Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   HOTARIRE nr. 805 din 20 iulie 1990  privind organizarea si atributiile Ministerului Comertului si Turismului    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

HOTARIRE nr. 805 din 20 iulie 1990 privind organizarea si atributiile Ministerului Comertului si Turismului

EMITENT: GUVERN
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL NR. 191 DIN 24/09/91
Guvernul României hotãrãşte:

ART. 1
Începînd cu data de 20 iulie 1990 se înfiinţeazã Ministerul Comerţului şi Turismului, ca organ central al administraţiei de stat, persoana juridicã.
Pe aceeaşi data, Ministerul Comerţului Interior, Ministerul Comerţului Exterior şi Ministerul Turismului îşi înceteazã activitatea.
ART. 2
Ministerul Comerţului şi Turismului elaboreazã şi aplica, în baza programului economic al Guvernului României, politica dezvoltãrii comerţului interior, exterior şi turismului.
ART. 3
În realizarea obiectivelor sale, Ministerul Comerţului şi Turismului are urmãtoarele atribuţii şi sarcini generale:
- elaboreazã strategia dezvoltãrii comerţului şi turismului intern şi internaţional al tarii, orienteaza prin norme şi mecanisme ale economiei de piata, activitatea agenţilor economici spre satisfacerea cerinţelor populaţiei în condiţii de competitivitate şi profitabilitate;
- iniţiazã, promoveazã sau, dupã caz, avizeazã norme şi reglementãri vizind dezvoltarea activitãţii de comerţ interior, comerţ exterior şi turism;
- asigura condiţiile pentru desfãşurarea rapida a procesului de automatizare şi de privatizare în domeniile sale de activitate;
- licentiaza sau, dupã caz, participa la licentierea agenţilor economici care desfãşoarã activitate de comerţ interior, comerţ exterior şi turism, indiferent de forma de proprietate şi supravegheazã modul de funcţionarea a acestora în conformitate cu licentele eliberate;
- avizeazã propunerile privind dezvoltarea bazei tehnico-materiale din domeniul comerţului interior, comerţului exterior şi turismului, din sectorul public şi privat;
- urmãreşte aplicarea legislaţiei de comerţ şi turism, precum şi a înţelegerilor internaţionale din acest domeniu, la care România este parte;
- vegheazã asupra pãstrãrii climatului de concurenta loiala şi ia mãsuri pentru protejarea intereselor consumatorilor şi ale agenţilor economici;
- organizeazã, participa sau, dupã caz, colaboreazã la acţiunile de promovare a schimburilor comerciale şi turistice cu alte state;
- organizeazã şi coordoneazã activitatea centrelor teritoriale de expansiune a comerţului şi turismului;
- sprijinã formarea şi perfecţionarea profesionalã a personalului care acţioneazã în domeniul comerţului şi turismului.
ART. 4
Ministerul Comerţului şi Turismului are în componenta:
- Departamentul comerţului interior;
- Departamentul comerţului exterior;
- Departamentul turismului.
ART. 5
Ministerul Comerţului şi Turismului, prin departamentele sale, are urmãtoarele atribuţii şi sarcini specifice:
a) Departamentul comerţului interior, în calitatea sa de organ de promovare a politicii de comerţ interior:
- studiazã conjunctura pieţei interne a bunurilor de consum, în vederea definirii tendinţelor de evoluţie şi a modificãrilor structurale în opţiunile sociale ale populaţiei, pentru orientarea structurii, innoirii şi diversificãrii ofertei de mãrfuri;
- urmãreşte asigurarea protecţiei consumatorului, promovarea progresului tehnic în procesul comercial intern; inspecteaza activitatea de control al produselor alimentare care se comercializeazã şi, împreunã cu Ministerul Sãnãtãţii, urmãreşte aplicarea normelor sanitare de prevenire a imbolnavirilor şi de promovare a sãnãtãţii;
- stabileşte marje de adaos în grile pe diferite verigi ale comerţului cu ridicatã şi amãnuntul, precum şi preţuri maxime la produsele esenţiale, controleazã sistematic respectarea acestora de cãtre agenţii comerciali;
- stabileşte programe de lucru obligatorii pentru unitãţile comerciale, pentru a se asigura o buna şi continua aprovizionare a cumparatorilor;
- organizeazã inspecţia comercialã de stat în scopul realizãrii de cãtre agenţii comerciali a activitãţii pe piata interna în concordanta cu dispoziţiile legale şi condiţiile licenţei de comerţ.
b) Departamentul comerţului exterior, în calitatea sa de organ de promovare a politicii şi a schimburilor comerciale în relaţiile cu strainatatea:
- organizeazã şi coordoneazã studierea tendinţelor pieţelor externe în vederea informãrii şi orientarii agenţilor economici din ţara;
- iniţiazã mãsuri pentru stimularea exportului şi asigurarea echilibrului valutar în activitatea de comerţ exterior;
- negociaza, dupã caz, împreunã cu Ministerul Afacerilor Externe, tratate, acorduri şi alte înţelegeri cu caracter comercial, pentru stabilirea cadrului juridic necesar desfãşurãrii relaţiilor comerciale externe ale României;
- promoveazã şi reprezintã interesele comerciale ale României în relaţiile cu organizaţiile economice cu vocaţie universala, precum şi cu caracter regional şi cu gruparile economice;
- desfãşoarã activitate de reprezentare comercialã oficialã permanenta în strãinãtate, prin reprezentanţi proprii incluşi în cadrul misiunilor diplomatice sau oficiilor consulare, de regula în limita a 1-3 specialişti, în scopul facilitãrii dezvoltãrii şi diversificãrii relaţiilor comerciale cu ţãrile de resedinta. Atribuţiile reprezentanţilor respectivi şi numãrul acestora pe fiecare ţara se vor stabili prin acord cu Ministerul Afacerilor Externe, cu respectarea regulilor de drept internaţional aplicabile;
- elibereazã licentele de import şi export în conformitate cu necesitãţile şi interesele economiei naţionale;
- elaboreazã şi aplica, împreunã cu Ministerul Finanţelor, politica vamalã a României.
c) Departamentul turismului, ca organ de promovare a politicii în domeniul turismului:
- elaboreazã programe pentru valorificarea eficienta a potenţialului turistic al tarii şi stabileşte mijloacele şi cãile pentru dezvoltarea turismului prin unitãţi specializate, indiferent de subordonare şi de forma de proprietate;
- avizeazã studiile şi planurile de sistematizare pentru dezvoltarea zonelor, staţiunilor şi localitãţilor turistice, amplasarea obiectivelor turistice în cadrul acestora, precum şi initiativele de construcţii şi amenajãri de obiective turistice;
- organizeazã activitãţi de informare şi documentare cu privire la dezvoltarea turismului şi tendintele acestuia pe plan mondial, efectueazã studii de marketing în vederea promovãrii produsului turistic romanesc pe piata externa şi pentru dezvoltarea bazei materiale turistice;
- realizeazã promovarea turistica în ţara şi în strãinãtate, iniţiazã, împreunã cu Ministerul Sãnãtãţii, acţiuni pentru promovarea turismului medical;
- negociaza, dupã caz, împreunã cu Ministerul Afacerilor Externe, acorduri, protocoale şi convenţii internaţionale, în vederea creãrii cadrului juridic necesar, pentru facilitarea şi încurajarea schimbului turistic internaţional, sprijinã şi indruma cooperarea economicã internationala privind construirea şi exploatarea de obiective turistice în ţara şi în strãinãtate;
- elaboreazã regulamente şi normative de dotare şi clasificare a unitãţilor ce presteazã servicii turistice, clasifica unitãţile de cazare şi alimentaţie publica şi exercita controlul respectãrii acestora, indiferent de subordonare şi de forma de proprietate a acestora;
- înfiinţeazã şi organizeazã birouri şi agenţii turistice în strãinãtate şi asigura funcţionarea acestora în conformitate cu normele legale în vigoare;
- avizeazã limite minime şi maxime de tarife, preţuri şi comisioane pentru prestarea de servicii turistice de cãtre unitãţile de profil.
ART. 6
Structura organizatoricã a Ministerului Comerţului şi Turismului este cea prevãzutã în anexa nr. 1*), cu un numãr maxim de 649 posturi, exclusiv personalul de deservire şi muncitori, repartizate astfel:
- Departamentul comerţului interior - maxim 237 persoane;
- Departamentul comerţului exterior - maxim 251 persoane;
- Departamentul turismului - maxim 161 persoane.
ART. 7
În structura organizatoricã a departamentelor funcţioneazã direcţii generale, direcţii, servicii, birouri şi oficii (grup) cu un numãr minim de personal, dupã cum urmeazã:
- direcţie generalã - cu minim 15 persoane;
- direcţie - cu minim 10 persoane;
- serviciu - cu minim 5 persoane;
- birou - cu minim 3 persoane.
ART. 8
Structura organizatoricã a departamentelor se elaboreazã de Ministerul Comerţului şi Turismului şi se aproba de ministrul de stat.
ART. 9
Numãrul posturilor de secretar economic I, inspector general, consilier I, economist/inginer şi altele similare, principal I, este de cel mult 10% iar cel de secretar economic II, consilier/economist/inginer şi altele similare, principal II, este de cel mult 15% din numãrul total de personal cu studii superioare.
ART. 10
Ministerul Comerţului şi Turismului organizeazã centre teritoriale de expansiune a comerţului şi turismului, în care funcţioneazã reprezentanţi ai departamentelor, în calitate de inspectori generali pentru comerţ şi turism, în limita a 150 posturi şi se acorda peste proportiile prevãzute prevãzute la art. 9.
Salariile tarifare ale acestor funcţii sînt cele prevãzute în anexa nr. 6 la Legea nr. 57/1974.
ART. 11
Ministerul Comerţului şi Turismului are reprezentanţi oficiali proprii în strãinãtate pentru activitatea de comerţ şi turism, în numãr de cel mult 265 posturi pentru comerţul exterior şi de cel mult 25 posturi pentru comerţul internaţional.
ART. 12
Pentru conducerea activitãţii Ministerului Comerţului şi Turismului se constituie un consiliu de administraţie condus de ministru, în calitate de preşedinte al acestuia, a cãrui componenta se stabileşte prin ordin al ministrului.
ART. 13
Pe lîngã Ministerul Comerţului şi Turismului funcţioneazã un consiliu consultativ pentru probleme de comerţ şi turism, a cãrui componenta se stabileşte de ministru.
ART. 14
În subordinea Ministerului Comerţului şi Turismului se afla:
- Institutul naţional de conjunctura şi management comercial şi turistic, cu un numãr total de maximum 270 posturi, organism semiguvernamental, cu personalitate juridicã, desfasurindu-şi activitatea în regim de autonomie economicã, 50% fiind finanţat din bugetul Ministerului Comerţului şi Turismului şi 50% din contracte cu terţi. Structura organizatoricã şi salarizarea personalului se fac potrivit reglementãrilor în vigoare pentru activitatea de cercetare.
Personalul din cadrul Institutului naţional de conjunctura şi management comercial şi turistic poate fi redimensionat în funcţie de volumul de activitate solicitat de agenţii economici, fiind finanţat din contracte încheiate cu aceştia.
Pentru activitatea de perfecţionare a personalului se pot utiliza funcţii de expert instructor şi expert instructor principal.
- Centre de calcul pe profilul activitãţii departamentelor, ca unitãţi cu autonomie proprie, care se înfiinţeazã prin ordin al ministrului comerţului şi turismului, potrivit legii.
ART. 15
Posturile de inspector de specialitate principal I şi II, precum şi de referent de specialitate principal, existente la aceasta data, se menţin în structura organizatoricã a ministerului şi se aplica în continuare prevederile pct. 20 din Decretul-lege nr. 9/7 ianuarie 1990.
ART. 16
Ministerul Comerţului şi Turismului va utiliza în parcul propriu de transport un numãr de 20 autovehicule.
Parcul de autovehicule al unitãţilor Ministerului Comerţului şi Turismului se stabileşte prin ordin al ministrului.
ART. 17
Activitãţile, activul şi pasivul, care se preiau sau se predau unitãţilor nou înfiinţate, se stabilesc pe baza de protocol încheiat în termen de 30 de zile de la data prezentei hotãrîri.
ART. 18
Personalul care trece de la Ministerul Comerţului Interior, Ministerul Comerţului Exterior şi Ministerul Turismului la Ministerul Comerţului şi Turismului se considera transferat în interesul serviciului.
Personalul transferat în interesul serviciului la alte unitãţi sau trecut, cu acordul fiecãruia, în cadrul Ministerului Comerţului şi Turismului sau în unitãţile acestuia în funcţii cu niveluri de salarizare mai mici, are dreptul la salariul tarifar avut, sporul şi indemnizaţia de conducere, dupã caz, timp de 3 luni dupã intrarea în vigoare a noii structuri organizatorice.
De aceleaşi drepturi beneficiazã şi personalul care este menţinut în activitate, în mod excepţional, în Ministerul Comerţului şi Turismului sau în unitãţile acestuia peste numãrul de posturi aprobat.
ART. 19
Întreprinderea "Publiturism" se reorganizeazã sub denumirea de "Publirom" avînd ca obiect de activitate promovarea şi propaganda publicitara în domeniul comerţului exterior, comerţului interior şi turismului şi va include Editura pentru turism.
ART. 20
Unitãţile de învãţãmînt subordonate Ministerului Comerţului Interior trec în subordinea Ministerului Învãţãmîntului şi Ştiinţei.
ART. 21
Unitãţile economice din reţeaua comerţului interior, comerţului exterior şi turismului vor funcţiona pe principiile autonomizarii gestionare şi decizionale, precum şi ale privatizãrii, urmînd a se organiza în societãţi comerciale pe acţiuni şi companii, pe baza liberei asocieri, în conformitate cu prevederile legale.
ART. 22
Ministerul Finanţelor şi Ministerul Comerţului şi Turismului vor lua mãsuri pentru introducerea modificãrilor corespunzãtoare care decurg din aplicarea prezentei hotãrîri în indicatorii economici şi financiari pe anul 1990.
ART. 23
Pe data prezentei hotãrîri se abroga Hotãrîrea Guvernului nr. 193 din 28 februarie 1990 , precum şi Hotãrîrile Guvernului privind înfiinţarea Ministerului Comerţului Interior, Ministerului Comerţului Exterior şi Ministerului Turismului.

PRIM-MINISTRU
PETRE ROMAN

---------------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016