Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
────────── Aprobate prin ORDINUL nr. M.21 din 28 ianuarie 2022, publicat în Monitorul Oficial, Partea I, nr. 130 din 9 februarie 2022.────────── CAP. I Dispoziţii generale ART. 1 (1) Prezentele instrucţiuni stabilesc regulile generale privind raportarea şi investigarea evenimentelor de aviaţie în care a fost implicată tehnică aeronautică de stat aparţinând României şi/sau altor state, precum şi cele produse de către personalul care desfăşoară activităţi aeronautice militare, în spaţiul aerian naţional sau pe timpul executării misiunilor externe şi detaliază: a) modul de raportare şi investigare; b) modul de asigurare în timp util a informaţiilor referitoare la tipul de tehnică implicată în evenimentul de aviaţie, date despre toate persoanele şi mărfurile periculoase aflate la bordul aeronavei, personalul aeronautic care a deservit activitatea de zbor şi personalul care a desfăşurat activităţi aeronautice conexe; c) modul de diseminare a măsurilor şi recomandărilor privind siguranţa aeronautică către agenţii aeronautici certificaţi să desfăşoare activităţi aeronautice militare, denumiţi în continuare AADAAM, asigurând anonimatul persoanelor implicate în evenimentul de aviaţie. (2) În cazul evenimentelor de aviaţie în care a fost implicată tehnica aeronautică de stat prevăzută la alin. (1) se aplică prevederile prezentelor instrucţiuni, în măsura în care acestea nu contravin cadrului normativ al statului respectiv, cu aplicarea corespunzătoare a statutului forţelor şi a prevederilor înţelegerilor tehnice încheiate sau a altor prevederi ale legislaţiei aeronautice internaţionale. ART. 2 Prevederile prezentelor instrucţiuni referitoare la evenimentele de aviaţie produse cu aeronave de stat se aplică şi activităţilor de paraşutare. ART. 3 Raportarea evenimentelor de aviaţie produse cu aeronave de stat are ca scop înştiinţarea autorităţilor competente pentru declanşarea operaţiunilor de căutare/ salvare, luarea măsurilor de prevenire şi pentru constituirea comisiei care efectuează investigaţia privind siguranţa aeronautică. ART. 4 Scopul investigaţiei privind siguranţa aeronautică îl reprezintă stabilirea cauzelor, faptelor şi împrejurărilor care au condus la apariţia evenimentului de aviaţie produs cu aeronave de stat, precum şi la identificarea măsurilor preventive corespunzătoare. ART. 5 Prevederile prezentelor instrucţiuni referitoare la raportarea evenimentelor de aviaţie produse cu aeronave de stat se aplică: a) incidentelor grave şi accidentelor; b) incidentelor care pun în pericol sau care, dacă nu sunt remediate sau abordate, ar putea pune în pericol aeronave de stat, ocupanţii acestora, paraşutişti, terţi, precum şi echipamentele sau instalaţiile care sunt utilizate în exploatarea aeronavelor/paraşutelor; c) oricărei alte informaţii/situaţii relevante pentru siguranţa aeronautică, pe timpul desfăşurării activităţilor aeronautice militare/conexe. ART. 6 Evenimentele de aviaţie se investighează după cum urmează: a) cele prevăzute la art. 5 lit. a) de către Secţia Siguranţă Aeronautică, denumită în continuare SSA, din cadrul Autorităţii Aeronautice Militare Naţionale, denumită în continuare AAMN; b) cele prevăzute la art. 5 lit. b) şi c) se cercetează de către AADAAM; c) de către SSA, dacă cercetările interne efectuate de AADAAM nu au identificat cauzele reale, iar măsurile/ recomandările privind siguranţa aeronautică sunt inadecvate sau insuficiente. ART. 7 Raportarea cu întârziere, eronată cu intenţie sau neraportarea unui eveniment de aviaţie, a împrejurărilor şi cauzelor acestuia, distrugerea probelor, falsificarea actelor se sancţionează conform legislaţiei în vigoare. ART. 8 În domeniul raportării evenimentelor de aviaţie produse cu aeronave de stat, prezentele instrucţiuni au drept obiectiv îmbunătăţirea siguranţei aeronautice, asigurând cadrul instituţional pentru raportarea, colectarea, stocarea, protecţia, diseminarea şi analizarea informaţiilor relevante privind siguranţa activităţilor aeronautice ce implică aeronave de stat. ART. 9 (1) În domeniul investigării evenimentelor de aviaţie produse cu aeronave de stat, obiectivul prezentelor instrucţiuni este prevenirea producerii unor evenimente similare, asigurând cadrul instituţional pentru activitatea de investigare privind siguranţa aeronautică, garantând un nivel înalt de eficacitate, promptitudine şi calitate a investigaţiilor. (2) Investigarea privind siguranţa aeronautică se desfăşoară independent de orice alt tip de investigare. ART. 10 (1) Sensul unor termeni şi expresii, precum şi acronimele utilizate în prezentele instrucţiuni sunt prevăzute în anexa nr. 1. (2) Termenii utilizaţi în aceste instrucţiuni au sensul prevăzut în anexa nr. 1 şi sunt în conformitate cu art. 3 din Legea nr. 21/2020 privind Codul aerian, art. 2 din Regulamentul (UE) nr. 996/2010 al Parlamentului European şi al Consiliului din 20 octombrie 2010 privind investigarea şi prevenirea accidentelor şi incidentelor survenite în aviaţia civilă şi de abrogare a Directivei 94/56/CE, cu modificările ulterioare, art. 2 din Regulamentul (UE) nr. 376/2014 al Parlamentului European şi al Consiliului din 3 aprilie 2014 privind raportarea, analiza şi acţiunile subsecvente cu privire la evenimentele de aviaţie civilă, de modificare a Regulamentului (UE) nr. 996/2010 al Parlamentului European şi al Consiliului şi de abrogare a Directivei 2003/42/CE a Parlamentului European şi a Consiliului şi a Regulamentelor (CE) nr. 1.321/2007 şi (CE) nr. 1.330/2007 ale Comisiei şi cu art. 2 din Regulamentul (CE) nr. 549/2004 al Parlamentului European şi al Consiliului din 10 martie 2004 de stabilire a cadrului pentru crearea cerului unic european (regulament-cadru), cu modificările şi completările ulterioare. CAP. II Clasificarea evenimentelor de aviaţie produse cu aeronave de stat şi responsabilităţi specifice SECŢIUNEA 1 Clasificarea evenimentelor de aviaţie ART. 11 În funcţie de urmările produse asupra persoanelor aflate la bord sau la sol sau asupra aeronavei, evenimentele de aviaţie produse cu aeronave de stat se clasifică în: a) accident; b) incident grav; c) incident. ART. 12 (1) Evenimentele de aviaţie sunt cuprinse în următoarele categorii: a) evenimente legate de funcţionarea şi operarea aeronavei/tehnicii de paraşutare; b) evenimente legate de condiţiile tehnice, proiectarea, fabricaţia, întreţinerea, repararea şi modificarea aeronavei/ tehnicii de paraşutare; c) evenimente legate de serviciile şi instalaţiile de navigaţie aeriană; d) evenimente legate de aerodromuri şi servicii la sol; e) evenimente legate de echipamente specifice aeronavelor de stat, armamentul de bord şi muniţii de aviaţie. (2) Factorii care pot determina apariţia acestor evenimente pot fi organizaţionali, umani, tehnici sau de mediu. (3) Evenimentele legate de funcţionarea şi operarea aeronavei/tehnicii de paraşutare pot fi: a) evenimente legate de decolare şi aterizare; b) evenimente survenite în timpul zborului; c) evenimente legate de coliziuni; d) evenimente legate de combustibil; e) evenimente legate de comunicaţii; f) evenimente legate de vătămări, situaţii de urgenţă şi alte situaţii critice; g) incapacitatea echipajului/paraşutistului de a-şi desfăşura activitatea şi alte evenimente legate de cei menţionaţi mai sus; h) evenimente legate de factorul vreme/condiţiile meteorologice. (4) Evenimentele legate de condiţiile tehnice, proiectarea, fabricaţia, întreţinerea, repararea şi modificarea aeronavei/ paraşutei pot fi: a) defecte structurale; b) funcţionarea necorespunzătoare a sistemelor; c) probleme de proiectare, fabricaţie, întreţinere, reparaţie şi modificare; d) probleme de propulsie şi ale unităţilor/echipamentelor auxiliare de alimentare. (5) Evenimentele legate de serviciile şi instalaţiile de navigaţie aeriană pot fi: a) coliziuni, cvasicoliziuni sau potenţial de coliziune; b) evenimente specifice legate de managementul traficului aerian, denumit în continuare ATM, şi servicii de navigaţie aeriană, denumite în continuare ANS; c) evenimente operaţionale legate de ATM sau ANS. (6) Evenimentele legate de aerodromuri şi servicii la sol pot fi: a) evenimente legate de activităţile şi instalaţiile de aerodrom; b) evenimente legate de tractarea şi circulaţia aeronavelor la sol; c) evenimente legate de circulaţia pe aerodrom/similar a mijloacelor de deservire a aeronavelor, precum şi a personalului. (7) Evenimentele legate de echipamente şi sisteme specifice aeronavelor de stat, armamentul de bord şi muniţii de aviaţie pot fi: a) evenimente legate de instalaţia scaunului de catapultare; b) evenimente legate de dispozitive de vedere pe timp de noapte; c) evenimente legate de echipamente specifice (sisteme de alimentare cu oxigen, costume de suprasarcină, echipamente individuale de supravieţuire etc.); d) evenimente legate de echipamente de realimentare în aer; e) evenimente legate de dispozitive de autoprotecţie; f) evenimente legate de transportul cargo, echipamente şi încărcături acroşate, desant şi delestare. ART. 13 Detalii cu privire la clasificarea/categoria/tipul evenimentelor de aviaţie produse cu aeronave de stat se stabilesc prin reglementarea aeronautică militară, denumită în continuare RAM, emisă de AAMN. SECŢIUNEA a 2-a Responsabilităţi ART. 14 AAMN are următoarele responsabilităţi specifice: a) evaluează şi analizează informaţiile din baza de date naţională în vederea menţinerii şi îmbunătăţirii nivelului de siguranţă aeronautică; b) efectuează inspecţii de siguranţă aeronautică în cadrul AADAAM pentru verificarea sistemului intern de raportare şi pentru verificarea modului în care au fost implementate măsurile/recomandările privind siguranţa aeronautică, rezultate în urma investigaţiilor interne ale evenimentelor de aviaţie produse cu aeronave de stat sau emise de AAMN; c) emite măsuri/recomandări privind siguranţa aeronautică în conformitate cu prezentele instrucţiuni. ART. 15 SSA are următoarele responsabilităţi specifice: a) colectează, evaluează, prelucrează, analizează, stochează şi diseminează informaţiile privind evenimentele de aviaţie produse cu aeronave de stat; b) instituie şi administrează baza de date naţională în care sunt stocate informaţiile provenite din raportările evenimentelor produse cu aeronave de stat; c) introduce în baza de date naţională informaţiile primite în urma raportării obligatorii şi raportării voluntare; d) asigură diseminarea informaţiilor de siguranţă aeronautică, aplicând principiul nevoii de a cunoaşte; e) efectuează investigaţii privind siguranţa aeronautică, în cazul incidentelor grave şi accidentelor; f) efectuează investigaţii privind siguranţa aeronautică, în cazul altor evenimente produse cu aeronave de stat decât incidentele grave şi accidentele, dacă cercetările interne efectuate de AADAAM nu au identificat cauzele reale, iar măsurile/recomandările privind siguranţa aeronautică sunt inadecvate sau insuficiente; g) formulează recomandări privind siguranţa aeronautică în conformitate cu prezentele instrucţiuni; h) asigură calitatea datelor din baza de date naţională; i) asigură protecţia, confidenţialitatea şi utilizarea adecvată a informaţiilor primite; j) pune la dispoziţia AADAAM mijloace sau materiale de îndrumare. ART. 16 AADAAM are următoarele responsabilităţi specifice: a) instituie la nivel intern sisteme de raportare obligatorie şi raportare voluntară; b) raportează către SSA informaţiile detaliate, complete şi coerente privind evenimentele de aviaţie produse cu aeronave de stat; c) cercetează orice incident, raportare voluntară sau orice informaţie/situaţie relevantă pentru siguranţa aeronautică în vederea stabilirii de măsuri/recomandări privind siguranţa aeronautică; d) asigură implementarea şi eficienţa măsurilor/ recomandărilor stabilite în urma cercetării interne; e) asigură confidenţialitatea şi protecţia informaţiilor referitoare la datele de identificare ale raportorilor şi ale persoanelor menţionate în rapoarte şi a altor informaţii care pot dezvălui identitatea acestora; f) utilizează mijloacele de raportare puse la dispoziţie de către SSA; g) actualizează baza de date de la nivelul AADAAM, prin introducerea informaţiilor aferente evenimentului de aviaţie produs, transmite recomandările/măsurile de siguranţă aeronautică rezultate în urma cercetării incidentelor pentru actualizarea bazei de date naţionale gestionate de SSA; h) AADAAM care desfăşoară activităţi de proiectare, fabricaţie şi întreţinere transmite către SSA informaţii privind avarii, funcţionări necorespunzătoare, defecţiuni sau alte evenimente legate de o piesă, un echipament sau un sistem de la bordul aeronavei care a provocat sau ar putea să provoace o situaţie care ar afecta siguranţa aeronautică, în conformitate cu formularele de raportare stabilite prin RAM privind siguranţa aeronautică, emisă de AAMN. CAP. III Raportarea evenimentelor de aviaţie produse cu aeronave de stat SECŢIUNEA 1 Modul de raportare ART. 17 Informaţiile privind producerea unui eveniment de aviaţie în care a fost implicată tehnică aeronautică de stat pot proveni de la o structură de control al traficului aerian, militară sau civilă, alte structuri militare, de la structurile Ministerului Afacerilor Interne, de la surse publice şi de la alte surse. ART. 18 În cazul incidentelor grave şi accidentelor de aviaţie produse cu aeronave de stat, şeful AADAAM căreia îi aparţine aeronava informează cel mai apropiat organ al parchetului militar, după caz. ART. 19 Raportarea se realizează respectând recomandările AAMN pentru fiecare situaţie în parte (raportare obligatorie, raportare voluntară), intern, în cadrul AADAAM, dar şi la nivel naţional, către SSA. SECŢIUNEA a 2-a Raportarea obligatorie ART. 20 AADAAM are obligaţia să informeze SSA asupra producerii evenimentelor de aviaţie în care sunt implicate aeronave de stat. ART. 21 Pentru raportarea obligatorie se utilizează: a) sistemul de raportare dezvoltat în cadrul AADAAM, prin descărcarea formularelor şi recomandărilor emise de AAMN; b) sistemul de raportare instituit de SSA la nivel naţional prin descărcarea formularelor de raportare de pe pagina web/INTRAMAN a AAMN şi transmiterea acestora către SSA. ART. 22 Schema generală de raportare a evenimentelor de aviaţie produse cu aeronave de stat este prezentată în anexa nr. 2. ART. 23 În cazul incidentelor grave şi accidentelor, raportarea se face intern, la nivelul AADAAM, apoi către SSA de către responsabilul/şeful structurii de siguranţă aeronautică al AADAAM, în cel mai scurt timp posibil, dar nu mai târziu de 60 de minute de la constatarea iniţială a evenimentului de aviaţie. ART. 24 Raportorul poate furniza suplimentar şi alte informaţii pe care le consideră relevante în vederea identificării, descrierii pericolelor şi determinării factorilor de risc. ART. 25 Raportarea incidentelor se face către SSA în maximum 48 de ore de la luarea la cunoştinţă despre producerea evenimentului de către responsabilul/şeful structurii de siguranţă aeronautică al AADAAM. ART. 26 În cazul constatării unei situaţii/informaţii percepute ca fiind un pericol real sau potenţial pentru siguranţa aeronautică, dacă raportorul nu identifică încadrarea acesteia ca raportare voluntară sau raportare obligatorie, se raportează către SSA cu formularul de raportare voluntară, care analizează şi clasifică corespunzător situaţia, solicitând, după caz, informaţii suplimentare. ART. 27 Detalii referitoare la sistemele de raportare şi formularele aferente se stabilesc prin RAM privind siguranţa aeronautică, emisă de AAMN. SECŢIUNEA a 3-a Raportarea voluntară ART. 28 (1) Orice persoană din cadrul AADAAM este încurajată să raporteze orice situaţie/informaţie percepută ca fiind un pericol real sau potenţial pentru siguranţa aeronautică către responsabilul/structura internă de siguranţă aeronautică a propriei organizaţii şi/sau direct către SSA. (2) Rapoartele de siguranţă aeronautică trebuie să conţină datele de contact ale celui care iniţiază raportul, cu scopul de a fi contactat/intervievat şi pentru a i se transmite răspunsul corespunzător în urma investigării de siguranţă aeronautică. (3) Rapoartele anonime nu se iau în considerare. ART. 29 Pentru raportarea voluntară se utilizează: a) sistemul de raportare intern, care se instituie la nivelul AADAAM prin manualul sistemului de management al siguranţei, denumit în continuare manualul SMS. În acest caz, raportorul transmite informaţiile către responsabilul/şeful structurii de siguranţă aeronautică din cadrul AADAAM, prin utilizarea formularelor şi recomandărilor AAMN; b) sistemul de raportare instituit de SSA la nivel naţional; în acest caz, raportorul poate raporta direct către SSA, folosind menţiunea CONFIDENŢIAL. ART. 30 (1) SSA asigură anonimatul raportorului şi al persoanelor nominalizate în rapoarte, precum şi confidenţialitatea şi protecţia informaţiilor primite. (2) SSA analizează conţinutul raportării, efectuează verificarea celor relatate, analizează cauzele apariţiei situaţiei/stării de pericol la adresa siguranţei şi emite recomandări privind siguranţa aeronautică/măsuri de control al riscului. (3) SSA informează raportorul cu privire la măsurile dispuse în urma primirii raportării, utilizând canalul de comunicare folosit de raportor, precum şi datele de contact comunicate de acesta, nu mai târziu de 60 de zile de la data primirii raportării. ART. 31 Detalii referitoare la raportarea voluntară şi formularele aferente se stabilesc prin RAM privind siguranţa aeronautică, emisă de AAMN. SECŢIUNEA a 4-a Generalităţi privind gestionarea informaţiilor ART. 32 Gestionarea, colectarea, evaluarea, prelucrarea, analiza şi stocarea informaţiilor privind evenimentele produse cu aeronave de stat, raportate prin sistemul de raportare, sunt obligatorii atât la nivel naţional, cât şi la nivel intern, în cadrul AADAAM. ART. 33 Gestionarea informaţiilor privind evenimentele de aviaţie se realizează de personalul responsabil după cum urmează: a) la nivel naţional - de personalul desemnat din cadrul SSA; b) la nivel intern - prin responsabilul/şeful structurii de siguranţă aeronautică din cadrul AADAAM. ART. 34 Baza de date naţională şi bazele de date interne ale AADAAM conţin informaţii care includ: a) un set de date comune, raportate pentru toate evenimentele produse cu aeronave de stat; b) un set de date specifice, raportate în corelaţie cu categoria şi tipul evenimentului. ART. 35 (1) SSA colectează, evaluează, prelucrează, analizează şi stochează în baza de date naţională informaţiile primite prin sistemul de raportare obligatorie şi voluntară. (2) Accesul la baza de date naţională este permis doar personalului SSA. ART. 36 AADAAM colectează, evaluează, prelucrează, analizează informaţiile primite prin sistemul de raportare instituit la nivel intern şi le stochează în bazele de date interne. SECŢIUNEA a 5-a Calitatea datelor colectate ART. 37 SSA instituie la nivel intern o procedură de verificare a calităţii datelor în vederea îmbunătăţirii coerenţei acestora. ART. 38 (1) AADAAM instituie la nivel intern proceduri de verificare a calităţii datelor. (2) AADAAM stochează şi transmite datele privind evenimentele raportate numai după verificarea conformării acestora cu cerinţele de calitate şi cu încadrarea în termenele de raportare stabilite. (3) Verificarea vizează în principal următoarele aspecte: a) eliminarea erorilor de introducere a datelor; b) completarea tuturor câmpurilor obligatorii; c) utilizarea taxonomiei de raportare a evenimentelor de aviaţie; d) corelarea datelor din bazele de date cu cele provenite din rapoartele iniţiale. SECŢIUNEA a 6-a Protecţia şi confidenţialitatea informaţiilor ART. 39 AAMN, SSA şi AADAAM asigură confidenţialitatea şi protecţia tuturor informaţiilor colectate pe timpul investigaţiilor, păstrarea acestora conform prevederilor legislaţiei privind protecţia informaţiilor clasificate şi utilizarea lor în scopul prezentelor instrucţiuni. ART. 40 Toate informaţiile colectate/rezultate pe timpul investigaţiei evenimentelor de aviaţie produse cu aeronave de stat se transmit doar pe canale de comunicaţie autorizate/acreditate, accesul la acestea fiind limitat la persoanele autorizate din cadrul SSA sau desemnate de şeful SSA şi organele judiciare, la cererea scrisă a acestora. ART. 41 (1) SSA se asigură că datele de identificare, în special numele şi adresele persoanelor fizice, sunt diseminate în anumite condiţii, cu excepţia celor solicitate de organele judiciare. (2) La solicitarea justificată a AADAAM, SSA nu înregistrează în baza de date naţională anumite informaţii clasificate referitoare la producerea evenimentului de aviaţie. CAP. IV Investigarea evenimentelor de aviaţie produse cu aeronave de stat SECŢIUNEA 1 Competenţele de numire a comisiilor care efectuează investigaţia privind siguranţa aeronautică ART. 42 Ministrul apărării naţionale, la propunerea şefului AAMN, numeşte comisia care efectuează investigaţia privind siguranţa aeronautică pentru: a) accidente în care au fost implicate aeronave de stat sau paraşutişti, soldate cu rănirea mortală a cel puţin unei persoane; b) accidente în care aeronave de stat sau paraşutişti au dispărut sau sunt inaccesibile; c) accidente în care au fost implicate aeronave de stat româneşti sau paraşutişti în spaţiul aerian sau pe teritoriul altor state; d) accidente în care au fost implicate aeronave de stat străine sau paraşutişti în spaţiul aerian naţional sau pe teritoriul naţional, conform reglementărilor internaţionale incidente. ART. 43 Şeful AAMN, la propunerea şefului SSA, numeşte comisia care efectuează investigaţia privind siguranţa aeronautică pentru: a) accidente soldate cu rănirea gravă a unei persoane; b) accidente produse în spaţiul aerian naţional sau pe teritoriul naţional soldate cu distrugerea aeronavelor/ paraşutelor; c) incidente grave. ART. 44 Competenţa de numire a responsabililor cu cercetarea privind siguranţa aeronautică în cazul producerii incidentelor revine şefilor AADAAM. Atribuţiile responsabililor cu cercetarea vor fi stabilite prin RAM privind siguranţa aeronautică, emisă de AAMN. În situaţia în care şefii consideră ca fiind necesară o investigare, aceştia numesc comisia care efectuează investigaţia privind siguranţa aeronautică din care fac parte specialişti din organizaţie sau din afara acesteia. SECŢIUNEA a 2-a Compunerea comisiei care efectuează investigaţia privind siguranţa aeronautică ART. 45 Membrii comisiei care efectuează investigaţia privind siguranţa aeronautică sunt: a) preşedinte; b) specialişti; c) secretar. ART. 46 Preşedintele comisiei care efectuează investigaţia privind siguranţa aeronautică este numit din rândul ofiţerilor cu experienţă în desfăşurarea activităţilor aeronautice militare. ART. 47 Specialiştii nominalizaţi în comisia care efectuează investigaţia privind siguranţa aeronautică sunt din următoarele domenii, după caz: a) aerodinamica şi mecanica zborului; b) instrucţia în zbor/de paraşutare; c) siguranţă aeronautică; d) analiza şi interpretarea datelor preluate de la sistemele de înregistrare a parametrilor de la bord; e) inginerie aeronautică; f) medicină aeronautică; g) psihologie aeronautică; h) comunicaţii, informatică, sisteme terestre de navigaţie aeriană; i) managementul traficului aerian; j) meteorologie aeronautică; k) mijloace de salvare şi supravieţuire; l) geniu şi EOD; m) apărare CBRN; n) resurse umane; o) securitate şi sănătate în muncă şi protecţia mediului; p) supraveghere tehnică şi metrologie; q) asistenţă juridică; r) informare şi relaţii publice; s) securitatea informaţiilor; t) alte domenii conexe. ART. 48 Secretarul comisiei este numit din rândul personalului aeronautic sau administrativ şi poate fi cadru militar/personal civil contractual. ART. 49 (1) În funcţie de complexitatea evenimentului de aviaţie, preşedintele comisiei poate propune desfăşurarea investigaţiei pe subcomisii sau pe domenii. (2) În cazul desfăşurării activităţii de investigare pe subcomisii, preşedintele comisiei desemnează preşedinţii subcomisiilor care efectuează investigaţia privind siguranţa aeronautică. (3) În cazul desfăşurării activităţii de investigare pe domenii, investigarea se realizează în plen, cu toţi specialiştii din domeniile de interes pentru situaţia existentă. ART. 50 Din comisia care efectuează investigaţia privind siguranţa aeronautică nu pot face parte persoane care sunt implicate direct în producerea evenimentului de aviaţie, se află în conflict de interese sau incompatibilitate prin funcţia deţinută, au grad de rudenie sau afinitate cu personalul implicat în producerea evenimentului de aviaţie sau terţii afectaţi, au interes personal în stabilirea cauzelor evenimentului sau nu au competenţele necesare executării investigaţiei. ART. 51 AADAAM care s-a înregistrat cu un eveniment poate face propuneri către SSA pentru numirea unor membri în comisia care efectuează investigaţia privind siguranţa aeronautică, iar dacă nu dispune de personal specializat, solicită sprijin ierarhic către AAMN, pentru a fi completată cu specialişti din alte organizaţii. ART. 52 Comisia care efectuează investigaţia privind siguranţa aeronautică se consemnează în ordinul de zi pe unitate/similar al structurii care a numit comisia şi al structurilor implicate în eveniment. ART. 53 În cazul producerii unor evenimente de aviaţie cu aeronave de stat, în care au fost implicate şi aeronave sau personal aparţinând altor operatori aerieni, se aplică procedura comună în cazul investigării evenimentelor de aviaţie în care sunt implicate aeronave şi/sau unităţi de control al traficului aerian civile şi militare realizată între Ministerul Apărării Naţionale, denumit în continuare MApN, prin AAMN, şi Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii, prin Autoritatea de Investigaţii şi Analiză pentru Siguranţa Aviaţiei Civile, conform art. 110 din Legea nr. 21/2020. SECŢIUNEA a 3-a Atribuţiile membrilor comisiei care efectuează investigaţia privind siguranţa aeronautică ART. 54 Preşedintele comisiei poartă întreaga răspundere pentru desfăşurarea în mod obiectiv şi complet a investigaţiei, pentru stabilirea corectă a cauzelor producerii evenimentului de aviaţie şi are, printre altele/fără a se limita la acestea, următoarele atribuţii: a) stabileşte planul de lucru, constituie subcomisiile, desemnează preşedinţii acestora şi face instructajul membrilor comisiei, după caz; b) dispune verificarea securizării zonei de impact şi împrăştiere, precum şi a măsurilor care s-au luat pentru: dezamorsarea muniţiilor, neutralizarea substanţelor periculoase rezultate, stingerea eventualelor incendii, protecţia personalului participant la investigaţie şi a mediului înconjurător; c) ia măsuri pentru ridicarea victimelor decedate, după obţinerea aprobărilor de la organele judiciare competente; d) evaluează situaţia şi solicită eşaloanelor superioare sprijinul financiar şi logistic necesar pentru desfăşurarea activităţii de investigare; e) solicită efectuarea expertizelor tehnice care se impun legate de proiectare, fabricaţie sau analiză nedistructivă NDE/NDI/NDT ş.a.; f) se asigură că au fost ridicate toate probele necesare investigaţiei, înainte de a permite ridicarea epavei aeronavei şi curăţarea locului de impact; g) participă la intervievarea personalului implicat şi a martorilor şi solicită şefului AADAAM ca aceştia să fie disponibili ori de câte ori este nevoie pentru elucidarea anumitor aspecte nou-apărute în timpul derulării cercetării; h) propune oprirea temporară a activităţilor aeronautice militare cu tipul respectiv de aeronavă, dacă pe timpul investigaţiilor se constată cauze sau factori care periclitează/pun în pericol siguranţa aeronautică; i) în lipsa ofiţerului de relaţii publice, desemnează un reprezentant care acordă interviuri şi menţine legătura cu massmedia; j) asigură păstrarea confidenţialităţii lucrărilor comisiei şi identităţii persoanelor implicate în evenimentul de aviaţie; k) solicită ierarhic persoanei care a numit comisia completarea comisiei cu specialişti în funcţie de complexitatea şi evoluţia cercetării evenimentului; l) dispune măsuri pentru păstrarea în deplină siguranţă aeronautică a documentaţiei şi a probelor materiale referitoare la eveniment; m) convoacă, ori de câte ori consideră necesar, plenul comisiei pentru evaluarea rapoartelor şi a informaţiilor privind stadiul investigaţiei şi modificarea sarcinilor membrilor comisiei sau pentru luarea unor hotărâri; n) coordonează activitatea de elaborare a raportului preliminar de investigare privind siguranţa aeronautică, pe baza rapoartelor preliminare ale subcomisiilor sau membrilor comisiei, pe care îl înaintează persoanei care a numit comisia; o) coordonează activitatea de elaborare a raportului final de investigare privind siguranţa aeronautică, împreună cu preşedinţii subcomisiilor sau specialiştii în domeniile de investigare, când aceasta s-a executat pe domenii de investigare. Dacă, din motive obiective, termenul nu poate fi respectat, solicită persoanei care a numit comisia prelungirea acestuia până la întrunirea condiţiilor pentru finalizare; p) consultă consilierul juridic pentru delimitarea aspectelor strict juridice rezultate în urma producerii evenimentului de aviaţie şi desfăşurarea activităţii de investigare şi desemnează dintre membrii comisiei persoana responsabilă de cooperarea cu organele judiciare pe timpul cercetării penale; q) urmăreşte respectarea termenelor de redactare şi înaintare a documentelor finale; r) înaintează raportul de investigare privind siguranţa aeronautică către SSA, pentru obţinerea aprobării acestuia de către persoana care a numit comisia. ART. 55 Preşedinţii subcomisiilor care efectuează investigaţia privind siguranţa aeronautică au următoarele atribuţii: a) stabilesc domeniile şi planul de activitate al membrilor subcomisiilor în concordanţă cu planul de lucru al comisiei; b) propun preşedintelui comisiei completarea comisiei cu alţi specialişti, dacă în timpul investigaţiei apare această necesitate; c) propun preşedintelui comisiei efectuarea expertizelor tehnice care se impun, legate de proiectare, fabricaţie sau analiză nedistructivă NDE/NDI/NDT ş.a.; d) solicită operatorului şi/sau deţinătorului aeronavei punerea la dispoziţie a tuturor datelor referitoare la împrejurările producerii evenimentului, persoanele implicate, elementele conducerii activităţii aeronautice; e) se informează în legătură cu evenimentele de aviaţie similare, produse anterior; f) solicită structurilor abilitate informaţii despre personalul implicat; g) participă la intervievarea personalului implicat şi a martorilor. ART. 56 Membrii comisiilor şi subcomisiilor care efectuează investigaţia privind siguranţa aeronautică au următoarele atribuţii: a) verifică modul de planificare, pregătire, executare şi conducere a activităţii aeronautice, în conformitate cu competenţele şi atribuţiile specifice; b) prelevează probele necesare desfăşurării investigaţiei; c) verifică autenticitatea completării documentaţiei şi a probelor referitoare la eveniment şi dispun măsuri pentru păstrarea în deplină siguranţă aeronautică a acestora; d) participă la expertizele tehnice care se impun; e) participă la transcrierea şi interpretarea datelor înregistrate la bordul aeronavelor şi în locurile de dispunere a structurilor de control al zborului; f) participă la întocmirea raportului preliminar şi a raportului final; g) păstrează confidenţialitatea lucrărilor. ART. 57 Secretarul comisiei are următoarele atribuţii: a) rezolvă aspectele administrative ale membrilor comisiei; b) centralizează şi păstrează documentele şi evidenţa probelor; c) redactează raportul preliminar; d) redactează raportul final; e) multiplică şi îndosariază toate documentele, în numărul de exemplare stabilit de preşedintele comisiei. SECŢIUNEA a 4-a Generalităţi privind investigaţia evenimentelor de aviaţie produse cu aeronave de stat ART. 58 Pe timpul desfăşurării investigării, AADAAM este obligat să pună la dispoziţia comisiei care efectuează investigaţia privind siguranţa aeronautică toate informaţiile deţinute despre împrejurările în care s-a produs evenimentul şi să dea tot concursul pentru desfăşurarea în cele mai bune condiţii a investigării. ART. 59 Activitatea de investigaţie cuprinde următoarele etape: a) notificarea; b) intervenţia; c) informarea comisiei; d) investigarea şi analiza. ART. 60 Notificarea este etapa în care sunt desemnaţi, numiţi şi anunţaţi membrii comisiei care efectuează investigaţia privind siguranţa aeronautică. ART. 61 Intervenţia este o etapă necesară în stabilirea corectă a cauzelor producerii incidentelor grave şi accidentelor, care presupune sigilarea aeronavei, controlul, paza şi conservarea zonei în care s-a produs evenimentul, până la sosirea comisiei. ART. 62 Informarea comisiei se execută printr-un raport de către şeful echipei de intervenţie. Conţinutul raportului şefului echipei de intervenţie este prevăzut în RAM privind siguranţa aeronautică. În urma informării, preşedintele comisiei stabileşte priorităţile şi planul preliminar de acţiune. ART. 63 Investigarea se desfăşoară în patru etape: a) examinarea preliminară; b) colectarea datelor; c) analiza datelor; d) întocmirea raportului de investigare privind siguranţa aeronautică. ART. 64 Întocmirea raportului de investigaţie privind siguranţa aeronautică cuprinde următoarele activităţi: a) studierea rapoartelor de specialitate ale subcomisiilor; b) stabilirea împrejurărilor în care s-a produs incidentul grav sau accidentul investigat, a concluziilor privind cauzele acestuia, stabilirea factorilor favorizanţi şi elaborarea recomandărilor privind siguranţa aeronautică şi a măsurilor corective pentru evitarea apariţiei pe viitor a unor evenimente similare; c) elaborarea raportului de investigaţie privind siguranţa aeronautică, conform modelului prevăzut în RAM privind siguranţa aeronautică. ART. 65 (1) Raportul preliminar se întocmeşte în termen de 30 de zile de la data producerii incidentelor grave şi accidentelor, în cazul în care comisia nu dispune de elementele necesare întocmirii raportului final. (2) Acest tip de raport este întocmit de către membrii comisiei, cu scopul de a informa persoana care a numit comisia, precum şi AADAAM, pe principiul nevoii de a cunoaşte, despre producerea unui incident grav sau accident, precum şi emiterea unor recomandări care să asigure continuarea executării activităţilor aeronautice militare în condiţii de siguranţă aeronautică până la finalizarea investigărilor şi emiterea raportului final. ART. 66 (1) Pe baza datelor primite, persoana care a numit comisia poate decide oprirea temporară a activităţilor aeronautice militare, la propunerea preşedintelui comisiei care efectuează investigaţia privind siguranţa aeronautică. (2) Oprirea temporară a desfăşurării activităţilor aeronautice militare se poate efectua astfel: a) pe tip de aeronavă/paraşută; b) pe categorie de personal aeronautic; c) în cadrul unei structuri sau instituţii deţinătoare de aeronave de stat, denumită în continuare SIDAS; d) pentru toţi AADAAM, atunci când se constată că o procedură, dispoziţie sau un echipament folosit în cadrul acestora a influenţat/constituie factor favorizant în producerea incidentelor grave şi accidentelor. ART. 67 Raportul final se întocmeşte de către membrii comisiei în termen de 60 de zile de la producerea evenimentului. ART. 68 În funcţie de rezultatele investigării şi de împrejurările în care s-a produs evenimentul investigat, cauza poate fi: a) determinantă; b) cea mai probabilă; c) neelucidată. ART. 69 (1) Rapoartele de investigare privind siguranţa aeronautică, atât cel final, cât şi cel preliminar, se clasifică corespunzător actelor normative specifice în vigoare. (2) Raportul se înaintează spre aprobare persoanei care a numit comisia prin SSA. (3) Exemplarul original al raportului se păstrează la SSA, iar copii ale acestuia se transmit organizaţiilor pe principiul nevoii de a cunoaşte, mai puţin anexa cu date cu caracter confidenţial. ART. 70 (1) La solicitarea organelor judiciare se transmit date referitoare la evenimentele de aviaţie, care pot cuprinde probe materiale, declaraţii, fotografii sau înregistrări video. (2) Din raportul de investigare privind siguranţa aeronautică se pot transmite extrase tuturor structurilor interesate, la solicitarea acestora, respectând normele în vigoare privind protecţia informaţiilor clasificate, concomitent cu protejarea raportorilor şi a persoanelor menţionate/implicate în rapoartele de investigare privind siguranţa aeronautică, cu aprobarea celui care a numit comisia. ART. 71 Pentru defecţiunile tehnice constatate în zbor sau la sol, care nu periclitează siguranţa aeronautică, se poate întocmi un act de constatare tehnică, în conformitate cu RAM privind siguranţa aeronautică. ART. 72 (1) Pentru incidente, cercetarea privind siguranţa aeronautică se execută la nivel local de către AADAAM. (2) Şeful structurii de siguranţă aeronautică/Responsabilul cu siguranţa aeronautică al AADAAM conduce activitatea de cercetare. (3) În cadrul acestui tip de cercetare se poate constitui, în funcţie de complexitatea evenimentului, după caz, o comisie de cercetare formată din personal aeronautic al AADAAM, specializat în unul dintre domeniile care reprezintă interes pentru situaţia dată. (4) Cercetarea privind siguranţa aeronautică cuprinde de regulă următoarele etape: a) examinarea preliminară; b) colectarea datelor; c) analiza datelor; d) identificarea şi stabilirea măsurilor preventive/de control al riscului; e) elaborarea raportului intern de cercetare privind siguranţa aeronautică. (5) Raportul intern de cercetare privind siguranţa aeronautică se transmite către SSA. SECŢIUNEA a 5-a Intervenţia ART. 73 (1) După confirmarea producerii incidentelor grave şi accidentelor şi raportarea acestora conform prezentelor instrucţiuni, comandantul/şeful AADAAM pune în aplicare planul de acţiune în cazul producerii unui eveniment de aviaţie şi planul de intervenţie în comun între AADAAM şi instituţiile specializate în intervenţia în situaţii de urgenţă, după caz. (2) Organizaţiile de proiectare, fabricaţie sau întreţinere certificate de AAMN au obligaţia de a încheia planuri de intervenţie în comun în situaţii de urgenţă cu instituţii specializate, astfel încât în cazul incidentelor grave şi accidentelor să se poată interveni pentru limitarea pierderilor de vieţi omeneşti, materiale sau a daunelor provocate terţilor. (3) În termen de 90 de zile de la data intrării în vigoare a prezentului ordin, AADAAM este obligat să pună în aplicare prevederile alin. (1) şi (2). ART. 74 Echipa de intervenţie în cazul producerii unui eveniment de aviaţie, constituită la nivelul fiecărui AADAAM, are următoarele atribuţii: a) asigură paza perimetrului de împrăştiere şi nu permite înregistrarea/preluarea de imagini cu aeronava sau cu eventualele victime ale evenimentului de către persoane neautorizate; b) asigură măsurile de conservare a probelor care pot fi îndepărtate, şterse, pierdute, distruse sau degradate până la sosirea comisiei care efectuează investigaţia privind siguranţa aeronautică sau execută prelevarea/colectarea acestora, atunci când timpul de aşteptare până la venirea comisiei este prea mare, iar desfăşurarea evenimentelor din teren implică distrugerea sau deteriorarea probelor; c) furnizează echipelor specializate în salvarea de vieţi omeneşti toate informaţiile necesare în vederea minimizării pierderii de vieţi omeneşti şi asigură aeronava din punct de vedere pirotehnic, al izbucnirii incendiilor, evitării scurgerii unor substanţe periculoase, siguranţării sistemelor de armament, siguranţării scaunului de catapultare etc.; d) identifică eventualii martori şi colectează date primare/esenţiale, date de contact ale acestora pentru a le pune la dispoziţia comisiei care efectuează investigaţia privind siguranţa aeronautică; e) execută activităţi de înregistrare video şi foto la locul de impact, a împrăştierii aeronavei şi a eventualelor victime, fără a modifica starea/locul vreunui element/material rezultat al producerii incidentelor grave şi accidentelor. Înregistrările video şi foto vor fi puse la dispoziţia comisiei care efectuează investigaţia privind siguranţa aeronautică. ART. 75 (1) Echipa de intervenţie poate fi formată din mai multe grupuri de sprijin cu sarcini specifice în domeniile de lucru: a) grupul de sprijin privind securitatea şi paza zonei de impact - este format din specialişti de poliţie militară/securitate şi pază, în vederea asigurării pazei şi protecţiei zonei de împrăştiere; b) grupul de sprijin privind stingerea şi apărarea împotriva incendiilor - având ca unic obiectiv stingerea şi limitarea propagării incendiului la aeronavă şi limitarea propagării focului în mediul înconjurător din proximitatea locului de impact; c) grupul medical - specializat în acordarea primului ajutor şi minimizarea pierderii de vieţi omeneşti; d) grupul de sprijin logistic - care are ca rol principal asigurarea suportului logistic; e) grupul specialiştilor în hidrazină - asigură intervenţia la faţa locului în ceea ce priveşte limitarea expunerii personalului la efectele substanţei H-70, folosită în EPU al aeronavei F16; f) grupul de specialişti în armament şi muniţie de aviaţie - asigurarea aeronavei din punct de vedere pirotehnic şi armament; g) grupul de specialişti în echipamente de salvare pe mare - asigurarea aeronavei din punctul de vedere al instalaţiei de flotabilitate de avarie; h) alte grupuri în măsură să faciliteze intervenţia. (2) Şeful structurii de siguranţă aeronautică/Responsabilul de siguranţă aeronautică din cadrul AADAAM, care este şi şeful echipei de intervenţie, are rolul de a coordona toate grupurile de sprijin sosite la faţa locului. ART. 76 AADAAM trebuie înzestrate/dotate cu echipamente prevăzute în RAM privind siguranţa aeronautică, astfel încât să asigure echipei de intervenţie exercitarea atribuţiilor stabilite în prezentele instrucţiuni. ART. 77 Paza zonei de producere a evenimentului de aviaţie cuprinde măsuri de protecţie destinate evitării producerii unor noi pagube, interzicerii accesului persoanelor neautorizate la aeronavă şi împiedicării furtului şi deteriorării. ART. 78 Personalul care securizează zona producerii evenimentului de aviaţie, pompierii, precum şi alte persoane autorizate care se află în vecinătatea zonei de împrăştiere a aeronavei sunt instruite cu privire la: a) necesitatea conservării urmelor şi fragmentelor de pe teren; b) posibilitatea existenţei în zonă a materialelor pirotehnice şi a muniţiilor neexplodate; c) posibilitatea existenţei în construcţia aeronavei a aliajelor şi a materialelor compozite care, prin ardere, pot degaja substanţe cu efecte dăunătoare organismului uman; d) existenţa unor echipamente în a căror construcţie s-au folosit substanţe radioactive; e) pericolul de intensificare a incendiului şi de explozie, ca urmare a carburanţilor, lubrifianţilor şi a oxigenului cu care a fost alimentată aeronava sau ca urmare a existenţei la bord a unor recipiente sub presiune; f) existenţa unor substanţe periculoase la bordul aeronavei, care prin scurgerea din aeronavă pot afecta sănătatea echipajului aeronavei, personalului din echipa de intervenţie sau altor persoane prezente la locul producerii evenimentului de aviaţie. ART. 79 (1) În relaţiile cu mass-media, până la sosirea comisiei care efectuează investigaţia privind siguranţa aeronautică nu se fac declaraţii oficiale decât de persoanele abilitate. (2) Accesul reprezentanţilor presei este permis astfel încât să se păstreze o distanţă de siguranţă aeronautică de minimum 500 m faţă de locul producerii evenimentului de aviaţie sau distanţa minimă decisă de şeful echipei de intervenţie/preşedintele comisiei. ART. 80 În situaţia în care comisia numită pentru investigarea evenimentului sau un reprezentant al Parchetului Militar nu se poate prezenta la locul evenimentului de aviaţie în cel mult 12 ore de la producerea acestuia, şeful SIDAS care a intervenit la locul producerii evenimentului solicită autorităţilor competente autorizarea pentru ridicarea victimelor decedate, după luarea tuturor măsurilor pentru conservarea probelor şi executarea fotografiilor sau a filmării la faţa locului. SECŢIUNEA a 6-a Activităţi desfăşurate pe timpul investigaţiei ART. 81 În scopul desfăşurării în bune condiţii a investigaţiei la locul de impact al aeronavei şi pentru stabilirea cu precizie a cauzelor care au condus la producerea incidentelor grave şi accidentelor se folosesc tehnici de investigare prevăzute în RAM privind siguranţa aeronautică. ART. 82 Personalul care face parte din comisia care efectuează investigaţia privind siguranţa aeronautică şi desfăşoară efectiv activităţi de analiză şi colectare a probelor de la locul producerii incidentelor grave şi accidentelor poartă echipament adecvat de protecţie personală conform anotimpului şi situaţiei din teren, cu măsuri speciale de protecţie a ochilor şi sistemului respirator împotriva inhalării eventualelor substanţe periculoase care se pot degaja/pot fi prezente la faţa locului. ART. 83 Probele colectate sunt păstrate în recipiente, pungi sau cutii care nu influenţează caracteristicile fizice şi chimice ale materialelor, combustibililor şi lichidelor speciale sau altor probe şi nici nu produc daune echipamentelor/ subansamblurilor transportate ca probe de la locul producerii evenimentului. Materialele şi recipientele folosite pentru colectarea probelor din teren trebuie să asigure protecţia fizică şi integritatea acestora pe timpul transportului către laboratorul/locul destinat analizei. ART. 84 La locul producerii incidentelor grave şi accidentelor, în cazul în care condiţiile meteo sunt nefavorabile şi pot afecta/altera probele din teren, se poate instala un cort de campanie/similar pentru depozitarea temporară a unor materiale, echipamente, recipiente cu combustibili şi lichide speciale prelevate din aeronavă, precum şi pentru protecţia unor materiale şi echipamente ale comisiei care efectuează investigaţia privind siguranţa aeronautică. SECŢIUNEA a 7-a Raportul final de investigaţie privind siguranţa aeronautică ART. 85 Fiecare investigaţie privind siguranţa se încheie cu un raport întocmit într-o formă corespunzătoare tipului şi gravităţii evenimentului, care este obligatoriu pentru incidente grave şi accidente şi conţine măsuri sau recomandări privind siguranţa aeronautică. ART. 86 SSA diseminează raportul final în cel mai scurt timp de la finalizare către: a) toţi AADAAM, dacă recomandările de siguranţă aeronautică emise au caracter general şi trebuie prelucrate cu tot personalul care desfăşoară activităţi aeronautice militare; b) AADAAM care este implicat în operarea/exploatarea/ executarea lucrărilor de mentenanţă a unui anumit tip de aeronavă/tehnică de paraşutare, în cazul în care recomandările de siguranţă aeronautică se aplică exclusiv acelui tip de aeronavă. ART. 87 AAMN poate emite recomandări privind siguranţa aeronautică în orice moment pe durata desfăşurării activităţii de investigare, la propunerea preşedintelui comisiei prin SSA, dacă identifică anumite pericole pentru care aplicarea unor măsuri de control al riscului este imediat necesară. ART. 88 În cazul în care după finalizarea investigaţiei privind siguranţa aeronautică apar date sau documente de natură să aducă elemente noi sau să infirme concluziile comisiei care efectuează investigaţia privind siguranţa aeronautică, persoana care a numit comisia ordonă redeschiderea investigaţiei. SECŢIUNEA a 8-a Măsuri privind siguranţa ART. 89 În orice moment al investigaţiei privind siguranţa, SSA recomandă AADAAM întreprinderea cu celeritate a oricărei acţiuni necesare pentru consolidarea siguranţei. ART. 90 AAMN, la propunerea SSA, emite recomandări, măsuri şi dispoziţii privind siguranţa în baza unor studii, analize, activităţi de colectare sau a informaţiilor legate de siguranţa aeronautică. ART. 91 SSA întocmeşte anual un raport conţinând informaţii privind evenimentele în care au fost implicate aeronave de stat, colectate prin sistemele de raportare obligatorie şi raportare voluntară instituite la nivel naţional, în scopul informării asupra nivelului de siguranţă aeronautică. SECŢIUNEA a 9-a Responsabilităţile privind investigarea incidentelor grave şi accidentelor produse cu aeronave de stat româneşti pe teritoriul altor state ART. 92 La producerea unui incident grav sau accident cu o aeronavă de stat românească în spaţiul aerian sau pe teritoriul altui stat, responsabilitatea investigării revine statului respectiv. ART. 93 (1) La cererea naţiunii gazdă sau a MApN prin AAMN, responsabilitatea privind conducerea investigaţiei poate fi transferată, total sau parţial, către AAMN. (2) MApN, prin AAMN, poate să solicite instituţiilor/structurilor responsabile cu investigarea privind siguranţa aeronautică ale statului pe teritoriul căruia s-a produs evenimentul de aviaţie ca aeronava, conţinutul său şi toate probele să fie păstrate intacte. ART. 94 MApN, prin AAMN, poate să numească o comisie care să desfăşoare propria investigaţie în conformitate cu prevederile prezentelor instrucţiuni, în scopul prevenirii apariţiei unor evenimente similare de aviaţie. ART. 95 Ministrul apărării naţionale desemnează specialişti pentru comisia stabilită la art. 94 care efectuează investigaţia privind siguranţa aeronautică. SECŢIUNEA a 10-a Responsabilităţile privind investigarea incidentelor grave şi accidentelor produse cu aeronave de stat ale altor state pe teritoriul României ART. 96 La producerea unui eveniment de aviaţie cu aeronave de stat sau personal militar al altui stat, în spaţiul aerian sau pe teritoriul României, AAMN are responsabilitatea investigării acestuia. Responsabilitatea legată de conducerea investigaţiei privind siguranţa aeronautică poate fi transferată, la cerere, total sau parţial, către autorităţile statului care a înmatriculat, operat, proiectat sau a construit aeronava. ART. 97 (1) MApN, prin AAMN, răspunde de conservarea probelor, precum şi de paza aeronavei şi a conţinutului său pe toată durata de timp necesară finalizării investigaţiei. (2) În situaţia în care MApN primeşte din partea statului care a înmatriculat şi/sau a operat aeronava implicată în producerea evenimentului de aviaţie solicitarea de păstrare intactă a aeronavei, a conţinutului acesteia şi a tuturor probelor care pot aduce lămuriri asupra producerii evenimentului de aviaţie, partea română întreprinde măsurile necesare în vederea satisfacerii solicitării, conform înţelegerilor tehnice/legislaţiei naţionale, în măsura în care acest lucru este posibil şi nu afectează desfăşurarea normală a investigaţiei de către comisia desemnată. (3) Dacă statul care a proiectat sau a construit aeronava solicită ca aceasta să fie conservată fără a fi mutată, MApN, prin AAMN, întreprinde măsurile necesare pentru a da curs unei astfel de solicitări, conform înţelegerilor tehnice/legislaţiei naţionale, în măsura în care acest lucru este posibil în mod rezonabil, compatibil şi nu contravine cu desfăşurarea normală a investigaţiei. ART. 98 MApN poate încredinţa unei structuri desemnate de către statul care a înmatriculat sau cel care a operat aeronava, după caz, paza acesteia sau a conţinutului aeronavei, în măsura în care acestea nu mai sunt necesare în desfăşurarea investigaţiei. În acest scop, MApN facilitează accesul la aeronavă şi la conţinutul său. Dacă aeronava sau conţinutul său se află într-o zonă în care MApN consideră că este imposibil să permită accesul, acesta efectuează transportul lor spre o zonă în care accesul să poată fi permis. ART. 99 (1) În toate cazurile, MApN are responsabilitatea să efectueze investigarea circumstanţelor producerii incidentelor grave şi accidentelor, în conformitate cu prevederile prezentelor instrucţiuni, şi să faciliteze investigarea prin toate mijloacele. (2) Statul care are forţe şi mijloace implicate într-un eveniment de aviaţie poate să desfăşoare propria investigaţie după procedurile proprii. ART. 100 (1) Comisia care efectuează investigaţia evenimentului de aviaţie produs pe teritoriul României, în care sunt implicate forţe şi mijloace militare aparţinând altor state, se stabileşte de comun acord, respectându-se următoarele criterii: a) statul care a operat aeronava pune la dispoziţie un grup de investigatori care constituie nucleul comisiei; b) statul căruia îi aparţine aeronava poate furniza investigatori în calitate de membri sau observatori; c) statul căruia îi aparţine personalul militar implicat în evenimentul de aviaţie poate furniza investigatori în calitate de membri sau observatori; d) MApN, prin AAMN, poate oferi, la cerere, investigatori pentru a completa nevoile comisiei. În acelaşi timp, MApN asigură un ofiţer de legătură al comisiei pe lângă autorităţile civile locale unde s-a produs evenimentul. (2) Grupul de investigatori al statelor implicate formează o singură comisie de investigaţie. (3) Preşedintele comisiei de investigaţie a evenimentului de aviaţie este un membru cu experienţă în desfăşurarea activităţilor aeronautice, din cadrul grupului de investigatori. Când aeronava/aeronavele aparţinând a două sau mai multe state sunt implicate într-un incident grav sau accident pe teritoriul României, preşedintele comisiei se desemnează prin înţelegerea dintre statele cărora le aparţin aeronavele. CAP. V Dispoziţii tranzitorii şi finale ART. 101 Activitatea de investigare a evenimentelor de aviaţie produse cu aeronave de stat aflate în derulare la data intrării în vigoare a prezentelor instrucţiuni se finalizează în conformitate cu dispoziţiile legale aflate în vigoare la data producerii evenimentelor. ART. 102 În lipsa titularilor, competenţele prevăzute în prezentele instrucţiuni se exercită de către înlocuitorii legali ai acestora. ART. 103 Omiterea raportării evenimentelor de aviaţie produse cu aeronave de stat de către cei care au această obligaţie sau obstrucţionarea raportării se sancţionează cu măsuri ce pot include suspendarea certificatului, suspendarea activităţii pe o perioadă determinată etc. ART. 104 Anexele nr. 1 şi 2 fac parte integrantă din prezentele instrucţiuni. ART. 105 La data intrării în vigoare a prezentelor instrucţiuni, AAMN pune la dispoziţia tuturor AADAAM din România numerele de telefon, fax, adrese de e-mail şi poştale şi orice alte date de contact necesare transmiterii informaţiilor către SSA. ANEXA 1 la instrucţiuni GLOSAR 1. Termeni şi definiţii Accident - eveniment asociat cu operarea unei aeronave care, în cazul unei aeronave cu pilot la bord, are loc între momentul în care o persoană se îmbarcă la bordul acesteia cu intenţia de a efectua un zbor şi momentul în care toate persoanele aflate la bord sunt debarcate sau care, în cazul unei aeronave fără pilot la bord, are loc între momentul în care aeronava este gata de a se pune în mişcare în scopul efectuării unui zbor şi momentul în care aceasta intră în repaus la finalul zborului şi sistemul principal de propulsie este oprit şi în cursul căruia: a) o persoană este rănită grav sau mortal ca urmare a faptului că: (i) se afla în aeronavă; sau (ii) a intrat în contact direct cu orice parte a aeronavei, inclusiv cu părţi care s-au desprins din aceasta; sau (iii) a fost expusă direct suflului reactoarelor, cu excepţia cazului în care rănile se datorează unor cauze naturale, sunt autoprovocate sau provocate de alte persoane sau când persoanele rănite sunt pasageri clandestini care se ascund în afara zonelor disponibile în mod normal pasagerilor şi echipajului; sau (iv) a efectuat un salt cu paraşuta din aeronavă; sau b) aeronava suferă o avarie sau o defecţiune structurală, care afectează caracteristicile de rezistenţă structurală, de performanţă sau de zbor ale aeronavei şi care, în mod normal, ar necesita reparaţii majore sau înlocuirea componentei afectate, cu excepţia unei defecţiuni sau avarii la motor, atunci când avaria se limitează la un singur motor, inclusiv capota metalică sau accesoriile sale, la elice, extremităţile aripii, antene, sonde, senzori, pneuri, frâne, roţi, carenaje, panouri, trapele trenului de aterizare, parbrize, învelişul aeronavei - precum urme mici de lovituri sau perforaţii - sau a unor avarii minore la palele rotorului principal, la palele de rotor de coadă, la trenul de aterizare, precum şi a celor cauzate de grindină sau de impactul cu păsările, inclusiv perforaţiile radomului; sau c) aeronava a dispărut sau este total inaccesibilă. Activităţi aeronautice militare - totalitatea activităţilor legate de proiectarea, fabricaţia, certificarea, reparaţia, întreţinerea şi operarea aeronavelor utilizate în activităţi şi servicii efectuate în interes public şi stabilite prin reglementări specifice ca fiind sub controlul şi responsabilitatea instituţiilor statului din sistemul naţional de apărare, ordine publică şi securitate naţională sau ale autorităţii vamale, a aerodromurilor militare, a tehnicii aeronautice de stat şi a obiectivelor de infrastructură aferente aerodromurilor militare, de serviciile militare de navigaţie aeriană, de pregătirea personalului aeronautic militar, precum şi a activităţilor aeronautice conexe acestora Activităţi aeronautice conexe - totalitatea serviciilor care contribuie direct la asigurarea desfăşurării activităţilor aeronautice Aerodrom - o suprafaţă definită de teren sau de apă sau aflată pe o structură fixă, structură fixă offshore sau structură plutitoare, inclusiv clădirile, instalaţiile şi echipamentele aferente, destinată a fi utilizată fie integral, fie parţial pentru sosirea, plecarea şi mişcarea pe suprafaţă a aeronavelor Aeronavă - orice aparat, cu sau fără motor, cu sau fără pilot la bord, dirijat sau nedirijat, care se poate menţine în atmosferă cu ajutorul altor reacţii ale aerului decât cele asupra suprafeţei pământului Aeronavă de stat - în cazul aeronavelor înmatriculate în România: aeronavele deţinute de instituţiile statului din sistemul naţional de apărare, ordine publică şi securitate naţională şi utilizate exclusiv pe baze necomerciale pentru efectuarea zborurilor aferente activităţilor în domeniile apărării, ordinii publice, securităţii naţionale şi managementului situaţiilor de urgenţă sau pentru efectuarea zborurilor speciale, precum şi aeronavele utilizate pentru servicii vamale; în cazul aeronavelor înmatriculate în alt stat, aeronavele utilizate pentru servicii militare, vamale sau poliţie sunt considerate aeronave de stat. Aeronave fără pilot la bord - aeronavă fără echipaj de zbor la bord care poate executa un zbor în mod programat sau controlat de la distanţă Agent aeronautic - orice persoană fizică sau entitate, cu sau fără personalitate juridică, certificată să desfăşoare activităţi aeronautice Asigurarea anonimatului - eliminarea din rapoartele de eveniment a tuturor datelor de identificare referitoare la raportor şi la persoanele menţionate în rapoartele de eveniment şi a oricăror detalii, inclusiv numele organizaţiei implicate în eveniment, care pot dezvălui identitatea raportorului sau a unor terţi ori care pot determina deducerea informaţiilor din raportul de eveniment Baza de date naţională - baza de date instituită şi gestionată de SSA, la nivel naţional, care conţine informaţii privind evenimentele de aviaţie militară raportate Cultură justă - un regim în care operatorii aeronavelor sau alte persoane nu sunt sancţionate pentru acţiuni, omisiuni sau decizii care sunt proporţionale cu experienţa sau pregătirea lor, dar în care neglijenţele grave, încălcările deliberate şi actele de distrugere nu sunt tolerate Eveniment de aviaţie - orice circumstanţă legată de siguranţă aeronautică care pune în pericol sau care, dacă nu este remediată sau abordată, ar putea pune în pericol o aeronavă de stat, ocupanţii acesteia sau orice altă persoană şi include, în special, incidentele grave şi accidentele Incident - eveniment, altul decât un accident, asociat cu operarea unei aeronave de stat care afectează sau care ar putea afecta siguranţa operării acesteia Incident grav - incident produs în circumstanţe care arată că a existat o probabilitate mare de producere a unui accident şi este asociat cu operarea unei aeronave/paraşute care, în cazul unei aeronave cu pilot uman, are loc între momentul în care o persoană se îmbarcă la bordul aeronavei cu intenţia de a efectua un zbor şi momentul în care toate persoanele au fost debarcate sau, în cazul unei aeronave fără pilot, are loc între momentul în care aeronava este gata de a se pune în mişcare în scopul efectuării unui zbor şi momentul în care aceasta intră în repaus la finalul zborului şi sistemul principal de propulsie este oprit Investigaţie privind siguranţa - procedură efectuată în scopul prevenirii evenimentelor de aviaţie, care include culegerea şi analizarea informaţiilor, expunerea concluziilor, determinarea cauzei (cauzelor) şi/sau a factorilor contributivi şi formularea de recomandări de siguranţă Managementul traficului aerian - ansamblul funcţiilor de la bordul aeronavelor şi de la sol necesare pentru a asigura mişcarea sigură şi eficientă a aeronavelor în toate fazele lor de operare Navigabilitate - caracteristica aeronavei pregătite pentru zbor, constând în conformarea acesteia la reglementările de admisibilitate la zbor Pericol - o situaţie sau un obiect care poate cauza moartea sau vătămarea unei persoane, avarierea unui echipament, pagube materiale sau reducerea capacităţii unei persoane de a îndeplini o funcţie prevăzută Recomandare privind siguranţa - o propunere a unei autorităţi responsabile de investigaţiile privind siguranţa, pe baza informaţiilor rezultate dintr-o investigaţie sau din alte surse, precum studiile în materie de siguranţă, formulată cu intenţia de a preveni producerea evenimentelor de aviaţie Risc - ansamblul probabilităţii de manifestare a severităţii consecinţelor şi expunerii la un pericol manifestat sau potenţial Siguranţa aeronautică - starea în care riscurile asociate activităţilor aeronautice, în legătură directă cu operarea aeronavelor sau în sprijinul operării aeronavelor, sunt reduse şi controlate la un nivel acceptabil Sistem de management al siguranţei - abordare sistematică a managementului siguranţei aviaţiei, inclusiv structurile organizatorice, responsabilităţile, politicile şi procedurile necesare, şi include orice sistem de management care abordează managementul siguranţei, în mod independent sau integrat cu alte sisteme de management ale organizaţiei Supervizarea siguranţei - activitate constând în supravegherea implementării şi/sau respectării efective a reglementărilor din domeniul siguranţei şi a procedurilor şi instrucţiunilor asociate, în dispunerea şi urmărirea luării măsurilor necesare astfel încât să se asigure îndeplinirea obiectivelor şi nivelurilor acceptabile de siguranţă aeronautică stabilite la nivel naţional şi implementarea/respectarea reglementărilor, procedurilor şi instrucţiunilor din domeniul siguranţei, precum şi în aplicarea, după caz, a sancţiunilor prevăzute de actele normative în vigoare pentru nerespectarea reglementărilor specifice Taxonomie - ştiinţa clasificării lucrurilor, faptelor şi conceptelor, incluzând principiile care stau la baza acestor clasificări Tehnică aeronautică - tehnica folosită în aeronautică, incluzând şi aeronavele, care intră sub incidenţa normelor privind siguranţa aeronautică Tehnică aeronautică de stat - tehnică aeronautică deţinută de instituţiile statului din sistemul naţional de apărare, ordine publică şi securitate naţională sau de autoritatea vamală 2. Abrevieri şi acronime
┌──────────┬───────────────┬──────────────┐
│Abrevierea│Termenul în │Termenul în │
│sau │limba engleză │limba română │
│acronimul │ │ │
├──────────┼───────────────┼──────────────┤
│ │ │Agent │
│ │ │aeronautic │
│ │ │certificat să │
│AADAAM │- │desfăşoare │
│ │ │activităţi │
│ │ │aeronautice │
│ │ │militare │
├──────────┼───────────────┼──────────────┤
│ │National │Autoritatea │
│AAMN │Military │Aeronautică │
│ │Aeronautical │Militară │
│ │Authority │Naţională │
├──────────┼───────────────┼──────────────┤
│ │Air Navigation │Servicii de │
│ANS │Services │navigaţie │
│ │ │aeriană │
├──────────┼───────────────┼──────────────┤
│ │Air Traffic │Managementul │
│ATM │Management │traficului │
│ │ │aerian │
├──────────┼───────────────┼──────────────┤
│ │Chemical, │Chimic, │
│CBRN │Biological, │Biologic, │
│ │Radiological │Radiologic şi │
│ │and Nuclear │Nuclear │
├──────────┼───────────────┼──────────────┤
│ │Explozive │Distrugere a │
│EOD │Ordonance │mecanismelor │
│ │Disposal │explozive │
│ │ │neexplodate │
├──────────┼───────────────┼──────────────┤
│ │Emergency Power│Unitate │
│EPU │Unit │auxiliară de │
│ │ │putere │
├──────────┼───────────────┼──────────────┤
│ │non-destructive│Analiză │
│ │evaluation/ │nedistructivă/│
│NDE/NDI/ │non-destructive│inspecţie │
│NDT │inspection/ │nedistructivă/│
│ │non-destructive│testare │
│ │testing │nedistructivă │
├──────────┼───────────────┼──────────────┤
│ │International │Organizaţia │
│OACI/ICAO │Civil Aviation │Aviaţiei │
│ │Organisation │Civile │
│ │ │Internaţionale│
├──────────┼───────────────┼──────────────┤
│ │ │Reglementare │
│RAM │- │aeronautică │
│ │ │militară │
├──────────┼───────────────┼──────────────┤
│ │ │Structuri sau │
│ │ │instituţii │
│SIDAS │- │deţinătoare de│
│ │ │aeronave de │
│ │ │stat │
├──────────┼───────────────┼──────────────┤
│ │Safety │Sistemul de │
│SMS │Management │management al │
│ │System │siguranţei │
├──────────┼───────────────┼──────────────┤
│ │ │Structura │
│ │ │responsabilă │
│ │ │de │
│SSA │- │investigarea │
│ │ │evenimentelor │
│ │ │produse cu │
│ │ │aeronave de │
│ │ │stat │
└──────────┴───────────────┴──────────────┘
ANEXA 2 la instrucţiuni *) Anexa nr. 2 la instrucţiuni este reprodusă în facsimil. SCHEMA GENERALĂ de raportare a evenimentelor de aviaţie (a se vedea imaginea asociată) -----
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.