Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   INSTRUCŢIUNI din 23 octombrie 2023  de aplicare a prevederilor art. 9 alin. (1) şi (2) din Hotărârea Guvernului nr. 873/2022 pentru stabilirea cadrului legal privind eligibilitatea cheltuielilor efectuate de beneficiari în cadrul operaţiunilor finanţate în perioada de programare 2021-2027 prin Fondul european de dezvoltare regională, Fondul social european Plus, Fondul de coeziune şi Fondul pentru o tranziţie justă    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 INSTRUCŢIUNI din 23 octombrie 2023 de aplicare a prevederilor art. 9 alin. (1) şi (2) din Hotărârea Guvernului nr. 873/2022 pentru stabilirea cadrului legal privind eligibilitatea cheltuielilor efectuate de beneficiari în cadrul operaţiunilor finanţate în perioada de programare 2021-2027 prin Fondul european de dezvoltare regională, Fondul social european Plus, Fondul de coeziune şi Fondul pentru o tranziţie justă

EMITENT: Ministerul Investitiilor si Proiectelor Europene
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 1137 din 15 decembrie 2023
──────────
    Aprobate prin ORDINUL nr. 4.013/5.316/2023, publicat în Monitorul Oficial, Partea I, nr. 1.137 din 15 decembrie 2023.
──────────
    CAP. I
    Prevederi generale
    ART. 1
    Prezentele instrucţiuni se aplică beneficiarilor/ partenerilor care solicită autorităţii de management rambursarea cheltuielilor cu taxa pe valoarea adăugată eligibilă aferentă cheltuielilor eligibile efectuate în cadrul proiectelor finanţate în perioada de programare 2021-2027 prin Fondul european de dezvoltare regională, Fondul social european Plus, Fondul de coeziune şi Fondul pentru o tranziţie justă, în condiţiile prevăzute de art. 9 alin. (3) din Hotărârea Guvernului nr. 873/2022 pentru stabilirea cadrului legal privind eligibilitatea cheltuielilor efectuate de beneficiari în cadrul operaţiunilor finanţate în perioada de programare 2021-2027 prin Fondul european de dezvoltare regională, Fondul social european Plus, Fondul de coeziune şi Fondul pentru o tranziţie justă.

    ART. 2
    (1) La depunerea cererii de finanţare, solicitantul are obligaţia de a depune „Declaraţia unică a solicitantului“, conform art. 6 alin. (3) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 23/2023 privind instituirea unor măsuri de simplificare şi digitalizare pentru gestionarea fondurilor europene aferente Politicii de coeziune 2021-2027.
    (2) Solicitantul care declară în Bugetul sintetic al proiectului, prevăzut în anexa nr. 4 la Ordinul ministrului investiţiilor şi proiectelor europene nr. 1.777/2023 privind aprobarea conţinutului/modelului/formatului/structurii-cadru pentru documentele prevăzute la art. 4 alin. (1) teza întâi, art. 6 alin. (1) şi (3), art. 7 alin. (1) şi art. 17 alin. (2) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 23/2023 privind instituirea unor măsuri de simplificare şi digitalizare pentru gestionarea fondurilor europene aferente Politicii de coeziune 2021-2027, că taxa pe valoarea adăugată aferentă cheltuielilor ce vor fi efectuate în cadrul operaţiunii este eligibilă pentru a fi rambursată din fonduri europene are obligaţia confirmării prin declaraţia unică prevăzută la alin. (1) îndeplinirea cerinţei prevăzute la alin. (3).
    (3) Autoritatea de management se va asigura, prin Ghidul solicitantului, că secţiunea C a Declaraţiei unice prevăzute în anexa nr. 3 la Ordinul ministrului investiţiilor şi proiectelor europene nr. 1.777/2023 este completată cu următoarea cerinţă:
    "(....) TVA declarată în cadrul operaţiunii a fi eligibilă pentru finanţare din fonduri europene nu a fost şi nu va fi solicitată la rambursare conform legislaţiei naţionale în domeniul fiscal, pentru a respecta prevederile Regulamentului (UE, Euratom) 2018/1.046 al Parlamentului European şi al Consiliului din 18 iulie 2018 privind normele financiare aplicabile bugetului general al Uniunii, de modificare a Regulamentelor (UE) nr. 1.296/2013, (UE) nr. 1.301/2013, (UE) nr. 1.303/2013, (UE) nr. 1.304/2013, (UE) nr. 1.309/2013, (UE) nr. 1.316/2013, (UE) nr. 223/2014, (UE) nr. 283/2014 şi a Deciziei nr. 541/2014/UE şi de abrogare a Regulamentului (UE, Euratom) nr. 966/2012, cu modificările şi completările ulterioare, în ceea ce priveşte evitarea dublei finanţări."


    CAP. II
    Depunerea declaraţiilor pentru operaţiunile al căror cost total este mai mic de 5.000.000 euro (inclusiv TVA) şi mecanismul de verificare a dublei finanţări
    ART. 3
    (1) La depunerea cererii de rambursare/plată, pentru a evita dubla finanţare, beneficiarii/partenerii de finanţare din cadrul proiectelor finanţate în perioada de programare 2021-2027 prin Fondul european de dezvoltare regională, Fondul social european Plus, Fondul de coeziune şi Fondul pentru o tranziţie justă au obligaţia depunerii la autoritatea de management sau organismul intermediar, după caz, a unei declaraţii pe propria răspundere din care să rezulte că valoarea TVA aferente cheltuielilor corespunzătoare achiziţiilor de la furnizori, prestatori, antreprenori, cuprinse în cererea de rambursare/plată, nu a fost şi nu va fi solicitată la rambursare conform legislaţiei naţionale în domeniul fiscal, denumită „Declaraţie privind eligibilitatea TVA în cazul operaţiunilor al căror cost total este mai mic de 5.000.000 euro (inclusiv TVA)“, al cărei model este prevăzut în anexa nr. 1.
    (2) Trimestrial, structura responsabilă din cadrul Ministerului Investiţiilor şi Proiectelor Europene (MIPE), respectiv Direcţia coordonare SMIS şi IT (DCSMISIT), va transmite Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală (ANAF), din sistemul informatic MySMIS2021/SMIS2021+, o situaţie centralizată cu valoarea TVA rambursată din bugetele programelor aferente perioadei de programare 2021-2027, aferentă achiziţiilor efectuate în cadrul operaţiunilor al căror cost total este mai mic de 5.000.000 euro (inclusiv TVA), al cărei model este prevăzut în anexa nr. 2.
    (3) Ulterior primirii situaţiei centralizate prevăzute la alin. (2), organele cu atribuţii de control din cadrul ANAF vor efectua verificări punctuale, în funcţie de riscul fiscal, şi vor aduce la cunoştinţă structurii din cadrul MIPE menţionate la alin. (2) cazurile în care beneficiarul/partenerul a solicitat deducerea TVA, prin completarea coloanei 10 din anexa nr. 2.
    (4) Pentru situaţiile identificate de ANAF în coloana 10 a anexei nr. 2, autoritatea de management aplică prevederile Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 66/2011 privind prevenirea, constatarea şi sancţionarea neregulilor apărute în obţinerea şi utilizarea fondurilor europene şi/sau a fondurilor publice naţionale aferente acestora, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 142/2012, cu modificările şi completările ulterioare.
    (5) Structura din cadrul MIPE menţionată la alin. (2) va disemina autorităţilor de management naţionale şi regionale informaţiile primite de la ANAF conform prevederilor alin. (3).

    CAP. III
    Depunerea declaraţiilor pentru operaţiunile al căror cost total este mai mare de 5.000.000 euro (inclusiv TVA) şi mecanismul de verificare a nerecuperabilităţii taxei pe valoarea adăugată în temeiul legislaţiei naţionale privind TVA
    SECŢIUNEA 1
    Persoane neimpozabile
    ART. 4
    (1) În sensul prezentelor instrucţiuni, prin persoană neimpozabilă se înţelege beneficiarul/partenerul care nu figurează ca persoană înregistrată în scopuri de TVA în Registrul persoanelor impozabile înregistrate în scopuri de TVA publicat pe site-ul ANAF şi nici nu a avut calitatea de persoană înregistrată în scopuri de TVA conform art. 316 din Codul fiscal în întreaga perioadă cuprinsă între data emiterii facturilor înscrise în „Declaraţia privind eligibilitatea TVA aferente cheltuielilor efectuate în cadrul operaţiunii al cărei cost total este mai mare de 5.000.000 euro (inclusiv TVA)“ şi data la care persoana impozabilă a depus cererea de rambursare/plată.
    (2) La depunerea cererii de rambursare/plată, beneficiarii/partenerii de finanţare din cadrul proiectelor finanţate în perioada de programare 2021-2027 prin Fondul european de dezvoltare regională, Fondul social european Plus, Fondul de coeziune şi Fondul pentru o tranziţie justă, persoane neimpozabile în sensul prezentelor instrucţiuni, au obligaţia depunerii la autoritatea de management sau organismul intermediar, după caz, a unei declaraţii pe propria răspundere din care să rezulte caracterul nerecuperabil al taxei pe valoarea adăugată aferente cheltuielilor eligibile, cuprinse în cererea de rambursare/plată, denumită „Declaraţia privind eligibilitatea TVA aferente cheltuielilor efectuate în cadrul operaţiunii al cărei cost total este mai mare de 5.000.000 euro (inclusiv TVA)“, al cărei model este prevăzut în anexa nr. 3.
    (3) Autoritatea de management sau organismul intermediar, după caz, în contextul verificărilor prevăzute la art. 74 alin. (1) lit. a) din Regulamentul (UE) 2021/1.060, verifică pe baza datelor existente în Registrul persoanelor impozabile înregistrate în scop de TVA, registru disponibil pe site-ul ANAF, dacă beneficiarul/partenerul nu a avut calitatea de persoană înregistrată în scopuri de TVA.
    (4) În situaţia confirmării statutului de persoană neimpozabilă ca urmare a verificărilor de la alin. (3), autoritatea de management sau organismul intermediar, după caz, efectuează plata cheltuielilor cuprinse în cererea de rambursare/plată, inclusiv TVA, cu respectarea prevederilor Hotărârii Guvernului nr. 873/2022.

    SECŢIUNEA a 2-a
    Persoane impozabile
    ART. 5
    (1) În sensul prezentelor instrucţiuni, persoana impozabilă este beneficiarul/partenerul înregistrat în scopuri de TVA conform art. 316 din Codul fiscal sau care a avut calitatea de persoană înregistrată în scopuri de TVA conform art. 316 din Codul fiscal într-o perioadă cuprinsă între data emiterii facturilor înscrise în „Declaraţia privind eligibilitatea TVA aferente cheltuielilor efectuate în cadrul operaţiunii al cărei cost total este mai mare de 5.000.000 euro (inclusiv TVA)“ şi data la care persoana impozabilă a depus cererea de rambursare/plată.
    (2) La depunerea cererii de rambursare/plată, beneficiarii/partenerii de finanţare din cadrul proiectelor finanţate în perioada de programare 2021-2027 prin Fondul european de dezvoltare regională, Fondul social european Plus, Fondul de coeziune şi Fondul pentru o tranziţie justă, persoane impozabile în sensul prezentelor instrucţiuni, au obligaţia depunerii la autoritatea de management sau organismul intermediar, după caz, a declaraţiei pe propria răspundere prevăzute la art. 4 alin. (2).
    (3) Autoritatea de management sau organismul intermediar, după caz, efectuează plata cheltuielilor cuprinse în cererea de rambursare/plată, inclusiv TVA aferentă, declarată, conform alin. (2), nedeductibilă conform legislaţiei naţionale în domeniul TVA şi eligibilă conform prevederilor art. 64 alin. (1) lit. c) din Regulamentul (UE) 2021/1.060, cu respectarea prevederilor Hotărârii Guvernului nr. 873/2022.
    (4) Trimestrial, în termen de 10 zile lucrătoare de la finalizarea trimestrului, autoritatea de management sau organismul intermediar, după caz, va transmite cu adresă de înaintare organului fiscal competent toate declaraţiile pe propria răspundere depuse de persoanele impozabile, beneficiari de finanţare nerambursabilă, cu operaţiuni al căror cost total este mai mare de 5.000.000 euro (inclusiv TVA), prevăzute la alin. (3).
    (5) Ulterior primirii declaraţiilor şi situaţiei prevăzute la alin. (4), organele cu atribuţii de control fiscal din cadrul ANAF vor efectua verificări punctuale, în funcţie de riscul fiscal, şi vor aduce la cunoştinţă autorităţii de management sau organismului intermediar, după caz, menţionate la alin. (4), cazurile în care beneficiarul/partenerul a solicitat deducerea TVA, în termen de 15 zile lucrătoare de la data constatării.
    (6) Pentru situaţiile identificate de ANAF în care beneficiarul/partenerul a solicitat deducerea TVA, autoritatea de management sau organismul intermediar, după caz, aplică prevederile Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 66/2011, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 142/2012, cu modificările şi completările ulterioare.
    (7) În sensul prezentelor instrucţiuni, prin organ fiscal competent se înţelege organul fiscal competent potrivit Legii nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările şi completările ulterioare.

    ART. 6
    Autoritatea de management asigură includerea anexelor nr. 1 şi 3 în ghidurile solicitantului pentru cererile de proiecte finanţate prin Fondul european de dezvoltare regională, Fondul social european Plus, Fondul de coeziune şi Fondul pentru o tranziţie justă în perioada de programare 2021-2027.

    ART. 7
    Anexele nr. 1-3 fac parte integrantă din prezentele instrucţiuni.

    ANEXA 1

    la instrucţiuni
    *) Anexa nr. 1 la instrucţiuni este reprodusă în facsimil.
    DECLARAŢIE
    privind eligibilitatea TVA în cazul operaţiunilor al căror
    cost total este mai mic de 5.000.000 euro (inclusiv TVA)
 (a se vedea imaginea asociată)
 (a se vedea imaginea asociată)

    ANEXA 2

    la instrucţiuni
    SITUAŢIE CENTRALIZATĂ
    cu valoarea TVA rambursată din bugetele programelor aferente
    perioadei de programare 2021-2027, aferentă achiziţiilor efectuate
    în cadrul operaţiunilor al căror cost total este mai mic de 5.000.000 euro
    (inclusiv TVA)

┌────┬────┬──────────┬──────────┬──────────┬────────────┬─────────────┬─────────────┬────────┬────────┬──────────┐
│ │ │ │ │ │ │ │Codul de │ │ │ │
│ │ │Cererea de│ │ │ │Denumirea │înregistrare │ │Din care│ │
│Nr │Cod │rambursare│Nume │CUI │Nr. şi data │furnizorului/│în scopuri de│Valoarea│valoarea│Observaţii│
│crt.│SMIS│nr. ......│beneficiar│beneficiar│documentului│prestatorului│TVA al │ │TVA │ANAF │
│ │ │/..... │ │ │ │ │furnizorului/│ │ │ │
│ │ │ │ │ │ │ │prestatorului│ │ │ │
├────┼────┼──────────┼──────────┼──────────┼────────────┼─────────────┼─────────────┼────────┼────────┼──────────┤
│0 │1 │2 │3 │4 │5 │6 │7 │8 │9 │10 │
├────┼────┼──────────┼──────────┼──────────┼────────────┼─────────────┼─────────────┼────────┼────────┼──────────┤
├────┼────┼──────────┼──────────┼──────────┼────────────┼─────────────┼─────────────┼────────┼────────┼──────────┤
├────┼────┼──────────┼──────────┼──────────┼────────────┼─────────────┼─────────────┼────────┼────────┼──────────┤
├────┼────┼──────────┼──────────┼──────────┼────────────┼─────────────┼─────────────┼────────┼────────┼──────────┤
├────┼────┼──────────┼──────────┼──────────┼────────────┼─────────────┼─────────────┼────────┼────────┼──────────┤
├────┼────┼──────────┼──────────┼──────────┼────────────┼─────────────┼─────────────┼────────┼────────┼──────────┤
├────┼────┼──────────┼──────────┼──────────┼────────────┼─────────────┼─────────────┼────────┼────────┼──────────┤
├────┼────┼──────────┼──────────┼──────────┼────────────┼─────────────┼─────────────┼────────┼────────┼──────────┤
├────┼────┼──────────┼──────────┼──────────┼────────────┼─────────────┼─────────────┼────────┼────────┼──────────┤
├────┼────┼──────────┼──────────┼──────────┼────────────┼─────────────┼─────────────┼────────┼────────┼──────────┤
└────┴────┴──────────┴──────────┴──────────┴────────────┴─────────────┴─────────────┴────────┴────────┴──────────┘


    ANEXA 3

    la instrucţiuni
    *) Anexa nr. 3 la instrucţiuni este reprodusă în facsimil.
    DECLARAŢIE
    privind eligibilitatea TVA aferente cheltuielilor efectuate în cadrul
    operaţiunii al căror cost total este mai mare de 5.000.000 euro (inclusiv TVA)
 (a se vedea imaginea asociată)
 (a se vedea imaginea asociată)

    -------

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016