Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   INSTRUCŢIUNI din 10 ianuarie 2025  privind organizarea şi funcţionarea colegiilor naţionale militare    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 INSTRUCŢIUNI din 10 ianuarie 2025 privind organizarea şi funcţionarea colegiilor naţionale militare

EMITENT: Ministerul Apărării Naţionale
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 98 din 3 februarie 2025
──────────
    Aprobate prin ORDINUL nr. M.5 din 10 ianuarie 2025, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 98 din 3 februarie 2025.
──────────
    CAP. I
    Dispoziţii generale
    ART. 1
    Prezentele instrucţiuni asigură aplicarea la specificul militar a prevederilor Legii învăţământului preuniversitar nr. 198/2023, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi a celorlalte norme care au ca obiect de reglementare organizarea, funcţionarea şi evaluarea unităţilor de învăţământ preuniversitar.

    ART. 2
    Învăţământul liceal militar are ca scop dezvoltarea şi diversificarea competenţelor-cheie şi formarea celor specifice filierei vocaţionale, profilului militar şi specializării matematică-informatică militară, stabilite prin planurile-cadru de învăţământ pentru învăţământul liceal militar.

    ART. 3
    Cifrele anuale de şcolarizare pentru învăţământul liceal militar se transmit Ministerului Educaţiei şi Cercetării pentru a fi introduse în proiectul hotărârii Guvernului privind aprobarea cifrelor de şcolarizare pentru învăţământul preuniversitar de stat şi pentru învăţământul superior de stat.

    ART. 4
    Structura anului şcolar, respectiv perioadele de desfăşurare a cursurilor, vacanţelor şi sesiunilor de examene în colegiile naţionale militare sunt stabilite anual, prin ordin al ministrului educaţiei şi cercetării.

    ART. 5
    În colegiile naţionale militare învăţământul se desfăşoară în limba română.

    ART. 6
    În baza prezentelor instrucţiuni şi a actelor normative care reglementează organizarea, funcţionarea şi evaluarea unităţilor de învăţământ preuniversitar, colegiile naţionale militare îşi elaborează propriile regulamente de ordine interioară şi de organizare şi funcţionare, care conţin prevederi cu caracter general, precum şi specifice învăţământului liceal militar.

    CAP. II
    Organizarea colegiilor naţionale militare
    ART. 7
    Colegiile naţionale militare sunt unităţi de învăţământ preuniversitar militar cu personalitate juridică.

    ART. 8
    Raporturile ierarhice în colegiile naţionale militare se stabilesc conform prevederilor regulamentelor militare generale şi ale statelor de organizare ale acestor unităţi de învăţământ liceal militar.

    ART. 9
    (1) Învăţământul liceal militar se organizează şi funcţionează ca învăţământ cu frecvenţă şi internat.
    (2) Elevii colegiilor naţionale militare poartă uniforma militară specifică unităţii de învăţământ unde sunt înmatriculaţi, în conformitate cu Regulamentul privind descrierea, compunerea şi portul, pe timp de pace, al uniformelor militare ale personalului din Ministerul Apărării Naţionale, aprobat prin Ordinul ministrului apărării naţionale nr. M.27/2021, cu modificările şi completările ulterioare.

    ART. 10
    (1) Formaţiunile de studiu se stabilesc de către consiliul de conducere, la propunerea directorului, şi cuprind grupe şi clase pe ani de studiu.
    (2) Clasa reprezintă formaţiunea de bază pentru planificarea, organizarea şi desfăşurarea învăţământului şi se constituie în funcţie de limbile moderne care se studiază în cadrul acesteia şi de alte criterii, cuprinse în Regulamentul-cadru de organizare şi funcţionare a unităţilor de învăţământ preuniversitar, aprobat prin Ordinul ministrului educaţiei nr. 5.726/2024, şi în regulamentul de organizare şi funcţionare a colegiului naţional militar.
    (3) În situaţia în care disciplinele din curriculumul de specialitate sau cele din curriculumul la decizia elevului din oferta şcolii nu se pot organiza cu întreaga clasă, activităţile didactice se pot desfăşura pe grupe cu un efectiv de minimum 10 elevi.
    (4) Efectivul de elevi al unei clase constituie un pluton, iar plutoanele aceluiaşi an de studiu se constituie într-o companie.

    CAP. III
    Managementul colegiilor naţionale militare
    SECŢIUNEA 1
    Consiliul de conducere
    ART. 11
    (1) Consiliul de conducere îndeplineşte atribuţiile consiliului de administraţie din unităţile de învăţământ preuniversitar civil şi este constituit potrivit prevederilor art. 40 alin. (5) din Legea nr. 198/2023, cu modificările şi completările ulterioare.
    (2) Consiliul de conducere funcţionează conform art. 40 alin. (1) şi (5) din Legea nr. 198/2023, cu modificările şi completările ulterioare, prevederilor Metodologiei-cadru de organizare şi funcţionare a consiliilor de administraţie din unităţile de învăţământ preuniversitar, aprobată prin Ordinul ministrului educaţiei nr. 6.223/2023, şi prezentelor instrucţiuni.
    (3) Comandantul colegiului este preşedintele consiliului de conducere.
    (4) În lipsa comandantului colegiului, şedinţele consiliului de conducere sunt conduse de către înlocuitorul legal.
    (5) Hotărârile consiliului de conducere se adoptă cu cel puţin 2/3 din voturile celor prezenţi la şedinţă şi se pun în aplicare prin grija comandantului colegiului.

    ART. 12
    Consiliul de conducere, pe lângă atribuţiile prevăzute în Metodologia-cadru de organizare şi funcţionare a consiliilor de administraţie din unităţile de învăţământ preuniversitar, aprobată prin Ordinul ministrului educaţiei nr. 6.223/2023, are şi următoarele atribuţii specifice:
    a) analizează şi avizează propunerile pentru proiectul de buget al unităţii de învăţământ;
    b) dă avizul participanţilor la concursul pentru ocuparea posturilor didactice/catedrelor vacante/rezervate şi pentru concursul de ocupare a funcţiei de director al unităţii de învăţământ, înaintea înscrierii la concurs;
    c) soluţionează contestaţiile privind sancţiunile aplicate elevilor;
    d) acordă titlul de „profesorul anului“, la nivelul unităţii de învăţământ, personalului didactic cu rezultate deosebite la catedră, propus de consiliul profesoral;
    e) îndeplineşte orice alte atribuţii stabilite prin reglementări ale Ministerului Educaţiei şi Cercetării sau ale Ministerului Apărării Naţionale.


    SECŢIUNEA a 2-a
    Comandantul
    ART. 13
    (1) Comandantul colegiului naţional militar este conducătorul instituţiei şi o reprezintă în relaţiile cu persoane juridice şi fizice, inclusiv cu autorităţile administraţiei publice şi cu comunitatea locală, potrivit competenţelor şi atribuţiilor ce îi revin.
    (2) Comandantul asigură conducerea operativă şi executivă a colegiului.
    (3) Comandantul colegiului se numeşte în funcţie potrivit Competenţelor exercitate în domeniul resurselor umane de către conducătorii, comandanţii şi şefii structurilor Ministerului Apărării Naţionale, aprobate prin Ordinul ministrului apărării naţionale nr. M.S.77/2021*, cu modificările şi completările ulterioare.
    * Ordinul ministrului apărării naţionale nr. M.S.77/2021, cu modificările şi completările ulterioare, nu a fost publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, fiind clasificat potrivit legii.


    ART. 14
    (1) Drepturile şi obligaţiile comandantului colegiului naţional militar sunt cele ce revin comandantului de unitate militară.
    (2) Comandantul colegiului aprobă vizitarea unităţii de învăţământ şi asistenţa la ore sau la activităţi extraşcolare, efectuate de către persoane din afara colegiului, cu respectarea Normelor privind protecţia informaţiilor clasificate în Ministerul Apărării Naţionale, aprobate prin Ordinul ministrului apărării naţionale nr. M.172/2021.

    ART. 15
    Comandantul colegiului îndeplineşte, pe lângă atribuţiile comandantului de unitate militară, şi pe cele prevăzute la art. 195 alin. (2) din Legea nr. 198/2023, cu modificările şi completările ulterioare, pe cele stabilite pentru director în Regulamentul-cadru de organizare şi funcţionare a unităţilor de învăţământ preuniversitar, aprobat prin Ordinul ministrului educaţiei nr. 5.726/2024, cu excepţia celor prevăzute la art. 21 alin. (1) lit. g), i), l), alin. (4) lit. a), f), l), lit. o)-t), lit. cc), ee), ff), hh), lit. ii)-ll), alin. (5), (6), (7), (8) şi (10), precum şi următoarele atribuţii specifice:
    a) coordonează elaborarea planului de dezvoltare instituţională;
    b) elaborează planul managerial;
    c) încheie parteneriate cu unităţi de învăţământ similare din ţară şi din străinătate, cu informarea eşalonului superior;
    d) asigură implementarea politicilor educaţionale şi de dezvoltare instituţională, prin corelarea obiectivelor specifice unităţii de învăţământ stabilite de eşaloanele superioare cu cele stabilite la nivel naţional;
    e) numeşte elevii gradaţi şi şefii de clasă, pe baza propunerilor profesorilor diriginţi şi ale comandanţilor de subunităţi;
    f) coordonează elaborarea planurilor anuale de activităţi;
    g) aprobă orarul colegiului;
    h) emite, în baza hotărârii consiliului de conducere, deciziile de constituire a comisiilor din cadrul unităţii de învăţământ şi de numire a responsabililor acestora;
    i) aprobă, la propunerea directorului, repartiţia proiectelor de încadrare pe discipline de învăţământ, urmărind respectarea principiului continuităţii, atribuie, prin ordin de zi pe unitate, orele rămase neocupate, în regim de plată cu ora, cu avizul direcţiilor judeţene de învăţământ preuniversitar/Direcţiei Municipiului Bucureşti de Învăţământ Preuniversitar, şi informează eşalonul ierarhic superior;
    j) elaborează proiectul de încadrare cu personal nedidactic şi îl supune spre aprobare consiliului de conducere;
    k) efectuează asistenţe la orele de curs ori de câte ori este necesar;
    l) aprobă graficul serviciului pe şcoală al personalului didactic;
    m) aplică prevederile Metodologiei de organizare şi desfăşurare a concursurilor/testărilor de ocupare a posturilor didactice/catedrelor care se vacantează pe parcursul anului şcolar în unităţile de învăţământ preuniversitar de stat, aprobate prin Ordinul ministrului educaţiei nr. 6.170/2024;
    n) propune eşaloanelor superioare personalul didactic cu rezultate de excepţie, pentru conferirea de distincţii şi premii;
    o) aprobă organizarea de serbări şcolare, aniversări, ceremoniale şi tabere şcolare;
    p) încheie, în numele Ministerului Apărării Naţionale, contractul educaţional al cărui model este prevăzut în anexa nr. 1 la Ordinul ministrului apărării naţionale nr. M.233/2023 privind încheierea contractelor educaţionale de către elevii/elevele din unităţile de învăţământ preuniversitar militar ale Ministerului Apărării Naţionale, cu modificările ulterioare;
    q) numeşte prin decizie cadrul didactic titular, membru al consiliului de conducere, pentru asigurarea conducerii interimare, în cazul vacantării funcţiei de director al colegiului naţional militar.


    ART. 16
    Locţiitorul comandantului îndeplineşte atât atribuţiile specifice funcţiei, cât şi pe cele ale şefului de stat major, prevăzute în regulamentele militare, precum şi atribuţiile directorului adjunct prevăzute în Regulamentul-cadru de organizare şi funcţionare a unităţilor de învăţământ preuniversitar, aprobat prin Ordinul ministrului educaţiei nr. 5.726/2024.

    SECŢIUNEA a 3-a
    Directorul
    ART. 17
    Directorul coordonează direct activitatea personalului didactic şi didactic auxiliar şi conduce activitatea de învăţământ din colegiu, activitatea consiliului profesoral şi alte activităţi stabilite prin regulamentul de ordine interioară şi regulamentul de organizare şi funcţionare a colegiului naţional militar.

    ART. 18
    (1) Funcţia de director al colegiului naţional militar se ocupă prin concurs, în conformitate cu prevederile legislaţiei naţionale în vigoare privind ocuparea funcţiilor de director în învăţământul preuniversitar.
    (2) Directorul îşi desfăşoară activitatea în baza unui contract de management educaţional încheiat în conformitate cu prevederile art. 20 alin. (4) din Regulamentul-cadru de organizare şi funcţionare a unităţilor de învăţământ preuniversitar, aprobat prin Ordinul ministrului educaţiei nr. 5.726/2024, şi ale art. 24 alin. (1) şi (7) şi anexei nr. 9 la Metodologia privind organizarea şi desfăşurarea concursului pentru ocuparea funcţiilor de director şi director adjunct din unităţile de învăţământ preuniversitar de stat, aprobată prin Ordinul ministrului educaţiei nr. 4.597/2021, cu modificările şi completările ulterioare, şi îndeplineşte atribuţiile stabilite prin fişa postului, anexă la contractul de management.
    (3) Directorul poate fi eliberat din funcţie, în conformitate cu prevederile art. 20 alin. (12) din Regulamentul-cadru de organizare şi funcţionare a unităţilor de învăţământ preuniversitar, aprobat prin Ordinul ministrului educaţiei nr. 5.726/2024, cu avizul consultativ al eşalonului ierarhic superior.
    (4) În cazul vacantării funcţiei de director al colegiului naţional militar, conducerea interimară este asigurată, până la organizarea concursului, dar nu mai târziu de sfârşitul anului şcolar, de către un cadru didactic titular, membru al consiliului de conducere, prin decizie a comandantului colegiului.

    ART. 19
    Directorul are, pe lângă atribuţiile ce îi revin în calitate de cadru didactic, şi pe cele prevăzute la art. 21 alin. (1) lit. g), i), l), alin. (4) lit. a), f), l), lit. o)-t), lit. cc), ee), ff) şi hh) din Regulamentul-cadru de organizare şi funcţionare a unităţilor de învăţământ preuniversitar, aprobat prin Ordinul ministrului educaţiei nr. 5.726/2024, precum şi următoarele atribuţii specifice:
    a) prezintă periodic informări şi rapoarte, în cadrul consiliului profesoral şi al consiliului de conducere, referitoare la activitatea de învăţământ şi la comportamentul elevilor;
    b) conduce activitatea de întocmire a planului de perfecţionare a pregătirii personalului didactic;
    c) coordonează activitatea de perfecţionare a pregătirii personalului didactic şi apreciază activitatea de predare şi de instruire practică a personalului didactic, în vederea inspecţiilor pentru obţinerea gradelor didactice;
    d) conduce activitatea de cercetare metodico-ştiinţifică;
    e) asigură generalizarea experienţei pozitive şi organizează schimburi de experienţă cu alte unităţi de învăţământ liceal;
    f) coordonează activităţile de pregătire suplimentară a elevilor care participă la olimpiade, concursuri şi festivaluri naţionale şi internaţionale;
    g) coordonează pregătirea suplimentară a elevilor, prin programe de pregătire centralizată pentru examene şi concursuri, prin programe remediale şi consultaţii;
    h) întocmeşte raportul anual asupra calităţii educaţiei în anul şcolar încheiat;
    i) stabileşte atribuţiile şefilor comisiilor şi colectivelor organizate în colegiu şi le prezintă comandantului colegiului, pentru aprobare;
    j) repartizează sarcinile didactice, urmărind respectarea principiului continuităţii, le prezintă comandantului colegiului pentru aprobare şi propune acestuia atribuirea orelor rămase nerepartizate, în regim de plată cu ora;
    k) controlează, cu sprijinul responsabilului comisiei pentru curriculum, calitatea procesului instructiv-educativ, prin asistenţe la ore şi prin participarea la activităţi educative extracurriculare şi extraşcolare, astfel încât fiecare cadru didactic să fie asistat cel puţin de două ori pe an, la patru ore;
    l) supune aprobării consiliului de conducere al colegiului naţional militar regulamentele de funcţionare a cercurilor şi asociaţiilor ştiinţifice, tehnice, sportive şi cultural-artistice ale elevilor din unitatea de învăţământ;
    m) prezintă consiliului de conducere propunerile consiliului profesoral de numire a profesorilor diriginţi, a coordonatorului pentru proiecte şi programe educative şcolare şi extraşcolare şi a coordonatorului pentru proiecte educaţionale europene, în urma consultării responsabilului comisiei pentru curriculum, potrivit principiului continuităţii şi performanţelor educaţionale;
    n) prezintă consiliului de conducere propunerile consiliului profesoral.


    CAP. IV
    Documentele manageriale
    ART. 20
    În cadrul activităţilor de management educaţional se elaborează regulamentul de ordine interioară, regulamentul de organizare şi funcţionare a colegiului naţional militar şi documentele de diagnoză, de prognoză şi de evidenţă.

    ART. 21
    (1) Regulamentul de ordine interioară şi regulamentul de organizare şi funcţionare a colegiului naţional militar se elaborează sub coordonarea locţiitorului comandantului, de către un colectiv de elaborare numit de către comandantul colegiului, la propunerea consiliului de conducere, constituit din reprezentanţi ai structurilor colegiului, ai părinţilor şi ai elevilor.
    (2) Regulamentul de ordine interioară şi regulamentul de organizare şi funcţionare a colegiului naţional militar, precum şi modificările acestora se aprobă prin hotărâri ale consiliului de conducere.
    (3) Regulamentul de ordine interioară conţine dispoziţii potrivit prevederilor art. 2 alin. (10) din Regulamentul-cadru de organizare şi funcţionare a unităţilor de învăţământ preuniversitar, aprobat prin Ordinul ministrului educaţiei nr. 5.726/2024.
    (4) Regulamentul de ordine interioară şi regulamentul de organizare şi funcţionare a colegiului naţional militar se revizuiesc anual, până la începutul fiecărui an şcolar, sau ori de câte ori apar modificări legislative incidente.

    ART. 22
    (1) Documentele de diagnoză, de prognoză şi de evidenţă ale colegiilor naţionale militare sunt cele stabilite în Regulamentul-cadru de organizare şi funcţionare a unităţilor de învăţământ preuniversitar, aprobat prin Ordinul ministrului educaţiei nr. 5.726/2024.
    (2) Conducerea unităţii de învăţământ poate elabora, din propria iniţiativă sau la cererea eşaloanelor superioare, şi alte documente de diagnoză sau prognoză privind domenii specifice de interes, care să contribuie la dezvoltarea instituţională şi la atingerea obiectivelor educaţionale.
    (3) Fiecare dintre rapoartele de diagnoză este însoţit de un plan de măsuri de remediere a deficienţelor, dacă este cazul.

    ART. 23
    Directorul întocmeşte, conform fişei postului, şi supune aprobării consiliului de conducere propriul plan managerial elaborat în concordanţă cu planul managerial al comandantului şi cu planul de dezvoltare instituţională a unităţii de învăţământ liceal militar.

    ART. 24
    (1) Activitatea de control intern managerial este organizată de comisia de monitorizare în domeniul controlului intern managerial, care elaborează programul de dezvoltare a sistemului de control intern managerial, în conformitate cu prevederile din anexa nr. 5 la Normele metodologice privind sistemul de control intern managerial în Ministerul Apărării Naţionale, aprobate prin Ordinul ministrului apărării naţionale nr. M.100/2019.
    (2) Programul de dezvoltare a sistemului de control intern managerial este aprobat anual de către comandantul colegiului.

    ART. 25
    Principalele documente ale consiliului de conducere şi ale consiliului profesoral sunt cele prevăzute la art. 56 din Regulamentul-cadru de organizare şi funcţionare a unităţilor de învăţământ preuniversitar, aprobat prin Ordinul ministrului educaţiei nr. 5.726/2024, respectiv art. 13 din Metodologia-cadru de organizare şi funcţionare a consiliilor de administraţie din unităţile de învăţământ preuniversitar, aprobată prin Ordinul ministrului educaţiei nr. 6.223/2023.

    ART. 26
    Şefii/Comandanţii eşaloanelor ierarhic superioare şi comandanţii colegiilor pot dispune şi aproba, în scopul îmbunătăţirii managementului instituţiei, elaborarea altor documente manageriale.

    CAP. V
    Organisme funcţionale la nivelul unităţii de învăţământ
    SECŢIUNEA 1
    Consiliul profesoral
    ART. 27
    Consiliul profesoral este constituit şi funcţionează potrivit prevederilor art. 129 alin. (1) din Legea nr. 198/2023, cu modificările şi completările ulterioare, şi ale art. 54-56 din Regulamentul-cadru de organizare şi funcţionare a unităţilor de învăţământ preuniversitar, aprobat prin Ordinul ministrului educaţiei nr. 5.726/2024.

    ART. 28
    (1) Directorul colegiului este preşedintele consiliului profesoral şi conduce şedinţele acestuia.
    (2) Comandantul colegiului poate participa la şedinţele consiliului profesoral, cu statut de invitat.
    (3) La şedinţele consiliului profesoral poate fi invitat să participe şi personalul didactic auxiliar, atunci când se discută probleme referitoare la activitatea acestuia.
    (4) Directorul poate invita la şedinţele consiliului profesoral, cu aprobarea comandantului, în funcţie de tematica dezbătută, psihologul colegiului, reprezentanţi ai părinţilor, ai consiliului elevilor, ai eşaloanelor ierarhic superioare, ai unităţilor şi instituţiilor de învăţământ militar din reţeaua Ministerului Apărării Naţionale, ai autorităţilor locale sau ai altor parteneri sociali.

    ART. 29
    (1) Directorul desemnează un secretar al consiliului profesoral, care are atribuţia de a redacta procesele-verbale ale şedinţelor, în registrul constituit în acest scop.
    (2) Participanţii la şedinţa consiliului profesoral au obligaţia să semneze procesul-verbal încheiat în cadrul acesteia, iar, în cazul în care au o opinie separată faţă de cele consemnate, aceasta se înscrie distinct şi se semnează.

    SECŢIUNEA a 2-a
    Consiliul clasei şi consiliul şcolar al elevilor
    ART. 30
    (1) Consiliul clasei se organizează şi funcţionează potrivit prevederilor art. 57-59 din Regulamentul-cadru de organizare şi funcţionare a unităţilor de învăţământ preuniversitar, aprobat prin Ordinul ministrului educaţiei nr. 5.726/2024.
    (2) Preşedintele consiliului clasei este profesorul diriginte sau, după caz, comandantul de subunitate, iar reprezentantul elevilor este şeful clasei, ales în conformitate cu prevederile cuprinse în Statutul elevului, aprobat prin Ordinul ministrului educaţiei nr. 5.707/2024.
    (3) Locţiitorul comandantului colegiului poate participa la şedinţele consiliului clasei, cu statut de invitat.

    ART. 31
    (1) Consiliul şcolar al elevilor este format din şefii de clasă. Consiliul şcolar al elevilor reprezintă interesele elevilor din colegiu şi este structură consultativă şi partener al unităţii de învăţământ.
    (2) Modul de funcţionare şi atribuţiile consiliului şcolar al elevilor se stabilesc prin regulamentul propriu al consiliului, care se supune avizării consiliului de conducere şi aprobării comandantului colegiului şi se anexează la regulamentul de organizare şi funcţionare a colegiului naţional militar.
    (3) Consiliul şcolar al elevilor îşi desemnează reprezentantul în consiliul de conducere al colegiului.
    (4) Consiliul profesoral al colegiului desemnează un cadru didactic care realizează legătura cu consiliul şcolar al elevilor.
    (5) Consiliul şcolar al elevilor asigură reprezentarea, informarea şi implicarea elevilor în activitatea consiliului de conducere, în relaţiile cu structurile similare din unităţile de învăţământ partenere, în organizarea activităţilor extraşcolare şi a altor activităţi în sprijinul învăţământului.

    SECŢIUNEA a 3-a
    Coordonatorul pentru proiecte şi programe educative şcolare şi extraşcolare şi coordonatorul pentru proiecte educaţionale europene
    ART. 32
    (1) Coordonatorul pentru proiecte şi programe educative şcolare şi extraşcolare şi coordonatorul pentru proiecte educaţionale europene sunt cadre didactice titulare, numite de către comandantul colegiului, în baza hotărârii consiliului de conducere, la propunerea consiliului profesoral.
    (2) Atribuţiile coordonatorilor menţionaţi la alin. (1) sunt cele prevăzute la art. 61 şi, respectiv, la art. 62 din Regulamentul-cadru de organizare şi funcţionare a unităţilor de învăţământ preuniversitar, aprobat prin Ordinul ministrului educaţiei nr. 5.726/2024.

    SECŢIUNEA a 4-a
    Profesorul diriginte
    ART. 33
    (1) Coordonarea activităţii claselor de elevi se realizează de către profesorii diriginţi, în colaborare cu comandanţii subunităţilor de elevi.
    (2) Profesorul diriginte, denumit în continuare diriginte, se numeşte anual de către comandantul colegiului, în baza hotărârii consiliului de conducere, dintre cadrele didactice, civile sau militare, care predau la clasa respectivă, la propunerea directorului, în urma consultării consiliului profesoral, cu respectarea principiului continuităţii şi a performanţelor educaţionale.
    (3) Dirigintele îşi proiectează şi îşi desfăşoară activitatea potrivit sarcinilor prevăzute în planurile de activităţi ale unităţii de învăţământ.
    (4) Dirigintele are obligaţia să cunoască, să respecte şi să aducă la cunoştinţa elevilor şi a părinţilor prevederile prezentelor instrucţiuni, ale Statutului elevului de colegiu naţional militar şi ale regulamentului de organizare şi funcţionare a colegiului naţional militar.

    ART. 34
    Dirigintele are, pe lângă atribuţiile prevăzute la art. 68 şi 69 din Regulamentul-cadru de organizare şi funcţionare a unităţilor de învăţământ preuniversitar, aprobat prin Ordinul ministrului educaţiei nr. 5.726/2024, şi următoarele atribuţii specifice:
    a) formulează propuneri privind modernizarea logisticii didactice din sălile de clasă;
    b) informează elevii şi părinţii acestora cu privire la prevederile legale în vigoare referitoare la examenul de bacalaureat şi la concursurile de admitere în unităţile şi instituţiile de învăţământ pentru formarea cadrelor militare în activitate;
    c) colaborează cu comandantul de companie pentru organizarea şi desfăşurarea tuturor activităţilor şcolare şi extraşcolare la care participă elevii clasei;
    d) organizează şi desfăşoară, împreună cu coordonatorul pentru proiecte şi programe educative şcolare şi extraşcolare, coordonatorul pentru proiecte educaţionale europene şi psihologul colegiului, activităţi de consiliere şi de orientare şcolară şi profesională, în funcţie de particularităţile colectivului de elevi şi de interesele Ministerului Apărării Naţionale;
    e) înmânează diplome şi premii la festivitatea de încheiere a anului şcolar.


    SECŢIUNEA a 5-a
    Comisii
    ART. 35
    La nivelul colegiilor naţionale militare se organizează şi funcţionează comisiile prevăzute la art. 71 din Regulamentul-cadru de organizare şi funcţionare a unităţilor de învăţământ preuniversitar, aprobat prin Ordinul ministrului educaţiei nr. 5.726/2024, aprobate prin hotărâri ale consiliului de conducere.

    ART. 36
    (1) Comisia pentru curriculum se constituie, de regulă, din minimum cinci membri, cu reprezentare pe discipline de studiu, pe discipline înrudite sau arii curriculare.
    (2) Mandatul comisiei pentru curriculum este de un an şcolar.

    ART. 37
    Comisia pentru curriculum are atribuţiile prevăzute la art. 72 alin. (10) din Regulamentul-cadru de organizare şi funcţionare a unităţilor de învăţământ preuniversitar, aprobat prin Ordinul ministrului educaţiei nr. 5.726/2024.

    ART. 38
    (1) Atribuţiile responsabilului comisiei pentru curriculum sunt prevăzute în regulamentul de organizare şi funcţionare a colegiului naţional militar şi cuprind, cel puţin, următoarele:
    a) întocmeşte planul managerial al comisiei pentru curriculum;
    b) organizează şi conduce şedinţele comisiei pentru curriculum;
    c) stabileşte atribuţiile fiecărui membru al comisiei pentru curriculum;
    d) elaborează rapoarte şi analize cu privire la activitatea comisiei pentru curriculum şi alte documente stabilite prin regulamentul de organizare şi funcţionare a colegiului naţional militar.

    (2) Şedinţele comisiei pentru curriculum se ţin lunar sau ori de câte ori se consideră necesar, după o tematică aprobată de către director.
    (3) La sfârşitul fiecărei şedinţe a comisiei pentru curriculum, toţi membrii au obligaţia să semneze procesul-verbal de şedinţă. Procesele-verbale se înscriu în registrul de procese-verbale al comisiei pentru curriculum.
    (4) Pentru fiecare comisie stabilită la nivelul colegiului naţional militar se elaborează proceduri operaţionale privind funcţionarea acestora.

    SECŢIUNEA a 6-a
    Personalul didactic din unităţile de învăţământ liceal militar
    ART. 39
    (1) Personalul didactic din unităţile de învăţământ liceal militar este cel prevăzut în Legea nr. 198/2023, cu modificările şi completările ulterioare.
    (2) Competenţele, responsabilităţile, drepturile şi obligaţiile personalului didactic sunt cele prevăzute de lege, precum şi cele specifice personalului militar sau, după caz, personalului contractual civil din structurile Ministerului Apărării Naţionale.
    (3) Cheltuielile de transport prevăzute la art. 139 alin. (2) lit. d) din Legea nr. 198/2023, cu modificările şi completările ulterioare, se asigură din fondurile alocate cu această destinaţie de la bugetul de stat.
    (4) Prevederile alin. (3) nu se aplică personalului care beneficiază de drepturi de transport la deplasarea de la domiciliu sau reşedinţă la locul de muncă şi de la locul de muncă la domiciliu sau reşedinţă, în baza Hotărârii Guvernului nr. 1.198/2022 privind drepturile de transport, pe teritoriul naţional, ale personalului din instituţiile de apărare, ordine publică şi securitate naţională, cu modificările şi completările ulterioare.
    (5) Cheltuielile cu formarea continuă prevăzute la art. 139 alin. (2) lit. b) din Legea nr. 198/2023, cu modificările şi completările ulterioare, sunt suportate de unitatea de învăţământ liceal militar, din fonduri alocate cu această destinaţie de la bugetul de stat, pentru obţinerea numărului minim de credite transferabile prevăzut în legislaţia în vigoare.

    ART. 40
    Comandanţii de subunităţi/Instructorii militari din cadrul colegiilor naţionale militare sunt ofiţeri în activitate, absolvenţi cu diplomă de licenţă/inginer ai unei instituţii de învăţământ superior militar, şi au drepturile şi îndatoririle care decurg din normele de reglementare ale învăţământului preuniversitar şi din calitatea de cadru militar în activitate.

    CAP. VI
    Evaluarea internă a calităţii
    ART. 41
    Evaluarea internă a calităţii se realizează potrivit legislaţiei în domeniul asigurării calităţii în învăţământul preuniversitar.

    ART. 42
    Pentru evaluarea internă a calităţii, la nivelul colegiului se elaborează documentele de diagnoză prevăzute la art. 29 din Regulamentul-cadru de organizare şi funcţionare a unităţilor de învăţământ preuniversitar, aprobat prin Ordinul ministrului educaţiei nr. 5.726/2024.

    ART. 43
    (1) În primele patru săptămâni de la începutul anului şcolar, raportul anual asupra calităţii educaţiei din colegiu, pentru anul şcolar anterior, se întocmeşte de către director, se prezintă spre analiză consiliului profesoral, se validează de către consiliul de conducere şi apoi se transmite ierarhic la Direcţia instruire şi doctrină din Statul Major al Apărării şi la Direcţia generală management resurse umane.
    (2) Raportul anual de evaluare internă, denumit în continuare RAEI, constituie baza oricărei/oricărui evaluări externe, inspecţii sau control care vizează aspecte ce ţin de procesul educaţional.

    ART. 44
    (1) RAEI se întocmeşte de către comisia pentru evaluarea şi asigurarea calităţii, se prezintă consiliului profesoral spre analiză şi validare şi se aprobă de către consiliul de conducere, la propunerea coordonatorului comisiei.
    (2) Conducerea comisiei pentru evaluarea şi asigurarea calităţii este asigurată de către un coordonator numit de către comandant, în baza hotărârii consiliului profesoral, ales prin vot secret.
    (3) Comisia pentru evaluarea şi asigurarea calităţii se constituie din reprezentanţi ai corpului profesoral, ai eşaloanelor superioare, ai părinţilor şi ai elevilor.

    CAP. VII
    Elevii din colegiile naţionale militare
    SECŢIUNEA 1
    Dobândirea calităţii de elev
    ART. 45
    (1) Calitatea de elev în învăţământul liceal militar se poate dobândi de către orice cetăţean român, indiferent de sex, naţionalitate sau religie, care întruneşte, cumulativ, următoarele condiţii:
    a) îndeplineşte criteriile generale şi specifice de recrutare;
    b) este declarat „admis“/„apt“ la probele de selecţie;
    c) este declarat „admis“ la admiterea organizată, potrivit normelor specifice, într-un colegiu naţional militar şi este înmatriculat în unitatea de învăţământ respectivă;
    d) semnează contractul educaţional.

    (2) Prin excepţie de la prevederile alin. (1) lit. c), calitatea de elev în învăţământul liceal militar se poate dobândi şi în condiţiile prevederilor art. 16 alin. (1) lit. a) şi art. 18 alin. (1) lit. b) din Legea nr. 168/2020 pentru recunoaşterea meritelor personalului participant la acţiuni militare, misiuni şi operaţii pe teritoriul sau în afara teritoriului statului român şi acordarea unor drepturi acestuia, familiei acestuia şi urmaşilor celui decedat, cu modificările şi completările ulterioare, şi ale art. 25 alin. 1 şi 2 din Legea nr. 80/1995 privind statutul cadrelor militare, cu modificările şi completările ulterioare, astfel:
    a) prin înmatriculare în clasa a IX-a, la începutul anului şcolar, în baza dosarului de candidat, dacă sunt absolvenţi ai clasei a VIII-a şi îndeplinesc criteriile de admitere în învăţământul liceal stabilite de Ministerul Educaţiei şi Cercetării;
    b) prin transfer, cu respectarea reglementărilor privind transferurile elevilor, prevăzute la art. 54-58, dacă sunt înmatriculaţi într-o unitate de învăţământ liceal din reţeaua Ministerului Educaţiei şi Cercetării.

    (3) Prin excepţie de la prevederile alin. (1) lit. c), candidaţii declaraţi „neadmis“ la concursul de admitere organizat într-un colegiu naţional militar pot dobândi calitatea de elev în unitatea de învăţământ respectivă, prin transfer pe locurile rămase libere la clasa a IX-a, în urma neprezentării, retragerii sau eliminării candidaţilor admişi, în primele 30 de zile de la începerea anului şcolar, în ordinea strict descrescătoare a mediilor de admitere, cu respectarea reglementărilor privind transferul elevilor prevăzute la art. 54-58.
    (4) Candidaţi declaraţi „neadmis“ sunt cei care au obţinut medii de admitere mai mari sau egale cu media minimă de admitere, dar mai mici decât cea a ultimului candidat „admis“.
    (5) Prin excepţie de la prevederile alin. (1) lit. c), candidaţii înscrişi într-o unitate de învăţământ liceal din reţeaua Ministerului Educaţiei şi Cercetării pot dobândi calitatea de elev într-un colegiu naţional militar, prin transfer în perioada vacanţei de vară, pentru ocuparea locurilor rămase libere la sfârşitul claselor a IX-a şi a X-a, în limita cifrei totale de şcolarizare aprobate pentru învăţământul liceal militar, cu respectarea reglementărilor privind transferul elevilor prevăzute la art. 54-58.

    ART. 46
    (1) Elevii din colegiile naţionale militare retraşi la cerere din motive neimputabile lor pe parcursul clasei a IX-a pot fi reînmatriculaţi în acelaşi colegiu, la cerere, în maximum 30 de zile calendaristice de la înregistrarea cererii de retragere.
    (2) Prevederile alin. (1) nu se aplică elevilor care se retrag la cerere, în clasa a IX-a, în primele 30 de zile calendaristice de la începutul anului şcolar şi nici celor care se transferă ori se retrag din motive medicale.

    ART. 47
    (1) Înmatricularea/Reînmatricularea elevilor se consemnează în ordinul de zi pe unitate.
    (2) Elevii promovaţi sunt înscrişi de drept în anul următor de studiu.

    SECŢIUNEA a 2-a
    Exercitarea calităţii de elev
    ART. 48
    Calitatea de elev în învăţământul liceal militar se exercită prin frecventarea cursurilor şi prin participarea la toate activităţile cuprinse în programul unităţii de învăţământ, cu excepţia cazurilor în care absentarea de la aceste activităţi este motivată, potrivit prevederilor art. 50.

    ART. 49
    (1) Cadrele didactice şi instructorii militari au obligaţia să verifice prezenţa elevilor la fiecare oră de curs şi să consemneze absenţele în catalog.
    (2) La celelalte activităţi ale colegiului, prezenţa elevilor se urmăreşte de către personalul de serviciu prevăzut în Regulamentul serviciului interior, aprobat prin Ordinul ministrului apărării naţionale nr. M.20/2022.
    (3) Elevii scutiţi de efort fizic din motive medicale au obligaţia de a fi prezenţi la orele de educaţie fizică şi la orele în care se desfăşoară activităţi practice de pregătire militară.

    ART. 50
    (1) Absenţele elevilor se pot motiva în următoarele situaţii:
    a) probleme de sănătate;
    b) boli contagioase în familie;
    c) deces în familie;
    d) evenimente neprevăzute, personale, familiale sau de altă natură, din cauza cărora elevul nu s-a putut prezenta la ore;
    e) participarea la competiţii sau alte activităţi aprobate de către comandantul colegiului, prin ordin de zi pe unitate;
    f) executarea serviciului interior, dacă aceştia nu participă la orele de curs.

    (2) Motivarea absenţelor se efectuează, după caz, în baza documentelor prevăzute la art. 94 din Regulamentul-cadru de organizare şi funcţionare a unităţilor de învăţământ preuniversitar, aprobat prin Ordinul ministrului educaţiei nr. 5.726/2024, la care se adaugă planificarea aprobată în cadrul subunităţii de elevi, pentru executarea serviciului interior, dacă aceştia nu participă la orele de curs.
    (3) Toate adeverinţele medicale trebuie să aibă viza cabinetului medical al unităţii de învăţământ, care are în evidenţă fişele medicale/carnetele de sănătate ale elevilor.
    (4) Absenţele care depăşesc 12 ore consecutive, cu părăsirea garnizoanei, se consemnează în ordinul de zi pe unitate.
    (5) Motivarea absenţelor se face de către dirigintele clasei, în baza extrasului din ordinul de zi pe unitate şi a documentelor justificative prezentate de către elev/părinte/reprezentantul legal.
    (6) Elevii care se află în una dintre situaţiile menţionate la alin. (1) sau, în cazul minorilor, părinţii/reprezentanţii legali ai acestora au obligaţia de a înştiinţa unitatea de învăţământ în termen de 24 de ore şi de a prezenta, în termen de maximum şapte zile de la reluarea activităţilor elevului, documentele justificative pentru motivarea absenţelor.
    (7) Pe timpul scutirii medicale, elevul se poate afla la infirmeria colegiului, spitalizat sau la domiciliu, potrivit recomandărilor medicale.
    (8) Documentele justificative pentru motivarea absenţelor se păstrează de către profesorul diriginte, pe tot parcursul anului şcolar.
    (9) Nerespectarea termenului prevăzut la alin. (6) atrage, de regulă, declararea absenţelor ca nemotivate şi aplicarea măsurilor ce decurg din aceasta.
    (10) Absenţele elevilor care participă la olimpiade şcolare, olimpiada sportului militar liceal, cantonamente şi competiţii de nivel local, naţional sau internaţional sau la alte activităţi
    aprobate de către comandantul colegiului prin ordin de zi pe unitate se motivează, cu condiţia recuperării materiei pierdute, în vederea încheierii situaţiei şcolare.


    ART. 51
    În colegiile naţionale militare, reglementările Ministerului Educaţiei şi Cercetării privind posibilitatea promovării a doi ani într-un an şcolar nu se aplică, având în vedere specificul pregătirii militare.

    ART. 52
    Drepturile, obligaţiile, interdicţiile, recompensele şi sancţiunile elevilor sunt cele prevăzute în Statutul elevului de colegiu naţional militar.

    ART. 53
    (1) Şeful promoţiei pentru fiecare colegiu naţional militar este declarat absolventul cu cea mai mare medie generală de absolvire, M_GA, calculată astfel: M_GA = (2M_A + M_B)/3, în care M_A reprezintă media de absolvire a colegiului, calculată ca medie aritmetică a mediilor generale pe anii de studiu, iar M_B media generală a examenului de bacalaureat.
    (2) În situaţia în care pe primul loc în ierarhia mediilor generale de absolvire se află, la egalitate, doi sau mai mulţi absolvenţi, aceştia sunt declaraţi „şef de promoţie“.

    SECŢIUNEA a 3-a
    Transferul elevilor
    ART. 54
    (1) Elevii se pot transfera, în limita cifrei de şcolarizare, aprobată pentru fiecare colegiu, păstrând forma de învăţământ, conform reglementărilor Ministerului Educaţiei şi Cercetării şi celor specifice Ministerului Apărării Naţionale.
    (2) Transferurile menţionate la alin. (1) se realizează pe baza cererii de transfer formulate de către părinţi/reprezentantul legal, în calitate de beneficiar secundar.

    ART. 55
    (1) Transferul elevilor în acelaşi colegiu, de la o clasă la alta, se aprobă de consiliul de conducere.
    (2) Transferul elevilor de la un colegiu naţional militar la altul se aprobă de consiliul de conducere al colegiului la care se efectuează transferul, cu avizul consiliului de conducere al colegiului de la care se transferă elevul.
    (3) Transferul elevilor de la un colegiu naţional militar într-o altă unitate de învăţământ liceal din reţeaua Ministerului Educaţiei şi Cercetării se efectuează cu avizul consiliului de conducere al colegiului şi aprobarea consiliului de administraţie al unităţii de învăţământ unde se transferă elevul, cu informarea ulterioară a Direcţiei generale management resurse umane.
    (4) Transferul elevilor de la o unitate de învăţământ liceal din reţeaua Ministerului Educaţiei şi Cercetării într-un colegiu naţional militar se aprobă astfel:
    a) pentru copiii personalului menţionat la art. 45 alin. (2) - de către şeful Direcţiei generale management resurse umane, cu avizul Direcţiei calitatea vieţii personalului, în limitele cifrei totale de şcolarizare aprobate pentru învăţământul liceal militar, corespunzătoare anului respectiv de studiu, iar dacă aceasta se depăşeşte, de către ministrul apărării naţionale, cu aprobarea prealabilă a consiliului de conducere al colegiului la care se efectuează transferul şi a Ministerului Educaţiei şi Cercetării;
    b) pentru completarea locurilor rămase libere la clasa a IX-a, în primele 30 de zile de la începerea anului şcolar, cu candidaţii neadmişi în sesiunea din anul respectiv, nominalizaţi de către Direcţia generală management resurse umane, în ordinea strict descrescătoare a mediilor de admitere şi a opţiunilor din fişa de înscriere - de către consiliul de conducere al colegiului la care se efectuează transferul şi cu avizul unităţii de învăţământ de la care se efectuează transferul;
    c) pentru transferul la cerere până la începerea clasei a XI-a - de către consiliul de conducere al colegiului la care se efectuează transferul, cu avizul consiliului de administraţie al unităţii de învăţământ de la care se transferă elevul şi cu informarea ulterioară a Direcţiei generale management resurse umane, în limita cifrei totale de şcolarizare aprobate pentru învăţământul liceal militar.


    ART. 56
    (1) În cazul transferului prevăzut la art. 55 alin. (4) lit. a), acesta se poate realiza până la clasa a XII-a inclusiv, pe tot parcursul anului şcolar, iar când se depăşeşte cifra de şcolarizare transferul se poate realiza conform principiului „resursa financiară urmează elevul“.
    (2) În cazul transferului prevăzut la art. 55 alin. (4) lit. b), acesta se efectuează conform graficului stabilit prin dispoziţia şefului Direcţiei generale management resurse umane, cu informarea inspectoratului şcolar judeţean.
    (3) În cazul transferului prevăzut la art. 55 alin. (4) lit. c), acesta se poate realiza în perioada vacanţei de vară, pentru ocuparea locurilor libere la sfârşitul claselor a IX-a şi a X-a, în limita cifrei totale de şcolarizare aprobate pentru învăţământul liceal militar, cu avizul Direcţiei generale management resurse umane.
    (4) În cazurile menţionate la art. 55 alin. (4) lit. a) şi c), transferul se efectuează numai dacă solicitanţii îndeplinesc, cumulativ, următoarele condiţii:
    a) au cel puţin media generală 8 şi cel puţin media 7 la disciplinele „Matematică“ şi „Limba engleză“ pentru fiecare an şcolar;
    b) nu au avut media scăzută la „Purtare“ pe timpul frecventării liceului;
    c) nu au repetat niciunul dintre anii de studii liceale şi nu sunt în situaţie de corigenţă;
    d) îndeplinesc condiţiile şi criteriile generale de recrutare pentru a urma cursurile unei unităţi de învăţământ liceal militar, prevăzute în anexa nr. 2 la Ordinul ministrului apărării naţionale nr. M.217/2019 pentru aprobarea condiţiilor şi criteriilor de recrutare, precum şi a instrucţiunilor privind organizarea şi funcţionarea sistemului de recrutare, selecţie şi formare profesională iniţială a candidaţilor la profesia militară, cu modificările şi completările ulterioare;
    e) promovează examenele de diferenţă, potrivit prevederilor art. 72 din prezentele instrucţiuni.


    ART. 57
    (1) Transferul dintr-un colegiu naţional militar într-o unitate de învăţământ din reţeaua Ministerului Educaţiei şi Cercetării se poate realiza la cererea scrisă a părinţilor/ reprezentanţilor legali, pentru motive neimputabile colegiului, caz în care elevul se consideră retras.
    (2) Transferul dintr-un colegiu naţional militar într-o unitate de învăţământ din reţeaua Ministerului Educaţiei şi Cercetării este obligatoriu în următoarele situaţii:
    a) dacă elevul nu se prezintă la ore, în clasa a IX-a, în termen de 5 zile de la începerea cursurilor, fără să justifice absenţele;
    b) în cazul declarării elevului ca „necorespunzător pentru profilul militar“;
    c) dacă elevul este declarat „inapt medical“, cu excepţia situaţiei prevăzute la art. 2 alin. (1) din Statutul elevului de colegiu naţional militar.


    ART. 58
    (1) Transferul elevilor în acelaşi colegiu naţional militar de la o clasă la alta sau de la un colegiu naţional militar la altul se poate efectua în următoarele perioade:
    a) în intervalele de vacanţă şcolară;
    b) oricând, în orice perioadă a anului şcolar, pentru cazurile speciale, cum este, de exemplu, divorţul sau decesul unuia dintre părinţi, care impune schimbarea de domiciliu a elevului.

    (2) Solicitările de transfer în colegiile naţionale militare în cazul gemenilor/tripleţilor se soluţionează prin aplicarea prevederilor art. 55 alin. (3) şi (4).
    (3) Gemenii/Tripleţii admişi într-un colegiu naţional militar se pot muta în clasa celui cu media mai mare sau invers, la cererea părintelui sau a reprezentantului legal sau la cererea elevilor, dacă aceştia sunt majori, cu aprobarea consiliului de conducere al unităţii de învăţământ.
    (4) Reglementările Ministerului Educaţiei şi Cercetării cu privire la admiterea candidaţilor gemeni/tripleţi se aplică şi pentru admiterea în colegiile naţionale militare, cu condiţia ca toţi fraţii/toate surorile să fi promovat probele de selecţie şi de aptitudini stabilite pentru filiera vocaţională, profilul militar.

    ART. 59
    (1) După aprobarea transferului, situaţia şcolară a elevului este solicitată şi transmisă în conformitate cu prevederile art. 150 din Regulamentul-cadru de organizare şi funcţionare a unităţilor de învăţământ preuniversitar, aprobat prin Ordinul ministrului educaţiei nr. 5.726/2024.
    (2) Până la primirea situaţiei şcolare menţionate la alin. (1), activitatea elevului, ca audient, se înregistrează într-un catalog provizoriu, toate menţiunile privind evaluările şi frecvenţa urmând a fi trecute în catalogul clasei după primirea situaţiei şcolare de la unitatea de învăţământ de la care s-a transferat.

    ART. 60
    Transferul elevilor pentru motive medicale poate interveni doar pe baza deciziei comisiei de expertiză medico-militară, avizată de Comisia centrală de expertiză medico-militară.

    ART. 61
    În termen de 3 zile lucrătoare de la data aprobării transferului din colegiul naţional militar, din motive imputabile elevului, comandanţii colegiilor naţionale militare dispun măsurile pentru stabilirea cuantumului cheltuielilor de întreţinere şi a modului de recuperare a acestora, după caz.

    SECŢIUNEA a 4-a
    Încetarea calităţii de elev
    ART. 62
    (1) Calitatea de elev în învăţământul liceal militar încetează în următoarele situaţii:
    a) la absolvirea studiilor în colegiul naţional militar;
    b) în cazul transferului într-o unitate de învăţământ care nu aparţine Ministerului Apărării Naţionale;
    c) în cazul declarării ca „necorespunzător pentru profilul militar“;
    d) la cererea scrisă a elevului, iar în cazul minorului, a părinţilor/reprezentantului legal, caz în care elevul se consideră retras.

    (2) În cazul în care calitatea de elev în învăţământul liceal militar încetează în urma transferului sau retragerii, din motive imputabile acestuia, părintele/reprezentantul legal are obligaţia, conform contractului educaţional, să restituie cheltuielile de întreţinere a elevului în colegiu.
    (3) Obligaţia de plată a cheltuielilor de întreţinere în colegiu nu se aplică în cazul elevilor care se retrag la cerere, în clasa a IX-a, în primele 30 de zile calendaristice de la începutul cursurilor şi al celor care se transferă ori se retrag din motive medicale.
    (4) Elevii din clasa a XII-a aflaţi în situaţia prevăzută la art. 57 alin. (2) lit. c) pot continua studiile în învăţământul liceal militar, fără a restitui cheltuielile de întreţinere aferente perioadei de şcolarizare rămase până la absolvire.
    (5) În cel mult 60 de zile de la încetarea calităţii de elev, unitatea de învăţământ eliberează o adeverinţă prin care stabileşte cuantumul cheltuielilor de întreţinere aferente perioadei de şcolarizare, care se ataşează la dosarul personal al elevului.
    (6) Încetarea calităţii de elev se consemnează în ordinul de zi pe unitate.

    CAP. VIII
    Evaluarea elevilor
    SECŢIUNEA 1
    Evaluarea rezultatelor învăţării şi încheierea situaţiei şcolare
    ART. 63
    În învăţământul liceal militar, evaluarea elevilor şi încheierea situaţiei şcolare se efectuează potrivit prevederilor Regulamentului-cadru de organizare şi funcţionare a unităţilor de învăţământ preuniversitar, aprobat prin Ordinul ministrului educaţiei nr. 5.726/2024.

    ART. 64
    (1) Situaţia şcolară a elevilor, cu excepţia celor declaraţi „amânat“, se încheie la sfârşitul fiecărui an şcolar sau conform reglementărilor emise de Ministerul Educaţiei şi Cercetării în acest sens.
    (2) După încheierea situaţiei şcolare, dirigintele elaborează raportul asupra situaţiei şcolare şi comportamentale a elevilor şi îl prezintă consiliului profesoral.

    ART. 65
    (1) Încheierea situaţiei şcolare a elevilor amânaţi se face într-o perioadă stabilită de către comandantul colegiului, înaintea sesiunii de corigenţe, astfel încât elevii amânaţi, care nu promovează, să se poată prezenta în sesiunea de corigenţe.
    (2) Elevilor care sunt scutiţi de efort fizic din motive medicale pe o perioadă mai mare de trei luni şi care, din aceleaşi motive, nu pot fi examinaţi în perioada prevăzută pentru încheierea situaţiei şcolare a elevilor amânaţi nu li se încheie media anuală la disciplinele „Sport“ sau „Educaţie fizică militară“, iar media anuală generală se încheie fără a se lua în calcul aceste discipline.
    (3) Media anuală la disciplina „Pregătire militară“ a elevilor care sunt scutiţi de efort fizic din motive medicale pe o perioadă mai mare de trei luni şi care, din aceleaşi motive, nu pot susţine probe practice în perioada prevăzută pentru încheierea situaţiei şcolare a elevilor amânaţi se poate încheia în baza rezultatelor obţinute de către aceştia la probele de evaluare teoretică.
    (4) Elevii din clasa a XII-a aflaţi în situaţiile prevăzute la alin. (2) şi (3) susţin testul de verificare a cunoştinţelor şi sunt admişi prin repartiţie în instituţiile de învăţământ superior militar pe locurile rezervate Ministerului Apărării Naţionale, cu condiţia de a promova probele privind evaluarea capacităţii motrice până la înmatriculare.

    ART. 66
    Elevii declaraţi „repetent“, care repetă anul prin transfer într-o unitate de învăţământ din reţeaua Ministerului Educaţiei şi Cercetării, restituie cheltuielile de întreţinere aferente perioadei în care au avut calitatea de elev în învăţământul liceal militar.

    ART. 67
    (1) Situaţia şcolară a elevilor, pe clase, se validează de către consiliul profesoral la încheierea cursurilor şi se consemnează în procesul-verbal, menţionându-se numele elevilor cu nota scăzută la „Purtare“, promovaţi, corigenţi, repetenţi, amânaţi, transferaţi sau declaraţi „necorespunzător pentru profilul militar“.
    (2) Situaţia şcolară a elevilor se comunică părinţilor/ reprezentanţilor legali, în scris, de către profesorul diriginte, cu scrisoare recomandată cu confirmare de primire sau prin intermediul carnetului de elev ori electronic prin intermediul catalogului online sau prin e-mail, în cel mult 10 zile de la încheierea fiecărui an şcolar.
    (3) Pentru elevii amânaţi sau corigenţi se comunică părinţilor/reprezentanţilor legali programul de desfăşurare a examenelor de corigenţe şi perioada de încheiere a situaţiei şcolare.
    (4) În alte situaţii decât cele prevăzute de prezentele instrucţiuni, niciun document şcolar nu poate fi făcut public fără acordul elevului/absolventului, dacă este major, sau al părinţilor/reprezentanţilor legali, în cazul elevilor minori, potrivit normelor privind protecţia şi promovarea drepturilor copilului şi celor referitoare la protecţia datelor cu caracter personal.

    SECŢIUNEA a 2-a
    Examenele organizate de colegiile naţionale militare
    ART. 68
    Examenele organizate de colegiile naţionale militare sunt cele prevăzute în Regulamentul-cadru de organizare şi funcţionare a unităţilor de învăţământ preuniversitar, aprobat prin Ordinul ministrului educaţiei nr. 5.726/2024, precum şi în prezentele instrucţiuni.

    ART. 69
    (1) Examenul pentru obţinerea atestatului de competenţă lingvistică pentru absolvenţii clasei a XII-a se organizează pentru limba modernă studiată în regim intensiv, în conformitate cu Metodologia de organizare şi desfăşurare a examenului pentru obţinerea atestatului de competenţă lingvistică pentru absolvenţii claselor cu studiu intensiv şi bilingv al unei limbi moderne şi pentru absolvenţii claselor cu predare în limbile minorităţilor, precum şi a atestatului pentru predarea unei limbi moderne la grupe/clase din învăţământul preşcolar şi primar de către absolvenţii claselor cu profil pedagogic, specializarea învăţător-educatoare, aprobată prin Ordinul ministrului educaţiei şi cercetării nr. 5.460/2020, cu modificările şi completările ulterioare.
    (2) Comisia pentru organizarea şi desfăşurarea probelor din cadrul examenului pentru obţinerea atestatului de competenţă lingvistică se constituie la nivelul fiecărui colegiu naţional militar şi este formată din următorii membri:
    a) preşedinte - directorul colegiului naţional militar, fără drept de examinare, evaluare şi notare;
    b) membri examinatori/evaluatori - doi profesori de specialitate pentru limba modernă la care se solicită atestarea, din colegiul naţional militar.

    (3) Secretarul comisiei prevăzute la alin. (2) este şeful ariei curriculare „Limbă şi comunicare“.

    ART. 70
    (1) Examenele de corigenţă se susţin în perioadele stabilite de către Ministerul Educaţiei şi Cercetării.
    (2) Examenele de încheiere a situaţiei şcolare se susţin într-o perioadă care se stabileşte de către comandantul colegiului, astfel încât să preceadă examenele de corigenţă.

    ART. 71
    (1) După încheierea sesiunii examenelor de corigenţă, elevii care nu au promovat la o disciplină de învăţământ sau părinţii/reprezentanţii legali ai acestora pot să solicite, în scris, reexaminarea.
    (2) Cererea de reexaminare se depune în termen de 24 de ore de la afişarea rezultatelor examenelor de corigenţă şi se aprobă de către comandantul colegiului, după consultarea profesorului de la disciplina respectivă.
    (3) Reexaminarea se desfăşoară în termen de cel mult două zile lucrătoare de la data depunerii cererii, dar nu mai târziu de data deschiderii anului şcolar.
    (4) Comisia de reexaminare se numeşte de către comandantul colegiului, la propunerea directorului.

    ART. 72
    (1) Examenele de diferenţă, în vederea transferării în colegiile naţionale militare, au loc în perioada vacanţei de vară, după un grafic aprobat prin dispoziţie a şefului Direcţiei generale management resurse umane, la propunerea colegiilor naţionale militare.
    (2) Examenele de diferenţă se susţin la disciplinele din trunchiul comun şi curriculumul diferenţiat al specializării/profilului, care nu au fost studiate de către candidaţi sau pentru care programele parcurse diferă de cele ale colegiilor naţionale militare cu cel puţin 25%.
    (3) În cadrul examenelor de diferenţă, elevii sunt examinaţi din toată materia prevăzută în programa şcolară aferentă disciplinei la care se susţine acest examen, studiată în anul şcolar respectiv, sau dintr-o parte a acesteia, în funcţie de situaţie.

    ART. 73
    (1) După încheierea situaţiei şcolare, elevii care nu au obţinut cel puţin media anuală 7 la disciplinele „Pregătire militară“ şi la limba modernă 1 studiată în regim intensiv sau părinţii/reprezentanţii legali ai acestora pot să solicite, în scris, reexaminarea.
    (2) Comisia de reexaminare se numeşte de către comandantul colegiului, la propunerea directorului.
    (3) Reexaminarea se susţine din toată materia prevăzută în programa şcolară aferentă disciplinei la care se susţine acest examen, studiată în anul şcolar respectiv.
    (4) Media obţinută la reexaminare este şi media anuală a disciplinei respective.
    (5) Reexaminarea se consideră promovată dacă elevii obţin cel puţin nota 7.
    (6) Elevii aflaţi în situaţia prevăzută la alin. (1) care nu se prezintă la examenul de reexaminare sau, după caz, care nu promovează examenul sunt declaraţi „necorespunzător pentru profilul militar“.
    (7) Elevii clasei a XII-a care sunt în situaţia prevăzută la alin. (1) şi nu sunt în situaţie de corigenţă susţin reexaminările după un grafic care se aprobă de către comandantul colegiului, într-un interval care precedă perioada de timp în care se desfăşoară probele scrise ale primei sesiuni din cadrul examenului naţional de bacalaureat.
    (8) Elevii clasei a XII-a care nu se prezintă la reexaminările prevăzute la alin. (7) sau, după caz, nu le promovează sunt declaraţi „necorespunzător pentru profilul militar“, dar pot participa la examenul naţional de bacalaureat.

    ART. 74
    Elevii se alocă la drepturi pe timpul examenelor şi reexaminărilor organizate în colegiile naţionale militare, cu excepţia celor care susţin examene de diferenţă în vederea transferului.

    ART. 75
    (1) Componenţa comisiilor pentru desfăşurarea examenelor prevăzute la art. 68 şi calendarul de desfăşurare a examenelor organizate în colegiile naţionale militare se stabilesc de către comandantul colegiului, în baza hotărârii consiliului de conducere, şi se consemnează în ordinul de zi pe unitate.
    (2) Fiecare comisie este constituită din preşedinte, care este directorul, şi doi profesori examinatori, care au specialitatea disciplinei la care se susţine examenul sau o specialitate înrudită, din aceeaşi arie curriculară.
    (3) Comisia este responsabilă pentru elaborarea subiectelor.
    (4) Din comisia de examinare a elevilor corigenţi face parte, obligatoriu, cadrul didactic care a predat disciplina, în timpul anului şcolar, la clasa respectivă.
    (5) În situaţia absenţei temeinic motivate a cadrului didactic menţionat la alin. (4), acesta este înlocuit de către un alt profesor de specialitate sau, după caz, de specialitate înrudită, din aceeaşi arie curriculară.

    ART. 76
    Tipurile de probe în cadrul examenelor organizate de colegiile naţionale militare sunt cele prevăzute în Regulamentul-cadru de organizare şi funcţionare a unităţilor de învăţământ preuniversitar, aprobat prin Ordinul ministrului educaţiei nr. 5.726/2024.

    ART. 77
    (1) Elevii corigenţi sau amânaţi, care nu se pot prezenta la examene din motive temeinice, susţinute cu documente justificative, în cel mult şapte zile lucrătoare de la data examenului, sunt examinaţi la o dată ulterioară, stabilită de către comandantul colegiului, dar nu mai târziu de începutul noului an şcolar.
    (2) În cazuri de internări în spital, imobilizări la pat sau alte situaţii excepţionale, susţinute cu documente justificative, eşalonul ierarhic superior poate aproba susţinerea examenului după începerea anului şcolar.

    CAP. IX
    Partenerii educaţionali
    SECŢIUNEA 1
    Obligaţiile părţilor
    ART. 78
    (1) Părinţii/Reprezentanţii legali ai candidaţilor declaraţi „admis“ încheie cu comandantul colegiului, în calitate de reprezentant al Ministerului Apărării Naţionale, în termen de 30 de zile de la începerea anului şcolar sau în termen de 5 zile lucrătoare de la aprobarea transferului într-o unitate de învăţământ preuniversitar militar, un contract educaţional, întocmit conform modelului prevăzut în anexa nr. 1 la Ordinul ministrului apărării naţionale nr. M.233/2023, cu modificările ulterioare.
    (2) La data începerii cursurilor se aduc la cunoştinţa elevilor şi a părinţilor/reprezentanţilor legali ai acestora, de către profesorii diriginţi, următoarele:
    a) conţinutul prezentelor instrucţiuni şi cel al Statutului elevului de colegiu naţional militar, referitoare la elevi şi părinţi;
    b) regulamentul de ordine interioară a unităţii de învăţământ;
    c) regulamentul de organizare şi funcţionare a unităţii de învăţământ.


    ART. 79
    Părinţii/Reprezentanţii legali ai elevilor au obligaţia ca cel puţin o dată pe lună să ia legătura cu dirigintele, pentru a se informa cu privire la situaţia şcolară şi comportamentul acestora.

    SECŢIUNEA a 2-a
    Adunarea generală a părinţilor/reprezentanţilor legali
    ART. 80
    Adunarea generală a părinţilor/reprezentanţilor legali ai elevilor clasei se constituie şi funcţionează conform prevederilor art. 160 şi 161 din Regulamentul-cadru de organizare şi funcţionare a unităţilor de învăţământ preuniversitar, aprobat prin Ordinul ministrului educaţiei nr. 5.726/2024, şi ale regulamentului de organizare şi funcţionare a colegiului naţional militar.

    SECŢIUNEA a 3-a
    Comitetul de părinţi
    ART. 81
    (1) Comitetul de părinţi al clasei se constituie şi funcţionează conform prevederilor art. 162 din Regulamentul-cadru de organizare şi funcţionare a unităţilor de învăţământ preuniversitar, aprobat prin Ordinul ministrului educaţiei nr. 5.726/2024, şi ale regulamentului de organizare şi funcţionare a colegiului naţional militar.
    (2) Relaţionarea conducerii colegiului naţional militar cu comitetul de părinţi al clasei se realizează prin dirigintele clasei sau, în lipsa acestuia, prin comandantul de companie.

    ART. 82
    Comitetul de părinţi al clasei are atribuţiile prevăzute la art. 163 din Regulamentul-cadru de organizare şi funcţionare a unităţilor de învăţământ preuniversitar, aprobat prin Ordinul ministrului educaţiei nr. 5.726/2024.

    SECŢIUNEA a 4-a
    Consiliul reprezentativ al părinţilor
    ART. 83
    (1) La nivelul fiecărui colegiu naţional militar funcţionează consiliul reprezentativ al părinţilor.
    (2) Consiliul reprezentativ al părinţilor se compune din preşedinţii comitetelor de părinţi ai tuturor claselor.
    (3) Consiliul reprezentativ al părinţilor îşi desemnează reprezentantul în consiliul de conducere.

    ART. 84
    Consiliul reprezentativ al părinţilor se organizează şi funcţionează potrivit prezentelor instrucţiuni, legislaţiei în vigoare, regulamentului de organizare şi funcţionare a colegiului naţional militar, precum şi propriului regulament/statut.

    ART. 85
    Consiliul reprezentativ al părinţilor are atribuţiile prevăzute la art. 168 şi 169 din Regulamentul-cadru de organizare şi funcţionare a unităţilor de învăţământ preuniversitar, aprobat prin Ordinul ministrului educaţiei nr. 5.726/2024, precum şi următoarele:
    a) susţine activitatea de consiliere şi de orientare socioprofesională a elevilor, pentru cariera militară;
    b) susţine conducerea colegiului în organizarea şi desfăşurarea activităţilor extraşcolare şi a festivităţilor anuale.


    SECŢIUNEA a 5-a
    Acorduri/Parteneriate/Protocoale între colegiile naţionale militare şi alţi parteneri educaţionali
    ART. 86
    Colegiile naţionale militare pot realiza parteneriate cu asociaţii, fundaţii, instituţii de educaţie şi cultură, organisme economice şi organizaţii guvernamentale şi neguvernamentale sau cu alte tipuri de organizaţii, în interesul elevilor, cu condiţia ca activităţile derulate în cadrul acestora să nu contravină moralei sau legilor statului şi să nu aibă conotaţii politice, de propagandă electorală sau de prozelitism religios.

    ART. 87
    Colegiile naţionale militare pot iniţia, cu sprijinul structurilor Ministerului Apărării Naţionale şi al organizaţiilor de părinţi, prin decizie a consiliului de conducere, activităţi educative, recreative, de timp liber, pentru consolidarea competenţelor dobândite sau de accelerare a învăţării, tabere de instruire, precum şi activităţi de învăţare cu elevii, prin programele „Şcoala după şcoală“ şi „Săptămâna verde“.

    ART. 88
    (1) Acordurile de colaborare/Protocoalele încheiate cu alţi parteneri educaţionali trebuie să conţină prevederi clare cu privire la responsabilităţile părţilor implicate.
    (2) În cazul derulării unor activităţi în afara perimetrului colegiului, în acord/protocol se specifică, concret, cărei părţi îi revine responsabilitatea asigurării securităţii elevilor.

    ART. 89
    (1) Elevii legitimaţi la cluburi/asociaţii sportive civile pot activa în structurile sportive la nivel local şi naţional, în federaţii sportive de specialitate, cu aprobarea comandantului colegiului.
    (2) În situaţia în care sunt solicitaţi de federaţiile sportive de specialitate, cluburile/asociaţiile/instituţiile civile, elevii pot primi aprobarea pentru participarea la acţiunile organizate de către acestea în baza unor protocoale încheiate între colegiu şi instituţiile în cauză, din care să reiasă obligaţiile care revin fiecărei părţi.
    (3) Cererile elevilor pentru participarea la antrenamente, cantonamente de pregătire, concursuri, olimpiade, activităţi cultural-educative pe plan naţional, însoţite de solicitările federaţiilor sportive naţionale şi ale cluburilor/asociaţiilor/ instituţiilor civile în acest sens, se aprobă de către comandantul colegiului naţional militar unde sunt înmatriculaţi elevii, iar pentru cei minori este necesar şi acordul părintelui/reprezentantului legal.
    (4) Cererile federaţiilor sportive naţionale şi ale cluburilor/ asociaţiilor/instituţiilor civile, pentru participarea la antrenamente, cantonamente de pregătire, concursuri, olimpiade, activităţi cultural-educative pe plan naţional, vor fi înaintate spre aprobare eşalonului superior, cu cel puţin 10 zile înainte de participarea la activitate, cu avizul comandantului colegiului unde sunt înmatriculaţi elevii.
    (5) În cereri se specifică perioada de desfăşurare a activităţii, locul de desfăşurare, persoana care conduce activitatea şi modalităţile de contactare.
    (6) Participarea elevilor din colegiile naţionale militare la antrenamente, cantonamente de pregătire, concursuri, olimpiade, activităţi cultural-educative pe plan internaţional se realizează în conformitate cu prevederile legislative privind cooperarea internaţională în domeniul apărării.

    ART. 90
    (1) Colegiile naţionale militare pot încheia protocoale şi pot derula activităţi comune cu unităţi de învăţământ din străinătate, cu respectarea legislaţiei în vigoare.
    (2) Reprezentanţii părinţilor se pot implica direct în buna derulare a activităţilor din cadrul parteneriatelor care se derulează de către colegiu.

    CAP. X
    Dispoziţii finale
    ART. 91
    În termen de 60 de zile de la data publicării prezentelor instrucţiuni în Monitorul Oficial al României, Partea I, colegiile naţionale militare au obligaţia să elaboreze regulamentul de organizare şi funcţionare a colegiului naţional militar şi să îl transmită ierarhic, spre informare, în format electronic, la Direcţia instruire şi doctrină din Statul Major al Apărării şi la Direcţia generală management resurse umane.


    -----

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 Modele de Contracte Civile si Acte Comerciale conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 Modele de Contracte Civile si Acte Comerciale conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016