Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   HOTARARE nr. 941 din 10 iunie 2004  pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a   Legii nr. 198/2004 privind unele masuri prealabile lucrarilor de constructie de autostrazi si drumuri nationale    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

HOTARARE nr. 941 din 10 iunie 2004 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 198/2004 privind unele masuri prealabile lucrarilor de constructie de autostrazi si drumuri nationale

EMITENT: GUVERNUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 596 din 1 iulie 2004
În temeiul art. 108 din Constituţie, republicatã, precum şi al <>art. 19 din Legea nr. 198/2004 privind unele mãsuri prealabile lucrãrilor de construcţie de autostrãzi şi drumuri naţionale,

Guvernul României adoptã prezenta hotãrâre.

ARTICOL UNIC
Se aprobã Normele metodologice de aplicare a <>Legii nr. 198/2004 privind unele mãsuri prealabile lucrãrilor de construcţie de autostrãzi şi drumuri naţionale, prevãzute în anexa care face parte integrantã din prezenta hotãrâre.

PRIM-MINISTRU
ADRIAN NĂSTASE

Contrasemneazã:
---------------
p. Ministrul transporturilor,
construcţiilor şi turismului,
Ileana Tureanu,
secretar de stat

Ministru de stat,
ministrul administraţiei şi internelor,
Marian Florian Sãniuţã

Ministrul delegat
pentru administraţia publicã,
Gabriel Oprea

Ministrul agriculturii, pãdurilor
şi dezvoltãrii rurale,
Ilie Sârbu

Ministrul finanţelor publice,
Mihai Nicolae Tãnãsescu

Bucureşti, 10 iunie 2004.
Nr. 941.


ANEXĂ
NORME METODOLOGICE
de aplicare a <>Legii nr. 198/2004 privind unele
mãsuri prealabile lucrãrilor de construcţie de autostrãzi
şi drumuri naţionale

Lege:
Art. 1 - Prezenta lege stabileşte cadrul juridic pentruluarea unor mãsuri de pregãtire prealabilã a executãrii lucrãrilor de construcţie de autostrãzi şi drumuri naţionale prevãzute la <>art. 6 alin. (1) din Ordonanţa Guvernului nr. 43/1997 privind regimul drumurilor, aprobatã şi modificatã prin <>Legea nr. 82/1998 , republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare.

Norme metodologice:
ART. 1
Domeniul de aplicare prevãzut la <>art. 1 din Legea nr. 198/2004 privind unele mãsuri prealabile lucrãrilor de construcţie de autostrãzi şi drumuri naţionale, denumitã în continuare lege, este stabilit numai pentru realizarea lucrãrilor publice de interes naţional de autostrãzi şi drumuri naţionale prevãzute la <>art. 6 alin. (1) din Ordonanţa Guvernului nr. 43/1997 privind regimul drumurilor, aprobatã prin <>Legea nr. 82/1998 , republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare.

Lege:
Art. 3 - Expropriatorul întocmeşte o documentaţie tehnico-economicã pentru fiecare lucrare. Documentaţia tehnico-economicã cuprinde şi date privind încadrarea lucrãrii în planurile de urbanism şi amenajare a teritoriului, planuri cu amplasamentul lucrãrii, care conţin delimitarea suprafeţelor şi a construcţiilor propuse spre expropriere, cu indicarea numelor proprietarilor, precum şi a ofertelor de despãgubire pe categorii de imobile stabilite de cãtre persoane autorizate în evaluare. Planurile cu amplasamentul lucrãrii se vizeazã de cãtre Oficiul Naţional de Cadastru, Geodezie şi Cartografie*).
________
*) Prin <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 41/2004 pentru modificarea şi completarea <>Legii cadastrului şi a publicitãţii imobiliare nr. 7/1996 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 509 din 7 iunie 2004, s-a înfiinţat Agenţia Naţionalã de Cadastru şi Publicitate Imobiliarã, prin reorganizarea Oficiului Naţional de Cadastru, Geodezie şi Cartografie.

Norme metodologice:
ART. 2
(1) Conţinutul documentaţiei tehnicoeconomice este prevãzut în anexa care face parte integrantã din prezentele norme metodologice.
(2) Documentaţia cadastralã tehnicã pentru fiecare corp de proprietate afectat de expropriere se avizeazã şi se recepţioneazã, cu prioritate, de cãtre oficiile de cadastru şi publicitate imobiliarã, la solicitarea expropriatorului sau a proprietarului.
(3) În vederea realizãrii documentaţiilor cadastrale tehnice, în cazul în care proprietarii nu au putut fi identificaţi sau refuzã predarea actelor necesare acestei operaţiuni, oficiile de cadastru şi publicitate imobiliarã şi consiliile locale ale unitãţilor administrativ-teritoriale implicate vor furniza expropriatorului datele cu privire la identitatea proprietarilor rezultaţi în urma aplicãrii legislaţiei în vigoare, precum şi copii ale titlurilor de proprietate emise potrivit legii sau, în lipsa acestor titluri, copii ale proceselor-verbale de punere în posesie.
(4) Orice documentaţie tehnicã sau de evaluare realizatã anterior intrãrii în vigoare a <>Legii nr. 198/2004 , întocmitã în temeiul <>Legii nr. 33/1994 privind exproprierea pentru cauzã de utilitate publicã, se considerã valabilã.

Lege:
Art. 4 - (1) Pe baza documentaţiei tehnico-economice prevãzute la art. 3, Guvernul aprobã, prin hotãrâre, amplasamentul lucrãrii, declanşarea procedurii de expropriere a imobilelor care constituie amplasamentul, suma globalã estimatã a despãgubirilor, termenul în care aceasta se vireazã într-un cont bancar deschis pe numele expropriatorului şi sursa de finanţare.
(2) Planul cu amplasamentul lucrãrii, întocmit conform prevederilor art. 3 pe fiecare teritoriu administrativ, se aduce la cunoştinţã publicã prin afişarea la sediul consiliului local respectiv şi va rãmâne afişat pânã la finalizarea procedurii de despãgubire. Planul cu amplasamentul lucrãrii va fi publicat şi într-un ziar local.
(3) Suma globalã a despãgubirilor nu poate fi mai micã decât cuantumul total al despãgubirilor determinat de cãtre un evaluator autorizat şi se vireazã la dispoziţia expropriatorului în cel mult 30 de zile de la data intrãrii în vigoare a hotãrârii Guvernului prevãzute la alin. (1).

Norme metodologice:
ART. 3
(1) La sediul consiliului local al unitãţii administrativ-teritoriale în raza cãreia se aflã imobilele supuse exproprierii se afişeazã şi vor rãmâne afişate pânã la finalizarea procedurilor de acordare a despãgubirilor:
a) lista imobilelor propuse spre expropriere, cuprinzând datele de identificare a acestora, conform pct. 10 din anexã, document care va constitui anexã la hotãrârea Guvernului emisã în condiţiile art. 4 alin. (1) din lege;
b) planul cu amplasamentul lucrãrii, realizat pe baza datelor din documentaţiile cadastrale aferente imobilelor propuse spre expropriere, elaborat la scara 1: 1.000, având obligatoriu anexat coordonate ale punctelor de contur, în sistem de proiecţie Stereograficã 1970;
c) anunţul conform cãruia titularii dreptului de proprietate şi ai celorlalte drepturi reale au dreptul ca în termen de 30 de zile de la data intrãrii în vigoare a hotãrârii Guvernului sã depunã cererea prevãzutã de art. 5 din lege şi actele ce fac dovada dreptului de proprietate sau a altor drepturi reale.
(2) Expropriatorul va face publice, printr-un anunţ într-un ziar local, unitãţile administrativ-teritoriale afectate de traseul lucrãrii, precum şi data de la care lista şi planul menţionate mai sus vor fi afişate la sediile consiliilor locale pentru consultare.
(3) Expropriatorul poate notifica fiecare titular de drepturi reale, în scris, cu privire la imobilul propus spre a fi expropriat, precum şi cu privire la propunerea cuantumului despãgubirilor ce urmeazã a fi acordate, cu respectarea legislaţiei în vigoare.

Lege:
Art. 5 - (1) Plata despãgubirilor pentru imobilele expropriate în baza prevederilor art. 4 alin. (1) se face în baza cererilor adresate de cãtre titularii drepturilor reale, precum şi de cãtre orice persoanã care justificã un interes legitim.
(2) Cererea pentru plata despãgubirilor va conţine numele şi prenumele titularilor drepturilor reale, adresa de domiciliu, actele doveditoare referitoare la existenţa drepturilor reale asupra bunului imobil expropriat. Cererea, împreunã cu documentele doveditoare, originale şi/sau copii legalizate, va fi depusã, în termen de 30 de zile de la intrarea în vigoare a hotãrârii Guvernului prevãzute la art. 4 alin. (1), la sediul consiliului local pe raza cãruia se aflã imobilul.
(3) Dovada dreptului de proprietate şi a celorlalte drepturi reale asupra imobilelor expropriate se face prin mijloace de probã admise de lege, în funcţie de modalitatea de dobândire a drepturilor - convenţionalã, judiciarã, legalã, succesoralã, înţelegând prin dobândire şi constituirea sau reconstituirea dreptului de proprietate în baza unor legi speciale.
(4) În cazul în care titularii drepturilor reale nu depun cererea şi/sau documentele doveditoare, potrivit prevederilor alin. (1) şi (2), expropriatorul va notifica acestora sumele propuse pentru plata despãgubirilor şi le va consemna într-un cont bancar deschis pe numele expropriatului. Despãgubirile vor fi eliberate în condiţiile prezentei legi.
(5) În cazul în care despãgubirile referitoare la acelaşi imobil sunt cerute în concurs sau în contradictoriu de mai multe persoane îndreptãţite, despãgubirile se vor consemna pe numele tuturor, urmând sã fie împãrţite potrivit legii civile. Despãgubirea va fi eliberatã numai titularilor drepturilor dovedite prin hotãrâri definitive şi irevocabile. Eventualele litigii amânã plata despãgubirilor, dar nu suspendã transferul dreptului de proprietate cãtre expropriator.
(6) În situaţia în care imobilele ce urmeazã a fi expropriate fac obiectul unei succesiuni, iar succesorii nu sunt cunoscuţi sau nu pot prezenta certificat de moştenitor, dacã procedura succesoralã este deschisã, despãgubirea se va consemna pe seama succesiunii. În ipoteza în care procedura succesoralã nu este deschisã, un reprezentant al expropriatorului este îndreptãţit sã solicite deschiderea succesiunii, iar suma reprezentând despãgubirile va fi consemnatã într-un cont distinct, pe seama succesiunii. Despãgubirile vor fi plãtite numai succesorilor care îşi vor dovedi calitatea cu certificatul de moştenitor.
(7) În cazul altor situaţii litigioase decât cele prevãzute la alin. (5) şi (6), sumele aferente exproprierii se consemneazã pe numele persoanelor aflate în litigiu, urmând a fi plãtite în condiţiile prezentei legi.
Art. 6 - (1) În termen de 5 zile de la data intrãrii în vigoare a hotãrârii Guvernului prevãzute la art. 4 alin. (1), expropriatorul numeşte o comisie care verificã dreptul de proprietate ori alt drept real în temeiul cãruia cererea a fost formulatã şi se pronunţã asupra cuantumului despãgubirii, de comun acord cu proprietarul sau cu titularii altor drepturi reale.
(2) La solicitarea comisiei, petentul are obligaţia sã completeze documentaţia depusã privind calitatea de titular al dreptului real pentru care solicitã despãgubirea în termen de 15 zile. În caz contrar, comisia va consemna despãgubirea pe numele solicitantului, însã plata acesteia se va face numai la data la care solicitantul îşi va dovedi dreptul în condiţiile prezentei legi.
Art. 7 - Hotãrârea de stabilire a despãgubirilor, în condiţiile prevãzute la art. 6, se comunicã petentului şi se afişeazã, în extras, la sediul consiliului local în raza cãruia se aflã situat imobilul expropriat, precum şi la sediul expropriatorului.

Norme metodologice:
ART. 4
(1) Cererea pentru plata despãgubirilor va cuprinde cel puţin urmãtoarele menţiuni:
- numele, prenumele, adresa de domiciliu şi indicarea calitãţii celui care semneazã cererea (de titular al dreptului de proprietate sau al altui drept real ori mandatar al acestuia);
- elementele de identificare a imobilului propus spre expropriere (numãrul cadastral, suprafaţa, unitatea administrativ-teritorialã în care se situeazã);
- lista documentelor anexate ce fac dovada dreptului de proprietate şi/sau a altor drepturi reale;
- data şi semnãtura.
(2) În cazul în care existã mai mulţi titulari de drepturi reale cu privire la imobilul supus exproprierii, atunci cererea poate fi semnatã de cãtre toţi, personal sau prin mandatar împuternicit cu procurã specialã autenticã, iar procura se va ataşa cererii.
(3) Se considerã cerere în înţelesul art. 5 alin. (1) din lege şi orice manifestare de voinţã scrisã a titularului dreptului de proprietate sau al altor drepturi reale ori a persoanelor care justificã un interes legitim, fãcutã în temeiul <>Legii nr. 33/1994 , precum şi rãspunsul la notificãrile trimise deja de expropriator în temeiul acestei legi, din care sã rezulte acordul acestuia cu privire la cuantumul despãgubirii propuse.
(4) Cererea se va depune la sediul consiliului local al unitãţii administrativ-teritoriale însoţitã de documentele originale şi/sau copiile legalizate ale documentelor ce probeazã dreptul de proprietate sau alte drepturi reale.
(5) Consiliile locale vor constitui registre şi arhive speciale în care se vor înregistra şi se vor pãstra cererile pentru plata despãgubirilor formulate în condiţiile art. 5 din lege şi copiile certificate ale documentelor ataşate acestora. Registrele vor cuprinde menţiuni privitoare la:
a) data înregistrãrii cererii;
b) numele şi prenumele titularului/titularilor cererii;
c) elementele de identificare a imobilului pentru care se solicitã despãgubirea (numãrul cadastral, suprafaţa, unitatea administrativ-teritorialã în care se situeazã, proprietarul sau titularul altui drept real);
d) actele care însoţesc cererea.
(6) Membrii comisiei constituite conform art. 6 din lege au acces nelimitat la registre şi arhive.
(7) Dupã finalizarea procedurilor de acordare a despãgubirilor, registrele şi arhivele vor fi transmise expropriatorului pentru a fi pãstrate de acesta, conform reglementãrilor în vigoare.
ART. 5
Dovada dreptului de proprietate şi a celorlalte drepturi reale asupra imobilelor expropriate se va face prin orice mijloace de probã admise de lege, în funcţie de modalitatea de dobândire a drepturilor - convenţionalã, judiciarã, legalã, succesoralã -, prin dobândire înţelegându-se şi constituirea sau reconstituirea dreptului de proprietate în baza unor legi speciale.
ART. 6
(1) În situaţia în care titularul dreptului de proprietate sau al altui drept real care este cunoscut - a fost identificat pe baza documentaţiei tehnico-cadastrale, a titlului de proprietate, a procesului-verbal de punere în posesie, a posesiei de fapt, a registrului agricol şi a altor acte/fapte similare care produc efecte juridice potrivit legii nu face cererea sau nu depune actele doveditoare în termenul de 30 de zile prevãzut la art. 5 alin. (2) din lege, dupã expirarea acestui termen comisia va face menţiune despre aceasta într-un proces-verbal şi va adopta hotãrârea conform art. 7 din lege. Suma aferentã despãgubirilor va fi consemnatã pe numele persoanei/ persoanelor astfel identificate.
(2) Persoana îndreptãţitã se poate adresa expropriatorului cu o cerere însoţitã de actele doveditoare, în condiţiile art. 5 alin. (3) din lege ori în baza unei hotãrâri judecãtoreşti definitive şi irevocabile, solicitând eliberarea despãgubirii, potrivit legii.
ART. 7
(1) În situaţia în care coproprietarii aflaţi în concurs sunt de acord cu cuantumul despãgubirii propuse, între aceştia şi comisia prevãzutã la art. 6 alin. (1) din lege se va încheia un proces-verbal în care se va consemna acest fapt. Pe baza acestui proces-verbal comisia prevãzutã la art. 6 alin. (1) din lege va emite hotãrârea, care va avea conţinutul indicat la art. 10 alin. (1) din prezentele norme metodologice, şi va plãti coproprietarilor despãgubirea în contul indicat de aceştia sau în numerar.
(2) În situaţia în care coproprietarii aflaţi în concurs nu sunt de acord cu cuantumul despãgubirii propuse sau unii dintre aceştia nu se prezintã în faţa comisiei prevãzute la art. 6 alin. (1) din lege, între coproprietarii prezenţi şi comisie se va încheia un proces-verbal în care se va consemna acest fapt. În cazul în care coproprietarii prezenţi refuzã semnarea procesului-verbal, se va face menţiune despre aceasta în cuprinsul acestuia. În temeiul procesului-verbal comisia va emite hotãrârea pe baza cãreia expropriatorul va consemna despãgubirea pe numele tuturor.
(3) În situaţia în care aceeaşi despãgubire este cerutã în contradictoriu de cãtre mai multe persoane ce se pretind deopotrivã îndreptãţite şi între care existã un litigiu pe rolul instanţelor judecãtoreşti, comisia va solicita pãrţilor sã prezinte un certificat de grefã din care sã rezulte existenţa litigiului. Între comisie şi persoanele aflate în litigiu se va încheia un proces-verbal care va atesta situaţia de fapt. Pe baza acestuia comisia va emite hotãrârea în temeiul cãreia expropriatorul va consemna despãgubirea pe numele pãrţilor aflate în litigiu. Nu atrag suspendarea procedurii de verificare a dreptului de proprietate sau a altor drepturi reale existente şi de stabilire a cuantumului despãgubirilor procesele având ca obiect partajarea bunurilor imobile supuse exproprierii.
(4) În situaţia în care titularul dreptului de proprietate a înstrãinat imobilul prin simpla tradiţiune a titlului sau prin tradiţiunea titlului însoţitã de acte sub semnãturã privatã, comisia, împreunã cu cel puţin una dintre pãrţi, va încheia un proces-verbal în care se va consemna situaţia de fapt existentã şi se va indica pãrţilor sã procedeze la întocmirea formalitãţilor legale de înstrãinare. Pe baza acestui proces-verbal comisia va emite hotãrârea şi expropriatorul va consemna despãgubirea pe numele pãrţilor.
ART. 8
(1) În situaţia în care, ca urmare a procesului de identificare, rezultã cã titularul dreptului este decedat, iar procedura succesoralã nu a fost deschisã sau în cazul în care comisia este sesizatã de cãtre o persoanã în calitate de succesibil al defunctului, dar care nu deţine certificat de moştenitor, comisia consemneazã aceasta în procesul-verbal, iar un reprezentant împuternicit al expropriatorului, în calitate de persoanã interesatã, se va adresa unui notar din circumscripţia în care şi-a avut ultimul domiciliu defunctul, solicitându-i deschiderea procedurii succesorale.
(2) Suma reprezentând despãgubirile se va consemna pe numele notarului care dezbate procedura succesoralã, cu menţiunea cã suma face parte din masa succesoralã. Aceastã sumã va fi eliberatã de cãtre notar moştenitorilor, la cererea expropriatorului, pe baza certificatului de moştenitor sau pe baza unei hotãrâri judecãtoreşti definitive şi irevocabile.
(3) Dacã procedura succesoralã a fost deja deschisã, expropriatorul va consemna suma în aceleaşi condiţii.
ART. 9
(1) La nivelul fiecãrei unitãţi administrativteritoriale se va constitui, în condiţiile legii, o comisie care va analiza cererile şi actele depuse în condiţiile art. 5 din lege de titularii de drepturi reale. Prin grija consiliului local se va constitui un secretariat al comisiei, care va asigura arhivarea şi înregistrarea cererilor şi a actelor depuse în baza art. 5 din lege.
(2) Comisia care verificã dreptul de proprietate sau alt drept real este formatã din 5 membri, dupã cum urmeazã:
a) primarul unitãţii administrativ-teritoriale sau, în lipsa acestuia, viceprimarul;
b) un reprezentant al prefecturii;
c) un reprezentant al oficiului de cadastru şi publicitate imobiliarã;
d) 2 reprezentanţi ai expropriatorului, având calificare juridicã.
(3) Secretarul unitãţii administrativ-teritoriale asigurã secretariatul comisiei.
(4) Comisia se va întruni pe baza convocãrii trimise de expropriator. Comisia îşi va desfãşura activitatea la sediul consiliului local, în spaţii corespunzãtoare, puse la dispoziţie prin grija autoritãţilor locale.
(5) Şedinţele comisiei se vor ţine sãptãmânal sau ori de câte ori va fi necesar, pânã la data la care toate sumele reprezentând despãgubirile imobilelor supuse exproprierii vor fi plãtite titularilor de drepturi reale sau vor fi consemnate pe numele acestora, în condiţiile legii.
(6) Comisia este legal întrunitã şi îşi poate desfãşura lucrãrile în prezenţa a cel puţin 3 membri, prezenţa reprezentanţilor expropriatorului fiind obligatorie. La fiecare şedinţã a comisiei membrii prezenţi vor desemna un preşedinte care va conduce lucrãrile acesteia.
(7) În termen de 10 zile de la data înregistrãrii cererii depuse în condiţiile art. 5 din lege, comisia va analiza cererea şi actele anexate acesteia şi va transmite, prin reprezentantul expropriatorului, titularului/titularilor cererii o convocare scrisã, prin poştã, cu scrisoare recomandatã cu confirmare de primire.
(8) Convocarea va cuprinde data, ora şi locul şedinţei în cadrul cãreia va fi discutatã cererea depusã în baza art. 5 din lege, elementele de identificare a imobilului propus spre expropriere, valoarea despãgubirii, determinatã pe baza raportului de evaluare, şi eventualele acte pe care titularul cererii trebuie sã le depunã în termenul legal la secretariatul comisiei în completarea celor anexate cererii.
(9) În cazul în care titularul dreptului real a fãcut cererea, a depus în termen actele care fac dovada calitãţii sale şi este de acord cu suma propusã cu titlu de despãgubire, dupã verificarea actelor care atestã dreptul real, între comisie şi acesta/aceştia se încheie un procesverbal în care se menţioneazã acordul titularului dreptului real, document care se semneazã de cãtre membrii comisiei şi de cãtre titular.
(10) În situaţia în care titularul dreptului real nu este de acord cu cuantumul despãgubirii, se face menţiune despre aceastã situaţie în procesul-verbal, arãtându-se cã titularul dreptului real este îndreptãţit sã se adreseze instanţei de judecatã în condiţiile prevederilor <>art. 21-27 din Legea nr. 33/1994 . Procesul-verbal se semneazã de cãtre membrii comisiei şi de cãtre titular sau se menţioneazã faptul cã acesta nu poate semna sau refuzã sã semneze.
(11) În cazul în care titularul dreptului real a fãcut cererea, dar nu a depus în termen actele care fac dovada calitãţii sale, comisia va face menţiune despre acesta într-un proces-verbal şi va adopta hotãrârea prevãzutã de art. 7 din lege.
(12) În toate cazurile procesele-verbale se consemneazã şi se pãstreazã într-un registru unic, numerotat şi sigilat.
ART. 10
(1) În toate cazurile prevãzute de lege şi în prezentele norme metodologice, comisia va emite o hotãrâre de stabilire a despãgubirilor, care va cuprinde menţiuni privitoare la:
a) data emiterii şi componenţa comisiei;
b) elementele de identificare a imobilului afectat (numãr cadastral, suprafaţa, unitatea administrativ-teritorialã pe raza cãreia este situat);
c) datele de identificare a titularului cererii (dacã a fost formulatã cererea) şi numele şi prenumele persoanelor îndreptãţite sã primeascã despãgubiri sau menţiunea conform cãreia nu a fost depusã nici o cerere întemeiatã pe dispoziţiile art. 5 din lege;
d) poziţia titularului cererii/persoanelor îndreptãţite sã primeascã despãgubiri cu privire la cuantumul despãgubirilor, exprimatã în cuprinsul procesului-verbal, sau menţiunea referitoare la neprezentarea acestuia în faţa comisiei;
e) valoarea despãgubirilor şi modul de platã a acestora;
f) actele avute în vedere la emiterea hotãrârii;
g) concluzia comisiei şi textul de lege pe care se întemeiazã;
h) calea de atac împotriva hotãrârii şi termenul în care poate fi exercitatã.
(2) Hotãrârile comisiei vor fi emise în 4 exemplare originale şi vor purta semnãturile membrilor prezenţi. Hotãrârea va avea ca anexã procesul-verbal întocmit în condiţiile art. 9 din prezentele norme metodologice.
(3) Hotãrârea comisiei poate fi revocatã pentru motive temeinice. În acest caz titularul cererii va fi notificat.
(4) Hotãrârea se comunicã în original titularului cererii prin scrisoare recomandatã cu confirmare de primire sau poate fi ridicatã personal de titularul cererii ori de mandatarul acestuia cu procurã specialã autenticã, cu semnãturã de primire.
(5) Hotãrârile care se vor emite în aplicarea art. 5 din lege, cuprinzând şi cuantumul despãgubirilor, se vor afişa la sediile consiliilor locale ale unitãţilor administrativteritoriale, se vor afla spre consultare la sediul expropriatorului şi, dupã caz, vor fi comunicate birourilor de carte funciarã în a cãror razã teritorialã de activitate sunt situate imobilele ce fac obiectul exproprierii, care vor proceda la notarea imediatã a hotãrârilor şi la înscrierea interdicţiei legale de înstrãinare şi grevare a imobilelor supuse exproprierii, respectiv a interdicţiei de construire, conform legislaţiei în vigoare.
(6) În cazul în care expropriatorul a consemnat despãgubirile într-un cont bancar, atunci un exemplar al hotãrârii se va comunica unitãţii bancare la care s-a deschis contul pe numele titularului/titularilor de drepturi reale.

Lege:
Art. 8 - În termen de 5 zile, dar nu mai târziu de 15 zile de la data emiterii hotãrârii comisiei prevãzute la art. 6, expropriatorul efectueazã, prin transfer bancar sau numerar, plata despãgubirilor cãtre titularii drepturilor reale asupra imobilelor expropriate sau consemnarea acestora în condiţiile art. 5 alin. (4)-(6) şi ale art. 6 alin. (2).

Norme metodologice:
ART. 11
(1) În cazul în care plata se va face în numerar, persoanele îndreptãţite se vor prezenta la sediul expropriatorului sau în alt loc indicat de acesta pentru ridicarea despãgubirilor. Eliberarea în numerar a despãgubirilor se face pe baza actului de identitate şi a hotãrârii comisiei, în original sau în copie legalizatã.
(2) În cazul în care existã mai multe persoane îndreptãţite sã primeascã despãgubiri, eliberarea sumei în numerar se va face tuturor titularilor de drepturi reale sau mandatarilor acestora, cu procurã autenticã şi specialã, care vor semna de primire. Mai multe persoane pot fi reprezentate de un singur mandatar.
(3) Consemnarea despãgubirilor se va face de cãtre expropriator la unitãţi bancare, dupã urmãtoarea procedurã:
a) în cazul în care existã un singur titular de drepturi reale, al cãrui drept este recunoscut de comisia constituitã de expropriator, atunci expropriatorul va consemna despãgubirile pe numele acestuia;
b) în cazul în care existã mai mulţi titulari de drepturi reale care nu au convenit asupra despãgubirilor, atunci expropriatorul va consemna despãgubirile pe numele tuturor. La cererea expropriatorului, unitatea bancarã va elibera despãgubirile persoanelor care îşi probeazã dreptul real în faţa expropriatorului, în temeiul unei hotãrâri judecãtoreşti definitive şi irevocabile sau în temeiul unui alt act autentic prin care se consfinţeşte învoiala tuturor titularilor de drepturi reale cu privire la cuantumul despãgubirilor ce le revin fiecãruia dintre ei;
c) în cazul în care existã mai multe persoane care pretind în contradictoriu un drept real, atunci expropriatorul va consemna despãgubirile pe numele tuturor pãrţilor aflate în litigiu. La cererea expropriatorului, unitatea bancarã va elibera despãgubirile persoanei care îşi probeazã dreptul real în temeiul unei hotãrâri judecãtoreşti definitive şi irevocabile;
d) în cazul în care titularul unic sau unul/unii dintre titularii de drepturi reale este decedat şi procedura succesoralã a fost deschisã, expropriatorul va consemna despãgubirile pe seama succesiunii într-un cont deschis pe numele notarului pe rolul cãruia se aflã procedura succesoralã, cu menţiunea cã suma reprezintã despãgubire în temeiul legii. La cererea expropriatorului, suma va fi eliberatã de cãtre notar moştenitorilor, pe bazã de certificat de moştenitor sau în temeiul unei hotãrâri judecãtoreşti definitive şi irevocabile;
e) în cazul în care titularul unic sau unul/unii dintre titularii de drepturi reale este decedat şi succesiunea nu a fost deschisã, expropriatorul va solicita deschiderea succesiunii. În acest caz procedura de consemnare şi de acordare a despãgubirilor va fi aceeaşi ca şi în cazul precedent.
(4) La cererea expropriatorului, unitatea bancarã va deschide conturi pe numele persoanelor sus-menţionate pe baza informaţiilor furnizate de expropriator cu privire la numele persoanelor şi la elementele de identificare a imobilului ce urmeazã a fi expropriat. Unitatea bancarã va elibera sumele consemnate doar la cererea expropriatorului şi numai persoanei indicate de cãtre acesta.

Lege:
Art. 9 - Expropriatul nemulţumit de cuantumul despãgubirii prevãzute la art. 8, precum şi orice persoanã care se considerã îndreptãţitã la despãgubire pentru exproprierea imobilului, se poate adresa instanţei judecãtoreşti competente în termen de 3 ani de la data intrãrii în vigoare a hotãrârii Guvernului prevãzute la art. 4 alin. (1) sau în termen de 15 zile de la data la care i-a fost comunicatã hotãrârea comisiei prin care i s-a respins, în tot sau în parte, cererea de despãgubire. Acţiunea formulatã în conformitate cu prevederile prezentului articol se soluţioneazã potrivit dispoziţiilor <>art. 21-27 din Legea nr. 33/1994 privind exproprierea pentru cauzã de utilitate publicã, în ceea ce priveşte stabilirea despãgubirii. În acest caz, plata despãgubirii se face de cãtre expropriator în termen de 30 de zile de la data solicitãrii, pe baza hotãrârii judecãtoreşti definitive şi irevocabile de stabilire a cuantumului acesteia.

Norme metodologice:
ART. 12
(1) Cererile întemeiate pe dispoziţiile art. 9 din lege se vor depune la tribunalul în a cãrui razã teritorialã sunt situate imobilele ce fac obiectul exproprierii.
(2) Procesele având ca obiect cererile prevãzute de art. 9 din lege se judecã în contradictoriu cu statul român reprezentat de expropriator.

Lege:
Art. 13 - (1) Autorizaţia de construire pentru lucrãri, în toate cazurile, se emite imediat, potrivit <>art. 6 alin. (13) din Legea nr. 50/1991 privind autorizarea executãrii lucrãrilor de construcţii, republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
(2) Pe terenurile expropriate sunt interzise începerea şi/sau continuarea construcţiilor, cu sau fãrã autorizaţie, a instalaţiilor sau a altor bunuri imobile de orice naturã.

Norme metodologice:
ART. 13
(1) Ansamblul de lucrãri necesare în vederea începerii execuţiei, constând în delimitarea amprizei, pichetarea, defrişarea, îndepãrtarea stratului vegetal şi altele asemenea, constituie mãsuri de pregãtire prealabilã a executãrii lucrãrilor.
(2) Autorizarea executãrii lucrãrilor, în toate cazurile, are ca obiect şi lucrãrile prevãzute la alin. (1).
(3) În situaţia în care autorizarea lucrãrilor se solicitã pe obiecte/faze de execuţie, emiterea autorizaţiei de construire se face pentru toatã lucrarea imediat, o datã cu solicitarea autorizãrii executãrii mãsurilor prevãzute la alin. (1), în conformitate cu prevederile <>art. 6 alin. (13) din Legea nr. 50/1991 privind autorizarea executãrii lucrãrilor de construcţii, republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
(4) În condiţiile prevãzute la alin. (3), în vederea simplificãrii procedurii de autorizare, cererea în vederea emiterii autorizaţiei de execuţie va fi însoţitã de urmãtoarele documente:
a) hotãrârea Guvernului prevãzutã la art. 4 din lege;
b) memoriul justificativ, cu descrierea lucrãrilor şi încadrarea acestora în documentaţiile de urbanism şi de amenajarea teritoriului aprobate;
c) planurile cu amplasamentul lucrãrii;
d) certificatul de urbanism;
e) dovada titlului de proprietate a statului asupra imobilelor, care va putea fi fãcutã pânã la finalizarea lucrãrilor de construcţie, conform reglementãrilor în vigoare.
(5) Prin autorizaţia de construire emisã în condiţiile alin. (3), autoritatea administraţiei publice emitente va preciza termenele pânã la care documentaţia în vederea autorizãrii urmeazã sã fie definitivatã, potrivit anexei nr. 1 la <>Legea nr. 50/1991 privind autorizarea lucrãrilor de construcţii, republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
(6) Începerea/continuarea oricãror lucrãri de construcţii, altele decât cele care fac obiectul prezentei legi, pe terenuri expropriate în acest scop este interzisã. În aceste condiţii, autoritãţile competente vor aplica mãsurile legale necesare anulãrii autorizaţiilor de construire emise anterior exproprierii şi orice alte mãsuri prevãzute de legislaţia în vigoare.

Lege:
Art. 14 - (1) Scoaterea, definitivã ori temporarã, a terenurilor necesare pentru lucrãri de construcţie de autostrãzi şi drumuri naţionale din circuitul agricol şi, respectiv, din fondul forestier naţional, se excepteazã de la plata taxelor prevãzute la <>art. 92 alin. (4) din Legea fondului funciar nr. 18/1991 , republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, respectiv a taxelor şi a celorlalte sume datorate potrivit <>art. 55, 56 şi 58 din Legea nr. 26/1996 - Codul silvic, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, şi <>art. 24 alin. (2) din Ordonanţa Guvernului nr. 96/1998 privind reglementarea regimului silvic şi administrarea fondului forestier naţional, aprobatã şi modificatã prin <>Legea nr. 141/1999 , republicatã, cu modificãrile ulterioare.
(2) În vederea asigurãrii continuitãţii echilibrului ecologic în ţara noastrã prin asigurarea integritãţii fondului forestier naţional, sumele echivalente taxei de scoatere definitivã din circuitul silvic a terenurilor forestiere, contravaloarea pierderii de creştere a arboretului, dacã terenul este acoperit cu pãdure, precum şi cheltuielile de instalare a vegetaţiei forestiere şi de întreţinere a acesteia pânã la realizarea stãrii de masiv, prevãzute de lege, se asigurã de la bugetul de stat, pe bazã de programe anuale.
(3) Sumele echivalente taxei de scoatere definitivã din circuitul silvic a terenurilor forestiere se varsã în fondul de ameliorare a fondului funciar cu destinaţie silvicã aflat la dispoziţia autoritãţii publice centrale care rãspunde de silviculturã.
(4) Sumele echivalente contravalorii pierderii de creştere a arboretului, precum şi cheltuielile de instalare a vegetaţiei forestiere şi de întreţinere a acesteia pânã la realizarea stãrii de masiv se varsã la Fondul de conservare şi regenerare a pãdurilor, constituit la Regia Naţionalã a Pãdurilor - Romsilva.

Norme metodologice:
ART. 14
Pe bazã de programe anuale se asigurã de la bugetul de stat sumele echivalente taxei de scoatere definitivã din circuitul silvic a terenurilor forestiere şi contravaloarea pierderii de creştere a arboretului conform prevederilor art. 14 alin. (2)-(4) din lege.

Lege:
Art. 15 - Transferul imobilelor din proprietatea privatã în proprietatea publicã a statului şi în administrarea expropriatorului opereazã de drept la data plãţii despãgubirilor pentru expropriere sau, dupã caz, la data consemnãrii acestora, în condiţiile prezentei legi.

Norme metodologice:
ART. 15
(1) Dovada trecerii imobilelor supuse exproprierii din proprietatea privatã în proprietatea publicã a statului şi în administrarea expropriatorului se face cu hotãrârea comisiei emisã în condiţiile din prezentele norme metodologice, însoţitã de unul dintre urmãtoarele documente:
a) dovada plãţii în numerar;
b) copia ordinului de transfer al despãgubirilor în contul titularului/titularilor de drepturi reale, în cazul plãţii prin transfer bancar;
c) certificat emis de notarul la biroul cãruia a fost înregistratã cererea de deschidere a procedurii succesorale formulatã de expropriator şi recipisa cu care s-a fãcut consemnarea despãgubirii pe numele sãu, conform art. 11 alin. (2) din prezentele norme metodologice;
d) dovada consemnãrii despãgubirilor la o unitate bancarã.
(2) Expropriatorul poate intra în posesia terenurilor în termen de 5 zile calendaristice de la data la care a fost fãcutã plata sau, dupã caz, consemnarea despãgubirii.
(3) Expropriatorul poate intra în posesia terenurilor afectate de construcţii cu destinaţia de locuinţã în termen de 10 zile calendaristice de la data la care se vor îndeplini urmãtoarele condiţii:
a) obligaţia de platã a despãgubirilor a fost îndeplinitã;
b) titularului dreptului real i-a fost pusã la dispoziţie o altã locuinţã, în condiţiile legii.
(4) Intabularea dreptului de proprietate publicã a statului se face în baza cererii expropriatorului, în conformitate cu prevederile <>Legii cadastrului şi a publicitãţii imobiliare nr. 7/1996 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, în registrele speciale deschise la birourile de Carte funciarã.

Lege:
Art. 17 - Serviciile privind avizarea şi înregistrarea documentaţiilor cadastral-juridice sunt scutite de la plata taxelor, iar taxele aferente procedurii de intabulare pentru terenurile necesare realizãrii lucrãrilor de construire de autostrãzi şi drumuri naţionale, precum şi orice alte taxe datorate bugetului de stat sau bugetelor locale sunt scutite de la platã.

Norme metodologice:
ART. 16
Taxele scutite/exceptate de la platã conform legislaţiei în vigoare sunt urmãtoarele:
1. taxele aferente urmãtoarelor activitãţi administrative, specific autorizate, desfãşurate de Agenţia Naţionalã de Cadastru şi Publicitate Imobiliarã şi de unitãţile subordonate, potrivit legii:
a) taxa pentru eliberarea avizului de începere a execuţiei lucrãrilor datoratã oficiilor de cadastru, oficiilor de cadastru şi publicitate imobiliarã;
b) taxa de avizare a planurilor cadastrale (în cazul terenurilor cu o suprafaţã mai mare de 1 ha în intravilan şi 10 ha în extravilan);
c) taxa pentru obţinerea de planuri şi coordonate puncte geodezice;
d) taxa de atribuire a numãrului cadastral;
e) taxa de timbru pentru dezbaterea succesiunii în vederea exproprierii pentru lucrãrile de construcţii de autostrãzi şi drumuri naţionale;
2. taxele percepute de birourile de carte funciarã din cadrul oficiilor de cadastru şi publicitate imobiliarã pentru deschiderea şi operarea în cuprinsul cãrţilor funciare şi taxele judiciare de timbru aferente;
3. taxele pentru eliberarea certificatului de urbanism, a avizelor şi a autorizaţiei de construire, precum şi orice alte taxe prevãzute pentru începerea execuţiei lucrãrilor, conform prevederilor legale;
4. orice alte taxe prevãzute de lege şi datorate bugetului de stat şi bugetelor locale în legãturã cu operaţiunile efectuate în baza <>Legii nr. 198/2004 .


ANEXĂ
la normele metodologice

CONŢINUTUL
documentaţiei tehnico-economice

1. Date generale:
- denumirea lucrãrii;
- amplasarea în teritoriu a lucrãrii;
- numãrul contului bancar aferent lucrãrii, deschis de Compania Naţionalã de Autostrãzi şi Drumuri Naţionale din România, din care se vor plãti despãgubirile aferente procedurii de expropriere prevãzute de lege.
2. Memoriu justificativ, care va conţine:
- descrierea lucrãrii;
- date care sã justifice avantajele economico-sociale, ecologice sau de orice altã naturã, care susţin necesitatea lucrãrii;
- date care sã descrie inconvenientele de ordin economic, social, ecologic sau de orice altã naturã ale realizãrii lucrãrii.
3. Extras din documentaţia de urbanism sau de amenajare a teritoriului aprobatã, în ale cãrei prevederi se înscrie lucrarea, însoţitã de copia actului de aprobare conform legii a respectivei documentaţii
4. Modul de stabilire a ofertelor de despãgubire pe categorii de imobile de cãtre persoane autorizate, cu precizarea sumelor oferite
5. Evaluarea costurilor lucrãrii (mii lei):
- total: ....................., din care costuri legate de realizarea exproprierii ...............................
6. Evaluarea duratei de realizare a lucrãrii (luni):
- total: .................., din care durata procedurii de expropiere ...............................................
7. Planul de situaţie al lucrãrii, vizat de cãtre Agenţia Naţionalã de Cadastru şi Publicitate Imobiliarã
8. Evidenţierea imobilelor propuse pentru expropriere, cu indicarea titlularului/titularilor dreptului de proprietate sau a altui drept real, aşa cum rezultã din documentaţiile tehnico-cadastrale întocmite pentru fiecare imobil
9. Documentaţiile cadastrale, care vor fi regularizate de cãtre expropriator pe baza proiectului tehnic şi a detaliilor de execuţie, cu respectarea reglementãrilor în vigoare
10. Datele de identificare a imobilelor supuse exproprierii, care vor face obiectul unei anexe la hotãrârea Guvernului prevãzutã la art. 4 alin. (1) din lege, cuprinzând:


┌────┬───────┬──────────────┬─────────┬───────────────────┬─────────┬────────┐
│Nr. │Judeţul│ Unitatea │ Nr. │Suprafaţa terenului│Suprafaţa│Numele │
│crt.│ │administrativ-│cadastral├─────────┬─────────┤construc-│proprie-│
│ │ │ teritorialã │ │Suprafaţa│Suprafaţa│ ţiilor │tarului │
│ │ │ │ │rezultatã│rezultatã│ │conform │
│ │ │ │ │din acte │ din │ │documen-│
│ │ │ │ │ │mãsurã- │ │taţiilor│
│ │ │ │ │ │ tori │ │tehnico-│
│ │ │ │ │ │ │ │cadas- │
│ │ │ │ │ │ │ │trale │
├────┼───────┼──────────────┼─────────┼─────────┼─────────┼─────────┼────────┤
│ 1. │ 2 │ 3 │ 4 │ 5 │ 6 │ 7 │ 8 │
├────┼───────┼──────────────┼─────────┼─────────┼─────────┼─────────┼────────┤
│ 1. │ │ │ │ │ │ │ │
├────┼───────┼──────────────┼─────────┼─────────┼─────────┼─────────┼────────┤
│ 2. │ │ │ │ │ │ │ │
├────┼───────┼──────────────┼─────────┼─────────┼─────────┼─────────┼────────┤
│ 3. │ │ │ │ │ │ │ │
└────┴───────┴──────────────┴─────────┴─────────┴─────────┴─────────┴────────┘



-----
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016