Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
HOTARARE nr. 942 din 19 iulie 2006 pentru aprobarea Normelor de aplicare a Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 30/2006 privind functia de verificare a aspectelor procedurale aferente procesului de atribuire a contractelor de achizitie publica
EMITENT: GUVERNUL PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 661 din 1 august 2006
În temeiul art. 108 din Constituţia României, republicatã, şi al <>art. 12 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 30/2006 privind funcţia de verificare a aspectelor procedurale aferente procesului de atribuire a contractelor de achiziţie publica,
Guvernul României adopta prezenta hotãrâre.
ARTICOL UNIC
Se aproba Normele de aplicare a <>Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 30/2006 privind funcţia de verificare a aspectelor procedurale aferente procesului de atribuire a contractelor de achiziţie publica, prevãzute în anexa care face parte integrantã din prezenta hotãrâre.
PRIM-MINISTRU
CALIN POPESCU-TARICEANU
Contrasemneazã:
---------------
Ministrul finanţelor publice,
Sebastian Teodor Gheorghe Vladescu
p. Ministrul integrãrii
europene,
Adrian Ciocanea,
secretar de stat
p. Preşedintele Autoritãţii
Naţionale pentru Reglementarea
şi Monitorizarea Achiziţiilor
Publice,
Corneliu Burada
Bucureşti, 19 iulie 2006.
Nr. 942.
ANEXA
NORME
de aplicare a Ordonanţei de urgenta a
Guvernului nr. 30/2006 privind funcţia de verificare a aspectelor
procedurale aferente procesului de atribuire a contractelor de achiziţie publica
CAP. I
Dispoziţii generale
ART. 1
(1) Ministerul Finanţelor Publice este organul de specialitate al administraţiei publice centrale, responsabil pentru îndeplinirea funcţiei de verificare a aspectelor procedurale, prin urmãrirea modului de atribuire a contractelor de achiziţie publica, a contractelor de concesiune de lucrãri publice şi a contractelor de concesiune de servicii, finanţate din fonduri publice.
(2) Verificarea priveşte etapele procesului de achiziţie publica, dupã publicarea anunţului de participare pana la semnarea contractului. În cazul în care nu are loc semnarea contractului, activitatea de verificare înceteazã la comunicarea rezultatului privind procedura de atribuire.
(3) Fac obiectul verificãrii, în sensul prevederilor alin. (1), aspectele procedurale aferente procesului de atribuire a contractelor cu valorile precizate în <>art. 1 alin. (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 30/2006 privind funcţia de verificare a aspectelor procedurale aferente procesului de atribuire a contractelor de achiziţie publica, denumita în continuare ordonanta de urgenta.
(4) Verificarea aspectelor procedurale în domeniul achiziţiilor publice se exercita prin Unitatea pentru Coordonarea şi Verificarea Achiziţiilor Publice, denumita în continuare U.C.V.A.P., şi prin structurile subordonate, existente în cadrul direcţiilor generale ale finanţelor publice teritoriale, denumite în continuare compartimente de verificare a achiziţiilor publice.
(5) Verificarea aspectelor procedurale se efectueazã prin verificarea conformitatii documentaţiei de atribuire cu legislaţia privind atribuirea contractelor de achiziţie publica, a contractelor de concesiune de lucrãri publice şi a contractelor de concesiune de servicii, finanţate din fonduri publice, precum şi prin urmãrirea directa a modului de derulare a procedurii de atribuire a contractelor de achiziţie publica.
(6) Prin excepţie de la dispoziţiile alin. (1), în situaţiile reglementate de lege, în care este permisã încheierea contractului fãrã publicarea prealabilã a anunţului de participare, verificarea U.C.V.A.P. priveşte etapele procesului de achiziţie începând cu transmiterea invitatiei de participare pana la atribuirea şi semnarea contractului.
ART. 2
(1) U.C.V.A.P., prin aparatul central şi teritorial, verifica procedurile de atribuire a contractelor de achiziţie publica, de concesiune de lucrãri publice şi de concesiune de servicii de cãtre autoritãţile contractante.
(2) Autoritãţile contractante sunt definite la art. 8 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 34/2006 privind atribuirea contractelor de achiziţie publica, a contractelor de concesiune de lucrãri publice şi a contractelor de concesiune de servicii.
ART. 3
(1) U.C.V.A.P. funcţioneazã în mod independent din punct de vedere operational fata de structurile implicate în managementul şi contractarea fondurilor publice, precum şi fata de Autoritatea Nationala pentru Reglementarea şi Monitorizarea Achiziţiilor Publice, denumita în continuare A.N.R.M.A.P., şi de Consiliul Naţional de Soluţionare a Contestaţiilor.
(2) U.C.V.A.P. funcţioneazã în coordonarea directa a ministrului finanţelor publice, iar compartimentele de verificare a achiziţiilor publice funcţioneazã în cadrul direcţiilor generale ale finanţelor publice teritoriale şi sunt subordonate U.C.V.A.P.
(3) Aparatul central al U.C.V.A.P. coordoneazã din punct de vedere metodologic şi procedural intreaga activitate a compartimentelor teritoriale de verificare a achiziţiilor publice, precum şi a aparatului propriu.
(4) Compartimentele teritoriale de verificare a achiziţiilor publice desfãşoarã activitatea de verificare a aspectelor procedurale aferente procedurilor de atribuire, pe baza programului de activitate transmis de U.C.V.A.P.
ART. 4
(1) Pentru îndeplinirea funcţiei de verificare procedurala, U.C.V.A.P. exercita urmãtoarele atribuţii principale:
a) coordoneazã şi indruma activitatea aparatului propriu privind aplicarea unitarã a procedurilor de verificare în domeniul achiziţiilor publice;
b) asigura stabilirea şi aplicarea unui cadru unitar de elaborare şi implementare a procedurilor de verificare pentru atribuirea contractelor de achiziţie publica şi de concesiune;
c) verifica şi urmãreşte derularea procedurilor de atribuire a contractelor de achiziţie publica, a contractelor de concesiune de lucrãri publice şi a contractelor de concesiune de servicii finanţate din fonduri publice, cu respectarea legislaţiei în domeniu;
d) analizeazã documentaţia întocmitã de autoritatea contractantã în scopul atribuirii contractelor de achiziţie publica;
e) întocmeşte note intermediare, ori de câte ori pe parcursul unei proceduri de achiziţie publica se constata neconformitãţi în aplicarea legislaţiei în domeniul achiziţiilor publice;
f) emite avizul cu caracter consultativ, pe baza notelor intermediare, în situaţia în care sunt neconcordante în aplicarea legislaţiei în domeniul achiziţiilor publice;
g) elaboreazã raportul de activitate pentru fiecare procedura de atribuire a contractului de achiziţie publica ce a fost supusã verificãrii.
(2) U.C.V.A.P. promoveazã comunicarea şi bunele relaţii cu organizaţiile şi entitatile interesate în probleme de achiziţii publice.
(3) În exercitarea atribuţiilor sale, U.C.V.A.P. colaboreazã cu A.N.R.M.A.P., Consiliul Naţional de Soluţionare a Contestaţiilor, autoritãţile de management, cu alte structuri de control şi instituţii publice. În acest scop, U.C.V.A.P. va încheia protocoale cu autoritãţile şi instituţiile implicate.
ART. 5
(1) Verificarea aspectelor procedurale exercitatã de U.C.V.A.P. nu limiteazã în niciun fel atribuţiile A.N.R.M.A.P. sau ale Consiliului Naţional de Soluţionare a Contestaţiilor care decurg din aplicarea prevederilor legale în domeniul achiziţiilor publice.
(2) Activitatea desfasurata de U.C.V.A.P. nu limiteazã în niciun mod responsabilitãţile şi obligaţiile autoritãţilor contractante care decurg din aplicarea prevederilor legislaţiei în domeniul achiziţiilor publice.
CAP. II
Dispoziţii speciale
ART. 6
Activitatea de verificare procedurala în domeniul achiziţiilor publice se exercita de U.C.V.A.P. şi de structurile subordonate, pe baza de programe anuale, trimestriale şi lunare, aprobate de ministrul finanţelor publice.
ART. 7
(1) Proiectul programului de activitate pentru întregul aparat al U.C.V.A.P. se întocmeşte, într-o prima forma, pana la sfârşitul anului curent pentru anul urmãtor. Acesta conţine: procedurile de atribuire selectate pentru verificare, programarea procedurilor, timpul estimat pentru verificarea acestora, estimarea resurselor necesare a fi alocate procedurilor.
(2) La întocmirea proiectului programului de activitate se au în vedere: informaţiile privind programele anuale de achiziţii publice, transmise de autoritãţile contractante cãtre U.C.V.A.P., anunţurile de participare publicate sau invitaţia de participare, în cazul procedurii de negociere fãrã publicarea prealabilã a unui anunţ de participare, şi prioritãţile convenite din cooperarea cu A.N.R.M.A.P.
ART. 8
(1) Programul de activitate poate fi actualizat periodic în condiţiile modificãrii programelor anuale sau a procedurilor de achiziţie publica de cãtre autoritãţile contractante.
(2) Programul de activitate transmis compartimentelor de verificare a achiziţiilor publice din cadrul direcţiilor generale ale finanţelor publice teritoriale, rezultat din defalcarea programului de activitate al U.C.V.A.P., se actualizeazã ori de câte ori este necesar.
ART. 9
Selectarea procedurilor de achiziţie publica, de concesiune de lucrãri publice şi de concesiune de servicii în vederea verificãrii aspectelor procedurale se face folosindu-se analiza de risc, în principal, pe baza urmãtoarelor criterii:
a) valoarea estimatã a contractului de achiziţie publica sau concesiune de lucrãri publice ori servicii;
b) tipul şi dimensiunea autoritãţii contractante;
c) sursa de finanţare;
d) procedura de achiziţie publica utilizata;
e) istoricul şi experienta autoritãţii contractante în domeniul achiziţiilor publice.
ART. 10
(1) La data initierii procedurii de atribuire prevãzute la art. 1 alin. (2) din ordonanta de urgenta, respectiv la momentul transmiterii spre publicare a anunţului de participare sau a invitatiei de participare, în cazul negocierii fãrã publicarea prealabilã a unui anunţ de participare, autoritãţile contractante au obligaţia de a înştiinţa U.C.V.A.P. asupra procedurii de achiziţie care urmeazã a fi derulata.
(2) Autoritatea contractantã va transmite la sediul central al U.C.V.A.P. o documentaţie care va cuprinde: anunţul de participare transmis spre publicare sau invitaţia de participare, în cazul negocierii fãrã publicarea prealabilã a unui anunţ de participare, însoţit de fişa de prezentare conform formularului standard aplicabil.
(3) Documentaţia prevãzutã la alin. (2) poate fi transmisã prin oricare dintre urmãtoarele modalitãţi:
a) prin posta, cu confirmare de primire;
b) prin fax;
c) prin mijloace electronice;
d) prin orice combinatie a modalitãţilor prevãzute la lit. a)-c).
(4) Orice document trebuie înregistrat la U.C.V.A.P. în momentul primirii, respectiv în momentul transmiterii.
ART. 11
(1) Pentru procedura de achiziţie selectata în vederea verificãrii, conducãtorul U.C.V.A.P. sau al compartimentului teritorial de verificare a achiziţiilor publice are obligaţia de a emite avizul de verificare cãtre autoritatea contractantã şi de a-l transmite de îndatã acesteia.
(2) Avizul de verificare cãtre autoritatea contractantã conţine numele observatorilor desemnaţi şi solicitarea de prezentare a documentaţiei aferente procedurii de achiziţie.
ART. 12
Verificarea conformitatii procedurii de atribuire cu prevederile legislaţiei în vigoare se realizeazã pe elementele-cheie ce trebuie urmate în fiecare etapa procedurala, în funcţie de calendarul şi tipul acesteia. Toate verificãrile se efectueazã în termenul stabilit, pe baza instrucţiunilor cuprinse în Manualul operational pentru activitatea de observare şi verificare.
ART. 13
(1) În acţiunea de verificare a procedurii de atribuire a contractului de achiziţie publica, observatorii prevãzuţi la art. 5 alin. (2) din ordonanta de urgenta urmãresc, prioritar, urmãtoarele elemente-cheie:
a) respectarea regulilor şi principiilor care stau la baza atribuirii contractelor de achiziţie publica, a contractelor de concesiune de lucrãri publice şi a contractelor de concesiune de servicii;
b) modul în care se aplica şi se respecta procedura de achiziţie;
c) acuratetea documentelor supuse verificãrii;
d) modul în care se aplica de cãtre autoritãţile contractante criteriile de calificare şi selecţie a ofertanţilor şi criteriile de atribuire a contractelor de achiziţie publica, a contractelor de concesiune de lucrãri publice şi a contractelor de concesiune de servicii.
(2) În îndeplinirea atribuţiilor care le revin, observatorii au urmãtoarele obligaţii:
a) participa la şedinţa de deschidere a ofertelor şi la şedinţele ulterioare ale comisiei de evaluare având ca obiect evaluarea, analiza şi adjudecarea ofertei câştigãtoare;
b) verifica conformitatea procedurii de achiziţie publica aleasã de autoritatea contractantã cu legislaţia aplicabilã, privind: respectarea regulilor de publicitate, respectarea regulilor de participare a operatorilor economici la procedura de atribuire, conformitatea documentaţiei de atribuire a contractului de achiziţie publica, precum şi respectarea regulilor de evitare a conflictului de interese.
(3) În exercitarea atribuţiilor, observatorii au acces neingradit la toate documentele şi informaţiile legate de procedura de achiziţie. Aceştia pot solicita preşedintelui comisiei de evaluare din cadrul autoritãţii contractante, în cazuri temeinic justificate, informaţii suplimentare scrise, de natura sa conducã la lãmurirea aspectelor procedurale legate de derularea procedurii de atribuire.
(4) Accesul observatorilor la documentele şi informaţiile privind procedurile de atribuire a contractelor de achiziţie publica, a contractelor de concesiune de lucrãri publice şi a contractelor de concesiune de servicii se realizeazã cu respectarea normelor privind protecţia informaţiilor clasificate.
ART. 14
În exercitarea atribuţiilor de serviciu, observatorii desemnaţi pentru efectuarea verificãrii aspectelor procedurale întocmesc:
a) nota intermediara - imediat ce se constata abateri în aplicarea legislaţiei din domeniul achiziţiilor publice pe parcursul procedurii de atribuire. Nota intermediara conţine şi recomandãrile pentru corectarea abaterilor. Aceasta nota se înregistreazã la autoritatea contractantã şi se anexeazã la raportul de activitate;
b) raportul de activitate - pentru fiecare procedura de achiziţie publica verificata, dupã finalizarea activitãţii de observare, în care consemneazã principalele constatãri, anexând toate notele intermediare, precum şi avizul consultativ, dacã este cazul. Acesta se întocmeşte şi în cazul în care nu se ajunge la semnarea contractului. Raportul de activitate se înregistreazã la structura U.C.V.A.P. din care fac parte observatorii şi se transmite la autoritatea contractantã în termen de 5 zile lucrãtoare de la finalizarea activitãţii de verificare.
ART. 15
Avizul consultativ, prevãzut la art. 5 alin. (5) din ordonanta de urgenta, se emite de structura U.C.V.A.P. când se constata neconcordante în aplicarea legislaţiei în domeniul achiziţiilor publice. Avizul consultativ conţine neconcordante în aplicarea legislaţiei în vigoare din domeniul achiziţiilor publice şi se transmite autoritãţii contractante în cel mult 3 zile lucrãtoare de la stabilirea ofertei câştigãtoare.
ART. 16
(1) U.C.V.A.P. are obligaţia de a transmite avizul consultativ şi A.N.R.M.A.P., precum şi, dupã caz, organului ierarhic superior al autoritãţii contractante.
(2) În cazul proiectelor finanţate din fonduri europene, avizele consultative şi rapoartele de activitate se transmit şi autoritãţii de management competente.
ART. 17
(1) Autoritatea contractantã, pe baza notelor intermediare emise de observatori şi a avizului consultativ emis de structura U.C.V.A.P., poate dispune:
a) suspendarea procesului de atribuire a contractului de achiziţie publica, a contractului de concesiune de lucrãri publice sau a contractului de concesiune de servicii;
b) modificarea, încetarea, revocarea şi anularea actelor în legatura cu care s-a emis avizul consultativ;
c) alte mãsuri corective pentru remedierea neconformitatilor semnalate de observatori;
d) continuarea procesului de atribuire a contractului de achiziţie publica, a contractului de concesiune de lucrãri publice sau a contractului de concesiune de servicii.
(2) Responsabilitatea pentru deciziile adoptate pe parcursul procesului de atribuire a contractelor care intra sub incidenta legii privind atribuirea contractelor de achiziţie publica revine autoritãţii contractante.
(3) Decizia luatã de autoritatea contractantã se transmite de îndatã A.N.R.M.A.P. şi U.C.V.A.P.
CAP. III
Rãspunderea personalului
ART. 18
(1) Personalul U.C.V.A.P., denumit în continuare observatori, rãspunde de îndeplinirea atribuţiilor care îi revin din funcţia publica pe care o deţine, precum şi a atribuţiilor ce îi sunt delegate, potrivit legii.
(2) Observatorii rãspund de constatãrile înscrise în notele intermediare, în avizul consultativ, precum şi în raportul de activitate pentru fiecare procedura de achiziţie publica verificata, în conformitate cu <>Legea nr. 188/1999 privind Statutul funcţionarilor publici, republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
ART. 19
Observatorii au obligaţia sa respecte întocmai regimul juridic al conflictului de interese şi al incompatibilitãţilor în conformitate cu prevederile <>Legii nr. 161/2003 privind unele mãsuri pentru asigurarea transparenţei în exercitarea demnitatilor publice, a funcţiilor publice şi în mediul de afaceri, prevenirea şi sancţionarea coruptiei, cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
ART. 20
Observatorii au obligaţia sa pãstreze confidenţialitatea în legatura cu faptele, informaţiile sau documentele de care iau cunostinta în derularea procedurilor de atribuire a contractelor de achiziţii publice, a contractelor de concesiune de lucrãri publice şi a contractelor de concesiune de servicii în condiţiile legii, cu excepţia informaţiilor de interes public. Imediat dupã numirea lor ca observatori, aceştia au obligaţia de a semna declaraţia de impartialitate şi confidenţialitate.
ART. 21
(1) Observatorii sunt obligaţi sa urmeze forme de perfecţionare profesionalã organizate de Şcoala de Finanţe Publice şi Vama din cadrul Ministerului Finanţelor Publice, la cererea U.C.V.A.P.
(2) Observatorii sunt obligaţi sa isi îndeplineascã atribuţiile de serviciu cu responsabilitate, competenta, eficienta şi corectitudine.
ART. 22
Observatorii sunt obligaţi sa aibã o atitudine obiectivã, neutra fata de orice interes politic, economic, religios sau de alta natura, în exercitarea funcţiei publice. Acestora le este interzis sa solicite sau sa accepte, direct ori indirect, pentru ei sau pentru alţii, vreun avantaj ori beneficiu în considerarea funcţiei publice pe care o deţin sau sa abuzeze în vreun fel de aceasta funcţie.
CAP. IV
Dispoziţii finale
ART. 23
În scopul aplicãrii prezentelor norme, U.C.V.A.P. va elabora Manualul operational pentru activitatea de observare şi verificare a atribuirii contractelor de achiziţie publica, a contractelor de concesiune de lucrãri publice şi a contractelor de concesiune de servicii, care va fi aprobat prin ordin al ministrului finanţelor publice.
ART. 24
Compartimentele teritoriale de verificare a achiziţiilor publice vor raporta U.C.V.A.P. procedurile de achiziţii publice verificate şi rezultatele acestora, dupã cum urmeazã:
a) la termenele fixate, prin programul de activitate sau Manualul operational pentru activitatea de observare şi verificare a atribuirii contractelor de achiziţie publica, a contractelor de concesiune de lucrãri publice şi a contractelor de concesiune de servicii;
b) în termen de 10 zile lucrãtoare de la încheierea trimestrului, raportul privind modul de realizare a programului de activitate pe trimestrul încheiat.
ART. 25
U.C.V.A.P. va prezenta ministrului finanţelor publice raportul anual asupra activitãţii de verificare
desfãşurate de aparatul central şi teritorial.
-----------------
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect: