Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Guvernul României hotărăşte: CAP. I Dispoziţii generale ART. 1 Salarizarea personalului din unităţile Regiei Autonome Administraţia Naţionala a Aeroporturilor se face ţinînd seama de specificul şi importanţa deosebită a activităţii desfăşurate. ART. 2 (1) Salariile personalului din unităţile Administraţiei Naţionale a Aeroporturilor cuprind: - salariile de bază care se stabilesc în raport cu complexitatea sarcinilor, a răspunderii şi a nivelului de pregătire necesar funcţiei ocupate; - sporuri la salariul de bază: pentru vechime în muncă şi în funcţie de rezultatele obţinute; pentru condiţiile în care se desfăşoară activitatea; pentru munca desfăşurata peste programul normal de lucru; pentru munca în timpul nopţii; pentru îndeplinirea unor responsabilităţi suplimentare funcţiei de bază; - premii pentru rezultatele deosebite obţinute în activitatea individuală, precum şi un premiu anual pentru contribuţia la realizările pe ansamblul unităţii. (2) Pe lîngă drepturile de salarii se pot acorda şi alte drepturi şi facilităţi reglementate prin acte normative specifice. CAP. II Salarii de bază ART. 3 (1) Salariile de bază pentru personalul de execuţie sînt diferenţiate pe funcţii şi în cadrul fiecărei funcţii pe grade profesionale sau trepte profesionale. Salariile de bază pentru fiecare grad sau treaptă profesională sînt stabilite pe 3-4 gradaţii. (2) Salariile de bază pentru personalul de execuţie prevăzute în anexele la prezenta hotărîre sînt diferenţiate în raport de mărimea unităţilor. (3) Diferenţierea unităţilor în raport de mărimea lor se face de către Consiliul de administraţie al Administraţiei Naţionale a Aeroporturilor ţinînd cont de criteriile specifice activităţii desfăşurate. (4) Salariile de bază pentru personalul de conducere-şef birou, şef atelier, şef serviciu, şef secţie, director şi director general, adjunctii şi asimilaţii acestora - prevăzute în anexele la prezenta hotărîre sînt cele corespunzătoare funcţiei de execuţie, gradului sau treptei profesionale şi gradatiei obţinute, la care se adauga o indemnizaţie de conducere care face parte din salariul de bază, diferenţiată în raport cu răspunderea funcţiei de conducere îndeplinită, mărimea unităţii precum şi de ponderea muncii de conducere, fata de activitatea de execuţie pe care o realizează. Indemnizaţia de conducere se stabileşte anual de conducătorul unităţii, sau după caz, al organului care îl numeşte în funcţia de conducere, în raport cu rezultatele obţinute, cu mărimea unităţii şi cu răspunderea ce-i revine. (5) Ponderea funcţiilor de conducere nu poate depăşi 15% din totalul personalului din regia autonomă şi se defalca ca număr pe unităţi de consiliul de administraţie. ART. 4 (1) Trecerea personalului în gradatia imediat superioară se face o data pe an, pentru întregul personal, de regula, la începutul anului bugetar, la propunerea şefului compartimentului din care face parte personalul respectiv, cu aprobarea consiliului de administraţie pentru personalul propriu şi comitetului director pentru unităţile componente. Pentru persoanele care ocupa funcţii de conducere, trecerea în gradatia imediat superioară se face de organul care aproba numirea în aceste funcţii. (2) Vechimea minima necesară pentru trecerea în gradatia imediat superioară este de 2 ani. La trecerea în gradatia imediat superioară se tine seama de calităţile personale concretizate prin rezultatele obţinute în activitatea profesională, notate cu calificativul "Bun" sau "Foarte bun" în anul precedent. (3) Angajarea şi avansarea în funcţii, grade, trepte profesionale se face prin concurs în raport de competenţa profesională şi rezultatele obţinute în activitate. Încadrarea la avansarea în funcţie se face la gradaţia I sau la o gradaţie care să îi asigure o creştere egală cu o clasă de salarizare sau cu două clase. (4) Vechimea minimă în grad sau treapta profesională pentru avansarea în gradul sau treapta imediat superioară este de cel puţin 2 ani. Fac excepţie de la această prevedere persoanele încadrate în funcţiile prevăzute în anexele la prezenta hotărîre, cu salariul de debutant. (5) În mod excepţional pentru cadre de o valoare deosebita consiliul de administraţie poate aproba nominal prezentarea la concurs pentru avansare în gradul sau treapta profesională imediat superioară fără îndeplinirea condiţiilor de vechime specificate în alineatul precedent. ART. 5 Activitatea profesională se apreciază anual cu calificativul "Foarte bun", "Bun", "Satisfăcător" săi "Slab". CAP. III Sporuri la salariul de bază ART. 6 (1) Pentru vechimea în muncă şi rezultatele obţinute în activitate, salariaţii beneficiază de un spor de vechime calculat la salariul de bază, corespunzător timpului efectiv lucrat în program normal de lucru astfel:
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Cotele din salariul de bază
─────────────────────────────────────────
Pentru personalul
operativ, de Pentru
Tranşe de vechime în muncă dirijare, control restul
şi informare personalului
a traficului
aerian civil
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
1 2 3
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
între 1 şi 3 ani 11% -
între 3 şi 5 ani 12% 3%
de la 5 la 10 ani 15% 6%
de la 10 la 15 ani 18% 9%
de la 15 la 20 ani 21% 12%
peste 20 ani 25% 15%
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
(2) Trecerea într-o tranşă superioară de vechime în muncă, pentru acordarea sporului, se face numai în cazul persoanelor care în ultimii 2 ani consecutiv au obţinut cel puţin calificativul "Bun". (3) În vechimea în muncă ce se ia în considerare pentru acordarea sporului de vechime nu se includ perioadele cît persoana respectivă a obţinut calificativul "Slab". (4) Sporul corespunzător vechimii în muncă calculat potrivit prevederilor alineatului precedent, se plăteşte cu începere de la data de 1 a lunii următoare aceleia în care s-a împlinit vechimea în muncă prevăzută la tranşa respectivaăşi se ia în calcul la stabilirea pensiei şi a indemnizaţiei pentru incapacitate temporar de muncă. ART. 7 În raport cu condiţiile în care se desfăşoară activitatea, pot fi acordate următoarele categorii de sporuri: (1) Pentru condiţii grele de munca, de pînă la 15% din salariul de bază, personalului care lucrează în condiţii de efort fizic ridicat, la temperaturi foarte ridicate sau foarte scăzute, în mediu umed, condiţii de izolare, alte condiţii de mediu deosebite sau nedorite, trepidaţii şi altele asemenea, unde atragerea forţei de munca se face cu dificultate. (2) Pentru condiţii nocive - în cazul în care la locurile de muncă sînt depăşite concentraţiile de noxe maxim admise de normele de protecţia muncii, sporul se acordă pe baza determinarilor efectuate de organele de specialitate, în cuantum brut de pînă la 455 lei lunar. Unitatea are obligaţia de a îmbunătăţi condiţiile de muncă pentru reducerea continuă a noxelor la locurile de muncă. (3) Pentru condiţii periculoase, de pînă la 15% din salariul de bază, personalul de la locurile de muncă la care se menţine un anumit pericol, cum ar fi: riscul de accidentare sub circulaţie, lucrul la înălţime, alimentarea aeronavelor cu oxigen sau produse petroliere aditivate cu lichid I. (4) Pentru tehnicitate, complexitate şi responsabilităţi, de pînă la 20% din salariul de bază. Aceeaşi persoană nu poate primi concomitent acest spor cu sporul pentru condiţii grele de munca. Acest spor face parte din salariul de bază. (5) Pentru exercitarea unei funcţii suplimentare, se acordă un spor de pînă la 30% din salariul de bază minim al funcţiei înlocuite, cu aprobarea conducătorului unităţii. Sporurile prevăzute la acest articol se acordă proporţional cu timpul efectiv lucrat în condiţiile prevăzute la alineatul de mai sus. ART. 8 (1) Orele presate peste durata normală a timpului de lucru se compensează cu timp liber corespunzător. Dacă munca astfel prestată nu a putut fi compensată cu timp liber corespunzător, orele suplimentare se vor salariza cu un spor din salariul de bază astfel: a) 50% din salariul de bază pentru primele 2 ore de depăşire a duratei normale a zilei de lucru; b) 100% din salariul de bază pentru orele următoare. Cu spor de 100% se plătesc şi orele lucrate în zilele de repaus săptămînal sau în celelalte zile în care, în conformitate cu reglementările în vigoare nu se lucrează. Munca peste durata normală a timpului de lucru poate fi prestată şi sporurile prevăzute la alineatul 1 se pot plăti numai dacă efectuarea orele suplimentare a fost dispusă de conducătorul unităţii, fără a se depăşi 120 ore anual. În cazuri cu totul deosebite consiliul de administraţie poate aproba efectuarea orelor suplimentare şi peste acest plafon, dar nu mai mult de 360 ore anual. Aprobarea efectuării orelor suplimentare se face cu consultarea sindicatelor. (2) Orele prestate în program de tură pentru desfăşurarea continuă a activităţilor aeroportuare care în cursul unei luni depăşesc durata normală a timpului de lucru, vor fi compensate cu timp liber corespunzător. Dacă munca astfel prestată nu a putut fi compensată cu timp liber corespunzător, orele efectuate peste programul normal de lucru vor fi plătite cu un spor de 100% din salariul de bază. ART. 9 Pentru timpul lucrat în cursul nopţii se acorda un spor de 25% din salariul de bază, personalului care îşi desfăşoară activitatea între orele 22-6, dacă timpul astfel lucrat reprezintă cel puţin jumătate din programul de lucru. ART. 10 Categoriile de personal, locurile de muncă, condiţiile concrete de acordare şi cuantumul sporurilor se stabilesc prin regulament aprobat de Consiliul de administraţie al Administraţiei Naţionale a Aeroporturilor, potrivit legii. CAP. IV Premii ART. 11 (1) Pentru premierea în cursul anului a salariaţilor din unităţile regiei autonome precum şi din aparatul propriu care au participat direct la obţinerea unor rezultate deosebite în domeniul specific de activitate se constituie un fond de premiere lunar prin aplicarea unei cote de 2% asupra fondului de salarii prevăzut în bugetul de venituri şi cheltuieli. (2) Sumele astfel constituite şi neconsumate pot fi utilizate în lunile următoare în cadrul aceluiaşi an bugetar. ART. 12 (1) Pentru activitatea desfăşurată, personalul din unităţile regiei precum şi cel din aparatul propriu al Administraţiei Naţionale a Aeroporturilor, beneficiază la sfîrşitul anului calendaristic de un premiu de pînă la un salariu mediu lunar de bază realizat în anul pentru care se face plata. (2) Consiliul de administraţie sau consiliul director, după caz, poate hotărî reducerea pînă la anulare a premiului anual pentru personalul care în cursul anului a desfăşurat o activitate profesională slabă sau necorespunzătoare, sau a avut abateri pentru care a fost sancţionat disciplinar. CAP. V Alte drepturi ART. 3 A. Numirea temporară, delegarea, detaşarea sau trecerea temporară în alta muncă. Persoanele numite temporar într-un post de conducere vacant care nu a putut fi ocupat prin concurs sau în locul unei persoane cu funcţii de conducere care lipseşte temporar din unitate o perioadă mai mare de 30 de zile calendaristice şi care nu beneficiază de salariu pe perioada respectivă, primesc, pe lîngă salariul de bază al funcţiei, gradului sau treptei profesionale în care sînt încadrate, indemnizaţia corespunzătoare funcţiei de conducere pe care o preiau. Numirile temporare pe posturi de conducere vacante se pot face pentru o perioada de cel mult 6 luni, în cadrul căreia se vor organiza noi concursuri pentru ocuparea acestor posturi. ART. 14 (1) Pe durata delegării, detaşării sau trecerii temporare într-o alta muncă, persoana în cauza îşi păstrează funcţia, gradul sau treapta profesională şi salariul avute anterior. (2) Cînd detaşarea sau trecerea temporară în alta activitate se face la o muncă la care este stabilit un salariu mai mare, persoana detaşată sau trecută temporar în alta muncă, are dreptul la acest salariu în condiţiile prevăzute de lege. (3) Pe perioada detaşării sau trecerii temporare în alta muncă, salariaţii primesc, pe lîngă salariul de bază stabilit potrivit alin (1) sau (2) şi celelalte drepturi ce se acordă personalului de la locul de muncă respectiv. (4) Drepturile ce se acordă pe timpul detaşării sau trecerii temporare în alta muncă se suportă de unitatea unde personalul respectiv îşi desfăşoară activitatea. B. Drepturi în cazul mutării în alta localitate şi alte drepturi ART. 15 (1) Personalul mutat, în cadrul aceleiaşi unităţi, în altă localitate are dreptul la: a) rambursarea costului transportului pentru el şi membrii familiei sale, precum şi pentru gospodăria sa; b) plata unei indemnizaţii egale cu salariul de bază lunar; c) plata unei indemnizaţii egale cu 1/4 din salariul sau de bază lunar, pentru fiecare membru de familie; d) un concediu plătit de 5 zile lucrătoare, în vederea mutării efective, acordat la cererea sa. (2) Mutarea în alta localitate se va putea face, în toate cazurile, numai cu asigurarea suprafeţei locative corespunzătoare. (3) De drepturile prevăzute la alin. (1) beneficiază şi persoanele solicitate să fie transferate în alta unitate situata într-o localitate diferita decît cea de domiciliu, dacă în documentul de solicitare a transferului s-a făcut acesta menţiune. Plata drepturilor respective se suportă de unitatea la care se face transferul. ART. 16 (1) La încadrarea într-o unitate din altă localitate decît cea de domiciliu, în primul an de activitate după absolvirea studiilor, personalul de specialitate beneficiază de o indemnizaţie de instalare echivalentă cu un salariu de bază corespunzător funcţiei, gradului sau treptei profesionale în care urmează a fi încadrat. (2) În localităţile unde atragerea specialiştilor se face cu mare greutate, indemnizaţia de bază va fi echivalenta cu 2 salarii de bază. Stabilirea acestor localităţi se face de consiliul de administraţie al Administraţiei Naţionale a Aeroporturilor, împreună cu prefecturile şi cu avizul Ministerului Economiei şi Finanţelor. (3) Persoanele care au beneficiat de indemnizaţie de instalare şi care ulterior au demisionat sau li s-a desfăcut contractul de muncă din motive imputabile lor înainte de împlinirea unui an de la instalare, vor restitui integral indemnizaţia primită. CAP. VI State de funcţii ART. 17 (1) Statul de funcţii se întocmeşte de fiecare unitate, cuprinde denumirea funcţiei, gradul sau treapta profesională, numărul de posturi, nivelul studiilor, nivelul salariilor de bază pe gradaţii şi se aprobă de Consiliul de administraţie al Administraţiei Naţionale a Aeroporturilor. (2) Administraţia Naţionala a Aeropurturilor defalca fondul destinat plăţii salariilor, pe unităţi şi aparatul propriu, în limita fondului alocat cu aceasta destinaţie de la buget şi a unei părţi din veniturile proprii realizate pe total regie autonomă, potrivit legii. CAP. VII Dispoziţii tranzitorii şi finale ART. 18 (1) La aplicarea prezentei hotărîri, conducerea unităţilor şi a regiei autonome, după caz, va proceda la reîncadrarea întregului personal pe noile funcţii, grade şi trepte profesionale, precum şi pe gradaţii, astfel ca noul salariu de bază să nu fie inferior salariul tarifar avut. La reîncadrare conducerea unităţilor şi a regiei autonome, după caz, va ţine seama de competenţa profesională, reflectată în rezultatele obţinute pînă la data reîncadrarii. (2) Sumele necesare pentru plata salariilor de bază stabilite în urma reîncadrării personalului, împreună cu sporurile şi celelalte drepturi, trebuie să se încadreze în alocaţia bugetară prevăzută cu aceasta destinaţie şi a partii din veniturile realizate, potrivit legii. ART. 19 Prevederile art. 11, 12 se vor aplica începînd cu anul 1992. Pentru anul 1991 se vor acorda premii anuale în limita unui fond de 3% din fondul de salarii planificat. ART. 20 (1) Soluţionarea contestaţiilor în legătura cu stabilirea salariilor, acordarea gradelor, treptelor, gradaţiilor, sporurilor, premiilor şi altor drepturi care se stabilesc potrivit prevederilor prezentei hotărîri este de competenţa consiliului director, consiliul de administraţie sau a organului ierarhic superior. (2) Contestaţiile vor fi depuse în termen de 5 zile de la data luării la cunoştinţă şi vor fi soluţionate în termen de 30 de zile de către organele menţionate la alin. 1. (3) Împotriva măsurii unităţii de modificare unilaterală a salariilor stabilite potrivit prevederilor prezentei hotărîri, cei interesaţi se pot adresa cu contestaţie la judecătorie în termen de 30 de zile de la data cînd au luat cunoştinţă de măsura contestată. ART. 21 Drepturile salariale ale personalului din Administraţia Naţională a Aeroporturilor prevăzute în anexele nr. I-III, precum şi anexa IV fac parte din prezenta hotărîre. ART. 22 Salariile din prezenta hotărîre nu cuprind suma fixă acordată sub forma de indexare şi compensaţiile pentru creşterea preţurilor. ART. 23 Încălcarea dispoziţiilor prevăzute în prezenta hotărîre atrage, după caz, răspunderea disciplinară, materială sau penală, potrivit legii. ART. 24 Administraţia Naţională a Aeroporturilor va putea include în statele de funcţii pentru aparatul propriu şi pentru unităţile din subordinea să şi unele funcţii care nu sînt specifice acestora, dar care se dovedesc a fi necesare, prin preluarea acestora cu nivelul de salarizare prevăzut în anexele la Hotărîrea Guvernului nr. 307/1991. ART. 25 (1) Dispoziţiile prezentei hotărîri intră în vigoare la dat de 1 aprilie 1991, data pînă la care rămîn aplicabile reglementările privind salarizarea în vigoare la 1 martie 1991. (2) Prevederile prezentei hotărîri se aplica pentru anul 1991. ART. 26 Pe data intrării în vigoare a prezentei hotărîri îşi încetează aplicabilitatea hotărîrile Guvernului şi alte reglementări cu privire la nivelul salariilor, stabilirea gradaţiilor, sporurile şi mărimea acestora, precum şi orice dispoziţii contrare acestei hotărîri. PRIM-MINISTRU PETRE ROMAN Bucureşti, 21 iunie 1991. Nr. 439. ANEXA 1
SALARIILE DE BAZĂ
corespunzătoare claselor de salarizare şi valoarea coeficientului de
ierarhizare utilizate pentru salarizarea personalului din
Administraţia Naţională a Aeroporturilor din România
───────────────────────────────────── ──────────────────────────────────────
Nr Salariul de bază Coeficientul Nr Salariul de bază Coeficientul
cls. -lei- de ierarhizare cls. -lei- de ierarhizare
───────────────────────────────────── ──────────────────────────────────────
1. 3.150 1,000 22. 8.295 2,633
2. 3.395 1,077 23. 8.540 2,711
3. 3.640 1,155 24. 8.785 2,788
4. 3.885 1,233 25. 9.030 2,866
5. 4.130 1,311 26. 9.275 2,944
6. 4.375 1,388 27. 9.520 3,022
7. 4.620 1,466 28. 9.765 3,100
8. 4.865 1,539 29. 10.010 3,177
9. 5.110 1,622 30. 10.255 3,255
10. 5.355 1,700 31. 10.500 3,333
11. 5.600 1,777 32. 10.745 3.411
12. 5.845 1,855 33. 10.990 3,488
13. 6.090 1,933 34. 11.235 3,566
14. 6.335 2,011 35. 11.480 3.644
15. 6.580 2,088 36. 11.725 3,722
16. 6.825 2,166 37. 11.970 3,800
17. 7.070 2,244 38. 12.215 3,877
18. 7.315 2,322 39. 12.460 3,955
19. 7.560 2,477 40. 12.705 4,033
20. 7.805 2,492 41. 12.950 4,111
21. 8.050 2,555 42. 13.195 4.188
───────────────────────────────────── ──────────────────────────────────────
ANEXA 2
APARATUL PROPRIU
al Administraţiei Naţionale a Aeroporturilor din România
A. Funcţii de execuţie
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Nr. Nivel Salariul de bază pe gradaţii
crt. Funcţia studii 1 2 3 4
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
a) Funcţii de execuţie pentru grade profesionale
1.Inginer(economist,inspector de speci-
alitate,referent de specialitate consi-
lier juridic) gradul I S 37 38 40 42
2.Inginer(economist,inspector de speci-
alitate,referent de specialitate consi-
lier juridic) gradul II S 31 33 35 37
3.Inginer(economist,inspector de speci-
alitate,referent de specialitate consi-
lier juridic) gradul III S 25 27 29 31
4.Inginer(economist,inspector de speci-
alitate,referent de specialitate consi-
lier juridic) gradul IV S 22 23 24 25
5.Inginer(economist,inspector de speci-
alitate,referent de specialitate consi-
lier juridic) gradul V S 19 20 21 22
b) Funcţii de execuţie pe trepte profesionale
6. Referent I M 20 21 22 23
7. Referent II M 17 18 19 20
8. Referent III M 13 14 15 16
9. Şef cabinet, stenodactilograf,
secretar-dactilograf, dactilograf I M 11 12 13 14
10. Stenodactilograf, secretar-dacti-
lograf, dactilograf II M 8 9 10 -
11. Funcţionar I M 8 9 10 11
12. Funcţionar II M 6 7 - -
13. Casier, magaziner, arhivar I M.G. 8 9 10 11
14. Casier, magaziner, arhivar II M.G. 6 7 - -
15. Portar, paznic, îngrijitor, curier M.G. 3 4 5 6
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
B. Funcţii de conducere
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Nr. Indemnizaţia de conducere
crt. Funcţia Salariul de bază maximă
-lei-
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
1. Director general corespunzător funcţiei 4.500
2. Director de execuţie 4.000
3. Şef serviciu 2.800
4. Şef birou 2.000
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
NOTĂ: 1. În funcţiile de inspector de specialitate, referent de specialitate, pe grade profesionale, vor fi încadraţi ingineri, economişti, chimişti, fizicieni, matematicieni, meteorologi şi alţi absolvenţi ai învăţămîntului superior de nivel universitar. 2. În funcţiile de referent, pe trepte profesionale vor fi încadraţi tehnicieni, contabili, statisticieni, revizori contabili şi alţi specialişti cu studii liceale sau postliceale. 3. Statutul de funcţiuni al Administraţiei Naţionale a Aeroporturilor din România se aprobă anual de consiliul de administraţie. 4. Absolvenţii şcolilor de aviaţie cu durata de 3-4 ani pot fi încadraţi pe funcţia de inspector de specialitate în activitatea de conducere a aeroporturilor, control al traficului aerian şi asigurare meteorologică aeronautică cu nivelul de salarizare prevăzut pentru funcţiile de inspector de specialitate cu studii superioare. Prezenta prevedere se aplică şi la unităţile din componenta Administraţiei Naţionale a Aeroporturilor. ANEXA 3 CAP. I
UNITĂŢI COMPONENTE
ale Administraţiei Naţionale a Aeroporturilor din România
A. Funcţii de execuţie
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Nr. Nivel Salariul de bază pe gradaţii
crt. Funcţia studii 1 2 3 4
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
a) Funcţii de execuţie pe grade profesionale
1. Inginer(economist, inspector de speci-
alitate, referent de specialitate )
gradul I S 32 33 34 35
2. Inginer(economist, inspector de speci-
alitate, referent de specialitate
jurist) gradul II S 28 29 30 31
3. Inginer(economist, inspector de speci-
alitate, referent de specialitate
jurist gradul III S 24 25 26 27
4. Inginer (economist, inspector de speci-
alitate, referent de specialitate
jurist) gradul IV S 20 21 22 23
5. Inginer(economist, inspector de speci-
alitate, referent de specialitate
jurist) gradul V S 16 17 18 19
6. Inginer(economist, inspector de speci-
alitate, referent de specialitate
jurist) debutant S 14 - - -
7. Meteorolog aeronautic specialist
gradul I S 32 33 34 35
8. Meteorolog aeronautic specialist
gradul II S 28 29 30 31
9. Meteorolog aeronautic specialist
gradul III S 24 25 26 27
10. Meteorolog aeronautic specialist
gradul IV S 20 21 22 23
11. Meteorolog aeronautic specialist
gradul V S 16 17 18 19
12. Meteorolog aeronautic debutant S 14 - - -
13. Subinginer gradul I S 24 25 26 27
14. Subinginer gradul II S 20 21 22 23
b) Funcţii de execuţie
1. Personal pentru activitatea de dirijare, control
şi informare a traficului aerian civil
1.1. Controlori trafic operativ dirijare şi control
15. Navigator instructor dirijare radar şi
non radar 28 29 30 31
16. Navigator dirijare radar I 26 27 28 29
17. Navigator dirijare radar II 23 24 25 26
18. Navigator dirijare non radar I 24 25 26 27
19. Navigator dirijare non radar II 21 22 23 24
20. Operator radar 19 20 21 22
21. Navigator sol I 20 21 22 23
22. Navigator sol II 17 18 19 20
23. Controlor dirijare non radar 17 18 19 20
24. Controlor dirij.non radar pînă la autorizare 12 - - -
25. Controlor sol 13 14 15 16
26. Controlor sol pînă la autorizare 9 - - -
27. Controlor dirijare debutant 8 - - -
28. Dispecer sol 9 10 11 12
29. Dispecer sol debutant 7 - - -
1.2. Controlori trafic operativ informare şi control
30. Navigator instructor informare zbor 23 24 25 26
31. Navigator informare I 20 21 22 23
32. Navigator informare II 17 18 19 20
33. Controlor informare 13 14 15 16
34. Controlor trafic pînă la autorizare 9 - - -
35. Controlor trafic debutant 8 - - -
2. Personal pentru activitatea de telecomunicaţii
2.1. Personal pentru telecomunicaţii
36. Operator telecomunicaţii aeronautice I 11 12 13 14
37. Operator telecomunicaţii aeronautice II 9 10 11 12
38. Operator telecomunicaţii aeronautice III 7 8 9 10
2.2. Personal pentru radiotelecomunicatii
39. Operator radiotelecomunicaţii aeronautice I 12 13 14 15
40. Operator radiotelecomunicaţii aeronautice II 9 10 11 12
41. Operator radiotelecomunicaţii aeronautice III 8 - - -
3. Personal pentru activitatea de meteorologie aeronautica
42. Meteorolog aeronautic I 21 22 23 24
43. Meteorolog aeronautic II 17 18 19 20
44. Meteorolog aeronautic III 13 14 15 16
45. Meteorolog aeronautic IV 9 10 11 12
46. Meteorolog aeronautic debutant 8 - - -
4. Personal pentru activitatea de securitate aeroportuară
47. Operator instalaţii de control antiterorist
şi antideturnare I 12 13 14 15
48. Operator instalaţii de control antiterorist
şi antideturnare II 8 9 10 11
5. Personal pentru activitatea de P.S.I. şi salvare aeropurtată
49. Agent salvare aeroportuară şi instalaţii
de stins şi incendii I 11 12 13 14
50. Agent salvare aeroportuară şi
instalaţii de stins incendii II 7 8 9 10
51. Operator salvare aeroportuară şi
stins incendii 3 4 5 6
6. Personal pentru activitatea de igienizare a aeronavelor
şi a spaţiilor de lucru cu publicul
52. Asistent veterinar, tehnician veterinar I 12 13 14 15
53. Asistent veterinar I 8 9 10 11
7. Personal de exploatare, întreţinere, fabricaţie
54. Maistru specialist 22 23 24 25
55. Maistru I 18 19 20 21
56. Maistru II 14 15 16 17
57. Muncitor specialist 23 - - -
58. Muncitor I 20 21 22 -
59. Muncitor II 17 18 19 -
60. Muncitor III 14 15 16 -
61. Muncitor IV 11 12 13 -
62. Muncitor V 8 9 10 -
63. Muncitor VI 5 6 7 -
64. Muncitor necalificat 2 3 4 -
8. Personal de exploatare, întreţinere, fabricaţie şi reparaţie
mijloace tehnice aeroportuare, autospeciale şi inst.energetice
65. Maistru specialist 22 19 24 25
66. Maistru I 18 19 20 21
67. Maistru II 14 15 16 17
68. Muncitor specialist 22 - - -
69. Muncitor I 19 20 21 -
70. Muncitor II 16 17 18 -
71. Muncitor III 13 14 15 -
72. Muncitor IV 10 11 12 -
73. Muncitor V 7 8 9 -
74. Muncitor VI 4 5 6 -
75. Muncitor necalificat 2 3 4 -
9. Personal de întreţinere şi deservire infrastructură aeroportuară
76. Maistru specialist 20 21 22 23
77. Maistru I 16 17 18 19
78. Maistru II 12 13 14 15
79. Muncitor specialist 20 - - -
80. Muncitor I 17 18 19 -
81. Muncitor II 14 15 16 -
82. Muncitor III 11 12 13 -
83. Muncitor IV 8 9 10 -
84. Muncitor V 5 6 7 -
85. Muncitor VI 2 3 4 -
86. Muncitor necalificat 1 2 3 -
10. Personal pentru activitatea comercială aeroportuară
87. Agent transport 7 8 9 10
88. Agent debutant 6 - - -
11. Personal pentru activitatea de transport aeroportuar şi deservire
tehnico-aeroportuară
11.1.1. Grupa I auto pînă la 1,9 t (8 persoane)
89. Şofer I 11 12 13 -
90. Şofer II 9 10 11 -
91. Şofer III 8 9 10 -
92. Şofer 6 7 8 -
11.1.2. Grupa a II-a auto 2-9 (9-20 persoane)
93. Şofer I 14 15 16 -
94. Şofer II 12 13 14 -
95. Şofer III 10 11 12 -
96. Şofer 8 9 10 -
11.1.3. Grupa a III 10-19,9t (30-35 persoane)
97. Şofer I 17 18 19 -
98. Şofer II 15 16 17 -
99. Şofer III 13 14 15 -
100. Şofer 11 12 13 -
11.1.4. Grupa a IV-a auto 20 t (peste 55 persoane)
101. Şofer I 18 19 20 -
102. Şofer II 17 18 19 -
103. Şofer III 16 17 18 -
104. Şofer 14 15 16 -
11.2. Personal pentru deservire tehnică aeroportuară
105. Maistru specialist 20 21 22 23
106. Maistru I 16 17 18 19
107. Maistru II 12 13 14 15
108. Muncitor specialist 20 - - -
109. Muncitor I 17 18 19 -
110. Muncitor II 14 15 16 -
111. Muncitor III 11 12 13 -
112. Muncitor IV 8 9 10 -
113. Muncitor V 5 6 7 -
114. Muncitor VI 3 4 5 -
115. Muncitor necalificat 1 2 3 -
12. Alte categorii de personal
116. Tehnician, merceolog, referent I 19 20 21 22
117. Tehnician, merceolog, referent II 15 16 17 18
118. Tehnician, merceolog, referent III 11 12 13 14
119. Tehnician, merceolog, referent IV 7 8 9 10
120. Revizor tehnic 14 15 16 17
121. Impiegat auto 12 13 14 15
122. Impiegat auto II 8 9 10 11
123. Vidanjor aeroportuar 4 5 6 7
124. Stenodactilograf, secretar dactilograf,
dactilograf I 11 12 13 14
125. Stenodactilograf, secretar dactilograf,
dactilograf II
126. Funcţionar I 8 9 10 11
127. Funcţionar II 6 7 - -
128. Casier, magaziner, arhivar I 8 9 10 11
129. Casier, magaziner, arhivar 6 7 - -
130. Portar, paznic, îngrijitor, curier 3 4 5 6
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
B. Funcţii de conducere
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Nr. Funcţia Salariul de bază Indemnizaţia de
crt. conducere maximă
-lei-
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
1. Director şi comandant unic corespunzător funcţiei 3.600
2. Inginer şef de execuţie 3.200
3. Contabil şef; comandant adjunct aeroport 2.900
4. Şef serviciu, secţie, centru 2.100
5. Şef atelier, birou, laborator, tură, staţie 1.500
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
CAP. II NOTĂ: 1. În funcţiile de specialitate, pe grade profesionale vor fi încadraţi ingineri, economişti, matematicieni şi alţi specialişti absolvenţi ai învăţămîntului superior de nivel universitar. 2. În funcţiile de referent, pe trepte profesionale vor fi încadraţi tehnicieni, contabili, statisticieni, revizori contabili şi alţi specialişti cu studii liceale sau postliceale. 3. Funcţiile de muncitori prevăzute la grupa b-7 se vor încadra în specialitatile: electronist, electromecanic, electrician, mecanic şi alte specialităţi corespunzătoare domeniului de protecţia navigaţiei aeriene. 4. Funcţiile de muncitori prevăzute la grupa b-8 se vor încadra în specialitatile: electromecanic, mecanic, prelucrator prin aşchiere, lăcătuş mecanic, vopsitor şi alte specialităţi corespunzătoare domeniului de întreţinere, fabricaţie şi reparaţie mijloace tehnice aeroportuare, autospeciale şi instalaţii energetice. 5. Funcţiile de muncitori prevăzute la grupa b-9 se vor încadra în specialitatile de zidar, zugrav, fierar-betonist, lăcătuş mecanic, dulgher, tîmplar, betonist şi alte specialităţi corespunzătoare domeniului de deservire infrastructura. 6. Funcţiile de muncitori prevăzute la grupa b-11.2 se vor încadra în specialitatile masinist, mecanic auto, electrician auto, acumulatorist şi alte specialităţi corespunzătoare domeniului de activitate de transport aeroportuar şi deservire tehnico-aeroportuară. 7. Personalul subunitatilor avînd mărimea I-II de organizare se salarizeaza în conformitate cu prevederile anexei nr.III pentru toate categoriile de personal. 8.1. Personalul subunitatilor avînd mărimea III de organizare se salarizeaza în conformitate cu prevederile anexei nr.III pentru toate categoriile de personal, cu excepţia celor prevăzute în cap. A alin. a şi b 1, pentru care se aplica o diminuare echivalenta cu 1 clasa salarizare. 8.2. Indemnizaţiile de conducere prevăzute la cap. B din anexa nr. III se diminuează cu echivalentul a 1 clasa de salarizare. 9.1. Personalul subunitatilor avînd mărimea IV-V de organizare se salariaza în conformitate cu prevederile anexei nr. III pentru toate categoriile de personal, cu excepţia celor prevăzute în cap. A alin. a-b 1, pentru care se aplica o diminuare echivalenta cu 2 clase de salarizare. 9.2. Indemnizaţiile de conducere prevăzute la cap. B din anexa III se diminuează cu echivalentul a 2 clase de salarizare. 10. Indemnizaţia de conducere prevăzută la cap. B pct. 5 din prezenta anexa pentru şefii de tura, şefi de staţii, se acorda numai pentru ture sau staţii constituite din minimum de 3 persoane, iar cuantumul maxim este de 800 lei, corespunzător mărimii unităţii. ANEXA 4 CONDIŢII privind angajarea şi avansarea personalului în funcţii 1. Angajarea personalului într-o unitate a Administraţiei Naţionale a Aeroporturilor se face prin concurs, pe un post vacant. La concurs pot participa persoane din unitate sau din afara unităţii. 2. În vederea participării la concurs, persoanele care urmează să se angajeze trebuie să îndeplinească cumulativ următoare condiţii: - să fie cetăţean roman. În anumite domenii de activitate conducerea Administraţiei Naţionale a Aeroporturilor din România poate aproba, de la caz la caz în funcţie de necesitate angajarea unor specialişti, cetăţeni străini; - să nu fi suferit vreo condamnare pentru fapte ce l-ar face incompatibil cu funcţia pentru care candidează; - să prezinte o recomandare de la ultimul loc de muncă a de la unitatea de învăţămînt, pentru absolvenţii care se angajează prima data. Recomandarea trebuie să cuprindă în mod obligatoriu caracterizarea profilului profesional şi moral al persoanei care se angajează; - să prezinte "curriculum vitae" din care să rezulte activitatea desfăşurata; 3. În cadrul fiecărei unităţi conducerea constituie o comisie de examinare care verifica îndeplinirea condiţiilor de participare la concurs, precum şi competenta profesională a candidaţilor. Din comisie fac parte, în mod obligatoriu, şeful compartimentului în care urmează să se facă angajarea, conducătorul ierarhic al acestuia şi, dacă este cazul, 2-3 specialişti din învăţămîntul superior de specialitate, din unităţi de cercetare de profil, ori din Administraţia Naţionala a Aeroporturilor. Reprezentanţii numiţi în comisie din afară unităţilor vor fi desemnaţi de conducătorul unităţii unde sînt încadraţi. Comisia va fi condusă de un preşedinte desemnat de membrii comisiei şi un secretar ce va fi numit de conducătorul unităţii. Secretarul răspunde de buna organizare şi desfăşurare a concursului, de respectarea de către fiecare candidat a condiţiilor de studii şi a altor condiţii prevăzute de lege. 4. Toate posturile vacante la unităţi vor fi scoase la concurs, odată pe an, la o data fixa stabilită de conducerea acestora, publicarea facindu-se printr-un ziar central sau local şi prin afişarea acestora la sediul unităţilor respective. 5. În mod excepţional, dacă Administraţia Naţionala a Aeroporturilor consideră strict necesar ca unele posturi vacante să fie ocupate cu titulari înainte de data stabilită pentru ocuparea anuala a posturilor vacante, acestea vor putea publica în presa centrala sau locală şi se vor afişa la sediul unităţii cu cel puţin 30 zile înainte de data susţinerii concursului. 6. O dată cu publicarea posturilor vacante în presă, se vor publica şi data şi locul susţinerii concursului, precum şi modalităţile de informare privind condiţiile de participare prevăzute la pct. 2 şi tematica de concurs pentru posturile publicate. 7. Tematica pentru concurs se va întocmi de organele de specialitate din Administraţia Naţionala a Aeroporturilor şi va fi avizată de o comise specială de angajare, pregătire şi avansare a personalului. 8. Concursul consta într-o probă scrisă şi o probă orală. Probele scrise şi orale vor fi notate cu note de la 1 la 10 de fiecare membru al comisiei de examinare. Pentru a fi declaraţi admişi, candidaţii trebuie să obţină la fiecare proba cel puţin nota 7. Rezultatul concursului se va consemna într-un proces-verbal semnat de toţi membrii comisiei de examinare. Pe baza notelor obţinute, comisia de examinare va stabili ordinea reuşitei la concurs. La medii egale obţinute la probele scrise şi orale, comisia va stabili candidatul reuşit în raport cu datele personale cuprinse în recomandări sau cele referitoare la nivelul studiilor de bază sau suplimentare (doctorat, aspirant, cursuri postuniversitare şi altele). Pentru funcţiile de pază, de deservire, de întreţinere a curăţeniei, stabilite de conducătorul unităţii, concursul va costa dintr-o proba practică. 9. Dosarele cuprinzînd notele obţinute de candidaţi la concurs, împreună cu toate actele acestora vor fi depuse la preşedintele Comisiei de angajare, pregătire şi avansare. Verificarea dosarelor se va face în termen de 5 zile de la primirea acestora. Rezultatul verificării se comunica unităţii care va afişa lista candidaţilor admişi la concurs. În termen de 3 zile de la afişare se pot face eventuale contestaţii. Contestaţiile se analizează, se soluţionează potrivit legii şi se comunică în termen de 5 zile petiţionarului. După confirmarea rezultatelor obţinute la concurs, se fac comunicările către candidaţii reuşiţi şi către persoanele care urmează să fie angajate. 10. Candidaţii cărora li s-a aprobat angajarea sînt obligaţi să se prezinte la post în termen de maximum 15 zile calendaristice de la data luării la cunoştinţa. În cazul neprezentarii la post la termenul stabilit, postul este declarat vacant, urmînd să se comunice următoarei persoane declarata reusita la concurs posibilitatea de a se angaja pe postul respectiv. 11. Condiţiile prevăzute la pct. 9-11 se aplică şi specialiştilor angajaţi pentru anumite obiective, programe sau lucrări de importanţă deosebită pentru o perioadă determinată, în situaţia în care unitatea nu are asemenea specialişti sau nu pot fi executate cu angajaţii unităţii. 12. Persoanele angajate pe funcţii de conducere vor fi supuse unei perioade de probă potrivit legii. Dacă la sfîrşitul perioadei de proba persoana angajata s-a dovedit corespunzătoare, angajarea va fi definitivată de la data începerii perioadei de proba. Definitivarea se acordă pe baza notărilor şefului ierarhic al conducătorului unităţii sau organului ierarhic superior potrivit legii. După expirarea acestei perioade, dacă persoana nu corespunde sarcinilor ce-i revin, rămîne sau va fi trecută pe o funcţie de execuţie potrivit pregătirii şi competentei sau, după caz, i se va desface contractul de muncă, iar postul va deveni vacant. 13. Ocuparea funcţiilor de director general, director, respectiv celor de adjunct şi asimilatele acestora se face prin numire de către ministrul transporturilor din rîndul specialiştilor care sînt încadraţi în gradul profesional I, II sau III. Prevederile pct. 12 se aplică în mod corespunzător şi acestor funcţii. --------