Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
HOTARIRE Nr. 226 din 29 martie 1991 privind infiintarea societatii comerciale "Institutul de testare si cercetare-dezvoltare pentru mecanizarea agriculturii - Romatest" - S.A.
ART. 1 Se înfiinţeazã societatea comercialã "Institutul de testare şi cercetare-dezvoltare pentru mecanizarea agriculturii - Romatest" - S.A. cu sediul în municipiul Bucureşti, Sectorul agricol Ilfov, comuna Voluntari, soseaua Bucureşti - Stefanesti nr. 79, prin preluarea activului şi pasivului de la "Centrul naţional pentru încercarea şi atestarea tractoarelor şi maşinilor agricole", care se desfiinţeazã. Capitalul social iniţial, stabilit pe baza bilanţului la 31 decembrie 1990 este în valoare de 12.780 mii lei şi are urmãtoarea structura: - mijloace fixe la valoarea rãmasã - 5.023 mii lei - mijloace circulante şi alte active - 7.757 mii lei. Valoarea capitalului societãţii va fi definitivata dupã finalizarea evaluãrii patrimoniului în condiţiile prevãzute de lege. ART. 2 Societatea comercialã "Institutul de testare şi cercetare-dezvoltare pentru mecanizarea agriculturii - Romatest" - S.A. se înfiinţeazã ca societate pe acţiuni, cu personalitate juridicã şi va avea ca obiect de activitate testarea şi cercetarea-dezvoltarea în domeniul mecanizarii agriculturii şi industriei alimentare, conform prevederilor din statut. ART. 3 Societatea comercialã "Institutul de testare şi cercetare-dezvoltare pentru mecanizarea agriculturii Romatest" - S.A. îşi desfãşoarã activitatea în conformitate cu statutul din anexa. ART. 4 Personalul care trece la societatea comercialã nou înfiinţatã se considera transferat în interesul serviciului şi beneficiazã timp de 3 luni de diferenţa pînã la salariul tarifar avut şi sporul de vechime, dupã caz, dacã este încadrat în funcţii cu niveluri de salarizare mai mici. ART. 5 Anexa face parte integrantã din prezenta hotãrîre.
PRIM-MINISTRU PETRE ROMAN
ANEXA 1
STATUTUL Societãţii comerciale "Institutul de testare şi cercetare-dezvoltare pentru mecanizarea agriculturii Romatest" - S.A.
CAP. 1 Denumirea, forma juridicã, sediul, durata
ART. 1 Denumirea societãţii Denumirea societãţii comerciale este "Institutul de testare şi cercetare-dezvoltare pentru mecanizarea agriculturii Romatest" - S.A. În toate actele, facturile, anunţurile, publicaţiile emanind de la societate, denumirea societãţii va fi urmatã de cuvintele "Societate pe acţiuni" sau initialele "S.A.", de capitalul social, numãrul de înregistrare din registrul comerţului şi sediul societãţii. ART. 2 Forma juridicã a societãţii Societatea comercialã "Institutul de testare şi cercetare-dezvoltare pentru mecanizarea agriculturii Romatest" - S.A. este persoana juridicã romana, avînd forma juridicã de societate pe acţiuni. Aceasta îşi desfãşoarã activitatea în conformitate cu legile romane şi cu prezentul statut. ART. 3 Sediul societãţii Sediul societãţii este în România, municipiul Bucureşti, Sectorul agricol Ilfov, comuna Voluntari, sos. Bucureşti - Stefanesti nr. 79. Sediul societãţii poate fi schimbat în alt loc din România, pe baza hotãrîrii adunãrii generale a actionarilor, potrivit legii. Societatea poate infiinta şi organiza activitatea unor filiale teritoriale. Filialele teritoriale organizate la data apariţiei hotãrîrii de înfiinţare a societãţii, sînt: 1. Braşov judeţul Braşov 2. Castelu judeţul Constanta 3. Calugareni judeţul Giurgiu 4. Cimpulung judeţul Arges 5. Cluj judeţul Cluj 6. Craiova judeţul Dolj 7. Focsani judeţul Vrancea 8. Iaşi judeţul Iaşi 9. Minastirea judeţul Calarasi 10. Neamt judeţul Neamt 11. Oradea judeţul Bihor 12. Sinnicolau Mare judeţul Timis 13. Sighisoara judeţul Mures 14. Slobozia judeţul Ialomita 15. Topoloveni judeţul Arges 16. Timişoara judeţul Timis 17. Valea Calugareasca judeţul Prahova 18. Vidra judeţul Giurgiu ART. 4 Durata societãţii Durata societãţii este nelimitatã.
CAP. 2 Obiectul de activitate
ART. 5 Obiectul de activitate al societãţii este: ................................................................................ - încercarea şi atestarea tractoarelor, mijloacelor de transport tehnologic, maşinilor, utilajelor, instalaţiilor, aparatelor şi uneltelor noi, precum şi efectuarea de probe de tip şi încercãri de fiabilitate la cele din fabricatia de serie produse în ţara care se folosesc în agricultura şi industria alimentara din România; - încercarea tractoarelor, mijloacelor de transport tehnologic, maşinilor, utilajelor, instalaţiilor, aparatelor şi uneltelor produse de firme strãine care se folosesc în agricultura şi industria alimentara din România sau din alte tari - încercãri internaţionale; - stabilirea de norme de producţie şi consum de combustibil pentru lucrãrile efectuate cu tractoarele, maşinile, utilajele şi instalaţiile agricole; stabilirea limitelor de uzura şi duratelor de serviciu optime ale acestora; - proiectarea de fluxuri tehnologice şi a tehnologiilor pentru repararea tractoarelor, mijloacelor de transport tehnologic, maşinilor, utilajelor şi instalaţiilor agricole şi reconditionarea pieselor; elaborarea normelor de consum de piese şi materiale; - proiectarea şi execuţia de utilaje şi S.D.V.-uri pentru reparaţii, fabricatii şi autoutilare; - proiectarea de maşini, utilaje, instalaţii, aparate şi unelte agricole de serie mica şi unicat; proiectarea, verificarea şi avizarea documentaţiilor de execuţie pentru recipiente şi instalaţii sub presiune; - elaborarea documentaţiilor tehnice şi efectuarea de lucrãri service pentru tractoare, mijloace de transport, maşini, utilaje şi instalaţii folosite în agricultura şi industria alimentara; prestãri servicii; - efectuarea de studii de fundamentare tehnico-economicã, cercetãri şi experimentari în unitãţi de producţie agricolã, poligoane proprii de încercãri şi institute de profil în vederea elaborãrii şi perfecţionãrii sistemei de maşini pe culturi, specii şi rase de animale şi pãsãri; elaborarea tehnologiilor de mecanizare a lucrãrilor agricole; - elaborarea de studii de prognoza şi marketing în domeniul producerii de tractoare, maşini, utilaje, instalaţii, aparate şi unelte pentru agricultura şi alimentaţie; efectuarea de consulting precum şi efectuarea de instruiri prin cursuri teoretice şi practice, în domeniul tehnologiilor agricole şi a mecanizarii agriculturii şi alimentaţiei; - verificarea calitãţii şi recepţia tractoarelor, maşinilor, utilajelor şi instalaţiilor agricole şi a pieselor de schimb la întreprinderile furnizoare; - efectuarea de expertize tehnice prin laboratoare pentru determinãri fizico-chimice, control nedistructiv, mãsurãtori metrologice etc.; - executarea lucrãrilor de interes naţional, care intra în profilul activitãţii institutului, finanţate de la bugetul statului, pe baza de contract. Activitatea societãţii "Institutul de testare şi cercetare-dezvoltare pentru mecanizarea agriculturii Romatest" - S.A. este activitate în testare şi cercetare-dezvoltare.
CAP. 3 Capitalul social, acţiunile
ART. 6 Capitalul social Capitalul social iniţial al societãţii comerciale este în valoare de 12.780 mii lei şi se compune din mijloace fixe în valoare de 5.023 mii lei, mijloace circulante cu valoare de 7.757 mii lei. Capitalul social iniţial este deţinut integral de statul roman, ca acţionar unic, pînã la transmiterea acţiunilor din proprietatea statului cãtre terţe persoane fizice sau juridice, romane sau strãine, în condiţiile legii. Capitalul social este împãrţit în acţiuni nominative în valoare nominalã de 5.000 lei fiecare. ART. 7 Acţiunile Acţiunile vor cuprinde menţiunile prevãzute de lege. Acţiunile vor purta timbrul sec al societãţii şi semnatura a doi administratori. Societatea va tine evidenta acţiunilor într-un registru numerotat, sigilat şi parafat de preşedintele consiliului de administraţie; registrul se pãstreazã la sediul societãţii sub îngrijirea consiliului de administraţie. ART. 8 Majorarea capitalului Capitalul social poate fi majorat pe baza hotãrîrii adunãrii generale extraordinare a actionarilor, prin emiterea de noi acţiuni reprezentind aportul în numerar sau în natura. Majorarea capitalului se poate face parţial sau total în natura prin hotãrîrea adunãrii generale a actionarilor, pe baza evaluãrii efectuate de experţii desemnaţi de cãtre acţionari. ART. 9 Reducerea capitalului Reducerea capitalului se poate face pe baza hotãrîrii adunãrii generale extraordinare a actionarilor. Propunerea de reducere a capitalului trebuie comunicatã de cãtre consiliul de administraţie comisiei de cenzori cu cel puţin 30 de zile înainte de data adunãrii generale a actionarilor care decide asupra acestei reduceri. Comisia de cenzori va trebui sa refere asupra cauzelor şi condiţiilor reducerii. ART. 10 Majorarea sau reducerea capitalului societãţii, atît timp cît este integral de stat, se poate face numai cu aprobarea organului care a înfiinţat societatea. ART. 11 Drepturi şi obligaţii decurgind din acţiuni Fiecare acţiune subscrisã şi vãrsatã potrivit legii conferã acţionarului dreptul la un vot în adunarea generalã a actionarilor şi de participare la distribuirea dividendelor, potrivit legii. Obligaţiile societãţii sînt garantate cu patrimoniul social iar actionarii rãspund numai în limita acţiunilor ce le-au subscris. ART. 12 Cesiunea acţiunilor Acţiunile sînt indivizibile cu privire la societate care nu recunoaşte decît un singur proprietar pentru fiecare acţiune. Cesiunea acţiunilor se va face potrivit legii. Cesiunea acţiunii se înregistreazã în registrul de evidenta a acţiunilor şi se menţioneazã pe titlu. ART. 13 Pierderea acţiunilor În cazul pierderii uneia sau mai multor acţiuni, proprietarul va trebui sa anunţe consiliul de administraţie şi sa facã public faptul prin presa. Dupã 6 luni va putea obţine un duplicat al acţiunii.
CAP. 4 Adunarea generalã a actionarilor
ART. 14 Atribuţii Adunarea generalã a actionarilor este organul de conducere al societãţii, care decide asupra activitãţii acesteia şi asigura politica ei economicã şi comercialã. Adunarea generalã a actionarilor are urmãtoarele atribuţii principale: a) aproba structura organizatoricã a societãţii şi numãrul de posturi, precum şi normativul de constituire a compartimentelor functionale şi de producţie; b) alege membrii consiliului de administraţie şi ai comisiei de cenzori, le stabileşte atribuţiile şi îi revoca; c) numeşte directorii, le stabileşte atribuţiile şi îi revoca; d) aproba şi modifica programele de activitate şi bugetul societãţii; e) analizeazã rapoartele consiliului de administraţie privind stadiul şi perspectivele societãţii, cu referire la profit, poziţia pe piata interna şi internationala, nivelul tehnic, calitate, forta de munca, protecţia mediului, relaţiile cu clienţii. De asemenea, hotãrãşte asupra nivelului fondurilor pentru cercetãri ştiinţifice care au ca obiect fundamentarea strategiilor de dezvoltare, creşterea calitãţii produselor şi serviciilor, elaborarea de produse şi tehnologii noi competitive; f) hotãrãşte cu privire la contractarea de împrumuturi bancare pe termen lung, inclusiv a celor externe la nivelul împrumuturilor bancare curente şi la condiţiile de acordare a garanţiilor; stabileşte condiţiile de acordare a creditelor comerciale şi aproba orice fel de credit financiar acordat de societate; g) examineazã, aproba sau modifica bilanţul şi contul de beneficii şi pierderi dupã analizarea raportului consiliului de administraţie, al comisiei de cenzori, aproba repartizarea beneficiilor între acţionari; h) hotãrãşte cu privire la înfiinţarea şi desfiinţarea de sucursale şi filiale; i) hotãrãşte cu privire la mãrirea sau reducerea capitalului social, precum şi la cesiunea acţiunilor; j) hotãrãşte cu privire la adoptarea sau modificarea statutului, precum şi la transformarea formei juridice a societãţii; k) hotãrãşte cu privire la comasarea, divizarea sau dizolvarea societãţii; l) hotãrãşte cu privire la executarea de reparaţii capitale şi realizarea de investiţii noi; m) hotãrãşte, cu prilejul stabilirii bugetului, asupra modului de remunerare a membrilor consiliului de administraţie şi asupra salariilor şi primelor directorilor; n) hotãrãşte cu privire la actionarea în justiţie a membrilor consiliului de administraţie, directorilor şi adjunctilor acestora şi a cenzorilor, pentru paguba pricinuitã societãţii; o) hotãrãşte asupra oricãror alte probleme din competenta sa, potrivit legii sau prezentului statut. Hotãrîrile în problemele prevãzute la lit. i), j) şi k) vor putea fi aduse la îndeplinire numai dupã aprobarea lor de cãtre organul care a aprobat constituirea societãţii, în perioada în care statul este acţionar unic. ART. 15 Convocarea adunãrii generale a actionarilor Adunãrile generale a actionarilor sînt de doua feluri: ordinare şi extraordinare. Adunarea generalã ordinarã are atribuţiile prevãzute la art. 14 lit. a)-g) şi n), iar adunarea generalã extraordinarã, atribuţiile prevãzute la lit. h)-o), precum şi celelalte atribuţii ce le revin, potrivit legii şi prezentului statut. ART. 16 Adunarea generalã se convoacã de preşedintele consiliului de administraţie sau de unul dintre administratori, desemnat de preşedinte. Adunãrile generale ordinare au loc o data pe an, la doua luni de la încheierea exerciţiului economico-financiar, pentru examinarea bilanţului şi a contului de beneficii şi pierderi pe anul precedent şi pentru stabilirea programului de activitate şi a bugetului pe anul urmãtor. Adunãrile generale extraordinare se convoacã în condiţiile prevãzute de lege, la cererea actionarilor, reprezentind 1/10 din capitalul social sau la cererea comisiei de cenzori. Adunarea generalã va fi convocatã de administratori de cîte ori va fi nevoie. Convocarea va fi publicatã în Monitorul Oficial şi într-unul din ziarele de larga circulaţie raspindite în localitatea în care se afla sediul societãţii sau din cea mai apropiatã localitate. Convocarea va cuprinde locul şi data ţinerii adunãrii, precum şi ordinea de zi, cu arãtarea explicita a tuturor problemelor care vor face obiectul dezbaterilor adunãrilor. Cînd, în ordinea de zi, figureazã propuneri pentru modificarea statutului, convocarea va trebui sa cuprindã textul integral al propunerilor. Adunarea generalã a actionarilor se întruneşte în sediul societãţii sau în alt loc din aceeaşi localitate. Hotãrîrea adunãrii se ia prin vot deschis. Votul secret este obligatoriu pentru alegerea membrilor consiliului de administraţie şi a cenzorilor, pentru revocarea lor şi pentru luarea hotãrîrilor referitoare la rãspunderea administratorilor. ART. 17 Adunarea generalã a actionarilor este prezidata de preşedintele consiliului de administraţie, iar în lipsa acestuia, de cãtre unul din administratori, desemnat de preşedinte. Preşedintele consiliului de administraţie desemneazã, dintre acţionari, doi secretari care vor verifica prezenta actionarilor la adunare şi vor întocmi procesul-verbal al şedinţei. Procesul-verbal se va scrie într-un registru sigilat şi parafat. Procesul-verbal va fi semnat de persoana care a prezidat şedinţa şi de secretarul care l-a întocmit. ART. 18 Adunarea generalã ordinarã este constituitã valabil şi poate lua hotãrîri dacã la prima convocare actionarii prezenţi sau reprezentaţi deţin cel puţin 2/3 din capitalul social, iar la a doua convocare dacã deţin cel puţin 1/2 din capitalul social. Adunarea generalã extraordinarã este constituitã valabil şi poate lua hotãrîri dacã la prima convocare actionarii prezenţi sau reprezentaţi deţin cel puţin 3/4 din capitalul social, iar la a doua convocare dacã deţin cel puţin 1/2 din capitalul social. Adunarea generalã a actionarilor statutar constituitã ia hotãrîri cu majoritatea absolutã de voturi a celor prezenţi sau reprezentaţi. Hotãrîrile adunãrii generale sînt obligatorii chiar pentru actionarii absenţi sau nereprezentati. ART. 19 În perioada în care statul este acţionar unic, atribuţiile adunãrii generale a actionarilor vor fi exercitate de consiliul imputernicitilor statului, alcãtuit şi numit potrivit legii, pînã la crearea condiţiilor de constituire a adunãrii generale a actionarilor. Consiliul imputernicitilor statului este constituit din 7 membri numiţi, potrivit legii, de Ministerul Agriculturii şi Alimentaţiei, astfel: cîte un reprezentant al Ministerului Agriculturii şi Alimentaţiei, al Ministerului Finanţelor, al Ministerului Resurselor şi Industriei, al Comerţului şi Turismului şi specialişti (ingineri, economişti, jurişti, alţi specialişti) din domeniul de activitate al societãţii. Membrii consiliului imputernicitilor statului, numiţi pînã la constituirea adunãrii generale a actionarilor, îşi pãstreazã calitatea de angajaţi la unitatea sau instituţia de la care provin, precum şi toate drepturile şi obligaţiile ce reies din aceasta calitate. Membrii consiliului imputernicitilor statului nu pot face parte din mai mult de doua consilii sau participa la societãţi comerciale cu care respectivele societãţi, în care sînt numiţi ca împuterniciţi, intra în relaţii de afaceri sau au interese contrare. Din consiliul imputernicitilor statului nu pot face parte persoane care au fost condamnate pentru gestiune frauduloasã, abuz de încredere, fals, înşelãciune, delapidare, mãrturie mincinoasã, dare sau luare de mitã, precum şi pentru alte infracţiuni prevãzute de lege referitor la societãţile comerciale. Consiliul imputernicitilor statului prezintã semestrial Ministerului Agriculturii şi Alimentaţiei un raport asupra activitãţii desfãşurate de societatea comercialã şi un program de activitate pentru perioada viitoare iar, la încheierea activitãţii, prezintã raportul asupra întregii activitãţi desfãşurate. Pentru luarea unor decizii complexe, consiliul imputernicitilor statului poate atrage în activitatea de analiza consilieri şi consultanţi din diferite sectoare, activitatea acestora fiind recompensata material, conform înţelegerii pe baza de contract. Consiliul imputernicitilor statului îndeplineşte orice alte atribuţii care deriva din legislaţia în vigoare, precum şi din statutul societãţii. Consiliul imputernicitilor statului se întruneşte în prezenta a 3/4 din numãrul total şi hotãrãşte valabil cu votul a jumãtate plus unu din numãrul total, dacã hotãrãşte în probleme de competenta adunãrii generale ordinare a actionarilor şi în prezenta a patru cincimi şi votul a trei pãtrimi din membri, dacã hotãrãşte în probleme de competenta adunãrii generale extraordinare. Membrii consiliului imputernicitilor statului beneficiazã de o indemnizaţie, în condiţiile stabilite prin hotãrîre a Guvernului. Consiliul imputernicitilor statului îşi va inceta activitatea pe data constituirii adunãrii generale a actionarilor. CAP. 5 Consiliul de administraţie
ART. 20 Organizare Societatea este administratã de cãtre un consiliu de administraţie format din 9 persoane alese de adunarea generalã a actionarilor pe o perioada de 4 ani, cu posibilitatea de a fi realese pe noi perioade de 4 ani, care pot avea calitatea de acţionari. Cînd se creeazã un loc vacant în consiliul de administraţie, adunarea generalã a actionarilor alege un nou administrator pentru completarea locului vacant. Pînã la transmiterea acţiunilor din proprietatea statului cãtre terţe persoane fizice sau juridice, consiliul de administraţie al societãţii comerciale va fi numit de consiliul imputernicitilor statului cu acordul ministerului de resort. Consiliul de administraţie este condus de un preşedinte. Consiliul de administraţie se întruneşte la sediul societãţii ori de cîte ori este necesar, la convocarea preşedintelui sau a 1/3 din numãrul membrilor sãi şi ia decizii cu majoritate simpla de voturi din numãrul total al membrilor consiliului. El este prezidat de preşedinte, iar în lipsa acestuia, de unul din administratori, desemnat de preşedinte. Preşedintele numeşte un secretar, fie din membrii consiliului, fie din afarã acestuia. Dezbaterile consiliului de administraţie au loc conform ordinii de zi stabilite pe baza proiectului comunicat de preşedinte cu cel puţin 15 zile înainte. Acestea se consemneazã în procesul-verbal al şedinţei care se înscriu într-un registru sigilat şi parafat de preşedintele consiliului de administraţie. Procesul-verbal se semneazã de persoana care a prezidat şedinţa şi de secretar. Consiliul de administraţie poate delega o parte din atribuţiile sale unui comitet de direcţie compus din membrii aleşi dintre administratori. Preşedintele îndeplineşte şi funcţia de director general, în care calitate conduce şi comitetul de direcţie, asigurind conducerea curenta a societãţii, aducerea la îndeplinire a hotãrîrilor adunãrii generale şi ale consiliului de administraţie. În relaţiile cu terţii, societatea este reprezentatã de cãtre preşedintele consiliului de administraţie pe baza şi în limitele împuternicirilor date de adunarea generalã a actionarilor sau, în lipsa lui, de cãtre unul din administratorii desemnaţi de consiliu. Membrii consiliului de administraţie vor putea exercita orice act care este legat de administrarea societãţii în interesul acesteia, în limita drepturilor care li se conferã. Preşedintele consiliului de administraţie este obligat sa punã la dispoziţia actionarilor şi comisiei de cenzori, la cererea acestora, toate documentele societãţii. Preşedintele şi ceilalţi membri ai consiliului de administraţie şi directorii rãspund fata de societate pentru prejudiciile rezultate din faptele lor ilicite, pentru abaterile de la statut şi pentru greşeli în administrarea societãţii. ART. 21 Consiliul de administraţie are în urmãtoarele atribuţii: a) stabileşte îndatoririle şi împuternicirile personalului societãţii pe compartimente; b) angajeazã şi concediazã personalul; c) elaboreazã şi propune modificãri la statutul societãţii; d) organizeazã participarea la activitatea comercialã şi de cooperare tehnico-ştiinţificã interna şi internationala; e) aproba încheierea de contracte de închiriere (luarea sau darea cu chirie) pe baza hotãrîrii adunãrii generale ordinare, a actionarilor; f) stabileşte tactica şi strategia de marketing, de cercetare şi dezvoltare, de asigurare a calitãţii, de protecţia mediului; g) supune anual adunãrii generale a actionarilor în termen de 60 de zile de la încheierea exerciţiului economico-financiar, raportul cu privire la activitatea societãţii, bilanţul şi contul de beneficii şi pierderi, pe anul precedent, precum şi proiectul de buget al societãţii, pe anul urmãtor; h) rezolva orice alte probleme stabilite de adunarea generalã a actionarilor. Consiliul tehnico-ştiinţific ART. 22 Coordonarea ştiinţificã a activitãţii din Societatea comercialã "Institutul de testare şi cercetare-dezvoltare pentru mecanizarea agriculturii Romatest" - S.A. este exercitatã de un consiliu ştiinţific constituit potrivit legii. ART. 23 Funcţiile de conducere ale Societãţii comerciale "Institutul de testare şi cercetare-dezvoltare pentru mecanizarea agriculturii Romatest" - S.A. sînt stabilite şi aprobate de adunarea generalã a actionarilor în condiţiile prevãzute de legislaţia în vigoare.
CAP. 6
ART. 24 Gestiunea societãţii este controlatã de acţionari şi de comisia de cenzori, aleasã în condiţiile legii de adunarea generalã a actionarilor, formatã din 3 membri care nu pot avea o alta funcţie în societate şi tot atitia supleanţi. În perioada în care statul este acţionar unic, cenzorii sînt reprezentanţi ai Ministerului Finanţelor. ART. 25 Pentru a putea exercita dreptul de control, actionarilor şi comisiei de cenzori li se vor prezenta, la cerere, acte cu privire la activitatea, situaţia patrimoniului, a beneficiilor şi a pierderilor. ART. 26 Comisia de cenzori are urmãtoarele atribuţii principale: - în cursul exerciţiului financiar verifica gospodãrirea fondurilor fixe şi a mijloacelor circulante, a portofoliului de efecte, casa şi registrele de evidenta contabila şi informeazã consiliul de administraţie asupra neregulilor constatate; - la încheierea exerciţiului financiar controleazã exactitatea inventarului, documentelor şi informaţiilor prezentate de consiliul de administraţie asupra fondurilor societãţii, a bilanţului şi a contului de beneficii şi pierderi, prezentind adunãrii generale a actionarilor un raport scris prin care se propune aprobarea sau modificarea bilanţului şi a contului de beneficii şi pierderi; - la lichidarea societãţii controleazã operaţiunile de lichidare; - prezintã adunãrii generale a actionarilor punctul de vedere privind propunerile de reducere a capitalului social. Atribuţiile comisiei de cenzori se completeazã şi cu alte obligaţii prevãzute de lege. ART. 27 Comisia de cenzori se întruneşte la sediul societãţii şi ia decizii în unanimitate. Dacã nu se realizeazã unanimitatea, raportul cu divergenţe se înainteazã adunãrii generale. Comisia de cenzori poate convoca adunarea generalã a actionarilor în cazul în care capitalul social s-a diminuat cu mai mult de 10% timp de 2 ani consecutiv (cu excepţia primilor 2 ani de la constituirea societãţii) sau ori de cîte ori se considera necesar pentru alte situaţii privind încãlcarea dispoziţiilor legale şi statutare.
CAP. 7 Activitatea societãţii
ART. 28 Exerciţiul economico-financiar începe la 1 ianuarie şi se încheie la 31 decembrie ale fiecãrui an. Primul exerciţiu începe la data constituirii societãţii. ART. 29 Societatea va tine evidenta contabila, în lei, va întocmi anual bilanţul şi contul de profit şi pierderi, avînd în vedere normele metodologice elaborate de Ministerul Finanţelor. Bilanţul contabil anual şi contul de profit şi pierderi se publica în Monitorul Oficial, Partea a IV-a. ART. 30 Profitul societãţii se stabileşte prin bilanţul aprobat de adunarea generalã a actionarilor. Plata profitului cuvenit actionarilor se face de societate în condiţiile legii. În cazul înregistrãrii de pierderi, pãrţile se obliga sa analizeze cauzele şi sa ia mãsuri de recuperare. ART. 31 Nivelul salariilor pentru personalul societãţii pe categorii de calificare şi funcţii se stabileşte şi poate fi modificat de cãtre adunarea generalã a actionarilor, în funcţie de studii şi munca efectiv prestatã, cu respectarea limitei minime de salarizare prevãzute de lege. Drepturile salariale se stabilesc prin negocieri la nivelul societãţii şi se înscriu în contractul colectiv de munca, încheiat conform prevederilor legii. Drepturile şi obligaţiile personalului societãţii se stabilesc de consiliul de administraţie. ART. 32 Consiliul de administraţie stabileşte în condiţiile legii modul de amortizare a fondurilor fixe.
ART. 33 Modificarea formei juridice Societatea va putea fi transformata în alta forma de societate prin hotãrîrea adunãrii generale extraordinare a actionarilor. Cît timp societatea va avea capital integral de stat ea va putea fi transformata numai cu aprobarea organului care a înfiinţat-o. ART. 34 Dizolvarea societãţii Urmãtoarele situaţii duc la dizolvarea societãţii: - imposibilitatea realizãrii obiectului social; - pierderea a jumãtate din capitalul social, dacã adunarea generalã a actionarilor nu decide completarea capitalului sau reducerea lui la suma rãmasã; - falimentul; - numãrul de acţionari va fi redus sub 5, timp de 6 luni; - în orice alte situaţii pe baza hotãrîrii adunãrii generale a actionarilor. ART. 35 Lichidarea societãţii În caz de dizolvare societatea va fi lichidatã. Lichidarea societãţii se va face dupã procedura prevãzutã de lege. ART. 36 Litigii Litigiile societãţii cu persoane fizice sau juridice romane sînt de competenta instanţelor judecãtoreşti de drept comun. Litigiile nãscute din raporturile contractuale dintre societate şi persoanele juridice romane pot fi soluţionate şi prin arbitraj, potrivit legii. CAP. 9 Dispoziţii finale
ART. 37 Prevederile prezentului statut se completeazã cu dispoziţiile legale referitoare la societãţile comerciale.
---------------------
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email