Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   HOTARARE nr. 923 din 1 septembrie 2010  pentru modificarea si completarea Normelor metodologice de aplicare unitara a Legii nr. 10/2001  privind regimul juridic al unor imobile preluate in mod abuziv in perioada 6 martie 1945 - 22 decembrie 1989, aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 250/2007     Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

HOTARARE nr. 923 din 1 septembrie 2010 pentru modificarea si completarea Normelor metodologice de aplicare unitara a Legii nr. 10/2001 privind regimul juridic al unor imobile preluate in mod abuziv in perioada 6 martie 1945 - 22 decembrie 1989, aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 250/2007

EMITENT: GUVERNUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 640 din 13 septembrie 2010

În temeiul art. 108 din Constituţia României, republicatã, şi al <>art. II din Legea nr. 1/2009 pentru modificarea şi completarea <>Legii nr. 10/2001 privind regimul juridic al unor imobile preluate în mod abuziv în perioada 6 martie 1945 - 22 decembrie 1989,

Guvernul României adoptã prezenta hotãrâre.

Art. I
Normele metodologice de aplicare unitarã a <>Legii nr. 10/2001 privind regimul juridic al unor imobile preluate în mod abuziv în perioada 6 martie 1945 - 22 decembrie 1989, aprobate prin <>Hotãrârea Guvernului nr. 250/2007 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 227 din 3 aprilie 2007, se modificã şi se completeazã dupã cum urmeazã:
Art. 5 din lege*):
___________
*) Este reprodus textul rezultat în urma modificãrii şi completãrii <>Legii nr. 10/2001 , republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, prin <>Legea nr. 1/2009 .

(1) Nu sunt îndreptãţite la restituire în naturã sau la mãsuri reparatorii în echivalent persoanele care au primit despãgubiri potrivit acordurilor internaţionale încheiate de România privind reglementarea problemelor financiare în suspensie, enumerate în anexa nr. 1, care face parte integrantã din prezenta lege.
(2) Dispoziţiile alin. (1) se aplicã şi persoanelor ale cãror averi au fost dobândite ilicit, în conformitate cu hotãrârile instanţelor judecãtoreşti pronunţate pânã la 6 martie 1945. Atât anexa nr. 1 la prezenta lege, cât şi hotãrârile judecãtoreşti respective se afişeazã pe pagina de internet a autoritãţii publice cu atribuţii în domeniul retrocedãrilor.
Norme metodologice:
1. Dupã punctul 5.4 se introduce un nou punct, punctul 5.5, cu urmãtorul cuprins:
"5.5. Hotãrârile judecãtoreşti pronunţate pânã la data de 6 martie 1945 vor fi centralizate de cãtre Autoritatea Naţionalã pentru Restituirea Proprietãţilor, în vederea publicãrii pe pagina de internet. Hotãrârile judecãtoreşti vor fi transmise Autoritãţii Naţionale pentru Restituirea Proprietãţilor de cãtre entitãţile învestite cu soluţionarea notificãrilor."
Art. 7 din lege*):
_____________
*) Este reprodus textul rezultat în urma modificãrii şi completãrii <>Legii nr. 10/2001 , republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, prin <>Legea nr. 1/2009 .

(1) De regulã, imobilele preluate în mod abuziv se restituie în naturã.
(1^1) Nu se restituie în naturã, ci doar în echivalent, imobilele care au fost înstrãinate în baza <>Legii nr. 112/1995 pentru reglementarea situaţiei juridice a unor imobile cu destinaţia de locuinţe, trecute în proprietatea statului, cu modificãrile ulterioare, cu respectarea condiţiilor cerute de lege.
(2) Dacã restituirea în naturã este posibilã, persoana îndreptãţitã nu poate opta pentru mãsuri reparatorii prin echivalent decât în cazurile expres prevãzute de prezenta lege.
(3) În situaţia în care anumite imobile-terenuri libere situate în intravilan sunt solicitate de douã persoane îndreptãţite dintre cele prevãzute la art. 3 alin. (1) lit. a), dintre care unul este fostul proprietar, cãruia i s-a preluat terenul prin mãsurile abuzive aplicate în perioada ulterioarã datei de 6 martie 1945, şi cel de-al doilea, persoana cãreia i s-a atribuit teren din cel preluat de la fostul proprietar, iar ulterior acest teren a fost preluat prin mãsurile abuzive arãtate la art. 2 alin. (1), se va restitui în naturã terenul celui dintâi proprietar, iar cei care au fost împroprietãriţi cu asemenea terenuri vor beneficia de celelalte mãsuri reparatorii în echivalent, în condiţiile legii.
(4) În cazurile prevãzute la alin. (3), dacã restituirea în naturã nu este posibilã potrivit prezentei legi, ambele persoane îndreptãţite beneficiazã de mãsuri reparatorii în echivalent.
(5) Nu se restituie în naturã terenurile aferente imobilelor care au fost înstrãinate în temeiul dispoziţiilor <>Legii nr. 112/1995 , cu modificãrile ulterioare.
Norme metodologice:
2. Dupã punctul 7.1 se introduce un nou punct, punctul 7.1^1, cu urmãtorul cuprins:
"7.1^1. Prevederile art. 7 alin. (1^1) din lege vizeazã imobilele înstrãinate în temeiul şi cu respectarea <>Legii nr. 112/1995 pentru reglementarea situaţiei juridice a unor imobile cu destinaţia de locuinţe, trecute în proprietatea statului, cu modificãrile ulterioare, iar contractele de vânzare-cumpãrare a acestora nu au fost desfiinţate prin hotãrâri judecãtoreşti definitive şi irevocabile.
Aceste imobile sunt exceptate de la restituirea în naturã, fostul proprietar putând primi numai mãsuri reparatorii în echivalent, acordate în condiţiile legii.
Aceastã dispoziţie nu se aplicã şi imobilelor înstrãinate în temeiul <>Legii nr. 112/1995 , cu modificãrile ulterioare, dar pentru care contractele de vânzare-cumpãrare au fost desfiinţate prin hotãrâri judecãtoreşti definitive şi irevocabile, acestea urmând sã fie restituite în naturã foştilor proprietari, cumpãrãtorii fiind beneficiarii dispoziţiilor art. 50^1 din lege şi ai dispoziţiilor <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 40/1999 privind protecţia chiriaşilor şi stabilirea chiriei pentru imobilele cu destinaţia de locuinţe, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 241/2001 , cu modificãrile ulterioare."
3. Dupã punctul 7.2 se introduce un nou punct, punctul 7.3, cu urmãtorul cuprins:
"7.3. Sunt exceptate de la restituirea în naturã terenurile aferente imobilelor care au fost înstrãinate în temeiul <>Legii nr. 112/1995 , cu modificãrile ulterioare. Pentru aceste terenuri foştii proprietari beneficiazã de mãsuri reparatorii în echivalent acordate în condiţiile legii.
Prin noţiunea «teren aferent imobilelor înstrãinate în temeiul <>Legii nr. 112/1995 » se înţelege terenul pe care este amplasatã construcţia, respectiv amprenta construcţiei, cât şi terenul din împrejurimile construcţiei necesar bunei utilizãri a acesteia indiferent de categoria de folosinţã. Stabilirea suprafeţei de teren necesare bunei utilizãri a construcţiei se face, motivat, de cãtre entitatea învestitã cu soluţionarea notificãrii.
Entitatea învestitã cu soluţionarea notificãrii va menţiona în mod expres în conţinutul deciziei/dispoziţiei sau ordinului, pe lângã descrierea construcţiei (materiale, suprafeţe, anul edificãrii) şi situaţia juridicã a acesteia şi suprafaţa de teren ce nu se restituie în naturã şi pentru care se propune acordarea de mãsuri reparatorii în echivalent."
Art. 18 din lege*):
___________
*) Este reprodus textul rezultat în urma modificãrii şi completãrii <>Legii nr. 10/2001 , republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, prin <>Legea nr. 1/2009 .

Mãsurile reparatorii se stabilesc numai în echivalent şi în urmãtoarele cazuri:
a) persoana îndreptãţitã era asociat la persoana juridicã proprietarã a imobilelor şi a activelor la data preluãrii acestora în mod abuziv, cu excepţia cazului în care persoana îndreptãţitã era unic asociat sau persoanele îndreptãţite asociate erau membri ai aceleiaşi familii;
b) imobilul nu mai existã la data intrãrii în vigoare a prezentei legi, cu excepţia imobilelor distruse ca urmare a unor calamitãţi naturale;
c) imobilul a fost înstrãinat cu respectarea dispoziţiilor <>Legii nr. 112/1995 , cu modificãrile ulterioare.
Norme metodologice:
4. Punctul 18.3 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"18.3. Prevederile art. 18 lit. c) din lege vizeazã conservarea situaţiei juridice a imobilelor înstrãinate cu respectarea dispoziţiilor <>Legii nr. 112/1995 , cu modificãrile ulterioare, caz în care restituirea în naturã nu mai este posibilã, în aceastã situaţie foştii proprietari fiind despãgubiţi prin acordarea mãsurilor reparatorii în echivalent."
Art. 20 din lege*):
___________
*) Este reprodus textul rezultat în urma modificãrii şi completãrii <>Legii nr. 10/2001 , republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, prin <>Legea nr. 1/2009 .

(1) Persoanele care au primit despãgubiri în condiţiile <>Legii nr. 112/1995 , cu modificãrile ulterioare, pot solicita restituirea în naturã numai în cazul în care imobilul nu a fost vândut pânã la data intrãrii în vigoare a prezentei legi şi numai dupã returnarea sumei reprezentând despãgubirea primitã, actualizatã cu indicele de inflaţie.
(2) În cazul în care imobilul a fost vândut cu respectarea prevederilor <>Legii nr. 112/1995 , cu modificãrile ulterioare, persoana îndreptãţitã are dreptul numai la mãsuri reparatorii prin echivalent pentru valoarea de piaţã corespunzãtoare a întregului imobil, teren şi construcţii, stabilitã potrivit standardelor internaţionale de evaluare. Dacã persoanele îndreptãţite au primit despãgubiri potrivit prevederilor <>Legii nr. 112/1995 , cu modificãrile ulterioare, ele au dreptul la diferenţa dintre valoarea încasatã, actualizatã cu indicele inflaţiei, şi valoarea corespunzãtoare de piaţã a imobilului.
(2^1) În cazul în care imobilul a fost vândut cu respectarea prevederilor <>Legii nr. 112/1995 , cu modificãrile ulterioare, chiriaşii care au cumpãrat cu bunã-credinţã imobilele în care locuiau şi ale cãror contracte de vânzare-cumpãrare au fost desfiinţate, fie ca urmare a unei acţiuni în anulare, fie ca urmare a unei acţiuni în revendicare, prin hotãrâri judecãtoreşti definitive şi irevocabile, au dreptul la asigurarea cu prioritate a unei locuinţe din fondurile de locuinţe gestionate de consiliile locale şi/sau de Ministerul Dezvoltãrii Regionale şi Turismului.
(2^2) Persoanele prevãzute la alin. (2^1) au dreptul de a locui cu chirie în aceste imobile şi de a le cumpãra, suma pe care au plãtit-o pentru cumpãrarea imobilului naţionalizat şi care ulterior a fost restituit proprietarului constituindu-se, prin actualizare la nivelul pieţei, avans la noul imobil.
(2^3) Pânã la realizarea acestor locuinţe, chiriaşii evacuaţi pot beneficia de atribuirea cu chirie a unor locuinţe din fondul de imobile disponibil aflat în proprietatea sau în administrarea Regiei Autonome "Administraţia Patrimoniului Protocolului de Stat". Chiria pentru aceste locuinţe va fi stabilitã potrivit prevederilor <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 40/1999 privind protecţia chiriaşilor şi stabilirea chiriei pentru spaţiile cu destinaţia de locuinţe, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 241/2001 , cu modificãrile ulterioare.
(3) În cazurile prevãzute la alin. (2) mãsurile reparatorii prin echivalent constau în compensare cu alte bunuri sau servicii oferite în echivalent de cãtre entitatea învestitã potrivit prezentei legi cu soluţionarea notificãrii, cu acordul persoanei îndreptãţite, sau despãgubiri acordate în condiţiile legii speciale privind regimul de stabilire şi platã a despãgubirilor aferente imobilelor preluate în mod abuziv.
(4) Persoanele îndreptãţite care nu au formulat cereri potrivit prevederilor <>Legii nr. 112/1995 , precum şi cele ale cãror cereri au fost respinse ori nu au fost soluţionate pânã la data intrãrii în vigoare a prezentei legi au dreptul de a formula o asemenea cerere în condiţiile prezentei legi.
(5) În situaţia imobilelor prevãzute la alin. (2), mãsurile reparatorii în echivalent se acordã sau, dupã caz, se propun prin dispoziţia motivatã a primarului, respectiv a primarului general al municipiului Bucureşti.
Norme metodologice:
5. Punctele 20.1 şi 20.2 se modificã şi vor avea urmãtorul cuprins:
"20.1. Dacã imobilul (apartament sau unitate locativã) care face obiectul notificãrii nu a fost vândut pânã la data intrãrii în vigoare a legii, respectiv pânã la data de 14 februarie 2001, fiind liber sau ocupat de chiriaşi, acesta se va restitui foştilor proprietari sau succesorilor acestora. Restituirea în naturã este condiţionatã de returnarea sumei reprezentând despãgubirile încasate potrivit <>Legii nr. 112/1995 , cu modificãrile ulterioare, actualizatã cu indicele de inflaţie.
Calculul actualizãrii se va face prin aplicarea indicelui de inflaţie comunicat de entitatea naţionalã din domeniul statisticii, aferent perioadei respective (se va avea în vedere anul încasãrii efective a despãgubirii şi anul rambursãrii acesteia). Suma rezultatã se va vãrsa în contul deschis la Trezoreria Statului prin Ordinul ministrului finanţelor publice nr. 198/2003 pentru stabilirea contului în care se încaseazã despãgubirile restituite la valoarea actualizatã, conform <>Legii nr. 10/2001 privind regimul juridic al unor imobile preluate în mod abuziv în perioada 6 martie 1945-22 decembrie 1989.
20.2. Dacã imobilul (apartament sau unitate locativã) care face obiectul notificãrii a fost vândut, cu respectarea dispoziţiilor <>Legii nr. 112/1995 , cu modificãrile ulterioare, pânã la data intrãrii în vigoare a legii, persoana îndreptãţitã are dreptul numai la mãsuri reparatorii prin echivalent corespunzãtoare valorii de piaţã a întregului imobil, teren şi construcţii, stabilitã potrivit standardelor internaţionale de evaluare.
Dacã persoanele îndreptãţite au încasat despãgubiri potrivit <>Legii nr. 112/1995 , cu modificãrile ulterioare, acestea au dreptul la mãsuri reparatorii reprezentând diferenţa dintre valoarea actualizatã cu indicele inflaţiei a despãgubirii încasate efectiv şi valoarea corespunzãtoare de piaţã a imobilului nerestituit (terenul şi partea de construcţie nerestituitã). Mãsurile reparatorii pot consta în:
a) compensarea cu alte bunuri sau servicii oferite în echivalent de cãtre entitatea învestitã cu soluţionarea notificãrii; ori
b) despãgubiri acordate în condiţiile prevãzute la titlul VII «Regimul stabilirii şi plãţii despãgubirilor aferente imobilelor preluate în mod abuziv» din <>Legea nr. 247/2005 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare."
Art. 48 din lege*):
___________
*) Este reprodus textul rezultat în urma modificãrii şi completãrii <>Legii nr. 10/2001 , republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, prin <>Legea nr. 1/2009 .

(1) Chiriaşii au dreptul la despãgubire pentru sporul de valoare adus imobilelor cu destinaţia de locuinţã prin îmbunãtãţirile necesare şi utile.
(2) Indiferent dacã imobilul a fost preluat cu titlu valabil sau fãrã titlu, obligaţia despãgubirii prevãzute la alin. (1) revine persoanei îndreptãţite.
(3) Abrogat.
(4) Valoarea despãgubirilor prevãzute la alin. (1) se stabileşte pe bazã de expertizã.
(5) Prin îmbunãtãţiri, în sensul prezentei legi, se înţelege cheltuielile necesare şi utile. Cuantumul despãgubirilor se stabileşte la valoarea actualizatã a cheltuielilor, scãzându-se gradul de uzurã al îmbunãtãţirilor, în raport cu durata de viaţã normalã a acestora, care se suportã de chiriaşi.
Norme metodologice:
6. Punctul 48.2 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"48.2. În cazul restituirii în naturã a imobilului preluat de stat cu sau fãrã titlu, despãgubirile aferente îmbunãtãţirilor necesare şi utile se suportã de persoana îndreptãţitã.
Se recomandã unitãţilor deţinãtoare ca în decizia/dispoziţia de restituire în naturã a imobilelor sã prevadã generic şi obligaţia de restituire cãtre chiriaş a despãgubirilor cuvenite potrivit legii, pentru îmbunãtãţirile necesare şi utile aduse imobilului."
7. Punctul 48.3 se abrogã.
Art. 50 din lege*):
___________
*) Este reprodus textul rezultat în urma modificãrii şi completãrii <>Legii nr. 10/2001 , republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, prin <>Legea nr. 1/2009 .

(1) Cererile sau acţiunile în justiţie, precum şi transcrierea sau intabularea titlurilor de proprietate, legate de aplicarea prevederilor prezentei legi şi de bunurile care fac obiectul acesteia, sunt scutite de taxe de timbru.
(2) Cererile sau acţiunile în justiţie privind restituirea preţului actualizat plãtit de chiriaşii ale cãror contracte de vânzare-cumpãrare, încheiate cu eludarea prevederilor <>Legii nr. 112/1995 , au fost desfiinţate prin hotãrâri judecãtoreşti definitive şi irevocabile sunt scutite de taxe de timbru.
(2^1) Cererile sau acţiunile în justiţie având ca obiect restituirea preţului de piaţã al imobilelor, privind contractele de vânzare-cumpãrare încheiate cu respectarea prevederilor <>Legii nr. 112/1995 , cu modificãrile ulterioare, care au fost desfiinţate prin hotãrâri judecãtoreşti definitive şi irevocabile, sunt scutite de taxele de timbru.
(3) Restituirea preţului prevãzut la alin. (2) şi (2^1) se face de cãtre Ministerul Finanţelor Publice din fondul extrabugetar constituit în temeiul <>art. 13 alin. 6 din Legea nr. 112/1995 , cu modificãrile ulterioare.
Norme metodologice:
8. Punctul 50.3 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"50.3. Restituirea preţului actualizat sau, dupã caz, a preţului de piaţã se face de cãtre Ministerul Finanţelor Publice, prin direcţiile generale ale finanţelor publice judeţene şi a municipiului Bucureşti, în temeiul hotãrârilor judecãtoreşti, rãmase definitive şi irevocabile, prin care s-a dispus restituirea preţului actualizat plãtit de chiriaş, în cazul desfiinţãrii contractelor încheiate cu eludarea prevederilor <>Legii nr. 112/1995 , cu modificãrile ulterioare, sau, dupã caz, a preţului de piaţã al imobilelor, în cazul desfiinţãrii contractelor încheiate cu respectarea prevederilor <>Legii nr. 112/1995 , cu modificãrile ulterioare."
9. Dupã punctul 50.3 se introduce un nou punct, punctul 50^1.1, cu urmãtorul cuprins:
"Art. 50^1 din lege*):
___________
*) Este reprodus textul rezultat în urma modificãrii şi completãrii <>Legii nr. 10/2001 , republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, prin <>Legea nr. 1/2009 .

(1) Proprietarii ale cãror contracte de vânzare-cumpãrare, încheiate cu respectarea prevederilor <>Legii nr. 112/1995 , cu modificãrile ulterioare, au fost desfiinţate prin hotãrâri judecãtoreşti definitive şi irevocabile au dreptul la restituirea preţului de piaţã al imobilelor, stabilit conform standardelor internaţionale de evaluare.
(2) Valoarea despãgubirilor prevãzute la alin. (1) se stabileşte prin expertizã.
Norme metodologice:
50^1.1. Expertiza prevãzutã la art. 50^1 din lege va fi dispusã de instanţa de judecatã, în condiţiile legii."
ART. II
Normele metodologice de aplicare unitarã a <>Legii nr. 10/2001 privind regimul juridic al unor imobile preluate în mod abuziv în perioada 6 martie 1945-22 decembrie 1989, aprobate prin <>Hotãrârea Guvernului nr. 250/2007 , cu modificãrile şi completãrile aduse prin prezenta hotãrâre, se vor republica în Monitorul Oficial al României, Partea I, dându-se textelor o nouã numerotare.

PRIM-MINISTRU
EMIL BOC

Contrasemneazã:
---------------
Ministrul finanţelor publice,
Sebastian Teodor Gheorghe Vlãdescu

Preşedintele Autoritãţii Naţionale
pentru Restituirea Proprietãţilor,
Crinuţa Nicoleta Dumitrean

Ministrul administraţiei şi internelor,
Vasile Blaga

Bucureşti, 1 septembrie 2010.
Nr. 923.
----


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016