Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   HOTARIRE nr. 1336 din 21 decembrie 1990  privind infiintarea Societatii comerciale pe actiuni Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

HOTARIRE nr. 1336 din 21 decembrie 1990 privind infiintarea Societatii comerciale pe actiuni "IPTANA" - S.A.

EMITENT: GUVERNUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 3 din 10 ianuarie 1991
Guvernul României hotãrãşte:

ART. 1
Se înfiinţeazã Societatea comercialã pe acţiuni "IPTANA" - S.A., persoana juridicã cu sediul, obiectul de activitate şi capitalul social iniţial prevãzut în anexa.
ART. 2
Societatea comercialã pe acţiuni "IPTANA" - S.A., înfiinţatã potrivit art. 1, se organizeazã şi funcţioneazã conform statutului prevãzut în anexa.
ART. 3
Capitalul social iniţial al Societãţii comerciale pe acţiuni "IPTANA" - S.A. a fost stabilit pe baza bilanţului întocmit la data de 30 iunie 1990, prin preluarea activului şi pasivului Institutului de proiectari în transporturi auto, navale şi aeriene, urmînd a fi definitivat dupã reevaluarea patrimoniului, în condiţiile legii, activitate care se va finaliza pînã la data de 31 decembrie 1990.
ART. 4
Pe data constituirii Societãţii comerciale pe acţiuni "IPTANA" - S.A. Institutul de proiectari în transporturi auto, navale şi aeriene se desfiinţeazã, activul şi pasivul fiind preluat de aceasta pe baza de protocol.
ART. 5
Personalul trecut la Societatea comercialã pe acţiuni "IPTANA" - S.A. se considera transferat în interesul serviciului şi beneficiazã timp de 3 luni de salariul tarifar şi de sporul de vechime, dupã caz, avute anterior, dacã este transferat în funcţii cu niveluri de salarizare mai mici.
ART. 6
Anexa face parte integrantã din prezenta hotãrîre.
ART. 7
Orice dispoziţii contrare prezentei hotãrîri se abroga.

PRIM-MINISTRU
PETRE ROMAN

ANEXA 1

STATUTUL
Societãţii comerciale pe acţiuni "IPTANA" - S.A.

CAP. 1
Denumirea, forma juridicã, sediul, durata

ART. 1
Denumirea societãţii
Denumirea societãţii este Societatea comercialã pe acţiuni "IPTANA" - S.A.
În toate actele, facturile, anunţurile, publicaţiile şi alte acte emanind de la societate, denumirea societãţii va fi precedatã sau urmatã de cuvintele "societate pe acţiuni" ori de initialele "S.A.", cu menţionarea capitalului social, numãrului de înregistrare şi sediului.
ART. 2
Forma juridicã a societãţii
Societatea comercialã pe acţiuni "IPTANA" - S.A. este persoana juridicã romana, avînd forma juridicã de societate pe acţiuni. Aceasta îşi desfãşoarã activitatea în conformitate cu legile romane şi cu prezentul statut.
ART. 3
Sediul societãţii
Sediul societãţii este în România, municipiul Bucureşti, bulevardul Dinicu Golescu nr. 38. Sediul societãţii poate fi schimbat în alta localitate din România, pe baza hotãrîrii Adunãrii generale a actionarilor, potrivit legii.
Societatea poate avea sucursale, filiale, reprezentante, agenţii, situate şi în alte localitãţi din ţara sau din strãinãtate.
ART. 4
Durata societãţii
Durata societãţii este nelimitatã, cu începere de la data înmatriculãrii în registrul comerţului.

CAP. 2
Scopul şi obiectul de activitate al societãţii

ART. 5
Scopul societãţii este elaborarea şi comercializarea de studii, proiecte, servicii de consulting şi ingineering, alte documentaţii tehnice şi economice, precum şi verificãri, expertize, avize, normative tehnice, acordarea de asistenta tehnica, în domeniul investiţiilor, reparaţiilor, întreţinerii, dezvoltãrii şi modernizãrii construcţiilor inginereşti în ţara şi strãinãtate.
ART. 6
Obiectul de activitate al societãţii este:
a) întocmirea de studii, proiecte, servicii de consulting şi ingineering, precum şi alte documentaţii tehnice şi economice pentru lucrãrile de investiţii noi, dezvoltãri şi modernizãri, reparaţii şi întreţinere pentru drumuri, strãzi, autostrazi, piste şi platforme, poduri, pasaje şi tuneluri, construcţii hidrotehnice şi de navigaţie, construcţii şi instalaţii civile şi industriale, tehnologii de exploatare, utilaje şi dispozitive în domeniul transporturilor, lucrãri pentru asanarea şi consolidarea terasamentelor şi versantilor, alte construcţii inginereşti;
b) verificãri, relevee de precizie, expertizari şi avizari de documentaţii, urmãrirea execuţiei lucrãrilor, asistenta tehnica;
c) constituirea, actualizarea, dezvoltarea şi exploatarea comercialã a bãncilor de date în domeniul cãilor de comunicaţii rutiere, navale şi aeriene;
d) elaborarea de caiete de sarcini, normative tehnice şi standarde din domeniu;
e) prospecţiuni geotehnice, geologice, încercãri şi analize de laborator pentru paminturi şi roci, rapoarte şi studii geotehnice, ridicari topografice, fotogrammetrice, exploatãri de aerofotograme, intocmiri de planuri, documentaţii pentru exproprieri de terenuri, machete;
f) comercializarea acestor produse în condiţiile prevãzute în contractele încheiate de societate cu beneficiarii atît în ţara, cît şi în strãinãtate.

CAP. 3
Capitalul social, acţiunile

ART. 7
Capitalul social
Capitalul social iniţial este 38,2 milioane lei împãrţit în 7.640 acţiuni nominative în valoare de 5.000 lei fiecare, subscrise în întregime de acţionar.
Acţiunile de la nr. 1 la nr. 7.640 reprezintã aportul acţionarului (actionarilor) roman în valoare de 38,2 milioane lei, respectiv 100% din capitalul social.
Capitalul social iniţial împãrţit în acţiuni nominative de 5.000 lei fiecare este în întregime subscris de statul roman, în calitate de unic acţionar, şi vãrsat în întregime la data constituirii societãţii.
Capitalul social iniţial este deţinut integral de statul roman, ca acţionar unic, pînã la transmiterea acţiunilor din proprietatea statului cãtre terţe persoane fizice sau juridice romane, în condiţiile legii.
ART. 8
Acţiunile
Acţiunile societãţii vor cuprinde toate elementele prevãzute de lege.
Acestea vor purta timbrul sec al societãţii şi semnatura a doi administratori.
Societatea va tine evidenta acţiunilor într-un registru numerotat, sigilat şi parafat de preşedintele Consiliului de administraţie; registrul se pãstreazã la sediul societãţii sub îngrijirea Consiliului de administraţie.
ART. 9
Reducerea sau mãrirea capitalului social
Capitalul social poate fi redus sau majorat pe baza hotãrîrii Adunãrii generale a actionarilor, în condiţiile şi cu respectarea procedurii prevãzute de lege.
ART. 10
Drepturi şi obligaţii decurgind din acţiuni
Fiecare acţiune subscrisã şi vãrsatã de acţionari conferã acestora dreptul la un vot în Adunarea generalã a actionarilor, dreptul de a alege şi de a fi ales în organele de conducere, dreptul de a participa la distribuirea beneficiilor, conform prevederilor prezentului statut şi dispoziţiilor legale, precum şi la alte drepturi prevãzute în statut.
Deţinerea acţiunii implica adeziunea de drept la statutul societãţii.
Drepturile şi obligaţiile decurgind din deţinerea de acţiuni urmeazã de drept acţiunile în cazul trecerii lor în proprietatea altor persoane.
Obligaţiile societãţii sînt garantate cu capitalul social al acesteia, iar actionarii rãspund în limita valorii acţiunilor ce le deţin.
Patrimoniul societãţii nu poate fi grevat de datorii sau alte obligaţii personale ale actionarilor.
Un creditor al unui acţionar poate formula pretenţii asupra partii din beneficiul societãţii ce i se va repartiza de cãtre Adunarea generalã a actionarilor sau a cotei-pãrţi cuvenite acestuia la lichidarea societãţii, efectuatã în condiţiile prezentului statut.
ART. 11
Cesiunea acţiunilor
Acţiunile sînt indivizibile cu privire la societate, care recunoaşte pentru fiecare acţiune un singur proprietar.
Cesiunea parţialã sau totalã a acţiunilor între acţionari sau terţi se poate face în condiţiile şi cu procedura prevãzute de lege.
ART. 12
Pierderea acţiunilor
În cazul pierderii uneia sau mai multor acţiuni, proprietarul va trebui sa anunţe Consiliul de administraţie al societãţii şi sa facã publica pierderea prin presa. Dupã scurgerea unui termen de 6 luni de la publicarea pierderii va putea obţine un duplicat al acţiunii.

CAP. 4
Adunarea generalã a actionarilor

ART. 13
Atribuţii
Adunarea generalã a actionarilor este organul de conducere al societãţii, care decide asupra activitãţii acesteia şi asigura politica ei economicã şi comercialã.
Adunãrile generale ale actionarilor sînt ordinare şi extraordinare şi au urmãtoarele atribuţii principale:
a) aproba structura organizatoricã a societãţii şi numãrul de posturi, precum şi normativul de constituire a compartimentelor functionale şi de producţie;
b) alege membrii Consiliului de administraţie şi ai Comisiei de cenzori, inclusiv cenzorii supleanţi, le stabileşte remunerarea, îi descarca de activitate şi îi revoca;
c) alege directorul şi adjunctii acestuia, le stabileşte remunerarea, îi descarca de activitate şi îi revoca; directorul şi adjunctii acestuia pot fi numiţi şi dintre membrii Consiliului de administraţie;
d) stabileşte competentele şi rãspunderile Consiliului de administraţie şi Comisiei de cenzori;
e) stabileşte nivelul de salarizare al personalului angajat la societate, în funcţie de studii şi munca efectiv prestatã, cu respectarea limitei minime de salarizare prevãzute de lege;
f) aproba şi modifica programele de activitate şi bugetul societãţii;
g) hotãrãşte cu privire la contractarea de împrumuturi bancare şi la acordarea de garanţii;
h) examineazã, aproba sau modifica bilanţul şi contul de profit şi pierderi dupã analizarea rapoartelor Consiliului de administraţie, al Comisiei de cenzori sau al expertului de gestiune, dupã caz, aproba repartizarea beneficiilor între acţionari;
i) hotãrãşte cu privire la înfiinţarea şi desfiinţarea de sucursale, filiale şi agenţii situate în ţara şi strãinãtate;
j) hotãrãşte cu privire la mãrirea sau reducerea capitalului social, la modificarea numãrului de acţiuni sau a valorii nominale a acestora, precum şi la cesiunea acţiunilor;
k) hotãrãşte cu privire la adoptarea sau modificarea statutului, precum şi la transformarea formei juridice a societãţii;
l) hotãrãşte cu privire la comasarea, divizarea sau dizolvarea şi lichidarea societãţii;
m) hotãrãşte cu privire la executarea de reparaţii capitale şi realizarea de investiţii noi;
n) hotãrãşte cu privire la actionarea în justiţie a membrilor Consiliului de administraţie, directorului, directorilor adjuncţi şi a cenzorilor pentru paguba pricinuitã societãţii;
o) hotãrãşte în orice alte probleme privind societatea.
Hotãrîrile în problemele prevãzute la lit. k) şi l) vor putea fi aduse la îndeplinire numai dupã aprobarea lor de cãtre organul care a aprobat constituirea societãţii, în perioada în care statul este acţionar unic.
Atribuţiile adunãrilor generale ordinare şi extraordinare ale actionarilor se diferentiaza potrivit legii.
ART. 14
Convocarea Adunãrii generale
Adunarea generalã se convoacã de preşedintele Consiliului de administraţie sau de unul dintre vicepreşedinţi, desemnat de preşedinte.
Adunãrile generale ordinare au loc o data pe an, la doua luni de la încheierea exerciţiului economic financiar, pentru examinarea bilanţului şi a contului de beneficii şi pierderi pe anul precedent şi pentru stabilirea programului de activitate şi bugetului pe anul urmãtor.
Adunãrile generale extraordinare se convoacã la cererea actionarilor reprezentind cel puţin o treime din capitalul social, la cererea Comisiei de cenzori, precum şi în cazul în care capitalul social s-a diminuat cu mai mult de 10% timp de 2 ani consecutiv, cu excepţia primilor 2 ani de la înfiinţarea societãţii.
Convocarea Adunãrii generale a actionarilor va fi facuta cu cel puţin 15 zile înainte de data stabilitã.
Convocarea va fi publicatã în Monitorul Oficial şi în unul din ziarele de larga circulaţie din localitatea în care societatea îşi are sediul principal.
Convocarea va cuprinde locul şi data ţinerii adunãrii, precum şi ordinea de zi, cu arãtarea explicita a tuturor problemelor care vor face obiectul dezbaterilor.
Cînd în ordinea de zi figureazã propuneri pentru modificarea statutului, convocarea va trebui sa cuprindã textul integral al propunerilor. Adunarea generalã a actionarilor se întruneşte în sediul societãţii sau în alt loc din aceeaşi localitate.
ART. 15
Organizarea Adunãrii generale a actionarilor
Adunarea generalã ordinarã este constituitã valabil şi poate lua hotãrîri dacã la prima convocare actionarii prezenţi sau reprezentaţi deţin cel puţin 2/3 din capitalul social, iar la a doua convocare, dacã deţin cel puţin 1/2 din capitalul social.
Adunarea generalã extraordinarã este constituitã valabil şi poate lua hotãrîri dacã la prima convocare actionarii prezenţi sau reprezentaţi deţin cel puţin 3/4 din capitalul social, iar la a doua convocare, dacã deţin cel puţin 1/2 din capitalul social.
Adunarea generalã a actionarilor este prezidata de preşedintele Consiliului de administraţie, iar în lipsa acestuia, de cãtre unul din vicepreşedinţi, desemnat de preşedinte.
Preşedintele Consiliului de administraţie desemneazã dintre membrii adunãrii generale doi secretari care sa verifice lista de prezenta a actionarilor şi sa întocmeascã procesul-verbal al adunãrii.
Procesul-verbal al adunãrii se va scrie într-un registru sigilat şi parafat. Procesul-verbal va fi semnat de persoana care a prezidat şedinţa şi de secretarul care l-a întocmit.
La şedinţele ordinare şi extraordinare ale Adunãrii generale a actionarilor în care se dezbat probleme privitoare la raporturile de munca cu personalul societãţii pot fi invitaţi şi reprezentanţii sindicatelor existente în societate.
ART. 16
Exercitarea dreptului de vot în Adunarea generalã a actionarilor
Hotãrîrile adunãrilor se iau prin vot deschis. Actionarii voteazã, de regula, prin ridicarea miinii.
La propunerea persoanei care prezideazã sau a unui grup de acţionari prezenţi sau reprezentaţi, ce deţin cel puţin 1/4 din capitalul social, se va putea decide ca votul sa fie secret.
Votul secret este obligatoriu pentru alegerea membrilor Consiliului de administraţie şi a cenzorilor, pentru revocarea şi pentru luarea hotãrîrilor referitoare la rãspunderea administratorilor.
Hotãrîrile adunãrii generale sînt obligatorii chiar pentru actionarii absenţi sau nereprezentati.
ART. 17
În perioada în care statul este acţionar unic, atribuţiile Adunãrii generale a actionarilor vor fi exercitate de Consiliul imputernicitilor statului, alcãtuit şi numit potrivit legii.
Consiliul imputernicitilor statului îşi desfãşoarã activitatea în conformitate cu statutul societãţii.
Consiliul imputernicitilor statului se va desfiinta de drept la data la care se va tine şedinţa de constituire a Adunãrii generale a actionarilor.

CAP. 5
Consiliul de administraţie

ART. 18
Organizare
Societatea comercialã "IPTANA" - S.A. este administratã de cãtre un consiliu de administraţie format din 13 persoane, ales de Adunarea generalã a actionarilor pe o perioada de 4 ani, cu posibilitatea de a fi alese pe noi perioade de 4 ani, care pot avea calitatea de acţionari.
Alegerea administratorilor se face dintre persoanele desemnate de acţionari, în aceeaşi proporţie cu cota lor de participare la capital.
Cînd se creeazã un loc vacant în Consiliul de administraţie, Adunarea generalã a actionarilor alege un nou administrator pentru completarea locului vacant. Adunarea generalã a actionarilor va alege ca nou administrator o persoana indicatã de acelaşi acţionar care a desemnat pe predecesorul sau. Durata pe care este ales administrator pentru a ocupa locul vacant va fi egala cu perioada care a rãmas pînã la expirarea mandatului predecesorului sau.
Pînã la transmiterea acţiunilor din proprietatea statului cãtre terţe persoane fizice sau juridice, Consiliul de administraţie al societãţii comerciale va fi numit de Consiliul imputernicitilor statului, cu acordul Ministerului lucrãrilor Publice, Transporturilor şi Amenajãrii Teritoriului.
Consiliul de administraţie este condus de un preşedinte.
Componenta Consiliului de administraţie şi desemnarea membrilor acestuia se stabilesc de Adunarea generalã a actionarilor.
La prima şedinţa, Consiliul de administraţie va alege, dintre membrii sãi, un preşedinte şi doi vicepreşedinţi.
Consiliul de administraţie se întruneşte la sediul societãţii ori de cîte ori este necesar, la convocarea preşedintelui sau a unei treimi din numãrul membrilor sãi. El este prezidat de preşedinte, iar în lipsa acestuia, de unul dintre vicepreşedinţi, desemnat de preşedinte.
Preşedintele numeşte un secretar fie dintre membrii consiliului, fie din afarã acestuia.
Pentru valabilitatea deciziilor este necesarã prezenta a cel puţin 1/2 din numãrul membrilor Consiliului de administraţie şi deciziile se iau cu majoritatea absolutã a membrilor prezenţi.
Dezbaterile Consiliului de administraţie au loc conform ordinii de zi stabilite pe baza proiectului comunicat de preşedinte cu cel puţin 15 zile înainte.
Acestea se consemneazã în procesul-verbal al şedinţei, care se înscrie într-un registru sigilat şi parafat de preşedintele Consiliului de administraţie. Procesul-verbal se semneazã de persoana care a prezidat şedinţa şi de secretar.
Consiliul de administraţie poate delega unuia sau mai multor membri ai sãi unele împuterniciri de probleme limitate şi poate recurge la experţi pentru studierea anumitor probleme.
În relaţiile cu terţii, societatea este reprezentatã de cãtre preşedintele Consiliului de administraţie pe baza şi în limitele împuternicirilor date de Adunarea generalã a actionarilor sau, în lipsa lui, de cãtre unul din administratori, desemnat de consiliu. Cel ce reprezintã societatea semneazã actele care o angajeazã fata de terţi.
Membrii Consiliului de administraţie vor putea exercita orice act care este legat de administrarea societãţii în interesul acesteia, în limita drepturilor ce li se conferã.
Preşedintele Consiliului de administraţie este obligat sa punã la dispoziţia actionarilor şi Comisiei de cenzori, la cererea acestora, toate documentele societãţii.
Preşedintele, vicepreşedinţii şi ceilalţi membri ai Consiliului de administraţie şi directorii rãspund individual sau solidar, dupã caz, fata de societate pentru prejudiciile rezultate din faptele lor ilicite, pentru abaterile de la statut sau pentru greşeli în administrarea societãţii. În asemenea situaţii ei vor putea fi revocaţi prin hotãrîrea Adunãrii generale a actionarilor.
ART. 19
Atribuţiile Consiliului de administraţie
Consiliul de administraţie are în principal urmãtoarele atribuţii:
a) angajeazã şi concediazã personalul şi stabileşte drepturile şi obligaţiile acestuia;
b) stabileşte îndatoririle şi responsabilitãţile personalului societãţii pe compartimente;
c) aproba operaţiunile de încasãri şi plati potrivit competentelor acordate;
d) stabileşte sistemul de tarifare şi principiile de negociere a preţurilor;
e) aproba operaţiunile de cumpãrare şi vînzare de bunuri (cu excepţia mijloacelor fixe) potrivit competentelor acordate;
f) aproba încheierea sau rezilierea de contracte de închiriere (luarea sau darea cu chirie);
g) aproba încheierea sau rezilierea altor contracte potrivit competentelor acordate;
h) stabileşte tactica şi strategia de marketing, de cercetare şi dezvoltare, de asigurare a calitãţii;
i) supune anual Adunãrii generale a actionarilor, în termen de 60 de zile de la încheierea exerciţiului economic-financiar, raportul cu privire la activitatea societãţii, bilanţul şi contul de profit şi pierderi, pe anul precedent, precum şi proiectul de program de activitate şi proiectul de buget al societãţii, pe anul urmãtor;
j) rezolva orice alte probleme stabilite de Adunarea generalã a actionarilor sau care privesc conducerea curenta a activitãţii societãţii.

CAP. 6

ART. 20
Comitetul de direcţie
Consiliul de administraţie poate delega o parte din atribuţiile sale unui comitet de direcţie, compus din 7 membri aleşi de Consiliul de administraţie, fixindu-le în acelaşi timp şi salariile, potrivit legii.
Preşedintele îndeplineşte şi funcţia de director, în care calitate conduce şi Comitetul de direcţie, asigurind conducerea curenta a societãţii, aduce la îndeplinire deciziile Consiliului de administraţie, în limitele activitãţii societãţii.
Deciziile Comitetului de direcţie se iau cu majoritatea absolutã a voturilor membrilor sãi.
Comitetul de direcţie este obligat sa comunice la fiecare şedinţa a Consiliului de administraţie registrul sau de deliberãri.
În Comitetul de direcţie votul nu poate fi dat prin delegaţie.

CAP. 7
Gestiunea societãţii

ART. 21
Comisia de cenzori
Gestiunea societãţii este controlatã de acţionari şi de Comisia de cenzori, aleşi de Adunarea generalã a actionarilor, formatã din 3 membri care trebuie sa fie asociaţi, cu excepţia experţilor contabili.
În perioada în care statul este acţionar unic, cenzorii sînt reprezentanţi ai Ministerului Finanţelor.
Adunarea generalã alege, de asemenea, cenzorii supleanţi care vor înlocui în caz de nevoie pe cenzorii titulari.
Pentru a putea exercita dreptul de control, actionarilor şi Comisiei de cenzori li se pot prezenta, la cerere, date cu privire la activitatea societãţii, situaţia patrimoniului, a beneficiilor şi a pierderilor.
Comisia de cenzori are urmãtoarele atribuţii principale:
a) în cursul exerciţiului financiar verifica gospodãrirea fondurilor fixe şi a mijloacelor circulante, a portofoliului de efecte, casa şi registrele de evidenta contabila şi informeazã Consiliul de administraţie asupra neregulilor constatate;
b) la încheierea exerciţiului financiar controleazã exactitatea inventarului, a documentelor şi informaţiilor prezentate de Consiliul de administraţie asupra conturilor societãţii, a bilanţului şi a contului de beneficii şi pierderi, prezentind Adunãrii generale a actionarilor un raport scris;
c) la lichidarea societãţii controleazã operaţiunile de lichidare;
d) prezintã Adunãrii generale a actionarilor punctul sau de vedere la propunerile de reducere a capitalului social sau de modificare a statutului şi a obiectului societãţii.
Comisia de cenzori se întruneşte la sediul societãţii şi ia decizii în unanimitate. Dacã nu se realizeazã unanimitatea, raportul cu divergenţe se înainteazã Adunãrii generale a actionarilor.
Comisia de cenzori poate convoca Adunarea generalã extraordinarã a actionarilor, dacã aceasta nu a fost convocatã de Consiliul de administraţie, în cazul în care capitalul social s-a diminuat cu mai mult de 10% timp de doi ani consecutiv (cu excepţia primilor doi ani de la constituirea societãţii) sau ori de cîte ori considera necesar pentru alte situaţii.
Atribuţiile şi modul de funcţionare a Comisiei de cenzori, precum şi drepturile şi obligaţiile cenzorilor, se completeazã conform dispoziţiilor legale.
Cenzorii se numesc pe o perioada de maximum 3 ani, iar prima comisie este compusa din trei membri.

CAP. 8
Activitatea societãţii

ART. 22
Exerciţiul economic financiar
Exerciţiul economic financiar începe la 1 ianuarie şi se încheie la 31 decembrie al fiecãrui an. Primul exerciţiu începe la data constituirii societãţii.
ART. 23
Personalul societãţii
Personalul de conducere al societãţii şi cenzorii sînt aleşi de Adunarea generalã a actionarilor. Restul personalului este angajat de cãtre Consiliul de administraţie sau de directorul societãţii.
Nivelul salariilor pentru personalul societãţii, pe categorii de calificare şi funcţii, se stabileşte şi poate fi modificat de cãtre Adunarea generalã a actionarilor, în funcţie de studii şi munca efectiv prestatã, cu respectarea limitei minime de salarizare prevãzute de lege.
Plata salariilor, impozitelor pe acestea şi cotei de asigurãri sociale se va face potrivit legii.
Drepturile şi obligaţiile personalului societãţii se stabilesc de Consiliul de administraţie. Premiile, gratificatiile şi alte asemenea drepturi acordate anual personalului pot fi plãtite integral sau parţial în valuta, în limita disponibilitãţilor şi potrivit legii.
ART. 24
Amortizarea fondurilor
La amortizarea fondurilor fixe se vor avea în vedere urmãtoarele:
- amortizarea se stabileşte prin aplicarea normelor de amortizare asupra valorii de achiziţie a fondurilor fixe şi se include în cheltuielile de producţie şi se utilizeazã pentru înlocuirea mijloacelor fixe şi satisfacerea altor nevoi ale societãţii;
- prin valoarea de achiziţii a fondurilor fixe se înţelege suma cheltuielilor de cumpãrare şi a altor cheltuieli efectuate pentru punerea în funcţiune a fiecãrui fond fix;
- amortizarea se calculeazã de la data punerii în funcţiune a fondurilor fixe.
ART. 25
Reparaţii capitale şi investiţii noi
Lucrãrile de reparaţii capitale şi de investiţii noi se vor executa pe baza hotãrîrii Adunãrii generale a actionarilor.
Fondurile necesare se asigura prin includerea cheltuielilor respective în cheltuielile de producţie în anul în care au fost executate sau eşalonat pe mai mulţi ani.
ART. 26
Evidenta contabila şi bilanţul contabil
Societatea va tine evidenta contabila în lei şi va întocmi anual bilanţul şi contul de profit şi pierderi, avînd în vedere normele metodologice elaborate de Ministerul Finanţelor.
ART. 27
Calculul şi repartizarea beneficiilor
Beneficiul societãţii se stabileşte pe baza bilanţului aprobat de Adunarea generalã a actionarilor. Beneficiul impozabil se stabileşte ca diferenţa între suma totalã a veniturilor încasate şi suma cheltuielilor efectuate pentru realizarea acestor venituri.
Pentru determinarea acestui beneficiu se va deduce din beneficiul anual fondul de rezerva care va fi de cel mult 5% din totalul beneficiului prevãzut în bilanţul anual (constituirea lui efectuindu-se pînã se va atinge 20% din capitalul social), precum şi alte cote prevãzute în reglementãrile în vigoare.
Din beneficiul prevãzut în bilanţ se scade impozitul legal, rezultind beneficiul cuvenit actionarilor, care se repartizeazã între aceştia proporţional cu aportul la capitalul social, precum şi pentru alte nevoi ale societãţii.
Plata beneficiului cuvenit actionarilor se face de societate în condiţiile legii în cel mult doua luni de la aprobarea bilanţului de cãtre Adunarea generalã a actionarilor.
În cazul înregistrãrii de pierderi pãrţile se obliga sa analizeze cauzele şi sa ia mãsuri de recuperare. Suportarea pierderilor de cãtre acţionari se va face proporţional cu aportul la capital şi în limita capitalului subscris.
ART. 28
Registrele societãţii
Societatea tine registrele prevãzute de lege.

CAP. 9
Modificarea formei juridice, dizolvarea, lichidarea, litigii

ART. 29
Modificarea formei juridice
Societatea va putea fi transformata în alta forma de societate prin hotãrîrea Adunãrii generale a actionarilor.
În perioada în care statul este unic acţionar, transformarea formei juridice a societãţii se va putea face prin hotãrîre a guvernului.
Noua societate va îndeplini formalitãţile legale de înregistrare şi publicitate cerute la înfiinţarea societãţilor.
ART. 30
Dizolvarea societãţii
Urmãtoarele situaţii duc la dizolvarea societãţii:
a) imposibilitatea realizãrii obiectului social;
b) hotãrîrea Adunãrii generale;
c) faliment;
d) pierderea unei jumãtãţi din capitalul social, dupã ce s-a consumat fondul de rezerva, dacã Adunarea generalã a actionarilor nu decide completarea capitalului sau reducerea lui la suma rãmasã;
e) numãrul de acţionari va fi redus sub 5, mai mult de 6 luni;
f) la cererea oricãrui acţionar, dacã împrejurãri de forta majorã şi consecinţele acestora dureazã mai mult de 8 luni, iar Adunarea generalã a actionarilor constata ca funcţionarea societãţii nu mai este posibila;
g) în orice alte situaţii, pe baza hotãrîrii Adunãrii generale a actionarilor, luatã în unanimitate.
Dizolvarea societãţii comerciale trebuie sa fie înscrisã în registrul comerţului şi publicatã în Monitorul Oficial.
ART. 31
Lichidarea societãţii
În caz de dizolvare, societatea va fi lichidatã.
Lichidarea societãţii şi repartiţia patrimoniului se fac în condiţiile şi cu respectarea procedurii prevãzute de lege.
ART. 32
Litigii
Litigiile societãţii cu persoane fizice sau juridice romane sînt de competenta instanţelor judecãtoreşti din România.
Litigiile nãscute din raporturile contractuale dintre societate şi persoanele juridice romane pot fi soluţionate şi prin arbitraj, potrivit legii.

CAP. 10
Dispoziţii finale

ART. 33
Pentru preintimpinarea concurentei neloiale se interzice încheierea de contracte economice avînd acelaşi obiect cu agenţii economici privati ai cãror salariaţi sînt şi angajaţi ai "IPTANA" - S.A.
Prevederile prezentului statut se completeazã cu dispoziţiile legale referitoare la societãţile comerciale.

--------------------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016