Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   INSTRUCŢIUNI din 30 august 2024  privind îndrumările informale referitoare la probleme noi sau nerezolvate, care apar în cazuri individuale, legate de aplicarea art. 5 şi 6 din Legea concurenţei nr. 21/1996 - scrisori de îndrumare    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 INSTRUCŢIUNI din 30 august 2024 privind îndrumările informale referitoare la probleme noi sau nerezolvate, care apar în cazuri individuale, legate de aplicarea art. 5 şi 6 din Legea concurenţei nr. 21/1996 - scrisori de îndrumare

EMITENT: Consiliul Concurenţei
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 915 din 11 septembrie 2024
──────────
    Puse în aplicare prin ORDINUL nr. 2.436 din 30 august 2024, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 915 din 11 septembrie 2024.
──────────
    CAP. I
    Introducere
    1. Întreprinderile sunt, în general, bine poziţionate în a evalua legalitatea faptelor lor, astfel încât să ia o decizie informată cu privire la încheierea unui acord sau adoptarea unei practici unilaterale şi la forma acesteia. Acestea au la dispoziţie legislaţia, practica şi jurisprudenţa naţională şi europeană în materie.
    2. Scopul prezentelor instrucţiuni este de a oferi întreprinderilor lămuriri cu privire la criteriile de emitere a unei scrisori de îndrumare, la procedura care trebuie urmată şi la efectele unei astfel de scrisori. Acestea se referă numai la aplicarea prevederilor art. 5 şi 6 din Legea concurenţei nr. 21/1996, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, denumită în continuare Legea concurenţei, nu şi la normele privind concentrările economice.
    3. Conform prezentelor instrucţiuni, termenul „acord“ se utilizează pentru înţelegeri, decizii ale asocierilor de întreprinderi şi practici concertate. Termenul „practici unilaterale“ se referă la comportamentul întreprinderilor dominante. Termenul „întreprinderi“ acoperă şi „asocierea de întreprinderi“.
    4. Atunci când există situaţii care generează incertitudini reale, deoarece ridică unele probleme noi sau nerezolvate legate de aplicarea art. 5 sau 6 din Legea concurenţei, întreprinderile pot solicita îndrumări informale din partea Consiliului Concurenţei.
    5. Consiliul Concurenţei poate acorda îndrumare asupra problemelor cu caracter de noutate sau nerezolvate privind interpretarea art. 5 sau 6 din Legea concurenţei, printr-o scrisoare de îndrumare, atunci când consideră oportun şi sub rezerva priorităţilor sale în materie de asigurare a respectării normelor de concurenţă. Prin urmare, o cerere de scrisoare de îndrumare nu conferă unui solicitant dreptul să primească astfel de îndrumări.
    CAP. II
    Criteriile de evaluare pentru emiterea unei scrisori de îndrumare
    6. Legea concurenţei conferă Consiliului Concurenţei competenţa de a investiga încălcarea art. 5 şi 6 din aceasta, precum şi de a impune măsuri şi sancţiuni. Unul dintre obiectivele majore ale Legii concurenţei este să asigure în mod eficient respectarea normelor de concurenţă, permiţând astfel Consiliului Concurenţei să îşi focalizeze resursele asupra celor mai grave încălcări ale regulilor de concurenţă.
    7. Legea concurenţei permite Consiliului Concurenţei să emită scrisori de îndrumare întreprinderilor, respectiv să stabilească un cadru legal pentru emiterea acestora. Practica emiterii unor asemenea scrisori de îndrumare nu trebuie să impieteze asupra îndeplinirii de către autoritatea de concurenţă a misiunii sale principale, respectiv aplicarea efectivă a regulilor de concurenţă. Consiliul Concurenţei poate să furnizeze îndrumare informală întreprinderilor numai în măsura în care aceasta este compatibilă cu priorităţile sale de aplicare a regulilor de concurenţă.
    8. Atunci când este sesizat cu o cerere de scrisoare de îndrumare, Consiliul Concurenţei va analiza dacă este oportun să dea curs acestei cereri. Emiterea unei scrisori de îndrumare poate fi luată în considerare numai dacă evaluarea prima facie a faptelor şi a aspectelor juridice asociate comportamentului avut în vedere sugerează că este util a furniza, printr-o scrisoare de îndrumare, clarificări privind aplicarea art. 5 sau 6 din Legea concurenţei în cazul acordului sau al practicii unilaterale respective.
    O astfel de evaluare prima facie va avea în vedere următoarele două elemente cumulative:
    a) problema este nouă sau nerezolvată: evaluarea acordului sau a practicii unilaterale din perspectiva art. 5 sau 6 din Legea concurenţei ridică o problemă privind aplicarea legii care nu este suficient clarificată în legislaţia, practica decizională şi jurisprudenţa naţională şi europeană în materie şi pentru care nu sunt disponibile public suficiente îndrumări generale în scrisorile de îndrumare anterioare; şi
    b) există interesul pentru furnizarea de îndrumări, respectiv faptul că evaluarea acordului sau a practicii unilaterale sugerează că o clarificare publică a aplicabilităţii art. 5 sau 6 din Legea concurenţei prin intermediul unei scrisori de îndrumare ar aduce o valoare adăugată în ceea ce priveşte securitatea juridică, ţinând seama de unul sau mai multe dintre următoarele elemente, precum:
    (i) importanţa economică efectivă sau potenţială a bunurilor sau a serviciilor care fac obiectul acordului sau practicii unilaterale, în special ţinând seama de interesele consumatorilor;
    (ii) relevanţa obiectivelor acordului sau ale practicii unilaterale pentru realizarea priorităţilor Consiliului Concurenţei;
    (iii) amploarea investiţiilor, în raport cu dimensiunea întreprinderilor, legate de acord sau de practica unilaterală şi care sunt efectuate sau urmează să fie efectuate de întreprinderile în cauză;
    (iv) măsura în care acordul sau practica unilaterală ar putea să corespundă unei utilizări răspândite la nivel naţional.



    9. Consiliul Concurenţei nu va lua în considerare o cerere de scrisoare de îndrumare în situaţia în care acordul sau practica unilaterală la care se referă cererea face obiectul unei proceduri în faţa Consiliului Concurenţei sau a Comisiei Europene sau în situaţia în care există un proces pendinte în faţa instanţelor judecătoreşti naţionale sau europene. De asemenea, aceeaşi problemă nu trebuie să fi fost evaluată anterior în jurisprudenţa naţională sau europeană sau în decizii, scrisori de îndrumare etc. emise de Consiliul Concurenţei sau de Comisia Europeană.
    10. Consiliul Concurenţei nu va lua în considerare probleme pur ipotetice şi nu va emite o scrisoare de îndrumare în acest caz. Întreprinderile pot transmite Consiliului Concurenţei o cerere de scrisoare de îndrumare pentru probleme ridicate de un acord sau de o practică unilaterală pe care o au în vedere, respectiv înainte de încheierea acordului sau a punerii în aplicare a practicii unilaterale. Pentru ca cererea acestora să fie luată în considerare, planificarea tranzacţiei trebuie să fi atins un stadiu suficient de avansat.
    CAP. III
    Aspecte procedurale privind cererea
    11. Cererea de scrisoare de îndrumare poate fi prezentată de una sau mai multe întreprinderi care au intenţia să încheie un acord ori să adopte o practică unilaterală ce ar putea intra sub incidenţa art. 5 sau 6 din Legea concurenţei, în legătură cu problemele de interpretare ridicate de acordul sau practica unilaterală respectivă.
    12. Cererea de scrisoare de îndrumare se adresează Consiliului Concurenţei, la adresa poştală a acestuia sau la adresa electronică: office@consiliulconcurentei.ro.
    13. În cererea de scrisoare de îndrumare se vor specifica în mod clar:
    a) identitatea tuturor întreprinderilor implicate, precum şi cel puţin o persoană de contact, indicând totodată adresa sau adresele de comunicare cu autoritatea de concurenţă;
    b) descrierea problemelor de concurenţă şi formularea de întrebări precise asupra cărora se solicită îndrumări informale;
    c) informaţii complete în legătură cu toate aspectele relevante, pentru a putea efectua o evaluare corectă a problemelor ridicate, şi documentaţia aferentă acestora, precum şi orice alte informaţii sau documente considerate de solicitant utile;
    d) o autoevaluare detaliată, pentru ca autoritatea de concurenţă să poată proceda la evaluarea de la pct. 8 lit. a), din care să rezulte motivul/motivele pentru care cererea prezintă una sau mai multe aspecte noi sau nerezolvate, privind aplicarea art. 5 sau 6 din Legea concurenţei care nu sunt suficient clarificate în legislaţia, practica decizională şi jurisprudenţa naţională şi europeană în materie şi pentru care nu sunt disponibile public suficiente îndrumări generale în scrisorile de îndrumare anterioare;
    e) o autoevaluare detaliată, pentru ca autoritatea de concurenţă să poată proceda la evaluarea de la pct. 8 lit. b), cu privire la motivul/motivele pentru care o clarificare publică a aplicabilităţii art. 5 sau 6 din Legea concurenţei printr-o scrisoare de îndrumare ar oferi valoare adăugată în ceea ce priveşte securitatea juridică;
    f) propria interpretare, în măsura posibilităţii solicitantului, asupra problemelor noi sau nerezolvate referitoare la aplicarea art. 5 sau 6 din Legea concurenţei ridicate de acordul ce se intenţionează a fi încheiat, respectiv de practica unilaterală ce se intenţionează a fi adoptată;
    g) orice alte informaţii care permit evaluarea cererii, ţinând seama de aspectele explicate la pct. 9 şi 10, inclusiv o declaraţie potrivit căreia, după cunoştinţele solicitantului, acordul sau practica unilaterală la care se referă cererea nu face obiectul unei proceduri în faţa Consiliului Concurenţei sau a Comisiei Europene sau al unui proces pendinte în faţa instanţelor judecătoreşti naţionale sau europene;
    h) dacă cererea conţine elemente care sunt considerate a fi confidenţiale, respectiv a reprezenta secrete de afaceri sau a conţine alte informaţii confidenţiale, acestea vor fi identificate în mod clar, împreună cu motivarea care susţine acest caracter.

    14. Înainte de depunerea oficială a cererii de îndrumare, întreprinderile pot contacta Consiliul Concurenţei pentru a discuta într-un mod informal şi în condiţii de confidenţialitate intenţia lor de a transmite cererea.
    CAP. IV
    Procesarea cererii
    15. Consiliul Concurenţei va evalua cererea de scrisoare de îndrumare pe baza informaţiilor furnizate şi nu va procesa cererile care nu îndeplinesc cerinţele prevăzute la pct. 13. Totuşi, Consiliul Concurenţei poate utiliza informaţiile suplimentare de care dispune din surse publice, proceduri anterioare sau din orice alte surse şi poate cere solicitantului să furnizeze informaţii suplimentare. Dacă consideră a fi necesar în vederea soluţionării cererii de scrisoare de îndrumare, Consiliul Concurenţei va putea cere, cu acordul solicitantului, informaţii suplimentare unor terţi, fără posibilitatea de a aplica acestora sancţiunea contravenţională prevăzută de Legea concurenţei pentru nefurnizarea informaţiilor.
    16. Consiliul Concurenţei poate comunica informaţiile care i se transmit Comisiei Europene şi autorităţilor de concurenţă din statele membre şi poate primi informaţii de la acestea. Consiliul Concurenţei poate discuta fondul cererii cu Comisia Europeană şi cu autorităţile de concurenţă din statele membre înainte de a emite o scrisoare de îndrumare.
    17. În aplicarea pct. 14-16, normele prevăzute la art. 31^1 din Legea concurenţei se aplică informaţiilor furnizate de solicitant sau de terţi.
    18. Dacă nu se emite nicio scrisoare de îndrumare, Consiliul Concurenţei informează în scris solicitantul în acest sens, în termen de 30 de zile de la înregistrarea cererii în cazul în care nu au fost solicitate informaţii suplimentare sau de la primirea răspunsului la informaţiile suplimentare solicitate, după caz.
    19. Solicitantul îşi poate retrage cererea în orice moment. În astfel de cazuri nu se va emite nicio scrisoare de îndrumare. Informaţiile furnizate în contextul unei cereri de scrisori de îndrumare rămân la dispoziţia Consiliului Concurenţei şi pot fi utilizate pentru a iniţia proceduri ulterioare prevăzute de Legea concurenţei.
    20. O cerere de scrisoare de îndrumare nu aduce atingere competenţei Consiliului Concurenţei de a deschide proceduri în conformitate cu Legea concurenţei în legătură cu faptele prezentate în cerere.
    CAP. V
    Conţinutul scrisorii de îndrumare
    21. Scrisoarea de îndrumare cuprinde:
    a) o descriere succintă a faptelor pe care se bazează;
    b) principalul raţionament juridic pe care se bazează Consiliul Concurenţei pentru a interpreta aplicarea art. 5 sau 6 din Legea concurenţei în cazul problemelor noi sau nerezolvate ridicate de acordul ce urmează a fi încheiat sau de practica unilaterală avută în vedere prin cererea de scrisoare de îndrumare.

    22. Prin scrisoarea de îndrumare se poate răspunde la o parte din problemele asupra cărora se solicită îndrumare prin cererea formulată. Aceasta poate include, de asemenea, aspecte suplimentare faţă de cele cuprinse în cerere. Acolo unde este cazul, Consiliul Concurenţei poate stabili în scrisoarea de îndrumare un termen pentru aplicarea acesteia.
    23. Scrisorile de îndrumare sau un rezumat al acestora vor fi publicate pe pagina de internet a Consiliului Concurenţei, ţinându-se seama de interesele legitime ale întreprinderilor în cauză, astfel încât secretul de afaceri sau alte informaţii confidenţiale ale acestora să nu fie divulgate. În acest sens, solicitantul are obligaţia de a indica motivat Consiliului Concurenţei informaţiile considerate a fi confidenţiale, respectiv a reprezenta secrete de afaceri sau a conţine alte informaţii confidenţiale. În funcţie de motivarea furnizată, Consiliul Concurenţei va conveni cu solicitantul asupra unei versiuni publice înainte de publicarea scrisorii de îndrumare sau a rezumatului acesteia, după caz.
    CAP. VI
    Efectele scrisorilor de îndrumare
    24. Scrisorile de îndrumare au principalul scop de a ajuta întreprinderile să îşi evalueze în cunoştinţă de cauză acordurile sau practicile unilaterale. Întreprinderile au responsabilitatea de a efectua propria evaluare în ceea ce priveşte aplicabilitatea art. 5 sau 6 din Legea concurenţei. Scrisorile de îndrumare reflectă opinia Consiliului Concurenţei cu privire la faptele care i-au fost prezentate şi nu creează drepturi sau obligaţii pentru solicitanţi sau pentru terţi.
    25. Faptul că un acord sau o practică unilaterală a constituit baza factuală a unei scrisori de îndrumare nu împiedică Consiliul Concurenţei să examineze ulterior acelaşi acord sau aceeaşi practică unilaterală în cadrul unei proceduri prevăzute de Legea concurenţei. În acest caz, Consiliul Concurenţei va lua în considerare scrisoarea de îndrumare emisă, ţinând seama, în special, de schimbările intervenite în faptele care au făcut obiectul evaluării, de orice noi aspecte descoperite de Consiliul Concurenţei sau conţinute într-o plângere, de evoluţia jurisprudenţei şi a practicii decizionale sau de modificările politicii naţionale sau europene în materie de concurenţă şi de evoluţia pieţelor în cauză. Consiliul Concurenţei nu va aplica nicio amendă solicitantului în ceea ce priveşte orice acţiune întreprinsă de acesta care se bazează cu bună-credinţă pe scrisoarea de îndrumare a Consiliului Concurenţei, emisă cu respectarea prevederilor pct. 26. Totuşi, solicitantul nu poate pretinde că se bazează cu bună-credinţă pe o scrisoare de îndrumare dacă faptele pe care se întemeiază aceasta s-au schimbat în mod substanţial. În cazul în care interesul public impune acest lucru, Consiliul Concurenţei poate să modifice sau să revoce o scrisoare de îndrumare, fără a avea însă obligaţia să dispună o asemenea măsură înainte de examinarea acordului sau a practicii unilaterale ce a făcut obiectul respectivei scrisori de îndrumare.
    26. Clarificările privind aplicabilitatea art. 5 sau 6 din Legea concurenţei cuprinse într-o scrisoare de îndrumare sunt condiţionate în mod expres de exactitatea şi veridicitatea informaţiilor furnizate de solicitant, precum şi de faptul ca acestea să fie complete; în cazul identificării unor neconcordanţe substanţiale faţă de informaţiile furnizate de solicitant, scrisoarea de îndrumare rămâne fără efect, fiind emisă cu luarea în considerare a unor elemente faptice nereale, inexacte sau incomplete.
    27. Scrisoarea de îndrumare emisă de Consiliul Concurenţei nu are caracterul unui act administrativ. Aceasta va fi semnată de către preşedintele Consiliului Concurenţei în numele Consiliului Concurenţei.
    28. Prezentele instrucţiuni sunt puse în aplicare prin ordin al preşedintelui Consiliului Concurenţei şi se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.

    -----

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016