Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Ioan Muraru - preşedinte
Costica Bulai - judecãtor
Viorel Mihai Ciobanu - judecãtor
Mihai Constantinescu - judecãtor
Ioan Deleanu - judecãtor
Antonie Iorgovan - judecãtor
Lucian Stangu - judecãtor
Florin Bucur Vasilescu - judecãtor
Victor Dan Zlatescu - judecãtor
Doina Suliman - magistrat-asistent
Cu adresa nr. L.1425 din 27 octombrie 1994, preşedintele Senatului, în conformitate cu prevederile art. 73 alin. (1) şi ale art. 144 lit. h) din Constituţie, precum şi ale art. 13 alin. (1) lit. B) d) şi art. 36 din Legea nr. 47/1992, a sesizat Curtea Constituţionalã cu initiativa legislativã semnatã de 253.943 de cetãţeni din 35 de judeţe şi din municipiul Bucureşti privind proiectul Legii regimului juridic al caselor de ajutor reciproc ale salariaţilor, pentru verificarea îndeplinirii condiţiilor de exercitare a acestei iniţiative, în conformitate cu documentaţia anexatã.
Din cuprinsul documentaţiei rezulta ca initiativa legislativã a fost depusa la Senat, care, în conformitate cu art. 69 alin. 5 din regulamentul sau, a sesizat Curtea Constituţionalã.
Documentaţia anexatã sesizãrii conţine, în afarã de propunerea legislativã, un numãr de 57 de dosare, cuprinzînd liste cu semnãturile a 253.943 de cetãţeni.
Întrucît, potrivit art. 73 alin. (1) din Constituţie, initiativa legislativã a cetãţenilor poate fi exercitatã numai de cetãţenii cu drept de vot din cel puţin un sfert din judeţele tarii, prin Încheierea din 15 noiembrie 1994 Plenul Curţii Constituţionale a dispus sesizarea Guvernului, în temeiul art. 101 alin. (1) din Constituţie şi al art. 5 din Legea nr. 47/1992, pentru a dispune mãsurile necesare în vederea atestarii de cãtre autoritãţile administraţiei publice a faptului ca cei care au semnat listele de sustinatori au drept de vot şi provin din judeţele avute în vedere.
Prin Încheierea din 7 februarie 1995, constatindu-se ca nu s-a primit de la Guvern nici un rãspuns, s-a aminat soluţionarea sesizãrii pentru 2 mai 1995, solicitindu-se urgentarea operaţiilor de verificare pentru a fi comunicate pînã la acea data.
Deoarece nici pînã la data de 2 mai 1995 Guvernul nu a dat nici un rãspuns la demersurile Curţii Constituţionale, prin încheierea din acea data, Plenul Curţii Constituţionale a aminat din nou soluţionarea sesizãrii, fixindu-se un nou termen la 3 octombrie 1995, şi s-a dispus sesizarea Senatului României în vederea luãrii mãsurilor necesare în baza art. 110 din Constituţie, pentru efectuarea de cãtre Guvern a verificãrilor în scopul atestarii prealabile a condiţiilor necesare exercitãrii iniţiativei legislative.
La data de 11 mai 1995, prin adresa nr. L.613, Senatul aduce la cunostinta Curţii Constituţionale ca "va cere Guvernului sa depunã toate diligenţele necesare îndeplinirii acestor condiţii prealabile verificãrii de cãtre Curtea Constituţionalã a cerinţelor prevãzute de art. 73 din Constituţie".
În şedinţa din 18 iulie 1995, Plenul Curţii Constituţionale a preschimbat termenul de soluţionare a cauzei pentru astãzi, 27 iulie 1995.
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ,
avînd în vedere actele şi lucrãrile dosarului, retine urmãtoarele:
Potrivit art. 144 lit. h) din Constituţie, Curtea Constituţionalã verifica îndeplinirea condiţiilor pentru exercitarea iniţiativei legislative de cãtre cetãţeni.
Condiţiile pentru realizarea iniţiativei legislative de cãtre cetãţeni sînt, în prezent, reglementate numai în art. 73 din Constituţie, potrivit cãruia aceasta initiativa se exercita în urmãtoarele condiţii:
- exclusiv de cetãţeni cu drept de vot;
- de un numãr de cel puţin 250.000 de cetãţeni;
- cetãţenii care au avut initiativa, sa provinã din cel puţin un sfert din judeţele tarii;
- în fiecare din aceste judeţe sau în municipiul Bucureşti sa fie înregistrate cel puţin 10.000 de semnãturi în sprijinul iniţiativei;
- obiectul iniţiativei sa nu priveasca probleme fiscale, cu caracter internaţional, amnistia şi graţierea;
- initiativa sa fie prezentatã în forma cerutã pentru proiectele de legi.
Din prevederile constituţionale sus-menţionate rezulta ca aceste cerinţe sînt limitative şi cumulative.
În legatura cu prima din aceste condiţii, în lipsa unei legi care sa reglementeze modul de exercitare a iniţiativei legislative a cetãţenilor, potrivit art. 36 din Legea nr. 47/1992, Curtea Constituţionalã nu poate verifica dacã initiativa legislativã cu care a fost sesizatã aparţine exclusiv unor cetãţeni cu drept de vot. O asemenea verificare ar presupune atestarea autenticitatii semnaturilor de pe liste şi faptul ca semnatarii sînt cetãţeni cu drept de vot. Or, neprimindu-se o astfel de atestare, verificarea nu poate avea loc.
Cît priveşte cea de-a doua condiţie, se constata ca initiativa legislativã aparţine unui numãr de 253.943 de cetãţeni, ei provenind dintr-un numãr de 35 de judeţe ale tarii şi din municipiul Bucureşti.
În ce priveşte condiţia de dispersie teritorialã referitoare la cerinta ca cetãţenii care au avut initiativa, sa provinã din cel puţin un sfert din judeţele tarii, este de reţinut ca ea poate fi consideratã îndeplinitã numai dacã în cadrul acestor judeţe sînt cel puţin 10.000 de semnãturi în fiecare judeţ. Din documentaţiile prezentate rezulta ca în 14 judeţe, şi anume: Arad, Bacau, Bihor, Braşov, Brãila, Constanta, Dolj, Galaţi, Hunedoara, Maramures, Sibiu, Suceava, Vaslui, Vilcea şi municipiul Bucureşti, condiţia de dispersie teritorialã este îndeplinitã.
În legatura cu ultimele doua condiţii de exercitare a iniţiativei legislative a cetãţenilor, referitoare la interdicţia ca obiectul sau sa-l constituie probleme fiscale sau internaţionale, amnistia ori graţierea, şi la forma de prezentare a iniţiativei respective, din conţinutul propunerii legislative rezulta ca aceste condiţii sînt îndeplinite.
În concluzie, rezulta ca, singura reglementare a condiţiilor de exercitare a iniţiativei legislative de cãtre cetãţeni fiind data de prevederile art. 73 din Constituţie, nu este posibila verificarea autenticitatii semnaturilor de pe listele de sustinatori, nici a calitãţii lor de cetãţeni cu drept de vot şi nici a domiciliului, ca urmare a nereglementarii prin lege a procedurii de exercitare a acestei iniţiative, astfel cum se prevede în art. 36 din Legea nr. 47/1992.
Aceasta însã nu poate conduce la imposibilitatea exercitãrii de cãtre cetãţeni a iniţiativei lor legislative, prevederile constituţionale ale art. 73 alin. (1) nefiind condiţionate de existenta unei legi ulterioare, ci, dimpotriva, sînt direct aplicabile. Îndeplinirea celorlalte condiţii de exercitare a iniţiativei legislative de cãtre cetãţeni, prevãzute de art. 73 alin. (1), alin. (2) şi (4) din Constituţie, au putut fi verificate.
Fata de cele arãtate, în temeiul art. 73 şi art. 144 lit. h) din Constituţie, precum şi al art. 13 alin. (1) lit. B) d) şi art. 36 din Legea nr. 47/1992, în unanimitate,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
În numele legii
HOTĂRĂŞTE:
1. Constata ca, din documentaţiile prezentate, initiativa legislativã privind regimul juridic al caselor de ajutor reciproc ale salariaţilor întruneşte condiţiile de ordin formal prevãzute de art. 73 alin. (1) din Constituţie de a fi susţinutã de cel puţin 250.000 de cetãţeni, provenind din cel puţin un sfert din judeţele tarii, iar în fiecare din aceste judeţe, de cel puţin 10.000 de cetãţeni, precum şi condiţiile prevãzute de alin. (2) şi (4) ale aceluiaşi articol.
2. Constata ca, în lipsa unei legi pentru reglementarea exercitãrii de cãtre cetãţeni a iniţiativei legislative, nu se poate verifica autenticitatea semnaturilor din listele de sustinatori, dacã semnatarii au calitatea de cetãţeni cu drept de vot şi nici dacã aceştia au domiciliul în judeţele pe listele cãrora au semnat.
Hotãrîrea se comunica preşedintelui Senatului şi se publica în Monitorul Oficial al României, Partea I, iar dosarele cuprinzînd listele de sustinatori se vor trimite direct Senatului.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN MURARU
Magistrat-asistent,
Doina Suliman
------------------
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect: