Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
În temeiul art. 23 şi al <>art. 33 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 31/1997 privind regimul investiţiilor strãine în România, Guvernul României hotãrãşte: ART. 1 Se aproba Normele metodologice pentru aplicarea <>Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 31/1997 privind regimul investiţiilor strãine în România, prevãzute în anexa care face parte integrantã din prezenta hotãrâre. ART. 2 Agenţia Romana de Dezvoltare, Fondul Proprietãţii de Stat şi Ministerul Finanţelor vor lua mãsurile necesare în scopul aplicãrii normelor metodologice menţionate la art. 1. PRIM-MINISTRU VICTOR CIORBEA Contrasemneazã: ------------------ Ministrul reformei, preşedintele Consiliului pentru Reforma, Ilie Serbanescu Ministrul finanţelor, Daniel Daianu Preşedintele Consiliului de administraţie al Fondului Proprietãţii de Stat, Sorin Dimitriu Ministrul privatizãrii, Valentin M. Ionescu ANEXA 1 NORME METODOLOGICEpentru aplicarea prevederilor <>Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 31/1997 privind regimul investiţiilor strãine în România 1. Pentru a beneficia de facilitãţile fiscale şi vamale prevãzute de <>Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 31/1997 , denumita în continuare ordonanta, persoana fizica strãinã îşi va dovedi identitatea şi statutul cu pasaportul personal. Persoanele juridice strãine cu scop patrimonial îşi dovedesc statutul organic cu documentele de constituire şi înregistrare la organele competente din ţara în care îşi au sediul (în original şi copii traduse şi autentificate), iar persoanele juridice fãrã scop patrimonial îşi dovedesc statutul organic prin actul de recunoaştere prevãzut la <>art. 43 din Legea nr. 105/1992 cu privire la reglementarea raporturilor de drept internaţional privat, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 245 din 1 octombrie 1992. Domiciliul persoanei fizice strãine se dovedeşte cu menţiunea corespunzãtoare în pasaport. Adresa exactã se dovedeşte printr-o declaraţie autentificatã, data pe propria rãspundere. Sediul persoanei juridice se dovedeşte cu documentele de constituire şi înregistrare. 2. Conversia creanţelor rezultate din exporturi în România sau din credite acordate, în pãrţi sociale ale societãţilor comerciale debitoare sau în acţiuni emise de acestea, conform art. 1 alin. (2) lit. e) din ordonanta, se poate face pe baza actelor juridice încheiate, în acest sens, pe teritoriul României, între investitorul strãin titular al dreptului de creanta şi societatea comercialã debitoare, fie prin cesionare de pãrţi sociale sau acţiuni existente, fie prin emisiune de noi pãrţi sociale sau acţiuni. Creanţele trebuie sa fie certe şi exigibile. 3. În sensul ordonanţei, prin producţie proprie se înţelege procesul de prelucrare sau transformare a unor bunuri în cadrul unitãţii de producţie a societãţii comerciale cu capital strãin, persoana juridicã romana, în vederea obţinerii unor semifabricate, componente sau produse finite cu caracteristici fizice, chimice sau tehnico-functionale distincte fata de bunurile prelucrate sau transformate. Se considera producţie proprie şi activitatea de asamblare a componentelor astfel obţinute, precum şi asamblarea acestora, împreunã cu componente dobândite de la teri. Linia de finanţare prevãzutã la art. 6 alin. (1) şi sursele de plata prevãzute la art. 6 alin. (3) din ordonanta exclud sursele de credite proprii ale societãţilor comerciale sau ale instituţiilor de credit, persoane juridice romane, şi nu pot fi garantate cu patrimoniul unei persoane juridice romane. Data punerii în funcţiune a investiţiei o constituie data încheierii protocolului de recepţie finala, dupã încheierea probelor tehnologice de funcţionare a unitãţii de producţie. 4. În sensul art. 7 alin. (1) şi al art. 22 alin. (2) din ordonanta, participarea de minimum 20% din capitalul social al societãţii comerciale, dar nu mai puţin de 350.000 USD sau echivalent şi, respectiv, 200.000 USD, se determina prin raportarea la capitalul social total subscris al societãţii comerciale. În cadrul societãţii comerciale, participarea strãinã poate fi detinuta de unul sau mai mulţi investitori strãini, cu condiţia ca cel puţin unul dintre aceştia sa aibã o participare la capitalul social de minimum 100.000 USD sau echivalent, potrivit ordonanţei. 5. În sensul art. 7 alin. (2) din ordonanta, data punerii în funcţiune a investiţiei este cea definitã la pct. 3 din prezentele norme metodologice. Data începerii efective a activitãţii o reprezintã data la care societatea comercialã a înregistrat primul document justificativ care atesta obţinerea de venituri, potrivit legii, dupã înregistrarea investiţiei strãine în Registrul comerţului. Oricare dintre cele doua date, în mãsura în care se realizeazã prima, declanseaza curgerea perioadei de 2 ani prevãzute la art. 7 alin. (2) din ordonanta. 6. În sensul art. 8 alin. (1) din ordonanta, capitalul efectiv vãrsat în numerar de cel puţin 5.000.000 USD sau echivalent se referã la participarea strãinilor în cadrul societãţii, cu condiţia ca cel puţin unul dintre investitorii strãini sa aibã o participare la capitalul social de minimum 2.000.000 USD sau echivalent. Perioada prevãzutã la art. 8 alin. (1) lit. a) din ordonanta nu va depãşi 9 ani de la data înregistrãrii investiţiei strãine în Registrul comerţului. Perioada prevãzutã la art. 8 alin. (1) lit. b) din ordonanta nu va depãşi 7 ani de la data înregistrãrii investiţiei strãine în Registrul comerţului. 7. Criteriile menţionate la art. 8 alin. (2) din ordonanta se evidenţiazã în planul de afaceri în baza cãruia investitorul strãin solicita acordarea facilitãţilor suplimentare prevãzute la art. 8 alin. (1) lit. a) şi b). Criteriile sunt combinative, în funcţie de domeniul şi modalitatea de realizare a investiţiei şi se preiau ca obligaţii ferme ale investitorului strãin şi ale societãţii comerciale în planul de afaceri care se prezintã spre analiza şi acceptare Agenţiei Romane de Dezvoltare. Planul de afaceri va acoperi integral perioada de acordare a facilitãţilor suplimentare prevãzute la art. 8. 8.1. Evaluarea criteriilor prevãzute la art. 8 alin. (2) din ordonanta se realizeazã de Agenţia Romana de Dezvoltare pe baza punctajului stabilit prin prezentele norme metodologice. Pentru a se acorda facilitãţile suplimentare prevãzute la art. 8 alin. (1) lit. a) şi b) din ordonanta, investiţia strãinã trebuie sa realizeze un punctaj de minimum 300 de puncte. Pentru acordarea facilitatii suplimentare prevãzute la art. 8 alin. (1) lit. a) din Ordonanta este necesar un punctaj de minimum 200 de puncte, iar pentru acordarea facilitatii suplimentare prevãzute la art. 8 alin. (1) lit. b) este necesar un punctaj de minimum 100 de puncte. Sistemul de calcul al punctajului este urmãtorul: N = (V + deltaV) x Pv + 0,25 x E + 0,5 x R, în care:
N = numãr total de puncte necesar pentru acordarea facilitãţilor suplimentare
prevãzute la art. 8 alin. (1) lit. a) şi/sau lit. b) din ordonanta.
V = valoarea capitalului social efectiv vãrsat conform art. 8 alin. (1) din
ordonanta la data acordãrii facilitãţilor, exprimat în milioane USD
şi/sau echivalent în lei.
DeltaV = valoarea, exprimatã în milioane USD, a majorãrilor de capital, cu
excepţia profitului reinvestit, care va fi efectiv vãrsatã pe urmãtorii
5 ani, conform planului de afaceri.
Valoarea deltaV cuprinde şi investiţiile realizate din surse de finanţare atrase conform art. 6 alin. (1).
Pv = punctaj aferent domeniului de activitate conform art. 8 alin. (2) lit.
a), c), d), e) şi f) din ordonanta, cuprinse între 2 şi 20 de puncte/
milion USD. Punctajul pe fiecare domeniu se aplica pro rata pe valoarea
efectivã şi este stabilit în anexa nr. 1.
E = valoarea exportului, conform art. 8 alin. (2) lit. b) din ordonanta,
efectiv încasatã în devize liber convertibile, exprimatã procentual.
Valoarea E trebuie sa reprezinte minimum 40% din suma totalã a vânzãrilor
efectiv încasatã în aceeaşi perioada de 5 ani. În planul de afaceri pot
fi prevãzute valori anuale care se abat, în plus şi în minus, fata de
procentul de 40% . Pentru fiecare milion USD export încasat în perioada
de 5 ani se aplica un punctaj de 10 puncte, pro rata pe valoarea efectivã
care se adauga punctajului final.
R = valoarea profitului net reinvestit anual conform art. 8 alin. (2) lit. g)
din ordonanta, exprimatã procentual. Valoarea R trebuie sa reprezinte
minimum 50% din profitul net realizat de societate. În planul de afaceri
nu se admite abatere anuala în minus de la procentul de 50% profit
reinvestit.
Pentru fiecare milion USD profit reinvestit în perioada de 5 ani prevãzutã în planul de afaceri se aplica un punctaj de 20 de puncte, pro rata, pe valoarea efectivã, care se adauga punctajului final. 8.2. Pentru investiţiile în parcuri tehnologice şi/sau zone speciale conform, art. 8 alin. (2) lit. c) din ordonanta, valoarea Pv se stabileşte la 20 puncte/milion USD, cu respectarea condiţiilor prevãzute în actele normative de înfiinţare a acestora. 8.3. Formula de calcul prevãzutã la pct. 8.1 din prezentele norme metodologice se aplica pentru un singur domeniu principal de activitate al societãţii comerciale. Fiecare domeniu este exprimat printr-o diviziune cãreia îi corespunde un cod de 2 cifre conform Clasificarii activitãţilor din economia nationala (CAEN) a Comisiei Naţionale pentru Statistica. 8.4. Pentru cota-parte din V şi/sau deltaV, destinatã dezvoltãrii unor obiective de interes social sau protecţiei mediului, conform art. 8 alin. (2) lit. f) din ordonanta, evidenţiatã distinct în planul de afaceri, se aplica un punctaj suplimentar fata de Pv, de 2 puncte în cazul obiectivelor sociale şi de 4 puncte în cazul protecţiei mediului. 8.5. Pe parcursul derulãrii investiţiei, în mãsura în care societatea cu capital strãin realizeazã performanţe suplimentare fata de cele care au stat la baza acordãrii facilitãţilor, conform pct. 8.1 din prezentele norme metodologice, aceasta poate solicita recalcularea punctajului şi acordarea unei categorii de facilitãţi corespunzãtoare, în condiţiile ordonanţei. 9. Sistemul de punctaj şi formula de calcul pot fi modificate prin hotãrâre a Guvernului. Facilitãţile acordate înainte de data modificãrii îşi menţin valabilitatea pana la epuizarea perioadei pentru care au fost acordate. 10. Evaluarea criteriilor prevãzute la art. 9 alin. (1) din ordonanta se realizeazã de cãtre Fondul Proprietãţii de Stat pe baza punctajului stabilit de prezentele norme metodologice. Pentru a se acorda facilitãţile prevãzute la art. 10 alin. (1) din ordonanta, investiţia strãinã trebuie sa realizeze un punctaj de minimum 150 de puncte. Baza de tip pentru îndeplinirea criteriilor este de maximum 5 ani, dacã nu este altfel prevãzut în contractul de vânzare-cumpãrare a acţiunilor. Sistemul de calcul al punctajului este urmãtorul: N = A + B + C + D + E + F, în care:
N = numãr total de puncte;
A = investiţii pentru restructurarea, modernizarea şi rentabilizarea
societãţii, exprimate procentual fata de valoarea de achiziţie a acti-
unilor din care se scade cota prevãzutã la art. 10 alin. (1) lit. e) din
ordonanta, pentru care se acorda urmãtorul punctaj:
50 - 75% 45 puncte
76 - 100% 50 puncte
101 - 125% 55 puncte
126 - 150% 60 puncte
151 - 175% 65 puncte
176 - 200% 70 puncte
201 - 225% 75 puncte
226 - 250% 80 puncte
peste 250% 85 puncte
B = cheltuieli pentru pregãtirea personalului şi se calculeazã astfel:
minimum 100.000 lei/persoana 10 puncte
100.000 - 250.000 lei/persoana 15 puncte
250.000 - 500.000 lei/persoana 20 puncte
peste 500.000 lei/persoana 25 puncte
Aceste sume se vor actualiza, trimestrial, în funcţie de evoluţia cursului
valutar;
C = creşterea gradului de ocupare a forţei de munca (creşterea numãrului de
personal fata de cel existent la data vânzãrii) şi se calculeazã astfel:
pana la 20% 5 puncte
21 - 45% 10 puncte
46 - 70% 15 puncte
71 - 100% 20 puncte
peste 100% 25 puncte
D = gradul de integrare a producţiei se calculeazã astfel:
30 - 35% 20 puncte
36 - 50% 25 puncte
51 - 70% 30 puncte
71 - 90% 35 puncte
peste 90% 40 puncte
E = ponderea exportului în totalul cifrei de afaceri şi se calculeazã astfel:
40 - 45% 30 puncte
46 - 60% 35 puncte
61 - 85% 40 puncte
peste 85% 45 puncte
F = investiţii pentru protecţia mediului prevãzute a fi realizate, în valuta
liber convertibilã, în primii 3 ani, suplimentar fata de valoarea investiţiei de la punctul A, şi se calculeazã astfel:
minimum 10% din valoarea de achiziţie 15 puncte
11 - 20% 20 puncte
21 - 30% 25 puncte
31 - 45% 30 puncte
peste 45% 35 puncte
11. Veniturile în lei şi valuta realizate din activitatea de asistenta de specialitate prestatã de Agenţia Romana de Dezvoltare în favoarea investitorilor strãini, inclusiv 50% din sumele încasate ca urmare a eliberãrii certificatelor de investitori, vor fi reţinute de Agenţia Romana de Dezvoltare ca venituri extrabugetare pentru finanţarea cheltuielilor curente. Cota de 50% din veniturile realizate din sumele încasate ca urmare a eliberãrii certificatelor de investitor se va vãrsa la bugetul de stat la cap. 21.01.13 "vãrsãminte din veniturile instituţiilor publice şi alte activitãţi autofinantate". Disponibilitãţile înregistrate la finele anului în lei şi valuta se reporteazã în anul urmãtor, urmând a fi utilizate pentru aceeaşi destinaţie. 12. Certificatul de investitor care atesta dreptul de a beneficia de facilitãţile prevãzute la art. 6 din ordonanta, cu excepţia aportului în natura la capitalul social, la art. 7 alin. (2) şi al art. 8 alin. (1) din ordonanta, se elibereazã de Agenţia Romana de Dezvoltare, la cerere, dupã îndeplinirea formalitãţilor de înregistrare conform art. 17 din ordonanta şi dupã îndeplinirea criteriilor privind valoarea în numerar şi ponderea capitalului investitorului strãin în capitalul social total al societãţii comerciale, conform art. 7 alin. (1) şi art. 22 alin. (2) din ordonanta, respectiv valoarea capitalului strãin în numerar conform art. 8 alin. (1) şi criteriilor prevãzute la art. 8 alin. (2) din ordonanta. 13.1. Cazurile în care nu mai sunt îndeplinite criteriile şi condiţiile care au stat la baza eliberãrii certificatului de investitor şi în care se procedeazã la retragerea acestuia sunt urmãtoarele: a) participarea investitorului strãin la capitalul social scade sub cuantumul şi, respectiv, ponderea, dupã caz, prevãzute la art. 7 alin. (1) şi art. 8 alin. (1), la art. 9 alin. (1) şi la art. 22 alin. (2) din ordonanta; b) utilizarea incorectã a certificatului de investitor pentru scutirea de taxe vamale fãrã respectarea condiţiilor prevãzute în prezentele norme metodologice; c) nerespectarea obligaţiilor prevãzute la art. 8 alin. (2) din ordonanta, asumate prin planul de afaceri, care au stat la baza acordãrii facilitãţilor prevãzute la art. 8 alin. (1) lit. a) şi/sau lit. b) din ordonanta. Retragerea certificatului de investitor se va face în cazul când, la evaluarea respectãrii obligaţiilor asumate prin planul de afaceri, se constata ca punctajul obţinut la evaluare scade sub limita minima necesarã obţinerii facilitãţilor suplimentare prevãzute la art. 8 alin. (1) lit. a) şi/sau lit. b) din ordonanta; d) nerespectarea obligaţiilor asumate prin contractul de vânzare-cumpãrare a acţiunilor, încheiat cu Fondul Proprietãţii de Stat, care au stat la baza acordãrii facilitãţilor prevãzute la art. 10 alin. (1) din ordonanta. 13.2. Neîndeplinirea obligaţiilor care au stat la baza eliberãrii certificatului de investitor va fi constatatã de o comisie formatã din reprezentanţi ai Agenţiei Romane de Dezvoltare, Ministerului Finanţelor şi, dupã caz, ai Fondului Proprietãţii de Stat. 13.3. Mãsura retragerii certificatului de investitor şi/sau, dupã caz, acordarea altei categorii de facilitãţi se comunica de cãtre Agenţia Romana de Dezvoltare la sediul societãţii comerciale, Ministerului Finanţelor şi, dupã caz, Fondului Proprietãţii de Stat. 14. Calculul diferenţei dintre cuantumul valoric al facilitãţilor acordate iniţial şi cuantumul valoric al celor acordate conform art. 20 alin. (6) din ordonanta se face de cãtre organele fiscale ale Ministerului Finanţelor care va stabili şi modul de plata a acestei diferenţe. 15. Modalitatea comunicãrii datelor necesare care sa ateste îndeplinirea de cãtre investitorul strãin a obligaţiilor asumate, precum şi conţinutul acesteia se stabilesc de cãtre Agenţia Romana de Dezvoltare şi se publica în Monitorul Oficial al României, Partea I. 16. Constatarea situaţiilor prevãzute la art. 21 alin. (1) şi alin. (3) din ordonanta, precum şi stabilirea obligaţiilor de plata a impozitelor şi a taxelor se fac de cãtre Ministerul Finanţelor. 17. În sensul art. 22 alin. (2) din ordonanta, se considera activitate de producţie industriala activitatea definitã conform prevederilor pct. 3 din prezentele norme metodologice, desfasurata în cadrul diviziunilor 10-40 din anexa nr. 1, iar servicii industriale, activitãţile definite astfel în anexa nr. 2 la prezentele norme metodologice. 18. În sensul art. 25 din ordonanta, prin trecerea integrala pe costuri a cheltuielilor efectuate cu activitatea de reclama-publicitate şi/sau de promovare a producţiei realizate şi/sau serviciilor prestate se înţelege deductibilitatea fiscalã integrala a acestor tipuri de cheltuieli. Beneficiazã de prevederile acestui articol orice investiţie strãinã realizatã într-una dintre formele prevãzute la art. 1 alin. (2), cu respectarea prevederilor art. 3 din ordonanta, fãrã a fi necesarã eliberarea certificatului de investitor. 19. Agenţia Romana de Dezvoltare propune Guvernului, cu avizul Ministerului Reformei, proiectele de hotãrâri ale Guvernului, care stabilesc regimul special aplicabil unor investiţii strãine, conform art. 26 din ordonanta. 20. Taxa prevãzutã la art. 30 alin. (1) din ordonanta se calculeazã în lei, la data efectuãrii operaţiunii la cursul de schimb comunicat de banca Nationala a României, ca o cota procentualã aplicatã valorii capitalului social subscris de investitorul strãin, respectiv preţului pachetului de acţiuni cumpãrat de Fondul Proprietãţii de Stat, astfel:
pana la 199.999 USD 0,5% dar nu mai puţin de 25 USD
200.000 - 349.999 USD 0,4%
350.000 - 4.999.999 USD 0,3%
peste 5.000.000 USD (inclusiv) 0,2%
Sumele calculate şi reţinute se vãrsa în contul Fondului special de dezvoltare aflat la dispoziţia Guvernului cu nr. 64.86.801.60, deschis la centrala Bãncii Naţionale a României. În cazul achiziţionãrii pachetului de acţiuni de la Fondul Proprietãţii de Stat, plata taxei se va face concomitent cu achitarea pachetului de acţiuni. Pentru toate celelalte cazuri, plata taxei se va face în momentul înregistrãrii societãţii comerciale, ca persoana juridicã romana cu participare de capital strãin, în Registrul comerţului. Societãţile comerciale cu capital strãin, înregistrate în Registrul comerţului dupã intrarea în vigoare a ordonanţei, dar înainte de publicarea hotãrârii Guvernului de aprobare a prezentelor norme metodologice în Monitorul Oficial al României, vor plati taxa prevãzutã de lege în termen de 3 luni de la data intrãrii în vigoare a prezentelor norme metodologice. 21. Anexele nr. 1 şi 2 constituie parte integrantã a prezentelor norme metodologice. Domeniile menţionate în anexe corespund Clasificarii activitãţilor din economia nationala (CAEN) a Comisiei Naţionale pentru Statistica. 22. În sensul prevederilor art. 6 alin. (1) art. 7 alin. (1), art. 8 alin. (1) şi art. 22 alin. (2) din ordonanta, pentru bunurile care se importa ca aport în natura la capitalul social, indiferent de valoarea investiţiei strãine, nu se percep taxe vamale. Pentru a se beneficia de acest drept nu este necesarã eliberarea certificatului de investitor, fiind suficiente actele care dovedesc înmatricularea societãţii comerciale, ca persoana juridicã romana cu participare de capital strãin, în Registrul comerţului, însoţite de factura pro forma, emisã pe numele societãţii comerciale în curs de constituire, în care se menţioneazã ca aceasta este valabilã numai pentru vama. În aceleaşi condiţii, de acest drept beneficiazã şi investiţiile strãine realizate în baza <>Legii nr. 35/1991 , republicatã. 23. Pentru a beneficia de scutirile de taxe vamale pentru bunurile amortizabile achiziţionate ca urmare a unei linii de finanţare deschise şi garantate de investitorul strãin, conform art. 6 alin. (1) din ordonanta, pentru cele achiziţionate din dividendele cuvenite investitorului strãin, conform art. 6 alin. (2) din ordonanta, precum şi pentru bunurile a cãror contravaloare este achitatã din surse proprii, atrase sau împrumutate din strãinãtate, conform art. 6 alin. (3) din ordonanta, este necesarã prezentarea la organele vamale a certificatului de investitor şi a confirmãrii Agenţiei Romane de Dezvoltare privind veridicitatea surselor de finanţare, respectiv de plata. 24. Transferul dividendelor sau al profiturilor nete, cuvenite conform bilanţului contabil aprobat potrivit legii, se va efectua prin determinarea sumei în valuta liber convertibilã, aferentã la cursul de schimb al pieţei valutare la data operaţiunii de transfer şi cu dovedirea plãţii taxelor şi impozitelor prevãzute de lege printr-un certificat eliberat de administraţiile financiare teritoriale. 25. Echivalentul în lei al sumelor în dolari S.U.A., prevãzut la art. 7 alin. (1), art. 8 alin. (1) şi la art. 22 alin. (2) din ordonanta, se înţelege la cursul de schimb comunicat de Banca Nationala a României la data încheierii actelor constitutive şi/sau adiţionale prin care se subscriu sumele în capitalul social al societãţii comerciale. Echivalentul în lei al sumei în dolari S.U.A., prevãzut la art. 9 alin. (1) din ordonanta, se înţelege la data plãţii efective a acţiunilor Fondului Proprietãţii de Stat. 26. Certificatele de investitor eliberate de Agenţia Romana de Dezvoltare în baza <>Legii nr. 35/1991 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, şi a <>Legii nr. 71/1994 îşi pãstreazã valabilitatea. În cazul cesionarii integrale a acţiunilor sau pãrţilor sociale cãtre un investitor roman, Oficiul Registrului comerţului va efectua înregistrãrile prevãzute de lege numai dupã primirea confirmãrii scrise a Agenţiei Romane de Dezvoltare privind restituirea certificatului de investitor. În cazul cesiunii cãtre un investitor strãin, certificatul de investitor emis pentru investitorul cedent îşi pãstreazã valabilitatea pentru cesionar. 27. Regimul juridic al aportului de capital strãin, în numerar, instituit de <>art. 12 din legea nr. 35/1991 , pentru care s-a eliberat certificatul de investitor, se aplica numai pentru capitalul subscris pana la data intrãrii în vigoare a ordonanţei, majorãrile ulterioare intrand sub incidenta prevederilor acestei ordonanţe. 28. Facilitãţile prevãzute la art. 6 şi art. 7, art. 8 sau art. 10 din ordonanta constituie categorii distincte (art. 6 şi art. 7 sunt considerate o singura categorie) şi se acorda societãţii comerciale, persoana juridicã romana, cu capital integral sau parţial strãin, o singura data pentru fiecare societate comercialã şi o singura data pentru fiecare categorie. O societate comercialã care dobândeşte facilitãţile prevãzute la art. 6 şi 7 din ordonanta poate opta, concomitent sau ulterior, şi pentru dobândirea facilitãţilor suplimentare prevãzute la art. 8 din ordonanta, în mãsura în care îndeplineşte criteriile necesare. Investiţiile strãine realizate conform cap. III sau IV din ordonanta nu pot dobândi facilitãţile prevãzute la cap. II, cu excepţia scutirii de taxe vamale pentru importul de bunuri ca aport în natura la capitalul social. Prin investiţie directa de capital strãin, în sensul cap. II din ordonanta, se înţelege investiţia strãinã realizatã sub forma participatiei de capital strãin la constituirea unei societãţi comerciale, persoana juridicã romana, sau la majorarea capitalului social al unei asemenea societãţi. 29. Oficiul Naţional al Registrului Comerţului va asigura Agenţia Romana de Dezvoltare accesului direct şi permanent la baza de date privind societãţile comerciale cu participare de capital strãin, iar Banca Nationala a României va comunica lunar Agenţiei Romane de Dezvoltare situaţia intrãrilor de capital rezultate din privatizare şi din realizarea investiţiilor de portofoliu. 30. La negocierile privind încheierea contractului de vânzare-cumpãrare a acţiunilor Fondului Proprietãţii de Stat, purtate cu investitori strãini care solicita facilitãţile prevãzute la art. 10 din ordonanta, participa şi un reprezentant al Agenţiei Romane de Dezvoltare. 31. Taxa pentru eliberarea certificatului de investitor perceputã conform art. 20 alin. (4) din ordonanta se stabileşte la echivalentul exprimat în lei al sumei de 25 USD, calculatã la cursul de schimb comunicat de Banca Nationala a României la data efectuãrii plãţii. 32. Beneficiazã de facilitãţile prevãzute de <>Legea nr. 35/1991 , republicatã, şi de <>Legea nr. 71/1994 numai investiţiile strãine pentru care s-au eliberat certificate de investitor în temeiul acestor legi şi înceteazã a le mai avea dupã solicitarea expresã a investitorului strãin de acordare a noilor facilitãţi, în condiţiile prevãzute la art. 22 alin. (1) şi la art. 31 alin. (1)-(4) din ordonanta. 33. Taxa calculatã asupra tranzacţiilor cu valori mobiliare şi reţinutã de societãţile de valori mobiliare în condiţiile prevãzute la art. 13 şi la art. 14 alin. (3) din ordonanta se vireazã de cãtre aceste societãţi, cu ordine de plata tip trezorerie, la bugetul de stat, în contul: - 20.17.01.05 "Taxe asupra tranzacţiilor cu valori mobiliare", deschis la trezoreria statului în raza cãreia societatea îşi are sediul fiscal; - 60.17.05 "Taxe asupra tranzacţiilor cu valori mobiliare", deschis pe seama administraţiilor financiare, la filialele Bãncii Comerciale Romane - S.A. din municipiul Bucureşti (sectoarele 2, 4, 5 şi 6). 34. În sensul art. 3 lit. a) din ordonanta, aportul de capital social al investitorului strãin poate fi vãrsat şi în conturi deschise la sucursalele unei societãţi bancare strãine autorizate sa funcţioneze în România. ANEXA 1 CLASIFICAREAdomeniilor de activitate
Diviziunile Denumirea Pv*)
CAEN
--------------------------------------------------------------------------------
01 Agricultura şi servicii auxiliare 8
02 Silvicultura, exploatarea forestierã şi economia vânatului 6
05 Piscicultura şi pescuitul 8
10 Extractia şi prepararea carbunelui (inclusiv sisturile şi nisipurile
bituminoase) 10
11 Extractia petrolului şi gazelor (exclusiv prospectiunile) 10
12 Extractia şi prepararea minereurilor radioactive 6
13 Extractia şi prepararea minereurilor metalifere 10
14 Alte activitãţi extractive 8
15 Industria alimentara şi a bãuturilor 12
16 Industria tutunului 2
17 Industria textila şi a produselor textile 8
18 Industria confecţiilor din textile, blanuri şi piele 8
19 Industria pielariei şi incaltamintei 8
20 Industria de prelucrare a lemnului (exclusiv producţia de mobila) 4
21 Industria celulozei, hârtiei şi cartonului 10
22 Edituri, poligrafice şi reproducerea înregistrãrilor pe suporturi 6
23 Industria de prelucrare a ţiţeiului, cocsificarea carbunelui şi
tratarea combustibililor nucleari 20
24 Industria chimica şi a fibrelor sintetice şi artificiale 18
25 Industria de prelucrare a cauciucului şi a maselor plastice 12
26 Industria altor produse din minerale nemetalice 12
27 Industria metalurgica 14
28 Industria confecţiilor metalifere şi a produselor din metal (exclusiv
maşini, utilaje şi instalaţii) 10
29 Industria de maşini şi echipamente 20
30 Industria de mijloace ale tehnicii de calcul şi de birou 20
31 Industria de maşini şi aparate electrice 20
32 Industria de echipamente, aparate de radio, televiziune şi comunicaţii20
33 Industria de aparatura şi instrumente medicale, de precizie, optice
şi ceasornicarie 18
34 Industria mijloacelor de transport rutier 20
35 Industria altor mijloace de transport 20
36 Producţia de mobilier şi alte activitãţi neclasificate 4
37 Recuperarea deşeurilor şi resturilor materiale reciclabile 16
40 Producţia, transportul şi distribuţia de energie electrica şi
termica, gaze şi apa calda 20
41 Captarea, tratarea şi distribuirea apei 20
45 Construcţii 20
50 Vânzarea, întreţinerea, repararea autovehiculelor şi a motocicletelor;
comerţ cu amãnuntul al carburantilor pentru autovehicule 2
51 Comerţ cu ridicatã (cu excepţia autovehiculelor şi motocicletelor) 2
52 Comerţ cu amãnuntul (cu excepţia autovehiculelor şi motocicletelor),
repararea bunurilor personale şi gospodãreşti 2
55 Hoteluri şi restaurante 16
60 Transporturi terestre; transporturi prin conducte 4
61 Transporturi pe apa 4
62 Transporturi aeriene 4
63 Activitãţi anexe şi auxiliare de transport, activitãţi ale agentiilor
de voiaj 4
64 Posta şi telecomunicaţii 2
65 Activitãţi financiare, bancare şi de asigurãri 2
66 Activitãţi de asigurãri ale caselor de pensii (cu excepţia
asistenţei sociale obligatorii) 2
67 Activitãţi auxiliare instituţiilor financiare 2
70 Tranzacţii imobiliare 2
71 Închirierea maşinilor şi a echipamentelor fãrã operator şi a bunurilor
personale şi gospodãreşti 2
72 Informatica şi activitãţi conexe 20
73 Cercetare-dezvoltare 20
74 Alte activitãţii de servicii prestate în special întreprinderilor 2
75 Administraţia publica şi apãrare; asistenta socialã obligatorie 2
90 Asanarea şi îndepãrtarea gunoaielor; salubritate şi activitãţi
similare 10
91 Activitãţi asociative diverse 2
92 Activitãţi recreative, culturale şi sportive 2
93 Alte activitãţi de servicii pentru persoane fizice 2
95 Activitãţi ale personalului angajat în gospodãrii personale 2
--------------------------------------------------------------------------------
*) Pv = punctajul aferent domeniului de activitate conform pct. 8.1. din normele metodologice. ANEXA 2 CLASIFICAREAserviciilor industriale ca activitãţi prestate întreprinderilor
Clasa
CAEN Denumirea
--------------------------------------------------------------------------------
1130 Activitãţi de servicii anexe extractiei petrolului şi gazelor
3513 Reparaţii navale
3514 Reparaţii de nave sportive şi de agrement
3532 Reparaţii de aeronave
4532 Lucrãri de izolaţii şi protecţii anticorosive
4533 Lucrãri de instalaţii sanitare şi de încãlzire centrala şi de montaj de
echipamente şi utilaje tehnologice la clãdiri şi construcţii inginereşti
7210 Consultanţa în domeniul echipamentelor de calcul
7220 Realizarea şi furnizarea de programe
7230 Prelucrarea datelor
7240 Activitãţi legate de bãncile de date
7250 Întreţinerea şi reparaţia maşinilor de birou, de contabilizat şi a
calculatoarelor
7421 Activitãţi de proiectare
7422 Activitãţi de cercetare, exploatare, prospectare geologica şi de cartogra-
fie
7430 Activitãţi de testãri şi analize tehnice
7484 Alte activitãţi de servicii prestate în principal întreprinderilor
--------------------------------------------------------------------------------
-------------------
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.