 0-VM conform art. 3, aceasta confirmă pe propria răspundere că materialul rulant este de acelaşi tip cu cel avizat, iar CFR acceptă punerea sa în circulaţie în aceleaşi condiţii, fără a mai efectua măsurătorile prevăzute la art. 3.
ART. 7
OTF va anexa în lista actualizată/modificată a vehiculelor feroviare motoare acceptate în cadrul evaluării pentru eliberarea certificatului de siguranţă avizul CFR prin care se confirmă că materialul rulant automotor cu gabaritul CFR vagon de încărcare depăşit se încadrează în gabaritul 0-VM la solicitarea de înscriere a materialului rulant respectiv.
ART. 8
Trenurile care au în compunere material rulant automotor cu gabaritul CFR vagon de încărcare depăşit, care se încadrează în gabaritul 0-VM, pot circula pe toate rutele de circulaţie de pe reţeaua feroviară CFR, cu excepţia secţiilor de circulaţie:
a) Oraviţa-Anina;
b) Galaţi-Bârlad,
unde circulaţia acestora este interzisă, conform prevederilor prezentelor instrucţiuni.
ART. 9
În toate situaţiile în care se solicită trase pentru trenurile de călători care vor avea în compunere material rulant automotor cu gabaritul CFR vagon de încărcare depăşit, care se încadrează în gabaritul 0-VM, la solicitarea de alocare de capacitate OTF va anexa avizul CFR prin care se confirmă aceasta.
ART. 10
În livretele de mers, la toate trasele la care este cazul, se va face menţiunea: „Are în compunere material rulant automotor cu gabaritul CFR vagon de încărcare depăşit, care se încadrează în gabaritul 0-VM“.
ART. 11
Este interzisă introducerea în compunerea trenurilor de călători a materialului rulant automotor cu gabaritul CFR vagon de încărcare depăşit, care se încadrează în gabaritul 0-VM, fără ca trasa pe care circulă trenul să aibă menţiunea descrisă la art. 10.
ART. 12
Introducerea în compunerea trenurilor de marfă a materialului rulant automotor cu gabaritul CFR vagon de încărcare depăşit, care se încadrează în gabaritul 0-VM, este permisă cu respectarea prevederilor OMT nr. 103/2008, precum şi a prevederilor procedurii operaţionale „Programarea circulaţiei trenurilor“, aprobată de conducerea CFR şi publicată pe pagina de internet a companiei, respectiv www.cfr.ro.
ART. 13
Trenurile de călători care au în compunere material rulant automotor cu gabaritul CFR vagon de încărcare depăşit, care se încadrează în gabaritul 0-VM, nu vor respecta condiţiile speciale de circulaţie prevăzute în cap. V din Instrucţiunile nr. 328.
ART. 14
Trenurile de călători care au în compunere material rulant automotor cu gabaritul CFR vagon de încărcare depăşit, care se încadrează în gabaritul 0-VM, nu vor respecta reglementările privind programarea, aranjarea în trenuri, circulaţia şi manevrarea transporturilor excepţionale prevăzute în cap. VI din Instrucţiunile nr. 328.
ART. 15
Ori de câte ori se efectuează lucrări de modernizare a materialului rulant automotor cu gabaritul CFR vagon de încărcare depăşit, care se încadrează în gabaritul 0-VM, după finalizarea lucrărilor, OTF sau deţinătorul respectivului material rulant are obligaţia de a efectua măsurători ale gabaritului acestuia. Dacă se constată modificarea dimensiunilor conturului geometric transversal în sensul creşterii valorilor iniţiale, OTF sau deţinătorul respectivului material rulant are obligaţia de a solicita CFR întrunirea unei comisii, conform prevederilor art. 3.
-----
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect: