Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   HOTARIRE Nr. 13 din 13 septembrie 1996     Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

HOTARIRE Nr. 13 din 13 septembrie 1996

EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL NR. 222 din 17 septembrie 1996
Ioan Muraru - preşedinte
Costica Bulai - judecãtor
Viorel Mihai Ciobanu - judecãtor
Mihai Constantinescu - judecãtor
Ioan Deleanu - judecãtor
Lucian Stangu - judecãtor
Florin Bucur Vasilescu - judecãtor
Romul Petru Vonica - judecãtor
Virgil Firuleasa - procuror
Doina Suliman - magistrat-asistent

Pe rol soluţionarea contestaţiilor privind înregistrarea candidaturii domnului Ion Iliescu pentru funcţia de Preşedinte al României, la alegerile din 3 noiembrie 1996, depuse la Biroul Electoral Central, dupã cum urmeazã:
- nr. 124 din 10 septembrie 1996, a "Vulturului Brancovenesc-Apãrãtorii Naţiunii";
- nr. 126 din 10 septembrie 1996, a domnului Mandrea Constantin;
- nr. 131 din 10 septembrie 1996, a domnului Dinu Gabriel Zamfirescu;
- nr. 137 din 11 septembrie 1996, a doamnei Nicola Corina;
- nr. 138 din 11 septembrie 1996, a domnului Matei M. Mircea Gruia;
- nr. 147 din 12 septembrie 1996, a domnului Braicau Petrisor;
- nr. 149 din 12 septembrie 1996, a domnului Panita Ilie;
- nr. 151 din 12 septembrie 1996, a domnului Ghidarcea T. Marian, în nume propriu, şi în numele altor 9 cetãţeni.
Contestaţiile au fost înaintate Curţii Constituţionale cu adresa nr. 134 la data de 11 septembrie 1996 şi cu adresa nr. 154 din 12 septembrie 1996, ele formind obiectul dosarelor nr. 182D/1996, nr. 183D/1996, nr. 184D/1996, nr. 186D/1996, nr. 187D/1996, nr. 189D/1996, nr. 191D/1996 şi nr. 192D/1996.
Curtea a decis soluţionarea contestaţiilor fãrã citarea pãrţilor, avînd în vedere cerinta legalã a rezolvarii ei în maximum 48 de ore, potrivit prevederilor <>art. 14 din Legea nr. 47/1992 , ale art. 11 alin. (2) şi alin. (3) şi ale <>art. 28 alin. (1) din Legea nr. 69/1992 , raportate la <>art. 85 din Legea nr. 68/1992 şi coroborate cu art. 581 alin. 3 din Codul de procedura civilã.
Magistratul-asistent prezintã obiectul contestaţiilor.
În motivarea contestaţiei depuse de "Vulturul Brancovenesc-Apãrãtorii Naţiunii", ce formeazã obiectul Dosarului nr. 182D/1996, se susţine ca domnul Ion Iliescu "a mai fost ales Preşedinte prin scrutin naţional la alegerile din 1990 şi 1992, ceea ce înseamnã ca acum ar candida pentru al treilea mandat". Mandatul 1990-1992 nu poate fi considerat "provizoriu" sau "anteconstitutional", deoarece domnul Ion Iliescu a depus jurãmîntul ca Preşedinte al României, iar în decembrie 1991 şi-a continuat mandatul pînã în octombrie 1992, perioada în care Constituţia era în vigoare.
În Dosarul nr. 183D/1996, motivind contestaţia, domnul Mandrea Constantin arata ca, potrivit <>Decretului-lege nr. 2/1989 , <>Legii nr. 69/1992 şi art. 83 din Constituţia din 1991, candidatura domnului Ion Iliescu la alegerile din noiembrie 1996 "se produce în dispreţul Constituţiei", deoarece acesta a îndeplinit doua mandate: primul, în urma scrutinului din mai 1990, şi al doilea, în urma alegerilor din septembrie 1992. În situaţia în care se considera ca primul mandat a fost în perioada 1992-1996, toate actele normative, emise anterior şi promulgate de domnul Ion Iliescu, inclusiv <>Legea nr. 69/1992 , sînt "nule de drept". Deoarece şi Constituţia a fost promulgatã de domnul Ion Iliescu, "Preşedinte neconstitutional", rezulta ca şi aceasta este "nulã de drept".
În motivarea contestaţiei care formeazã obiectul Dosarului nr. 184D/1996, domnul Dinu Gabriel Zamfirescu susţine ca domnul Ion Iliescu candideazã pentru un al treilea mandat, deoarece a fost ales ca Preşedinte al României de doua ori, în mai 1990 şi în octombrie 1992, indeplinind doua mandate, asa cum prevede art. 81 alin. (4) din Constituţie şi <>art. 10 din Legea nr. 69/1992 ; perioada decembrie 1991 - octombrie 1992 reprezintã un mandat constituţional, în care preşedintele a exercitat unele dintre atribuţiile conferite de Constituţie prin art. 85, art. 86, art. 87, art. 88, art. 91, art. 92, art. 94 şi <>art. 99. Se invoca, de asemenea, Hotãrîrea nr. 18/1992 a Curţii Constituţionale, în care se arata: "Constituţia României are în vedere funcţia de Preşedinte al României, funcţie instituitã dupã 22 decembrie 1989 prin <>Decretul-lege nr. 92/1990 , şi nu funcţia de preşedinte al Parlamentului provizoriu, cum a fost Consiliul Frontului Salvãrii Naţionale, respectiv Consiliul Provizoriu de Uniune Nationala"; însãşi Curtea Constituţionalã recunoaşte indirect ca perioada mai 1990 - octombrie 1992 reprezintã un "mandat prezidential"; perioada decembrie 1991 - octombrie 1992 trebuie consideratã ca un prim mandat, deoarece, în caz contrar, ar insemna ca toate legile votate în acea perioada sa fie "nule şi neavenite", fiind semnate de un preşedinte ce nu a fost ales în conformitate cu prevederile Constituţiei.
În motivarea contestaţiilor depuse de doamna Nicola Corina şi de domnul Matei M. Mircea Gruia, care sînt identice ca formulare şi constituie obiectul dosarelor nr. 186D/1996 şi nr. 187D/1996, se susţine ca, potrivit <>art. 10 din Legea nr. 69/1992 , domnul Ion Iliescu nu mai are dreptul sa candideze, întrucît a îndeplinit în mai multe rinduri funcţia de Preşedinte al României; în decembrie 1989 a fost ales ca"emanat al Revoluţiei" în funcţia de conducãtor al României; în februarie 1990 a fost ale ca preşedinte al poporului roman de cãtre reprezentanţii acestuia în Consiliul Provizoriu de Uniune Nationala; în mai 1990 a fost ales Preşedinte în urma alegerilor desfãşurate în baza <>Decretului-lege nr. 92/1990 ; în decembrie 1991 a fost confirmat în funcţia de Preşedinte al României potrivit "art. 121" din Constituţie; în decembrie 1992 a fost confirmat pentru un nou mandat ca Preşedinte al României, pentru a patra oara, ca urmare a alegerilor organizate în septembrie 1992.
În motivarea contestaţiei ce formeazã obiectul Dosarului nr. 189D/1996, Braicau Petrisor susţine neconstituţionalitatea candidaturii domnului Ion Iliescu, considerind ca prin depunerea acesteia se urmãreşte exercitarea unui al treilea mandat, primul fiind constituţional, "deoarece s-a îndeplinit în virtutea fostei Constituţii, legalã pînã în ziua de 21 noiembrie 1991", neabrogata pînã la acea data; se arata ca "nu are nici o relevanta faptul ca primul mandat nu a fost integral de 4 ani", el datorindu-se "termenului stabilit pentru elaborarea noi Constituţii".
În motivarea contestaţiei domnului Panita Ilie, care formeazã obiectul Dosarului nr. 191D/1996, se arata ca înscrierea domnului Ion Iliescu la funcţia de Preşedinte al României constituie un act administrativ a cãrui anulare o cere. Întrucît apreciazã ca în aceasta materie Curtea Constituţionalã nu este competenta, solicita trimiterea cererii sale instanţei de contencios administrativ pentru a fi soluţionatã în temeiul Legii nr. 29/1990.
Motivind contestaţia care formeazã obiectul Dosarului nr. 192D/1996, domnul Ghidarcea T. Marian arata ca domnul Ion Iliescu nu mai poate candida la funcţia suprema în stat, deoarece a exercitat doua mandate. Depunind candidatura pentru al treilea mandat, domnul Ion Iliescu "violeaza grav Constituţia", respectiv art. 81 alin. (4) şi art. 83 alin. (1), incalca punctul 3 din Comunicatul cãtre ţara al Consiliului Frontului Salvãrii Naţionale, <>Decretul-lege nr. 2/1989 , <>Decretul-lege nr. 92/1990 , precum şi <>art. 10 din Legea nr. 69/1992 . În sprijinul contestaţiei invoca şi punctul 7 al <>Hotãrîrii Curţii Constituţionale nr. 18/1992 .
Deoarece toate contestaţiile au acelaşi obiect, şi anume înregistrarea candidaturii domnului Ion Iliescu, iar între motivele invocate exista o strinsa legatura, preşedintele Curţii Constituţionale, pentru mai buna administrare a justiţiei, pune în discuţie conexarea dosarelor.
Procurorul este de acord cu conexarea dosarelor.
Curtea dispune conexarea dosarelor nr. 183D/1996, nr. 184D/1996, nr. 186D/1996, nr. 187D/1996, nr. 189D/1996, nr. 191D/1996 şi nr. 192D/1996 la Dosarul nr. 182D/1996, care a fost primul înregistrat, urmînd a se pronunţa asupra tuturor contestaţiilor printr-o singura hotãrîre.
Procurorul, avînd cuvintul în fond, apreciazã ca neintemeiate contestaţiile privind înregistrarea candidaturii domnului Ion Iliescu pentru funcţia de Preşedinte al României, deoarece perioada de la 8 decembrie 1991, cînd a intrat în vigoare Constituţia, şi pînã la alegerile din septembrie 1992, nu constituie mandat. Singurul mandat presedintial, în înţeles constituţional, este cel îndeplinit ca urmare a alegerilor din septembrie 1992. În consecinta, solicita respingerea contestaţiilor.

CURTEA,
luind în dezbatere contestaţiile înaintate de Biroul Electoral Central, constata ca este competenta sa le soluţioneze în temeiul art. 144 lit. d) din Constituţie, al <>art. 27 din Legea nr. 47/1992 şi al <>art. 11 alin. (3) din Legea nr. 69/1992 .
Analizînd contestaţiile în raport cu prevederile Constituţiei, ale <>Legii nr. 69/1992 şi vazind concluziile procurorului, Curtea retine urmãtoarele:
În legatura cu principalul motiv al contestaţiilor privind depunerea candidaturii domnului Ion Iliescu pentru un al treilea mandat, Curtea Constituţionalã s-a pronunţat prin <>Hotãrîrea nr. 1 din 8 septembrie 1996 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 213 din 9 septembrie 1996, şi nu exista motive sa revinã asupra celor statuate, Astfel, s-a stabilit ca "mandatul presedintial reglementat de Constituţia României nu poate fi aşezat în prelungirea unor durate de îndeplinire a funcţiei de Preşedinte al României anterioare intrãrii în vigoare a legii fundamentale" şi ca "mandatul de Preşedinte al României din perioada 1992-1996 este primul mandat constituţional al domnului Ion Iliescu". În consecinta, motivul invocat în legatura cu numãrul mandatelor exercitate pînã în prezent de domnul Ion Iliescu este neîntemeiat.
De asemenea, este neîntemeiatã susţinerea ca Preşedintele României a promulgat Constituţia din 1991, deoarece, potrivit art. 149, aceasta a intrat în vigoare la data aprobãrii ei prin referendum, respectiv la 8 decembrie 1991.
Nici susţinerea ca toate actele normative anterioare Constituţiei sînt "nule de drept" nu poate fi reţinutã, întrucît acestea au fost adoptate în temeiul unor dispoziţii normative cu caracter preconstitutional, care au legitimat valabilitatea şi legalitatea lor.
Referitor la considerentele invocate în argumentarea contestaţiei domnului Dinu Gabriel Zamfirescu, se retine ca acestea dau expresie în realitate faptului ca înainte de <>Decretul-lege nr. 92/1990 nu a existat funcţia de Preşedinte al României, ci aceea de Preşedinte al Consiliului Frontului Salvãrii Naţionale, respectiv de Preşedinte al Consiliului Provizoriu de Uniune Nationala, reglementarea funcţiei de Preşedinte al României fiind data pentru prima oara prin decretul-lege amintit. Curtea Constituţionalã nu s-a referit însã niciodatã, în hotãrîrile sale, la existenta unor mandate constituţionale înaintea celui început dupã alegerile din septembrie 1992.
În legatura cu motivul privitor la faptul ca primul mandat de Preşedinte al României s-ar fi exercitat pînã la 21 noiembrie 1991 în temeiul fostei Constituţii, neabrogata pînã la acea data, se retine ca, prin prevederile <>art. 10 din Decretul-lege nr. 2 din 27 decembrie 1989 , act cu caracter preconstitutional, s-a stabilit ca sînt şi rãmîn dizolvate toate structurile de putere aparţinînd fostului regim dictatorial. Aceasta înseamnã ca au fost abrogate, totodatã, toate dispoziţiile legale şi constituţionale care reglementau statutul acestor structuri, inclusiv durata prevãzutã pentru exerciţiul atribuţiilor lor. În aceste condiţii, nu exista nici un temei pentru aplicarea prevederilor fostei Constituţii, relative la funcţia suprema în stat, la regimul juridic al celei de Preşedinte al României sau al structurilor postrevolutionare de putere ce au precedat-o, înainte de adoptarea Constituţiei actuale, intrata în vigoare la 8 decembrie 1991.
Cît priveşte solicitarea domnului Panita Ilie de a se transmite cererea sa de anulare a înregistrãrii candidaturii domnului Ion Iliescu instanţei de contencios administrativ, în vederea anulãrii înregistrãrii, se retine ca, indiferent de calificarea data cererilor adresate Biroului Electoral Central cu privire la înregistrarea candidaturilor potrivit art. 144 lit. d) din Constituţie şi <>art. 11 alin. (2) din Legea nr. 69/1992 , singura autoritate competenta sa le rezolve este Curtea Constituţionalã.
În sfîrşit, nu pot fi reţinute nici celelalte consideratii invocate în contestaţii, deoarece acestea nu constituie argumente juridice; or, Curtea Constituţionalã, potrivit <>art. 13 alin. (2) din Legea nr. 47/1992 , "se pronunţa în numele legii", iar potrivit art. 29 din regulamentul sau de organizare şi funcţionare "nu statueazã decît asupra problemelor de drept".
În ce priveşte ceilalţi noua cetãţeni mentionati în contestaţia domnului Ghidarcea T. Marian se retine ca, deoarece aceştia nu au semnat contestaţia şi nici nu au împuternicit în acest sens pe autorul ei, nu pot fi consideraţi ca autori ai contestaţiei.
În consecinta, contestaţiile urmeazã a fi respinse.

Pentru considerentele arate şi vazind dispoziţiile art. 144 lit. d) din Constituţie, ale art. 13 alin. (1) lit. B.a), ale art. 27 şi ale <>art. 28 din Legea nr. 47/1992 , precum şi cele ale art. 2 alin. (2) şi ale <>art. 11 alin. (2) şi alin. (3) din Legea nr. 69/1992 , în unanimitate,

CURTEA
În numele legii
HOTĂRĂŞTE:

Respinge ca neintemeiate contestaţiile privind înregistrarea candidaturii domnului Ion Iliescu la funcţia de Preşedinte al României, formulate de"Vulturul Brancovenesc-Apãrãtorii Naţiunii", precum şi de domnii Mandrea Constantin şi Dinu Gabriel Zamfirescu, doamna Nicola Corina, domnii Matei M. Mircea Gruia, Braicau Petrisor, Panita Ilie şi Ghidarcea T. Marian.
Hotãrîrea este definitiva şi se publica în Monitorul Oficial al României, Partea I.

PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN MURARU

Magistrat-asistent,
Doina Suliman
-------------------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016