Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   INSTRUCŢIUNI din 12 iunie 2023  privind modul de constatare şi aplicare a contravenţiilor prevăzute de Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 189/2008 privind managementul instituţiilor publice de cultură    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 INSTRUCŢIUNI din 12 iunie 2023 privind modul de constatare şi aplicare a contravenţiilor prevăzute de Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 189/2008 privind managementul instituţiilor publice de cultură

EMITENT: Ministerul Culturii
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 552 din 20 iunie 2023
──────────
    Aprobate prin ORDINUL nr. 3.094 din 12 iunie 2023, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 552 din 20 iunie 2023.
──────────
    CAP. I
    Prevederi generale
    ART. 1
    (1) Prezentele instrucţiuni stabilesc modul în care se realizează constatarea şi aplicarea contravenţiilor prevăzute de Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 189/2008 privind managementul instituţiilor publice de cultură, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 269/2009, cu modificările şi completările ulterioare, denumită în continuare Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 189/2008.
    (2) Constatarea şi aplicarea contravenţiilor prevăzute de Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 189/2008 se exercită de către persoane din cadrul Ministerului Culturii desemnate în acest scop prin ordin al ministrului culturii, denumite în continuare agenţi constatatori.

    ART. 2
    (1) Contravenţiile care fac obiectul prezentelor instrucţiuni sunt reglementate de art. 55 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 189/2008, respectiv:
    a) nerespectarea de către autoritate a condiţiilor impuse de Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 189/2008 privind organizarea concursului de proiecte de management;
    b) nerespectarea de către autoritate a obligaţiei referitoare la demararea procedurilor privind organizarea concursurilor de proiecte de management, respectiv întocmirea şi aprobarea caietului de obiective, pe baza modelului-cadru, cu 120 de zile calendaristice înainte de data încetării contractului de management sau, după caz, în termen de 120 de zile calendaristice de la data constatării cauzei de încetare a contractului de management înainte de termen (încheiat pe durată determinată între ordonatorul principal de credite şi persoana fizică care a câştigat un concurs de proiecte de management pentru o instituţie publică de cultură);
    c) nerespectarea de către instituţia publică de cultură, pentru care se organizează concursul de proiecte de management, a obligaţiei referitoare la furnizarea informaţiilor suplimentare necesare elaborării proiectelor de management, solicitate, în baza unei cereri motivate, de către candidaţii la concursul de proiecte de management, în termen de maximum 3 zile lucrătoare de la data depunerii cererii.

    (2) Termenul „autoritate“ are următoarea semnificaţie: organ al administraţiei publice centrale sau al administraţiei publice locale, autoritatea deliberativă, reprezentată prin ministru, conducător sau autoritate executivă, în calitate de ordonator principal de credite pentru instituţia publică de cultură, după caz.

    ART. 3
    (1) Sancţiunile contravenţionale aplicabile sunt următoarele:
    a) avertismentul - atenţionarea verbală sau scrisă a contravenientului asupra pericolului social al faptei săvârşite, însoţită de recomandarea de a respecta dispoziţiile legale. Avertismentul se aplică în cazul în care fapta este de gravitate redusă;
    b) amenda contravenţională - contravenţiile prevăzute la art. 2 alin. (1) lit. a) şi b) se sancţionează cu amendă de la 50.000 la 100.000 de lei. Contravenţiile prevăzute la art. 2 alin. (1) lit. c) se sancţionează cu amendă de la 5.000 la 10.000 de lei.

    (2) Stabilirea întinderii amenzii se realizează de către agenţii constatatori în funcţie de circumstanţele fiecărui caz în parte.
    (3) Sumele provenite din amenzile aplicate se fac venit integral la bugetul de stat.
    (4) Aplicarea sancţiunii amenzii contravenţionale se prescrie în termen de 6 luni de la data faptei. Termenul de prescripţie curge:
    a) din ziua încălcării termenului de 120 de zile calendaristice înainte de data încetării contractului de management sau, după caz, de 120 de zile calendaristice de la data constatării cauzei de încetare a contractului de management înainte de termen, prevăzute la art. 2 alin. (1) lit. a) şi b);
    b) din ziua depăşirii termenului de răspuns de maximum 3 zile, prevăzut la art. 2 alin. (1) lit. c).

    (5) În cazul contravenţiilor continue, termenul de 6 luni de la data săvârşirii faptei curge de la data încetării săvârşirii faptei. Contravenţia este continuă în situaţia în care încălcarea obligaţiei legale durează în timp.
    (6) Sancţiunea stabilită trebuie să fie proporţională cu gradul de pericol social al faptei săvârşite.
    (7) Tipul sancţiunii aplicat este atributul exclusiv al agenţilor constatatori în funcţie de circumstanţele fiecărui caz în parte.
    (8) Pentru una şi aceeaşi contravenţie se poate aplica numai o sancţiune contravenţională.
    (9) Executarea sancţiunilor contravenţionale se prescrie dacă procesul-verbal de constatare a contravenţiei nu a fost comunicat contravenientului în termen de cel mult două luni de la data aplicării sancţiunii.

    CAP. II
    Modul de sesizare
    ART. 4
    (1) Sesizarea Ministerului Culturii cu privire la nerespectarea prevederilor art. 55 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 189/2008 se realizează din oficiu, din dispoziţia ministrului, sau la sesizarea persoanelor fizice sau juridice de drept public sau privat.
    (2) Sesizările persoanelor fizice sau juridice de drept public sau privat se depun la compartimentul de specialitate din cadrul Ministerului Culturii, respectiv la Compartimentul managementul instituţiilor de cultură.
    (3) Sesizările trebuie să conţină următoarele elemente:
    a) numele şi prenumele persoanei care face sesizarea;
    b) datele de contact ale acesteia (telefon, e-mail, adresă etc.);
    c) descrierea faptei care face obiectul sesizării;
    d) denumirea instituţiei publice de cultură şi a autorităţii în subordinea căreia se află aceasta, în cazurile prevăzute la art. 2 alin. (1) lit. a) şi b);
    e) denumirea instituţiei publice de cultură, în cazul prevăzut la art. 2 alin. (1) lit. c).

    (4) În termen de 3 zile lucrătoare de la data înregistrării sesizării, compartimentul de specialitate elaborează către conducerea ministerului un punct de vedere asupra sesizării prin care poate propune următoarele:
    a) solicitarea de informaţii suplimentare petentului;
    b) clasarea solicitării cu informarea petentului;
    c) efectuarea unui control, cu menţionarea agenţilor constatatori propuşi să facă parte din echipa de control.

    (5) În urma analizării punctului de vedere în cauză, conducerea ministerului dispune în consecinţă.

    CAP. III
    Solicitarea de informaţii suplimentare
    ART. 5
    (1) Compartimentul de specialitate va solicita informaţii suplimentare petentului în cazul în care solicitarea în cauză este incompletă, cu precizarea termenului-limită de depunere a acestora.
    (2) După transmiterea informaţiilor conform celor solicitate, compartimentul de specialitate va emite un punct de vedere către conducerea ministerului, în termen de 3 zile lucrătoare de la data înregistrării informaţiilor suplimentare transmise de petent.

    CAP. IV
    Clasarea solicitării
    ART. 6
    (1) Compartimentul de specialitate va clasa sesizarea în următoarele cazuri:
    a) sesizarea este anonimă sau nu sunt trecute datele de identificare ale petentului;
    b) petentul nu a transmis informaţiile suplimentare solicitate în termenul menţionat;
    c) sesizarea are acelaşi obiect cu altă sesizare, respectiv se referă la aceeaşi faptă, aceeaşi instituţie publică de cultură sau autoritate;
    d) obiectul sesizării nu intră sub incidenţa prevederilor art. 55 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 189/2008.

    (2) Compartimentul de specialitate va informa petentul asupra motivelor care au dus la clasarea sesizării.

    CAP. V
    Emiterea ordinului de control
    ART. 7
    (1) În termen de 3 zile lucrătoare de la aprobarea de către ministrul culturii a punctului de vedere cu propunerea de control este elaborat ordinul de control.
    (2) Ordinul de control se întocmeşte în 4 exemplare.
    (3) Ordinul de control va cuprinde în mod obligatoriu:
    a) obiectul controlului;
    b) agenţii constatatori care fac parte din echipa de control (cel puţin 2 agenţi constatatori);
    c) instituţia publică de cultură la care se desfăşoară controlul;
    d) perioada în care se desfăşoară controlul.

    (4) Ordinul de control este aprobat de către ministrul culturii şi este transmis persoanelor nominalizate.

    CAP. VI
    Atribuţiile agenţilor constatatori
    ART. 8
    Agenţii constatatori au următoarele atribuţii:
    a) efectuează acţiuni de control prin care verifică activitatea desfăşurată de instituţia publică de cultură la care se desfăşoară controlul, cu privire la obiectul sesizării, conform ordinului de control emis;
    b) propune măsuri operative pe durata acţiunilor de control;
    c) întocmeşte acte de control (proces-verbal, raport, notă de relaţii etc.), ca urmare a desfăşurării acţiunii de control;
    d) constată contravenţiile şi aplică amenzile prevăzute de Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 189/2008, după caz.


    CAP. VII
    Derularea misiunii de control
    ART. 9
    (1) Agenţii constatatori contactează instituţia publică de cultură, o informează cu privire la obiectul controlului, îi comunică o copie a ordinului de control şi îi solicită documentele care trebuie puse la dispoziţia echipei de control.
    (2) Echipa de control se prezintă la instituţia publică de cultură, menţionată conform ordinului de control, prezintă legitimaţiile şi ordinul de control.
    (3) Un exemplar original din ordinul de control este lăsat la instituţia publică de cultură, cu număr de înregistrare.
    (4) După finalizarea controlului, echipa de control completează procesul-verbal, al cărui model este prevăzut în anexa nr. 1 la Ordinul ministrului culturii şi identităţii naţionale nr. 2.824/2017 pentru stabilirea personalului împuternicit să constate contravenţii şi să aplice amenzile prevăzute de Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 189/2008 privind managementul instituţiilor publice de cultură, precum şi pentru aprobarea modelului legitimaţiei persoanelor împuternicite şi a modelului procesului-verbal de constatare şi sancţionare a contravenţiilor, după caz, sau/şi întocmeşte alte acte de control.

    ART. 10
    (1) Contravenţia se constată printr-un proces-verbal încheiat de agenţii constatatori împuterniciţi prin ordin al ministrului culturii în acest sens.
    (2) Procesul-verbal de constatare a contravenţiei va cuprinde în mod obligatoriu:
    a) data şi locul unde este încheiat;
    b) numele, prenumele, calitatea şi instituţia din care fac parte agenţii constatatori;
    c) denumirea, sediul, numărul de înmatriculare în registrul comerţului şi codul fiscal al instituţiei, după caz, precum şi datele de identificare ale reprezentantului legal al instituţiei;
    d) descrierea faptei contravenţionale cu indicarea datei şi a locului în care a fost săvârşită, precum şi arătarea tuturor împrejurărilor ce pot servi la aprecierea gravităţii faptei şi la evaluarea eventualelor pagube pricinuite;
    e) indicarea actului normativ prin care se stabileşte şi se sancţionează contravenţia;
    f) posibilitatea achitării, în termen de 15 zile de la data înmânării sau comunicării procesului-verbal, a jumătate din minimul amenzii prevăzute de Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 189/2008;
    g) termenul de exercitare a căii de atac la organele competente potrivit legii, precum şi instanţa la care se depune plângerea.

    (3) În momentul încheierii procesului-verbal, agenţii constatatori sunt obligaţi să aducă la cunoştinţă contravenientului dreptul de a face obiecţiuni cu privire la conţinutul actului de constatare. Obiecţiunile sunt consemnate distinct în procesul-verbal la rubrica „Alte menţiuni“, sub sancţiunea nulităţii procesului-verbal.
    (4) Lipsa uneia dintre menţiuni privind numele, prenumele şi calitatea agenţilor constatatori, lipsa denumirii persoanei juridice şi a sediului acesteia, a faptei săvârşite şi a datei comiterii acesteia sau a semnăturii agenţilor constatatori atrage nulitatea procesului-verbal.
    (5) Procesul-verbal se semnează pe fiecare pagină de agenţii constatatori şi de către contravenient.
    (6) În cazul în care contravenientul prin reprezentantul legal nu se află de faţă, refuză sau nu poate să semneze, agenţii constatatori vor face menţiune despre aceste împrejurări care trebuie să fie confirmate de cel puţin un martor. În acest caz, procesul-verbal va cuprinde şi datele personale din actul de identitate al martorului şi semnătura acestuia.
    (7) Nu poate avea calitatea de martor un alt agent constatator.
    (8) În lipsa unui martor, agenţii constatatori vor preciza motivele care au condus la încheierea procesului-verbal în acest mod.

    CAP. VIII
    Aplicarea sancţiunilor contravenţionale
    ART. 11
    (1) Aplicarea sancţiunilor contravenţionale se realizează de către agenţii constatatori, prin procesul-verbal de constatare.
    (2) Sancţiunea se aplică în limitele prevăzute de Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 189/2008, având în vedere dispoziţiile Ordonanţei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 180/2002, cu modificările şi completările ulterioare, şi trebuie să fie proporţională cu gradul de pericol social al faptei săvârşite, ţinându-se seama de împrejurările în care a fost săvârşită fapta, de modul şi mijloacele de săvârşire a acesteia, de scopul urmărit, de urmarea produsă, precum şi de circumstanţele personale ale contravenientului şi de celelalte date înscrise în procesul-verbal.
    (3) Procesul-verbal se va înmâna sau, după caz, se va comunica, în copie, contravenientului.
    (4) Procesul-verbal de constatare a contravenţiei este titlu de creanţă şi înştiinţare de plată.
    (5) În situaţia în care contravenientul prin reprezentantul legal este prezent la încheierea procesului-verbal, copia de pe acesta se înmânează contravenientului, făcându-se menţiune în acest sens în procesul-verbal. Contravenientul va semna de primire.
    (6) În cazul în care contravenientul prin reprezentantul legal nu este prezent sau, deşi este prezent, refuză să semneze procesul-verbal, comunicarea acestuia se face de către agentul constatator în termen de cel mult două luni de la data încheierii.
    (7) Comunicarea procesului-verbal se face prin poştă, cu confirmare de primire sau prin afişare la sediul contravenientului. Operaţiunea de afişare se consemnează într-un proces-verbal semnat de cel puţin un martor.
    (8) Termenele statornicite pe ore încep să curgă de la miezul nopţii zilei următoare, iar termenul care se sfârşeşte într-o zi de sărbătoare legală sau când serviciul este suspendat se va prelungi până la sfârşitul primei zile de lucru următoare.
    (9) Amenzile se achită prin mijloace de plată online, în conturile dedicate, la instituţiile de credit autorizate cu care există încheiate convenţii sau la unităţile Trezoreriei Statului.
    (10) O copie de pe chitanţă se predă de către contravenient agentului constatator sau se trimite prin poştă sau electronic, prin e-mail, compartimentului de specialitate din cadrul Ministerului Culturii.
    (11) Plata amenzilor contravenţionale achitate prin intermediul sistemelor electronice de plată prevăzute de lege se dovedeşte prin prezentarea extrasului de cont al plătitorului sau a dovezii de plată emise de către sistemele de plăţi, aceasta specificând data şi ora efectuării plăţii; în aceste situaţii se elimină obligativitatea pentru plătitor de a preda o copie de pe extrasul de cont sau de pe dovada de plată emisă de sistemul de plăţi către agentul constatator sau organul din care acesta face parte.

    CAP. IX
    Căile de atac
    ART. 12
    (1) Împotriva procesului-verbal de constatare a contravenţiei şi de aplicare a sancţiunii se poate face plângere în termen de 15 zile de la data înmânării sau comunicării acestuia.
    (2) Plângerea, însoţită de copia procesului-verbal de constatare a contravenţiei, se depune la judecătoria în a cărei circumscripţie a fost săvârşită contravenţia ori la judecătoria în a cărei rază teritorială îşi are sediul contravenientul.
    (3) Plângerea suspendă executarea.
    (4) Hotărârea prin care s-a soluţionat plângerea poate fi atacată numai cu apel, dacă prin lege nu se prevede altfel. Apelul se soluţionează de secţia de contencios administrativ şi fiscal a tribunalului.

    CAP. X
    Executarea sancţiunilor contravenţionale
    ART. 13
    (1) Procesul-verbal neatacat în termenul legal, precum şi hotărârea judecătorească definitivă prin care s-a soluţionat plângerea constituie titlu executoriu, fără vreo altă formalitate.
    (2) Avertismentul se adresează oral atunci când contravenientul prin reprezentantul legal este prezent la constatarea contravenţiei şi sancţiunea este aplicată de agentul constatator, fiind menţionat şi în procesul-verbal de constatare a contravenţiei.
    (3) În celelalte cazuri, avertismentul se socoteşte executat prin comunicarea procesului-verbal de constatare a contravenţiei, cu rezoluţia corespunzătoare.
    (4) Punerea în executare a sancţiunii amenzii contravenţionale se face astfel:
    a) de către Ministerul Culturii, ori de câte ori nu se exercită calea de atac împotriva procesului-verbal de constatare a contravenţiei în termenul prevăzut de lege;
    b) de către instanţa judecătorească, în celelalte cazuri.

    (5) În vederea executării amenzii, Ministerul Culturii va comunica din oficiu procesul-verbal de constatare a contravenţiei şi de aplicare a sancţiunii, neatacat cu plângere în termenul legal, în termen de 30 de zile de la data expirării acestui termen, ori, după caz, dispozitivul hotărârii judecătoreşti definitive prin care s-a soluţionat plângerea, în termen de 30 de zile de la data la care hotărârea a devenit definitivă organelor de specialitate ale unităţilor subordonate Ministerului Finanţelor - Agenţia Naţională de Administrare Fiscală, în a căror rază teritorială îşi are domiciliul fiscal contravenientul persoană juridică.
    (6) Executarea se face în condiţiile prevăzute de dispoziţiile legale privind executarea silită a creanţelor fiscale.

    CAP. XI
    Prevederi finale
    ART. 14
    (1) În desfăşurarea activităţilor controlului, agenţii constatatori vor respecta şi aplica prevederile legislaţiei în vigoare.
    (2) Autorităţile administraţiei publice şi instituţiile publice de cultură prin reprezentanţii acestora, au obligaţia de a permite accesul în sediul autorităţii sau al instituţiei publice de cultură a agenţilor constatatori, precum şi de a pune la dispoziţia acestora documentele solicitate şi de a oferi informaţii şi date reale şi corecte în vederea îndeplinirii misiunii de control.


    -----

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016