Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
HOTARARE nr. 984 din 22 august 2007 pentru aprobarea Regulamentului de aplicare a Legii nr. 255/1998 privind protectia noilor soiuri de plante
În temeiul art. 108 din Constituţia României, republicatã, şi al <>art. 52 alin. (3) din Legea nr. 255/1998 privind protecţia noilor soiuri de plante, republicatã,
Guvernul României adoptã prezenta hotãrâre.
ART. 1 Se aprobã Regulamentul de aplicare a <>Legii nr. 255/1998 privind protecţia noilor soiuri de plante, republicatã, prevãzut în anexa care face parte integrantã din prezenta hotãrâre. ART. 2 La data intrãrii în vigoare a prezentei hotãrâri se abrogã <>Hotãrârea Guvernului nr. 200/2000 privind aprobarea Regulamentului pentru aplicarea <>Legii nr. 255/1998 privind protecţia noilor soiuri de plante, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 134 din 30 martie 2000.
PRIM-MINISTRU CĂLIN POPESCU-TĂRICEANU
Contrasemneazã: -------------- Directorul general al Oficiului de Stat pentru Invenţii şi Mãrci, Gabor Varga
Ministrul pentru întreprinderi mici şi mijlocii, comerţ, turism şi profesii liberale, Ovidiu Ioan Silaghi
p. Ministrul agriculturii şi dezvoltãrii rurale, Gheorghe Albu, secretar de stat
Bucureşti, 22 august 2007. Nr. 984.
ANEXĂ
REGULAMENT pentru aplicarea <>Legii nr. 255/1998 privind protecţia noilor soiuri de plante
SECŢIUNEA I Dispoziţii generale
ART. 1 Obiectul protecţiei În aplicarea art. 1 alin. (1) din Lege protecţia prin brevete se acordã pentru soiuri din toate genurile şi speciile de plante cunoscute, clasificate botanic. Brevetele pentru soiuri se acordã şi pentru soiuri obţinute prin încrucişarea între genuri şi/sau specii de plante, care îndeplinesc condiţiile pentru a fi considerate soiuri în sensul definiţiei din Convenţia UPOV. ART. 2 Definiţii În sensul prezentului articol se înţelege prin: a) Lege - <>Legea nr. 255/1998 privind protecţia noilor soiuri de plante, republicatã; b) Regulament - Regulamentul pentru aplicarea <>Legii nr. 255/1998 , republicatã; c) Oficiu - Oficiul de Stat pentru Invenţii şi Mãrci; d) MADR - Ministerul Agriculturii şi Dezvoltãrii Rurale; e) autoritatea naţionalã competentã - Institutul de Stat pentru Testarea şi Înregistrarea Soiurilor (ISTIS); f) RNCBS - Registrul naţional al cererilor de brevete pentru soiuri, în care se înscriu cererile de brevete pentru soiuri; g) RNBS - Registrul naţional al brevetelor pentru soiuri, în care se înscriu brevetele pentru soiuri acordate; h) BOPI SPNSP - Buletinul Oficial de Proprietate Industrialã - Secţiunea Protecţia Noilor Soiuri de Plante; i) reprezentant autorizat - consilier în proprietate atestat de Oficiu şi împuternicit de solicitant sau titular sã îl reprezinte în procedurile în faţa Oficiului, în condiţiile prevãzute de <>Ordonanţa Guvernului nr. 66/2000 privind organizarea şi exercitarea profesiei de consilier în proprietate industrialã, republicatã; j) soi candidat - soiul pentru care s-a depus la Oficiu o cerere de brevet pentru soi; k) soi esenţial derivat - soiul derivat dintr-un alt soi iniţial, care reţine expresia caracterelor esenţiale, rezultate dintr-un genotip al soiului iniţial sau dintr-o combinaţie de genotipuri; soiul esenţial derivat trebuie sã se distingã clar de soiul iniţial printr-unul sau mai multe caractere ce pot fi precis descrise; l) soi modificat genetic - orice soi obţinut prin folosirea tehnicilor de inginerie geneticã; m) soi martor - soiul declarat de solicitant în cerere ca fiind cel mai apropiat de soiul candidat; n) UPOV - Uniunea Internaţionalã pentru Protecţia Noilor Soiuri de Plante. ART. 3 Reprezentarea (1) Solicitantul sau titularul unui brevet pentru soi poate fi reprezentat în procedurile în faţa Oficiului printr-un reprezentant autorizat definit la art. 2 lit. i). (2) Desemnarea reprezentantului autorizat se face printr-o comunicare scrisã, transmisã la Oficiu, denumitã în continuare procurã, în care sunt înscrise numele, prenumele şi semnãtura solicitantului sau ale titularului, dupã caz. (3) Procura se va referi la o singurã cerere de brevet pentru soi sau la un brevet pentru soi. (4) Orice act solicitat prin reprezentant autorizat cu privire la retragerea cererii de brevet pentru soi, renunţarea la brevetul pentru soi, precum şi orice cerere vizând transferul de drepturi cu privire la un soi se va face numai pe baza unei procuri speciale care trebuie sã menţioneze expres actul retragerii, renunţãrii sau transmiterii. (5) În cazul în care depunerea la Oficiu a cererii de brevet pentru soi se face prin reprezentant autorizat, acesta poate semna cererea de brevet pentru soi pe baza procurii date de solicitant. Dacã în termen de 3 luni de la depunerea cererii procura nu este prezentatã la Oficiu, cererea se respinge în condiţiile art. 16 alin. (5) din Lege. (6) Solicitantul sau titularul nu poate avea decât un singur reprezentant autorizat; în caz cã sunt înscrişi în cerere sau într-un alt act, separat, mai mulţi reprezentanţi, nu va fi luat în considerare decât primul înscris.
SECŢIUNEA a II-a Brevetabilitatea soiurilor de plante
ART. 4 Condiţii pentru acordarea protecţiei Oficiul acordã un brevet pentru un soi dacã sunt îndeplinite cumulativ condiţiile prevãzute la art. 5 din Lege, respectiv noutate, distinctivitate, uniformitate şi stabilitate în funcţie de grupa de specii din care face parte soiul pentru care se solicitã protecţie, şi dacã acesta poartã o denumire conformã cu prevederile art. 15 din Lege. ART. 5 Noutatea (1) În aplicarea art. 6 alin. (1) din Lege, soiul nu îşi pierde noutatea dacã: a) exploatarea comercialã a soiului de cãtre ameliorator în România s-a fãcut în intervalul de pânã la un an înainte de transmiterea cererii la Oficiu, prin exploatare comercialã înţelegându-se vânzarea materialului de înmulţire sau a producţiei în vederea verificãrii pieţei; b) exploatarea comercialã a soiului sau punerea la dispoziţie a soiului în vederea comercializãrii în alte state s-a fãcut în intervalul de 4 ani înainte de depunerea cererii la Oficiu, iar pentru speciile de pomi fructiferi, arbori, precum şi pentru viţã-de-vie, de 6 ani înainte de depunerea cererii la Oficiu. (2) În aplicarea art. 6 alin. (2) lit. a) şi b) din Lege, dacã amelioratorul sau succesorul sãu în drepturi încheie un contract cu un terţ pentru a înmulţi soiul, materialul de înmulţire produs este returnat la cel care a încheiat contractul. (3) În aplicarea art. 6 alin. (2) lit. c) din Lege, dacã amelioratorul transmite material de înmulţire în vederea evaluãrii soiului pentru stabilirea distinctivitãţii, uniformitãţii şi stabilitãţii prin cultivare în câmp, solarii sau sere şi/sau pentru efectuarea unor analize de laborator, soiul nu îşi pierde noutatea. (4) În aplicarea art. 6 alin. (2) lit. d) din Lege, dacã soiul se înregistreazã în catalogul oficial al soiurilor admise pentru comercializare sau este descris şi înregistrat într-o colecţie pentru conservarea diversitãţii biologice şi nu se foloseşte pentru înmulţiri repetate, soiul nu îşi pierde noutatea. ART. 6 Distinctivitatea (1) Distinctivitatea se stabileşte, conform art. 7 din Lege, comparativ cu un soi martor şi faţã de orice alt soi notoriu cunoscut la data depunerii cererii de brevet pentru soi sau la data de prioritate revendicatã, dacã soiul candidat se deosebeşte clar printr-unul sau mai multe caractere relevante. (2) Caracterele morfologice, fiziologice şi/sau biochimice luate în considerare la examinarea soiului pentru stabilirea distinctivitãţii sunt caracterele considerate relevante şi independente de condiţiile de mediu şi uşor de recunoscut şi de descris. (3) Depunerea cererii de protecţie pentru un nou soi sau înregistrarea unui soi într-un catalog de soiuri admise pentru comercializare face ca soiul sã fie considerat notoriu, cu condiţia ca cererea sã conducã la acordarea şi recunoaşterea dreptului amelioratorului şi ca soiul sã existe sub formã de material biologic. (4) În aprecierea notorietãţii unui soi pe teritoriul României pot fi prezentate documente din care sã rezulte exploatarea soiului, înregistrarea într-un catalog oficial de soiuri sau ţinut de o asociaţie profesionalã înregistratã, includerea într-o colecţie de referinţã recunoscutã internaţional ori într-un stat membru UPOV. (5) La stabilirea distinctivitãţii unui soi pot fi luate în considerare şi caracterele care afecteazã valoarea agronomicã a soiului; acestea se folosesc numai pentru unele specii agricole şi, în mãsura în care caracterele respective sunt agrobotanice, pot fi descrise precis şi nu sunt supuse fluctuaţiilor de mediu. ART. 7 Uniformitatea (1) Uniformitatea se determinã ţinând seama de grupa de specii cãreia îi aparţine şi de variaţiile interspecifice cunoscute ce se produc în timpul înmulţirii sexuate sau vegetative, în funcţie de caracterele relevante folosite pentru stabilirea distinctivitãţii şi pentru descrierea soiului. (2) Pentru soiurile care se înmulţesc pe cale vegetativã şi pentru soiurile care sunt obţinute din plante autopolenizatoare gradul de uniformitate se stabileşte în funcţie de specie. (3) Pentru soiurile care aparţin speciilor cu polenizare încrucişatã şi mare heterogenitate gradul de uniformitate este mãsurat în raport cu cel gãsit la soiurile de comparaţie. ART. 8 Stabilitatea Stabilitatea unui soi în sensul art. 9 din Lege se determinã dupã reproduceri repetate şi în conformitate cu specificitatea fiecãrui ciclu de reproducere a soiului, dacã acesta rãmâne neschimbat în caracterele relevante folosite pentru examinarea distinctivitãţii şi pentru descrierea soiului.
SECŢIUNEA a III-a Dreptul la protecţie
ART. 9 Dreptul la brevetul pentru soi (1) Dreptul la brevetul pentru soi aparţine amelioratorului. (2) În situaţia în care douã sau mai multe persoane au creat, descoperit şi dezvoltat noul soi împreunã, dreptul la brevet pentru soi aparţine în comun acestora. (3) În situaţia în care douã persoane au creat, descoperit şi dezvoltat în mod independent acelaşi soi, persoana îndreptãţitã la acordarea brevetului pentru soi este cea care a depus prima cerere de brevet pentru soi. (4) În situaţia în care cererile pentru acelaşi soi au fost depuse la Oficiu de 2 solicitanţi în aceeaşi zi, dreptul la acordarea brevetului aparţine ambilor solicitanţi şi soiul se va exploata în mod egal.
SECŢIUNEA a IV-a Procedura de examinare a cererii de brevet pentru soi
ART. 10 Depunerea cererii de brevet pentru soi (1) În înţelesul art. 11 din Lege depunerea cererii de brevet pentru soi la Oficiu se poate face: a) direct şi cu confirmarea de primire de la Registratura generalã a Oficiului; b) prin poştã, trimisã recomandat cu confirmare de primire; c) prin mijloace electronice, cu transmiterea ulterioarã a originalului prin poştã. (2) Registratura generalã menţioneazã pe cerere anul, luna şi ziua primirii cererii, în ordine cronologicã. ART. 11 Conţinutul cererii de brevet pentru soi (1) Cererea de brevet pentru soi se depune în limba românã, în douã exemplare, pe formulare-tip şi trebuie sã conţinã: a) solicitarea expresã de acordare a unui brevet pentru soi completatã pe formularul-tip; b) numele, prenumele/denumirea şi domiciliul/sediul solicitantului sau solicitanţilor; c) numele, prenumele/denumirea şi domiciliul/sediul amelioratorului, dacã acesta nu este şi solicitantul cererii; d) când solicitantul este o persoanã fizicã sau juridicã strãinã, şi denumirea statului al cãrui cetãţean este sau denumirea statului în care acesta îşi are domiciliul sau sediul; e) când solicitantul este reprezentat de un reprezentant autorizat, numele/denumirea şi domiciliul/sediul acestuia; f) denumirea speciei în limba latinã şi denumirea comunã în limba românã a speciei cãreia îi aparţine soiul pentru care se solicitã protecţie; g) propunerea de denumire a soiului fãcutã de cãtre solicitant pe un formular-tip, separat; h) în cazul în care se revendicã prioritatea unei prime cereri din alt stat, un document de prioritate din care sã rezulte data depozitului constituit în acel stat; i) un chestionar tehnic în care sunt descrise principalele caractere ale soiului candidat şi ale soiului martor, pentru comparaţie, dupã cunoştinţa amelioratorului; j) originea geograficã a soiului; k) semnãtura solicitantului sau a reprezentantului autorizat; l) menţiunea cã soiul nu a fost exploatat sau, dacã a fost exploatat, în ce state şi de la ce datã. (2) Cererea trebuie sã fie însoţitã de: a) dovada de platã a taxei de înregistrare a cererii; b) procura de reprezentare a solicitantului în limba românã sau însoţitã de traducerea autentificatã în limba românã, dacã este cazul; c) numele amelioratorului şi o declaraţie din partea solicitantului, din care sã rezulte cã dupã propria sa cunoştinţã nicio altã persoanã nu a mai fost implicatã în munca de creare, descoperire şi dezvoltare a noului soi; d) actul de cesiune a dreptului la acordarea brevetului pentru soi, dacã solicitantul nu este aceeaşi persoanã cu amelioratorul; e) documente care confirmã dreptul de prioritate dintr-un alt stat. (3) Cererea de brevet pentru soi se va referi la un singur soi. (4) Cererea poate fi însoţitã de orice alte documente ce dau indicaţii despre o primã cerere de protecţie pentru soiul în cauzã, depusã dintr-un alt stat. (5) În cazul revendicãrii prioritãţii pe baza unei prime cereri depuse în alt stat, Oficiul va cere solicitantului ca în termen de 3 luni de la depunerea cererii sã transmitã o traducere conformã a acestei cereri în limba românã. ART. 12 Data de depozit a cererii de brevet pentru soi (1) Data de depozit a unei cereri de brevet pentru soi este data depunerii la Oficiu a cererii de brevet pentru soi conţinând cel puţin elementele prevãzute la art. 12 alin. (1) lit. a)-d) din Lege, redactate în limba românã, însoţitã de dovada de platã a taxei de înregistrare a cererii conform art. 12 alin. (2) lit. a) din Lege. (2) Data de depozit este cea prevãzutã la art. 13 alin. (1) din Lege şi pentru solicitanţii persoane fizice sau juridice care au depus cererea într-o limbã strãinã, cu condiţia ca în termen de 3 luni de la depunerea cererii de brevet pentru soi sã transmitã la Oficiu traducerea conformã a documentaţiei în limba românã. (3) În termen de douã luni de la data primirii cererii, Oficiul examineazã dacã aceasta îndeplineşte condiţiile prevãzute la art. 12 alin. (1) lit. a)-d) şi alin. (2) lit. a) din Lege. În caz afirmativ, Oficiul decide atribuirea datei de depozit, înscrierea datelor cererii în RNCBS şi notificã aceasta solicitantului. (4) În cazul în care din cerere lipsesc unele dintre elementele prevãzute la alin. (3), Oficiul notificã aceasta solicitantului, acordându-i un termen de maximum 3 luni pentru remedierea lipsurilor în vederea acordãrii datei de depozit. (5) În situaţia în care solicitantul completeazã cererea în termenul prevãzut la alin. (4), data de depozit va fi data primirii documentaţiei complete la Oficiu. (6) În cazul în care solicitantul nu completeazã cererea în termenele stabilite, Oficiul va considera cã cererea nu a fost depusã şi va înapoia documentaţia solicitantului, cu restituirea taxelor de examinare a cererii, dacã acestea au fost plãtite. ART. 13 Dreptul de prioritate (1) În situaţia în care o prioritate a fost revendicatã în condiţiile art. 14 alin. (2) din Lege, solicitantul va face o menţiune expresã în cererea de brevet pentru soi depusã la Oficiu şi va depune documentele de identificare ale primului depozit de la administraţia naţionalã a statului, parte contractantã la Convenţia UPOV, unde a fost constituit sau de la Oficiul Comunitar. (2) În scopul recunoaşterii prioritãţii din alt stat, solicitantul trebuie sã transmitã la Oficiu în termen de 3 luni de la depunerea cererii de brevet pentru soi o traducere conformã în limba românã de pe documentele prevãzute la alin. (1), din care sã rezulte cã soiul este identic, precum şi material de înmulţire, dacã este cazul. (3) În situaţia în care solicitantul nu respectã termenul prevãzut la alin. (2) şi nu achitã taxa de revendicare a prioritãţii, conform art. 14 alin. (4) şi (5) din Lege, prioritatea nu se recunoaşte. (4) În înţelesul art. 14 alin. (6) din Lege, într-un interval de 12 luni de la data unei prime cereri, depunerea unei cereri ulterioare, publicarea sau folosirea soiului care face obiectul primei cereri nu constituie motiv de respingere a acesteia şi nu dã naştere la drepturi pentru terţi. (5) O cerere de brevet pentru soi la care prioritatea revendicatã nu a fost recunoscutã va fi consideratã ca cerere depusã prima datã la Oficiu. ART. 14 Denumirea soiului (1) Soiul protejat va purta o denumire genericã ce permite identificarea acestuia pe piaţã. Denumirea este menţionatã în brevetul pentru soi. (2) Denumirea soiului va fi propusã de solicitant şi va fi transmisã la Oficiu odatã cu cererea de brevet pentru soi, fiind completatã pe un formular-tip pentru denumire. (3) De regulã, denumirea soiului este alcãtuitã dintr-un cuvânt sau dintr-o combinaţie de cuvinte, cu sau fãrã semnificaţie, la care se pot adãuga litere sau cifre astfel încât soiul sã poatã fi diferenţiat de orice alt soi existent, cunoscut, protejat sau înscris într-un catalog pentru soiuri protejate ori de comerţ şi care aparţine unei specii sau subspecii, varietãţi, subvarietãţi de plante, înruditã îndeaproape cu soiul şi de rangul botanic cel mai scãzut, pentru care se solicitã protecţie. (4) Denumirea soiului nu trebuie sã fie compusã numai din cifre, cu excepţia cazurilor recunoscute ca fãcând parte din practica internaţionalã de desemnare prin coduri pentru denumirea acelei specii, de exemplu, pentru unele specii de cereale. (5) Este interzisã folosirea denumirii soiului protejat pentru desemnarea altui soi înrudit şi care ar putea da naştere la confuzii cu privire la caracterele sale distincte, pe teritoriul României, pe toatã perioada de valabilitate a brevetului pentru soi. (6) Interdicţia prevãzutã la alin. (5) se menţine şi dupã expirarea perioadei de valabilitate a brevetului pentru soi, dacã exploatarea soiului continuã sau dacã denumirea cade sub incidenţa art. 7 din Lege. (7) Denumirile unor soiuri care nu s-au comercializat de peste 10 ani şi a cãror existenţã nu a fost şi nu este de notorietate se pot refolosi. (8) Orice persoanã care oferã spre vânzare, vinde sau comercializeazã într-un alt mod material de înmulţire aparţinând soiului protejat este obligatã sã foloseascã denumirea soiului. (9) În situaţia în care o cerere de brevet pentru acelaşi soi este depusã în România şi în alte state, soiul se înregistreazã cu aceeaşi denumire, în afarã de cazurile în care: a) denumirile sunt apreciate de Oficiu ca fiind nepotrivite pentru acest soi; b) denumirile au fost folosite anterior de cãtre terţi pentru acel soi sau pentru un alt soi, creând confuzie pe piaţa autohtonã. (10) În situaţiile prevãzute la alin. (9) lit. a) şi b), Oficiul cere solicitantului sã propunã o altã denumire pentru soiul candidat. (11) Înregistrarea denumirii unui soi va fi refuzatã dacã conţine un element de naturã sã aducã atingere sau sã creeze un risc de confuzie cu o altã denumire comercialã a altui soi sau a unei mãrci ori a unui alt drept de proprietate industrialã sau intelectualã protejat anterior. (12) În situaţia în care Oficiul considerã cã sunt îndeplinite condiţiile prevãzute la art. 15 din Lege, denumirea propusã de solicitant pentru soiul candidat este publicatã în BOPI SPNSP pânã la anularea brevetului. (13) În termen de 3 luni de la data publicãrii orice persoanã poate formula la Oficiu obiecţii în scris şi motivat referitoare la denumirea soiului candidat. (14) Oficiul comunicã solicitantului obiecţiile formulate şi îl invitã sã depunã observaţiile sale în termen de 30 de zile de la data primirii notificãrii. (15) În termenul acordat de Oficiu conform alin. (14), solicitantul poate transmite o nouã propunere de denumire a soiului. (16) Noua propunere de denumire va fi spusã examinãrii şi va fi publicatã în BOPI SPNSP dacã îndeplineşte condiţiile prevãzute de lege. (17) În situaţia în care noua denumire nu este în conformitate cu prevederile art. 15 din Lege, Oficiul va notifica din nou solicitantul, cerându-i sã propunã o altã denumire. Dacã solicitantul nu rãspunde, cererea de brevet pentru soi va fi respinsã. (18) Oficiul radiazã denumirea înregistratã: a) în situaţia în care se constatã cã a fost înregistratã cu nerespectarea a cel puţin uneia dintre condiţiile prevãzute la art. 15 alin. (1)-(11) din Lege; b) la cererea solicitantului care demonstreazã cã existã un interes legitim; c) în situaţia în care existã o hotãrâre judecãtoreascã definitivã şi irevocabilã care interzice folosirea denumirii pentru acel soi şi care a fost comunicatã la Oficiu. (19) Oficiul va informa solicitantul asupra motivelor radierii prevãzute la alin. (18) lit. a) sau c) şi îi va cere sã propunã o nouã denumire în termen de 30 de zile de la data primirii notificãrii. (20) Denumirea propusã conform alin. (19) va fi din nou supusã procedurii de examinare şi publicare. (21) Orice persoanã, înainte de a depune o cerere de brevet pentru soi şi pentru a propune o denumire corectã pentru soiul candidat, poate solicita la Oficiu efectuarea unei cercetãri documentare preliminare cu plata taxelor prevãzute de lege. ART. 15 Examinarea formalã a cererii de brevet pentru soi (1) Examinarea formalã a cererii se face de cãtre Oficiu conform art. 16 din Lege şi constã în analiza îndeplinirii condiţiilor prevãzute la art. 10 alin. (1)-(4) şi la art. 12 din Lege. (2) Oficiul examineazã în conformitate cu prevederile art. 10 alin. (1)-(4) din Lege dacã: a) persoana îndreptãţitã la brevetul pentru soi este amelioratorul; b) dreptul la brevetul pentru soi aparţine mai multor amelioratori; c) dreptul la brevet aparţine în comun amelioratorului şi altei persoane, conform unei declaraţii scrise şi semnate de acestea; d) amelioratorul fiind salariat şi creând soiul în timpul serviciului, dreptul la brevet aparţine unitãţii al cãrei angajat este. (3) În situaţia în care se constatã cã solicitantul nu este persoana îndreptãţitã la acordarea brevetului şi/sau cã stabilirea paternitãţii noului soi face obiectul unui litigiu în curs de judecare, Oficiul suspendã procedura de examinare a cererii de brevet pentru soi pânã când hotãrârea judecãtoreascã rãmâne definitivã şi irevocabilã. Persoana interesatã va comunica la Oficiu aceastã hotãrâre. (4) Oficiul examineazã în conformitate cu prevederile art. 12 din Lege dacã cererea de brevet pentru soi conţine: a) numele şi prenumele/denumirea şi domiciliul/sediul solicitantului; b) numele şi prenumele, domiciliul/sediul amelioratorului sau amelioratorilor care au creat, descoperit şi dezvoltat noul soi; c) propunerea de denumire pentru noul soi; d) denumirea în limba latinã a genului, familiei, speciei, subspeciei sau varietãţii cãreia îi aparţine soiul şi denumirea comunã în limba românã; e) originea geograficã a noului soi; f) chestionarul tehnic în care caracterele soiului sunt prezentate în forma standardizatã conform normelor internaţionale pentru descrierea unui nou soi în funcţie de specia de apartenenţã; dacã acesta nu este complet, solicitantului i se acordã douã luni pentru completare; g) documentele de prioritate pentru recunoaşterea prioritãţii revendicate; h) dovada de platã a taxei de înregistrare a cererii; i) procura de reprezentare semnatã de solicitant; j) formularul de cerere completat la rubrica prin care solicitantul declarã pe propria rãspundere cã nu a comercializat soiul în conformitate cu prevederile art. 6 din Lege sau cã l-a comercializat, în ce state şi de la ce datã; k) actul de cesiune a dreptului la brevetul pentru soi, dacã este cazul; l) alte documente şi informaţii cu privire la provenienţa şi condiţiile de culturã pentru soiul candidat. (5) În situaţia în care dupã examinarea cererii se constatã cã sunt îndeplinite prevederile art. 12 alin. (1) se acordã o datã de depozit, cererea se înregistreazã în RNCBS şi în interval de douã luni se notificã solicitantului constituirea depozitului cererii. (6) Cererile se publicã în BOPI SPNSP în termen de maximum 3 luni de la data de depozit. (7) Pentru fiecare soi candidat se publicã specia şi denumirea propusã sau denumirea provizorie a soiului, data de depozit a cererii, prioritatea revendicatã, dacã este cazul, şi datele de identificare ale solicitantului. (8) În situaţia în care cererea este incompletã, incorectã sau conţine neclaritãţi, Oficiul notificã solicitantul şi îi acordã un termen de 30 de zile, de la primirea notificãrii, pentru remedierea deficienţelor. (9) În situaţia în care solicitantul nu rãspunde şi nici nu solicitã o prelungire a termenului acordat la alin. (8) ori nu completeazã chestionarul tehnic în termenul de douã luni acordat conform alin. (4) lit. f), Oficiul respinge cererea. ART. 16 Examinarea în fond a cererii de brevet pentru soi (1) Cererea care îndeplineşte condiţiile prevãzute la art. 16 alin. (1) din Lege va fi examinatã în fond dacã: a) are ca obiect un soi în înţelesul art. 2 lit. a) din Lege; b) soiul, la prima vedere, se încadreazã în taxonul botanic declarat; c) soiul este nou conform prevederilor art. 6 din Lege; d) denumirea propusã de solicitant este corectã şi îndeplineşte prevederile art. 15 din Lege. (2) Oficiul nu va lua o hotãrâre de respingere a cererii de brevet pentru soi decât dupã notificarea cãtre solicitant a motivelor de respingere a cererii, acordându-i un termen de maximum 3 luni pentru rãspuns. (3) La cererea expresã a solicitantului termenul prevãzut la alin. (2) poate fi prelungit de cãtre Oficiu cu încã douã luni, conform prevederilor art. 17 alin. (3) din Lege, şi cu plata taxei legale. (4) În cazul în care solicitantul nu rãspunde în termenul acordat, Oficiul respinge cererea de brevet pentru soi. (5) În situaţia în care cererea îndeplineşte cumulativ prevederile art. 6, 10, 12 şi 16 din Lege, Oficiul hotãrãşte începerea examinãrii tehnice cerând solicitantului sã transmitã materialul biologic de înmulţire necesar efectuãrii testelor de creştere la autoritatea naţionalã competentã. ART. 17 Examinarea tehnicã a noului soi (1) ISTIS examineazã în conformitate cu art. 18 din Lege dacã: a) soiul candidat aparţine taxonului botanic declarat de solicitant şi identificat în cadrul examinãrii de fond; b) soiul este distinct, uniform şi stabil conform art. 7-9 din Lege; c) descrierea oficialã a soiului este efectuatã astfel încât sã permitã diferenţierea acestuia prin unul sau mai multe caractere de un alt soi notoriu cunoscut. (2) În sensul art. 18 alin. (2) şi (3) din Lege, în situaţia în care solicitantul nu prezintã rezultatele testãrii soiului efectuate de o autoritate naţionalã competentã sau de una recunoscutã internaţional, se vor organiza teste de creştere autohtone în vederea stabilirii distinctivitãţii, uniformitãţii şi stabilitãţii: a) de cãtre ISTIS; b) de cãtre solicitant, la cererea ISTIS sau a Oficiului, pentru speciile rare pentru care nu existã o colecţie de referinţã. (3) În vederea desfãşurãrii corecte a testelor de creştere, amelioratorul va furniza materiale informative cu privire la modul de culturã a soiului candidat. (4) ISTIS va transmite Oficiului şi solicitantului un raport preliminar în termen de 12 luni de la iniţierea experienţelor practice. (5) În sensul art. 18 alin. (3) din Lege, în situaţia în care testãrile nu au fost efectuate de cãtre ISTIS sau de o autoritate recunoscutã internaţional, Oficiul poate hotãrî acordarea protecţiei pe baza raportului tehnic efectuat de o altã autoritate competentã, dacã solicitantul cumpãrã acest raport tehnic plãtind taxa legalã. (6) În vederea efectuãrii testelor de creştere solicitantul este obligat sã furnizeze fãrã platã material de înmulţire în cantitãţile cerute de cãtre executantul testãrilor şi sã notifice în scris atât ISTIS, cât şi Oficiului cantitatea şi felul materialului de înmulţire transmis, precum şi data la care a fost livrat. (7) În cazuri excepţionale durata de testare se poate prelungi de cãtre autoritatea competentã sau la cererea solicitantului, cu plata taxei legale. (8) Pe baza experimentãrilor practice efectuate în interval de 2 ani, ISTIS efectueazã un raport tehnic ce trebuie sã conţinã caracterele morfologice şi fiziologice relevante care fac soiul distinct, uniform şi stabil faţã de orice alt soi notoriu cunoscut, aparţinând aceluiaşi taxon botanic. (9) Raportul tehnic efectuat de o autoritate internaţionalã sau de cãtre ameliorator se poate supune analizei formale a autoritãţii naţionale competente în vederea validãrii sau invalidãrii. (10) În situaţia în care Oficiul constatã cã testele sunt invalidate de cãtre ISTIS, notificã rezultatul solicitantului, acordându-i un termen de 3 luni pentru rãspuns. La expirarea acestui termen, dacã solicitantul nu rãspunde, Oficiul ia hotãrârea de respingere a cererii de brevet pentru soi şi o publicã în BOPI SPNSP. (11) Pe întreaga perioadã de examinare a soiului Oficiul ISTIS se vor informa reciproc asupra stadiului examinãrii cererii de brevet pentru soi în vederea acordãrii brevetului. (12) Solicitantul, respectiv titularul brevetului pentru un soi din speciile de plante agricole, poate cere la ISTIS înregistrarea acestui soi în Catalogul soiurilor comercializate în România conform prevederilor <>Legii nr. 266/2002 privind producerea, prelucrarea, controlul şi certificarea calitãţii, comercializarea seminţelor şi a materialului sãditor, precum şi înregistrarea soiurilor de plante. ART. 18 Testarea noului soi (1) Autoritatea naţionalã competentã, respectiv ISTIS, în funcţie de specia cãreia îi aparţine soiul, organizeazã şi conduce teste de creştere cu mijloace proprii şi poate sã ia în considerare şi/sau sã inspecteze culturile şi testele efectuate de ameliorator şi/sau de solicitant şi sã aprecieze dacã soiul în cauzã îndeplineşte condiţiile de distinctivitate, uniformitate şi stabilitate. (2) Testele de creştere sunt organizate de cãtre ISTIS pe baza protocoalelor normelor europene şi a recomandãrilor elaborate de UPOV în forma standardizatã şi completate cu normele naţionale existente pentru testarea soiurilor, utilizate pentru a fi introduse în Catalogul oficial al soiurilor de plante înregistrate pentru comercializare în România, sau cu cele considerate specifice condiţiilor pedoclimatice ale ţãrii, pentru fiecare specie. (3) În cazul efectuãrii testelor de creştere conform art. 19 alin. (2) din Lege, ISTIS stabileşte cantitatea de material de înmulţire necesarã organizãrii experimentãrilor, locul, adresa şi data pânã la care materialul trebuie transmis de cãtre solicitant. (4) În conformitate cu art. 19 alin. (4) din Lege, Oficiul şi ISTIS, pentru desfãşurarea în bune condiţii a examinãrii tehnice, pot cere solicitantului informaţii, materiale şi documente, acordând un termen pentru transmiterea lor. (5) În situaţia în care solicitantul nu rãspunde la cererile prevãzute la alin. (4) în termenul acordat şi nici nu cere o amânare în care sã prezinte o motivaţie temeinicã, cererea de brevet pentru soi se respinge conform art. 19 alin. (5) din Lege. (6) În perioada de testare solicitantul are dreptul, la cererea sa expresã, sã viziteze culturile experimentale efectuate în vederea stabilirii distinctivitãţii, uniformitãţii şi stabilitãţii pentru soiul sãu. ART. 19 Examinarea din oficiu Oficiul, prin experţii sãi, poate verifica existenţa câmpurilor de culturã şi a experienţelor organizate de autoritatea naţionalã pentru examinarea tehnicã a soiului candidat. ART. 20 Hotãrârile Oficiului (1) Pe baza raportului tehnic transmis de ISTIS şi dacã sunt îndeplinite condiţiile prevãzute la art. 6-9 şi 15 din Lege, Oficiul ia hotãrârea de acordare a brevetului pentru soi şi publicã menţiunea acordãrii în BOPI-SPBS. Totodatã pune la dispoziţia publicului descrierea oficialã a soiului. (2) Odatã devenitã publicã, descrierea oficialã poate fi adaptatã la cererea titularului sau de cãtre Oficiu pe întreaga perioadã de valabilitate a brevetului fãrã ca întinderea protecţiei sã fie afectatã, dacã evoluţia cunoştinţelor agrobiologice şi/sau metodologice de descriere a soiului o cer. Adaptãrile se fac de cãtre Oficiu împreunã cu ISTIS numai dupã ce s-a cerut acordul titularului şi au avut loc consultãri reciproce. Adaptãrile descrierii oficiale se publicã în BOPI SPNSP. (3) În situaţia în care cererea nu îndeplineşte condiţiile prevãzute la art. 6-9 şi 15 din Lege, aceasta se respinge. (4) Hotãrârea de respingere nu se ia înainte ca Oficiul sã transmitã solicitantului în scris motivele respingerii cererii şi sã-i acorde un termen de cel puţin 3 luni pentru a formula un rãspuns. Pentru motive întemeiate, solicitantul poate cere o amânare în vederea formulãrii rãspunsului. (5) Hotãrârea de respingere poate fi contestatã de solicitant la comisia de reexaminare a Oficiului în termen de 3 luni de la comunicare. Contestaţia va fi formulatã în scris, motivatã şi cu plata taxei prevãzute de Lege. (6) Soluţionarea contestaţiilor se face de cãtre comisia de reexaminare în termen de 3 luni de la depunerea contestaţiei conform art. 42 alin. (2) din Lege. ART. 21 Procedura oralã Procedura în faţa comisiei de reexaminare va fi publicã, în condiţile prevãzute de art. 22 din Lege. ART. 22 Protecţia provizorie (1) Solicitantul cererii de brevet pentru soi poate cere oprirea efectuãrii actelor prevãzute la art. 31 din Lege numai dupã publicarea cererii de brevet pentru soi. (2) În cazul în care cererea de brevet pentru soi a fost respinsã, solicitantul nu beneficiazã de drepturile prevãzute la art. 31 din Lege. ART. 23 Prelungirea termenului-limitã În aplicarea art. 24 alin. (1) din Lege, prelungirea termenului de examinare se face printr-o cerere motivatã transmisã la Oficiu şi care va fi însoţitã de plata taxei legale, în funcţie de procedura la care se referã. ART. 24 Retragarea cererii de brevet pentru soi (1) În aplicarea art. 25 din Lege, retragerea cererii se face numai la cererea expresã a solicitantului sau a reprezentantului acestuia, pe baza procurii speciale, conform art. 4 alin. (4). (2) Dacã procedura de examinare tehnicã a soiului a început, taxele de examinare nu se restituie solicitantului. (3) Data primirii cererii de retragere la Oficiu este şi data de la care cererea se considerã retrasã. ART. 25 Revocarea brevetului pentru soi (1) În termen de 3 luni de la data publicãrii menţiunii hotãrârii de acordare a brevetului, orice persoanã poate formula în scris şi motivat la Oficiu o cerere de revocare a brevetului dacã: a) soiul nu este nou potrivit art. 6 din Lege; b) soiul nu este distinct potrivit art. 7 din Lege; c) soiul nu este uniform potrivit art. 8 din Lege; d) soiul nu este stabil potrivit art. 9 din Lege; e) solicitantul nu este persoana îndreptãţitã la acordarea brevetului pentru soi potrivit art. 10 din Lege; f) denumirea soiului nu este corespunzãtoare sau încalcã unele drepturi anterioare potrivit art. 15 din Lege. (2) Persoana care a formulat cererea de revocare poate consulta, la cerere, la Oficiu documentaţia de examinare, rezultatele examinãrii tehnice şi alte documente depuse de solicitant. (3) Cererea de revocare va fi însoţitã de documente justificative şi de dovada de platã a taxei de examinare a cererii de revocare prevãzute de Lege. (4) În termen de maximum 3 luni de la depunere, comisia de reexaminare a Oficiului va analiza cererea de revocare şi va lua o hotãrâre. (5) În vederea luãrii hotãrârii, Oficiul poate solicita persoanei care a formulat cererea de revocare documente şi informaţii suplimentare cu privire la soiul în cauzã. (6) În cazul în care cererea de revocare se întemeiazã pe neîndeplinirea uneia dintre condiţiile de distinctivitate, uniformitate şi/sau stabilitate, comisia de reexaminare poate solicita repetarea testelor de cãtre ISTIS sau de cãtre o altã autoritate desemnatã de MADR. (7) Comisia de reexaminare poate solicita analizarea soiului candidat de cãtre experţi atestaţi în culturile respective. (8) Solicitantul va fi informat de cãtre Oficiu cã a fost formulatã o cerere de revocare a brevetului şi i se va acorda un termen pentru transmiterea de observaţii. (9) În cazul repetãrii testelor de creştere conform alin. (6), solicitantul va putea inspecta loturile de culturã pentru a-şi putea susţine soiul. (10) În termen de 15 zile de la pronunţare, hotãrârea comisiei de reexaminare se va comunica atât solicitantului, cât şi persoanei care a cerut revocarea. (11) Hotãrârile comisiei de reexaminare se publicã în BOPI SPNSP în termenul prevãzut de lege. ART. 26 Eliberarea brevetului pentru soi şi înregistrarea denumirii soiului (1) Pe baza hotãrârii de acordare a brevetului, în termen de 6 luni de la publicarea menţiunii hotãrârii în BOPI SPNSP, directorul general al Oficiului elibereazã brevetul pentru soi, la care se anexeazã descrierea oficialã a soiului. (2) Soiul este înscris în Registrul naţional al brevetelor pentru soiuri protejate, acesta fiind deschis terţilor pentru inspectarea publicã, cu plata taxei de inspectare. ART. 27 taxe pentru eliberarea brevetului pentru soi şi înregistrarea denumirii soiului (1) Taxele pentru înregistrarea cererii de brevet şi examinarea denumirii soiului se plãtesc odatã cu depunerea cererii la Oficiu. (2) Taxele pentru revendicarea prioritãţii se pot plãti odatã cu depunerea cererii sau în maximum 3 luni de la depunerea cererii. (3) Taxele pentru examinarea în fond a cererii de brevet pentru soi se plãtesc pânã la publicarea cererii de brevet pentru soi. (4) În situaţia în care solicitantul omite sã plãteascã taxa de examinare pânã la data publicãrii cererii, Oficiul notificã aceasta solicitantului şi se percepe o majorare de 50%, potrivit legii. (5) Taxele pentru examinarea tehnicã se plãtesc la Oficiu pe grupe de specii, conform <>Ordonanţei Guvernului nr. 41/1998 privind taxele în domeniul protecţiei proprietãţii industriale şi regimul de utilizare a acestora, republicatã, cu modificãrile ulterioare, dupã cum urmeazã: G1 - orz de primãvarã, grâu de toamnã, grâu de primãvarã, triticale, sfeclã de zahãr, cartof, rapiţã de iarnã, ovãz, secarã; G2 - porumb furajer, mazãre (soiuri comestibile), trifoi roşu, raygras peren, ceapã, castraveţi de câmp, varzã albã, morcovi, tomate de câmp, mãr, prun, vişin, cãpşun; G3 - orz de iarnã, fasole de câmp, mazãre (soiuri furajere), lupin galben, trifoi alb, lucernã, hibrizi de lucernã, festuca, sfeclã furajerã, tutun; conopidã, sfeclã de grãdinã, ţelinã, fasole piticã, mazãre de grãdinã, ciuperci, hamei; pãr (soiuri altoite pe portaltoi), prun (soiuri altoite de portaltoi), mãr (soiuri altoite pe portaltoi), coacãz negru; G4 - triticale de primãvarã, lupin albastru, raygras, usturoi, varzã de Bruxelles, tomate de serã; pãtrunjel rãdãcini, salatã de cãpãţânã, spanac; trandafir (soiuri de serã), gerbera, garoafe, crizanteme; zmeurã, coacãz roşu; G5 - speciile neincluse în grupele G1-G4. (6) Pentru testele de creştere efectuate de cãtre o autoritate competentã recunoscutã internaţional solicitantul nu mai plãteşte taxele pentru examinarea tehnicã a soiului, dar trebuie sã cumpere raportul tenic. (7) Taxa de cumpãrare a raportului tehnic de la o altã autoritate competentã a unui stat membru UPOV se achitã de cãtre solicitant la autoritatea care a testat soiul şi a elaborat raportul de examinare tehnicã. (8) Taxele pentru eliberarea brevetului pentru soi se achitã în termen de 3 luni de la data publicãrii hotãrârii de acordare, dacã în acest interval nu se depune o contestaţie la hotãrârea de acordare sau o cerere de renunţare la brevetul pentru soi. (9) În cazul unei cereri de anulare a brevetului, taxa de examinare a cererii de anulare se achitã odatã cu solicitarea anulãrii brevetului pentru soi potrivit legii. (10) Taxa de menţinere în vigoare a brevetului pentru soi se plãteşte anual şi devine scadentã în prima zi a fiecãrui an de protecţie, ce curge de la data acordãrii brevetului pentru soi. (11) În cazul în care taxa de menţinere în vigoare nu a fost achitatã pânã la începerea anului urmãtor de protecţie, ea se poate plãti în termen de 6 luni, cu o majorare de 50% din taxa anualã cuvenitã. ART. 28 Durata brevetului pentru soi Durata curge de la data acordãrii brevetului pentru soi pânã la: a) împlinirea a 30 de ani pentru viţã-de-vie, pomi fructiferi, cartofi şi arbori; b) împlinirea a 25 de ani pentru celelalte specii.
SECŢIUNEA a V-a Drepturile titularului
ART. 29 Drepturile titularului de brevet pentru soi (1) Fãrã a aduce atingere art. 32 şi 33 din Lege, titularul acordã autorizaţie pentru activitãţile prevãzute la art. 31 alin. (1) lit. a)-g) din Lege în legãturã cu constituenţii soiului sau cu materialul recoltat aparţinând soiului protejat. (2) Prevederile alin. (1) se aplicã şi pentru materialul recoltat, numai în cazul când a fost obţinut prin utilizarea neautorizatã de constituenţi din soiul protejat şi dacã titlarul nu şi-a putut exercita în mod rezonabil dreptul privind constituenţii soiului menţionat. (3) Prevederile alin. (1) şi (2) se aplicã şi: a) soiurilor esenţial derivate din soiul pentru care s-a acordat brevetul pentru soi, dacã acest soi nu este el însuşi un soi esenţial derivat; b) soiurilor care nu se disting clar de soiul protejat în înţelesul art. 7 din Lege; c) soiurilor a cãror producere necesitã folosirea repetatã a soiului protejat. (4) Exercitarea drepturilor conferite de protecţia prin brevetul pentru soi nu poate încãlca nicio prevedere legalã referitoare la moralitate publicã, ordine şi siguranţã publicã, protecţie a vieţii şi sãnãtãţii oamenilor, animalelor şi plantelor, protecţia mediului, protecţia proprietãţii industriale sau comerciale ori în vederea salvgardãrii concurenţei, comerţului şi producţiei agricole. ART. 30 Excepţii de la drepturile titularului de brevet pentru soi În înţelesul art. 32 din Lege, autorizaţia titularului nu este necesarã când: a) soiul este cultivat de un fermier pentru necesitãţile familiale sau de un grãdinar amator; b) soiul este folosit în scop experimental, pentru obţinerea de noi soiuri, în activitatea de creare de noi soiuri. ART. 31 Privilegiul fermierului (1) În aplicarea art. 33 din Lege, micii fermieri care cultivã plante din speciile de plante agricole prevãzute în anexa la Lege au dreptul sã foloseascã seminţe şi sã cultive soiuri protejate din aceste specii fãrã a deţine autorizaţie sau o licenţã din partea titularului, cu condiţia plãţii unei remuneraţii minime, echivalente cu plata unei licenţe de cea mai micã valoare. (2) Titularul brevetului pentru soi are dreptul sã urmãreascã şi sã fie informat, la cerere, de cãtre fermieri şi/sau procesatorii de seminţe despre cantitatea de sãmânţã folositã, pentru a putea stabili remuneraţia pe care trebuie sã o primeascã.
SECŢIUNEA a VI-a Încetarea efectelor brevetului pentru soi
ART. 32 Anularea brevetului pentru soi (1) Oficiul poate declara brevetul nul în situaţiile prevãzute la art. 35 alin. (1) dacã se formuleazã o cerere de anulare. (2) Cererea de anulare a brevetului se depune la Oficiu în scris, motivatã şi însoţitã de documente de susţinere a anulãrii, precum şi de dovada de platã a taxei legale. (3) În situaţia în care a avut loc o transmitere de drepturi asupra unui soi, iar brevetul a fost eliberat cu nerespectarea art. 10 alin. (1) din Lege, Oficiul anuleazã brevetul acordat şi elibereazã un alt brevet de soi persoanei cãreia i-a fost transmis dreptul la brevet. (4) Comisia de reexaminare a Oficiului nu ia nicio hotãrâre înainte de a comunica titularului cã a fost depusã o cerere de anulare a brevetului pentru soi şi de a da posibilitatea acestuia sã îşi prezinte punctul de vedere în faţa comisiei. (5) Hotãrârea de anulare a brevetului pentru soi luatã de comisia de reexaminare se publicã în BOPI SPNSP. (6) Hotãrârea comisiei de reexaminare se comunicã în termen de 15 zile de la pronunţare şi este supusã cãilor de atac prevãzute la art. 42 alin. (3) din Lege. (7) Hotãrârile judecãtoreşti definitive şi irevocabile se comunicã de cãtre persoana interesatã la Oficiu, care le înregistreazã în RNBS şi publicã menţiunea acestor hotãrâri în BOPI, în termen de o lunã de la comunicare. (8) În situaţia în care brevetul pentru soi este declarat nul, anularea produce efecte de la data la care s-a depus la Oficiu cererea de protecţie a soiului. ART. 33 Decãderea din drepturi a titularului de brevet pentru soi (1) Oficiul nu va proceda la decãderea titularului din drepturi decât dupã notificarea cãtre titular a neîndeplinirii uneia dintre condiţiile prevãzute la art. 36 alin. (1) din Lege şi acordarea unui termen de 3 luni pentru rãspuns. (2) În situaţia în care titularul nu rãspunde în termenul acordat şi nici nu cere o prelungire de termen, Oficiul decade titularul din drepturile conferite de brevetul pentru soi, înscrie decãderea în RNBS şi o publicã în BOPI SPNSP, aceasta producând efecte de la data înscrierii. (3) Titularul beneficiazã de un termen de 6 luni de la publicarea decãderii din drepturi pentru a cere revalidarea brevetului pentru soi, dupã achitarea taxei de menţinere în vigoare. (4) Hotãrârile comisiei de reexaminare privind revalidarea brevetului pentru soi se comunicã titularului în 15 zile de la pronunţare şi pot fi supuse cãilor de atac prevãzute la art. 42 din Lege. (5) Efectuarea de cãtre terţi a actelor prevãzute la art. 31 din Lege, respectiv exploatarea soiului în scopuri comerciale în intervalul de timp dintre decãderea titularului din drepturi şi revalidarea brevetului pentru soi în conformitate cu prevederile art. 31 alin. (5) din Lege, nu constituie o încãlcare a drepturilor titularului. ART. 34 Renunţarea la brevetul pentru soi (1) Renunţarea la brevetul pentru soi se face conform art. 37 alin. (1) din Lege printr-o declaraţie scrisã, depusã la Oficiu, semnatã de titular şi însoţitã de dovada transmiterii prin poştã la ameliorator a intenţiei de renunţare. (2) Oficiul nu va da curs renunţãrii şi nu o va înscrie înainte de a analiza motivele. (3) În cazul în care titularul nu mai este interesat în exploatarea soiului, are obligaţia de a informa amelioratorul în scopul transmiterii dreptului asupra brevetului pentru soi.
SECŢIUNEA a VII-a Exploatarea soiului protejat
ART. 35 Menţinerea soiului protejat (1) Titularul este obligat sã menţinã soiul protejat şi sã furnizeze, la cererea Oficiului, ISTIS-ului sau autoritãţii desemnate de MADR, într-un interval de timp prestabilit, eşantioane din soiul protejat sau, unde este necesar, componente ale acestuia, pe toatã perioada de valabilitate a brevetului pentru soi. (2) Titularul este obligat sã transmitã la cererea Oficiului informaţii şi documente în vederea verificãrii existenţei soiului protejat şi a menţinerii condiţiilor de distinctivitate, uniformitate sau stabilitate. (3) În situaţia în care titularul nu dã curs cererilor formulate de Oficiu şi/sau de ISTIS ori de autoritatea desemnatã de MADR de furnizare de informaţii şi material de înmulţire conform alin. (1) sau (2) ori nu achitã taxele de menţinere în vigoare, titularul este decãzut din drepturile conferite de brevetul pentru soi potrivit prevederilor art. 36 din Lege. ART. 36 Transmiterea drepturilor asupra soiului (1) Cererea de înscriere a transmiterii dreptului conform art. 39 din Lege va fi depusã la Oficiu şi va fi însoţitã, dupã caz, de copia autentificatã a urmãtoarelor documente: a) contract de cesiune sau b) contract de licenţã sau c) act de succesiune legalã/testamentarã şi d) alte documente care sã dovedeascã transmiterea. (2) În cazul soiurilor protejate dependente de alte soiuri protejate, transmiterea drepturilor este posibilã numai în totalitate, cu acordul titularului primului soi protejat. ART. 37 Contractul de licenţã (1) Licenţa poate fi exclusivã când se acordã unei singure persoane sau neexclusivã când se acordã mai multor persoane interesate. (2) Licenţa exclusivã se acordã pentru un interval de timp limitat. (3) Persoana care a încheiat cu titularul un contract de licenţã neexclusivã nu are dreptul sã acorde altor persoane un drept de exploatare asupra soiului. (4) La solicitarea titularului şi cu plata unei taxe, Oficiul publicã oferta de acordare a licenţelor de exploatare în BOPI SPNSP, indicând soiul protejat şi datele de identificare a titularului pentru a fi contactat de persoanele interesate în obţinerea licenţei. ART. 38 Licenţa obligatorie (1) Cererea de acordare a licenţei obligatorii trebuie sã conţinã datele de identificare a solicitantului, motivul pentru care se solicitã acordarea licenţei obligatorii, documente care sã dovedeascã faptul cã are competenţã, condiţii materiale şi facilitãţi pentru exploatarea corespunzãtoare a soiului protejat pentru care solicitã licenţa obligatorie. (2) Licenţa obligatorie conferã licenţiatului un drept neexclusiv de exploatare a soiului protejat. (3) Licenţa obligatorie fiind neexclusivã permite titularului brevetului pentru soi sã exploateze în continuare noul soi şi/sau sã acorde licenţe de exploatare unor terţi. (4) MADR va acorda licenţe obligatorii de exploatare la cererea unei persoane interesate numai dupã o analizã temeinicã, putând solicita avizul organizaţiilor profesionale specializate, în scopul protejãrii intereselor titularului. (5) MADR va stabili condiţiile de exploatare a soiului protejat, durata licenţei, precum şi drepturile bãneşti cuvenite titularului de brevet pentru soi. (6) Nerespectarea de cãtre beneficiarul licenţei obligatorii a condiţiilor de exploatare poate atrage dupã sine retragerea licenţei de cãtre MADR. (7) Licenţa obligatorie poate fi retrasã şi la cererea titularului de brevet pentru soi, pentru motive întemeiate. (8) MADR poate prelungi licenţa obligatorie dacã existã în continuare un interes public şi se menţine situaţia pentru care aceasta a fost iniţial acordatã sau poate anula licenţa obligatorie la expirarea fiecãrui an calendaristic la cererea pãrţii interesate.
SECŢIUNEA a VIII-a Apãrarea drepturilor privind noile soiuri de plante
ART. 39 Cãile de atac împotriva hotãrârilor Oficiului (1) Contestaţiile la hotãrârile Oficiului, cererile de revocare, anulare sau revalidare a brevetului pentru soi trebuie sã fie formulate la Oficiu, în scris şi motivat, însoţite de acte doveditoare şi de dovada plãţii taxei legale. (2) Comisia de reexaminare conform art. 42 alin. (2) din Lege va fi formatã dintr-un preşedinte şi din 2 sau 4 membri, în funcţie de motivele expuse în cereri, în componenţa sa fiind numiţi atât experţi ai Oficiului, cât şi ai MADR, dupã caz; un membru al comisiei va fi consilier juridic. (3) Lista membrilor comisiei de reexaminare va fi aprobatã de directorul general al Oficiului. (4) Comisia de reexaminare va analiza cererile în interval de maximum 3 luni de la depunerea acestora la Oficiu. (5) Pentru cazuri speciale, justificate, care necesitã eventuale repetãri ale testelor de creştere în vederea soluţionãrii lor, termenul de luare a hotãrârilor se poate prelungi. ART. 40 Competenţele instanţelor judecãtoreşti În urma rezolvãrii litigiilor privind protecţia soiului de cãtre instanţele judecãtoreşti, persoanele interesate vor comunica Oficiului în termen de 30 de zile hotãrârea definitivã pentru a fi înscrisã, dupã caz, în RNCBS sau în RNBS şi publicatã în BOPI SPNSP. ART. 41 Menţinerea registrelor (1) RNCBS şi RNBS se formeazã şi se pãstreazã la Oficiu. (2) RNCBS cuprinde urmãtoarele indicaţii: a) numãrul cererilor de brevet pentru soi cu precizarea taxonului botanic, a denumirii provizorii a soiului, a datei de depunere, datele de identificare a solicitantului şi/sau a reprezentantului acestuia; b) propunerea de denumire a soiului; c) modificãrile în situaţia juridicã a cererii; d) mãsuri de executare forţatã, dacã este cazul. (3) RNBS, conform art. 50 din Lege, mai cuprinde: a) specia şi denumirea soiului; b) descrierea oficialã a soiului sau menţionarea documentelor aflate în posesia Oficiului şi care conţin descrierea oficialã ca parte integrantã a registrului; c) menţionarea constituenţilor în cazul soiurilor care necesitã folosirea repetatã a acestora pentru producerea de material; d) data începerii şi a încheierii protecţiei şi cauzele încheierii; e) licenţele de exploatare; f) menţiunea cã soiul este iniţial sau esenţial derivat. ART. 42 Dispoziţii tranzitorii (1) Dispoziţiile <>Legii nr. 255/1998 , republicatã, se aplicã şi pentru cererile de brevete pentru soiuri, nerezolvate, pânã la data intrãrii în vigoare a legii. (2) Taxele datorate de solicitant Oficiului pentru examinare şi menţinere în vigoare a brevetului pentru soi se plãtesc conform <>Ordonanţei Guvernului nr. 41/1998 , republicatã, cu modificãrile ulterioare. (3) Acelaşi regim se aplicã şi pentru menţinerea brevetelor pentru soiuri acordate din 1990 şi pânã în prezent.
--------
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email