Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
INSTRUCŢIUNI din 28 iunie 2024 privind inspecţiile de siguranţă efectuate navelor de transport produse petroliere, produse chimice lichide şi gaze lichefiate, terminalelor de operare a mărfurilor periculoase (produse petroliere, produse chimice lichide şi gaze lichefiate) şi verificarea operării în siguranţă a navelor de transport produse petroliere, produse chimice lichide şi gaze lichefiate
EMITENT: Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 653 din 9 iulie 2024
──────────
Conţinute de ORDINUL nr. 1.750 din 28 iunie 2024, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 653 din 9 iulie 2024.
──────────
CAP. I
Inspecţia efectuată înaintea începerii operării la navele maritime şi de navigaţie interioară de transport produse petroliere, produse chimice lichide şi gaze lichefiate
ART. 1
(1) Toate navele maritime şi de navigaţie interioară de transport produse petroliere, produse chimice lichide şi gaze lichefiate, indiferent de pavilionul pe care îl arborează, care urmează să opereze în porturile româneşti şi apele naţionale navigabile, trebuie inspectate înaintea începerii operării, de personalul de specialitate în vederea emiterii permisului de operare.
(2) Inspecţia navelor prevăzute la alin. (1) se efectuează în dana de operare, după acostare şi întocmirea formalităţilor de sosire în port.
ART. 2
Verificările care se efectuează în cadrul inspecţiei navelor prevăzute la alin. (1), înaintea începerii operaţiunilor de încărcare/descărcare, constau în:
a) verificarea funcţionării în siguranţă a instalaţiilor şi sistemelor de operare marfă;
b) verificarea instalaţiilor şi echipamentelor de prevenire şi stingere a incendiului;
c) verificarea instalaţiilor şi echipamentelor de prevenire şi combatere a poluării.
ART. 3
(1) Dacă sunt îndeplinite criteriile de siguranţă în operare, în urma inspecţiei, se emite permisul de operare.
(2) Dacă în urma inspecţiei se constată deficienţe majore, se emite o scrisoare de respingere şi se interzice operarea navei în terminal. În acelaşi timp cu scrisoarea de respingere se înaintează comandantului/conducătorului navei un raport constatator explicativ. Toate cheltuielile survenite sunt suportate de către armatorul/operatorul navei.
(3) Deficienţele majore sunt acele deficienţe constatate de personalul de specialitate, care pot genera incendii, explozii sau orice fel de evenimente cu consecinţe grave ce pot pune în pericol viaţa, integritatea corporală sau sănătatea persoanelor şi/sau care pot genera pierderi materiale importante şi/sau poluarea mediului înconjurător.
(4) Dacă în timpul inspecţiei se constată alte deficienţe care pot afecta operarea în siguranţă a navei şi care pot fi remediate în maximum două ore de la constatarea acestora, permisul de operare este emis după remedierea acestora. În tot acest timp, nava rămâne acostată cu acceptul operatorului terminalului, iar costurile sunt suportate de armatorul/operatorul navei.
(5) Personalul de specialitate are obligaţia ca, după emiterea permisului de operare şi confirmarea primirii lui de comandantul/conducătorul navei, să anunţe căpitănia portului în a cărei jurisdicţie se află terminalul.
ART. 4
(1) Navele tip tanc efectuează transfer de produse petroliere, produse chimice lichide şi gaze lichefiate de la navă la navă doar într-o dană specializată sau într-o altă dană pentru care s-a primit aprobarea acestei operaţiuni, potrivit regulamentului portuar şi sunt inspectate de ANR, înaintea începerii operării.
(2) Navele menţionate la alin. (1) trebuie să aibă la bord:
a) pentru navele maritime, manualul de operare transfer marfă de la navă la navă aprobat de administraţia statului de pavilion şi listele de verificări, pentru transferul de marfă de la navă la navă, conform procedurilor aprobate ale navei;
b) pentru navele de navigaţie interioară, listele de verificări, pentru transfer de marfă de la navă la navă, conform procedurilor aprobate ale navei.
(3) Permisul de operare se emite după inspectarea ambelor nave implicate în transferul de la navă la navă.
(4) Pe perioada transferului de la navă la navă, ambele nave sunt verificate periodic de personalul de specialitate, în vederea respectării prevederilor din manualul de operare transfer marfă de la navă la navă şi din listele de verificări.
(5) În cazul unor incidente/accidente apărute în timpul transferului de la navă la navă, personalul de specialitate solicită oprirea imediată a operării şi permite reluarea operaţiunilor de operare numai după remedierea deficienţelor constatate.
ART. 5
(1) Pentru efectuarea inspecţiilor navelor de transport produse petroliere, produse chimice lichide şi gaze lichefiate care urmează să opereze la terminale de tip SPM, personalul de specialitate trebuie informat de către dispeceratul terminalului tip SPM, cu minimum 24 de ore înainte, cu privire la data şi ora sosirii navei pentru operare.
(2) Deplasarea şi formalităţile necesare transferului de la cheu la navă, pentru efectuarea inspecţiei, şi de la navă la cheu, după efectuarea inspecţiei de către personalul de specialitate, sunt asigurate de operatorul terminalului tip SPM.
CAP. II
Verificarea operării în siguranţă a navelor de transport produse petroliere, produse chimice lichide şi gaze lichefiate
ART. 6
(1) Operatorii terminalelor de operare a produselor petroliere, produselor chimice lichide şi gazelor lichefiate au obligaţia:
a) de a notifica în timp real personalului de specialitate următoarele operaţiuni:
(i) conectare furtun încărcare/descărcare marfă;
(ii) începerea încărcării/descărcării mărfii;
(iii) terminarea încărcării/descărcării mărfii;
(iv) deconectare furtun de încărcare/descărcare marfă;
b) de a anunţa personalul de specialitate, în termen de maximum 30 de minute, producerea oricărui eveniment la bordul navei sau în terminal, eveniment care ar putea afecta siguranţa navei, a terminalului sau a mediului înconjurător;
c) de a asigura transferul personalului de specialitate de la cheu la bordul navei şi retur.
(2) În situaţia operării la terminal tip SPM, personalul de specialitate se deplasează la bordul navei atât în vederea efectuării inspecţiei şi emiterii permisului de operare, cât şi în cazul anunţării de către operatorul terminalului a unor evenimente care pot afecta siguranţa navei, a terminalului sau mediul înconjurător.
ART. 7
(1) În situaţia în care nava devine nesigură pe timpul operării şi la bordul acesteia are loc un incident, personalul de specialitate solicită oprirea imediată a operării şi informează şeful ierarhic şi căpitănia portului în a cărei jurisdicţie se află nava, în legătură cu evenimentul produs. În această situaţie se întocmesc un certificat de anulare a permisului de operare şi un raport de incident.
(2) Prin incident se înţelege un eveniment sau o serie de evenimente, altele decât un accident, astfel cum este definit incidentul maritim în Codul de standarde internaţionale şi practici recomandate pentru investigaţia privind siguranţa în cazul accidentelor sau incidentelor maritime (Codul de investigaţie a accidentelor), adoptat de Organizaţia Maritimă Internaţională prin Rezoluţia MSC.255(84) a Comitetului Securităţii Maritime din 16 mai 2008, acceptat de România în temeiul legii şi publicat prin Ordinul ministrului transporturilor şi infrastructurii nr. 84/2010, denumit în continuare Cod.
(3) În situaţia în care la bordul navei se produce un accident, personalul de specialitate solicită oprirea imediată a operării şi informează şeful ierarhic şi căpitănia portului în a cărei jurisdicţie se află nava în legătură cu evenimentul produs. În această situaţie se întocmesc certificatul de anulare a permisului de operare şi un raport de accident.
(4) Prin accident se înţelege un eveniment sau o succesiune de evenimente, astfel cum este definit accidentul maritim în Cod.
(5) Reluarea operării navei se face numai în baza emiterii unui nou permis de operare de personalul de specialitate în urma reinspectării navei.
(6) Pentru perioada de verificare a operării navei, personalul de specialitate completează formularul verificare operare marfă. Formularul verificare operare marfă este înaintat comandantului/ conducătorului navei pentru a fi semnat şi ştampilat, confirmând astfel veridicitatea înscrisurilor din formular.
(7) Pentru perioada de timp în care nava nu operează, fiind emis un certificat de anulare a permisului de operare, nu se completează formularul verificare operare marfă, nu se contorizează timpul şi nu se percep tarife.
CAP. III
Inspecţia terminalelor de operare a produselor petroliere, produselor chimice lichide şi gazelor lichefiate
ART. 8
ANR inspectează toate terminalele de operare a produselor petroliere, produselor chimice lichide în vrac şi a gazelor lichefiate aflate în porturile româneşti şi apele naţionale navigabile, pentru verificarea conformităţii, în ceea ce priveşte siguranţa în funcţionare a instalaţiilor destinate operaţiunilor de încărcare-descărcare, a instalaţiilor şi echipamentelor de prevenire şi stingere a incendiilor, a instalaţiilor şi echipamentelor de prevenire şi combatere în caz de poluare.
ART. 9
(1) Inspecţia prevăzută la art. 8 se efectuează în maximum 30 de zile de la solicitarea operatorului terminalului.
(2) După finalizarea inspecţiei terminalului, personalul de specialitate completează raportul de inspecţie terminal.
(3) Dacă se constată că sunt îndeplinite condiţiile de operare în siguranţă a terminalului, în baza raportului de inspecţie terminal, se emite certificatul de conformitate terminal.
(4) Certificatul de conformitate terminal are valabilitate de 12 luni de la data emiterii.
(5) În cazul în care în urma inspecţiei se constată deficienţe ce pun în pericol siguranţa terminalului şi/sau a navelor, în baza raportului de inspecţie terminal, personalul de specialitate emite o scrisoare de respingere terminal şi este interzisă operarea navelor în respectivul terminal până la remedierea tuturor deficienţelor constatate.
(6) Operatorul terminalului are obligaţia de a informa imediat ANR cu privire la orice modificare a condiţiilor care au stat la baza certificării terminalului.
(7) Modificarea condiţiilor care au stat la baza certificării terminalului duce la suspendarea operării navelor în respectivul terminal, până la remedierea acestora.
(8) Reluarea operării navelor în respectivul terminal se realizează în urma unei reinspecţii, efectuată la solicitarea operatorului terminalului.
ART. 10
(1) Documentele emise de personalul de specialitate, respectiv certificatul de conformitate terminal sau scrisoarea de respingere terminal, se înaintează în copie/în format electronic la căpitănia portului în jurisdicţia căreia se află terminalul respectiv.
(2) În cazul emiterii unei scrisori de respingere terminal, căpitănia portului în a cărei jurisdicţie se află terminalul interzice operarea navelor în terminal până la emiterea unui certificat de conformitate.
(3) După remedierea deficienţelor, terminalul este reinspectat, iar dacă toate deficienţele majore au fost rectificate, se emite certificatul de conformitate şi căpitănia portului în a cărei jurisdicţie se află terminalul permite operarea.
ART. 11
Inspecţiile pentru emiterea certificatului de conformitate terminal se efectuează numai pe timp de zi şi în prezenţa reprezentanţilor terminalului.
ART. 12
În cazul terminalelor nou-înfiinţate sau care au suferit modificări la sistemele de stocare sau manipulare a mărfii, operatorul terminalului transmite la ANR o notificare de inspecţie cu cel puţin 30 de zile calendaristice înainte de data punerii în funcţiune.
ART. 13
(1) Procedurile privind efectuarea inspecţiilor şi a verificărilor prevăzute în prezenta anexă în vederea emiterii permisului de operare, a scrisorii de respingere, a raportului constatator explicativ, a certificatului de anulare a permisului de operare, a raportului de incident, a raportului de accident, a formularului verificare operare marfă, a raportului de inspecţie terminal, a certificatului de conformitate terminal şi a scrisorii de respingere terminal, precum şi forma şi conţinutul acestor documente se stabilesc prin decizie a directorului general al Autorităţii Navale Române.
(2) Criteriile minime de calificare pentru personalul de specialitate care efectuează inspecţiile şi verificările prevăzute în prezenta anexă se aprobă prin decizie a directorului general al Autorităţii Navale Române.
-----
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect: