Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
HOTARIRE Nr. 1046 din 29 octombrie 1996 privind infiintarea si organizarea Comisiei Nationale de Atestare a Masinilor si Echipamentelor Tehnologice de Constructii si a Registrului Roman al Masinilor si Echipamentelor Tehnologice de Constructii
În temeiul prevederilor art. 1 din Legea nr. 10/1995 privind calitatea în construcţii,
Guvernul României hotãrãşte:
ART. 1 Se înfiinţeazã Comisia Nationala de Atestare a Maşinilor şi Echipamentelor Tehnologice de Construcţii, organism interdepartamental, fãrã personalitate juridicã, sub coordonarea Ministerului lucrãrilor Publice şi Amenajãrii Teritoriului, care conduce şi coordoneazã activitatea de atestare tehnica a maşinilor şi echipamentelor tehnologice utilizate în activitatea de construcţii în România. ART. 2 Atestarea maşinilor şi a echipamentelor tehnologice de construcţii se face pe baza efectuãrii unor încercãri de tip, de natura sa demonstreze ca acestea pot executa lucrãri specifice domeniului lor de utilizare, la nivelul de calitate prescris de reglementãrile tehnice din construcţii, şi ca îndeplinesc condiţiile de securitate stabilite de standardele româneşti şi de alte reglementãri legale. ART. 3 Pentru efectuarea operaţiunilor de încercare şi atestare se înfiinţeazã Registrul Roman al Maşinilor şi Echipamentelor Tehnologice de Construcţii, în structura Institutului de Cercetãri pentru Echipamente şi Tehnologii de Mecanizare a Construcţiilor. ART. 4 Agenţii economici care solicita atestarea maşinilor sau echipamentelor tehnologice de construcţii vor suporta contravaloarea lucrãrilor pentru încercare şi atestare efectuate de Institutul de Cercetãri pentru Echipamente şi Tehnologii de Mecanizare a Construcţiilor, la care se adauga o cota de pînã la 5%, necesarã functionarii Comisiei Naţionale de Atestare a Maşinilor şi Echipamentelor Tehnologice de Construcţii, şi o cota de profit de pînã la 5%, aplicate la contravaloarea lucrãrilor. ART. 5 Modul de organizare şi funcţionare a Comisiei Naţionale de Atestare a Maşinilor şi Echipamentelor Tehnologice de Construcţii, precum şi a Registrului Roman al Maşinilor şi Echipamentelor Tehnologice de Construcţii este reglementat prin regulamentul de organizare şi funcţionare cuprins în anexa care face parte integrantã din prezenta hotãrîre. ART. 6 Agenţii economici - persoane juridice romane - care produc maşini şi echipamente tehnologice de construcţii, agenţii economici care importa sau închiriazã prin leasing asemenea maşini şi echipamente, ori reprezentanţii autorizaţi ai acestora au obligaţia ca, înainte de a le importa, închiria şi comercializa, sa obţinã atestarea tehnica şi numãrul de registru de la Comisia Nationala de Atestare a Maşinilor şi Echipamentelor Tehnologice de Construcţii. ART. 7 Agenţii economici cu activitate de construcţii au obligaţia de a achizitiona şi de a folosi, la executarea lucrãrilor de construcţii, numai maşini şi echipamente atestate, potrivit prevederilor prezentei hotãrîri. ART. 8 Inspecţia de Stat în Construcţii, Lucrãri Publice, Urbanism şi Amenajarea Teritoriului are obligaţia de a controla dacã lucrãrile de execuţie a construcţiilor se realizeazã numai cu maşini şi echipamente atestate, conform prevederilor prezentei hotãrîri. ART. 9 (1) Constituie contravenţii nerespectarea prevederilor art. 6 şi art. 7, dacã faptele nu au fost sãvîrşite în astfel de condiţii încît, potrivit legii, sa constituie infracţiune, şi se sancţioneazã cu amenda de la 500.000 lei la 1.000.000 lei, cu interzicerea folosirii maşinilor şi echipamentelor respective pînã la atestarea acestora. (2) Constatarea contravenţiilor şi aplicarea sancţiunilor prevãzute la alin. (1) se face de cãtre persoanele împuternicite cu atribuţii de control din cadrul Inspecţiei de Stat în Construcţii, Lucrãri Publice, Urbanism şi Amenajarea Teritoriului. ART. 10 Contravenţiilor prevãzute la <>art. 9 le sînt aplicabile dispoziţiile Legii nr. 32/1968 privind stabilirea şi sancţionarea contravenţiilor. ART. 11 <>Hotãrîrea Guvernului nr. 456/1994 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului lucrãrilor Publice şi Amenajãrii Teritoriului, republicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 46 din 5 martie 1996, se completeazã prin introducerea, dupã alineatul (27) al articolului 2, a unui nou alineat, care va avea urmãtorul cuprins: "(27^1) organizeazã şi indruma activitatea de atestare a maşinilor şi echipamentelor tehnologice de construcţii."
PRIM-MINISTRU NICOLAE VACAROIU Contrasemneazã: Ministrul lucrãrilor publice şi amenajãrii teritoriului, Marin Cristea
p. Ministru de stat, ministrul finanţelor, Nicolae Constantinescu, secretar de stat
ANEXA 1 REGULAMENTUL de organizare şi funcţionare a Comisiei Naţionale de Atestare a Maşinilor şi Echipamentelor Tehnologice de Construcţii şi a Registrului Roman al Maşinilor şi Echipamentelor Tehnologice de Construcţii
CAP. 1 Prevederi generale ART. 1 Comisia Nationala de Atestare a Maşinilor şi Echipamentelor Tehnologice de Construcţii, denumita în continuare comisia, este un organism interdepartamental, fãrã personalitate juridicã, sub coordonarea Ministerului lucrãrilor Publice şi Amenajãrii Teritoriului, care conduce şi coordoneazã activitatea de atestare tehnica a maşinilor şi echipamentelor tehnologice de construcţii utilizate la executarea lucrãrilor de construcţii din România. ART. 2 Registrul Roman al Maşinilor şi Echipamentelor Tehnologice de Construcţii, denumit în continuare registru, se organizeazã în structura Institutului de Cercetãri pentru Echipamente şi Tehnologii de Mecanizare a Construcţiilor.
CAP. 2 Atribuţiile comisiei şi ale registrului ART. 3 Comisia are urmãtoarele atribuţii: 3.1. coordoneazã activitatea de atestare tehnica a maşinilor şi echipamentelor tehnologice de construcţii; 3.2. stabileşte strategia generalã pentru desfãşurarea activitãţii de încercare, atestare şi acordare a numãrului de registru pentru maşinile şi echipamentele tehnologice de construcţii; 3.3. stabileşte reglementãrile tehnice ce trebuie elaborate pentru atestarea tehnica a maşinilor şi echipamentelor tehnologice de construcţii, cheltuielile necesare pentru realizarea acestora suportindu-se din fondul pentru elaborarea reglementãrilor tehnice constituit la Ministerul lucrãrilor Publice şi Amenajãrii Teritoriului, conform prevederilor art. 40 din Legea nr. 10/1995 privind calitatea în construcţii; 3.4. avizeazã reglementãrile tehnice privind exigenţele şi nivelurile de performanta, precum şi procedurile de încercare a maşinilor şi echipamentelor tehnologice de construcţii, în vederea aprobãrii acestora de cãtre Ministerul lucrãrilor Publice şi Amenajãrii Teritoriului; 3.5. publica periodic lista maşinilor atestate, cu numãrul lor de registru, precum şi orice informaţii privind atestarea sau retragerea acesteia; 3.6. stabileşte politica de dezvoltare şi dotare tehnica a registrului pentru atingerea nivelului organismelor similare din celelalte tari europene, în vederea recunoaşterii reciproce a încercãrilor; 3.7. aproba raportorii de specialitate din cadrul registrului, pentru grupele corespunzãtoare familiilor de maşini menţionate la art. 6; 3.8. analizeazã modul de desfãşurare a activitãţii de atestare tehnica a maşinilor şi echipamentelor de construcţii şi aproba, prin votul majoritãţii membrilor prezenţi, mãsuri pentru creşterea eficientei acesteia; 3.9. aproba participarea la asociaţii, convenţii şi acorduri cu organisme similare din alte tari şi reprezintã România în relaţiile cu acestea. ART. 4 Pentru îndeplinirea sarcinilor de registru, Institutul de Cercetãri pentru Echipamente şi Tehnologii de Mecanizare a Construcţiilor va asigura: a) autonomie şi independenta fata de agenţii economici care produc, importa, distribuie sau comercializeazã maşini şi echipamente de construcţii; b) personalul de specialitate necesar, cu inalta competenta şi integritate profesionalã, cu experienta în domeniul incercarii maşinilor şi echipamentelor de construcţii; c) dezvoltarea dotãrii tehnico-materiale şi realizarea unui poligon pentru încercarea maşinilor şi echipamentelor de construcţii, cu sprijinul Ministerului lucrãrilor Publice şi Amenajãrii Teritoriului pentru obţinerea terenului necesar; d) organizarea unei baze de date privind maşinile şi echipamentele de construcţii folosite în ţara noastrã; e) un sistem eficient de asigurare a calitãţii lucrãrilor executate. ART. 5 În îndeplinirea acţiunilor de registru, Institutul de Cercetãri pentru Echipamente şi Tehnologii de Mecanizare a Construcţiilor are urmãtoarele atribuţii: 5.1. efectueazã incercarile, analizele şi verificãrile necesare conform procedurilor aprobate; 5.2. elaboreazã rapoartele de încercãri pe baza cãrora propune atestarea tehnica a maşinilor şi echipamentelor tehnologice încercate şi acorda numãrul de registru; 5.3. organizeazã baza de date pentru activitatea de atestare tehnica a maşinilor şi echipamentelor tehnologice de construcţii; 5.4. elaboreazã reglementãrile tehnice în domeniu, stabilite de comisie, în conformitate cu art. 3 alin. 3.3; 5.5. efectueazã expertize tehnice pentru analiza cauzelor nonconformitatilor produse de maşinile şi echipamentele tehnologice la executarea lucrãrilor de construcţii; 5.6. asigura secretariatul comisiei. ART. 6 Sînt supuse atestarii tehnice toate maşinile şi echipamentele folosite la executarea lucrãrilor de construcţii, clasificate conform prevederilor STAS 4184, pentru: a) lucrãri de pãmînt; b) lucrãri de fundaţii, lucrãri în stinca şi lucrãri de tuneluri; c) transporturi tehnologice şi manipulari; d) pregãtirea materialelor componente ale betonului, inclusiv pentru armãturi, cofraje şi eşafodaje; e) prepararea şi punerea în opera a betoanelor şi mortarelor; f) ridicarea şi montajul, inclusiv schelele; g) lucrãri de izolaţii, instalataii, finisaje şi lucrãri pe timp friguros; h) lucrãri hidrotehnice şi de îmbunãtãţiri funciare; i) lucrãri de construcţii şi reparaţii de drumuri; j) lucrãri de construcţii şi reparaţii cai ferate; k) lucrãri de reţele de conducte magistrale şi de linii de transport a energiei electrice; l) maşini, unelte şi echipamente electromecanice portabile.
CAP. 3 Organizare şi conducere ART. 7 Comisia este formatã din 23 de specialişti, fiind condusã de un preşedinte, ajutat de un vicepreşedinte şi de un secretar. Din componenta comisiei fac parte reprezentanţii tuturor factorilor interesaţi, dupã cum urmeazã: - 3 reprezentanţi ai Ministerului lucrãrilor Publice şi Amenajãrii Teritoriului; - 1 reprezentant al Inspecţiei de Stat în Construcţii, Lucrãri Publice, Urbanism şi Amenajarea Teritoriului; - 2 reprezentanţi ai Ministerului Industriilor; - 1 reprezentant al Ministerului Transporturilor; - 1 reprezentant al Ministerului Apelor, Pãdurilor şi Protecţiei Mediului; - 1 reprezentant al Ministerului Muncii şi Protecţiei Sociale; - 1 reprezentant al Ministerului Cercetãrii şi Tehnologiei; - 1 reprezentant al Oficiului pentru Protecţia Consumatorilor; - 1 reprezentant al Institutului Roman de Standardizare; - 1 cadru didactic din Universitatea Tehnica de Construcţii Bucureşti; - 2 reprezentanţi ai Institutului de Cercetãri pentru Echipamente şi Tehnologii de Mecanizare a Construcţiilor; - 2 reprezentanţi ai asociaţiilor profesionale în domeniu; - 3 reprezentanţi ai producãtorilor şi importatorilor de maşini şi echipamente de construcţii. Preşedintele, vicepreşedintele şi secretarul comisiei sînt numiţi pe o perioada de patru ani, prin ordin al ministrului lucrãrilor publice şi amenajãrii teritoriului, pe baza propunerilor Direcţiei generale de reglementãri şi agremente tehnice din cadrul Ministerului lucrãrilor Publice şi Amenajãrii Teritoriului. Membrii comisiei sînt numiţi prin ordin al ministrului lucrãrilor publice şi amenajãrii teritoriului, la propunerile instituţiilor pe care aceştia le reprezintã; o treime din numãrul membrilor comisiei vor fi reinnoiti la o perioada de doi ani. ART. 8 Secretariatul comisiei este format dintr-un secretar, o grupa pentru programare-urmãrire-atestare-contestaţii şi o grupa pentru evidente şi baza de date. ART. 9 Comisia se întruneşte în sesiuni ordinare o data pe semestru şi, la cererea preşedintelui, ori de cîte ori este nevoie. ART. 10 Comisia publica anual un raport asupra activitãţii desfãşurate în perioada anterioarã.
CAP. 4 Procedura de încercare, atestare şi înscriere în registru ART. 11 Agenţii economici - persoane juridice romane - care produc maşini şi echipamente tehnologice pentru construcţii, agenţii economici care importa sau închiriazã prin leasing asemenea maşini şi echipamente ori reprezentanţii autorizaţi ai acestora trebuie sa înainteze la secretariatul comisiei o cerere în vederea atestarii, care va cuprinde: numele şi adresa producãtorului, importatorului sau a împuternicitului acestora, tipul, anul de introducere în fabricaţie şi caracteristicile principale ale masinii sau ale echipamentului, precum şi data la care poate sa punã la dispoziţie un exemplar pentru încercare, cu precizarea seriei şi a anului de fabricaţie a acestuia. Cererea de atestare însoţitã de un dosar tehnic, în doua exemplare, se va depune, în limba romana, la secretariatul comisiei, înainte de importul, comercializarea sau închirierea prin leasing, în România, a maşinilor şi echipamentelor respective. Pentru maşinile şi echipamentele de construcţii, existente în fabricatia interna la data intrãrii în vigoare a acestor reglementãri, cererea de atestare se va inainta în termen de maximum 6 luni de la aceasta data. Dosarul tehnic va cuprinde: a) documentaţia tehnica de execuţie a masinii care va conţine cel puţin ansamblul general, subansamblurile principale, schemele generale ale instalaţiilor hidraulice, pneumatice şi electrice, caietul de sarcini sau standardul intern de fabricaţie; b) un buletin de încercãri intern cu rezultatele probelor privind caracteristicile tehnice şi functionale ale masinii; c) actul de certificare a calitãţii în condiţiile prevãzute de standardele SR EN ISO seria 9.000, eliberat de cãtre un organism de certificare acreditat în condiţiile din standardele SR EN seria 45.000; d) un exemplar din cartea masinii, respectiv din instrucţiunile de folosire; e) o lista cu denumirea şi adresa tuturor beneficiarilor cãrora li s-au livrat astfel de maşini (pentru maşinile existente în fabricaţie interna la data intrãrii în vigoare a acestor reglementãri); f) lista cu performanţele functionale garantate pentru satisfacerea cerinţelor de calitate în construcţii; g) documentele care sa ateste calitatea de reprezentant autorizat în România a producãtorului extern. ART. 12 Secretariatul comisiei repartizeazã dosarul tehnic grupei de specialitate pentru familia corespunzãtoare de maşini. Grupa de specialitate desemneazã un raportor de specialitate care analizeazã în termen de 15 zile dosarul, cu participarea reprezentantului solicitantului. Termenul de încercare, atestare şi eliberare a numãrului de registru, care nu va depãşi 4 luni, curge din momentul prezentãrii masinii (echipamentului) la încercare, consemnat în procesul-verbal de predare-primire. Primirea masinii (echipamentului) va avea loc numai dupã achitarea de cãtre solicitant a 30% din valoarea devizului. ART. 13 Raportorul de specialitate va organiza şi va efectua incercarile masinii (echipamentului) numai pe baza procedurilor aprobate. La încheierea acestora se va întocmi un raport de încercare care va trebui sa cuprindã cel puţin urmãtoarele informaţii: a) grupa de specialitate; b) locul unde s-au executat incercarile; c) identificarea raportului prin numãr de serie şi data; d) numele şi adresa solicitantului; e) descrierea şi identificarea masinii (echipamentului) supuse incercarii, prin serie, an de fabricaţie şi producãtor; f) data primirii masinii în vederea incercarii şi datele de efectuare a încercãrilor; g) identificarea prin cod a procedurilor utilizate la încercãri sau, în lipsa acestora, descrierea metodelor utilizate, cu precizarea abaterilor, suplimentarilor sau omisiunilor fata de procedurile aprobate; h) rezultatele masurarilor şi ale examinarilor, prelucrate statistic, susţinute prin tabele, grafice, schite sau fotografii, dupã caz, prezentate în anexe distincte pentru fiecare încercare; i) precizãri în cazul incertitudinii unor masurari; j) numele şi semnatura persoanelor care au executat fiecare încercare, precum şi numele şi semnatura raportorului de specialitate care a organizat şi coordonat incercarile. Orice corectura sau completare la un raport de încercare, dupã încheierea sa, trebuie efectuatã numai printr-un alt document denumit "adenda la raportul de încercãri cu numãrul de serie ..... din .....". Raportul de încercare nu va cuprinde nici un sfat sau recomandare. ART. 14 În cazul maşinilor existente în exploatare, din fabricatia interna sau din import, raportorul de specialitate va obţine date şi asupra comportãrii în funcţionare, propunind comisiei procedura de atestare a acestora. ART. 15 Dupã încheierea încercãrilor, raportorul de specialitate analizeazã rezultatele acestora comparativ cu valorile declarate de producãtor şi cu exigenţele şi criteriile prevãzute de reglementãrile tehnice şi elaboreazã un referat de atestare care va cuprinde urmãtoarele informaţii: a) grupa de specialitate; b) identificarea referatului prin numãr şi data; c) numele şi adresa/sediul solicitantului; d) descrierea şi identificarea masinii (echipamentului) prin serie, an de fabricaţie şi producãtor; e) data primirii masinii (echipamentului) pentru încercãri şi data încheierii acestora; f) rezultatele încercãrilor fata de prevederile documentaţiei şi de cerinţele reglementãrilor tehnice specifice privind cerinţele de calitate a construcţiilor; g) aprecierile primite de la unitãţile care au în dotare astfel de maşini; h) concluzii şi propuneri privind acordarea sau neacordarea atestatului; i) numele şi semnatura raportorului de specialitate. În cazul propunerii de acordare a atestatului, se vor preciza şi urmãtoarele: - domeniul de utilizare atestat în construcţii; - parametrii tehnici, funcţionali şi de siguranta atestaţi; - durata de valabilitate a atestarii, care poate fi de maximum 5 ani. În cazul propunerii de neacordare a atestarii, se vor semnala cauzele precise de nonconformitate. ART. 16 În cazul propunerii de acordare a atestarii, raportorul de specialitate va întocmi atestatul tehnic care va cuprinde: a) grupa de specialitate; b) identificarea atestatului tehnic prin numãrul de registru şi anul în care se acorda; c) numele şi adresa/sediul solicitantului; d) prezentarea succintã şi identificarea masinii (echipamentului) care se atesta, prin tipodimensiune, an de punere în fabricaţie şi producãtor; e) domeniul de utilizare atestat în construcţii; f) parametrii tehnici, funcţionali şi de siguranta atestaţi; g) durata de valabilitate a atestarii. ART. 17 Raportul de încercare, referatul de atestare şi atestatul tehnic se aproba în grupa de specialitate, dupã care se înainteazã la secretariatul comisiei care, dupã caz, în termen de 5 zile, remite atestatul tehnic solicitantului sau îi comunica respingerea atestarii. Procedura de atestare a maşinilor existente în exploatare, dupã aprobarea în comisie, se transmite deţinãtorilor în vederea conformarii. ART. 18 Solicitantii care nu primesc atestarea tehnica pot face contestaţie, în termen de 15 zile de la data primirii comunicãrii, la secretariatul comisiei, prezentind toate probele pe care le considera necesare. ART. 19 Contestaţia se repartizeazã de cãtre secretarul comisiei unui alt raportor de specialitate care va reanaliza dosarul, în termen de 30 de zile, cu participarea reprezentantului solicitantului. Raportorul de specialitate va întocmi un raport la contestaţie, care va fi analizat, împreunã cu contestaţia, de cãtre grupa de specialitate, în termen de 15 zile de la primire. ART. 20 Grupa de specialitate poate admite contestaţia şi poate aproba fie eliberarea directa a atestatului tehnic, în cazul în care s-a produs efectiv o eroare, fie refacerea unor probe contestate de solicitant, cu elaborarea unui nou referat de atestare, sau poate respinge contestaţia. Decizia grupei de specialitate se comunica în termen de 5 zile solicitantului care o poate ataca în instanta conform reglementãrilor legale în vigoare. ART. 21 Dupã primirea atestatului tehnic, producãtorul sau împuternicitul acestuia este obligat sa anunţe oficial secretariatul comisiei în legatura cu orice modificare constructivã, chiar minora, pe care a adus-o sau intenţioneazã sa o aducã masinii (echipamentului). Raportorul de specialitate care a încercat şi a propus atestarea verifica aceste modificãri şi întocmeşte un raport pe care-l supune aprobãrii grupei de specialitate a comisiei, prin care propune, în funcţie de situaţie, fie menţinerea atestarii, fie retragerea acesteia pînã la o noua încercare. Hotãrîrea grupei de specialitate se înainteazã secretariatului comisiei, care o comunica oficial producãtorului. ART. 22 Raportorul de specialitate va efectua inspecţii la producãtori timp de 6 luni de la data acordãrii atestarii tehnice, precum şi dupã aceasta data, dacã exista sesizãri cu privire la calitatea necorespunzãtoare a lucrãrilor executate cu maşinile livrate, pentru a constata dacã nu s-au adus modificãri constructive masinii, fata de exemplarul care a fost supus atestarii, precum şi dacã sistemul de conducere şi asigurare a calitãţii comunicat se respecta în realitate. În cazul în care se constata deficiente care pot avea repercursiuni importante asupra calitãţii lucrãrilor de construcţii executate, întocmeşte un raport de constatare prin care propune retragerea atestarii. Raportul este analizat de grupa de specialitate care poate aproba retragerea imediata a atestarii. Aceasta hotãrîre se înainteazã secretariatului comisiei, care o va comunica oficial producãtorului şi o va publica în Buletinul construcţiilor sau într-o alta publicaţie de specialitate. ART. 23 Cu 30 de zile înainte de expirarea valabilitãţii atestatului tehnic sau în cazul modificãrii performantelor masinii, producãtorul va solicita o noua atestare tehnica. ART. 24 Atestatul tehnic oferã deţinãtorului sau dreptul de fabricaţie sau, dupã caz, de import sau de leasing şi de comercializare în România, exclusiv pentru tipodimensiunea masinii sau a echipamentului pentru care a fost eliberat. ART. 25 Referirea la atestatul tehnic şi la numãrul de registru în corespondenta comercialã, în contracte şi în anunţuri publicitare, se face fie prin redarea integrala a textului acestuia, fie prin menţionarea numãrului de registru şi a datei de eliberare a acestuia. ART. 26 Producãtorii, importatorii sau reprezentanţii acestora sînt obligaţi sa inscriptioneze pe toate maşinile atestate marca R, urmatã de numãrul de registru şi de anul atestarii, înscrise cu roşu pe un fond alb, într-un cerc în care dimensiunile sînt în centimetri pentru maşini şi în milimetri pentru unelte portabile, conform modelului din Monitorul Oficial al României, Partea I, de la pagina nr. 15.
CAP. 5 Dispoziţii finale ART. 27 Membrii comisiei, precum şi întregul personal al registrului sînt obligaţi sa respecte, în condiţiile legii, confidenţialitatea informaţiilor cuprinse în dosarele de atestare, precum şi asupra întregii activitãţi desfãşurate. În acest scop, aceştia vor semna un angajament de pãstrare a secretului profesional. Încãlcarea acestui angajament va atrage, dupã caz, rãspunderea disciplinarã, civilã sau penalã, în funcţie de prejudiciul moral şi material adus. -------------
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email