Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
HOTARIRE nr. 235 din 29 martie 1991 privind infiintarea Societatii Nationale a Cailor Ferate Romane
CAP. 1 Denumirea, obiectul de activitate, sediul şi patrimoniul ART. 1 Se înfiinţeazã Societatea Nationala a Cãilor Ferate Romane denumite prescurtat C.F.R., cu sediul în municipiul Bucureşti, bd. Dinicu Golescu nr. 38, sectorul 1. Societatea Nationala a Cãilor Ferate Romane are statut de regie autonomã de interes naţional, este persoana juridicã, se organizeazã şi funcţioneazã pe baza de gestiune economicã şi autonomie financiarã. ART. 2 Societatea Nationala a Cãilor Ferate Romane are ca obiect de activitate efectuarea transporturilor de cãlãtori şi mãrfuri pe calea feratã, în scopul satisfacerii interesului public, social şi de apãrare. În acest scop, în calitate de proprietar al bunurilor din patrimoniul sau, administreazã şi asigura exploatarea cãilor ferate din domeniul public, colaboreazã cu alte cai ferate strãine în cadrul traficului internaţional şi participa la toate organismele internaţionale de profil. Societatea Nationala a Cãilor Ferate Romane desfãşoarã şi activitãţi industriale, de cercetare şi proiectare, construcţii, aprovizionare, comerciale, de comerţ exterior, medicale, de învãţãmînt, social-culturale, precum şi alte activitãţi necesare realizãrii obiectului sau de activitate. ART. 3 În cadrul exploatãrii şi administrãrii cãilor ferate publice, Societatea Nationala a Cãilor Ferate Romane are obligaţia sa asigure dezvoltarea şi modernizarea liniilor, instalaţiilor, materialului rulant, clãdirilor şi celorlalte mijloace din dotare, întreţinerea şi reparaţiile acestora, precum şi introducerea tehnologiilor moderne de transport, ţinînd cont şi de asigurarea transporturilor militare. De asemenea, va asigura construirea de noi linii şi modernizarea celor existente pentru introducerea circulaţiei trenurilor de cãlãtori şi marfa de mare viteza. ART. 4 Societatea Nationala a Cãilor Ferate Romane stabileşte programul de dezvoltare, modernizare şi dotare a cãilor ferate pe perioade de 5 ani şi de perspectiva, avînd în vedere şi nevoile de apãrare, care, dupã ce a fost insusit de ministrul lucrãrilor publice, transporturilor şi amenajãrii teritoriului, se supune aprobãrii guvernului. Anual, obiectivele cu alocaţiile de la bugetul statului se nominalizeaza într-o anexa la bugetul societãţii, iar valoarea totalã a acestora se include în capitolul subvenţii şi alocaţii. ART. 5 Din punct de vedere tehnic şi metodologic, Societatea Nationala a Cãilor Ferate Romane coordoneazã activitatea de transport feroviar pe reţeaua C.F.R. şi stabileşte condiţiile de folosire de cãtre beneficiarii de transport a mijloacelor C.F.R. şi ale cãilor ferate strãine. Societatea Nationala a Cãilor Ferate Romane avizeazã proiectarea şi construcţia de linii industriale racordate la reţeaua C.F.R., instalaţii aferente, material rulant care circula pe reţeaua C.F.R., modificãri sau modernizãri ale celor existente şi emite acorduri şi autorizaţii de construcţii; avizeazã şi îşi da acordul pentru executarea de orice fel de lucrãri de construcţii şi instalaţii, care se executa în zona C.F.R. sau care pot afecta stabilitatea şi securitate caii şi instalaţiilor feroviare, conform prevederilor legii de exploatare a caii ferate în vigoare. ART. 6 Societatea Nationala a Cãilor Ferate Romane întocmeşte şi aproba documentaţii, normative, regulamente şi instrucţiuni de serviciu pentru siguranta circulaţiei, întreţinerea, proiectarea şi repararea liniilor, instalaţiilor, materialului rulant, construcţiilor şi celorlalte mijloace din dotare, pentru operaţiunile financiar-contabile specifice, recrutarea, pregãtirea şi perfecţionarea personalului şi alte activitãţi. ART. 7 Patrimoniul iniţial al Societãţii Naţionale a Cãilor Ferate Romane este de 170.706 milioane lei, constituit prin preluarea activului şi pasivului de la unitãţile economice, social-culturale, medicale şi de învãţãmînt, prevãzute în anexa nr. 1, care pe data prezentei hotãrîri, se reorganizeazã în cadrul acestei societãţi. Societatea Nationala a Cãilor Ferate Romane va definitiva patrimoniul pe baza reevaluarii acestuia în condiţiile prevãzute de lege. CAP. 2 Conducerea Societãţii Naţionale a Cãilor Ferate Romane ART. 8 Conducerea Societãţii Naţionale a Cãilor Ferate Romane este asigurata de: a) consiliul de administraţie; b) preşedintele Societãţii Naţionale a Cãilor Ferate Romane; c) comitetul director, organ operativ de conducere. ART. 9 Conducerea Societãţii Naţionale a Cãilor Ferate Romane revine consiliului de administraţie al societãţii, care este compus din 15 membri şi îşi desfãşoarã activitatea în baza regulamentului propriu de organizare şi funcţionare stabilit potrivit legii. Ministerul Finanţelor şi Ministerul lucrãrilor Publice, Transporturilor şi Amenajãrii Teritoriului reprezintã interesele statului în consiliul de administraţie al societãţii. ART. 10 Preşedintele Societãţii Naţionale a Cãilor Ferate Romane conduce activitatea curenta a societãţii şi este numit în condiţiile legii. El este ajutat de 4 vicepreşedinţi numiţi de consiliul de administraţie, la propunerea preşedintelui. Preşedintele societãţii reprezintã personal sau prin delegat Societatea Nationala a Cãilor Ferate Romane în raport cu celelalte organe şi organizaţii din ţara, precum şi în relaţiile internaţionale. ART. 11 Comitetul director este organul de conducere operativã al societãţii şi este compus din preşedintele societãţii, vicepreşedinţi, directori generali şi directori din aparatul propriu al societãţii. ART. 12 Comitetul director îşi desfãşoarã activitatea în conformitate cu propriul sau regulament de organizare şi funcţionare. Directorii generali şi directorii din aparatul propriu al societãţii se numesc de preşedintele societãţii. ART. 13 Societatea Nationala a Cãilor Ferate Romane are în structura regionale şi direcţii de cai ferate şi de exploatare a metroului, întreprinderi de reparaţii, de construcţii, de trafic combinat, precum şi unitãţi de cercetare, studii şi proiectare, aprovizionare, informatica şi altele. Societatea Nationala a Cãilor Ferate Romane poate infiinta agenţii în strãinãtate şi poate participa cu capital la societãţi comerciale şi la alţi agenţi economici. ART. 14 Structura organizatoricã şi funcţional, precum şi înfiinţarea unitãţilor din structura se stabilesc de consiliul de administraţie al societãţii. ART. 15 Activitatea Societãţii Naţionale a Cãilor Ferate Romane, precum şi a unitãţilor sale, se desfãşoarã în conformitate cu regulamentul de organizare şi funcţionare prevãzut în anexa nr. 2. ART. 16 Societatea Nationala a Cãilor Ferate Romane are un sistem propriu sanitar şi de asistenta medicalã. Asistenta medicalã se va acorda în limita capacitãţilor şi pe baza de convenţie şi celorlalte sectoare de transport din cadrul Ministerului lucrãrilor Publice, Transporturilor şi Amenajãrii Teritoriului. ART. 17 Regionalele, direcţiile de cai ferate şi de exploatare a metroului, unitãţile de reparat material rulant, unitãţile de construcţii, proiectare, cercetare şi informatica sînt conduse de consilii de conducere proprii, numite de preşedintele societãţii. Preşedintele societãţii poate aproba sa funcţioneze consilii de conducere şi la alte unitãţi. Atribuţiile consiliilor de conducere se stabilesc de cãtre consiliul de administraţie al societãţii. Controlul activitãţii Societãţii Naţionale a Cãilor Ferate Romane ART. 18 Controlul activitãţii de exploatare, producţie şi siguranta a circulaţiei se va realiza atît la nivelul societãţii, cît şi la nivelul unitãţilor din structura, de cãtre organe proprii specializate. Controlul economico-financiar la unitãţile din structura se executa de organele de control ale societãţii constituite potrivit dispoziţiilor legale. Regionalele de cai ferate, direcţiile de cai ferate şi de exploatare a metroului şi alte unitãţi din structura, stabilite de comitetul director, au aparat propriu de control financiar. CAP. 3 Buget, subvenţii şi credite ART. 19 Veniturile, cheltuielile, subvenţiile şi alocaţiile de la bugetul statului se stabilesc prin buget pentru fiecare exerciţiu bugetar, care se aproba potrivit legii. Societatea Nationala a Cãilor Ferate Romane aproba bugetele şi execuţia acestora la unitãţile sale. ART. 20 Dotãrile cu material rulant utilaje de cale, mijloace de intervenţie şi mijloace informatice, dezvoltarile de linii, instalaţii, tunele, poduri, viaducte şi alte lucrãri de arta, dezvoltarile de capacitãţi, reparaţiile capitale la linii, funcţionarea reţelei medico-sanitare şi de învãţãmînt, precum şi prestãrile nerentabile în traficul de cãlãtori şi mãrfuri determinate de nivelurile tarifelor de baza stabilite de Guvern, care nu acoperã cheltuielile, se suporta de la bugetul statului, dupã folosirea resurselor financiare proprii, în condiţiile prevãzute de reglementãrile legale. ART. 21 În cazurile, în care, interese de stat inclusiv cele de ordin militar, vor necesita executarea de lucrãri sau prestãri de servicii speciale, beneficiarii acestora, împreunã cu Ministerul lucrãrilor Publice, Transporturilor şi Amenajãrii Teritoriului, cu avizul Ministerului Finanţelor, vor face propuneri corespunzãtoare de modificare a bugetului de venituri şi cheltuieli şi de stabilire a surselor de acoperire a costurilor suplimentare, care se aproba potrivit legii. Acoperirea deficitului Societãţii Naţionale a Cãilor Ferate Romane determinat de menţinerea tarifelor în transportul de cãlãtori şi mãrfuri, în condiţiile fluctuatiei preţurilor în economie, se face operativ în cadrul lunii urmãtoare, prin subvenţii de la bugetul de stat, stabilite potrivit legii. ART. 22 Pentru acoperirea cheltuielilor curente, în situaţia în care pe parcursul execuţiei bugetului de venituri şi cheltuieli, mijloacele Societãţii Naţionale a Cãilor Ferate Romane nu sînt suficiente, societatea poate contracta credite financiare cu bãncile, în valoare de cel mult 20% din veniturile brute realizate în anul precedent pentru toate activitãţile. ART. 23 Societatea Nationala a Cãilor Ferate Romane, cu avizul Ministerului Apãrãrii Naţionale, poate cere aprobarea guvernului de a suprima exploatarea unor linii neeficiente. În cazul cînd interesele economice, sociale şi cele de apãrare a tarii impun menţinerea acestora, pierderile vor fi acoperite prin subvenţii de la bugetul de stat sau de unitãţile administrativ-teritoriale şi de agenţii economici interesaţi. Societatea Nationala a Cãilor Ferate Romane beneficiazã de subvenţii de la bugetul de stat pentru acoperirea deficitului prevãzut, datorat inghetarii tarifelor la transportul de cãlãtori şi mãrfuri, în condiţiile fluctuatiei preţurilor în economie, pentru funcţionarea reţelei medico-sanitare, de învãţãmînt şi ocrotiri sociale, precum şi în situaţiile prevãzute la art. 20 şi 21 din prezenta hotãrîre. Pentru dotãrile cu material rulant, utilaje de cale, linii, instalaţii, lucrãri de arta, dezvoltãri de capacitãţi, societatea beneficiazã de alocaţii de la buget. ART. 24 În cadrul activitãţii de exploatare feroviara, Societatea Nationala a Cãilor Ferate Romane poate închiria vagoane şi orice alte mijloace la şi de la administraţii de cai ferate. CAP. 4 Tarife ART. 25 Tarifele se stabilesc în asa fel încît veniturile realizate sa acopere cheltuielile şi dobinzile la creditele contractate în condiţiile stabilite prin prezenta hotãrîre. ART. 26 Consiliul de administraţie face propuneri pentru tarifele de baza ale caii ferate, care se prezintã guvernului pentru aprobare de cãtre ministrul lucrãrilor publice, transporturilor şi amenajãrii teritoriului. Tarifele de baza ale caii ferate reprezintã tarifele plãtite de beneficiarii de transport pentru deplasarea pe calea feratã a cãlãtorilor şi mãrfurilor de la statia de imbarcare, respectiv încãrcare, la statia de destinaţie. Celelalte tarife pentru prestaţii şi servicii, altele decît cele prevãzute la alineatul precedent, precum şi tarifele din trafic internaţional se stabilesc şi se modifica de Societatea Nationala a Cãilor Ferate Romane. ART. 27 Societatea Nationala a Cãilor Ferate Romane poate acorda reduceri de tarife cu scop comercial pentru a menţine, spori sau crea un anumit trafic, cu asigurarea echilibrului bugetar. ART. 28 În perioada cînd leul nu este convertibil: - la transportul de mãrfuri import-export pentru plãţile în valuta efectuate de C.F.R. cãtre cãile ferate strãine, beneficiarii de transport - în cazul în care îşi asuma plata taxelor de transport pe parcursul cãilor ferate respective - vor achitã Societãţii Naţionale a Cãilor Ferate Romane tarifele şi eventualele sume în valuta; - la transportul de cãlãtori, legitimatiile de cãlãtorie în traficul internaţional vor fi eliberate cu plata în lei sau valuta, potrivit legislaţiei în vigoare. ART. 29 Încasãrile în valuta din activitatea proprie de prestãri de servicii şi export a Societãţii Naţionale a Cãilor Ferate Romane se folosesc de aceasta pentru plata cotizaţiilor la organismele feroviare internaţionale, acoperirea cheltuielilor privind decontãrile cu cãile ferate strãine, deplasarile în strãinãtate, achiziţii de materiale şi piese de schimb şi alte cheltuieli necesare desfãşurãrii normale a activitãţii C.F.R. Din venitul net în valuta realizat, Societatea Nationala a Cãilor Ferate Romane are dreptul sa dispunã de o cota potrivit reglementãrilor în vigoare. Importurile pentru dotãri care depãşesc venitul net în valuta vor fi aprobate de guvern şi acoperite din fondul valutar al statului. ART. 30 Gratuitatile de transport pe calea feratã sînt interzise, cu excepţia celor stabilite potrivit reglementãrilor legale. ART. 31 Din considerente sociale sau de alta natura, se pot acorda reduceri de tarife sau gratuitãţi pentru transportul cãlãtorilor şi al mãrfurilor, pe baza de hotãrîri ale guvernului, care vor stabili modul de aplicare şi sursele de acoperire a diferenţelor de tarif rezultate. ART. 32 Raporturile de munca se stabilesc prin statutul personalului C.F.R. Pînã la aprobarea statutului personalului C.F.R. pentru raporturile de munca ale personalului societãţii, inclusiv pentru drepturile membrilor de familie, ale pensionarilor C.F.R. şi membrilor lor de familie, se vor aplica reglementãrile legale în vigoare şi acordurile încheiate între administraţie şi sindicate, în condiţiile legii. ART. 33 Normele de munca, normativele de personal, funcţiile şi meseriile din activitatea de cale feratã, se stabilesc de Societatea Nationala a Cãilor Ferate Romane, cu respectarea prevederilor legale. ART. 34 Nomenclatorul funcţiilor şi meseriilor, condiţiile de acordare a salariilor, sporurilor şi premiilor specifice activitãţii caii ferate şi relaţiile de munca se vor stabili prin statutul personalului C.F.R. Salariile personalului de la C.F.R. se vor stabili în conformitate cu prevederile legilor în vigoare, pe baza contractului colectiv de munca negociat între organele de conducere ale Societãţii Naţionale a Cãilor Ferate Romane şi sindicat. În condiţiile creşterii preţurilor şi tarifelor, sistemul de compensare - indexare a salariilor de baza se stabileşte cu consultarea sindicatelor şi a conducerii societãţii, prin hotãrîre a Guvernului. ART. 35 Comitetul director poate aproba introducerea de funcţii noi, salarizate prin asimilare cu cele existente. ART. 36 Personalul cãilor ferate romane nu poate desfasura nici un fel de activitate politica în cadrul Societãţii Naţionale a Cãilor Ferate Romane. CAP. 5 Dispoziţii generale ART. 37 Societatea Nationala a Cãilor Ferate Romane editeazã buletine comerciale şi foi oficiale C.F.R. Prin buletinul oficial C.F.R. se vor publica informaţii privitoare la transporturi, tarife, licitaţii şi alte dispoziţii ce trebuie cunoscute de beneficiarii de transport şi personalul C.F.R., iar prin foaia oficialã C.F.R. se vor publica ordinele, instrucţiunile, reglementãrile şi informaţiile privind situaţia personalului şi altele, care trebuie sa fie cunoscute de personalul C.F.R. ART. 38 Societatea Nationala a Cãilor Ferate Romane va prelua în proprietate de la Departamentul transporturilor clãdirea Palatului C.F.R. Bucureşti, situata în bd. Dinicu Golescu nr.38, sectorul 1. ART. 39 Întreprinderea poligrafica Filaret, cu sediul în municipiul Bucureşti, din subordinea Ministerului Culturii se reorganizeazã în cadrul Societãţii Naţionale a Cãilor Ferate Romane. ART. 40 Personalul din cadrul Departamentului cãilor ferate şi unitãţilor ce se reorganizeazã sau se desfiinţeazã ca urmare a aplicãrii prezentei hotãrîri, trecut în funcţii cu nivel de salarizare mai mic în cadrul Societãţii Naţionale a Cãilor Ferate Romane, beneficiazã de salariul avut, sporul de vechime şi indemnizaţie de conducere, dupã caz, pe o perioada de trei luni de la intrarea în vigoare a prezentei hotãrîri. ART. 41 Departamentul cãilor ferate se desfiinţeazã. CAP. 6 Dispoziţii finale ART. 42 Paza obiectivelor de importanta deosebita, precum şi paza şi ordinea din unele staţii şi triaje de cale feratã, pe secţii de circulaţie şi în trenuri de cãlãtori, se asigura de organele Ministerului de Interne, pe baza de convenţie. ART. 43 Anexele nr. 1 şi 2 fac parte integrantã din prezenta hotãrîre. ART. 44 Ministerul lucrãrilor Publice, Transporturilor şi Amenajãrii Teritoriului va prezenta Guvernului, în termen de cel mult un an, un proiect de lege privind domeniul cãilor ferate. ART. 45 Societatea Nationala a Cãilor Ferate Romane va prelua toate obligaţiile ce reveneau cãilor ferate romane stabilite prin convenţii şi acte normative care nu contravin reglementãrilor în vigoare. PRIM-MINISTRU
PETRE ROMAN
ANEXA 1
LISTA UNITĂŢILOR care se reorganizeazã în cadrul Societãţii Naţionale a Cãilor Ferate Romane ------------------------------------------------------------------------------- Nr. Denumirea unitãţilor economice Nr. Denumirea unitãţilor Societãţii crt. de stat care se reorganizeazã crt. Naţionale a C.F.R. ------------------------------------------------------------------------------- 1 2 3 4 -------------------------------------------------------------------------------
1. Regionala de cai ferate 1. Regionala de cai ferate Bucureşti Bucureşti 2. Regionala de cai ferate 2. Regionala de cai ferate Craiova Craiova 3. Regionala de cai ferate 3. Regionala de cai ferate Timişoara Timişoara 4. Regionala de cai ferate Cluj 4. Regionala de cai ferate Cluj 5. Regionala de cai ferate Braşov 5. Regionala de cai ferate Braşov 6. Regionala de cai ferate Iaşi 6. Regionala de cai ferate Iaşi 7. Regionala de cai ferate Galaţi 7. Regionala de cai ferate Galaţi 8. Regionala de cai ferate Constanta 8. Regionala de cai ferate Constanta 9. Direcţia de cai ferate Port 9. Direcţia de cai ferate Port Constanta Constanta 10. Întreprinderea de exploatarea 10. Direcţia de exploatare a metroului Bucureşti metroului Bucureşti 11. Institutul de cercetãri şi proiec- 11. Institutul de cercetãri şi pro- tari tehnologice în transporturi iectari tehnologice în trans- Bucureşti porturi Bucureşti 12. Compania de exploatare a vagoanelor 12. Întreprinderea de exploatare restaurant şi de dormit din România a vagoanelor restaurant şi "Varored" de dormit din România "Varored" 13. Întreprinderea de sudare a liniilor 13. Întreprinderea de sudare a linii- şi regenerare a sinelor de cale lor şi regenerare a sinelor de feratã de cale feratã 14. Centrala mecanicã de material 14. Se desfiinţeazã rulant cu întreprinderile : 15. Întreprinderea mecanicã de material 15. Întreprinderea de reparat ma- rulant Grivita Roşie Bucureşti terial rulant Grivita Bucureşti 16. Întreprinderea mecanicã de material 16. Întreprinderea de reparat mate- rulant Bucureşti Triaj rial rulant Bucureşti Triaj 17. Întreprinderea mecanicã de material 17. Întreprinderea de reparat mate- rulant Rosiori de Vede rial rulant Rosiori de Vede 18. Întreprinderea mecanicã de material 18. Întreprinderea de reparat mate- rulant Braşov rial rulant Braşov 19. Întreprinderea mecanicã de material 19. Întreprinderea de reparat mate- rulant 16 Februarie Cluj-Napoca rial rulant 16 Februarie Cluj-Napoca 20. Întreprinderea mecanicã de material 20. Întreprinderea de reparat mate- rulant Craiova rial rulant Craiova 21. Întreprinderea mecanicã de material 21. Întreprinderea de reparat mate- rulant Pascani rial rulant Pascani 22. Întreprinderea mecanicã de material 22. Întreprinderea de reparat mate- rulant Simeria rial rulant Simeria 23. Întreprinderea mecanicã de material 23. Întreprinderea de reparat mate- rulant Ploiesti rial rulant Ploiesti 24. Secţia de vagoane Timişoara 24. Întreprinderea de reparat mate- rial rulant Timişoara 25. Secţia de vagoane Craiova 25. Întreprinderea de reparat mate- rial rulant Craiova 26. Antrepriza de construcţii-montaj 26. Întreprinderea de reparaţii şi Bucureşti construcţii-montaj Bucureşti 27. Antrepriza de construcţii-montaj 27. Întreprinderea de reparaţii şi Craiova construcţii-montaj Craiova 28. Antrepriza de construcţii-montaj 28. Întreprinderea de reparaţii şi Timişoara construcţii-montaj Timişoara 29. Antrepriza de construcţii-montaj 29. Întreprinderea de reparaţii şi Cluj construcţii-montaj Cluj 30. Antrepriza de construcţii-montaj 30. Întreprinderea de reparaţii şi Braşov construcţii-montaj Braşov 31. Antrepriza de construcţii-montaj 31. Întreprinderea de reparaţii şi nr. 1 Iaşi construcţii-montaj nr. 1 Iaşi 32. Antrepriza de construcţii-montaj 32. Întreprinderea de reparaţii şi Galaţi construcţii-montaj Galaţi 33. Brigada complexa de construcţii- 33. Grup de santiere de reparaţii şi montaj Constanta construcţii-montaj Constanta 34. Întreprinderea de producţie indus- 34. Întreprinderea de producţie în- triala pentru construcţii cai dustriala pentru construcţii ferate Buzau (I.P.I.C.) cai ferate Buzau (I.P.I.C.) 35. Institutul de proiectari cai ferate 35. Institutul de studii şi proiec- tari cai ferate Bucureşti 36. Centrul de calcul electronic al 36. Centrul de informatica şi calcul Departamentului cãilor ferate electronic al Cãilor Ferate Romane 37. Clubul sportiv "Rapid" C.F.R. 37. Clubul sportiv "Rapid" C.F.R. 38. Ziarul "Transporturile romane" 38. Ziarul "Transporturile romane" 39. Brigada de cai ferate Bucureşti 39. Brigada de cai ferate Bucureşti 40. Serviciul vagon de mãsurat calea 40. Serviciul vagon de mãsurat calea 41. Serviciul comenzi recepţie şi expe- 41. Serviciul comenzi recepţie şi ditii bilete şi imprimate strict expeditii bilete şi imprimate socotite şi cu vînzare C.F.R. strict socotite şi cu vînzare C.F.R. 42. Serviciul telex şi telegraf 42. Serviciul telex şi telegraf 43. Laborator central automatizãri, 43. Laborator central automatizãri, telecomunicaţii, electrificare telecomunicaţii, electrificare 44. Baza de aprovizionare şi desfacere 44. Baza de aprovizionare şi desfa- Chitila cere Chitila 45. Baza de aprovizionare şi desfacere 45. Baza de aprovizionare şi desfa- Braşov cere Braşov 46. Centrul de perfecţionare a persoana- 46. Centrul de perfecţionare, docu- lului din transporturile feroviare mentare şi editura al cãilor şi auto Bucureşti, inclusiv ferate (inclusiv Biblioteca Biblioteca tehnica specializatã tehnica specializatã în trans- în transporturi şi muzeul C.F.R. porturi, Muzeul C.F.R.şi Oficiul de informare documentara în transporturi). 47. Oficiul de informare documentara în 47. Se desfiinţeazã transporturi şi telecomunicaţii 48. Centrul de medicina preventivã cai 48. Centrul de medicina preventivã ferate Bucureşti regional cai ferate Bucureşti 49. Centrul de medicina preventivã cai 49. Centrul de medicina preventivã ferate Craiova regional cai ferate Craiova 50. Centrul de medicina preventivã 50. Centrul de medicina preventivã cai ferate Timişoara regional cai ferate Timişoara 51. Centrul de medicina preventivã 51. Centrul de medicina preventivã cai ferate Cluj regional cai ferate Cluj 52. Centrul de medicina preventivã 52. Centrul de medicina preventivã cai ferate Braşov regional cai ferate Braşov 53. Centrul de medicina preventivã 53. Centrul de medicina preventivã cai ferate Iaşi regional cai ferate Iaşi 54. Centrul de medicina preventivã 54. Centrul de medicina preventivã cai ferate Galaţi regional cai ferate Galaţi 55. Centrul de medicina preventivã 55. Centrul de medicina preventivã cai ferate Constanta regional cai ferate Constanta 56. Spitalul regional cai ferate 56. Spitalul nr. 1 cai ferate Bucureşti Bucureşti 57. Spitalul regional cai ferate 57. Spitalul cai ferate Craiova Craiova 58. Spitalul regional cai ferate 58. Spitalul cai ferate Timişoara Timişoara 59. Spitalul regional cai ferate Cluj 59. Spitalul cai ferate Cluj 60. Spitalul regional cai ferate Braşov 60. Spitalul cai ferate Braşov 61. Spitalul regional cai ferate Iaşi 61. Spitalul cai ferate Iaşi 62. Spitalul regional cai ferate Galaţi 62. Spitalul cai ferate Galaţi 63. Spitalul regional cai ferate 63. Spitalul cai ferate Constanta Constanta 64. Spitalul cai ferate Witting 64. Spitalul nr. 2 cai ferate Witting 65. Spitalul cai ferate Ploiesti 65. Spitalul cai ferate Ploiesti 66. Spitalul cai ferate Sibiu 66. Spitalul cai ferate Sibiu 67. Spitalul cai ferate Simeria 67. Spitalul cai ferate Simeria 68. Spitalul cai ferate Oradea 68. Spitalul cai ferate Oradea 69. Spitalul cai ferate Drobeta- 69. Spitalul cai ferate Drobeta- Turnu Severin Turnu Severin 70. Spitalul cai ferate Pascani 70. Spitalul cai ferate Pascani 71. Întreprinderea poligrafica Filaret 71. Întreprinderea poligrafica Filaret 72. Asociaţia sportiva "Locomotiva" 72. Asociaţia sportiva "Locomotiva" 73. Antrepriza de construcţii-montaj 73. Întreprinderea de reparaţii şi Nr. 2 Iaşi construcţii-montaj Nr. 2 Iaşi 74. Grupul şcolar industrial transpor- 74. Grupul şcolar industrial trans- turi cai ferate Bucureşti porturi cai ferate Bucureşti 75. Grupul şcolar industrial transpor- 75. Grupul şcolar industrial trans- turi cai ferate Craiova porturi cai ferate Craiova 76. Liceul industrial Piatra-Olt 76. Liceul industrial Piatra-Olt 77. Grupul şcolar industrial transpor- 77. Grupul şcolar industrial trans- turi cai ferate Timişoara porturi cai ferate Timişoara 78. Grupul şcolar industrial transpor- 78. Grupul şcolar industrial trans- turi cai ferate Arad porturi cai ferate Arad 79. Grupul şcolar industrial transpor- 79. Grupul şcolar industrial trans- turi cai ferate Cluj porturi cai ferate Cluj 80. Grupul şcolar industrial transpor- 80. Grupul şcolar industrial trans- turi cai ferate Oradea porturi cai ferate Oradea 81. Grupul şcolar industrial transpor- 81. Trece la Ministerul Invatamin- turi cai ferate Satu Mare tului şi Ştiinţei 82. Grupul şcolar industrial transpor- 82. Grupul şcolar industrial trans- turi cai ferate Braşov porturi cai ferate Braşov 83. Grupul şcolar industrial transpor- 83. Grupul şcolar industrial trans- turi cai ferate Sibiu porturi cai ferate Sibiu 84. Grupul şcolar industrial transpor- 84. Grupul şcolar industrial trans- turi cai ferate Iaşi porturi cai ferate Iaşi 85. Grupul şcolar industrial transpor- 85. Grupul şcolar industrial trans- turi cai ferate Galaţi porturi cai ferate Galaţi 86. Grupul şcolar industrial transpor- 86. Grupul şcolar industrial trans- turi cai ferate Buzau porturi cai ferate Buzau 87. Grupul şcolar industrial transpor- 87. Grupul şcolar industrial trans- turi cai ferate Constanta porturi cai ferate Constanta 88. Grupul şcolar industrial material 88. Grupul şcolar industrial mate- rulant Bucureşti rial rulant Bucureşti 89. Grupul şcolar industrial material 89. Grupul şcolar industrial mate- rulant Pascani rial rulant Pascani 90. Grupul şcolar industrial material 90. Grupul şcolar industrial mate- rulant Cluj rial rulant Cluj 91. Grupul şcolar industrial material 91. Grupul şcolar industrial mate- rulant Simeria rial rulant Simeria 92. Grupul şcolar industrial material 92. Grupul şcolar industrial mate- rulant Rosiori de Vede rial rulant Rosiori de Vede 93. Centrul de calificare C.F.Bucureşti 93. Centrul de calificare C.F. Bucureşti 94. Centrul de calificare C.F.Craiova 94. Centrul de calificare C.F.Craiova 95. Centrul de calificare C.F.Timişoara 95. Centrul de calificare C.F. Timişoara 96. Centrul de calificare C.F.Cluj 96. Centrul de calificare C.F.Cluj 97. Centrul de calificare C.F.Braşov 97. Centrul de calificare C.F.Braşov 98. Centrul de calificare C.F.Iaşi 98. Centrul de calificare C.F.Iaşi 99. Centrul de calificare C.F.Galaţi 99. Centrul de calificare C.F.Galaţi 100. Centrul de calificare C.F. 100. Centrul de calificare C.F. Constanta Constanta
NOTA: - Unitãţile Societãţii Naţionale a Cãilor Ferate Romane nominalizate în prezenta anexa sînt direct subordonate acesteia. - Grupurile şcolare industriale cuprind: licee industriale, şcoli profesionale, şcoli de maiştri, şcoli postliceale.
ANEXA 2
REGULAMENT de organizare şi funcţionare a Societãţii Naţionale a Cãilor Ferate Romane
CAP. 1 Prevederi generale
ART. 1 Denumirea Societatea Nationala a Cãilor Ferate Romane, prescurtat "C.F.R.". ART. 2 Natura juridicã Societatea Nationala a Cãilor Ferate Romane este persoana juridicã, funcţioneazã pe baza de gestiune economicã şi autonomie financiarã şi îşi desfãşoarã activitatea pe baza prezentului regulament. ART. 3 Sediul Societãţii Naţionale a Cãilor Ferate Romane este în Bucureşti, bd. Dinicu Golescu nr. 38, sectorul 1.
CAP. 2 Obiectul de activitate
ART. 4 Societatea Nationala a Cãilor Ferate Romane are ca obiect de activitate efectuarea transporturilor de cãlãtori şi mãrfuri pe calea feratã şi îndeplineşte rol de serviciu public. În acest scop, în calitate de proprietar al bunurilor din patrimoniul sau, administreazã şi asigura exploatarea cãilor ferate din domeniul public şi colaboreazã cu alte cai ferate strãine, în traficul internaţional. În cadrul activitãţii sale, societatea efectueazã şi transportul de cãlãtori cu metroul. Societatea Nationala a Cãilor Ferate Romane desfãşoarã şi activitãţi industriale, de cercetare şi proiectare, construcţii, aprovizionare, comerciale, de comerţ exterior, medicale, de învãţãmînt, social-culturale, precum şi alte activitãţi în scopul realizãrii obiectului sau de activitate. ART. 5 În realizarea obiectivului sau de activitate, Societatea Nationala a Cãilor Ferate Romane exercita urmãtoarele atribuţii principale: 1. elaboreazã şi aproba norme, instrucţiuni şi regulamente privind activitãţile pe care le desfãşoarã, obligatorii dupã caz, şi pentru beneficiarii de transport şi deţinãtorii de linii industriale şi mijloace de transport de cale feratã cu acces pe reţeaua C.F.R.; 2. stabileşte şi asigura condiţiile generale de transport, precum şi mãsurile de siguranta a circulaţiei transporturilor, în scopul prevenirii evenimentelor de cale feratã; 3. stabileşte mãsuri în vederea realizãrii programelor de activitate, îmbunãtãţirii calitãţii prestaţiilor şi lucrãrilor, utilizãrii şi gospodãririi rationale a mijloacelor economice, precum şi îmbunãtãţirii tehnologiilor de lucru în toate activitãţile; 4. elaboreazã şi aproba instrucţiuni de exploatare, tehnice şi economice; 5. organizeazã şi exercita, prin organele proprii specializate, controlul activitãţii de exploatare, producţie, siguranta circulaţiei şi economico- financiarã; 6. exercita controlul permanent în probleme legate de buna funcţionare, întreţinere şi reparare a mijloacelor de transport, liniilor, instalaţiilor, utilajelor şi maşinilor şi acţioneazã pentru prevenirea oricãror cauze care pot produce perturbatii în desfãşurarea transporturilor şi proceselor de producţie; 7. ia mãsuri pentru folosirea raţionalã şi în condiţii de siguranta a mijloacelor de transport, a instalaţiilor, utilajelor şi maşinilor, respectarea normativelor tehnice privind întreţinerea şi repararea acestora; 8. coordoneazã activitatea de organizare a producţiei, stabileşte şi aproba norme privind activitatea tehnica, de programare, de contabilitate şi financiarã, norme de munca, normative şi numãr de personal, funcţiile şi meseriile necesare, precum şi introducerea de funcţii noi, în concordanta cu trecerea la economia de piata; 9. elaboreazã studii şi programe privind proportiile, nivelurile şi ritmurile de dezvoltare în perspectiva a activitãţilor proprii de exploatare, industrie, construcţii-montaj etc.; 10. asigura proiectarea, execuţia şi punerea în funcţiune, prin unitãţile proprii sau pe baza de contracte cu alte unitãţi, a noilor obiective, în conformitate cu programele aprobate de Guvern sau de consiliul de administraţie 11. asigura programarea şi urmãrirea transporturilor, producţiei în industrie, construcţii-montaj şi celelalte activitãţi proprii; 12. pregãteşte şi negociaza cu beneficiarii şi furnizorii volumul producţiei, contractarea acesteia în condiţiile asigurãrii resurselor şi bazei materiale prin repartiţii sau direct de pe piata libera şi din import; 13. pregãteşte elementele necesare şi fundamenteazã cheltuielile de producţie, tarifele de baza şi nivelul subvenţiilor; 14. aproba studiile tehnico-economice pentru modernizãri, obiective noi şi asimilarea produselor noi de mare importanta, care privesc transporturile pe cãile ferate, în limita competentelor; 15. stabileşte caracteristicile de construcţie ale mijloacelor proprii de transport şi soluţiile tehnice pentru lucrãrile privind construirea şi darea în exploatare a liniilor noi şi a instalaţiilor de transport pe cãile ferate, precum şi în cazul modernizãrii celor existente; 16. avizeazã caracteristicile de construcţie ale mijloacelor de transport pe cãile ferate, din dotarea unitãţilor din afarã C.F.R., precum şi soluţiile tehnice pentru construirea şi respectarea caracteristicilor tehnice ale liniilor, construcţiilor şi instalaţiilor de transport ale acestora, avizeazã sau autorizeaza funcţionarea mijloacelor de transport şi exercita controlul tehnic pe liniile ferate industriale ale unitãţilor din afarã C.F.R., verifica pregãtirea şi capacitatea personalului care le deserveste, în condiţiile stabilite de reglementãrile în vigoare; 17. avizeazã tipurile şi caracteristicile tehnico-economice ale instalaţiilor complexe ce urmeazã a fi importate, precum şi ale maşinilor şi instalaţiilor unicate de mare importanta ce urmeazã a fi procurate din ţara sau din strãinãtate pentru transporturile pe cãile ferate, avizeazã şi îşi da acordul pentru executarea de ori ce fel de lucrãri de construcţii şi instalaţii care se executa în zona C.F.R. sau care pot afecta stabilitatea şi securitatea caii şi instalaţiilor feroviare, conform prevederilor Legii de exploatare a caii ferate, în vigoare; 18. stabileşte norme tehnice privind exploatarea, întreţinerea şi repararea mijloacelor de transport pe cãile ferate, inclusiv pe liniile ferate industriale, care sînt obligatorii şi pentru unitãţile din afarã C.F.R.; 19. aproba normative, regulamente şi instrucţiuni de serviciu pentru exploatarea, întreţinerea, siguranta circulaţiei, proiectarea şi repararea liniilor, instalaţiilor, materialului rulant, construcţiilor şi tuturor utilajelor din dotare, precum şi pentru operaţiunile comerciale, financiar-contabile specifice, recrutarea, pregãtirea şi perfecţionarea personalului; 20. asigura îndrumarea şi urmãreşte executarea de cãtre unitãţile proprii a lucrãrilor de construcţii-montaj şi a reparaţiilor mijloacelor din dotare; 21. organizeazã recepţia materialului rulant, liniilor, instalaţiilor, echipamentelor şi altele, la întreprinderile furnizoare şi reparatoare, în scopul asigurãrii unei calitãţi corespunzãtoare şi siguranţei în circulaţie a acestora; 22. întocmeşte lucrãrile privind necesarul de materii prime, materiale şi utilaje şi balantele materiale şi colaboreazã cu celalalte organe centrale la echilibrarea acestora; 23. asigura aplicarea mãsurilor privind activitatea de protecţie a muncii şi îmbunãtãţirea mediului înconjurãtor, în scopul prevenirii accidentelor de munca şi a imbolnavirilor profesionale şi controleazã modul de realizare a acestora; 24. organizeazã activitatea de prevenire şi stingere a incendiilor, mecanic şi energetic, şi urmãreşte îndeplinirea sarcinilor de metrologie în unitãţi subordonate; 25. coordoneazã activitatea de transport cu mijloace proprii; 26. exercita atribuţiile ce-i revin, potrivit legii, cu privire la stabilirea şi aplicarea tarifelor şi preţurilor în ramura şi subramurile sale de activitate; 27. organizeazã, indruma şi coordoneazã activitatea unitãţilor din reţeaua proprie medico-sanitarã şi de învãţãmînt, potrivit legislaţiei în vigoare; 28. întocmeşte şi executa, potrivit legii, bugetul de venituri şi cheltuieli pentru activitatea proprie; 29. efectueazã centralizat vãrsãmintele la buget pentru obligaţiile cãtre stat; 30. aproba casarea fondurilor fixe în cadrul competentelor stabilite; 31. organizeazã activitatea proprie de cercetare, proiectare, informatica, perfecţionare profesionalã şi ia mãsuri pentru inzestrarea cu mijloace tehnico-materiale necesare; urmãreşte rezultatele cercetãrilor ştiinţifice şi valorificarea acestora; organizeazã activitatea de documentare tehnica specifica ramurii şi subramurilor sale şi asigura informarea unitãţilor subordonate, cu privire la tendintele progresului tehnico-ştiinţific pe plan naţional şi mondial; editeazã publicaţii şi lucrãri privitoare la probleme de producţie, ştiinţa şi tehnica, specifice activitãţii pe care o desfãşoarã; face propuneri privind standardele de stat; 32. efectueazã atestarea unitãţilor de studii, cercetare-proiectare şi a agenţilor particulari pentru elaborarea documentaţiilor şi executarea lucrãrilor specifice caii ferate; 33. organizeazã activitatea de management, marketing şi consulting în unitãţile sale; 34. asigura respectarea disciplinei muncii în desfãşurarea proceselor de producţie, respectarea atribuţiilor de serviciu şi prevederilor legale de cãtre întregul personal, conform reglementãrilor stabilite prin Statutul personalului C.F.R.; 35. organizeazã şi coordoneazã activitatea de colaborare şi cooperare economicã, tehnica şi ştiinţificã cu alte organe din ţara şi strãinãtate şi instituţii specializate în ramura şi subramurile sale de activitate; asigura aplicarea convenţiilor şi acordurilor internaţionale privitoare la activitatea de transport pe cãile ferate şi controleazã îndeplinirea obligaţiilor ce decurg din aceasta activitate; 36. propune elaborarea proiectelor de acte normative privind activitatea de transport pe cãile ferate; este consultata la avizarea proiectelor de acte normative care intereseazã ramura sa de activitate; 37. exercita şi alte atribuţii care decurg din actele normative în vigoare.
CAP. 3 Patrimoniul
ART. 6 Societatea Nationala a Cãilor Ferate Romane are un patrimoniu constituit prin însumarea patrimoniilor unitãţilor din structura, care urmeazã sa fie reevaluat, în conformitate cu prevederile Hotãrîrii Guvernului nr. 945/1990, valoarea iniţialã fiind de 170.706 milioane lei. ART. 7 Societatea Nationala a Cãilor Ferate Romane este proprietarul bunurilor din patrimoniul sau. În exercitarea dreptului de proprietate, societatea poseda, foloseşte şi dispune în mod autonom, de bunurile pe care le are în patrimoniu pentru realizarea obiectului sau de activitate şi beneficiazã de rezultatele utilizãrii acestora.
CAP. 4 Structura societãţii
ART. 8 Societatea Nationala a Cãilor Ferate Romane are în structura sa organizatoricã direcţii generale, direcţii, oficii, birouri şi compartimente de munca, care asigura îndeplinirea funcţiilor de exploatare, producţie, aprovizionare, comercialã, cercetare, dezvoltare, financiar-contabila, protecţie socialã şi de personal şi unitãţi exterioare organizate în regionale şi direcţii de cai ferate, de exploatare a metroului, întreprinderi de reparaţii, de construcţii, de prestãri servicii, baze de aprovizionare, unitãţi de cercetare, studii şi proiectare, centre de informatica şi calcul electronic, inspectorat de examinare medico-psihologicã pentru siguranta circulaţiei cu comisii de expertiza şi recuperare a capacitãţii de munca, inspectorat sanitar antiepidemic şi sanitar-veterinar în transporturi, unitãţi de alimentaţie publica şi altele. Aceste unitãţi au în structura: divizii, servicii, birouri, compartimente de munca, regulatoare de circulaţie, staţii de cale feratã, agenţii de voiaj, depouri şi remize de locomotive, revizii de vagoane, ateliere de zona, secţii, fabrici, uzine, grupuri de santiere, loturi, staţii de utilaj-transport, laboratoare şi altele. ART. 9 Societatea Nationala a Cãilor Ferate Romane are sistem propriu de învãţãmînt, precum şi sistem propriu sanitar, de asistenta medicalã şi ocrotire socialã. ART. 10 Structura organizatoricã a Societãţii Naţionale a Cãilor Ferate Romane, înfiinţarea şi structura organizatoricã a regionalelor şi direcţiilor de cai ferate şi de exploatare a metroului, a întreprinderilor, a unitãţilor de cercetare, proiectare, informatica, aprovizionare, precum şi înfiinţarea de agenţii în strãinãtate, se aproba de cãtre consiliul de administraţie al societãţii. Gradarea acestor unitãţi şi subunitati se aproba conform competentelor stabilite de consiliul de administraţie al Societãţii Naţionale a Cãilor Ferate Romane. ART. 11 Regionalele şi direcţiile de cai ferate şi de exploatare a metroului, întreprinderile, institutele de cercetare, studii şi proiectare, centrele de informatica şi calcul electronic, bazele de aprovizionare, au competentele stabilite de consiliul de administraţie, fãrã a avea relaţii directe cu bugetul statului. Consiliul de administraţie al societãţii poate sa aprobe ca şi alte unitãţi sa funcţioneze potrivit principiilor prevãzute la alineatul precedent. ART. 12 Consiliul de administraţie al societãţii stabileşte, prin regulamentul sau de organizare şi funcţionare, relaţiile unitãţilor în cadrul societãţii cu terţi, în domeniile tehnic, de exploatare, economic, comercial, administrativ, financiar, juridic şi altele. ART. 13 Toate unitãţile subordonate Societãţii Naţionale a Cãilor Ferate Romane rãspund în fata consiliului de administraţie al acesteia de îndeplinirea tuturor atribuţiilor, responsabilitãţilor şi competentelor încredinţate de acesta prin hotãrîri şi decizii de delegare, precum şi de realizarea sarcinilor. ART. 14 Atribuţiile direcţiilor generale, direcţiilor şi celorlalte compartimente, precum şi ale unitãţilor componente, se stabilesc prin regulamente aprobate de consiliul de administraţie al societãţii. Pentru subunitati, atribuţiile se stabilesc prin regulamente aprobate de organele ierarhice ale acestora.
CAP. 5 Organele de conducere ale Societãţii Naţionale a Cãilor Ferate Romane
ART. 15 Conducerea Societãţii Naţionale a Cãilor Ferate Romane este asigurata de: - consiliul de administraţie; - preşedintele societãţii; - comitetul director, organ operativ de conducere. ART. 16 Consiliul de administraţie se numeşte prin ordin al ministrului lucrãrilor publice, transporturilor şi amenajãrii teritoriului şi este compus din 15 membri, dupã cum urmeazã: - preşedintele societãţii, care este şi preşedintele consiliului de administraţie; - un reprezentant al Ministerului Finanţelor; - un reprezentant al Ministerului Resurselor şi Industriei; - un reprezentant al Ministerului Muncii şi Protecţiei Sociale; - un reprezentant al Ministerului lucrãrilor Publice, Transporturilor şi Amenajãrii Teritoriului; - ingineri, tehnicieni, economişti şi jurişti dintre salariaţii societãţii, specialişti din ramurile de activitate ale acesteia. La lucrãrile consiliului de administraţie pot participa ca invitaţi un delegat al Ministerului Apãrãrii Naţionale, pentru consultare în probleme care privesc armata şi nevoile de apãrare ale tarii, precum şi delegaţi ai altor organe şi instituţii. De asemenea, la şedinţele consiliului de administraţie vor participa în probleme cu caracter profesional şi social şi şapte reprezentanţi ai sindicatelor pe ramuri de activitate, aleşi, prin vot secret, cîte unul din fiecare ramura. Reprezentanţii sindicatelor nu au drept de vot în consiliul de administraţie. Consiliul de administraţie îşi desfãşoarã activitatea în baza propriului regulament de funcţionare. ART. 17 Membrii consiliului de administraţie sînt numiţi pe o perioada de 4 ani, jumãtate din ei pot fi înlocuiţi la fiecare 2 ani. Consiliul de administraţie poate propune Ministerului lucrãrilor Publice, Transporturilor şi Amenajãrii Teritoriului înlocuirea unui membru necorespunzãtor, precum şi completarea locurilor vacante ivite din diferite motive, în cursul perioadei de 4 ani. Membrul numit va funcţiona numai pînã la împlinirea acestei perioade. Completarea locurilor vacante ivite se va face cu persoane din aceeaşi categorie cu membrii pe care îi înlocuiesc. Membrii consiliului de administraţie nu pot face parte din mai mult de doua consilii de administraţie sau participa la societãţi comerciale cu care Societatea Nationala a Cãilor Ferate Romane întreţine relaţii de afaceri sau are interese contrare. ART. 18 Membrii consiliului de administraţie îşi pãstreazã calitatea de angajaţi la unitatea sau instituţia de la care provin, cu toate drepturile şi obligaţiile derivînd din aceasta calitate. Pentru activitatea depusa de consiliul de administraţie, aceştia primesc o indemnizaţie al carei cuantum se stabileşte prin hotãrîre a consiliului de administraţie, care se plãteşte independent de orice alte drepturi de salariu. ART. 19 Consiliul de administraţie se întruneşte ori de cîte ori necesita interesele societãţii şi cel puţin o data pe luna. El este convocat de preşedintele consiliului, care hotãrãşte ordinea de zi sau la solicitarea a cel puţin jumãtate plus unu din membrii consiliului. ART. 20 Pentru luarea unor decizii complexe, consiliul de administraţie poate atrage în activitatea de analiza consilieri şi consultanţi din diferite sectoare. Activitatea acestora poate fi compensata material conform înţelegerii, pe baza de contract. ART. 21 Dezbaterile consiliului de administraţie sînt conduse de preşedinte, iar în lipsa acestuia, de cel mai în virsta dintre membri. Ministrul lucrãrilor publice, transporturilor şi amenajãrii teritoriului participa, ori de cîte ori socoteşte ca este cazul, la şedinţele consiliului de administraţie. ART. 22 Consiliul de administraţie poate hotãrî dacã majoritatea simpla a membrilor sãi este prezenta. Dacã nu este îndeplinitã aceasta majoritate simpla, reuniunea consiliului de administraţie se reprogrameaza într-un interval de cel mult 15 zile, cu aceeaşi ordine de zi. Deciziile consiliului de administraţie se iau cu majoritatea voturilor membrilor prezenţi, dar nu mai puţin de jumãtate plus unu din numãrul membrilor consiliului. ART. 23 Consiliul de administraţie are în principal urmãtoarele atribuţii: 1. aproba conceptia şi strategia de dezvoltare a societãţii; 2. aproba introducerea de noi tehnologii şi modernizarea celor existente; 3. aproba bugetul de venituri şi cheltuieli şi asigura execuţia acestuia; repartizeazã între sectoarele de activitate ale societãţii, bugetul de venituri şi cheltuieli dupã aprobare; 4. analizeazã bilanţul şi contul de profit şi pierderi anual şi le înainteazã pentru a fi aprobate de Ministerul Finanţelor; 5. aproba sau propune spre aprobare, potrivit competentelor, investiţiile ce urmeazã a se realiza de cãtre societate; 6. aproba înfiinţarea, structura organizatoricã şi gradarea regionalelor şi direcţiilor de cai ferate şi de exploatare a metroului, a întreprinderilor, a unitãţilor de cercetare-proiectare, informatica, aprovizionare, precum şi înfiinţarea de agenţii în strãinãtate; 7. aproba structura organizatoricã şi funcţionalã a societãţii; 8. stabileşte şi aproba relaţiile compartimentelor din aparatul propriu şi al unitãţilor subordonate în cadrul societãţii şi cu terţii, în domeniile tehnic, de exploatare, economic, comercial, administrativ, financiar, juridic şi altele; 9. stabileşte şi aproba competentele şi atribuţiile unitãţilor din cadrul şi din componenta societãţii; 10. prezintã ministrului propunerile de subvenţii pentru a fi aprobate de organele competente; 11. aproba volumul maxim al creditelor bancare; 12. aproba propunerile de depasire a cheltuielilor totale prevãzute în buget , în cazul în care exista un plus de venituri care sa acopere plusul de cheltuieli; 13. propune majorarea sau diminuarea patrimoniului societãţii în condiţiile legii; 14. aproba sau propune, dupã caz, modificãri în volumul fondului de rezerva; 15. prezintã ministrului propuneri de înfiinţare de diferite fonduri speciale de care Cãilor Ferate Romane are nevoie pentru mersul normal al exploatãrii şi a cãror aprobare intra în competenta ministrului lucrãrilor publice, transporturilor şi amenajãrii teritoriului, respectiv a ministrului finanţelor, care stabilesc sursele de acoperire; 16. aproba competente privind angajarea şi efectuarea de cheltuieli de orice natura, inclusiv investiţii, tranzacţii financiare şi comerciale, vinzari sau închirieri de bunuri mobile şi imobile, care nu mai sînt necesare sau ale cãror cheltuieli cu întreţinerea sînt nejustificate în condiţiile legii; 17. prezintã ministrului, pentru a fi supuse Guvernului, proiectele de linii noi şi modernizarea celor existente, potrivit competentelor stabilite; 18. prezintã ministrului proiectele tarifelor de baza pentru cãlãtori şi mãrfuri, pentru a fi supuse spre aprobare Guvernului; 19. stabileşte condiţiile de baza în aplicarea reglementãrilor privind transporturile aprobate de Guvern; 20. analizeazã raportul trimestrial al societãţii privind activitatea pe baza de bilanţ şi aproba mãsuri pentru desfãşurarea activitãţii în condiţii de echilibrare a bugetului; 21. prezintã ministrului propuneri de acte normative şi modificãri ale celor existente, pentru a fi supuse aprobãrii, potrivit legii; 22. analizeazã şi face propuneri pentru definirea, delimitarea şi reglementarea legalã a zonei C.F.R. şi a metroului, în scopul asigurãrii stabilitatii şi securitãţii caii şi instalaţiilor feroviare şi de metrou, precum şi a siguranţei circulaţiei; 23. trateazã şi stabileşte, împreunã cu organele Ministerului de Interne, relaţiile şi condiţiile de colaborare pentru asigurarea pazei obiectivelor, bunurilor şi mãrfurilor încredinţate la transport, precum şi ordinii publice în staţii şi trenuri; 24. analizeazã şi aproba propunerile comitetului director de participare la societãţile comerciale cu capital roman sau strãin; 25. aproba închirierea de clãdiri, spaţii şi terenuri ale caii ferate; 26. îşi da acordul la propunerile de concesionari, potrivit legii; 27. aproba utilizarea fondului valutar; 28. asigura respectarea dispoziţiilor legale privind protecţia mediului înconjurãtor; 29. aproba regulamentul de organizare şi funcţionare propriu; 30. exercita orice atribuţii ce-i revin din prevederile legale şi regulamentul sau de organizare şi funcţionare şi aproba orice alte mãsuri privind activitatea societãţii, cu excepţia celor date, potrivit legii, în competenta altor organe. ART. 24 Preşedintele societãţii conduce activitatea curenta a societãţii şi este numit în condiţiile legii dintre specialiştii C.F.R. ART. 25 Preşedintele societãţii reprezintã personal sau prin delegat, Societatea Nationala a Cãilor Ferate Romane în raporturile cu celelalte organe şi organizaţii din ţara, precum şi în relaţiile internaţionale. ART. 26 Preşedintele societãţii are în principal urmãtoarele atribuţii şi competente: 1. asigura conducerea curenta a societãţii, ajutat de vicepreşedinţi şi de comitetul director; 2. dispune şi controleazã executarea hotãrîrilor consiliului de administraţie, precum şi a convenţiilor încheiate de C.F.R.; 3. aproba la propunerea comitetului director normative, regulamente şi instrucţiuni de serviciu pentru exploatarea, întreţinerea, siguranta circulaţiei, proiectarea şi repararea liniilor, instalaţiilor, materialului rulant, construcţiilor şi tuturor utilajelor din dotarea Societãţii Naţionale a Cãilor Ferate Romane, precum şi pentru operaţiunile comerciale, financiar-contabile specifice, recrutarea, pregãtirea şi perfecţionarea personalului; 4. aproba, în condiţiile Statutului personalului Cãilor Ferate Romane, angajarea şi concedierea personalului din aparatul propriu al societãţii şi numeşte, prin decizie, conducãtorii unitãţilor direct subordonate; deleagã competente de personal conducãtorilor unitãţilor subordonate; 5. aproba în condiţiile legii, angajarea de specialişti pe termen limitat, pentru efectuarea de studii, lucrãri, determinãri şi alte asemenea, necesare societãţii; 6. aproba trimiterea de delegaţi sau participa personal la congrese, adunãri generale, conferinţe interne sau internaţionale, intilniri de afaceri sau studii, de interes pentru C.F.R.; 7. aproba tarife auxiliare şi altele decît tarifele de cãlãtori şi mãrfuri, asupra cãrora informeazã consiliul de administraţie; 8. aproba convenţii cu administraţiile de cale feratã strãine sau alte organizaţii de transport strãine, în limita competentelor legale; 9. aproba funcţionarea de consilii de conducere la subunitatile din structura; 10. exercita orice atribuţii ce-i revin din prevederile legale şi regulamentul de organizare şi funcţionare al consiliului de administraţie şi aproba orice alte mãsuri privind activitatea societãţii, cu excepţia celor date potrivit reglementãrilor în competenta altor organe. ART. 27 Preşedintele poate delega parte din atribuţiile sale vicepreşedinţilor sau altor persoane. Unul din vicepreşedinţi înlocuieşte în lipsa preşedintele societãţii, pe baza de delegaţie primitã în acest scop, din partea acestuia. ART. 28 Comitetul director este compus din preşedintele societãţii, vicepreşedinţii, directorii generali şi directorii din aparatul propriu al societãţii. ART. 29 Comitetul director îşi desfãşoarã activitatea în conformitate cu propriul sau regulament de organizare şi funcţionare şi are urmãtoarele atribuţii principale: 1. examineazã şi avizeazã toate problemele care se supun hotãrîrii consiliului de administraţie şi asigura aducerea la îndeplinire a hotãrîrilor acestuia; 2. aproba angajarea şi efectuarea de cheltuieli de orice natura şi a tranzacţiilor comerciale şi financiare în limita competentelor aprobate de consiliul de administraţie; 3. analizeazã şi îşi însuşeşte proiectele de norme, normative, regulamente şi instrucţiuni de serviciu pentru proiectarea, construcţia, exploatarea, întreţinerea, siguranta circulaţiei şi repararea liniilor, instalaţiilor, materialului rulant, construcţiilor şi tuturor mijloacelor din dotarea societãţii şi pentru operaţiunile comerciale, financiar-contabile specifice şi altele care se aproba de cãtre preşedinte; 4. examineazã şi avizeazã normele de munca, normativele de personal, funcţiile şi meseriile necesare, care se aproba de consiliul de administraţie; 5. exercita orice atribuţii ce-i revin din prevederile legale şi regulamentul sau de organizare şi funcţionare şi aproba orice alte mãsuri privind activitatea societãţii, care îi sînt conferite de consiliul de administraţie. ART. 30 Comitetul director se întruneşte sãptãmînal sau ori de cîte ori este necesar. Hotãrîrile comitetului director se iau cu majoritatea voturilor membrilor prezenţi, dar nu mai puţin de jumãtate plus unu din numãrul membrilor sãi. ART. 31 Conducerea regionalelor şi direcţiilor de cai ferate şi de exploatare a metroului, a întreprinderilor, a unitãţilor de cercetare şi proiectare, informatica şi aprovizionare, este asigurata de consiliile de conducere proprii, la care participa, fãrã drept de vot, şi reprezentanţi ai sindicatelor, aleşi de cãtre aceştia prin vot secret.
CAP. 6 Bugetul de venituri şi cheltuieli ART. 32
Societatea Nationala a Cãilor Ferate Romane determina anual volumul total de venituri şi cheltuieli şi formuleazã propunerile de subvenţii şi alocaţii de la bugetul statului, în conformitate cu prevederile legale. ART. 33 Partea de cheltuieli care depãşeşte nivelul veniturilor se subvenţioneazã de la bugetul de stat, în condiţiile legii. ART. 34 Odatã cu aprobarea subvenţiilor se stabilesc cuantumul şi sursele de compensare a pierderilor. ART. 35 Bugetul de venituri şi cheltuieli al Societãţii Naţionale a Cãilor Ferate Romane se stabileşte pentru fiecare exerciţiu financiar şi cuprinde: - venituri: sumele provenite din încasãri din activitatea de transport, industrie, construcţii-montaj şi altele, pentru prestaţii, servicii şi produse; - subvenţii şi alocaţii de la buget; - cheltuieli: valorile consumate în activitatea de transport, industrie, construcţii-montaj şi altele, inclusiv cheltuielile cu amortizarea, întreţinerea, repararea şi exploatarea mijloacelor din dotare, precum şi rambursarea creditelor şi dobinzilor. Bugetul de venituri şi cheltuieli se întocmeşte anual şi trimestrial. Societatea Nationala a Cãilor Ferate Romane aproba bugetele şi execuţia acestora la unitãţile din componenta. ART. 36 Societatea Nationala a Cãilor Ferate Romane întocmeşte anual bilanţul contabil şi contul de profit şi pierderi, dupã modelele stabilite de Ministerul Finanţelor. Bilanţul contabil anual se publica în Monitorul Oficial al României, Partea a IV-a. ART. 37 Societatea Nationala a Cãilor Ferate Romane constituie fondul de rezerva, de dezvoltare şi fondul de calamitati, asigura sumele necesare pentru perfecţionarea şi recalificarea personalului, precum şi pentru cointeresarea prin premiere sau alte forme ale acesteia, plata taxelor, cotelor de asigurãri şi securitate socialã şi alte fonduri necesare desfãşurãrii activitãţii. ART. 38 Veniturile locale nete realizate de unitãţile societãţii se pot folosi de cãtre acestea pentru constituirea de fonduri pentru finanţarea de lucrãri destinate îmbunãtãţirii servirii publicului cãlãtor, îmbunãtãţirii condiţiilor sociale, dotãrii şi alte dezvoltãri în condiţiile stabilite de consiliul de conducere al acestora. ART. 39 Partea de venituri rãmasã dupã constituirea fondurilor proprii în efectuarea plãţilor prevãzute de lege reprezintã profitul net. Din acest profit net o parte se utilizeazã pentru constituirea fondului de participare a angajaţilor la profituri. ART. 40 Pe parcursul executãrii bugetului, dintr-un exerciţiu financiar, în caz de necesitate sau pentru a obţine rezultate mai bine în activitate, se pot depãşi cheltuielile totale prevãzute, cu condiţia sa se realizeze ulterior sporuri de venituri care sa acopere plusul de cheltuieli. Aprobarea se da de consiliul de administraţie al societãţii pe baza propunerilor însuşite de preşedintele societãţii. ART. 41 În situaţia în care în cursul exerciţiului financiar, veniturile nu sînt suficiente pentru acoperirea cheltuielilor, Societatea Nationala a Cãilor Ferate Romane, pe baza calculelor de fundamentare, determina volumul împrumuturilor necesare, care pot fi de cel mult 20% din veniturile brute realizate în anul precedent şi negociaza nivelul dobinzilor percepute de bãncile finanţatoare din sectorul de stat sau particular. ART. 42 Societatea Nationala a Cãilor Ferate Romane hotãrãşte cu privire la investiţiile ce urmeazã a fi realizate în limita competentelor ce-i sînt acordate, stabileşte nivelul surselor proprii de finanţare şi propune volumul alocaţiilor de la bugetul statului şi creditelor bancare pentru obiectivele de investiţii. ART. 43 Societatea Nationala a Cãilor Ferate Romane poate contracta credite şi pentru acoperirea necesitãţilor curente, în situaţia în care pe parcursul execuţiei bugetului de venituri şi cheltuieli, mijloacele societãţii nu sînt suficiente. ART. 44 Relaţiile financiare între unitãţile societãţii se stabilesc prin reglementãri aprobate de consiliul de administraţie. ART. 45 Operaţiunile de încasãri şi plati ale Societãţii Naţionale a Cãilor Ferate Romane se efectueazã prin conturi deschise la unitãţile bancare. ART. 46 Exerciţiul economico-financiar al Societãţii Naţionale a Cãilor Ferate Romane se coreleazã cu exerciţiul economico-financiar al bugetului de stat. CAP. 7 Relaţiile societãţii ART. 47 Modul de contractare, de stabilire a volumelor de transport şi defalcare a acestora pe perioade, regimul de funcţionare al unitãţilor şi subunitatilor, se stabilesc prin regulamente şi instrucţiuni aprobate potrivit competentelor. ART. 48 Societatea Nationala a Cãilor Ferate Romane poate aproba angajarile de combustibili şi materiale în contul bugetului intern de aprovizionare al exerciţiului urmãtor. Pentru lucrãrile cu ciclu lung de execuţie, poate încheia contracte de lucrãri şi furnitura, cu plati eşalonate în rate, ce se prevãd în mai multe exercitii bugetare. Pentru a face fata nevoilor de combustibili, materii şi materiale necesare functionarii şi dezvoltãrii, societatea constituie din timp stocuri de siguranta care se înscriu în bugetul de cheltuieli. ART. 49 Societatea Nationala a Cãilor Ferate Romane poate realiza, conform legii, lucrãri şi sa-şi asigure furnitura pe baza de licitaţie publica, prin orice agent economic din ţara şi strãinãtate. Adjudecarea licitaţiilor se efectueazã conform prevederilor legale. Licitaţiile cu valoare şi importanta mare se vor publica în Monitorul Oficial şi în presa. Termenele pentru licitaţiile publice sînt de cel puţin 30 de zile de la data publicãrii. ART. 50 Regionalele şi direcţiile de cai ferate şi de exploatare a metroului, întreprinderile şi celelalte unitãţi din componenta societãţii îşi desfãşoarã activitatea şi executa sarcinile ce le revin din competentele şi împuternicirile acordate şi aprobate de preşedintele societãţii şi de consiliul de administraţie. ART. 51 Relaţiile unitãţilor în cadrul Societãţii Naţionale a Cãilor Ferate Romane, precum şi atribuţiile, competentele şi împuternicirile acestora se stabilesc şi se aproba de preşedintele societãţii şi de consiliul de administraţie al societãţii. ART. 52 Unitãţile prevãzute la art. 51, prin delegare de competente din partea consiliului de administraţie al societãţii, pot încheia contracte cu persoane fizice sau juridice. ART. 53 În cazul oricãror litigii, Societatea Nationala a Cãilor Ferate Romane se poate adresa instanţelor judecãtoreşti direct sau prin unitãţi subordonate, pe baza de delegare de competente. ART. 54 În relaţiile cu cãile ferate strãine, Societatea Nationala a Cãilor Ferate Romane trateazã cu administraţiile respective, direct sau prin unitãţile subordonate, pe baza de delegare de competente.
CAP. 8 Controlul activitãţii
ART. 55 Gestiunea Societãţii Naţionale a Cãilor Ferate Romane este controlatã conform reglementãrilor elaborate de Ministerul Finanţelor. Controlul activitãţii de exploatare, producţie şi siguranta circulaţiei se va realiza, atît la nivelul societãţii, cît şi la nivelul unitãţilor din componenta, de cãtre organe proprii, specializate. Controlul economico-financiar la unitãţile din componenta se executa de organele de control ale societãţii constituite potrivit dispoziţiilor legale. Regionalele de cai ferate, direcţiile de cai ferate şi de exploatare a metroului şi alte unitãţi din componenta stabilite de comitetul director au aparat propriu de control financiar.
CAP. 9 Dispoziţii referitoare la personal
ART. 56 Personalul Societãţii Naţionale a Cãilor Ferate Romane de orice categorie sau specialitate este supus prevederilor Statutului personalului, precum şi prevederilor regulamentelor şi instrucţiunilor specifice. ART. 57 În timp de pace, personalul Societãţii Naţionale a Cãilor Ferate Romane, aflat în poziţie de rezervist poate fi scutit de concentrari de instrucţie, la propunerea consiliului de administraţie, aprobatã de Marele Stat Major, în cazul cînd prezenta la serviciu a acestuia este strict necesarã.
CAP. 10 Dispoziţii finale
ART. 58 În prima luna a fiecãrui an consiliul de administraţie al Societãţii Naţionale a Cãilor Ferate Romane, prezintã Ministerului lucrãrilor Publice, Transporturilor şi Amenajãrii Teritoriului un raport asupra activitãţii desfãşurate de societate în anul precedent şi asupra programului de activitate pentru anul în curs. ART. 59 Societatea Nationala a Cãilor Ferate Romane respecta şi rãspunde de aplicarea tuturor prevederilor din legile generale şi specifice. Litigiile societãţii se rezolva prin instanţele judecãtoreşti de drept comun. ART. 60 Prezentul regulament se completeazã cu celelalte reglementãri legale. ------------------
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email