───────────────
Ministrul dezvoltãrii regionale
şi turismului,
Elena Gabriela Udrea
Ministrul finanţelor publice,
Gheorghe Ialomiţianu
Ministrul economiei, comerţului
şi mediului de afaceri,
Ion Ariton
Ministrul administraţiei
şi internelor,
Constantin-Traian Igaş
Bucureşti, 28 septembrie 2011.
Nr. 945.
ANEXĂ
NORME METODOLOGICE
de aplicare a Legii nr. 153/2011 privind mãsuri de creştere a calitãţii
arhitectural-ambientale a clãdirilor
CAP. I
Dispoziţii generale
ART. 1
Prezentele norme metodologice de aplicare, denumite în continuare norme, au fost elaborate în conformitate cu prevederile Legii nr. 153/2011 privind mãsuri de creştere a calitãţii arhitectural-ambientale a clãdirilor, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, denumitã în continuare Lege.
ART. 2
Fondul Naţional de Garantare a Creditelor pentru Întreprinderile Mici şi Mijlocii S.A. - IFN, denumit în continuare FNGCIMM, garanteazã, în numele şi în contul statului, creditele acordate beneficiarilor pentru executarea lucrãrilor de intervenţie prevãzute la art. 6 din Lege la clãdirile de locuit deţinute de asociaţiile de proprietari/proprietarii de locuinţe, denumite/denumiţi în cele ce urmeazã beneficiari de credite.
ART. 3
Termenii şi expresiile utilizate în prezentele norme au semnificaţiile prevãzute la art. 4 din Lege şi în anexa nr. 1.
CAP. II
Criterii de eligibilitate
SECŢIUNEA 1
Lucrãrile de intervenţie
ART. 4
Fluxul informaţional-decizional privind reabilitarea structural-arhitecturalã a anvelopei clãdirilor de locuit cu finanţare prin credite bancare cu garanţie guvernamentalã şi dobândã subvenţionatã este prevãzut în anexa nr. 2.
ART. 5
Lucrãrile eligibile pentru contractare de credite bancare cu garanţie guvernamentalã şi dobândã subvenţionatã sunt lucrãrile de intervenţie privind reabilitarea structuralarhitecturalã a anvelopei clãdirilor, prevãzute la art. 6 din Lege, precum şi, dupã caz, lucrãrile de intervenţie privind reabilitarea termicã, menţionate la art. 7 din Lege.
SECŢIUNEA a 2-a
Decizia şi eligibilitatea beneficiarului de credit
ART. 6
(1) Decizia de reabilitare structural-arhitecturalã a anvelopei clãdirilor de locuit cu credite bancare cu garanţie guvernamentalã şi dobândã subvenţionatã se ia de cãtre asociaţia de proprietari/proprietarul locuinţei unifamiliale persoanã fizicã, în calitate de beneficiari de credite, potrivit prevederilor art. 16 alin. (2) din Lege.
(2) În cazul asociaţiei de proprietari, hotãrârea pentru executarea lucrãrilor de intervenţie pentru reabilitarea structural-arhitecturalã a anvelopei clãdirii de locuit se ia cu votul a minimum 90% din membrii asociaţiei de proprietari, iar hotãrârea de contractare a unui împrumut bancar în condiţiile Legii se ia cu votul a minimum 90% din membrii asociaţiei de proprietari care nu pot asigura din surse proprii cota-parte care le revine din lucrãrile de intervenţie. Preşedintele asociaţiei de proprietari are obligaţia de a înştiinţa toţi proprietarii din condominiu, inclusiv pe cei care nu sunt membri ai asociaţiei de proprietari, prin afişarea hotãrârii adunãrii generale a asociaţiei de proprietari la avizierul asociaţiei, în termen de 5 zile de la data adoptãrii acesteia.
(3) Hotãrârea de contractare a unui împrumut bancar în condiţiile Legii, prevãzutã la alin. (2), se redacteazã conform modelului prevãzut în anexa nr. 3 şi se semneazã şi se ştampileazã de preşedintele asociaţiei de proprietari.
(4) La hotãrâre se anexeazã lista proprietarilor, redactatã conform modelului prevãzut în anexa nr. 4 şi care va cuprinde datele de identificare a proprietarilor, precum şi acordul acestora cu privire la executarea lucrãrilor de intervenţie pentru reabilitarea structural-arhitecturalã a anvelopei clãdirii de locuit şi contractarea unui împrumut bancar, cu respectarea prevederilor alin. (2).
ART. 7
(1) Beneficiarul de credit - asociaţia de proprietari - este eligibil în condiţiile prevãzute la art. 17 alin. (2) lit. a) din Lege dacã nu înregistreazã mai mult de douã rate scadente şi neachitate la plata facturilor de utilitãţi în ultimele 3 luni calendaristice anterioare evaluãrii eligibilitãţii de cãtre finanţator.
(2) Beneficiarul de credit - proprietarul, persoanã fizicã - este eligibil în condiţiile prevãzute la art. 17 alin. (2) lit. b) din Lege, dacã nu înregistreazã mai mult de douã rate scadente şi neachitate la plata facturilor de utilitãţi - iluminat, gaze naturale şi apã-canal - în ultimele 3 luni calendaristice anterioare evaluãrii eligibilitãţii de cãtre finanţator.
(3) Condiţia de eligibilitate prevãzutã la alin. (1) şi (2) reprezintã condiţie iniţialã care trebuie îndeplinitã obligatoriu de beneficiarul de credite în vederea solicitãrii unui credit în condiţiile Legii.
(4) În vederea obţinerii creditului cu garanţie guvernamentalã şi dobândã subvenţionatã, beneficiarul de credit trebuie sã îndeplineascã cumulativ condiţia iniţialã prevãzutã la alin. (1) şi (2) şi condiţiile din normele de creditare ale finanţatorului, precum şi cele prevãzute de prezentele norme.
SECŢIUNEA a 3-a
Eligibilitatea finanţatorului şi eligibilitatea constructorului
ART. 8
Condiţiile care trebuie îndeplinite de cãtre finanţator pentru acordarea creditelor bancare cu garanţie guvernamentalã şi dobândã subvenţionatã în vederea realizãrii lucrãrilor de intervenţie sunt urmãtoarele:
a) sã acorde finanţãrile în lei la urmãtoarea structurã de cost, respectiv indicatorul ROBOR la 3 luni, la care se adaugã marja fixã de maximum 1,9% pe an şi comisionul de gestiune datorat FNGCIMM;
b) sã includã obligatoriu prevederi exprese în contractele de credit privind costurile cu dobânda exprimatã în raport cu ROBOR la 3 luni şi separat costurile cu comisioanele;
c) sã nu perceapã comision de neutilizare şi rambursare anticipatã;
d) sã accepte durata maximã a creditului de 5 ani;
e) sã accepte rambursarea creditului garantat în rate egale, lunare, consecutive;
f) sã nu prevadã în contractul de credit clauze care sã permitã modificarea unilateralã de cãtre finanţator a acestuia;
g) sã calculeze dobânda corespunzãtoare anului calendaristic.
ART. 9
Pentru executarea lucrãrilor de intervenţie pentru reabilitarea structural-arhitecturalã la anvelopa clãdirilor de locuit cu finanţare din credite bancare cu garanţie guvernamentalã şi dobândã subvenţionatã, constructorul trebuie sã îndeplineascã cumulativ urmãtoarele condiţii care sã ateste cã:
a) este înregistrat la registrul comerţului ca operator economic cu activitate în construcţii şi/sau instalaţii pentru construcţii şi prezintã certificatul de înregistrare fiscalã;
b) nu înregistreazã datorii la bugetul de stat şi local, conform certificatelor de atestare fiscalã din care reiese plata la zi a obligaţiilor fiscale, valabile la data semnãrii contractului pentru executarea lucrãrilor de intervenţie;
c) are capacitatea financiarã de a angaja şi executa lucrãri, în condiţiile în care plata pentru facturile depuse la finanţator în luna curentã şi aferente situaţiilor de lucrãri executate în luna precedentã se efectueazã în prima zi lucrãtoare a lunii urmãtoare lunii depunerii documentelor de platã;
d) are angajaţi calificaţi pentru lucrãrile ce urmeazã a fi contractate, inclusiv responsabil tehnic cu execuţia lucrãrilor atestat în condiţiile legii;
e) are experienţã în domeniu, confirmatã prin scrisoare de recomandare de la cel puţin un beneficiar persoanã juridicã, pentru care a executat lucrãri similare ca naturã şi valoare, însoţitã de copia procesului-verbal de recepţie a lucrãrilor, din care rezultã executarea lucrãrilor fãrã obiecţii.
CAP. III
Finanţarea lucrãrilor de intervenţie
ART. 10
În conformitate cu prevederile art. 18 din Lege, nota tehnicã de constatare, proiectul tehnic şi detaliile de execuţie, precum şi, dacã este cazul, documentaţia de avizare a lucrãrilor de intervenţie şi documentaţia pentru autorizarea lucrãrilor de intervenţie se realizeazã, în condiţiile legii, prin grija beneficiarilor de credite şi se finanţeazã din sursele proprii ale acestora.
ART. 11
Finanţarea executãrii lucrãrilor de intervenţie la anvelopa clãdirilor de locuit deţinute de beneficiarii de credite se realizeazã, în conformitate cu prevederile art. 19 din Lege, astfel:
a) din sursele proprii ale beneficiarilor, constituind contribuţia proprie a acestora şi reprezentând minimum 10% din valoarea de execuţie a lucrãrilor de intervenţie;
b) din credite bancare, în lei, cu garanţie guvernamentalã şi cu dobândã subvenţionatã, contractate de beneficiarii de credite şi garantate în cotã de 100% de FNGCIMM, în numele şi în contul statului, reprezentând maximum 90% din valoarea de execuţie a lucrãrilor de intervenţie.
CAP. IV
Reabilitarea structural-arhitecturalã
SECŢIUNEA 1
Etapele reabilitãrii structural-arhitecturale
ART. 12
În conformitate cu prevederile art. 8 alin. (1) lit. e)-h) din Lege, reabilitarea structural-arhitecturalã a anvelopei clãdirilor de locuit cu finanţare prin credite bancare şi dobândã subvenţionatã cuprinde urmãtoarele etape:
a) proiectarea lucrãrilor de intervenţie în condiţiile art. 11 din Lege;
b) executarea lucrãrilor de intervenţie;
c) recepţia la terminarea lucrãrilor de intervenţie;
d) recepţia finalã, dupã expirarea perioadei de garanţie de bunã execuţie a lucrãrilor, de 5 ani de la recepţia prevãzutã la lit. c).
SECŢIUNEA a 2-a
Elaborarea documentaţiei de proiectare
ART. 13
Documentaţia de proiectare cuprinde:
a) nota tehnicã de constatare, precum şi documentaţia de avizare a lucrãrilor de intervenţie, dacã este cazul;
b) documentaţia tehnicã pentru autorizarea executãrii lucrãrilor de intervenţie, dacã este cazul;
c) proiectul tehnic şi detaliile de execuţie, elaborate cu respectarea proiectului de arhitecturã existent la cartea tehnicã a construcţiei şi a caracteristicilor de culoare, materiale, detalii stabilite de regulamentele de intervenţie pentru zonele de acţiune prioritarã prevãzute la art. 4 lit. e) din Lege, precum şi a notei tehnice de constatare şi, dupã caz, a documentaţiei tehnice autorizate prevãzute la lit. a) şi b);
d) devizul general şi devizele pe obiect.
ART. 14
(1) Nota tehnicã de constatare se elaboreazã de cãtre experţi tehnici atestaţi, în scopul stabilirii stãrii tehnice a clãdirii din punctul de vedere al asigurãrii cerinţelor esenţiale de calitate a construcţiilor, în condiţiile art. 11 alin. (3) din Lege.
(2) Documentaţia de avizare a lucrãrilor de intervenţie, dacã este cazul, se realizeazã în condiţiile şi cu respectarea legislaţiei specifice aplicabile, în vigoare, privind aprobarea conţinutului-cadru al documentaţiei tehnico-economice aferente investiţiilor publice, precum şi a structurii şi metodologiei de elaborare a devizului general pentru obiective de investiţii şi lucrãri de intervenţii.
(3) Documentaţia tehnicã pentru autorizarea executãrii lucrãrilor de intervenţie, precum şi eliberarea certificatului de urbanism şi a autorizaţiei de construire, dacã este cazul, se realizeazã cu respectarea prevederilor Legii nr. 50/1991 privind autorizarea executãrii lucrãrilor de construcţii, republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
(4) În situaţia în care, în condiţiile legii, lucrãrile de intervenţie pot fi executate fãrã autorizaţie de construire, acestea se realizeazã cu avizul tehnic prealabil emis în condiţiile art. 11 alin. (8) din Lege, în baza proiectului tehnic şi detaliilor de execuţie depuse de deţinãtor la autoritatea administraţiei publice locale competente.
(5) Proiectul tehnic şi detaliile de execuţie se elaboreazã de cãtre colective tehnice de specialitate coordonate de un arhitect cu drept de semnãturã, cu respectarea reglementãrilor tehnice şi a celorlalte acte normative în vigoare la data elaborãrii acestora, şi se verificã, în condiţiile legii, de cãtre verificatori de proiecte atestaţi în principal pentru cerinţele esenţiale de calitate "rezistenţã mecanicã şi stabilitate", "securitate la incendiu" şi "siguranţã în exploatare" şi, dupã caz, pentru cerinţa esenţialã de calitate "economie de energie şi izolare termicã", prevãzute de Legea nr. 10/1995 privind calitatea în construcţii, cu modificãrile ulterioare.
(6) Devizul general şi devizele pe obiect se întocmesc în conformitate cu prevederile Hotãrârii Guvernului nr. 28/2008 privind aprobarea conţinutului-cadru al documentaţiei tehnico-economice aferente investiţiilor publice, precum şi a structurii şi metodologiei de elaborare a devizului general pentru obiective de investiţii şi lucrãri de intervenţii, se semneazã şi se ştampileazã de proiectant - persoanã fizicã/juridicã autorizatã în condiţiile legii - şi se însuşesc de beneficiar.
SECŢIUNEA a 3-a
Executarea şi recepţia lucrãrilor
ART. 15
(1) Pentru executarea lucrãrilor de intervenţie, beneficiarul de credite solicitã minimum 3 oferte de la constructorii care îndeplinesc condiţiile de eligibilitate prevãzute la art. 9, analizeazã ofertele din punctul de vedere al elementelor preţ şi duratã de execuţie, selecteazã constructorul cu oferta cea mai avantajoasã tehnico-economicã, încheie cu acesta contractul de execuţie şi prezintã finanţatorului scrisoarea de garanţie bancarã de bunã execuţie a lucrãrilor constituitã de constructor, reprezentând 10% din valoarea contractului de execuţie, valabilã pe perioada de garanţie prevãzutã la art. 12 lit. d).
(2) În cazul beneficiarului de credit - asociaţie de proprietari/proprietar de locuinţã unifamilialã - persoanã fizicã - aflat în situaţiile prevãzute la art. 13 alin. (1) lit. a) şi c) din Lege, autoritatea administraţiei publice locale organizeazã, în condiţiile legii, procedura de achiziţie publicã de executare a lucrãrilor de intervenţie, cu participarea reprezentantului asociaţiei de proprietari sau a proprietarului de locuinţã unifamilialã, dupã caz, în comisia de adjudecare a ofertelor, urmând ca beneficiarul de credit sã încheie direct contractul cu constructorul declarat eligibil în urma adjudecãrii ofertei.
(3) Garanţia bancarã de bunã execuţie a lucrãrilor constituitã de constructor se elibereazã, în condiţiile prezentelor norme, astfel:
a) 30%, la data recepţionãrii fãrã obiecţii a lucrãrilor la terminarea executãrii acestora;
b) 70% la recepţia finalã a lucrãrilor.
ART. 16
(1) Executarea lucrãrilor se realizeazã cu respectarea reglementãrilor tehnice şi a celorlalte acte normative în vigoare la data contractãrii lucrãrilor.
(2) Materialele şi, dupã caz, sistemele izolante utilizate de constructor trebuie sã fie însoţite de declaraţiile de conformitate ale producãtorilor, prin care sã se ateste conformitatea cu specificaţiile tehnice recunoscute în condiţiile legii.
ART. 17
(1) Contractul de execuţie încheiat între constructor şi beneficiarul de credit prevede valoarea lucrãrilor exprimatã în lei, precum şi perioada de executare a lucrãrilor, de maximum 6 luni calendaristice de la data efectuãrii primei trageri din creditul garantat.
(2) În termenul prevãzut la alin. (1) constructorul are obligaţia de a finaliza lucrãrile contractate, conform graficului de execuţie anexat contractului.
(3) Contractul de execuţie cuprinde şi clauza suspensivã privind intrarea în vigoare a acestuia în maximum 45 de zile calendaristice de la data semnãrii de cãtre beneficiar şi constructor, în condiţiile în care banca finanţatoare aprobã creditul solicitat pentru finanţarea executãrii lucrãrilor.
ART. 18
(1) Situaţia lunarã de lucrãri executate fizic şi valoric, exprimatã în lei, se întocmeşte de constructor, se verificã de dirigintele de şantier autorizat, în calitate de reprezentant al beneficiarului de credit, se însuşeşte de beneficiar prin semnãturã şi împreunã cu factura aferentã se depune la finanţator.
(2) Pentru lucrãrile executate în luna anterioarã, constructorul depune la finanţator situaţiile de lucrãri şi facturile aferente cu viza "bun de platã" acordatã de beneficiarul de credit, iar finanţatorul efectueazã plata cãtre constructor pânã cel mai târziu în prima zi lucrãtoare a lunii urmãtoare.
ART. 19
(1) Recepţia lucrãrilor se organizeazã cu respectarea prevederilor Regulamentului de recepţie a lucrãrilor de construcţii şi instalaţii aferente acestora, aprobat prin Hotãrârea Guvernului nr. 273/1994, cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
(2) Recepţia lucrãrilor este condiţionatã de notificarea autoritãţii administraţiei publice locale pe raza cãreia se aflã clãdirea.
(3) În situaţia în care odatã cu lucrãrile de intervenţie pentru reabilitarea structural-arhitecturalã a anvelopei clãdirii s-au executat şi lucrãri de reabilitare termicã a acesteia, beneficiarul este obligat sã prezinte comisiei de recepţie la terminarea lucrãrilor şi certificatul de performanţã energeticã a clãdirii reabilitate termic, elaborat, la cererea beneficiarului, de cãtre un auditor energetic pentru clãdiri atestat, şi finanţat din sursele proprii ale beneficiarului.
(4) Certificatul de performanţã energeticã a clãdirii face parte integrantã din cartea tehnicã a construcţiei, în condiţiile legii.
CAP. V
Finanţarea prin credite bancare cu garanţie guvernamentalã şi dobândã subvenţionatã
SECŢIUNEA 1
Contractarea şi garantarea creditului bancar
ART. 20
Lista cu finanţatorul/finanţatorii care a/au acceptat sã acorde credite în condiţiile Legii şi ale prezentelor norme şi cu care Ministerul Dezvoltãrii Regionale şi Turismului a încheiat convenţii de subvenţionare a dobânzii se publicã pe pagina de internet a Ministerului Finanţelor Publice, a Ministerului Dezvoltãrii Regionale şi Turismului şi a FNGCIMM.
ART. 21
(1) În vederea obţinerii creditului garantat de stat cu dobândã subvenţionatã pentru executarea lucrãrilor de intervenţie, beneficiarul de credite se prezintã la oricare dintre finanţatorii din lista prevãzutã la art. 20 cu urmãtoarele documente:
a) statutul asociaţiei de proprietari şi acordul de asociere, din care trebuie sã rezulte calitatea de reprezentant a preşedintelui, în cazul în care beneficiarul de credite este o asociaţie de proprietari, respectiv actul de identitate, titlul de proprietate şi/sau extrasul de carte funciarã, în cazul în care beneficiarul de credit este persoanã fizicã, proprietar al unei locuinţe unifamiliale;
b) hotãrârea adunãrii generale a asociaţiei de proprietari pentru executarea lucrãrilor de intervenţie şi, respectiv, hotãrârea de contractare a unui împrumut bancar în condiţiile Legii, precum şi lista proprietarilor prevãzutã la art. 6 alin. (4), semnate şi ştampilate conform modelelor prevãzute în anexele nr. 3 şi 4, în cazul în care beneficiarul este o asociaţie de proprietari, respectiv acordul scris prevãzut la art. 8 alin. (1) lit. d) din Lege, în cazul în care beneficiarul de credit este persoanã fizicã, proprietar al unei locuinţe unifamiliale;
c) documentaţia tehnicã, în copie.
(2) Documentaţia tehnicã prevãzutã la alin. (1) lit. c) cuprinde, în copie, urmãtoarele documente:
a) nota tehnicã de constatare, întocmitã conform conţinutului-cadru prevãzut în anexa nr. 2 la Lege;
b) proiectul tehnic, elaborat şi verificat în condiţiile Legii şi ale prezentelor norme;
c) devizul general şi devizele pe obiecte;
d) autorizaţia de construire sau avizul tehnic prealabil prevãzut la art. 14 alin. (4), dupã caz;
e) hotãrârea consiliului local de participare la finanţare în condiţiile art. 13 din Lege, dupã caz;
f) contractul încheiat cu constructorul pentru executarea lucrãrilor de intervenţie, inclusiv documentele care au stat la baza încheierii contractului, respectiv documentele de eligibilitate şi oferta financiarã, precum şi hotãrârea de adjudecare a ofertei în cazul în care, potrivit legii, s-a aplicat o procedurã de achiziţie publicã;
g) convenţiile de fideiusiune încheiate de cãtre proprietarul/coproprietarul de locuinţã unifamilialã - persoanã fizicã -, precum şi de cãtre membrii asociaţiei de proprietari care au luat hotãrârea în cadrul adunãrii generale de a contracta un credit bancar în condiţiile Legii, în cazul în care beneficiarul de credite este o asociaţie de proprietari;
h) dovada constituirii contribuţiei proprii de minimum 10% din valoarea de execuţie a lucrãrilor de intervenţie;
i) devizul pentru executarea lucrãrilor, cuprinzând lucrãrile de intervenţie la clãdire şi la instalaţiile aferente acesteia, defalcat pe fiecare proprietar, în cazul blocurilor de locuinţe, proporţional cu cota-parte indivizã deţinutã din proprietatea comunã.
(3) Prin excepţie de la prevederile alin. (2) lit. g), nu încheie convenţie de fideiusiune membrul/membrii asociaţiilor de proprietari care finanţeazã, din venituri proprii, cota-parte ce îi/le revine din valoarea de execuţie a lucrãrilor de intervenţie.
ART. 22
(1) Finanţatorul aprobã credite garantate în limita a maximum 90% din valoarea de execuţie a lucrãrilor de intervenţie, dar nu mai mult decât urmãtoarele plafoane, dupã cum urmeazã:
a) echivalentul în lei, inclusiv TVA, a 1.100 euro/camerã de locuit conform datelor înscrise în lista proprietarilor prevãzutã la art. 6 alin. (4), pentru credite solicitate de asociaţiile de proprietari;
b) echivalentul în lei, inclusiv TVA, a 4.400 euro pentru clãdirea-locuinţã unifamilialã.
(2) În situaţia în care, odatã cu lucrãrile de intervenţie pentru reabilitarea structural-arhitecturalã a anvelopei clãdirii, se executã şi lucrãri de reabilitare termicã a acesteia, plafoanele prevãzute la alin. (1) se majoreazã dupã cum urmeazã:
a) echivalentul în lei, inclusiv TVA, a 1.850 euro/camerã de locuit, conform datelor înscrise în lista proprietarilor, pentru credite solicitate de asociaţiile de proprietari;
b) echivalentul în lei, inclusiv TVA, a 7.400 euro, pentru clãdirea-locuinţã unifamilialã.
(3) Pentru stabilirea echivalentului în lei prevãzut la alin. (1) şi (2) se va lua în considerare media anualã a cursului de schimb leu/euro estimatã de Comisia Naţionalã de Prognozã pentru anul în curs.
(4) Creditul garantat acordat beneficiarului în condiţiile alin. (1) şi (2) se ramburseazã de cãtre acesta în rate lunare egale, pe toatã durata creditului, conform graficului de rambursare convenit cu finanţatorul.
SECŢIUNEA a 2-a
Subvenţionarea dobânzii aferente
ART. 23
Cuantumul sumelor de platã aferent dobânzii subvenţionate este proporţional cu plafonul anual aprobat al garanţiilor guvernamentale.
ART. 24
(1) Dobânda aferentã creditelor bancare cu garanţie guvernamentalã, în conformitate cu prevederile art. 21 alin. (1) din Lege, se suportã de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Dezvoltãrii Regionale şi Turismului, în limita sumelor aprobate anual cu aceastã destinaţie.
(2) Dreptul la plata dobânzii de cãtre stat se constituie la data semnãrii contractului de garantare, încheiat între FNGCIMM, finanţator şi beneficiarul de credit.
(3) Cuantumul sumelor de platã aferent dobânzii subvenţionate corespunde volumului tragerilor efectuate de beneficiarul de credit pentru constructor.
ART. 25
(1) Între Ministerul Dezvoltãrii Regionale şi Turismului şi finanţator/finanţatori se încheie convenţie/convenţii cu privire la plata dobânzii subvenţionate.
(2) Modelul-cadru al convenţiei prevãzute la alin. (1) se aprobã prin ordin al ministrului dezvoltãrii regionale şi turismului, cu avizul Ministerului Finanţelor Publice, în termen de 60 de zile de la data intrãrii în vigoare a prezentelor norme.
ART. 26
(1) Finanţatorul transmite lunar cererea de platã a subvenţiei cãtre Ministerul Dezvoltãrii Regionale şi Turismului, pânã la data de 5 a fiecãrei luni, cumulat pentru ratele de capital scadente pânã la finele lunii anterioare, precum şi cele scadente în luna pentru care se solicitã dobânda.
(2) La cererea de platã se anexeazã documentele stabilite prin convenţia prevãzutã la art. 25.
(3) Ministerul Dezvoltãrii Regionale şi Turismului analizeazã cererea de platã şi solicitã, pânã la data de 20 a lunii curente, Ministerului Finanţelor Publice deschiderea de credite bugetare pentru plata în luna curentã, conform prevederilor prezentei norme, a dobânzii subvenţionate.
(4) În limita creditelor bugetare deschise, Ministerul Dezvoltãrii Regionale şi Turismului efectueazã plata dobânzii subvenţionate în contul finanţatorului deschis la trezorerie, în ultima zi lucrãtoare a lunii.
(5) Pentru luna decembrie a fiecãrui an, plata se efectueazã în ultima zi lucrãtoare stabilitã de Ministerul Finanţelor Publice pentru închiderea anului bugetar.
ART. 27
Pentru plata dobânzii subvenţionate aferente creditelor bancare cu garanţie guvernamentalã, prevãzutã la art. 21 alin. (1) din Lege, finanţatorul va transmite Ministerului Dezvoltãrii Regionale şi Turismului, odatã cu cererea de platã a subvenţiei prevãzute la art. 26 alin. (1), urmãtoarele informaţii:
a) borderoul creditelor garantate aprobate, grupate pe judeţe şi localitãţi, cu numãr de înregistrare şi data încheierii contractelor de credit; pentru asociaţiile de proprietari, acestea vor fi ierarhizate în ordinea codului unic de înregistrare;
b) borderoul plãţilor efectuate de cãtre beneficiari, grupate pe judeţe şi localitãţi şi ierarhizate în ordinea codului unic de înregistrare; în cazul asociaţiilor de proprietari, acestea vor fi însoţite de listele nominale cu sumele plãtite de membrii acestora şi care sunt transmise de cãtre asociaţiile de proprietari beneficiare ale creditului garantat;
c) graficul de finanţare a execuţiei lucrãrilor de intervenţie aferent fiecãrui credit acordat, corespunzãtor fiecãrei situaţii lunare de lucrãri executate fizic şi valoric, prevãzutã la art. 18 alin. (1), depusã de constructor la finanţator;
d) graficul de rambursare pentru credit aprobat, cu evidenţierea dobânzii subvenţionate, calculatã pe beneficiari, judeţe şi localitãţi, cu urmãtoarea structurã: indicatorul ROBOR la 3 luni şi nivelul marjei fixe de dobândã a finanţatorului.
ART. 28
(1) Ministerul Dezvoltãrii Regionale şi Turismului îşi creeazã propria bazã de date care va cuprinde datele de identificare a beneficiarilor, finanţatorilor, creditelor aprobate, graficul de execuţie a lucrãrilor, graficul de rambursare a creditului şi altele.
(2) Conţinutul bazei de date prevãzute la alin. (1) se stabileşte prin ordin al ministrului dezvoltãrii regionale şi turismului, în termen de 60 de zile de la data intrãrii în vigoare a prezentelor norme.
SECŢIUNEA a 3-a
Acordarea şi monitorizarea garanţiei
ART. 29
Garanţia emisã de FNGCIMM, în numele şi în contul statului, este irevocabilã, necondiţionatã şi expresã, conform reglementãrilor Bãncii Naţionale a României, şi are urmãtoarele caracteristici:
a) este plãtibilã la prima cerere scrisã a finanţatorului, în termenii şi condiţiile prevãzute în contractul de garantare;
b) are valoare determinatã, egalã cu creditul garantat;
c) valoarea se reduce cu ratele de capital, respectiv cu principalul, rambursate de cãtre beneficiar sau, dupã caz, de cãtre Ministerul Finanţelor Publice;
d) acoperã numai principalul, exclusiv dobânzile şi comisioanele bancare şi alte sume datorate de beneficiar în baza contractului de credit;
e) se acordã, respectiv se plãteşte în monedã naţionalã.
ART. 30
(1) În vederea obţinerii unei garanţii, finanţatorul va transmite FNGCIMM solicitarea de garantare, dupã aprobarea finanţãrii de cãtre structurile sale competente, în condiţiile prevãzute în instrucţiunile generale.
(2) FNGCIMM analizeazã, potrivit reglementãrilor proprii şi prezentelor norme, solicitarea de garantare şi, în cazul în care constatã cã aceasta îndeplineşte condiţiile de acordare, încheie contractul de garantare ce va fi comunicat finanţatorului.
(3) Contractul de garantare va cuprinde, fãrã a se limita la acestea, identitatea pãrţilor, obiectul şi durata contractului, termenii şi condiţiile de acordare şi platã a garanţiei, obligaţiile pãrţilor, valoarea maximã a garanţiei acordate în monedã naţionalã, modalitatea de calcul şi termenele de platã ale comisionului de gestiune datorat FNGCIMM de cãtre finanţator, celelalte drepturi şi obligaţii ale pãrţilor, modalitatea de soluţionare a eventualelor litigii.
ART. 31
(1) FNGCIMM monitorizeazã garanţiile aprobate. Monitorizarea reprezintã ansamblul de acţiuni întreprinse în perioada cuprinsã între acordarea garanţiei şi încetarea valabilitãţii acesteia, acţiuni constând în principal în:
a) urmãrirea şi verificarea îndeplinirii de cãtre finanţator a tuturor obligaţiilor asumate prin contractul de garantare, la termenele şi în condiţiile prevãzute de acesta;
b) urmãrirea periodicã a stadiului derulãrii creditului garantat, pe baza situaţiilor furnizate de cãtre finanţator, conform prevederilor contractului de garantare.
(2) FNGCIMM are dreptul sã solicite finanţatorului informaţii suplimentare în situaţia în care elementele cuprinse în solicitarea de garantare şi în documentaţia furnizatã nu sunt suficiente pentru efectuarea analizei.
SECŢIUNEA a 4-a
Executarea garanţiei şi recuperarea sumelor plãtite
ART. 32
(1) Finanţatorul este îndreptãţit la executarea garanţiei numai dacã a transmis FNGCIMM cererea de platã în cadrul perioadei de valabilitate a garanţiei. FNGCIMM verificã încadrarea cererii de platã în prevederile instrucţiunilor generale, precum şi în termenii şi condiţiile contractului de garantare.
(2) Cererea de platã a ratei scadente va fi însoţitã de documentele justificative prevãzute în contractul de garantare şi în cazul asociaţiilor de proprietari va conţine în mod obligatoriu sumele şi datele de identificare a proprietarului/proprietarilor restanţieri comunicate finanţatorului pe propria rãspundere de cãtre asociaţia de proprietari. Responsabilitatea în privinţa comunicãrii, precum şi a realitãţii informaţiilor privind proprietarii restanţieri şi sumele datorate de aceştia revine preşedintelui asociaţiei de proprietari.
(3) Plata garanţiei se va face în condiţiile şi în termenii prevãzuţi în convenţia de implementare, instrucţiunile generale şi contractul de garantare, în termen de maximum 15 zile calendaristice de la data primirii de cãtre FNGCIMM a cererii de platã, fãrã însã a se depãşi 90 de zile calendaristice restante la platã de cãtre beneficiar.
(4) Pe durata unui credit garantat, Ministerul Finanţelor Publice efectueazã maximum 5 plãţi ale valorilor parţiale de executare a garanţiei, aferente ratelor de capital nerambursate la scadenţã de cãtre beneficiar.
(5) În cazul în care beneficiarul, pentru a şasea oarã, nu ramburseazã la scadenţã ratele de capital, parţial sau integral, Ministerul Finanţelor Publice va efectua plata valorii totale de executare a garanţiei.
ART. 33
(1) În cazul asociaţiei de proprietari, înscrisul prevãzut la art. 24 alin. (3) din Lege se întocmeşte de direcţia de specialitate din cadrul Ministerului Finanţelor Publice şi individualizeazã sumele de recuperat ca urmare a neachitãrii de cãtre orice proprietar din blocul de locuinţe a cotei-pãrţi ce îi revine din valorile parţiale sau totale de executare a garanţiei, dupã caz.
(2) În termenul prevãzut la art. 24 alin. (4) din Lege, direcţia de specialitate din cadrul Ministerului Finanţelor Publice transmite organelor competente subordonate Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscalã în a cãror razã teritorialã îşi are domiciliul fiscal debitorul, în vederea înscrierii în evidenţa fiscalã, contractul de garantare, precum şi documentele care au stat la baza garanţiei, împreunã cu titlurile de creanţã şi dovada comunicãrii acesteia.
(3) Formularistica utilizatã în aplicarea Legii se stabileşte prin ordin al ministrului finanţelor publice, în termen de 60 de zile de la data intrãrii în vigoare a prezentelor norme.
CAP. VI
Dispoziţii tranzitorii şi finale
ART. 34
(1) În aplicarea prezentelor norme, modelul convenţiei de implementare, al contractului de garantare, al convenţiei de fideiusiune şi al înscrisului prevãzut la art. 24 alin. (3) din Lege se aprobã prin ordin comun al ministrului finanţelor publice şi al ministrului economiei, comerţului şi mediului de afaceri, în termen de 60 de zile de la data intrãrii în vigoare a prezentelor norme.
(2) În vederea încheierii convenţiilor de fideiusiune, Ministerul Finanţelor Publice mandateazã direcţiile generale ale finanţelor publice judeţene/a municipiului Bucureşti sã semneze aceste convenţii în numele Ministerului Finanţelor Publice.
ART. 35
Nivelul comisionului de gestiune datorat FNGCIMM se negociazã semestrial între Ministerul Finanţelor Publice şi FNGCIMM şi se stabileşte prin ordin al ministrului finanţelor publice. Comisionul de gestiune datorat FNGCIMM se calculeazã pe an la soldul creditului garantat şi se va plãti de cãtre finanţator, care, ulterior, îl recupereazã de la beneficiarul garanţiei guvernamentale.
ART. 36
În aplicarea prezentelor norme, Ministerul Dezvoltãrii Regionale şi Turismului şi Ministerul Finanţelor Publice pot emite instrucţiuni aprobate prin ordin comun al ministrului dezvoltãrii regionale şi turismului şi al ministrului finanţelor publice.
ART. 37
În aplicarea prevederilor art. 22 alin. (5) din Lege, se acordã reprezentanţilor legali ai finanţatorilor un mandat special în vederea notãrii şi radierii menţiunilor privind existenţa contractului de împrumut şi a convenţiei de fideiusiune în partea a III-a a cãrţilor funciare ale imobilelor.
ART. 38
(1) Beneficiarul şi finanţatorul rãspund, în condiţiile legii, pentru realitatea şi exactitatea datelor şi informaţiilor furnizate.
(2) La solicitarea Ministerului Dezvoltãrii Regionale şi Turismului, a Ministerului Finanţelor Publice sau a FNGCIMM, beneficiarul de credite şi finanţatorul pun la dispoziţie datele şi informaţiile în legãturã cu creditele bancare garantate şi dobânda subvenţionatã acordatã, în vederea fundamentãrii necesarului de fonduri din alocaţii bugetare şi a modului de utilizare a fondurilor publice utilizate.
ART. 39
Anexele nr. 1-4 fac parte integrantã din prezentele norme.
ANEXA 1
───────
la norme
────────
TERMENI ŞI EXPRESII
Termenii şi expresiile utilizate în norme au urmãtoarele semnificaţii:
1. asociaţie de proprietari - persoanã juridicã fãrã scop patrimonial, constituitã în baza Legii nr. 230/2007 privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea asociaţiilor de proprietari, cu modificãrile ulterioare;
2. cerere de platã parţialã - documentul prin care finanţatorul solicitã plata valorii parţiale de executare a garanţiei;
3. cerere de platã totalã - documentul prin care finanţatorul solicitã plata valorii totale de executare a garanţiei;
4. clãdire de locuit - bloc de locuinţe sau locuinţã unifamilialã, indiferent de data construirii;
5. constructor - operator economic cu activitate în construcţii şi/sau instalaţii pentru construcţii care acceptã sã execute lucrãri de intervenţie la anvelopa clãdirilor de locuit, în condiţiile normelor;
6. convenţie de implementare - document-cadru, încheiat între Ministerul Finanţelor Publice şi Fondul Naţional de Garantare a Creditelor pentru Întreprinderi Mici şi Mijlocii S.A. - I.F.N., denumit în continuare FNGCIMM, care cuprinde, în principal, termenii şi condiţiile mandatului acordat FNGCIMM şi clauze privind drepturile şi obligaţiile acestora privind acordarea, monitorizarea, raportarea şi executarea garanţiilor, precum şi data încetãrii rãspunderii;
7. convenţie de subvenţionare a dobânzii - convenţie care se încheie între Ministerul Dezvoltãrii Regionale şi Turismului şi finanţatori, cu avizul Ministerului Finanţelor Publice, privind termenii şi condiţiile de platã a dobânzii subvenţionate, în limita fondurilor alocate anual de la bugetul de stat;
8. documentaţie tehnicã - totalitatea documentelor, piese scrise şi desenate, necesare emiterii, în condiţiile legii, a autorizaţiei de construire sau a avizului tehnic prealabil prevãzut la art. 11 alin. (8) din Legea nr. 153/2011 privind mãsuri de creştere a calitãţii arhitectural-ambientale a clãdirilor, cu modificãrile ulterioare, precum şi contractãrii şi executãrii lucrãrilor de intervenţie pentru reabilitarea clãdirii;
9. instrucţiuni generale - document-cadru, aprobat de FNGCIMM, care stabileşte cadrul general aplicabil finanţatorilor în privinţa gestionãrii finanţãrilor garantate, în conformitate cu normele;
10. perioada de executare a lucrãrilor de intervenţie - perioada de maximum 6 luni calendaristice de la data efectuãrii primei trageri din creditul garantat, în care constructorul are obligaţia de a finaliza lucrãrile de intervenţie conform graficului de execuţie a acestora;
11. risc de credit - neplata, parţialã sau totalã, de cãtre beneficiarul de credit a creditului garantat;
12. soldul creditului garantat - suma trasã şi nerambursatã din creditul garantat;
13. valoarea parţialã de executare a garanţiei - suma aferentã unei rate de capital restante sau unei pãrţi din rata restantã ce urmeazã a fi plãtitã de cãtre Ministerul Finanţelor Publice de maximum 5 ori pe durata unui credit, ca urmare a producerii riscului de credit;
14. valoarea totalã de executare a garanţiei - suma aferentã soldului creditului garantat ce urmeazã a fi plãtitã de cãtre Ministerul Finanţelor Publice ca urmare a producerii riscului de credit, dupã ce a fost efectuatã plata a 5 rate de capital restante pe durata unui credit;
15. valoarea de execuţie a lucrãrilor de intervenţie - valoarea totalã a cheltuielilor prevãzute în devizul general, întocmit în conformitate cu prevederile Hotãrârii Guvernului nr. 28/2008 privind aprobarea conţinutului-cadru al documentaţiei tehnico-economice aferente investiţiilor publice, precum şi a structurii şi metodologiei de elaborare a devizului general pentru obiective de investiţii şi lucrãri de intervenţii.
ANEXA 2
───────
la norme
────────
FLUXUL INFORMAŢIONAL - DECIZIONAL
privind reabilitarea structural-arhitecturalã a anvelopei clãdirilor
de locuit cu finanţare prin credite bancare cu garanţie
guvernamentalã şi dobândã subvenţionatã, în condiţiile
prevederilor art. 16-26 din Legea nr. 153/2011 privind mãsuri
de creştere a calitãţii arhitectural-ambientale a clãdirilor
--------------
NOTĂ(CTCE)
Reprezentarea graficã a fluxului informaţional, se gãseşte în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 712 din 10 noiembrie 2011 la pagina 17, (a se vedea imaginea asociatã).
____________
*) Conform prevederilor art. 24 alin. (5) din Legea nr. 153/2011, cu modificãrile ulterioare, dupã expirarea termenului legal de 60 de zile de la data comunicãrii înscrisului prevãzut la art. 24 alin. (3) din aceeaşi lege cãtre debitor, titlul de creanţã devine titlu executoriu, în temeiul cãruia organele competente ale Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscalã vor proceda la aplicarea modalitãţilor de executare silitã potrivit dispoziţiilor Ordonanţei Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedurã fiscalã, republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
ANEXA 3
───────
la norme
────────
- model -
ASOCIAŢIA DE PROPRIETARI
Localitatea ....................................
Judeţul (sectorul) .............................
Str. ......... nr. ....., bl. ....., cod poştal ...........
Cod de înregistrare fiscalã ...............................
HOTĂRÂREA
adunãrii generale a proprietarilor nr. ...... din data de ....... pentru
contractarea unui credit bancar în condiţiile art. 16-26 din Legea
nr. 153/2011 privind mãsuri de creştere a calitãţii arhitectural-
ambientale a clãdirilor
Luând cunoştinţã de prevederile Legii nr. 153/2011 privind mãsuri de creştere a calitãţii arhitectural-ambientale a clãdirilor, cu modificãrile ulterioare,
adunarea generalã a proprietarilor, în şedinţa ordinarã/extraordinarã din data de ......., în prezenţa a ...... membri din totalul de ...... membri ai asociaţiei,
HOTĂRĂŞTE:
Contractarea unui credit bancar cu garanţie guvernamentalã şi dobândã subvenţionatã pentru reabilitarea structuralarhitecturalã a anvelopei blocului de locuinţe de cãtre asociaţia de proprietari din localitatea ........., judeţul/sectorul ........, str. ....... nr. ..., bl. ..., cod poştal ....., cod de înregistrare fiscalã ......, în condiţiile şi cu respectarea prevederilor Legii nr. 153/2011, cu modificãrile ulterioare.
Drept care împuterniceşte preşedintele asociaţiei de proprietari, doamna/domnul ........, având CNP ........., sã semneze contractul de credit, în numele şi pentru fiecare dintre proprietarii înscrişi în lista anexatã, care face parte integrantã din prezenta hotãrâre.
Prezenta hotãrâre se afişeazã la avizierul asociaţiei de proprietari începând cu data de ......... şi va însoţi documentaţia ce urmeazã a fi transmisã finanţatorului.
Preşedinte,
....................
(numele şi semnãtura)
L.S.
Contrasemneazã:
Administratorul Asociaţiei de proprietari .............
Comitetul executiv al Asociaţiei de proprietari ................
ANEXA 4
───────
la norme
────────
- model -
ASOCIAŢIA DE PROPRIETARI
Localitatea ...........................
Judeţul (sectorul) ....................
Str. ....... nr. ....., bl. ...., cod poştal ............
Cod de înregistrare fiscalã ..............
Nr. ......... din ........................
LISTA PROPRIETARILOR *)
- situaţie la data de ...........
Asociaţia de proprietari, prin preşedintele acesteia, declarã urmãtoarele: