Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   INSTRUCŢIUNI din 25 mai 2023  privind individualizarea sancţiunilor pentru contravenţiile prevăzute la art. 4 din Legea nr. 11/1991 privind combaterea concurenţei neloiale    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 INSTRUCŢIUNI din 25 mai 2023 privind individualizarea sancţiunilor pentru contravenţiile prevăzute la art. 4 din Legea nr. 11/1991 privind combaterea concurenţei neloiale

EMITENT: Consiliul Concurenţei
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 527 din 14 iunie 2023
──────────
    Conţinute de ORDINUL nr. 594 din 25 mai 2023, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 527 din 14 iunie 2023.
──────────
    În temeiul prevederilor art. 26 alin. (1) din Legea concurenţei nr. 21/1996, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, al art. 3^2 alin. (1) şi al art. 4^1 alin. (1) din Legea nr. 11/1991 privind combaterea concurenţei neloiale, cu modificările şi completările ulterioare,
    Consiliul Concurenţei adoptă prezentele instrucţiuni.
    CAP. I
    Introducere
    1. Scopul prezentelor instrucţiuni, emise în aplicarea art. 4^1 alin. (1) din Legea nr. 11/1991 privind combaterea concurenţei neloiale, cu modificările şi completările ulterioare, denumită în continuare lege, este de a stabili modalităţile de individualizare a sancţiunilor în cazul săvârşirii unei contravenţii prevăzute la art. 4 din lege, ţinându-se seama de gravitatea şi durata faptei, precum şi de alte elemente stabilite de prezentele instrucţiuni şi procedura de acordare a unui tratament favorabil întreprinderilor care recunosc săvârşirea unei fapte de concurenţă neloială.
    2. Metodologia de determinare a cuantumului amenzii se întemeiază pe stabilirea unui nivel de bază care se poate majora în cazul existenţei circumstanţelor agravante sau care se poate reduce în cazul existenţei circumstanţelor atenuante.
    3. Prezentele instrucţiuni prezintă modul general în care se realizează individualizarea sancţiunilor de către Consiliul Concurenţei, ţinând seama de gravitatea şi durata faptei, cu respectarea principiului eficacităţii, proporţionalităţii şi al efectului disuasiv al sancţiunii aplicate.
    CAP. II
    Individualizarea sancţiunilor aplicate în temeiul art. 4 alin. (1) din lege
    SECŢIUNEA 1
    Determinarea nivelului de bază
    4. Nivelul de bază se determină în funcţie de gravitatea şi de durata faptei. Nivelul de bază se obţine prin însumarea celor două cuantumuri stabilite mai jos, în funcţie de gravitate şi de durată:
    nivel de bază = x (gravitate) + y (durată).

    5. Amenzile finale se aplică în limitele minime şi maxime expres prevăzute în lege.
    SECŢIUNEA a 2-a
    Gravitatea
    6. Evaluarea gravităţii unei încălcări se face de la caz la caz, pentru fiecare tip de încălcare, luându-se în considerare toate împrejurările relevante ale cazului.
    7. În evaluarea gravităţii încălcării se iau în considerare, printre altele, natura faptei săvârşite, gradul de pericol social al faptei săvârşite, evaluarea împrejurărilor în care a fost săvârşită fapta, aprecierea modului şi a mijloacelor de săvârşire a acesteia, scopul urmărit, urmarea produsă, precum şi circumstanţele personale ale contravenientului.
    8. În scopul individualizării sancţiunilor aplicate în temeiul art. 4 alin. (1) din lege se vor avea în vedere, în funcţie de caracteristicile şi particularităţile cazurilor analizate, următoarele:
    a) aprecierea gradului de pericol social - de principiu, în cazul instrumentării acestor cazuri, gradul de pericol social este evaluat şi în funcţie de importanţa sectorului economic în care acestea s-au produs, apreciată în ansamblul economiei naţionale. Această evaluare poate fi transpusă în realitate prin identificarea sectorului/domeniului/pieţei pe care au avut loc încălcările constatate şi aprecierea lor în consecinţă, ca fiind de importanţă mare, medie sau redusă;
    b) evaluarea împrejurărilor în care a fost săvârşită fapta - vor fi avute în vedere acele situaţii în măsură să circumstanţieze săvârşirea încălcării, precum relaţiile anterioare existente între părţi, contextul economic şi social, existenţa unor evenimente sociale neprevăzute şi alte asemenea situaţii;
    c) modul şi mijloacele de săvârşire a faptei - acest element prezintă relevanţă din perspectiva evaluării modului complex de acţiune, precum şi a resurselor utilizate pentru săvârşirea încălcării;
    d) scopul urmărit - este important de stabilit măsura în care contravenientul a avut reprezentarea activităţii şi a consecinţelor faptelor sale, elemente ce pot fi deduse din examinarea datelor şi a împrejurărilor cazului. Astfel, va fi evaluată aptitudinea acestuia de a prevedea rezultatul acţiunilor derulate, pe care le-a urmărit şi le-a acceptat. Încălcările săvârşite cu intenţie necesită o acţiune deliberată (comunicarea unor informaţii despre care se ştie cu certitudine că nu corespund realităţii, utilizarea fără acordul deţinătorului legitim a informaţiilor calificate ca fiind secret comercial în scopul dislocării unui segment de clientelă şi alte asemenea situaţii), care este menită să atingă un scop sau un efect de afectare evidentă a intereselor altei întreprinderi, în timp ce, în cazul culpei, întreprinderea putea, în mod rezonabil, să prevadă că prin comportamentul său va ajunge la aceleaşi rezultate. Atât intenţia, cât şi culpa reprezintă forme de vinovăţie şi atrag răspunderea contravenţională în cazul încălcărilor prevăzute de lege;
    e) urmarea produsă - evidenţierea faptului că încălcarea constatată a afectat, spre exemplu, existenţa unei concurenţe loiale pe piaţa analizată, prin atingerea adusă imaginii/ credibilităţii/intereselor financiare ale întreprinderii afectate, precum şi existenţa altor efecte, cu privire la concurenţi, clienţi şi consumatori;
    f) circumstanţele personale ale contravenientului - pot fi avute în vedere, spre exemplu, dimensiunea întreprinderilor implicate, în sensul stabilirii categoriei din care acestea fac parte, respectiv microîntreprindere, întreprindere mică sau mijlocie ori mare, iar acolo unde este posibil, a cotei de piaţă a acestora.

    9. În funcţie de gravitate, contravenţiile sancţionate potrivit art. 4 alin. (1) din lege se împart în 3 categorii:
    a) fapte de gravitate mică
    În această categorie se încadrează, în general, practicile de concurenţă neloială ce au impact pe pieţe/sectoare economice de importanţă redusă, derulate preponderent pe pieţe locale, în care produsele/serviciile afectate nu intră în categoria celor considerate a fi esenţiale sau aferente unor sectoare economice cheie. Evaluarea va avea în vedere numărul de întreprinderi care operează pe piaţa respectivă, în sensul în care existenţa unui număr mare al acestora, în măsură să indice o concurenţă ridicată, atribuie practicii, de regulă, un efect minor. De asemenea, un număr redus de consumatori potenţial afectaţi va indica acelaşi sens al gravităţii.
    Cota de piaţă a întreprinderilor afectate în cazul acestor încălcări, atunci când poate fi stabilită, se situează, de regulă, sub pragul de 5% şi are importanţă din perspectiva dimensionării părţilor, aspect ce poate fi apreciat prin evaluarea volumului activităţii economice reflectat în cifra de afaceri realizată de întreprinderi în cursul ultimului exerciţiu financiar şi/sau a veniturilor realizate din activitatea afectată de practica de concurenţă neloială analizată. În această categorie pot fi încadrate, de regulă, faptele de denigrare, discreditare sau deturnare a clientelei unei întreprinderi concurente, atunci când prejudiciile aduse activităţii acestora de realizare a practicii de concurenţă neloială nu sunt semnificative.
    Elemente care pot fi avute în vedere în stabilirea unei gravităţi mici a practicilor de concurenţă neloială:
    - reducerea portofoliului de clienţi cu un procent de până în 25%;
    – lipsa unei afectări financiare, imediate a subiectului pasiv al contravenţiei, ca urmare a săvârşirii practicii de concurenţă neloială;
    – afectarea unui număr redus de participanţi la piaţă;
    – piaţa afectată nu este supusă proceselor inovative şi nu este caracterizată de un înalt nivel tehnologic.

    În această categorie de fapte pot fi încadrate cele săvârşite de către microîntreprinderi sau întreprinderi mici, definite potrivit prevederilor Legii nr. 346/2004 privind stimularea înfiinţării şi dezvoltării întreprinderilor mici şi mijlocii, cu modificările şi completările ulterioare. De asemenea, în considerarea efectelor minore generate pe piaţă, în această categorie de gravitate pot fi incluse şi întreprinderile nou-înfiinţate.
    Cuantumul aplicat în cazul sancţiunilor pentru încălcările a căror gravitate a fost stabilită ca fiind mică este următorul:
    (i) pentru persoane juridice, o sumă cuprinsă între 50.000 lei şi 200.000 lei;
    (ii) pentru persoane fizice, o sumă cuprinsă între 5.500 lei şi 7.300 lei.


    b) fapte de gravitate medie
    În această categorie se încadrează, de regulă, faptele de concurenţă neloială de denigrare, discreditare sau deturnare a clientelei unei întreprinderi concurente a căror modalitate de realizare este complexă şi riguroasă în raport cu modalitatea de realizare a celor de gravitate mică, ce au avut loc pe pieţe locale/regionale de importanţă sau dimensiuni deosebite, şi care au un impact mai mare pe piaţă, dacă acesta poate fi cuantificat, producând efecte mai mari asupra activităţii întreprinderilor. În această categorie pot fi incluse, de asemenea, şi acţiunile speculative, potrivit art. 2 alin. (2) din lege, precum şi faptele de natura celor prevăzute la art. 2 alin. (3) din lege, doar în condiţiile în care efectul acestora afectează într-o mică măsură activitatea întreprinderilor.
    Cota de piaţă a întreprinderilor afectate în cazul acestor încălcări, atunci când poate fi stabilită, se situează, de regulă, între 5% şi 15%, iar din punctul de vedere al dimensiunii părţilor pot fi avute în vedere întreprinderile mijlocii, definite potrivit prevederilor Legii nr. 346/2004, cu modificările şi completările ulterioare.
    Elemente care pot fi avute în vedere în stabilirea unei gravităţi medii a practicilor de concurenţă neloială:
    - imposibilitatea subiectului pasiv al contravenţiei, respectiv a întreprinderii afectate, de a-şi onora obligaţiile comerciale către partenerii săi sau întârzierea considerabilă în realizarea acestora;
    – pierderea credibilităţii întreprinderii afectate prin reducerea portofoliului de clienţi cu un procent de peste 25% sau a contractelor acesteia cu furnizorii săi;
    – existenţa unui număr mare de întreprinderi implicate, respectiv mai mult de doi contravenienţi sau mai mult de două întreprinderi afectate de practica de concurenţă neloială;
    – existenţa unui număr redus de întreprinderi concurente pe piaţă, fapt în măsură să indice o concurenţă redusă, ce ar putea să atribuie practicii un efect semnificativ.

    Cuantumul aplicat în cazul sancţiunilor pentru încălcările a căror gravitate a fost stabilită ca fiind medie este următorul:
    (i) pentru persoane juridice, o sumă cuprinsă între 200.001 lei şi 350.000 lei;
    (ii) pentru persoane fizice, o sumă cuprinsă între 7.301 lei şi 9.100 lei.


    c) fapte de gravitate mare
    În această categorie se încadrează, de regulă, acţiunile speculative, potrivit art. 2 alin. (2) din lege, precum şi faptele de natura celor prevăzute la art. 2 alin. (3) din lege, atunci când efectul acestora afectează semnificativ activitatea întreprinderilor. Totodată, în această categorie se încadrează şi practicile de concurenţă neloială prevăzute la art. 2 alin. (1) lit. a), b) şi c) din lege ce au avut loc pe pieţe naţionale, al căror efect conduce la afectarea semnificativă a activităţii întreprinderii ce are calitatea de subiect pasiv al contravenţiei şi, în subsidiar, dacă este cazul, a celorlalţi participanţi pe piaţă. Din punctul de vedere al dimensiunilor întreprinderilor, în ceea ce priveşte stabilirea acestui tip de gravitate, vor fi avute în vedere, cu precădere, întreprinderile mari, în considerarea faptului că acestea dispun, de obicei, de cunoştinţe şi infrastructuri juridice şi economice care le permit să aprecieze mai uşor caracterul contravenţional al comportamentului lor şi consecinţele care decurg de aici. De asemenea, atunci când cota de piaţă poate fi stabilită, aceasta depăşeşte 15%. În cazul acestor încălcări efectul este semnificativ, imediat şi cuantificabil, putând fi apreciat prin luarea în considerare a unor elemente precum:
    - deschiderea procedurii de insolvenţă la nivelul întreprinderii afectate de săvârşirea practicilor de concurenţă neloială;
    – pierderea credibilităţii întreprinderii afectate în ceea ce priveşte capacitatea acesteia de a contracta credite în sistemul bancar;
    – imposibilitatea subiectului pasiv al contravenţiei, respectiv a întreprinderii afectate, de a-şi mai onora obligaţiile comerciale către partenerii săi;
    – pierderea portofoliului de clienţi aparţinând întreprinderii care este afectată de săvârşirea practicilor de concurenţă neloială.

    Cuantumul aplicat în cazul sancţiunilor pentru încălcările a căror gravitate a fost stabilită ca fiind mare este următorul:
    (i) pentru persoane juridice, o sumă cuprinsă între 350.001 lei şi 500.000 lei;
    (ii) pentru persoane fizice, o sumă cuprinsă între 9.101 lei şi 11.000 lei.



    10. Încadrarea încălcărilor în cele trei paliere de gravitate precizate anterior necesită evaluarea respectivelor fapte de la caz la caz, elementele identificate neputând fi considerate cumulative. În cazul în care are loc o derogare de la regulile de mai sus, Consiliul Concurenţei detaliază motivele pe care aceasta se întemeiază.
    SECŢIUNEA a 3-a
    Durata
    11. Durata încălcărilor pentru contravenţiile prevăzute la art. 4 alin. (1) din lege trebuie să fie luată în considerare pentru a distinge între următoarele categorii:
    a) încălcări de scurtă durată, mai puţin de un an: nu se aplică niciun cuantum suplimentar;
    b) încălcări de durată medie, de la un an la 2 ani: creştere de până la 40% din cuantumul determinat de gravitatea faptei;
    c) încălcări de lungă durată, peste 2 ani: creştere a cuantumului amenzii cu până la 20%, pe fiecare an de participare la încălcare, din cuantumul determinat pentru gravitatea faptei.

    SECŢIUNEA a 4-a
    Adaptarea nivelului de bază
    12. La individualizarea amenzilor, Consiliul Concurenţei ia în considerare toate circumstanţele cazului care pot conduce la o majorare sau la o diminuare a nivelului de bază.
    13. Nivelul de bază poate fi majorat sau redus cu un procent cuprins între 5% şi 10% pentru fiecare circumstanţă agravantă ori atenuantă reţinută, cu excepţia circumstanţei agravante prevăzute la pct. 14 lit. a).
    SECŢIUNEA a 5-a
    Circumstanţe agravante
    14. Nivelul de bază poate fi majorat atunci când Consiliul Concurenţei constată că există circumstanţe agravante precum:
    a) săvârşirea de către aceeaşi persoană juridică/fizică a unei încălcări identice sau similare cu încălcarea constatată printr-o decizie definitivă anterioară a Consiliului Concurenţei. Nivelul de bază poate fi majorat cu un procent cuprins între 10% şi 25% pentru fiecare astfel de încălcare constatată de Consiliul Concurenţei;
    b) continuarea încălcării după declanşarea procedurii de cercetare aprofundată de către Consiliul Concurenţei;
    c) refuzul de a coopera cu Consiliul Concurenţei sau obstrucţionarea acestuia în desfăşurarea cercetării aprofundate.

    SECŢIUNEA a 6-a
    Circumstanţe atenuante
    15. Nivelul de bază al amenzii se poate reduce atunci când Consiliul Concurenţei constată că există circumstanţe atenuante precum:
    a) persoana juridică/fizică implicată furnizează dovezi că a pus capăt încălcării imediat ce a luat cunoştinţă de intervenţia autorităţii de concurenţă prin orice acţiune întreprinsă de aceasta în scopul unei analize preliminare sau al cercetării aprofundate ce vizează posibila încălcare a legii; această situaţie nu se reţine drept circumstanţă atenuantă în cazul practicilor speculative;
    b) persoana juridică/fizică furnizează dovezi că participarea sa la încălcare, în cazul existenţei unei pluralităţi de contravenienţi, este extrem de redusă;
    c) persoana juridică/fizică implicată a colaborat în mod efectiv şi pe deplin cu Consiliul Concurenţei dincolo de obligaţia sa legală de a coopera;
    d) întreprinderea/persoana fizică dovedeşte încheierea de tranzacţii cu persoanele prejudiciate de încălcarea legislaţiei în materia concurenţei neloiale cercetate în scopul acordării de despăgubiri pentru prejudiciul cauzat acestora;
    e) persoana juridică/fizică sau ce are calitatea de contravenient ia măsuri de remediere a afectării produse ca urmare a practicii de concurenţă neloială analizate.

    SECŢIUNEA a 7-a
    Reducerea amenzii în scopul asigurării caracterului proporţional al amenzii
    16. La individualizarea sancţiunilor pot fi avute în vedere şi veniturile totale anuale ale întreprinderii realizate pe teritoriul României, veniturile realizate la nivelul unui punct de lucru sau alte tipuri de venituri. Astfel, atunci când practica de concurenţă neloială a fost săvârşită la nivelul tuturor punctelor de lucru deţinute de către întreprindere, aceasta nu va beneficia de nicio reducere a nivelului de bază al sancţiunii. Dacă practica de concurenţă neloială a fost săvârşită doar la nivelul unuia sau mai multor puncte de lucru, spre exemplu preţurile speculative au fost implementate doar în unele zone, întreprinderea poate beneficia de o reducere a cuantumului amenzii de maximum 50%, prin raportarea veniturilor anuale înregistrate în respectivele locaţii, în care s-a săvârşit fapta, la veniturile totale anuale ale întreprinderii.
    17. Atunci când sunt avute în vedere faptele de natura celor prevăzute la art. 2 alin. (2) şi (3) din lege, când fapta de concurenţă neloială are în vedere doar anumite produse/servicii, întreprinderea poate beneficia de o reducere a cuantumului amenzii de maximum 70%, prin raportarea veniturilor anuale înregistrate din vânzarea respectivelor produse/servicii la veniturile totale anuale ale întreprinderii.
    18. Dovada îndeplinirii condiţiilor prevăzute la pct. 16 şi 17 cade în sarcina contravenientului. Astfel, acesta poate prezenta Plenului Consiliului Concurenţei, în urma primirii concluziilor cercetării aprofundate, odată cu punctul de vedere exprimat cu privire la faptele imputate, solicitarea de reducere a amenzii însoţită de un raport economico-financiar certificat de un auditor financiar autorizat.
    19. Plenul Consiliului Concurenţei, în funcţie de circumstanţele specifice ale cazului, poate să nu acorde reducerea amenzii chiar dacă sunt îndeplinite condiţiile prevăzute la pct. 16 sau 17, inclusiv atunci când se au în vedere elementele de la pct. 20.
    SECŢIUNEA a 8-a
    Majorarea specifică pentru realizarea efectului disuasiv şi reducerea amenzii pentru imposibilitatea de a plăti
    20. Consiliul Concurenţei poate lua în considerare necesitatea de a majora amenda astfel încât să se asigure caracterul disuasiv al acesteia, având în vedere dimensiunile şi resursele globale de care dispune o întreprindere, sau necesitatea ca amenda să depăşească cuantumul câştigurilor realizate ilicit ca urmare a încălcării săvârşite, fără ca amenda să depăşească limita maximă prevăzută la art. 4 alin. (1) din lege.
    21. Totodată, este necesar să se ia în considerare capacitatea economică efectivă a autorilor încălcării de a produce o pagubă importantă celorlalte întreprinderi şi mai ales consumatorilor şi, astfel, să se determine cuantumul amenzii la un nivel care să îi asigure acesteia un caracter disuasiv.
    22. În circumstanţe excepţionale, Consiliul Concurenţei poate, la cerere, să ţină seama de absenţa capacităţii de plată a unei întreprinderi, într-un anumit context social şi economic. Simpla constatare a unei situaţii financiare nefavorabile sau precare nu justifică o reducere a cuantumului amenzii. Reducerea amenzii pe acest considerent poate avea loc doar dacă întreprinderea dovedeşte, pe baza unor probe obiective, că aplicarea unei amenzi potrivit prezentelor instrucţiuni i-ar pune iremediabil în pericol viabilitatea economică, făcând iminentă ieşirea sa de pe piaţă. Pentru ca cererea de reducere a amenzii pe motivul incapacităţii de a plăti să poată fi luată în considerare, aceasta trebuie să conţină cel puţin informaţiile şi documentele menţionate în formularul prevăzut în anexa care face parte integrantă din prezentele instrucţiuni şi să fie transmisă în urma primirii concluziilor cercetării aprofundate, odată cu punctul de vedere exprimat cu privire la faptele imputate.
    SECŢIUNEA a 9-a
    Acordarea unui tratament favorabil întreprinderilor care recunosc săvârşirea unei fapte anticoncurenţiale
    23. În cazul contravenţiilor prevăzute la art. 4 alin. (1) din lege, dacă întreprinderea recunoaşte în mod expres, clar şi neechivoc, răspunderea pentru săvârşirea practicii de concurenţă neloială sub aspectul dimensiunii sale materiale, geografice şi temporale, aceasta determină diminuarea nivelului amenzii cu un procent cuprins între 10% şi 20% din nivelul amenzii finale, determinat potrivit prezentelor instrucţiuni.
    24. Recunoaşterea poate interveni după primirea concluziilor rezultate în urma cercetării aprofundate şi până cel târziu la împlinirea termenului acordat pentru exprimarea punctului de vedere cu privire la faptele imputate.
    25. Solicitarea întreprinderii în sensul examinării disponibilităţii autorităţii de concurenţă de a se angaja în discuţii privind recunoaşterea nu constituie o recunoaştere a participării întreprinderii la o încălcare sau a răspunderii sale pentru această încălcare.
    26. Refuzul întreprinderilor de a se angaja în procedura de recunoaştere nu reprezintă un refuz de cooperare sau o obstrucţionare a procedurii Consiliului Concurenţei în sensul prevederilor pct. 14 lit. c).
    27. La determinarea cuantumului cu care se reduce amenda pentru recunoaştere, Consiliul Concurenţei are în vedere întinderea recunoaşterii, astfel:
    a) pentru recunoaşterea totală a faptei se poate acorda o reducere de maximum 20% din nivelul amenzii finale, determinat potrivit prezentelor instrucţiuni;
    b) pentru recunoaşterea parţială a faptei se poate acorda o reducere de maximum 15% din nivelul amenzii finale, determinat potrivit prezentelor instrucţiuni.

    28. În cazul acordării reducerii cuantumului amenzii pentru recunoaşterea faptei, amenda aplicată nu poate fi mai mică decât limita minimă prevăzută la art. 4 alin. (1) din lege.
    29. Exercitarea de către persoanele fizice sau juridice a acţiunii în anulare a deciziei Consiliului Concurenţei, în privinţa aspectelor care fac obiectul recunoaşterii, atrage pierderea beneficiului ce vizează reducerea cuantumului amenzii. La solicitarea Consiliului Concurenţei, instanţa va soluţiona acţiunea în anulare înlăturând beneficiul reducerii acordat pentru recunoaştere şi va stabili amenda în consecinţă.
    30. Dispoziţiile din prezenta secţiune cu privire la instituţia recunoaşterii se completează cu prevederile Regulamentului privind procedura de constatare şi sancţionare a practicilor de concurenţă neloială.
    CAP. III
    Individualizarea sancţiunilor aplicate în temeiul art. 4 alin. (5) şi (6) din lege
    SECŢIUNEA 1
    Determinarea nivelului de bază
    31. Nivelul de bază se determină în funcţie de gravitatea şi de durata faptei. Nivelul de bază se obţine prin însumarea celor două cuantumuri stabilite mai jos, în funcţie de gravitate şi de durată:
    nivel de bază = x (gravitate) + y (durată)

    32. Amenzile finale se aplică în limitele minime şi maxime expres prevăzute în lege.
    SECŢIUNEA a 2-a
    Gravitatea
    33. Evaluarea gravităţii unei încălcări se face de la caz la caz, pentru fiecare tip de încălcare, luându-se în considerare toate împrejurările relevante ale cazului.
    34. În funcţie de gravitate, contravenţiile sancţionate potrivit art. 4 alin. (5) şi (6) din lege se împart în 3 categorii:
    a) încălcări de gravitate mică
    Cuantumul aplicat în cazul sancţiunilor pentru încălcările a căror gravitate a fost stabilită ca fiind mică este următorul:
    (i) pentru întreprinderi, o sumă cuprinsă între 10.000 lei şi 40.000 lei;
    (ii) pentru autorităţi şi instituţii publice, o sumă cuprinsă între 5.000 lei şi 20.000 lei;
    (iii) pentru persoane fizice, o sumă cuprinsă între 600 lei şi 1.200 lei.



    b) încălcări de gravitate medie
    Cuantumul aplicat în cazul sancţiunilor pentru încălcările a căror gravitate a fost stabilită ca fiind medie este următorul:
    (i) pentru întreprinderi, o sumă cuprinsă între 40.001 lei şi 70.000 lei;
    (ii) pentru autorităţi şi instituţii publice, o sumă cuprinsă între 20.001 lei şi 35.000 lei;
    (iii) pentru persoane fizice, o sumă cuprinsă între 1.201 lei şi 1.800 lei.


    35. Pentru evaluarea gravităţii contravenţiei prevăzute la art. 4 alin. (4) lit. a) din lege vor fi avute în vedere, printre altele, împrejurările în care s-a realizat fapta, în special dacă informaţiile solicitate puteau avea un impact semnificativ asupra soluţionării cazului aflat în analiza Consiliului Concurenţei, datorită naturii, importanţei şi caracterului util ale acestora.
    36. Contravenţiile prevăzute la art. 4 alin. (4) lit. b) şi c) din lege sunt considerate, de regulă, a fi fapte de gravitate mare şi vor fi încadrate ca atare. Inspecţia reprezintă cel mai important mijloc prin care pot fi găsite dovezi ale unor posibile încălcări ale regulilor de concurenţă loială. Prin refuzul de a se supune unei inspecţii dispuse de autoritatea de concurenţă este compromis caracterul inopinat al acesteia, existând posibilitatea ca documentele în legătură cu obiectul şi scopul cercetării aprofundate, aflate la sediul întreprinderii care se opune inspecţiei, să fie modificate, ascunse, distruse total ori parţial. Prin astfel de acţiuni se periclitează exercitarea efectivă a atribuţiilor conferite prin lege Consiliului Concurenţei.
    37. Pentru evaluarea gravităţii contravenţiei prevăzute la art. 4 alin. (4) lit. d) din lege va fi avut în vedere gradul de nerespectare a măsurilor impuse de Consiliul Concurenţei.
    SECŢIUNEA a 3-a
    Durata
    38. Durata încălcărilor pentru contravenţiile prevăzute la art. 4 alin. (4) din lege trebuie să fie luată în considerare pentru a distinge între următoarele categorii:
    a) încălcări de scurtă durată, respectiv mai puţin de 15 zile sau cu consumare instantanee: nu se aplică niciun cuantum suplimentar;
    b) încălcări de durată medie, respectiv între 15 şi 30 de zile: creştere de până la 50% din cuantumul determinat de gravitatea faptei;
    c) încălcări de lungă durată, respectiv peste 30 de zile: creştere de până la 100% din cuantumul determinat de gravitatea faptei.

    SECŢIUNEA a 4-a
    Adaptarea nivelului de bază
    39. La individualizarea amenzilor, Consiliul Concurenţei ia în considerare toate circumstanţele cazului care pot conduce la o majorare sau la o diminuare a nivelului de bază.
    40. Nivelul de bază poate fi majorat sau redus cu un procent cuprins între 5% şi 10% pentru fiecare circumstanţă agravantă ori atenuantă reţinută.
    SECŢIUNEA a 5-a
    Circumstanţe agravante
    41. Nivelul de bază poate fi majorat atunci când Consiliul Concurenţei constată că există circumstanţe agravante precum:
    a) săvârşirea de către aceeaşi persoană juridică/fizică a unei încălcări identice sau similare cu încălcarea constatată printr-o decizie definitivă anterioară a Consiliului Concurenţei sau prin proces-verbal întocmit de inspectorii de concurenţă, rămas definitiv;
    b) experienţa anterioară în ceea ce priveşte procedurile desfăşurate în faţa autorităţii de concurenţă;
    c) măsurile de intimidare asupra unor persoane juridice/fizice pentru a le determina să nu furnizeze informaţiile solicitate de către Consiliul Concurenţei sau să le furnizeze de o manieră inexactă ori incompletă sau orice încercare de a determina astfel de atitudini.

    SECŢIUNEA a 6-a
    Circumstanţe atenuante
    42. Nivelul de bază al amenzii se poate reduce atunci când Consiliul Concurenţei constată că există circumstanţe atenuante precum:
    a) colaborarea efectivă cu Consiliul Concurenţei în cursul procedurilor, dincolo de obligaţia legală de a coopera;
    b) încetarea încălcării din propria voinţă a făptuitorului.
    c) încălcări de gravitate mare
    Cuantumul aplicat în cazul sancţiunilor pentru încălcările a căror gravitate a fost stabilită ca fiind mare este următorul:
    (i) pentru întreprinderi, o sumă cuprinsă între 70.001 lei şi 100.000 lei;
    (ii) pentru autorităţi şi instituţii publice, o sumă cuprinsă între 35.001 lei şi 50.000 lei;
    (iii) pentru persoane fizice, o sumă cuprinsă între 1.801 lei şi 2.500 lei.



    CAP. IV
    Alte prevederi
    43. Atunci când, în urma aplicării criteriilor de individualizare prevăzute în prezentele instrucţiuni, limitele minime, respectiv cele maxime prevăzute de lege sunt depăşite, amenda aplicată va fi stabilită la nivelul limitei minime, respectiv al celei maxime prevăzute de art. 4 alin. (1) din lege.
    44. Dacă aceeaşi persoană, fizică sau juridică, săvârşeşte mai multe contravenţii dintre cele prevăzute la art. 4 din lege, sancţiunile se aplică individual, pentru fiecare contravenţie în parte.
    CAP. V
    Dispoziţii finale
    45. Prezentele instrucţiuni sunt puse în aplicare prin ordin al preşedintelui Consiliului Concurenţei şi intră în vigoare la data publicării în Monitorul Oficial al României, Partea I.
    ANEXA 1

    la instrucţiuni
    FORMULAR
    privind incapacitatea de plată a amenzii
    Acest formular este considerat valid doar dacă este însoţit de situaţiile financiare pentru ultimii 5 ani financiari încheiaţi, de situaţiile financiare intermediare la care întreprinderea face referire, de situaţiile financiare previzionate şi de prezentarea metodologiilor şi a ipotezelor ce stau la baza previziunilor din cadrul analizei.
    I. Analiza situaţiei financiare a întreprinderii, în evoluţie, pentru ultimii 5 ani financiari încheiaţi, care să includă:
    1. analiza poziţiei financiare (analiză ce presupune cuantificarea şi interpretarea unor indicatori, precum: situaţia netă, fondul de rulment, nevoia de fond de rulment, trezoreria netă, cash-flow-ul sau alte asemenea situaţii);
    2. analiza performanţei financiare (inclusiv determinarea soldurilor intermediare de gestiune), prin raportare la caracteristicile pieţei pe care întreprinderea activează;
    3. diagnosticul riscului (atât din punct de vedere static, prin analiza echilibrelor financiare din bilanţ - indicatori de solvabilitate şi lichiditate, precum şi din punct de vedere dinamic, prin analiza fluxurilor de trezorerie).

    II. Alte informaţii privind întreprinderea:
    1. informaţii privind activele fixe;
    2. informaţii privind provizioanele;
    3. situaţia creditelor şi informaţii privind relaţia întreprinderii cu băncile şi ceilalţi creditori;
    4. informaţii privind principalii acţionari şi cele privind legăturile financiare ale întreprinderii cu acţionarii şi filialele;
    5. informaţii privind grupul (descrierea structurii, indicatori privind situaţia financiară consolidată, legături financiare sau alte asemenea situaţii);
    6. analize privind situaţia financiară a întreprinderii realizate de experţi interni şi/sau externi, precum şi orice alte informaţii relevante pentru situaţia pe care întreprinderea o invocă.

    III. Analiza situaţiei financiare intermediare pentru anul curent, însoţită de informaţiile aferente perioadelor similare din anii precedenţi, pe structura menţionată la pct. I.
    IV. Argumente privind contextul economic şi social şi analiza oricăror alte informaţii specifice domeniului său de activitate, relevante pentru situaţia pe care întreprinderea o invocă.
    V. Previziuni ale situaţiei financiare ale întreprinderii, pentru anul curent şi pentru următorii 2 ani, pe structura menţionată la pct. I.
    Întreprinderea trebuie să realizeze o analiză a diferitelor scenarii, să identifice şi să justifice nivelul critic al amenzii, respectiv acea sumă a cărei plată ar pune în pericol existenţa sa pe piaţă.

    VI. Argumente privind existenţa unei relaţii de cauzalitate între plata amenzii şi pericolul iremediabil la adresa viabilităţii economice a întreprinderii.

    ------

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016