Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Guvernul României hotãrãşte:
ART. 1
Montarea de noi instalaţii consumatoare de combustibili şi energie pentru obiective de investiţii şi modernizarea, extinderea sau retehnologizarea celor existente se fac pe baza acordului energetic emis de organismele nominalizate în anexa nr. 1
ART. 2
Acordul energetic se emite pe baza documentaţiei tehnico-economice prezentate de titularul investiţiei în termen de 30 de zile de la primirea acesteia şi are valabilitate 12 luni, dacã lucrãrile de investiţii nu au început în acest interval.
ART. 3
Avizarea soluţiilor de utilizare a combustibililor şi energiei se face în conformitate cu criteriile de atribuire a acestor resurse, prevãzute în anexa nr. 2.
ART. 4
În vederea creşterii eficientei energetice nu se vor aviza consumuri de combustibili şi energie la utilaje sau instalaţii cu randamente inferioare celor mai performanţe utilaje sau instalaţii omologate în ţara.
ART. 5
Agenţia Romana pentru Conservarea Energiei din subordinea Ministerului Industriilor va controla aplicarea soluţiilor energetice conform acordurilor emise în baza prezentei hotãrîri, de cãtre agenţii economici producãtori şi consumatori de energie de orice fel.
ART. 6
În termen de 60 de zile de la publicarea prezentei hotãrîri, Agenţia Romana pentru Conservarea Energiei din subordinea Ministerului Industriilor va elabora instrucţiuni metodologice privind întocmirea documentaţiilor tehnico-economice justificative, necesare obţinerii acordului energetic.
ART. 7
Constituie contravenţii şi se sancţioneazã cu amenda de la 100.000 lei la 200.000 lei urmãtoarele fapte, dacã nu sînt sãvîrşite în astfel de condiţii încît, potrivit legii penale, sa fie considerate infracţiuni:
a) nerespectarea prevederilor art. 1 din prezenta hotãrîre cu privire la obligativitatea obţinerii acordului energetic de cãtre agenţii economici utilizatori ai instalaţiilor consumatoare de combustibili şi energie de orice fel, pentru noile obiective de investiţii, cît şi pentru modernizarea, retehnologizarea sau extinderea celor existente;
b) nerespectarea prevederilor acordului energetic emis conform prezentei hotãrîri cu privire la soluţiile electroenergetice şi termoenergetice avizate;
c) emiterea acordului energetic de cãtre organele competente, menţionate în anexa nr. 1, fãrã respectarea prevederilor prezentei hotãrîri.
În aceste situaţii, agentul constatator va dispune oprirea functionarii instalaţiilor consumatoare de combustibili şi energie pînã la îndeplinirea condiţiilor impuse de intrarea în legalitate.
ART. 8
Constatarea contravenţiilor şi aplicarea sancţiunilor se fac de cãtre personalul, împuternicit în acest sens, al Agenţiei Romane pentru Conservarea Energiei din subordinea Ministerului Industriilor.
Contravenţiilor prevãzute la art. 7 le sînt aplicabile dispoziţiile Legii nr. 32/1968 privind stabilirea şi sancţionarea contravenţiilor, cu modificãrile ulterioare.
ART. 9
Prevederile <>Hotãrîrii Guvernului nr. 399 din 12 aprilie 1990 privind reorganizarea activitãţii de avizare a consumurilor de combustibili şi energie, precum şi orice prevedere contrarã, se abroga.
Anexele nr. 1 şi 2 fac parte integrantã din prezenta hotãrîre.
ART. 10
Prevederile prezentei hotãrîri intra în vigoare în termen de 60 de zile de la data publicãrii ei în Monitorul Oficial al României.
PRIM-MINISTRU
NICOLAE VACAROIU
Contrasemneazã:
----------------
p. Ministru de stat,
ministrul finanţelor,
Dan Mogos,
secretar de stat
Ministrul industriilor,
Dumitru Popescu
Secretar de stat, şeful Departamentului
pentru Administraţie Publica Localã,
Octav Cozmanca
ANEXA 1
ORGANISME
competente sa emita acorduri şi avize privind utilizarea combustibililor şi energiei
1. Agenţia Romana pentru Conservarea Energiei din subordinea Ministerului Industriilor
emite acorduri pentru:
- utilizarea combustibililor lichizi, solizi şi gazosi, indiferent de nivelul consumului orar şi anual, cu excepţia cazurilor prevãzute în competentele acordate regiilor autonome "Renel" Bucureşti, "Romgaz" Medias, consiliilor judeţene şi Consiliului Local al Municipiului Bucureşti, cuprinse în prezenta anexa;
- utilizarea energiei termice din centrale electrice de termoficare sau centrale termice aflate în administrarea Regiei Autonome de Electricitate "Renel" pentru debite orare de abur mai mari de 10 t/h sau 5 Gcal./h apa fierbinte;
- utilizarea energiei termice din centrale termice sau electrice de termoficare aparţinînd altor agenţi economici, indiferent de cantitatea solicitatã pe baza avizului tehnic al titularului sursei;
- utilizarea energiei electrice din Sistemul energetic naţional pentru puteri maxime, simultan absorbite, mai mari de 3 MW;
- utilizarea resurselor energetice refolosibile şi a surselor noi de energie: solara, eoliana, biomasa, biogaz, geotermala etc.
2. Regia Autonomã de Electricitate "Renel"
a) emite acorduri pentru:
- utilizarea energiei termice (abur şi apa fierbinte) din centrale electrice de termoficare sau din centrale termice aflate în administrarea sa pentru debite absorbite mai mici sau egale cu 10 t/h abur sau 5 Gcal./h apa fierbinte;
- utilizarea energiei electrice din Sistemul energetic naţional pentru puteri maxime, simultan absorbite, pînã la 3 MW;
b) emite avize tehnice privind condiţiile şi posibilitãţile de racordare la reţelele Sistemului energetic naţional sau la conductele de transport şi distribuţie a energiei termice alimentate din centrale electrice de termoficare şi centrale termice din administrarea proprie pentru obiectivele la care se prevãd puteri electrice şi debite orare de energie termice care intra în competenta de aprobare a Agenţiei Romane pentru Conservarea Energiei.
3. Regia Autonomã a Gazelor "Romgaz" Medias
a) emite acorduri pentru:
- utilizarea gazelor naturale la prepararea hranei în gospodãriile populaţiei sau în apartamente în blocuri de locuinţe, pentru instalaţiile de încãlzire a locuinţelor individuale (centrala termica sau soba) şi pentru producerea apei calde menajere (sau în baie), cu avizul prealabil al consiliilor judeţene sau al Consiliului Local al Municipiului Bucureşti, precum şi pentru alte categorii de receptori cu consum pînã la un nivel maxim de 20 mc/h; aceste acorduri se emit în limita cantitãţilor de gaze naturale aprobate în acest scop de cãtre Guvern;
- activitatea de extracţie, transport şi distribuţie a ţiţeiului şi gazelor naturale;
- înlocuirea unor utilaje consumatoare de gaze naturale cu debit maxim instalat de 200 mc/h cu utilaje noi sau modernizate, cu randamente superioare, în vederea reducerii consumului aprobat;
- renominalizarea receptorilor de gaze naturale în cadrul unui debit existent instalat de maximum 200 mc/h şi al unui consum anual aprobat;
b) emite avize tehnice pentru toate categoriile de consumatori al cãror debit necesar de gaze naturale intra în competenta de aprobare a Agenţiei Romane pentru Conservarea Energiei. 4. Consiliile judeţene şi Consiliul Local al Municipiului Bucureşti
- emit acorduri pentru utilizarea combustibilului lichid, solid şi a gazelor petroliere lichefiate, pentru prepararea hranei în gospodãriile individuale ale populaţiei şi pentru instalaţiile de încãlzire centrala a acestora sau de încãlzire a locuinţelor individuale cu sobe.
ANEXA 2
CRITERIILE
de atribuire a combustibililor şi energiei în cadrul acordurilor energetice
1. Gaze naturale
a) Vor fi acordate numai obiectivelor din localitãţile care dispun de reţele de distribuţie legal aprobate.
Înfiinţarea distributiilor de gaze naturale în localitãţi se va face în situaţii temeinic justificate, prin hotãrîre a Guvernului.
Proiectul de hotãrîre se va iniţia de cãtre consiliile judeţene, pe baza unui studiu tehnico-economic cu conţinutul-cadru conform anexei nr. 3 la Hotãrîrea Guvernului nr. 138/1992, avizat de Regia Autonomã a Gazelor "Romgaz" Medias.
Înaintarea la Guvern pentru aprobare se va face de cãtre Ministerul Industriilor dupã analizarea oportunitãţii infiintarii distribuţiei de gaze naturale în localitãţile respective, conform criteriilor de stabilire a prioritatilor prevãzute în anexa nr. 2 la Hotãrîrea Guvernului nr. 138/1992.
Extinderea reţelelor de distribuţie în localitãţile în care exista distribuţie de gaze naturale va putea fi luatã în considerare în cazul utilizãrii gazelor în gospodãriile populaţiei şi blocuri de locuinţe şi la alţi mici consumatori (instituţii social-culturale, unitãţi prestatoare de servicii, brutarii, laboratoare) dacã aceştia se racordeaza la aceleaşi reţele de distribuţie.
b) Ţinînd seama de condiţiile de mai sus, gazele naturale se vor acorda în urmãtoarele situaţii:
- în activitatea de preparare a hranei;
- în procese tehnologice cu flacara directa;
- pentru activitãţi de laborator în cazurile în care nu pot fi utilizaţi alţi combustibili;
- ca materie prima în industria chimica, petrochimica, metalurgica, petroliera etc.;
- în activitãţi de extracţie, transport şi distribuţie a ţiţeiului şi gazelor naturale;
- în gospodãriile populaţiei prin aprobarea unui foc pentru încãlzirea centrala (sau cu soba).
c) Cu excepţia cazurilor aprobate prin acte normative, nu se vor acorda gaze naturale în industrie, instituţii şi obiective social-culturale, în urmãtoarele situaţii:
- pentru producerea de energie termica sau electrica în noi centrale termice de zona, centrale termo-electrice sau centrale electrice de termoficare;
- ca suport de flacara pentru centrale termoelectrice sau centrale termice care funcţioneazã pe alţi combustibili;
- pentru înlocuirea combustibililor de orice fel utilizaţi în prezent la consumatorii existenţi.
2. Combustibil lichid greu (pacura)
Va fi acordat marilor consumatori la care exista sau se pot realiza gospodãrii de combustibili cu instalaţii de fluidificare şi, eventual, cu linie CF de garaj, pentru urmãtoarele domenii de utilizare:
- în procese tehnologice cu flacara directa;
- la producerea aburului tehnologic şi a apei fierbinti în cazane mijlocii şi mari;
- la înlocuirea gazelor naturale în instalaţiile de producere a energiei termice existente, în vederea disponibilizarii debitelor de gaze.
3. Combustibil lichid uşor
Va fi acordat cu precãdere micilor consumatori pentru care nu se justifica din punct de vedere tehnico-economic utilizarea pacurii, în urmãtoarele situaţii:
- la prepararea hranei în bucãtãriile cantinelor, unitãţilor sanitare şi unitãţilor de alimentaţie publica;
- în procese tehnologice cu flacara directa în cuptoare de capacitãţi mici;
- la producerea energiei termice în cazane mici de abur şi apa calda;
- la înlocuirea gazelor naturale în instalaţiile de producere a energiei termice existente, în vederea disponibilizarii debitelor de gaze pentru utilizãri tehnologice.
4. Motorina
Va fi acordatã în situaţii de excepţie, bine justificate, pentru procese tehnologice cu flacara directa în care nu se poate utiliza combustibil lichid uşor.
5. Gaze petroliere lichefiate
Vor fi acordate, în principal, pentru prepararea hranei în locuinţe, obiective social-culturale şi activitãţi de laborator în zonele în care nu pot fi asigurate gazele naturale.
6. Cãrbuni
a) Utilizarea lignitului va fi avizatã în special pentru centralele electrice sau centralele termice de zona, echipate cu cazane cu debite mijlocii şi mari.
Avizarea utilizãrii altor sorturi de cãrbune va fi luatã în considerare în funcţie de posibilitãţile furnizorilor şi de destinaţia consumului.
b) Principalele activitãţi la care se va aviza utilizarea carbunelui vor fi:
- producerea energiei termice pentru scopuri tehnologice şi incalziri;
- unele procese tehnologice cu flacara directa (de exemplu, fabricarea materialelor de construcţii);
- substituirea hidrocarburilor cu cãrbuni în procese tehnologice.
7. Energie termica
a) Pentru avizare se va tine seama de sursa de alimentare şi de combustibilul necesar producerii cantitãţii de energie termica acordatã. Ca urmare, la examinarea cererilor de energie termica se vor avea în vedere criteriile stabilite pentru avizarea combustibililor.
Propunerile de asigurare a energiei termice fãrã consum suplimentar de combustibil şi energie electrica în sursa termica trebuie sa cuprindã mãsurile pentru încadrarea în consumurile existente, efectul lor cantitativ prevãzut asupra economiei de combustibil şi energie.
Nu se vor aviza consumuri suplimentare de energie termica din centralele termice care funcţioneazã pe gaze naturale.
b) Propunerile de asigurare a energiei termice din resurse energetice refolosibile trebuie sa precizeze instalaţiile de recuperare aferente şi sa cuprindã date privind capacitatea disponibilã a acestora.
c) Pentru distanţe apreciabile de transport al agentului termic este necesar sa se prezinte o comparatie tehnico-economicã între soluţia de racordare propusã şi o soluţie cu sursa termica proprie amplasata în apropierea obiectivului.
d) În cazul în care obiectivul consumator este diferit de titularul sursei termice, acesta va obţine avizul tehnic al furnizorului privind posibilitatea şi condiţiile în care se poate asigura energia termica solicitatã.
8. Energie electrica
a) Avizarea soluţiilor de alimentare din Sistemul energetic naţional a marilor consumatori de energie electrica se va face pe baza unui studiu de soluţie anexat la documentaţia justificativã, împreunã cu avizul organului competent din cadrul Regiei Autonome de Electricitate "Renel".
b) Avizarea utilizãrii receptorilor electrotermici se poate face în cazuri justificate tehnico-economic comparativ cu soluţia folosirii utilajelor similare consumatoare de combustibil cu flacara directa şi care asigura un randament mai bun de utilizare a energiei primare.
----------------
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect: