Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
HOTĂRÎRE Nr. 18 din 30 mai 1995
privind modificarea şi completarea Regulamentului Camerei Deputaţilor
EMITENT: ADUNAREA(CAMERA) DEPUTAŢILOR
PUBLICAT ÎN: MONITORUL OFICIAL NR. 111 din 2 iunie 1995
Camera Deputaţilor adopta prezenta hotãrîre.
ART. 1
Regulamentul Camerei Deputaţilor, aprobat prin <>Hotãrîrea Camerei Deputaţilor nr. 8 din 24 februarie 1994 , se modifica şi se completeazã dupã cum urmeazã:
1. Articolul 7 va avea urmãtorul cuprins:
"ART. 7 - Comisia de validare poate propune invalidarea alegerii unui deputat în cazurile în care constata ca alegerea acestuia s-a fãcut prin încãlcarea legii, inclusiv prin frauda electoralã."
2. Articolul 18 va avea urmãtorul cuprins:
"ART. 18 - Formarea de grupuri parlamentare ale unor partide care nu au obţinut mandate în urma alegerilor este interzisã."
3. Articolul 20 alineatul 1 va avea urmãtorul cuprins:
"ART. 20 - Dupã constituirea legalã a Camerei Deputaţilor se alege preşedintele Camerei Deputaţilor şi apoi ceilalţi membri ai Biroului permanent al acesteia."
4. Articolul 20 alineatul 3 va avea urmãtorul cuprins:
"Biroul permanent se alcãtuieşte prin negocieri între liderii grupurilor parlamentare, respectîndu-se configuraţia politica a Camerei, asa cum rezulta din constituirea grupurilor parlamentare."
5. Articolul 23 alineatul 2 va avea urmãtorul cuprins:
"În vederea depunerii propunerilor, Camera Deputaţilor stabileşte numãrul de locuri din Biroul permanent, care revine, pe funcţii, grupurilor parlamentare, potrivit configuraţiei politice a Camerei."
6. Articolul 71 va avea urmãtorul cuprins:
"ART. 71 - Comisia de ancheta poate invita orice persoana care poate avea cunostinta despre o fapta sau o împrejurare de natura sa serveascã la aflarea adevãrului în cauza care formeazã obiectul activitãţii comisiei.
La cererea comisiei de ancheta, orice persoana care cunoaşte fapte sau împrejurãri în legatura cu obiectul cercetãrii sau care deţine un mijloc de proba este obligatã sa le aducã la cunostinta sau sa le înfãţişeze. Instituţiile şi organizaţiile sînt obligate, în condiţiile legii, sa rãspundã la solicitarile comisiei de ancheta, în termenul stabilit de cãtre aceasta.
Cînd, pentru lãmurirea unor fapte sau împrejurãri în vederea aflarii adevãrului, sînt necesare cunoştinţele unor experţi, comisia de ancheta dispune efectuarea de expertize.
Dispoziţiile legii referitoare la invitarea, prezentarea şi ascultarea martorilor, precum şi cele privitoare la prezentarea şi predarea obiectelor ori înscrisurilor sau efectuarea expertizelor se aplica în mod corespunzãtor.
Preşedintele comisiei atrage atenţia persoanei audiate ca are obligaţia de a spune adevãrul, de a nu ascunde nimic din ceea ce ştie şi ca nerespectarea acestei obligaţii atrage rãspunderea legalã.
Dispoziţiile prezentului articol se aplica şi în cazul comisiilor permanente care desfãşoarã anchete potrivit art. 68."
7. Articolul 113 alineatul 4 va avea urmãtorul cuprins:
"În cazurile în care Constituţia sau regulamentul prevede o majoritate de voturi de cel puţin doua treimi şi preşedintele constata în prealabil imposibilitatea întrunirii majoritãţii prevãzute, amina votul, stabilind ziua şi ora desfãşurãrii acestuia. O noua amînare a votului nu poate depãşi 30 de zile."
8. Articolul 113 alineatul 5 va avea urmãtorul cuprins:
"În mãsura în care prezentul regulament nu dispune altfel, celelalte acte ale Camerei Deputaţilor se adopta cu votul majoritãţii deputaţilor prezenţi."
9. Articolul 114 va avea urmãtorul cuprins:
"ART. 114 - În caz de paritate de voturi, votul se repeta. Preşedintele Camerei îşi exprima votul dupã acela al deputaţilor prezenţi."
10. Articolul 118 va avea urmãtorul cuprins:
"ART. 118 - În cazurile de neconstituţionalitate, constatate potrivit art. 144 lit. a) din Constituţie, Camera Deputaţilor dezbate, pe baza raportului Comisiei juridice, de disciplina şi imunitãţi, obiecţia de neconstituţionalitate.
Raportul Comisiei juridice, de disciplina şi imunitãţi va cuprinde aprecieri cu privire la conţinutul deciziei Curţii Constituţionale şi va recomanda Camerei admiterea sau respingerea obiectiei de neconstituţionalitate. În raportul Comisiei juridice, de disciplina şi imunitãţi şi în timpul dezbaterii obiectiei de neconstituţionalitate nu pot fi fãcute amendamente.
În urma dezbaterii, legea declarata în întregime neconstitutionala sau ansamblul prevederilor declarate neconstituţionale se supune unui singur vot.
Obiecţia de neconstituţionalitate a Curţii este înlãturatã numai în cazul în care atît Camera Deputaţilor, cît şi Senatul au adoptat legea, în aceeaşi forma, cu o majoritate de cel puţin doua treimi din numãrul membrilor fiecãrei Camere.
În cazul în care în una dintre Camere nu se obţine majoritatea de doua treimi, cerutã de art. 145 alin. (1) din Constituţie, prevederile declarate neconstituţionale prin decizia Curţii Constituţionale se inlatura din lege, operîndu-se, cu aprobarea Camerei, corelarile tehnico-legislative necesare. Dacã legea în ansamblul sau este declarata neconstitutionala, ea nu se mai trimite Preşedintelui României spre promulgare.
În cazurile de neconstituţionalitate constatate potrivit art. 144 lit. b), dispoziţiile declarate neconstituţionale nu se mai aplica. În vederea înlocuirii acestor dispoziţii, Camera va reexamina textele declarate neconstituţionale pe baza raportului Comisiei juridice, de disciplina şi imunitãţi."
11. Articolul 124 alineatul 4 va avea urmãtorul cuprins:
"La cererea unui deputat sau din proprie initiativa, dupã consultarea Camerei, preşedintele atrage atenţia mijloacelor de informare în masa asupra informaţiilor vadit inexacte (inclusiv omisiuni, deformari etc.), privind lucrãrile Camerei sau asupra comentariilor care aduc atingere instituţiei parlamentare."
12. Articolul 128 alineatul 2 va avea urmãtorul cuprins:
"În timpul şedinţelor, liderii grupurilor parlamentare pot cere preşedintelui Camerei verificarea întrunirii cvorumului, iar preşedintele va proceda la verificarea acestuia."
13. Articolul 156 alineatul 2 va avea urmãtorul cuprins:
"Interpelarea consta într-o cerere adresatã Guvernului de un grup parlamentar, de unul sau mai mulţi deputaţi, prin care se solicita explicaţii asupra politicii Guvernului în probleme importante ale activitãţii sale interne sau externe. Guvernul şi fiecare dintre membrii sãi sînt obligaţi sa rãspundã la interpelãri în cel mult doua saptamini. Pentru motive temeinice, Camera poate acorda un nou termen."
14. Articolul 195 alineatul 2 va avea urmãtorul cuprins:
"Deputaţii, cu aprobarea Camerei sau a Biroului permanent, pot participa la desfãşurarea altor acţiuni parlamentare, situaţie în care nu sînt consideraţi absenţi."
ART. 2
Art. 48 alin. 2, art. 84 alin. 1, art. 148 alin. 3, art. 162 alin. 2 şi 3, art. 168 alin. 2, art. 171, art. 175, art. 178, art. 192-194, art. 196 şi art. 208 se elimina din Regulamentul Camerei Deputaţilor în conformitate cu Decizia Curţii Constituţionale nr. 45 din 17 mai 1994.
ART. 3
Regulamentul Camerei Deputaţilor se va republica în Monitorul Oficial al României, dîndu-se articolelor o noua numerotare.
Aceasta hotãrîre a fost adoptatã de Camera Deputaţilor în şedinţa din 30 mai 1995, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (1) din Constituţia României.
p. PREŞEDINTELE CAMEREI DEPUTAŢILOR
MARŢIAN DAN
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect: