Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Guvernul României hotãrãşte:
ART. 1
Se înfiinţeazã Societatea comercialã pe acţiuni "Ştiinţa & Tehnica" - S.A., persoana juridicã, cu sediul în Bucureşti, Piata Presei Libere nr. 1, sector 1, prin preluarea activului şi pasivului de la redactia revistelor "Ştiinţa şi Tehnica", "Modelism", "Infoclub" şi Colecţia de povestiri stiintifico-fantastice "Anticipatia", care se desfiinţeazã.
ART. 2
Societatea comercialã pe acţiuni "Ştiinţa & Tehnica" va funcţiona cu capital integral de stat.
Capitalul social iniţial al societãţii, stabilit pe baza de bilanţ la 31 decembrie 1990, este de 1.027,3 mii lei, din care:
- fonduri fixe în valoare de 760,3 mii lei;
- fonduri circulante în valoare de 267,0 mii lei.
Capitalul social se va definitiva dupã evaluarea patrimoniului conform Hotãrîrii Guvernului nr. 945/1990.
ART. 3
Societatea comercialã pe acţiuni "Ştiinţa & Tehnica" - S.A., îşi va desfasura intreaga activitate pe baza de contracte comerciale încheiate în conformitate cu Codul civil şi Codul comercial roman, cu excepţiile prevãzute de lege; contractarea mãrfurilor supuse sistemului de repartiţii prin balante materiale se va face în conformitate cu reglementãrile stabilite de Guvern.
ART. 4
Obiectul de activitate al societãţii este cel prevãzut în statutul anexat.
ART. 5
Personalul care trece la Societatea comercialã "Ştiinţa & Tehnica" - S.A. se considera transferat în interesul serviciului şi beneficiazã, timp de trei luni, de diferenţa pînã la salariul tarifar avut şi sporul de vechime, dupã caz, dacã este încadrat sau transferat în funcţii cu niveluri de salarizare mai mici.
ART. 6
Atribuţiile ministerului de resort prevãzute de <>Legea nr. 31/1990 vor fi exercitate de Ministerul Învãţãmîntului şi Ştiinţei.
ART. 7
Anexa face parte integrantã din prezenta hotãrîre.
PRIM-MINISTRU
PETRE ROMAN
ANEXA 1
STATUTUL
Societãţii comerciale pe acţiuni "Ştiinţa & Tehnica" - S.A.
CAP. 1
Denumirea, forma juridicã, sediul, durata
ART. 1
Denumirea societãţii
Denumirea societãţii comerciale este "Ştiinţa & Tehnica" - S.A.
În toate actele, facturile, anunţurile, publicaţiile şi alte acte emanind de la societate, denumirea societãţii va fi precedatã sau urmatã de cuvintele "Societate pe acţiuni" sau initialele "S.A.", de capitalul social, numãrul de înregistrare în registrul comerţului şi sediul societãţii.
ART. 2
Forma juridicã a societãţii
Societatea comercialã pe acţiuni "Ştiinţa & Tehnica" - S.A. este persoana juridicã romana, avînd forma juridicã de societate pe acţiuni.
Aceasta îşi desfãşoarã activitatea în conformitate cu legile romane şi cu prezentul statut.
ART. 3
Sediul societãţii
Sediul societãţii este în România, municipiul Bucureşti, Piata Presei Libere nr. 1, sector 1.
Sediul societãţii poate fi schimbat în alt loc din România, pe baza hotãrîrii adunãrii generale a actionarilor, potrivit legii.
ART. 4
Durata societãţii
Durata societãţii este nelimitatã.
CAP. 2
Scopul şi obiectul de activitate al societãţii
ART. 5
Scopul societãţii
Scopul societãţii îl constituie:
- cultivarea prin forme editoriale specifice la toate categoriile socio-profesionale şi de virsta a interesului pentru descoperirile ştiinţifice şi realizarile tehnologice din ţara şi strãinãtate;
- stimularea valorificãrii în societate, prin intermediul creatiei ştiinţifice şi tehnice, a cunoştinţelor acumulate atît pe plan profesional cît şi personal;
- formarea deprinderilor intelectuale pentru asimilarea sistematica a cunoştinţelor ştiinţifice şi tehnice în cadrul institutionalizat sau în afarã acestuia;
- formarea unor deprinderi practice de natura ştiinţificã şi tehnica stimulativa pentru valorificarea utila a timpului liber.
ART. 6
Obiectul de activitate al societãţii
Obiectul de activitate al societãţii consta în:
- editarea unor publicaţii (reviste, ziare etc.) periodice de cultura ştiinţificã şi tehnica, precum şi alte tiparituri cu caracter neperiodic (cãrţi, broşuri, pliante, postere, cataloage documentare etc.) de natura ştiinţificã şi tehnica;
- coeditarea, împreunã cu alte instituţii publice sau particulare, asociaţii profesionale internaţionale, naţionale sau interjudetene a unor publicaţii periodice, neperiodice, precum şi alte tiparituri cu caracter ştiinţific şi tehnic;
- asigurarea tuturor condiţiilor tehnico-economice, de aparitie şi difuzare a publicaţiilor proprii sau coeditate, precum şi administrarea acestora pe baza de contracte;
- asigurarea cu publicitate şi reclama a tuturor publicaţiilor;
- investiri de capital pentru realizarea de obiective cultural-ştiinţifice, magazine, puncte de desfacere a presei şi literaturii tehnico-ştiinţifice etc.;
- finanţarea de aparitii de noi ziare şi publicaţii tehnico-ştiinţifice cu caracter mixt sau privat în cooperare cu parteneri din ţara şi strãinãtate;
- efectuarea de export presa în valuta convertibilã;
- realizarea de prestaţii specifice presei, activitãţi de editare, reclama şi publicitate prin publicaţii proprii exportate sau pentru investitori strãini;
- organizarea şi finanţarea de manifestãri cultural-ştiinţifice, expoziţii cu caracter tehnico-ştiinţific în cooperare cu fundaţii, firme româneşti sau strãine;
- culegerea de mica şi mare reclama comercialã din ţara şi din strãinãtate.
CAP. 3
Capitalul social, acţiunile
ART. 7
Capitalul social
Capitalul social iniţial fixat pe baza datelor de bilanţ este de 1.027,3 mii lei şi se compune din: mijloace fixe în valoare de 760,3 mii lei, mijloace circulante în valoare de 267,0 mii lei.
Capitalul social, în întregime subscris de statul roman şi vãrsat în întregime la data constituirii societãţii, este împãrţit în 205 acţiuni nominative în valoare nominalã de 5.000 lei fiecare.
Capitalul social iniţial este deţinut integral de statul roman, în calitate de acţionar unic pînã la transmiterea acţiunilor, în condiţiile legii, din proprietatea statului cãtre terţe persoane fizice ori juridice, romane sau strãine.
Capitalul social va fi definitivat în termen de 30 de zile de la adoptarea hotãrîrii de înfiinţare a societãţii, în conformitate cu prevederile Hotãrîrii Guvernului nr. 945/1990.
ART. 8
Acţiunile
Societatea va emite acţiuni şi va inmina actionarilor titlurile (acţiunile) care vor cuprinde elementele prevãzute de lege.
Dupã intrarea în vigoare a legislaţiei privind privatizarea, transmiterea acţiunilor din proprietatea statului, în calitate de acţionar unic, cãtre terţe persoane fizice ori juridice, se va face în primele şase luni numai în favoarea salariaţilor societãţii.
Dupã trecerea perioadei de şase luni, acţiunile pot fi achiziţionate şi de alte persoane fizice sau juridice din afarã societãţii, fãrã însã ca vreun acţionar sa detina mai mult de 10% din umarul total al acţiunilor societãţii.
Acţiunile vor purta timbrul sec al societãţii şi semnatura a doi administratori.
Societatea va tine evidenta acţiunilor într-un registru numerotat, sigilat şi parafat, care se pastreza la sediul societãţii.
ART. 9
Majorarea capitalului
Capitalul social poate fi majorat pe baza hotãrîrii adunãrii generale a actionarilor, prin emiterea de noi acţiuni, reprezentind aportul în numerar sau în natura, sau din beneficiile cuvenite actionarilor.
Majorarea capitalului se poate face parţial sau total în natura, prin hotãrîrea adunãrii generale a actionarilor, pe baza evaluãrii efectuate de experţi desemnaţi de acţionari.
ART. 10
Reducerea capitalului
Reducerea capitalului se poate face pe baza hotãrîrii adunãrii generale a actionarilor.
Propunerea de reducere a capitalului trebuie comunicatã de cãtre consiliul de administraţie comisiei de cenzori cu cel puţin 30 de zile înainte de data adunãrii generale a actionarilor, care decide asupra acestei reduceri. Comisia de cenzori va trebui sa refere asupra cauzelor şi condiţiilor reducerii.
ART. 11
Drepturile şi obligaţiile decurgind din acţiuni
Fiecare acţiune subscrisã şi vãrsatã de acţionari conferã acestora dreptul la un vot în adunarea generalã a actionarilor, dreptul de a alege şi de a fi ales în organele de conducere, dreptul de a participa la distribuirea beneficiilor conform prezentului statut şi dispoziţiilor legale, precum şi alte drepturi prevãzute în statut.
Deţinerea acţiunii implica deplina recunoaştere a statutului, cu toate modificãrile suferite.
Drepturile şi obligaţiile legate de acţiuni se transfera integral în cazul trecerii lor în proprietatea altor persoane.
Obligaţiile sociale sînt garantate cu patrimoniul social, iar actionarii sînt obligaţi numai la echivalentul acţiunilor lor.
Patrimoniul societãţii nu poate fi grevat de datorii sau alte obligaţii personale ale actionarilor. Un creditor al unui acţionar poate formula pretenţii asupra partii din beneficiul societãţii ce i se va repartiza de cãtre adunarea generalã a actionarilor, sau a cotei-pãrţi cuvenite acestuia la lichidarea societãţii, efectuatã în condiţiile prezentului statut.
ART. 12
Cesiunea acţiunilor
Acţiunile sînt indivizibile cu privire la societate, care nu recunoaşte decît un proprietar pentru fiecare acţiune.
Cesiunea parţialã sau totalã a acţiunilor între acţionari sau cãtre terţi se face potrivit legii.
Cesiunea acţiunilor se înregistreazã în registrul de evidenta a acţiunilor şi se menţioneazã pe titlu.
ART. 13
Pierderea acţiunilor
În cazul pierderii unei acţiuni, proprietarul va trebui sa anunţe consiliul de administraţie şi sa facã public faptul prin presa.
Dupã şase luni va putea obţine un duplicat al acţiunii.
CAP. 4
Adunarea generalã a actionarilor
ART. 14
Atribuţii
Adunarea generalã a actionarilor este organul de conducere al societãţii, care decide asupra activitãţii acesteia şi asigura politica ei comercialã şi
economicã.
Adunarea generalã a actionarilor are urmãtoarele atribuţii principale:
a) aproba structura organizatoricã a societãţii şi numãrul de posturi, precum şi normativul de constituire a compartimentelor functionale şi de producţie;
b) alege membrii consiliului de administraţie şi ai comisiei de cenzori, inclusiv cenzorii supleanţi, le stabileşte remuneraţia, îi descarca de activitate şi îi revoca;
c) numeşte directorul şi directorii adjuncţi ai acestuia; le stabileşte remuneraţia, îi descarca de activitate şi îi revoca; directorul, directorii adjuncţi sînt numiţi dintre membri consiliului de administraţie;
d) stabileşte competentele şi rãspunderile consiliului de administraţie şi ale comisiei de cenzori;
e) aproba şi modifica programele de activitate şi bugetul societãţii;
f) hotãrãşte cu privire la contractarea de împrumuturi bancare şi la acordarea de garanţii;
g) examineazã, aproba sau modifica bilanţul şi contul de profit şi pierderi dupã analizarea raportului consiliului de administraţie, al comisiei de cenzori sau al expertului de gestiune, dupã caz, aproba repartizarea beneficiilor între acţionari;
h) hotãrãşte cu privire la înfiinţarea şi desfiinţarea de sucursale, filiale şi agenţii; de asemenea, hotãrãşte desprinderea de filiale şi agenţii;
i) hotãrãşte cu privire la mãrirea sau reducerea capitalului social, la modificarea numãrului de acţiuni sau a valorii nominale a acestora;
j) hotãrãşte cu privire la adoptarea sau modificarea statutului, precum şi la transformarea formei juridice a societãţii;
k) hotãrãşte cu privire la comasarea, divizarea sau dizolvarea societãţii;
l) hotãrãşte cu privire la executarea de reparaţii capitale şi realizarea de investiţii noi;
m) hotãrãşte cu privire la actionarea în justiţie a membrilor consiliului de administraţie, a directorului şi a adjunctilor acestuia sau a cenzorilor pentru pagube pricinuite societãţii;
n) hotãrãşte în orice alte probleme privind societatea.
ART. 15
Convocarea adunãrii generale a actionarilor
Adunãrile generale ale actionarilor sînt de doua feluri: ordinare şi extraordinare.
Ele se convoacã de preşedintele consiliului de administraţie, de cãtre vicepreşedinte sau unul dintre administratori, pe baza împuternicirii date de preşedinte.
Adunãrile generale ordinare au loc cel puţin o data pe an, la doua luni de la încheierea exerciţiului economico-financiar pentru examinarea bilanţului contabil şi a contului de profit şi pierderi pe anul precedent şi pentru stabilirea programului de activitate şi a bugetului pe anul urmãtor.
Adunãrile generale extraordinare se convoacã, la cererea actionarilor reprezentind cel puţin 1/3 din capitalul social, la cererea comisiei de cenzori, precum şi în cazul în care capitalul social s-a diminuat cu mai mult de 10% timp de doi ani consecutiv, cu excepţia primilor doi ani de la înfiinţarea societãţii.
Adunarea generalã va fi convocatã de administratori de cîte ori va fi nevoie, în conformitate cu dispoziţiile din statut.
Termenul de întrunire în nici un caz nu poate fi mai mic de 15 zile de la publicarea convocãrii.
Convocarea va fi publicatã în Monitorul Oficial şi într-unul din ziarele difuzate în municipiul Bucureşti.
Convocarea va cuprinde locul şi data ţinerii adunãrii, precum şi ordinea de zi, cu arãtarea explicita a tuturor problemelor care vor face obiectul dezbaterilor adunãrii.
Cînd în ordinea de zi figureazã propuneri pentru modificarea statutului, convocarea va trebui sa cuprindã textul integral al propunerilor.
Adunarea generalã a actionarilor se întruneşte la sediul societãţii sau în alt loc din municipiul Bucureşti.
ART. 16
Organizarea adunãrii generale a actionarilor
Adunarea generalã a actionarilor este prezidata de preşedintele consiliului de administraţie, iar în lipsa acestuia, de cãtre vicepreşedinte sau unul dintre administratori, desemnat de preşedinte.
Preşedintele consiliului de administraţie desemneazã dintre acţionari doi secretari care vor verifica prezenta actionarilor la adunare şi vor întocmi procesul-verbal al şedinţei.
Procesul-verbal se va scrie într-un registru sigilat şi parafat. Procesul-verbal va fi semnat de persoana care a prezidat şedinţa şi de secretarul care la întocmit.
ART. 17
Exercitarea dreptului de vot în adunarea generalã a actionarilor
Adunarea generalã ordinarã este constituitã valabil şi poate lua hotãrîri dacã la prima convocare actionarii prezenţi sau reprezentaţi deţin cel puţin 2/3 din capitalul social, iar la a doua convocare, dacã deţin cel puţin 1/2 din capitalul social.
Adunarea generalã extraordinarã este constituitã valabil şi poate lua hotãrîri, dacã la prima convocare actionarii prezenţi sau reprezentaţi deţin cel puţin 3/4 din capitalul social, iar la a doua convocare, dacã deţin cel puţin 1/2 din capitalul social.
Adunarea generalã a actionarilor, statutar constituitã, ia hotãrîri cu majoritatea absolutã de voturi a celor prezenţi sau reprezentaţi.
Actionarii voteazã, de regula, prin ridicare de miini. La propunerea
persoanei care prezideazã sau a unui grup de acţionari prezenţi sau reprezentaţi ce deţin cel puţin 1/4 din capitalul social, se va putea decide ca votul sa fie secret.
Hotãrîrile adunãrilor se iau prin vot deschis.
Votul secret este obligatoriu pentru alegerea membrilor consiliului de administraţie şi a cenzorilor, pentru revocarea lor şi pentru luarea hotãrîrilor referitoare la rãspunderea administratorilor.
Hotãrîrile adunãrii generale sînt obligatorii chiar pentru actionarii absenţi sau nereprezentati.
ART. 18
Consiliul imputernicitilor statului
În perioada în care statul este acţionar unic, atribuţiile adunãrii generale a actionarilor vor fi exercitate de consiliul imputernicitilor statului, compus din 9 persoane desemnate de ministrul învãţãmîntului şi ştiinţei.
Din consiliul imputernicitilor statului fac parte în mod obligatoriu, un reprezentant al Ministerului Finanţelor, Ministerului Învãţãmîntului şi Ştiinţei, Ministerului Culturii şi Ministerului Tineretului şi Sportului.
Consiliul imputernicitilor statului se întruneşte în prezenta a 3/4 din numãrul total şi hotãrãşte valabil cu votul a jumãtate plus unu din numãrul total.
Retributia se face în tantieme, reprezentind cote procentuale din beneficiu în condiţiile stabilite de Guvern.
Consiliul imputernicitilor statului îşi înceteazã activitatea, de drept, la data la care se tine şedinţa de constituire a adunãrii generale a actionarilor.
CAP. 5
Gestiunea societãţii
ART. 19
Comisia de cenzori
Gestiunea societãţii este controlatã de acţionari şi de comisia de cenzori, formatã din 3 persoane alese de adunarea generalã a actionarilor, din care cel puţin una sa fie expert contabil sau contabil autorizat.
Adunarea generalã alege, de asemenea, 3 cenzori supleanţi care vor înlocui în caz de nevoie pe cenzorii titulari.
Pentru a putea exercita dreptul de control, actionarilor şi comisiei de cenzori li se vor prezenta, la cerere, date cu privire la activitatea, situaţia patrimoniului, a beneficiilor şi a pierderilor.
Pînã la transferul acţiunilor din patrimoniul statului cãtre terţe persoane fizice sau juridice, cenzorii vor fi reprezentanţii Ministerului Finanţelor. Cenzorii vor depune, la începutul mandatului lor, o garanţie, potrivit legii.
Comisia de cenzori are urmãtoarele atribuţii principale:
- în cursul exerciţiului financiar verifica gospodãrirea fondurilor fixe şi a mijloacelor circulante, a portofoliului de efecte, casa şi registrele de evidenta contabila şi informeazã consiliul de administraţie asupra neregulilor constatate;
- la încheierea exerciţiului financiar, controleazã exactitatea inventarului, a documentelor şi informaţiilor prezentate de consiliul de administraţie asupra conturilor societãţii, a bilanţului şi a contului de beneficii şi pierderi, prezentind adunãrii generale a actionarilor un raport scris, prin care propune aprobarea sau modificarea bilanţurilor şi conturilor de beneficii şi pierderi;
- la lichidarea societãţii, controleazã operaţiunile de lichidare;
- prezintã adunãrii generale a actionarilor punctul sau de vedere la propunerile de reducere a capitalului social sau de modificare a statutului şi obiectului societãţii.
Comisia de cenzori se întruneşte la sediul societãţii şi ia decizii în unanimitate. Dacã nu se realizeazã unanimitatea, raportul cu divergenţe se înainteazã adunãrii generale.
Comisia de cenzori poate cere convocarea adunãrii generale a actionarilor, în cazul în care capitalul social s-a diminuat cu mai mult de 10% timp de doi ani consecutiv (cu excepţia primilor doi ani de la constituirea societãţii), sau ori de cîte ori considera necesar pentru alte situaţii.
Obligaţiile şi atribuţiile cenzorilor şi ale consiliilor de cenzori se completeazã şi cu alte obligaţii prevãzute de lege.
Cenzorii se numesc pe o perioada de maximum 2 ani.
CAP. 6
Consiliul de administraţie
ART. 20
Organizare
Societatea este administratã de consiliul de administraţie format dintr-un numãr de 7 membrii, pe o perioada de 4 ani. Membrii consiliului de administraţie pot fi realeşi pe noi perioade de patru ani şi pot avea calitatea de acţionari.
Cînd se creeazã un loc vacant în consiliul de administraţie, adunarea generalã a actionarilor alege un nou administrator pentru completarea locului vacant.
Durata pe care este ales administratorul pentru a ocupa locul vacant va fi egala cu perioada care a rãmas pînã la expirarea mandatului predecesorului sau.
Pînã la transmiterea acţiunilor din proprietatea statului cãtre terţe persoane fizice sau juridice, consiliul de administraţie al societãţii comerciale va fi numit de consiliul imputernicitilor statului.
Consiliul de administraţie este condus de un preşedinte numit de adunarea generalã a actionarilor.
Consiliul de administraţie se întruneşte la sediul societãţii ori de cîte ori este necesar, la convocarea preşedintelui sau a unei treimi din numãrul membrilor sãi şi ia decizii cu majoritatea simpla de voturi din numãrul total al membrilor consiliului. El este prezidat de preşedinte, iar în lipsa acestuia, de vicepreşedinte sau de unul din administratori, desemnat de preşedinte.
Preşedintele numeşte un secretar fie dintre membrii consiliului, fie din afarã acestuia.
Pentru valabilitatea deciziilor este necesarã prezenta a cel puţin 2/3 din numãrul membrilor consiliului de administraţie.
Dezbaterile consiliului de administraţie au loc conform ordinii de zi stabilite de consiliu, pe baza proiectului comunicat de preşedinte cu cel puţin 15 zile înainte. El se consemneazã în procesul-verbal al şedinţei, care se scrie într-un registru sigilat şi parafat de preşedintele consiliului de administraţie. Procesul-verbal se semneazã de persoana care a prezidat şedinţa şi de secretar.
Consiliul de administraţie poate delega unuia sau mai multor membri ai sãi unele împuterniciri pe probleme limitate şi poate recurge la experţi pentru studierea anumitor probleme.
La prima şedinţa, consiliul de administraţie va alege dintre membrii sãi un vicepreşedinte.
Consiliul de administraţie poate delega o parte din atribuţiile sale unui comitet de direcţie compus din membri aleşi dintre administratori, fixindu-le în acelaşi timp şi salariile.
Preşedintele, care este director, conduce comitetul de direcţie, asigurind conducerea curenta a societãţi. Comitetul de direcţie aduce la îndeplinire hotãrîrile adunãrii generale şi ale consiliului de administraţie.
În relaţiile cu terţii, societatea este reprezentatã de cãtre preşedintele consiliului de administraţie, pe baza şi în limitele împuternicirilor date de adunarea generalã a actionarilor sau, în lipsa lui, de cãtre unul dintre administratori, desemnat de consiliu.
Cel ce reprezintã societatea semneazã actele care o angajeazã fata de terţi.
Membrii consiliului de administraţie vor putea exercita orice acţiune care este legatã de administrarea societãţii în interesul acesteia, în limita drepturilor care li se conferã.
Preşedintele consiliului de administraţie (directorul) este obligat sa punã la dispoziţia actionarilor şi comisiei de cenzori, la cererea acestora, toate documentele societãţii.
Preşedintele, vicepreşedinţii şi membrii consiliului de administraţie sînt individual sau solidar, dupã caz, rãspunzãtori fata de societate pentru prejudiciile rezultate din infracţiuni sau abateri de la dispoziţiile legale, pentru abaterile de la statut sau pentru greşeli în administrarea societãţii.
În astfel de situaţii, ei vor putea fi revocaţi prin hotãrîrea adunãrii generale a actionarilor.
Administratorii vor depune la începutul mandatului lor o garanţie egala cu 2 salarii.
ART. 21
Atribuţii
Consiliul de administraţie are urmãtoarele atribuţii:
a) angajeazã şi concediazã personalul societãţii;
b) stabileşte îndatoririle şi responsabilitãţile personalului societãţii pe compartimente;
c) aproba operaţiunile de încasãri şi plati care depãşesc suma de 50.000 lei;
d) aproba politica societãţii în domeniul calitãţii produselor şi prestaţiilor;
e) hotãrãşte în probleme de aprovizionare tehnico-materialã, stocuri şi consum;
f) aproba politica de personal, de pregãtire tehnica, de calificare şi recalificare a personalului societãţii;
g) aproba sistemul propriu de salarizare şi protecţie socialã, precum şi nivelul de salarizare a personalului societãţii în funcţie de studii şi munca
efectiv prestatã, cu respectarea limitei minime de salarizare prevãzute de lege;
h) aproba operaţiunile de cumpãrare-vînzare de bunuri (cu excepţia mijloacelor fixe), a cãror valoare depãşeşte suma de 50.000 lei;
i) aproba încheierea de contracte de închiriere (luarea sau darea cu chirie);
j) stabileşte tactica şi strategia de marketing, de cercetare şi dezvoltare, de asigurare a calitãţii;
k) aproba încheierea sau rezilierea altor contracte a cãror valoare depãşeşte suma de 50.000 lei;
l) supune anual adunãrii generale a actionarilor, în termen de 60 de zile de la încheierea exerciţiului economico-financiar, raportul cu privire la activitatea societãţii, bilanţul contabil şi contul de profit şi pierderi pe anul precedent, precum şi proiectul de program de activitate şi proiectul de buget al societãţii pe anul urmãtor;
m) aproba regimul preţurilor şi tarifelor practicat de societate;
n) rezolva orice alte probleme stabilite de adunarea generalã a actionarilor.
CAP. 7
Activitatea societãţii
ART. 22
Exerciţiul economico-financiar
Exerciţiul economico-financiar începe la 1 ianuarie şi se încheie la 31 decembrie ale fiecãrui an. Primul exerciţiu începe la data constituirii societãţii.
ART. 23
Personalul societãţii
Consiliul de administraţie al societãţii şi cenzorii sînt aleşi de adunarea generalã a actionarilor, restul personalului fiind angajat de cãtre consiliul de administraţie sau de directorul societãţii.
Premiile, gratificatiile şi alte asemenea drepturi acordate anual personalului vor fi stabilite de adunarea generalã a actionarilor.
ART. 24
Credite şi subvenţii
Dupã reevaluarea patrimoniului, în conformitate cu Hotãrîrea Guvernului nr. 945/1990, societatea va putea beneficia din partea statului de credite în lei şi valuta, potrivit legii, precum şi de subvenţii potrivit Legii nr. 15/1990.
ART. 25
Reparaţii capitale şi investiţii noi
Lucrãrile de reparaţii capitale şi de investiţii noi se vor executa pe baza hotãrîrii adunãrii generale a actionarilor. Fondurile necesare se asigura prin includerea cheltuielilor respective, dupã caz, în preţul de cost al producţiei, la prestãrile de servicii sau în cheltuieli de circulaţie în anul în care au fost efectuate sau, eşalonat, pe mai mulţi ani.
ART. 26
Evidenta contabila şi bilanţul contabil
Societatea va tine evidenta contabila în lei şi valuta şi va întocmi bilanţul anual şi contul de profit şi pierderi, avînd în vedere normele metodologice elaborate de Ministerul Finanţelor.
Bilanţul contabil şi contul de profit şi pierderi se publica în Monitorul Oficial, Partea a IV-a.
ART. 27
Calculul şi repartizarea beneficiilor
Beneficiul societãţii se stabileşte pe baza bilanţului aprobat de adunarea generalã a actionarilor. Beneficiul se stabileşte ca diferenţa între suma totalã a veniturilor încasate şi suma cheltuielilor efectuate pentru realizarea acestor venituri.
Pentru determinarea beneficiului impozabil se va deduce din beneficiul anual rezultat, potrivit alin. 1, fondul de rezerva, fondul de dezvoltare, precum şi alte fonduri sau obligaţii prevãzute în reglementãrile în vigoare.
Din beneficiul net astfel rezultat se scade impozitul legal, rezultind beneficiul cuvenit actionarilor, care se repartizeazã între aceştia, proporţional cu aportul la capitalul social.
Plata beneficiului cuvenit actionarilor se va face de societate, în condiţiile legii, în cel mult 2 luni de la aprobarea bilanţului de cãtre adunarea generalã a actionarilor.
În cazul înregistrãrii de pierderi, adunarea generalã a actionarilor este obligatã sa analizeze cauzele şi sa ia mãsuri de recuperare.
Suportarea pierderilor de cãtre acţionari se va face proporţional cu aportul la capital şi în limita capitalului subscris.
CAP. 8
Modificarea formei juridice, dizolvarea, lichidarea cheltuielilor de
constituire, litigii
ART. 28
Modificarea formei juridice
Societatea va putea fi transformata în alta forma de societate prin hotãrîrea adunãrii generale a actionarilor.
Noua societate va îndeplini formalitãţile legale de înregistrare şi publicitate cerute la înfiinţarea societãţilor.
ART. 29
Dizolvarea societãţii
Urmãtoarele situaţii duc la dizolvarea societãţii:
- imposibilitatea realizãrii obiectului de activitate al societãţii;
- hotãrîrea adunãrii generale;
- pierderea a jumãtate din capitalul social, dupã ce s-a consumat fondul de rezerva, dacã adunarea generalã a actionarilor nu decide completarea capitalului sau reducerea lui la suma rãmasã;
- numãrul actionarilor a scãzut sub 5 timp de 6 luni;
- falimentul;
- la cererea oricãrui acţionar, dacã împrejurãrile de forta majorã şi consecinţele acestora dureazã mai mult de 10 luni, iar adunarea generalã a actionarilor constata ca funcţionarea societãţii nu mai este posibila;
- în orice alte situaţii, în baza hotãrîrii adunãrii generale a actionarilor, luate în unanimitate.
ART. 30
Lichidarea societãţii
În caz de dizolvare, societatea va fi lichidatã.
Lichidarea se face dupã procedura prevãzutã de lege.
Bilanţul de lichidare, semnat de lichidatori şi însoţit de raportul cenzorilor, se va depune la Camera de Comerţ şi Industrie a municipiului Bucureşti şi va fi publicat în Monitorul Oficial al României.
ART. 31
Litigii
Litigiile societãţii cu persoane fizice sau juridice romane sînt de competenta instanţelor judecãtoreşti din România.
Litigiile nãscute din raporturile contractuale dintre societate şi persoanele juridice romane pot fi soluţionate şi prin arbitraj, potrivit legii.
CAP. 9
Dispoziţii finale
ART. 32
Prevederile prezentului statut se completeazã cu dispoziţiile legale referitoare la societãţile comerciale.
----------------------
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect: